[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-08 16:00
whahas schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:12:
Als dat een retorische vraag is, hebben ze dan een niche monopolie? :D
Dankzij dat XS4ALL een niche monopolie had, kon ik vroegtijdig een tweejarig contract openbreken. Toen ik dat abonnement afsloot was er geen andere provider die een extra IPv4 subnet als optie aanbood. Dat was mijn reden om voor XS4ALL te kiezen. Toen die dienst werd afgebroken (net als langzaamaan de rest van XS4ALL) stond ik vooraan bij de helpdesk om over te stappen. Had was escalatie nodig, maar het lukte uiteindelijk.

Toen ging ik over op Freedom, die later met een eigen IPv4 subnetpakketje kwam. Ik hoop dat ze het vol blijven houden. :)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-08 20:03
EnigmA-X schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:55:
[...]

Freedom bestaat sinds november 2019 - dus bijna 7 jaar :)
Zeven jaar alweer, de tijd vliegt. Hopelijk blijft het binnen de niche waarin ze opereren levensvatbaar om als internetprovider te bestaan. Hoeveel klanten zullen ze hebben op dit moment, iemand een idee? We zijn hier verder natuurlijk vooral aan het speculeren nu, al ligt dat ook aan Freedom zelf die zich erg stil houdt.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@zordaz Die cijfers delen ze niet.

We weten in ieder geval hun bovengrens: Dankzij de ACM weten we dat providers buiten de grote 4 (VFZiggo, KPN, Odido en Delta) slechts zo'n 5% van de markt hebben (die +- 9 miljoen groot is):

https://www.acm.nl/nl/pub...itor-vierde-kwartaal-2025

Dus, de markt waar ze in zitten, het gevecht om "overige", is zo'n 450.000 klanten groot. Dat is nog redelijk zeker te stellen.

Vanaf daar wordt het allemaal wat meer natte-vingeren:

Als je dan kijkt naar hun segmentering: Ze zitten in het duurdere segment, ze hebben geen "massa = kassa" aanpak, zoals bijvoorbeeld Budget Internet.

Realistisch heb je dan over alles tussen 1-10% van die markt die ze zouden kunnen pakken? De rest is meer prijsgevoelig lijkt me.

Dus dan kom je ergens tussen de 4.500 en 45.000 klanten uit. Rond het middelpunt is het meest realistisch, maar de onzekerheid is daar groot.

+- 25k klanten, met een onzekerheid van 15-35k zou ik zeggen. Maar zoals je kunt zien, dit allemaal heel erg bierviltje.

• zordaz
Keypunchie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:06:

We weten in ieder geval hun bovengrens: Dankzij de ACM weten we dat providers buiten de grote 4 (VFZiggo, KPN, Odido en Delta) slechts zo'n 5% van de markt hebben (die +- 9 miljoen groot is):

Dus, de markt waar ze in zitten, het gevecht om "overige", is zo'n 450.000 klanten groot. Dat is nog redelijk zeker te stellen.

Als je dan kijkt naar hun segmentering: Ze zitten in het duurdere segment, ze hebben geen "massa = kassa" aanpak, zoals bijvoorbeeld Budget Internet.

Realistisch heb je dan over alles tussen 1-10% van die markt die ze zouden kunnen pakken? De rest is meer prijsgevoelig lijkt me.

Dus dan kom je ergens tussen de 4.500 en 45.000 klanten uit. Rond het middelpunt is het meest realistisch, maar de onzekerheid is daar groot.

+- 25k klanten, met een onzekerheid van 15-35k zou ik zeggen. Maar zoals je kunt zien, dit allemaal heel erg bierviltje.
Ik meen een keer het minimum aantal klanten gelezen te hebben -in een interview- wat voor Freedom nodig zou zijn om quitte te draaien. Details kan ik me niet meer voor de geest halen, maar was zeker meer dan 4500 (logisch ook).

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Zolang je niet op KPN WBA of ODF zit valt de prijs van hun abonnementen wel mee. Ik betaal 50 euro voor 1 Gbps met GPON en een eigen router. Voor een AON aansluiting via KPN WBA betaal je 68 euro. Mogelijk zou ik dat er ook nog wel voor over hebben voor een vast ip adres en instelbare rDNS.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:28
synoniem schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:20:
Zolang je niet op KPN WBA of ODF zit valt de prijs van hun abonnementen wel mee. Ik betaal 50 euro voor 1 Gbps met GPON en een eigen router. Voor een AON aansluiting via KPN WBA betaal je 68 euro. Mogelijk zou ik dat er ook nog wel voor over hebben voor een vast ip adres en instelbare rDNS.
Had je geen vast IP-Adres? Hij is niet van jou, dat is met IPv4 onmogelijk, maar volgens mij heb ik 1 keer een nieuw IP gekregen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Keypunchie
  • Niet online
@zordaz Ja, financieel kan dat ws. niet uit. En op zich denk ik dat Freedom wel een "grotere naam" is. Dus ik vind het waarschijnlijker dat ze meer dan 25k zouden hebben, dan minder.

Maar ik denk dat je niet meer dan de orde van grootte kunt bepalen op basis van beschikbare gegevens: Ik ben er vrij zeker van dat ze "tienduizenden klanten", hebben. Geen "duizenden" (te weinig) of "honderdduizenden" (te veel). Maar het precieze aantal...

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-08 11:53
EnigmA-X schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:55:
[...]

Freedom bestaat sinds november 2019 - dus bijna 7 jaar :)
Klopt, maar ik meen dat ze pas sinds 2020 daadwerkelijk internetverbindingen leveren aan consumenten dus daarom dat ik 6 jaar noemde.

• synoniem
  • Niet online
DiedX schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:24:
[...]

Had je geen vast IP-Adres? Hij is niet van jou, dat is met IPv4 onmogelijk, maar volgens mij heb ik 1 keer een nieuw IP gekregen.
Je kan wel degelijk IPv4 adressen bezitten maar dat was niet het punt. Mijn IPv4 adres is vast in de zin dat het niet zonder bericht vooraf veranderd. En belangrijker ik kan mijn rDNS records instellen wat vooral voor mijn mailserver (en webserver) van belang is. Bij KPN is dat niet mogelijk en sta je bij voorbaat op een spam blacklist totdat je jaarlijks afmeldt.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

synoniem schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:20:
Dan heeft Freedom aan Glasnet (ook vast ip en rdns) een redelijke concurrent in mijn ogen in die gebieden. Zeker als je (op vast ip na) F-Secure, mailboxen en weet ik wat nog meer in het Freedom pakket zit niet gebruikt. Voor hetzelfde een 10tje goedkoper en je kan hoger dan 1 Gbit (bij Freedom kan ik alleen 1Gbit kiezen) als je wilt.

Verder zover ik weet is bij Freedom jaarbetaling alleen mogelijk als 'founding member'. Bij Glasnet sinds begin dit jaar is dit voor iedereen (op vele verzoek) mogelijk.

Wat onderscheidt Freedom dan nog? Zeker nu het een beetje hommels is (al zal de doorsnee consument die Freedom afneemt daar weinig van merken).

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:28

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Een enkel vast ip adres is wel heel wat anders dan een subnet zoals bij Freedom extra af te nemen is, dan heb je voor jezelf meerdere publieke ip adressen thuis.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• Jelsie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 12:20
Keypunchie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:06:

Ik weet het beter gemaakt, elke klant krijg zijn eigen vaste ipv4 adres toch? Als we even kijken naar het ASN van Freedom (AS206238), dan kunnen we zien dat ze op dit moment 20480 ipv4 adressen in hun bezit hebben. Dus ze kunnen theoretisch gezien maximaal 20480 klanten hebben.

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

OruBLMsFrl schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:11:
Een enkel vast ip adres is wel heel wat anders dan een subnet zoals bij Freedom extra af te nemen is, dan heb je voor jezelf meerdere publieke ip adressen thuis.
Niet dat ik dat ga gebruiken (vast ip wel). Maar dat subnet is bij Glasnet ook mogelijk voor nog iets scherpere prijs dan Freedom (17 euro pm).

Niet echt directe link bij Glasnet maar de volgende stappen kom je aan de info:

https://glasnet.nl/klantenservice > stap 1 Internet > stap 2 ip adres > stap 3 meer ip adressen krijgen
Ja, bij Glasnet krijg je een standaard een vast IP-adres. Voor de hobbyist hebben we de mogelijk om een /29 (8 IP-addressen) extra te leveren. Kosten zijn 12 euro per maand.

[ Voor 22% gewijzigd door RobbyTown op 16-07-2026 17:46 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-08 12:54
Jelsie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:23:
[...]

Ik weet het beter gemaakt, elke klant krijg zijn eigen vaste ipv4 adres toch? Als we even kijken naar het ASN van Freedom (AS206238), dan kunnen we zien dat ze op dit moment 20480 ipv4 adressen in hun bezit hebben. Dus ze kunnen theoretisch gezien maximaal 20480 klanten hebben.
Cloudflare Radar geeft een estimation van ongeveer 16.000 ip adressen in gebruik.

https://radar.cloudflare.com/routing/as206238

• synoniem
  • Niet online
RobbyTown schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:50:
[...]

Dan heeft Freedom aan Glasnet (ook vast ip en rdns) een redelijke concurrent in mijn ogen in die gebieden. Zeker als je (op vast ip na) F-Secure, mailboxen en weet ik wat nog meer in het Freedom pakket zit niet gebruikt. Voor hetzelfde een 10tje goedkoper en je kan hoger dan 1 Gbit (bij Freedom kan ik alleen 1Gbit kiezen) als je wilt.

Verder zover ik weet is bij Freedom jaarbetaling alleen mogelijk als 'founding member'. Bij Glasnet sinds begin dit jaar is dit voor iedereen (op vele verzoek) mogelijk.

Wat onderscheidt Freedom dan nog? Zeker nu het een beetje hommels is (al zal de doorsnee consument die Freedom afneemt daar weinig van merken).
Als ik zo kijk ben ik bij Glasnet 62,50 kwijt plus 25 euro aansluitkosten dat is minder dan 68 euro op AON maar ruim een tientje duurder dan wat ik nu heb.

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

RobbyTown schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:35:
[...]

Niet dat ik dat ga gebruiken (vast ip wel). Maar dat subnet is bij Glasnet ook mogelijk voor nog iets scherpere prijs dan Freedom (17 euro pm).

