• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:12
onetime schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:57:
[...]

Hij moet niet altijd vanzelf op slot gaan als ik wegloop. En hij mag zeker niet vanzelf open gaan als ik in de buurt kom.
Ik heb 3.8. Maar ook daar is het mogelijk om in de app de auto op- en van slot te halen. De bediening loopt namelijk altijd via de boordcomputer. Nu moeten ze het alleen nog implementeren. :( 8)7 |:( :twk
Wees gerust: je kunt beiden aan- en uitzetten, zoals jij dat wil…. En als je automatisch sluiten hebt ingesteld, geeft ie keurig 2 piepjes als dat mislukt. En ook dat kun je aan- of uitzetten :)

[ Voor 10% gewijzigd door BGFG op 22-12-2025 16:00 ]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@BGFG En dat kan op 3.8? Of alleen op 5+? Maar mijn auto sluit en open ik met de deur sensoren. :*)

Nu nog in de app de deuren en ramen openen en sluiten. Alleen een nieuwe app versie please. Moet kunnen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-01 14:03
onetime schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:59:
@BGFG En dat kan op 3.8? Of alleen op 5+? Maar mijn auto sluit en open ik met de deur sensoren. :*)

Nu nog in de app de deuren en ramen openen en sluiten. Alleen een nieuwe app versie please. Moet kunnen.
Sluiten met de deurhendel sensor? Is dat standaard aan? Eens proberen.

• BGFG
onetime schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:59:

Bij mijn nieuwe kan dat, die heeft 5.6. Mijn vorige had 3.7 die kon het niet. 3.8 weet ik niet.

• rogiermac
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-01 18:53
Vandaag de Enyaq 85 (selection met clever en trekhaak) opgehaald. We zijn er erg blij mee. De stilte en het comfort binnen is een enorme verbetering tov de (oude) ID3. De kleur vinden we ook geslaagd icm de grijze bumpers.

Enige dingetje waar ik niet zeker van ben zijn de deuren. De portieren lijken wat meer kracht nodig te hebben om dicht te gaan (kan ook door wennen aan het formaat komen) en de achterklep maakt een harde *klak* bij openen. Alsof ie onder veel spanning staat (hij lijkt ook aangetrokken te worden bij sluiten dus misschien ook logisch). Herkenbaar voor anderen of klinkt het gek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izHoow6cqaHV3jQwDAc9D0PyFgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7B11YfHoVyZP7H0I7EFMbZBR.jpg?f=fotoalbum_large

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:23
rogiermac schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:47:
Vandaag de Enyaq 85 (selection met clever en trekhaak) opgehaald. We zijn er erg blij mee. De stilte en het comfort binnen is een enorme verbetering tov de (oude) ID3. De kleur vinden we ook geslaagd icm de grijze bumpers.

Enige dingetje waar ik niet zeker van ben zijn de deuren. De portieren lijken wat meer kracht nodig te hebben om dicht te gaan (kan ook door wennen aan het formaat komen) en de achterklep maakt een harde *klak* bij openen. Alsof ie onder veel spanning staat (hij lijkt ook aangetrokken te worden bij sluiten dus misschien ook logisch). Herkenbaar voor anderen of klinkt het gek?

[Afbeelding]
Welkom bij de club :)

Ik kijk wel eens naar een ID3 al tweede auto en was erg benieuwd naar het geluid in de cabine. Dat gaat tegenvallen dus.

De portieren, zeker voor, zijn groot en best zwaar dus die moet je inderdaad wel een zetje geven. Ik schat in dat het een kwestie van wennen is. Het geluid van de kofferbak herken ik niet. Je hoort de ontgrendeling wel, maar dat geluid is bij mij niet opvallend hard ofzo. Het dichttrekken klopt; doet de mijne ook.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:13
cryptapix schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:38:
[...]
Ik kijk wel eens naar een ID3 al tweede auto en was erg benieuwd naar het geluid in de cabine. Dat gaat tegenvallen dus.
Even een proefrit maken zou ik zeggen. Ik rij sinds kort in een ID.4 en deze is heel erg stil. Ik had niet het gevoel dat het veel uit maakte tussen de (2025) VW groep MEB autos, de Enyaq, Elroq stonden ook op de shortlist.

Wielen (19") en banden (default zomerbanden nu) maken ook nog wat uit en DCC optie zorgt voor rust als je op een klinkerweg rijd.

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:07

TD-91

XC40 P8

[Afbeelding]
Beiden herkenbaar (hier ook een facelift). Regelmatig dat ik een deur nog even goed moet sluiten. Achterklep maakt veel geluid bij het openen. Beiden wennen 😉

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:12

Martijn02

/* No Comment */

BGFG schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:54:
[...]

Bij mijn nieuwe kan dat, die heeft 5.6. Mijn vorige had 3.7 die kon het niet. 3.8 weet ik niet.
Ja kan ook op 3.8. Ik heb deze handleiding gevolgd:
https://www.insights-and-...ically-when-walking-away/

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

[Afbeelding]
Proficiat!

Over de achterklep en die "klak", heb ik ook. Lijkt me wel normaal verder; immers, het ding blijft toch werken na al die jaren :+

• elektriekert
  • Laatst online: 22:29
Hier sluit ie 9 van de 10 keer automagisch, maar soms ook niet. Super irritant, dan loop je weg en denk je, heb ik dat piepje nou gehoord?
Niet dus.

• BGFG
Mooi! Werkt bij mij prima, inclusief piepjes. Maar goed om te zien dat je softwarematig kunt “retrofitten”.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

elektriekert schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:24:
[...]

Hier sluit ie 9 van de 10 keer automagisch, maar soms ook niet. Super irritant, dan loop je weg en denk je, heb ik dat piepje nou gehoord?
Niet dus.
Ik heb in Home Assistant een automation gemaakt die een push-berichtje naar mijn telefoon stuurt als de auto langer dan 10 minuten niet op slot is. Heeft me al een keer gered.

• onetime
  • Niet online
Je reageert op een reactie die over het met de app openen en sluiten van de ramen en deuren gaat.
Ik blij met jouw post, en toen teleurgesteld. Je had het over wat anders.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• elektriekert
Martijn02 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:02:
[...]

Ik heb in Home Assistant een automation gemaakt die een push-berichtje naar mijn telefoon stuurt als de auto langer dan 10 minuten niet op slot is. Heeft me al een keer gered.
Ik heb hier zelf ook HA draaien, zit nog niet heel veel in, maar ik ben wel benieuwd wat je gebruikt voor add-ons/ automations etc.

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-01 13:34
elektriekert schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:26:
[...]

Ik heb hier zelf ook HA draaien, zit nog niet heel veel in, maar ik ben wel benieuwd wat je gebruikt voor add-ons/ automations etc.
Ik gebruik deze addon via HACS https://github.com/skodaconnect/homeassistant-myskoda

• cryptapix
Martijn02 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:02:
[...]

Gered van wat precies? Ik heb al een paar keer gehad dat mijn auto een hele nacht niet op slot stond en er is helemaal niets mee gebeurd. Hoe groot is nou de kans dat iemand doorheeft dat de auto niet op slot staat en er dan ook nog wat mee doet.

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:39
cryptapix schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:45:
[...]

Gered van wat precies? Ik heb al een paar keer gehad dat mijn auto een hele nacht niet op slot stond en er is helemaal niets mee gebeurd. Hoe groot is nou de kans dat iemand doorheeft dat de auto niet op slot staat en er dan ook nog wat mee doet.
Redelijk makkelijk te zien aan de stand van je spiegels. En ligt denk ik heel erg aan waar je woont en wie er op dat moment net je huis passeert.

• rogiermac
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-01 18:53
w00key schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:12:
[...]

Even een proefrit maken zou ik zeggen. Ik rij sinds kort in een ID.4 en deze is heel erg stil. Ik had niet het gevoel dat het veel uit maakte tussen de (2025) VW groep MEB autos, de Enyaq, Elroq stonden ook op de shortlist.

Wielen (19") en banden (default zomerbanden nu) maken ook nog wat uit en DCC optie zorgt voor rust als je op een klinkerweg rijd.
Eens. Dit was één van de eerste versies. Zeker na de facelift zal dit beter zijn lijkt mij. En als tweede auto helemaal een prima wagen. Op de software na (het wordt steeds beter) was het een fijne auto. Wel een batterijcel en tankklepje vervangen rond de 140k. km.

On topic: dank voor de reacties. Ik ga er dus niet mee terug naar de garage en lekker wennen aan deze fijne wagen.

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

onetime schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:55:
[...]

Je reageert op een reactie die over het met de app openen en sluiten van de ramen en deuren gaat.
Ik blij met jouw post, en toen teleurgesteld. Je had het over wat anders.
Sorry, ik dacht dat het over het automatisch sluiten bij weglopen ging. Was niet mijn bedoeling je blij te maken met een dooie mus.
cryptapix schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:45:
[...]

Nouja, ik verwacht niet dat er veel bijzonders gebeurd. Maar bij mijn vader hebben ze ooit de dropjes uit zijn auto opgegeten en het noodvuurwerk (voor op het zee) wat in de achterbak lag afgestoken midden in de nacht. Ik heb hem liever op slot als het even kan. ;)

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:52
Skoda Enyaq 2021 ME3.8 (tweedehands) vraagje mbt geheugenstoelen/accounts. Wij gebruiken met twéé gebruikers één autosleutel.

Dat je stoelinstelling gekoppeld kan zijn aan je gebruikeraccount dat begrijp ik. Maar is dit ook omgekeerd in te stellen?
Als mijn vriendin de auto mee heeft genomen moet ik nu eerst mijn stoelinstelling selecteren (om uberhaupt plaats te kunnen nemen ivm lengteverschil). Vervolgens moet ik wachten totdat het infotainmentsysteem is opgestart om aan te geven dat ik naar de hoofdgebruiker wil wisselen. Omslachtig. Is deze koppeling dus ook andersom te maken? Dus: stoelinstelling=gebruiker.

• Yellimur
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-12-2025
Hallo,
Mijn Enyaq 60 uit 2021 laat steeds dit laad gedrag zien.
Bij het starten van het laden begint de auto op 10 kW, maar na 10 tot 30 min (verschillend per keer) zakt deze in naar 6,5 tot 7 kW.
Ook heb ik een tijdje gezien dat de snelheid überhaupt niet boven de 7 kW komt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haHJHyyn3e5CTAezUPf8l58Th2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UWt2FigYlINY6SxLTEaJ8kwz.png?f=fotoalbum_large
Ik heb al een aantal keren zekering 3 eruit getrokken, maar het probleem blijft.
Weet iemand hiervan de oorzaak en een oplossing?

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:39

rammes

koekebakker 1e klas

[Afbeelding]
Deuren heb ik precies het zelfde. Denk dat het niet juist afgesteld is, ga er wel een keer mee naar de dealer

Ik zou het doen!

• onetime
  • Niet online
Yellimur schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:45:
Hallo,
Bij het starten van het laden begint de auto op 10 kW, maar na 10 tot 30 min (verschillend per keer) zakt deze in naar 6,5 tot 7 kW.
Ook heb ik een tijdje gezien dat de snelheid überhaupt niet boven de 7 kW komt.[Afbeelding]
Ik heb al een aantal keren zekering 3 eruit getrokken, maar het probleem blijft.
Weet iemand hiervan de oorzaak en een oplossing?
Ik weet niet meer of het in dit topic was, maar het lijkt te zijn dat de auto op 2 in plaats van op 3 fases met 16A laadt. Was meen ik een software probleem. (Kan eventueel een contact probleem in een stekker zijn.)

• Yellimur
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-12-2025
onetime schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:54:
[...]

Ik weet niet meer of het in dit topic was, maar het lijkt te zijn dat de auto op 2 in plaats van op 3 fases met 16A laadt. Was meen ik een software probleem. (Kan eventueel een contact probleem in een stekker zijn.)
Thanks. Ik heb inmiddels wat posts gelezen, lijkt idd een SW probleen te zijn.
Dan maar weer naar de dealer.........

• BGFG
Kanoet schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:34:
Skoda Enyaq 2021 ME3.8 (tweedehands) vraagje mbt geheugenstoelen/accounts. Wij gebruiken met twéé gebruikers één autosleutel.

Dat je stoelinstelling gekoppeld kan zijn aan je gebruikeraccount dat begrijp ik. Maar is dit ook omgekeerd in te stellen?
Als mijn vriendin de auto mee heeft genomen moet ik nu eerst mijn stoelinstelling selecteren (om uberhaupt plaats te kunnen nemen ivm lengteverschil). Vervolgens moet ik wachten totdat het infotainmentsysteem is opgestart om aan te geven dat ik naar de hoofdgebruiker wil wisselen. Omslachtig. Is deze koppeling dus ook andersom te maken? Dus: stoelinstelling=gebruiker.
Stoelinstelling is niet gekoppeld aan een account en ook niet aan een sleutel helaas, en ook niet andersom. Je kunt em alleen opslaan in het geheugen, maar dat moet je zelf kiezen. Gemiste kans inderdaad.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:24
Yellimur schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:45:
Hallo,
En wat aan een publieke lader, of verschillende merken (Smappee, Alfen, ...) & aanbieders?
Zo kan je de laadpaal uitsluiten.

Misschien ook eens met een andere kabel proberen, zo kan je de kabel uitsluiten?

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-01 12:16
DutchJackal schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:54:
[...]

Nou maar hopen dat de fabriek geen 2 weken dicht gaat... :X
Nou, inmiddels alles werkend op 5.4.3. Gisteren werd ik gebeld door de dealer; komt u uw auto maar ophalen, zodra wij iets van de fabriek horen, dan nemen wij contact met u op en hopen wij het probleem op te lossen.
Teleurgesteld m'n auto opgehaald, nogmaals mijn onvrede ge-uit en in de auto gestapt. verschijnt er ineens een popup op mn scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEaU2Tk4tFL29ilCjasXLsbIGO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGYak0c0bhlhCRrgTaxbZLwu.jpg?f=fotoalbum_large

Fijne Kerst!

• NoCO2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-01 09:35
Yellimur schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:57:
[...]

Thanks. Ik heb inmiddels wat posts gelezen, lijkt idd een SW probleen te zijn.
Dan maar weer naar de dealer.........
Hier hetzelfde in 3.7. Had idd gelezen dat dit een SW probleem is en heb de dealer gevraagd of er al een oplossing voor is, met referentie aan de post van Skoda zelf waarin het probleem wordt erkend van het soms onterecht afschakelen van fase 1 na ongeveer 30 minuten laden.

Het bekende liedje: ons is niks bekend en als wij het niet weten zal het vast en zeker aan uw laadpaal liggen. Mocht u toch willen dat wij de log van uw auto bekijken, dan zijn de diagnosekosten voor uw eigen rekening…

Mijn dealer in Veldhoven is kansloos als het op dit soort problemen aankomt: geen kennis, geen info van Skoda of Pon, geen tijd…

• Badname2
Voor mensen met de 21 inch velgen en opzoek naar all-season banden die niet al te veel lawaai maken: de Continental Contact 2 zijn geweldig. Hoor ze niet boven het wind geluid uit. De Goodyear 4seasons op mn MG4 hoor ik wel keihard. Ander soort auto, maar toch.

[ Voor 7% gewijzigd door Badname2 op 27-12-2025 14:54 ]

• Badname2
Een vraagje, ik heb met de handmatige kofferbak deur dat ik op het eind hard moet aanduwen, anders gaat ie niet goed dicht / op slot. Iemand die dit ook gehad heeft? Is het zelf op te lossen?

[ Voor 4% gewijzigd door Badname2 op 27-12-2025 14:54 ]

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:26
Badname2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:53:
Een vraagje, ik heb met de handmatige kofferbak deur dat ik op het eind hard moet aanduwen, anders gaat ie niet goed dicht / op slot. Iemand die dit ook gehad heeft? Is het zelf op te lossen?
Geen ervaring mee (elektrische achterklep).
Heb je al geprobeerd de dempers wat in te draaien?

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-01 08:20
Iemand al bekend met het voorverwarmen van de accu op software 3.X? Schijnt al een tijdje een oplossing te zijn door middel van een USBTOCANFD, heb de spullen besteld en laat hier weten hoe het werkt.

YouTube: Turning up the Heat - Faster Charging with ID.4 Battery Preheating

In de video de werking en in de beschrijving de GitHub van de beste man.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:54
Autohillenga schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:12:
Iemand al bekend met het voorverwarmen van de accu op software 3.X? Schijnt al een tijdje een oplossing te zijn door middel van een USBTOCANFD, heb de spullen besteld en laat hier weten hoe het werkt.

YouTube: Turning up the Heat - Faster Charging with ID.4 Battery Preheating

In de video de werking en in de beschrijving de GitHub van de beste man.
Ik zag laatst in de ODBEleven app dat je ook een 1 malige "preheat" actie kan uitvoeren. Maar ik weet niet of die ook de pomp start om de vloeistof rond te circuleren.

Maar preheat lijkt wel nodig of er is iets anders met mijn Enyaq aan de hand. Na een rit van 1,5 uur en nog 33% lading dacht ik even snel bij te laden. Ik was toch 45 min te vroeg op mijn bestemming. Had hem bij fastned aangesloten maar kwam helaas niet verder dan 45 kW. Hij begon op 39 kW en klom langzaam naar 45 kW.

Nu weet ik dat 33% niet ideaal is maar ik had toch wel een hogere snelheid dan 45 kW verwacht.

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-01 08:20
Senaxx schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:37:
[...]

Ik zag laatst in de ODBEleven app dat je ook een 1 malige "preheat" actie kan uitvoeren. Maar ik weet niet of die ook de pomp start om de vloeistof rond te circuleren.

Maar preheat lijkt wel nodig of er is iets anders met mijn Enyaq aan de hand. Na een rit van 1,5 uur en nog 33% lading dacht ik even snel bij te laden. Ik was toch 45 min te vroeg op mijn bestemming. Had hem bij fastned aangesloten maar kwam helaas niet verder dan 45 kW. Hij begon op 39 kW en klom langzaam naar 45 kW.

Nu weet ik dat 33% niet ideaal is maar ik had toch wel een hogere snelheid dan 45 kW verwacht.
Met OBD11 gaat de pomp ook draaien en de kleppen in de juiste standen. Het verschil is dat je bij OBD11 elke 20 kilometer de motorkap moet openen om de gateway te ‘unlocken’ en hem elke 5 minuten waar aan moet zetten.

Het verschil zit hem met de oplossing in het filmpje dat alles na de gateway gebeurt en je het voorverwarmen van de accu kan starten door de USB-C kabel op de USB-C poorten van de auto. Dit gaat door tot de auto vindt dat hij de optimale temperatuur heeft voor de accu.

Je tapt als het ware in het CAN-bus netwerk van de auto.

De snellaadsnelheid die je beschreef klinkt als normaal voor het weer van afgelopen week en een bevroren accu.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:54
Autohillenga schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:08:
[...]

Met OBD11 gaat de pomp ook draaien en de kleppen in de juiste standen. Het verschil is dat je bij OBD11 elke 20 kilometer de motorkap moet openen om de gateway te ‘unlocken’ en hem elke 5 minuten waar aan moet zetten.

Het verschil zit hem met de oplossing in het filmpje dat alles na de gateway gebeurt en je het voorverwarmen van de accu kan starten door de USB-C kabel op de USB-C poorten van de auto. Dit gaat door tot de auto vindt dat hij de optimale temperatuur heeft voor de accu.

Je tapt als het ware in het CAN-bus netwerk van de auto.

De snellaadsnelheid die je beschreef klinkt als normaal voor het weer van afgelopen week en een bevroren accu.
Ja ik vind het serieus een goede oplossing, en als het werkt zou ik ook zeker overwegen om het te installeren.

Of toch de garage maar beetje opruimen en in deze koude periode de auto in de garage zetten met de vloerverwarming. :+

Edit: ik heb de onderdelen ook besteld.

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-01 12:16
Badname2 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:49:
Voor mensen met de 21 inch velgen en opzoek naar all-season banden die niet al te veel lawaai maken: de Continental Contact 2 zijn geweldig. Hoor ze niet boven het wind geluid uit. De Goodyear 4seasons op mn MG4 hoor ik wel keihard. Ander soort auto, maar toch.
Deze winterbanden heb ik en zijn erg stil Continental / FR WINTERCONTACT TS 850

• area51_bis
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-01 13:07
Heb een probleem: wanneer de wagen aan een laadpunt hangt en ik doe de wagen open, zou de indicator van groen op wit moeten springen en dit voor 30 seconden. Daardoor heb je tijd genoeg om de kabel eruit te nemen.

Sinds enkele weken is dit geen 30 seconden maar maximaal 1 seconde, waarna de kabel terug vast wordt gezet. Daardoor moet je nu wel heel snel zijn om de kabel uit te auto te halen.

Iemand anders hier ook problemen met gehad?

Enyaq 85

• onetime
  • Niet online
@area51_bis Nog niet van gehoord; maar je hand op de kabel, andere hand om de deur te openen en voor nu lukt het. Zal wel een dealer bezoekje opleveren, tenzij je met een melding in de app een oplossing op afstand zou kunnen krijgen. Het is per slot van rekening software.

• elektriekert
area51_bis schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:34:
Heb een probleem: wanneer de wagen aan een laadpunt hangt en ik doe de wagen open, zou de indicator van groen op wit moeten springen en dit voor 30 seconden. Daardoor heb je tijd genoeg om de kabel eruit te nemen.

Sinds enkele weken is dit geen 30 seconden maar maximaal 1 seconde, waarna de kabel terug vast wordt gezet. Daardoor moet je nu wel heel snel zijn om de kabel uit te auto te halen.

Enyaq 85
Soms wil het zo zijn dat ik fysiek de knop moet indrukken van deuren ontgrendelen (ik gebruik keyless entry).
Maar dat is enkele malen gebeurd in een jaar tijd.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
area51_bis schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:34:

Enyaq 85
Heb je wel het laden gestopt?
Ik moet nl. eerst zorgen dat het laden echt gestopt is (wit lampje), anders begint bij het openen van de deuren het laadproces weer (groen/wit/groen) waardoor de kabel alsnog geblokkeerd wordt. (Thuisladen).

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• lbeurs
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:48
Gewoon knopje ontgrendelen op sleutel indrukken

• BGFG
Solarman schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:53:
[...]

Heb je wel het laden gestopt?
Ik moet nl. eerst zorgen dat het laden echt gestopt is (wit lampje), anders begint bij het openen van de deuren het laadproces weer (groen/wit/groen) waardoor de kabel alsnog geblokkeerd wordt. (Thuisladen).
Normaliter ontgrendelt de laadkabel als je de auto ontgrendelt. Soms moet ik met de afstandsbediening unlocken, maar je kunt dan altijd de kabel eruit trekken en dan stopt het laden direct, in ieder geval bij AC laden,

• area51_bis
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-01 13:07
Dat lukt dus niet. De auto ontgrendelen en dan stopt het laden voor minder dan 1 seconde (wit licht) om dan direct opnieuw groen te worden waardoor de kabel dan terug direct wordt vergrendeld.

Volgens de handleiding zou dit 30 seconden moeten ontgrendeld blijven vooraleer terug te locken.

[ Voor 20% gewijzigd door area51_bis op 31-12-2025 22:15 ]

• Galibier7
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-01 13:04
Mijn oog is gevallen op een Skoda Enyaq iv 60 of 80 maar twijfel nog of de range van de iv60 voldoende is voor ons. Ik kijk naar occasions met 90 tot 140k op de teller en een SOH van 90-94%. Wij moeten meerdere keren per jaar van Groningen naar Den Oever of van Groningen naar Amstelveen. Daarnaast vooral woon werk verkeer 2 a 3 keer per week van 100km retour.

Kan iemand mij zeggen wat ik qua actieradius kan verwachten van de iv 60 in de winter en in de zomer? Idealiter ga ik voor een variant met warmtepomp. Wij zijn rustige rijders en geven niks om snelheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Galibier7 op 01-01-2026 11:57 ]

• cryptapix
Galibier7 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:54:
Mijn oog is gevallen op een Skoda Enyaq iv 60 of 80 maar twijfel nog of de range van de iv60 voldoende is voor ons. Ik kijk naar occasions met 90 tot 140k op de teller en een SOH van 90-94%. Wij moeten meerdere keren per jaar van Groningen naar Den Oever of van Groningen naar Amstelveen. Daarnaast vooral woon werk verkeer 2 a 3 keer per week van 100km retour.

Kan iemand mij zeggen wat ik qua actieradius kan verwachten van de iv 60 in de winter en in de zomer? Idealiter ga ik voor een variant met warmtepomp. Wij zijn rustige rijders en geven niks om snelheid.
Mijn 60 (2j oud, 59k km) haalt in de winter 250km met 100% lading. Ik denk dat dat vrij normaal is. Ik ben geen straatracer maar ook geen hypermiler.

Warmtepomp; geen idee waarom je dat zou doen. Als het model met zo’n ding een paar honderd euro duurder is, is het misschien te overwegen, maar de meerprijs van zo’n ding bij een nieuwe auto verdien je in de levensduur van de auto in ieder geval niet terug. Dus om financiële redenen hoef je het niet te doen. Hoeveel extra range je ermee haalt weet ik niet, maar dat zal geen 10%(=25km in winter) zijn lijkt me.

• Badname2

Deze winter bij -2 graad naar Duitsland gereden 270km, enyaq iv 80 2021, 92% SOH, warmtepomp, 21 inch velgen all season banden. Was echt een groot verschil met toen het 10 graden was. Kom normaal van 100% met 30% aan, maar nu was het 10%. Wel stukje 120km/h gereden, op de terugweg op 100-110kmh gebleven toen wel met 20% thuis gekomen.

Enorm blij dat ik voor de 80 ben gegaan. Als ik niet naar duitsland hoefde had ik mogelijk de 60 overworgen. Wel jammer dat het geen LFP batterij is die altijd naar 100% kan laden :).

Met 19 inch banden scheelt het je wss al weer een boel.

• Badname2
Ik heb sinds m'n koppelstangen voor vervangen zijn en de banden gewisseld + uitgelijnd dat m'n voorremmen enorm hard piepen tijdens het remmen (op lage snelheden). Echt enorm irritant. Hiervoor was dat zo goed als niet zo.

Hoe kan dit opeens zo onstaan zijn? Door een van deze werkzaamheden?

Hoe kan ik evt zien of de remblokken aan vervanging toe zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Badname2 op 01-01-2026 16:28 ]

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:59

Wij hebben sinds september een IV80 occasion, met warmtepomp en een SoH van 98% bij aanschaf. Toevallig gisteren ongeveer jouw route afgelegd (nieuw vennep naar Groningen) en vandaag weer terug. Op de heenweg met 80% vertrokken en met 18% aangekomen. Vandaag de terugweg, flink wind tegen, met 100% vertrokken en met 25% aangekomen. Wij zijn dus met dit soort weer wel blij dat we voor de IV80 zij gegaan.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:56
@Galibier7 als snelheid niet belangrijk is: is het even kort moeten bijladen dan een no-go? Je komt genoeg snelladers tegen op die trajecten namelijk.

• hk12nl
  • Laatst online: 15:11

Zelf ook voor deze keuze gestaan, uiteindelijk geduldig geweest en voor een 80 gegaan. Ben er zelf wel blij mee in deze omstandigheden. We rijden vooral kleine ritjes (+/- 25km) maar ook dan merk je dat hij na een aantal dagen wel sneller leeg is en we hem dus vaker moeten laden (hou hem altijd tussen de 20% en 80%).

Doordat wij veelal kleine stukjes rijden, staat de range met 80% nu op 269km in deze kou. Het is uiteindelijk natuurlijk allemaal erg situatie afhankelijk, mijn hybride Toyota ging had ook een ca 100km lagere range in de winter.

Bij een een kleine tweede auto had ik het wellicht prima gevonden als de range max 250 was, voor een grote hoofdauto vind ik dat toch te weinig, maar dat is mijn mening :)

Daarnaast lees je overal het advies dat het beter is om het accupercentage tussen de 20% en 80% te houden, als je dat met een 60 moet doen blijft er in de winter mijn inziens een best wel lage range over.

©2004

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:13
Tussen "0%" en 80% eigenlijk. De nul op een EV is niet de nul van papers waar ze over cellen schrijven, 2.5-3 volt, dus je hoeft als gebruiker niet bang te zijn voor de lage kant.

• Galibier7
Homer-Simpson schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:47:
@Galibier7 als snelheid niet belangrijk is: is het even kort moeten bijladen dan een no-go? Je komt genoeg snelladers tegen op die trajecten namelijk.
Daar heb je opzich een punt, ik ben echter het elektrisch rijden nog niet gewend en ga overstappen van een diesel. Dus ik moet nog wennen aan het hele idee van laden onderweg. Om de overstap zo makkelijk mogelijk te maken neig ik nu toch naar een iv80, ook dankzij de reacties op mijn bericht.

• Galibier7
hk12nl schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:33:
[...]

Zelf ook voor deze keuze gestaan, uiteindelijk geduldig geweest en voor een 80 gegaan. Ben er zelf wel blij mee in deze omstandigheden. We rijden vooral kleine ritjes (+/- 25km) maar ook dan merk je dat hij na een aantal dagen wel sneller leeg is en we hem dus vaker moeten laden (hou hem altijd tussen de 20% en 80%).

Doordat wij veelal kleine stukjes rijden, staat de range met 80% nu op 269km in deze kou. Het is uiteindelijk natuurlijk allemaal erg situatie afhankelijk, mijn hybride Toyota ging had ook een ca 100km lagere range in de winter.

Bij een een kleine tweede auto had ik het wellicht prima gevonden als de range max 250 was, voor een grote hoofdauto vind ik dat toch te weinig, maar dat is mijn mening :)

Daarnaast lees je overal het advies dat het beter is om het accupercentage tussen de 20% en 80% te houden, als je dat met een 60 moet doen blijft er in de winter mijn inziens een best wel lage range over.
Inderdaad goed om rekening te houden met de 80% lading, al is het voor de incidentele langere ritten vast niet erg om wel 100% vol te laden. Wij gaan waarschijnlijk ook voor de iv80.

• onetime
  • Niet online
Toegevoegd in de TS:

Met dank aan: @blaaspijp blaaspijp in "Het grote Victron ontwerp topic" het betreft LiFePO4
Als je goed naar dit plaatje / deze grafieken kijkt zie je duidelijk verband tussen temperatuur en cell capaciteit.
En tussen cell capaciteit en belasting. En de accu kan het best koud bewaard maar warm gebruikt.
De invloed van hoever hij geladen / ontladen wordt is niet goed gespecificeerd zoals hier boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wl6EfA4_a8lEpmTn_Q0I6Nxpho0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/gP2lXQ7qNrOYMJorAkgKAynY.webp?f=user_large

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:47
We hebben een Skoda Enyaq uit 2022. Vandaag met de sneeuw wilde we vanuit stilstand gaan rijden en ging meteen het antislip lampje aan. Echter, de auto wilde gewoonweg niet rijden. Deed niets. Achteruit ging wel. Meer mensen hier last van? En is er een oplossing voor?

• cryptapix
crimby schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:54:
We hebben een Skoda Enyaq uit 2022. Vandaag met de sneeuw wilde we vanuit stilstand gaan rijden en ging meteen het antislip lampje aan. Echter, de auto wilde gewoonweg niet rijden. Deed niets. Achteruit ging wel. Meer mensen hier last van? En is er een oplossing voor?
Mijn achterwielen slippen op de sneeuw ook snel weg. Oplossing is heel veel rustiger gas geven. Maar misschien werkt de “eco” mode ook wel, dan is je auto ook wat minder fel. En goede winterbanden zijn ook wel belangrijk.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 03-01-2026 13:20 ]

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-01 11:19
cryptapix schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:18:
[...]

Mijn achterwielen slippen op de sneeuw ook snel weg. Oplossing is heel veel rustiger gas geven. Maar misschien werkt de “eco” mode ook wel, dan is je auto ook wat minder fel. En goede winterbanden zijn ook wel belangrijk.
Zit er op een Enyaq geen "snow" modus zoals bij mijn Kia? Of anders de ESP uitzetten?

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 03-01-2026 13:23 ]

• cryptapix
glas86 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Zit er op een Enyaq geen "snow" modus zoals bij mijn Kia? Of anders de ESP uitzetten?
De AWD versie wel, die heeft volgens Google een ‘traction mode’ maar de gewone RWD niet. Dus dan moet je het doen met goede winterbanden, heel voorzichtig gas geven en eco mode of inderdaad ESP uit; dat is ook nog een optie. Hier een ID4 eigenaar met hetzelfde probleem (en all season banden): https://www.reddit.com/r/VWiD4Owners/s/eNs1c2yH13

• crimby
cryptapix schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:18:
[...]

Maar is het dan normaal dat de wielen uberhaupt niks doen? Want dat gebeurde dus. Vooruit deed gewoon niks.

@glas86 ik heb niet de AWD versie dus geen sneeuw modus helaas

• cryptapix
crimby schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:02:
[...]

Maar is het dan normaal dat de wielen uberhaupt niks doen? Want dat gebeurde dus. Vooruit deed gewoon niks.

@glas86 ik heb niet de AWD versie dus geen sneeuw modus helaas
Niets, als in niet bewegen? Ik las het als wegslippen (vandaar het lampje), maar dat de wielen helemaal niet bewegen klinkt mij wat gek (al is de bedoeling van ESP natuurlijk wel het slippen voorkomen). Maar goed, ik ben geen automonteur.

• crimby
cryptapix schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Niets, als in niet bewegen? Ik las het als wegslippen (vandaar het lampje), maar dat de wielen helemaal niet bewegen klinkt mij wat gek (al is de bedoeling van ESP natuurlijk wel het slippen voorkomen). Maar goed, ik ben geen automonteur.
Nee idd. De wielen deden niks. Ook bij stoplichten gebeurde dit waar andere auto’s gewoon wegreden.

• Mirx_NL
Nooit gehad. Had je auto-hold aanstaan? Misschien dat hij de rem noet deblokkeerde ofzo.

• crimby
Mirx_NL schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:40:
Nooit gehad. Had je auto-hold aanstaan? Misschien dat hij de rem noet deblokkeerde ofzo.
Nee want achteruit ging wel. Nja autohold stond wel aan overigens.

• Badname2
Even buiten de deur geparkeerd. Bij terugkomst flinke kras en natuurlijk geen briefje :-).

Wel soort mysterie hoe deze kras aan de enorm brede stoep kant hier op is gekomen. Echt geen idee wat het kan zijn geweest.

Lijkt niet diep te zitten. Is dit zelf goed te doen of is er een partij die jullie aanbevelen? (In noord Holland)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5LmWCbPFFrkHDHyLADNWArc8BQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ght3lJcwu363mcSt0Hex4EUF.jpg?f=fotoalbum_large

• onetime
  • Niet online
@Badname2 Is het oppervlakkig en alleen in de transparante lak? Dan is het best zelf te doen.
Daar zijn setjes voor te koop. Bij Brezan, soms ook bij de action. Polijst setje met krasvuller transparant.
Heb je wel een polijst steunzool of iets dergelijks? Met de hand kan best even duren.

• Tomas33
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:18
Och man ik heb ook zo lopen hannesen in de sneeuw vandaag. Geen winterbanden (nog), matige beslissing, en ik stond op een helling geparkeerd. Lang verhaal kort, esp uit en eco mode aan deden het uiteindelijk. Echter wel na veel hulp van de lokale strooiers die me enorm hebben geholpen. Het hotel strooide niet, had geen schep en deed überhaupt niets eigenlijk. Toch wel erg moeilijk om elektrisch de kracht die je levert op de banden goed te beheersen. Niet alleen in de sneeuw overigens, inparkeren is soms ook enorm gedoe als je het mij vraagt. Rustig centimeters opschuiven is er niet meer bij.
Hoe houd je ook ook de auto draaiende als je toch even wil krabben ol sneeuw schuiven? Moet je dan de sleutel erin laten of bakstenen op je stoel leggen 😉

Kleine ergernissen in een verder waanzinnige ervaring hoor. Winterbanden en ik had misschien nergens last van gehad.

• elektriekert
Tomas33 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:43:
Och man ik heb ook zo lopen hannesen in de sneeuw vandaag. Geen winterbanden (nog), matige beslissing, en ik stond op een helling geparkeerd. Lang verhaal kort, esp uit en eco mode aan deden het uiteindelijk. Echter wel na veel hulp van de lokale strooiers die me enorm hebben geholpen. Het hotel strooide niet, had geen schep en deed überhaupt niets eigenlijk. Toch wel erg moeilijk om elektrisch de kracht die je levert op de banden goed te beheersen. Niet alleen in de sneeuw overigens, inparkeren is soms ook enorm gedoe als je het mij vraagt. Rustig centimeters opschuiven is er niet meer bij.
Hoe houd je ook ook de auto draaiende als je toch even wil krabben ol sneeuw schuiven? Moet je dan de sleutel erin laten of bakstenen op je stoel leggen 😉

Kleine ergernissen in een verder waanzinnige ervaring hoor. Winterbanden en ik had misschien nergens last van gehad.
Tsja, draaiende houden zonder een motor die ook “draait” tijdens het stil staan :9

Je kan je auto gordel vast klikken achter je rug langs. Of zo’n verlengen op Ali kopen (zie TS) en hem verder voor geen enkel ander doel gebruiken natuurlijk!

• Mirx_NL
Voorverwarmen aanzetten. Die blijft aan staan als je de auto verlaat en de temp nog niet bereikt is. Dan staat er iets van "direct aclimatiseren" aan als toggle op het exit screen.

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:22

Bij een elektrische auto is het koppel op de wielen beter regelbaar door de traction control dan bij een verbrandingsmotor. Het moeilijker wegrijden op een besneeuwde helling wordt veroorzaakt door het hogere gewicht van een elektrische auto.

• Dilirium1978
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:57
Ik ben bezig met de aanschaf van een nieuwe auto. De keuze gaat vallen op een Enyaq of een Mazda CX-30. De kosten mbt te verwachten onderhoud zijn mij alleen nog niet duidelijk. De onderhoudskosten voor de cx-30 zullen hetzelfde zijn als mijn huidige cx-3 is de verwachting; zo'n 450 euro per jaar. (Ik rij zo'n 20k km per jaar)
Hoeveel kosten maken jullie op jaarbasis aan regulier onderhoud?

• elektriekert
Dilirium1978 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:17:
Ik ben bezig met de aanschaf van een nieuwe auto. De keuze gaat vallen op een Enyaq of een Mazda CX-30. De kosten mbt te verwachten onderhoud zijn mij alleen nog niet duidelijk. De onderhoudskosten voor de cx-30 zullen hetzelfde zijn als mijn huidige cx-3 is de verwachting; zo'n 450 euro per jaar. (Ik rij zo'n 20k km per jaar)
Hoeveel kosten maken jullie op jaarbasis aan regulier onderhoud?
Skoda had bij de Enyaq 5 of 7 jaar gratis onderhoud.
Dus 0

• Dilirium1978
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:57
elektriekert schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:33:
[...]

Skoda had bij de Enyaq 5 of 7 jaar gratis onderhoud.
Dus 0
Ah! Ik zie het nu. Niemand heeft dus nog kosten gemaakt. :) zou in mijn geval betekenen dat er nog tot 2029 onderhoud bij zit. Dit maakt het nog weer een stukje interessanter.

• cryptapix
Dilirium1978 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:43:
[...]

Ah! Ik zie het nu. Niemand heeft dus nog kosten gemaakt. :) zou in mijn geval betekenen dat er nog tot 2029 onderhoud bij zit. Dit maakt het nog weer een stukje interessanter.
Let wel even op; leasemaatschappijen zien soms/vaak(?) af van dat gratis onderhoud (dan krijgen ze korting). Zo ook mijne (Arval). Dus ik denk niet dat degene die mijn (dan) ex-lease koopt, gratis onderhoud heeft.

• onetime
  • Niet online
@Dilirium1978 19" banden zijn goedkoper dan grotere banden, misschien iets om rekening mee te houden.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

cryptapix schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:22:
[...]

Let wel even op; leasemaatschappijen zien soms/vaak(?) af van dat gratis onderhoud (dan krijgen ze korting). Zo ook mijne (Arval). Dus ik denk niet dat degene die mijn (dan) ex-lease koopt, gratis onderhoud heeft.
Inderdaad, mijn auto overgekocht van leasemaatschappij. Geen gratis onderhoud. Grote beurt van 4 jaar staat deze week op de planning, kost bij de dealer iets van 600 euro. De prijs ging naar ongeveer 500 euro toen ik zei dat ik het interieurfilter niet nodig was.

• Elek_Stynus
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:36
Ik kwam op printables een file tegen voor een sneeuwbescherming van de laadconenctor. Geprint en past op mijn 2022 Enyaq. Misschien voor andere ook handig:
https://www.printables.co...skoda-enyaq-charger-cover
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GltbR8ZiivWKyglz5Y4qYcrnBcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxQ2zvbBHurmzdvcqgsvwomZ.jpg?f=fotoalbum_large

http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com/ ||| PV-Output 3840W/

• elektriekert
crimby schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:54:
Ik heb het vanmiddag even geprobeerd nadat ik had ingeparkeerd, voorwielen stonden tegen de bult sneeuw aan, met het pedaal in trappen probeerde de auto een aantal seconden waarna hij het opgaf.
Bij het naar neutraal "schakelen" en weer terug in "verzet" had ik weer een nieuwe poging.
Ik denk dat dit bij de auto hoort in ieder geval.

• elektriekert
Vanmiddag moest ik even stoppen bij een wegversmalling vanwege een tegenligger.
Op het moment dat Auto hold erop moest komen kreeg ik een melding met "storing auto-hold" gevolgd door "storing aandrijflijn", neem contact op met uw dealer.
De auto wilde niet meer vooruit terwijl hij nog steeds in "B" stond. Opnieuw selecteren werkte ook niet.
Ik moest een keer het contact uit/aan zetten.

Hebben meer eigenaren dit gehad?

• onetime
  • Niet online
Elek_Stynus schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:42:
Ik kwam op printables een file tegen voor een sneeuwbescherming van de laadconenctor. Geprint en past op mijn 2022 Enyaq. Misschien voor andere ook handig:
https://www.printables.co...skoda-enyaq-charger-cover
[Afbeelding]
Ik heb gewoon de Skoda versie gekocht voor iets van €15.

Net als : rippiedoos schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:11:
[ q u o t e ]
Vandaag deze Charging Port Cover opgehaald voor €16. Dan loopt het water niet in de poort en hoef ik ook niet bang te zijn voor vastzittende pennetjes voor de klep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hX2RUih1tvUdW_EtjnNQ8mV3ZO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRaiBmOs7tzK7gMjMozgb5b8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6ikcBn_sUVjSv5YQvWZ9lVll7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ofd24tUuC7EX7VfxDbYjZWAF.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een rubberen plaat die op de plaats van het deksel wordt gezet en wordt vastgetrokken door de sluitpin en de laadkabel. Loopt er dus geen sneeuw of regen in je laadstukje. Voor de geïnteresseerden is het onderdeel 5LA054410.
[ / q u o t e ]

[ Voor 53% gewijzigd door onetime op 06-01-2026 10:51 ]

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-01 10:03
Ha Skodarijders, zoals eerder in het thuislaad topic besproken, heb ik een el cheapo laad optie aan mn voorgevel: een 3 polig stopcontact waar ik mn Tesla UMC kabel van mn model S in steek. Standaard gaat ie dan 1 polig 32A laden, maar dat heb ik via mn auto beperkt op 21A (5Kw ongeveer) . In mn meterkast is dus een afsplitsing van mn hoofdaansluiting (1x 30A) met een 24A zekeringsautomaat ertussen.

Nu heeft mijn vriendin sinds gisteren een nieuwe firmawagen (zoals ze in België een leasebak noemen ;) van een collega overgenomen: een Skoda Eniaq 85 van 2024. Haar laadpas vd zaak werkt niet in NL blijkt, dus toen ze naar mij kwam mijn thuis laadkabel geprobeerd. (ik heb geen gewoon 16a stopcontact buiten, dus een gewone granny lader kan niet) Dat werkte, maar de vanochtend zagen we dat het laden gestopt was bij 55% (start was 48%) . (ze had de auto net gekregen die middag, dus nog geen telefoon app) Viel me ook op dat het aantal laad Kw op de display van de Skoda op en neer stuiterde? Vanmorgen direct weer een foutmelding toen ik het weer probeerde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESkod1gcT0RfFdIjKCfixV2tD14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJfJNmANHVH2nou1dI1wkL2I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ul_W39i8Wt1HIwg1ncWnJLH0ztc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACsoTi5mpllUvHqeBfWoQB6b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door _Anvil_ op 06-01-2026 08:55 ]

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:49
onetime schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:56:
[...]
Waar heb je die opgehaald voor 16 euro? Dan ga ik die daar ook ophalen als het enigszins in de buurt is.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Mirx_NL
A3-D schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:40:
[...]

Waar heb je die opgehaald voor 16 euro? Dan ga ik die daar ook ophalen als het enigszins in de buurt is.
Besef je wel dat je die cover niet kunt laten zitten en je dus elke keer opnieuw staat te klooien.

Die cover is vooral bedoeld voor de koudere landen zodat bij sneeuwval icm vorst de laadkabel niet vastvriest in de socket. Ook ooit meebestelt omdat de laadkant in de wind staat, maar behalve 1ste expirement nooit meer gebruikt.

En bij de dealer is hij 23 euro ofzo.

• onetime
  • Niet online
@A3-D Ik heb hem destijds via de webshop besteld.
rippiedoos schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:11:
Dit had in mijn bericht moeten staan; misschien weet hij waar je hem nu voor dat bedrag kunt halen,
maar @Mirx_NL geeft maar een net iets hoger bedrag aan.

Ik gebruik hem overigens geregeld bij slecht weer, al wacht ik liever tot beter weer.
Ik heb er geen problemen mee, voor mij is het simpel om te gebruiken.
Eerst bij het scharnier op zijn plaats en dan op het pennetje vergrendelen door in / aan te drukken.

• Melvin15397
  • Laatst online: 23:21
Ik heb de cover ook in gebruik met dit weer. Misschien verschilt de prijs per dealer, want ik heb de mijne begin december bij de dealer gekocht voor 16Euro.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ui5GMWLYznMnlKQHgeQU1ElvCDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcQ9EQbhWcPzBIYuY0IvYQYq.jpg?f=fotoalbum_large

• Mirx_NL
Ik heb de mijne al meerdere jaren, de 23 euro is de prijs op de belgische skoda webshop. Waar je verwezen wordt naar de dealer, dus ligt niet aan porto kosten.

https://shop.skoda.be/nl/...a7688320e865fa0/5la054410

Misschien dat het bij de dealer goedkoper is.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:52
Tja heerlijk dit weer, elke zeldzame sneeuw/vorstperiode wordt je weer geconfronteerd met de half vergeten tips en trucs van het rijden bij vorst of nog erger: kwakkelvorst.

- Deuren eerst aanduwen voordat je ze opent (om de rubbers te sparen. Dit bedenk ik mij altijd te laat als ik ze bijna hoor scheuren)
- Ruitenwissers van auto afhalen
- Inklappende spiegels uitzetten

Mijn vragen als nieuwe 2e hands EV rijder:
- Weten waar je de ESR/ASR oid kan uitzetten (omdat we denken dat we het beter kunnen dan de techniek?). Wat doen jullie hiermee en kan je op een ME3.8 hier een snelkoppeling voor maken? Het zit nogal verstopt.
- Hoe gaan jullie om met gereneratief remmen? De B stand is te link, maar zetten jullie ook de lichtere regeneratie assistenten zoals Eco Assist uit?
- Is er een manier om die 12v Accubescherming niet zo snel in te laten schakelen? Ik had de auto om 20:00 uur aan de lader gezet en om 08:00 was hij al niet meer te bereiken via Connect. Voorverwarmen zat er dus niet in

[ Voor 16% gewijzigd door Kanoet op 06-01-2026 11:56 ]

• onetime
  • Niet online
@_Anvil_ Ik mis wat gegevens. De Enyaq ingesteld op verlaagde laadstroom op 2 fase draden? Of gewoon 10A of 16A?

• _Anvil_
onetime schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:01:
@_Anvil_ Ik mis wat gegevens. De Enyaq ingesteld op verlaagde laadstroom op 2 fase draden? Of gewoon 10A of 16A?
Hoi, het was gisteravond behoorlijk laat, donker, sneeuw etc. Geen tijd genomen dus om alles uit te zoeken. Ze had de auto echt net 23 uur in bezit.

Met de topic zoekfunctie hier heb ik gevonden dat je de current kunt "halveren" met een setting ja, ga ik vanavond proberen.

10 of 16A kun je toch niet instellen op de Skoda? Ik heb geen idee wat de "output" van mn tesla UMC is namelijk...

• onetime
  • Niet online
@_Anvil_ Een standaard granny doet 10A, maar er zijn instelbare die van 6 - 16A kunnen,
Wat jouw lader doet weet ik niet.

• _Anvil_
onetime schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:40:
@_Anvil_ Een standaard granny doet 10A, maar er zijn instelbare die van 6 - 16A kunnen,
Wat jouw lader doet weet ik niet.
"The Tesla Universal Mobile Connector (UMC) output varies greatly by adapter, from slow ~1.4 kW (120V/12A) on standard household outlets (NEMA 5-15) to faster speeds like 7.4 kW (230V/32A) with a 32-amp blue industrial adapter, providing up to 30 miles of range per hour on NEMA 14-50 (240V/32A). The UMC dynamically adjusts based on the connected socket's amperage and the vehicle's onboard charger, supporting single-phase AC charging up to 32 amps (around 7.4-7.7 kW"

Mijn vraag was dus hoe je dit in de settings van een Skoda managed, maar ik ga vanavond eerst die reduced power optie zoeken.

• cryptapix
Kanoet schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:44:

Mijn vragen als nieuwe 2e hands EV rijder:
- Weten waar je de ESR/ASR oid kan uitzetten (omdat we denken dat we het beter kunnen dan de techniek?). Wat doen jullie hiermee en kan je op een ME3.8 hier een snelkoppeling voor maken? Het zit nogal verstopt.
- Hoe gaan jullie om met gereneratief remmen? De B stand is te link, maar zetten jullie ook de lichtere regeneratie assistenten zoals Eco Assist uit?
- Is er een manier om die 12v Accubescherming niet zo snel in te laten schakelen? Ik had de auto om 20:00 uur aan de lader gezet en om 08:00 was hij al niet meer te bereiken via Connect. Voorverwarmen zat er dus niet in
- ESP kun je toch gewoon uitzetten met de fysieke knoppen in je middenconsole?
- B stand werkt prima met dit weer. Gewoon niet het pedaal van 0 naar 100 in 1 keer loslaten. Voor het wegrijden werkt het wel om de ECO drive mode aan te zetten ipv normaal of sport.
- nee dat kun je niet instellen. Je hebt er wel invloed op. Niet te vaak de app openen (want dan ontwaakt de auto) en lange stukken rijden. Teveel korte stukjes rijden is problematisch voor de 12V accu.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:49
Melvin15397 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:02:
Ik heb de cover ook in gebruik met dit weer. Misschien verschilt de prijs per dealer, want ik heb de mijne begin december bij de dealer gekocht voor 16Euro.[Afbeelding]
Zojuist bij de dealer langsgereden en besteld voor een kleine 21 euro. Morgen kan ik hem ophalen na 12.00 uur en is wat mij betreft een prima (nood)oplossing voor laden met sneeuw en regen.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

cryptapix schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:18:
[...]
- nee dat kun je niet instellen. Je hebt er wel invloed op. Niet te vaak de app openen (want dan ontwaakt de auto) en lange stukken rijden. Teveel korte stukjes rijden is problematisch voor de 12V accu.
Wat bij mij ook helpt is de autosleutel binnenshuis uit mijn broekzak halen. Hij staat bij ons naast het huis geparkeerd, en als ik voor in het huis loop gaat soms de verlichting aan. De auto is dan actief omdat ik in de buurt ben (de fitcamX gaat dan ook opnemen enzo). Als ik de sleutel in de zak van mijn jas stop, die stil aan de kapstok hangt, gebeurt dat allemaal niet.

Je kan verder de app instellen dat hij de auto niet activeert bij het opstarten. Dan duurt een wijziging ietsje langer, maar kost het geen extra stoom als je even snel de range wil checken.

• hk12nl
onetime schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:56:
[...]

Net als : rippiedoos schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:11:
[ q u o t e ]
Vandaag deze Charging Port Cover opgehaald voor €16. Dan loopt het water niet in de poort en hoef ik ook niet bang te zijn voor vastzittende pennetjes voor de klep.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is een rubberen plaat die op de plaats van het deksel wordt gezet en wordt vastgetrokken door de sluitpin en de laadkabel. Loopt er dus geen sneeuw of regen in je laadstukje. Voor de geïnteresseerden is het onderdeel 5LA054410.
[ / q u o t e ]
Ik heb deze een paar maanden geleden ook aangeschaft (nav jou bericht). Werkt top en gebruik hem ook met regen. Hoop hiermee dat de laadpoort het langer volhoud. Tot op heden heel tevreden mee en voor 16 euro een no brainer wat mij betreft.

©2004

• elektriekert
cryptapix schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:18:
[...]

- ESP kun je toch gewoon uitzetten met de fysieke knoppen in je middenconsole?
- B stand werkt prima met dit weer. Gewoon niet het pedaal van 0 naar 100 in 1 keer loslaten. Voor het wegrijden werkt het wel om de ECO drive mode aan te zetten ipv normaal of sport.
ESP uitzetten?
Volgens mij heb ik die helemaal niet in mijn Enyaq 85? :?
Gisteren nog aan het zoeken geweest :X

• cryptapix
elektriekert schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:50:
[...]

ESP uitzetten?
Dan hebben we zojuist het enige voordeel aan mijn MY24 Enyaq 60 (waarvan me was beloofd dat die alle nieuwe dingen van de 85 zou hebben) gevonden :+ Dank. Ik zou overigens niet weten waarom je uit zou zetten. Ik heb het gewoon aanstaan; ook met deze sneeuw.

• hk12nl
Mirx_NL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:18:
Ik heb de mijne al meerdere jaren, de 23 euro is de prijs op de belgische skoda webshop. Waar je verwezen wordt naar de dealer, dus ligt niet aan porto kosten.

https://shop.skoda.be/nl/...a7688320e865fa0/5la054410

Misschien dat het bij de dealer goedkoper is.
Klopt hij stond bij mij ook voor 23 euro. Ik heb de dealer gevraagd om hem te bestellen adhv het artikelnummer en uiteindelijk 16 euro betaald.

©2004

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
elektriekert schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:50:
[...]

ESP uitzetten?
Bij Voertuig > Voertuig >( afbeelding draaien tot) Remmen. Hieronder staat ESP waar je hem aan/uit kunt zetten.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als ik me niet vergis, zag ik het eergisteren ook staan bij de fysieke knop "Set", in de middenconsole, ergens links van de knop voor de alarmlichten/ 4 richtingaanwijzers.
Pagina: 1 ... 99 100 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.