Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

diederik77 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:19:
[...]

Ik ben van Bridgestone zomerbanden naar AllSeason gegaan. Vanwege 21" velgen had ik nauwelijks keuze qua merken, ik heb de zuinigste gekozen die te vinden waren: Goodyear Vector
Het verbruik is sindsdien echt veel hoger, ongeveer 20%. (In dezelfde periode van het jaar, dus zelfde temperatuur)

Als je 20% bereik wilt opgeven kan je naar all season gaan. Anders zou ik het afraden.
Ik heb vorige week ruim 1500 Km. met een NIEUWE Peugeot 408 GT E-Hybrid mogen rijden waar dat soort Good-Year Vector All-Season banden onder gemonteerd waren. Na de eerste kilometers begon ik mezelf al af te vragen of er misschien ergens een portier of kofferbak rubber niet helemaal fris was en daardoor dus dat geruis en gesuis aan het veroorzaken was.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 09:23
Bi-directioneel laden. Wie heeft het al aan de praat gekregen? Ervaringen of verwijzing naar een werkende oplossing wordt gewaardeerd.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@utbone Je weet dat daar een cap op zit van 40.000 kWh? Ook wel benieuwd, vooral doe-het-zelf.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 09:23
onetime schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:49:
@utbone Je weet dat daar een cap op zit van 40.000 kWh? Ook wel benieuwd, vooral doe-het-zelf.
Ik geloof zelfs 10k. Maar daar red ik de leasetijd makkelijk mee. Voor V2H verwacht ik maximaal 30% van het totale verbruik af te dekken als ik geen zonnestroom heb.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-10 20:43
Dank, dank voor jullie reacties op mijn vraag over all-season banden! De conclusie is helder en unaniem: niet doen wegens duidelijk hoger verbruik en ergo, kleiner bereik dan met zomerbanden. Ik ga op zoek naar goede zomerbanden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-10 23:59
Zijn er hier Enyaq rijders die vanuit een Kodiaq komen? Nu al en zeker vanaf 1-1-2026 is een Kodiaq financieel een stuk vriendelijker in de lease tov Enyaq. Ben benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-10 16:11
Is de Enyaq wel geschikt gemaakt om stroom aan je huis terug te leveren? Ik weet dat de Kia EV6 het kan, maar dat dit wel een van de weinige auto's was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:57

rammes

koekebakker 1e klas

Enyaq kan het niet. De functionaliteit is ooit wel beloofd.

https://www.skoda.nl/elek...aden/bidirectioneel-laden

[ Voor 37% gewijzigd door rammes op 24-03-2025 08:13 ]

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 17:35
jdbiggelaa schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:10:
In de praktijk gaat dit je niet veel opleveren. De opbrengst van je zonnepanelen varieert sterk overdag, óók bij een strak blauwe hemel zoals nu. Bij normaal weer in NL worden wolken en zon voortdurend afgewisseld.
De enige effectieve manier om je zonne-opbrengst optimaal te gebruiken is met een laadpaal die dit continue automatisch doet, zoals bijvoorbeeld de Zappi.
Ik heb een 14kWp installatie op een 10kVA omvormer, iets met belachelijke Vlaamse limieten op injectie enzo.
Gisteren was het mooi weer, maar af en toe wolkjes en wolken. Tegelijkertijd was ik in de namiddag nog enkele wassen aan het draaien. De zonne-opbrengst die ik dus "over" had, varieerde nogal sterk.
Mijn laadpaal en de Enyaq verteren dat niet slecht (al kan het altijd beter):
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/J0rS3bR0/charge.jpg

Iets lastigs waar ik soms last van heb: de camera vervormt de beelden sterk.
Hieronder een foto van de camera en dan het model in normale verhoudingen. Dat moeten ze toch gezien hebben bij het ontwikkelen of testen? De vorige achteruitrijcamera's hadden dat niet.

Het beeld wordt toch uit verhouding getrokken en veel te smal weergegeven?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/52SMt60N/camera.jpg

Dat is dus deze auto:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FKznQRk6/suf.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Cafe Del Mar op 24-03-2025 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:31
Ik krijg weer eens de berichten dat mijn online diensten verlopen. Nu ben ik alleen benieuwd wat uberhaupt zinvol is. De omschrijvingen zijn zeer beperkt en nauwelijks concreet.

- Online infotainment: dit is alleen als je navi van Skoda zelf gebruikt toch? Ik gebruik enkel Carplay, dus lijkt me niet zinvol? Of mis ik hier iets?
- Care Connect: is dit de app? De website zegt enkel "Wagenstatus, Digitaal certificaat en parkeerpositie. Dat lijkt me ook niet zinvol, tenzij het de app is met de planner en temperatuur instellingen.

Traffication: is dit het waard? wat doet het?

Sfeerverlichting - extra kleuren: Is dit het waard? Ik heb nu best wat kleuren al, geeft dit echt leuke extra's? eenmalig 29 euro is nog te doen.

Sfeerverlichting - extra functies: Deze is beschikbaar om te kopen, maar als mijn deur open is geeft deze al een rode kleur. Wat doet dit dan extra?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:57
crimby schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:19:
Sfeerverlichting - extra kleuren: Is dit het waard? Ik heb nu best wat kleuren al, geeft dit echt leuke extra's? eenmalig 29 euro is nog te doen.

Sfeerverlichting - extra functies: Deze is beschikbaar om te kopen, maar als mijn deur open is geeft deze al een rode kleur. Wat doet dit dan extra?
Extra kleuren: is echt alleen extra kleuren. Je kunt de slider dan overal zetten ipv op enkel vaste plaatsen.

Extra functies: de rode verlichting in je deur gaat knipperen. Verder gaat de sfeerverlichting oranje knipperen als je je gevarenlicht aanzet en verkleurt de verlichting in een bepaalde stand (mood) naar mate je accelereert.

Of dit 2x 29 euro waard is, is aan jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
utbone schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:01:
Bi-directioneel laden. Wie heeft het al aan de praat gekregen? Ervaringen of verwijzing naar een werkende oplossing wordt gewaardeerd.
Niemand.

Ook niet met een andere auto overigens. Er wordt veel over gesproken maar helaas zijn er nog geen vrijgegeven toepassingen buiten wat lab-/testopstellingen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Kliko schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:08:
Is de Enyaq wel geschikt gemaakt om stroom aan je huis terug te leveren? Ik weet dat de Kia EV6 het kan, maar dat dit wel een van de weinige auto's was?
Dat is V2L, oftewel gewoon een stopcontact aansluiting. Is in principe niet bedoeld om je huis van stroom mee te voorzien, maar als je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt, kan het in principe wel. Nadeel is dus dat je dan ook constant moet ompluggen van laadpaal naar leverpunt.

Bi-directioneel laden is nog wel echt iets anders.

Ik zal de eerste zijn die een DC-gekoppelde omvormer aanschaft als ik de batterij in mijn Enyaq hiervoor kan gebruiken, voor teruglevering aan de woning (of zelfs het net).

En vervolgens ga ik altijd fietsen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 23:19
JanHenk schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:28:
[...]

Dat is V2L, oftewel gewoon een stopcontact aansluiting. Is in principe niet bedoeld om je huis van stroom mee te voorzien, maar als je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt, kan het in principe wel. Nadeel is dus dat je dan ook constant moet ompluggen van laadpaal naar leverpunt.
V2L kan niet synchroniseren met een bestaande AC netwerk, om dat werkend te krijgen moet je je huis loskoppelen van het net en enkel via je auto voeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
w00key schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:35:
[...]

V2L kan niet synchroniseren met een bestaande AC netwerk, om dat werkend te krijgen moet je je huis loskoppelen van het net en enkel via je auto voeden
Yep, dus steeds ompluggen van zowel je auto als je huisaansluiting m.b.v. switch in je groepenkast (of in ieder geval een deel van je groepen). Het kan, op GoT is er iemand die het op die manier doet. En vervolgens z'n auto aan een openbare paal gaat laden op kosten van de baas...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSfzON0_78olIICgiB2Y-MIpQ-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBaLN4tjG2zELLWti1Gmv2w2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik keek gister naar mijn puddlelight en bedacht me: dit is gewoon een leeuw in een soort van tribalstijl.

Toch veel beter dan die standaard lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
JanHenk schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:28:
[...]

Bi-directioneel laden is nog wel echt iets anders.

Ik zal de eerste zijn die een DC-gekoppelde omvormer aanschaft als ik de batterij in mijn Enyaq hiervoor kan gebruiken, voor teruglevering aan de woning (of zelfs het net).

En vervolgens ga ik altijd fietsen :+
Ik bedoelde wel V2G. Maar ik denk dat er vooral veel marketing blablabla omheen zat van: "De auto kan het, nu de rest van de wereld nog."

Maar zoals ik hier een paar berichten terug al las, de Enyaq is er dus ook op voorbereid om V2X te kunnen doen. Altijd fijn om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
w00key schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:35:
[...]

Ik kan (nog) niet begrijpen waarom het met een auto niet zou kunnen, maar met een thuisbatterij wel. In feite zit hier toch niet veel verschil in? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:06
Inmiddels is car scanner pro niet meer bruikbaar zonder abonnement. Ik heb die Vgate dongle en ben nog geen goede vervangende app tegengekomen. Iemand al een nieuwe gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Kliko schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:57:
[...]

Ik kan (nog) niet begrijpen waarom het met een auto niet zou kunnen, maar met een thuisbatterij wel. In feite zit hier toch niet veel verschil in? :?
Een thuisbatterij moet een werkende AC netwerk hebben voordat ze stroom leveren. Inverters, ook van zonnepanelen over het algemeen synchroniseren altijd met een werkende stroomnet, zonder gaan ze uit zodat ze de Stedin monteur niet elektrocuteren.

En dus kan je die niet direct op een camping koelkastje aansluiten. Een auto, V2L wel, die ondersteunt wel "black start" zonder mooie 50hz sinussignaal op de uitgang.

Een thuisbatterij met backup / UPS functie zetten alleen stroom op een beveiligde uitgang bij stroomstoring op het net, niet terug op de ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
w00key schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:12:
[...]

Een thuisbatterij moet een werkende AC netwerk hebben voordat ze stroom leveren. Inverters, ook van zonnepanelen over het algemeen synchroniseren altijd met een werkende stroomnet, zonder gaan ze uit zodat ze de Stedin monteur niet elektrocuteren.

En dus kan je die niet direct op een camping koelkastje aansluiten. Een auto, V2L wel, die ondersteunt wel "black start" zonder mooie 50hz sinussignaal op de uitgang.

Een thuisbatterij met backup / UPS functie zetten alleen stroom op een beveiligde uitgang bij stroomstoring op het net, niet terug op de ingang.
Dus dat is eigenlijk alleen in situaties wanneer de stroom is uitgevallen dat het niet zou werken. Begrijp ik dat goed?

Ik zou al tevreden zijn dat ik de accu van mijn auto als thuisaccu kan gebruiken terwijl het net ook gewoon werkt. Stroomuitval is uiterst zeldzaam. Het zou fijn zijn als het dan wel zou werken, maar geen must in mijn ogen.

Maar goed, volgens mij dwalen we een beetje af in dit topic.
Bedankt voor alle reactie. Het is fijn om te weten dat een Enyaq voorbereid lijkt te zijn om energie terug aan het huis te geven. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-10 16:03
Kliko schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:25:
[...]

Dus dat is eigenlijk alleen in situaties wanneer de stroom is uitgevallen dat het niet zou werken. Begrijp ik dat goed?

Ik zou al tevreden zijn dat ik de accu van mijn auto als thuisaccu kan gebruiken terwijl het net ook gewoon werkt. Stroomuitval is uiterst zeldzaam. Het zou fijn zijn als het dan wel zou werken, maar geen must in mijn ogen.

Bedankt voor alle reactie. Het is fijn om te weten dat een Enyaq voorbereid lijkt te zijn om energie terug aan het huis te geven. :*)
V2G/V2X staat echt nog niet eens in de kinderschoenen.
Er zijn allerlei auto's die zeggen dat ze het kunnen (vaak met een asterisk met dat ze het later toevoegen met een update).
Ook moet je een laadpaal hebben die het protocol ondersteunt (die zijn er ook niet).

Ik zag dat de Haier thuisaccu met snellader het wel zou moeten ondersteunen (weer in theorie)
Is laatst getest hier in NL met allerlei autos die zeggen dat ze het ondersteunen. Uiteindelijk is het met geen 1 auto gelukt.
Van wat ik weet is het protocol zelfs nog niet helemaal uitgedacht. Ik zou niet nu een auto kopen met dat als een reden om hem wel of niet te kopen. Ik verwacht dat het pas redelijk werkt over 5 jaar en dat je dan pas kan zien welke auto's het echt kunnen en bij welke het een loze belofte was.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Kliko schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:25:
[...]

Wat wel goed is om te weten. Het MEB-platform, waar de Enyaq ook op staat, is voorbereid voor DC-gekoppelde omvormers.

Op zich is dat niet onlogisch; de boordladers (AC-DC converters) van elektrische auto's zijn minder geschikt voor teruglevering, op lage vermogens zijn ze niet optimaal.

DC-koppeling werkt via de CCS2 aansluiting, dezelfde als een snellader. Je hebt dan ook een flinke laadunit (de daadwerkelijke converter naar AC) nodig die je huis gaat voeden. Op deze manier zijn veel meer auto's 'voorbereid'. Tsja.

In theorie zou je echter met een paar DC-kabels je zonnepanelen, je auto én je thuisbatterij allemaal op één omvormer/lader kunnen zetten en centraal aansturen. Ik de toekomst zie ik dat nog wel gebeuren.

Maar dat is echt (middel)lange termijn-werk. Voor nu en de komende paar jaar; vergeet het maar gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Iemand al ergens accessoires gespot voor de Enyaq?
Ik zoek een "doosje" dat past in dat raar gevormde gat in de middenconsole, zodat ik boterhammetjes ed kan meenemen.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DfSxKcKt/2025-03-26-082949.jpg

Gelukkig werden de bekerhouders rond uitgevoerd en niet in een ster-vorm ofzo. Dus mijn thermosbeker past wel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:23
Cafe Del Mar schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:30:
Ik zoek een "doosje" dat past in dat raar gevormde gat in de middenconsole, zodat ik boterhammetjes ed kan meenemen.
[Afbeelding]

Gelukkig werden de bekerhouders rond uitgevoerd en niet in een ster-vorm ofzo. Dus mijn thermosbeker past wel nog.
Wellicht dat iemand dit voor je kan printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Food-grade plastic, zonder PFAS, BPA en andere troep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
[Afbeelding]

Er zijn echt heel veel doosjes in die vorm op amazon/ali

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 12:20
[Afbeelding]

Ik zou dat onder de middenconsole leggen, zeeën van ruimte (ook voor een normale broodtrommel) maar wie ben ik :o (wordt vaak vergeten dat je daar een vak hebt)

[ Voor 3% gewijzigd door Boeie op 26-03-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Boeie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:02:
Ik zou dat onder de middenconsole leggen
Zie je mij daar al boterhammetjes pakken tijdens het rijden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 16:38
Cafe Del Mar schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Nee, maar ik zie je ook niet eten tijdens het rijden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeie
Cafe Del Mar schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Even de travel assist aan, kun je prima je eten pakken hoor. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-10 13:32
[Afbeelding]

één etage lager? daar kan je een heel brood kwijt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Cafe Del Mar En als je die scheider tussen de beker posities eruit haalt past daar een verrekijker...
Waarom moet het een "driehoekig doosje" zijn? Alles wat erin past is toch goed?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:20:
Nee, maar ik zie je ook niet eten tijdens het rijden
Daar gaat het natuurlijk wél over. Ik eet en drink tijdens het rijden.
Als het is om een brood mee te nemen, is de koffer ruim genoeg :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:20:
[...] Nee, maar ik zie je ook niet eten tijdens het rijden
En waarom niet? Is een goede besteding invulling van de reistijd. Wel alleen als het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Cafe Del Mar schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:37:
[...]

Food-grade plastic, zonder PFAS, BPA en andere troep?
Ik heb geen idee hoe het met die plastics zit en in wat voor soorten je ze kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
AlexTol schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:36:
[...]

één etage lager? daar kan je een heel brood kwijt :-)
Een half kratje past ook nog wel :+ , wel zo lekker als je drinkt tijdens het rijden :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-10 13:32
elektriekert schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:26:
[...]

Een half kratje past ook nog wel :+ , wel zo lekker als je drinkt tijdens het rijden :o
blijven hydrateren :-)

* ik zag dat deze optie al gepost was, sry.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-09 19:26
BGFG schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:37:
[...]

Lastig te zien op deze foto’s. @Autohillenga heeft hier misschien meer ervaring voor om te oordelen. Zie wel droogtescheurtjes aan de rechterkant, te lage bandenspanning gehad?
Dit zie ik op dit moment vaker voorbijkomen in de werkplaats, steeds vaker hebben banden van 2 jaar oud al droogtescheuren, dit heeft te maken met het rubbersamenstelling. En zoals met veel dingen zo, zijn ook daar milieu-eisen aan, wat resulteert in rubber dat eerder uithardt, en dus eerder scheurtjes vertoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Autohillenga Wat is jouw mening, en hoe zou je die eventueel onderbouwen; wat is beter voor de levensduur, een hardere band die minder vervormd tijdens het rijden of een iets zachtere band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:58:
@Autohillenga Wat is jouw mening, en hoe zou je die eventueel onderbouwen; wat is beter voor de levensduur, een hardere band die minder vervormd tijdens het rijden of een iets zachtere band?
In de zin van hardheid van het rubber of van de bandenspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Het was weer even geleden, maar ik heb vandaag weer eens dat ik de climate controle niet aankrijg. Meer mensen met dit probleem?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNamrs8zFx-rfRHsC5_ShihPKQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDurqyFx4woV5P850NPp9RJ5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
cryptapix schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:01:
Het was weer even geleden, maar ik heb vandaag weer eens dat ik de climate controle niet aankrijg. Meer mensen met dit probleem?
Nog niet voorgehad, nee.
Het duurt altijd wel eventjes tussen aanklikken geactiveerd raken, ik veronderstel dat hun servers ergens in outerspace hangen, vandaar de delay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:34:
[...]

Nog niet voorgehad, nee.
Het duurt altijd wel eventjes tussen aanklikken geactiveerd raken, ik veronderstel dat hun servers ergens in outerspace hangen, vandaar de delay?
Die delay herken ik wel, maar dat is geen issue. Dan kun je gewoon de app sluiten en dan gaat de climate control alsnog wel aan. Ik wacht nooit tot de bevestiging van activatie. Maar in dit geval stond er “no connection” ipv “stand-by” of “activating” en kreeg ik uiteindelijk de push notificatie dat climate control niet aan kon worden gezet.

Overigens net in de auto gestapt en die had gewoon bereik, dus daar lag het niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:47
[Afbeelding]
Dan heeft de Auto tijdelijk geen verbinding met de server, of het netwerk is overbelast.

Hier met mijn Seat al regelmatig voorgehad, natuurlijk op de momenten dat je 's morgens je bed uit komt en het plots gevroren heeft.
Denk je even de auto voor te verwarmen, kun je alsnog naar buiten om de auto ijsvrij te maken 8)7

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Laatst online: 03-10 16:38
MaD_co schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Dan heeft de Auto tijdelijk geen verbinding met de server, of het netwerk is overbelast.

Hier met mijn Seat al regelmatig voorgehad, natuurlijk op de momenten dat je 's morgens je bed uit komt en het plots gevroren heeft.
Denk je even de auto voor te verwarmen, kun je alsnog naar buiten om de auto ijsvrij te maken 8)7
Stel gewoon een schedule in, dan heb je er geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 14:37
Ik heb een Eyaq 80 van 05/2021.

Sinds enkele weken wilt de auto niet meer online gaan.

Als ik in menu > profielen > hoofdgebruiker naar online modus wil gaan, wordt er geen verbinding gemaakt.

Ik weet dat er een abonnement zijn op deze wagen die al geruime tijd is verlopen (infotainment, care connect, ...), echter zouden basisfuncties zoals het zien van de batterij percentage en aan/uitzetten klimatisatie in de app moeten blijven werken. Die zijn ook tot voor kort blijven werken (de abonnement zijn al meer dan een jaar afgelopen).

Ik zie in dit forum geen probleem bij de Skoda servers. Iemand anders die toch iets gelijkaardigs heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:10:
[...]

Dit komt iedere keer terug als het gaat over servers die niet werken, en iedere keer is mijn antwoord dat ik niet op voorhand weet hoe laat ik vertrek. Sterker nog, ik weet niet eens zeker of ik die dag wel vertrek. Een schedule is leuk voor iemand met een vast schema, niet voor iemand met een flexibel schema. Bovendien lost het een probleem op dat er überhaupt niet zou moeten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 28-03-2025 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
SoulShot schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:57:

Als ik in menu > profielen > hoofdgebruiker naar online modus wil gaan, wordt er geen verbinding gemaakt.

Ik weet dat er een abonnement zijn op deze wagen die al geruime tijd is verlopen (infotainment, care connect, ...), echter zouden basisfuncties zoals het zien van de batterij percentage en aan/uitzetten klimatisatie in de app moeten blijven werken. Die zijn ook tot voor kort blijven werken (de abonnement zijn al meer dan een jaar afgelopen).

Ik zie in dit forum geen probleem bij de Skoda servers. Iemand anders die toch iets gelijkaardigs heeft?
Het aanzetten van klimaatcontrole is volgens mij onderdeel van care Connect. Batterijstatus waarschijnlijk ook. Je kunt dat opzoeken op de Skoda website https://availability.skoda-auto.com/438/nl-nl#/%23/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
SoulShot schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:57:

Eh, aan en uit zetten van de climate control is wel degelijk onderdeel van een betaald abonnement. Ik heb mijn abonnement 1 maand geleden weer gekocht omdat ik anders niets meer in de app kon. (Enyaq uit 2020)
Volgens mij krijg je het basis abonnement de eerste 4 jaar 'gratis'. Ik heb mijn Enyaq vorig jaar zomer gekocht en mocht daarom 9 maanden gratis uitproberen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
cryptapix schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:29:
[...]

Het aanzetten van klimaatcontrole is volgens mij onderdeel van care Connect. Batterijstatus waarschijnlijk ook. Je kunt dat opzoeken op de Skoda website https://availability.skoda-auto.com/438/nl-nl#/%23/
@SoulShot dit klopt. Ik heb dat vorig jaar ook gehad. Je hebt Care Connect remote access nodig, kost helaas €15,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:58:
Autohillenga schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 06:54:
[...] In de zin van hardheid van het rubber of van de bandenspanning?
Met betrekking tot de bandenspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:47
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:10:
[...]

Hef ik geprobeerd, maar hij kende het volgende commando niet:

code:
1
2
3
4
5
if (time = 06:00 and windshield is frozen due to not expected frost) {
    "turn on heater to defrost windshield"
} else {
    "do not turn on heater"
}

:+

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
[Afbeelding]
Ik krijg sinds eergistermiddag (26/03) om 16.27u ook geen verbinding meer met de auto. Ook de positie op de kaart niet. Zowel mijn telefoon als die van mij vrouw.
Heb het scherm al een keer opnieuw opgestart (land aan/uit knop indrukken). Niets werkt. Is voor mij in ruim een jaar de eerste keer dat dit gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:03
Aangezien het leasecontract van mijn huidige Enyaq 80 dit najaar afloopt ben ik me op een opvolger aan het oriënteren. Hoewel ik een maandagochtendmodel lijk te hebben heb ik nog weinig serieuze concurrenten getroffen die dezelfde praktische ruimte voor dit aankoopbedrag bieden. Een Chinees mag ik om redenen niet rijden en vanwege Musk rij ik liever geen nieuwe Tesla.

Dus ik kijk naar een Enyaq 85 Business Edition. Nu twijfel ik over de toegevoegde waarde van ‘Business Upgrade pakket - Advanced’. Hoe nuttig ervaren jullie de HUD, Area View en hoeveel beter, if any, is het Canton Sound system. Ik gebruik de plek van d subwoofer nu om o.a. de granny in op te slaan maar die ga ik in het vervolg niet mee mee leasen.

Die Light band (Crystal Face 2.0) kan me overigens gestolen worden, zou het pakket enkel willen omwille van de HUD, Area view en het geluidssysteem.

Heb momenteel 21” velgen en een leren interieur (suite) maar zie geen reden om af te wijken van het standaard interieur en standaard formaat velg. Dus zie derhalve geen toegevoegde waarde in de sportline.

[ Voor 11% gewijzigd door Homer-Simpson op 28-03-2025 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 18:40
Homer-Simpson schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:40:
Aangezien het leasecontract van mijn huidige Enyaq 80 dit najaar afloopt ben ik me op een opvolger aan het oriënteren. Hoewel ik een maandagochtendmodel lijk te hebben heb ik nog weinig serieuze concurrenten getroffen die dezelfde praktische ruimte voor dit aankoopbedrag bieden. Een Chinees mag ik om redenen niet rijden en vanwege Musk rij ik liever geen nieuwe Tesla.

Dus ik kijk naar een Enyaq 85BE. Nu twijfel ik over de toegevoegde waarde van ‘Business Upgrade pakket - Advanced’. Hoe nuttig ervaren jullie de HUD, Area View en hoeveel beter, if any, is het Canton Sound system. Ik gebruik de plek van d subwoofer nu om o.a. de granny in op te slaan maar die ga ik in het vervolg niet mee mee leasen.

Die Light band (Crystal Face 2.0) kan me overigens gestolen worden, zou het pakket enkel willen omwille van de HUD, Area view en het geluidssysteem.
Je kan nog kijken naar de Ioniq 5. Die is ook lekker ruim.

HUD moet je gewoon een keer proberen bij een proefrit. Ik vond het erg fijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:08
Hmpf, ik helemaal een Enyaq geconfigureerd en vervolgens doorgeklikt om een proefrit te maken, wordt ik dag erna gebeld met "die variant hebben we niet", zonder hier dieper op in te gaan.
Dus ik bij een andere keten/vestiging proefrit aangevraagd, dag later gebeld: "de nieuwe komt pas 16 april".
Ik snap dat je de configurator alvast online gooit voor de orderboeken, maar meldt dan op zn minst ergens (tijdens online boeken proefrit) dat de variant (modeljaar) die aangevraagd wordt helemaal nog niet beschikbaar is.
Nou, ik ben in ieder geval onder mn steen vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

De nieuwe is vanaf pasen bij de dealer heb ik van een dealer gehoord. Ik heb ook een eerste gen. Enyaq en mag ook wat nieuws uitzoeken. Ik ben er nog niet over uit wat t gaat worden. Als ik de Chinezen zie dan is dat heel veel voor weinig.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-07 21:36
Bij verschillende dealers is de Facelift vanaf maandag as al te zien (o.a. in Utrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:12:
[...]

[...]

Met betrekking tot de bandenspanning.
Het beste is de juiste bandenspanning, en gek genoeg is die voor verschillende banden anders, mijn banden moeten op 2.3 bar rondom zijn om gelijkmatig te slijten. (Pirelli Scorpion Elect AO, 235/50R20 100T) Bij Hankook is het weer 2.7 bar of hoger de ideale spanning. Continental ook rond de 3 bar. Het is echt afhankelijk van type band:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-10 20:43
cryptapix schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:29:
[...]

Neen hoor, ik heb geen enkel abonnement, en beide functies werken bij mijn Enyaq uit 4/21. Wel onbetrouwbaar, maar dat is gewoon ICT amateurisme van Skoda/VAG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
rammes schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:01:
De nieuwe is vanaf pasen bij de dealer heb ik van een dealer gehoord. Ik heb ook een eerste gen. Enyaq en mag ook wat nieuws uitzoeken. Ik ben er nog niet over uit wat t gaat worden. Als ik de Chinezen zie dan is dat heel veel voor weinig.
Heb onlangs proefgereden in een Xpeng G6. Kofferbak is veel minder hoog dan de Enyaq, verder nagenoeg geen nadelen gevonden.
Het is dat het niet mag vanuit ons leasebeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirtybolle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:02
Autohillenga schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:11:
[...]

Het beste is de juiste bandenspanning, en gek genoeg is die voor verschillende banden anders, mijn banden moeten op 2.3 bar rondom zijn om gelijkmatig te slijten. (Pirelli Scorpion Elect AO, 235/50R20 100T) Bij Hankook is het weer 2.7 bar of hoger de ideale spanning. Continental ook rond de 3 bar. Het is echt afhankelijk van type band:
Enig idee waar ik die info ivm het aantal bar kan terugvinden? Of staat dit misschien ook op de band zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Boeie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:48:
[...]

@SoulShot dit klopt. Ik heb dat vorig jaar ook gehad. Je hebt Care Connect remote access nodig, kost helaas €15,-.
Bedankt voor reacties!

Ik had de online portaal all bekeken, maar daar stond nergens speciek bij dat één van de abbonementen dient voor weergave batterij en bediening klimatisatie in app. Ik ging er van uit dat dit standaard moet zijn voor een ev...Vermoedelijk valt dit onder 'vehicle status ' van de care connect remote access.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GB8AZSVE291JYw3pYClOkt12DAg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YT0FiJ6t5yx4rX9if8wHbhg8.png?f=fotoalbum_large

Verder is het vreemd dat dit nu 03/2025 gewoon stopt met werken, zonder melding die aangeeft dat abonnement verkopen is. Ik heb zoals aangegeven wel rond 05/2023, toen auto 2 jaar was (05/2021), wel wat meldingen gehad van verlopen abbonement.

In order historiek vind ik die nog terug, geen idee van waar die datum komt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iki8_SRFUnTj8b3Xfj_-zkwBiwc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bj89YqsJfENVQShJFCh7WJ8q.png?f=fotoalbum_large

Het zal wel opgelost zijn met een nieuw abbonementen te starten. Vreemd verloop echter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
dirtybolle schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:46:
[...] Enig idee waar ik die info ivm het aantal bar kan terugvinden? Of staat dit misschien ook op de band zelf?
Bij de Enyaq staat dat voor de standaard / aflever band op de deurstijl bij de bestuurdersstoel.
Voor een andere band moet je dat voor / bij montage ergens noteren. Op een extra stikker erbij?

Andere auto's staat het ook wel bij het tank / laad klepje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-10 15:26
Homer-Simpson schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:40:

Dus ik kijk naar een Enyaq 85 Business Edition. Nu twijfel ik over de toegevoegde waarde van ‘Business Upgrade pakket - Advanced’. Hoe nuttig ervaren jullie de HUD, Area View en hoeveel beter, if any, is het Canton Sound system. Ik gebruik de plek van d subwoofer nu om o.a. de granny in op te slaan maar die ga ik in het vervolg niet mee mee leasen.

Heb momenteel 21” velgen en een leren interieur (suite) maar zie geen reden om af te wijken van het standaard interieur en standaard formaat velg. Dus zie derhalve geen toegevoegde waarde in de sportline.
Ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje. Ik bekijk de ID4 en Opel Grandland Electric ook nog als serieuze kandidaten. ID4 in de business pro uitvoering is ook een prima aanbieding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
Dit is de eerste keer dat er iets echt misgaat met de auto. Afgelopen week hield de app op met verbinding maken.
- Vandaag de zekering 19 methode toegepast, werkte niet.
- App gereset, werkte niet.
- Infotainment gereset, werkte niet.
- Auto in de app verwijderd en opnieuw koppelen, kan niet. Hij blijft op verbinden met Skoda ID maken staan en na 5 min foutmelding probeer het opnieuw.
- Infotainment naar fabrieksinstellingen, kan niet. Auto kan de gebruikersaccount niet bereiken.
Schaakmat.

Tsja daar sta je dan. Auto werkt, maar ik heb nota bene deze maand nog betaald voor een jaar app gebruik. Nu dus alles geproduceerd, of mis ik iets?
Zat eigenlijk helemaal niet te wachten op een rit naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Weet iemand of het mogelijk is om de fabrieksinstellingen herstellen te forceren is? Nu ik dat niet via de normale route kan ivm bovenstaande ellende. Ik krijg online niets gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Michiel1 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:54:
Bij verschillende dealers is de Facelift vanaf maandag as al te zien (o.a. in Utrecht)
De dealer in Veenendaal zei eerst dat hij hem 31 maart in de showroom zou hebben. Ik kreeg 2 weken geleden te horen dat het 2 weken vertraagd is naar mid april.
Misschien geldt dit niet voor alle dealers, maar er lijkt in het algemeen wat vertraging te zijn met het nieuwe model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01-07 21:36
Kliko schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:29:
[...]

De dealer in Veenendaal zei eerst dat hij hem 31 maart in de showroom zou hebben. Ik kreeg 2 weken geleden te horen dat het 2 weken vertraagd is naar mid april.
Misschien geldt dit niet voor alle dealers, maar er lijkt in het algemeen wat vertraging te zijn met het nieuwe model.
Zou kunnen ja. In Arnhem hadden ze het zelfs pas over half mei. In Utrecht vertelden ze donderdag dat ze m op het terrein hadden staan en mogen ze m vanaf maandag a.s. laten zien in de showroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirtybolle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:02
onetime schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 00:39:
[...]

Bij de Enyaq staat dat voor de standaard / aflever band op de deurstijl bij de bestuurdersstoel.
Voor een andere band moet je dat voor / bij montage ergens noteren. Op een extra stikker erbij?

Andere auto's staat het ook wel bij het tank / laad klepje.
Dan ga ik online eens moeten zoeken want de banden spanning staat inderdaad in het deur frame maar ondertussen zijn de meegeleverde banden vervangen door all seasons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Currry schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:27:
Weet iemand of het mogelijk is om de fabrieksinstellingen herstellen te forceren is? Nu ik dat niet via de normale route kan ivm bovenstaande ellende. Ik krijg online niets gevonden.
Inmiddels ook zekering 30 geprobeerd en ook dat werkt niet. De auto heeft het gebruikersgedeelte gewoon volledig geblokt. Krijg geen verbinding meer met Skoda ID en kan geen gebruiker wisselen, toevoegen of verwijderen en kan de instellingen ook niet meer resetten/fabrieksinstellingen. Fijn, heel fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
In aanvulling, ook een update die klaarstaat wil hij niet meer uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 03-10 08:21
Autohillenga schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:05:
[...]

De dealer is qua software bijna compleet afhankelijk van PON. Dat bekende tikken met wegrijden, vooral goed na te bootsen met van voor, in achteruit rijden, weer naar voren en herhalen. Vaak is dat de linker aandrijfas, specifiek de spie-vertanding op de binnenste homokineet. Hier komt speling op, volgens de fabriek moeten ze dit inlijmen en een dag laten drogen. Daarna is het getik daadwerkelijk weg, tijdelijk uiteraard. 8)7 ongeveer de levensduur van de puddle lights. De daadwerkelijke oplossing is uiteraard een nieuwe aandrijfas.
En het vervolg op deze case bij een andere vestiging van deze dealer: u hebt gelijk, er zit speling op de aandrijfas(sen). We gaan het oplossen, maar de assen moeten gedemonteerd en de versnellingsbak. Duurt, samen met de SW 3.7 problemen hieronder ca 1 week….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
onetime schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:28:
@BGFG Probeer eens de ramen te openen en weer te sluiten. Ik meen dat dat ook al eerder is gemeld als werkende oplossing.
En dit wordt ook opgelost tijdens het bezoek van 1 week. Ook de dealer krijgt het niet voor elkaar om 3.7 te installeren. Blijft zeuren dat er een raam openstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Gebruiken jullie ook de Pay to Park app van jullie Enyaq? Ik vind dit wel erg handig; als ik parkeer geeft die app direct de optie om een parkeeractie te starten. En het voordeel: je betaalt alleen zolang je parkeert.

Achter dit systeem zit easypark. Iedere parkeeractie kost 39 cent aan transactiekosten. Ik lees de laatste tijd dat Easypark van een vaste vergoeding per transactie naar 15% servicefee over de parkeerkosten gaan. Dat gaat gigantisch veel duurder worden. Ik vraag me alleen af of dit ook zo gaat zijn (of al is?) met Pay to Park in onze auto’s.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 30-03-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
cryptapix schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:37:
Gebruiken jullie ook de Pay to Park app van jullie Enyaq? Ik vind dit wel erg handig; als ik parkeer geeft die app direct de optie om een parkeeractie te starten. En het voordeel: je betaalt alleen zolang je parkeert.

Achter dit systeem zit easypark. Iedere parkeeractie kost 39 cent aan transactiekosten. Ik lees de laatste tijd dat Easypark van een vaste vergoeding per transactie naar 15% servicefee over de parkeerkosten gaan. Dat gaat gigantisch veel duurder worden. Ik vraag me alleen af of dit ook zo gaat zijn (of al is?) met Pay to Park in onze auto’s.
Pfff; dat easypark wordt inderdaad wel heel erg duur per 1 mei:

Vanaf 1 mei 2025 wijzigen de servicekosten voor EasyPark Small (betaal-per-transactie). De nieuwe servicekosten bedragen 15% van de parkeerkosten per parkeeractie, met een minimumtarief van €0,19 per parkeeractie en een maximum van €0,70 per uur parkeren.

Met deze wijziging worden de vaste servicekosten vervangen door een variabel tarief, waardoor de servicekosten bij kortere parkeeracties lager kunnen uitvallen (van €0,39 naar een minimum van €0,19). Bij langere parkeersessies zullen de servicekosten nooit hoger zijn dan €7,-, ongeacht hoe lang je parkeert.

Ben inderdaad benieuwd of dit ook gaat gelden voor Pay to Park, iemand die dat weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
BGFG schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:16:
[...]

Pfff; dat easypark wordt inderdaad wel heel erg duur per 1 mei:

Vanaf 1 mei 2025 wijzigen de servicekosten voor EasyPark Small (betaal-per-transactie). De nieuwe servicekosten bedragen 15% van de parkeerkosten per parkeeractie, met een minimumtarief van €0,19 per parkeeractie en een maximum van €0,70 per uur parkeren.

Met deze wijziging worden de vaste servicekosten vervangen door een variabel tarief, waardoor de servicekosten bij kortere parkeeracties lager kunnen uitvallen (van €0,39 naar een minimum van €0,19). Bij langere parkeersessies zullen de servicekosten nooit hoger zijn dan €7,-, ongeacht hoe lang je parkeert.

Ben inderdaad benieuwd of dit ook gaat gelden voor Pay to Park, iemand die dat weet?
Ja het is echt bizar wat voor een verhoging dit is. Qpark app schijnt de oplossing te zijn; die kent geen fees. Maar goed, dat is dan weer een losse app op de telefoon. Ik hoop dat de servicefee bij Skoda 39ct blijft. Dat vind ik nog steeds erg goed betaald, maar ok. Het gemak vanuit de auto direct een parkeeractie voorgesteld krijgen en starten is wel iets waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Het wordt €0.20 goedkoper dus korte sessies zijn cheaper... Haha leuke marketing tekst voor mensen die niet kunnen rekenen, die 20 cent / 0.15 = €1.33, dat is een half uur op een erg goedkope zone of minder dan een kwartier in Rotterdam, Den Haag centrum, of 10 minuten Amsterdam...

Wat een grove graaiactie. Ik zou uit principe ergens anders aanmelden.

[ Voor 6% gewijzigd door w00key op 30-03-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
  • Laatst online: 28-09 07:48
Ik werd vrijdag gebeld door de dealer m.b.t. een terugroepactie inzake een softwarefout die mogelijk veroorzaakt dat het dimlicht niet op de juiste hoogte staat ingesteld. Iemand daar wat van gehoord?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Belletje van de dealer gehad, maandag nieuwe Enyaq bekijken.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Hier mijn lease Enyaq uit 2021 privé over gekocht. Ik ben van baan gewisseld waar men niet met leaseauto's werkt, dus ik moest sowieso iets terug kopen. We zijn er tevreden over geweest de afgelopen jaren, en voor het geld was er weinig vergelijkbaar te krijgen. Infotainment is het zwakste punt (3.7) maar met Android Auto acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

vinom schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:03:
Hier mijn lease Enyaq uit 2021 privé over gekocht. Ik ben van baan gewisseld waar men niet met leaseauto's werkt, dus ik moest sowieso iets terug kopen. We zijn er tevreden over geweest de afgelopen jaren, en voor het geld was er weinig vergelijkbaar te krijgen. Infotainment is het zwakste punt (3.7) maar met Android Auto acceptabel.
wat heb je er voor moeten betalen, ? welk model?

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
rammes schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:08:
[...]

wat heb je er voor moeten betalen, ? welk model?
Enyaq iV 80 uit 2021
53k fiscale waarde
100k op de teller
27k voor betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
vinom schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:12:
[...]

Enyaq iV 80 uit 2021
53k fiscale waarde
100k op de teller
27k voor betaald
Ik zou al blij zijn als ik dat op dit moment krijg voor mijne op inruil (64k fiscaal, 2021, 66k kilometers...). ;(

Lekker doorrijden dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
SoulShot schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:48:
[...]

Bedankt voor reacties!

Ik had de online portaal all bekeken, maar daar stond nergens speciek bij dat één van de abbonementen dient voor weergave batterij en bediening klimatisatie in app. Ik ging er van uit dat dit standaard moet zijn voor een ev...Vermoedelijk valt dit onder 'vehicle status ' van de care connect remote access.

[Afbeelding]

Verder is het vreemd dat dit nu 03/2025 gewoon stopt met werken, zonder melding die aangeeft dat abonnement verkopen is. Ik heb zoals aangegeven wel rond 05/2023, toen auto 2 jaar was (05/2021), wel wat meldingen gehad van verlopen abbonement.

In order historiek vind ik die nog terug, geen idee van waar die datum komt
[Afbeelding]

Het zal wel opgelost zijn met een nieuw abbonementen te starten. Vreemd verloop echter...
Het screenshot wat je laat zien (infotainment online) is niet degene die je nodig hebt voor die functies. op de https://shop.skoda-connect.com/ portal heet het 'Care Connect - Toegang tot de wagen op afstand'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Currry schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:06:
In aanvulling, ook een update die klaarstaat wil hij niet meer uitvoeren.
Voor wie het meeleest, volgens van den Udenhout is het probleem bekend en is Skoda een fix aan het zoeken. Het schijnt meerdere Enyaq te betreffen. Het verzoek was de komende dagen af te wachten.
En nu zal ik verder ophouden met het topic spammen want ik lijk hier de enige met dit probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Homer-Simpson schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:40:hoeveel beter, if any, is het Canton Sound system. Ik gebruik de plek van d subwoofer nu om o.a. de granny in op te slaan maar die ga ik in het vervolg niet mee mee leasen.
Wat doe je vooral in uw auto, qua geluid?
Feestje bouwen of podcasts luisteren?

Ik heb een 85 zonder dat extra geluidssysteem en de muziek+podcasts klinken prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
cryptapix schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:54:
[...]

Ja het is echt bizar wat voor een verhoging dit is. Qpark app schijnt de oplossing te zijn; die kent geen fees. Maar goed, dat is dan weer een losse app op de telefoon. Ik hoop dat de servicefee bij Skoda 39ct blijft. Dat vind ik nog steeds erg goed betaald, maar ok. Het gemak vanuit de auto direct een parkeeractie voorgesteld krijgen en starten is wel iets waard.
https://www.rtl.nl/nieuws...jsverhoging-niet-goed-bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Cafe Del Mar schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:21:
[...]

Wat doe je vooral in uw auto, qua geluid?
Feestje bouwen of podcasts luisteren?

Ik heb een 85 zonder dat extra geluidssysteem en de muziek+podcasts klinken prima.
Ik ben zo ouderwets dat ik voornamelijk DAB+ radio luister en als ik echt een goede dag heb dan luister ik K3 muziek van mijn dochters op een USB stick 8)7
Oftewel: niks bijzonders, ben prima tevreden over het huidige geluid. Ben op zoek naar verantwoording om €1890 stuk te slaan op een extra pakket of om dat niet te doen. Betreft een lease auto die 4-5 jaar mee moet gaan dus de impact is ongeveer €17 per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Hier idem: podcasts en af en toe eens een DJ-set.
Met het de standaard-audio in de 85 kan ik niet klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
Boeie schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:58:
[...]

Het screenshot wat je laat zien (infotainment online) is niet degene die je nodig hebt voor die functies. op de https://shop.skoda-connect.com/ portal heet het 'Care Connect - Toegang tot de wagen op afstand'
Juist, verkeerde screenshot gemaakt.

Bij "care connect" package, staat 'vehicle status'. Was onduidelijk wat daar precies allemaal onder valt. Veronderstelde dat batterij status en klimatisatie standaard beschikbaar was, maar valt dus allemaal onder dit abbo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RIHJhq93FRSK3YN9SHiBziKVRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwBIVuBPx0zfdIFLdKPmJWEk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
@SoulShot Ja, die moet je dus weer aanschaffen. Als ik bij mij in de store kijk kan ik hem niet aanschaffen omdat hij nog actief is. Je krijgt inderdaad geen notificatie van het verlopen, dus heb ik het maar in mijn agenda gezet. Je kunt hem ook niet pro-actief verlengen lijkt het...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kuka
  • Laatst online: 03-10 14:38
kuka schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:55:
[...]

Idem probleem sinds een 2-tal weken. M’n foto’s zijn net 1-op-1 kopieën van de jouwe. ‘22 80 Sportline met panoramadak. Vandaag is hij naar de VW Dealer geweest. Zij hadden hier geen herkenning bij. Ik wel dankzij o. a. deze post. Vandaag is er naar gekeken. Ik begrijp dat het volledige panoramadak vervangen wordt. (Gelukkig garantie) Men heeft daarvoor 3 dagen nodig. Tijdelijk zijn de naden dichtgekit om verdere lekkage en schade te voorkomen. Morgen haal ik hem op en plan ik een afspraak. We zullen zien. Ik ga er vanuit dat het vakkundig opgelost wordt.
Het blijft verder een top auto ondanks het vrij trage infotainment systeem 😁
In de week van 18 februari heb ik de Enyaq naar Wealer kunnen brengen. Ik heb geheel kostenloos een leenauto meegekregen ( Audi S3 Sport, ook niet verkeerd :) ) Diverse keren contact gehad. Uiteindelijk heeft men gevonden wat, volgens de monteur, de oorzaak was. Het gehele panorama systeem, soort van ijzerwerk rondom, diende minimaal vervangen te worden. Het onderdeel bestellen duurde zo'n 2 weken. Opnieuw werd mij verzekerd dat er geen kosten zaten aan de leenauto, iets wat normaliter wel het geval is volgens de garantie voorwaarden. Ik heb gezien dat werkelijk alles aan de binnenkant van de auto eruit gehaald was. Ruim 2 weken later heb ik vol verwachting mijn Enyaq eindelijk weer op kunnen halen. Hij zag er weer uit om door een ringetje te halen <3 Inmiddels alweer 1500 km en 2 meest uitgebreide wasbeurten in de wasstraat verder. Er blijkt nog altijd 0,0 mm water vanuit het panorama dak naar beneden te zijn gelopen langs het portier aan zowel de bestuurder- als bijrijderskant. Voor nu onder garantie opgelost voor een bedrag van zo'n €2500,-. Er wordt wel eens gemopperd over diverse dealers hier op het forum maar Wealer heeft het voor mij perfect opgelost. Chappeau :Y

Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 22:40
Homer-Simpson schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:47:
[...]

Ik ben zo ouderwets dat ik voornamelijk DAB+ radio luister en als ik echt een goede dag heb dan luister ik K3 muziek van mijn dochters op een USB stick 8)7
Oftewel: niks bijzonders, ben prima tevreden over het huidige geluid. Ben op zoek naar verantwoording om €1890 stuk te slaan op een extra pakket of om dat niet te doen. Betreft een lease auto die 4-5 jaar mee moet gaan dus de impact is ongeveer €17 per maand.
Hier ook hoor. Heb de keuze gemaakt om het niet te doen (was ook de 360 graden camera en canton die ik als enige boeiend vond, maar het scheelde 30 euro per maand in mijn geval. Vond ik het zelf niet waard, ik luister zelf alleen luisterboeken en podcasts en mijn dochter en zoontje (7 en 3) luisteren naar muziek die in mijn optiek niet beter wordt als ik een goede subwoofer heb. Dus heb het geskipped ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Currry schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:03:
[...]

Voor wie het meeleest, volgens van den Udenhout is het probleem bekend en is Skoda een fix aan het zoeken. Het schijnt meerdere Enyaq te betreffen. Het verzoek was de komende dagen af te wachten.
En nu zal ik verder ophouden met het topic spammen want ik lijk hier de enige met dit probleem.
Hou ons wel op de hoogte, want ik heb je posts wel met bovenmatige interesse gelezen en nagedacht over hoe je het verder kon troubleshooten. Helaas was mijn creativiteit ver te zoeken.

Succes, hoop dat het snel opgelost is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Boeie schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:38:
@SoulShot Ja, die moet je dus weer aanschaffen. Als ik bij mij in de store kijk kan ik hem niet aanschaffen omdat hij nog actief is. Je krijgt inderdaad geen notificatie van het verlopen, dus heb ik het maar in mijn agenda gezet. Je kunt hem ook niet pro-actief verlengen lijkt het...
Uurtje geleden gekocht, zie ik mijn app ook melding 'activation needed' melding verdwenen, maar auto kan nog steeds geen verbinding maken. Ik had de hoofdgebruiker eerder al eens verwijderd, maar kan niet meer verbinden om ik te loggen. Auto geeft wel aan 4/5 balkjes LTE verbinding te hebben. Zekering 19 eens 5 minuten uitgehaald, zonder resultaat.

[ Voor 7% gewijzigd door SoulShot op 31-03-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
SoulShot schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:06:
[...]

Uurtje geleden gekocht, zie ik mijn app ook melding 'activation needed' melding verdwenen, maar auto kan nog steeds geen verbinding maken. Ik had de hoofdgebruiker eerder al eens verwijderd, maar kan niet meer verbinden om ik te loggen. Auto geeft wel aan 4/5 balkjes LTE verbinding te hebben. Zekering 19 eens 5 minuten uitgehaald, zonder resultaat.
Ik zou even de bovenstaande berichten doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Currry schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:15:
[...]

Ik zou even de bovenstaande berichten doorlezen.
Voor zover ik kan zien ben jij en ik de enige op het forum. Die van mij ligt al van 17/3 uit volgens mijn app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
BGFG schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:12:
[...]

En het vervolg op deze case bij een andere vestiging van deze dealer: u hebt gelijk, er zit speling op de aandrijfas(sen). We gaan het oplossen, maar de assen moeten gedemonteerd en de versnellingsbak. Duurt, samen met de SW 3.7 problemen hieronder ca 1 week….
De informatie die ik kan vinden over dit probleem in het fabrieksportaal, is dat de eerste stap het verlijmen van de aandrijfas(sen) is. Mocht dat het niet oplossen, is de vervolgstap het demonteren van de versnellingsbak. Er kan in zeldzame gevallen speling gekomen zijn op een borgclip. Wat voor dezelfde tik zorgt.
Pagina: 1 ... 71 ... 92 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.