edit:
Graag wil ik een aanvulling plaatsen op deze post.
In reacties op deze post was namelijk de vraag ontstaan of je wel of niet zelf NTU mag uitnemen en een Patchcover mag plaatsen.
Nu wil ik als eerste duidelijk zijn dat je alleen zelf de
NTU uitneemt en een
Patchcover plaatst als je weet waarmee je bezig bent. Ten zeerste raad ik af om aan de pigtail van de hoofdaansluiting te zitten in de
FTU.
Nu was ik in de veronderstelling dat je zelf de NTU mag uitnemen en een Patchcover mag plaatsen, mede door mijn eigen ervaringen met XS4ALL, zie hieronder;
offtopic:
Nu wist ik zelf al zeker dat ik minimaal een keer de NTU zelf had vervangen nadat XS4ALL zónder monteur deze had opgestuurd na aanleiding van een storing. Na dieper in de archieven te hebben gedoken, kan ik nu met zekerheid ook zeggen dat in ons toen nieuwe appartement de FTU is vervangen (GN01 / FXP-10 door een UFTU / TY-01) door Guidion, zónder NTU medio maart 2015. De NTU zelf is pas veel later door XS4ALL verstuurd zónder monteur toen onze nieuwe glasvezellijn werd geactiveerd medio mei 2015.
Daarnaast heb ik een andere kennis medio september 2019 ook geholpen met het plaatsen van de NTU op een TK01. Hij had bij het bestellen van zijn nieuwe XS4ALL glasvezel direct aangeven een NTU te willen, in verband met gebruik van een eigen modem. Ook zijn NTU werd pas verstuurd nadat Guidion de FTU al had vervangen voor een TK01.
Deze ervaringen, en dat Freedom Internet met zijn glasvezel internet een Fritz!Box 5490 met een Patchcover verstuurd, zonder monteur (mede vanwege Corona, maar ik denk dat de optie zonder monteur blijft?) was ik in de veronderstelling dat het toegestaan en zelfs gebruikelijk is om zelf de NTU of Patchcover te plaatsen en/of te vervangen.
Echter als ik nu op de website zoek van XS4ALL of KPN is daar wat onduidelijkheid over. De XS4ALL installatie handleiding staat dat de monteur altijd de NTU plaatst. De fora op XS4ALL en KPN zijn ook niet eenduidig, maar die reactie is meestal dat het systeem bepaald of een monteur noodzakelijk is of niet, en soms komt deze alleen controleren of alles nog up-to-date is.
Misschien is het wel mede afhankelijk wie je vorige provider was en/of Guidion onlangs al is langsgeweest.
De website van XS4ALL zegt wel
'Het wordt ten sterkste afgeraden om de NTU los te maken en een eigen router aan te sluiten', echter geven ze vervolgens wel aan hoe je dit moet doen;
zie FTTH (Glasvezel)
Ook vind ik het raar dat je wel zelf een Patchcover kan vragen en meestal ook krijgt (XS4ALL) of kan bestellen in de KPN webshop. En anderzijds willen ze niet dat je daar zelf aan zit.
Vandaag hebben we de NTU ertussenuit gehaald, en de glasvezel direct in de eigen router. Dit stond al langer op de planning, maar door de verhuizing van XS4ALL naar Freedom Internet leek ons dit een mooi moment om dit project ook direct op te pakken.
Voor mij was glasvezel een nieuw medium waarvan ik nog weinig tot geen kennis had. Vandaar dat ik mijn ervaring hieronder even deel, zodat andere daar mogelijk ook wat aan hebben. Mocht iets van mijn verhaal niet kloppen, dan hoor ik dat graag, dan pas ik mijn post hierop aan.
Wij hadden nog een wat oudere TY01 / UFTU met een ZTE ZXHN F3100 NTU.
(zie hier voor een mooi overzicht van alle soorten FTU met bijbehorende Patchcovers)
Nu hebben wij géén Patchcover ontvangen, en als je wel een Patchcover ontvangt bij Freedom Internet (alleen i.c.m. Fritz!Box 5490 ?) is deze ook alléén geschrikt voor de laatste generatie FTU, namelijk de TK01 van TKF.
Indien gewenst kan je een Patchcover bestellen in de KPN zakelijk webshop; AT01, TY01 of TK01. (let op, afbeeldingen wijken af).
Wel hadden wij de lege (bescherm) cover bewaard welke met de TY01 ooit was geleverd door XS4ALL, toen onze GN01 is vervangen door de TY01 medio mei 2015.
Deze lege cover voor de TY01 blijkt gewoon hetzelfde als een Patchcover, maar dan zonder de glasvezel adapter en zonder de glasvezel patchkabel erin. Wel moet je zelf de opening voor de glasvezelkabel naar buiten toe uitbreken in de plastic kap. Dit gaat heel makkelijk, en de plek hiervoor is extra dun.
Dus hebben wij zelf een glasvezel adapter en glasvezelkabel besteld. Gezien onze patchkast met router niet in de meterkast bevind waar ook de glasvezel bij ons binnenkomt, heb ik direct ook de juiste lengte glasvezelkabel kunnen bestellen.
Voor wat ik begrijp zijn er verschillende soorten glasvezel
pigtails;
Zoals verschillende soorten maten, bijvoorbeeld;
• SC-connector
(Subsciber Connector) en
• LC-connector
(Lucent Connector)
en daarbij verschillende soorten manieren hoe deze contact maken, zoals bijvoorbeeld;
•
APC (Angled Physical Contact) (groen) en
•
PC (Physical Contact) (blauw).
Nu heb je een
SC-Connector (en een koppelblokje) nodig aan de
zijde van de FTU, in de uitvoering;
•
SC/PC (blauw) of
•
SC/APC (groen)
Afhankelijk van jouw situatie. Kijk gewoon naar welke kleur glasvezeladapter nu in de NTU zit.
Aan de
zijde van een Fritz!box 5490 heb je een ook een
SC-connector nodig, en in de
PC-uitvoering;
•
SC/PC (blauw).
Met een
SPF module met een eigen router heb je waarschijnlijk een
LC-connector nodig, in de
PC-uitvoering;
•
LC/PC (blauw).
In onze NTU zit een blauwe glasvezel adapter. Bij de wat nieuwere generatie (TK01) is dit een groene glasvezel adapter (wat ik begrijp).
Nu zie ik hier op Tweakers veel links naar fs.com voor glasvezelkabels, adapters en SFP-modules, maar die hebben wat langere levertijden, daarnaast wilde ik graag bij een Nederlandse webshop bestellen. Wij zijn uitgekomen bij
Simac, welke ook netjes en goed verpakt alles de volgende dag heeft geleverd.
Een glasvezelkabel moet de volgende
specificaties hebben volgens Freedom Internet;
• Singlemode Fiber
• 9/125 µm glasvezel
• SC/PC connector (blauw) of SC/APC (groen)
Nu begrijp ik dat APC standaard een hoek heeft van 8º, en dus APC8 gebruikt kan worden.
Daarmee kom ik dan zelf uit op een patchkabel met de volgende specificaties;
• Singlemode OS1 of OS2
• Simplex
• 9/125 µm glasvezel
• SC/PC connector (blauw) of SC/APC(8) (groen), zijde FTU
Nu kon ik niet veel vinden over OS1 of OS2 maar diverse reacties in het XS4ALL forum hier op Tweakers zeggen dat je gewoon een OS1 of OS2 kan gebruiken..
De
glasvezeladapter/koppelblokje voor in de ('zelfgemaakte')
Patchcover of direct op je FTU is een;
•
SC/PC (blauw), of
•
SC/APC (groen).
Afhankelijk van jouw situatie. Kijk gewoon naar welke kleur glasvezeladapter nu in de NTU zit.
Nog een pro-tip, het koppelblokje heeft aan één zijde een opening, plaats het koppelblokje met deze opening aan dezelfde zijde in je Patchcover of direct op de FTU, zoals deze ook in de NTU zit.
Vervolgens een
glasvezel patchkabel van
FTU naar de eigen router met SFP-module met LC-connector;
•
LC/PC - SC/PC,
(bij blauwe glasvezeladapter zijde FTU), of
•
SC/APC8 - LC/PC,
(bij groene glasvezeladapter zijde FTU).
Van de
FTU naar een Fritz!Box 5490 heb je andere
glasvezel patchkabel nodig, namelijk;
•
SC/PC - SC/PC (bij blauwe glasvezeladapter zijde FTU), of
•
SC/APC8 - SC/PC (bij groene glasvezeladapter zijde FTU).
Deze kabel kan je ook gebruiken als je een SFP-Module hebt met SC-connector.
Wij hebben dus een eigen router met SFP-Module gebruikt.
Om weer terug naar de
specificaties te gaan, heeft deze de volgende eigenschappen nodig;
• 1Gbit (1000Base-BX-10-U)
• TX 1310 nm
• RX 1490/1550 nm
• Singlemode Fiber
Zelf gebruiken wij momenteel een Ubiquiti USG-PRO-4, hiervoor zijn wij uitgekomen bij de
Ubiquiti UF-SM-1G-S SFP-Module. Deze word wel geleverd in een set van twee, waarvan je alléén de blauwe variant nodig hebt. Deze SFP-Module heeft de volgende specificaties; TX 1310 nm, RX 1550 nm, met een LC-connector.
We hebben voor deze veilige optie gekozen omdat we dan zeker weten dat deze goed samenwerkt met onze Ubiquiti apparatuur.
Daarnaast hoefde wij niets te wijzigen met de instellingen in de UniFI Controller. De NTU eraf geklikt, de 'zelfgemaakte' Patchcover op de FTU geklikt. Vervolgens de WAN Ethernetkabel uit de USG gehaald, SPF-Module erin, glasvezelkabel in de SFP-Module, en binnen enkele seconden was alles weer normaal.
Ter extra informatie, bij ons ging de glasvezelkabel met LC-connector goed door een 16mm flexbuis van ongeveer 4,5 meter lengte. Ik heb deze heel voorzichtig met een trekveer door de buis getrokken, met een elastiek tussen de glasvezel connector en de trekveer.
Een algemene opmerking;
Indien je een
TK01 FTU hebt in combinatie met een zwart vierkant kastje, een zogenaamde ONT, dat zit je in een KPN GPON gebied, en dan kan je helaas je glasvezel niet direct op de router aansluiten.
edit:
Ook in deze post de foto's toegevoegd
:strip_exif()/f/image/004WfcEP3QDtoJMwon5qT8Ly.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/joHZ7KJvJvGLeX80oWwv7pcf.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/Oy6PAc6oBzJzpi0IFCimcm27.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/m7ElWFLZa1hxBNOc1Bs8BYlQ.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/4tEfCLRS82iDs55cWC0WSJfg.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/YwijplX3jPfGGo5KG2yk8lq3.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/jxHjHQPE0XRepBgYRdkOgNPy.jpg?f=fotoalbum_small)
[
Voor 143% gewijzigd door
don spike op 28-06-2020 21:58
]