[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Munchkin schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:12:
@joop99 Volgens mij zijn zowel odido als freedom op mijn adres GPON. De lijn werkt overigens nu prima. Binnen minuten nadat ik mijn modem ingesteld had op freedom, en dus een werkende connectie had kreeg ik ook een email dat ik een werkende verbinding heb, en dat mijn jaarcontract is ingegaan. Dus in tegenstelling wat ik eerder in dit topic heb gelezen, heb ik een vlekkeloze overgang ervaren. Dat er nog velen mogen volgen!
Als allebei GPON zijn dan is inderdaad het enige verschil het provider profiel. Odido met VLAN 300 en DHCP en Freedom VLAN 6 (en mogelijk 4) en PPPOE.

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 22:43
Ik heb iets raars.. mijn verbinding viel weg, en na een paar minuten had ik ineens een IP van KPN (heeeeel traag, 1mbit down, 2mbit up).

geen idee wat er aan de hand was, maar mijn Fiber operator/aon op 1335 Almere Oostvaarders was weg. Router (Unifi Cloud Gateway) sloeg compleet op hol en moest herstart worden.

Zouden ze me per ongeluk hebben omgeplugged in de wijkcentrale?

na 25 minuten was alles weer normaal...

[ Voor 7% gewijzigd door badnews.nl op 02-07-2026 23:26 ]

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:25

Mr-D.

interpunctie? no hero here

badnews.nl schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:18:
Ik heb iets raars.. mijn verbinding viel weg, en na een paar minuten had ik ineens een IP van KPN (heeeeel traag, 1mbit down, 2mbit up).

geen idee wat er aan de hand was, maar mijn Fiber Crew/GPON op 1335 Almere Oostvaarders was weg. Router (Unifi Cloud Gateway) sloeg compleet op hol en moest herstart worden.

Zouden ze me per ongeluk hebben omgeplugged in de wijkcentrale?

na 25 minuten was alles weer normaal...
Hier in 1335 nog steeds geen internet router herstart maar nee.
Uiteraard helpdesk ook net dicht.

sneller usenet? tips en tricks

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mr-D. schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:31:
[...]

Mogelijk je router nog een keer proberen te herstarten als het nog niet werkt?

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:09
Mr-D. schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:31:
[...]

Heb je GPON (via FiberCrew) of AON (via Fiber Operator)? De storing bij Fiber Operator is opgelost, bij FiberCrew nog niet. Dit staat volgens mij niet goed op de website bij Freedom.

• Mr-D.

Mr-D.

ik222 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:29:
[...]

Mogelijk je router nog een keer proberen te herstarten als het nog niet werkt?
JohDB schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:48:
[...]

Heb je GPON (via FiberCrew) of AON (via Fiber Operator)? De storing bij Fiber Operator is opgelost, bij FiberCrew nog niet. Dit staat volgens mij niet goed op de website bij Freedom.
20:15 kreeg ik in een keer een mail binnen van mijn monitor site dat internet weer werkte :) ach was ook wel eens fijn.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:13
Munchkin schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:12:
@joop99 Volgens mij zijn zowel odido als freedom op mijn adres GPON. De lijn werkt overigens nu prima. Binnen minuten nadat ik mijn modem ingesteld had op freedom, en dus een werkende connectie had kreeg ik ook een email dat ik een werkende verbinding heb, en dat mijn jaarcontract is ingegaan. Dus in tegenstelling wat ik eerder in dit topic heb gelezen, heb ik een vlekkeloze overgang ervaren. Dat er nog velen mogen volgen!
synoniem schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:49:
[...]

Als allebei GPON zijn dan is inderdaad het enige verschil het provider profiel. Odido met VLAN 300 en DHCP en Freedom VLAN 6 (en mogelijk 4) en PPPOE.
Wat betreft de instructie om de NT van stroom te halen bij overstap:

Het is de vraag of Freedom weet wat de techniek is achter de provider waar je vandaan kwam. De gemiddelde 'leek' zal dat zeker niet weten.

Als Freedom weet dat je naar een belichter gaat die GPON gebruikt en je kwam per ongeluk van een provider (en belichter) met een AON verbinding, dan leg je, als je de NT niet afkoppelt, vrijwel gegarandeerd het hele GPON segment en dus anderen daarop plat.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:31
eymey schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:23:
Het is de vraag of Freedom weet wat de techniek is achter de provider waar je vandaan kwam.
Moet Freedom dat weten of moet de glasvezelboer/netwerkbelichter dit weten (bij het verzoek van Freedom om een klant over te zetten van whatever provider naar Freedom) en hierop gebaseerd acties uitzetten?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
eymey schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:23:
[...]

[...]

Wat betreft de instructie om de NT van stroom te halen bij overstap:

Het is de vraag of Freedom weet wat de techniek is achter de provider waar je vandaan kwam. De gemiddelde 'leek' zal dat zeker niet weten.

Als Freedom weet dat je naar een belichter gaat die GPON gebruikt en je kwam per ongeluk van een provider (en belichter) met een AON verbinding, dan leg je, als je de NT niet afkoppelt, vrijwel gegarandeerd het hele GPON segment en dus anderen daarop plat.
Ik mag hopen dat de monteur voor het patchen even een optical power meter op de vezel zet om te kijken of er geen licht op zit (AON zendt continu een lichtgolf uit, een eventuele GPON ONT als het goed is niet). Maar het zal inderdaad een standaard advies van Freedom zijn om vertraging te voorkomen. Je kunt niet gaan gokken wat voor belichting er door een andere operator werd gebruikt.

• eymey
The Zep Man schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:30:
[...]

Moet Freedom dat weten of moet de glasvezelboer/netwerkbelichter dit weten (bij het verzoek van Freedom om een klant over te zetten van whatever provider naar Freedom) en hierop gebaseerd acties uitzetten?
Dat zou ik niet weten. Maar ik kan me voorstellen, zoals @Bigs ook al suggereert, dat men die moeite en tijd helemaal niet wil nemen en dus gewoon het algemen advies geeft.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik lijk sinds een aantal minuten geen internet meer te hebben (Almere), nog meer die er last van hebben?

• Mr-D.

Mr-D.

Gravit0n schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:41:
Ik lijk sinds een aantal minuten geen internet meer te hebben (Almere), nog meer die er last van hebben?
Hier ook woonachtig in Almere, geen enkel probleem tot nog toe.

[ Voor 68% gewijzigd door Mr-D. op 07-07-2026 12:47 ]

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:45

M-ThijZ

Riding on Rails

In Enschede is de verbinding ook even weggevallen. Uiteindelijk na restart van router weer online, maar dat kan ook toeval zijn.

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-07 10:47
Bij mij viel het ook even weg. Na 10 minuten kwam de verbinding weer op, maar uiteindelijk moest ik toch nog een switch herstarten om de apparatuur daaraan te verbinden.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:24
Ik heb daarnet, nadat ik een tijdje thuis was, ontdekt dat mijn WiFi moeilijk deed, maar dat was na het herstarten van mijn router verholpen.

Freedom glasvezel via het netwerk van Delta.

Keuzes maken de Mens

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:44
whahas schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:34:
Ik heb daarnet, nadat ik een tijdje thuis was, ontdekt dat mijn WiFi moeilijk deed, maar dat was na het herstarten van mijn router verholpen.

Freedom glasvezel via het netwerk van Delta.
offtopic:
Ik heb daarnet, nadat ik je post een tijdje bekeken had, ontdekt dat er informatie ontbreekt. Hopelijk kan deze post je aanzetten tot wat meer verduidelijking.
WiFi problemen zeggen niet zo veel, dat kan van alles zijn nml .. en bij de meeste problemen is een herstart gewoon de beste manier om het te verhelpen. Wat onduidelijk is .. is of het je verbinding was ..of de daadwerkelijke WiFi zelf.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-07 12:16
Hier, Heerhugowaard, ODF gister niets aan de hand. En inderdaad wat @duvekot zegt, zodra WiFi meespeelt is de oorzaak al een stuk minder makkelijk vast te stellen. De meest voorkomende oorzaak van langdurige dropouts zonder expliciete disconnects bij WiFi is overigens DFS op de 5Ghz band.

• whahas
duvekot schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:05:
[...]
offtopic:
Ik heb daarnet, nadat ik je post een tijdje bekeken had, ontdekt dat er informatie ontbreekt. Hopelijk kan deze post je aanzetten tot wat meer verduidelijking.
WiFi problemen zeggen niet zo veel, dat kan van alles zijn nml .. en bij de meeste problemen is een herstart gewoon de beste manier om het te verhelpen. Wat onduidelijk is .. is of het je verbinding was ..of de daadwerkelijke WiFi zelf.
Ja, euhm, ik ben niet zo technisch dat ik dat weet. Ik heb wel een beetje rondgekeken in mijn router. Er stond een mededeling die ik niet helemaal snapte. Testje gedraaid. Bekabeld heb ik weinig gemerkt, maar ik ben ook iemand die weinig upload en download. Dus heb ik over het algemeen ook pas laat door als iets niet naar behoren werkt.

Heb je wat tips of uitleg voor me?

Keuzes maken de Mens

• zordaz
  • Laatst online: 16:34
Ben benieuwd of ik als klant van Freedom sinds (vrijwel) het begin binnenkort geinformeerd wordt wat er allemaal gaande is: nieuws: Directeur Randal Peelen is weg bij Freedom Internet

Bij de aanstelling van Randal kregen we wel netjes een bericht, nu dus niet en moeten we het uit de media vernemen. Dat zorgt natuurlijk voor speculatie.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:32
zordaz schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:44:
Ben benieuwd of ik als klant van Freedom sinds (vrijwel) het begin binnenkort geinformeerd wordt wat er allemaal gaandeis: nieuws: Directeur Randal Peelen is weg bij Freedom Internet

Bij de aanstelling van Randal kregen we wel netjes een bericht, nu dus niet en moeten we het uit de media vernemen. Dat zorgt natuurlijk voor speculatie.
Ik begin wel het idee te krijgen dat er een uittocht gaande is. Een ex-collega van XS4ALL is daar recent ook al vertrokken. Een andere kans is natuurlijk altijd mogelijk, maar dit nieuws zet het allemaal wel allemaal even in een ander perspectief

• whahas
Het kan ook een verklaring hebben die het niet goed in de media doet en dat ze het daarom niet delen. Ze kunnen het ook alsnog delen. We zullen zien!

Keuzes maken de Mens

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:38
whahas schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:36:
Het kan ook een verklaring hebben die het niet goed in de media doet en dat ze het daarom niet delen. Ze kunnen het ook alsnog delen. We zullen zien!
Het kan ook zo zijn dat Freedom zich houdt aan de privacyregels en de reden van het vertrek van werknemers niet met 'externen' deelt.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:58

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Bernard0343 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:51:
[...]

Het kan ook zo zijn dat Freedom zich houdt aan de privacyregels en de reden van het vertrek van werknemers niet met 'externen' deelt.
Daarvoor is privacy toch niet zozeer een factor althans je hoeft nooit in detail te treden. Wegens 'privé redenen' zegt dan genoeg. Maar een directeur is echt niet zomaar een werknemer, zeker niet van een consumentenmerk, en al helemaal niet als dat een meer activistisch, participatie, uitgesproken verhaal is. Dan verwacht je juist wat extra transparantie, minimaal dát een directeur vertrekt naar de grotere klantenkring tegelijk met de media of zo.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:38
OruBLMsFrl schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:07:
[...]

Daarvoor is privacy toch niet zozeer een factor althans je hoeft nooit in detail te treden. Wegens 'privé redenen' zegt dan genoeg. Maar een directeur is echt niet zomaar een werknemer, zeker niet van een consumentenmerk, en al helemaal niet als dat een meer activistisch, participatie, uitgesproken verhaal is. Dan verwacht je juist wat extra transparantie, minimaal dát een directeur vertrekt naar de grotere klantenkring tegelijk met de media of zo.
Ik denk niet dat de AVG een onderscheid maakt tussen directeuren en loonslaven met een andere functie binnen een bedrijf. Maar dat terzijde.

Ik verwacht van een activistisch bedrijf, dat privacy hoog in het vaandel heeft staan dat zij ook hun medewerkers, inclusief directeuren, de maximale privacy gunnen.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dit heeft niks met privacy te maken, maar met 'governance'.

Bij behoorlijk bestuur hoort ook communicatie over wie de leiding heeft over een bedrijf, zodat je als klant of andere zakelijke relatie kunt besluiten of je er zaken mee wilt doen. Dat is overigens meestal niet heel veel meer dan een persberichtje en een "about us" op de webpagina.

Dat iemand aan de top met een dergelijke stille trom vertrekt is overigens een veeg teken over de verhoudingen binnen de top van een bedrijf. Normaal gesproken wordt er zelfs wanneer het allemaal niet in goed overleg gaat, nog een beleefde fictie afgesproken.

"Directeur X is vertrokken om zijn energie meer in andere projecten te kunnen steken. Per datum Y wordt de nieuwe directeur bekend gemaakt". Dat er nu niks van zoiets is afgestemd, nou... dan loopt het niet lekker.

[ Voor 28% gewijzigd door Keypunchie op 10-07-2026 20:31 ]

• PCR
  • Nu online

PCR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fC0wEdLeTqZ1eyuU85ONaUcvoxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fiHSoTZ4QD8OKcRtCiJ9vTUE.png?f=fotoalbum_large
Dit is zojuist geplaatst op het communityforum (https://community.freedom.nl/t/directeur-randal-peelen-is-weg-bij-freedom-internet/5708/8)

Dit is Paul van Wanrooij, mede-eigenaar van Trined (dat weer aandeelhouder is van Freedom Internet).

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:33
Keypunchie schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:29:
Dit heeft niks met privacy te maken, maar met 'governance'.

Bij behoorlijk bestuur hoort ook communicatie over wie de leiding heeft over een bedrijf, zodat je als klant of andere zakelijke relatie kunt besluiten of je er zaken mee wilt doen. Dat is overigens meestal niet heel veel meer dan een persberichtje en een "about us" op de webpagina.

Dat iemand aan de top met een dergelijke stille trom vertrekt is overigens een veeg teken over de verhoudingen binnen de top van een bedrijf. Normaal gesproken wordt er zelfs wanneer het allemaal niet in goed overleg gaat, nog een beleefde fictie afgesproken.

"Directeur X is vertrokken om zijn energie meer in andere projecten te kunnen steken. Per datum Y wordt de nieuwe directeur bekend gemaakt". Dat er nu niks van zoiets is afgestemd, nou... dan loopt het niet lekker.
Sorry, maar ik vind dit allemaal maar behoorlijk suggestief en doordrenkt van pessimisme.

Het kan net zo goed zijn dat ze het bij Freedom ontzettend jammer vinden dat Randal gaat en daarom afspraken hebben gemaakt over de communicatie - die gewoon helemaal misgelopen zijn door ziekte, plotselinge afwezigheid of miscommunicatie bij de communicatie/marketing afdeling. Niet vergeten dat Freedom geen enterprise is met 12.000 medewerkers - en zich sowieso wel lekker eigenzinnig gedraagt.

Misschien moeten we gewoon even stoppen met allerlei aandachttrekkende invullingen op internet te pleuren en gewoon rustig afwachten hoe zich dit ontwikkeld.

@PCR : ik ben wel nieuwsgierig waarom jij dit nieuws gesubmit hebt - kan je meer vertellen over de beweegreden daarvan?

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Dit loopt gewoon even onhandig dat de media ermee aan de haal is voordat je als bedrijf je eigen persbericht stuurt, en je dat dan lijkt te overvallen. Zeker wel ook nieuwswaardig, al helemaal voor Tweakers als tech site en Freedom ook nog eens een wat meer dan gemiddeld op Tweakers gerichte provider.

Verder @Bernard0343 die AVG maakt zeker wel uitzonderingen in wat proportioneel is en wat gerechtvaardigd belang is voor een meer publiek persoon. Een bestuurder heeft gewoon die rol naar buiten toe voor een bedrijf. Als je absolute privacy wenst moet je geen directeur van een grote provider willen worden, maar een baan zoeken meer in de achterhoede. Zou wat worden als popsterren en politici lukraak dingen konden gaan verbieden voor bepaalde media op basis van de AVG. Het publieke belang en daarmee ook journalistiek belang weegt gewoon mee bij publieke personen.

Anyway, er komt dan snel een handtekening van een nieuwe directeur als je die post zo leest. De wereld draait gewoon door.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Een vertrek zo snel na de aanstelling, een jaar is eigenlijk niet heel lang, maakt me wel bezorgd. Het zou wel fijn zijn als bekend wordt waarom het nu zo rommelt bij Freedom Internet.

Tegelijkertijd is het dan wellicht wel zo prudent om er voor te zorgen dat ik een terugvalmogelijkheid heb. Wat is eigenlijk een goed alternatief waar je een subnet bij kan huren dat via KPN werkt, al dan niet zakelijk? Ik heb namelijk twee belichters in de meterkast: ODF en KPN.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Glasnet?

• JohDB
ocf81 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:21:
Een vertrek zo snel na de aanstelling, een jaar is eigenlijk niet heel lang, maakt me wel bezorgd.
Volgens mij was Randal aangesteld als interim directeur. Dan zit je er meestal ook niet zo lang.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
JohDB schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:25:
[...]

Volgens mij was Randal aangesteld als interim directeur. Dan zit je er meestal ook niet zo lang.
Sinds wanneer gaat een interim directeur weg zonder heldere opvolging?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:32
JohDB schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:25:
[...]

Nee, hij was interim directeur en vorig jaar is dat woordje interim er afgehaald

• FreezyExp
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-07 09:29
Freedom internet laat je gewoon hangen...

Geen api voor de DNS, dus dat gratis domein kan ik niks mee voor mijn homelab (ssl wildcard certificaat voor een lan-subdomein).

Gekochte Fritzbox werdt veelste laat pas opgestuurd, dit zou een week van te voren worden opgestuurd, ik heb erzelf achteraan mogen bellen en toen was deze de volgende dag in huis.

Verkeerde afdekkap past op geen mogelijkheid op de genesix plaat die ik heb, zal de monteur vast wel kunnen fixen.

Sturen ze xs4all een dag te vroeg een signaal dat de nieuwe router aangesloten is en dat het abonnement kan stoppen, vreemd want ik had met monteur besteld JUIST OM DIT SOORT ISSUES TE VOORKOMEN.

Klantenservice kan er niks aan doen, even wachten of toch zelf proberen.
Dan maar zelf doen, maar hoe dan want jullie hebben het verkeerde materiaal verstuurd.

Nee die kapjes hebben we ook niet, ah mooi draai dan de boel maar terug stelletje amateurs...
Nee dat kan ook niet... de ontbindingstijd is al verstreken.
Nu zit ik twee jaar vast aan een partij die bij elk probleem geen oplossing weet te verzinnen.

Monteur heeft het materiaal ook niet, uiteindelijk wacht ik nog steeds op een passende oplossing.
De glasvezel draad hangt nu met tape aan de plaat, echt gewoon ongehoord.
De support reageert niet eens op de ticket, ook niet na een herinnering.

Heel erg jammer, ik had zo'n goede hoop.
Het internet is tot dusver wel lekker snel, maar goed, naast een DHCP server hoeven ze zelf weinig te doen, allemaal KPN netwerk.

Mijn advies, regel iets anders, de klantenservice is gewoon niet in staat om mensen daadwerkelijk te helpen. Telefonisch zijn ze best aardig, maar spreken elkaar ook tegen, niks wordt vastgelegd, afspraken worden niet nagekomen. Wanprestaties bij de aansluiting.

• EnigmA-X
FreezyExp schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:35:

[...]
Het internet is tot dusver wel lekker snel, maar goed,

[...]

Wanprestaties bij de aansluiting.
8)7

• jgelauff
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:28
ontwikkelingen binnen Freedom laten me toch ook een terugvalscenario onderzoeken en opzoek naar een provider met een internet only en vast ip adres kwam ik uit bij cernet. Deze biedt in ieder geval een vast ipv4 adres en een aantrekkelijke prijs op het kpn glas.

iemand ervaringen cernet.nl ?

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:23

Geen api voor de DNS, dus dat gratis domein kan ik niks mee voor mijn homelab (ssl wildcard certificaat voor een lan-subdomein).

Gekochte Fritzbox werdt veelste laat pas opgestuurd, dit zou een week van te voren worden opgestuurd, ik heb erzelf achteraan mogen bellen en toen was deze de volgende dag in huis.

Verkeerde afdekkap past op geen mogelijkheid op de genesix plaat die ik heb, zal de monteur vast wel kunnen fixen.

Sturen ze xs4all een dag te vroeg een signaal dat de nieuwe router aangesloten is en dat het abonnement kan stoppen, vreemd want ik had met monteur besteld JUIST OM DIT SOORT ISSUES TE VOORKOMEN.

Klantenservice kan er niks aan doen, even wachten of toch zelf proberen.
Dan maar zelf doen, maar hoe dan want jullie hebben het verkeerde materiaal verstuurd.

Nee die kapjes hebben we ook niet, ah mooi draai dan de boel maar terug stelletje amateurs...
Nee dat kan ook niet... de ontbindingstijd is al verstreken.
Nu zit ik twee jaar vast aan een partij die bij elk probleem geen oplossing weet te verzinnen.

Monteur heeft het materiaal ook niet, uiteindelijk wacht ik nog steeds op een passende oplossing.
De glasvezel draad hangt nu met tape aan de plaat, echt gewoon ongehoord.
De support reageert niet eens op de ticket, ook niet na een herinnering.

Heel erg jammer, ik had zo'n goede hoop.
Het internet is tot dusver wel lekker snel, maar goed, naast een DHCP server hoeven ze zelf weinig te doen, allemaal KPN netwerk.

Mijn advies, regel iets anders, de klantenservice is gewoon niet in staat om mensen daadwerkelijk te helpen. Telefonisch zijn ze best aardig, maar spreken elkaar ook tegen, niks wordt vastgelegd, afspraken worden niet nagekomen. Wanprestaties bij de aansluiting.
Ik zou eerst tot 10 tellen voordat je een dergelijke verhaal neerzet. Enige nuance ontbreekt volledig en je gaat er met gestrekt been in.

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
mad-dog schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:58:
[...]

Ik begin wel het idee te krijgen dat er een uittocht gaande is. Een ex-collega van XS4ALL is daar recent ook al vertrokken. Een andere kans is natuurlijk altijd mogelijk, maar dit nieuws zet het allemaal wel allemaal even in een ander perspectief
Er werken bij Freedom nog 11 personen, inclusief de vertrokken CEO en operationeel manager. Ben geen bedrijfskundige, maar dat lijkt me nogal weinig.

• duvekot
Uhuruburu schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:30:
[...]

Er werken bij Freedom nog 11 personen, inclusief de vertrokken CEO en operationeel manager. Ben geen bedrijfskundige, maar dat lijkt me nogal weinig.
En heb je daar een onafhankelijke en betrouwbare bron voor die openbaar is?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-07 21:46
duvekot schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:53:
[...]

En heb je daar een onafhankelijke en betrouwbare bron voor die openbaar is?
https://freedom.nl/over_freedom/alle-medewerkers

• EnigmA-X
Check even de streetview van het hoofdadres.

• JohDB
Het is een eenmanszaak met de volgende bedrijfsnamen: Cernet, Divine-Host, Fulex, Ollix, Cloud3cx, FiberPartner en Mobifon. Op de website is de laatste onderhoudsmelding van 2018.

Ik denk dat je dan beter even verder kunt zoeken.

• JohDB
Uhuruburu schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:30:
[...]

Ik tel er 11, en dan zijn Randal en Twan daar al niet eens meer bij. Als je daarnaast een aantal operationele diensten uitbesteedt, kun je met 11 mensen prima een provider runnen.

[ Voor 5% gewijzigd door JohDB op 11-07-2026 20:25 ]

• duvekot
Thx ....

Volgens The Internet Archive begonnen ze met 18 . groeide naar 26 .. om daarna weer minder te worden . 14 volgens een capture in februari dit jaar.. nu 11.

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-07 10:47

Ben je niet aan het overdrijven?
22.1 Het Abonnement sluit je af voor de termijn van 12 maanden.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)

• Chatslet
Misschien is het nieuwsartikel een betere plek om hierover te speculeren. Dan kunnen we het in dit topic over de ervaringen en techniek hebben.

• EnigmA-X
Chatslet schreef op maandag 13 juli 2026 @ 09:21:
Misschien is het nieuwsartikel een betere plek om hierover te speculeren. Dan kunnen we het in dit topic over de ervaringen en techniek hebben.
Titel van het forum topic is: "[Freedom] Ervaringen & Discussie" - dus het lijkt me best ok dat het niet *alleen* over ervaringen en techniek gaat.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Dit topic gaat lang niet alleen over de techniek. In het begin zelfs helemaal niet. Het rumoer bij Freedom mag daarom zeker onderdeel van de discussie zijn. Maar het liefst wel enigszins onderbouwd met een goede redenering natuurlijk :)

© ocf81 1981-infinity

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:39
Ik snap de hele discussie niet zo. Ik zit al een jaartje of twee bij Freedom, en ben 'gewoon' tevreden. Ik heb voor de Fritzbox een Unifi firewall neergehangen, en that's it.

Werkt het internet? Met uitzondering van een dDOS-aanval op de DNS server van ik meen twee weken geleden werkt het prima. Of ze dat met 2, 11, 25 of 2000 man doen: I don't care.

Tuurlijk: het is een BV met daarboven een stichting die er voor zorgt dat de handel niet zomaar verkocht kan worden. Zouden ze failliet gaan dan zou ik het heel jammer vinden (ook omdat ik niet direct een andere provider zou weten met dezelfde motieven). Zou ik het faillissement tegen kunnen houden? Denk het niet.

Dus adem nog eens in. Tegen de tijd dat het tijd wordt dat er een andere provider komt zien we dan wel.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
DiedX schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:53:
Dus adem nog eens in. Tegen de tijd dat het tijd wordt dat er een andere provider komt zien we dan wel.
Ik heb geen zin om met een onderbroken dienstverlening te zitten, dus ik installeer liever een achtervang.

© ocf81 1981-infinity

• DiedX
ocf81 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:54:
[...]

Ik heb geen zin om met een onderbroken dienstverlening te zitten, dus ik installeer liever een achtervang.
Als dat je grootste belang is, dan had je beter een lijn bij KPN genomen.

• EnigmA-X
DiedX schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:53:
[...]

Ik denk niet dat het voor iedereen zo zwart/wit is, als in: niet iedereen zoekt *alleen* een stabiele lijn, of kiest *alleen* voor een bepaalde vorm van 'activisme'.

Een stabiele dienstverlening is voor iedereen belangrijk, iets met de samenleving waarin we leven ofzo. Ieder voor zich kiest daar andere belangrijke onderwerpen bij: gedachtengoed, activisme, grote/kleine organisatie en in dit geval zelfs supporters/geldschieters/certificaat-houders.

Hoe het gaat met een bepaalde organisatie (of bestuur daarvan) kan imho dus op verschillende vlakken een soort 'bedreiging' vormen. Ultimo voor de dienstverlening ansich, maar voor anderen ook op het gebied van een investering die ze in een organisatie hebben gedaan.

Rationele keuzes maken is subjectief op basis van je perspectief.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
DiedX schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:53:
[...]

Ik denk inderdaad dat ik (zakelijk) een 2e abonnement ga afsluiten die via de aansluiting van KPN loopt. Freedom gaat dan dus niet de deur uit, maar is dan niet meer de enige aansluiting.

© ocf81 1981-infinity

• DiedX
EnigmA-X schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:46:
[...]

Ik denk niet dat het voor iedereen zo zwart/wit is, als in: niet iedereen zoekt *alleen* een stabiele lijn, of kiest *alleen* voor een bepaalde vorm van 'activisme'.
In de basis ben ik het met je eens. Maar laten we rationeel kijken: Freedom Internet is een startende provider, beginnend vanuit goede principes, dus geen winstmaximalisatie. Daar zit een risico in in de vorm dat ze in een overvolle markt (De Ziggo's en KPN's hebben de markt) zich in moeten vechten. Dat hoeft níet per se te lukken.

Als we er vanuit gaan dat we het hebben over consumenten, dan is het toch niet raar om te zeggen dat als je écht niet plat wil (vanwege faillissement) dat je dan een betere keuze maakt om naar KPN te gaan? Als je bereid bent om dat risico te nemen (ik denk dat Freedom een nette 'handover' gaat kweken naar andere providers en downtime verwaarloosbaar is) dan zie ik de discussie die boven is gevoerd als overbodig: we hebben er toch geen invloed op.

Voorlopig ga ik er vanuit de komende jaren gewoon nog lekker van internet via Freedom Internet te kunnen genieten. In de tijden dat de EU chatcontrol forceert is dat gewoon nodig. Mocht het niet lukken dan laat ik een traan en ga ik dan wel zoeken waar ik naar toe ga (alles behalve Ziggo :X )

• FreezyExp
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-07 09:29
yodeluxe schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:11:
[...]

Ben je niet aan het overdrijven?

[...]
Er staat korting voor 24 maanden bij, dus ik had vernomen dat het dan ook een contract voor twee jaar zou zijn. Blijkt inderdaad maar 12 maanden te zijn, mooi dan ga ik alvast rondkijken voor een andere provider.

Haalt niet weg dat ik zwaar ontevreden ben over hoe de aansluiting is verlopen.
Meerder keren moeten bellen, er zelf achteraan moeten gaan, alsnog hebben ze te vroeg de bestaande verbinding verbroken, geen juiste patch cover voor de glasvezel.

Nu zijn we weken verder en ze komen niet met een oplossing.
Of het nu 10 of 100 medwerkers zijn, maakt niet uit, een fout maken kan, prima.
Maar je dient ze wel op te lossen.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat voor oplossing wil je dan @FreezyExp, je hebt nu toch verbinding? Grote financiële compensatie kun je vergeten, daar heb je geen recht op.

Overstappen van provider kan nou eenmaal soms verkeerd gaan. Bij mij ging het ook verkeerd door een fout in de administratie van KPN netwerk (onjuist FTU type). Erg vervelend, maar uiteindelijk werd ik een dag later alsnog aangesloten. Daar kan ik me dan verder niet zo druk om maken.

• Chatslet
@DiedX wat is volgens jou dan de definitie van een startende provider? En wanneer wordt volgens jou dan niet meer aan definitie voldaan?

@FreezyExp Ik begrijp je frustratie en ik vind dat je hier best kritisch mag zijn. Mijn oplevering was ook een drama. Wat bijzonder is, is dat ze dit af doen als overmacht terwijl uit alles blijkt dat dit gewoon een voorzienbaar ondernemingsrisico is dat ze notabene hadden kunnen afdekken middels afspraken met hun leveranciers. Nu leggen ze dat risico volledig bij de klant. Dat maakt de overstapservice een dienst die ze niet betrouwbaar kunnen leveren en ik denk dat ze verliezen als ze een keer een principiële klant treffen die naar de rechter stapt. Overigens maakt het totale gebrek aan communicatie en verwachtingsmanagenent het nog frustrerender. Ik heb het destijds maar overbrugd met een Klik en klaar van Odido. Niet ideaal maar verassend goed voor wat het is.

Dat gezegd hebbende, als het eenmaal werkt dan is het gewoon een prima provider. Subnetje was zo aangevraagd, PTR records hadden ze binnen een uur voor me aangemaakt dus dat soort dingen hebben ze gewoon prima op orde. De problemen lijken dus echt te zitten waar ze afhankelijk zijn van derden.

Ik denk eigenlijk ook niet dat er veel concurrentie voor ze is want ze zitten een beetje in een niche. Bij welke andere provider krijg je ongefilterd internet met een vast ip, controle over je PTR record en de mogelijkheid om een subnet af te nemen?

• whahas
Als dat een retorische vraag is, hebben ze dan een niche monopolie? :D

Keuzes maken de Mens

• Chatslet
Tenzij je andere ISP’s kent die dit aan consumenten aanbieden zou je dat best zo kunnen noemen. Vroeger toen Ziggo nog UPC was kon je als consument een zakelijk abonnement nemen waarmee dit mogelijk was maar dat doen ze inmiddels al jaren niet meer.

Zo zie je maar weer, vroeger was alles beter. Tegenwoordig noemen ze beperkte keuzevrijheid “Freedom” ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Chatslet op 15-07-2026 20:15 ]

• DiedX
Chatslet schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:18:
@DiedX wat is volgens jou dan de definitie van een startende provider? En wanneer wordt volgens jou dan niet meer aan definitie voldaan?
Leuke vraag. Ik heb daar niet direct een antwoord op. De meeste bedrijven gaan kapot na 2 jaar. Zullen we het op 5 jaar zetten?

• PCR
  • Nu online

PCR

Chatslet schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:18:

[...]

Ik denk eigenlijk ook niet dat er veel concurrentie voor ze is want ze zitten een beetje in een niche. Bij welke andere provider krijg je ongefilterd internet met een vast ip, controle over je PTR record en de mogelijkheid om een subnet af te nemen?
Ook bij Freedom is het niet helemaal ongefilterd. Zij hebben n.a.v. EU-sancties ook de toegang naar Russia Today en Sputnik moeten blokkeren (https://freedom.nl/nieuwsartikel/internetproviders-verliezen-rechtszaak-over-blokkeren-websites). Overigens toen de juiste keuze van Freedom om zich te voegen; het gaat erom dat het dus niet helemaal ongefilterd is. En ik heb met eigen oren gehoord dat daar intern flinke onvrede over was maar dat men ook in zag dat er geen keus was.

[ Voor 0% gewijzigd door PCR op 15-07-2026 20:45 . Reden: Typooo ]

• Chatslet
@DiedX dan zijn ze volgens jouw definitie geen startende provider meer. Ze draaien inmiddels bijna 6 jaar mee ;)

@PCR Zo had ik het eerlijk gezegd niet bekeken. Met ongefilterd bedoelde ik eigenlijk dat ze niet aan onzin doen zoals poortjes blokkeren en dat je bijvoorbeeld gewoon een mailserver kunt draaien. Wat jij hier benoemd is vanuit de wetgever opgelegde censuur. Daar kunnen ze als provider helaas weinig tegen inbrengen. Als je eigen overheid buitenlandse media censureert dan leef je simpelweg in een propagandabubbel en doe je er verstandig aan de lokale media met een flinke korrel zout te nemen.

• EnigmA-X
Chatslet schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:48:
@DiedX dan zijn ze volgens jouw definitie geen startende provider meer. Ze draaien inmiddels bijna 6 jaar mee ;)
Freedom bestaat sinds november 2019 - dus bijna 7 jaar :)

• The Zep Man
whahas schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:12:
Als dat een retorische vraag is, hebben ze dan een niche monopolie? :D
Dankzij dat XS4ALL een niche monopolie had, kon ik vroegtijdig een tweejarig contract openbreken. Toen ik dat abonnement afsloot was er geen andere provider die een extra IPv4 subnet als optie aanbood. Dat was mijn reden om voor XS4ALL te kiezen. Toen die dienst werd afgebroken (net als langzaamaan de rest van XS4ALL) stond ik vooraan bij de helpdesk om over te stappen. Had was escalatie nodig, maar het lukte uiteindelijk.

Toen ging ik over op Freedom, die later met een eigen IPv4 subnetpakketje kwam. Ik hoop dat ze het vol blijven houden. :)

• zordaz
EnigmA-X schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:55:
[...]

Zeven jaar alweer, de tijd vliegt. Hopelijk blijft het binnen de niche waarin ze opereren levensvatbaar om als internetprovider te bestaan. Hoeveel klanten zullen ze hebben op dit moment, iemand een idee? We zijn hier verder natuurlijk vooral aan het speculeren nu, al ligt dat ook aan Freedom zelf die zich erg stil houdt.

• Keypunchie
  • Niet online
@zordaz Die cijfers delen ze niet.

We weten in ieder geval hun bovengrens: Dankzij de ACM weten we dat providers buiten de grote 4 (VFZiggo, KPN, Odido en Delta) slechts zo'n 5% van de markt hebben (die +- 9 miljoen groot is):

https://www.acm.nl/nl/pub...itor-vierde-kwartaal-2025

Dus, de markt waar ze in zitten, het gevecht om "overige", is zo'n 450.000 klanten groot. Dat is nog redelijk zeker te stellen.

Vanaf daar wordt het allemaal wat meer natte-vingeren:

Als je dan kijkt naar hun segmentering: Ze zitten in het duurdere segment, ze hebben geen "massa = kassa" aanpak, zoals bijvoorbeeld Budget Internet.

Realistisch heb je dan over alles tussen 1-10% van die markt die ze zouden kunnen pakken? De rest is meer prijsgevoelig lijkt me.

Dus dan kom je ergens tussen de 4.500 en 45.000 klanten uit. Rond het middelpunt is het meest realistisch, maar de onzekerheid is daar groot.

+- 25k klanten, met een onzekerheid van 15-35k zou ik zeggen. Maar zoals je kunt zien, dit allemaal heel erg bierviltje.

• zordaz
Keypunchie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:06:

We weten in ieder geval hun bovengrens: Dankzij de ACM weten we dat providers buiten de grote 4 (VFZiggo, KPN, Odido en Delta) slechts zo'n 5% van de markt hebben (die +- 9 miljoen groot is):

Dus, de markt waar ze in zitten, het gevecht om "overige", is zo'n 450.000 klanten groot. Dat is nog redelijk zeker te stellen.

Als je dan kijkt naar hun segmentering: Ze zitten in het duurdere segment, ze hebben geen "massa = kassa" aanpak, zoals bijvoorbeeld Budget Internet.

Realistisch heb je dan over alles tussen 1-10% van die markt die ze zouden kunnen pakken? De rest is meer prijsgevoelig lijkt me.

Dus dan kom je ergens tussen de 4.500 en 45.000 klanten uit. Rond het middelpunt is het meest realistisch, maar de onzekerheid is daar groot.

+- 25k klanten, met een onzekerheid van 15-35k zou ik zeggen. Maar zoals je kunt zien, dit allemaal heel erg bierviltje.
Ik meen een keer het minimum aantal klanten gelezen te hebben -in een interview- wat voor Freedom nodig zou zijn om quitte te draaien. Details kan ik me niet meer voor de geest halen, maar was zeker meer dan 4500 (logisch ook).

• synoniem
  • Niet online
Zolang je niet op KPN WBA of ODF zit valt de prijs van hun abonnementen wel mee. Ik betaal 50 euro voor 1 Gbps met GPON en een eigen router. Voor een AON aansluiting via KPN WBA betaal je 68 euro. Mogelijk zou ik dat er ook nog wel voor over hebben voor een vast ip adres en instelbare rDNS.

• DiedX
synoniem schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:20:
Zolang je niet op KPN WBA of ODF zit valt de prijs van hun abonnementen wel mee. Ik betaal 50 euro voor 1 Gbps met GPON en een eigen router. Voor een AON aansluiting via KPN WBA betaal je 68 euro. Mogelijk zou ik dat er ook nog wel voor over hebben voor een vast ip adres en instelbare rDNS.
Had je geen vast IP-Adres? Hij is niet van jou, dat is met IPv4 onmogelijk, maar volgens mij heb ik 1 keer een nieuw IP gekregen.

• Keypunchie
  • Niet online
@zordaz Ja, financieel kan dat ws. niet uit. En op zich denk ik dat Freedom wel een "grotere naam" is. Dus ik vind het waarschijnlijker dat ze meer dan 25k zouden hebben, dan minder.

Maar ik denk dat je niet meer dan de orde van grootte kunt bepalen op basis van beschikbare gegevens: Ik ben er vrij zeker van dat ze "tienduizenden klanten", hebben. Geen "duizenden" (te weinig) of "honderdduizenden" (te veel). Maar het precieze aantal...

• Chatslet
EnigmA-X schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:55:
[...]

Klopt, maar ik meen dat ze pas sinds 2020 daadwerkelijk internetverbindingen leveren aan consumenten dus daarom dat ik 6 jaar noemde.

• synoniem
  • Niet online
DiedX schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:24:
[...]

Had je geen vast IP-Adres? Hij is niet van jou, dat is met IPv4 onmogelijk, maar volgens mij heb ik 1 keer een nieuw IP gekregen.
Je kan wel degelijk IPv4 adressen bezitten maar dat was niet het punt. Mijn IPv4 adres is vast in de zin dat het niet zonder bericht vooraf veranderd. En belangrijker ik kan mijn rDNS records instellen wat vooral voor mijn mailserver (en webserver) van belang is. Bij KPN is dat niet mogelijk en sta je bij voorbaat op een spam blacklist totdat je jaarlijks afmeldt.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

synoniem schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:20:
Dan heeft Freedom aan Glasnet (ook vast ip en rdns) een redelijke concurrent in mijn ogen in die gebieden. Zeker als je (op vast ip na) F-Secure, mailboxen en weet ik wat nog meer in het Freedom pakket zit niet gebruikt. Voor hetzelfde een 10tje goedkoper en je kan hoger dan 1 Gbit (bij Freedom kan ik alleen 1Gbit kiezen) als je wilt.

Verder zover ik weet is bij Freedom jaarbetaling alleen mogelijk als 'founding member'. Bij Glasnet sinds begin dit jaar is dit voor iedereen (op vele verzoek) mogelijk.

Wat onderscheidt Freedom dan nog? Zeker nu het een beetje hommels is (al zal de doorsnee consument die Freedom afneemt daar weinig van merken).

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Een enkel vast ip adres is wel heel wat anders dan een subnet zoals bij Freedom extra af te nemen is, dan heb je voor jezelf meerdere publieke ip adressen thuis.

• Jelsie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:45
Keypunchie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:06:

Ik weet het beter gemaakt, elke klant krijg zijn eigen vaste ipv4 adres toch? Als we even kijken naar het ASN van Freedom (AS206238), dan kunnen we zien dat ze op dit moment 20480 ipv4 adressen in hun bezit hebben. Dus ze kunnen theoretisch gezien maximaal 20480 klanten hebben.

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

OruBLMsFrl schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:11:
Een enkel vast ip adres is wel heel wat anders dan een subnet zoals bij Freedom extra af te nemen is, dan heb je voor jezelf meerdere publieke ip adressen thuis.
Niet dat ik dat ga gebruiken (vast ip wel). Maar dat subnet is bij Glasnet ook mogelijk voor nog iets scherpere prijs dan Freedom (17 euro pm).

Niet echt directe link bij Glasnet maar de volgende stappen kom je aan de info:

https://glasnet.nl/klantenservice > stap 1 Internet > stap 2 ip adres > stap 3 meer ip adressen krijgen
Ja, bij Glasnet krijg je een standaard een vast IP-adres. Voor de hobbyist hebben we de mogelijk om een /29 (8 IP-addressen) extra te leveren. Kosten zijn 12 euro per maand.

[ Voor 22% gewijzigd door RobbyTown op 16-07-2026 17:46 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• EnigmA-X
Jelsie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:23:
[...]

Ik weet het beter gemaakt, elke klant krijg zijn eigen vaste ipv4 adres toch? Als we even kijken naar het ASN van Freedom (AS206238), dan kunnen we zien dat ze op dit moment 20480 ipv4 adressen in hun bezit hebben. Dus ze kunnen theoretisch gezien maximaal 20480 klanten hebben.
Cloudflare Radar geeft een estimation van ongeveer 16.000 ip adressen in gebruik.

https://radar.cloudflare.com/routing/as206238

• synoniem
  • Niet online
RobbyTown schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:50:
[...]

Dan heeft Freedom aan Glasnet (ook vast ip en rdns) een redelijke concurrent in mijn ogen in die gebieden. Zeker als je (op vast ip na) F-Secure, mailboxen en weet ik wat nog meer in het Freedom pakket zit niet gebruikt. Voor hetzelfde een 10tje goedkoper en je kan hoger dan 1 Gbit (bij Freedom kan ik alleen 1Gbit kiezen) als je wilt.

Verder zover ik weet is bij Freedom jaarbetaling alleen mogelijk als 'founding member'. Bij Glasnet sinds begin dit jaar is dit voor iedereen (op vele verzoek) mogelijk.

Wat onderscheidt Freedom dan nog? Zeker nu het een beetje hommels is (al zal de doorsnee consument die Freedom afneemt daar weinig van merken).
Als ik zo kijk ben ik bij Glasnet 62,50 kwijt plus 25 euro aansluitkosten dat is minder dan 68 euro op AON maar ruim een tientje duurder dan wat ik nu heb.

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

RobbyTown schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:35:
[...]

Niet dat ik dat ga gebruiken (vast ip wel). Maar dat subnet is bij Glasnet ook mogelijk voor nog iets scherpere prijs dan Freedom (17 euro pm).

Niet echt directe link bij Glasnet maar de volgende stappen kom je aan de info:

https://glasnet.nl/klantenservice > stap 1 Internet > stap 2 ip adres > stap 3 meer ip adressen krijgen

[...]
Interessant, ik kende die duidelijk niet! Ik snap helaas ook meteen waarom, die kunnen bij ons niet leveren. Zie op de site wel enkel bestellen 100-1000, niet sneller dan gigabit op de voorpagina, maar misschien zie je dat dan pas als je een succesvolle postcode check hebt gedaan.

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Klopt leveren niet overal. Zover ik weet in ODF gebied scherpe prijzen, delta iets duurder en met KPN in de grond helaas 'niet te betalen'.

Idem oude woonplaats leveren ze niet. Maar ik zie nu dat Freedom eindelijk na jaren status 'pre-order' eindelijk levert. Betreft Helmond.

• The Zep Man
OruBLMsFrl schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:48:
Zie op de site wel enkel bestellen 100-1000, niet sneller dan gigabit op de voorpagina, maar misschien zie je dat dan pas als je een succesvolle postcode check hebt gedaan.
Dit kan ik bevestigen.

• zordaz
RobbyTown schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:50:
[...]

Zo te zien biedt Glasnet ook geen e-mail diensten.

• The Zep Man
zordaz schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:16:
Zo te zien biedt Glasnet ook geen e-mail diensten.
Dat kan als positief gezien worden. Ik zit bij Freedom voor de internetverbinding met vaste IPv4- en IPv6-adressen, het extra IPv4-adres pakket, en de ondersteuning voor rDNS. De rest van het technische aanbod is fluff voor mij. Ik vind het niet erg dat het er is (mogelijk handig voor veel andere klanten), maar maak er totaal geen gebruik van. Dat Freedom zich inzet voor privacy over de jaren heen zie ik als een leuke bonus dat ik graag steun.

• zordaz
The Zep Man schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:30:
[...]

Dat kan als positief gezien worden. Ik zit bij Freedom voor de internetverbinding met vaste IPv4- en IPv6-adressen, het extra IPv4-adres pakket, en de ondersteuning voor rDNS. De rest van het technische aanbod is fluff voor mij. Ik vind het niet erg dat het er is (mogelijk handig voor veel andere klanten), maar maak er totaal geen gebruik van. Dat Freedom zich inzet voor privacy over de jaren heen zie ik als een leuke bonus dat ik graag steun.
Het zal door sommigen als positief gezien worden, maar dat zal er klant verschillen. Het is i.i.g. een onderscheidend element dat je bij Freedom een domeinnaam + maibox kunt afnemen. Dat was ook de oorspronkelijke vraag: waarin is Freedom dan nog onderscheidend t.o.v. Glasnet?

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

zordaz schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:19:
[...]

Het zal door sommigen als positief gezien worden, maar dat zal er klant verschillen. Het is i.i.g. een onderscheidend element dat je bij Freedom een domeinnaam + maibox kunt afnemen. Dat was ook de oorspronkelijke vraag: waarin is Freedom dan nog onderscheidend t.o.v. Glasnet?
Zie eerste alinea RobbyTown in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"

Daar geef ik dat al aan. Als je dat dus niet gebruikt (mail en domein en F-secure), want zoals je aangeeft dat verschilt per klant. De één gebruikt het de ander niet.

Al met al Freedom breeder leverbaar t.o.v. Glasnet. Per regio soms Freedom scherper in prijs. Gebruik je .nl en mail dan is dat mooi meegenomen (zolang ze dienst niet af gaan storen zoals we met KPN hebben ervaren) (y) .

• PCR
  • Nu online

PCR

Freedom heeft zojuist het volgende nieuwsbericht geplaatst:
Randal Peelen is vertrokken bij Freedom. Randal nam in oktober 2024 als interim-directeur het stokje over van Anco Scholte ter Horst en heeft Freedom sindsdien geleid. In die periode heeft hij zich met veel energie ingezet voor een sterk en onafhankelijk Freedom, en was hij ook buiten het bedrijf een herkenbaar gezicht in het debat over een eerlijke internetmarkt. We danken Randal voor zijn inzet en wensen hem veel succes met alles wat hij hierna gaat doen.

Er is een beoogd directeur in beeld. Zodra het mogelijk is stellen we onze nieuwe directeur aan jullie voor. Tot die tijd wordt Freedom bestuurd door Frans ter Borg namens Stichting Appeltaart en Paul van Wanrooij namens TriNed. Zij kennen Freedom goed en sturen samen met het team de dagelijkse gang van zaken aan.
Bron: https://freedom.nl/nieuwsartikel/wisseling-in-het-bestuur-van-freedom

• eymey
The Zep Man schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:30:
[...]

zordaz schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:19:
[...]

RobbyTown schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:54:
[...]

Zie eerste alinea RobbyTown in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"

Daar geef ik dat al aan. Als je dat dus niet gebruikt (mail en domein en F-secure), want zoals je aangeeft dat verschilt per klant. De één gebruikt het de ander niet.

Al met al Freedom breeder leverbaar t.o.v. Glasnet. Per regio soms Freedom scherper in prijs. Gebruik je .nl en mail dan is dat mooi meegenomen (zolang ze dienst niet af gaan storen zoals we met KPN hebben ervaren) (y) .
Glasnet zou interessant kunnen zijn, maar ook hier in Almere hebben ze alleen KPN als belichter. Dan is het meteen al 'onbetaalbaar', met 100 Mbit/s voor ongeveer de prijs die ik nu bij Freedom betaal voor 1 Gbps.

Voor mij zijn de grootste voordelen van Freedom:
  • Vast IPv4 adres en goede IPv6 support
  • rDNS
  • Fiberoperator (vroeger Cambrium/Tweak) als belichter en daarom dus erg voordelig voor 1 Gbps
  • Belachelijk lage latency. Heeft er misschien ook mee te maken dat ik in de buurt van Amsterdam woon, maar ~2-3 ms. naar goed met de AMS-IX verbonden websites is mijn gemiddelde. Bron: https://smokeping.hostio.solutions/smokeping/?target=nl_isp_client.freedom.fixed04 . De beheerder van deze smokeping site heeft "AON KPN" bij mijn verbinding gezet, maar dat klopt dus niet helemaal (zou "AON Fiberoperator" meoten zijn).
  • Freedom zet zich in voor privacy, netneutraliteit en andere zaken die ik belangrijk vind.
Dat je ook een domainnaam en mailbox krijgt zie ik als een bonus, maar ik gebruik deze niet heel actief (al zit ik er nu wel soort van 'aan vast', omdat ik het e-mail adres inmiddels gebruik voor een Gmail-loos google account buiten Gsuite/Workspace om, voor zaken zoals Family Link).

Zaken zoals lage latency kan je natuurlijk ook als 'fluff' zien. De 4 ms. die KPN haalt (of 7-8 ms. in andere delen van het land) is natuurlijk ook laag genoeg, maar het geeft voor mij wel een indicatie dat Freedom als ISP 'goed verbonden' is met de rest van het internet.

Wat mij betreft gaat Freedom hoipelijk nog heel lang door. En mocht het toch mis gaan, dan zien we wel weer verder. Vrees dat er dan niet heel veel over blijft naast KPN, voor kwalitatief goed internet. Fiber-operator en Fibercrew belichten hier nog wel wat andere kleinere providers, maar die wekken niet meteen een warm gevoel op. En Fibercrew gebruikt hier nog GPON. Dat vind ik te storingsgevoelig op een PTP netwerk zoals in Almere, waarbij het elk moment kan gebeuren dat iemand op jouw segment met AON apparatuur de verbinding eruit drukt.

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Naast Freedom heb je dan minimaal nog Glasnet en Trined buiten de grote providers. En Freedom en Trined gaan nu toch al meer samenwerken. We gaan het meemaken allemaal.

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hopelijk gaat Freedom niet prijzen de van TriNed achterna. Naast dat ze met 1Gbit al duurder dan Freedom, mag je bij TriNed ook nog 2,50 extra betalen voor een vast ip.

• eymey
@OruBLMsFrl @RobbyTown Hier zou ik ook nog voor Netrebel kunnen kiezen. € 39,- per maand voor 1 Gbps, plus nog €5,- per maand voor een vast IP. Het is me alleen niet duidelijk of ze de belichting laten doen door Fiberoperator of Fibercrew.

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:23
RobbyTown schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:08:
Hopelijk gaat Freedom niet prijzen de van TriNed achterna. Naast dat ze met 1Gbit al duurder dan Freedom, mag je bij TriNed ook nog 2,50 extra betalen voor een vast ip.
Ik speculeert nu wat maar ik vermoed gezien de hoeveelheid personeel bij Freedom dat het qua internet al redelijk met Trined geïntegreerd is( ik dacht zoiets ook al hier en daar qua netwerk te zien). Dan is de prijs een probleem, je wil geen concurrentie met Trined op dat punt.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
Vraag bij Netrebel van te voren even na of ze in jouw regio ook IPv6 leveren.
Ik had enige maanden geleden toen ik op zoek was naar een nieuwe provider een vraag gesteld aan ze over IPv6 en kreeg als reactie terug dat ze, afhankelijk van de regio en de belichter, niet overal IPv6 konden leveren. Op mijn adres (Amersfoort) in ieder geval niet. Daarmee viel Netrebel voor mij af en werd het Freedom.

• joop99
eymey schreef op zondag 19 juli 2026 @ 23:06:
@OruBLMsFrl @RobbyTown Hier zou ik ook nog voor Netrebel kunnen kiezen. € 39,- per maand voor 1 Gbps, plus nog €5,- per maand voor een vast IP. Het is me alleen niet duidelijk of ze de belichting laten doen door Fiberoperator of Fibercrew.
Als je kijkt naar de locaties op de site en het fibercrew netwerk dan gok ik fibercrew

• eymey
joop99 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 07:57:
[...]

Als je kijkt naar de locaties op de site en het fibercrew netwerk dan gok ik fibercrew
Ja, daar ben ik ook bang voor ( Ze staan op de site van Fibercrew ook genoemd als 1 van de afnemers). En @Out.of.Control zit in Amersfoort, waar ook Fibercrew/Jonaz leverbaar is (en waar Freedom naar mijn weten volgens mij geen belichting via bv. Fiberoperator heeft?)

Geen IPv6 zou inmiddels voor mij wel een dealbreaker zijn (daarom valt Odido ook per definitie af, ookal zijn die ook scherp geprijsd met hun eigen apparatuur). En ALS ik dan toch naar een ....PON topologie moet qua actieve apparatuur, (daar is KPN ook naartoe aan het gaan, zelfs op PTP netwerken), dan heb ik ook een sterke voorkeur voor XGS-PON. Geen GPON.

• synoniem
  • Niet online
Ik heb ook Fibercrew als belichter op GPON maar heb gewoon IPv6 bij Freedom. Alleen kan je op mijn adres inmiddels na de overname van Fibercrew door Budget Thuis geen GPON meer bestellen alleen AON. Bij andere providers zoals Odido kun je wel XGS-PON krijgen maar geen AON meer.

• eymey
synoniem schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:19:
Ik heb ook Fibercrew als belichter op GPON maar heb gewoon IPv6 bij Freedom. Alleen kan je op mijn adres inmiddels na de overname van Fibercrew door Budget Thuis geen GPON meer bestellen alleen AON. Bij andere providers zoals Odido kun je wel XGS-PON krijgen maar geen AON meer.
Het zal er mogelijk ook nog mee te maken hebben wat de providers gebruiken voor de interconnectie tussen hun en de belichter .

Volgens mij maakt Freedom bij alle belichters gebruik van PPPoE en dan is IPv6 aanbieden makkelijker, dan wanneer de belichter ook voor routering moet zorgen van en naar het lokale netwerk in je woonplaats.

Het was mij in Almere ook al opgevallen dat je bij Freedom niet meer via Fibercrew kan bestellen, maar alleen nog Fiber operator. Wist/weet niet zeker of dat inderdaad met de overname van Fibercrew door Budget Thuis heeft te maken of mogelijk ook iets anders. Zou me inderdaad ook niet verbazen als Fibercrew gewoon stopt met (nieuwe) wholesale toegang contracten.

• joop99
synoniem schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:19:
Ik vermoed dat dit gewoon Trined/Fiber operator is die een oplossing in eigen portfolio prefereert boven een 3rd party.

• JohDB
eymey schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:05:
[...]
Het was mij in Almere ook al opgevallen dat je bij Freedom niet meer via Fibercrew kan bestellen, maar alleen nog Fiber operator. Wist/weet niet zeker of dat inderdaad met de overname van Fibercrew door Budget Thuis heeft te maken of mogelijk ook iets anders. Zou me inderdaad ook niet verbazen als Fibercrew gewoon stopt met (nieuwe) wholesale toegang contracten.
Ik begreep dat er teveel problemen waren met nieuwe opleveringen van Fibercrew dat het leveren van nieuwe verbindingen door Freedom via Fiber Crew is stopgezet.

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

JohDB schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:54:
[...]

Ik begreep dat er teveel problemen waren met nieuwe opleveringen van Fibercrew dat het leveren van nieuwe verbindingen door Freedom via Fiber Crew is stopgezet.
Ik dacht dat het gefixed was: https://freedom.nl/nieuws...w?pk_campaign=nieuwsbrief

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• mfransen
  • Laatst online: 19:38
Daarna weer uitgezet:

https://community.freedom.nl/t/geen-fibercrew-meer/5099

Volgens mij sinds februari 2025 niks veranderd...

[ Voor 4% gewijzigd door mfransen op 20-07-2026 18:55 ]

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste