I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Waarom zou je nu al naar de wasstraat gaan? De pekel wordt hier nog steeds dagelijks gestrooid. Die zit er dus direct weer op. Vind het echt zonde.onetime schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:04:
@bakmeel Ik verwacht geen grote kosten posten; logo projectie hoeft niet, mag ook alleen licht laten schijnen, vaseline bij het pennetje van de laadklep, 19" banden zijn goedkoper dan 20" en die weer goedkoper dan 21".
Koop de laadpoort cover voor minder problemen met de laadklep. Al door de wasstraat geweest na de pekel?
edit: Wat is de SOH van de accu?
18 inch banden en velgen vind ik zelf wel een leuke besparing. Dat levert je direct een lager verbruik op.
Je zal in de winter toch sowieso vaker moeten wassen? Dat pekel is niet zo goed voor de auto.haaibaa2 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:47:
[...]
Waarom zou je nu al naar de wasstraat gaan? De pekel wordt hier nog steeds dagelijks gestrooid. Die zit er dus direct weer op. Vind het echt zonde.
18 inch banden en velgen vind ik zelf wel een leuke besparing. Dat levert je direct een lager verbruik op.
Waarom zou je zulke kleine velgen onder zo’n grote auto leggen? Om te besparen op verbruik? Kun je dan niet beter een kleinere en lichtere auto gaan rijden ipv een zware Enyaq?
Ik zie die optie ook. Maar gisteren wilde ik het snelladen testen, maar toen werkte het dus de hele rit niet. En bovendien wat heb je er aan om het te weten of de temperatuur van de accu ideaal of minder ideaal is als je er niet zo veel aan kunt doen.Currry schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:14:
[...]
Toevallig vandaag een update mbt de accu temperatuur gehad. Nu geeft de auto wel een actuele temperatuur en kun je hem zelf verversen. Ik zit op 3.8
Wie had die Obd hack aangesloten om de pre heat te activeren? Bevalt dat goed?
Is pekel ook niet goed voor een ev? Er zit toch een heel stuk plastic onder de auto, die zal niet gaan roesten of wel?cryptapix schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:53:
[...]
Je zal in de winter toch sowieso vaker moeten wassen? Dat pekel is niet zo goed voor de auto.
Waarom zou je zulke kleine velgen onder zo’n grote auto leggen? Om te besparen op verbruik? Kun je dan niet beter een kleinere en lichtere auto gaan rijden ipv een zware Enyaq?
En die 18” banden heb ik inderdaad om de range in de winter niet te erg te laten kelderen. De 21” staan netjes in het schuurtje in de tuin, die gaan er in de zomer wel weer onder.
[ Voor 36% gewijzigd door haaibaa2 op 19-01-2026 11:34 ]
Hoe is dit afgelopen?NoCO2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:32:
[...]
Hier hetzelfde in 3.7. Had idd gelezen dat dit een SW probleem is en heb de dealer gevraagd of er al een oplossing voor is, met referentie aan de post van Skoda zelf waarin het probleem wordt erkend van het soms onterecht afschakelen van fase 1 na ongeveer 30 minuten laden.
Het bekende liedje: ons is niks bekend en als wij het niet weten zal het vast en zeker aan uw laadpaal liggen. Mocht u toch willen dat wij de log van uw auto bekijken, dan zijn de diagnosekosten voor uw eigen rekening…
Mijn dealer in Veldhoven is kansloos als het op dit soort problemen aankomt: geen kennis, geen info van Skoda of Pon, geen tijd…
Nu we een eigen laadpaal hebben zie ik ook dat bij onze Enyaq80 (‘23 op 3.8) het 3F laden na 1-30 minuten van 11kw naar 7kw zakt. De Zappi laat dan op Phase 1 0.5 A en 15.2 A (Max ingesteld) op andere twee fases zien.
Naast meldingen in dit topic kwam ik deze Reddit post tegen met info uit de Skoda EV lounge Facebook groep,
Dus maar even contact gezocht met de dealer. In dit topic werd eerder genoemd dat een update van de laadysteem module het issue zou verhelpen. Hier wist onze dealer niets van en werd niet op ingegaan verder. Telefonisch gaven ze aan dat bij dit soort problemen het 99% van de keren aan de kabel ligt. Of ik dat wilde testen en een video (?) ervan wilde maken. Dus dat ga ik nog maar even doen voor de werkplaatsafspraak.
Zijn er nog andere suggesties hoe ik dit probleem duidelijk krijg bij de dealer? Het lijkt me dat nog veel meer Enyaqs hier ”last” van moeten hebben?
Dat zijn dezelfde die ik er bij mij in gezet heb. Veel mooier dat ze zwart zijn als ze uit zijn, en de led animatie. En kost nog geen 10 minuten per spiegelkant.sk0o schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:35:
In het kader: Je bent en blijft toch een Tweaker hè 😎[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 19-01-2026 15:26 ]
Klopt, het plaatsen was zo gedaan. Moet ook zeggen dat ze bij daglicht meer/beter opvallen t.o.v. de standaard variant.Senaxx schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:24:
[...]
Dat zijn dezelfde die ik er bij mij in gezet heb. Veel mooier dat ze zwart zijn als ze uit zijn, en de led animatie. En kost nog geen 10 minuten per spiegelkant.
Ik had dit probleem ook maar heb hier niets mee gedaan. Ik heb niet bewust ergens een update gezien maar sinds een week of 2 blijft de Enyaq ineens weer gewoon de volledige laadbeurt rond/op de 11kW laden.IronFist schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:42:
[...]
Hoe is dit afgelopen?
Nu we een eigen laadpaal hebben zie ik ook dat bij onze Enyaq80 (‘23 op 3.8) het 3F laden na 1-30 minuten van 11kw naar 7kw zakt. De Zappi laat dan op Phase 1 0.5 A en 15.2 A (Max ingesteld) op andere twee fases zien.
Naast meldingen in dit topic kwam ik deze Reddit post tegen met info uit de Skoda EV lounge Facebook groep,
Dus maar even contact gezocht met de dealer. In dit topic werd eerder genoemd dat een update van de laadysteem module het issue zou verhelpen. Hier wist onze dealer niets van en werd niet op ingegaan verder. Telefonisch gaven ze aan dat bij dit soort problemen het 99% van de keren aan de kabel ligt. Of ik dat wilde testen en een video (?) ervan wilde maken. Dus dat ga ik nog maar even doen voor de werkplaatsafspraak.
Zijn er nog andere suggesties hoe ik dit probleem duidelijk krijg bij de dealer? Het lijkt me dat nog veel meer Enyaqs hier ”last” van moeten hebben?
Heb geen warmtepomp, dus verwarming van 5kW als auto opwarmt. Nu met kou en in donker rijden met verlichting aan tikt dat behoorlijk aan. Zie meestal 5.2 a 5.4kW.
Ben wel benieuwd wat degenen zien die wel een warmtepomp hebben. Scheelt dat veel? Wat zien jullie?
had de 2021 met WP en nu de 2025 zonder WP. en kan je zeggen ik mis em niet. Ding maakt ook wel wat lawaai, (bij de mijne dan) en daar hebben de buren ook geen last meer van.Dr.Roelski schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:16:
Zit tegenwoordig als ik net vertrek en bij eerste stoplicht stilsta te kijken naar 2e scherm (v3.7) waar actuele verbruik staat. Interessant om te zien wat het basis verbruik is als je net vertrekt.
Heb geen warmtepomp, dus verwarming van 5kW als auto opwarmt. Nu met kou en in donker rijden met verlichting aan tikt dat behoorlijk aan. Zie meestal 5.2 a 5.4kW.
Ben wel benieuwd wat degenen zien die wel een warmtepomp hebben. Scheelt dat veel? Wat zien jullie?
Ik zou het doen!
Ik zal morgenochtend even voor je kijken. Rij nu alleen met stoel en stuur verwarming maar heb ook een warmtepomp.Dr.Roelski schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:16:
Zit tegenwoordig als ik net vertrek en bij eerste stoplicht stilsta te kijken naar 2e scherm (v3.7) waar actuele verbruik staat. Interessant om te zien wat het basis verbruik is als je net vertrekt.
Dus ik ben niet de enige met nog software versie 3.7? Ik dacht dat 3.8 al best lang uit is.
Dit was ik, het werk fantastisch, het beste is om de accu wel zoveel mogelijk met normaal rijden op te warmen en 20-30 minuten voor de snellader hem aanzetten. Te vroeg tijdens rijden aanzetten heeft geen zin, dan stopt hij al vrij vroeg met verwarmen omdat je verschil tussen minimale en maximale celtemperatuur boven de 4,75 uitkomt. Zodra die daaronder blijft gaat hij gerust naar 30-35 graden accutemperatuur.haaibaa2 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:50:
[...]
Ik zie die optie ook. Maar gisteren wilde ik het snelladen testen, maar toen werkte het dus de hele rit niet. En bovendien wat heb je er aan om het te weten of de temperatuur van de accu ideaal of minder ideaal is als je er niet zo veel aan kunt doen.
Wie had die Obd hack aangesloten om de pre heat te activeren? Bevalt dat goed?
[...]
Is pekel ook niet goed voor een ev? Er zit toch een heel stuk plastic onder de auto, die zal niet gaan roesten of wel?
En die 18” banden heb ik inderdaad om de range in de winter niet te erg te laten kelderen. De 21” staan netjes in het schuurtje in de tuin, die gaan er in de zomer wel weer onder.
Nee, je bent niet de enige waarvan de Enyaq op versie 3.7 draait. Mijn Enyaq (2023 Sportline) is nog steeds voorzien van versie 3.2 en ik heb geen idee wanneer Skoda de update voor mijn auto uitrolt.StecaGrid schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:11:
[...]
Ik zal morgenochtend even voor je kijken. Rij nu alleen met stoel en stuur verwarming maar heb ook een warmtepomp.
Dus ik ben niet de enige met nog software versie 3.7? Ik dacht dat 3.8 al best lang uit is.
Na 15 jaar trouwe dienst, waarvan 11 jaar bij ons, heeft zojuist onze Skoda Octavia Combi (op papier) plaats gemaakt voor deze jongen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1P8aOzBJhycTm8mKutAcA55S.jpg?f=user_large)
Skoda Enyaq iV60 Sportline.
Uit 2022, met 63K op teller, wordt 2e eigenaar.
Nu het 'lange' wachten voordat ik 'm echt voor de deur heb staan. Moeten nog nieuwe bandjes en een trekhaak onder, dus zal denk ik ergens volgende week worden hoop ik.
Maar: grote blij!
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Eh, dan moet je hem naar de dealer brengen om hem te laten updaten.foxboro schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:36:
[...]
Nee, je bent niet de enige waarvan de Enyaq op versie 3.7 draait. Mijn Enyaq (2023 Sportline) is nog steeds voorzien van versie 3.2 en ik heb geen idee wanneer Skoda de update voor mijn auto uitrolt.
Mijn 2020 Enyaq draait nu op 3.8.
Bij de eerste beurt na aanschaf (eind 2024) werd die al redelijk snel door de dealer geupdate naar 3.7.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Nice! Linkje delen waar te kopen?sk0o schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:35:
In het kader: Je bent en blijft toch een Tweaker hè 😎[Afbeelding]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Bedankt voor de tip.onetime schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:08:
@Pazo Als bereik (en dus verbruik) voor jou van belang is, kijk of je Hankook Evo3 banden kunt krijgen, volgens het topic en mijn ervaring zijn die zuinig.
Maar wij rijden 95% in een straal van 25km en ik kan thuis opladen
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Ik had ze hier vandaan, als je daar zoekt kan je ze ook nog goedkoper vinden. Bij het plaatsen alleen even opletten met het plastic gedeelte wat je ziet aan de binnenkant, deze moet je er eerst in doen.
Gisteren had mijn partner zich buitengesloten van de Enyaq. Ze had haar rugtas op de bijrijdersstoel gezet, met de sleutel erin. Ze was nog even aan het bellen buiten de auto en toen ging de auto ineens op slot.
We hebben de optie aanstaan dat de auto automatisch op slot gaat als de sleutel in de auto is en er iemand in zit. Ik dacht dat dit alleen bij het rijden was, maar blijkbaar ook als je stilstaat. Ik had helaas geen mogelijkheid om naar haar toe te gaan met de reservesleutel, dus de pechhulp heeft met zo'n pompje de deur iets kunnen openen en met een lange hendel weer open kunnen maken.
En dan denk je alles gehad te hebben, rijdt ze vanmorgen bij ons in de smalle straat (weer) tegen de uitstekende put (voorbij de trottoirband) en rijd ze 2 lekke banden aan de rechterkant.
Ontgrendelen via de app? Of is dat maar vanaf bepaalde softwareversie?Senaxx schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:20:
[...]
Ik had ze hier vandaan, als je daar zoekt kan je ze ook nog goedkoper vinden. Bij het plaatsen alleen even opletten met het plastic gedeelte wat je ziet aan de binnenkant, deze moet je er eerst in doen.
Gisteren had mijn partner zich buitengesloten van de Enyaq. Ze had haar rugtas op de bijrijdersstoel gezet, met de sleutel erin. Ze was nog even aan het bellen buiten de auto en toen ging de auto ineens op slot.
We hebben de optie aanstaan dat de auto automatisch op slot gaat als de sleutel in de auto is en er iemand in zit. Ik dacht dat dit alleen bij het rijden was, maar blijkbaar ook als je stilstaat. Ik had helaas geen mogelijkheid om naar haar toe te gaan met de reservesleutel, dus de pechhulp heeft met zo'n pompje de deur iets kunnen openen en met een lange hendel weer open kunnen maken.
En dan denk je alles gehad te hebben, rijdt ze vanmorgen bij ons in de smalle straat (weer) tegen de uitstekende put (voorbij de trottoirband) en rijd ze 2 lekke banden aan de rechterkant.
AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V
Had ik gedaan, en volgens een bepaalde wegen en verkeerswet mag het 3 cm uitsteken, vanaf 4 cm is het wel een probleem, dus de claim was afgewezen. Ook met rechtsbijstand contact gehad maar ook die achtte de kans klein.onetime schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:28:
@Senaxx Sterkte... misschien klagen bij de gemeente dat ze die put of de stoepranden aan moeten passen...
@ThaFlub ja dat is alleen voor de nieuwe revisie Enyaq's met nieuwe software. Ik kan de status wel zien, maar kan hem niet remote unlocken bij een MY21
Vanochtend voor je getest. Met verwarming aan en stoel en stuurverwarming zat ik op 3,5 kwhDr.Roelski schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:16:
Komt de montage voor MY2025 nog steeds overeen met deze YT uitleg?Senaxx schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:24:
[...]
Dat zijn dezelfde die ik er bij mij in gezet heb. Veel mooier dat ze zwart zijn als ze uit zijn, en de led animatie. En kost nog geen 10 minuten per spiegelkant.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Ik heb ook nog 3.7. Al vanaf januari 2024 toen ik mijn auto kreeg overigens.StecaGrid schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:11:
[...]
Ik heb dit probleem net ook gekregen.Hoe is het bij jou uiteindelijk opgelost? Ik zit overigens op software 5.4.3. / Enyaq 85Ozzie123 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:38:
Twee weken geleden software upgrade gehad naar ME3.7. Gisteren wilde ik uitgesteld laden, kom ik er achter dat er geen laadlocatie meer is ingesteld. Volgens het scherm is dit niet nog niet beschikbaar? Ook geen "potloodje" in rechterbovenhoek om een laadlocatie in te stellen.
Ook in de MySkoda app staat bij Laadlocatie 'Geen locaties ingesteld"
Iemand een oplossing voorhanden voordat ik terug naar de dealer ga?
[Afbeelding]
Edit: probleem was vanochtend al weer verdwenen
Dat heb ik ook. Een Enyaq 80 sportline uit 2023 en ook nog steeds 3.2. Sinds september in bezit maar krijg helaas geen update naar 3.7 of 3.8.foxboro schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:36:
[...]
Nee, je bent niet de enige waarvan de Enyaq op versie 3.7 draait. Mijn Enyaq (2023 Sportline) is nog steeds voorzien van versie 3.2 en ik heb geen idee wanneer Skoda de update voor mijn auto uitrolt.
@onetime , had jij de kabel nog via het rubber laten lopen?elektriekert schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:32:
[...]
Was het bij jou nog gelukt om de kabel door de rubber slang heen te krijgen?
Zou wel mooi zijn om weg te werken, maar anderzijds denk ik dat de kans groter is dat de bekabeling eerder door schuurt door de wrijving tussen de kabels.
Heb je de camera op het glas of op het plastic geplakt?
Edit:
Door de rubber slang kan hier wel, de kabel is wel wat dunner.
[YouTube: Skoda Enyaq Dashcam einbauen]
edit: trouwens wel afgelopen week weer een keer last van water -IN- de achtgerklep...
[ Voor 31% gewijzigd door onetime op 20-01-2026 20:57 ]
Ik twijfel nog of de dikke stekker daar wel goed doorheen gaat. Deze week moet ik het klusje nog ff af gaan maken in ieder geval.onetime schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:55:
@elektriekert Dat wil ik nog steeds, maar niet aan toe gekomen en geen last van hoe het nu loopt.
Ik denk dat @sk0o dit wel weet, al verwacht ik van wel eigenlijk. Ik heb deze mod ook bij onze 15 jaar oude VW Scirocco gedaan en daar ging het op dezelfde manier. De VW/Audi/Skoda spiegels zijn het minst veranders afgelopen 15 jaar.A3-D schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:16:
[...]
Komt de montage voor MY2025 nog steeds overeen met deze YT uitleg?
[YouTube: How to replace a turn signal with a dynamic turn signal on a Skoda Enyaq IV]
A3-D schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:16:
[...]
Komt de montage voor MY2025 nog steeds overeen met deze YT uitleg?
[YouTube: How to replace a turn signal with a dynamic turn signal on a Skoda Enyaq IV]
Met ongeveer de helft van de stappen uit de video is het al te realiseren. Heb zelf alleen de boven kap gedemonteerd en spiegel los geklikt, dat was voldoende voor mij. (was niet op de hoogte vd video)Senaxx schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:31:
[...]
Ik denk dat @sk0o dit wel weet, al verwacht ik van wel eigenlijk. Ik heb deze mod ook bij onze 15 jaar oude VW Scirocco gedaan en daar ging het op dezelfde manier. De VW/Audi/Skoda spiegels zijn het minst veranders afgelopen 15 jaar.
Ik ga vanmiddag kijken voor een Enyaq uit 2021.
Hebben jullie nog belangrijke tips om op de letten. De SOH waarde is iig boven de 90%.
VIN is NY3NF02xxxx
De problemen die ik hier tegenkom, bijv over die accucellen, valt dat nog onder garantie?
Waar moet ik met name op letten?
Alvast dank voor de reactie.
[ Voor 3% gewijzigd door marinadus op 21-01-2026 07:36 ]
De tips om op te letten zijn al tig keer gegeven in dit topic. Even de zoekfunctie gebruiken zou ik zeggen...marinadus schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:34:
Hi allen,
Ik ga vanmiddag kijken voor een Enyaq uit 2021.
Hebben jullie nog belangrijke tips om op de letten. De SOH waarde is iig boven de 90%.
VIN is NY3NF02xxxx
De problemen die ik hier tegenkom, bijv over die accucellen, valt dat nog onder garantie?
Waar moet ik met name op letten?
Alvast dank voor de reactie.
Ik heb tot nu toe twee oorzaken gehad van water in de klep:onetime schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:55:
@elektriekert Dat wil ik nog steeds, maar niet aan toe gekomen en geen last van hoe het nu loopt.
edit: trouwens wel afgelopen week weer een keer last van water -IN- de achtgerklep...
1) lekkage bij de bevestiging van de spoiler (net na de aankoop, opgelost door de verkoper);
2) lekkende slang van de ruitensproeier van de achterruit/camera. Dit werd pas duidelijk toen de slang helemaal los geschoten was en de sproeier helemaal niet meer werkte. Met een paar keer sproeien waarbij alle vloeistof in de klep komt kun je redelijk wat verzamelen... Dit was vlak voor de beurt en heb ik de dealer later oplossen.
In de hoeken van de klep zitten rubberen dopjes. Als je deze eruit haalt, kan het water uit de klep en loopt het er uit aan de buitenzijde van de auto.
Vanochtend getest voor je, na 1KM rijden, bij het stoplicht even gecontroleerd: 2,6kWh.Dr.Roelski schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:16:
Ik had stuurwiel en stoel verwarming aan, en de clima stond op 20,5 graden.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Hij vraagt het vermogenn, niet de hoeveelheid energie.Ankh schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:20:
[...]
Vanochtend getest voor je, na 1KM rijden, bij het stoplicht even gecontroleerd: 2,6kWh.
Ik had stuurwiel en stoel verwarming aan, en de clima stond op 20,5 graden.
Een paar foto's van de zekeringen en bevestiging op de voorruit zouden me al een stuk verder helpen.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Ik had die van mij in September ook gekocht met 3.2 inderdaad. Door de dealer laten updaten naar 3.8. Nemen ze wel 2 dagen voor uit. (Uiteindelijk in 1 dag terug gekregen, maar ze namen wat marge).Rambeer2000 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:53:
[...]
Dat heb ik ook. Een Enyaq 80 sportline uit 2023 en ook nog steeds 3.2. Sinds september in bezit maar krijg helaas geen update naar 3.7 of 3.8.
Vervolg van issue "navigatiekaart-update wordt niet uitgevoerd". Draai nog met versie 2023.11Boeie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:29:
[...]
Je moet ook even controleren in je account of je nog 'Infotainment online' hebt. Deze service kun je voor 49 euro per jaar kopen en zorgt ook voor een Online map update. Kun je bekijken via de app, profiel, betaalde diensten > Skoda Connect diensten.
Skoda connect-diensten Online infotaiment is actief (tot 5-okt-2026)
Zojuist is de Enyaq (sportline 80 uit 2023) door de dealer (PON Naarden) handmatig voorzien van sofware versie 3.8 (ik had nog 3.7).
Hardware: H30
Software: 1771
ABT hardware: H9
ABT software: 110
Navigatiedatabase:
23.11
Ik zie nu in de Skoda-app bij Voertuigsoftware Versie 3.8: update binnenkort beschikbaar
Hopelijk gaat de kaart-update daarna wel goed. Wellicht heeft iemand een tip om de kaartupdate te forceren.
[ Voor 5% gewijzigd door densterdad2 op 21-01-2026 18:41 ]
Enige methode om kaart updates te forceren, zoals eerder gemeld, is een factory reset te doen.densterdad2 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:39:
[...]
Vervolg van issue "navigatiekaart-update wordt niet uitgevoerd". Draai nog met versie 2023.11
Skoda connect-diensten Online infotaiment is actief (tot 5-okt-2026)
Zojuist is de Enyaq (sportline 80 uit 2023) door de dealer (PON Naarden) handmatig voorzien van sofware versie 3.8 (ik had nog 3.7).
Hardware: H30
Software: 1771
ABT hardware: H9
ABT software: 110
Navigatiedatabase:
23.11
Ik zie nu in de Skoda-app bij Voertuigsoftware Versie 3.8: update binnenkort beschikbaar
Hopelijk gaat de kaart-update daarna wel goed. Wellicht heeft iemand een tip om de kaartupdate te forceren.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Je leest het verkeerd. Na 1KM rijden, stond ik stil bij een stoplicht, en heb ik gekeken naar het verbruik van de auto (die uitgedrukt wordt in kWh).bbbrumbrum schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Hij vraagt het vermogenn, niet de hoeveelheid energie.
AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V
Het enige waar ik een beetje bang voor ben is dat alle Enyaq’s die ik vind meer dan een ton op de teller hebben en ik weet niet zo goed of dat niet een enorm risico is. Zijn hier mensen met ervaring met Enyaq's met meer dan een ton op de teller en hoe zich dat vertaalt naar accuprestaties?
uhm...
Ik denk niet zozeer het aantal km zozeer te vertalen is naar accuprestaties, maar meer het laadgedrag van de eigenaar. Altijd tot 100% laden kan slechter zijn dan ieman die altijd netjes tussen 20 en 80% laadt.Smoonshine schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:31:
Wij zitten erover te denken om onze Jeep Avenger in te ruilen voor een tweedehands Enyaq van rond 2022. De Jeep is uiteindelijk toch iets te klein en met de MRB-verhoging is onze PL ook niet zo voordeliger meer.
Het enige waar ik een beetje bang voor ben is dat alle Enyaq’s die ik vind meer dan een ton op de teller hebben en ik weet niet zo goed of dat niet een enorm risico is. Zijn hier mensen met ervaring met Enyaq's met meer dan een ton op de teller en hoe zich dat vertaalt naar accuprestaties?
Bij de aanschaf van een Enyaq kan je altijd een batterijenrapport laten opstellen dat weergeeft hoe gezond de accu nog is.
Auto gekocht in augustus 2025 met 119k op de teller. Tot op heden zeer tevreden over.Smoonshine schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:31:
Wij zitten erover te denken om onze Jeep Avenger in te ruilen voor een tweedehands Enyaq van rond 2022. De Jeep is uiteindelijk toch iets te klein en met de MRB-verhoging is onze PL ook niet zo voordeliger meer.
Ik begrijp het nooit zo dat mensen zo bang zijn voor een km stand boven de 100k
©2004
Bij Skoda moet je wel onder de 160.000 blijven als je garantie op je accupakket wilt, dus ik snap dat wel. Ik heb een auto met 130.000 km gekocht van 2021. Die gaat 2029 uit de garantie (8 jaar toch?) of na 160.000 km. Ik kan er dus in 4 jaar nog 30.000 km in rijden. Zo veel rij ik niet, dus zo lang ik onder de 7000 per jaar blijf gaat dat goed. Eigenlijk had ik er ook beter eentje met minder dan 100.000 moeten kopen. Maar dat vond ik te duur. Een ander maakt daar weer een andere afweging in.hk12nl schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Auto gekocht in augustus 2025 met 119k op de teller. Tot op heden zeer tevreden over.
Ik begrijp het nooit zo dat mensen zo bang zijn voor een km stand boven de 100k. Als je bv 20k per jaar rijdt en je koopt een auto met 90k, zit hij binnen een jaar toch ook daarboven?
Dat begrijp ik hoor. Bedoel het meer in het algemeenhaaibaa2 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:16:
[...]
Bij Skoda moet je wel onder de 160.000 blijven als je garantie op je accupakket wilt, dus ik snap dat wel. Ik heb een auto met 130.000 km gekocht van 2021. Die gaat 2029 uit de garantie (8 jaar toch?) of na 160.000 km. Ik kan er dus in 4 jaar nog 30.000 km in rijden. Zo veel rij ik niet, dus zo lang ik onder de 7000 per jaar blijf gaat dat goed. Eigenlijk had ik er ook beter eentje met minder dan 100.000 moeten kopen. Maar dat vond ik te duur. Een ander maakt daar weer een andere afweging in.
©2004
Terecht punt. Maar de kans dat je die garantie nodig hebt is natuurlijk heel klein. Dat weet Skoda ook en daarom geven ze je die garantie. En ze bouwen een aardige marge in, dus de kans dat er boven die 160k km snel iets mis is met de accu is ook beperkt. Maar goed, als je zekerheid wil dan kan dat en kost je dat geld.haaibaa2 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:16:
[...]
Bij Skoda moet je wel onder de 160.000 blijven als je garantie op je accupakket wilt, dus ik snap dat wel. Ik heb een auto met 130.000 km gekocht van 2021. Die gaat 2029 uit de garantie (8 jaar toch?) of na 160.000 km. Ik kan er dus in 4 jaar nog 30.000 km in rijden. Zo veel rij ik niet, dus zo lang ik onder de 7000 per jaar blijf gaat dat goed. Eigenlijk had ik er ook beter eentje met minder dan 100.000 moeten kopen. Maar dat vond ik te duur. Een ander maakt daar weer een andere afweging in.
Thanx all.Ankh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:25:
[...]
Enige methode om kaart updates te forceren, zoals eerder gemeld, is een factory reset te doen.
Ja, lastige is dat het een momentopname is, maar evengoed geeft het wel idee dat gloeispiraal meer verbruikt.
Hamvraag is natuurlijk of de hitteopbrengst per minuut ook gelijk is. Als de warmtewisselaar er 2x zo lang over doet om op zelfde temperatuur te komen, dan verbruiken ze onder de streep evenveel energie.
Nou als je kijkt naar warmtepompen / airco’s in het algemeen gezien zou een warmte pomp ongeveer een kwart gebruiken van de gloeispiraal. Dat zal voor de Enyaq ook wel opgaan. Als je beide 7kW warmte opbrengst hebt, verbruik je met de warmtepomp 1-2 kW en met een gloeispiraal 4-7 kW. In vergelijking met het verbruik van de elektromotor (10 - 20 kW afhankelijk van je snelheid) is dat weinig natuurlijk, maar toch.Dr.Roelski schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:45:
[...]
Thanx all.
Ja, lastige is dat het een momentopname is, maar evengoed geeft het wel idee dat gloeispiraal meer verbruikt.
Hamvraag is natuurlijk of de hitteopbrengst per minuut ook gelijk is. Als de warmtewisselaar er 2x zo lang over doet om op zelfde temperatuur te komen, dan verbruiken ze onder de streep evenveel energie.
Sinds wanneer is 1000mtr een tijdseenheid dan?Ankh schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:29:
[...]
Je leest het verkeerd. Na 1KM rijden, stond ik stil bij een stoplicht, en heb ik gekeken naar het verbruik van de auto (die uitgedrukt wordt in kWh).
Maar je bedoeld denk ik wel de instantane weergave van het vermogen die door de Enyaq heel gaar word weergeven, niet in kW, niet in kWh, maar in kWh/h.
Mag ik vragen waar jij deze hebt aangekocht. een DM mag natuurlijkSenaxx schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:37:
[...]
Ja misschien heb ik het verkeerd verwoord. De oude en nieuwe zijn led maar deze nieuwe hebben een animatie van links naar rechts in plaats van "aan / uit" zoals de standaard heeft. En deze hebben volgensmij ook meer "zones" waardoor het meer 1 strip lijkt. Dat deze meer zwart waren vond ik mooier i.p.v. de witte doorzichtige.
[Afbeelding]
Het enige wat niet werkt is het downloaden van bestanden over de Wifi.
Zodra je de SD-kaarr opent gaat hij de thumbnails inladen om vervolgens na zo'n 20seconden te disconnecten van de camera.
Als je voor die tijd al een bestand hebt aangeklikt om te downloaden staat er waiting bij, om vervolgens ook te disconnecten.
Herkent iemand dit probleem?
elektriekert schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:12:
[...]
Mag ik vragen waar jij deze hebt aangekocht. een DM mag natuurlijk
Senaxx schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:20:
[...]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Hier duurt het ook lang, die thumbnails laden, maar alles werkt hier. Oude iPhone7 die wegens door Apple langzaamaan buitengebruik stellen gaat worden vervangen door een FairPhone6. Die nog niet geprobeerd.elektriekert schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:07:
Ik heb de FitcamX inmiddels werkend.
Het enige wat niet werkt is het downloaden van bestanden over de Wifi.
Zodra je de SD-kaarr opent gaat hij de thumbnails inladen om vervolgens na zo'n 20seconden te disconnecten van de camera.
Als je voor die tijd al een bestand hebt aangeklikt om te downloaden staat er waiting bij, om vervolgens ook te disconnecten.
Herkent iemand dit probleem?
Live feed werkt wel gewoon prima maar ik kan me voorstellen dat de boel inladen via 2.4G niet heel snel gaat. En dan heb je ook de auto zelf die nog een netwerk in de lucht gooit.onetime schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:04:
[...]
Hier duurt het ook lang, die thumbnails laden, maar alles werkt hier. Oude iPhone7 die wegens door Apple langzaamaan buitengebruik stellen gaat worden vervangen door een FairPhone6. Die nog niet geprobeerd.
Binnenkort eens met de Naaipad proberen
Heb je voor mij ook het linkje? Ik ga dan ook een poging doen. Ik ga er vanuit dat dit ook gewoon past op een Enyaq uit 2022?sk0o schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:21:
[...]
Klopt, het plaatsen was zo gedaan. Moet ook zeggen dat ze bij daglicht meer/beter opvallen t.o.v. de standaard variant.
https://www.youtube.com/watch?v=7FSJ-JdhDOQ
Is een soort van doorzichtig versterkt ducktape wat je op de puddle lights plakt. Zoals dit:
https://www.tapeconcurren...inforced-25mm-x-50-metres
Ik heb vanmorgen (in het donker) even een groot stuk tape gebruikt om het te testen en het resultaat is hetzelfde als in het filmpje. Zodra het licht is zal ik deze eens op maat maken. Het licht lijkt iets minder led wit maar het resultaat is wat mij betreft prima voor weinig. Ik ga de komende tijd eens kijken hoe dit bevalt. Easy fix, en het smoelt net even beter
Mocht iemand weten hoe je de puddle lights helemaal egaal kunt krijgen zonder ze te demonteren dan hoor ik dat ook graag
[ Voor 7% gewijzigd door hk12nl op 24-01-2026 07:48 ]
©2004
:strip_exif()/f/image/zuMibgmCV9fFtMBniwLalAtg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben één van de gelukkigen die geprofiteerd heeft van de €1.000 marktplaats actie vorige week. Daarmee naar mijn mening mooie deal. Enyaq iV80 Sportline uit 2022 met 155kkm:
- €22.495 verkoopprijs
- -€1.000 marktplaatsactie
- €250 voor 4x nieuwe All-season
- €21.745 netto aankoop
Ben er blij mee, verschil in rijbeleving is groter dan ik had verwacht. Daarnaast sneller laden (als hij beetje op temperatuur is), meer ruimte en mag een kar trekken (itt de Niro).
Die 21" zijn helemaal niet praktisch; hoger verbruik, lager comfort en duurdere banden. Maar, het ziet er wel strak uit
Gisteren ook de sneeuwkettingen maar besteld, loopvlakkettingen een stuk prijziger dan ik gewend was. Ik had al een tijdje een zoekopdracht op marktplaats staan maar kwam weinig passends voorbij of net zo duur als nieuw.
Nu de "veriga tractiva suv u20" besteld voor €399 (bandenmaat 255/40R21). Ook nog de "Snowdrive pro-pilot P8" voor €299 overwogen. Maar, weinig reviews/gebruikers en deze versie eigenlijk maar tot 2.000kg. Variant geschikt voor zwaardere voertuigen weer wat duurder en nergens beschikbaar. Toch maar voor veilige/duidelijke optie gegaan.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Fijn dat je die korting hebt, dat was al een week of 3 geleden toch? Toen ik mijn dealer belde werd ik weggewuifd want ze hadden geen interne mail gehad. Uiteindelijk bij een andere zaak maar een auto gekocht. Dus ik zal me ook voorstellen:
Na ruim 10 jaar een Ford focus wagon(diesel) gereden te hebben (eerst zakelijke lease, daarna privé overgenomen) en 235.000 km verder een paar week terug geslaagd.
:strip_exif()/f/image/DInlFaWKCi3E5U24QmZp1Gpt.jpg?f=fotoalbum_large)
Een enyaq iv80 uit 2021 met 100k op de teller. Trekhaak en Lane assist waren mijn eisen. Door de dealer geprijsd als een Iv60 dus dezelfde dag door de sneeuw heengereden.
€22.450 en nog een setje dakdragers erbij. Uiteindelijk met inruil €19.450 betaald.
Morgen komt mijn eigen laadpaal.
[ Voor 64% gewijzigd door StecaGrid op 25-01-2026 14:22 ]
Zorg er alleen voor dat je velgen niet naar een stoeprand kijkenassje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:42:
Ik kan me hier voorstellen als nieuwe Enyaq rijder ;-)
[Afbeelding]
Ik ben één van de gelukkigen die geprofiteerd heeft van de €1.000 marktplaats actie vorige week. Daarmee naar mijn mening mooie deal. Enyaq iV80 Sportline uit 2022 met 155kkm:Die nieuwe banden op 21" (Continental) vertegenwoordigt effectief nog een korting van zo'n €1.000. Ik had ze sowieso nodig want over twee weken op wintersport.
- €22.495 verkoopprijs
- -€1.000 marktplaatsactie
- €250 voor 4x nieuwe All-season
- €21.745 netto aankoop
Ben er blij mee, verschil in rijbeleving is groter dan ik had verwacht. Daarnaast sneller laden (als hij beetje op temperatuur is), meer ruimte en mag een kar trekken (itt de Niro).
Die 21" zijn helemaal niet praktisch; hoger verbruik, lager comfort en duurdere banden. Maar, het ziet er wel strak uit
Gisteren ook de sneeuwkettingen maar besteld, loopvlakkettingen een stuk prijziger dan ik gewend was. Ik had al een tijdje een zoekopdracht op marktplaats staan maar kwam weinig passends voorbij of net zo duur als nieuw.
Nu de "veriga tractiva suv u20" besteld voor €399 (bandenmaat 255/40R21). Ook nog de "Snowdrive pro-pilot P8" voor €299 overwogen. Maar, weinig reviews/gebruikers en deze versie eigenlijk maar tot 2.000kg. Variant geschikt voor zwaardere voertuigen weer wat duurder en nergens beschikbaar. Toch maar voor veilige/duidelijke optie gegaan.
Ik ben een keer van een lage afgeschoten nadat ik niet in de gaten had dat ik erop was gereden en het was meteen prijs met schade
Maar ze zijn wel potdikkeme mooi!
Natuurlijk eerst een auto uit de pool en daarom dus tot maart 2027 deze Skoda Enyac iv60 uit 2023 met 47K op de teller.
Jammer genoeg geen Sportline uitvoering maar wel wat extra's zoals panoramadak, Travel Assist, elektrische bestuurdersstoel, stuurwielverwarming, transport pakket en trekhaak.
Dus rustig een jaar aanzien of ik volgend jaar voor een nieuw model Enyac ga of iets anders.
Ook eerste volledig elektrische auto en geen eigen laadpaalmogelijkheid. Gelukkig wel genoeg publieke laadpalen in de buurt en laden op kantoor.
Nog gelijk een vraagje trouwens, ik heb een week in een andere Enyac gereden met elektrsche bestuurder en passagiers stoel. Deze hadden beide de comfortstand, dus de stoelen gaat een stukje naar achter om uitstappen makkelijker te maken. Maar deze stand lijkt niet op deze stoel te zitten (net als geen massagestand en stoelverwarming). Hoort dit zo of is er iets defect en moet ik er naar laten kijken door de dealer?
Dat is toch serieus een goede deal voor wat je krijgt zeg!StecaGrid schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:59:
Een enyaq iv80 uit 2021 met 100k op de teller. Trekhaak en Lane assist waren mijn eisen. Door de dealer geprijsd als een Iv60 dus dezelfde dag door de sneeuw heengereden.
€22.450 en nog een setje dakdragers erbij. Uiteindelijk €19.450 betaald.
Gelukkig zijn ze niet nieuw en zit er al wat schade opelektriekert schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:41:
[...]
Zorg er alleen voor dat je velgen niet naar een stoeprand kijken.
Ik ben een keer van een lage afgeschoten nadat ik niet in de gaten had dat ik erop was gereden en het was meteen prijs met schade.
Maar ze zijn wel potdikkeme mooi!
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Typo of kreeg je geld toe voor de dragers?StecaGrid schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:59:
€22.450 en nog een setje dakdragers erbij. Uiteindelijk €19.450 betaald.
Maar je kunt ergens de complete uitrusting opvragen. Iemand? Ik weet even niet waar.
Ook ik zocht naar een occasion met Max 70k maar deze deal was zo goed dat ik 'm niet kon laten staan. De soh is nog 92% en icm een iv80 vind ik dat prima.CodeBaker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 06:42:
@assje @StecaGrid mooie wagens! Ik ben ook aan het oriënteren voor een 2e hands Enyaq. Alleen zoek ik een Enyaq met lagere km stand rondt de 30/40 Ik durf het eerlijk gezegd niet aan om 1 met vergelijkbare km stand te kopen. Ook omdat de batterij garantie vanuit Skoda bij 165dkm vervalt ook ben ik wel benieuwd naar de Soh van de batterij? Wat ik mij vooral afvraag waarom jullie dit wel doen en ik niet? Misschien kan mijn gedachte hierin nog veranderen. wat betreft de laadpaal wat komt er / staat erop de oprit.
Ter vergelijking, ik had het weekend ervoor een uit 2022 gereden met 47k op de teller met net wat meer opties maar wel €12.000 duurder. Met dat verschil accepteer ik wel wat meer risico. En ik hou die €12k als reservering voor de volgende occasion.
Daar heb je zeker gelijk in, het verschil is ook een behoorlijk bedrag. Wat voor laadpaal krijg je als ik vragen magStecaGrid schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:40:
[...]
Ook ik zocht naar een occasion met Max 70k maar deze deal was zo goed dat ik 'm niet kon laten staan. De soh is nog 92% en icm een iv80 vind ik dat prima.
Ter vergelijking, ik had het weekend ervoor een uit 2022 gereden met 47k op de teller met net wat meer opties maar wel €12.000 duurder. Met dat verschil accepteer ik wel wat meer risico. En ik hou die €12k als reservering voor de volgende occasion.
Ik heb gekozen voor een zappi. Lokale installateur had hem in het aanbod. Doel is om zoveel mogelijk zonPV te gebruiken. de zappi kan dit vanaf 1.4 kW.CodeBaker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:45:
[...]
Daar heb je zeker gelijk in, het verschil is ook een behoorlijk bedrag. Wat voor laadpaal krijg je als ik vragen mag
Bewust niet gekozen voor een paal met MID-meter voor de ERE. Dit is meer principieel dan financieel gedreven.
Het hangt wat mij betreft heel erg van je kilometrage af. Als ik 30-40kkm/jaar zou rijden zou ik ook kijken naar een auto met lagere kilometerstand. Dan is de kans dat je de auto afschrijft op kilometers namelijk aanzienlijk. Met mijn huidige <10kkm/jaar is leeftijd de dominante factor; dan ben ik rationeel dus beter af met een hogere kilometerstand.CodeBaker schreef op maandag 26 januari 2026 @ 06:42:
@assje @StecaGrid mooie wagens! Ik ben ook aan het oriënteren voor een 2e hands Enyaq. Alleen zoek ik een Enyaq met lagere km stand rondt de 30/40 Ik durf het eerlijk gezegd niet aan om 1 met vergelijkbare km stand te kopen. Ook omdat de batterij garantie vanuit Skoda bij 165dkm vervalt ook ben ik wel benieuwd naar de Soh van de batterij? Wat ik mij vooral afvraag waarom jullie dit wel doen en ik niet? Misschien kan mijn gedachte hierin nog veranderen.
SOH van mijn Enyaq is 91% en ik heb accurapport gecontroleerd voor afwijkende cellen en dit zelf nagekeken met OBD2 dongel. De waarde daarvan is ook niet met zekerheid te zeggen aangezien ik niet exact weet wat de relevante acceptatiecriteria zijn. Mijn Enyaq heeft bij de eerste eigenaar overigens ook al een celwissel gehad.
Verder denk ik dat de gemiddelde eigenaar wellicht angstiger is voor falende cellen dan statistisch rationeel. De accu is verder bepaald niet het enige component dat relevant is; bij een EV kan er kapot maar de dingen die kapot kunnen zijn wel snel duur. Bij mijn Ioniq heb ik een falende gearbox gehad die nog nét binnen garantie viel; dat was anders ook duizende euro's geweest. Bij mijn Niro was ook de gearbox bij de vorige eigenaar al onder garantie vervangen.
Ik rij al 9 jaar elektrische en dit is mijn 5e elektrische auto. Ik accepteer gewoon het risico en dat kan inderdaad ook een keer geld kosten. Vroeger met een brandstofauto leefde je ook niet continu in angst omdat een distributieriem kon knappen en het hele blok om zeep helpen.
Ik heb nu nog een Tesla Wall connector 3 hangen; zonder load-balancing en durf maar één fase te gebruiken. Ik hou nu marktplaats in de gaten voor een Peblar voor load-balancing en maximalizeren van gebruik PV opwek (nu voor mij financieel nog niet relevant i.v.m. salderen / vast contract).wat betreft de laadpaal wat komt er / staat erop de oprit.
Sta nu ook weer te laden met 58kW.
Is dat normaal of heb ik een maneschijn exemplaar?
Da's gewoon temperatuur, Enyaq heeft geen accuconditionering; in de winter ga je op de eerste laadstop nooit in de buurt komen van maximale laadsnelheid. Het helpt om door te rijden tot zo laag mogelijke Soc (hogere interne weerstand = opwarming) en wat meer gas geven voor het laden.superbikkel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:23:
Ik heb een Enyaq 80, 2024, met software 3.8. Deze auto heeft nog sneller geladen dan 60kW.
Over 3 weken ga ik op wintersport en ga ik het ook voor het eerst mee maken met de Enyaq. Ik kom bij een Niro vandaan die het zelfde had maar als hij warm was nog steeds niet voor bij de 70kW kwam dus ga er hoe dan ook op vooruit.
In het menu van de auto kan je overigens de accutemperatuur zien. Als die 20 graden is en je haalt nog steeds je laadsnelheid niet dan is er wat anders aan de hand.
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 26-01-2026 12:51 ]
Anders had ik dit al lang besteld en ingebouwd:
https://youtu.be/3ejjhapogiU?si=fh73MGLuAfcTTn_w
Ik heb ook de hardware binnen, maar nog geen tijd gehad om hem in elkaar te zetten en te flashen. Hoop dat ik daar van de week of komend weekend eens tijd voor heb.haaibaa2 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:38:
Mijn Enyaq moet ik echt onder de 10% leeg rijden en dan nog is de laadsnelheid beperkt omdat de accu te koud is. Ik zou dan ook heel graag zo’n Can bus dongle in willen bouwen waarmee je de pre-heat van de accu kunt activeren. Ik denk dat dat heel veel tijd scheelt straks op de wintersport. Maar ik ben niet zo handig dat ik ook kan solderen en zo en veel te bang dat ik een draadje verkeerd aansluit.
Anders had ik dit al lang besteld en ingebouwd:
https://youtu.be/3ejjhapogiU?si=fh73MGLuAfcTTn_w
Het is zoals al eerder vermeld het probleem bij de 80 dat de accu niet voorverwarmd kan worden.superbikkel schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:23:
Ik heb een Enyaq 80, 2024, met software 3.8. Deze auto heeft nog sneller geladen dan 60kW.
De 85 (najaar 2024) kan dat wel. Ter illustratie: vorige week van 25% naar 60% geladen. Buitentemperatuur 1 graad. Wel voorverwarmde accu. Gem snelheid 112kW.
Als je nog nooit boven de 60 uitgekomen bent is dat wel vreemd moet ik zeggen. Probeer eens als het weer wat warmer is (20+) rond de 10% met laden te beginnen. Dan zou je toch wel >100 moeten halen. Als dat niet zo is: naar laten kijken.
Ik zou het doen!
Ik heb hem nog niet in elkaar zitten, maar ik heb deze 3 items gehaald:onetime schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:56:
@haaibaa2 @Senaxx Als jullie je ervaring met foto en bestel adres willen delen... bvd.
1 x programmer: https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
1 x USB2CAN: https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
1 x Gateweay stekker: https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
wel moet je hier nog 4 losse male-female dupont kabletjes bij halen om te flashen.
Totale kosten rond de 42 euro.
Dit op basis van de informatie uit deze github: https://github.com/jagheterfredrik/meb-preheat
Bouw instructies:
[ Voor 6% gewijzigd door Senaxx op 27-01-2026 01:23 ]
Deze week als het goed is de bestelling rond maken voor de KIA EV5 GT-Plusline. Ook geen snelheids monster qua snel laden maar ik hoop wel wat efficiënter dan de Enyaq iV80 (2021). We gaan het zien.
Nog een toevoeging: zag pas later dat mn stop (24A aardlekautomaat) er uit was geklapt na een procent of 5 laden. Dat dikgedrukte systeem werkt dus niet afdoende met een Eniaq_Anvil_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:59:
[...]
"The Tesla Universal Mobile Connector (UMC) output varies greatly by adapter, from slow ~1.4 kW (120V/12A) on standard household outlets (NEMA 5-15) to faster speeds like 7.4 kW (230V/32A) with a 32-amp blue industrial adapter, providing up to 30 miles of range per hour on NEMA 14-50 (240V/32A). The UMC dynamically adjusts based on the connected socket's amperage and the vehicle's onboard charger, supporting single-phase AC charging up to 32 amps (around 7.4-7.7 kW"
Ik heb geen gewoon stopcontact in mn gevel, alleen een outlet voor de 32 A adapter. Mijn Tesla Kabel (UMC) heeft ook een 16A adapter met gewone stekker, maar die kan ik niet kwijt. Verlengsnoeren doe ik niet meer, want die smelten
Wou net al reageren, de Eniaq 85 van mn vriendin haalt inderdaad tegen de 150kW in de winter en blijft ook heel lang rond de 90-10kW0, de laadcurve van mijn 2018 model S (max 131 kW) is echt heeeel slecht als ik dit zie zeghelloitsme schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:41:
[...]
Het is zoals al eerder vermeld het probleem bij de 80 dat de accu niet voorverwarmd kan worden.
De 85 (najaar 2024) kan dat wel. Ter illustratie: vorige week van 25% naar 60% geladen. Buitentemperatuur 1 graad. Wel voorverwarmde accu. Gem snelheid 112kW.
Als je nog nooit boven de 60 uitgekomen bent is dat wel vreemd moet ik zeggen. Probeer eens als het weer wat warmer is (20+) rond de 10% met laden te beginnen. Dan zou je toch wel >100 moeten halen. Als dat niet zo is: naar laten kijken.
[ Voor 31% gewijzigd door _Anvil_ op 27-01-2026 09:53 ]
Hoe of waar zie je dit precies? Of bedoel je het blauwe balkje (regeneratie) onderin het scherm achter het stuur?bbbrumbrum schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:10:
...je ziet de accu temperatuur dan toch vrij snel oplopen. ...
Ik heb een 2022 versie , met software 3.7 en zag vorige week een update voorbij komen waar iets stond met 'temperatuur van de accu inzichtelijk' maar tot op heden niet kunnen vinden.
In het menu zou je een extra applicatie moeten vinden waarbij de batterijtemperatuur kan zien. Ja het raar dat dit een losse app is en niet in een menu ergens zit, maar beter dat dan niet.Aldmar schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:59:
[...]
Hoe of waar zie je dit precies? Of bedoel je het blauwe balkje (regeneratie) onderin het scherm achter het stuur?
Ik heb een 2022 versie , met software 3.7 en zag vorige week een update voorbij komen waar iets stond met 'temperatuur van de accu inzichtelijk' maar tot op heden niet kunnen vinden.
Auto uit 2021 met sw versie 3.8 en die laatste update voor accutemperatuur geïnstalleerd.
Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.
Dat had ik ook totdat ik de nieuwe versie kreeg, nu werkt het wel weer.jaapbrandhof schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:33:
Die accutemperatuur inzien via die 'app' werkt bij mij niet. Krijg steeds een foutmelding en probeer het later nog eens.
Auto uit 2021 met sw versie 3.8 en die laatste update voor accutemperatuur geïnstalleerd.
Ik heb de pre-heat kabel inmiddels klaar en geprogrammeerd, het was even een beetje uitzoeken maar nu ik het een keer gedaan heb is het eigenlijk heel simpel. Hopelijk heb ik vrijdag tijd om in te bouwen om te testen of het werkt.
:strip_exif()/f/image/h27zUNT2nY29aaLrpJrJbmrG.jpg?f=fotoalbum_large)
Betreft weliswaar Cupra, maar dat is hetzelfde platform.
[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 27-01-2026 20:06 ]
Ja ze delen allemaal het zelfde software platform met een eigen skin er overheen. Dat zou wel mooi nieuws zijn. Maarja het is altijd nog maar afwachten.cryptapix schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:02:
Het gaat de laatste tijd weer vaker over pre-heating. Niet heel gek gezien de temperaturen overigens. Maar wat ik niet scherp heb of snel kon vinden, is of het nieuwste sprankje hoop op een softwareoplossing al gedeeld is. Zie: https://www.reddit.com/r/enyaq/s/Q1wm78sdNI
Betreft weliswaar Cupra, maar dat is hetzelfde platform.
Ik heb de telefoon al opnieuw opgestart en het infotainmentsysteem herstart door lang op de power knop te duwen maar helaas. Frusterend als dit niet werkt.
telefoon al eens verwijderd in de auto en opnieuw gepaird:?Admiral Freebee schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:39:
Sinds twee dagen wil Android Auto niet meer werken met mijn telefoon. Enyaq facelift met software 5.4 in combinatie met een Samsung Galaxy A56. De telefoon geeft het Android Auto symbooltje met het advies om verder te gaan op het scherm van de auto. Maar op de auto verschijnt het Android Auto symbooltje niet en ik kan dus niet verder. Telefoneren werkt overigens wel.
Ik heb de telefoon al opnieuw opgestart en het infotainmentsysteem herstart door lang op de power knop te duwen maar helaas. Frusterend als dit niet werkt.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/i3qpZ79o7VqiKr88bCKWeIIP.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/k8BVtsCl1jjhjgTpGlii4Anr.jpg?f=fotoalbum_medium)