SAWYER schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:02:
[...]
Kijk je hebt een punt, maar het is ook inderdaad nog steeds hetzelfde signaal wat er uit komt.
En ik heb destijds gekozen voor Freedom want statisch IP. Maar dat weegt niet op tegen de nadelen meer voor mij. Ik heb een abo op Klik en Klaar genomen, alleen maar vanwege downtime Freedom in 18 maanden tijd. 3x downtime, 3x monteur die pas een halve maand later kan.
Odido heeft andere afspraken met de beheerder, waarschijnlijk een betere SLA want die kunnen in onze straat met 4 dagen een monteur sturen. En Odido kan ik zaterdag ook gewoon bereiken als het er af ligt.
Het mooie is dat netjes aangeef aan de helpdesk van Freedom dat doordat het allemaal zo lang duurt ik ook al ben overgestapt. Krijg ik het antwoord "Dat is dom, gaat je veel geld kosten, want je hebt nog een contract tot maart 2027. Want door je verhuizing, is je contract opnieuw ingegaan voor een jaar" - natuurlijk onzin, aldus hun eigen algemene voorwaarden maar dat terzijde.
Daar sta je dan een uur voor in de wacht.
Als Odido het nog slechter kan doen dan dit, ga ik buigen.
Het kan ook nog dat Odido in jouw woonplaats gebruik maakt van een andere belichter dan Freedom. Hier in Almere heeft Odido bijvoorbeeld zijn eigen apparatuur (via een partij die 'vroeger' nog een aparte 'belichtende' partij binnen Reggefiber was voor een aantal Reggefiber-merken zoals Lijbrandt en Vodafone Thuis, later T-mobile en nu dus Odido). Terwijl Freedom dus levert via de apparatuur van voormalig Cambrium/Tweak, nu fiberoperator.
Maar goed, het kan ook dat in jouw woonplaats gewoon beiden via WBA diensten van KPN gaan. Dan kan er inderdaad nog verschil zitten tussen de monteursdiensten die bij je thuis komen. Maar als er echt in de PoP iets moet gebeuren, dan heb je bij beide providers óf met mensen te maken die de apparatuur in de PoP beheren, of KPN(Netwerk) zelf.
Hoe dan ook, snap ook dat als er kennelijk iets mis is met jouw lijn, je na een aantal x downtime en geen oplossing er wel een keer klaar mee bent.
whahas schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:27:
Ik begin wel het idee te krijgen dat dit op termijn wél gevolgen kan hebben.
Ik ben om ideële redenen een abonnement gaan nemen op Freedom. Als ze hun idealen niet meer na gaan streven, waarom zou ik dan blijven? Omdat de rest nog minder goed is?
Het is en blijft de vraag wat je "minder goed" noemt.
Mocht Freedom opgaan in Trined, maar de rest technisch hetzelfde blijven ( Dus een in mijn geval rete stabiele 1 Gbps verbinding met bizar lage latency voor 51 euro per maand ), dan blijf ik waarschijnlijk gewoon.
Want deze technische voordelen tegen deze prijs vind ik bijna nergens, op wat andere kleinere providers na die hier ook via Fiberoperator of Fibercrew kunnen leveren. Maar Fibercrew doet hier GPON, wat voor mij ook afvalt omdat ik het té onstabiel vind op een open netwerk waar iemand die eerst nog bij een provider met AON belichting zat ineens op mijn GPON segment ge-patched kan worden terwijl daar nog AON apparatuur bij diegene actief is.... weg verbinding. En het is de vraag hoe lang Fibercrew nog belichting aan andere providers levert nu ze van Budget Thuis zijn.....
Maar mocht dat allemaal veel duurder worden indien bv. Trined alleen nog maar met KPN als belichter zou gaan werken, tsja, dan wordt het een ander verhaal.
Zelf ga ik echter niet jaarlijks switchen naar 'de goedkoopste'.
Odido is bij voorbaat al uitgesloten vanwege gebrek aan IPV6 en om de haverklap een stroom aan klachten over network congestion in random gedeeltes van het netwerk (vandaag bv. ook weer in het Odido glasvezel topic).
In mijn geval zou het dan toch waarschijnlijk KPN worden als enige serieus alternatief. Dat zou ik zeer betreuren, maar goed....
[
Voor 8% gewijzigd door
eymey op 26-08-2026 22:17
]
Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.