Juist om in deze sneeuw een beetje te spelen ;-)cryptapix schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:16:
[...]
Dan hebben we zojuist het enige voordeel aan mijn MY24 Enyaq 60 (waarvan me was beloofd dat die alle nieuwe dingen van de 85 zou hebben) gevondenDank. Ik zou overigens niet weten waarom je uit zou zetten. Ik heb het gewoon aanstaan; ook met deze sneeuw.
- Je hebt gelijk, ik heb nog even gecheckt bij SET, ik dacht dat dit banden oid was. Hier staat inderdaad ESC. Ik hoop dat hiermee ook de ASR wordt uitgeschakeld. In het ´Wagen´ menu of ergens stond in ME3.8 de mogelijkheid van ESC uitschakelen als enige onder een ASR menuutje.cryptapix schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:18:
[...]
- ESP kun je toch gewoon uitzetten met de fysieke knoppen in je middenconsole?
- B stand werkt prima met dit weer. Gewoon niet het pedaal van 0 naar 100 in 1 keer loslaten. Voor het wegrijden werkt het wel om de ECO drive mode aan te zetten ipv normaal of sport.
- nee dat kun je niet instellen. Je hebt er wel invloed op. Niet te vaak de app openen (want dan ontwaakt de auto) en lange stukken rijden. Teveel korte stukjes rijden is problematisch voor de 12V accu.
- Ik heb een collega die steevast in B rijdt en vorig jaar een uur lang met fijngeknepen billetjes in de auto heeft gezeten toen er ook allemaal ijsplaten lagen. Hij bedacht zich wat laat dat het wegslippen bij 'gas los' door de B stand kwam. Goed om te horen dat de B stand bij jou goed werkt.
Het willen uitschakelen van ASR is handig als je vast staat, met wat beweging kan je jezelf uit zand/ijs 'schommelen'. Of desnoods zijwaarts opschuiven naar grip. Niet voor op de doorgaande weg dus, dan zeker aanlaten want deze functie heeft vele levens gered.
Ah oke, ESP uit betekent niet uit/uit, maar later ingrijpen denk ik?Solarman schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:31:
[...]
Bij Voertuig > Voertuig >( afbeelding draaien tot) Remmen. Hieronder staat ESP waar je hem aan/uit kunt zetten.
Wellicht was het vanmiddag wat handiger geweest om achteruit uit het parkeervak te komen.cryptapix schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:16:
[...]
Dan hebben we zojuist het enige voordeel aan mijn MY24 Enyaq 60 (waarvan me was beloofd dat die alle nieuwe dingen van de 85 zou hebben) gevondenDank. Ik zou overigens niet weten waarom je uit zou zetten. Ik heb het gewoon aanstaan; ook met deze sneeuw.
Zoals ik hierboven beschreven has gebeurt het ook in zijn achteruit. Als de auto merkt niet verder te kunnen dan stopt ie gewoon.
Ik moest een keer of 5 schakelen van voor naar achteren om zo tegen het bergje sneeuw naar voren op te rijden en weer naar achteren om uit het parkeervak te komen.
Dan wil je toch iets meer te zeggen hebben dan dat de auto op dat moment toe laat.
Ik zou de fabrikanten eigenlijk verschillende 'omgevingsprofielen' voorstellen. Zoals winters weer, carwash stand etc. Nu moeten we het enkel doen met de rijprofielen die elke keer terug gaan naar standaard.
Je remt te weinigBadname2 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:02:
Hebben jullie ook afgelopen dagen dat de remmen bij het opstarten echt keihard vast zitten? Ben soms bang dat er iets stuk gaat zo hard schieten ze los.
Sinds m’n bandenwissel zijn ze sowieso piepend luid geworden op lage snelheden.
Heb geprobeerd een foto te maken, zien jullie iets geks?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik moet zeggen dat ik heel weinig echt flinkt hoef te trappen vanwege het regenereren.
Maar bedoel je piepend luid met het remmen zelf neem ik aan?
Bij een bandenwissel doen ze normaal niks aan de remmen.
Kan zijn dat het op sommige plekken ASR heet, de anti slip regulatie, als onderdeel van ESP.
Succes vandaag!
Succes vandaag!
[ Voor 11% gewijzigd door Tomas33 op 07-01-2026 07:45 ]
Zit er echt zoveel verschil in de B-stand van verschillende modellen?
Zelfs als ik mijn 2021 IV80 gaspedaal in 1 klap los laat gaat de auto niet slippen maar remt juist rollend..
Zelfs als ik mijn 2021 IV80 gaspedaal in 1 klap los laat gaat de auto niet slippen maar remt juist rollend..
Ik heb er ok zo een, besteld bij A-Point voor €16,- en gratis opgehaald de dag erna bij de dealer in Hoofddorp.A3-D schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:40:
[...]
Waar heb je die opgehaald voor 16 euro? Dan ga ik die daar ook ophalen als het enigszins in de buurt is.
Ik gebruik hem eigenlijk altijd, mijn auto staat het grootste deel van de week stil. Werkt perfect om het binnenwerk droog te houden, niet alleen bij sneeuw maar ook bij regen, van miezer tot een fikse bui.
Hij kan inderdaad niet blijven zitten tijdens het rijden, dan berg ik hem op in de kofferbak. Ik kan me voorstellen dat als je elke dag de auto gebruikt je hem alleen gebruikt als er slecht weer wordt verwacht. Voor mij is het een kleine moeite (en een kleine prijs) om hopelijk te voorkomen dat het laadklepje (weer) niet werkt.
Dat is hem (ASR)Solarman schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:31:
[...]
Bij Voertuig > Voertuig >( afbeelding draaien tot) Remmen. Hieronder staat ESP waar je hem aan/uit kunt zetten.
Inmiddels ook in mijn bezit, bij het magazijn van Hoogenboom Rotterdam opgehaald vandaag voor een kleine 21 euro. Met mijn vorige Enyaq heb ik dus al het probleem een keer gehad dat de laadklep niet meer open ging. Bij het thuisladen gaat hij er dan ook vanaf nu standaard op bij regen/sneeuw.Puss schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:56:
[...]
Ik heb er ok zo een, besteld bij A-Point voor €16,- en gratis opgehaald de dag erna bij de dealer in Hoofddorp.
Ik gebruik hem eigenlijk altijd, mijn auto staat het grootste deel van de week stil. Werkt perfect om het binnenwerk droog te houden, niet alleen bij sneeuw maar ook bij regen, van miezer tot een fikse bui.
Hij kan inderdaad niet blijven zitten tijdens het rijden, dan berg ik hem op in de kofferbak. Ik kan me voorstellen dat als je elke dag de auto gebruikt je hem alleen gebruikt als er slecht weer wordt verwacht. Voor mij is het een kleine moeite (en een kleine prijs) om hopelijk te voorkomen dat het laadklepje (weer) niet werkt.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Ik heb nu al een paar keer gehad dat de auto stopt met laden na een korte periode, variërend van een paar minuten tot een kwartier of een uur. Ik moet dan de stekker verwijderen en een nieuwe laadsessie starten om het weer werkend te krijgen.
Herkent iemand dit? Ik kan er in het topic niets over vinden.
Het zou ook aan mijn laadpaal kunnen liggen. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij was ik all keren dat het probleem zich voordeed thuis aan het laden.
Het zou ook aan mijn laadpaal kunnen liggen. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij was ik all keren dat het probleem zich voordeed thuis aan het laden.
@cryptapix ik heb bij mij thuis gemerkt dat als je eerst de laadkabel insteekt en dan pas je laadkaart scant dat het laden dan wel eens stopt. Ik denk met het automatisch ontgrendelen.
Enyaq 85 facelift icm een Peblar White Label (Eneco).
Eerst laadkaart scannen en dan insteken geeft geen problemen hier.
Hmm ik scan altijd eerst en daarna doe ik de kabel er in. De sleutel ligt gewoon binnen, dus de auto zou gewoon op slot moeten zitten en blijven. Ik kan het wel een andersom proberen. Maar het lastige is dat het maar heel af en toe gebeurt. Nog geen 1 op de 10 keer denk ik.KweNi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:42:
@cryptapix ik heb bij mij thuis gemerkt dat als je eerst de laadkabel insteekt en dan pas je laadkaart scant dat het laden dan wel eens stopt. Ik denk met het automatisch ontgrendelen.
Oh dit is gek, de auto lijkt het wel als 1 sessie te zien. Dat suggereert dat het aan de laadpaal ligt.
[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 07-01-2026 22:50 ]
Ik gebruikte in het verleden wel eens het systeem van mijn energie maatschappij, waarbij de energie maatschappij het laden kon starten en stoppen om op die manier alleen te laden als er weinig energie vraag was. Ik kreeg dan een paar cent korting.cryptapix schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:26:
Ik heb nu al een paar keer gehad dat de auto stopt met laden na een korte periode, variërend van een paar minuten tot een kwartier of een uur. Ik moet dan de stekker verwijderen en een nieuwe laadsessie starten om het weer werkend te krijgen.
De Enyaq raakte daar nogal eens van in de war, vooral als er meerdere keren gestart en gestopt werd en stopte dan met laden.
Zou dat het kunnen zijn?
Ik ken dat zeker. Ik verdacht eerst de Enyaq.cryptapix schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:26:
Maar finaal was het de Smappee laadpaal thuis. Heb jij ook zo'n onding misschien?
@helloitsme @Cafe Del Mar
Dank voor jullie reacties. Ik heb geen systeem waar de energieleverancier invloed op heeft (geen koppeling). De paal is van Bluecurrent. Van hen heb ik inmiddels vernomen dat ze een bepaalde foutmelding in de paal zagen die het stoppen zou kunnen hebben veroorzaakt; ze hebben wat instellingen aangepast. Dus nu maar eens zien of het weg is.
Dank voor jullie reacties. Ik heb geen systeem waar de energieleverancier invloed op heeft (geen koppeling). De paal is van Bluecurrent. Van hen heb ik inmiddels vernomen dat ze een bepaalde foutmelding in de paal zagen die het stoppen zou kunnen hebben veroorzaakt; ze hebben wat instellingen aangepast. Dus nu maar eens zien of het weg is.
Ziet er niet verkeerd uit. Ik ben net ook aan het kijken voor een dakkoffer voor mijn aanstaande Enyaq. Hoe werkt zo'n trekhaakkoffer als je iets uit de achterbak moet hebben, is dat lastig / irritant? En gaat de achterklep nog goed open?JanHenk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:02:
[...]
[Afbeelding]
@Rubman Net terug uit Oostenrijk met een Thule Arcos L (400 liter). Als je een dakkoffer overweegt, zou ik zeker ook de trekhaakkoffer overwegen.
Ben er heel enthousiast over. Je merkt er niks van. Zowel niet qua verbruik als rijden. De kinderwagen, slee, skischoenen, helmen, etc. ging er allemaal in. Had ineens enorm veel ruimte in de kofferbak over.
Bij laders ging het ook prima. Effe opletten soms. Ander voordeel is dat je gewoon bij de kofferbak kunt, hoeft hem niet te kantelen of iets dergelijks. Had hem via marktplaats gehuurd.
In de zomer gaan we overigens met vouwwagen.
Ski's / board heb je door het skiluik in de achterbank gestoken denk ik want die zullen hier niet inpassen lijkt me toch?
Dank vast.
Je kan juist prima bij de kofferbak, met deze specifieke variant van een trekhaakkoffer. Hij is laag en zit een stukje van de auto af. Daardoor kun je zelfs nog tussen de bumper en de koffer staan. En hij zit onder de kofferklep, dus die gaat gewoon normaal open.mister9 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:19:
[...]
Ziet er niet verkeerd uit. Ik ben net ook aan het kijken voor een dakkoffer voor mijn aanstaande Enyaq. Hoe werkt zo'n trekhaakkoffer als je iets uit de achterbak moet hebben, is dat lastig / irritant? En gaat de achterklep nog goed open?
Ski's / board heb je door het skiluik in de achterbank gestoken denk ik want die zullen hier niet inpassen lijkt me toch?
Dank vast.
Alleen kinderski’s passen in deze inderdaad. Of je moet zelf klein van stuk zijn.
Maar er is ook Thule Arcos XL, sinds kort. Die is een stuk breder en dus wél gemaakt voor ski’s en boards.
Ik heb geen Enyaq (meer), maar de koffer werkt ook perfect met de opvolger!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Mijn Enyaq heeft vandaag een 2jaarbeurt gehad. Daarbij is ook de stelmotor van de laadklep en de koppelstang vervangen. Voor de geïnteresseerden, de prijzen:
:strip_exif()/f/image/xSYAqn4dyUbTgdCmdORClF6F.jpg?f=fotoalbum_large)
*dit zijn de prijzen in de in-checktool. Wat er daadwerkelijk gefactureerd wordt aan de leasemij weet ik (nog) niet. Als het goed is, is de stelmotor in ieder geval onder garantie vervangen.
:strip_exif()/f/image/xSYAqn4dyUbTgdCmdORClF6F.jpg?f=fotoalbum_large)
*dit zijn de prijzen in de in-checktool. Wat er daadwerkelijk gefactureerd wordt aan de leasemij weet ik (nog) niet. Als het goed is, is de stelmotor in ieder geval onder garantie vervangen.
Handig! Ik ga binnenkort langs een bevriende onafhankelijke garage voor ditzelfde euvel en voor de noodknop melding. Benieuwd wat hij rekent.cryptapix schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:44:
Mijn Enyaq heeft vandaag een 2jaarbeurt gehad. Daarbij is ook de stelmotor van de laadklep en de koppelstang vervangen. Voor de geïnteresseerden, de prijzen:
[Afbeelding]
Er zijn ook trekhaakkoffers waar 4 ski´s/2 snowboards mee bovenop kunnen. Botten kunnen in de box. Max. 39kg totale bagage (ski´s, botten, ...). De bak kan kantelen wanneer je in de koffer moet.mister9 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:19:
[...]
Ziet er niet verkeerd uit. Ik ben net ook aan het kijken voor een dakkoffer voor mijn aanstaande Enyaq. Hoe werkt zo'n trekhaakkoffer als je iets uit de achterbak moet hebben, is dat lastig / irritant? En gaat de achterklep nog goed open?
Dank vast.
Een ander merk heeft extensies, zodat de (4?) ski´s in de bak mee kunnen. Geen idee of er nog plaats rest voor de botten.
Eigenlijk gewoon Même waardig ditrammes schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:07:
111 euro voor een luchtfilter![]()
![]()
[YouTube: Skoda Enyaq iV 2021 Pollenfilter cabin filter replacement location how to]
Ja, schandalig. En 80e voor de rammel diagnose. De garage waar ik naar toe ging wist na 10s rijden dat het de koppelstangen waren.rammes schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:07:
111 euro voor een luchtfilter![]()
![]()
[YouTube: Skoda Enyaq iV 2021 Pollenfilter cabin filter replacement location how to]
En die inspectiebeurt is helemssl een wassen neus. Kon in de app zien dat mijn auto er 3 kwartier voor binnen had gestaan. Daarnaast had ik ook de ingevulde checklist opgevraagd. Stelt echt niks voor. Ik zie die kosten enkel als abonementsgeld voor 2 jaar recht op pechhulp.
Laatst de accu laten checken van de Skoda Enyaq iV80 (tenaamstelling 1 juni 2021).
Resterende inhoud: 79%
Totaal geladen energie: 20466,03 kWh
DC lading: 2180.59 kWh (10.65%)
Volgens de dealer netjes, maar 21% degradatie binnen 5jr vind ik toch best wat of zie ik dat verkeerd?
Volgens de dealer netjes, maar 21% degradatie binnen 5jr vind ik toch best wat of zie ik dat verkeerd?
@FJP84 Ik vind de term "resterende inhoud" onduidelijk, kan je het volledige accu rapport met alle termen erbij vermelden? 79% klink mij onwaarschijnlijk in de oren voor SOH. Erg laag.
edit: jouw auto? Hoe heb je hem geladen en leeg gereden?
[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 09-01-2026 15:48 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Vooral als je bedenkt dat de accu ‘op’ is bij 70% is dit echt heel slecht, in 5 jaar zou de accu nog minimaal op 90% uit moeten komen. Ik heb mijn auto daar ook op uitgezocht. Mijne had nog 92% toen ik hem kocht, en zelfs daar heb ik over getwijfeld.FJP84 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:27:
Laatst de accu laten checken van de Skoda Enyaq iV80 (tenaamstelling 1 juni 2021).
.
Zie hier mijn chargeport cover in actie; of eigenlijk zie je hem niet:
:strip_exif()/f/image/B3wmVZowJPO38P92OFzAre4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Kabel opgehangen zodat hij niet op de grond ligt:
:strip_exif()/f/image/wW1t9VaBgc9HgQuZ2Aks1ITr.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen ik de kabel weghaalde was alles achter de cover helemaal droog en schoon.
edit: Voor de duidelijkheid uit de foto van: rippiedoos op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:11:
Zie hier mijn chargeport cover in actie; of eigenlijk zie je hem niet:
:strip_exif()/f/image/B3wmVZowJPO38P92OFzAre4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wW1t9VaBgc9HgQuZ2Aks1ITr.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen ik de kabel weghaalde was alles achter de cover helemaal droog en schoon.
edit: Voor de duidelijkheid uit de foto van: rippiedoos op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:11:
[ Voor 19% gewijzigd door onetime op 09-01-2026 16:59 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Guust Flater zou zo'n ondergesneeuwde auto fluks sneeuwvrij maken.

(zelfs als uw kennis van de taal onvoldoende is, ga ik er vanuit dat het prentje voor zich spreekt)

(zelfs als uw kennis van de taal onvoldoende is, ga ik er vanuit dat het prentje voor zich spreekt)
@Cafe Del Mar Hoe is jouw frans?
Er is geschreven dat hij 20m ijzel in een stoot verwijderd. Met zijn oude leger vlammenwerper.
Ik heb gewacht tot het ging regenen en alles er in een keer af kon schuiven na het acht uur journaal.
Er is geschreven dat hij 20m ijzel in een stoot verwijderd. Met zijn oude leger vlammenwerper.
Ik heb gewacht tot het ging regenen en alles er in een keer af kon schuiven na het acht uur journaal.
Waarom hang je de kabel niet opgerold aan die haak in de laadklep (die daarvoor bedoeld is)? Die gebruik ik altijd en is echt top!onetime schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:47:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 09-01-2026 18:32 ]
Ik heb het rapport net bij oud papier gedaan. Ik heb de termen gebruikt zoals op het rapport stonden. 21% degradatie dus. Ik heb meestal tot 90% geladen. En snelladen alleen tijdens zomervakanties, dan wel geregeld tot 100%, maar dat kwam omdat de pauze dan pas voorbij was. Nu de laatste tijd laad ik gewoon naar 100% want anders houdt het niet echt over.onetime schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:06:
@FJP84 Ik vind de term "resterende inhoud" onduidelijk, kan je het volledige accu rapport met alle termen erbij vermelden? 79% klink mij onwaarschijnlijk in de oren voor SOH. Erg laag.
Globaal bij een goede universeel kost dit ongeveer tussen de 700 en 800 euro, en daar worden vaak je remmen ook nog daadwerkelijk losgehaald en gesmeerd. Scheelt toch gauw 400 euro.cryptapix schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:44:
[Afbeelding]
Als je de %SOH van Enyaq's van MP mag geloven dan is jouw % bar slecht. Zeker met +/- 90.000 km op de teller(klopt dat?).FJP84 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:57:
[...]
Ik heb het rapport net bij oud papier gedaan. Ik heb de termen gebruikt zoals op het rapport stonden. 21% degradatie dus. Ik heb meestal tot 90% geladen. En snelladen alleen tijdens zomervakanties, dan wel geregeld tot 100%, maar dat kwam omdat de pauze dan pas voorbij was. Nu de laatste tijd laad ik gewoon naar 100% want anders houdt het niet echt over.
Nu moet je zeker bij Aviloo Flash testen rekening houden met 2% afwijking, maar dan nog zijn praktisch alle <140.000km Enyaq's >90% SoH.
Ik begrijp dat je jouw rapport zo snel mogelijk weg wilt hebben maar wij van Tweakers zijn toch wel erg nieuwsgierig wat er op staat, zeker bij zo'n slecht percentage. Of was hij getest met 79% acculading?
Ik heb met de accu wat problemen gehad en zit mij nu op te vreten over de onkunde en gebrek aan kennis over EV accutesten. De Aviloo Flash die bij de aankoop van de auto geleverd was wist niet eens te achterhalen dat één module defect was
[ Voor 8% gewijzigd door Kanoet op 09-01-2026 20:25 ]
Hier mijn Enyaq staat nu 155000 kilometer die heb is vorige jaar ook laten meten toen stond hij op 115000 km daar kwam toen een status uit van 89 %.
Ben wel benieuwd wat nu de status zou zijn dit zal wel rond de 85 % zijn.
Gelukkig nog maar 4 maandjes dan eindelijk mijn nieuwe lease auto binnen.
Ben wel benieuwd wat nu de status zou zijn dit zal wel rond de 85 % zijn.
Gelukkig nog maar 4 maandjes dan eindelijk mijn nieuwe lease auto binnen.
Om mezelf even te quoten. Aan de leasemij is EUR 566,788 incl btw gefactureerd aan onderhoudskosten. Dat stemt overeen met de kosten voor de inspectie, remvloeistof, interieurfilter. Blijft er 9,85 verschil, maar dat zal de batterij in de sleutel kunnen zijn. Dus het lijkt erop dat de koppelstang ook onder garantie is vervangen.cryptapix schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:44:
[Afbeelding]
Je bedoeld de afdekking van de laadpoort, die "slurf" die aan het klepje zit?cryptapix schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:32:
[...] Waarom hang je de kabel niet opgerold aan die haak in de laadklep (die daarvoor bedoeld is)? Die gebruik ik altijd en is echt top!
Dan 'schuurt' de kabel steeds langs de lak onder de laadpoort. Als hij al blijft hangen.
Nu slijt de boven rand van het laadklepje misschien een beetje, maar ik ben voorzichtig.
Die slurf ja. Die heeft niet bij toeval een opstaande rand om te voorkomen dat de kabel eraf glijdt. Ik denk dat jouw kabel op deze manier meer contact maakt met de lak dan bij mij. Al geloof ik niet echt dat het schuurt. De kabel is glad en hij hangt stil.onetime schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:00:
[...]
Je bedoeld de afdekking van de laadpoort, die "slurf" die aan het klepje zit?
Dan 'schuurt' de kabel steeds langs de lak onder de laadpoort. Als hij al blijft hangen.
Nu slijt de boven rand van het laadklepje misschien een beetje, maar ik ben voorzichtig.
Vanochtend viel bij mij de deur aan passagierszijde niet in het slot. De vergrendeling leek niets te doen; de deur hing tegen het rubber aan maar kon gewoon open.
Door met de hand de metalen haak van de vergrendeling dicht te zetten en met de afstandsbediening weer te openen was het uiteindelijk toch gelukt om de deur te laten sluiten. Iemand zelfde ervaringen en een idee hoe dit te voorkomen totdat de garage tijd heeft om hier naar te kijken?
Door met de hand de metalen haak van de vergrendeling dicht te zetten en met de afstandsbediening weer te openen was het uiteindelijk toch gelukt om de deur te laten sluiten. Iemand zelfde ervaringen en een idee hoe dit te voorkomen totdat de garage tijd heeft om hier naar te kijken?
Komt gewoon door de kou. Weet niet hoe ik het opgelost, maar volgens mij gewoon wd40 slotsprayocmer schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:19:
Vanochtend viel bij mij de deur aan passagierszijde niet in het slot. De vergrendeling leek niets te doen; de deur hing tegen het rubber aan maar kon gewoon open.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Nooit geweten dat hij daar voor was🙈 Thx voor de tip.cryptapix schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:32:
[...]
Waarom hang je de kabel niet opgerold aan die haak in de laadklep (die daarvoor bedoeld is)? Die gebruik ik altijd en is echt top!
©2004
Die vorm lijkt mij om te voorkomen dat er water de connector inloopt.cryptapix schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:22:
[...] Die slurf ja. Die heeft niet bij toeval een opstaande rand om te voorkomen dat de kabel eraf glijdt. Ik denk dat jouw kabel op deze manier meer contact maakt met de lak dan bij mij. Al geloof ik niet echt dat het schuurt. De kabel is glad en hij hangt stil.
Mijn kabel was niet helemaal schoon toen ik het probeerde en het hoorde of voelde "krassend", dus zo ga ik mijn kabel niet meer ophangen. Dwars over het klepje hangen geeft met de grootte van de lussen voor mij de minste problemen. Blijft mijn kabel het schoonst en voor mij ook het simpelst.
Gisteren is hier de regen bij een paar graden boven 0 overgegaan in sneeuw en vorst. Gevolg: 3 van de 4 deuren vastgevroren, laadklep vastgevroren en beide buitenspiegels vastgevroren in de ingeklapte stand.
De spiegels kwamen vrij snel los en gelukkig was de bestuurdersdeur de enige die wel open wilde. Inmiddels al meer dan een uur de verwarming aangehad (voorverwarmen en onderweg), maar de achterdeuren willen nog steeds niet open. Blijkbaar warmt dat niet (snel) door
De passagiersdeur kan nu wel open en de laadpoort kan ook weer los.
De spiegels kwamen vrij snel los en gelukkig was de bestuurdersdeur de enige die wel open wilde. Inmiddels al meer dan een uur de verwarming aangehad (voorverwarmen en onderweg), maar de achterdeuren willen nog steeds niet open. Blijkbaar warmt dat niet (snel) door
@Melvin15397 Ik kreeg de laadpoort gisteren open door er eerst een paar keer op te drukken.
Goed opletten met drukken, ijs breken en er tussen uit laten vallen en weer drukken. Totdat hij open gaat.
Goed opletten met drukken, ijs breken en er tussen uit laten vallen en weer drukken. Totdat hij open gaat.
Je kan instellen dat de spiegels niet inklappen. Kan handig zijn als het stevig gaat vriezenMelvin15397 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:44:
Gisteren is hier de regen bij een paar graden boven 0 overgegaan in sneeuw en vorst. Gevolg: 3 van de 4 deuren vastgevroren, laadklep vastgevroren en beide buitenspiegels vastgevroren in de ingeklapte stand.
De spiegels kwamen vrij snel los en gelukkig was de bestuurdersdeur de enige die wel open wilde. Inmiddels al meer dan een uur de verwarming aangehad (voorverwarmen en onderweg), maar de achterdeuren willen nog steeds niet open. Blijkbaar warmt dat niet (snel) doorDe passagiersdeur kan nu wel open en de laadpoort kan ook weer los.
Zeker, ook daar is die vorm voor. Maar ik ben ervan overtuigd dat de vorm zo is gekozen om de connector af te dekken én een haak te creëren voor de kabel. En zo niet, dan gebruik ik hem daar lekker toch vooronetime schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:58:
[...]
Die vorm lijkt mij om te voorkomen dat er water de connector inloopt.
[…]
Goedenavond Enyaq rijders, ik ben me een beetje aan het oriënteren voor een 2e hands ev. Nu is mijn oog gevallen op de Enyaq met name omdat deze een grote kofferruimte en praktisch is met 2 kinderen. Ik zit te kijken naar Enyaqs eind 23 / 24. Met een budget van ongeveer 30 / 35k en het liefst een sportline uitvoering. Mijn dagelijkse ritten zullen zijn voor 4 dagen een retour rit van ongeveer 40km. In eerste instantie denk ik dat een 60kw voldoende moet zijn om wekelijkse ritten te maken alleen voor vakantie/uitjes zul je moeten laden. De 80kw bied aardige meer range en lijkt mij iets meer comfort te bieden wanneer je een lange afstand gaat maken. Ook in de toekomst zal de restwaarde hoger zijn denk ik? Maar dat is een aanname. Wat betreft een laadpaal voor thuis zit ik te denken aan een Enphase en langs de weg laden met een ANWB pas. Graag hoor ik graag jullie mening waar ik eventueel om moet denken of welk batterijpakket het meest geschikt is ook voor de toekomst.
Ik denk dat je aannames wel kloppen. Het is dan aan jou of je de extra investering voor een 80 over hebt.CodeBaker schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:42:
Goedenavond Enyaq rijders, ik ben me een beetje aan het oriënteren voor een 2e hands ev. Nu is mijn oog gevallen op de Enyaq met name omdat deze een grote kofferruimte en praktisch is met 2 kinderen. Ik zit te kijken naar Enyaqs eind 23 / 24. Met een budget van ongeveer 30 / 35k en het liefst een sportline uitvoering. Mijn dagelijkse ritten zullen zijn voor 4 dagen een retour rit van ongeveer 40km. In eerste instantie denk ik dat een 60kw voldoende moet zijn om wekelijkse ritten te maken alleen voor vakantie/uitjes zul je moeten laden. De 80kw bied aardige meer range en lijkt mij iets meer comfort te bieden wanneer je een lange afstand gaat maken. Ook in de toekomst zal de restwaarde hoger zijn denk ik? Maar dat is een aanname. Wat betreft een laadpaal voor thuis zit ik te denken aan een Enphase en langs de weg laden met een ANWB pas. Graag hoor ik graag jullie mening waar ik eventueel om moet denken of welk batterijpakket het meest geschikt is ook voor de toekomst.
Iets om wel naar te kijken: als je toch voor een 'jonge occasion' wilt gaan: vanaf halverwege 2024 is de 85 gestart. Die heeft duidelijk voordelen versus de 80 (software, motor, snelladen als het koud is). Ik heb me overigens niet verdiept in de 2e hands beschikbaarheid en prijzen daarvan.
Ik sluit me hierbij aan. Ik zou sowieso gaan voor een model vanaf 2024 met vernieuwde elektromotor en mogelijkheid tot voorverwarmen van de batterij. Dan kan een 60 ook een optie zijn, omdat je voor je lange afstanden sneller kan laden (in 28 min. van 10% naar 80%). Voor je korte ritten is een 60 afdoende.helloitsme schreef op zondag 11 januari 2026 @ 05:57:
[...]
Ik denk dat je aannames wel kloppen. Het is dan aan jou of je de extra investering voor een 80 over hebt.
Iets om wel naar te kijken: als je toch voor een 'jonge occasion' wilt gaan: vanaf halverwege 2024 is de 85 gestart. Die heeft duidelijk voordelen versus de 80 (software, motor, snelladen als het koud is). Ik heb me overigens niet verdiept in de 2e hands beschikbaarheid en prijzen daarvan.
Het is altijd wel interessant hoe we onze auto's kiezen. We laten in de afweging om voor bepaalde eigenschappen te kiezen situaties die hooguit een paar keer per jaar voorkomen (lees: lange afstand rijden voor vakantie) relatief zwaar meewegen in onze afweging. Ik denk dat het menselijk brein nu eenmaal zo werkt.
Dit ja... afgelopen vrijdag de auto opgehaald van de 2 jaar beurt. Het interieurfilter had ik deze zomer gelukkig zelf gedaan. Ik heb ook de checklist erbij gekregen en heb dus bijna 400 euro betaald voor zaken alsBAJ82 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:59:
[...]
Ja, schandalig. En 80e voor de rammel diagnose. De garage waar ik naar toe ging wist na 10s rijden dat het de koppelstangen waren.
En die inspectiebeurt is helemssl een wassen neus. Kon in de app zien dat mijn auto er 3 kwartier voor binnen had gestaan. Daarnaast had ik ook de ingevulde checklist opgevraagd. Stelt echt niks voor. Ik zie die kosten enkel als abonementsgeld voor 2 jaar recht op pechhulp.
- lampjes checken
- inspectie op roestplekken
- oliepeil check (ja staat er ook gewoon tussen)
- profiel banden genoteerd
- etc
Bizar, had 99% zelf gekund denk ik. Maar inderdaad, weer 30.000km recht op pechulp dus ik kan 2.89 per maand besparen op mijn autoverzekering.
Klopt helemaal. Ik heb ervaring met zowel de 80 en de 85 en het verschil is echt immens. Idem voor de keuze tussen een 60 en een 80/85: zeker met de temperaturen van nu zou een 60 voor mij echt een no-go zijn. Zit inderdaad ook veel verschil in de restwaarde tussen een 60 en een 80. Maar ik kan niet in je portemonnee kijken uiteraard.Taxus schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:27:
[...]
Ik sluit me hierbij aan. Ik zou sowieso gaan voor een model vanaf 2024 met vernieuwde elektromotor en mogelijkheid tot voorverwarmen van de batterij. Dan kan een 60 ook een optie zijn, omdat je voor je lange afstanden sneller kan laden (in 28 min. van 10% naar 80%). Voor je korte ritten is een 60 afdoende.
Het is altijd wel interessant hoe we onze auto's kiezen. We laten in de afweging om voor bepaalde eigenschappen te kiezen situaties die hooguit een paar keer per jaar voorkomen (lees: lange afstand rijden voor vakantie) relatief zwaar meewegen in onze afweging. Ik denk dat het menselijk brein nu eenmaal zo werkt.
BGFG in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
[ Voor 3% gewijzigd door BGFG op 11-01-2026 09:49 ]
@CodeBaker Neem ook het gewichts verschil en daarmee het verschil in houderschapsbelasting in je overweging mee.
Ik krijg bericht van een update van de app die o.a. openen ontgrendelen en meer van de auto op afstand mogelijk zou maken; iemand dat al geprobeerd?
edit: mijn remote functies werken niet meer omdat ik de auto meer dan 3jaar heb.
edit: mijn remote functies werken niet meer omdat ik de auto meer dan 3jaar heb.
[ Voor 28% gewijzigd door onetime op 12-01-2026 11:12 ]
Ontgrendelen of echt openen?onetime schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:24:
Ik krijg bericht van een update van de app die o.a. openen en meer van de auto op afstand mogelijk zou maken; iemand dat al geprobeerd?
Vergrendelen en ontgrendelen via de app kan ik al langer.
Kan je dat niet bijkopen?edit: mijn remote functies werken niet meer omdat ik de auto meer dan 3jaar heb.
Mijn lease is 4 jaar en ik weet dat heel wat functies aflopen na 3 jaar, ik ging er wel vanuit dat ik die zou kunnen verlengen/bijkopen na de einddatum.
Jawel, maar de toegevoegde waarde op 3.8 is beperkt. Voorverwarmen en accupercentage tonen werkt ook zonder abbo. Waar ik hem geparkeerd heb weet ik zelf wel, dus dat is mij geen 15 euro ( of wat het precies kost) per jaar waard.Cafe Del Mar schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:35:
Kan je dat niet bijkopen?
Mijn lease is 4 jaar en ik weet dat heel wat functies aflopen na 3 jaar, ik ging er wel vanuit dat ik die zou kunnen verlengen/bijkopen na de einddatum.
Ja, die kun je gewoon per jaar bijkopen.Cafe Del Mar schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:35:
Kan je dat niet bijkopen?
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Sowieso is de Skoda app heel summier t.o.v. b.v. de EV6.
Daarbij krijg je ook geen pushmeldingen waar je eigenlijk wel meldingen van wil hebben zoals open ramen na afsluiten en deuren niet op slot terwijl sleutel niet in bereik is.
Daarbij krijg je ook geen pushmeldingen waar je eigenlijk wel meldingen van wil hebben zoals open ramen na afsluiten en deuren niet op slot terwijl sleutel niet in bereik is.
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
@Cafe Del Mar Dat zal je vast kunnen kopen; dat is mij niet verteld bij aankoop; maar wel dat het er op zit.
Dus niet dat het stopt met werken. Ik wil er nog in duiken om dat gedocumenteerd te krijgen, en dan de verkoper in gebreke stellen.
Het liefst Skoda zo ver krijgen dat de app rechtstreeks met de auto praat, zonder servers ertussenin.
En dan nog iets idioots; ik kan de accu temperatuur niet meer opvragen; dat zou gewoon een lokale functie moeten zijn, maar dat lijkt ook via dat abonnement te lopen... weet iemand daar meer van?
En die tegel die je op het scherm kan plaatsen is alleen een link naar een vol scherm waar alleen de accu temperatuur op staat, terwijl die echt wel gewoon in die tegel past. En traaaaag dat dat is. Komt natuurlijk door al die omwegen om de informatie te laten zien.
Dus niet dat het stopt met werken. Ik wil er nog in duiken om dat gedocumenteerd te krijgen, en dan de verkoper in gebreke stellen.
Het liefst Skoda zo ver krijgen dat de app rechtstreeks met de auto praat, zonder servers ertussenin.
En dan nog iets idioots; ik kan de accu temperatuur niet meer opvragen; dat zou gewoon een lokale functie moeten zijn, maar dat lijkt ook via dat abonnement te lopen... weet iemand daar meer van?
En die tegel die je op het scherm kan plaatsen is alleen een link naar een vol scherm waar alleen de accu temperatuur op staat, terwijl die echt wel gewoon in die tegel past. En traaaaag dat dat is. Komt natuurlijk door al die omwegen om de informatie te laten zien.
Klopt. Het grappige is, is dat het gemaakt is met tech waar ik professioneel al jaren mee aan de slag benonetime schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:17:
En traaaaag dat dat is. Komt natuurlijk door al die omwegen om de informatie te laten zien.
Daarentegen is het wel veel sneller om iets gedaan te krijgen en updates door te voeren dan wanneer je de embedded toer zou zijn opgegaan. Dat het snel(ler) kan, bewijzen versies 4.x en 5.x.
Waar ik me meer aan stoor bij die accutemperatuur is dat die tijdens het rijden precies nooit nog wilt updaten. Er wordt een meting gedaan rond de tijd dat ik de auto ontgrendel of start, en dat lijkt het zo wel te zijn.
Vanmorgen een vreemd probleem met laden gehad.
Ik heb gisteren overdag de auto geladen tot 80% (met EVCC, laden begrensd op 8A). De auto heeft prima geladen en is aan de laadpaal blijven staan.
Ik had voor vanmorgen gepland laden (in EVCC) staan voor vertrek, om bij te laden tot 90% om 6:30. Om 6:00 gaat het geplande voorverwarmen van het interieur aan, zodat de auto om 6:20 warm is als ik weg ga en het opwarmen met stroom vanuit het net gaat.
Nu bleek dat de auto op circa 8A begonnen was met laden rond 5:00 en vrij snel teruggezakt was naar 6A, om vervolgens geleidelijk op te lopen. Na ~15min was fase 2 gestopt en laadde de auto door op de andere 2 fases.
Ik heb om 5:30 de geplande laadsessie gestopt en een nieuwe gestart met een hogere max van 12A. Fase 2 deed toen wel weer mee, maar het laden bleef met hetzelfde tempo omhoog lopen vanaf 6A. Tegen 6:00 was het laden op 3 fasen opgelopen naar 8A. Op dat moment begon het voorverwarmen en sprong het direct naar 12A en bleef zo tot vertrek (waarbij een deel natuurlijk naar de verwarming ging en deel naar het laden).
Ik heb gisteren overdag de auto geladen tot 80% (met EVCC, laden begrensd op 8A). De auto heeft prima geladen en is aan de laadpaal blijven staan.
Ik had voor vanmorgen gepland laden (in EVCC) staan voor vertrek, om bij te laden tot 90% om 6:30. Om 6:00 gaat het geplande voorverwarmen van het interieur aan, zodat de auto om 6:20 warm is als ik weg ga en het opwarmen met stroom vanuit het net gaat.
Nu bleek dat de auto op circa 8A begonnen was met laden rond 5:00 en vrij snel teruggezakt was naar 6A, om vervolgens geleidelijk op te lopen. Na ~15min was fase 2 gestopt en laadde de auto door op de andere 2 fases.
Ik heb om 5:30 de geplande laadsessie gestopt en een nieuwe gestart met een hogere max van 12A. Fase 2 deed toen wel weer mee, maar het laden bleef met hetzelfde tempo omhoog lopen vanaf 6A. Tegen 6:00 was het laden op 3 fasen opgelopen naar 8A. Op dat moment begon het voorverwarmen en sprong het direct naar 12A en bleef zo tot vertrek (waarbij een deel natuurlijk naar de verwarming ging en deel naar het laden).
Dat kan met ME3.7 in ieder geval nu nog steeds niet. Ik heb geen 3.8, geen idee waar die update blijft.onetime schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:24:
Ik krijg bericht van een update van de app die o.a. openen ontgrendelen en meer van de auto op afstand mogelijk zou maken; iemand dat al geprobeerd?
En dan? Hele discussies voeren en naar de rechter gaan voor 2 tientjes per jaar? Waarbij je ook nog gewoon de deksel op je neus kunt krijgen als blijkt dat het wel bekend was maar jij niet hebt gelden.onetime schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:17:
@Cafe Del Mar Dat zal je vast kunnen kopen; dat is mij niet verteld bij aankoop; maar wel dat het er op zit.
Nee joh, laat gaan. De stress die zo’n discussie en/of procedure oplevert is het echt niet waard.
Kan ik tijdens mn zoektocht rekening houden vanaf 2024-01-01 of heeft de release van de elektromotor later plaatst gevonden in het jaar?Taxus schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:27:
[...]
Ik sluit me hierbij aan. Ik zou sowieso gaan voor een model vanaf 2024 met vernieuwde elektromotor en mogelijkheid tot voorverwarmen van de batterij. Dan kan een 60 ook een optie zijn, omdat je voor je lange afstanden sneller kan laden (in 28 min. van 10% naar 80%). Voor je korte ritten is een 60 afdoende.
halverweg het jaar.CodeBaker schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:26:
[...]
Kan ik tijdens mn zoektocht rekening houden vanaf 2024-01-01 of heeft de release van de elektromotor later plaatst gevonden in het jaar?
Je kan het herkennen aan dat de motor 210kW heeft. Ik weet eerlijk gezegd niet of die ook bij de 60 gebruikt is.
Het voorverwarmen van de accu / het sneller laden bij lage termperaturen, kan als de software versie > 4.0 is. (ik dacht ook bij de 60, maar dat weet ik niet 100% zeker). 4.0/4.1 is op hetzelfde moment geïntroduceerd, rond de zomer
[ Voor 23% gewijzigd door helloitsme op 12-01-2026 12:50 ]
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/Y5dK0Gda4nsp1kEqeuHRwhoa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JHgOHcNTVgncyo5iAiigTG22.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tjZmUbKsNfuizn2c052ZbTRx.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/rmHQzJAYtxebL09sffYlRdUN.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/U5Wz6dMB6bIuRLrLhoir2wwU.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eAOQdJD77KXRQNWg5dfPf1DN.jpg?f=fotoalbum_tile)