[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 82 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als je nu ook al op het KPN netwerk zit en niet van techniek veranderd (AON/GPON/XGSPON) dan hoef je zelfs de gebruikersnaam niet te veranderen. De enige verandering zit verderop waar je verkeer naar Freedom gerouterd wordt in plaats van op het KPN netwerk te blijven.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:29

WCA

Keypunchie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:04:
[...]

Dat kastje is inderdaad een ONT, en voor zover ik begrijp heeft dat een unieke identifier, die ze herkennen bij de provider (KPN/Freedom). Die zal dus vervangen worden, beetje afhankelijk van welk netwerk je op zit (ik zit op ODF, dus kan het niet zeggen). Dat is in principe een "verwissel kastje, prik de kabels over" operatie.

Vervolgens moet je nog je UGC (waar dan dus de ethernet kabel van de ONT bij de WAN-poort in gaat) opnieuw configureren met de juiste instellingen (een PPPoE connectie). Die instellingen staan hier: https://helpdesk.freedom....oor-glasvezelverbindingen
Het ONT hoeft technisch gezien alleen bekend te zijn bij de belichter. Alleen als je een eigen ONT wil aansluiten moet je het nieuwe ONT serial naar je provider sturen, die doet daar in principe verder niks meer mee dan doorsturen naar de belichter.

Provisioning gebeurt op een andere laag, namelijk een VLAN, en daar overheen wordt in het geval van Freedom PPPoE 'gesproken'

Share and Enjoy!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:23
Ik heb ooit een router gekocht van Freedom. Kan ik met vragen over die router ook hier terecht?

Keuzes maken de Mens

• synoniem
  • Niet online
whahas schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:23:
Ik heb ooit een router gekocht van Freedom. Kan ik met vragen over die router ook hier terecht?
Ja dat hoort bij de ervaringen denk ik.

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 13:18

Prx

Prx schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:10:
[...]

Het is de reden dat ik er een huurmodem bij heb genomen voor die paar euro per maand. Dan krijg je geen ONT maar gewoon glas in je Fritzbox. Ik heb daar de UCG Fiber nu achter hangen met ethernet, maar heb de SFP van FS in de bestelling staan. Zal wel even een gil geven als ik hem binnen heb en het zaakje heb draaien. Levertijd is al wel 2 weken, en nog niet onderweg.
Kleine update van mijn kant. Gisteren de GPON ONU stick van FS.com binnengekregen en vandaag getracht te installeren, maar de UCG Fiber geeft de volgende foutmelding:
Cables & Power : Degraded
Faulty SFP EEPROM Detected
Heb dus maar een case aangemaakt bij FS.com en maar even afwachten.

• whahas
Ik heb een Fritz!Box 7590 in bezit. Dat apparaat heeft kuren. Laatst deed de WiFi het niet goed.
Ik heb het apparaat toen van een update voorzien en toen werkte de WiFi weer.

Het gekke is, ik heb automatisch updaten al maanden / jaren aanstaan en dit is al minstens de derde keer dat me opviel dat ie die updates niet automatisch download en installeert, terwijl dat wél is zoals het ingesteld staat én ook aangeraden wordt door het apparaat zelf.
Ik vind dat heel opmerkelijk en ook behoorlijk onhandig.

Geen idee wat ik hier het beste mee kan doen. Heeft iemand een tip?

Keuzes maken de Mens

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Lijkt op een issue van Fritz zelf. Welke versie heb je nu?

Je kunt de laatste versie hier downloaden: https://download.avm.de/f...zbox-7590/other/fritz.os/

(Wel ff opletten, is het 7590 of 7590ax)

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Prx schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:51:
[...]

Kleine update van mijn kant. Gisteren de GPON ONU stick van FS.com binnengekregen en vandaag getracht te installeren, maar de UCG Fiber geeft de volgende foutmelding:

[...]

Laat maar, had een heel XGSPON verhaal geschreven, maar jij zult dan iets van AON hebben, of normaal GPON ipv XGSPON vanuit de belichter?

[ Voor 34% gewijzigd door OruBLMsFrl op 18-04-2026 18:50 ]

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• Prx

Prx

OruBLMsFrl schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:48:
[...]

Laat maar, had een heel XGSPON verhaal geschreven, maar jij zult dan iets van AON hebben, of normaal GPON ipv XGSPON vanuit de belichter?
Freedom 1Gb GPON via ODF inderdaad, met Fiber als belichter.

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Prx schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:55:
[...]

Freedom 1Gb GPON via ODF inderdaad, met Fiber als belichter.
Die discussies heb ik wat minder gevolgd, maar moet je voor GPON misschien ook een serienummer/GPON ID/FS password (dat je dan krijgt van hun servicedesk) laten registreren bij Freedom voordat je daarmee kan aanmelden op het netwerk, gelijkaardig als bij XGSPON?

[ Voor 4% gewijzigd door OruBLMsFrl op 18-04-2026 19:05 ]

• Prx

Prx

OruBLMsFrl schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:05:
[...]

Die discussies heb ik wat minder gevolgd, maar moet je voor GPON misschien ook een serienummer/GPON ID/FS password (dat je dan krijgt van hun servicedesk) laten registreren bij Freedom voordat je daarmee kan aanmelden op het netwerk, gelijkaardig als bij XGSPON?
Ja, maar de SFP van FS.com heeft een condigureerbare identifier. Dus ik kan die van de Fritzbox configureren en dan werkt het dus zonder een aanpassing bij de belichter. En als ik dan ooit een probleem heb met mijn eigen UniFi gateway dan kan ik de Fritzbox terugprikken en kan dan gewoon door. Vandaar dat er veel zijn die het zo aanpakken.

Maar in dit geval heb ik dus waarschijnlijk een DOA SFP gekregen.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-05 09:23

Tuxie

En WeL nU!

Ha medetweakers 8)

Even een kort vraagje, ik ben na de Odido hack overgestapt naar Freedom. Mijn huidige Odido verbinding hangt rechtstreeks aan mijn UDM Pro met een glasvezel SFP. Net even naar de ONT gekeken, dit is een ouderwetse Genexis (weet even de generatie niet, gok de eerste want er zit nog een tweak provider sticker op :+ ). Freedom zou al actief moeten zijn maar Odido wordt pas later stopgezet (volgende week, administratie enzo, don't ask). Net even een nieuwe config met PPoE en VLAN6 aangemaakt en van WAN provider gewisseld, maar hij lijkt (nog) niet te willen verbinden via Freedom. Mis ik iets, moet ik wachten tot volgende week nadat Odido niet meer actief is, en/of moet ik ook iets aan de glasvezelkant gaan doen?

[ Voor 9% gewijzigd door Tuxie op 18-04-2026 22:47 ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Als je maar één glasvezel aansluiting hebt en je hebt nu Odido heb je Odido dus. Je kunt niet twee abonnementen hebben over één glasvezel.

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:54
Bovendien, die ouderwetse Genexis klinkt ook als een AON ONT, is dat ook de aansluiting die je via Freedom krijgt? Zo ja, dan kun je ‘m lekker laten zitten en pas je ODM Pro omzetten naar de Freedom instellingen als je Odido het niet meer doet.
Zo nee, dan zit je wellicht via een andere belichter en zul je waarschijnlijk die Genexis ook los moeten maken, voordat de vezel overgezet zal worden naar de belichter voor Freedom. Dat moet Freedom dan ook wel even laten weten natuurlijk op welke datum dat gaat gebeuren, zodat je niet langer offline bent dan noodzakelijk.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-05 09:23

Tuxie

En WeL nU!

Thanks both, ja nieuwe aansluiting wordt ook Aon. Ik wacht wel even tot het signaal is weggevallen dan....

• whahas
Keypunchie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:34:
Lijkt op een issue van Fritz zelf. Welke versie heb je nu?

Je kunt de laatste versie hier downloaden: https://download.avm.de/f...zbox-7590/other/fritz.os/

(Wel ff opletten, is het 7590 of 7590ax)
Ik heb nu 8.25 op mijn 7590 en zie net dat ik bepaalde instellingen nog moet instellen.
Door handmatig te updaten krijg ik dus de laatste versie. Alleen hoe zorg ik dat ie het uit zichzelf doet?
(Herhaling: automatisch downloaden en installeren van updates stond dus al aan.)

[ Voor 7% gewijzigd door whahas op 19-04-2026 18:15 ]

Keuzes maken de Mens

• Keypunchie
  • Niet online
Op zich zou dat gewoon moeten werken, zolang hij maar wel bereik/connectiviteit op het geplande moment.

Wat je nog zou kunnen doen is je (gratis) registreren bij MyFritz, krijg je in ieder geval elke maand een rapportje.

• whahas
Volgens mij krijg ik dat rapportje al @Keypunchie en daarin wordt niets gezegd over het updaten, dus het probleem wordt daar niet mee opgelost, volgens mij.

Keuzes maken de Mens

• Prx

Prx

Prx schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:51:
[...]

[...]

Oké, finale update. Wat instructies gekregen van FS.com op maandag, maar had nog geen tijd om te testen. Wat bij mij de doorslag gaf was het vastzetten van de Link Speed op 1Gb in de Port Manager in UniFi voor mijn SFP poort in mijn UCG Fiber.

Daarna reageerde de stick wel op 192.168.1.10 en kon ik er dus gewoon met PuTTY in.

Heb het advies van FS.com overgenomen en het volgende commando uitgevoerd:
root@SFP:/home/ONTUSER# sfp_i2c -i0 -s "UBNT"
Daarna heb ik mijn identifier gewijzigd en gevalideerd, maar hij bleef maar terugkomen met de oude identifier. Een reboot commando verder stond hij er wel netjes in.
root@SFP:/home/ONTUSER# set_serial_number AVMGxxxxxxxx
root@SFP:/home/ONTUSER# fw_printenv | grep nSerial
nSerial=PMACxxxxxxxx
root@SFP:/home/ONTUSER# reboot
root@SFP:/home/ONTUSER# fw_printenv | grep nSerial
nSerial=AVMGxxxxxxxx
SFP omgestoken van de LAN SFP poort op de UCG Fiber naar de WAN SFP poort, even VLAN, PPPoE en IPv6 geconfigureerd en toen werkte het.

Ingebouwde speedtest van UI geeft 880Mbit down en 960Mbit up aan, prima in de buurt van de 1Gbit dus. Die afwijking kan te wijten zijn aan wat overboeking hier in de wijk en de andere kant om tegen te testen. Maar ik deel dus niet de ervaring die ik ergens las dat deze module enorm tegen zou vallen qua snelheid.

Zag wel dat deze ONU module nu niet meer leverbaar is bij FS.com, alleen nog maar de versie met WebGUI erbij.

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:43
Ik heb wel de ervaring van lage snelheid, maar alleen in up direction. En ook niet altijd. Ik gebruik de stick in een MikroTik RB4011 en dmv een speedtest container (draait op een Raspberry PI) meet ik elk kwartier de snelheid. Sinds de afgelopen 1,5 week is die weer terug op ~925 in beide richtingen, daarvoor is de uplink een tijdje rond de 485 geweest. Ben er nog niet uit waar dat aan ligt, ik heb in ieder geval geen instellingen aangepast.
Ook merk ik zo nu en dan periodes waarbij pings (naar Freedoms eigen DNS servers) ook 'trager' zijn. Meestal zijn die rond de 3,5ms maar heb ook periodes gezien van tijden tussen de 8 en 10ms. Deze periodes zijn niet altijd gelijk met periodes van 'afwijkende' snelheden.
Allemaal geen schokkende situaties en ook niet merkbaar hier qua gebruik. Wel vraag ik me af hoe dit kan. Ben geneigd te denken dat het aan de config van de systemen aan de overkant van m'n lijn ligt.

[ Voor 23% gewijzigd door babbelbox op 22-04-2026 23:46 ]

• whahas
Heeft iemand nog een tip naar aanleiding van mijn eerdere verhaal?
Herinnering in mijn telefoon zetten zodat ik handmatig updates kan draaien?
Of is er toch iets waarmee ik het zou kunnen automatiseren?

Keuzes maken de Mens

• Jelsie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:28
Ik wil ook even een boekje open doen, ik ben sinds vorige week vrijdag (nou ja eigenlijk pas sinds gisteren) klant bij Freedom. Het gaat alles behalve vanzelf helaas, ben ervan overtuigd dat Freedom hier niks aan kan doen maar dat het aan de belichter ligt (fiber operator).

Vorige week vrijdag zou ik over gaan van KPN AON naar Freedom/fiber operator GPON, ik kreeg netjes iets na tweeën een mailtje dat mijn glasvezel omgeprikt was en dat ik mijn aansluiting in gebruik kon nemen. Niets was minder waar helaas, ik dacht eerst dat het aan mijn fs.com gpon sfp module lag maar na het terugzetten van de huawei ont bleef het probleem. Echter waren we nu wel wat wijzer, geen licht op de glasvezel namelijk.

Storingsticket aangemaakt vrijdag om 17 uur, nou ja eerst weekend vieren dan maar. Maandagochtend krijg ik een sms van het glasvezel team om een storingsafspraak te maken, eerstvolgende mogelijkheid was donderdagochtend. Fast forward naar donderdagochtend, ja hoor er komt geen licht uit de glasvezel. Meneer rijdt naar de wijkcentrale en een uur later heb ik verbinding, achteraf hoor ik dan dat het dus een patch was die niet goed aangesloten was (hoe dan??).

En inmiddels is het vrijdag een week later, ik heb eindelijk weer internet maar dan wordt het 11.30 en dan krijg ik ineens een melding op mijn telefoon. Dit netwerk heeft geen toegang tot het internet, wat?? Dus ik heb vanalles en nog wat geprobeerd om het weer werkend te krijgen, zelfs met een andere router, want ik dacht dat het aan mij of mijn spullen lag, maar niks hielp. Als laatste zet kijk ik bij freedom op de website onder storingen, en ja hoor; storing op het netwerk glasdraad bollenstreek bij belichter fiber operator. Dus ik zit weer zonder internet, en ik hoop dat ze niet stoppen voordat het weer werkt want anders heb ik weer een weekend geen (fatsoenlijk) internet.

Toen ik maandag te horen kreeg dat het glasvezel team op zn vroegst donderdag pas kon komen kijken heb ik al een netwerkkabeltje naar de buren gelegd (provider kpn en ook belichter), dus ik zit niet helemaal zonder internet.

Maar ligt het aan mij of heb ik voor de afgelopen 10 jaar aan ongeluk in 1 keer over mij heen gekregen?? Nogmaals ik verwijt Freedom hier niks, misschien had ik maar 19 euro per maand meer moeten dokken om kpn als belichter te houden.

• whahas
Je hebt inderdaad wel veel pech, @Jelsie!

Keuzes maken de Mens

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:54
Het ompatchen tussen belichters blijft een beetje een risico-activiteit (ook voor anderen op de locatie van waar de patch moet plaatsvinden). Het gaat natuurlijk meestal wel goed, maar ja daar had jij dus wel pech.

Ik geloof dat het ompatchen sowieso niet gebeurt er als tijdens het patchmoment actieve AON apparatuur op je vezel is aangesloten. Ik neem aan dat je die wel losgekoppeld of uitgeschakeld had?

En tja die storing, dat lijkt me inderdaad puur pech…

Ik heb ook GPON via Fiber Operator in Eindhoven en ben daar erg tevreden over. Zeer stabiele verbinding, merk nooit iets van enige GPON-overboeking, dus ik ga ervanuit dat het hierna smooth sailing zal zijn! (Storing lijkt “al” wel verholpen te zijn, zie ik :) )

• Jelsie
jorikc schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:30:
Het ompatchen tussen belichters blijft een beetje een risico-activiteit (ook voor anderen op de locatie van waar de patch moet plaatsvinden). Het gaat natuurlijk meestal wel goed, maar ja daar had jij dus wel pech.

Ik geloof dat het ompatchen sowieso niet gebeurt er als tijdens het patchmoment actieve AON apparatuur op je vezel is aangesloten. Ik neem aan dat je die wel losgekoppeld of uitgeschakeld had?

En tja die storing, dat lijkt me inderdaad puur pech…

Ik heb ook GPON via Fiber Operator in Eindhoven en ben daar erg tevreden over. Zeer stabiele verbinding, merk nooit iets van enige GPON-overboeking, dus ik ga ervanuit dat het hierna smooth sailing zal zijn! (Storing lijkt “al” wel verholpen te zijn, zie ik :) )
Er was inderdaad niks aangesloten op het moment van ompatchen, dus daar zal het niet aan gelegen hebben.

Storing was gisteravond om 22.20 inderdaad verholpen, en goed om te horen dat jij zeer tevreden bent. Dat geeft mij ook wat meer hoop 😁

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:37
Ik zou graag over willen stappen naar Freedom vanwege hun gedachtengang over het vrije internet. Wat me tegenstaat zijn de veel hogere prijzen. Soms wel 100% duurder bij bepaalde snelheden. Ik zit niet te wachten op alle toeters en bellen die je erbij krijgt zoals een .nl domijn en F-secure programma. Het zou jammer zijn als dat de prijs ook opdrijft.

Heeft freedom wel eens goede acties bijvoorbeeld rond black Friday of andere momenten?

• atacama
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:07
Ik heb nog nooit een actie voorbij zien komen. Als ik het goed herinner is dat ook 1 van de principes, geen onnodige aanbiedingen waardoor de vaste klant de korting van de nieuwe klant betaalt.
Enige waarmee je kosten kan drukken is het juiste netwerk en een eigen modem. Ze zijn iets duurder, en je krijgt meerdere extra's dan die je noemt, die kosten ook extra natuurlijk. Blijkbaar hebben sommige mensen wel behoefte aan een virusscanner, al snap ik dat ook niet helemaal moet ik toegeven ;-)

Okee ik zie net dat ze de eerste x maanden wel een financiele korting geven, jammer maar blijkbaar is ook dat nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door atacama op 02-05-2026 10:09 ]

-= Its dry in the dessert =- So what??

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:59
Mich schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:59:
Ik zou graag over willen stappen naar Freedom vanwege hun gedachtengang over het vrije internet. Wat me tegenstaat zijn de veel hogere prijzen. Soms wel 100% duurder bij bepaalde snelheden. Ik zit niet te wachten op alle toeters en bellen die je erbij krijgt zoals een .nl domijn en F-secure programma. Het zou jammer zijn als dat de prijs ook opdrijft.

Heeft freedom wel eens goede acties bijvoorbeeld rond black Friday of andere momenten?
Gelukkig zijn er verschillende providers voor verschillende doelgroepen ;).

De paar keer dat ik met de helpdesk heb moeten bellen en/of mailen was ik zeer aangenaam verrast door de deskundigheid en servicegerichtheid van de Freedom medewerkers.

Een voorbeeld: Bij aanvraag van mij abonnement moest de glasvezelkabel nog naar mijn meterkast gebracht worden. De aannemer die dit in opdracht van Delta deed had, abusievelijk, de glasvezelkabel van KPN naar binnen gebracht. Hier kwam ik pas achter toen de volgende aannemer de ONT kwam plaatsen ("nee meneer, dit is een oranje kabel, deze ONT past alleen op groene kabels"). Voorbereid op eindeloos geneuzel belde ik de Freedom-helpdesk en tot mijn grote verbazing was binnen één telefoontje één en ander gefikst. Ik vraag me af wat voor drama dit geworden was, mocht ik een abonnement hebben afgesloten bij een andere club.

Tja... Freedom concurreert niet op prijs, maar, imho, je krijgt wél waar voor je geld.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• synoniem
  • Niet online

Als je de pech hebt dat je in KPN only gebied zit betaal je inderdaad de KPN tax. Ik heb het geluk dat ik in een vrij glasvezelgebied zit en betaal maar 50 euro voor internet-only 1Gbps met eigen router. Dit abonnement is overigens op mijn adres niet meer verkrijgbaar sinds de overname van Fiber Crew door Budget.

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:36

pentode

illuster en luisterrijk

Of je hopt. Een jaar Freedom met korting. En 't volgende jaar een andere provider met korting. Visa versa.
Dan wisselt wel oa 't wan ip adres.
Met een eigen domeinnaam (mx records) of email afnemen bij een van de grote tech reuzen zit je niet vast aan bijvoorbeeld een email adres van een provider. En dan nog eventueel TV of telefonie. Mogelijk zijn er nog andere voor- nadelen, overwegingen.

Voor mij was 't een bewuste keuze om voor Freedom te kiezen. Daarvoor bij XS4ALL. Moest wel een jaar wachten na de glasvezel aanleg, eerdat er een vrije provider keuze was. Daarvoor kon alleen voor odido gekozen worden.
De helpdesk van Freedom nog niet nodig gehad. Gebruik de ont van freedom en een eigen Fritz!Box (modem)router.
En voip via Cheapconnect, al jaren.
Wil wel binnenkort een subnet gaan aanvragen. Of toch weer een kwart rack colocatie ;-P

En het gedachtengoed dat ze Freedom, Bits of Freedom ed zo goed en kwaad willen uitdragen in dit tijdgewricht staat mij wel aan. Dat steun en draag ik uit van harte, ook financieel.

De mens leert. Het mensdom niet.

• magwelwatminder
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15:58
Ik mag de hoofdprijs betalen voor 100/100, maar ik vind de prijs meevallen. Bij Caiway betaalde ik bij de start 35 euro per maand en bij opzegging na 2 jaar 37,50. Bij Freedom begon ik met 62 euro per maand en zit ik nu na bijna twee jaar op 63, omdat het huren van de optionele modem duurder is geworden met een euro (zonder modem was het 60 naar 60). Zou ik naar een goedkopere gaan, kom ik bij Delta met 500/500 (geen idee wat ik daar mee moet) voor 42,50 (5 euro meer dan toen ik wegging 8)7 ) en kan je rekenen op een jaarlijkse inflatie correctie. Met dit tempo kan ik over een paar jaar nog eens rechts ingehaald worden door de rest :z.

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Je kunt als je financieel moet kiezen natuurlijk ook zeker in KPN gebied zeggen een andere provider, en dan met het geld wat je bespaart of de helft daarvan een club als Bits of Freedom donateur worden. Dan werk je langs die weg idieel mee.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:13
Ik zou graag over willen stappen naar Freedom vanwege hun gedachtengang over het vrije internet. Wat me tegenstaat zijn de veel hogere prijzen.
Principes kosten nu eenmaal geld. Freedom is niet zo groot dat ze agressief met kortingen kunnen strooien.

Volgens mij is Freedom als enige provider transparant over de prijzen. Bij Delta en KPN ben je gewoon de klos. Zelf heb ik een KPN-lijntje en ben ik ooit van XS4ALL overgestapt. Nu zit ik "vast" bij Freedom dankzij het extra IPv4-subnet dat ze aanbieden als optionele dienst aan particulieren. Niet goedkoop, maar naast de prijs van principes zijn wat extra adressen voor fatsoenlijke selfhosting ook wel wat waard. :+

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 02-05-2026 23:02 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 19:59

Wij zijn zelf vanaf het begin betrokken bij Freedom Internet en zijn sinds de tweede batch van 256 klanten aangesloten.

Wij hebben gekozen voor een lagere snelheid om de kosten te drukken (KPN-gebied). In de praktijk merken wij daar eigenlijk niets van in onze situatie. Dus ga voor je zelf ook na welke snelheid je werkelijk nodig hebt als je gebonden bent aan een duurdere belichter (KPN/DELTA). Niet iedereen heeft 1 Gbit/s echt nodig.

Wij hebben (dacht ik?) nog de korting van een maand gratis bij jaarbetaling, maar volgens mij is dat alleen voor Founding Members.

Ik kan wel een lopende korting bij Freedom Internet terugvinden met KPN en Open Dutch Fiber netwerken.
Freedom levert kwaliteit tegen een eerlijke prijs. We investeren in onze relatie met onze klanten en geven geen geld uit om nieuwe klanten te lokken met een pakketkorting. Echter, als wij een korting krijgen van een netwerk, dan geven we die maar al te graag door aan jou als eindgebruiker.
Wel zo transparant :)

En wij hebben in het verleden ook te maken gehad met een prijsverlaging met terugwerkende kracht, waar zie je dat nog meer? 8)

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:24

EgoPro

Time is an illusion.

Ik heb sinds kort Freedom, eigen domein verhusid voor de mail dus dit bespraakt ook weer 20 euro per jaar. Verder betaal ik 50 euro, is toch niet zo duur? Ik heb niet alle providers vergeleken.

• whahas
Ik ben ook heel blij met mijn jaarabonnement met korting bij Freedom, maar die bieden ze niet meer aan. Alleen veel mensen betalen ook liever niet per jaar.
Volgens mij mag ik volgende maand of de maand daarna weer betalen en dat doe ik graag. Ik ben heel blij met Freedom.

Nu nog een manier vinden om ervoor te zorgen dat die router van mij zichzelf update...

Keuzes maken de Mens

• Prx

Prx

EgoPro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:16:
Ik heb sinds kort Freedom, eigen domein verhusid voor de mail dus dit bespraakt ook weer 20 euro per jaar. Verder betaal ik 50 euro, is toch niet zo duur? Ik heb niet alle providers vergeleken.
Freedom heeft niet één vaste prijs. Die prijs is verschillend per netwerk:

Netwerken en prijzen | Freedom

• whahas
Ik heb het overigens ook goedkoper gemaakt voor me door te kiezen voor 200 Mbit/s via het netwerk van Delta. Er ligt hier ook een glasvezelnetwerk van KPN in mijn woonplaats. Dat is schijnbaar 7 euro goedkoper, maar als ik de verhalen hier zo lees, weet ik niet of ik een 'tech change' aan wil gaan...

Keuzes maken de Mens

• Jelsie
Zijn er hier mensen met ervaring met de FS.com GPON SFP module? Download krijg ik de volle snelheid en upload kom ik maar net boven de 100 mbit uit.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Jelsie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:06:
Zijn er hier mensen met ervaring met de FS.com GPON SFP module? Download krijg ik de volle snelheid en upload kom ik maar net boven de 100 mbit uit.
Dat is een bekend issue met die modules. Voor zover ik weet is de enige oplossing een andere module (of natuurlijk de meegeleverde ONT gebruiken en daarachter je eigen apparatuur).

[ Voor 19% gewijzigd door ik222 op 05-05-2026 18:14 ]

• Jelsie
ik222 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:13:
[...]

Dat is een bekend issue met die modules. Voor zover ik weet is de enige oplossing een andere module (of natuurlijk de meegeleverde ONT gebruiken en daarachter je eigen apparatuur).
Juist. En daar kom ik dan uiteraard achter als ik m al heb.

Zijn er GPON SFP modules waarmee ik wel gewoon de lijn voltrek?

• whahas
Daarnet handmatig gekeken of mijn router up to date was. Dat is ie nog steeds. Hopelijk blijf ik die melding ook zien als het apparaat voorbij versie 8.25 is!

Keuzes maken de Mens

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:30
Jelsie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:15:
[...]

Juist. En daar kom ik dan uiteraard achter als ik m al heb.

Zijn er GPON SFP modules waarmee ik wel gewoon de lijn voltrek?
Ik heb nog steeds de SFP die ik hier genoemd heb: awenger in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"

Daarmee draai ik al bijna 2 jaar probleemloos en op volle snelheid zowel up als down

• Oktopus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:06
Meer mensen met internet uitval? 1318 Almere

Object reference not set to an instance of an object

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-05 21:35

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Oktopus schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 07:26:
Meer mensen met internet uitval? 1318 Almere
kan het hiermee te maken hebben? Brand in datacenter

sneller usenet? tips en tricks

• Oktopus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:06
Nee, ergens in de nacht is het weggevallen. De mediaconvertor vanmorgen opnieuw opgestart voor ik de deur uit ging. Maar nog steeds niet bereikbaar.

Maar ik zie geen andere reacties dus lijkt het lokaal te zijn.

Object reference not set to an instance of an object

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-05 21:35

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Oktopus schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Nee, ergens in de nacht is het weggevallen. De mediaconvertor vanmorgen opnieuw opgestart voor ik de deur uit ging. Maar nog steeds niet bereikbaar.

Maar ik zie geen andere reacties dus lijkt het lokaal te zijn.
is wel vlakbij jouw huis vandaar ik daar aan dacht ;)

sneller usenet? tips en tricks

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:48
Mr-D. schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:56:
[...]

is wel vlakbij jouw huis vandaar ik daar aan dacht ;)
Ik woon ook in 1318, was niet thuis maar ook geen melding van uitval gezien.

• Prx

Prx

Jelsie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:06:
Ik haal gewoon 1Gbit up en down met die SFP. OpenDutchFiber met Fiber als belichter. SFP geplaatst in een UniFi UCG Fiber.

Wat zijn jouw details?

[ Voor 8% gewijzigd door Prx op 07-05-2026 21:45 ]

• Jelsie
Prx schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:41:
[...]

Ik haal gewoon 1Gbit up en down met die SFP. OpenDutchFiber met Fiber als belichter. SFP geplaatst in een UniFi UCG Fiber.

Wat zijn jouw details?
Ik heb hier fiber operator als belichter, draait op een opnsense doos.

Maar dit schijnt een bekend probleem te zijn i.c.m. fiber operator.

https://community.freedom.nl/t/eg8010h-fs-gpon-onu-34-20bi/4323

https://community.freedom.nl/t/zeer-lage-upload-snelheid-met-sfp-module/4824

• Prx

Prx

Jelsie schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:59:
[...]

Ik heb hier fiber operator als belichter, draait op een opnsense doos.

Maar dit schijnt een bekend probleem te zijn i.c.m. fiber operator.

https://community.freedom.nl/t/eg8010h-fs-gpon-onu-34-20bi/4323

https://community.freedom.nl/t/zeer-lage-upload-snelheid-met-sfp-module/4824
Ik had wel problemen om de stick te benaderen, en mijn UniFi gaf firmware issues aan. Kreeg toen van FS deze tips:
Advanced Option (Optional):
If accessible via a standard switch, you may try logging into the module via SSH:
  • Username: ONTUSER
  • Password: 7sp!lwUBz1
Then use the command below to modify the vendor name to improve compatibility with UniFi:
sfp_i2c -i0 -s "UBNT"

Step 1: Force Port Speed
Please log in to your UniFi Network and go to the Port Manager.
Select the SFP+ port and manually set the Link Speed from Auto to 1 Gbps FDX.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 12:30
Prx schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:12:
[...]
Ik had wel problemen om de stick te benaderen, en mijn UniFi gaf firmware issues aan. Kreeg toen van FS deze tips:
eeuhhh.. zit er nu een hard gecodeerde en standaard user/password op die SFP?

• Prx

Prx

duvekot schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:29:
[...]

eeuhhh.. zit er nu een hard gecodeerde en standaard user/password op die SFP?
Weet niet of hij echt hard gecodeerd is, want het is gewoon authenticatie op het OS op de stick. Heb zelf niet geprobeerd het te wijzigen, want de stick heeft een fixed IP voor die communicatie en heb de stick uit dat VLAN verwijderd. Dus niemand kan er nog bij over het netwerk.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:14
Prx schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:32:
[...]

Weet niet of hij echt hard gecodeerd is, want het is gewoon authenticatie op het OS op de stick. Heb zelf niet geprobeerd het te wijzigen, want de stick heeft een fixed IP voor die communicatie en heb de stick uit dat VLAN verwijderd. Dus niemand kan er nog bij over het netwerk.
Weet niet in hoeverre 'remote' access betekent dat de belichter nu ook op je stick kan inloggen op dat acconut (typo theirs) vanuit de OLT of dat ze bedoelen dat remote 'routed' is vanuit je eigen netwerk. Dat VLAN afkoppelen lijkt me wel handig.

(ding draait blijkbaar een antieke OpenWRT 😂)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBJz0MKRW8DmbyuUM52nijjwRFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AbrbYHkKTw601qSnPvn631Vh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKFmwTPrlW43C3wOsmf7HoMMARE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rQWpUJrbqALUGzW5e8pqMwgw.png?f=fotoalbum_large

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 12:30
Prx schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:32:
[...]
Dus die staat alleen "out of band" open? Maar wel met de zelfde connectie? Dus als er ergens toch wat luistert? Of ben ik iets te paranoïde over een "achterdeur" in een SFP verbinding?

• Prx

Prx

duvekot schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Dus die staat alleen "out of band" open? Maar wel met de zelfde connectie? Dus als er ergens toch wat luistert? Of ben ik iets te paranoïde over een "achterdeur" in een SFP verbinding?
De stick zelf heeft een interface op 192.168.1.10 waarmee je via SSH verbinding kunt maken. Dus als jij het voor elkaar krijgt om tegen die stick te praten met een route die op dat IP uit komt, dan kun je (mits niet gewijzigd dus) met de default credentials de SFP in.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:59
Als ik de postcodecheck bij Freedom voor mijn adres doe, zie ik als techniek XGSPON staan (met KPN als belichter). Tot voor kort was dat AON (ik heb op dit moment ook een AON abonnement bij KPN).

Het zou natuurlijk prima kunnen dat KPN onlangs XGSPON apparatuur geplaatst heeft, maar een postcodecheck bij KPN zelf geeft nog steeds 1 Gb/s aan als maximale snelheid.

Weet iemand hoe dit zit? Loopt KPN achter met het aanbod op de eigen website (lijkt me bijzonder), of een hikje bij de PC-check van Freedom?

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:13
Out.of.Control schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:27:
Als ik de postcodecheck bij Freedom voor mijn adres doe, zie ik als techniek XGSPON staan (met KPN als belichter). Tot voor kort was dat AON (ik heb op dit moment ook een AON abonnement bij KPN).
Tot zover ik weet levert Freedom nog niet sneller dan 1 Gbps (over een KPN lijn met KPN belichter). M.b.t. KPN: moet voor +1Gbps niet apparatuur aangepast worden in centrales?

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 08-05-2026 23:22 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Out.of.Control
The Zep Man schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:39:
[...]

Tot zover ik weet levert Freedom nog niet sneller dan 1 Gbps (over een KPN lijn met KPN belichter). M.b.t. KPN: moet voor +1Gbps niet apparatuur aangepast worden in centrales?
Voor zover ik weet is bij Freedom inderdaad 1 Gbps de maximale snelheid. En ja, KPN moet zeker nieuwe apparatuur plaatsen voordat nog hogere snelheden mogelijk zijn.

Mijn vraag was vooral: hoe kan het dat ik bij KPN (als provider) nog steeds maximaal 1 Gbps kan kiezen terwijl Freedom aangeeft dat er XGSPON apparatuur staat?

Achtergrond van mijn vraag: ik ga over een kleine maand overstappen en wil graag weten of de NTU vervangen moet worden. Als ik op AON blijf hoeft de NTU niet vervangen te worden, kan alle apparatuur waarschijnlijk blijven zitten en kan ik de dag van de overstap andere afspraken maken.

Als ik inderdaad over wordt gezet naar XGSPON (zoals de PC-check van Freedom suggereert), dan moet de NTU wel worden vervangen en heb ik (verwacht ik) ook wat meer downtime.

Dat is op zich geen probleem, maar is ivm afspraken op het werk wel fijn om dat tijdig te weten. Vandaar mijn vraag hier of iemand hier wellicht meer inzicht in heeft. Maar misschien is dit niet de meest geschikte plaats voor die vraag, ik zal het eens proberen in het KPN glasvezel-aanleg topic, daar zitten een paar KPN-ers die precies kunnen zien welke apparatuur overal staat. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:30
Out.of.Control schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:02:
[...]

Voor zover ik weet is bij Freedom inderdaad 1 Gbps de maximale snelheid. En ja, KPN moet zeker nieuwe apparatuur plaatsen voordat nog hogere snelheden mogelijk zijn.

Mijn vraag was vooral: hoe kan het dat ik bij KPN (als provider) nog steeds maximaal 1 Gbps kan kiezen terwijl Freedom aangeeft dat er XGSPON apparatuur staat?

Achtergrond van mijn vraag: ik ga over een kleine maand overstappen en wil graag weten of de NTU vervangen moet worden. Als ik op AON blijf hoeft de NTU niet vervangen te worden, kan alle apparatuur waarschijnlijk blijven zitten en kan ik de dag van de overstap andere afspraken maken.

Als ik inderdaad over wordt gezet naar XGSPON (zoals de PC-check van Freedom suggereert), dan moet de NTU wel worden vervangen en heb ik (verwacht ik) ook wat meer downtime.

Dat is op zich geen probleem, maar is ivm afspraken op het werk wel fijn om dat tijdig te weten. Vandaar mijn vraag hier of iemand hier wellicht meer inzicht in heeft. Maar misschien is dit niet de meest geschikte plaats voor die vraag, ik zal het eens proberen in het KPN glasvezel-aanleg topic, daar zitten een paar KPN-ers die precies kunnen zien welke apparatuur overal staat. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Stuur je adres maar in een DM hoor. Dat zal ik kijken of de PC check van Freedom wel klopt en of er echt inmiddels opengestelde XGS-PON apparatuur hangt.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• NxCPU
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik ben (nog) geen klant bij Freedom.
Freedom beweert op hun "Modems" pagina dat de Fritz!box 7690 met glas overweg kan:
FRITZ!Box 7690
Dit modem is geschikt voor glasvezelverbindingen met een GPON of XGSPON ONT, een NTU (mediaconverter) en natuurlijk voor DSL (koper) verbindingen.
https://www.freedom.nl/diensten/freedom-modems
Maar volgens de productpagina — op de Fritz!box website —waar ze in dat zelfde verhaal naar linken, kan de 7690 alleen met DSL overweg. Gaat het om verkeerde informatie? Of is de Fritz!box 7690 van Freedom toch een custom model?

Freedom website:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnw94eupkXQ1EBpnEsDmE5BHbB8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/S0xCVOYgzCFWhJOb5wyrPdXw.jpg?f=user_large

Gelinkte Fritzbox website ( https://fritz.com/nl-nl/p...003079#section-comparison ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TexnM4tK7kOJsBQbujqj32d1WY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jzo4Np4WTDI5GObY5GrxehFU.jpg?f=user_large

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:58:
Ik ben (nog) geen klant bij Freedom.
Freedom beweert op hun "Modems" pagina dat de Fritz!box 7690 met glas overweg kan:

[...]

Maar volgens de productpagina — op de Fritz!box website —waar ze in dat zelfde verhaal naar linken, kan de 7690 alleen met DSL overweg. Gaat het om verkeerde informatie? Of is de Fritz!box 7690 van Freedom toch een custom model?

Freedom website:

[Afbeelding]

Gelinkte Fritzbox website ( https://fritz.com/nl-nl/p...003079#section-comparison ):

[Afbeelding]
Op diezelfde pagina staat:
Even on the cable or fibre optic modem (ONT), the FRITZ!Box 7690 with the 2.5-gigabit WAN socket feels right at home.
Internet gaat dan via de WAN poort vanuit de ONT.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• NxCPU
  • Niet online
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:05:

Op diezelfde pagina staat:

[...]

Internet gaat dan via de WAN poort vanuit de ONT.
Erg verwarrend want bij de 5690 Pro staat —naast DSL — expliciet aangegeven: "Glasvezel (AON, GPON)". Betekent dit dat in de 5690 Pro al een ONT ingebouwd is?
EDIT: Zelfs de iconen bij de plaatjes geven DSL en Fiber aan. En bij de 7690 alleen DSL.

[ Voor 9% gewijzigd door NxCPU op 12-05-2026 13:24 ]

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:22:
[...]

Erg verwarrend want bij de 5690 Pro staat —naast DSL — expliciet aangegeven: "Glasvezel (AON, GPON)". Betekent dit dat in de 5690 Pro al een ONT ingebouwd is?
EDIT: Zelfs de iconen bij de plaatjes geven DSL en Fiber aan. En bij de 7690 alleen DSL.
De 5690 Pro heeft een SFP poort waar een SFP module in kan en daar kan een glasvezel kabel in.

Fritz heeft het vooral over modellen met zo'n SFP poort als hij het over fiber optic routers heeft.
NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:22:
[...]

De plaatjes gaan meer over de fysieke aansluiting die hij aan kan, en niet wat hij kan ondersteunen.

[ Voor 21% gewijzigd door MetalfanBlackness op 12-05-2026 19:00 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Keypunchie
  • Niet online
Staat toch op Freedom's pagina? https://www.freedom.nl/diensten/freedom-modems
Dit modem is geschikt voor glasvezelverbindingen met een GPON of XGSPON ONT, een NTU (mediaconverter) en natuurlijk voor DSL (koper) verbindingen.
Oftewel, deze sluit je op de ONT aan. Hij kan wel de snelheden aan.

Dat in tegenstelling tot sommige andere die je direct op de fiber aansluit. (Zoals die 5590)
Dit modem is voor glasvezelverbindingen van de typen AON en GPON waarbij de glasvezel direct op de 'fiber-poort' wordt aangesloten.
Kan me voorstellen dat als je niet zo heel veel ervaring hebt met glas dat het allemaal wat duizelt met afkortingen, maar komt erop neer: dit is gewoon "een modem" die PPPoE ondersteunt, want dat is eigelijk het enige dat je nodig hebt. Dat is het protocol waarmee je de verbinding opzet naar Freedom.

[ Voor 56% gewijzigd door Keypunchie op 12-05-2026 13:32 ]

• NxCPU
  • Niet online
Keypunchie schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:28:
Staat toch op Freedom's pagina? https://www.freedom.nl/diensten/freedom-modems

[...]

Oftewel, deze sluit je op de ONT aan. Hij kan wel de snelheden aan.

Dat in tegenstelling tot sommige andere die je direct op de fiber aansluit.
Dat is mijn vraag. Of de 5690 Pro direct op fiber/glas aangesloten kan worden, omdat er al een ONT in is.

• NxCPU
  • Niet online
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:28:
[...]

De 5690 Pro heeft een SFP poort waar een SFP module in kan en daar kan een glasvezel kabel in.

Fritz heeft het vooral over modellen met zo'n SFP poort als hij het over fober optic routers heeft.

[...]

De plaatjes gaan meer over de fysieke aansluiting die hij aan kan, en niet wat hij kan ondersteunen.
Jezus wat een woud. Er is bij ons in het flatgebouw nog geen glas aangelegd. Maar tot de gevel. Al sinds november 2023. Ik ga pas een nieuw modem kopen als ik weet wat er gaat gebeuren.

• Keypunchie
  • Niet online
Hangt ervanaf of hij kan: Is de techniek GPON of XGSPON? De ene ondersteunt de 5690 wel, den andere niet.

Zelf heb ik intussen geleerd om niet te moeilijk te doen: de ONT de ONT laten en daarachter gewoon een modemrouter die PPPoE ondersteunt.

[ Voor 18% gewijzigd door Keypunchie op 12-05-2026 13:36 ]

• NxCPU
  • Niet online
Keypunchie schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:35:
Hangt ervanaf of hij kan: Is de techniek GPON of XGSPON? De ene ondersteunt de 5690 wel, den andere niet.

Zelf heb ik intussen geleerd om niet te moeilijk te doen: de ONT de ONT laten en daarachter gewoon een modemrouter die PPPoE ondersteunt.
Welke techniek. Dat weet ik dus niet. Van Gelder Telecom (de aannemer van KPN) blijft de aanleg de-woningen-in maar voor zich uit schuiven. Ben de eerste datum zelfs voor niets thuis geweest. Niemand is gekomen. Vrije dag kwijt, nog steeds geen glas. Vandaar dat ik op zoek ben. Per 23 juni 2026 loopt mijn contract af. Zelf heb ik geen modems meer. En ik wil nu wel zelf weer een hebben. Maar de 7690 doet geen 6GHz Wi-Fi. Het is ook nooit makkelijk.

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:44
Ik heb al jaren probleemloos een SFP+ XGS-PON module in mijn Fritzbox 5690, met Freedom als provider en KPN als belichter. Routervrijheid begint bij het NTP, niet de ONT.

https://fsfe.org/activities/routers/routers.nl.html

• NxCPU
  • Niet online
voorstad schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:53:
Ik heb al jaren probleemloos een SFP+ XGS-PON module in mijn Fritzbox 5690, met Freedom als provider en KPN als belichter. Routervrijheid begint bij het NTP, niet de ONT.

https://fsfe.org/activities/routers/routers.nl.html
Die informatie ga ik lezen als ik thuis ben straks. Dankjewel.

• Barre73
NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Welke techniek. Dat weet ik dus niet. Van Gelder Telecom (de aannemer van KPN) blijft de aanleg de-woningen-in maar voor zich uit schuiven. Ben de eerste datum zelfs voor niets thuis geweest. Niemand is gekomen. Vrije dag kwijt, nog steeds geen glas. Vandaar dat ik op zoek ben. Per 23 juni 2026 loopt mijn contract af. Zelf heb ik geen modems meer. En ik wil nu wel zelf weer een hebben. Maar de 7690 doet geen 6GHz Wi-Fi. Het is ook nooit makkelijk.
Techniek zal XGS-PON worden. Alleen bij incidentele nieuwbouw of na-aansluitingen in oude projecten (van voor 2020) zou je nog AON kunnen krijgen. Al het andere is XGS-PON.
En zoals anderen al aangeven: Er is niet zoveel voordeel te halen uit het direct glasvezel in de router steken met een SFP module. Je hebt bovendien de provider nodig om zaken aan te passen als je een eigen ONT wil gebruiken. En als je graag 6Ghz ondersteuning wil kan je net wat makkelijker een geschikte router vinden.

De ONT van de provider klikt direct op de FTU dus als je vanaf daar een UTP kabel in je Fritzbox steekt ben je net zo snel en het scheelt een boel hoofdpijn. Enige is dat het een stopcontact extra kost want die ONT heeft uiteraard wel stroom nodig.

• NxCPU
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Techniek zal XGS-PON worden. Alleen bij incidentele nieuwbouw of na-aansluitingen in oude projecten (van voor 2020) zou je nog AON kunnen krijgen. Al het andere is XGS-PON.
[Snip]
Dank voor de uitleg. Het flatgebouw waarin ik woon is opgeleverd in 1958. Betekent dat AON?

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:09
NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:27:
[...]

Dank voor de uitleg. Het flatgebouw waarin ik woon is opgeleverd in 1958. Betekent dat AON?
Nee. Dat zou kunnen, maar dat hoeft zeker niet. Dit hangt af van de situatie welke apparatuur er in de POP hangt.

• NxCPU
  • Niet online
JohDB schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:38:
[...]

Nee. Dat zou kunnen, maar dat hoeft zeker niet. Dit hangt af van de situatie welke apparatuur er in de POP hangt.
Zucht. Die PoP heb ik geen toegang toe. Ik ga rustig wachten op wat het wordt. Dankjewel.

• Keypunchie
  • Niet online
Welke techniek. Dat weet ik dus niet. Van Gelder Telecom (de aannemer van KPN) blijft de aanleg de-woningen-in maar voor zich uit schuiven. Ben de eerste datum zelfs voor niets thuis geweest. Niemand is gekomen. Vrije dag kwijt, nog steeds geen glas. Vandaar dat ik op zoek ben.
Ik snap je situatie niet, helemaal, geloof ik.

Ook omdat ik niet goed weet hoe het bij flats werkt. Jij hebt ergens een glasvezel liggen bij de voordeur ofzo? In principe gaat ook Freedom namelijk niks doen als je niet al een aansluiting hebt.

• NxCPU
  • Niet online
Keypunchie schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:10:
[...]

Ik snap je situatie niet, helemaal, geloof ik.

Ook omdat ik niet goed weet hoe het bij flats werkt. Jij hebt ergens een glasvezel liggen bij de voordeur ofzo? In principe gaat ook Freedom namelijk niks doen als je niet al een aansluiting hebt.
spoiler: Lang(dradig) verhaal samengevat.
Januari 2023.
Mooie brochures van KPN over glasvezel aanleg in de brievenbus. Of je je interesse kon aangeven. Er was in 2023 ook een renovatie en verduurzaming van het flatgebouw waarin ik woon (door de verhuurder). Daarna zou — volgens KPN — de aan leg van FttH van start gaan.

November 2023.
Glasvezelkabel aanleg is door de hele wijk voltooid. Greppels in de stoep en straat, met in de stoepen vertakkingen richting de panden (flats, laagbouw, winkels, alles). Daarna blijft het stil. Postcode check geeft nog steeds alleen DSL 100/30 aan.

Eind januari 2024.
Postcode check geeft wel aan dat glasvezel is aangelegd. Maar, "word tegengehouden door de eigenaar van het pand". Dat veranderde een paar weken later in "binnenkort beschikbaar.".

Juni 2025.
De postcode check geeft nog steeds "binnenkort beschikbaar" aan. Ik bel met KPN Klantenservice die mij vertellen dat het al wel kan maar dat ik een DSL abonnement moet afsluiten en aangeven om dit zo snel mogelijk naar glas om te laten zetten. Heb ik gedaan via Breedbandwinkel. Dat was ook allemaal goed doorgekomen bij KPN. Mijn DSL aansluiting ging van 100/30 naar 200/30. En er was gelijk glas aangevraagd.

Eind oktober 2025.
De postcode check geeft nog steeds aan "binnenkort beschikbaar".
Na meerdere keren geen oplevering van glas (afspraken vooruitschuiven en Van Gelder Telecom en KPN elkaar de schuld geven) heb ik de aanvraag voor glasvezel omzetting geannuleerd. Ik blijf dus op DSL.

Vandaag.
Zoektocht op GoT begonnen voor een nieuwe ISP.

Nu.
Net gecontroleerd. De postcode check geeft nu alleen DSL 204/31 aan. Zowel bij KPN als Freedom. Ook met postcode+huisnummer van buren en de winkeliers op de begane grond van mijn flatgebouw. Maar met postcode+huisnummer checks voor de zijstraten staat nog wel glasvezel mogelijkheid als binnenkort.
Ik ga straks over naar Freedom. Nog steeds op het KPN netwerk helaas. Nog steeds alleen DSL. Maar dit gaat mij te ver. Wat een verlakkerij.

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:53:
[...]
Ik ga straks over naar Freedom. Nog steeds op het KPN netwerk helaas. Nog steeds alleen DSL. Maar dit gaat mij te ver. Wat een verlakkerij.
Zo te lezen heb jij zelf nog geen glasvezelaansluiting, ligt het enkel in de straat. Voor een flat vroeg iemand hier eerder hoe dat gaat. Het hele voortraject voor de infra aanleg verloopt dan via de VVE, minimaal het VVE bestuur, op basis van een aanleg plan dat VVE bestuur en glasvezel installatie aannemer overeenkomen.

Dat verschilt een beetje per VVE en gebouw hoe groot en complex zo'n project is, kan zijn dat het bestuur eerst nog een ALV instemming wil. Stel er zijn gasleidingen in jouw gebouw in de meterkasten waar ook voor het glasvezel aanleggen boringen nodig zijn. Kan goed dat het bestuur dan liever een ALV besluit op zak heeft. En anders verwacht je op de eerstvolgende ALV zeker een update, dat zij als bestuur akkoord hebben gegeven op welk aanlegplan. Het geeft tenslotte wat overlast, ook al is het onder de telecomwet allemaal ruimhartig toegestaan alsof het werk is aan een bestaande installatie.

• Bernard0343
NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:53:
[...]
spoiler: Lang(dradig) verhaal samengevat.
Januari 2023.
Mooie brochures van KPN over glasvezel aanleg in de brievenbus. Of je je interesse kon aangeven. Er was in 2023 ook een renovatie en verduurzaming van het flatgebouw waarin ik woon (door de verhuurder). Daarna zou — volgens KPN — de aan leg van FttH van start gaan.

November 2023.
Glasvezelkabel aanleg is door de hele wijk voltooid. Greppels in de stoep en straat, met in de stoepen vertakkingen richting de panden (flats, laagbouw, winkels, alles). Daarna blijft het stil. Postcode check geeft nog steeds alleen DSL 100/30 aan.

Eind januari 2024.
Postcode check geeft wel aan dat glasvezel is aangelegd. Maar, "word tegengehouden door de eigenaar van het pand". Dat veranderde een paar weken later in "binnenkort beschikbaar.".

Juni 2025.
De postcode check geeft nog steeds "binnenkort beschikbaar" aan. Ik bel met KPN Klantenservice die mij vertellen dat het al wel kan maar dat ik een DSL abonnement moet afsluiten en aangeven om dit zo snel mogelijk naar glas om te laten zetten. Heb ik gedaan via Breedbandwinkel. Dat was ook allemaal goed doorgekomen bij KPN. Mijn DSL aansluiting ging van 100/30 naar 200/30. En er was gelijk glas aangevraagd.

Eind oktober 2025.
De postcode check geeft nog steeds aan "binnenkort beschikbaar".
Na meerdere keren geen oplevering van glas (afspraken vooruitschuiven en Van Gelder Telecom en KPN elkaar de schuld geven) heb ik de aanvraag voor glasvezel omzetting geannuleerd. Ik blijf dus op DSL.

Vandaag.
Zoektocht op GoT begonnen voor een nieuwe ISP.

Nu.
Net gecontroleerd. De postcode check geeft nu alleen DSL 204/31 aan. Zowel bij KPN als Freedom. Ook met postcode+huisnummer van buren en de winkeliers op de begane grond van mijn flatgebouw. Maar met postcode+huisnummer checks voor de zijstraten staat nog wel glasvezel mogelijkheid als binnenkort.
Als bewoner van een appartementengebouw (4 appartementen) viel het mij ook op dat wij de laatsten in de straat waren waar glasvezel het pand ingebracht werd. Het leek, in ons geval, alsof KPN-netwerk éérst alle overige aansluitingen in de straat op orde willen maken en pas dán met de VvE wilde schakelen.

Heb je al aan het bestuur van de VvE gevraagd of zij überhaupt al wat van KPN gehoord hebben? En als je zo graag glasvezel wil, waarom bied je niet aan om dit, namens / in opdracht van de VvE te regelen?

• Keypunchie
  • Niet online
@NxCPU Wat een treurnis, idd. Overstappen kan. Weet wel dat op zich de ISPs niet degene zijn die het netwerk aanleggen, danwel een aansluiting leggen. Dat is een "andere tak" van KPN. En daar mag Freedom dan ook weer op wachten.

Qua modem, gewoon hun DSL modem. Als dat glasvezel er ooit komt, dan is het misschien omwisselen, maar waarschijnljker, gewoon achter de ONT plaatsen.

• NxCPU
  • Niet online
Keypunchie schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:32:
@NxCPU Wat een treurnis, idd. Overstappen kan. Weet wel dat op zich de ISPs niet degene zijn die het netwerk aanleggen, danwel een aansluiting leggen. Dat is een "andere tak" van KPN. En daar mag Freedom dan ook weer op wachten.

Qua modem, gewoon hun DSL modem. Als dat glasvezel er ooit komt, dan is het misschien omwisselen, maar waarschijnljker, gewoon achter de ONT plaatsen.
Voor ik in dit topic mijn vraag stelde ging ik er vanuit dat glasvezel nog haalbaar was. Dus vandaar dat ik wilde weten of de 7690 inderdaad zowel DSL als glas/fiber aankan. Ik ga ook niets bij Freedom aankaarten nu ik weet dat glas ineens niet meer kan. Ik berust mij erin. Maar ik blijf niet bij een partij die mij beflikkert. Helaas is met DSL — volgens mij — KPN niet volledig uit te schakelen. Ik berust erin dat ik in de digitale rimboe van Nederland woon: https://www.rodi.nl/amste...at-glasvezel-links-liggen
En faal nummer 1: https://www.totaaltv.nl/n...ijgt-reggefiber-glasvezel
En faal nummer 2:https://netwerk.kpn.com/s...pn-en-gemeente-amsterdam/
Kijk maar eens naar de datums van alle drie.

Ik ga gewoon nu voor DSL inderdaad en inderdaad hopelijk in de toekomst als er glas is, omwisselen.

[ Voor 3% gewijzigd door NxCPU op 12-05-2026 18:46 ]

• NxCPU
  • Niet online
OruBLMsFrl schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:14:
[...]

Zo te lezen heb jij zelf nog geen glasvezelaansluiting, ligt het enkel in de straat. Voor een flat vroeg iemand hier eerder hoe dat gaat. Het hele voortraject voor de infra aanleg verloopt dan via de VVE, minimaal het VVE bestuur, op basis van een aanleg plan dat VVE bestuur en glasvezel installatie aannemer overeenkomen.

Dat verschilt een beetje per VVE en gebouw hoe groot en complex zo'n project is, kan zijn dat het bestuur eerst nog een ALV instemming wil. Stel er zijn gasleidingen in jouw gebouw in de meterkasten waar ook voor het glasvezel aanleggen boringen nodig zijn. Kan goed dat het bestuur dan liever een ALV besluit op zak heeft. En anders verwacht je op de eerstvolgende ALV zeker een update, dat zij als bestuur akkoord hebben gegeven op welk aanlegplan. Het geeft tenslotte wat overlast, ook al is het onder de telecomwet allemaal ruimhartig toegestaan alsof het werk is aan een bestaande installatie.

[ Voor 8% gewijzigd door NxCPU op 12-05-2026 18:51 ]

• NxCPU
  • Niet online
Bernard0343 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:32:
[...]

Als bewoner van een appartementengebouw (4 appartementen) viel het mij ook op dat wij de laatsten in de straat waren waar glasvezel het pand ingebracht werd. Het leek, in ons geval, alsof KPN-netwerk éérst alle overige aansluitingen in de straat op orde willen maken en pas dán met de VvE wilde schakelen.

Heb je al aan het bestuur van de VvE gevraagd of zij überhaupt al wat van KPN gehoord hebben? En als je zo graag glasvezel wil, waarom bied je niet aan om dit, namens / in opdracht van de VvE te regelen?
De verhuurder — Eigen Haard — is de enige eigenaar van zo'n beetje alle woningen en winkelpanden bij mij in de straat. Alleen de middelbare school bij mij in de straat is volgens mij niet van hun.

EDIT:
Eigen Haard ligt in bed met Ziggo. Ziggo mocht als enige (tijdens de renovatie en verduurzaming in 2023) nieuwe kabels en een aansluitpunt in de flats zelf aanleggen en door de achtergevel heen boren (van buiten naar binnen). De modelwoningen (een per flat) hebben ook Ziggo internet.

Het is inderdaad wel veel wat ik schreef, maar in de spoiler schreef ik ook al het volgende. De eigenaar is dus Eigen Haard. Ook van het flatgebouw recht aan de overkant.:
"Eind januari 2024.
Postcode check geeft wel aan dat glasvezel is aangelegd. Maar, "word tegengehouden door de eigenaar van het pand". Dat veranderde een paar weken later in "binnenkort beschikbaar."."

[ Voor 29% gewijzigd door NxCPU op 12-05-2026 19:04 ]

• Bernard0343
NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:50:
[...]

De verhuurder — Eigen Haard — is de enige eigenaar van zo'n beetje alle woningen en winkelpanden bij mij in de straat. Alleen de middelbare school bij mij in de straat is volgens mij niet van hun.

EDIT:
Eigen Haard ligt in bed met Ziggo. Ziggo mocht als enige (tijdens de renovatie en verduurzaming in 2023) nieuwe kabels en een aansluitpunt in de flats zelf aanleggen en door de achtergevel heen boren (van buiten naar binnen). De modelwoningen (een per flat) hebben ook Ziggo internet.

Het is inderdaad wel veel wat ik schreef, maar in de spoiler schreef ik ook al het volgende. De eigenaar is dus Eigen Haard. Ook van het flatgebouw recht aan de overkant.:

[...]
Je woont in een complex dat eigendom is van een woningcorporatie. Tja.... Dan ligt het eraan wanneer de WoCo dit wil doen, ik kan me voorstellen dat ze dit combineren met andere onderhoudswerkzaamheden aan het pand.

Zonder de geschiedenis nog helemaal scherp te hebben, volgens mij is Eigen Haard 'ooit' betrokken geweest bij de oprichting van 'Kabeltelevisie Amsterdam', wat uiteindelijk, na een riedel fusies en overnames, onderdeel van Ziggo is geworden.

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Inderdaad @Bernard0343, zonder toestemming mogen glasvezel installatie teams niet naar binnen. Je kunt dan hooguit met meer huurders nog een petitie aanbieden @NxCPU dat jullie toch echt graag ook glasvezel willen in het gebouw, blaadje centraal ophangen en vragen of mensen willen bijtekenen met hun huisnummer of zo'n soort actie. Maar je blijft ook bij mijn beste weten hierin compleet van hun goede wil afhankelijk. En als die zoals jij en Bernard zeggen echt helemaal into the coax zijn, wat een bijzonder verhaal heb je dan eigenlijk ook. Sterkte daar!

• NxCPU
  • Niet online
Bernard0343 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:51:
[...]

Je woont in een complex dat eigendom is van een woningcorporatie. Tja.... Dan ligt het eraan wanneer de WoCo dit wil doen, ik kan me voorstellen dat ze dit combineren met andere onderhoudswerkzaamheden aan het pand.

Zonder de geschiedenis nog helemaal scherp te hebben, volgens mij is Eigen Haard 'ooit' betrokken geweest bij de oprichting van 'Kabeltelevisie Amsterdam', wat uiteindelijk, na een riedel fusies en overnames, onderdeel van Ziggo is geworden.
Schreef ik toch, ze konden het al doen — toestemming geven aan KPN — in 2023 tijdens de renovatie en verduurzaming van de twee flatgebouwen. Maar toen kreeg alleen Ziggo toestemming. En daarna hielden ze de aanleg van glas tot in huis tegen, volgens de postcode check.

Klopt van Kabeltelevisie Amsterdam B.V. Daar waren — onder andere — alle Amsterdamse woningbouwcoöperaties en de Gemeente Amsterdam onderdeel van.

• Barre73
Out.of.Control schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:02:
[...]

XGS-PON is nog niet opengesteld maar staat gepland voor einde juni voor openstelling. Blijkbaar staat de Freedom PC Check een beetje te vroeg open.
KPN laat beschikbaarheid pas zien (middels het 4Gbit abonnement) na openstelling dus daar zit het verschil.

En inderdaad, overgang van AON (GoF) naar XGS-PON is net als elke andere migratie naar een andere belichter. Je wordt omgepatcht en je hebt een andere NTU nodig (een ONT dus). Dus je kan wat downtime verwachten, afhankelijk van wie wat doet op welk moment.

Voordeel voor jou is wel dat je een nieuw mode FTU hebt en de ONT daarvoor is in principe Doe Het Zelf.
Dus als Freedom dat ook als DHZ ziet, dan kan je wachten tot je oude verbinding wegvalt, dan de NT wisselen en weer aansluiten. Maar ik weet niet of Freedom dat ook zo ziet eigenlijk. Of ze een ONT pre-provisioned opsturen zodat je die zef opklikt en hij vanzelf actief wordt, of dat je moet bellen en ze op afstand activeren. Of dat een monteur altijd moet activeren...

• NxCPU
  • Niet online
OruBLMsFrl schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:56:
Inderdaad @Bernard0343, zonder toestemming mogen glasvezel installatie teams niet naar binnen. Je kunt dan hooguit met meer huurders nog een petitie aanbieden @NxCPU dat jullie toch echt graag ook glasvezel willen in het gebouw, blaadje centraal ophangen en vragen of mensen willen bijtekenen met hun huisnummer of zo'n soort actie. Maar je blijft ook bij mijn beste weten hierin compleet van hun goede wil afhankelijk. En als die zoals jij en Bernard zeggen echt helemaal into the coax zijn, wat een bijzonder verhaal heb je dan eigenlijk ook. Sterkte daar!
Het eerste wat KPN ons toestuurde — in januari 2023 — was een mooi pakket informatie over glasvezel en de geplande aanleg daarvan bij ons, met daarbij een intentieverklaring om op glasvezel over te willen stappen, samen met het verzoek om die in te vullen.

• Bernard0343
OruBLMsFrl schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:56:
Hoho! Ik zeg helegaar niets over de huidige voorkeuren van welke woningcorporatie dan ook... 😉

• NxCPU
  • Niet online
Bernard0343 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:26:
[...]

Hoho! Ik zeg helegaar niets over de huidige voorkeuren van welke woningcorporatie dan ook... 😉
Ha ha, maar ik wel hoor. Misschien vandaar een verwarring?

• Out.of.Control
Barre73 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:23:
[...]

XGS-PON is nog niet opengesteld maar staat gepland voor einde juni voor openstelling. Blijkbaar staat de Freedom PC Check een beetje te vroeg open.
KPN laat beschikbaarheid pas zien (middels het 4Gbit abonnement) na openstelling dus daar zit het verschil.

En inderdaad, overgang van AON (GoF) naar XGS-PON is net als elke andere migratie naar een andere belichter. Je wordt omgepatcht en je hebt een andere NTU nodig (een ONT dus). Dus je kan wat downtime verwachten, afhankelijk van wie wat doet op welk moment.

Voordeel voor jou is wel dat je een nieuw mode FYU hebt en de ONT daarvoor is in principe Doe Het Zelf.
Dus als Freedom dat ook als DHZ ziet, dan kan je wachten tot je oude verbinding wegvalt, dan de NT wisselen en weer aansluiten. Maar ik weet niet of Freedom dat ook zo ziet eigenlijk. Of ze een ONT pre-provisioned opsturen zodat je die zef opklikt en hij vanzelf actief wordt, of dat je moet bellen en ze op afstand activeren. Of dat een monteur altijd moet activeren...
Bedankt voor de info. Dat wordt wel interessant, want de geplande overstap datum is 5 juni. Benieuwd of het dan inderdaad XGSPON gaat worden. We gaan het meemaken :)

• Bernard0343
NxCPU schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Het eerste wat KPN ons toestuurde — in januari 2023 — was een mooi pakket informatie over glasvezel en de geplande aanleg daarvan bij ons, met daarbij een intentieverklaring om op glasvezel over te willen stappen, samen met het verzoek om die in te vullen.
Volgens mij, als minder dan x-procent van de bewoners deze verklaring niet retour stuurt, dan gaat KPN ook geen 'haast' maken met de aanleg.

Je hebt dus met drie verschillende 'clubs' te maken:
  • KPN.
  • Eigen Haard.
  • Je buren.
Mijn advies, staar je niet blind op één provider, kijk eens op welke wijze je wél een rappe internetverbinding in huis kan krijgen (kabel, Starlink, 5g, packetradio?). Want de kans bestaat dat dit nog een aardige tijd kan duren.

[ Voor 3% gewijzigd door Bernard0343 op 12-05-2026 21:11 ]

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:40
Ik lijk vanaf rond 5:48 geen internet meer te hebben (Almere, oostvaarders, fiber operator).

Ben ik alleen (en moet ik verder zoeken lokaal) of is er een groter probleem?

(En het werkt weer, niets gedaan, was ineens terug)

[ Voor 14% gewijzigd door badnews.nl op 13-05-2026 07:51 ]

• NxCPU
  • Niet online
Bernard0343 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:09:
[...]

Volgens mij, als minder dan x-procent van de bewoners deze verklaring niet retour stuurt, dan gaat KPN ook geen 'haast' maken met de aanleg.

Je hebt dus met drie verschillende 'clubs' te maken:
  • KPN.
  • Eigen Haard.
  • Je buren.
Mijn advies, staar je niet blind op één provider, kijk eens op welke wijze je wél een rappe internetverbinding in huis kan krijgen (kabel, Starlink, 5g, packetradio?). Want de kans bestaat dat dit nog een aardige tijd kan duren.
Lees deze email van KPN nou eens, van 29 juni 2025. Ontvangen na slechts 6 dagen als DSL klant bij KPN, omdat ik bij de overstap gelijk omzetting naar glas had aangevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpZoi7ezPk6yCI11-qQrU2jBhnM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gAg3qxyvNO6IECwWLfqMK1iL.jpg?f=user_large

In de email staat dat ze voor 22 augustus met mij contact zullen opnemen voor het maken van een afspraak voor de aanleg. Er is zelfs al veel eerder dan die datum contact met mij opgenomen daarvoor. Er zijn ook meerdere afspraken gemaakt door KPN om de aansluiting in huis te realiseren. Maar Van Gelder Telecom schoof de datum steeds met een paar weken op. Een keer zelfs met 2 maanden.Eigen Haard heeft alleen december 2023 en januari 2024 de realisering tegengehouden (volgens de postcode check in ieder geval).

EDIT: Kabel gaat nooit gebeuren. Hier is alleen Ziggo kabel. Ziggo is de nieuwe UPC van Liberty Global. Ik heb geen behoefte aan opnieuw onterechte spookrekeningen en andere ellende. Die andere ga ik onderzoeken of dat hier mogelijk is. Ik heb nog 10 dagen daarvoor.

[ Voor 7% gewijzigd door NxCPU op 13-05-2026 10:35 ]

• Barre73
NxCPU schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:26:
[...]

Lees deze email van KPN nou eens, van 29 juni 2025. Ontvangen na slechts 6 dagen als DSL klant bij KPN, omdat ik bij de overstap gelijk omzetting naar glas had aangevraagd.

[Afbeelding]

In de email staat dat ze voor 22 augustus met mij contact zullen opnemen voor het maken van een afspraak voor de aanleg. Er is zelfs al veel eerder dan die datum contact met mij opgenomen daarvoor. Er zijn ook meerdere afspraken gemaakt door KPN om de aansluiting in huis te realiseren. Maar Van Gelder Telecom schoof de datum steeds met een paar weken op. Een keer zelfs met 2 maanden.Eigen Haard heeft alleen december 2023 en januari 2024 de realisering tegengehouden (volgens de postcode check in ieder geval).

EDIT: Kabel gaat nooit gebeuren. Hier is alleen Ziggo kabel. Ziggo is de nieuwe UPC van Liberty Global. Ik heb geen behoefte aan opnieuw onterechte spookrekeningen en andere ellende. Die andere ga ik onderzoeken of dat hier mogelijk is. Ik heb nog 10 dagen daarvoor.
@NxCPU Zou je je adres willen delen in een DM. Dan wil ik ook wel eens kijken hoe dat bij KPN er uit ziet. In het bijzonder wat Van Gelder allemaal meldt en hoe ze weg komen met het telkens opschuiven.

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als voormalig XS4ALL klant kan ik zeggen dat Freedom zich niet kan meten aan het voormalige XS4ALL.

Support is slecht en bijdehand! Planning is incapabel.

Ik heb een maand geleden een internetaansluiting aangevraagd. Die is netjes bevestigd. Oude abonnement is opgezegd. Ik schakel de apparatuur vanmorgen om naar de nieuwe ONT... geen glasvezel.

Ik bellen, 20 minuten wachten, er zit duidelijk maar 1 persoon op de klantenservice. Na 10 minuten komt de aap uit de mouw, de glasvezel is nog niet omgezet en dat gaat pas maandag gebeuren. Vandaag is natuurlijk een brugdag en wordt er geen glasvezel opgeleverd. Dat hebben ze bij het bevestigen van het abbo over het hoofd gezien, kan gebeuren. Ik zit dus 4 dagen zonder internet. De klantenservicemedewerker vond het niet de schuld van Freedom, gedroeg zich neerbuigend en bijdehand. Man man man...

Spijt dat ik niet gewoon naar Budget internet ben gegaan.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:44
-DarkShadow- schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:19:
Als voormalig XS4ALL klant kan ik zeggen dat Freedom zich niet kan meten aan het voormalige XS4ALL.

Support is slecht en bijdehand! Planning is incapabel.

Ik heb een maand geleden een internetaansluiting aangevraagd. Die is netjes bevestigd. Oude abonnement is opgezegd. Ik schakel de apparatuur vanmorgen om naar de nieuwe ONT... geen glasvezel.

Ik bellen, 20 minuten wachten, er zit duidelijk maar 1 persoon op de klantenservice. Na 10 minuten komt de aap uit de mouw, de glasvezel is nog niet omgezet en dat gaat pas maandag gebeuren. Vandaag is natuurlijk een brugdag en wordt er geen glasvezel opgeleverd. Dat hebben ze bij het bevestigen van het abbo over het hoofd gezien, kan gebeuren. Ik zit dus 4 dagen zonder internet. De klantenservicemedewerker vond het niet de schuld van Freedom, gedroeg zich neerbuigend en bijdehand. Man man man...

Spijt dat ik niet gewoon naar Budget internet ben gegaan.
Je had hier natuurlijk ook de overstapservice voor kunnen gebruiken, daarmee had je jezelf deze ellende bespaard. Zelf opzeggen is altijd een risico. Ook als het wel werd doorgetrokken had er op het hele traject ook zomaar een breuk kunnen zitten, waardoor je er een paar dagen/weken uitligt

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mad-dog schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:25:
[...]

Je had hier natuurlijk ook de overstapservice voor kunnen gebruiken, daarmee had je jezelf deze ellende bespaard. Zelf opzeggen is altijd een risico. Ook als het wel werd doorgetrokken had er op het hele traject ook zomaar een breuk kunnen zitten, waardoor je er een paar dagen/weken uitligt
Ik heb de overstapservice gebruikt :-(

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:49
Dat getuigt van weinig tot geen service..

• Jelsie
-DarkShadow- schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:26:
[...]

Ik heb de overstapservice gebruikt :-(
Als het goed is wordt je oude abonnement dan pas opgezegd als je nieuwe in gaat, tenminste dat was bij mij pas. Mijn freedom abonnement werd ook pas 6 dagen later geactiveerd maar het mailtje van de kpn kreeg ik pas toen mijn abonnement geactiveerd was. Dus wellicht dat je gewoon weer je oude apparatuur aan kan sluiten en alsnog internet hebt.
Pagina: 1 ... 82 83 Laatste