Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:27
onetime schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:49:
[...]

Dat is dan geen FittCamX, die klik je er zo in. Behalve de draad naar de achter camera, dat is wel puzzelen.
Klopt, dit is geen FitcamX.
De draad naar achteren ben ik op zich niet zo bang voor, dat zal idd wel even puzzelen worden, met name het stuk om het netjes van boven de dakhemel naar de achterklep te krijgen, maar dat moet uiteindelijk wel goed komen.
"Spannendste" vind ik tot nu de juiste zekeringen vinden, zodat ik straks niet ergens met een lege accu sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Martinez- schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:38:
Eerder heb ik hier gelezen over het probleem met de binnenverlichting bij het ontgrendelen. Ik kan echter niet de oplossing vinden, dus toch even een bericht.

Sinds gister gaat de binnenunit niet meer aan bij het ontgrendelen van de auto. Geen update geïnstalleerd en geen instellingen gewijzigd. Op welke wijze kan ik dit oplossen?

Handmatig aanzetten betekent dat de auto deze ook bij het vergrendelen aan laat staan... lijkt me niet goed voor de 12v accu.
Niemand? Moet ik nu echt weer naar de dealer?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb net de zoon van mijn vriendin naar Tesla Rotterdam Zuid gebracht, hij heeft vorig jaar een 2e hands model S (2018) gescoord, en die wilde vorige week opeens niet meer rijden. Foutmelding. Gratis nieuwe accu.

@Martinez- Bij mij reageert de binnen verlichting heel slecht. Net bij Skoda Rotterdam Zuid bij de A15 in een Elroq en een nieuwe / "oud" model Enyaq geprobeert en dat ging veel beter.

@cOOlrUnnINgs Hoe vaak rij je met de auto? Minstens 1x per week? Maak je dan maar geen zorgen. Zoveel gebruikt een dashcam ook weer niet.
Wel jammer dat als de auto "uit" staat hij niet vanzelf de 12V bij laad als die leeg dreigt te raken.
(ik laat me graag corrigeren op dit punt.)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-06 19:00
onetime schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:15:
Ik heb net de zoon van mijn vriendin naar Tesla Rotterdam Zuid gebracht, hij heeft vorig jaar een 2e hands model S (2018) gescoord, en die wilde vorige week opeens niet meer rijden. Foutmelding. Gratis nieuwe accu.

@Martinez- Bij mij reageert de binnen verlichting heel slecht. Net bij Skoda Rotterdam Zuid bij de A15 in een Elroq en een nieuwe / "oud" model Enyaq geprobeert en dat ging veel beter.

@cOOlrUnnINgs Hoe vaak rij je met de auto? Minstens 1x per week? Maak je dan maar geen zorgen. Zoveel gebruikt een dashcam ook weer niet.
Wel jammer dat als de auto "uit" staat hij niet vanzelf de 12V bij laad als die leeg dreigt te raken.
(ik laat me graag corrigeren op dit punt.)
Klinkt bekend, defecte accu bij de Model S. Vooral winter en langzaam laden is funest voor die batterijen. Snelladen is beter voor de S zodat al het vocht in de accu de kans krijgt te verdampen. Staan ze bekend om om stuk om te gaan: vochtproblemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:01
aanhetwerk schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:19:
[...]

Heb je al een idee wat er voor in de plaats gaat komen?
Ik zou wel weer een EV willen, maar er is niet echt een model wat mij helemaal aanspreekt (ID7 touring van buiten niet, Model Y eenheidsworst, Zeekr 001 te chinees) of ik vind ze veel te duur (I5 touring, Q6, A6).

De 80 heeft voor mij een net te beperkte range. Andere optie wordt voor mij een youngtimer. Dan ga ik kijken of we er nog een (goedkopere en kleinere) EV naast gaan rijden. Maar ook daar zijn er niet echt goeie opties, Stellantis EV's zijn nou ook nog niet echt top, Mini EV word ik ook niet echt blij van.

Eerst ook maar eens kijken wat mijn auto op kan brengen op de huidige markt.
Martinez- schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:54:
[...]

Niemand? Moet ik nu echt weer naar de dealer?

Zucht...
Heb je de touch knop (die geen knop lijkt) op de lichtunit binnenin al een paar keer aangeklikt? Als het lampje oranje brand staat de binnenverlichting std uit bij instappen. Heeft een grapjas hier in huis ook wel eens op gedrukt en omdat ik niet wist dat het indicatielampje ook een knopje was, lang op zoek geweest :+

[ Voor 31% gewijzigd door Boeie op 05-03-2025 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:00
Mirx_NL schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:15:
[...]

Bij mij hielp ook niks en was het vervangen van het regelapparaat weer nodig.
En nog geen 3 maanden later mag hij weer terug, want de hoogte verstelling is wederom defect. Op een b-weg zonder verlichting blijft het in mijn ogen levensgevaarlijk als de lampen zo laag staan dat het eerst volgende reflectorpaaltje niet eens op licht.

Nu in ieder geval met de hand hoger laten zetten (staan nu wel te hoog) tot er weer plek is in de werkplaats agenda. Hopen dat het nu wel gewoon in een dag geregeld is en ze niet het verplichte skoda checklistje af moeten werken met softwareupdates etc.

Begin er wel echt klaar mee te worden, ga er van uit dat ik de volgende winter weer aan de beurt ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 00:05
Hoi allen,

Ik ben mijn nieuwe Enyaq aan het bedenken. Ik zat te twijfelen tussen selection met Clever pack en Business line. Maar dan mis ik dus de elektrisch instelbare voorstoel, matrix verlichting en zij airbags. Dus ik denk dat het wel de business line gaat worden.

Waarschijnlijk met de business upgrade - Advanced voor:

- Canton Sound System (Premium Audio met 11 speakers en 1x subwoofer)
- Area view (360 graden camera)
- HUD

Maar moet nog kijken of dat het waard is.

Enige waar ik niet helemaal duidelijkheid kon krijgen in mijn zoek resultaten van Google is het Transport pakket. Niet heel duur (voor wat foam en een vloer wellicht wel) en wat opbergvakjes lijken mij fijn. Wat niet helemaal duidelijk is (ik zag een hoop plastic) is of je deze eruit kan halen voor de grotere vakanties met veel meuk. Of dat er dan dingen achter blijven als de vloer weg is en je dingen mist (side pockets houders bijvoorbeeld?).

Weet iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
Ja je kunt die zijpanelen van die bakjes links en rechts in de kofferbak loshalen. Ik hecht zelf trouwens meer waarde aan een (dubbelzijdige) rubberen mat in de kofferbak, dan gebruik je het transportpakket helemaal niet.

Hier zie je de kofferbak goed: YouTube: The Skoda Enyaq facelift is challenging the Tesla Model Y! REVIEW SU...
De dubbele bodem vind ik het ook niet waard, de tildrempel zonder is ook al niet hoog.

[ Voor 45% gewijzigd door Boeie op 05-03-2025 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:52

rammes

koekebakker 1e klas

die dubbelzijdige mat is echt super zou niet meer zonder willen

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:23
-Splash- schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:39:

Enige waar ik niet helemaal duidelijkheid kon krijgen in mijn zoek resultaten van Google is het Transport pakket. Niet heel duur (voor wat foam en een vloer wellicht wel) en wat opbergvakjes lijken mij fijn. Wat niet helemaal duidelijk is (ik zag een hoop plastic) is of je deze eruit kan halen voor de grotere vakanties met veel meuk. Of dat er dan dingen achter blijven als de vloer weg is en je dingen mist (side pockets houders bijvoorbeeld?).

Weet iemand dat?
Volgens mij heb je de opbergvakjes aan de zijkanten juist niet met transportpakket. Die vind ik juist superhandig! In de ene zit mijn laadkabel (heel irritant om telkens de laadvloer te moeten openen om die kabel te pakken) en in de andere een pechset. Ik heb het transportpakket niet genomen omdat ik de meerwaarde totaal niet zag. Eerder een minderwaarde. Je krijgt er weliswaar een iets gelijkere laadvloer voor terug (geen idee waarom je die nodig hebt?) maar wat moet je met al die kleine vakjes onder een extra laagje/vloertje? Het kan er allemaal uit, maar dan staat er weer een hoop piepschuim in je hal.

Dubbelzijde mat vind ik wel fijn. Ik dacht die vooral te gebruiken in de winter; vieze natte spullen die de bekleding vies maken. Maar in de praktijk gebruik ik hem nu het hele jaar door met de rubberzijde boven.

[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 05-03-2025 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:35

Aldmar

Niks...

Ik zag dat ik een stripje ben verloren. Alleen geen idee hoe deze heet en waar ik deze kan aanschaffen. Iemand een idee? Gaat over een Sportline 80 uit 2022.

Anders rijd ik een keer langs de dealer, maar dan zal ik ook wel de hoofdprijs moeten betalen voor zo'n stripje :X ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwtNZ_nJYyfkPlqG3hZIb2q-93E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLs0DKtfExbROiPzLL8LYDlk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Boeie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:34:
[...]

Ik zou wel weer een EV willen, maar er is niet echt een model wat mij helemaal aanspreekt (ID7 touring van buiten niet, Model Y eenheidsworst, Zeekr 001 te chinees) of ik vind ze veel te duur (I5 touring, Q6, A6).

De 80 heeft voor mij een net te beperkte range. Andere optie wordt voor mij een youngtimer. Dan ga ik kijken of we er nog een (goedkopere en kleinere) EV naast gaan rijden. Maar ook daar zijn er niet echt goeie opties, Stellantis EV's zijn nou ook nog niet echt top, Mini EV word ik ook niet echt blij van.

Eerst ook maar eens kijken wat mijn auto op kan brengen op de huidige markt.

[...]

Heb je de touch knop (die geen knop lijkt) op de lichtunit binnenin al een paar keer aangeklikt? Als het lampje oranje brand staat de binnenverlichting std uit bij instappen. Heeft een grapjas hier in huis ook wel eens op gedrukt en omdat ik niet wist dat het indicatielampje ook een knopje was, lang op zoek geweest :+
Holy shit, dit was het gewoon. Geen idee wanneer ik daaraan gezeten heb, maar dankjewel! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Aldmar schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:53:
Ik zag dat ik een stripje ben verloren. Alleen geen idee hoe deze heet en waar ik deze kan aanschaffen. Iemand een idee? Gaat over een Sportline 80 uit 2022.

Anders rijd ik een keer langs de dealer, maar dan zal ik ook wel de hoofdprijs moeten betalen voor zo'n stripje :X ...

[Afbeelding]
Ik heb hier eerder gemeld dat het voorruit-camera-kapje mij ~€15 heeft gekost. Zelf plaatsen.
Gewoon los bij de dealer bestellen en er zelf op drukken. Zal toch niet duurder zijn dan mijn kap?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:33
Ik merk dat ik steeds vaker met Travel Assist rijd, ik zal wel lui worden :+ .

Laatst was een van de rijstroken deels afgezet vanwege een kapot voertuig.

Bij de onderbroken lijn stond om de streep een kegel zo'n 50cm van de streep zelf.

De Enyaq was elke keer een beetje aan het corrigeren tussen een streep of een kegel.
Hij was duidelijk zoekende naar het midden van de rijbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Boeie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:59:
Ja je kunt die zijpanelen van die bakjes links en rechts in de kofferbak loshalen. Ik hecht zelf trouwens meer waarde aan een (dubbelzijdige) rubberen mat in de kofferbak, dan gebruik je het transportpakket helemaal niet.

Hier zie je de kofferbak goed: YouTube: The Skoda Enyaq facelift is challenging the Tesla Model Y! REVIEW SU...
De dubbele bodem vind ik het ook niet waard, de tildrempel zonder is ook al niet hoog.
Goede suggesties allemaal! Dank! Ik had ooit zo een mat in mijn 2016 Octavia. Geweldige mat was dat. Mooi en all weather wanneer nodig. :)

Ik denk dat dat wellicht nog zelfs fijner is dan die dubbele vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:06
Boeie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:59:
Mag ik vragen welke je gebruikt hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKDsqBjWDUM0D5FK63KHIkerQ1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SE19wiC7PiFbjeVp1Slgwpgz.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren bedacht de Enyaq op de terugrit van mijn werk naar mijn ouders dat hij ook best zuinig kan zijn. Was er niet bewust mee bezig, maar moet zeggen dat sinds de laatste 3.7 update wel een stuk beter is geworden bij mij. Niet speciaal op gelet ofzo, of met een fluwelen voetje gereden of eco stand o.i.d. Wel allemaal 80 wegen en laatste stukje 60.

[ Voor 9% gewijzigd door Senaxx op 06-03-2025 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:44
Senaxx schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:20:
[Afbeelding]

Gisteren bedacht de Enyaq op de terugrit van mijn werk naar mijn ouders dat hij ook best zuinig kan zijn. Was er niet bewust mee bezig, maar moet zeggen dat sinds de laatste 3.7 update wel een stuk beter is geworden bij mij. Niet speciaal op gelet ofzo, of met een fluwelen voetje gereden of eco stand o.i.d. Wel allemaal 80 wegen en laatste stukje 60.
Denk dat de buiten temperatuur ook een handje hielp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
helloitsme schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:23:
[...]

Het was nu 12 tot 14 graden onderweg. Als dat betekend dat met eventuele zomerse temperaturen het nog beter wordt ben ik helemaal blij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Splash-
helloitsme schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:23:
[...]

En de windrichting. Zeker met een SUV helpt wind mee flink (vooral op snelwegen).
Maar nu het warmer wordt gaat de temperatuur ook mee werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Splash-
Senaxx schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Het was nu 12 tot 14 graden onderweg. Als dat betekend dat met eventuele zomerse temperaturen het nog beter wordt ben ik helemaal blij :)
Er is een soort van ommekeer na de 23-25 graden.

Afbeeldingslocatie: https://www.geotab.com/CMS-Media-production/Blog/NA/_2020/May/temp-tool/Speed-Temperature-Blog-graph2-1040228247-web-EN-NA-1854x1043-final-Jan23-2X.png

Maar niet zo merkbaar als de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
-Splash- schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:03:
[...]

[Afbeelding]

Is dat dan omdat de auto de batterijen dan weer meer moet gaan koelen? En je daar dan meeste stroom mee kwijt bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Senaxx Niet alleen dat, de accu werkt gewoonweg optimaal bij 25°.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
JoostSlager schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:52:
[...]

Mag ik vragen welke je gebruikt hiervoor?
Ik heb de normale Skoda rubberen mat, geen dubbelzijdige. Heb ik al bij een paar auto's gehad, je kunt evt ook bij automatten . nl of iets dergelijks een universele kopen. Wat hier ook al wordt gezegd is dat een dubbelzijdige leuk is (en dat je hem over de bumper kunt vouwen voor inladen) maar dat je de tapijt kant in praktijk weinig gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:06
Dank voor je reactie, ik ga eens kijken welke mijn voorkeur gaat hebben, heb er vroeger een gehad die over de bumper te leggen was maar gebruikte die mogelijkheid eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
-Splash- schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:03:
[...]

[Afbeelding]

Hoe moet ik deze grafiek interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
helloitsme schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:23:
[...]

Hoe moet ik deze grafiek interpreteren?
Het is een gemiddelde van range en hoe deze verdeeld is of inzetbaar over de temperaturen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Heef iemand hier het standaard geluidspakket? Dus zonder Canton upgrade? Ik zit wat te spelen met opties etc... En ik denk dat ik ga kiezen tussen de 60 business line (want ik wil echt perse een elektrisch instelbare bestuurdersstoel met geheugen functie :P en led matrix lampen) met advanced business pakket (eigenlijk alleen vanwege de Canton upgrade en 360 camera) of de 85 business line zonder het advanced business pakket.

Als canton het niet waard is dan ga ik liever wellicht voor de 85. Tot nu toe alles prima gered met een 50 kwh model 3, maar wellicht is een iets grotere accu ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
-Splash- schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:27:
Heef iemand hier het standaard geluidspakket? Dus zonder Canton upgrade? Ik zit wat te spelen met opties etc... En ik denk dat ik ga kiezen tussen de 60 business line (want ik wil echt perse een elektrisch instelbare bestuurdersstoel met geheugen functie :P en led matrix lampen) met advanced business pakket (eigenlijk alleen vanwege de Canton upgrade en 360 camera) of de 85 business line zonder het advanced business pakket.

Als canton het niet waard is dan ga ik liever wellicht voor de 85. Tot nu toe alles prima gered met een 50 kwh model 3, maar wellicht is een iets grotere accu ook fijn.
Ik heb een 85 Business line, met standaard audio. Het is ok, maar ik word er niet heel enthusiast van. Heb met de eq bv best wel veel bas toegevoegd.
Ik kan 'm echter niet vergelijken met de Canton, dus weet niet of die veel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
helloitsme schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:52:
[...]

Ik heb een 85 Business line, met standaard audio. Het is ok, maar ik word er niet heel enthusiast van. Heb met de eq bv best wel veel bas toegevoegd.
Ik kan 'm echter niet vergelijken met de Canton, dus weet niet of die veel beter is.
Ik heb de bussiness advanced, nu heb ik geen vergelijking met de gewone :p .
Het geluid zou niet te vergelijken zijn met bijvoorbeeld een Harold Cabron :+ maar het geluid klinkt toch wel een stuk beter dan mijn vorige auto waar ik aftermarket speakers en een subwoofa in had gelegd.

Dan klinkt het in de Enyaq veel meer in balans.
Maargoed, nu heb ik ook amper geluid van de auto zelf en rijwind dus is het moeilijk vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix

Zolang je het geluid niet te hard zet is het prima. Maar als je graag je muziek hard zet, dan word je niet heel vrolijk ;) Gewoon even een proefrit maken en proberen. Of bij een medetweaker uit de buurt.

Verder zou ik over het algemeen opties boven range kiezen. Maar het advanced pakket vond ik niet zo interessant. Zeker niet voor het geld. Ik koos sportline boven dat pakket.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 06-03-2025 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
cryptapix schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:58:
[...]

Zolang je het geluid niet te hard zet is het prima. Maar als je graag je muziek hard zet, dan word je niet heel vrolijk ;) Gewoon even een proefrit maken en proberen. Of bij een medetweaker uit de buurt.

Verder zou ik over het algemeen opties boven range kiezen. Maar het advanced pakket vond ik niet zo interessant. Zeker niet voor het geld. Ik koos sportline boven dat pakket.
Heb ik al gedaan, maar dan kreeg ik de aller dikste coupe versie die ze hadden. ;-) Ze hadden geen standaard geluid modellen in de showroom helaas.

Als helloitsme en elektrieker even bij elkaar gaan luisteren dan weten we het. :+

Maar dank voor het meedenken. Ga er nog even op beraden.

[ Voor 9% gewijzigd door -Splash- op 06-03-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 10:43
Boeie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:41:
[...]

Dit zet mij aan het denken, is het niet omdat Skoda de API heeft aangepast en dit aan de Pump kant nog niet is bijgewerkt?

Bij mij heeft hij tot vorig weekend nog gewerkt.
Ook hier geen connectie meer tussen Pump en Skoda Connect. Iemand al een oplossing voor het probleem ?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
Star65 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:39:
[...]

Ook hier geen connectie meer tussen Pump en Skoda Connect. Iemand al een oplossing voor het probleem ?
Zie post: Boeie in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

Contact gehad met Pump, ze hebben nog geen oplossing maar laten het mij weten als die er is. Ik heb ook bij andere diensten (ANWB Laadpas app, Home Assistant) gemerkt dat zij geen connectie meer krijgen met Skoda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Vattenfall Slim laden werkt hier nog wel.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:50
Bij mij werkt de Home Assistant koppeling nog, en ook de Jedlix koppeling (waarmee ik vattenfall slim laad bij de publieke paal)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dimmu Borgir
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:59
Hallo. Donderdag zwarte Enyaq Coupe 85 besteld. Nog paar maanden wachten op de levering maar ik lees me alvast in, hopelijk kan ik mijn steentje bijdragen aan dit forum als aspirant EV rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimmu Borgir
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:59
Meteen al een vraagje. Het is de bedoeling met de auto een caravan te trekken. Geen grote reizen naar het zuiden, dat lijkt me vrij omslachtig maar tripjes in de Benelux.
Nu merk ik dat ik een BE nodig zal hebben voor de combinatie van die auto en een caravan van 1000kg.
Ik rij al 12 jaar met een break en caravan. Zijn er mensen die BE hebben en iets meer kunnen zeggen over de procedure? Tips? Rijschool of wat oefenen met begeleider die BE heeft?
Sta er niet voor te springen dit te doen maarja....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-06 17:59

MLLL

Palm Treo 650

Dimmu Borgir schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:50:
Meteen al een vraagje. Het is de bedoeling met de auto een caravan te trekken. Geen grote reizen naar het zuiden, dat lijkt me vrij omslachtig maar tripjes in de Benelux.
Nu merk ik dat ik een BE nodig zal hebben voor de combinatie van die auto en een caravan van 1000kg.
Ik rij al 12 jaar met een break en caravan. Zijn er mensen die BE hebben en iets meer kunnen zeggen over de procedure? Tips? Rijschool of wat oefenen met begeleider die BE heeft?
Eendaagse cursus, paar uurtjes les en daarna gelijk afrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja010
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-06 23:22
Weegt de auto meer dan 2500 kg? Tot een treingewicht van 3,5 Ton mag je zonder E toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
Tja010 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:02:
[...]

Weegt de auto meer dan 2500 kg? Tot een treingewicht van 3,5 Ton mag je zonder E toch?
Max toelaatbaar gewicht van de 80 zelfs 2685kg dus je gaat heel snel over die 3500 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:48

Ankh

|true

Regels zijn toch simpel? Is je aanhanger boven de 750kg (maximum toelaatbare massa) dan moet je een E rijbewijs hebben. Is die 1000kg ledig of gevuld? Want de enyaq mag toch maar max 1000kg trekken?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tja010
Ankh schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:58:
Regels zijn toch simpel? Is je aanhanger boven de 750kg (maximum toelaatbare massa) dan moet je een E rijbewijs hebben. Is die 1000kg ledig of gevuld? Want de enyaq mag toch maar max 1000kg trekken?
De regels zijn iets gecompliceerder. Bij mijn vorige auto mocht ik tot een kleine 1450 kg trekken zonder E. Met E tot 1600 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja010
D.deJong schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:58:
[...]

Max toelaatbaar gewicht van de 80 zelfs 2685kg dus je gaat heel snel over die 3500 kg
Bedankt voor de aanvulling. Had ik niet bij stilgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS-Ah
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:38
Zelfde situatie hier, alleen dan met de Elroq 85 nu ipv m'n Enyaq iv60 na 3 1/2 jaar rijden.

Van 3.7 software naar 5.4 wel een verademing trouwens 😎

Net de aanvraag BE rijbewijs gedaan, ben je pas juli/augustus aan de beurt.
"1" daagse cursus en dan examen. Al doen meeste rijscholen wel gesplitst over 2 dagen.

Belangrijk is snel rijschool zoeken en plannen! Rijscholen mogen geen examenplekken meer vooraf blokken bij CBR, kunnen alleen aanvragen met een kandidaat en dan moet je zelf inloggen en rijschool machtigen bij CBR.
Dus rekening houden met enkele maanden wachttijd. Misschien verschilt het nog wat met locatie CBR in NL..... maar dan moet je dus ook allemaal verschillende rijscholen bellen in provincies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:50
Ho ho ho, je hoeft niet meteen BE te halen.
Je mag ook schuiven met de gewichten :)
Let wel op dat je dan natuurlijk wel netjes niet meer gewicht dan gaat 'meenemen'
quote: Backpacker op skodaforum.nl
Met een rijbewijs B mag het totale max gewicht van de combinatie niet meer dan 3500 kg zijn. De iV 80 heeft een max gewicht van zo'n 2650 en mag 1000 trekken, dus je gaat over die 3500 heen en hebt dus BE nodig. TENZIJ... Je kan bij het RDW het max gewicht van je auto administratief verminderen. Kan online, kost ~60 euro. Op het kentekenbewijs staat dan als max gewicht 2500 kg, maar de technische maximale massa (de fabrieksopgave) blijft 2650. Door betaling van nogmaals 60 euro ben je weer terug waar je was, als je dat zou willen. Zelfde truc kan je uithalen voor de trailer en de caravan naar 1000 kg - mits je natuurlijk ook in werkelijkheid onder de 1000 blijft: Je kan het max gewicht niet onder het leeggewicht laten administreren. 2500 + 1000 = 3500 dus legaal met alleen B.

[ Voor 27% gewijzigd door Kodess op 09-03-2025 23:07 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 07:35
Kodess schreef op zondag 9 maart 2025 @ 23:05:
[...]

Ho ho ho, je hoeft niet meteen BE te halen.
Je mag ook schuiven met de gewichten :)
Let wel op dat je dan natuurlijk wel netjes niet meer gewicht dan gaat 'meenemen'

[...]
Maar dan moet de auto effectief wel onder de dan verlaagde toegestane max. massa voertuig blijven, inclusief de kogeldruk van de caravan (meestal 50-75 kg). Als je dat niet doet heb je wel kans op discussie met de verzekeraar bij een (ernstig) ongeluk…..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cryptapix
Zullen we het weer over de auto zelf hebben ipv generieke theorie over rijbewijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
rammes schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:24:
Vattenfall Slim laden werkt hier nog wel.
Ja, Slim laden (Frank energie hier) werkt nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:44
Ok, even een vraag hier voor m'n mede Enyaq rijders. Ik rij ondertussen zo'n 1,5 jaar lang een Enyaq uit de lease.
Vandaag de nieuwe groene kaart gekregen en hier viel me iets op waar ik al eerder over twijfelde.
Op de groene kaart staat dat ik een Enyaq 80 sportline rij.
Maar alles wat ik zie (RDW en originele offerte) zegt Enyaq 80. Een collega met een vergelijkbare Enyaq heeft echt van die sportline badges op z'n auto zitten. Mijn auto echter, geen badges.
Ik zit met rond te zoeken of ik nou iets defintiefs kan vinden of ik nou wel of niet een sportline heb.

Daarna komt dan namelijk de vraag of dit impact gaat hebben. Denk bijvoorbeeld of ik niet teveel bijtelling betaal voor een model die ik eigenlijk niet rijd.

Iemand suggesties hoe ik dit kan uitsluiten en/of weet of je altijd sportline badges heb als je dit als "model" heb?

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-06 21:25
Red Cell schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:05:
Ok, even een vraag hier voor m'n mede Enyaq rijders. Ik rij ondertussen zo'n 1,5 jaar lang een Enyaq uit de lease.
Vandaag de nieuwe groene kaart gekregen en hier viel me iets op waar ik al eerder over twijfelde.
Op de groene kaart staat dat ik een Enyaq 80 sportline rij.
Maar alles wat ik zie (RDW en originele offerte) zegt Enyaq 80. Een collega met een vergelijkbare Enyaq heeft echt van die sportline badges op z'n auto zitten. Mijn auto echter, geen badges.
Ik zit met rond te zoeken of ik nou iets defintiefs kan vinden of ik nou wel of niet een sportline heb.

Daarna komt dan namelijk de vraag of dit impact gaat hebben. Denk bijvoorbeeld of ik niet teveel bijtelling betaal voor een model die ik eigenlijk niet rijd.

Iemand suggesties hoe ik dit kan uitsluiten en/of weet of je altijd sportline badges heb als je dit als "model" heb?
Groene kaart komt van je verzekeraar, deze staat los van de RDW info. Ik denk dat iemand bij je verzekeraar iets te dikke vingers had, en wat verkeerds heeft lopen invoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeie
@Red Cell Sportline badges zijn niet het enige. In het interieur is een Sportline altijd te herkennen aan de zwarte hemel, stoelen met geintegreerde hoofdsteunen en de faux-carbon sierstrip rondom. Ook half alcantara (of leder) bekleding. Buiten, de hoogglans zwarte grille, vinnen onderin de voorbumper, meegespoten achterbumper en idd aan de zijkant Sportline badges op gladde hoogglans zwarte paneeltjes ipv nep-roosters. Zo zijn er vast nog meer uiterlijke kenmerken (20" Vega velgen minimaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuka
  • Laatst online: 11-06 10:09
@RedCell
Zie deze brochure https://autocatalogarchiv...koda-Enyaq-iV-2022-UK.pdf Hier staan overzichtelijk de verschillen tussen en "normale" en de Sportline uitvoeringen.

Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:19
kuka schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:28:
@RedCell
Zie deze brochure https://autocatalogarchiv...koda-Enyaq-iV-2022-UK.pdf Hier staan overzichtelijk de verschillen tussen en "normale" en de Sportline uitvoeringen.
Dat is een oude brochure uit 2022. Een aantal dingen die genoemd worden kloppen niet meer, zoals matrix headlight standaard bij Sportline.

Beste overzicht nu is de prijslijst van 2025-01-09, https://www.skoda.nl/-/me...er-9-januari-2025-v10.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TdJ75
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-06 22:05
Ik heb een nieuwe telefoon gekocht (Iphone 14) Nu laad deze niet op als ik hem voorin aan de kabel leg.
Waar kan dat aan liggen, het is een nieuwe kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
TdJ75 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:06:
Ik heb een nieuwe telefoon gekocht (Iphone 14) Nu laad deze niet op als ik hem voorin aan de kabel leg.
Waar kan dat aan liggen, het is een nieuwe kabel?
Ah, dit probleem herken ik, alhoewel ik het met een Samsung had.

Oplossing? Nieuwe kabel, ookal is die nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
w00key schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Dat is een oude brochure uit 2022. Een aantal dingen die genoemd worden kloppen niet meer, zoals matrix headlight standaard bij Sportline.

Beste overzicht nu is de prijslijst van 2025-01-09, https://www.skoda.nl/-/me...er-9-januari-2025-v10.pdf
Matrix koplampen zijn wel standaard bij sportline. Maar @kuka linkt naast naar een oude brochure, ook nog eens naar een Engelse brochure. Het is volgens mij niet zo dat alle sportlines in alle landen gelijk zijn. De link naar een oudere brochure is overigens niet zo vreemd. @kuka reageert op @Red Cell en die had het over een auto die hij al 1,5 jaar rijdt.

[ Voor 10% gewijzigd door cryptapix op 11-03-2025 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
cryptapix schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:28:
[...]

Matrix koplampen zijn wel standaard bij sportline.
Ik zei het verkeerd, ik bedoelde, in de gelinkte oude brochure staat dat als Sportline extra tov lagere pakket. In prijslijst NL 2025 zie je dat het ook bij Business Edition standaard is, je hebt geen Sportline voor nodig.

Advies blijft: kijk lekker in de prijslijst. Die tabellen zijn vrij overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:44
Als ik kijk naar de informatie die jullie me gegeven hebben denk ik dat @Bushie zijn antwoord vermoedelijk de meest waarschijnlijke is.
Als ik naar de diverse PDF's kijk van @kuka en @w00key heb ik een loft interrieur en de regulus wielen wat hint op een business of reguliere 80kw variant waar een zooitje opties op zijn gezet.
Ik heb in ieder geval geen sportstoelen of die zwarte sportline interrieur.
Had ook m'n directeur gevraagd (hij doet deels fleet management) en hoewel hij niet wist exact hoe en wat gaf hij aan dat RDW leidend is in deze situatie. Als je
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
zoekt in de RDW zie je ook niks over sportline staan.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Red Cell schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:02:
Als ik kijk naar de informatie die jullie me gegeven hebben denk ik dat @Bushie zijn antwoord vermoedelijk de meest waarschijnlijke is.
Als ik naar de diverse PDF's kijk van @kuka en @w00key heb ik een loft interrieur en de regulus wielen wat hint op een business of reguliere 80kw variant waar een zooitje opties op zijn gezet.
Ik heb in ieder geval geen sportstoelen of die zwarte sportline interrieur.
Had ook m'n directeur gevraagd (hij doet deels fleet management) en hoewel hij niet wist exact hoe en wat gaf hij aan dat RDW leidend is in deze situatie. Als je
***members only***
zoekt in de RDW zie je ook niks over sportline staan.
Mijn kenteken zit dicht bij het jouwe (begint met x en nummer rond de 800). In het register van de RDW staat bij mij ook niet letterlijk dat het een sportline is; maar dat kun je wel herleiden uit code D2 (type, variant en uitvoering). Maar er zijn veel verschillende codes voor sportlines, het is namelijk een code per modeljaar en een combinatie van opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:00
Heef iemand hier het standaard geluidspakket?
Ja :).
Ik had eerst de optie aangeduid, maar de verkoper in de garage waar ik moest bestellen (~ lease) vroeg wat ik vooral deed qua audio. Ik luister 95% van de tijd naar audiobooks etc. In dat geval suggereerde hij me de optie niet te nemen, want op audiobooks zou er geen verschil zijn.
Ik kan niet klagen van de geluidskwaliteit. De audiobooks klinken prima. En ook als ik muziek op zet, klinkt dat wat mij betreft prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Cafe Del Mar schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Ja :).
Ik had eerst de optie aangeduid, maar de verkoper in de garage waar ik moest bestellen (~ lease) vroeg wat ik vooral deed qua audio. Ik luister 95% van de tijd naar audiobooks etc. In dat geval suggereerde hij me de optie niet te nemen, want op audiobooks zou er geen verschil zijn.
Ik kan niet klagen van de geluidskwaliteit. De audiobooks klinken prima. En ook als ik muziek op zet, klinkt dat wat mij betreft prima.
Goed te horen, thanks. Ik luister namelijk ook het meest audiobooks of podcasts in de auto. En in welk geluidsformaat de muziek van mijn dochter te horen is maakt mij niet perse uit. Het kan met een beter geluidssysteem waarschijnlijk niet beter komen te klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McNoob
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:17
Zijn hier Enyaq rijders met een Panodak die ervaringen willen delen? ZIjn er nadelen in de pratkijk om rekening mee te houden of wordt het dak als 100% meerwaarde gezien? Ik overweeg een Enyaq boven een Elroq vanwege deze optie & de extra bagageruimte tijdens de zomervakantie. Buiten dat vindt ik de 'lijn' van een Enyaq zelf mooier maar dat blijft altijd persoonlijke smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fomix
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-05 13:26
McNoob schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:00:
Zijn hier Enyaq rijders met een Panodak die ervaringen willen delen? ZIjn er nadelen in de pratkijk om rekening mee te houden of wordt het dak als 100% meerwaarde gezien? Ik overweeg een Enyaq boven een Elroq vanwege deze optie & de extra bagageruimte tijdens de zomervakantie. Buiten dat vindt ik de 'lijn' van een Enyaq zelf mooier maar dat blijft altijd persoonlijke smaak.
Voor mezelf een absolute meerwaarde. Ik heb het panodak op mijn Enyaq coupé die ik ongeveer sinds 2 maand in gebruik heb.
Ik vind het veel rustiger en gezelliger dat er zo veel licht is in de auto. Het enige wat ik nog niet heb kunnen ervaren is hoe het is op echt warme dagen.
Nu, er is nog een apart zonnescherm te kopen als dat echt een probleem zou worden.

Voor mij dus voorlopig een absolute meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Ah maar de coupé is wel anders, daar is het een vaste glazen dak. Iemand met ervaring voor de SUV versie, waar het een optie is?

Ik overweeg de SUV voor meer ruimte (kinderwagen en veel zooi), glazen dak lijkt mij wel fijn voor licht / iets om naar te kijken voor de kleine achterin, maar ik hoorde verhalen over lekkages; komt dat vaak voor of is dat gewoon kleine kans dat je pech hebt, maar nog steeds de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
w00key schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:18:
Ah maar de coupé is wel anders, daar is het een vaste glazen dak. Iemand met ervaring voor de SUV versie, waar het een optie is?

Ik overweeg de SUV voor meer ruimte (kinderwagen en veel zooi), glazen dak lijkt mij wel fijn voor licht / iets om naar te kijken voor de kleine achterin, maar ik hoorde verhalen over lekkages; komt dat vaak voor of is dat gewoon kleine kans dat je pech hebt, maar nog steeds de moeite waard?
Ik heb er bewust voor gekozen en ben er zeer blij mee.
Zeker op warme/hete dagen is het heel fijn, panodak open om de ergste warmte eruit te laten, dan hoeft de airco i.i.g. niet zo hard te werken.
Als het te warm is, dan doe ik het dak wel weer dicht, want dan is het lekkerder met de airco, maar als het een aangename temperatuur is buiten, dan lekker met het dakkie open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:51

Ik heb zelf geen Enyaq, maar ben wel aan het oriënteren om eentje aan te schaffen. Ik heb (ook in dit topic) wel gelezen dat er relatief snel lekkage op kan treden met het dak.
Er zijn wel bedrijven die het dakraam beter/strakker kunnen afstellen wat het probleem verhelpt.
Nogmaals, zelf geen ervaring mee. Maar heb het wel ergens gelezen. (Weet niet meer of het dit topic was)

Ik zou even zoeken in dit topic (misschien staat er ook iets over in de topicstart?), dan vind je er wel wat over.

Zie post bijvoorbeeld van lekkage (wel anders dan wat ik hierboven beschrijf. Dit gaat over het verstopt zitten van afvoerkanalen): Groootebeer99 in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

p.s. Ik heb zelf nu een Volvo met dakraam. En daar moet ik ook regelmatig controleren of de afwateringskanalen nog vrij zijn (1 a 2x per jaar). Heb ook weleens gehad dat ze verstopt zaten. Dus wat betreft de kanalen die verstopt raken is niet per se een euvel van dit model.

[ Voor 20% gewijzigd door Kliko op 12-03-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McNoob
  • Laatst online: 14:17
Lekkage gebeurd vaker, bij het ene merk meer dan bij het andere, en kan met onderhoud van de afwatering kanalen door de dealer meestal wel voorkomen worden. De posts die ik hierover zie lijken eerder incidenteel dan een structureel probleem.
Een ander onderwerp zou extra geluid/windgeruis kunnen zijn, ook in dit topic al eens eerder aangehaald. Is dat merkbaar voor Panodak-bezitters of valt het niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Windgeruis als het dak dicht is heb ik geen last van, als hij openstaat uiteraard wel.
In mijn vorige auto (Kodiaq) heb ik één keer gehad dat het afvoerslangetje linksvoor verstopt was, en dat is toen door de dealer verholpen.
In deze auto (even afkloppen) heb ik daar nog geen last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fomix
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-05 13:26

Ik heb zelf een zoontje van 1j en de ruimte in de coupé is meer dan ruim genoeg.
De SUV heeft 15l meer kofferruimte (585 vs 570) wat op zich te verwaarlozen is naar mijn mening :)

Als dat u enige reden is , mogelijks toch heroverwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Fomix schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:03:
[...]

Ik heb zelf een zoontje van 1j en de ruimte in de coupé is meer dan ruim genoeg.
De SUV heeft 15l meer kofferruimte (585 vs 570) wat op zich te verwaarlozen is naar mijn mening :)

Naja ik was in de showroom met beide naast elkaar en de liters geven ruimte aan tot de hoedenplank. De SUV kan je hoger stapelen natuurlijk als je geblokkeerd zicht niet erg vind, hij loopt minder af.

Ik ga dat nog preciezer bekijken maar het verschil leek vrij groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
w00key schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:28:
[...]

Naja ik was in de showroom met beide naast elkaar en de liters geven ruimte aan tot de hoedenplank. De SUV kan je hoger stapelen natuurlijk als je geblokkeerd zicht niet erg vind, hij loopt minder af.

Ik ga dat nog preciezer bekijken maar het verschil leek vrij groot.
Ik heb ze ook naast elkaar gezien en toen was mijn keuze voor de coupe definitief (vond de coupe sowieso al veel mooier en het glazen panoramadak is over de volle lengte van het dak ipv enkel een dakraampje).

Tot aan de hoedenplank is het verschil echt minimaal. Met vakanties heb ik geen enkel probleem. Dan wil ik sowieso niet boven de hoedenplank stapelen want dat is ook gevaarlijk als het gaat schuiven of bij een botsing. Met grotere spullen vervoeren zoals een stoel of kast(je) merk ik wel dat de ruimte in de coupé een stukje kleiner is dan bij mijn vorige auto (een Mondeo station). Dat zit hem in de hoogte. Maar goed, ik vervoer zelden zoiets groots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Fomix schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:03:
[...]

Exact dit ook hier. Zit ook met 'n erg jong kind en ondanks kofferruimte voor mij erg belangrijk is, biedt de coupé echt meer dan genoeg ruimte. De (sterk?) schuinaflopende achterkant stoort me niet zo erg als gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

McNoob schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:00:
Ik heb al jaren een schuifkantel dak, een variant die altijd open kan. Dat is een bewuste keuze, in het voorjaar op vakantie ef even een kort ritje dat dak is altijd open. Ik wil ook echt niet zonder dus de volgende auto zal dat ook weer hebben.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martini8v
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:20

Ik ben er erg blij mee!

Laatst tijdens safari leuk de giraffen kunnen bekijken (in de buurt van Spa).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 10:43
Star65 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:39:
[...]

Ik kreeg een mail van Pump support vandaag om opnieuw te connecten omdat het issue gefixt zou zijn. En inderdaad, na opnieuw connectie gemaakt te hebben met de Skoda credentials werkt alles weer.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Star65 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:42:
[...]

Ik kreeg een mail van Pump support vandaag om opnieuw te connecten omdat het issue gefixt zou zijn. En inderdaad, na opnieuw connectie gemaakt te hebben met de Skoda credentials werkt alles weer.
Klopt, de connectie zou weer moeten werken. Bij mij krijg ik alleen nog een foutmelding bij Skoda met inloggen: 'Too many wrong passwords. Wait a moment and try again'

Ik heb (omdat ik dacht dat het aan mijn wachtwoord lag, of de tip kreeg om mijn wachtwoord te wijzigen) mijn wachtwoord eerder gewijzigd. De auto verwijderen en weer toevoegen helpt ook niet. En nu ben ik ook nog eens uitgelogd van de Skoda app zelf :o Heb Skoda maar een mail gestuurd....

Edit; inmiddels verholpen. PUMP werkt hier ook weer!

[ Voor 3% gewijzigd door Boeie op 12-03-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• univex
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:13
Eerder deelde ik hier dat ik vaak meldingen kreeg over het niet meer werken van diverse hulpsystemen. Onder andere Emergency Assist, Lane Assist en Front Assist. Mijn hele dashboard kleurt dan geel met icoontjes. Dit duurt dan 2-10 seconden waarna alles weer werkt.

Mijn Enyaq is nu 1 maand oud en inmiddels heb ik een patroon ontdekt. Namelijk dat deze reeks meldingen te reproduceren zijn op exact dezelfde locaties. Hebben meer mensen hier last van?

Ben er vanmiddag mee langs de dealer geweest en kreeg letterlijk de reactie "vervelend... maar als alles na een paar seconden weer werkt, geen probleem dan toch?" Ik kon niet anders dan in de lach schieten...

Op aandringen is er een werkplaatsafspraak gemaakt. En wel op: ... 23 mei. Kan helaas niet eerder meneer. Maar gelijk laten inplannen op die dag maar ik overweeg om een andere dealer op te gaan zoeken.

Ander probleem is dat mijn Android Auto met meerdere telefoons echt enorm slecht werkt. Ook eerder hier gepost: op de grensovergangen ben ik een tijd de verbinding kwijt en kan ik genieten van een paar minuutjes stilte in de auto. Al een testje gedaan, bij Bluetooth allemaal geen enkel probleem. Muziek blijft op die verbinding gewoon doorspelen.

Deze grensovergangen kom ik op mijn woon-werk route 4x per dag tegen dus 4x per dag een korte ergernis.

De verbinding valt ook op meerdere willekeurige momenten weg maar wel een stuk korter. Deze korte onderbrekingen nog niet kunnen reproduceren. Al lijkt het sneller te gebeuren wanneer ik vlotter optrek of harder rem. Wellicht stoort er iets als er meer vermogen verbruikt of opgewekt wordt. Zo niet dan is het gewoon puur de software.

Een collega heeft exact dezelfde uitvoering enyaq (wel 2 maanden ouder) èn telefoon. En ervaart deze problemen niet. We gaan nog testen of zijn telefoon wel foutloos met mijn Enyaq werkt.

Tot slot de vraag of iemand dit herkent? Of nog beter; misschien wel een oplossing heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBTN
  • Laatst online: 15-06 05:06
univex schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:22:
Eerder deelde ik hier dat ik vaak meldingen kreeg over het niet meer werken van diverse hulpsystemen. Onder andere Emergency Assist, Lane Assist en Front Assist. Mijn hele dashboard kleurt dan geel met icoontjes. Dit duurt dan 2-10 seconden waarna alles weer werkt.

Mijn Enyaq is nu 1 maand oud en inmiddels heb ik een patroon ontdekt. Namelijk dat deze reeks meldingen te reproduceren zijn op exact dezelfde locaties. Hebben meer mensen hier last van?

Ben er vanmiddag mee langs de dealer geweest en kreeg letterlijk de reactie "vervelend... maar als alles na een paar seconden weer werkt, geen probleem dan toch?" Ik kon niet anders dan in de lach schieten...

Op aandringen is er een werkplaatsafspraak gemaakt. En wel op: ... 23 mei. Kan helaas niet eerder meneer. Maar gelijk laten inplannen op die dag maar ik overweeg om een andere dealer op te gaan zoeken.

Ander probleem is dat mijn Android Auto met meerdere telefoons echt enorm slecht werkt. Ook eerder hier gepost: op de grensovergangen ben ik een tijd de verbinding kwijt en kan ik genieten van een paar minuutjes stilte in de auto. Al een testje gedaan, bij Bluetooth allemaal geen enkel probleem. Muziek blijft op die verbinding gewoon doorspelen.

Deze grensovergangen kom ik op mijn woon-werk route 4x per dag tegen dus 4x per dag een korte ergernis.

De verbinding valt ook op meerdere willekeurige momenten weg maar wel een stuk korter. Deze korte onderbrekingen nog niet kunnen reproduceren. Al lijkt het sneller te gebeuren wanneer ik vlotter optrek of harder rem. Wellicht stoort er iets als er meer vermogen verbruikt of opgewekt wordt. Zo niet dan is het gewoon puur de software.

Een collega heeft exact dezelfde uitvoering enyaq (wel 2 maanden ouder) èn telefoon. En ervaart deze problemen niet. We gaan nog testen of zijn telefoon wel foutloos met mijn Enyaq werkt.

Tot slot de vraag of iemand dit herkent? Of nog beter; misschien wel een oplossing heeft?
Heb exact hetzelfde. Drie piepjes seconden na elkaar, met allemaal bijbehorende oranje icoontje en daarna gaan ze tegelijk weer uit. Seconde of 5 alles bij elkaar en altijd bij een licht stijgend wegdek en op de snelweg.

Net of de sensor dan niet vooruit kan kijken en enkel wegdek ziet…

Heb er mee leren leven.

Heb hetzelfde lampjes gebeuren, maar dan langer als het vriest. Totdat de sensor ontdooit is lampjes. Dan duurt het alleen wel 5 minuten of zo.

I took the blue pill…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• speedo1983
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-06 21:23

Yep zie mijn reactie eerder (pagina 268)

Er moet iets zijn wat het systeem triggert dat ik een kerstboom aan erros krijg. Wat weet ik niet. Ben benieuwd of andere Enyaqs dit ook hebben of dat dit alleen bij mij is. Zoals gezegd is het na een paar seconde ook weer weg

Twee locaties

Viaductweg, maastricht
https://maps.app.goo.gl/qXYkaJaXvHVN93Tf7?g_st=ac

Transformatorweg, amsterdam
https://maps.app.goo.gl/QQe2W9y8eKmdSo1SA?g_st=ac

Het heeft bij mij te maken met zendmasten. Je kan er weinig aan doen, het maakt ook niet veel uit en tja known error inmiddels..stoor me er niet meer aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Nu online
een skoda enyaq van mijn collega is nu binnen voor onderhoud.
Ze hebben gebeld dat deze weer opgehaald mag worden maar dat deze dan nog eens binnen moet voor een 'update'
dan zal de wagen daar 2 dagen moeten blijven zeiden ze..
2 dagen voor een update? dit kan toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Laatst online: 08:51
thomke schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:47:
een skoda enyaq van mijn collega is nu binnen voor onderhoud.
Ze hebben gebeld dat deze weer opgehaald mag worden maar dat deze dan nog eens binnen moet voor een 'update'
dan zal de wagen daar 2 dagen moeten blijven zeiden ze..
2 dagen voor een update? dit kan toch niet?
Ik zou eens doorvragen wat de inhoud van deze update is. Inderdaad wel erg apart. Mijn vermoeden is dat ze hardware gaan wisselen... (Dit vermoeden is verder nergens op gebaseerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Is het niet gewoon de update naar ME3.7 die regelmatig langer duurt dan je zou verwachten (en/of misgaat) en dat ze daarom twee dagen plannen? Ook dit is gissen hoor, je zou het beste de dealer kunnen vragen hoe het zit.

[ Voor 21% gewijzigd door cryptapix op 13-03-2025 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:00

Ik weet niet wat je exact bedoelt en in mijn geval lijkt het niet op een kerstboom.
Maar ik heb dat enkel bij een start als het vriest, dan zijn er enkele systemen niet beschikbaar. Als ik dan enige tijd aan het rijden ben, zie ik dat de meldingen er niet meer zijn.

Enyaq85/v5.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:36:
[...]

Ik weet niet wat je exact bedoelt en in mijn geval lijkt het niet op een kerstboom.
Maar ik heb dat enkel bij een start als het vriest, dan zijn er enkele systemen niet beschikbaar. Als ik dan enige tijd aan het rijden ben, zie ik dat de meldingen er niet meer zijn.

Enyaq85/v5.2
Dat komt dan meestal omdat het stukje voorruit voor de camera nog bevroren is, die ontdooit niet bij het opwarmen van de auto.
Na een stukkie rijden is dat meestal wel schoon en kan de camera weer lekker naar buiten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:00
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:16:
[...]

Dat komt dan meestal omdat het stukje voorruit voor de camera nog bevroren is, die ontdooit niet bij het opwarmen van de auto.
Na een stukkie rijden is dat meestal wel schoon en kan de camera weer lekker naar buiten kijken.
Waarom zou je achter een cruciaal stukje ruit wat volledig ontzien wordt van luchtstroming ook een kleine ruitverwarming plaatsen zodat het als eerste ontdooit is ipv als laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:16:
[...]

Ja en ook op de grill / neus van de auto zit een ronde sensor. Als hier ijs / sneeuw op zit krijg je ook meldingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Mirx_NL schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Waarom zou je achter een cruciaal stukje ruit wat volledig ontzien wordt van luchtstroming ook een kleine ruitverwarming plaatsen zodat het als eerste ontdooit is ipv als laatste.
Precies dat vraag ik mij dus ook af.
Eigenlijk zo dit standaard moeten zijn als men vanuit de EU verplicht dat bepaalde veiligheidssystemen op de auto zitten, dan moeten ze er ook voor zorgen dat dat onder alle omstandigheden goed werkt (of er i.i.g. alles aan doen om dat proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• univex
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:13
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:36:
[...]

Enyaq85/v5.2
Dat bij de start herken ik ook. Daarvan weet ik inderdaad dat het bevriezing kan zijn en anders vocht/condens.

Maar de foutmeldingen die elke keer op dezelfde locatie oppoppen hebben daar helaas niets mee te maken. Vorige week waren we al wat verwend met een dag dat we de 20 graden aan hebben getikt, zelfs toen kreeg ik deze meldingen. En ja de sensoren waren netjes schoon :*)

Het is nog even wachten maar de dealer gaat dit dus uitlezen, zal jullie op de hoogte houden.

Iemand hier die de Android Auto problematiek herkent?
univex in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
Een aanvulling daarop: in mijn vorige auto (Skoda Kamiq) had ik dit niet. Stapje terug van Skoda? ;) Vanmorgen ook even de telefoon van mijn collega met een wel-volledig-metAA-werkende-Enyaq verbonden en getest, hij zat toch bij mij in de auto. Zelfde probleem :P Zijn auto is wel 2 maanden ouder.

Sinds vanmorgen heb ik ingesteld dat ik voortaan maar op de Bluetooth gebruik maak van mijn infotainment. En dat werkt voor de muziek vlekkeloos maar helaas wel alle andere functies die ik moet missen. Ook een stapje terug, dank Skoda software developers :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Weet iemand wat het aanhaal moment van de wielbouten moet zijn? Ik vind geen originele bron.
Wel een algemene moment-website en daar staat 120Nm voor ligt metalen velgen en 140Nm voor staal.
Ik dacht dat een balie medewerker van de garage het had over 125Nm. Maar ik vind graag de Skoda bron.
Ik wil mijn wielen nu gaan wisselen.

edit: weet iemand een sterke krik? Mijn schaarkrikken zijn maar 800kg, dus dan moet ik er 2 tegelijk gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 14-03-2025 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:49
onetime schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:44:
Weet iemand wat het aanhaal moment van de wielbouten moet zijn? Ik vind geen originele bron.
Wel een algemene moment-website en daar staat 120Nm voor ligt metalen velgen en 140Nm voor staal.
Ik dacht dat een balie medewerker van de garage het had over 125Nm. Maar ik vind graag de Skoda bron.

edit: weet iemand een sterke krik? Mijn schaarkrikken zijn maar 800kg, dus dan moet ik er 2 tegelijk gebruiken.
De garage gaf voor mij 120nm voor lichtmetaal aan. lees ik ook overal als ik er op zoek, zoals hier: https://skodaforum.eu/topic/4498-aanhaalmoment-wielbouten/

Ik gebruik een gewone autokrik die tot 2000kg kan. keer bij de Lidl gehaald geloof ik. zoals deze: https://www.lidl.nl/p/ult...met-draaggreep/p100386520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Bob-B190 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:10:
De IV60 gaat morgen weer eens naar de garage. Inmiddels 33 maanden verder en bijna 70k gereden moet helaas het vierde setje puddle lights gemonteerd worden (het zou nooit meer voorkomen zeiden ze na de eerste keer door een software update...). Verder is er iets in de stuurinrichting gruwelijk mis (bij insturen horten en stoten, het geluid is om kippenvel bij te krijgen). Daarnaast mogen ze ook een accu onderzoek doen, ik rij bijna alleen maar provinciaal en in de stad en dan nog haal ik nog geen 250km op een accu. Als ik snelweg rij dan zakt het vrolijk naar 200km. Voor mij toch een reden om volgend jaar na einde PL voor iets anders te kiezen. Ik vind een derde verlies in de winter al fors, maar dit gaat toch naar 50% minder range.
Dat rot geluid bij maximale stuur uitslag herken ik, ik schrok er de eerste keer behoorlijk van. Niet blij mee.
Ik rij schijnbaar erg zuinig en een 80; mijn winter minimum zat rond de 450km, nu zit ik weer rond de 600km.
Is er nog iets uit gekomen over de accu? Of ligt het misschien aan de rijstijl?

Ik kom hier en daar tegen dat bij een ICE het verschil in rijstijl ~15% verschil in het verbruik zou verklaren, maar dat het bij een EV (ook vrachtwagens) kan oplopen tot een verschil van 40% door de rijstijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
jeroenribbink schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:03:
[...]

De garage gaf voor mij 120nm voor lichtmetaal aan. lees ik ook overal als ik er op zoek, zoals hier: https://skodaforum.eu/topic/4498-aanhaalmoment-wielbouten/

Ik gebruik een gewone autokrik die tot 2000kg kan. keer bij de Lidl gehaald geloof ik. zoals deze: https://www.lidl.nl/p/ult...met-draaggreep/p100386520
Die Lidl krik heb ik gehad maar dat ding is echt veel wiebeliger dan bijvoorbeeld de 1.5 ton garagekrik van HBM, https://www.hbm-machines....uminium-stalen-garagekrik

Ik zou het niet vertrouwen met een zware auto, een 1300 kg hybride vind ik al max voor de "Ultraspeed".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert

Zelf heb ik een paar jaar terug deze gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPK692uQKViVWu0uxrnL_ugKSoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sm29JZLJcVVzGTLh7XjCghv4.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vorige auto had een sport onderstel en als ik de krik van mijn vader eronder wilde rijden (garage krik van 30 jaar oud) moest ik de auto aan de voorzijde eerst op blokken rijden omdat ik 2cm te kort kwam :+

Winntec , Datona etc. Zijn allemaal dezelfde krikken. Ik ben er wel tevreden over voor het sporadisch gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Iemand al ervaring met draadloos opladen van een iPhone 16 Pro? Is het verbeterd of nog steeds bagger laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga

120NM. Mits perfect schone naaf/contactvlakken. Geen smeervet op schroefdraad/conisch vlak bout, en zeker geen drup vet op de naaf. Enkel zeer licht de centreerring invetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirtybolle
  • Laatst online: 11:29
Autohillenga schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:51:
Iemand al ervaring met draadloos opladen van een iPhone 16 Pro? Is het verbeterd of nog steeds bagger laden?
Werkt op zich ok bij mij. Ik denk dat hij ongeveer 10% oplaad op 30 min (duur woonwerk verkeer) met tegelijk ook carplay te gebruiken. Hij wordt wel wat warm maar ook niet overdreven. Maar ik gebruik het draadloos laden wel eerder sporadisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Autohillenga schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:51:
Ik heb zo’n 16 Pro, maar eigenlijk nog nooit het draadloos laden ermee gebruikt. Werkte met mijn 15 ook nooit…

Kan het wel weer eens proberen, maar ik vind die extra warmte niet echt optimaal voor de batterijconditie.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5X78t0E2gSc_pSldEZ9cBuw8Vk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEukdPpPZJVYzIEves36iCXt.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist de meest irritante ervaring ooit. Nog 6% vol en 19km bereik, en mijn auto reed nog maar maximaal 7 km per uur met de getoonde melding. Uiteindelijk met een hele file achter mij met geluk een laadpaal gevonden om te laden, maar niet fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:59
GK87 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:08:
[Afbeelding]

Zojuist de meest irritante ervaring ooit. Nog 6% vol en 19km bereik, en mijn auto reed nog maar maximaal 7 km per uur met de getoonde melding. Uiteindelijk met een hele file achter mij met geluk een laadpaal gevonden om te laden, maar niet fijn.
Vreemd, ben al eens met 5% en een keer met 3% thuis gekomen zonder snelheidsbeperking. Misschien door de kou?
Pagina: 1 ... 69 ... 79 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.