[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Kersvers en vandaag gestart. Bespreek hier de ervaringen met Freedom Internet (ook wel Freedom of FI). De internet provider die medio 2020 zijn eerste verbindingen op gaat leveren. Lees hier over het reilen en zeilen van de jongste en waarschijnlijk meest idealistische ISP van Nederland.

Historie Freedom Internet

Freedom Internet is gestart vanuit de onvrede die is ontstaan nadat KPN bekend heeft gemaakt dat het voornemens was om de provider XS4ALL te ontbinden. De protestacties en gesprekken die de actiegroep XS4ALL moet blijven heeft uitgevoerd hebben KPN niet op andere gedachten kunnen brengen.
Vandaar dat er een 'eigen' ISP is opgericht door mensen die eerder dicht bij XS4ALL stonden of zich verbonden voelden met de doelstellingen van het originele XS4ALL.
Na een razend succesvolle crowdfunding campagne is op 11 november 2019 het startschot gelost met het openstellen van de voorregistraties voor Freedom Internet, een nieuwe internet provider die de waarden van XS4all wil borgen. Vervolgens zijn in stappen van machten van 2, te beginnen bij 27 (128) mensen als wijze van test aangesloten. Inmiddels is de inschrijving opengesteld voor iedereen.

Feature op de FP over het hoe en waarom van Freedom

Tarieven en aansluitmogelijkheden

Internet
Freedom Internet biedt via de netwerken van diverse partijen internet aan. Het is afhankelijk van wat er op de locatie beschikbaar is welke netwerken en opties aangeboden kunnen worden. Er wordt internet aangeboden via glasvezel en VDSL. De prijzen zijn ook afhankelijk van het netwerk (bij glasvezel ook wel 'belichter' genoemd) waarover het abonnement wordt aangeboden, waarbij KPN steevast duurder lijkt te zijn (helaas). Soms zijn er meerdere aanbieders mogelijk, bijvoorbeeld als er meedere glasvezelnetwerken een aansluiting in je huis aanbieden. Voor zover bekend kan je maar één abonnement afsluiten bij Freedom.

Op de productpagina kan je alle details nalezen.
IPTV, telefonie en e-mail
Naast internet biedt Freedom ook e-mail, telefonie en IPTV aan. Deze diensten worden door 3e partijen geleverd. Voor telefonie maakt Freedom gebruik van de diensten van VoiPGRID en voor televisie worden de diensten van Canal Digial aangeboden. E-mail is ook iets dat Freedom niet zelf doet. Voor e-mail wordt gebruik gemaakt van de diensten van Soverin.
Extra IPv4-adressen
Het is mogelijk om een IPv4 subnet van /29 te krijgen. Deze kan je dan gebruiken om bepaalde apparaten direct op internet aan te sluiten, zonder NAT. Op een FritzBox houdt je van deze acht IP-adressen houdt je er uiteindelijk vijf over die je kan gebruiken voor toewijzing aan apparaten en/of VMs. De overige zijn nodig om de techniek te laten werken. Als je een eigen router hebt kan je deze IP-adressen als virtuele IP's gebruiken en kan je alle acht inzetten voor toewijzingen.

hardware

Fritzbox
Voor de modems/routers wordt gebruik gemaakt van de bekende FritzBox routers van AVM. Deze worden rechtstreeks op de glasvezel aangesloten.
eigen hardware
Je kan ook je eigen router inbrengen. Dit levert een kleine korting op. Je zal dan natuurlijk wel zelf een router in elkaar moeten zetten. Dat kan bijvoorbeeld met OPNsense, pfSense of OpenWRT.

Zie hier voor meer details over de aansluitmogelijkheden

Nieuws

Op de hoogte blijven? Freedom plaatst eens in de paar weken wat Nieuws
Verder is Freedom actief op diverse sociale media:
https://x.com/FreedomNetNL
https://mastodon.social/@freedominternet
https://freedom.nl/storingen/rss/feed.xml (voor onderhoudsmeldingen)

Support

Freedom heeft een helpdesk pagina waar je terecht kan voor de meeste vragen. mits je een FritzBox router gebruikt. Als je een eigen router gebruikt, zoals een OPNsense, pfSense of OpenWRT router, dan kan je het beste even zoeken in de Community of in dit topic.

FAQ:

Handleidingen etc.
Er is veel hulp beschikbaar op de site van Freedom, maar sommige dingen moet je soms zelf uitzoeken. Hieronder enkele handige links om je op weg te helpen.

[ Voor 164% gewijzigd door ocf81 op 31-01-2025 10:12 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Mooi initiatief. :)
Een initiatief én topic om te volgen.

Nu wél.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Eventuele feedback voor de OP zijn natuurlijk altijd welkom

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ja, dit topic ontbrak inderdaad!

@ocf81: de url in je OP mist een ]

Heeft iemand al een kijkje genomen naar de encryptie-opties?

Ik probeer een PGP-sleutelpaar te maken, maar krijg helaas een foutmelding. Dat hoort niet denk ik?:
freedom webmail pgp paar fout

Ik zie dat het RoundCube is, maar kan niet veel extra information vinden over de volgende opties:
freedom webmail encryption opties

Ik vond wel dit, wat me enigszins op weg helpt. Weet iemand nog een betere bron?

Een uitleg in het Nederlands in Jip-en-Janneke-taal zou Freedom als provider die privacy en veiligheid hoog in het vaandel heeft, niet misstaan. Op de site van Soverin vind ik het ook niet, maar misschien zijn dit zaken waar de gewone man of vrouw zich sowieso beter niet aan waagt :X Ik hoop Dat ze in de nabije toekomst aan dit soort dingen aandacht kunnen besteden. Niet dat het hun taak is, maar een beetje gedegen digitale opvoeding kunnen we best gebruiken. Ik schrik me af en toe de apenootjes van hoe bleu sommige mensen zijn die zich op het internet begeven.

[ Voor 89% gewijzigd door cat_byte op 11-11-2019 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik wacht geduldig op het internetaanbod dat begin volgend jaar zou moeten komen :)

Ondertussen wel founding member geworden natuurlijk :)

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 11-11-2019 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:11
Ik volg het ook met veel belangstelling. Ben benieuwd hoe het laat lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Prima idee om hier een eigen topic voor te maken! (y)

Ik was al investeerder in dit initiatief, vanavond ook founding member geworden.
Ik zit nog 10 maanden aan mijn huidige provider vast, maar een mens mag mooie idealen best steunen ook als je er niet direct iets aan hebt.

Er kwam alleen nog geen bevestigingsmail binnen, ik hoop dat dat komt omdat een server de drukte niet bij kan benen.....

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@hp-got De bevestigingsmail wordt naar je nieuwe Freedom adres gestuurd. Heb je wel de 'Activeer je Freedom Internet account' mail ontvangen op je ingevulde adres, of die ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 08:14
Ik voeg deze toe aan mijn lijst van te volgen topics.. :-)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Zr40 schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:59:
@hp-got De bevestigingsmail wordt naar je nieuwe Freedom adres gestuurd. Heb je wel de 'Activeer je Freedom Internet account' mail ontvangen op je ingevulde adres, of die ook niet?
Nee, de activatiemail heb ik niet gezien, zit ook niet in de spambak....

[edit] ik zie dat de naam die ik invulde bij freedom.nl niet meer beschikbaar is. Registratie zal dus wel goed zijn gegaan, alleen de activatiemail is er nog niet.

[ Voor 18% gewijzigd door hp-got op 11-11-2019 21:27 ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik volg het met interesse maar zit contractueel nog tot medio volgend jaar aan XS4All vast.

Ik vind alleen dat ze misschien vooralsnog wat veel gewicht toekennen aan DoH in hun uitlating hierover.
DNS over https: We ondersteunen DoH (het bevorderen van DNS over https, waardoor dataverkeer wordt versleuteld, zodat data-privacy en -integriteit worden gewaarborgd) en maken ons zorgen over de concentratie van DNS-verkeer bij Google, Amazon, Facebook, Apple en Microsoft (GAFAM).
Er valt nog wel het nodige aan te merken op DoH.

DoH Creates More Problems Than It Solves

Centralised DoH is bad for privacy, in 2019 and beyond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CaptJackSparrow schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:28:
Ik volg het met interesse maar zit contractueel nog tot medio volgend jaar aan XS4All vast.

Ik vind alleen dat ze misschien vooralsnog wat veel gewicht toekennen aan DoH in hun uitlating hierover.

[...]

Er valt nog wel het nodige aan te merken op DoH.

DoH Creates More Problems Than It Solves

Centralised DoH is bad for privacy, in 2019 and beyond
Het zou fijn zijn, als Pi-Hole DoH ging ondersteunen. Het zou niet zo moeilijk moeten zijn, om browserinstellingen aan te passen, zodat de gewenste DoH server gebruikt wordt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@cat_byte Ik zie dat ze roundcube gebruiken als email client. En als ik het goed heb beschikt die niet over labels of tags (zoals gmail dat ook heeft). Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-05 14:45
Founding member geworden... vind het idee goed en mochten ze hetzelfde of meer kunnen leveren als KPN (zit op BVDSL) zou ik ook nog overgaan. Maar vind het email adres wel leuk :P.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Voor VoIP gaan ze samenwerken met VoIPGRID:

https://www.voipgrid.nl/b...ner-van-freedom-internet/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
Jelte schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:12:
@cat_byte Ik zie dat ze roundcube gebruiken als email client. En als ik het goed heb beschikt die niet over labels of tags (zoals gmail dat ook heeft). Klopt dat?
Idd roundCube voor de webmail. Helaas geen tags/labels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:23
ik kan helaas nog geen eigen domeinnaam registreren vanwege grote drukte. Zou heel graag 1 tje willen en die willen gebruiken voor dingen, want voornaam@achternaam.nl zou ik dolgraag willen hebben, alleen voor vrienden/familie/werk. Staat superleuk.. , hoop dat dit snel mogelijk wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

cat_byte schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:26:
Ik probeer een PGP-sleutelpaar te maken, maar krijg helaas een foutmelding. Dat hoort niet denk ik?:
Dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling
Ik zie dat het RoundCube is, maar kan niet veel extra information vinden over de volgende opties:
[Afbeelding: freedom webmail encryption opties]
Uit de losse pols dus misschien een beetje slordig:
  1. Berichtversleuteling en -ondertekening inschakelen: Wil je encryptie gebruiken?
  2. Verificatie van berichtondertekening inschakelen: Wil je de digitale handtekening van inkomende mail controleren zodat je weet dat wie de afzender is en dat het bericht niet is veranderd?
  3. Berichtontsleuteling inschakelen: Wil je versleutelde berichten ontcijferen zodat je ze kan lezen?
  4. Onderteken standaard alle berichten: Wil je automatisch een digitale handtekening zetten onder al je uitgaande mail zodat de ontvanger kan controleren dat het echt van jou is niet is veranderd? (De tegenhanger van 2.)
  5. Versleutel standaard alle berichten: Wil je automatisch je uitgaande mail versleutelen zodat anderen deze niet kunnen lezen? (De tegenhanger van 3)
  6. Voeg mijn publieke sleutel standaard bij: Wil je je eigen publieke sleutel als attachment aan je uitgaande mail toevoegen zodat anderen die kunnen gebruiken om je versleutelde mail terug te sturen?
  7. Onthoud mijn geheime sleutel voor: Hoe lang moet het duren voor je wachtwoord opnieuw wordt gecontroleerd?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

aljooge schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 00:40:
ik kan helaas nog geen eigen domeinnaam registreren vanwege grote drukte. Zou heel graag 1 tje willen en die willen gebruiken voor dingen, want voornaam@achternaam.nl zou ik dolgraag willen hebben, alleen voor vrienden/familie/werk. Staat superleuk.. , hoop dat dit snel mogelijk wordt
Dat kun je natuurlijk ook gewoon via TransIP of andere partij regelen. :)
(Ik heb er dacht ik een stuk of 10, 12, voor diverse doeleinden. Misschien dat ik er een keer 1 naar Freedom verhuis om €15,- per jaar aan kosten te besparen maar die €50,- zie ik voorlopig puur als donatie dus veel haast heeft dat niet.)

Weet iemand eigenlijk of ze voor dat bedrag ook shelltoegang gaan aanbieden? Like, oldskool Unix/Linux shell zoals xs4all meen ik ook aan bied? Of is dat dusdanig oldskool dat zelfs zij dat niet gaan doen?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
@CAPSLOCK2000 dankjewel! Het is me intussen wat duidelijker geworden :) De foutmelding heb ik doorgegeven aan de helpdesk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:51
Maandag 11:54 gelukt om founding member te worden :+ Nadat de server gereboot was, liep het aanmelden vlot door.

Bij het linken van mijn domein kwam ik niet verder dan het MX record. Ik zie nu dat ze de servernaam hebben aangepast naar mx.freedom.nl, dus hoop dat het nu wel gaat werken.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EJJ9efuXsAEMgh9?format=jpg&name=large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 17:23

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

unezra schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 06:48:
[...]

Dat kun je natuurlijk ook gewoon via TransIP of andere partij regelen. :)
Maar als je ook mail wil ontvangen dan ben je er natuurlijk nog niet met alleen een domeinnaam. Je hebt wel gratis forwardingdiensten zoals improvmx.xom, maar je kunt je natuurlijk sterk afvragen waarom dat gratis is :). Van een eigen mailserver word ik persoonlijk niet echt vrolijk, maar dat is natuurlijk ook een optie.

.edit: Wacht, hebben we het hier gisteren niet al over gehad? :P

[ Voor 19% gewijzigd door .oisyn op 12-11-2019 08:55 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Omdat privacy (& transparantie) hoog op m'n priolijstje staat, me zonet ook aangemeld als Founding member :) Crowdfunding werd hem niet met een minimum van 250, maar 50 euro kan ik wel missen ;) Ben zeer benieuwd wat het gaat worden, maar als ik kijk naar alle energie en moeite die erin gestoken wordt terwijl het nog niet eens compleet up and running is, gaat het vast goedkomen. Kan begin maart weg bij Telfort, hoop dat er tegen die tijd dan al wat duidelijk is over het aanbod van Freedom, want heb een upgrade naar 500/500 op mijn lijstje staan.

So now we wait :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zelfde hier. Privacy en transparantie staan hoog op de priolijst. Ik ben jaren klant geweest bij Xs4all ( dailup ) tijdperk. Ben inmiddels ook founding member en ben benieuwd wat de komende tijd gaat brengen.

/bookmarked

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:28

Pazo

Mroaw?

Ik ben ook benieuwd. Voorlopig dus even afwachten, maar ik hoop dat ze het allemaal kunnen waarmaken, en dat het echt een volwaardige vervanger van XS4ALL gaat worden. Ik heb nu 500/500 glas, en mijn eigen router ertussen (Fritz!box ligt in de kast te verstoffen), dus ik hoop dat Freedom mij straks hetzelfde kan leveren.
E-mailadres is ingesteld. En nu paar maandjes duimen draaien :)

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:52
Internet zal allemaal wel goed komen denk ik. Ik (maar met name de rest van het gezin) is wel heel erg benieuwd (en kritisch) naar de itv-leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26

JT

VETAK y0

In het artikel op Tweakers staat dat ze privacy willen bewaken, DoH aanbieden, betere kwaliteit, eigen tools maken om mensen zo goed mogelijk te helpen, in deze fase alles zonder de schaalvoordeel van de grote concurrenten en ook nog goedkoper dan die grote concurrenten. Dat laatste ga ik dan aan twijfelen. Met de kanttekening dat ik er niet perse iets op tegen heb als ze iets duurder zijn. Ik hou het met interesse in de gaten.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 14:10
Zijn er behalve KPN en CanalDigitaal eigenlijk nog andere aanbieders van TV diensten waar Freedom Internet mee kan samenwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
esky schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:18:
Zijn er behalve KPN en CanalDigitaal eigenlijk nog andere aanbieders van TV diensten waar Freedom Internet mee kan samenwerken?
Van mij mag het KPN blijven. Dat heb ik nu via XS4all ook en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 08:08
esky schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:18:
Cambrium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-05 20:32
Zal 'm niet worden. Cambrium is een jaar geleden al gestopt met Sparql

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Sparql??...volgens mij is Tweak daar juist mee gestopt omdat het allemaal niet "je van het" is/was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
ClassicTech schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:28:
Zal 'm niet worden. Cambrium is een jaar geleden al gestopt met Sparql
Bedankt, wist dat niet, ben ook niet bekend met de dienst zelf.

KPN/XS4ALL iTV is een mooie dienst, gebeuik het zelf niet bij (schoon)ouders hebben het, en werk super wat ik zie en hoor. Tot een jaar terug had mijn moeder Ziggo wat een drama was, ze is gelijk overgestapt toen DSL van ongeveer 6 naar 222 Mb ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
don spike schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:32:
[...]

Bedankt, wist dat niet, ben ook niet bekend met de dienst zelf.

KPN/XS4ALL iTV is een mooie dienst, gebeuik het zelf niet bij (schoon)ouders hebben het, en werk super wat ik zie en hoor. Tot een jaar terug had mijn moeder Ziggo wat een drama was, ze is gelijk overgestapt toen DSL van ongeveer 6 naar 222 Mb ging.
KPN werkt inderdaad gewoon goed en zonder problemen. Wat mij betreft mogen ze dat overnemen zoals XS4all dat doet. Ik ziet echt niet te wachten op een schotel of een tv-app van CanalDigital..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-05 20:32
don spike schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:32:
[...]
Het is inderdaad zeker geen slecht platform. Hier en daar wordt er wel gesuggereerd dat Freedom mogelijk gaat samenwerken met Tweak (dus Cambrium) voor WBA toegang, als dit klopt denk ik dat ze eerder gebruik gaan maken van Canal Digitaal IPTV omdat ze dat bij Tweak ook al gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
Edje040 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:37:
[...]

KPN werkt inderdaad gewoon goed en zonder problemen. Wat mij betreft mogen ze dat overnemen zoals XS4all dat doet. Ik ziet echt niet te wachten op een schotel of een tv-app van CanalDigital..
Ik zou het wel mooi vinden als Freedom.nl een TV dienst zou aanbieden die niet verplicht om ook specifieke hardware af te nemen. Iets wat je gewoon in Kodi of AndroidTV o.i.d. kunt gebruiken....

Canal Digitaal is al best ver, ze hebben apps voor TV's (Vestel), maar nog niet voor Android TV. Heb zelf nog geen praktijkervaring.

[ Voor 11% gewijzigd door voorstad op 12-11-2019 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Over Freedom en KPN TV: van de geschiedenis kunnen we wat leren.

Tweak leverde ooit TV van KPN tot ze overstapten naar Sparql.

Op hun blog staat over die periode en de achtergronden onder andere:
In april 2013 geeft KPN aan dat het agentschap voor KPN iTV vanaf september stopt. Alleen als we ons internet- en telefonieproduct technisch door KPN laten regelen kunnen we gebruik blijven maken van KPN iTV. Dat zou van Tweak eigenlijk niet meer dan een dealer maken. Een partij die wel marketing doet, maar technisch de boel niet zelf in handen heeft.

KPN was toen geen betrouwbare partner, de vraag is of ze dat nu wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 23:26

JT

VETAK y0

Dan hoop ik dat ze met een beter alternatief dan een schotel komen. Internet/app vind ik prima in combinatie met Kodi, Chromecast ofzo. Maar daar moet je dan wel mee kunnen 'zappen'. Vrouwen...
offtopic:
Als het aan mij lag dan had ik allang alleen 1gbit glas en verder niks :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
JT schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:02:
Dan hoop ik dat ze met een beter alternatief dan een schotel komen. Internet/app vind ik prima in combinatie met Kodi, Chromecast ofzo. Maar daar moet je dan wel mee kunnen 'zappen'. Vrouwen...
offtopic:
Canal Digitaal heeft gewoon een smartphone app en een app voor bepaalde televisies (Vestel). Het is is dus geen satelliet tv (geen idee of ze dat ook nog hebben). Helaas nog geen app voor Android TV of Apple TV, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
JT schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:02:
offtopic:
Yep....anders is/wordt/blijft Freedom alleen voor de tekkies en niet voor de "grote massa" die nodig is om de financiën op orde te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Edje040 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:15:
[...]

Yep....anders is/wordt/blijft Freedom alleen voor de tekkies en niet voor de "grote massa" die nodig is om de financiën op orde te houden.
Hoe kom je erbij dat de grote massa nodig is? Volgens henzelf is 25k gebruikers in het eerste jaar, en 60k op lange termijn (minder dan 1% van huishoudens) genoeg. xs4all had ook maar 250k gebruikers, nog geen 3% van de huishoudens. Dat is toch echt geen 'grote massa'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kootje70
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:20
Offtopic:
Ik ga er vanuit, dat een bedrijf zich blijft ontwikkelen/verbeteren. Maar als je op die site kijkt is het laatste nieuws van 2016.
En linken ze nog steeds naar “Tweak”. Terwijl “Tweak” allang niets meer doet met hen. Of toch wel? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Pooh schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:45:
[...]

Hoe kom je erbij dat de grote massa nodig is? Volgens henzelf is 25k gebruikers in het eerste jaar, en 60k op lange termijn (minder dan 1% van huishoudens) genoeg. xs4all had ook maar 250k gebruikers, nog geen 3% van de huishoudens. Dat is toch echt geen 'grote massa'?
Daarom staat er ook "grote massa". Tussen aanhalingstekens dus. Maar er zullen wel genoeg klanten moeten zijn. Dat hangt af van het totale pakket wat aangeboden gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

voorstad schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:46:
Ik zou het wel mooi vinden als Freedom.nl een TV dienst zou aanbieden die niet verplicht om ook specifieke hardware af te nemen. Iets wat je gewoon in Kodi of AndroidTV o.i.d. kunt gebruiken....
Ik ben bang dat dat er niet in zit, de trend is helemaal tegenovergesteld. Op steeds meer punten zie je DRM die het moeilijk maakt om met een universele oplossing te komen. Die DRM wordt niet alleen gebruikt om distributie tegen te gaan, maar ook om te zorgen dat we de reclame niet overslaan en te zorgen dat we alleen de officiële interfarce gebruiken die ons kijkgedrag terugmeldt.
Canal Digitaal is al best ver, ze hebben apps voor TV's (Vestel), maar nog niet voor Android TV. Heb zelf nog geen praktijkervaring.
Voor universele systemen moeten we juist weg van die apps die gebonden zijn aan een uitzender, apparaat of besturingssysteem. Het is beter om open standaarden af te spreken die iedereen kan implementeren. Niet dat het nodig is om iets nieuws uit te vinden want er zijn zat standaarden voor video streams. Toch lijkt iedere nieuwe videodienst weer z'n eigen systeem uit te vinden en z'n eigen software te ontwikkelen die dan geschikt moet worden gemaakt voor talloze OS'en en systemen. Door die enorme versnippering is er maar weinig tijd en aandacht per implementatie en dat gaat ten koste van de kwaliteit en ondersteuning. We komen steeds meer in de situatie dat een TV na vijf jaar verouderd is omdat de software niet meer wordt bijgewerkt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justianus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-01 12:54
Het moet toch anno 2019 mogelijk zijn klanten zelf hun zenders te laten kiezen?

Ik heb geen behoefte aan rtl/Veronica en besteed mijn abonnement liever aan andere zenders

Waarom bepaald mijn provider voor mij welke zenders er in het standaard pakket zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:07
voorstad schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:34:
Maandag 11:54 gelukt om founding member te worden :+ Nadat de server gereboot was, liep het aanmelden vlot door.

Bij het linken van mijn domein kwam ik niet verder dan het MX record. Ik zie nu dat ze de servernaam hebben aangepast naar mx.freedom.nl, dus hoop dat het nu wel gaat werken.

[Afbeelding]
Grappig en doen ze ook iets met SPF? Of DMARC? Had daar namelijk dan ook records voor verwacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
Alpha89 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:33:
[...]

Grappig en doen ze ook iets met SPF? Of DMARC? Had daar namelijk dan ook records voor verwacht...
SPF ja, DMARC nee. Mijn server is geverifieerd. Maar nu het MX record nog.... wil nog steeds niet. Heb support gemaild....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
voorstad schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:45:
[...]

SPF ja, DMARC nee. Mijn server is geverifieerd. Maar nu het MX record nog.... wil nog steeds niet. Heb support gemaild....
Top, maakte me al zorgen dat er weer een hele hoos aan goede bedoelingen domeinen gingen komen welke geblokkeerd worden door SPAM filters met standje boos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

justianus schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:19:
Waarom bepaald mijn provider voor mij welke zenders er in het standaard pakket zitten?
Zou het misschien zijn omdat de vercommercialisering van het omroepbestel er altijd op gericht is geweest om een heel klein groepje mensen heel erg rijk te maken en dat groepje erg effectief is in het manipuleren van de 'markt' die daardoor ontstaan is?

Van een publiek omroepbestel zonder reclame uit eigen zak betaald via omroepbijdrage, via een grotendeels vercommercialiseerd bestel met véle reclames dat de consument, voor een hogere prijs dan het publieke bestel, betaalt aan de kassa van de supermarkt en via andere aankopen, waarvan dat kleine groepje dus erg rijk is geworden, naar een systeem van streaming diensten zonder reclame, waarvoor de mensen dan weer direct uit eigen zak betalen net als bij het publieke bestel, maar dat nu in handen is van een paar megacorporaties i.p.v. onze eigen samenleving.

Dat is nou ehh.... 'beleid'.

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Dat is wel heel cynisch. Volgens mij is de belangrijkste reden dat de meeste zenders ofwel als pakket worden ingekocht, ofwel dat er apparatuur nodig is om een satelietstream op de kabel te zetten. In beide gevallen kan het niet uit om dat voor een paar klanten te doen. En andersom: Als je een zender toch aanbiedt, kun je hem ongeveer gratis aan al je klanten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4pp3l
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:22

Ik heb geen behoefte aan rtl/Veronica en besteed mijn abonnement liever aan andere zenders

Dat bepaalt de provider niet, dat bepalen de zenders.

Als voorbeeld: RTL.

Stel je wilt als nieuwe TV aanbieder de markt betreden. Je wilt natuurlijk je klanten de mogelijkheid bieden om RTL4 te kijken. Je gaat praten met RTL en die zegt vervolgens: 'Dat is prima, maar als je met ons zaken moet doen dan stellen we als eis dat ALLE tv klanten die je hebt RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, RTLZ enz in hun tv pakket hebben. Wil je dat niet? Prima, dan doen we geen zaken met je.'

Vervolgens komt ook nog de eis dat je RTL Crime en RTL Lounge in een premium/pluspakket moet voeren, waar minstens x aantal andere extra zenders in zitten. En je krijgt natuurlijk ook de eis dat je verplicht bent om RTL4 op kanaal nr 4 te zetten, en dat je klanten dat niet kunnen wijzigen. En o ja, je mag best voor/achteruit spoelen aanbieden, maar je moet er wel voor zorgen dat reclames niet geskipped kunnen worden.

Overigens is er ook nog een wettelijke eis dat je verplicht bent om de x aantal meest bekeken zenders te voeren, maar dat is pas van toepassing als je een bepaalde grootte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Laatst online: 13:34

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Omdat hij verplicht is een aantal zenders op te nemen:
https://www.cvdm.nl/toegankelijkheid-programmas/

It's just a donkey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
Het zou mooi zijn als Freedom.nl ons ook wat van onze Google verslaving zou kunnen afhelpen door iets als KOLABNOW aan te bieden....

**update**

Ahh, SOVERIN biedt ook een agenda aan, dus wie weet. En dan nog een wat modernere interface.... (RAINLOOP?)

[ Voor 36% gewijzigd door voorstad op 12-11-2019 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@voorstad een interface met labels/tags!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
kootje70 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:07:
[...]

Offtopic:
Ik ga er vanuit, dat een bedrijf zich blijft ontwikkelen/verbeteren. Maar als je op die site kijkt is het laatste nieuws van 2016.
En linken ze nog steeds naar “Tweak”. Terwijl “Tweak” allang niets meer doet met hen. Of toch wel? 8)7
Ook offtopic dan: Cambrium is het "moederbedrijf van Tweak". Zij zijn ook de operator die de contracten heeft met Reggefiber voor ODF. Sparql was een product van hen dat ze bij Tweak gebruikten en bij een paar kleine initiatieven (breedband Arnhem weet ik toevallig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justianus
4pp3l schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:38:
[...]

Dat bepaalt de provider niet, dat bepalen de zenders.

Als voorbeeld: RTL.

Stel je wilt als nieuwe TV aanbieder de markt betreden. Je wilt natuurlijk je klanten de mogelijkheid bieden om RTL4 te kijken. Je gaat praten met RTL en die zegt vervolgens: 'Dat is prima, maar als je met ons zaken moet doen dan stellen we als eis dat ALLE tv klanten die je hebt RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, RTLZ enz in hun tv pakket hebben. Wil je dat niet? Prima, dan doen we geen zaken met je.'

Vervolgens komt ook nog de eis dat je RTL Crime en RTL Lounge in een premium/pluspakket moet voeren, waar minstens x aantal andere extra zenders in zitten. En je krijgt natuurlijk ook de eis dat je verplicht bent om RTL4 op kanaal nr 4 te zetten, en dat je klanten dat niet kunnen wijzigen. En o ja, je mag best voor/achteruit spoelen aanbieden, maar je moet er wel voor zorgen dat reclames niet geskipped kunnen worden.

Overigens is er ook nog een wettelijke eis dat je verplicht bent om de x aantal meest bekeken zenders te voeren, maar dat is pas van toepassing als je een bepaalde grootte hebt.
toon volledige bericht
Dat is toch best bizar en lijkt me uiteindelijk onhoudbaar.

Ik heb het eens ervaren inderdaad, bij reclames niet vooruit kunnen spoelen tijdens een opname (?!).
Dat werkt bij mij zeer irriterend en maakt dat ik die zender voortaan negeer, dus waar blijft dan de marketing winst zou je je kunnen afvragen.

Is er ergens een overzicht te vinden welke zenders je ook individueel/direct kunt bekijken door een online abonement bij de zender zelf of iets dergelijks?

Misschien is een ouderwets lineair tv abonement inmiddels overbodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 00:51

BHQ

voorstad schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:34:

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat hier iets meer niet klopt. mx.freedom.nl is een CNAME:
host mx.freedom.nl
mx.freedom.nl is an alias for mx.freedom.soverin.net.
mx.freedom.soverin.net has address 159.69.232.136
mx.freedom.soverin.net has address 159.69.232.140
mx.freedom.soverin.net has IPv6 address 2a01:4f8:fff0:2d:8::136
mx.freedom.soverin.net has IPv6 address 2a01:4f8:fff0:2d:8::140
MX records mogen niet naar een CNAME wijzen. Ik heb geen idee of Soverin een white-label achtige dienst levert, anders zal die constructie die ze nu hebben sowieso niet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justianus
Begrijpelijk, maar buiten NOS 1 2 3 en relevante regionale zenders zijn er geen verplichte zenders volgens dat artikel

Je zou dus voor de overige zenders mensen zelf kunnen laten kiezen

Aan die koppelverkoop praktijken zoals eerder met als voorbeeld RTL4 beschreven moet van overheidswegen toch eenvoudig wat te doen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
justianus schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:35:
[...]

Begrijpelijk, maar buiten NOS 1 2 3 en relevante regionale zenders zijn er geen verplichte zenders volgens dat artikel

Je zou dus voor de overige zenders mensen zelf kunnen laten kiezen

Aan die koppelverkoop praktijken zoals eerder met als voorbeeld RTL4 beschreven moet van overheidswegen toch eenvoudig wat te doen zijn
Allemaal leuk en aardig dat een paar mensen dat willen maar het is al geprobeerd door T-Mobile. Met Knippr. Het werd echter te duur. Precies om bovenstaande redenen. Een losse zender aanbieden met een prijs per stuk zodat je zelf kon samenstellen werd veel duurder dan een pakket. Dus het stierf een zachte dood na een jaartje of zo.
Er is dus gewoon niet voldoende vraag naar lijkt het...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldlokers
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-09-2024
voorstad schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:45:
[...]

Ik bleef ook op de verificatie van mx hangen, echter toen ik naar het dashboard ging was het domein gewoon actief. Daarna een test mail gestuurd en die kwam gewoon binnen. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
ronaldlokers schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:51:
[...]

Ik bleef ook op de verificatie van mx hangen, echter toen ik naar het dashboard ging was het domein gewoon actief. Daarna een test mail gestuurd en die kwam gewoon binnen. }:O
Yup, daar kwam ik ook achter. Maar of het dan echt goed is? Ik wacht nog op een reactie van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:06
Founding member : Check
Domein : Check (sinds 2004)

Nu internet via de lokale Glasvezel toko (E-Quest). Ergens in mei 2020 verhuizen naar mijn nieuwbouw woning waar ik hopelijk Freedom Internet op mijn glasvezel aansluiting kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
BHQ schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:22:
[...]

Het lijkt erop dat hier iets meer niet klopt. mx.freedom.nl is een CNAME:

[...]

MX records mogen niet naar een CNAME wijzen. Ik heb geen idee of Soverin een white-label achtige dienst levert, anders zal die constructie die ze nu hebben sowieso niet gaan werken.
Het is deze procedure, maar dan met freedom.nl. Stap 4:

https://support.soverin.n...115004811954-DNS-Settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
voorstad schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:13:
[...]

Yup, daar kwam ik ook achter. Maar of het dan echt goed is? Ik wacht nog op een reactie van ze.
Ik heb hetzelfde. De status pagina blijft ‘hangen’ op de MX check. Maar bij de domein pagina op het dashboard staat hij op actief.
Mail werkt wel gewoon. Ik vermoed dan ook een ontbrekende status op de verificatie pagina.

Ik kan morgen(avond) wel een vraag uitzetten als er dan nog geen antwoord is. Iets met korte lijntjes ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 17:41

BushWhacker

developer

Barre73 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:07:
[...]

Allemaal leuk en aardig dat een paar mensen dat willen maar het is al geprobeerd door T-Mobile. Met Knippr. Het werd echter te duur. Precies om bovenstaande redenen. Een losse zonder aanbieden met een prijs per stuk zodat je zelf kon samenstellen werd veel duurder dan een pakket. Dus het stierf een zachte dood na een jaartje of zo.
Er is dus gewoon niet voldoende vraag naar lijkt het...
Ik gebruik al bijna een jaar NlZiet.
Dit werkt redelijk goed, in iedergeval goed genoeg om de lineaire Ziggo-kabel de deur uit te doen (ik heb FTTH Xs4all).

Als Freedom ipv default lineaire IPTV nou eens als tv-plaform zoiets als NlZiet zou uitbrengen, met een AndroidTV/AppleTV/Kodi app, zou dat echt een vernieuwend concept zijn voor ISP's.
Dan zou, als de klant dat graag wil, een AndroidTV/AppleTV apparaat geleverd kunnen worden (ipv een brakke STB die je bij de andere providers krijgt). Als extra voordeel heb je dan dat Youtube/Netflix/Spotify etc er standaard goed op draait.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• don spike
BushWhacker schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:06:
[...]
Als Freedom ipv default lineaire IPTV nou eens als tv-plaform zoiets als NlZiet zou uitbrengen, met een AndroidTV/AppleTV/Kodi app, zou dat echt een vernieuwend concept zijn voor ISP's.
[...]
Zou hier zelf ook voorstander van zijn. We hebben al een Apple TV 4K en we gebruiken nu ook alleen diensten die hier op draaien. Een brakke TV kastje komt er bij ons niet in.

De XS4ALL/KPN iTV is een best goede dienst, maar zit gewoon niet te wachten op meerdere kastjes. Dus we nemen nu ook alleen internet (FttH) af via XS4ALL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
don spike schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:18:
[...]

Zou hier zelf ook voorstander van zijn. We hebben al een Apple TV 4K en we gebruiken nu ook alleen diensten die hier op draaien. Een brakke TV kastje komt er bij ons niet in.

De XS4ALL/KPN iTV is een best goede dienst, maar zit gewoon niet te wachten op meerdere kastjes. Dus we nemen nu ook alleen internet (FttH) af via XS4ALL.
Ik zit ook niet te wachten op allerlei kastjes maar bijv. NLZiet heeft (voor de rest van mijn gezin) gewoon te weinig aanbod (Ziggo Sports, FOX Sports etc). Zolang dat niet verandert krijg ik het er hier niet door ben ik bang..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voorstad
Edje040 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:36:
[...]

Ik zit ook niet te wachten op allerlei kastjes maar bijv. NLZiet heeft (voor de rest van mijn gezin) gewoon te weinig aanbod (Ziggo Sports, FOX Sports etc). Zolang dat niet verandert krijg ik het er hier niet door ben ik bang..
Dus... als Freedom dan app zou kunnen aanbieden zoals de ZiggoGo, ITVOnline en CanalDigitaal app (met een standaard zenderaanbod), maar dan ook voor AndroidTV en AppleTV..... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Van mij mag het...als het maar simpel te bedienen blijft voor de rest van het gezin. Vandaar dat XS4all/KPN-iTV nog niet eens zo slecht is..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voorstad
Edje040 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:49:
Van mij mag het...als het maar simpel te bedienen blijft voor de rest van het gezin. Vandaar dat XS4all/KPN-iTV nog niet eens zo slecht is..
En hoe kijkt de rest van het gezin dan naar bijvoorbeeld Netflix of Disney+? Ik krijg thuis maar niet uitgelegd dat je de ene keer naar input HDMI 1 (kastje content provider X), dan naar HDMI 2 (kastje content provider Y). dan naar Kabel (content provider DVB-C) mag schakelen.

Mijn droom is 1 kastje waar je de 'vrijheid' (pun intended) hebt om diverse content providers op te installeren... En maar 1 afstandsbediening. Een beetje zoals in 1995 gebruikelijk was 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
voorstad schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:43:
[...]

En hoe kijkt de rest van het gezin dan naar bijvoorbeeld Netflix of Disney+? Ik krijg thuis maar niet uitgelegd dat je de ene keer naar input HDMI 1 (kastje content provider X), dan naar HDMI 2 (kastje content provider Y). dan naar Kabel (content provider DVB-C) mag schakelen.

Mijn droom is 1 kastje waar je de 'vrijheid' (pun intended) hebt om diverse content providers op te installeren... En maar 1 afstandsbediening. Een beetje zoals in 1995 gebruikelijk was 8)
Wat betreft Netflix zit er een grote knop op de TV-ab. Kan niet missen ;-)
Disney+ is inderdaad alleen te bereiken via de TV-app.
Ze hoeven dus niet te wisselen van HDMI-ingangen...dat scheelt al een hoop 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 13:50
Het lukt mij nog niet om mijn domein door te zetten naar mijn IP adres thuis.
De DNS beheerpagina onthoudt de instellingen niet.
Name: xxxxxxx.nl Type: A en value: ip-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:15
Gezien het feit dat Freedom Tweak nodig heeft voor de verbindingen met WBA, zou het me niks verbazen dat er dan ook gebruik gemaakt gaat worden van Canal Digitaal

Of je daar nou zo blij van wordt...

[ Voor 10% gewijzigd door mad-dog op 13-11-2019 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

mad-dog schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:34:
Gezien het feit dat Freedom Tweak nodig heeft voor de verbindingen met WBA,
Hoe kom je hier aan? Heb je een bron?
Ik zou eerder verwachten dat ze WBA afnemen via Cambrium, maar misschien zit ik er naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tweak is onderdeel van Cambrium. Maar ik heb inderdaad ook nog geen bron gezien hiervoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Er zijn toch genoeg resellers? KPN laat geen nieuwe WBA klanten toe, maar QCS, Hilf, ik zie mogelijkheden genoeg die openstaan voor zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
mad-dog schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:34:
Gezien het feit dat Freedom Tweak nodig heeft voor de verbindingen met WBA, zou het me niks verbazen dat er dan ook gebruik gemaakt gaat worden van Canal Digitaal

Of je daar nou zo blij van wordt...
Slechte ervaringen mee dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

jacques1971 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:25:
Het lukt mij nog niet om mijn domein door te zetten naar mijn IP adres thuis.
De DNS beheerpagina onthoudt de instellingen niet.
Name: xxxxxxx.nl Type: A en value: ip-adres.
Als jij xxx.nl zelf een IP adres wil geven, dan moet je over het algemeen @ gebruiken als naam. Een subdomein, zoals bijv. www, geef je op met simpelweg "www" (en dus niet "www.xxx.nl")

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 13:50
.oisyn schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:17:
[...]

Als jij xxx.nl zelf een IP adres wil geven, dan moet je over het algemeen @ gebruiken als naam. Een subdomein, zoals bijv. www, geef je op met simpelweg "www" (en dus niet "www.xxx.nl")
Bedankt voor je uitleg.
Met jouw instructies blijft hij toch ook de instellingen niet onthouden.
Na het opslaan, is het weg.
Ik denk dat ik toch maar een mailtje stuur naar support...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 14:10
voorstad schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:43:
[...]
Met zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Veeeeeeeel te veel knopjes. Liever zoiets:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:28

Pazo

Mroaw?

Ik kreeg net deze mail van het XS4ALL actiecomité (naar aanleiding van het tekenen van de petitie destijds). Zullen wellicht meerdere van jullie gehad hebben, maar voor degene die het niet gehad hebben wellicht interessant (als staan er niet echt dingen in die we nog niet wisten):
Beste Pazo,

Op 10-01-2019 ondertekende je de petitie 'XS4ALL moet blijven'. Nog heel erg bedankt daarvoor! Bij het sluiten van een petitie ontvang je eenmalig een e-mail waarin je op de hoogte wordt gesteld over wat er met de petitie gebeurd is. Dat is deze e-mail.

Hieronder kondigen we aan dat je vanaf nu lid kunt worden van de nieuwe provider, Freedom Internet.

Er is veel gebeurd sinds KPN in januari aankondigde XS4ALL op te willen heffen. We zijn nu tien maanden verder. Jij bent één van de bijna 55.000 mensen die in de petitie pleitten voor behoud van XS4ALL. We kregen ruim 42.000 euro (een opvallend getal voor de kenners). Maar ondanks een niet aflatende stroom aan negatieve pers over het voornemen van KPN, een bod op XS4ALL door een geïnteresseerde koper en meerdere acties van actiecomité XS4ALL Moet Blijven, wil KPN nog steeds de stekker er uit halen.

Daarom hebben we met het actiecomité besloten dan maar een nieuwe provider te lanceren. Een provider die staat voor vrijheid, in allerlei opzichten. Concreet: geen meekijkers, geen winstmaximalisatie en geen afhankelijkheid. Vorige week is een crowdfunding actie gehouden om dit mogelijk te maken. Daarbij is in 3,5 dag tijd het maximale bedrag van 2,5 miljoen euro opgehaald, bijeen gebracht door meer dan 3.000 investeerders. Hierdoor is de eerste fase van de nieuwe provider mogelijk geworden.

De nieuwe provider, Freedom Internet, is nu live op www.freedom.nl. Freedom wil een vrij, open en toegankelijk internet bewerkstelligen voor iedereen. Veiligheid, privacy en kwaliteit zijn daarbij de kernwaarden.

Startfase: word founding member - en maak een eerste statement
Vanaf nu kan iedereen die dat wil voor 50 euro founding member worden.

Founding members krijgen alvast een @freedom.nl e-mailadres. Maar er is meer: je krijgt ook een gratis domeinnaam. Dat doen we bewust. Het is nu immers heel lastig voor mensen om van provider te verhuizen, omdat je je e-mailadres niet mee kunt nemen. Daar zijn zelfs Kamervragen over gesteld. Bij Freedom kun je je e-mailadres wél meenemen. Onze boodschap is: de domeinnaam die je kiest blijft van jou en kun je dus meenemen als je eventueel weggaat bij Freedom. Zo kun je nooit meer worden gegijzeld door je provider.

Fase 2: internetaansluitingen
Iedereen die founding member wordt, krijgt voorrang bij fase 2: het moment waarop we internetverbindingen gaan leveren. Daarmee hopen we vroeg in het eerste kwartaal van 2020 te kunnen beginnen. We zullen dan in ieder geval internet, televisie en telefonie leveren. Over aanvullende producten en diensten wordt later meer bekend. In eerste instantie leveren we verbindingen via koper (ADSL) en glasvezel, daarna willen we ook graag de kabelmarkt openbreken.

Wat maakt Freedom anders?

Vrijheid – Freedom staat voor een vrij en open internet. Dat doen we door ons in het maatschappelijk debat te mengen en actief op te komen voor digitale burgerrechten. Niet alleen voor onze leden, maar voor alle internetgebruikers.
Privacy – Freedom combineert technische expertise met een ethische kijk op privacy. Daarom bieden wij innovatieve producten en diensten die je online leven beschermen en je privacy verbeteren.
Kwaliteit – Tevreden klanten en blije medewerkers zijn de basis van een gezond bedrijf. Daarom staat bij ons het belang van onze klanten en medewerkers altijd voorop. Dat is maatschappelijk verantwoord en zuiver ondernemen. Zo kunnen we de beste service leveren.

We hopen dat ook jij massaal founding member wil worden, want dat is nu het belangrijkste voor ons om goed van start te gaan. En vrijheid moet je delen, nietwaar? Doe mee, word lid en vertel het verder aan vrienden, kennissen, collega's, familie...

En hoe zit het dan met XS4ALL?
XS4ALL bestaat nog steeds en strijdt nog steeds voor lijfsbehoud. De Ondernemingsraad (OR) is vorige maand zelfs naar de rechter gestapt. Natuurlijk hópen we dat de rechtsgang KPN er eindelijk toe beweegt om het besluit om XS4ALL op te heffen in te trekken. KPN moet XS4ALL dan wel meer zelfstandigheid geven, anders heeft het geen zin.

Wij hebben geen vertrouwen meer in een koerswijziging van KPN. De nieuwe CEO van KPN, Joost Farwerck, gaat in gesprek met de OR. Maar op de radio zei hij daarover dat hij 'van de OR wil begrijpen wat hun zorgen zijn.' Als hij dat na tien maanden nóg niet weet... Ook zei hij: 'ik was onderdeel van het team dat de strategie bouwde en ik ga verder om die uit te voeren.' Tja...

Hierom zetten we onze plannen door met de nieuwe provider Freedom Internet.

Hopelijk is deze uitleg duidelijk. Nogmaals ontzettend bedankt voor je steun. Dit is de laatste mail die je ontvangt van de petitiesite. Wil je nu nog geen Founding Member worden, maar wel op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom Freedom? Schrijf je dan wel in op de nieuwsbrief!

Namens actiecomité XS4ALL Moet Blijven,

Kirsten Verdel
toon volledige bericht

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:31
Ik ben gisteren voor 50 Euro founding member geworden. Nu nog afwachten of hier in de regio Apeldoorn via glasvezel Freedom beschikbaar komt.

Zit overigens al ca 20 jaar naar volle tevredenheid bij XS4ALL. Ben benieuwd hoeveel aanmeldingen er al zijn.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
factor15 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:19:
Ik ben gisteren voor 50 Euro founding member geworden. Nu nog afwachten of hier in de regio Apeldoorn via glasvezel Freedom beschikbaar komt.

Zit overigens al ca 20 jaar naar volle tevredenheid bij XS4ALL. Ben benieuwd hoeveel aanmeldingen er al zijn.
Als je glasvezel hebt van Reggefiber (nu KPN Netwerk NL), dan zou het antwoord "ja" moeten zijn. Ze gaan leveren via KPN WBA en die leveren op alle bovengenoemde glasvezelnetwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-05 11:00
Ook ik ben lid geworden en zie wel waar het schip strand.
Wie niet waagt wie niet wint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Alpha89 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:33:
In het dashboard staat de DKIM key welke je in je DNS kan toevoegen

Te vinden onder Domeinen -> Beheer -> Instellingen

Als SPF en DKIM juist functioneren kan je je DMARC entry naar eigen inzicht gaan aanmaken/instellen.

Murphy was an optimist

• toro
  • Laatst online: 09-05 13:18
Ik wou graag 3 mailboxen op @freedom.nl hebben maar door dat ik een gratis .nl geactiveerd heb kan ik alleen maar op @mijndomein.nl 2 mailboxen nog toevoegen.

Heb mijzelf hier denk ik in mijn voet geschoten nu :/

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Volgens mij kun je sowieso maar 1 @freedom.nl krijgen, de andere zijn @naam.freedom.nl.

.edit: ok ik heb even gekeken, je hebt sowieso al een catch-all op @naam.freedom.nl. Maar ook ik kan alleen maar 2 extra mailboxen aanmaken als ik een domein toevoeg.

[ Voor 92% gewijzigd door .oisyn op 14-11-2019 19:52 ]

• toro
  • Laatst online: 09-05 13:18
https://freedom.nl/producten/founding-member
Je ontvangt 1 mailbox van 25GB op freedom.nl of 3 mailboxen op je eigen domeinnaam. Twee adressen op eigen domeinnaam en één @freedom.nl adres mag ook.
Juist.. duidelijk :/

• Alpha89
GoGoHaRrY schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:49:
[...]

In het dashboard staat de DKIM key welke je in je DNS kan toevoegen

Te vinden onder Domeinen -> Beheer -> Instellingen

Als SPF en DKIM juist functioneren kan je je DMARC entry naar eigen inzicht gaan aanmaken/instellen.
Thanks! Nuttig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Lee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-03 12:53
Meer mensen die al mailboxen niet alleen aangemaakt maar ook daadwerkelijk in gebruik hebben bij Freedom? Gisteren werkte alles prima, maar nu lijkt ineens geen mail meer binnen te komen.

Als ik mail van een ander adres naar het adres dat gehost is bij Freedom, krijg ik ook geen bounce terug..

[ Voor 35% gewijzigd door R_Lee op 15-11-2019 09:21 . Reden: Vraag verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
R_Lee schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:09:
Meer mensen die al mailboxen niet alleen aangemaakt maar ook daadwerkelijk in gebruik hebben bij Freedom? Gisteren werkte alles prima, maar nu lijkt ineens geen mail meer binnen te komen.

Als ik mail van een ander adres naar het adres dat gehost is bij Freedom, krijg ik ook geen bounce terug..
Net even getest, mail komt gewoon door (eigen domein).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Lee
Thx voor het testen! Dan zal er toch ergens iets fout staan in mijn eigen DNS gok ik.
Vreemd dat het gisteren aan het eind van de dag wel werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:41
die 50 euro, zijn dat jaarlijkse kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:36

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

R_Lee schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:09:
Meer mensen die al mailboxen in gebruik hebben bij Freedom? Gisteren werkte alles prima, maar nu lijkt ineens geen mail meer binnen te komen.
Ik was het gisterenmiddag aan het instellen en had een blabla@accountnaam.freedom.nl identiteit aangemaakt in het webportaal. 2x een testgedaan en daarna niks meer.
Vanuit andere mailbox naartoe mailen lukt wel (geen bounce) maar zie op de webmail niks binnen komen.
Dacht net aan een eigen fout om te onderzoeken. Bij een mailclient krijg ik een error, maar gisteren geen tijd meer gehad om het uit te zoeken

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Lee
ollie1965 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:48:
[...]

Ik was het gisterenmiddag aan het instellen en had een blabla@accountnaam.freedom.nl identiteit aangemaakt in het webportaal. 2x een testgedaan en daarna niks meer.
Vanuit andere mailbox naartoe mailen lukt wel (geen bounce) maar zie op de webmail niks binnen komen.
Dacht net aan een eigen fout om te onderzoeken. Bij een mailclient krijg ik een error, maar gisteren geen tijd meer gehad om het uit te zoeken
Denk dat ik hem gevonden heb.
Het mx-record moet eindigen met een puntje.
In de mail die ik van Freedom kreeg, stond dit puntje er niet. (waarschijnlijk gisteren uit eigen initiatief wel er achter gezet, toen werkte het. Vervolgens nog eens alle records herzien en het MX-record gekopieerd uit de mail, waar deze regel dus zonder puntje staat).

Nu komt alle mail van afgelopen uren (en gisteren) alsnog druppeld binnen.

Hier ontbreekt het puntje dus:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nzKxS6qn/freedom.png

[ Voor 4% gewijzigd door R_Lee op 15-11-2019 09:54 . Reden: Plaatje toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Crazyanz schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:44:
die 50 euro, zijn dat jaarlijkse kosten?
Ja, 50 euro voor een jaar lang email. Als je voor het einde van dat jaar kiest voor een internetabonnement dan wordt het restant pro-rata toegepast als vooruitbetaling (korting) op de abonnementskosten.
R_Lee schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:51:
[...]

Dat is afhankelijk van je DNS provider. Het moet inderdaad eindigen met een puntje, anders wordt het gezien als subdomein. Maar sommige DNS providers stoppen er automatisch zelf een puntje achter.

[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 15-11-2019 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
R_Lee schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:51:
[...]

In de mail die ik van Freedom kreeg, stond dit puntje er niet. (waarschijnlijk gisteren uit eigen initiatief wel er achter gezet, toen werkte het. Vervolgens nog eens alle records herzien en het MX-record gekopieerd uit de mail, waar deze regel dus zonder puntje staat).

Nu komt alle mail van afgelopen uren (en gisteren) alsnog druppeld binnen.

Hier ontbreekt het puntje dus:

[Afbeelding]
Over die MX record onduidelijkheid had ik dinsdag al een ticket gelogd. Dat laatste is een beetje afhankelijk van je domein provider volgens de helpdesk:

"mx.freedom.nl zou de juiste moeten zijn, de punt hoort er in principe bij maar is even afhankelijk wat de DNS instellingen van je websitedomein voor voorkeur invoer hebben."

Ik gebruik TransIP en daar heb ik de punt wel staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:58
XS4ALL heeft gisteren een "KPN-achtige" FAQ geplaatst over Freedom Internet.

https://blog.xs4all.nl/xs...dom-internet-hoe-zit-het/

Je kunt duidelijk zien dat dit wederom niet is geschreven door een XS4ALL medewerker ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pimjoosten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-05 10:03
Jeffrey87 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 14:46:
XS4ALL heeft gisteren een "KPN-achtige" FAQ geplaatst over Freedom Internet.

https://blog.xs4all.nl/xs...dom-internet-hoe-zit-het/

Je kunt duidelijk zien dat dit wederom niet is geschreven door een XS4ALL medewerker ;)
En de reacties zijn uitgeschakeld, terwijl XS4ALL stelt dat zij zo voor vrijheid van meningsuiting is.... Bij andere blogposts heb ik ze dat nog niet eerder zien doen. Het zijn juist dit soort zaken die naar mijn gevoel aangeven welke kant XS4ALL op aan het gaan is.
Pagina: 1 2 ... 78 Laatste