Barre73 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:20:
Ik reageer vooral even op bovenstaande laatste zin. Die twee dingen hebben 100 procent zeker niks met elkaar te maken. Die verkoop ligt nog bij de ACM ter goedkeuring en de betreffende adressen zijn ook binnen KPN super geheim en worden zeker niet gebruikt voor het aangeven van plannen in jouw buurt. 
Dus als KPN dat aangeeft zijn er andere (concrete) plannen.

Tja; het leek een beetje 1+1. Glaspoort die even geleden dus aangaf dit gebied in onderzoek te hebben; bovenstaande nieuws dat het vooral om "'dunbevolkte gebieden verspreid over meerdere regio's" gaat (dat is hier van toepassing; voormalig "Glasvezel buitenaf" gebied).
Ik heb wel van hun gehoord (de familie waar ik dit nu voor aan het uitzoeken ben) dat zij bedrijfseigenaren kennen die door KPN/glaspoort waren benaderd. En in wat nieuwsberichten hebben ze het ook over eerst gestapelde woningen en appartementencomplexen en later "enkele woningen".
Ik heb geen reden om jou niet te geloven hoor, ik heb er alleen aan hard hoofd in dat KPN/Glaspoort hier (in een dorpje en uitgestrekt buitengebied) een 2e glasvezelnetwerk gaat uitrollen, ook waar veel inwoners de glasvezeluitleg en providers van het Delta netwerk niet bepaald positief hebben ervaren.
Zoals ik hierboven heb aangegeven, ruim €250 duurder op jaarbasis.
Nou biedt de combinatie van Solcon wel voordelen i.c.m. KPN/Simyo mobiele abonnementen (die zij hebben) maar de verschillende providers vergelijken zonder mobiele abonnementen erbij te betrekken, is al lastig genoeg.
Daarnaast internet is internet. Tenzij er hele speciale eisen zijn maakt het voor de meeste mensen niks uit hoe het internet binnen komt.
True. Ik voorzie bij hen bij de router ook alleen maar de behoefte aan IP-adress reserveren (voor een aantal apparaten) en VPN-server (Wireguard/OpenVPN) zou leuk zijn (dan kan de antieke RPi met PiVPN weg).
Maar gaat verder vooral om dat de router stabiele apparaten zijn.
Bij veel providers is eigen router en TV kijken gewoon plug en play. Daar is dus niks bijzonders aan.
Heb zelf niet veel ervaring met routers bij glasvezel (zit zelf bij Ziggo met modem in bridge-modus), maar dat is toch niet helemaal zo?
Zoals de reactie van @
esky al aangeeft; bij de ene provider krijg je blijkbaar een router die direct aan de glasvezelkabel hangt en bij de ander zit er eerst nog een converter tussen.
En dan heb je nog bijvoorbeeld dit verhaal: 
[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2
En als je IPTV gebruikt is een eigen router vaak helemaal lastig. Zelfs switches met IGMP snooping werken niet altijd feilloos.
esky schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:23:
Ik heb geen ervaring met TV bij deze providers, wat ik wel weet is dat je bij Delta en Caiway een router krijgt die direct op glas is aangesloten. Bij Odido, Plinq en Solcon wordt er een 
Nokia XS-010X-Q geplaatst die glas omzet in ethernet waar dan een router van de provider (of van jezelf) aan gehangen wordt. Nadeel extra stroomstekker in je meterkast. Voordeel makkelijker eigen router aansluiten.

Ah, goed om te weten.
In het andere topic (
Piet91 in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie") heb ik hierover ook al een gepost met een overzicht van de providers en hun router/TV-product etc.
Nadeel is dus wel als je bijv. eerst Odido, Plinq of Solcon neemt en evt. een eigen router koopt/gebruikt; en later van ISP wil wisselen naar Caiway of Delta dat je netwerk alsnog moet aanpassen. (eigen router moeilijker)
Beetje off-topic, maar op de 
netwerkkaart heeft KPN hele gemeentes geel gekleurd. Hier krijg je bijvoorbeeld als melding op alle postcodes in de gemeente die nog geen glas van KPN hebben al meer dan een jaar het niet veel zeggende: "We maken een plan voor jouw buurt".
Op die kaart staan een aantal nieuwbouwprojecten (lees; nieuwe woonwijk of cluster nieuw woningen/appartementen) duidelijk aangegeven als "Glasvezel in aanleg" (blauw) en dat klopt; want de vergunningen daarvoor heb ik in de lokale krant gelezen en de glasvezelsprieten heb ik gezien.
Maar de rest van het gebied/dorpen is niet geel van "Glasvezel planning" maar op de site van Glaspoort staat dat ze hier onderzoek doen. En als ik een aantal adressen invoer op de KPN website staat daar ook expliciet dat er glasvezel komt.
Goed, lang verhaal. Kosten zijn bekend, TV-product is bekend en nu ook bij welke provider je wel/makkelijker een eigen router kan gebruiken. 
Mijn belangrijkste vraag in de vorige reactie was meer of er bepaalde grote verschillen zijn (in installatie, product, gebruik o.i.d.) waar ik rekening mee moet houden of dat er bepaalde voorkeuren waren.
Maar ik heb niet echt het idee dat er bepaalde providers bij Tweakers positief uitspringen t.o.v. de andere providers.
Dit verhaal bij de familie maar eens voorleggen dan.