Ik heb mijn Enyaq nu een jaar. Wat mij laatst opviel en er over nadenkend misschien al langer opvalt. Ik heb een electrisch verstelbare bestuur. Bij vlot en plots optrekken of remmen lijkt het soms alsof de stoel iets beweegt. Hij voelt zeker niet los, maar toch voelt dit soms wel. Is dat iemand ook opgevallen?
Ik neem aan dat je een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel bedoelt?Currry schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:28:
... Ik heb een electrisch verstelbare bestuur. Bij vlot .....
Ik heb die ook, en ik kan deze ervaring - gelukkig - niet delen.
Maar als de stoel ietwat los zit, dat kun je toch eenvoudig testen door deze met de hand te bewegen.
Lijkt me dat je daar dan toch even mee langs de dealer zal moeten gaan.
Er zijn meer EV’s die dit niet kunnen handelen. Daarom heeft de Zappi standaard de Eco en Eco+ instellingen. In de Eco stand laadt hij geheel uit zonnestroom tot die zakt onder de 1,3 kW. Het verschil trekt hij dan uit het net, zodat het laadproces doorgaat met minimaal 1,3 kW. Prima oplossing.elektriekert schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:38:
[...]
Hierop aanvullend,
De Enyaq lijkt zichzelf tegen te veel starts en stops te beschermen, ik heb nog niet kunnen vinden hoe of wat, maar nadat ik ik de Zappi op single phase had gezet en 100% groene stroom was soms de stroom vraag vanuit het huis groter waardoor er minder dan 1,4kW beschikbaar was voor het laden.
Hierdoor stopte het laden, kreeg ik in de app van Skoda ‘charging unavailable ‘ en gaf de auto op het scherm aan ‘laden tot 0%’
Ja het gaat om de bestuurdersstoel. Handmatig voel ik niets, ik kan de stoel niet bewegen. Maar de exacte krachten en locatie is misschien lastig om na te doen. Het bijzondere is ook dat het een gevoel is van speling, misschien is het ook wel iets wat in de stoel zit.cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:46:
[...]
Ik neem aan dat je een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel bedoelt?
Ik heb die ook, en ik kan deze ervaring - gelukkig - niet delen.
Maar als de stoel ietwat los zit, dat kun je toch eenvoudig testen door deze met de hand te bewegen.
Lijkt me dat je daar dan toch even mee langs de dealer zal moeten gaan.
Dat laadklepmechanisme is een zwak punt, maar is het nu echt gedoe? Klein bier toch? Ik heb (veel) grotere reparaties gehad aan mijn voorgaande benzinewagens. Maar stel dat zo'n mechanisme je al over de zeik brengt en je de wagen in wil ruilen:elmoxx schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:41:
Ondanks prive-koop en ik van plan was veel langer met deze wagen te gaan doen, ben ik dat toch steeds meer aan het heroverwegen door dit soort gedoe; maar wat dan he?
Ja, wat dan? Ik kijk zelf naar een EV9, maar dat is meer omdat we inmiddels (bijna) met z'n vijven zijn. Maar in hetzelfde segment zie ik eigenlijk nauwelijks echte upgrademogelijkheden t.o.v. mijn 2021 wagen, om eerlijk te zijn, jij wel?
Eigenlijk is mijn auto ook gewoon probleemloos, in die vier jaar behalve de bekende spiegelspots (alweer stuk overigens, ik geloof het wel) eigenlijk niks kapot gehad. Wat software-updates maar dat is het.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
In december afspraak gemaakt voor de 1e servicebeurt. Eind januari aan de beurt. 3 aanvullende vragen; 1) de update naar 3.7 lukt niet omdat hij blijft melden dat de ramen gesloten moeten worden. 2) Ik hoor een tikkend geluid achter bij het wegrijden. 3) De achterbanden zijn glad.
Bij ophalen: er staat helemaal geen SW-update klaar. Wtf. Met de receptionist naar de auto om op het afsluitscherm de melding te tonen. Dan heeft de monteur verkeerd gekeken; we komen erop terug.
Tikkend geluid horen we niet en de banden hebben we niet op voorraad.
Vandaag teruggebeld: je hebt gelijk met de SW update maar daar moet ie weer voor binnen; eind april ben je aan de beurt. Is de SW update dan klaar? Nee, dan pas kunnen we bij Pon melden wat het euvel is. Zij moeten dan aangeven wat er moet gebeuren. De banden zitten er al onder, bij de fitter die dit binnen een week regelde. De aandrijfas heb ik geen zin meer in om tijd aan te besteden.
Vooral zo doorgaan beste dealer……
Bij ophalen: er staat helemaal geen SW-update klaar. Wtf. Met de receptionist naar de auto om op het afsluitscherm de melding te tonen. Dan heeft de monteur verkeerd gekeken; we komen erop terug.
Vandaag teruggebeld: je hebt gelijk met de SW update maar daar moet ie weer voor binnen; eind april ben je aan de beurt. Is de SW update dan klaar? Nee, dan pas kunnen we bij Pon melden wat het euvel is. Zij moeten dan aangeven wat er moet gebeuren. De banden zitten er al onder, bij de fitter die dit binnen een week regelde. De aandrijfas heb ik geen zin meer in om tijd aan te besteden.
[ Voor 3% gewijzigd door BGFG op 19-02-2025 20:02 ]
De dealer is qua software bijna compleet afhankelijk van PON. Dat bekende tikken met wegrijden, vooral goed na te bootsen met van voor, in achteruit rijden, weer naar voren en herhalen. Vaak is dat de linker aandrijfas, specifiek de spie-vertanding op de binnenste homokineet. Hier komt speling op, volgens de fabriek moeten ze dit inlijmen en een dag laten drogen. Daarna is het getik daadwerkelijk weg, tijdelijk uiteraard.BGFG schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:42:
In december afspraak gemaakt voor de 1e servicebeurt. Eind januari aan de beurt. 3 aanvullende vragen; 1) de update naar 3.7 lukt niet omdat hij blijft melden dat de ramen gesloten moeten worden. 2) Ik hoor een tikkend geluid achter bij het wegrijden. 3) De achterbanden zijn glad.

Maar eerst gewoon glashard melden dat er helemaal geen update klaarstaat…. En dat ze dat tikken, wat jij exact beschrijft, echt nog nooit hebben gehoordAutohillenga schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:05:
[...]
De dealer is qua software bijna compleet afhankelijk van PON. Dat bekende tikken met wegrijden, vooral goed na te bootsen met van voor, in achteruit rijden, weer naar voren en herhalen. Vaak is dat de linker aandrijfas, specifiek de spie-vertanding op de binnenste homokineet. Hier komt speling op, volgens de fabriek moeten ze dit inlijmen en een dag laten drogen. Daarna is het getik daadwerkelijk weg, tijdelijk uiteraard.ongeveer de levensduur van de puddle lights. De daadwerkelijke oplossing is uiteraard een nieuwe aandrijfas.

Paar weken geleden had ik een melding werdt ik gebeld door de dealer dat de auto een melding bij hun had gemaakt. Probleem met het electrisch systeem. Dit had ik eerder meegemaakt en toen moesten er een paar cellen van de batterij vervangen worden.BGFG schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:42:
De auto is inmiddels uit zijn 2 jaar garantie. Ik met hun een afspraak gemaakt en kon 2 weken later terecht. Hij vroeg of ik de 2+2 garantie had en ik gaf aan dat ik dit niet wist, maar ik zei toen "nou als het een batterij probleem is dan zit er toch 7 jaar garantie op". Hij zou mij sowieso even bellen over het euvel.
Eind van middag belletje; "auto staat weer klaar", batterij was prima maar er was een probleem met een verstopte leiding van batterij koelsysteem. Daar hadden ze even wat lucht doorheen gedaan en de foutmelding op de canbus gewist.
Dat is dan 250 euro....

Zou zoiete niet op de wet van garantie te verhalen zijn?Senaxx schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:27:
[...]
Paar weken geleden had ik een melding werdt ik gebeld door de dealer dat de auto een melding bij hun had gemaakt. Probleem met het electrisch systeem. Dit had ik eerder meegemaakt en toen moesten er een paar cellen van de batterij vervangen worden.
De auto is inmiddels uit zijn 2 jaar garantie. Ik met hun een afspraak gemaakt en kon 2 weken later terecht. Hij vroeg of ik de 2+2 garantie had en ik gaf aan dat ik dit niet wist, maar ik zei toen "nou als het een batterij probleem is dan zit er toch 7 jaar garantie op". Hij zou mij sowieso even bellen over het euvel.
Eind van middag belletje; "auto staat weer klaar", batterij was prima maar er was een probleem met een verstopte leiding van batterij koelsysteem. Daar hadden ze even wat lucht doorheen gedaan en de foutmelding op de canbus gewist.
Dat is dan 250 euro....Misschien ben ik heel bekrompen of snap ik het niet helemaal. Maar 250 euro voor "ff" wat lucht door een leiding en een error code wissen. Schrok er beetje van... Blijkbaar zag hij dat en hij kon er nog 50 euro vanaf doen gaf hij snel aan, maar ff doei 250 euro.
Je mag toch verwachten dat een auto zo lang mee gaat zonder gekke problemen
Ik heb issues met de verbinding met PUMP en mijn skoda account. App al verwijderd en opnieuw toegevoegd, Skoda account los aanloggen gaat gewoon (en de Skoda app werkt ook). Iemand hier ook problemen mee? Lekker precies zo voor de vakantie...
Melding is "Connection Failed, Please check your login credentials."
[ Voor 12% gewijzigd door Boeie op 20-02-2025 16:40 ]
toevallig meerdere systemen aan je skoda account gekoppeld? home automations? dan heb je te veel api calls en zegt ie dit ookBoeie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:39:
Ik heb issues met de verbinding met PUMP en mijn skoda account. App al verwijderd en opnieuw toegevoegd, Skoda account los aanloggen gaat gewoon (en de Skoda app werkt ook). Iemand hier ook problemen mee? Lekker precies zo voor de vakantie...
Ik zou het doen!
Home assistant, maar die heb ik niet zo staan dat hij allerlei dingen automatiseert mbt de auto. Normaal gesproken gebruik ik de PUMP widget ook om aan te geven op mijn lockscreen wat de % van de accu is.rammes schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:50:
[...]
toevallig meerdere systemen aan je skoda account gekoppeld? home automations? dan heb je te veel api calls en zegt ie dit ook
[ Voor 13% gewijzigd door Boeie op 20-02-2025 16:55 ]
Wat mij hielp is het wachtwoord veranderen van het skoda account zodat alle andere "vergeten" integraties stoppen met pollen. Daarna kon ik zo inloggenBoeie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:55:
[...]
Home assistant, maar die heb ik niet zo staan dat hij allerlei dingen automatiseert mbt de auto. Normaal gesproken gebruik ik de PUMP widget ook om aan te geven op mijn lockscreen wat de % van de accu is.
Ik zou het doen!
Werkt helaas niet. Ik gebruik ook nog slim laden van mijn energieleverancier trouwens. Nouja dan gaan we gewoon op de Skoda navi rijdenrammes schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:57:
[...]
Wat mij hielp is het wachtwoord veranderen van het skoda account zodat alle andere "vergeten" integraties stoppen met pollen. Daarna kon ik zo inloggen
Via Vattenfall? ik ook. dat was iig bij mij de oplossing.Boeie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:21:
[...]
Werkt helaas niet. Ik gebruik ook nog slim laden van mijn energieleverancier trouwens. Nouja dan gaan we gewoon op de Skoda navi rijden
Fijne vakantie!
Ik zou het doen!
Heb hier ook last van, precies dezelfde melding.Boeie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:39:
Herkenbaar. Maar iets harder optrekken bij het stoplicht laat het klepje ook al dichtgaan..rammes schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:51:
Ha de laadklep open laten staan, daar kan ik me toch verhalen over vertellen. Ok ok ik ben zelf nogal verstrooid, dus dat ding staat vaak open, maar ik ben nog niet de straat uit of, er hebben 3 mensen naar me gezwaaid alsof ik een koffer op t dak heb liggen, en bij het eerste verkeerslicht waar ik stil sta stapt iemand uit om me aan het raam te vertellen dat mijn klep open staat (en hem dan dicht doet)![]()
Dat geloof ik echt niet. Je kunt nooit zo hard optrekken dat dat klepje in de vergrendeling gedrukt wordt. Hij ligt hooguit wat dichter tegen tegen de auto aan, maar blijft (enigszins) open staan.Martinez- schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:28:
[...]
Herkenbaar. Maar iets harder optrekken bij het stoplicht laat het klepje ook al dichtgaan..
[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 21-02-2025 09:30 ]
hier ook sinds de 6e feb.Viewlite schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:20:
[...]
Heb hier ook last van, precies dezelfde melding.
Hij vraagt om opnieuw in te loggen met de skoda app & portal credentials. Maar die bestaat niet meer. https://www.skoda-connect.com/
Water-Escape
Nee, Frank. Maar ik heb al een idee.rammes schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:24:
[...]
Via Vattenfall? ik ook. dat was iig bij mij de oplossing.
Fijne vakantie!
Viewlite schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:20:
[...]
Heb hier ook last van, precies dezelfde melding.
Dit zet mij aan het denken, is het niet omdat Skoda de API heeft aangepast en dit aan de Pump kant nog niet is bijgewerkt?water_escape schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:31:
[...]
hier ook sinds de 6e feb.
Hij vraagt om opnieuw in te loggen met de skoda app & portal credentials. Maar die bestaat niet meer. https://www.skoda-connect.com/
Bij mij heeft hij tot vorig weekend nog gewerkt.
Nee, dat heb ik inderdaad niet. Bedankt. Dus wel KLA, geen TA. Handig.Kodess schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:42:
[...]
[...]
Dan heb je geen Travel Assist.
Je hebt ACC, LKA en TA.
ACC is Cruise met afstand houding. LKA houdt je semi binnen de lijntjes of waarschuwt je als je slecht rijd.
TA is ACC plus LKA maar dan staat de LKA op een 'autonome' stand. Dus ipv assisteren gaat ie dus zelf in het midden rijden.
Op je stuur moet je rechts boven een knop hebben met een stuur icoon. Klik je daaorp terwijl je rijd dan kan je wisselen tussen ACC en TA.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Poeh, bijzonder. Ik heb er inderdaad 4-seizoen-banden onder gezet.. meer mensen die deze ervaring hebben? Dat banden 20% kunnen schelen?diederik77 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:42:
[...]
Wat voor banden zitten eronder? Bij mij ging het gebruik enorm omhoog toen ik van zomerbanden naar 4 seizoenen ging. Verschil van bijna 20%.
Moeilijk nauwkeurig te meten omdat het gebruik nooit exact hetzelfde is. Maar volgens Tronity:Ik heb nog steeds spijt dat ik voor die banden ben gegaan. Ook als ik enorm mn best doe kom ik niet meer laag in gebruik. Ook duidelijk te merken op bijvoorbeeld lange 50-wegen. Eerst kon ik dan ongeveer 13/100km rijden, nu kom ik niet meer onder de 18.
- juni tot september met zomerbanden gemiddeld 17-17.5/100km
- juni tot september het jaar erna met 4 seizoenen gemiddeld 20-22/100km
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Klopt -> Hij gaat niet helemaal dicht, maar het klepje gaat wel tenminste dichter tegen je auto aan. Dicht is een relatief begrip.cryptapix schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:29:
[...]
Dat geloof ik echt niet. Je kunt nooit zo hard optrekken dat dat klepje in de vergrendeling gedrukt wordt. Hij ligt hooguit wat dichter tegen tegen de auto aan, maar blijft (enigszins) open staan.
Ik kan me inderdaad herinneren dat er hier meer meldingen van zijn gemaakt.SunshineCompany schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:17:
[...] Poeh, bijzonder. Ik heb er inderdaad 4-seizoen-banden onder gezet.. meer mensen die deze ervaring hebben? Dat banden 20% kunnen schelen?
Ik blijf dus bij mijn zuinige Hankooks op 3bar. Dat telt ook.
Heb je geen afwijkende slijtage aan je banden?
pV = nRT , de gaswet, druk x volume = nR x Temperatuur (in Kelvin) -> een zomer <-> winter verschil van de banden spanning in de buurt van 5%, niet veel, maar het telt mee. (edit: ~0,15 bar)
Uit de TS:
Waar komt die vreemde slijtage van mijn banden vandaan?
Ook van belang voor zuinig rijden en de levensduur van de banden is de juiste uitlijning en banden spanning: Met dank aan @Boeie

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik heb laatst eens wat meer zitten klooien met TA en wat de auto ook doet als je het stuur niet vast gaat houden (als je mogelijk onwel bent geworden).
Het is net een circus! Na de visuele meldingen die van een klein stuurtje naar tekst gaan en vervolgens een irritante geluidsmelding en een trillend stuur.
Vervolgens gaat de auto zelf héél kort remmen, en dan niet zachtjes maar even snoeihard aantikken met als gevolg een voelbare ‘bonk’ in de auto.
Daarna wordt het je gordel aanspannen en een trillend stuur.
Gevolgd door alarmlichten die aangaan en de auto begint af te remmen.
Als kers op de taart kom je claxonnerend tot stilstand met knipperlichten aan.
Ik was toch wel lichtelijk onder de indruk van wat er allemaal gebeurd
Het is net een circus! Na de visuele meldingen die van een klein stuurtje naar tekst gaan en vervolgens een irritante geluidsmelding en een trillend stuur.
Vervolgens gaat de auto zelf héél kort remmen, en dan niet zachtjes maar even snoeihard aantikken met als gevolg een voelbare ‘bonk’ in de auto.

@elektriekert Dat heb je toch wel ('s nachts) op een lege weg geprobeerd?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Uiteraard, na een late dienst op een uitgestorven stukje wegonetime schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:50:
die bonk hebben ze geintroduceerd in versie 3.0elektriekert schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:41:
Ik heb laatst eens wat meer zitten klooien met TA en wat de auto ook doet als je het stuur niet vast gaat houden (als je mogelijk onwel bent geworden).
die piepjes hoor ik al niet meer.
Ik zou het doen!
Je kunt het ook gewoon op YouTube bekijken. Dat is nog veiligeronetime schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:50:
En daar gaat het fout, voordat je als garage/dealer kosten maakt, altijd de klant eerst bellen voor akkoord. Ik vermoed dat er een luchtbel in het systeem zat, dat hebben ze waarschijnlijk ontlucht of er juist druk op hebben gezet, wat de reparatie handleiding dan aangeeft.Senaxx schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:27:
[...]
Paar weken geleden had ik een melding werdt ik gebeld door de dealer dat de auto een melding bij hun had gemaakt. Probleem met het electrisch systeem. Dit had ik eerder meegemaakt en toen moesten er een paar cellen van de batterij vervangen worden.
Dat is dan 250 euro....Misschien ben ik heel bekrompen of snap ik het niet helemaal. Maar 250 euro voor "ff" wat lucht door een leiding en een error code wissen. Schrok er beetje van... Blijkbaar zag hij dat en hij kon er nog 50 euro vanaf doen gaf hij snel aan, maar ff doei 250 euro.
@cryptapix Maar dat is geen zelf ervaren. Ik kijk geregeld naar Air Crash Investigation, (heb het opstaan terwijl ik bijvoorbeeld op tweakers bezig ben) en in de aflevering van 21:30-22:25 van zoeven was er een captain die als training een tekst boekje had gekregen maar geen simulator training. Dat werd gezien als probleem omdat hij het vliegtuig anders wel snel genoeg onder controle had gehad...
Zelf ooit 's nachts een leeg parkeer terrein gebruik om te ervaren hoe mijn auto zich op ijs gedroeg met te snelle bochten en het effect van de handrem en hoe de auto weer onder controle krijgen na uitbreken.
Dat was achteraf gezien effectiever dan een slipcursus die ik ooit heb gedaan. Dat was meer een beetje crossen.
Zelf ooit 's nachts een leeg parkeer terrein gebruik om te ervaren hoe mijn auto zich op ijs gedroeg met te snelle bochten en het effect van de handrem en hoe de auto weer onder controle krijgen na uitbreken.
Dat was achteraf gezien effectiever dan een slipcursus die ik ooit heb gedaan. Dat was meer een beetje crossen.
Zoals @onetime al aangeeft: de ervaring is belangrijkcryptapix schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:15:
[...]
Je kunt het ook gewoon op YouTube bekijken. Dat is nog veiliger
@onetime @elektriekert heb je ook even geprobeerd hoe een airbag voelt als je er met je hoofd op klapt na een botsing? En dan een keer met en een keer zonder gordel. Gewoon, voor de ervaring?
Mijn punt: noodsystemen hoef je niet te ervaren.
Slipcursussen zijn daarentegen dan weer wel nuttig. Ze zouden verplicht onderdeel moeten uitmaken van een rijopleiding. Puur om te weten en voelen hoe een auto reageert in bepaalde omstandigheden.
Mijn punt: noodsystemen hoef je niet te ervaren.
Slipcursussen zijn daarentegen dan weer wel nuttig. Ze zouden verplicht onderdeel moeten uitmaken van een rijopleiding. Puur om te weten en voelen hoe een auto reageert in bepaalde omstandigheden.
Mijn punt: er is niets mis met je auto leren kennen.
Voorbeeld: mijn voorgaande auto’s waren voorwiel aangedreven. De Enyaq is achterwiel aangedreven en ik wilde wel voelen wat de auto doet als deze uitbreekt op een nat wegdek. Zeker omdat er behoorlijk wat koppel in de 85 zit.
Dit heb ik ook geprobeerd op een lege weg, ff een dot elektra in de motor om het te ervaren.
Jouw manier is een beetje vreemd en kost klauwen vol met geld.
Voorbeeld: mijn voorgaande auto’s waren voorwiel aangedreven. De Enyaq is achterwiel aangedreven en ik wilde wel voelen wat de auto doet als deze uitbreekt op een nat wegdek. Zeker omdat er behoorlijk wat koppel in de 85 zit.
Dit heb ik ook geprobeerd op een lege weg, ff een dot elektra in de motor om het te ervaren.
Mijn manier is veilig bedoel je? In een gecontroleerde omgeving met professionals ipv proefondervindelijk. Ja klopt. Klauwen met geld, dat kost het jou ook als de auto toch net wat anders uitbreekt dan je had gedacht hè.elektriekert schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:24:
Mijn punt: er is niets mis met je auto leren kennen.
Maar je hebt het over twee totaal verschillende dingen. Met je auto leren kennen is niets mis. Daarom zei ik ook dat slipcursus een onderdeel van de rijopleiding zou moeten zijn. En dat kan daarna ook nog steeds, want het klopt wel dat een hoop vermogen + achterwielaandrijving wat anders reageert dan weinig vermogen en voorwielaandrijving. Met gewoon wat uitproberen op de openbare weg is wel wat mis.
Los daarvan heeft het helemaal geen enkele nut om te ervaren wat je auto doet als je je stuur niet vasthoudt omdat je onwel bent geworden. Wat leer je ervan? Het is niet een ervaring die je later kunt toepassen in de praktijk want in die situatie kun je kennelijk niets zelf doen anders zou de auto niet ingrijpen. Als je nieuwsgierig bent, kun je dat gewoon op YouTube zien. Maar gebruik niet als argument “je auto leren kennen”.
Alleen als het systeem onfeilbaar is klopt dat. Triggert dat ding random op de snelweg en heb je het nooit geprobeerd? Dan schrik je wel en kan je doordat je niet weet wat er gebeurt zomaar een ongeluk veroorzaken.cryptapix schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:31:
[...]
Los daarvan heeft het helemaal geen enkele nut om te ervaren wat je auto doet als je je stuur niet vasthoudt omdat je onwel bent geworden. Wat leer je ervan? Het is niet een ervaring die je later kunt toepassen in de praktijk want in die situatie kun je kennelijk niets zelf doen anders zou de auto niet ingrijpen. Als je nieuwsgierig bent, kun je dat gewoon op YouTube zien. Maar gebruik niet als argument “je auto leren kennen”.
Als je het een keer heb gezien, dan is het gewoon TA uit of hem helemaal laten stoppen. Het komt wel goed.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik kan beamen dat dat kan. Klep stond open, maar kon niet aan de kant. Nogal bruusk straat opgereden om me ergens aan de kant te zetten. Kwam ik uit de auto en was de klep helemaal toe.cryptapix schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:29:
[...]
Dat geloof ik echt niet. Je kunt nooit zo hard optrekken dat dat klepje in de vergrendeling gedrukt wordt. Hij ligt hooguit wat dichter tegen tegen de auto aan, maar blijft (enigszins) open staan.
Dit is afhankelijk van de opties die je hebt. Ik weet niet meer precies welke optie, maar als ik bewust niks doe dan gaat 'ie alleen een tijdje waarschuwen op diverse manieren om uiteindelijk gewoon TA uit te schakelen en gewoon verder te rijden.elektriekert schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:41:
Ik ben het met je eens dat een slipcursus waardevol is.cryptapix schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:31:
[...]
Mijn manier is veilig bedoel je? In een gecontroleerde omgeving met professionals ipv proefondervindelijk. Ja klopt. Klauwen met geld, dat kost het jou ook als de auto toch net wat anders uitbreekt dan je had gedacht hè.
Maar je hebt het over twee totaal verschillende dingen. Met je auto leren kennen is niets mis. Daarom zei ik ook dat slipcursus een onderdeel van de rijopleiding zou moeten zijn. En dat kan daarna ook nog steeds, want het klopt wel dat een hoop vermogen + achterwielaandrijving wat anders reageert dan weinig vermogen en voorwielaandrijving. Met gewoon wat uitproberen op de openbare weg is wel wat mis.
Maar zoals ik je vorige bericht las moest ik mezelf maar tegen een boom rijden om de airbags uit te proberen. De toon had anders gekund.
Je maakt van een mug een olifant
TA laten ingrijpen op een lege weg s’avonds laat, ik zie het probleem niet.
Leuk daarover een YT filmpje voor opzoeken maar ik wil het zelf meemaken.
En gewoon wat uitproberen op de openbare weg is wat anders dan een petje die achter het stuur zit en met 200km/h haaks de bocht wil nemen.
Als ik een lantaarnpaal de grond uit had gereden dan had ik voor de kosten op kunnen draaien.
En dat had me klauwen met geld gekost, had ik wel op jouw advies de airbags kunnen testen
Gelukkig had ik het in een omgeving gedaan die vrij van mensen, honden, katten, palen,stoepranden en weet ik veel wat nog allemaal meer was.
Hebben jullie eigenlijk de link van zo’n filmpje? Ik heb even gezocht maar vind vooral een hele uitleg van TA terug.
Wij zijn aan het kijken voor een nieuwe auto, hiervoor een Tesla Model 3 gehad (en echt probleemloos, alleen de draagarmen vervangen, bekend probleem van de model 3).
Nu wil ik een ruimere auto, want met twee kinderen is de model 3 op vakanties wel wat beperkter. Voor de model 3 de Skoda Octavia met veel liefde gereden. Dus de Skoda Enyaq komt in beeld (zal vast een ook minder debiele ceo hebben). Maar als ik dit forum lees dan lijkt het alsof ik in een world of hurt terecht komt. Is dit een terechte aanname of valt dat in de praktijk mee?
Nu wil ik een ruimere auto, want met twee kinderen is de model 3 op vakanties wel wat beperkter. Voor de model 3 de Skoda Octavia met veel liefde gereden. Dus de Skoda Enyaq komt in beeld (zal vast een ook minder debiele ceo hebben). Maar als ik dit forum lees dan lijkt het alsof ik in een world of hurt terecht komt. Is dit een terechte aanname of valt dat in de praktijk mee?
Ach dat valt best mee vindt ik.-Splash- schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:53:
Wij zijn aan het kijken voor een nieuwe auto, hiervoor een Tesla Model 3 gehad (en echt probleemloos, alleen de draagarmen vervangen, bekend probleem van de model 3).
Plekken zoals deze zijn er juist voor om alle tekortkomingen duidelijk te maken en om oplossingen te zoeken.
ik rij bijna 3,5 jaar de enyaq en denk dat alle (grote) kinderziektes er wel uit zijn met de update en faceliftmodel.
Het zal nooit perfect zijn.
Laat je vooral niet tegenhouden want de Enyaq is een fijne en ruime auto.
Dat valt mee. Nederlanders klagen graag + op internet lees je doorgaans gewoon meer klachten dan positieve ervaringen.-Splash- schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:53:
Ik heb ook wel wat minpuntjes aan mijn Enyaq, maar overall ben ik super blij met mijn Enyaq. Ik denk echt nog regelmatig “wat is het toch een mooie en fijne auto” als ik mijn coupe zie staan.
Over mijn vorige auto klaagde ik niet. Geen idee waarom niet. Misschien omdat die me heel veel minder geld kostte.
Hier na een jaar nog elke dag blij mee. Ruim, rijdt fijn, nog altijd geen klachten qua onderhoud ofzo. Vooral dat de kleine achterin van links naar rechts kan lopen zoveel ruimte is toch handig. Kan richting vakantie lekker rommelen.
Mijn Enyaq is nu bijna vier jaar oud en mijn enige ‘schade’ is een stel nieuwe ruitenwissers. En oja, mijn spiegels projecteren geen Skoda logo meer op de grond en dat vind ik persoonlijk alleen maar een voordeel. Verder vind ik het een heerlijke auto om mee te rijden. We gebruiken hem elk jaar ook voor langere trips, naar Zuid-Frankrijk, Engeland, Duitsland en dit jaar naar Italië en volgend jaar Spanje en Portugal. Als je problemen wilt vermijden, kun je in dit forum wel lezen waar die zitten, zoals uitvoeringen met een open dak.-Splash- schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:53:
Rij nu bijna een jaar in een 5 jaar oude Enyaq (bouwjaar 2020). Nog geen enkele issue ermee gehad.-Splash- schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:53:
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Fijn om te horen! Stelt toch gerust.
Dank allen voor het delen van de ervaringen. Ga het topic nog wat verder uitpluizen.
Volgende week gaan we een proefrit maken, heb er zin in. Software matig spannend, de rest geloof ik wel bij Skoda. Wel jammer dat ze geen frunk hebben maar daar kom ik wel overheen. Ook nog een korte stop bij de model y en de ev6 ter vergelijking.
Volgende week gaan we een proefrit maken, heb er zin in. Software matig spannend, de rest geloof ik wel bij Skoda. Wel jammer dat ze geen frunk hebben maar daar kom ik wel overheen. Ook nog een korte stop bij de model y en de ev6 ter vergelijking.
[ Voor 43% gewijzigd door -Splash- op 24-02-2025 07:26 ]
Leuke woordspeling.-Splash- schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:57:
Fijn om te horen! Stelt toch gerust.Dank allen voor het delen van de ervaringen. Ga het topic nog wat verder uitpluizen.
Ik rij nu ongeveer 4 maanden met een nieuwe enyaq coupe en kan er weinig slechts over zeggen. In het begin even wat problemen gehad met instellen van de app en account in de wagen maar verder heerlijke wagen om mee te rijden!-Splash- schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:53:
Mijn Enyaq staat momenteel bij de schade-hersteller omdat iemand deze niet van rechts aan zag komen en er dus linksachter ingedoken is.
Maar, man o man, wat zal ik blij zijn als ik hem weer op kan halen.
Als leenauto heb ik een ICE meegekregen, maar dan merk je toch echt wel hoe soepel en stil de Enyaq rijdt.
Maar, man o man, wat zal ik blij zijn als ik hem weer op kan halen.
Als leenauto heb ik een ICE meegekregen, maar dan merk je toch echt wel hoe soepel en stil de Enyaq rijdt.
Er is een aftermarket frunk te krijgen, met gasveer. Las daar hier positieve verhalen over, link staat er ook ergens bij.-Splash- schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:57:
Wel jammer dat ze geen frunk hebben maar daar kom ik wel overheen.
Mijn 2de Skoda Enyaq is vorige week besteld. Momenteel heb ik een Enyaq 80, volledig standaard.
Deze keer is het een Enyaq 85 Sportline (zwart, met pack Ultra en Pano dak) geworden, met de nieuwe facelift neus.
Nog iemand hier die de facelift besteld heeft?
Ik hoop dat de levertijden deze keer realistisch gesteld zijn. Verwachte leverdatum staat momenteel op 28 juni (2025
).
Deze keer is het een Enyaq 85 Sportline (zwart, met pack Ultra en Pano dak) geworden, met de nieuwe facelift neus.
Ik hoop dat de levertijden deze keer realistisch gesteld zijn. Verwachte leverdatum staat momenteel op 28 juni (2025
Rij mijn setje all-weathers natuurlijk gewoon op, maar ga dan zeker kijken naar een set banden met een specifiek lage rolweerstand. Al ga ik eerst in de zomer eens kijken wat de Enyaq doet. Wat mij opvalt is dat hij altijd gewoon 'onzuinig' is, dus niet speficiek met kou of hard rijden. Bij mijn Kona varieert het verbruik tussen de 15 en 22, zegmaar. Grote variatie door invloed van snelheid/kou. Bij mijn Enyaq lijkt die variatie veel kleiner. Gewoon altijd tussen de 20 en 24, alsof temperatuur en snelheid minder invloed hebben.
Niet herkenbaar, uitgezonderd in de kou, maar bijv. gister had ik een verbruik van 16/17 gemiddeld. Na de winter stelt me dat altijd erg gerustSunshineCompany schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:02:
Rij mijn setje all-weathers natuurlijk gewoon op, maar ga dan zeker kijken naar een set banden met een specifiek lage rolweerstand. Al ga ik eerst in de zomer eens kijken wat de Enyaq doet. Wat mij opvalt is dat hij altijd gewoon 'onzuinig' is, dus niet speficiek met kou of hard rijden. Bij mijn Kona varieert het verbruik tussen de 15 en 22, zegmaar. Grote variatie door invloed van snelheid/kou. Bij mijn Enyaq lijkt die variatie veel kleiner. Gewoon altijd tussen de 20 en 24, alsof temperatuur en snelheid minder invloed hebben.
Helemaal eens. En in de lente/zomer heb ik nog regelmatig een lager verbruik. Zeker als je veel B-wegen rijdt, of max 100 op de snelweg.Martinez- schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:14:
[...]
Niet herkenbaar, uitgezonderd in de kou, maar bijv. gister had ik een verbruik van 16/17 gemiddeld. Na de winter stelt me dat altijd erg gerust.
Wellicht interessant voor deze discussie. Ik laat naar mn homeassistant al mn ritten loggen. Hierin reken ik terug naar wat mijn verbruik geweest zou zijn met 100% lading. Ik rij een IV60 business model 2024 met all-season banden. Heb hier in de tabel een paar langere ritten staan. Het zijn meestal heen en terug ritten, die soms totaal ander verbruik laten zien.SunshineCompany schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:02:
P.S.: ik reken met 57kWh accu.
Date | Travel time | Distance (km) | Percentage_used (%) | Efficiency (km/100%) | Avg Speed (km/h) | Temperature (°C) | Weather |
11-9-2024 | 01:00 | 69 | 20 | 345 | 68 | 12.8 | partlycloudy |
11-9-2024 | 01:20 | 69 | 23 | 300 | 51 | 13.1 | partlycloudy |
16-9-2024 | 01:06 | 99 | 30 | 330 | 89 | 18.4 | partlycloudy |
16-9-2024 | 01:10 | 96 | 28 | 342 | 81 | 17.5 | partlycloudy |
18-9-2024 | 01:28 | 70 | 22 | 318 | 47 | 15.4 | partlycloudy |
18-9-2024 | 01:06 | 68 | 20 | 340 | 61 | 21.0 | cloudy |
23-10-2024 | 00:54 | 70 | 22 | 318 | 77 | 11.0 | fog |
23-10-2024 | 01:08 | 70 | 22 | 318 | 61 | 15.8 | cloudy |
6-11-2024 | 01:06 | 70 | 23 | 304 | 63 | 8.6 | fog |
6-11-2024 | 01:25 | 69 | 24 | 287 | 48 | 11.0 | cloudy |
8-1-2025 | 00:52 | 70 | 24 | 291 | 79 | 3.4 | cloudy |
8-1-2025 | 00:52 | 69 | 24 | 287 | 78 | 3.9 | rainy |
15-1-2025 | 01:04 | 69 | 23 | 300 | 64 | 7.3 | fog |
15-1-2025 | 01:10 | 70 | 23 | 304 | 59 | 7.4 | cloudy |
22-1-2025 | 01:08 | 70 | 24 | 291 | 61 | 0.6 | snowy |
22-1-2025 | 00:42 | 56 | 19 | 294 | 79 | 4.1 | rainy |
5-2-2025 | 00:55 | 70 | 24 | 291 | 76 | 4.0 | fog |
5-2-2025 | 01:20 | 71 | 26 | 273 | 53 | 6.8 | cloudy |
12-2-2025 | 01:05 | 68 | 24 | 283 | 62 | 4.6 | fog |
19-2-2025 | 00:45 | 67 | 27 | 248 | 88 | -1.0 | cloudy |
19-2-2025 | 01:05 | 68 | 23 | 295 | 62 | 4.1 | cloudy |
En wil je hier ook de yaml van delen? Of wat er allemaal nodig is om dit te genereren? merciDr.Roelski schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:41:
[...]
Wellicht interessant voor deze discussie. Ik laat naar mn homeassistant al mn ritten loggen. Hierin reken ik terug naar wat mijn verbruik geweest zou zijn met 100% lading. Ik rij een IV60 business model 2024 met all-season banden. Heb hier in de tabel een paar langere ritten staan. Het zijn meestal heen en terug ritten, die soms totaal ander verbruik laten zien.
P.S.: ik reken met 57kWh accu.
Date Travel time Distance (km) Percentage_used (%) Efficiency (km/100%) Avg Speed (km/h) Temperature (°C) Weather 11-9-2024 01:00 69 20 345 68 12.8 partlycloudy 11-9-2024 01:20 69 23 300 51 13.1 partlycloudy 16-9-2024 01:06 99 30 330 89 18.4 partlycloudy 16-9-2024 01:10 96 28 342 81 17.5 partlycloudy 18-9-2024 01:28 70 22 318 47 15.4 partlycloudy 18-9-2024 01:06 68 20 340 61 21.0 cloudy 23-10-2024 00:54 70 22 318 77 11.0 fog 23-10-2024 01:08 70 22 318 61 15.8 cloudy 6-11-2024 01:06 70 23 304 63 8.6 fog 6-11-2024 01:25 69 24 287 48 11.0 cloudy 8-1-2025 00:52 70 24 291 79 3.4 cloudy 8-1-2025 00:52 69 24 287 78 3.9 rainy 15-1-2025 01:04 69 23 300 64 7.3 fog 15-1-2025 01:10 70 23 304 59 7.4 cloudy 22-1-2025 01:08 70 24 291 61 0.6 snowy 22-1-2025 00:42 56 19 294 79 4.1 rainy 5-2-2025 00:55 70 24 291 76 4.0 fog 5-2-2025 01:20 71 26 273 53 6.8 cloudy 12-2-2025 01:05 68 24 283 62 4.6 fog 19-2-2025 00:45 67 27 248 88 -1.0 cloudy 19-2-2025 01:05 68 23 295 62 4.1 cloudy
Water-Escape
Proficiat!Blaizer schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:19:
Mijn 2de Skoda Enyaq is vorige week besteld. Momenteel heb ik een Enyaq 80, volledig standaard.
Ik hoop dat de levertijden deze keer realistisch gesteld zijn. Verwachte leverdatum staat momenteel op 28 juni (2025).
Ik twijfel wel: wachten op een x of rs (met 4wd) of toch voor de 85 sportline gaan zoals die nu in de prijslijst staat. Ben benieuwd wat je daadwerkelijke levertijd zal zijn.
Zoek in het topic en gij zult vinden, ook ik heb een frunk gemonteerd. En een gasveer voor de klep.-Splash- schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:57:
Fijn om te horen! Stelt toch gerust.Dank allen voor het delen van de ervaringen. Ga het topic nog wat verder uitpluizen.
https://www.frunk.at/en/p.../skoda-en/skoda-enyaq-en/
Gezien het commentaar van sommigen hier op mijn rijstijl:cryptapix schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:40:
[...] Helemaal eens. En in de lente/zomer heb ik nog regelmatig een lager verbruik. Zeker als je veel B-wegen rijdt, of max 100 op de snelweg.
Net de slotzin van een agent van Highway Cops New Zealand:
Remember: it's a speed limit, not a speed target.

Ik haal momenteel weer meer dan 500km voor 100%. Hij geeft in de buurt van 15kWh/100km aan.SunshineCompany schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:02:
Tijdens de koude dagen gaf hij rond de 450 aan. Ik rij een 80 op Hankooks. En ook zuinig met accessoires.
Als ik de airco al aan heb staat hij op 16°.
Rustig optrekken (altijd <D> in Eco mode rijden), uitrollen, soms in <N>, in plaats van remmen.
(regenereren is beter dan echt remmen maar heeft meer verlies dan uitrijden.)
Vrijwel alles staat hier beschreven: https://gathering.tweaker...ist_messages/2109358/lastwater_escape schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:38:
[...]
En wil je hier ook de yaml van delen? Of wat er allemaal nodig is om dit te genereren? merci
Met nieuwste plugin is het niet helemaal meer up to date. Zal kijken of ik mijn huidige yaml daar kan posten.
Iemand herkenning?: onlangs van 3.0 naar 3.7 update gehad. Sindsdien lukt het niet meer om de skoda gepland op te laden. Voorheen deed ik dit via de planning in de wallbox app. Nu geeft deze echter aan dat de auto geen stroom vraagt. Ik moet de enyaq eerst “ wakker maken” bijvoorbeeld door de laadmaximum aan te passen. Het is net alsof de enyaq te diep “slaapt”…
Is al meerdere keren besproken. Geen garantie, maar je kan dit proberen:Slouwie84 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:37:
Iemand herkenning?: onlangs van 3.0 naar 3.7 update gehad. Sindsdien lukt het niet meer om de skoda gepland op te laden. Voorheen deed ik dit via de planning in de wallbox app. Nu geeft deze echter aan dat de auto geen stroom vraagt. Ik moet de enyaq eerst “ wakker maken” bijvoorbeeld door de laadmaximum aan te passen. Het is net alsof de enyaq te diep “slaapt”…
helloitsme in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
Zal ook te maken hebben met je rijgedrag. Mijn meerjarig gemiddelde is 17,3 kWh/100 km.SunshineCompany schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:02:
Dat deed het hem! Bedankt!helloitsme schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 05:18:
[...]
Is al meerdere keren besproken. Geen garantie, maar je kan dit proberen:
helloitsme in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
@SunshineCompany @jdbiggelaa 43k km, 14,7 kWh/100km
Ik twijfelde ook om de 85x te nemen, maar de meerprijs kon ik niet verantwoorden. Prestaties met de 85 zijn heel gelijkaardig en de range is minder goed. Het weggedrag zou wel beter zijn, al heb ik zelf niet mogen ondervinden.aanhetwerk schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:15:
[...]
Proficiat!
Ik twijfel wel: wachten op een x of rs (met 4wd) of toch voor de 85 sportline gaan zoals die nu in de prijslijst staat. Ben benieuwd wat je daadwerkelijke levertijd zal zijn.
Ik denk dat als je 4wd wil, wachten op de RS een betere keuze zal zijn.
Ben onder de indruk van jouw verbruik! Merk je (veel) verschil tussen airco aan/uit? En verschil in <D> + Eco mode vs <B> + Eco mode? Ik rijd dat laatste; houd van one pedal driving. Maar ik hou nog meer van zuinig(er) rijden...onetime schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:02:
[...]
Ik haal momenteel weer meer dan 500km voor 100%. Hij geeft in de buurt van 15kWh/100km aan.
Tijdens de koude dagen gaf hij rond de 450 aan. Ik rij een 80 op Hankooks. En ook zuinig met accessoires.
Als ik de airco al aan heb staat hij op 16°.
Rustig optrekken (altijd <D> in Eco mode rijden), uitrollen, soms in <N>, in plaats van remmen.
(regenereren is beter dan echt remmen maar heeft meer verlies dan uitrijden.)
Ik heb bijna altijd de airco uit staan, en temperatuur rond de 19°C. Mijn verbruik, ook een model 80, op 19" wielen met winterbanden, lag gisteren bij lange rit op zo'n 18,5 kWh/100km. Buitentemperatuur rond de 10°C.
Sorry, er is echt maar plek voor één @onetime in dit topicMrVl schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:53:
[...]
Ben onder de indruk van jouw verbruik! Merk je (veel) verschil tussen airco aan/uit? En verschil in <D> + Eco mode vs <B> + Eco mode? Ik rijd dat laatste; houd van one pedal driving. Maar ik hou nog meer van zuinig(er) rijden...
Ik heb bijna altijd de airco uit staan, en temperatuur rond de 19°C. Mijn verbruik, ook een model 80, op 19" wielen met winterbanden, lag gisteren bij lange rit op zo'n 18,5 kWh/100km. Buitentemperatuur rond de 10°C.
En als je geïnteresseerd bent in de antwoorden, zoek even in dit topic want @onetime heeft al heel vaak beschreven wat hij doet en welke verschillen hij merkt. D is volgens hem veel zuiniger dan B. Maar dan moet je hem dus wel (tot irritatie van je medeweggebruikers aan toe) heel lang laten uitrollen. @onetime remt nooit
Deze is voor @onetime : https://topgear.nl/autonieuws/langzaam-rijden-minder-veilig/
Fluwelen rechtervoet!onetime schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:08:
@SunshineCompany @jdbiggelaa 43k km, 14,7 kWh/100km
Dat is de reden dat ik de maximum snelheid van vrachtwagens heb gekozen. (en dus de rechter baan) Al heeft de verkeerssituatie me ook al een keer tegen de maximum snelheid van eco mode aan laten lopen, 130.
@superbikkel Heb je ook de commentaren erbij gelezen? ... ;
"Gezien het commentaar van sommigen hier op mijn rijstijl:
Net de slotzin van een agent van Highway Cops New Zealand:
Remember: it's a speed limit, not a speed target.

Hier vlak boven al gepost, maar nu extra op zijn plaats...
Overigens, als je minstens 60km/h kunt rijden, mag je op de snelweg. Dat is nog zuiniger, maar uit oogpunt van doorstroming en veiligheid rij ik in principe de maximum snelheid van vrachtwagens.
Dank, terecht op mijn plek gezetcryptapix schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:02:
[...]
Sorry, er is echt maar plek voor één @onetime in dit topic
Als je voertuig niet harder kan dan 60 is het verboden op de snelweg te komen ja, maar dat betekent niet dat je 60 mag rijden op de snelweg. Als je 65-70 rijdt kan dat - gezien de plek: een snelweg - gevaarlijk zijn en daar kun je gewoon een boete voor krijgen. Dan krijg je de boete dus niet voor je snelheid, maar voor het gevaar dat je veroorzaakt.onetime schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:07:
[...]
Overigens, als je minstens 60km/h kunt rijden, mag je op de snelweg. Dat is nog zuiniger, maar uit oogpunt van doorstroming en veiligheid rij ik in principe de maximum snelheid van vrachtwagens.
Alles natuurlijk zover de verkeerssituatie dat toelaat...MrVl schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:44:
[...] Dank, terecht op mijn plek gezetEn inderdaad, eindeloos uitrollen gaat in NL niet zonder je de woede van vele medeweggebruikers op de hals te halen. En zo'n dikke huid heb ik niet.
Al begrijp ik ook niet waarom er mensen zijn die eerder bij het stoplicht willen zijn om er stil te gaan staan,
terwijl ik rustig door kan rijden. Dat scheelt ook een slok op een borrel qua verbruik btw.
Vooruit kijken is gewoon ook erg belangrijk, overzicht en inzicht. (ook weten wat er achter je gebeurt.)
Het betekent wel dat je voorbereid moet zijn op voertuigen die 60 rijden.cryptapix schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:59:
[...] Als je voertuig niet harder kan dan 60 is het verboden op de snelweg te komen ja, maar dat betekent niet dat je 60 mag rijden op de snelweg. Als je 65-70 rijdt kan dat - gezien de plek: een snelweg - gevaarlijk zijn en daar kun je gewoon een boete voor krijgen. Dan krijg je de boete dus niet voor je snelheid, maar voor het gevaar dat je veroorzaakt.
En vrachtwagens kom je echt geregeld tegen op de snelweg, dus voertuigen met die snelheid ook.
Dat mag dus ook voor andere voertuigen geen probleem zijn.
Ja mensen rijden meestal echt te agressief. Gelukkig krijg je nog wat terug met regeneratief remmen.onetime schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:00:
[...]
Alles natuurlijk zover de verkeerssituatie dat toelaat...
Al begrijp ik ook niet waarom er mensen zijn die eerder bij het stoplicht willen zijn om er stil te gaan staan,
terwijl ik rustig door kan rijden. Dat scheelt ook een slok op een borrel qua verbruik btw.
Vooruit kijken is gewoon ook erg belangrijk, overzicht en inzicht. (ook weten wat er achter je gebeurt.)
Hoe zit dat eigenlijk bij de Enyaq, bij Toyota is het volledig brake by wire, gas los is opladen met 3 kW, raak remmen aan en je krijgt tot 20 kW terug, daarboven doen de mechanische remmen mee.
En mocht de batterij vol zitten, wat bij een hybride vrij snel gebeurt in Duitsland als je bergaf rijdt, dan merk je er niets van, je geeft met je pedaal aan hoe snel je wilt stoppen en de auto regelt het wel via de remschijven.
Dus ik rol meestal vrij rustig uit, remmen met ~20 kW kom je niet heel snel tot stilstand. Energie dumpen in remschijven is zonde.
Ik wil niet eerder bij het stoplicht zijn, ik wil gewoon niet dat het niet groen wordt omdat mijn voorligger niet doorrijdt of dat ik het net niet haal omdat de voorligger zo rustig rijdt. Jij weet immers ook niet wanneer het groen of rood wordt. Als zo’n slak voor me rijdt, haal ik die op een gegeven moment in ja. Ook als dat betekent dat ik dan even harder moet remmen bij het verkeerslicht. Ik ben een rustige rijder en rijd nooit bewust te hard, maar dat enorm trage gedoe is gewoon bloedirritant. Rij gewoon normaal met de stroom mee. Niet hard en agressief, ook niet enorm sloom en defensief.onetime schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:00:
[...]
Alles natuurlijk zover de verkeerssituatie dat toelaat...
[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 26-02-2025 19:34 ]
Vrachtwagens rijden ongeveer 90 km/u. Dat is ook de reden dat je met een aanhanger tegenwoordig 10090 mag. Die mochten maar 80 maar dan werden ze ingehaald door vrachtwagens en dat was gevaarlijk. Nou, daar heb je het al: 60 rijden kan dus gewoon gevaarlijk zijn en daar kun je gewoon een boete voor krijgen.onetime schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:05:
[...]
Het betekent wel dat je voorbereid moet zijn op voertuigen die 60 rijden.
En vrachtwagens kom je echt geregeld tegen op de snelweg, dus voertuigen met die snelheid ook.
Dat mag dus ook voor andere voertuigen geen probleem zijn.
Bijna goed: Vrachtwagens mogen 80. Auto's met aanhangwagens mochten vroeger ook 80, maar mogen nu 90. (als de aanhanger < 3500 kg weegt)cryptapix schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:36:
[...]
Vrachtwagens rijden ongeveer 90 km/u. Dat is ook de reden dat je met een aanhanger tegenwoordig 100 mag. Die mochten maar 80 maar dan werden ze ingehaald door vrachtwagens en dat was gevaarlijk. Nou, daar heb je het al: 60 rijden kan dus gewoon gevaarlijk zijn en daar kun je gewoon een boete voor krijgen.
AangepastMartijn02 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:09:
[...]
Bijna goed: Vrachtwagens mogen 80. Auto's met aanhangwagens mochten vroeger ook 80, maar mogen nu 90. (als de aanhanger < 3500 kg weegt)
En nu gaan we weer over de Enyaq
Is dit “probleem” met het refresh model, dus van 2024-2025, opgelost?
YouTube: Skoda Enyaq 2021 in-depth EV review
En zo niet, is dit hoorbaar in de auto? Buiten de auto is dit zelfs op 5 meter afstand nog goed te horen.
En zo niet, is dit hoorbaar in de auto? Buiten de auto is dit zelfs op 5 meter afstand nog goed te horen.
TL, DW (Too long, Didn't Watch).techdeck schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:44:
Misschien handig om het 'probleem' even specifiek te noemen, in plaats van ons allemaal 23 minuten Youtube-video te laten kijken?
Edit: Ok, je hebt een specifiek moment in de video gelinkt, het lijkt om het remgeluid te gaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Wesco op 28-02-2025 14:50 ]
Opel Ampera-e (2020)
Eh ik heb een enyaq 2020. En dat piepende geluid, daar moet ik echt moeite voor doen, dan moet je op een bepaalde 'snelheid' afremmen, die je echt nooit gaat doen.techdeck schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:44:
Je moet dus zo stapvoets rijden als hij doet (minder dan stapvoets zelfs) en dan afremmen maar niet tot stilstand.... alsof je van 4 km/u naar 2km/u wil afremmen.
Heb het in het afgelopen jaar 1x gehoord van binnen en toen dacht ik, oh dit is die piep die mensen schandalig vinden?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Model 2023 hier, dit is reproduceerbaar (en hoorbaar in de auto) maar totaal niet storend imho omdat het zo specifiek is.techdeck schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:44:
- De auto niet op auto-hold hebt, zodat hij uit zichzelf rolt als je niet remt
- Ongeveer 98% remkracht toepassen (dus rempedaal zeer licht loslaten) om te versnellen/vertragen, precies volgens de snelheden van dit filmpje (dus sub-5 km/h blijven)
Ik doe het uit verveling weleens in de file om mijn vrouw te irriteren
Disclaimer: ja, het geluid is vervelend en storend, maar omdat het zo extreem specifiek is en nooit voorkomt tenzij je het wilt (zoals in dit filmpje) een non-issue. Bij normaal manoeuvreren komt het niet voor.
Eerder heb ik hier gelezen over het probleem met de binnenverlichting bij het ontgrendelen. Ik kan echter niet de oplossing vinden, dus toch even een bericht.
Sinds gister gaat de binnenunit niet meer aan bij het ontgrendelen van de auto. Geen update geïnstalleerd en geen instellingen gewijzigd. Op welke wijze kan ik dit oplossen?
Handmatig aanzetten betekent dat de auto deze ook bij het vergrendelen aan laat staan... lijkt me niet goed voor de 12v accu.
Sinds gister gaat de binnenunit niet meer aan bij het ontgrendelen van de auto. Geen update geïnstalleerd en geen instellingen gewijzigd. Op welke wijze kan ik dit oplossen?
Handmatig aanzetten betekent dat de auto deze ook bij het vergrendelen aan laat staan... lijkt me niet goed voor de 12v accu.
Lol ik zou precies hetzelfde doen.matk89 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:09:
[...]
Model 2023 hier, dit is reproduceerbaar (en hoorbaar in de auto) maar totaal niet storend imho omdat het zo specifiek is.
- De auto niet op auto-hold hebt, zodat hij uit zichzelf rolt als je niet remt
- Ongeveer 98% remkracht toepassen (dus rempedaal zeer licht loslaten) om te versnellen/vertragen, precies volgens de snelheden van dit filmpje (dus sub-5 km/h blijven)
Ik doe het uit verveling weleens in de file om mijn vrouw te irriteren![]()
Disclaimer: ja, het geluid is vervelend en storend, maar omdat het zo extreem specifiek is en nooit voorkomt tenzij je het wilt (zoals in dit filmpje) een non-issue. Bij normaal manoeuvreren komt het niet voor.
Het viel me op dat bijna alle collega’s met een Enyaq “1.0” bij het parkeren dat geluid maken. Blijkbaar ligt het aan hun rijstijl.👍 goed om te horen.
Bedankt voor reacties
[quote]Wesco schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:47:
[...]
TL, DW (Too long, Didn't Watch).
Waarom afkorten als je daarna de volledige woorden schrijft? (confused)
[...]
TL, DW (Too long, Didn't Watch).
Waarom afkorten als je daarna de volledige woorden schrijft? (confused)
Ik heb dat probleem dus ook: gaat op rood bij het minste verlies van vermogen op de laadpaal (wolken, grotere verbruiker die inschakelt, ...)Dr C schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:50:
[...]
Wat wel belangrijk is, is dat voordat je de zekering eruit haalt de auto minstens een half uur op slot heeft gestaan (cool-down) en de auto niet verbonden is aan de laadpaal. vervolgens 4-5 minuten de zekering eruit laten en het is weer in orde.
edit: typfoutje: zekering 4 ->3
Dus eerst de auto een half uur parkeren en op slot?
Dan openen en de motorkap open, of kan/moet je de motorkap al opendoen voor het afsluiten-voor-30-minuten, zodat de zekering eruit kan als de auto nog afgesloten is?
Zo denk ik dat het is, plz verbeter als het fout is
1. Auto op slot voor 30 minuten
2. Auto openen en de motorkap openen
3. Zekering eruit voor 5 minuten
4. Zekering erin en klaar.
edit:
- Enyaq 85
- softwareversie 5.2
Ghe ghe ghe, kennelijk zijn veel mannen hetzelfde: ik doe het net zo om mijn vrouw te irriteren tijdens de verveling.matk89 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:09:
[...]
Ik doe het uit verveling weleens in de file om mijn vrouw te irriteren
Inmiddels heb ik contact gehad met de ontwikkelaars van PUMP. Ze zijn ook verrast door Skoda en bevestigden dat de API idd veranderd is. Er wordt gewerkt aan nieuwe integratie. Andere third party (bijv ANWB laden) werkt ook niet meer. Maar om nou iedereen een bericht te gaan sturenBoeie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:41:
[...]
Nee, Frank. Maar ik heb al een idee.
[...]
[...]
Dit zet mij aan het denken, is het niet omdat Skoda de API heeft aangepast en dit aan de Pump kant nog niet is bijgewerkt?
Bij mij heeft hij tot vorig weekend nog gewerkt.
Anyway; hierdoor op mijn wintersport geen gebruik kunnen maken van PUMP maar de Skoda navi. Eigenlijk de eerste keer dat ik hier lange stukken op heb gereden. Ging best goed, alleen verbaas ik mij over de af en toe vreemde voorkeur van palen. In de software in de auto kun je ook alleen aangeven of je IONITY of Powerpass als voorkeur wilt hebben. Maar ik wil gewoon alle palen!
Hij stuurde ons veel naar McDonalds stops, wat mijn kinderen niet erg vonden
Ben met 3,5 stops naar Oostenrijk gereden, thuis met 100% vertrokken. Overal gewoon vlot met het verkeer meegereden, in Duitsland vooral 130/140. Terugweg in het dorp bij een all-in paal (parkeren incl laadkosten) volgeladen en op de terugreis 4 stops gehad. Waarvan 1 wat problematisch, hij schatte niet goed in of de palen bezet waren en het was hier druk. Doorgereden naar een andere snellader op hetzelfde industrieterrein maar die wilde niet met de auto werken (Aldi). 3e lader bij een bouwmarkt van EnBW werkte wel, helaas maar een 150 (dus 75 met 2 auto's) paal.
Overal aangekomen met 20% of minder, waardoor de laadcurve goed was. Doorgeladen tot 80% of iets erboven.
Laatste laadstop kwam ik bij snellaadpalen die allemaal maar 20kWh gaven, iedereen ging hier weer gedesillusioneerd weg
Gelukkig wist ik dat er bij het Borussia Monchengladbach stadion zich een grote Aral Pulse bevind, hier kun je echt goed laden en er was niemand.
Verder opmerkelijke zaken onderweg: Diverse storingen, die ook weer verdwenen. Op locatie nog een 'Elektrosysteem werkt niet correct' maar deze was later ook weer weg. Niks aan gemerkt ook. Op de terugweg nog een 'drukverlies rechtsvoor' wat voor wat schrik zorgde, maar na controle niets aan de hand. Toch jammer dat er geen echt TPMS systeem op de auto zit.
Al met al viel het niet tegen, ruimte en uitrusting in de auto zijn toch wel top. Maar ik verwacht wel dat ik er in de lente afscheid van ga nemen...
Heb je al een idee wat er voor in de plaats gaat komen?Boeie schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:25:
[...]
Inmiddels heb ik contact gehad met de ontwikkelaars van PUMP. Ze zijn ook verrast door Skoda en bevestigden dat de API idd veranderd is. Er wordt gewerkt aan nieuwe integratie. Andere third party (bijv ANWB laden) werkt ook niet meer. Maar om nou iedereen een bericht te gaan sturen![]()
Anyway; hierdoor op mijn wintersport geen gebruik kunnen maken van PUMP maar de Skoda navi. Eigenlijk de eerste keer dat ik hier lange stukken op heb gereden. Ging best goed, alleen verbaas ik mij over de af en toe vreemde voorkeur van palen. In de software in de auto kun je ook alleen aangeven of je IONITY of Powerpass als voorkeur wilt hebben. Maar ik wil gewoon alle palen!
Hij stuurde ons veel naar McDonalds stops, wat mijn kinderen niet erg vonden(voordeel, gratis toilet).
Ben met 3,5 stops naar Oostenrijk gereden, thuis met 100% vertrokken. Overal gewoon vlot met het verkeer meegereden, in Duitsland vooral 130/140. Terugweg in het dorp bij een all-in paal (parkeren incl laadkosten) volgeladen en op de terugreis 4 stops gehad. Waarvan 1 wat problematisch, hij schatte niet goed in of de palen bezet waren en het was hier druk. Doorgereden naar een andere snellader op hetzelfde industrieterrein maar die wilde niet met de auto werken (Aldi). 3e lader bij een bouwmarkt van EnBW werkte wel, helaas maar een 150 (dus 75 met 2 auto's) paal.
Overal aangekomen met 20% of minder, waardoor de laadcurve goed was. Doorgeladen tot 80% of iets erboven.
Laatste laadstop kwam ik bij snellaadpalen die allemaal maar 20kWh gaven, iedereen ging hier weer gedesillusioneerd weg![]()
Gelukkig wist ik dat er bij het Borussia Monchengladbach stadion zich een grote Aral Pulse bevind, hier kun je echt goed laden en er was niemand.
Verder opmerkelijke zaken onderweg: Diverse storingen, die ook weer verdwenen. Op locatie nog een 'Elektrosysteem werkt niet correct' maar deze was later ook weer weg. Niks aan gemerkt ook. Op de terugweg nog een 'drukverlies rechtsvoor' wat voor wat schrik zorgde, maar na controle niets aan de hand. Toch jammer dat er geen echt TPMS systeem op de auto zit.
Al met al viel het niet tegen, ruimte en uitrusting in de auto zijn toch wel top. Maar ik verwacht wel dat ik er in de lente afscheid van ga nemen...
Vanmiddag eerste keer snellader bezocht na 2000km rijden.
Ontdekt dat de specs van de website niet kloppen voor de Enyaq.
Bij het starten van het laden zat ik vrij snel aan 176kW. Gestart aan 22%, met voorverwarmde batterij. Skoda België adverteert (de oude) 125kW.
Ik verschoot er ook wel van dat het zo vlot automatisch ging. Skoda navigatie had zelf aangegeven laadpaal te nemen om mijn gewenste minimum bereik te hebben bij aankomst. Had ik ooit ingesteld en vergeten, maar was exact wat ik zocht: thuis aankomen met genoeg juice om morgenvroeg naar het werk te kunnen.
Dus gewoon intikken in navigatie, en verder niet te veel nadenken.
Ontdekt dat de specs van de website niet kloppen voor de Enyaq.
Bij het starten van het laden zat ik vrij snel aan 176kW. Gestart aan 22%, met voorverwarmde batterij. Skoda België adverteert (de oude) 125kW.
Ik verschoot er ook wel van dat het zo vlot automatisch ging. Skoda navigatie had zelf aangegeven laadpaal te nemen om mijn gewenste minimum bereik te hebben bij aankomst. Had ik ooit ingesteld en vergeten, maar was exact wat ik zocht: thuis aankomen met genoeg juice om morgenvroeg naar het werk te kunnen.
Dus gewoon intikken in navigatie, en verder niet te veel nadenken.
@Adrianb Let je ook op de prijs, of is dat voor de baas? Ik kijk zelf (ver) van te voren omdat ik zelf betaal. Ik laad niet zomaar ergens, maar altijd ver van te voren gepland.
In België is 't voor de baas. In 't buitenland voor mezelf. Hier had Skoda me genavigeerd naar een Belgische snellader dus geen probleem.onetime schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:06:
@Adrianb Let je ook op de prijs, of is dat voor de baas? Ik kijk zelf (ver) van te voren omdat ik zelf betaal. Ik laad niet zomaar ergens, maar altijd ver van te voren gepland.
Heb me eens pogen verdiepen in de gebruikelijke tarieven maar het werd me vrij snel een onduidelijk kluwen. Dus maar geopteerd voor die gratis Powerpass die voor alle palen hetzelfde tarief rekent afaik. Bij Ionity laad je dan aan 59c in Frankrijk, en 69c in Nederland en Duitsland. Dat leek me op eerste zicht niet heel veel duurder dan wanneer je heel bewust palen en kaarten gaat kiezen/zoeken?
Ik probeer een dashcam (front & rear) in mijn Enyaq in te bouwen, maar loop tegen een issue aan m.b.t. welke zekeringen ik hiervoor kan gebruiken.
De dashcam heeft ook een parkeermodus en die wil ik ook zeker gebruiken. Ook heeft hij een G-sensor voor incidentdetectie.
Dit betekent dat ik 2 zekeringen moet zien te vinden, één die altijd spanning geeft en één die geschakeld is op het contact.
De geschakelde zekering is geen probleem, daar kan ik nr 66 (achterruitwisser) voor gebruiken.
Ik heb zekering 52 gebruikt (12v aansluiting in de bagageruimte) voor de constante spanning.
Maar dan lijkt het alsof de camera continue aan blijft staan, ik kan tot zeker een half uur nadat de auto op slot is gedaan nog steeds connectie maken met de wifi van de camera.
De dashcam heeft ook een parkeermodus en die wil ik ook zeker gebruiken. Ook heeft hij een G-sensor voor incidentdetectie.
Dit betekent dat ik 2 zekeringen moet zien te vinden, één die altijd spanning geeft en één die geschakeld is op het contact.
De geschakelde zekering is geen probleem, daar kan ik nr 66 (achterruitwisser) voor gebruiken.
Ik heb zekering 52 gebruikt (12v aansluiting in de bagageruimte) voor de constante spanning.
Maar dan lijkt het alsof de camera continue aan blijft staan, ik kan tot zeker een half uur nadat de auto op slot is gedaan nog steeds connectie maken met de wifi van de camera.
Dat is dan geen FittCamX, die klik je er zo in. Behalve de draad naar de achter camera, dat is wel puzzelen.cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:44:
Ik probeer een dashcam (front & rear) in mijn Enyaq in te bouwen, maar loop tegen een issue aan m.b.t. welke zekeringen ik hiervoor kan gebruiken.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.