Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:00
univex schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:22:
Eerder deelde ik hier dat ik vaak meldingen kreeg over het niet meer werken van diverse hulpsystemen. Onder andere Emergency Assist, Lane Assist en Front Assist. Mijn hele dashboard kleurt dan geel met icoontjes. Dit duurt dan 2-10 seconden waarna alles weer werkt.

Mijn Enyaq is nu 1 maand oud en inmiddels heb ik een patroon ontdekt. Namelijk dat deze reeks meldingen te reproduceren zijn op exact dezelfde locaties. Hebben meer mensen hier last van?

Ben er vanmiddag mee langs de dealer geweest en kreeg letterlijk de reactie "vervelend... maar als alles na een paar seconden weer werkt, geen probleem dan toch?" Ik kon niet anders dan in de lach schieten...

Op aandringen is er een werkplaatsafspraak gemaakt. En wel op: ... 23 mei. Kan helaas niet eerder meneer. Maar gelijk laten inplannen op die dag maar ik overweeg om een andere dealer op te gaan zoeken.

Ander probleem is dat mijn Android Auto met meerdere telefoons echt enorm slecht werkt. Ook eerder hier gepost: op de grensovergangen ben ik een tijd de verbinding kwijt en kan ik genieten van een paar minuutjes stilte in de auto. Al een testje gedaan, bij Bluetooth allemaal geen enkel probleem. Muziek blijft op die verbinding gewoon doorspelen.

Deze grensovergangen kom ik op mijn woon-werk route 4x per dag tegen dus 4x per dag een korte ergernis.

De verbinding valt ook op meerdere willekeurige momenten weg maar wel een stuk korter. Deze korte onderbrekingen nog niet kunnen reproduceren. Al lijkt het sneller te gebeuren wanneer ik vlotter optrek of harder rem. Wellicht stoort er iets als er meer vermogen verbruikt of opgewekt wordt. Zo niet dan is het gewoon puur de software.

Een collega heeft exact dezelfde uitvoering enyaq (wel 2 maanden ouder) èn telefoon. En ervaart deze problemen niet. We gaan nog testen of zijn telefoon wel foutloos met mijn Enyaq werkt.

Tot slot de vraag of iemand dit herkent? Of nog beter; misschien wel een oplossing heeft?
Heb ik ook wel eens. Is denk ik meer de manier van aangeven door de auto dat hij de wegsituatie niet kan verwerken en je dus even geen gebruik kan maken van het systeem. Omdat die systemen aan elkaar gekoppeld zijn / zelfde sensoren gebruiken, zijn ze allemaal even uitgeschakeld en dat meldt de auto 1 voor 1 waardoor het erg lijkt en lang duurt. Maar als hij klaar is met plingen werkt het bij mij altijd weer prima. Ik heb het bij mij in de straat waar een gekke vluchtheuvel met paaltjes staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
GK87 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:08:
[Afbeelding]

Zojuist de meest irritante ervaring ooit. Nog 6% vol en 19km bereik, en mijn auto reed nog maar maximaal 7 km per uur met de getoonde melding. Uiteindelijk met een hele file achter mij met geluk een laadpaal gevonden om te laden, maar niet fijn.
Toevallig met laag % batterij weggezet bij lage temperaturen? Ik heb al een aantal keer naar 1% en 1km gereden, en herken dit wel, maar niet al zo vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
GK87 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:08:
[Afbeelding]

Zojuist de meest irritante ervaring ooit. Nog 6% vol en 19km bereik, en mijn auto reed nog maar maximaal 7 km per uur met de getoonde melding. Uiteindelijk met een hele file achter mij met geluk een laadpaal gevonden om te laden, maar niet fijn.
Wat @cryptapix ook zegt, heb je hem met dit percentage (warm) geparkeerd en pas een volgende dag een laadpaal opgezocht?

Dat is vragen om problemen… Dan krijg je dit gedrag. Als ie afkoelt neemt de weerstand toe, dus is er zowel minder energie als vermogen uit te halen dan toen ie nog warm was en je hem parkeerde.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
JanHenk schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:38:
[...]

Wat @cryptapix ook zegt, heb je hem met dit percentage (warm) geparkeerd en pas een volgende dag een laadpaal opgezocht?

Dat is vragen om problemen… Dan krijg je dit gedrag. Als ie afkoelt neemt de weerstand toe, dus is er zowel minder energie als vermogen uit te halen dan toen ie nog warm was en je hem parkeerde.
Gisteren met name korte ritjes. Vanochtend liep de ochtend iets anders dan gepland. Intentie was op te laden bij de voetbalclub maar het werd een ritje huisartsenpost met nog 28km op de teller en 5 graden buitentemperatuur. Normaal red ik 't dan weer prima om thuis (= 6 km) op te laden, maar nu dus niet meer. Wijze les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syb
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 21:21

Syb

Ik wil op vakantie een racefiets meenemen met m’n Enyaq, maar heb (nog?) geen trekhaak.
Zijn er hier mensen die zo’n fietsendrager voor op de achterklep hebben? Hoe bevalt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Syb Hoe wou je die monteren op een Enyaq? Er zit een afdakje boven... dus om de bovenkant haken gaat wat moeilijk. Racefiets; daar gaan de wielen simpel uit? En dan gewoon achterin? (met hoeveel pers ga je?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 17:35
Autohillenga schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:51:
Iemand al ervaring met draadloos opladen van een iPhone 16 Pro? Is het verbeterd of nog steeds bagger laden?
Ik heb geen iPhone, maar het is wel duidelijk dat het oplaadmatje van de Enyaq een soort gimmick is: echt nuttig is het niet. Ik heb het uitgezet, want het laadt super traag op en het verhit mijn telefoon enorm.
Ik heb een super-kleine GaN-oplader gekocht van 30W (kan je op 230V insteken aan de achterkant van de middenconsole) en de max-charge van de telefoon op 80% gezet. Als ik instap, leg ik mijn telefoon op dat scheve stuk en steek die gewoon met "den draad" in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:20
Syb schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:24:
Ik wil op vakantie een racefiets meenemen met m’n Enyaq, maar heb (nog?) geen trekhaak.
Zijn er hier mensen die zo’n fietsendrager voor op de achterklep hebben? Hoe bevalt dat?
Met een dergelijke drager heb ik geen ervaring, maar ik zat wel in dezelfde situatie. Ik heb een Enyaq met trekhaak voorbereiding (geloof alleen een uitsparing in het chassis). Voor 800 euro heb ik hier een afneembaar haak onder laten zetten. Via een .nl en uitgevoerd door een lokale garage en niet via Skoda. Nadeel is dat je dan de haak niet kunt inleren. Wanneer heb je daar last van? Als je met aanhanger rijdt dat heb je geen andere stabilisatie (of je dat merkt weet ik niet), geen andere knipper frequentie van de richtingaanwijzers en geen achteruitrijsensoren die je kunt gebruiken. Zet je hem in zijn achteruit dan moet ik de parkeer assistent uitzetten (krijg je een knop voor te zien langs het camera beeld) andere remt hij boven 5kmh.

Werkt prima, maar niet zoals het hoort. Voor die 5 aanhangers en keren dat de fietsen op vakantie meegaan prima. En afgenomen zie je de haak niet en software matig geen issues omdat hij niet is ingeleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-10 20:47
Ten aanzien van de hoogteverstelling lijkt een software matige update deze keer wel geholpen te hebben. Had de auto ook dezelfde dag terug. Maar er lijkt ook een terugroepactie nummer voor te zijn.

S-Updaten SAM-regelapparaat Terugroepactie-nr : 97SX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Cafe Del Mar schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:21:
[...]

Ik heb geen iPhone, maar het is wel duidelijk dat het oplaadmatje van de Enyaq een soort gimmick is: echt nuttig is het niet. Ik heb het uitgezet, want het laadt super traag op en het verhit mijn telefoon enorm.
Ik heb een super-kleine GaN-oplader gekocht van 30W (kan je op 230V insteken aan de achterkant van de middenconsole) en de max-charge van de telefoon op 80% gezet. Als ik instap, leg ik mijn telefoon op dat scheve stuk en steek die gewoon met "den draad" in.
De USB-C poorten voorin kunnen 15 Watt vermogen leveren, achterin zelfs 50 Watt.

Die oplader kun je dus thuislaten, plug die kabel maar direct achterop de middenconsole in de poort als je heel snel wil laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
JanHenk schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:05:
De USB-C poorten voorin kunnen 15 Watt vermogen leveren, achterin zelfs 50 Watt.
Waar heb je die info gevonden?
Het is omdat ik merkte dat de voorste USB-poorten te weinig gaven, dat ik zocht naar de 230V aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 20:37
[...]

Die oplader kun je dus thuislaten, plug die kabel maar direct achterop de middenconsole in de poort als je heel snel wil laden.
Heb ik USB poorten in mijn auto die ik nog niet heb ondekt? Ik heb helaas op de middenconsole geen USB poorten, ondanks een sportline pakket. Waren deze dan nog extra functies van een extra pakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Laatst online: 03-10 16:38
Senaxx schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:00:
[...]

Heb ik USB poorten in mijn auto die ik nog niet heb ondekt? Ik heb helaas op de middenconsole geen USB poorten, ondanks een sportline pakket. Waren deze dan nog extra functies van een extra pakket?
https://cdn.skoda-auto.co...be2/Default_bp1920_1.webp

Hier kun je de USB-C poorten goed zien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JolTMCcNOsAdcH9gm615U9qWA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoDil1I6mIoKl2htQ0gflHbh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Dat is voorin. Niet het middenconsole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
cryptapix schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Dat is voorin. Niet het middenconsole.
Onder midden console versta ik gedeelte tussen de voorstoelen en het dashboard.
Maar @Senaxx heeft nu van beide plekken een plaatje, dus hij zou ze nu wel moeten vinden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 10:15
waar kun je dat uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:23

elmoxx

xx xx xx

@Senaxx
Als je die usb-c poorten nog niet ontdekt hebt, dan heb je ze (net als ik) niet ben ik bang.

Ze waren onderdeel van een extra pakket (weet de naam niet meer). Volgens mij heb je deze alleen maar als de achterbank ook stoelverwarming heeft.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:40:
[...]

Onder midden console versta ik gedeelte tussen de voorstoelen en het dashboard.
Maar @Senaxx heeft nu van beide plekken een plaatje, dus hij zou ze nu wel moeten vinden ;-)
Dan heb jij een verkeerde definitie van middenconsole. Het is namelijk het ding tussen de bestuurdersstoel en de passagiersstoel in het midden van de auto ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
elmoxx schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:03:
@Senaxx
Als je die usb-c poorten nog niet ontdekt hebt, dan heb je ze (net als ik) niet ben ik bang.

Ze waren onderdeel van een extra pakket (weet de naam niet meer). Volgens mij heb je deze alleen maar als de achterbank ook stoelverwarming heeft.
Misschien bij de oudere modellen. Mijn sportline heeft de usb poorten wel en de verwarmde achterbank niet. Ik heb geen extra opties bovenop sportline gekozen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:23

elmoxx

xx xx xx

Dat zou kunnen inderdaad. Onze is van jan 22 en toen was de optielijst nog oneindig lang. Wij besloten destijds dat onze kinders het maar zonder warme billen moesten doen. (Uiteraard zijn ze het daar nog steeds niet mee eens)

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik kwam dat ergens in de instellingen tegen, toen ik ergens zat te wachten in de auto.
Nu staat er bij mij rechts bovenaan constant het QI-icoontje met een i/o of een "x" ernaast (als ik eraan denk, zal ik een foto nemen/posten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Deze bedoel ik inderdaad, zo ziet het er bij mij uit.

Had me niet gerealiseerd dat die optioneel zijn. Ik denk dan dat het onderdeel van het Family Pack (destijds) is geweest, net als die 230V-aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Cafe Del Mar schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:38:
[...]

Waar heb je die info gevonden?
Het is omdat ik merkte dat de voorste USB-poorten te weinig gaven, dat ik zocht naar de 230V aansluiting.
Andere fora, maar ook hier is wel eens gezegd dat ze 50 watt zijn.

Ik vermoed dat het ook wel eens 2x 45 watt zou kunnen zijn; de zekering is 7,5A (dus 90 watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
onetime schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:44:
Gisteren de RVS instap strips bij de voor portieren op de onder dorpel geplakt. Zojuist de FitcamX eindelijk gemonteerd. Heeft iemand de aansluiting van de achter camera door de rubber slangen gekregen? Ik heb nu nog een losse draad voor de achter camera, die zou ik nog weggewerkt willen hebben.

Wel blij dat de voor en achter camera in aparte bestanden komen, in de live stream via de app lijkt het of het linker boven kwadrant de achter camera is. Dat is ook zo, maar dus niet qua opgeslagen bestand.
Met dit licht echt goed beeld.
Ik ben ook aan het kijken naar de FitcamX, maar ben een beetje huiverig voor de installatie. Wat zijn jou ervaringen daarin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@vinom De voor camera is een fluitje van een cent; als je handig bent. Ik blijk achteraf de haakjes van de originele afdekkap te hebben beschadigd en die zijn maanden later alsnog afgebroken. Voor ~€15 een nieuw kapje besteld en er snel even op geklikt. Kijk goed hoe je het demontage tooltje moet gebruiken...

De kabel van de achter camera was gepiel en heb ik nog los hangen tussen carrosserie en achterklep. ~40cm.
Zie wat je citeert.

edit: @vinom pas wel op met het originele stekkertje losmaken, als je dat kapot maakt is de schade groot...
Zie hun montage video op website / youtube

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 18-03-2025 12:51 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:46
Ik meld mij ook weer in dit topic. Op dit moment heb ik een Enyaq uit oktober '21 waarvan in oktober '25 het leasecontract afloopt. Ik ben me dus weer aan het orienteren op een nieuwe auto. Mijn Enyaq heeft nog (de beruchte) software versie ME3.7 waar inmiddels al genoeg over is gezegd en wat ook mijn grootste frustratie is met mijn auto. Over de auto zelf (ruimte, comfort, rijgedrag) heb ik niet direct klachten.

Ik heb de laatste jaren niet echt meer verder gekeken naar wat nu de status van de software? Inmiddels bestaat ME5.X al zie ik. Zijn hier de zaken die in ME <4 nogal slecht zijn uitgewerkt opgelost (Baterij voorverwarming, snelheid van het infotainment en bijvoorbeeld op afstand de airco aanzetten)?

En heeft iemand een idee van de huidige levertijd? Ik mag in juli een nieuwe auto kiezen en wil wel weten of het nog kansrijk is dat hij dit kalenderjaar geleverd wordt in verband met de bijtelling.

Alvast bedankt!

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Sand0rf schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:37:
Ik meld mij ook weer in dit topic. Op dit moment heb ik een Enyaq uit oktober '21 waarvan in oktober '25 het leasecontract afloopt. Ik ben me dus weer aan het orienteren op een nieuwe auto. Mijn Enyaq heeft nog (de beruchte) software versie ME3.7 waar inmiddels al genoeg over is gezegd en wat ook mijn grootste frustratie is met mijn auto. Over de auto zelf (ruimte, comfort, rijgedrag) heb ik niet direct klachten.

Ik heb de laatste jaren niet echt meer verder gekeken naar wat nu de status van de software? Inmiddels bestaat ME5.X al zie ik. Zijn hier de zaken die in ME <4 nogal slecht zijn uitgewerkt opgelost (Baterij voorverwarming, snelheid van het infotainment en bijvoorbeeld op afstand de airco aanzetten)?

En heeft iemand een idee van de huidige levertijd? Ik mag in juli een nieuwe auto kiezen en wil wel weten of het nog kansrijk is dat hij dit kalenderjaar geleverd wordt in verband met de bijtelling.

Alvast bedankt!
Wat ik begrepen heb is dat de snelheid van de software echt stukken beter is.
Ook de navigatie schijnt nu bruikbaar te zijn, dat is in versie 3.x ook dramatisch.
Klimaatbeheersing aanzetten dat kan ook met versie 3.x al op afstand, dus dat lijkt me ook in de nieuwe wel te kunnen.
Batterij voorverwarming heb ik geen idee van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-10 13:38

Alvast bedankt!
Yep is allemaal opgelost (hier 5.2) en je kan niet alleen de airco op afstand aanzetten maar ook de deuren vergrendelen/ontgrendelen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
cryptapix schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:32:
[...]

Misschien bij de oudere modellen. Mijn sportline heeft de usb poorten wel en de verwarmde achterbank niet. Ik heb geen extra opties bovenop sportline gekozen.
Ik heb ze dus inderdaad niet. Blijkt een onderdeel te zijn van een family pakket als ik het goed heb begrepen. Dan toch maar iets gaan retrofitten. Zag al meerdere mooie oplossingen, al ben ik zelf niet zo handig om bijvoorbeeld dit electrisch aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-10 13:32
One-eye864 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:01:
[...]
Yep is allemaal opgelost (hier 5.2) en je kan niet alleen de airco op afstand aanzetten maar ook de deuren vergrendelen/ontgrendelen ;-)
Dus dan zou je een automation kunnen maken door te roepen: he siri doe mijn wagen open :-)
wat overigens totaal nutteloos is kom ik achter terwijl ik dit schrijf want als je dichtbij de auto komt gaat hij al van het slot :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
AlexTol schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:57:
[...]

Dus dan zou je een automation kunnen maken door te roepen: he siri doe mijn wagen open :-)
wat overigens totaal nutteloos is kom ik achter terwijl ik dit schrijf want als je dichtbij de auto komt gaat hij al van het slot :-)
Ja en nee. Waar ik het zelf bijvoorbeeld handig voor vind is dat als de kids even iets uit de auto moeten pakken als we op visite zijn bijvoorbeeld kan de sleutel gewoon in de tas blijven zitten en doe ik de auto via mijn telefoon open. Ook als ik even naar de auto loop om iets weg te leggen/pakken maak ik de auto vaak open met mijn telefoon. Mijn vrouw heeft de sleutel in haar tas aangezien ik nooit rijd en dan is mijn telefoon pakken vaak sneller dan de reservesleutel pakken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door One-eye864 op 18-03-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 14:42
Hoe kan het dat er zo'n mega groot verschil zit in de software versie die men heeft? Ik zit zelf op 3.5 maar het feit te lezen dat 5.2 er al is vraag ik me af waarom niet iedereen als een stuk verder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
JoostSlager schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:44:
Hoe kan het dat er zo'n mega groot verschil zit in de software versie die men heeft? Ik zit zelf op 3.5 maar het feit te lezen dat 5.2 er al is vraag ik me af waarom niet iedereen als een stuk verder is.
Omdat voor de nieuwere software versies ook nieuwere hardware nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
JoostSlager schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:44:
Ik zal maar niet zeggen dat er al mensen op 5.4 zitten. Maar idd zoals @cOOlrUnnINgs zegt voor de 5.x versie is nieuwe(re) hardware nodig. Vanaf MY2025 wordt uitgeleverd met 5.x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:57

rammes

koekebakker 1e klas

ik zou graag de verschillen tussen al die versies willen weten. iemand daar al iets van gevonden?

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 23:13
Wij hebben een 85 sportline uit maart 24 en ik vroeg mij af of ik bij het thuisladen de laadsnelheid in de auto kan ‘afknijpen’. Reden dat ik dit wil doen is omdat de auto anders standaard met 10/11 kWh laad maar onze panelen misschien maar 6 opwekken. De laadpaal is van newmotion via shell recharge en van wat ik online heb gevonden zit die redelijk dichtgetimmerd. Zoeken op diverse Engelse en Duitse fora levert eigenlijk tips om rondom de snelladers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
BertP schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:15:
Wij hebben een 85 sportline uit maart 24 en ik vroeg mij af of ik bij het thuisladen de laadsnelheid in de auto kan ‘afknijpen’. Reden dat ik dit wil doen is omdat de auto anders standaard met 10/11 kWh laad maar onze panelen misschien maar 6 opwekken. De laadpaal is van newmotion via shell recharge en van wat ik online heb gevonden zit die redelijk dichtgetimmerd. Zoeken op diverse Engelse en Duitse fora levert eigenlijk tips om rondom de snelladers.
In de app kan je bij batterij op de drie puntjes klikken en dan op “current limiting”. Dan doet hij nog maar 5 kW ofzo.

p.s. laadvermogen druk je uit in kW, niet in kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:22
rammes schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:40:
ik zou graag de verschillen tussen al die versies willen weten. iemand daar al iets van gevonden?
Op basis van wat ik gelezen/gezien heb (ik heb zelf 4.1) zijn de belangrijkste verschillen

3.x -> 4.x

- systeem werkt veel sneller ( mede door nieuwe hardware?). Eigenlijk werkt de software van versie 4 qua snelheid prima.
- je kan de batterij voorverwarmen, wat zeer nuttig is bij snelladen in de winter
- visuele aanpassingen / andere icoontjes

Kijk vanaf 2:50 , is in het Duits
YouTube: Vergleich vom Skoda ENYAQ Modelljahr 22 und 24 mit Fokus auf Softwar...

4.x -> 5.x

- nog weer iets sneller (?)
- deuren op afstand open/dicht doen. (Bij versie 3 / 4 kan je alleen zien of ze open/dicht zijn, je kan ze niet bedienen)

Grootste stap is van versie 3 naar 4 gezet. Vanaf 4 is het prima, hoewel er zeker nog dingen beter kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Zo kan je het uitzetten:
Duw linksboven op het "auto" symbool > Setup > Draadloos laden voor mobiele apparaten
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5tzV7R9X/laden-800.jpg

En dan krijg je een QI-icoontje rechtsboven dat aangeeft dat het draadloos laden uitgeschakeld is:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Kjsw254w/QI.jpg
ik vroeg mij af of ik bij het thuisladen de laadsnelheid in de auto kan ‘afknijpen’. Reden dat ik dit wil doen is omdat de auto anders standaard met 10/11 kWh laad maar onze panelen misschien maar 6 opwekken. De laadpaal is van newmotion via shell recharge en van wat ik online heb gevonden zit die redelijk dichtgetimmerd.
Je kan dat instellen, zowel in de auto als in de app.
Eénmalig als je ergens staat te laden, of permanent bij "laadlocaties".

App:
Hoofdscherm: Klik op "battery range" > rechtsboven op de 3 puntjes: Current limiting.
Dan gaat ie nog maar laden aan 5kW ipv 11kW.

Use case: aan een trage lader vlakbij mijn werk betaal je als je er wel gekoppeld staat maar niet (meer) laadt, dus afhankelijk van het batterijpercentage wanneer ik toekom, schakel ik ergens halverwege de dag de laadsnelheid op afstand (via de app) terug, zodat ie zo vol mogelijk is, zonder dat ik "statarief" heb moeten betalen.
Thuis heb ik een laadpaal (Smappee) die zelf aan loadbalancing doet. Het "trucje" met "zekering 3", maakt dat het nu beter (nog niet perfect) werkt: als er wolken opduiken, stopt het laden, schijnt de zon nadien terug, herneemt het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
cryptapix schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:33:
[...]

In de app kan je bij batterij op de drie puntjes klikken en dan op “current limiting”. Dan doet hij nog maar 5 kW ofzo.

p.s. laadvermogen druk je uit in kW, niet in kWh
Dank! Even voor de volledigheid, de skoda app of de software in de auto? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Cafe Del Mar schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:43:
[...]

[...]

Je kan dat instellen, zowel in de auto als in de app.
Eénmalig als je ergens staat te laden, of permanent bij "laadlocaties".

App:
Hoofdscherm: Klik op "battery range" > rechtsboven op de 3 puntjes: Current limiting.
Dan gaat ie nog maar laden aan 5kW ipv 11kW.

Use case: aan een trage lader vlakbij mijn werk betaal je als je er wel gekoppeld staat maar niet (meer) laadt, dus afhankelijk van het batterijpercentage wanneer ik toekom, schakel ik ergens halverwege de dag de laadsnelheid op afstand (via de app) terug, zodat ie zo vol mogelijk is, zonder dat ik "statarief" heb moeten betalen.
Thuis heb ik een laadpaal (Smappee) die zelf aan loadbalancing doet. Het "trucje" met "zekering 3", maakt dat het nu beter (nog niet perfect) werkt: als er wolken opduiken, stopt het laden, schijnt de zon nadien terug, herneemt het laden.
Helder, dank! Onze panelen wekken op een dag als gister zo'n 32 kWh op in een tijdspanne van 07:30 tot 17:30, gister had de auto bijna 40 kWh geladen en doet dat zonder die 'limiter' in iets minder dan 4 uur. Als ik de laadafsand kan knijpen naar 5kW dan zou dit in theorie ongeveer 8 uur moeten duren en hoef ik minder terug te leveren aan het net. Dat is gunstig want betaal dan geen terugleververgoeding en vanuit shell krijgen we de volledige vergoeding voor een kWh.

Had zelf al zitten zoeken op fora en zitten klooien met laadlocaties maar kreeg het niet aan de praat. Gaan we dit nu maar eens proberen, kunnen we mooi met de P1 meter checken hoe snel de auto laad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
BertP schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:04:
[...]

Dank! Even voor de volledigheid, de skoda app of de software in de auto? :)
Skoda app op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-10 16:11
Nou... Ik ben op zoek naar een Skoda Enyaq 85 Business Edition met een upgrade+ of upgrade maxx pakket, maar die zijn erg weinig te vinden. Zelfs in Duitsland vind je ze nauwelijks... :(

Mijn locale garage zei dat de verkoop ervan zo ingekakt was, dat ze veel auto's naar leasemaatschappijen hebben 'gedumpt'. Lekker dan..!

Misschien moet ik wat geduld hebben en komt er in de loop van het jaar wat vrij...

Een nieuwe bestellen is toch echt wel een flink stukje duurder dan een zo goed als nieuwe waar de kop al vanaf is.

Mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik het graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Cafe Del Mar schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:43:
[...]

Zo kan je het uitzetten:
Duw linksboven op het "auto" symbool > Setup > Draadloos laden voor mobiele apparaten
[Afbeelding]

En dan krijg je een QI-icoontje rechtsboven dat aangeeft dat het draadloos laden uitgeschakeld is:
[Afbeelding]
Volgens mij zit dit niet in 3.x. Ik heb gisteren ook eens gezocht maar vond het niet terug. Niet bij "Telefoon", niet bij "Setup", niet bij... geen idee meer. Had aansluitend dan ook eens op internet verder gekeken en soortgelijke vragen zag ik toch terug komen, telkens zonder oplossing.

Misschien dat ze het dan eindelijk hebben toegevoegd bij nieuwere software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik heb v5.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Kliko schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:00:
Nou... Ik ben op zoek naar een Skoda Enyaq 85 Business Edition met een upgrade+ of upgrade maxx pakket, maar die zijn erg weinig te vinden. Zelfs in Duitsland vind je ze nauwelijks... :(

Mijn locale garage zei dat de verkoop ervan zo ingekakt was, dat ze veel auto's naar leasemaatschappijen hebben 'gedumpt'. Lekker dan..!

Misschien moet ik wat geduld hebben en komt er in de loop van het jaar wat vrij...

Een nieuwe bestellen is toch echt wel een flink stukje duurder dan een zo goed als nieuwe waar de kop al vanaf is.

Mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik het graag! :)
Dat is niet zo vreemd toch? De 85 is pas 1-1,5 jaar oud en hoeveel mensen doen nou zo een jonge auto weg? Je zou eens een grote leasemaatschappij kunnen vragen of zij je kunnen informeren indien er een 85 wordt ingeleverd.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 19-03-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
In België is de 85 bestelbaar sinds een jaar, maar pas leverbaar sinds oktober ofzo.
Dus inderdaad: hoeveel mensen doen hun auto weg na zo'n korte periode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:19
@Kliko bedoelt voorraad autos, die worden vaak verkocht met korting. Als verkoop totaal niet loopt bestellen de dealers niks meer en mag je het custom bestellen, maar korting daarop is bijna nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ah, stockwagens.
https://stock.skoda.be/nl/stock
Totaal: 94 modellen beschikbaar
Corporate: 55
Allemaal 85, want een range >550km
Prijs: €55-70K

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/prGrWjM3/corporate.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 10:15
RangedNeedles schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:10:
[...]

Volgens mij zit dit niet in 3.x. Ik heb gisteren ook eens gezocht maar vond het niet terug. Niet bij "Telefoon", niet bij "Setup", niet bij... geen idee meer. Had aansluitend dan ook eens op internet verder gekeken en soortgelijke vragen zag ik toch terug komen, telkens zonder oplossing.

Misschien dat ze het dan eindelijk hebben toegevoegd bij nieuwere software.
hier was ik al bang voor idd. Ik zit nu nog op 3.0 (bewust voor gekozen omdat dit prima werkt en ik nog maar een paar maanden hoef) maar kan het straks bij de nieuwe Elroq dan wel uitschakelen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kliko
cryptapix schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:35:
[...]

Dat is niet zo vreemd toch? De 85 is pas 1-1,5 jaar oud en hoeveel mensen doen nou zo een jonge auto weg? Je zou eens een grote leasemaatschappij kunnen vragen of zij je kunnen informeren indien er een 85 wordt ingeleverd.
Klopt! Hij is natuurlijk nog niet zolang leverbaar. Maar zoals andere zeiden: een voorraad-auto is ook een optie. Dat scheelt ook al qua prijs. Maar veel Skoda-dealers hebben dus hun voorraad naar leasemaatschappijen geduwd omdat ze de verkoop zagen kelderen... Best wel jammer!

Contact opnemen met een leasemaatschappij om een melding te krijgen wanneer er eentje wordt ingeleverd is misschien niet zo'n gek idee! 8)
Cafe Del Mar schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:59:
Ah, stockwagens.
https://stock.skoda.be/nl/stock
Totaal: 94 modellen beschikbaar
Corporate: 55
Allemaal 85, want een range >550km
Prijs: €55-70K

[Afbeelding]
Klopt, die ja. Maar daar zitten verrekte veel versies tussen met de nieuwe neus. Die is nog een stuk duurder en nog niet direct leverbaar.

En als je kijkt naar de 'oude neus' Business Editions, dan zijn dat vaak versies zonder upgrade+ of upgrade Maxx pakket... :|

Op zich niet zo gek, want een vergelijkbare configuratie icm. sportline is goedkoper (omdat sportline standaard meer opties aan boord heeft).

Waarom willen we een Business Edition? Mijn vrouw en ik vinden die stoelen lekkerder zitten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 22:40

Alvast bedankt!
Ik had de Enyaq proef gereden met de ME4.x versie blijkbaar. Dit was genoeg voor mij om de auto te skippen in mijn hoofd en voor een andere auto te kiezen. Super traag, niet mee te werken en zoeken om überhaupt terug te navigeren naar de dealer. De verkoper liet mij in een Elroq zitten die de nieuwe navigatie had, dit was voor mij dag en nacht en heb hem hierna besteld (de Enyaq dan). Het werkte super intuïtief zelfs en snel.

De mijne is 7 maart besteld en zou geleverd worden tussen 20 juni en 30 juni. Was eerst 30 maar kan iets eerder geleverd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door -Splash- op 19-03-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-10 20:43
BertP schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:25:
[...]
. Als ik de laadafsand kan knijpen naar 5kW dan zou dit in theorie ongeveer 8 uur moeten duren en hoef ik minder terug te leveren aan het net. Dat is gunstig want betaal dan geen terugleververgoeding en vanuit shell krijgen we de volledige vergoeding voor een kWh.
In de praktijk gaat dit je niet veel opleveren. De opbrengst van je zonnepanelen varieert sterk overdag, óók bij een strak blauwe hemel zoals nu. Bij normaal weer in NL worden wolken en zon voortdurend afgewisseld.
De enige effectieve manier om je zonne-opbrengst optimaal te gebruiken is met een laadpaal die dit continue automatisch doet, zoals bijvoorbeeld de Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Wat kun je verdienen met die nieuwe Myskoda Club punten wat je in de nieuwste app update kunt behalen door het activeren en voltooien van uitdagingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAzF0FkVB7I8KdA0tBbnF7UUdbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXAwRZvppZUCOc2MnMKLS7pb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feroz5
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-10 10:41
Je kan dit instellen bij je laadlocaties. Als de auto thuis geparkeerd staat, maak je een laadlocatie 'Thuis' aan. Je kan hier kiezen voor de optie 'AC laadstroom verlagen' en dan zal je Enyaq altijd met 5,5KW opladen op die locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feroz5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GdmJhhUPmAMCMWc70q1xOrGk8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOy2hXPP6sOTulxyJC7gZ58J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Splash-
Feroz5 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:45:
[...]

Je kan dit instellen bij je laadlocaties. Als de auto thuis geparkeerd staat, maak je een laadlocatie 'Thuis' aan. Je kan hier kiezen voor de optie 'AC laadstroom verlagen' en dan zal je Enyaq altijd met 5,5KW opladen op die locatie.
Hmmm maar dan verlagen ze de amperage van 16A naar 5A dus?

Dat is goed om te weten als ik ooit moet laden bij een camping of een huisje. Ooit in een ver verleden de halve camping in het duister gezet omdat de auto vanuit een outlet perse 16a wilde trekken via de druppellader. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feroz5
-Splash- schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Hmmm maar dan verlagen ze de amperage van 16A naar 5A dus?

Dat is goed om te weten als ik ooit moet laden bij een camping of een huisje. Ooit in een ver verleden de halve camping in het duister gezet omdat de auto vanuit een outlet perse 16a wilde trekken via de druppellader. :')
De amperage gaat blijkbaar van 16A naar 8A.
https://www.vwidtalk.com/...ent-charging-option.1975/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
In de praktijk gaat mijn laadsnelheid naar ongeveer 4-5kW. Dat is met een 3 fase lader dus 17-22A en dus afgerond 5-7A per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demander
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 07:58
Ik moest afgelopen dinsdag in de bak zijn in de kofferbak waar de laadkabel ligt (die ik nooit gebruik). Blijkt er zo'n 5 centimeter water in te staan dus laadkabel en pompsetje zeiknat. Geen idee waar het water vandaan is gekomen. Het is al een paar weken droog weer buiten en de wasstraat is ook al even geleden.
Nadat ik de bak helemaal droog had gemaakt staat er een dag later weer water in. Niet in de hoeveelheden als daarvoor maar wel nat. Wederom droog gemaakt, dag later weer. Het is een kunststof bak zonder dat er gaten in zitten. Er omheen is ook alles droog.

Iemand dit eerder gehad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfmN2eeet4P2S73PeOTzuoraYBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XaDNFEEpKce7PIqFvFiyeCv3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-10 20:47
Demander schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:10:

Nadat ik de bak helemaal droog had gemaakt staat er een dag later weer water in. Niet in de hoeveelheden als daarvoor maar wel nat. Wederom droog gemaakt, dag later weer. Het is een kunststof bak zonder dat er gaten in zitten. Er omheen is ook alles droog.

Iemand dit eerder gehad?
Geen idee, kijk echt nooit onder de laadvloer. Maar is het dan niet gewoon condens van de nu best grote temperatuurswisselingen dag en nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fomix
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-06 09:25
Ik moest afgelopen dinsdag in de bak zijn in de kofferbak waar de laadkabel ligt (die ik nooit gebruik). Blijkt er zo'n 5 centimeter water in te staan dus laadkabel en pompsetje zeiknat. Geen idee waar het water vandaan is gekomen. Het is al een paar weken droog weer buiten en de wasstraat is ook al even geleden.

Iemand dit eerder gehad?
[Afbeelding]
Had je geladen? Ik denk aan condensatie van de batterij die opwarmt? Of de elektromotor die warmte afgeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Mirx_NL schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:19:
[...]

Geen idee, kijk echt nooit onder de laadvloer. Maar is het dan niet gewoon condens van de nu best grote temperatuurswisselingen dag en nacht?
Lijkt me wat veel water voor condens. En sowieso moet je dat niet hebben IN je auto, want dan gaat het heel snel heel vies stinken in je auto als er ergens water blijft staan.

Als het goed is die "piepschuim" bak aan de zijkanten helemaal gesloten dus het kan alleen van de bonvenkant er in komen. Als je de mogelijkheid hebt zou ik toch die bak er uit halen om te zien waar het water vandaan komt, want misschien heb je op andere plekken ook nog wel water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demander
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 07:58
Senaxx schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:24:
[...]

Lijkt me wat veel water voor condens. En sowieso moet je dat niet hebben IN je auto, want dan gaat het heel snel heel vies stinken in je auto als er ergens water blijft staan.

Als het goed is die "piepschuim" bak aan de zijkanten helemaal gesloten dus het kan alleen van de bonvenkant er in komen. Als je de mogelijkheid hebt zou ik toch die bak er uit halen om te zien waar het water vandaan komt, want misschien heb je op andere plekken ook nog wel water.
Ik ga het in de gaten houden. Bak al geprobeerd eruit te halen maar ging even niet zo makkelijk. Ik ga het in de gaten houden de komende dagen met het warmere weer. Ik zie wel mogelijkheden voor in de zomer, bak ijsklonten erin en drankjes lekker koud. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:54

Iemand dit eerder gehad?
[Afbeelding]
Kijk eens langs de rubberen afdichting rondom de achterklep en de achterdeuren, misschien zit er ergens iets tussen of een scheur waardoor het niet meer goed afsluit en er regen/condens naar binnen loopt?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Iemand dit eerder gehad?
[Afbeelding]
Ik zal daar straks ook eens kijken; iets anders maar misschien dezelfde oorzaak,
ik heb wel een aantal keer water -in- mijn achterklep gehad...
dat liep er dan "omhoog" uit als ik hem helemaal open deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Ah mooi! Als het in de manual staat zal het wel zo zijn. Vaak zijn huisjes en camping punten (altijd lief vragen) afgezekerd tot 10A. Ook dat altijd even dubbel checken. ;)

Mijn Tesla heeft een downacale optie in stappen dat je naar beneden kan.

[ Voor 5% gewijzigd door -Splash- op 20-03-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb een granny charger in de kofferbak (nog nooit gebruikt...) die je kunt instellen op je gewenste stroom in A. Als je nog één moet/wil kopen, zou ik daar op letten. Is makkelijker en betrouwbaarder dan het regelen in de Enyaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko

Iemand dit eerder gehad?
[Afbeelding]
Heb je een open dak in je auto? Ik heb daar wel eens de afvoerkanalen verstopt gehad, en dan komt het water uiteindelijk op de gekste plekken.

Bij mijn huidige auto (Volvo S40), werd het uiteindelijk nat achter de voorstoelen. Daar zat blijkbaar het laagste punt... En er zat iets van 8cm isolatieschuim in de bodem. dus er stond al flink wat water in de auto voordat je het uiteindelijk merkt. (Natte vloermatten)

Eerder dat ik doorhad dat dit vanaf mijn dakraam was... Ik snap nog steeds niet helemaal hier het daar nou het meeste terecht kwam, maar goed. Toen ik dat had opgelost en het water uit mijn auto had gehaald, was het over.

Tijdens mijn proefrit bij de Enyaq zag ik een metalen plaat toen ik de bodem omhoog haalde (dus niet alleen de klep voor dit vak). Is het daarboven ook nat? Misschien loopt het water over die plaat en valt het tijdens het rijden vanaf daar wel in die bak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertP
jdbiggelaa schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:10:
[...]

In de praktijk gaat dit je niet veel opleveren. De opbrengst van je zonnepanelen varieert sterk overdag, óók bij een strak blauwe hemel zoals nu. Bij normaal weer in NL worden wolken en zon voortdurend afgewisseld.
De enige effectieve manier om je zonne-opbrengst optimaal te gebruiken is met een laadpaal die dit continue automatisch doet, zoals bijvoorbeeld de Zappi.
Het is niet de meest effectieve manier, eens. Maar als ik hem op 5,5 kan zetten ipv van op 11 dan weet ik in ieder geval dat het laden langer duurt en ik meer eigen opgewekte stroom in de auto stop. Zappi is geen optie omdat we vanuit de leasemaatschappij/werkgever gebonden zijn aan deze paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-10 18:07

Iemand dit eerder gehad?
[Afbeelding]
Dat is wel apart.
Doet me denken aan een BMW die ik ooit had. Ondanks veelvuldig drogen bleven de vloermatten bij de achterbank nat, ook als het lang niet regende. Later bleek dat de chassiskokers vol met regenwater stonden. Dat zijn metalen kokers die van voor naar achter lopen en een belangrijk onderdeel zijn van de draagconstructie van de auto. Onder op de bodem van de auto zaten rubber doppen op de kokers. Toen ik deze er uit trok liep er 10-20s lang water uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Genestealer of iemand anders; weet iemand of TPMS sensoren aan de Enyaq te koppelen zijn?
Zodat je de echte bandenspanning kunt uitlezen? Of kan dat alleen met een stand-alone systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
onetime schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:44:
@Genestealer of iemand anders; weet iemand of TPMS sensoren aan de Enyaq te koppelen zijn?
Zodat je de echte bandenspanning kunt uitlezen? Of kan dat alleen met een stand-alone systeem?
Het lijkt mij heel sterk dat ze wel een ontvangsysteem inbouwen (=kosten) maar dan vervolgens de zenders niet in de banden plaatsen en voor een ander systeem gaan (=andere kosten). De Europese verplichting is dat er een bandenspanning systeem in zit; daar voldoet de Enyaq aan.
Zie hieronder.

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 21-03-2025 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Er zitten geen druksensoren in de wielen van de Enyaq. De Enyaq gebruikt het indirecte systeem waarbij de ABS wielrotatie-sensoren worden gebruikt om spanningsverlies te detecteren. Blijft de vraag van onetime dus staan, of er ook directe druksensoren gekoppeld kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-09 19:26
Nee, dit is niet mogelijk, geen hardware en sofitware integratie voor directe TPMS. Je kan wel afternarket systemen gebruiken die dan bijv gekoppeld zijn aan je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@cryptapix Het zou kunnen dat er al ontvangers voor iets anders inzitten die ook TPMS zouden kunnen doen.
@JanHenk Ja dat weet ik. Nee nu niet, die zou ik toevoegen. Maar het hoe is de vraag. Dus idd.
@Autohillenga Ok, bedankt, dan ga ik daar naar kijken.
Ik wil namelijk de echte bandenspanning weten. Ik heb vorige week de 20" breed set vervangen door de 19" set die op 2.0 bar bleek te staan. Direct na montage dus tot 3 bar opgepompt. Maar ik wil dat graag makkelijk in de gaten kunnen houden. Één van de 20" achterbanden heeft van die kleine "uitdrogings" scheurtjes langs de randen van de verhogingen in het profiel. (bij deze band kan ik onderin de dwarse "snedes", die onderdeel zijn van het profielontwerp / productieproces, metaalglans zien. Het lijken draden in de rolrichting. Te dun profiel op het karkas? Productiefout? edit: "... ik denk dat ik me door de spiegelglans van schoon rubber na 44k km heb laten beetnemen... ") Scheurtjes zouden verergerd kunnen worden door te hoge bandenspanning, dus dat wil ik ook niet. Dezelfde soort kleine scheurtjes op de randen van het loopvlak bij de voor banden lijken voor mij te komen door de vele bochten van de rotondes hier.

Eerder had ik met de gaswet onderstaande druk verschillen tussen zomer en winter berekend. Dat lijkt dus ongeveer te kloppen, het is zelfs nog iets meer. Met alleen de gaswet kwam uit op 0,75 bar per 10°.
https://www.autoweek.nl/o...oleren-in-koude-toestand/
De invloed van temperatuur op de bandenspanning

Hoe groot is de invloed van de temperatuur? Onze Duitse collega’s bij AutoBild hebben dat uitgezocht. Ze komen tot de vuistregel dat elke 10 graden Celsius een effect heeft van 0,1 bar. Dat is wel handig om te weten in de wintertijd of als je een langere reis voor de boeg hebt. Stel dat je bij +10 graden je (winter)banden hebt gevuld tot 2,0 bar. Rijd je door de bergen bij -10 graden, dan zullen de banden een druk van ongeveer 1,8 bar hebben.
Hier rekening mee houden is wat mij betreft onderdeel van optimaal zuinig rijden.

Ik denk dat ik een temperatuur afhankelijkheid van mijn verbruik kan aangeven:
rond de 0° een bereik van +/- 450km (met airco wegens anders beslaan van de ramen)
rond de 10° een bereik van +/- 500km - 550km (wel / geen airco ~5% verschil)
rond de 20° een bereik van +/- 600km (rechter achter raam op kiertje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:58
@onetime ik weet niet of je alleen optimaal zuinig wilt rijden of ook optimaal veilig. In dat laatste geval zou ik je adviseren de banden te vervangen waarvan je het inwendige metaal ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Homer-Simpson Dat metaal moet al zichtbaar zijn geweest toen de banden nieuw waren, het is namelijk niet in scheurtjes dat het zichtbaar is, maar gewoon in het af-fabriek profiel... dat heb ik proberen te beschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-10 08:21
onetime schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:58:
@Homer-Simpson Dat metaal moet al zichtbaar zijn geweest toen de banden nieuw waren, het is namelijk niet in scheurtjes dat het zichtbaar is, maar gewoon in het af-fabriek profiel... dat heb ik proberen te beschrijven.
Dat lijkt mij sterk. Post eens een foto als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Ik zag gisteren ineens een soort 'dongel' onder het dashboard, die mij eerder niet opgevallen was. Weet iemand wat dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdhI7xtp2FlY0B4rIYbCWKZHES8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9Cs4MFm3fCjQzmqNPLiDWYG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@helloitsme Je bent kort geleden bij de garage geweest? Dat lijkt mij hun OBD lezer... Daar zit namelijk de OBD poort. En ik plug daar mijn dongle ook geregeld in. Ze zullen blij zijn als je hem terug geeft.

edit: er zijn ook verzekeringen die met zoiets bepalen of je korting op de premie kunt krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door onetime op 22-03-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
BGFG schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:04:
[...] Dat lijkt mij sterk. Post eens een foto als je wilt.
Deze foto is net met flits bij daglicht genomen, gisteren avond in het donker met een lamp erop was het echt heel duidelijk metaal kleur en reflectie. Alleen bij deze band dus.

edit2: "... ik denk dat ik me door de spiegelglans van schoon rubber na 44k km heb laten beetnemen... "

edit: dit is een achter band. De andere heeft geen scheurtjes. Op de andere foto van een voorband zit dit stukje in het midden in de "rol-rand" naast de slijtage indicator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t__MRWPfGdMSE1pd92S8Zq6Lq-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFcFxKA3W5SJ51Z2D5j3Gg7f.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt me bochten slijtage door de bochten te snel te nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQ8EOQxLcJNDdxTWDNtJMDiFP1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66Ui6jeOnElihpKTz7GDcSCf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 22-03-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
onetime schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:36:
@helloitsme Je bent kort geleden bij de garage geweest? Dat lijkt mij hun OBD lezer... Daar zit namelijk de OBD poort. En ik plug daar mijn dongle ook geregeld in. Ze zullen blij zijn als je hem terug geeft.

edit: er zijn ook verzekeringen die met zoiets bepalen of je korting op de premie kunt krijgen.
Dank je.
Afgelopen week banden wissel gehad. Je zou toch niet verwachten dat je daar een OBD lezer voor nodig hebt, maar ik zal ze eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 07:38
onetime schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:44:
[...]

Deze foto is net met flits bij daglicht genomen, gisteren avond in het donker met een lamp erop was het echt heel duidelijk metaal kleur en reflectie. Alleen bij deze band dus.
edit: dit is een achter band. De andere heeft geen scheurtjes. Op de andere foto van een voorband zit dit stukje in het midden in de "rol-rand" naast de slijtage indicator.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben je er met een schroevendraaiertje langs gegaan? Om te voelen of je direct op het staal zit?
Als er nog iets van rubber overeen zit lijkt me het minder dramatisch, als het kaal is zal je op den duur roestvorming krijgen, tenzij het een roest vast staal is.
Na al jouw verhalen gelezen te hebben kan ik me niet voorstellen dat je een bocht snel neemt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
helloitsme schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:55:
[...] Dank je.
Afgelopen week banden wissel gehad. Je zou toch niet verwachten dat je daar een OBD lezer voor nodig hebt, maar ik zal ze eens vragen.
Door het "omwentelingen tellen" om luchtverlies te detecteren moet de computer verteld worden dat hij de nieuwe situatie als correct en in orde moet accepteren, en van daaruit verder "rekenen".
Dat kan je ook zelf ergens in het menu, dat heb heb ik vorige week gedaan na zelf mijn wielen te hebben gewisseld en daardoor een bandenspanningsmelding te hebben gekregen na een stukje rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 03-10 08:21
onetime schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:44:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lastig te zien op deze foto’s. @Autohillenga heeft hier misschien meer ervaring voor om te oordelen. Zie wel droogtescheurtjes aan de rechterkant, te lage bandenspanning gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
helloitsme schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:04:
Ik zag gisteren ineens een soort 'dongel' onder het dashboard, die mij eerder niet opgevallen was. Weet iemand wat dit is?

[Afbeelding]
Die vergeten ze wel vaker. Zie ook Reddiewing in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
elektriekert schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:21:
[...] Ben je er met een schroevendraaiertje langs gegaan? Om te voelen of je direct op het staal zit?
Als er nog iets van rubber overeen zit lijkt me het minder dramatisch, als het kaal is zal je op den duur roestvorming krijgen, tenzij het een roest vast staal is.
Het was even zoeken naar een klein genoeg schroevendraaiertje. En je lijkt gelijk te hebben; ik denk dat ik me door de spiegelglans van schoon rubber na 44k km heb laten beetnemen...
Blijft over de vraag waarom deze band droogte scheurtjes heeft en de anderen niet.
En het is zelfs juist niet de band die het meest in de zon staat. (op mijn gebruikelijke parkeerplaats)
[...] Na al jouw verhalen gelezen te hebben kan ik me niet voorstellen dat je een bocht snel neemt :9
Dan heb je iets niet begrepen :9 ik wissel zo min mogelijk van snelheid. Ik rij als de weg leeg is ook graag de ideale lijn, en kan dan bijvoorbeeld bochten met 50 nemen terwijl ik als ik binnen de lijnen zou blijven het bij 30 of zo zou moeten houden omdat ik er anders uit zou vliegen. Ik rij dan ook zelden in de spits en meestal 's avonds of 's nachts.

edit: na het zien van deze slijtage denk ik de bochten toch maar iets rustiger te gaan nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 22-03-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
BGFG schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:37:
[...] Lastig te zien op deze foto’s. @Autohillenga heeft hier misschien meer ervaring voor om te oordelen. Zie wel droogtescheurtjes aan de rechterkant, te lage bandenspanning gehad?
Nee geen te lage spanning gehad, tenzij 2,7 bar daar al onder zou vallen... Ik hou ze nu op 3 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:20
[quote]onetime schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:54:
[...]

Heb je al naar de leeftijd van de banden gekeken? Misschien heb je een oude gekregen. Leeftijd staat erop met wk nr/jaartal.

Overigens is het ook raadzaam om je bandendruk in het systeem te resetten na het oppompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Currry Het Skoda raad-systeem is niet heel gevoelig, een paar tienden verschil, bij alle banden tegelijk, wordt niet snel opgemerkt. (daarom op zoek naar echt tpms systeem)
Overigens heb je "gelijk":
LV = RV = 235/50R20 "1222"
RA = 255/45R20 "2922"
LA = 255/45R20 "2422", dit is degene met ogenschijnlijk uitdrogingsscheurtjes.
Een hele 5 weken ouder dan de andere achterband. De voorbanden zijn zelfs 17 weken ouder en hebben nergens last van.
Productie datum auto: augustus 2022, aflevering 24-12-2022. Voorraad exemplaar.

edit: is het nu beter de bandenspanning te verlagen tijdens opslag?

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 22-03-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-10 20:43
Over banden gesproken: mijn zomerbanden zijn versleten en ik moet nu kiezen tussen overgaan op all weather banden of toch weer nieuwe zomerbanden (en tzt nieuwe winterbanden). Mijn bandenleverancier raadt all season banden af, maar die is partijdig en verdient liever aan wisselingen en opslag.
Ik voel juist om die reden meer voor de overgang naar all seasonbanden. Naar de wintersport ga ik nooit. Reizen in de winter gaan niet verder dan Düsseldorf.
Wie heeft welke ervaring met all season banden onder de Enyaq? Ik heb al wat gezocht en kwam Bridgestones tegen als goede keuze. Iemand daar ervaring mee onder de Enyaq?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Ik zou dat nooit doen, scheelt zoveel in bereik.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
jdbiggelaa schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:54:
Over banden gesproken: mijn zomerbanden zijn versleten en ik moet nu kiezen tussen overgaan op all weather banden of toch weer nieuwe zomerbanden (en tzt nieuwe winterbanden). Mijn bandenleverancier raadt all season banden af, maar die is partijdig en verdient liever aan wisselingen en opslag.
Ik voel juist om die reden meer voor de overgang naar all seasonbanden. Naar de wintersport ga ik nooit. Reizen in de winter gaan niet verder dan Düsseldorf.
Wie heeft welke ervaring met all season banden onder de Enyaq? Ik heb al wat gezocht en kwam Bridgestones tegen als goede keuze. Iemand daar ervaring mee onder de Enyaq?
Het enige wast ik gelezen heb is dat het verbruik een stuk omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
onetime schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:54:
[...]

Dan heb je iets niet begrepen :9 ik wissel zo min mogelijk van snelheid.
Ah ja, goed punt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Aanvullend, ik probeer de periode met winterbanden zo kort mogelijk te houden, met een benzine auto merkte ik er niet veel van en boeide het me niet, maar met een EV mis ik zo 40/50km

Ik zou het doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
jdbiggelaa schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:54:
Ik ben van Bridgestone zomerbanden naar AllSeason gegaan. Vanwege 21" velgen had ik nauwelijks keuze qua merken, ik heb de zuinigste gekozen die te vinden waren: Goodyear Vector
Het verbruik is sindsdien echt veel hoger, ongeveer 20%. (In dezelfde periode van het jaar, dus zelfde temperatuur)

Als je 20% bereik wilt opgeven kan je naar all season gaan. Anders zou ik het afraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@jdbiggelaa Welke winter is er in NL om rekening mee te houden? We hebben een paar nachten rond het nulpunt gehad en een paar dagen onder de 7°, meer niet. Dat zou de grens temperatuur zijn om over te gaan naar winterbanden. Is de moeite niet, ik blijf op mijn "Hankook Ventus S1 evo3 sealguard."

edit: ik heb dat 19" setje o.a. gekocht omdat 19" banden goedkoper zijn dan de 20" die bij levering onder zaten.

[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 22-03-2025 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
diederik77 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:19:
[...]

Ik ben van Bridgestone zomerbanden naar AllSeason gegaan. Vanwege 21" velgen had ik nauwelijks keuze qua merken, ik heb de zuinigste gekozen die te vinden waren: Goodyear Vector
Het verbruik is sindsdien echt veel hoger, ongeveer 20%. (In dezelfde periode van het jaar, dus zelfde temperatuur)

Als je 20% bereik wilt opgeven kan je naar all season gaan. Anders zou ik het afraden.
Ik heb trouwens ook die Bridgestone-zomerbanden onder mijn auto gehad, maar ik vond dat echt lawaaibanden vergeleken met de Pirelli Scorpions. De dealer had deze destijds geplaatst na de reparatie van twee lekke banden. Omdat de Pirelli’s niet leverbaar waren, had hij er maar twee Bridgestones onder gezet. Ik heb toen aangegeven dat ik heel graag mijn Pirelli’s terug wilde, deze zijn later dan ook weer omgewisseld.

[ Voor 5% gewijzigd door Senaxx op 22-03-2025 23:50 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 92 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.