Niet echt directe link bij Glasnet maar de volgende stappen kom je aan de info:

https://glasnet.nl/klantenservice > stap 1 Internet > stap 2 ip adres > stap 3 meer ip adressen krijgen

[...]
Interessant, ik kende die duidelijk niet! Ik snap helaas ook meteen waarom, die kunnen bij ons niet leveren. Zie op de site wel enkel bestellen 100-1000, niet sneller dan gigabit op de voorpagina, maar misschien zie je dat dan pas als je een succesvolle postcode check hebt gedaan.

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Klopt leveren niet overal. Zover ik weet in ODF gebied scherpe prijzen, delta iets duurder en met KPN in de grond helaas 'niet te betalen'.

Idem oude woonplaats leveren ze niet. Maar ik zie nu dat Freedom eindelijk na jaren status 'pre-order' eindelijk levert. Betreft Helmond.

• The Zep Man
OruBLMsFrl schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:48:
Zie op de site wel enkel bestellen 100-1000, niet sneller dan gigabit op de voorpagina, maar misschien zie je dat dan pas als je een succesvolle postcode check hebt gedaan.
Dit kan ik bevestigen.

• zordaz
RobbyTown schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:50:
[...]

Zo te zien biedt Glasnet ook geen e-mail diensten.

• The Zep Man
zordaz schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:16:
Zo te zien biedt Glasnet ook geen e-mail diensten.
Dat kan als positief gezien worden. Ik zit bij Freedom voor de internetverbinding met vaste IPv4- en IPv6-adressen, het extra IPv4-adres pakket, en de ondersteuning voor rDNS. De rest van het technische aanbod is fluff voor mij. Ik vind het niet erg dat het er is (mogelijk handig voor veel andere klanten), maar maak er totaal geen gebruik van. Dat Freedom zich inzet voor privacy over de jaren heen zie ik als een leuke bonus dat ik graag steun.

• zordaz
The Zep Man schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:30:
[...]

Dat kan als positief gezien worden. Ik zit bij Freedom voor de internetverbinding met vaste IPv4- en IPv6-adressen, het extra IPv4-adres pakket, en de ondersteuning voor rDNS. De rest van het technische aanbod is fluff voor mij. Ik vind het niet erg dat het er is (mogelijk handig voor veel andere klanten), maar maak er totaal geen gebruik van. Dat Freedom zich inzet voor privacy over de jaren heen zie ik als een leuke bonus dat ik graag steun.
Het zal door sommigen als positief gezien worden, maar dat zal er klant verschillen. Het is i.i.g. een onderscheidend element dat je bij Freedom een domeinnaam + maibox kunt afnemen. Dat was ook de oorspronkelijke vraag: waarin is Freedom dan nog onderscheidend t.o.v. Glasnet?

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

zordaz schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:19:
[...]

Het zal door sommigen als positief gezien worden, maar dat zal er klant verschillen. Het is i.i.g. een onderscheidend element dat je bij Freedom een domeinnaam + maibox kunt afnemen. Dat was ook de oorspronkelijke vraag: waarin is Freedom dan nog onderscheidend t.o.v. Glasnet?
Zie eerste alinea RobbyTown in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"

Daar geef ik dat al aan. Als je dat dus niet gebruikt (mail en domein en F-secure), want zoals je aangeeft dat verschilt per klant. De één gebruikt het de ander niet.

Al met al Freedom breeder leverbaar t.o.v. Glasnet. Per regio soms Freedom scherper in prijs. Gebruik je .nl en mail dan is dat mooi meegenomen (zolang ze dienst niet af gaan storen zoals we met KPN hebben ervaren) (y) .

• PCR
  • Laatst online: 09:52

PCR

Freedom heeft zojuist het volgende nieuwsbericht geplaatst:
Randal Peelen is vertrokken bij Freedom. Randal nam in oktober 2024 als interim-directeur het stokje over van Anco Scholte ter Horst en heeft Freedom sindsdien geleid. In die periode heeft hij zich met veel energie ingezet voor een sterk en onafhankelijk Freedom, en was hij ook buiten het bedrijf een herkenbaar gezicht in het debat over een eerlijke internetmarkt. We danken Randal voor zijn inzet en wensen hem veel succes met alles wat hij hierna gaat doen.

Er is een beoogd directeur in beeld. Zodra het mogelijk is stellen we onze nieuwe directeur aan jullie voor. Tot die tijd wordt Freedom bestuurd door Frans ter Borg namens Stichting Appeltaart en Paul van Wanrooij namens TriNed. Zij kennen Freedom goed en sturen samen met het team de dagelijkse gang van zaken aan.
Bron: https://freedom.nl/nieuwsartikel/wisseling-in-het-bestuur-van-freedom

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-08 11:50
The Zep Man schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:30:
[...]

zordaz schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:19:
[...]

RobbyTown schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:54:
[...]

Zie eerste alinea RobbyTown in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"

Daar geef ik dat al aan. Als je dat dus niet gebruikt (mail en domein en F-secure), want zoals je aangeeft dat verschilt per klant. De één gebruikt het de ander niet.

Al met al Freedom breeder leverbaar t.o.v. Glasnet. Per regio soms Freedom scherper in prijs. Gebruik je .nl en mail dan is dat mooi meegenomen (zolang ze dienst niet af gaan storen zoals we met KPN hebben ervaren) (y) .
Glasnet zou interessant kunnen zijn, maar ook hier in Almere hebben ze alleen KPN als belichter. Dan is het meteen al 'onbetaalbaar', met 100 Mbit/s voor ongeveer de prijs die ik nu bij Freedom betaal voor 1 Gbps.

Voor mij zijn de grootste voordelen van Freedom:
  • Vast IPv4 adres en goede IPv6 support
  • rDNS
  • Fiberoperator (vroeger Cambrium/Tweak) als belichter en daarom dus erg voordelig voor 1 Gbps
  • Belachelijk lage latency. Heeft er misschien ook mee te maken dat ik in de buurt van Amsterdam woon, maar ~2-3 ms. naar goed met de AMS-IX verbonden websites is mijn gemiddelde. Bron: https://smokeping.hostio.solutions/smokeping/?target=nl_isp_client.freedom.fixed04 . De beheerder van deze smokeping site heeft "AON KPN" bij mijn verbinding gezet, maar dat klopt dus niet helemaal (zou "AON Fiberoperator" meoten zijn).
  • Freedom zet zich in voor privacy, netneutraliteit en andere zaken die ik belangrijk vind.
Dat je ook een domainnaam en mailbox krijgt zie ik als een bonus, maar ik gebruik deze niet heel actief (al zit ik er nu wel soort van 'aan vast', omdat ik het e-mail adres inmiddels gebruik voor een Gmail-loos google account buiten Gsuite/Workspace om, voor zaken zoals Family Link).

Zaken zoals lage latency kan je natuurlijk ook als 'fluff' zien. De 4 ms. die KPN haalt (of 7-8 ms. in andere delen van het land) is natuurlijk ook laag genoeg, maar het geeft voor mij wel een indicatie dat Freedom als ISP 'goed verbonden' is met de rest van het internet.

Wat mij betreft gaat Freedom hoipelijk nog heel lang door. En mocht het toch mis gaan, dan zien we wel weer verder. Vrees dat er dan niet heel veel over blijft naast KPN, voor kwalitatief goed internet. Fiber-operator en Fibercrew belichten hier nog wel wat andere kleinere providers, maar die wekken niet meteen een warm gevoel op. En Fibercrew gebruikt hier nog GPON. Dat vind ik te storingsgevoelig op een PTP netwerk zoals in Almere, waarbij het elk moment kan gebeuren dat iemand op jouw segment met AON apparatuur de verbinding eruit drukt.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Naast Freedom heb je dan minimaal nog Glasnet en Trined buiten de grote providers. En Freedom en Trined gaan nu toch al meer samenwerken. We gaan het meemaken allemaal.

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hopelijk gaat Freedom niet prijzen de van TriNed achterna. Naast dat ze met 1Gbit al duurder dan Freedom, mag je bij TriNed ook nog 2,50 extra betalen voor een vast ip.

• eymey
@OruBLMsFrl @RobbyTown Hier zou ik ook nog voor Netrebel kunnen kiezen. € 39,- per maand voor 1 Gbps, plus nog €5,- per maand voor een vast IP. Het is me alleen niet duidelijk of ze de belichting laten doen door Fiberoperator of Fibercrew.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:52
RobbyTown schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:08:
Hopelijk gaat Freedom niet prijzen de van TriNed achterna. Naast dat ze met 1Gbit al duurder dan Freedom, mag je bij TriNed ook nog 2,50 extra betalen voor een vast ip.
Ik speculeert nu wat maar ik vermoed gezien de hoeveelheid personeel bij Freedom dat het qua internet al redelijk met Trined geïntegreerd is( ik dacht zoiets ook al hier en daar qua netwerk te zien). Dan is de prijs een probleem, je wil geen concurrentie met Trined op dat punt.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:36
Vraag bij Netrebel van te voren even na of ze in jouw regio ook IPv6 leveren.
Ik had enige maanden geleden toen ik op zoek was naar een nieuwe provider een vraag gesteld aan ze over IPv6 en kreeg als reactie terug dat ze, afhankelijk van de regio en de belichter, niet overal IPv6 konden leveren. Op mijn adres (Amersfoort) in ieder geval niet. Daarmee viel Netrebel voor mij af en werd het Freedom.

• joop99
eymey schreef op zondag 19 juli 2026 @ 23:06:
@OruBLMsFrl @RobbyTown Hier zou ik ook nog voor Netrebel kunnen kiezen. € 39,- per maand voor 1 Gbps, plus nog €5,- per maand voor een vast IP. Het is me alleen niet duidelijk of ze de belichting laten doen door Fiberoperator of Fibercrew.
Als je kijkt naar de locaties op de site en het fibercrew netwerk dan gok ik fibercrew

• eymey
joop99 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 07:57:
[...]

Als je kijkt naar de locaties op de site en het fibercrew netwerk dan gok ik fibercrew
Ja, daar ben ik ook bang voor ( Ze staan op de site van Fibercrew ook genoemd als 1 van de afnemers). En @Out.of.Control zit in Amersfoort, waar ook Fibercrew/Jonaz leverbaar is (en waar Freedom naar mijn weten volgens mij geen belichting via bv. Fiberoperator heeft?)

Geen IPv6 zou inmiddels voor mij wel een dealbreaker zijn (daarom valt Odido ook per definitie af, ookal zijn die ook scherp geprijsd met hun eigen apparatuur). En ALS ik dan toch naar een ....PON topologie moet qua actieve apparatuur, (daar is KPN ook naartoe aan het gaan, zelfs op PTP netwerken), dan heb ik ook een sterke voorkeur voor XGS-PON. Geen GPON.

• synoniem
  • Niet online
Ik heb ook Fibercrew als belichter op GPON maar heb gewoon IPv6 bij Freedom. Alleen kan je op mijn adres inmiddels na de overname van Fibercrew door Budget Thuis geen GPON meer bestellen alleen AON. Bij andere providers zoals Odido kun je wel XGS-PON krijgen maar geen AON meer.

• eymey
synoniem schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:19:
Ik heb ook Fibercrew als belichter op GPON maar heb gewoon IPv6 bij Freedom. Alleen kan je op mijn adres inmiddels na de overname van Fibercrew door Budget Thuis geen GPON meer bestellen alleen AON. Bij andere providers zoals Odido kun je wel XGS-PON krijgen maar geen AON meer.
Het zal er mogelijk ook nog mee te maken hebben wat de providers gebruiken voor de interconnectie tussen hun en de belichter .

Volgens mij maakt Freedom bij alle belichters gebruik van PPPoE en dan is IPv6 aanbieden makkelijker, dan wanneer de belichter ook voor routering moet zorgen van en naar het lokale netwerk in je woonplaats.

Het was mij in Almere ook al opgevallen dat je bij Freedom niet meer via Fibercrew kan bestellen, maar alleen nog Fiber operator. Wist/weet niet zeker of dat inderdaad met de overname van Fibercrew door Budget Thuis heeft te maken of mogelijk ook iets anders. Zou me inderdaad ook niet verbazen als Fibercrew gewoon stopt met (nieuwe) wholesale toegang contracten.

• joop99
synoniem schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:19:
Ik vermoed dat dit gewoon Trined/Fiber operator is die een oplossing in eigen portfolio prefereert boven een 3rd party.

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:34
eymey schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:05:
[...]
Het was mij in Almere ook al opgevallen dat je bij Freedom niet meer via Fibercrew kan bestellen, maar alleen nog Fiber operator. Wist/weet niet zeker of dat inderdaad met de overname van Fibercrew door Budget Thuis heeft te maken of mogelijk ook iets anders. Zou me inderdaad ook niet verbazen als Fibercrew gewoon stopt met (nieuwe) wholesale toegang contracten.
Ik begreep dat er teveel problemen waren met nieuwe opleveringen van Fibercrew dat het leveren van nieuwe verbindingen door Freedom via Fiber Crew is stopgezet.

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

JohDB schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:54:
[...]

Ik begreep dat er teveel problemen waren met nieuwe opleveringen van Fibercrew dat het leveren van nieuwe verbindingen door Freedom via Fiber Crew is stopgezet.
Ik dacht dat het gefixed was: https://freedom.nl/nieuws...w?pk_campaign=nieuwsbrief

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• mfransen
  • Laatst online: 09:39
Daarna weer uitgezet:

https://community.freedom.nl/t/geen-fibercrew-meer/5099

Volgens mij sinds februari 2025 niks veranderd...

[ Voor 4% gewijzigd door mfransen op 20-07-2026 18:55 ]

• FreezyExp
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-08 10:05
FreezyExp schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:35:
Freedom internet laat je gewoon hangen...

...

Mijn advies, regel iets anders, de klantenservice is gewoon niet in staat om mensen daadwerkelijk te helpen. Telefonisch zijn ze best aardig, maar spreken elkaar ook tegen, niks wordt vastgelegd, afspraken worden niet nagekomen. Wanprestaties bij de aansluiting.
Ruim een maand later zochten ze alsnog contact op over de kwestie.
Liever laat dan nooit.

Ze hebben KPN verzocht om de FTU te vervangen en direct een nieuwe patch plaat opgestuurd voor de nieuwe FTU.
Dit is tot twee keer niet gedaan door KPN, maar daar kan Freedom weinig aan doen.

Er werdt tenminste actie genomen op de openstaande klachten.

Uiteindelijk is een oude Genexis modem door de KPN monteur leeg gemaakt en gebruikt als afdekkap. Het is opgelost.

Ik moet zeggen dat Freedom hier echt wel bovenop zat, wat ik erg op prijs stel.
Klant en oplossing gerichtheid hecht ik veel waarde aan.

Hopelijk dat in de toekomst mijn klacht kan leiden tot verbeteringen in de procedures (zoals pas oversluiten als de modem daadwerkelijk live staat). Of even afstemmen met de klant via e-mail/telefoon.

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-08 15:02
Mocht je een in Omada beheerde router aan de gang proberen te krijgen op IPV6 op Freedom hierbij even de instellingen zodat dit je hopelijk niet een hele avond kost...

(let op, dns die ik hier gebruik is van quad9, kan je uiteraard wat anders van maken...)

Wan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT0ngzPMnf65txqYRmuBlJkcq4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ddqWFvbIok9AzOhS4qXENPzz.png?f=fotoalbum_large

Lan:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxZsBZzi3R-JqDJLt3BQZ61CpzA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/i2plNYKwUGRnZOOH3KcVEUmO.avif?f=user_large

Zie ook dat prefix delegation /64 is hier maar volgens mij is dat een visuele bug want dat moet 48 zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Polderviking op 19-08-2026 00:17 ]

• Chatslet
@Polderviking prefix delegation klopt wel. De /48 wordt in stukjes van /64 opgeknipt. Zou je dus meerdere interfaces aan de binnenkant hebben dan krijgen die ieder een /64.

• Polderviking
Chatslet schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:47:
@Polderviking prefix delegation klopt wel. De /48 wordt in stukjes van /64 opgeknipt. Zou je dus meerdere interfaces aan de binnenkant hebben dan krijgen die ieder een /64.
Hij kijkt naar de interface voor PD, dus 48 leek me logisch.
Kennelijk nog genoeg te leren. :)

• The Zep Man
Polderviking schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:46:
Hij kijkt naar de interface voor PD, dus 48 leek me logisch.
Kennelijk nog genoeg te leren. :)
/48 is de grootte van de IPv6-range die Freedom toewijst aan je WAN interface. /64 is de gebruikelijke grootte van een IPv6 subnet die jij (jouw router) toewijst aan een LAN interface. Je kan per subnet afwijken van /64, maar dan werken veel IPv6-zaken niet meer. Daarom dat je ieder subnet /64 wilt laten gebruiken.

Je hebt bij Freedom dus 16 bit aan ruimte voor iets van 65536 /64 IPv6 subnets. Even een slag om de arm, want ik weet niet of het eerste en laatste subnet gebruikt mogen worden. :P

[edit]
Van wat ik lees betreft het inderdaad 65536 subnets, met ieder ruimte voor iets van 18,4 triljoen adressen. Lijkt mij voldoende. :)

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 19-08-2026 10:26 ]

• Polderviking
The Zep Man schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:05:
[...]

Van wat ik lees betreft het inderdaad 65536 subnets, met ieder ruimte voor iets van 18,4 triljoen adressen. Lijkt mij voldoende. :)
Wel krap hoor. Weet niet of we daar mee uit komen. :)

• Chatslet
Na Odido wel een verademing hoor ;)

• PCR

PCR

Een laatste update m.b.t de 'directiewissel':
We merken dat er onder klanten en certificaathouders vragen leven over de huidige situatie bij Freedom. In deze update vertellen we meer over de verschillende rollen binnen Freedom, de benoeming van een nieuwe directeur/bestuurder en het platform voor certificaathouders. Omdat er verschillende partijen betrokken zijn bij Freedom en ieder een eigen rol heeft, beginnen we met een toelichting op de rollen van Stichting Appeltaart, STAK Appelpunt, de aandeelhouders, de Raad van Commissarissen (RvC) en De Raad van Advies.
Stichting Appeltaart heeft het initiatief genomen voor de oprichting van Freedom en bewaakt de uitgangspunten en waarden uit het corporate charter van Freedom. Als aandeelhouder heeft Stichting Appeltaart een prioriteitsaandeel.
STAK Appelpunt vertegenwoordigt de certificaathouders die tijdens de tweede en derde investeringsronde in Freedom hebben geïnvesteerd. De STAK vertegenwoordigt deze certificaathouders als aandeelhouder.
De aandeelhouders van Freedom zijn Stichting Appeltaart, STAK Appelpunt en TriNed. Stichting Appeltaart en TriNed bepalen gezamenlijk de koers van Freedom op hoofdlijnen, waarbij het corporate charter een belangrijk uitgangspunt vormt. De dagelijkse leiding van Freedom ligt bij de directeur/bestuurder.
De Raad van Commissarissen (RvC) houdt sinds enkele jaren toezicht op de directeur/bestuurder en op de gang van zaken binnen Freedom. De commissarissen zijn op persoonlijke titel benoemd. Paul van Wanrooij is voorgedragen door TriNed en Frans ter Borg door Stichting Appeltaart. Beiden hebben ervaring met het besturen en houden van toezicht op ondernemingen zoals Freedom.
De Raad van Advies (RvA) adviseert Stichting Appeltaart gevraagd en ongevraagd. De leden brengen vanuit hun eigen expertise advies uit en kunnen wijzen op risico’s en kansen. Het advies van de RvA is niet bindend.
Tijdelijk bestuur en nieuwe directeur/bestuurder

Na het vertrek van Randal als directeur/bestuurder wordt gewerkt aan de benoeming van een nieuwe directeur/bestuurder voor Freedom. Daarbij staat centraal dat de nieuwe directeur/bestuurder past bij Freedom en de organisatie ook op langere termijn kan leiden.
Zoals eerder gecommuniceerd, is er inmiddels een beoogd directeur/bestuurder in beeld. Gesprekken met medewerkers van Freedom en verschillende andere betrokken partijen zijn onderdeel van de besluitvorming. Hun inzichten en ervaringen worden meegenomen bij de keuze, zodat de nieuwe directeur/bestuurder past bij Freedom, haar waarden en de uitdagingen en ambities voor de komende jaren. Door de vakantieperiode duurt dit proces langer dan eerder verwacht.
In de tussentijd nemen de twee commissarissen van de RvC tijdelijk de bestuurstaken van Freedom waar en gedurende deze periode is de RvC tijdelijk opgeschort. Zij blijven dit doen totdat de nieuwe directeur/bestuurder is benoemd.
Platform voor certificaathouders

Het bestuur van STAK Appelpunt werkt aan een platform voor de certificaathouders. Er is gekozen voor een onafhankelijk platform dat aansluit bij de uitgangspunten en waarden van Freedom. De overeenkomst met de leverancier is inmiddels ondertekend.
Het verwerken en overzetten van de gegevens van alle certificaathouders gebeurt de komende periode. Naar verwachting is het platform dit najaar beschikbaar voor de certificaathouders.
STAK Appelpunt zal de certificaathouders binnenkort zelf nader informeren over het platform, de planning en het verdere proces.
Bron: https://community.freedom.nl/t/update-vanuit-freedom-internet/5741

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-08 12:46
Sinds vanochtend geen internet meer op freedom. Glasvezel geeft aan 1Gb up en down, maar internet verbinding mislukt.

PPPoE fout time out

DHCPv4 no answer on Discover

Iemand enig idee wat ik zelf kan proberen, aangezien ze het weekend dicht zitten 😭

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Voor alle zekerheid: geen instellingen of apparatuur aangepast? Langere tijd alles aan media converters, modems en routers stroomloos maken en daarna pas weer inschakelen, in de hoop dat er bij de centrale of centraal bij Freedom nog iets veranderd / verloopt en ververst aan status wanneer de link een uur weg is of zo?
Ik vrees dat ik verder weinig kan helpen, maar sowieso raar dat zoiets als dit op een zaterdag opeens ontstaat, of was het vrijdag einde middag misschien al misgegaan? Je verwacht op een zaterdag niet zo snel centrale onderhoud, en waar komt die glasvezel dan uit waar je wel die 1Gb up en down ziet vraag je je af. PPPoE zal sowieso de eerste stap moeten zijn, pas daar binnen krijg je dan DHCP weer voor elkaar als ik dat goed onthouden heb.

• EnigmA-X
SAWYER schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:47:
Sinds vanochtend geen internet meer op freedom. Glasvezel geeft aan 1Gb up en down, maar internet verbinding mislukt.

PPPoE fout time out

DHCPv4 no answer on Discover

Iemand enig idee wat ik zelf kan proberen, aangezien ze het weekend dicht zitten 😭
PPPoE (en dus je internet connectiviteit) zou niet afhankelijk moeten zijn van dhcp. Je krijgt je (externe) ip adres via ipcp ("ingebakken" in PPPoE).

Op welk VLAN probeer je de PPPoE verbinding op te bouwen? Watvoor router gebruik je?

• SAWYER
OruBLMsFrl schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:51:
Voor alle zekerheid: geen instellingen of apparatuur aangepast? Langere tijd alles aan media converters, modems en routers stroomloos maken en daarna pas weer inschakelen, in de hoop dat er bij de centrale of centraal bij Freedom nog iets veranderd / verloopt en ververst aan status wanneer de link een uur weg is of zo?
Ik vrees dat ik verder weinig kan helpen, maar sowieso raar dat zoiets als dit op een zaterdag opeens ontstaat, of was het vrijdag einde middag misschien al misgegaan? Je verwacht op een zaterdag niet zo snel centrale onderhoud, en waar komt die glasvezel dan uit waar je wel die 1Gb up en down ziet vraag je je af. PPPoE zal sowieso de eerste stap moeten zijn, pas daar binnen krijg je dan DHCP weer voor elkaar als ik dat goed onthouden heb.
EnigmA-X schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:17:
[...]

PPPoE (en dus je internet connectiviteit) zou niet afhankelijk moeten zijn van dhcp. Je krijgt je (externe) ip adres via ipcp ("ingebakken" in PPPoE).

Op welk VLAN probeer je de PPPoE verbinding op te bouwen? Watvoor router gebruik je?
Nee niks veranderd, werkte tot aan 12.02 vanmiddag nog goed.

Fritzbox 5690 Pro direct verbonden op glasvezel.
Fritz geeft aan dat glasvezel actief is met 1Gb up en down, via SFP AON.

DHCP error kan trouwens te maken hebben met TV las ik ergens, als je geen tv afneemt een false positive.

De error die te maken heeft met geen internet is PPPoE-fout: time-out.

Ik stel via de Fritz gewoon Freedom in, maar heb ook al custom geprobeerd op vlan id 6.
Ook al geprobeerd alles 10 minuten uit te schakelen, maar ik probeer dit even opnieuw voor langer.

• EnigmA-X
SAWYER schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:53:
[...]

[...]

Nee niks veranderd, werkte tot aan 12.02 vanmiddag nog goed.

Fritzbox 5690 Pro direct verbonden op glasvezel.
Fritz geeft aan dat glasvezel actief is met 1Gb up en down, via SFP AON.

DHCP error kan trouwens te maken hebben met TV las ik ergens, als je geen tv afneemt een false positive.

De error die te maken heeft met geen internet is PPPoE-fout: time-out.

Ik stel via de Fritz gewoon Freedom in, maar heb ook al custom geprobeerd op vlan id 6.
Ook al geprobeerd alles 10 minuten uit te schakelen, maar ik probeer dit even opnieuw voor langer.
Gezien je geen gekke config/devices hebt, lijkt me de kans het grootste dat er ergens buiten iets misgaat. Misschien config issue, misschien toch iemand die iets te enthousiast wat losgetrokken/aangestoten heeft ... of gewoon een falend iets in jouw wijkcentrale.

Het is natuurlijk ruk dat je Freedom niet kan bereiken, maar dat geldt voor de meeste (consumenten) providers.

Wellicht relevant:

https://community.freedom...out-waarom-zo-lang/5586/3
https://community.freedom...ding-meer-opbouwen/5701/5

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Wel extra gek nog met SFP AON zoiets vaags te hebben @SAWYER , dan zou je zelfs een directe lijn de wijkcentrale in hebben tot aan de belichter apparatuur zelfs. Geen combinatie aansluiting zoals met GPON makkelijker storing kan geven als een van de buren op zo een segment zelf een verkeerde glasvezelmodule inplugd.

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

zordaz schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:44:
Ben benieuwd of ik als klant van Freedom sinds (vrijwel) het begin binnenkort geinformeerd wordt wat er allemaal gaande is: nieuws: Directeur Randal Peelen is weg bij Freedom Internet

Bij de aanstelling van Randal kregen we wel netjes een bericht, nu dus niet en moeten we het uit de media vernemen. Dat zorgt natuurlijk voor speculatie.
Ik zag zojuist -compleet per toeval- het nieuwsbericht over Randal Peelen z'n vertrek (en dat van z'n collega). Heb ik volledig gemist door mijn vakantie.
Ik ben tevreden Freedom klant dus op zich nog geen wens om te vertrekken, maar inmiddels kan ik dus wel concluderen dat Freedom de klanten niet pro-actief heeft geïnformeerd hierover. edit: los van wat ik hierboven lees.

Je kan je ook afvragen of dat nodig is (of überhaupt slim is), maar toch.

Ik hoop dat ze een goede opvolger weten te vinden en dat het bedrijf nog een lange toekomst voor zich heeft.

EV: Leapmotor B10 67,1kWh 2026

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-08 21:33
Is er laatst nog een nieuwsbrief vanuit Freedom verstuurd die ik niet gehad heb of sturen ze 'm heel infrequent?

Keuzes maken de Mens

• Fr1ek
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
De laatste nieuwsbrief die ik heb gekregen was van 18 februari.

• PCR

PCR

Als oud-werknemer en certificaathouder zie ik met lede ogen aan wat er gebeurt bij Freedom Internet. Of eigenlijk vooral wat er níet gebeurt. Alle vernieuwing, de pro-actieve houding, het beetje rebelse, het is allemaal weg. Het community-forum is een schim geworden. Het is een compleet passief merk geworden zonder enig karakter.

Twee maanden voordat ik vertrok heb ik een start gemaakt met de ontwikkeling van een nieuwe Mijn-omgeving. Die was voor 70% klaar en had een paar maanden later uitgerold kunnen worden door het resterende dev-team. Het is nooit meer gebeurd want het complete dev-team was even later ook vertrokken. En 'trust me bro': we hadden het als dev team met 3.5 fte goed druk. Met issues die rechtstreeks tot een efficientere operatie zouden leiden maar ook zeker met issues die extra functionaliteit voor klanten zou opleveren en dus commercieel van belang waren. Het lijkt allemaal de prullenbak in te zijn gegooid.

Nu ligt de focus vooral op wat er op bestuurlijk vlak gebeurt en dat is een ongezond slagveld geworden. Er werd een RvC opgetuigd zonder certificaathouders op de hoogte te stellen. De certificaathouders dachten dat de Stichting Appeltaart een oogje in het zeil hield. Dat zal vast nog gebeuren maar de RvC heeft nou eenmaal formeel een zwaardere rol (?). Er is niks mis met een RvC maar wel als dit niet gecommuniceerd wordt met de groep mensen die er miljoenen euro's aan crowdfunding in hebben zitten.

Ten slotte, ik zie dat kritiek vanuit de gelederen van Freedom direct wordt gesmoord. Een nu oud-werknemer had een niet mis te verstane reactie geplaatst op het communityforum over wat die van de gang van zaken vond rondom certificaten en de huidige staat van Freedom. Twee uurtjes later was die reactie verwijderd onder het mom van het schenden van een geheimhoudingsplicht. Even later was diezelfde werknemer vertrokken en nog even later ging de directeur erachteraan. In de tijd dat ik er werkte was transparantie de rode draad en was kritiek in allerlei vormen altijd welkom. Dat is met de nieuwe aandeelhouder volledig weg.

Ik kan alleen maar hopen dat het goedkomt maar hoop is geen strategie.

• zordaz
PCR schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:47:
In de tijd dat ik er werkte was transparantie de rode draad en was kritiek in allerlei vormen altijd welkom. Dat is met de nieuwe aandeelhouder volledig weg.

Ik kan alleen maar hopen dat het goedkomt maar hoop is geen strategie.
Hoe zit het ook weer met het eigenaarschap van Freedom? Met de Stichting Appeltaart ben ik bekend, en dat er wat 'samenwerkingsverbanden' bestaan. Ik lees in je reactie echter ook over 'de nieuwe aandeelhouder'. Hoe zit dat dan?

• PCR

PCR

Zie https://www.freedom.nl/landingpage/samenwerking-trined:
TriNed neemt een minderheidsbelang in Freedom door het kopen van aandelen zonder stemrecht. Dit zijn dezelfde aandelen als de crowdfunders via Stichting Administratie Kantoor Appelpunt (STAK) ook hebben.
En Wikipedia: Freedom Internet:
De provider is ondergebracht in een zelfstandige besloten vennootschap (bv) waarvan de aandelen in handen zijn van internetprovider TriNed en stichting Appeltaart.

• Keypunchie
  • Niet online
Tsja, interne aangelegenheden, bij elk bedrijf groot of klein komt het voor.

De prioriteit voor *mij* als klant.

1. Komt er internet uit de pijp. (Dit is een must)
2. Worden, op internetgebied, de privacy-idealen nageleefd. Geen Odido toestanden, geen adverteerdersmeuk.
3. Is de prijs te hachelen.

Nadrukkelijk: de overstap heb ik niet gemaakt "omdat XS4All zo service gericht was" of "omdat XS4All voorliep met technische snufjes of eigen webruimte".

Het ironische hieraan is dat voor mij (met de nadruk dat dit een individueel perspectief is), dat *hoe minder* een ISP doet, hoe meer het het platonische ideaal van "een domme pijp" benaderd, hoe blijer ik er mee ben.

"Het is een compleet passief merk geworden zonder enig karakter. ", is niet noodzakelijkerwijs slecht voor mij als klant. (Kanttekening: dat neemt niet weg dat de frustratie die @PCR beschrijft terecht is, of dat de manier waarop men is omgegaan met hem en andere werknemers niet te veroordelen lijkt).

Ik hoop dat Freedom in rustiger vaarwater komt, bestuurlijk, en feature-gewijs er niet te veel gekke dingen gebeuren qua punt 1 en 2, anders kan ik net zo goed naar een budget-provider overstappen.

• PCR

PCR

Keypunchie schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:08:
[...]

Het ironische hieraan is dat voor mij (met de nadruk dat dit een individueel perspectief is), dat *hoe minder* een ISP doet, hoe meer het het platonische ideaal van "een domme pijp" benaderd, hoe blijer ik er mee ben.
[...]
Maar dat is niet waarmee Freedom initieel klanten binnenhengelde. Klanten bij andere ISP's vandaan trekken lukte omdat Freedom een stapje extra zette, net even wat meer deed op het gebied van privacy en het wat anders wilde doen, meestal wel tegen een hogere prijs. Die hogere prijs vonden klanten geen probleem, juist omdat er niet alleen 'een domme pijp' werd aangeboden. Dat het nu wel die kant op lijkt te gaan, zou mensen er toch toe kunnen bewegen om tegen een lagere prijs het bij een andere ISP te zoeken.

• SAWYER
OruBLMsFrl schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 01:34:
Wel extra gek nog met SFP AON zoiets vaags te hebben @SAWYER , dan zou je zelfs een directe lijn de wijkcentrale in hebben tot aan de belichter apparatuur zelfs. Geen combinatie aansluiting zoals met GPON makkelijker storing kan geven als een van de buren op zo een segment zelf een verkeerde glasvezelmodule inplugd.
Tja, schijnt tegenlicht te zijn. Ergens in de wijkkast is iets fout aangesloten die zaterdag.
Na meerdere keren bellen (50min+ wachttijd) is er nu een monteur ingepland die over 17 dagen langskomt.

Ben maar overgestapt naar Odido, die konden sneller aansluiten.

Wat een geclown daar.

• eymey
SAWYER schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:57:
[...]

Tja, schijnt tegenlicht te zijn. Ergens in de wijkkast is iets fout aangesloten die zaterdag.
Na meerdere keren bellen (50min+ wachttijd) is er nu een monteur ingepland die over 17 dagen langskomt.

Ben maar overgestapt naar Odido, die konden sneller aansluiten.

Wat een geclown daar.
Niet dat ik recht wil praten dat Freedom kennelijk ook de juiste partijen niet adequaat weet aan te sturen, ook al ligt het probleem niet direct bij spullen van hunzelf.

Maar ik vind een overstap naar Odido dan wel weer een bijzondere, als je eerst bij Freedom was uitgekomen. Odido is bij uitstek de partij waar geclownd wordt, met een core netwerk dat echt zeer slecht en te krap op capaciteit in elkaar zit, hebben nog 0 aan IPv6 gedaan, geen reverse DNS, etc.

En als daar toevallig iets niet lekker zit bij de belichtende partij, heb je dezelfde issues.
PCR schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:17:
[...]

Maar dat is niet waarmee Freedom initieel klanten binnenhengelde. Klanten bij andere ISP's vandaan trekken lukte omdat Freedom een stapje extra zette, net even wat meer deed op het gebied van privacy en het wat anders wilde doen, meestal wel tegen een hogere prijs. Die hogere prijs vonden klanten geen probleem, juist omdat er niet alleen 'een domme pijp' werd aangeboden. Dat het nu wel die kant op lijkt te gaan, zou mensen er toch toe kunnen bewegen om tegen een lagere prijs het bij een andere ISP te zoeken.
Dit. Alleen "een domme pijp" is bij internet niet genoeg.

Voor mij moet een provider ook een echt eigen ISP infrastructuur hebben, goede verbindingen met zowel open Internet eXchanges als transits hebben, Dual Stack IPv6 aanbieden én configureerbare reverse DNS.

Freedom tickt die boxen, plus in mijn woonplaats ook nog een relatief voordelig aanbod vanwege aanwezigheid van een belichter met redelijke wholesale tarieven.

Maar zonder deze zaken (of als een groot deel van die zaken weg zou vallen om redenen zoals kosten drukken), dan zou Freedom gewoon een overpriced provider zijn zonder enige meerwaarde. Dan zou ik net zo goed, net zoals veel consumenten, kunnen gaan 'hoppen' op basis van prijs.

[ Voor 26% gewijzigd door eymey op 26-08-2026 15:18 ]

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Wij zien het ook met lede ogen aan, al sinds het begin zo'n mailadres om Freedom te steunen, de goede wil is er altijd, nog via DSL klant geweest ook tot de snelheid van Ziggo ze uiteindelijk flink voorbij ging.

De idealen van vrij en open internet bij een technisch geavanceerde provider dragen we een warm hart toe. Het voelt ergens verkeerd dat het ook omwille van 'gedoe' bij Freedom is, maar we worden steeds blijer van de keuze voor Trined begin dit jaar ipv Freedom, wat toen nog makkelijk ook de Freedom kant op had kunnen gaan. Hoop dat dit een soort noodzakelijke tussenfase is voor Freedom om straks weer sterker te staan, soms is het zakelijk niet anders, maar juist een merk dat drijft op idealen is extra gevoelig, die moeten het juist van de gun factor hebben.

En dan lees je hier inhoudelijk dat het 17 dagen moet duren tot een monteur komt, het is niet eens meer midden zomervakantie of iets bijzonders, maar ver voorbij einde zomervakantie eer die dan zou komen. Daar moet eigenlijk gewoon regulering op, internet als NUTS voorziening die 'gewoon' altijd werkt, vooral vanuit de belichters. Dat een consument geen 24/7 dienst met 4 uur service krijgt snap ik, dat zijn heel andere tarieven, maar ik zou zeggen ook een consument moet in 2026 binnen 3 werkdagen 'gewoon' weer online zijn als die bereid is om de eerst mogelijke afspraak te accepteren en mee te werken met de gegeven instructies. Als die consument meewerkt, maar het de provider+belichter desondanks met 3 werkdagen niet lukt, dan een aanbod om tijdelijk online te gaan met een 5G router op kosten van provider+belichter, totdat het opgelost is.

Ik heb met jullie elk op een eigen manier te doen @PCR en @SAWYER, sterkte!

• SAWYER
eymey schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Niet dat ik recht wil praten dat Freedom kennelijk ook de juiste partijen niet adequaat weet aan te sturen, ook al ligt het probleem niet direct bij spullen van hunzelf.

Maar ik vind een overstap naar Odido dan wel weer een bijzondere, als je eerst bij Freedom was uitgekomen. Odido is bij uitstek de partij waar geclownd wordt, met een core netwerk dat echt zeer slecht en te krap op capaciteit in elkaar zit, hebben nog 0 aan IPv6 gedaan, geen reverse DNS, etc.

En als daar toevallig iets niet lekker zit bij de belichtende partij, heb je dezelfde issues.
Kijk je hebt een punt, maar het is ook inderdaad nog steeds hetzelfde signaal wat er uit komt.
En ik heb destijds gekozen voor Freedom want statisch IP. Maar dat weegt niet op tegen de nadelen meer voor mij. Ik heb een abo op Klik en Klaar genomen, alleen maar vanwege downtime Freedom in 18 maanden tijd. 3x downtime, 3x monteur die pas een halve maand later kan.

Odido heeft andere afspraken met de beheerder, waarschijnlijk een betere SLA want die kunnen in onze straat met 4 dagen een monteur sturen. En Odido kan ik zaterdag ook gewoon bereiken als het er af ligt.

Het mooie is dat netjes aangeef aan de helpdesk van Freedom dat doordat het allemaal zo lang duurt ik ook al ben overgestapt. Krijg ik het antwoord "Dat is dom, gaat je veel geld kosten, want je hebt nog een contract tot maart 2027. Want door je verhuizing, is je contract opnieuw ingegaan voor een jaar" - natuurlijk onzin, aldus hun eigen algemene voorwaarden maar dat terzijde.

Daar sta je dan een uur voor in de wacht.

Als Odido het nog slechter kan doen dan dit, ga ik buigen.

• EnigmA-X
Ik denk dat je dat laatste verkeerd begrepen hebt? Waarschijnlijk zat je nog in een (verlengd?) jaarcontract, dat is bindend. Als je verhuisd, gaat je contract ongewijzigd mee (dus ook de resterende bindende looptijd)? Of was je daar al doorheen en zat je nu op een maand opzegtermijn?

Overigens, ik zou het niet raar vinden als ze nieuwe aansluitingen prio geven over storing/onderzoek. Zo werken die bedrijven nou eenmaal.

update: kreeg ineens een idee… wat nou als je stiekem te maken had met een helpdeskmedewerker van Trined en het daar net anders zou zijn in de AV. En jawel: https://trined.nl/veelgestelde-vragen/abonnement/ . Verhuis je bij Trined: nieuw 12 maanden contract. Iets te toevallig als je het mij vraagt………

[ Voor 65% gewijzigd door EnigmA-X op 26-08-2026 19:16 ]

• PCR

PCR

EnigmA-X schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:09:
Ik denk dat je dat laatste verkeerd begrepen hebt? Waarschijnlijk zat je nog in een (verlengd?) jaarcontract, dat is bindend. Als je verhuisd, gaat je contract ongewijzigd mee (dus ook de resterende bindende looptijd)? Of was je daar al doorheen en zat je nu op een maand opzegtermijn?

Overigens, ik zou het niet raar vinden als ze nieuwe aansluitingen prio geven over storing/onderzoek. Zo werken die bedrijven nou eenmaal.

update: kreeg ineens een idee… wat nou als je stiekem te maken had met een helpdeskmedewerker van Trined en het daar net anders zou zijn in de AV. En jawel: https://trined.nl/veelgestelde-vragen/abonnement/ . Verhuis je bij Trined: nieuw 12 maanden contract. Iets te toevallig als je het mij vraagt………
Dat klopt, ik heb laatst iemand gesproken die nog bij Freedom werkt (nog wel): je wordt op dit moment 1e lijns geholpen door de helpdesk van Trined. Het is dus een 'ik heb gehoord' maar ik zou niet weten waarom daar niet de waarheid over wordt verteld aan mij.

[ Voor 5% gewijzigd door PCR op 26-08-2026 19:55 ]

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:34
PCR schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:50:
[...]
Dat klopt, ik heb laatst iemand gesproken die nog bij Freedom werkt (nog wel): je wordt op dit moment 1e lijns geholpen door de helpdesk van Trined. Het is dus een 'ik heb gehoord' maar ik zou niet weten waarom daar niet de waarheid over wordt verteld aan mij.
Dat is niets nieuws, ruim 1,5 jaar geleden hebben ze dit in een nieuwsbericht/nieuwsbrief ook aangekondigd: https://freedom.nl/nieuwsartikel/even-geduld-a-u-b
De volgende stap in deze samenwerking is dat onze collega’s van TriNed in ’s-Hertogenbosch steeds meer van het directe klantcontact uit naam van Freedom overnemen. Dit helpt ons om sneller en beter service te bieden. We bundelen onze krachten en gebruiken elkaars kennis en ervaring. Natuurlijk geven wij inhoudelijk rugdekking aan onze collega’s en bellen je natuurlijk zelf even als dat voor jouw situatie sneller werkt. Onze service blijft gewoon Freedom, zoals je van ons gewend bent.

[ Voor 32% gewijzigd door JohDB op 26-08-2026 20:51 ]

• PCR

PCR

JohDB schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:49:
[...]

Dat is niets nieuws, ruim 1,5 jaar geleden hebben ze dit in een nieuwsbericht/nieuwsbrief ook aangekondigd: https://freedom.nl/nieuwsartikel/even-geduld-a-u-b

[...]
Ah kijk, nog beter. Ik wist niet dat het algemeen bekend was. :)

• Mari_eu
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:53
Ga er maar vanuit dat Freedom op (korte) termijn opgaat in Trined. https://www.freedom.nl/landingpage/samenwerking-trined Citaat "Daarnaast heeft TriNed één bijzonder aandeel, waarmee ze uitsluitend samen met het bestuur van Stichting Appeltaart invloed heeft op de strategie.' Trined heeft dus mede zeggeschap over de toekomst van Freedom. Daarnaast werkt de helpdesk van Trined al voor Freedom begrijp ik. Dat wordt dus al snel één helpdesk, twee helpdesken werkt niet efficient. Het opgaan in Trined hoeft natuurlijk geen nadeel te zijn voor de consumenten.

• whahas
Ik begin wel het idee te krijgen dat dit op termijn wél gevolgen kan hebben.

Ik ben om ideële redenen een abonnement gaan nemen op Freedom. Als ze hun idealen niet meer na gaan streven, waarom zou ik dan blijven? Omdat de rest nog minder goed is?

Keuzes maken de Mens

• synoniem
  • Niet online
Ik heb indertijd Freedom genomen om een combinatie van redenen. Als van die redenen niets overblijft door inlijving bij Trined dan ga ik straks voor de goedkoopste en wissel ik elk jaar van aanbieder.

• eymey
SAWYER schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:02:
[...]

Kijk je hebt een punt, maar het is ook inderdaad nog steeds hetzelfde signaal wat er uit komt.
En ik heb destijds gekozen voor Freedom want statisch IP. Maar dat weegt niet op tegen de nadelen meer voor mij. Ik heb een abo op Klik en Klaar genomen, alleen maar vanwege downtime Freedom in 18 maanden tijd. 3x downtime, 3x monteur die pas een halve maand later kan.

Odido heeft andere afspraken met de beheerder, waarschijnlijk een betere SLA want die kunnen in onze straat met 4 dagen een monteur sturen. En Odido kan ik zaterdag ook gewoon bereiken als het er af ligt.

Het mooie is dat netjes aangeef aan de helpdesk van Freedom dat doordat het allemaal zo lang duurt ik ook al ben overgestapt. Krijg ik het antwoord "Dat is dom, gaat je veel geld kosten, want je hebt nog een contract tot maart 2027. Want door je verhuizing, is je contract opnieuw ingegaan voor een jaar" - natuurlijk onzin, aldus hun eigen algemene voorwaarden maar dat terzijde.

Daar sta je dan een uur voor in de wacht.

Als Odido het nog slechter kan doen dan dit, ga ik buigen.
Het kan ook nog dat Odido in jouw woonplaats gebruik maakt van een andere belichter dan Freedom. Hier in Almere heeft Odido bijvoorbeeld zijn eigen apparatuur (via een partij die 'vroeger' nog een aparte 'belichtende' partij binnen Reggefiber was voor een aantal Reggefiber-merken zoals Lijbrandt en Vodafone Thuis, later T-mobile en nu dus Odido). Terwijl Freedom dus levert via de apparatuur van voormalig Cambrium/Tweak, nu fiberoperator.

Maar goed, het kan ook dat in jouw woonplaats gewoon beiden via WBA diensten van KPN gaan. Dan kan er inderdaad nog verschil zitten tussen de monteursdiensten die bij je thuis komen. Maar als er echt in de PoP iets moet gebeuren, dan heb je bij beide providers óf met mensen te maken die de apparatuur in de PoP beheren, of KPN(Netwerk) zelf.

Hoe dan ook, snap ook dat als er kennelijk iets mis is met jouw lijn, je na een aantal x downtime en geen oplossing er wel een keer klaar mee bent.
whahas schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:27:
Ik begin wel het idee te krijgen dat dit op termijn wél gevolgen kan hebben.

Ik ben om ideële redenen een abonnement gaan nemen op Freedom. Als ze hun idealen niet meer na gaan streven, waarom zou ik dan blijven? Omdat de rest nog minder goed is?
Het is en blijft de vraag wat je "minder goed" noemt.

Mocht Freedom opgaan in Trined, maar de rest technisch hetzelfde blijven ( Dus een in mijn geval rete stabiele 1 Gbps verbinding met bizar lage latency voor 51 euro per maand ), dan blijf ik waarschijnlijk gewoon.

Want deze technische voordelen tegen deze prijs vind ik bijna nergens, op wat andere kleinere providers na die hier ook via Fiberoperator of Fibercrew kunnen leveren. Maar Fibercrew doet hier GPON, wat voor mij ook afvalt omdat ik het té onstabiel vind op een open netwerk waar iemand die eerst nog bij een provider met AON belichting zat ineens op mijn GPON segment ge-patched kan worden terwijl daar nog AON apparatuur bij diegene actief is.... weg verbinding. En het is de vraag hoe lang Fibercrew nog belichting aan andere providers levert nu ze van Budget Thuis zijn.....

Maar mocht dat allemaal veel duurder worden indien bv. Trined alleen nog maar met KPN als belichter zou gaan werken, tsja, dan wordt het een ander verhaal.

Zelf ga ik echter niet jaarlijks switchen naar 'de goedkoopste'.

Odido is bij voorbaat al uitgesloten vanwege gebrek aan IPV6 en om de haverklap een stroom aan klachten over network congestion in random gedeeltes van het netwerk (vandaag bv. ook weer in het Odido glasvezel topic).

In mijn geval zou het dan toch waarschijnlijk KPN worden als enige serieus alternatief. Dat zou ik zeer betreuren, maar goed....

[ Voor 8% gewijzigd door eymey op 26-08-2026 22:17 ]

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:42
Volgens mij zijn TriNed en Fiber Operator zusterbedrijven, dus het lijkt me sterk die dat ooit alleen via KPN WBA zouden leveren, logischer zou zijn alleen via Fiber Operator, maar er is echt nog wel een flink verschil tussen Freedom en TriNed dus ik zie die niet zomaar integreren (afgezien van enkele diensten zoals de helpdesk).

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

jorikc schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:26:
Volgens mij zijn TriNed en Fiber Operator zusterbedrijven
Dat klopt, beide zijn volgens de website van de KvK onderdeel van PaWa Beheer B.V.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:52
eymey schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:13:
[...]

Het kan ook nog dat Odido in jouw woonplaats gebruik maakt van een andere belichter dan Freedom. Hier in Almere heeft Odido bijvoorbeeld zijn eigen apparatuur (via een partij die 'vroeger' nog een aparte 'belichtende' partij binnen Reggefiber was voor een aantal Reggefiber-merken zoals Lijbrandt en Vodafone Thuis, later T-mobile en nu dus Odido). Terwijl Freedom dus levert via de apparatuur van voormalig Cambrium/Tweak, nu fiberoperator.
Eymey,

De apparatuur van Odido (eigenlijk Glasoperator) is niet de apparatuur die vanuit Reggefiber Operator werd gebruikt voor Lijbrand, Concepts en later Telfort. Glasoperator heeft destijds nieuwe apparatuur laten plaatsen ten bate van Vodafone Thuis (wat nu uiteindelijk Odido heet).

Verder heb je wellicht wel gelijk dat Freedom via een andere partij levert dan Odido, maar dat verschilt uiteraard per woonplaats.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• eymey
Barre73 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:10:
[...]

Eymey,

De apparatuur van Odido (eigenlijk Glasoperator) is niet de apparatuur die vanuit Reggefiber Operator werd gebruikt voor Lijbrand, Concepts en later Telfort. Glasoperator heeft destijds nieuwe apparatuur laten plaatsen ten bate van Vodafone Thuis (wat nu uiteindelijk Odido heet).

Verder heb je wellicht wel gelijk dat Freedom via een andere partij levert dan Odido, maar dat verschilt uiteraard per woonplaats.
Thanks voor de correctie!

Dan heb ik een connectie net verkeerd gelegd. Ik weet dat er op een gegeven moment een tweedeling was in gebieden waar je "Reggefiber Operator" had en "KPN WBA/WMP+", met wel dezelfde soort diensten van bv. Lijbrandt, Concepts, Telfort en later ook Vodafone Thuis. Ik ben nog van Lijbrandt naar Vodafone Thuis naar Telfort gegaan, op een gegeven moment, voor ik bij Tweak terecht kwam.

Nu ik er meer over nadenk was het Vodafone Thuis pakket dat ik ooit heb afgenomen (met Amino, CATV en internet via DHCP ) wellicht ook weer anders dan waarmee het uiteindelijk door T-mobile is over genomen).

De connectie met Glasoperator en Vodafone Thuis, later T-mobile en nu Odido, was ik bekend mee (was alleen de naam Glasoperator even kwijt).

• whahas
eymey schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:13:
[...]

[...]

Het is en blijft de vraag wat je "minder goed" noemt.

Mocht Freedom opgaan in Trined, maar de rest technisch hetzelfde blijven ( Dus een in mijn geval rete stabiele 1 Gbps verbinding met bizar lage latency voor 51 euro per maand ), dan blijf ik waarschijnlijk gewoon.

Want deze technische voordelen tegen deze prijs vind ik bijna nergens, op wat andere kleinere providers na die hier ook via Fiberoperator of Fibercrew kunnen leveren. Maar Fibercrew doet hier GPON, wat voor mij ook afvalt omdat ik het té onstabiel vind op een open netwerk waar iemand die eerst nog bij een provider met AON belichting zat ineens op mijn GPON segment ge-patched kan worden terwijl daar nog AON apparatuur bij diegene actief is.... weg verbinding. En het is de vraag hoe lang Fibercrew nog belichting aan andere providers levert nu ze van Budget Thuis zijn.....

Maar mocht dat allemaal veel duurder worden indien bv. Trined alleen nog maar met KPN als belichter zou gaan werken, tsja, dan wordt het een ander verhaal.

Zelf ga ik echter niet jaarlijks switchen naar 'de goedkoopste'.

Odido is bij voorbaat al uitgesloten vanwege gebrek aan IPV6 en om de haverklap een stroom aan klachten over network congestion in random gedeeltes van het netwerk (vandaag bv. ook weer in het Odido glasvezel topic).

In mijn geval zou het dan toch waarschijnlijk KPN worden als enige serieus alternatief. Dat zou ik zeer betreuren, maar goed....
Volgens Freedom.nl wordt er op mijn adres vanuit Freedom enkel XGSPON geleverd. Ik kan wel kiezen KPN of Delta als belichter. Alleen heb ik het vanaf het begin en Delta was hier eerder met glasvezel. Wanneer ik een verandering van techniek doe, ga ik wellicht minder betalen, maar ik betaal nu per jaar € 693,- en ben daar best tevreden mee. Dat is overigens met 200 Mbit/s, want meer heeft mijn 1-persoons huishouden niet nodig.

Keuzes maken de Mens

• Keypunchie
  • Niet online
maar ik betaal nu per jaar € 693,- en ben daar best tevreden mee
Wat krijg je daarvoor. Want ik vind dat wel prijzig, als het alleen Internet is.

• eymey
@whahas ik denk hetzelfde als @Keypunchie . €57,75 per maand voor 200 Mbit/s vind ik best veel. Ik vermoed door KPN als belichter ?

En dat is wel een beetje het probleem ook, met Freedom..... Als je ergens woont waar je alleen KPN als belichter kan hebben, dan ben je screwed (en zou ik denk ik niet snel voor Freedom kiezen ook). Want dan krijg je een 50 Mbit/s rietje als verbinding, voor hetzelfde bedrag waarvoor ik 1 Gbps heb met FiberOperator als belichter....

Weet niet of dat met Delta minder kan, maar als dat wel zou kunnen zou ik dat zeker overwegen, ookal houdt dat een tech change in.

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

eymey schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:03:
@whahas ik denk hetzelfde als @Keypunchie . €57,75 per maand voor 200 Mbit/s vind ik best veel. Ik vermoed door KPN als belichter ?

En dat is wel een beetje het probleem ook, met Freedom..... Als je ergens woont waar je alleen KPN als belichter kan hebben, dan ben je screwed (en zou ik denk ik niet snel voor Freedom kiezen ook). Want dan krijg je een 50 Mbit/s rietje als verbinding, voor hetzelfde bedrag waarvoor ik 1 Gbps heb met FiberOperator als belichter....

Weet niet of dat met Delta minder kan, maar als dat wel zou kunnen zou ik dat zeker overwegen, ookal houdt dat een tech change in.
Dat dacht ik dus ook. Bij Glasnet word het 'KPN Taks' genoemd. Maar het schijnt als er KPN ligt toch goedkoper dan KPN zelf.

tweakuwe in 'Simpel begint met aanbieden van vast internet via glasvezel - update'

Als je dan die providers wilt is een ander verhaal (genoeg redenen voor om ze niet te kiezen).

• The Zep Man
eymey schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:03:
En dat is wel een beetje het probleem ook, met Freedom..... Als je ergens woont waar je alleen KPN als belichter kan hebben, dan ben je screwed
Dit is overdreven. Er zijn voldoende plekken in Nederland waar FttH in het geheel niet aangeboden worden. Dat is een stuk erger.

Zelf heb ik een Freedom verbinding via een KPN-lijntje. Ik ben totaal niet tevreden met de KPN tax, maar het is niet alsof er via deze lijn andere providers zijn die hetzelfde aanbieden, laat staan voor minder. De glasboeren zijn vrij om een lijn naast die van KPN aan te komen leggen en de overheid is vrij om glasnetwerken los te koppelen van ISP's. De bal ligt dus niet bij mij en daarom maak ik mij er niet druk om.

• eymey
RobbyTown schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 23:08:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Bij Glasnet word het 'KPN Taks' genoemd. Maar het schijnt als er KPN ligt toch goedkoper dan KPN zelf.

tweakuwe in 'Simpel begint met aanbieden van vast internet via glasvezel - update'

Als je dan die providers wilt is een ander verhaal (genoeg redenen voor om ze niet te kiezen).
Providers als Simpel kunnen vast internet vaak goedkoper aanbieden omdat ze ook andere 'zaken' aanbieden, zoals in dit geval mobiel internet. Of ze doen (zoals bij mobiel) gewoon een 'white label' wholesale product doorverkopen en hoeven daar dan zelf, behalve de afdracht aan de partij die de daadwerkelijke techniek regelt, bijna geen kosten te maken.

En dan kunnen ze gewoon schuiven met welke kosten ze doorberekenen, of op 1 onderdeel maar net (of net niet) kostendekkend te werken.
The Zep Man schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

Dit is overdreven. Er zijn voldoende plekken in Nederland waar FttH in het geheel niet aangeboden worden. Dat is een stuk erger.

Zelf heb ik een Freedom verbinding via een KPN-lijntje. Ik ben totaal niet tevreden met de KPN tax, maar het is niet alsof er via deze lijn andere providers zijn die hetzelfde aanbieden, laat staan voor minder. De glasboeren zijn vrij om een lijn naast die van KPN aan te komen leggen en de overheid is vrij om glasnetwerken los te koppelen van ISP's. De bal ligt dus niet bij mij en daarom maak ik mij er niet druk om.
Tsja, zo kan je natuurlijk alles wegrelativeren ;)

Maar je hebt zeker een punt. Helemaal geen glas kunnen krijgen (of alleen Ziggo, of zelfs dat niet) zou een stuk vervelender zijn.

Echter, je er druk om maken heeft wel degelijk zin. Hoe meer signalen uit 'de markt', hoe sneller de overheid kan besluiten er iets aan te doen. Natuurlijk kunnen concurrenten ook zelf een lijn leggen naast die van KPN, maar heel erg realistisch is dat in de praktijk niet (op wat gebieden na waar Open Dutch Fiber dat wel doet).

Maar uiteindelijk heb je het gewoon te doen met wat er naar jouw huis toe ligt, daar heb je gelijk in.

• Keypunchie
  • Niet online
Dat is een heel sterke minderheid intussen. Zo'n 9 van de 10 miljoen huishouden hebben toegang: https://www.emerce.nl/nie...eeft-geen-zicht-glasvezel

De laatste 5% invulling staat op de rol. Dan blijft er 5% waar geen plannen voor zijn, dat zal de laatste stukjes buitengebieden en individuele huizen betreffen.

Overigens heeft een groot deel van die huizen mogelijk *wel* al kabel. Voor de al geplande 5% is die kans zelfs zeer groot, maar dat terzijde.
Maar uiteindelijk heb je het gewoon te doen met wat er naar jouw huis toe ligt, daar heb je gelijk in.
Met Klik&Klaar en eventueel satelliet als achtervang.

• The Zep Man
eymey schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:59:
Echter, je er druk om maken heeft wel degelijk zin. Hoe meer signalen uit 'de markt', hoe sneller de overheid kan besluiten er iets aan te doen.
"De overheid" is in deze ACM. Die staat nou niet bekend om diens proactieve of meewerkende houding, zelfs niet als de markt daarom schreeuwt.
Keypunchie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:16:
Dat is een heel sterke minderheid intussen.
Oh, dat gooit mijn gehele vergelijking in het water. :+
Overigens heeft een groot deel van die huizen mogelijk *wel* al kabel.
Via die kabel levert doorgaans enkel de kabelmaatschappij onder diens eigen labels. Daarop krijg je geen Freedom of een provider die biedt wat Freedom biedt.
Met Klik&Klaar en eventueel satelliet als achtervang.
Met high latency en fluctuerende snelheid als achtervang. Dat is geen alternatief. Dat is een noodoplossing bij gebrek aan iets beters.

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
eymey schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:59:
[...]

Maar je hebt zeker een punt. Helemaal geen glas kunnen krijgen (of alleen Ziggo, of zelfs dat niet) zou een stuk vervelender zijn.
Starlink /s :o

• eymey
Starlink is maar een matig alternatief. Het is hooguit goed genoeg als laatste middel, als er écht helemaal geen (of slechte) vaste infrastructuur is.

• Keypunchie
  • Niet online
We dwalen af van Freedom, maar in stedelijk gebied is Klik&Klaar een alternatief voor genoeg mensen. Ja, er is iets meer latency, maar wanneer je geen FPS'en speelt is dat niet echt een beperkende factor. Snelheden wisselen, maar net een speedtest gedraaid en ik heb 140/50 nu.

De vraag is of je met een Odido (en zeker een Starlink) in zee wil, gezien hun houding ten opzichte van de rechten van gebruikers, qua privacy en veiligheid. Voor mijn vaste verbinding niet echt (meer). Als backup accepteer ik Odido.

• joop99
The Zep Man schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:24:
[...]

"De overheid" is in deze ACM. Die staat nou niet bekend om diens proactieve of meewerkende houding, zelfs niet als de markt daarom schreeuwt.

[...]
In mijn herinnering heeft ACM een aantal keren wel degelijk ingegrepen maar ging vervolgens hun zaak onderuit bij de rechter. Ik weet dat in het verleden partijen als Tweak en ik denk ook Freedom echt wel inzicht hebben gegeven hoe e.a. in elkaar zit (zij hebben tenslotte baat bij ingrijpen) maar is de wetgeving niet voldoende voor de ACM om echt te kunnen doorbijten.

• zordaz
joop99 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:44:
[...]

In mijn herinnering heeft ACM een aantal keren wel degelijk ingegrepen maar ging vervolgens hun zaak onderuit bij de rechter. Ik weet dat in het verleden partijen als Tweak en ik denk ook Freedom echt wel inzicht hebben gegeven hoe e.a. in elkaar zit (zij hebben tenslotte baat bij ingrijpen) maar is de wetgeving niet voldoende voor de ACM om echt te kunnen doorbijten.
Inderdaad, de spijker op zijn kop. Daarnaast heeft de ACM er steeds meer taken bij gekregen, maar niet de bijbehorende middelen om die nieuwe taken ook naar behoren uit te voeren. Erg wrang, want daarmee kan er gewoon onvoldoende gehandhaafd worden. Dat kun je eerder de politiek verwijten dan 'de overheid'.

• whahas
@Keypunchie @eymey : Ik betaal Delta belasting. In mijn geval is KPN de goedkopere belichter. Ik heb inderdaad enkel internet van 200 Mbit/s.

Ja, ik heb wel eens een tech change overwogen, maar Delta was hier eerder met glasvezel en ik wil KPN niet belonen voor nóg een keer in mijn gemeente alle straten open te gooien met precies dezelfde techniek qua glasvezel, puur omdat ze niet willen leveren via Delta.

Of is het zo dat Delta KPN niet toelaat om via hun netwerk? Zo diep zit ik er allemaal niet in. Technisch gezien kan ik makkelijk wisselen. Behoud ik dan ook mijn jaarkorting?

Ik las ooit iets dat ik automatisch overga op een maandelijks abonnement als ik een tech change doe, omdat ik dan een nieuw contract aanga.

Ik had overigens niet verwacht dat mijn losse opmerking een hele discussie teweeg zou brengen. Alleen als geld filosoof zou ik moeten weten dat mensen gevoelig zijn voor prijzen.

Keuzes maken de Mens

• eymey
@whahas Jammer dat het bij Delta kennelijk nóg duurder is.

En qua naast elkaar opereren op 1 netwerk, tsja....

In Almere (en een hele aantal andere plaatsen) heeft Reggefiber/KPN glasvezelinfrastructuur gelegd volgens "Point to Point" topologie, waarbij 1 vezel thuis dus 'mapped' naar 1 vezel in de PoP. Hier hebben wel 4 afzonderlijke partijen eigen apparatuur in de PoP staan en zijn dus hun eigen 'belichter'. Wat mij betreft zou dit, qua telecommuncatie als 'nutsvoorziening' gewoon overal zo moeten zijn, waarbij geen enkele partij daarna nog zelf hoeft te graven. Nadeel is wel dat die PoP's groter zijn (en dus meer grond kosten) en dat alles onder de grond ook moeilijker te beheren en repareren is, als er een keer wat mis gaat.

Op 'de kabel' van Ziggo of nieuwere "Point To MultiPoint" netwerken heb je in principe shared medium en dus maar 1 partij die de lijn ook echt 'actief' kan maken.

Nou weet ik niet wat Delta en/of KPN in jouw plaats aanlegt en wat precies de motivaties zullen zijn om elkaar wel of geen toegang te verlenen, maar kennelijk vinden beiden het aantrekkelijker om zelf hun eigen fysieke infrastructuur in te graven.....

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:52
Het gaat wat OT zo maar wat KPN betreft kan ik wel aangeven waarom zij graag zelf aanleggen. Het is zeer vergelijkbaar met een woning huren of kopen. Na 30 jaar huren heb je nog steeds niks maar je hebt wel maandelijks huur betaald. Bij koop (zelf aanleggen in dit geval dus) investeer je eerst flink. Als bedrijf schrijf je dat af in 10 jaar. Alles daarna kost je minder per maand (onderhoud en storingen) en het is volledig van jezelf.

Delta legt trouwens P2P aan maar de PoPjes zijn niet ontworpen voor apparatuur van meerdere belichters. Partijen als Odido, Ziggo en Freedom kopen Wholesale belichting in bij Delta.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• whahas
Wat moet er gebeuren om in Nederland geregeld te krijgen dat de belichting van glasvezel publiek geregeld gaat worden? Dat is toch inmiddels essentiële infrastructuur?

Ja, misschien gaat dat voorbij dit onderwerp, maar nu we het er toch over hebben...

Hoeveel mensen hier hebben ervaring met een tech change bij Freedom?

Keuzes maken de Mens

• Mari_eu
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:53
whahas schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:33:
Wat moet er gebeuren om in Nederland geregeld te krijgen dat de belichting van glasvezel publiek geregeld gaat worden?
In 1989 is in Nederland de telecommarkt geprivatiseerd. Tot die tijd had KPN het alleenrecht. Denk niet dat we naar die situatie terug moeten willen.

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
whahas schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:33:
...
Hoeveel mensen hier hebben ervaring met een tech change bij Freedom?
Ooit overgestapt met een tech-change van DSL (KPN) naar XGSPON (KPN/Glaspoort), dus van koper naar glas.

TLDR; Erg tevreden en goed geregeld.

Wat er toen gebeurde en wat ze vermoedelijk nog steeds doen is het volgende. Er wordt bij de aanvraag een tweede verbinding voor je aangevraagd. Bij glasvezel is het altijd handig om een monteur erbij te nemen; alleen al voor het geval de belichter een steekje heeft laten vallen. Bij mij kwam ook een KPN monteur die de ONT aansloot en de zooi heeft doorgemeten.
Op dat moment had ik nog gewoon een DSL verbinding actief. Toen de monteur klaar was zette ik zelf de WAN verbinding van mijn router over van de dsl naar ONT. Volgens mij heb ik toen voor de zekerheid wel een reboot gedaan; in ieder geval ging ik vlekkeloos over. Volgens mij kwam een paar uur later de monteur die via Freedom was gestuurd; die heeft een kop koffie gekregen en is toen na het nemen van wat foto's weggegaan.
De DSL verbinding is daarna door Freedom opgezegd.

Nu zijn er meerdere tech-change situaties:
- koper > glas
- glas (AON) > glas (XGSPON)
- etc
In hoeverre dit proces voor jou hetzelfde is kan je beter zelf aan Freedom vragen. Of kijken op de Helpdesk pagina's.

Edit:
Je betaald niet zelf dubbel voor de lijnen. Tot het moment van overstap betaal je voor de oude lijn. Vanaf het moment van overstap voor de nieuwe lijn.

[ Voor 5% gewijzigd door purge op 29-08-2026 23:15 ]

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Plaats zoiets ook wel in de juiste tijdsgeest. WAN is altijd de beperkende factor geweest, tot nu. De gemiddelde computerbezitter met een hdd en later ssd in de computer, die kon altijd vele malen sneller data opslaan dan van internet halen. Het kostte dagen, zelfs weken om vanaf internet je lokale opslag vol te downloaden, met eerder ook nog een telefoontikken kapitaal.

In die grote geschiedenis gesteld, ben je als glasvezel huishouden door de aanbiedingen van internetsnelheid de afgelopen paar jaar opeens overklast. Wil je vandaag een 1TB opslag vol schrijven, en dat is voor veel huishoudens al ver bovengemiddeld, dan ben je met multigigabit internet als de andere kant het bijhoudt, binnen een uur klaar. Die snelheid naar iedereen brengen, zeg even nuts xgspon25, daar kun je nog heel lang mee vooruit eer die trend zich ooit weer omkeert.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Aangezien SATA op sterven na dood is ben ik mijn NAS naar PCI-e 4.0 x 4 bays (middels Inter-Tech SU-2 Backplanes en interfacekaarten met 2x SFF-8654 8i) aan het upgraden en ben ik aan het kijken naar 100GbE kaarten. Je verhaal gaat dus niet voor iedereen op.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 30-08-2026 00:57 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ocf81 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 00:55:
Aangezien SATA op sterven na dood is ben ik mijn NAS naar PCI-e 4.0 x 4 bays (middels Inter-Tech SU-2 Backplanes en interfacekaarten met 2x SFF-8654 8i) aan het upgraden en ben ik aan het kijken naar 100GbE kaarten. Je verhaal gaat dus niet voor iedereen op.
Een mooi iPerf getalletje is ook gewoon een use-case natuurlijk

• joop99
Mari_eu schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:19:
[...]
In 1989 is in Nederland de telecommarkt geprivatiseerd. Tot die tijd had KPN het alleenrecht. Denk niet dat we naar die situatie terug moeten willen.

[...]
Daar moeten we zeker niet naar terug willen, ADSL was niet iets waar KPN hard voor gelopen heeft, dat is zwaar bevochten. We hadden nog heel lang ISDN gehad als dat gevecht niet geleverd was.

[ Voor 8% gewijzigd door joop99 op 30-08-2026 07:52 ]

• synoniem
  • Niet online
joop99 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 07:51:
[...]

Daar moeten we zeker niet naar terug willen, ADSL was niet iets waar KPN hard voor gelopen heeft, dat is zwaar bevochten. We hadden nog heel lang ISDN gehad als dat gevecht niet geleverd was.
ISDN was wel al 64 kbps up en down met zijn twee datakanalen en en een stuurkanaal van 16 kbps met X25 protocol. Echt een hele verbetering en ook stabieler t.o.v. de gewone modems uit die tijd.

• Keypunchie
  • Niet online
En dubbele tikken, geweldig voor KPN.

We dwalen enorm af, maar het idee bij zoiets is een genationaliseerde netwerkbeheerder, en dienstenleverancier daarbovenop. Beetje zoals ProRail voor het spoor en vervoerders als NS, Arriva en Keolis.

Dit model bestaat in Australië, met NBN als de netwerkbeheerder.

Freedom zou dan puur een leverancier zijn "over the top" en niet verschillende tarieven hebben afhankelijk van de netwerkpartij.

[ Voor 19% gewijzigd door Keypunchie op 30-08-2026 10:00 ]

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste