I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Waarom zou je nu al naar de wasstraat gaan? De pekel wordt hier nog steeds dagelijks gestrooid. Die zit er dus direct weer op. Vind het echt zonde.onetime schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:04:
@bakmeel Ik verwacht geen grote kosten posten; logo projectie hoeft niet, mag ook alleen licht laten schijnen, vaseline bij het pennetje van de laadklep, 19" banden zijn goedkoper dan 20" en die weer goedkoper dan 21".
Koop de laadpoort cover voor minder problemen met de laadklep. Al door de wasstraat geweest na de pekel?
edit: Wat is de SOH van de accu?
18 inch banden en velgen vind ik zelf wel een leuke besparing. Dat levert je direct een lager verbruik op.
Je zal in de winter toch sowieso vaker moeten wassen? Dat pekel is niet zo goed voor de auto.haaibaa2 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:47:
[...]
Waarom zou je nu al naar de wasstraat gaan? De pekel wordt hier nog steeds dagelijks gestrooid. Die zit er dus direct weer op. Vind het echt zonde.
18 inch banden en velgen vind ik zelf wel een leuke besparing. Dat levert je direct een lager verbruik op.
Waarom zou je zulke kleine velgen onder zo’n grote auto leggen? Om te besparen op verbruik? Kun je dan niet beter een kleinere en lichtere auto gaan rijden ipv een zware Enyaq?
Ik zie die optie ook. Maar gisteren wilde ik het snelladen testen, maar toen werkte het dus de hele rit niet. En bovendien wat heb je er aan om het te weten of de temperatuur van de accu ideaal of minder ideaal is als je er niet zo veel aan kunt doen.Currry schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:14:
[...]
Toevallig vandaag een update mbt de accu temperatuur gehad. Nu geeft de auto wel een actuele temperatuur en kun je hem zelf verversen. Ik zit op 3.8
Wie had die Obd hack aangesloten om de pre heat te activeren? Bevalt dat goed?
Is pekel ook niet goed voor een ev? Er zit toch een heel stuk plastic onder de auto, die zal niet gaan roesten of wel?cryptapix schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:53:
[...]
Je zal in de winter toch sowieso vaker moeten wassen? Dat pekel is niet zo goed voor de auto.
Waarom zou je zulke kleine velgen onder zo’n grote auto leggen? Om te besparen op verbruik? Kun je dan niet beter een kleinere en lichtere auto gaan rijden ipv een zware Enyaq?
En die 18” banden heb ik inderdaad om de range in de winter niet te erg te laten kelderen. De 21” staan netjes in het schuurtje in de tuin, die gaan er in de zomer wel weer onder.
[ Voor 36% gewijzigd door haaibaa2 op 19-01-2026 11:34 ]
Hoe is dit afgelopen?NoCO2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:32:
[...]
Hier hetzelfde in 3.7. Had idd gelezen dat dit een SW probleem is en heb de dealer gevraagd of er al een oplossing voor is, met referentie aan de post van Skoda zelf waarin het probleem wordt erkend van het soms onterecht afschakelen van fase 1 na ongeveer 30 minuten laden.
Het bekende liedje: ons is niks bekend en als wij het niet weten zal het vast en zeker aan uw laadpaal liggen. Mocht u toch willen dat wij de log van uw auto bekijken, dan zijn de diagnosekosten voor uw eigen rekening…
Mijn dealer in Veldhoven is kansloos als het op dit soort problemen aankomt: geen kennis, geen info van Skoda of Pon, geen tijd…
Nu we een eigen laadpaal hebben zie ik ook dat bij onze Enyaq80 (‘23 op 3.8) het 3F laden na 1-30 minuten van 11kw naar 7kw zakt. De Zappi laat dan op Phase 1 0.5 A en 15.2 A (Max ingesteld) op andere twee fases zien.
Naast meldingen in dit topic kwam ik deze Reddit post tegen met info uit de Skoda EV lounge Facebook groep,
Dus maar even contact gezocht met de dealer. In dit topic werd eerder genoemd dat een update van de laadysteem module het issue zou verhelpen. Hier wist onze dealer niets van en werd niet op ingegaan verder. Telefonisch gaven ze aan dat bij dit soort problemen het 99% van de keren aan de kabel ligt. Of ik dat wilde testen en een video (?) ervan wilde maken. Dus dat ga ik nog maar even doen voor de werkplaatsafspraak.
Zijn er nog andere suggesties hoe ik dit probleem duidelijk krijg bij de dealer? Het lijkt me dat nog veel meer Enyaqs hier ”last” van moeten hebben?
Dat zijn dezelfde die ik er bij mij in gezet heb. Veel mooier dat ze zwart zijn als ze uit zijn, en de led animatie. En kost nog geen 10 minuten per spiegelkant.sk0o schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:35:
In het kader: Je bent en blijft toch een Tweaker hè 😎[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door Senaxx op 19-01-2026 15:26 ]
Klopt, het plaatsen was zo gedaan. Moet ook zeggen dat ze bij daglicht meer/beter opvallen t.o.v. de standaard variant.Senaxx schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:24:
[...]
Dat zijn dezelfde die ik er bij mij in gezet heb. Veel mooier dat ze zwart zijn als ze uit zijn, en de led animatie. En kost nog geen 10 minuten per spiegelkant.
Ik had dit probleem ook maar heb hier niets mee gedaan. Ik heb niet bewust ergens een update gezien maar sinds een week of 2 blijft de Enyaq ineens weer gewoon de volledige laadbeurt rond/op de 11kW laden.IronFist schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:42:
[...]
Hoe is dit afgelopen?
Nu we een eigen laadpaal hebben zie ik ook dat bij onze Enyaq80 (‘23 op 3.8) het 3F laden na 1-30 minuten van 11kw naar 7kw zakt. De Zappi laat dan op Phase 1 0.5 A en 15.2 A (Max ingesteld) op andere twee fases zien.
Naast meldingen in dit topic kwam ik deze Reddit post tegen met info uit de Skoda EV lounge Facebook groep,
Dus maar even contact gezocht met de dealer. In dit topic werd eerder genoemd dat een update van de laadysteem module het issue zou verhelpen. Hier wist onze dealer niets van en werd niet op ingegaan verder. Telefonisch gaven ze aan dat bij dit soort problemen het 99% van de keren aan de kabel ligt. Of ik dat wilde testen en een video (?) ervan wilde maken. Dus dat ga ik nog maar even doen voor de werkplaatsafspraak.
Zijn er nog andere suggesties hoe ik dit probleem duidelijk krijg bij de dealer? Het lijkt me dat nog veel meer Enyaqs hier ”last” van moeten hebben?
Zit tegenwoordig als ik net vertrek en bij eerste stoplicht stilsta te kijken naar 2e scherm (v3.7) waar actuele verbruik staat. Interessant om te zien wat het basis verbruik is als je net vertrekt.
Heb geen warmtepomp, dus verwarming van 5kW als auto opwarmt. Nu met kou en in donker rijden met verlichting aan tikt dat behoorlijk aan. Zie meestal 5.2 a 5.4kW.
Ben wel benieuwd wat degenen zien die wel een warmtepomp hebben. Scheelt dat veel? Wat zien jullie?
Heb geen warmtepomp, dus verwarming van 5kW als auto opwarmt. Nu met kou en in donker rijden met verlichting aan tikt dat behoorlijk aan. Zie meestal 5.2 a 5.4kW.
Ben wel benieuwd wat degenen zien die wel een warmtepomp hebben. Scheelt dat veel? Wat zien jullie?
had de 2021 met WP en nu de 2025 zonder WP. en kan je zeggen ik mis em niet. Ding maakt ook wel wat lawaai, (bij de mijne dan) en daar hebben de buren ook geen last meer van.Dr.Roelski schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:16:
Zit tegenwoordig als ik net vertrek en bij eerste stoplicht stilsta te kijken naar 2e scherm (v3.7) waar actuele verbruik staat. Interessant om te zien wat het basis verbruik is als je net vertrekt.
Ik zou het doen!
Ik zal morgenochtend even voor je kijken. Rij nu alleen met stoel en stuur verwarming maar heb ook een warmtepomp.Dr.Roelski schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:16:
Dus ik ben niet de enige met nog software versie 3.7? Ik dacht dat 3.8 al best lang uit is.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.