Sinds vandaag ben ik (eindelijk) aangesloten op Freedom glasvezel 🎉 op een ODF-aansluiting via FiberOperator, GPON. Verhuisd naar een woning waar glas al wel in de straat lag, maar de daadwerkelijke glasaansluiting voor het huis nog naar binnen moest worden gebracht. Na het zesde (!!) bezoek van ODF en driemaal (!!) de tuin open te hebben gegraven was er dan eindelijk een signaal vijf maanden later (bestelling deed ik in juli dit jaar). ODF en zijn onderaannemers hebben onwijs lopen klunzen en bij de Euronet planning werden ze zo gek van mij dat ze mij vriendelijk verzochten niet meer te bellen. 🥲
Er was voor mij nog wat onduidelijkheid over wie mij een ONT ging leveren, want ik bestelde een koop-Fritz!Box 7960 erbij en daarop kan niet gelijk een glastouwtje. Helpdesk gaf geen uitsluitsel hoe dat dan zou moeten en zei dat ik moest afwachten wat ODF of de belichter mij zou geven. Dus hoewel ik technisch gezien geen Freedom-monteur nodig had, had ik er maar wel eentje bij besteld, zodat dit dan goed moest komen. Tot mijn verbazing kreeg ik wel een full-featured ONT opgestuurd van Freedom bij de Fritz!Box (blijft eigendom Freedom) bij een koop-Fritz!Box 7960. Dus dat kwam helemaal goed. Inmiddels is de Freedom-helpdesk-pagina van de Friz!Box ook bijgewerkt hierin, maar dat was nog allemaal vaag toen ik bestelde.
Op de dag dat de monteur kwam had ik geen signaal (PON-lampje bleef rood knipperen). De Freedom monteur constateerde "geen signaal", en van de Freedom helpdesk kreeg ik een ticketnummer voor "geen licht" met een aansturing naar ODF voor reparatie (voor mij de tweede keer het storingstraject in al). ODF-monteur had WEL signaal, maar zag een Odido-XGSPON-signaal op zijn onwijze Yokogama optische spectrum analyseapparaat. Met zijn tweeen - eentje in de centrale en eentje in mijn meterkast met de Yokogama - gingen ze een voor een wat kabeltjes in de centrale lostrekken. Al snel gevonden welk touwtje wel naar mijn huis ging en toen die goed gepatcht was werkte het gelijk. 😃
Binnen de minuut had ik ook een mail van Freedom dat mijn lijn werkte. Is dat geautomatiseerd op het eerste IPv4-pakketje dat bij de aansluiting hoort ofzo? Dat is wel tof, mooie opleverstraat in dat laatste deel!
De ONT is een Huawei Echolife 4-poorts ONT met ook COAX/DVB-C. Bij TriNed worden ook echt televisiediensten geleverd op die coaxiale uitgang. Ik zou het wel leuk vinden als daar ook free-to-air kanalen op zouden zitten, maar het COAX-lampje brandt niet op de ONT, dus ik denk dat dat kansloos is. Zou leuk zijn als je hiervoor kunt kiezen bij Freedom, want het blijft toch superieur voor live TV.
offtopic:
Heel vroegah toen GlasHartMedia nog een lijn opleverde in Dronten kregen mensen ook DVB-C op de FTU van de AON-aanluiting, maar toen KPN dat overnam draaiden ze dat gelijk de nek om. Ik vond het juist geweldig met DVB-C op glas!
Ik vind het ook een beetje lame dat deze ONT ook weer moet worden vervangen bij een upgrade, want die zal dan XGS-PON moeten doen en erger, ook weer moeten worden gepatcht in de centrale naar de XGS-PON-apparatuur van FiberOperator.
Ik zie daar nu al tegenop voor de toekomst bij een upgrade naar XGS-PON, dat gaat natuurlijk weer mis met patchen in de centrale zeker? 🥲 Ik hoop dat deze laatste ODF-monteur de labeling van mijn touwtje heeft rechtgezet in hun administratie...
Waarom leveren ze in 2025 niet gewoon XGS-PON eigenlijk met ODF-FiberOperator? Als je een andere ISP op Fiber Operator neemt krijg je dat wel, leid ik af uit de productpagina's aldaar.
Anyways, ik ga ook dit topic maar eens meer lezen en verder volgen!
Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog