Dank. We gaan zien wat er gebeurt.Autohillenga schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:26:
[...]
De informatie die ik kan vinden over dit probleem in het fabrieksportaal, is dat de eerste stap het verlijmen van de aandrijfas(sen) is. Mocht dat het niet oplossen, is de vervolgstap het demonteren van de versnellingsbak. Er kan in zeldzame gevallen speling gekomen zijn op een borgclip. Wat voor dezelfde tik zorgt.
Ik heb netjes een mail gekregen. Nu verloopt Online Infotainment bijna. Is die nodig?Boeie schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:38:
@SoulShot Ja, die moet je dus weer aanschaffen. Als ik bij mij in de store kijk kan ik hem niet aanschaffen omdat hij nog actief is. Je krijgt inderdaad geen notificatie van het verlopen, dus heb ik het maar in mijn agenda gezet. Je kunt hem ook niet pro-actief verlengen lijkt het...
Water-Escape
Die mail heb je niet nodig, maar die heb ik nooit gehad.water_escape schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:32:
[...]
Ik heb netjes een mail gekregen. Nu verloopt Online Infotainment bijna. Is die nodig?
We hebben sinds kort privé een Enyaq 60 (2021) en ik vraag me af welke laadstrategie jullie aanraden.
Nu hanteer ik min 20%; max 80% (zoals in de TS staat).
Dit betekend als ik bijv. nog 50% heb en ik weet dat ik het de volgende dag daar mee niet redt dan laadt ik thuis tot 80%.
Dit resulteert in vrij vaak laden. Daarnaast ook snelladen voor de ritten die van 80% naar minder dan 20% gaan terwijl met 100% laden thuis ik het wel redt.
Wat is wijsheid en hoe doen jullie dit?
Dit betekend als ik bijv. nog 50% heb en ik weet dat ik het de volgende dag daar mee niet redt dan laadt ik thuis tot 80%.
Dit resulteert in vrij vaak laden. Daarnaast ook snelladen voor de ritten die van 80% naar minder dan 20% gaan terwijl met 100% laden thuis ik het wel redt.
gewoon vol laden dat ding thuis.
Ik zou het doen!
Ik laad hem thuis voor lange stukken gewoon vol tot 100%. Snelladen afhankelijk van de afstand togo tot 80%.HaNS1443 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:55:
We hebben sinds kort privé een Enyaq 60 (2021) en ik vraag me af welke laadstrategie jullie aanraden.
Ik laat hem thuis pas op ergens tussen de 5 en 20 % als ik alleen maar "rund um hausen" hoef te zijn.
Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"
@HaNS1443 Je kan toch instellen dat hij op de tijd van vertrek op 100% moet zijn?
Dat raden ze volgens mij ook aan.
Dat raden ze volgens mij ook aan.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik kreeg een service update bericht per mail. Mag 17 april naar de werkplaats voor:Viewlite schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:03:
Ik werd vrijdag gebeld door de dealer m.b.t. een terugroepactie inzake een softwarefout die mogelijk veroorzaakt dat het dimlicht niet op de juiste hoogte staat ingesteld. Iemand daar wat van gehoord?
TRA 97SX CRT: 01 S-Updaten SAM-regelapparaat
Denk dat dit hetzelfde is.
Bijzonder, vermoed inderdaad dat het hetzelfde is. Mijn Enyaq is MY23, maart 2023 geleverd. Ik mag 16 april...Matmar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:02:
[...]
Ik kreeg een service update bericht per mail. Mag 17 april naar de werkplaats voor:
TRA 97SX CRT: 01 S-Updaten SAM-regelapparaat
Denk dat dit hetzelfde is.
Ik laad hem standaard tot maximaal 80% maar als ik langere ritten heb dan de eerste lading tot 100%. Ik moet zeggen dat de minimale voor mij echt verschilt. Bij woon/werk rij ik soms wel tot 7% maar voor langere ritten heb ik liever een veiligere marge en is 15% mijn minimum.HaNS1443 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:55:
Een serieuze tip is de ID7 Tourer. Sinds gisteren duizenden euro's in prijs verlaagd, en nu zeer dik te rijden voor een prijs gelijk aan een dik aangeklede Enyaq.Homer-Simpson schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:40:
Aangezien het leasecontract van mijn huidige Enyaq 80 dit najaar afloopt ben ik me op een opvolger aan het oriënteren. Hoewel ik een maandagochtendmodel lijk te hebben heb ik nog weinig serieuze concurrenten getroffen die dezelfde praktische ruimte voor dit aankoopbedrag bieden. Een Chinees mag ik om redenen niet rijden en vanwege Musk rij ik liever geen nieuwe Tesla.
Dus ik kijk naar een Enyaq 85 Business Edition. Nu twijfel ik over de toegevoegde waarde van ‘Business Upgrade pakket - Advanced’. Hoe nuttig ervaren jullie de HUD, Area View en hoeveel beter, if any, is het Canton Sound system. Ik gebruik de plek van d subwoofer nu om o.a. de granny in op te slaan maar die ga ik in het vervolg niet mee mee leasen.
Die Light band (Crystal Face 2.0) kan me overigens gestolen worden, zou het pakket enkel willen omwille van de HUD, Area view en het geluidssysteem.
Heb momenteel 21” velgen en een leren interieur (suite) maar zie geen reden om af te wijken van het standaard interieur en standaard formaat velg. Dus zie derhalve geen toegevoegde waarde in de sportline.
Thanks voor de tip. Voor mij valt die nu weer binnen budget, ik had al bijna een Enyaq besteld.RandomNick schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:02:
[...]
Een serieuze tip is de ID7 Tourer. Sinds gisteren duizenden euro's in prijs verlaagd, en nu zeer dik te rijden voor een prijs gelijk aan een dik aangeklede Enyaq.
Ik wist niet zeker of ik er een nieuw topic ervoor mag aanmaken en heb het meeste interesse in deze auto, dus vraag ik het maar in dit topic:
Ik heb een budget van 35 tot 40K, en heb interesse in een elektrische SUV. Nou merk ik dat dit bedrag net wat te laag is voor de meeste modellen als nieuwprijs, maar dat een occasion er wel inzit. Nou is mijn vraag, is een 2e hands SUV EV een veilige en slimme aankoop? Ik heb in mijn hoofd dat de accu binnen een paar jaar vervangen moet worden, maar dit komt voort uit mijn ervaringen met een Tesla 4 jaar geleden. Heeft iemand advies voor mij hierin?
Ik heb een budget van 35 tot 40K, en heb interesse in een elektrische SUV. Nou merk ik dat dit bedrag net wat te laag is voor de meeste modellen als nieuwprijs, maar dat een occasion er wel inzit. Nou is mijn vraag, is een 2e hands SUV EV een veilige en slimme aankoop? Ik heb in mijn hoofd dat de accu binnen een paar jaar vervangen moet worden, maar dit komt voort uit mijn ervaringen met een Tesla 4 jaar geleden. Heeft iemand advies voor mij hierin?
Indien je een Skoda koopt: "8 jaar garantie (of maximaal 160.000 kilometer) op de hoogvoltaccu"Alexk schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:09:
Ik wist niet zeker of ik er een nieuw topic ervoor mag aanmaken en heb het meeste interesse in deze auto, dus vraag ik het maar in dit topic:
@Alexk Zorg dat je een accu kwaliteitsrapport hebt. En zorg dat je nog garantie hebt op de accu.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik heb in 2021 een 2017 ioniq 28kWh (17k, 50k km) 2e hands gekocht. Geen batterij-degradatie gemerkt.Alexk schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:09:
In 2024 verkocht en een 2020 Enyaq 80kWh (32k, 50k km) gekocht. Nog geen batterij-degradatie gemerkt.
De ioniq had nauwelijks last van batterij verlies, de Enyaq heeft zo'n grote batterij dat je als het er is er niets van zal merken.
Zat persoonlijk tussen een Enyaq en een IONIQ5. Uiteindelijk kwam er een Enyaq wel heel goedkoop op de markt, fijne auto. Ook al vind ik de IONIQ5 kwa techniek veel mooier (had graag V2L gehad)
[ Voor 11% gewijzigd door Kodess op 02-04-2025 15:51 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
@Alexk En wanneer moet een accu vervangen worden? Alleen bij een defect is een reparatie nodig. Niet altijd een vervanging. Ja ook dat is niet goedkoop. Een accu wordt afgeschreven als zijn capaciteit "te ver" is afgenomen. Dan heb je minder bereik over. Bepaal hoeveel bereik je nodig hebt en je kan een inschatting maken hoelang je de auto / accu kunt gebruiken. Maar vaak genoeg is op de plaats van bestemming laden of onderweg even laden ook een goede optie.
En zelfs als jouw accu is afgeschreven wil ik hem nog wel hebben. Mooie thuis accu.
Mijn accu merk ik na bijna 2 1/2 jaar nog niets van enig verlies aan capaciteit. Ik ben dan ook wel voorzichtig met mijn eigen auto, omdat ik er net als met mijn vorige auto meer dan 15 jaar mee wil doen.
En zelfs als jouw accu is afgeschreven wil ik hem nog wel hebben. Mooie thuis accu.
Mijn accu merk ik na bijna 2 1/2 jaar nog niets van enig verlies aan capaciteit. Ik ben dan ook wel voorzichtig met mijn eigen auto, omdat ik er net als met mijn vorige auto meer dan 15 jaar mee wil doen.
Ik ben op het moment aan het rondrijden in een Enyaq Sportline, ik betwijfel of de ID.7 je een qua interieur, maar eigenlijk ook qua exterieur een meer 'premium' gevoel gaat geven. Ik word er niet heel warm van in ieder geval, maar de prijsstelling klopt na de verlaging een stuk beter.Bensjero schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:18:
[...]
Thanks voor de tip. Voor mij valt die nu weer binnen budget, ik had al bijna een Enyaq besteld.
Ik heb dezelfde banden, maar dan 21". Ik rijd op 2.7bar voor en 2.9bar achter. Wat voor ongelijkmatige slijtage verwacht jij bij deze hogere drukken?Autohillenga schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:11:
[...]
Het beste is de juiste bandenspanning, en gek genoeg is die voor verschillende banden anders, mijn banden moeten op 2.3 bar rondom zijn om gelijkmatig te slijten. (Pirelli Scorpion Elect AO, 235/50R20 100T) Bij Hankook is het weer 2.7 bar of hoger de ideale spanning. Continental ook rond de 3 bar. Het is echt afhankelijk van type band:
De band sleet bij mij veel harder in het midden, zo’n 0.8 mm meer dan de rest van de band. Momenteel staan ze op 2.3 bar en de slijtage is gelijk over het gehele loopvlak. Ook staat er op de wang van de band dat de band tot maximaal 3 bar opgepompt mogen worden. Deze is veel hoger op de Hankook, die mag tot 3.75 bar.BAJ82 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:47:
[...]
Ik heb dezelfde banden, maar dan 21". Ik rijd op 2.7bar voor en 2.9bar achter. Wat voor ongelijkmatige slijtage verwacht jij bij deze hogere drukken?
:strip_exif()/f/image/1vdjnbAlOfwsRL6ieyHBzNHH.jpg?f=fotoalbum_large)
Kort na mijn wielenwissel, van 20" (achter) naar 19"(voor)(hij staat nog op de krik), heb ik een bandenspanning meet setje gekocht, met sensoren op het ventiel, en de temperatuur verschillen tussen de koude ochtend rond de nul graden, en de middag, rond de 16 graden gaven de eerste rit verschillen tussen de 3,2 en en 3,7 bar. Daar hielp de zon aan één kant ook aardig aan mee. 15km rijden geeft ook 0,2 verhoging. Ik heb ze daarna iets leeg laten lopen. Mijn compressor geeft een iets lagere waarde aan, maar is met een wijzer moeilijker af te lezen dan digitale cijfers.
:strip_exif()/f/image/f99Qs5JOFHCQcYykzhn6XbKP.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat hele setje was goedkoper dan één enkele sensor voor een merk auto eigen systeem met de sensor in het wiel. Die zag ik vanaf +/- €50. Bij het zoeken zag ik eerst setjes van honderden Euro's...
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0CWG8L3KL €28.56 er zijn er meer...
:strip_exif()/f/image/G4LSOJv9dhp4iKcXQSoqcYtk.jpg?f=fotoalbum_large)
Nooit geweten dat dit bestond! Interessant, heb hem op mijn lijstje gezet. Ik heb voor Hankook liggen en achter Continental (vanuit de lease nog) , maar altijd de waardes aangehouden die in de deur staan. Ik zal eens kijken wat de merken zelf adviseren qua spanning.onetime schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:58:
[Afbeelding]
Kort na mijn wielenwissel, van 20" (achter) naar 19"(voor)(hij staat nog op de krik), heb ik een bandenspanning meet setje gekocht, met sensoren op het ventiel, en de temperatuur verschillen tussen de koude ochtend rond de nul graden, en de middag, rond de 16 graden gaven de eerste rit verschillen tussen de 3,2 en en 3,7 bar. Daar hielp de zon aan één kant ook aardig aan mee. 15km rijden geeft ook 0,2 verhoging. Ik heb ze daarna iets leeg laten lopen. Mijn compressor geeft een iets lagere waarde aan, maar is met een wijzer moeilijker af te lezen dan digitale cijfers.
[Afbeelding]
Dat hele setje was goedkoper dan één enkele sensor voor een merk auto eigen systeem met de sensor in het wiel. Die zag ik vanaf +/- €50. Bij het zoeken zag ik eerst setjes van honderden Euro's...
[Afbeelding]
Interessant!onetime schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:58:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Betekend dan wel dat je ventiel altijd open staat zodat de sensor druk kan meten. Hoop dat die sensor dan goed afdicht. Maar voordeel is wel dat je dat dan weer kan meten
Ook benieuwd hoe lang de batterij in de sensoren meegaan. Maar gaat zeker op mn watchlist!
@onetime ik heb deze op de audi gehad een keer. Maar deze ventielen lieten de banden heel langzaam leeg lopen. (hopelijk beter inmiddels, paar jaar geleden)
Water-Escape
Voordeel is nu wel dat je daar meteen een melding van kunt krijgenwater_escape schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:30:
@onetime ik heb deze op de audi gehad een keer. Maar deze ventielen lieten de banden heel langzaam leeg lopen. (hopelijk beter inmiddels, paar jaar geleden)
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
lol. dat systeempje via BT geeft ook alarmpje , die ging mij dus iets te vaak iets te snel af.JanHenk schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:36:
[...]
Voordeel is nu wel dat je daar meteen een melding van kunt krijgen
Water-Escape
@water_escape Ik ga het merken, maar voor nu zie ik de echte bandenspanning, +/- een paar % onnauwkeurigheid. Het Enyaq standaardsysteem vind ik maar onzin.
Ik heb de alarm grenzen op 2,5 en 3,5 bar ingesteld. Dat ging de eerste rit dus al af... 3,7 bar opeens.water_escape schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:39:
[...] lol. dat systeempje via BT geeft ook alarmpje , die ging mij dus iets te vaak iets te snel af.
Maar ik let zelf wel op de "echte" druk.
Grappige is dat mijn Jeep Grand Cherokee uit 2005 wel gewoon de bandenspanning doorgaf inclusief reservewiel. Twintig jaar verder is dat voor Skoda een brug te ver blijkbaar.....onetime schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:51:
@water_escape Ik ga het merken, maar voor nu zie ik de echte bandenspanning, +/- een paar % onnauwkeurigheid. Het Enyaq standaardsysteem vind ik maar onzin.
Korte update. Naast dat ik met de app geen verbinding krijg en ik in de auto geen verbinding met Skoda ID krijg en de fabrieksinstellingen herstellen daarom ook niet werkt. Viel het mij op dat er ook een update blijft hangen, zo halverwege de voorgangsbalk. Misschien al sinds de problemen, maar zeker al drie dagen. Ook de gps positie van de auto navigatie klopt niet. Ik ben hemelsbreed 40km verder en rij ook blijkbaar regelmatig België in en uit (en krijg meldingen dan er geen weggegevens beschikt zijn).
Het hele systeem lijkt dus op hol te zijn geslagen. Gelukkig kan ik laden, rijden en met AA verbinden.
Nu ook lang genoeg gewacht dus ga morgen de garage bellen.
Het hele systeem lijkt dus op hol te zijn geslagen. Gelukkig kan ik laden, rijden en met AA verbinden.
Wat je nog zou kunnen proberen is de 12V accu even loskoppelen. Mits je dat zelf wilt doen natuurlijk.Currry schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:53:
Korte update. Naast dat ik met de app geen verbinding krijg en ik in de auto geen verbinding met Skoda ID krijg en de fabrieksinstellingen herstellen daarom ook niet werkt. Viel het mij op dat er ook een update blijft hangen, zo halverwege de voorgangsbalk. Misschien al sinds de problemen, maar zeker al drie dagen. Ook de gps positie van de auto navigatie klopt niet. Ik ben hemelsbreed 40km verder en rij ook blijkbaar regelmatig België in en uit (en krijg meldingen dan er geen weggegevens beschikt zijn).
Goede tip! Ik had geen idee dat deze voor zo’n bescheiden bedrag bestonden. Je bandenspanning op niveau houden scheelt energie, bereik en kosten voor bandenslijtage. Ik ben te lui om wekelijks of zelfs maandelijks met mijn manometer de 4 banden na te lopen. Dit lijkt mij een mooie oplossing!Kort na mijn wielenwissel, van 20" (achter) naar 19"(voor)(hij staat nog op de krik), heb ik een bandenspanning meet setje gekocht, met sensoren op het ventiel, en de temperatuur verschillen tussen de koude ochtend rond de nul graden, en de middag, rond de 16 graden gaven de eerste rit verschillen tussen de 3,2 en en 3,7 bar. Daar hielp de zon aan één kant ook aardig aan mee. 15km rijden geeft ook 0,2 verhoging. Ik heb ze daarna iets leeg laten lopen. Mijn compressor geeft een iets lagere waarde aan, maar is met een wijzer moeilijker af te lezen dan digitale cijfers.
Nou ik zou dat best zelf kunnen proberen, lijkt me ook niet heel ingewikkelde. Maar ik las eerder hier dat je dan vaak storingen kunt krijgen, heb jij hier ervaring mee?Scorpio_King schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:00:
[...]
Wat je nog zou kunnen proberen is de 12V accu even loskoppelen. Mits je dat zelf wilt doen natuurlijk.
Ik heb exact hetzelfde gehad. Bij mij was de connectie met de MySkoda app volledig weg. Ook het systeem in de auto was helemaal van de kaart (letterlijk). Dit gebeurde mij na 1 week dat ik de auto was, deed behoorlijk afbreuk aan het gevoel van 'ik ben zo blij met mijn nieuwe auto'.Currry schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:53:
Destijds meerdere malen het probleem gemeld in de MySkoda app, bij de dealer, een week lang nog van alles geprobeerd, elk menu zowel in de auto als in de app geprobeerd, app meermaals verwijderd, zelfs een nieuw account aangemaakt, andere telefoon geprobeerd, niets hielp. Uit frustratie alles verwijderd en een paar weken niet naar omgekeken.
Tot een moment dat mijn frustratie weer enigszins gezakt was; van voor af aan alles opnieuw gekoppeld en ineens werkte alles weer. (nu al een week of 5-6).
Het kan toeval zijn maar natuurlijk ook zijn dat de support op afstand iets aangepast heeft (maar daar niets over laten weten). Ik denk dat het toeval is.
Mijn ervaring tot nu toe met de App is dat hij gewoon echt ondermaats presteert, heeft Skoda echt niet lekker op orde. Wij hebben ook een KIA staan, voordat ik deze Skoda had dacht ik dat dat een houtje-touwtje app was maar wat zou ik blij zijn als ik de KIA-app voor mijn Skoda zou kunnen gebruiken

De frustratie voel ik ook wel ja
Alleen de oplossing van alles verwijderen en opnieuw instellen kan ik dus niet. De app kan ik verwijderen, maar de boordcomputer herstellen niet. Misschien de accu ontkoppelen, maar ga straks misschien toch even de garage bellen voor advies of dat kwaad kan.
Garage gebeld. Vooral geen accu loskoppelen of zekeringen (kunnen ze natuurlijk ook niet adviseren), dat kan tot storingen leiden. Ze gaan hem in mei checken. Maar ik mag toch aannemen dat zo'n boordcomputer toch wel een soort reset heeft eigenlijk. Nou ja, hoop dat het coulance gaat worden....
[ Voor 23% gewijzigd door Currry op 04-04-2025 17:57 ]
De 1e keer op een dag duurt het soms even, lijkt dan wel of de auto moet wakker worden. Daarna eigenlijk prima hoor. Wat ik wel constateer is dat de gegevens mbt laadgeschiedenis totaal niet kloppen.onetime schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 02:26:
[Afbeelding]
Overdag werkte de app nog voor mij... Vanavond is hij er opeens achter dat de privacy instellingen in de auto al een behoorlijke tijd, misschien wel 2jaar, maar niet helemaal vanaf het begin, aan staan... <Private mode> schrijft de app.
Eens gaan denken over een AVG verzoek.
Hoe snel krijgen jullie updates als,jullie die aan de app vragen? Was dit bij mij soms altijd al de oorzaak van die traagheid en gebrek aan updates? Of is die app echt voor iedereen zo slecht?
Ik heb in het huidige topic en de vorige 2 niets specifieks kunnen vinden, maar nu hoorde ik al enige tijd bij fikse hobbeltjes (die kunststof dingen die in een parkeergarage liggen) een lichte kloenk uit het voor onderstel komen.
Gisteren viel me op dat bij stapvoets rijden over een klinkerweg dat er kraakjes/knakjes uit de ophanging voor komen.
Ik moet denken aan stabilisator stangetjes die speling krijgen maar dat vind ik wel heel snel na 2 maanden.
Die vervelende hobbeltjes in de parkeergarage neem ik altijd stapvoets omdat ze een aanslag zijn op je ophanging denk ik.
Of rubbers die beginnen te kraken? Maar echt kraken vind ik het ook niet.
Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen?
Gisteren viel me op dat bij stapvoets rijden over een klinkerweg dat er kraakjes/knakjes uit de ophanging voor komen.
Ik moet denken aan stabilisator stangetjes die speling krijgen maar dat vind ik wel heel snel na 2 maanden.
Die vervelende hobbeltjes in de parkeergarage neem ik altijd stapvoets omdat ze een aanslag zijn op je ophanging denk ik.
Yup, herkenbaar. Bij mij klonk het een beetje als klapperen, links voor. Ik dacht zelf idd aan stabilisatorstangetjes oid, maar het bleek een defecte schokdemper te zijn. Is vervangen, bij ik dacht iets van 10 K km, en probleem was verholpen.elektriekert schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:09:
Ik heb in het huidige topic en de vorige 2 niets specifieks kunnen vinden, maar nu hoorde ik al enige tijd bij fikse hobbeltjes (die kunststof dingen die in een parkeergarage liggen) een lichte kloenk uit het voor onderstel komen.
Hier staat nu net iets meer dan 3k op de tellerBGFG schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:38:
[...]
Yup, herkenbaar. Bij mij klonk het een beetje als klapperen, links voor. Ik dacht zelf idd aan stabilisatorstangetjes oid, maar het bleek een defecte schokdemper te zijn. Is vervangen, bij ik dacht iets van 10 K km, en probleem was verholpen.
Bij mijn vorige auto van 20 jaar oud vond ik geluidjes niet vreemd.

Eens. Ik zou dat systeem van @onetime niet aandurven, stel dat zo’n sensor in één keer kapot gaat, dan heb je volgens mij een effect dat lijkt op een klapband. Dat is m.i ook de reden dat geen enkele oem deze systemen gebruikt.Dr.Roelski schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:59:
[...]
Interessant!
Betekend dan wel dat je ventiel altijd open staat zodat de sensor druk kan meten. Hoop dat die sensor dan goed afdicht. Maar voordeel is wel dat je dat dan weer kan meten
Ook benieuwd hoe lang de batterij in de sensoren meegaan. Maar gaat zeker op mn watchlist!
@BGFG Klapband? ECHT NIET. GEEN explosie.
Je band loopt hoogstens "langzaam", in een paar minuten, leeg.
edit: als het ventiel open zou blijven staan, als de hele sensor eraf ligt, sluit het ventiel.
Ik had ook liever voor €250 een geïntegreerd systeem.
Laat je even weten wanneer dat leverbaar is?
Je band loopt hoogstens "langzaam", in een paar minuten, leeg.
edit: als het ventiel open zou blijven staan, als de hele sensor eraf ligt, sluit het ventiel.
Ik had ook liever voor €250 een geïntegreerd systeem.
Laat je even weten wanneer dat leverbaar is?
[ Voor 18% gewijzigd door onetime op 06-04-2025 12:14 ]
Ik heb nog een praktische vraag die ik zelf niet direct kon vinden. Ik heb een electrische kofferklek en kan deze openen via de sleutel door het koffer icoontje lang in te houden. Maar kan ik op een manier ook de koffer terug sluiten via de sleutel?
De knop in houden terwijl de koffer open stond leek niet te werken
Ja, dan moet je hem lang ingedrukt houdendirtybolle schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:33:
Ik heb nog een praktische vraag die ik zelf niet direct kon vinden. Ik heb een electrische kofferklek en kan deze openen via de sleutel door het koffer icoontje lang in te houden. Maar kan ik op een manier ook de koffer terug sluiten via de sleutel?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Houdt er rekening mee dat je voor het sluiten met de afstandsbediening dichter bij moet staan dan voor het openen. Ik heb het ook eens getest thuis, en dacht dat het sluiten niet werkte. Toch even gecheckt in de handleiding, maar voor sluiten moet je echt binnen 2 meter staan (als ik me goed herinner).dirtybolle schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:33:
Oftewel, dan kun je net zo goed op het knopje in de achterklep drukken en weglopen i.p.v. dat je gedurende het sluiten van de klep de knop van je AB ingedrukt moet houden, terwijl je binnen 2 meter van de auto blijft staan.Inze schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:03:
[...]
Houdt er rekening mee dat je voor het sluiten met de afstandsbediening dichter bij moet staan dan voor het openen. Ik heb het ook eens getest thuis, en dacht dat het sluiten niet werkte. Toch even gecheckt in de handleiding, maar voor sluiten moet je echt binnen 2 meter staan (als ik me goed herinner).
Ik moet hier op terugkomen. Ik heb de poorten eens getest met een USB-C spanning/stroom-tester en een load eraan (telefoon en laptop) en alle poorten blijven steken op 5V3A (15W) maximaal.JanHenk schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:05:
[...]
De USB-C poorten voorin kunnen 15 Watt vermogen leveren, achterin zelfs 50 Watt.
Die oplader kun je dus thuislaten, plug die kabel maar direct achterop de middenconsole in de poort als je heel snel wil laden.
Oftewel alle USB-C poorten in de Enyaq (zowel beide voorin als beide achterin, als je ze hebt) geven maximaal 15 Watt, bij max. 5V (sommige apparaten kunnen door de 5V worden beperkt).
Nu is 15 Watt voor een telefoon best oké. Maar voor een laptop is het te weinig, die loopt dan langzaam leeg.
Ik heb ook even mijn USB-C charger in de 230V outlet geplugd (achterin de middenconsole heb ik die) en toen kreeg mijn laptop (uiteraard) wel netjes 55W.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ahja eens testen, maar die 2 meter verklaard wel veel. Stond wat verder weg toen ik het geprobeerd hadInze schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:03:
[...]
Houdt er rekening mee dat je voor het sluiten met de afstandsbediening dichter bij moet staan dan voor het openen. Ik heb het ook eens getest thuis, en dacht dat het sluiten niet werkte. Toch even gecheckt in de handleiding, maar voor sluiten moet je echt binnen 2 meter staan (als ik me goed herinner).
Ja klopt, als effectief binnen de 2 meter moet staan geeft het weinig meerwaarde. Ik had het nu dat ik mijn koffer was vergeten dicht te doen en was al binnen, dus wou het dan op afstand proberencOOlrUnnINgs schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:26:
[...]
Oftewel, dan kun je net zo goed op het knopje in de achterklep drukken en weglopen i.p.v. dat je gedurende het sluiten van de klep de knop van je AB ingedrukt moet houden, terwijl je binnen 2 meter van de auto blijft staan.
Yeah ik vertrouw al die non specified USB C aansluitingen niet. Telefoons zijn ook picky tegenwoordig, als je in een kort ritje snel wil bijladen is PPS een must.JanHenk schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:32:
[...]
Ik moet hier op terugkomen. Ik heb de poorten eens getest met een USB-C spanning/stroom-tester en een load eraan (telefoon en laptop) en alle poorten blijven steken op 5V3A (15W) maximaal.
Oftewel alle USB-C poorten in de Enyaq (zowel beide voorin als beide achterin, als je ze hebt) geven maximaal 15 Watt, bij max. 5V (sommige apparaten kunnen door de 5V worden beperkt).
Nu is 15 Watt voor een telefoon best oké. Maar voor een laptop is het te weinig, die loopt dan langzaam leeg.
Ik heb ook even mijn USB-C charger in de 230V outlet geplugd (achterin de middenconsole heb ik die) en toen kreeg mijn laptop (uiteraard) wel netjes 55W.
De mijne (een €35 Ugreen) doet: 5V/3A, 9V/3A, 12V3A, 15V/3A, 20V/5A 100W maximaal; PPS: 3,3-11V/3A (telefoon kiest, resolutie 20 mV dus ding kan zeggen, doe mij maar 8.82V precies).
Het is leuk dat die USB A/C poorten erop zitten maar ik ga toch altijd een 12/230V lader bij doen voor tablets, laptops, en telefoons als je haast heb.
Er komt een (kleine) software update aan voor auto's met versie 4.0 en 4.1 -> 4.1.2
meer informatie:
https://www.evspeicher.eu...hings-are-finally-moving/
meer informatie:
Enyaq met gelijkaardig probleem dat ik eerder beschreef (wel LTE verbinding in auto, maar skoda connect wou niet verbinden, instellen hoofdgebruiker kon ook niet), is ondertussen hersteld. Garage zegt "het regelapparaat van de internetverbinding" te hebben hersteld. Auto zou geen verbinding meer maken met internet, ondanks er 3-4 balkjes LTE verbinding zichtbaar was. Straks bij ophalen nog eens navragen... 150 euro voor 2 werkuren.Currry schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:05:
[...]
De frustratie voel ik ook wel jazeker omdat nu de ingestelde thuislaad instellingen niet werken.
Alleen de oplossing van alles verwijderen en opnieuw instellen kan ik dus niet. De app kan ik verwijderen, maar de boordcomputer herstellen niet. Misschien de accu ontkoppelen, maar ga straks misschien toch even de garage bellen voor advies of dat kwaad kan.
Garage gebeld. Vooral geen accu loskoppelen of zekeringen (kunnen ze natuurlijk ook niet adviseren), dat kan tot storingen leiden. Ze gaan hem in mei checken. Maar ik mag toch aannemen dat zo'n boordcomputer toch wel een soort reset heeft eigenlijk. Nou ja, hoop dat het coulance gaat worden....
Update: Uitleg was dat de Online ocu regelmodule is gerest een "computer" die is vastgelopen, en terug is "leeggemaakt" en "opnieuw geïnstalleerd". Geen hardware vervangen.
[ Voor 6% gewijzigd door SoulShot op 08-04-2025 17:13 ]
Net ook getest en je moet effectief dicht bij de wagen staan, dus weinig meerwaarde tov het knopje aan de kofferklep zelfInze schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:03:
[...]
Misschien moeten ze eerst eens zorgen dat iedereen minstens op 3.7 zit. Zo heb je een user base die voor elk van de majors (3, 4, en 5) op de laatste versie zitten. Zodat je “maar” drie versies te onderhouden hebt.helloitsme schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:38:
Er komt een (kleine) software update aan voor auto's met versie 4.0 en 4.1 -> 4.1.2
meer informatie:
Wachten is veel gezegd maar ik “wacht” nog steeds op de 3.6 naar 3.7.
Morgen gaat onze Enyaq voor het eerst voor een onderhoudsbeurt (voor ons dan. Hij is uit 2020 en we hebben hem afgelopen zomer '24 gekocht).
Interieurfilters vervangen 112 euro... gaan we dus niet doen.
De inspectie zelf kost 387 euro.... dat is alleen gratis als je hem echt zelf hebt gekocht in NL of niet?
Wel eindelijk van 3.0 naar 3.7
De inspectie zelf kost 387 euro.... dat is alleen gratis als je hem echt zelf hebt gekocht in NL of niet?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
wat een afzetterij, ik heb er 130k op staan en hij is 1x bij de dealer geweest voor onderhoud. Ik zou niet te veel doen.
Ik zou het doen!
Ja ik doe het nu ook eenmalig zodat hij in ieder geval 1x officieel is onderhouden bij de Skoda dealer.rammes schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:48:
wat een afzetterij, ik heb er 130k op staan en hij is 1x bij de dealer geweest voor onderhoud. Ik zou niet te veel doen.
Ze willen ook de remvloeistof vervangen voor 100 euro.... weet niet hoe nodig dat is.
Ik las ergens 1x per 3 jaar, auto is uit 2020, dus het is denk ik niet nodig aangezien ik verwacht dat de vorige eigenaar dit wel heeft gedaan (die had hem van 2022 tot 2024)
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
bij mij gaf de dealer aan, tot over 2 jaar... na de eerste beurt.
Ik zou het doen!
@Kodess Kijk eens of je dat interieurfilter los kunt kopen en er zelf inzetten? Zelf een kapje voor nog geen €15 gekocht en op zijn plaats geklikt... (YouTube: Hoe u het interieurfilter kunt vervangen [HANDLEIDING AUTODOC] ? niet eerst gekeken...)
[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 09-04-2025 08:20 ]
YouTube: Skoda Enyaq iV 2021 Pollenfilter cabin filter replacement location h...
Lijkt niet zo moeilijk om zelf te doen. Filter zelf is iets van 15€.
Lijkt niet zo moeilijk om zelf te doen. Filter zelf is iets van 15€.
Ik heb het intereurfilter ook zelf gedaan toen ik zag dat het meer dan 100 euro zou kosten: het is bij de Enyaq echt een fluitje van een cent en zou eigenlijk in de openingspost moeten staan als onderhouds-bespaar-tip. Ik heb deze erin zitten, die past prima.
[ Voor 6% gewijzigd door sunib op 09-04-2025 09:38 ]
Het is eigenlijk schandalig gewoon. Wanneer mijn auto voor onderhoud zal gaan zal ik hem ook zelf aanpakken.sunib schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:36:
Ik heb het intereurfilter ook zelf gedaan toen ik zag dat het meer dan 100 euro zou kosten: het is bij de Enyaq echt een fluitje van een cent en zou eigenlijk in de openingspost moeten staan als onderhouds-bespaar-tip. Ik heb deze erin zitten, die past prima.
De eerste vijf jaar is het standaard onderhoud en APK keuring zelf gratis bij mijn Enyaq. Volgende keer zal ik wel moeten betalen denk ik.
Ik had hier al een week geen "connectivity" meer.
Oplossing was zekering #19 van het modem er even uithalen.
Oplossing was zekering #19 van het modem er even uithalen.
Jup net als bij mijn vorige auto (ioniq) doe ik zelf de interieurfilters.onetime schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:20:
@Kodess Kijk eens of je dat interieurfilter los kunt kopen en er zelf inzetten? Zelf een kapje voor nog geen €15 gekocht en op zijn plaats geklikt... (YouTube: Hoe u het interieurfilter kunt vervangen [HANDLEIDING AUTODOC] ? niet eerst gekeken...)
Ik had voor de aanschaf van de Enyaq al gekeken hoe het moest. De ioniq was het motorkap open, plastic kap eraf klikken en filter vervangen.
Bij de Enyaq is het een stoffen doek weghalen en filter erin haha.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Het zou helemaal lachen zijn dat de dealer zou zeggen:Kodess schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:57:
[...]
Jup net als bij mijn vorige auto (ioniq) doe ik zelf de interieurfilters.
Ik had voor de aanschaf van de Enyaq al gekeken hoe het moest. De ioniq was het motorkap open, plastic kap eraf klikken en filter vervangen.
Bij de Enyaq is het een stoffen doek weghalen en filter erin haha.
Meneer, als we uw interieurfilter niet mogen vervangen dan vervalt uw garantie

Ik heb de laatste tijd vaak dat in de app het accubereik / laadstatus en locatie niet meer getoond worden vanwege privacy instellingen, terwijl ik die niet heb aangepast. Dan moet ik in de auto in het menu bij mijn gebruiker het delen van locatie weer toestaan. Dan werkt het een paar dagen weer voordat de instelling uit zichzelf weer terug gezet wordt.
Hebben meer mensen daar last van ?
Gewoon een goede lokale garage vinden en daar het onderhoud uit laten voeren. Veel goedkoper en de remmen worden tenminste uit elkaar gehaald, gereinigd en ingevet. Een beetje extra marge rekenen omdat je op een EV minder hebt om te vervangen snap ik, maar 500 euro voor het vervangen van remvloeistof, een interieur filter en onder de auto doorlopen? GekkenwerkKodess schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:52:
Morgen gaat onze Enyaq voor het eerst voor een onderhoudsbeurt (voor ons dan. Hij is uit 2020 en we hebben hem afgelopen zomer '24 gekocht).

Ja, zelfde issue hier. App geeft aan dat de auto in privé-modus staat maar dat is zeker niet het geval. Die is gewoon online. App blijft maar aangeven dat de auto in privé-modus staat. Ook hier niets zelf aangepast.ocmer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:40:
Ik heb de laatste tijd vaak dat in de app het accubereik / laadstatus en locatie niet meer getoond worden vanwege privacy instellingen, terwijl ik die niet heb aangepast. Dan moet ik in de auto in het menu bij mijn gebruiker het delen van locatie weer toestaan. Dan werkt het een paar dagen weer voordat de instelling uit zichzelf weer terug gezet wordt.
Die prijzen bij de dealer zijn echt belachelijk ja. Al krijg je er wel 2 jaar gratis ANWB pechhulp bij, dat compenseert enigzins.Autohillenga schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:30:
[...]
Gewoon een goede lokale garage vinden en daar het onderhoud uit laten voeren. Veel goedkoper en de remmen worden tenminste uit elkaar gehaald, gereinigd en ingevet. Een beetje extra marge rekenen omdat je op een EV minder hebt om te vervangen snap ik, maar 500 euro voor het vervangen van remvloeistof, een interieur filter en onder de auto doorlopen? Gekkenwerk
Ik wil ook graag met mijn Enyaq naar een lokale garage. De enige twijfel die ik nog heb is hoe het dan zit met de hv-accu garantie van 8 jaar. Iemand een idee wat er in die garantievoorwaarden staat met betrekking tot onderhoud?
Hoi allemaal,
We twijfelen hier vooral nog tussen een aangeklede Elroq 85, of een (al heel goed aangeklede) standaard Enyaq 85. Zijn er hier leaserijders die de wegklapbare trekhaak achteraf hebben kunnen laten plaatsen? Dat zou bijtelling schelen.
Deze vraag heb ik ook in het Elroq forum gesteld en daar kwam één reactie met de boodschap dat het niet kan, maar als ik google lees ik dat mensen met een Enyaq wel eens een wegklapbare trekhaak hebben geïnstalleerd achteraf.
Hoor het graag als er mensen met ervaringen zijn!
We twijfelen hier vooral nog tussen een aangeklede Elroq 85, of een (al heel goed aangeklede) standaard Enyaq 85. Zijn er hier leaserijders die de wegklapbare trekhaak achteraf hebben kunnen laten plaatsen? Dat zou bijtelling schelen.
Deze vraag heb ik ook in het Elroq forum gesteld en daar kwam één reactie met de boodschap dat het niet kan, maar als ik google lees ik dat mensen met een Enyaq wel eens een wegklapbare trekhaak hebben geïnstalleerd achteraf.
Ik heb een aftermarket afneembare haak laten monteren. Origineel kan ook, kost 1800 euro. Aftermarket ken wel zo zijn nadelen, namelijk dat je de haak niet kunt inleren. Dus je moet de achteruitrijsensoren uitzetten als je achteruit gaat rijden en je stabilisatie voor een aanhanger (voor wat het waard is) doet het niet. Voor ons met een paar keer per jaar een fietsenrek of aanhanger naar de stort prima. Kosten waren 700 euro.rogiermac schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:04:
Ik heb bij de dealer een tweedehands Enyaq zonder af-fabriek trekhaak gekocht. De dealer heeft een originele trekhaak geinstalleerd en ingeleerd. Het kan dus gewoon, maar inderdaad 1800 eurorogiermac schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:04:
Hoi allemaal,
Bij mij werkt het sinds vandaag spontaan weer. Kennelijk is er eindelijk iemand bij Skoda wakker geworden..One PunchMickey schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:58:
[...]
Ja, zelfde issue hier. App geeft aan dat de auto in privé-modus staat maar dat is zeker niet het geval. Die is gewoon online. App blijft maar aangeven dat de auto in privé-modus staat. Ook hier niets zelf aangepast.
Ik had gisterenavond gedeeltelijk laad info; iets van een paar uur oud en na 2 minuten toen het klaar was.
Bedankt. Hier was ik al eens naar op zoek, maar kon het toen zo snel niet vonden. Heb je een link?Autohillenga schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:20:
Het enige waar ze de garantie op af kunnen wijzen is door onjuist gebruik van de accu.
Onderhoud bij een lokale garage heeft daar 0,0% invloed op.
[Afbeelding]
Nog even kijken wat er in die 'overige garantiebepalingen' staat die genoemd worden.
Met locatiegegevens ingeschakeld werkt het inderdaad. Voorheen werkte het ook gewoon zonder dat je dit had ingeschakeld. Morgen maar even testen of dat ook weer werkt!pwr schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:24:
[...]
Bij mij werkt het sinds vandaag spontaan weer. Kennelijk is er eindelijk iemand bij Skoda wakker geworden..
Dag allemaal,
Na 5 jaar Ioniq Classic (28 kWh) en daarvoor 2 jaar Nissan Leaf ben ik toe aan wat meer bereik. Fantastische auto’s, maar met de 200 km actieradius van de Ioniq is de rek er wel uit, waarschijnlijk herkenbaar voor @Kodess . We hebben nu twee EV’s (Ioniq (200km)+ Mini (180 met geluk)), maar omdat we geen woon/werkverkeer meer hebben, willen we terug naar één auto.
De enige EV waar mijn vrouw én ik het over eens zijn (en die binnen budget past) is de Enyaq. Dus: ik ben op zoek naar een leuke gebruikte iV80.
Ik heb veel gehad aan de topicstart – top! – en bijna al m’n vragen zijn al beantwoord. Maar nog een paar waar ik jullie input bij kan gebruiken:
1. Hoe belangrijk is de kilometerstand bij een gebruikte Enyaq?
Ik lees dat de auto in de basis betrouwbaar is en dat de staat van de accu belangrijker is dan de km-stand, mits er netjes mee is omgegaan (weinig DC, niet constant leeg gereden).
Occasions buiten de accugarantie zijn duidelijk goedkoper — is dat een acceptabel risico?
2. Kan ik de SoH betrouwbaar uitlezen met dongel + app (CarScanner/OBD11/etc)?
Of moet ik toch echt een Aviloo-test laten doen? Zo ja, is de Flash test dan voldoende om een globaal beeld te krijgen? Die is makkelijker te regelen dan 500 km proefrijden.
3. Zijn er opties die jullie absoluut aanraden?
Mijn must-haves: elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (1 auto, 2 bestuurders), ACC.
Nice-to-have: Lane Assist.
Zijn er dingen waarvan jullie achteraf dachten: “had ik echt niet willen missen”?
Andere tips ook welkom: bijvoorbeeld ervaringen met importauto’s (i.v.m. garantie), bekende valkuilen bij bepaalde bouwjaren, of dealers waar je juist wel of juist niet moet zijn?
4. Hoe betrouwbaar is de GOM (actieradius-meter)?
De Ioniq is super accuraat; bij de Mini is het pure gokwerk. Waar zit de Enyaq op die schaal?
Alvast bedankt voor het meedenken en delen van jullie ervaringen!
Na 5 jaar Ioniq Classic (28 kWh) en daarvoor 2 jaar Nissan Leaf ben ik toe aan wat meer bereik. Fantastische auto’s, maar met de 200 km actieradius van de Ioniq is de rek er wel uit, waarschijnlijk herkenbaar voor @Kodess . We hebben nu twee EV’s (Ioniq (200km)+ Mini (180 met geluk)), maar omdat we geen woon/werkverkeer meer hebben, willen we terug naar één auto.
De enige EV waar mijn vrouw én ik het over eens zijn (en die binnen budget past) is de Enyaq. Dus: ik ben op zoek naar een leuke gebruikte iV80.
Ik heb veel gehad aan de topicstart – top! – en bijna al m’n vragen zijn al beantwoord. Maar nog een paar waar ik jullie input bij kan gebruiken:
Ik lees dat de auto in de basis betrouwbaar is en dat de staat van de accu belangrijker is dan de km-stand, mits er netjes mee is omgegaan (weinig DC, niet constant leeg gereden).
Occasions buiten de accugarantie zijn duidelijk goedkoper — is dat een acceptabel risico?
Of moet ik toch echt een Aviloo-test laten doen? Zo ja, is de Flash test dan voldoende om een globaal beeld te krijgen? Die is makkelijker te regelen dan 500 km proefrijden.
Mijn must-haves: elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (1 auto, 2 bestuurders), ACC.
Zijn er dingen waarvan jullie achteraf dachten: “had ik echt niet willen missen”?
Andere tips ook welkom: bijvoorbeeld ervaringen met importauto’s (i.v.m. garantie), bekende valkuilen bij bepaalde bouwjaren, of dealers waar je juist wel of juist niet moet zijn?
De Ioniq is super accuraat; bij de Mini is het pure gokwerk. Waar zit de Enyaq op die schaal?
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Ik kan alleen op 3 en 4 reageren.Philos31 schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:33:
Dag allemaal,
3. Travel assist. Dat is echt zo ontzettend fijn rijden; zeker op snelwegen en 80-wegen. Lane assist had ik best kunnen missen. Ik kan namelijk zelf wel vrij goed zien of er iemand naast me rijdt.
4. Ik heb nu 37,5k km erop staan en heb nooit de ervaring gehad dat de actieradius niet accuraat werd weergegeven. Al een paar keer met 1% en 1 of 2km bereik over bij de laadpaal gekomen. Perfecte planning
Je bedoelt hiermee side assist denk ik? Lane assist heb je m.i. inderdaad niks aan, ik heb het permanent uit laten zetten. Travel assist daarentegen staat hier vrijwel altijd aan.[b]cryptapix in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"cryptapix schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:
Lane assist had ik best kunnen missen. Ik kan namelijk zelf wel vrij goed zien of er iemand naast me rijdt.
Oh dan haal ik wat door elkaar ja. Side assist bedoelde ik. Die lampjes in je spiegels (die bij mij aan de rechterzijde overigens heel slecht werkt en meer niet dan wel ziet, herkenbaar iemand?). Lane assist zal dat heen en weer tennissen tussen de lijnen zijn. Dat is echt irritant. Maar goed, dat krijg je volgens mij standaard? Bij mij staat travel assist ook bijna altijd aan en dan heb je geen last van lane assist.BGFG schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:51:
[...]
Je bedoelt hiermee side assist denk ik? Lane assist heb je m.i. inderdaad niks aan, ik heb het permanent uit laten zetten. Travel assist daarentegen staat hier vrijwel altijd aan.
Philos31 schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:33:
Dat zijn dus Enyaqs met > 160.000 km? Dan telt de km-stand zeker flink mee in de prijs.
Na 4 jaar en 70.000 km is mijn ervaring dat de GOM betrouwbaar werkt, mits je rij-omstandigheden niet plotseling drastisch veranderen. Als je normaal altijd vlak rijdt en je dan de Mont Ventoux oprijd, schrik je hoe snel je bereik terugloopt ;-)
Kom nou gewoon in de Enyaq clubPhilos31 schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:33:
Dag allemaal,
1. Er zijn nog geen issues bekend zoals bekend zijn bij de ioniq (elektromotor windingen hernieuwe, airco verdamper, laadpoortslot) volgens mij. De MEB platform autos hebben wel een snellere SoH verlaging. Dus het is niet zoals bij de ioniq de eerste 6 jaar nog steeds '100%' (of dicht daarbij) SoH.
2. SoH is gewoon goed uitleesbaar inderdaad.
3. Eh, als je nog jonge kinderen had zou de remote kinderslot wel echt fantastisch zijn. Als er 'volwassenen' even mee rijden kan ik gewoon het kinderslot snel uitzetten.
Travel Assist uiteraard ook. HUD is standaard op de Enyaq toch?
Tja ik heb de goedkoopste 2e handse gekocht die ik kon vinden en die had toevallig alles erop en deraan en was gemodificeerd om op een Sportline te lijken. (Het is officieel een First Edition uit 2020 import uit Tsjechie)
4. Hij is betrouwbaarder dan de ioniq. Of laat ik het zo zeggen: Met de ioniq heb ik 2x moeten uitrollen naar een laadpaal omdat de laatste procentjes/km's er toch niet werkelijk waren. De Enyaq blijft tot in ieder geval de laatste 2% betrouwbaar kwa GoM.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
De range is correct, in hoeverre uw rijstijl en wegtype gelijk blijft.
Als je eerst 30/50/70 wegen doet voor 200 km en dan Franse autosnelweg aan 135km/h,
kan je niet verwachten dat de range gebaseerd op 30/50/70 behouden blijft eens je 135 begint te rijden.
Idem in de andere richting natuurlijken idem voor rijden "bompa-stijl" en wisselen naar "race-stijl".
Als de rijstijl en het wegtype gelijk blijft, is de range-calculator best ok.
Als je eerst 30/50/70 wegen doet voor 200 km en dan Franse autosnelweg aan 135km/h,
kan je niet verwachten dat de range gebaseerd op 30/50/70 behouden blijft eens je 135 begint te rijden.
Idem in de andere richting natuurlijken idem voor rijden "bompa-stijl" en wisselen naar "race-stijl".
Als de rijstijl en het wegtype gelijk blijft, is de range-calculator best ok.
*knip* welkom op tweakers, ik ga ervan uit dat het goed bedoeld is, maar Vraag en Aanbod is niet toegestaan in het topic.
[ Voor 126% gewijzigd door twain4me op 14-04-2025 11:51 . Reden: V&A ]
HUD is niet standaard. Dat is een optie. Wel een fijneKodess schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:43:
[...]
Kom nou gewoon in de Enyaq club![]()
1. Er zijn nog geen issues bekend zoals bekend zijn bij de ioniq (elektromotor windingen hernieuwe, airco verdamper, laadpoortslot) volgens mij. De MEB platform autos hebben wel een snellere SoH verlaging. Dus het is niet zoals bij de ioniq de eerste 6 jaar nog steeds '100%' (of dicht daarbij) SoH.
2. SoH is gewoon goed uitleesbaar inderdaad.
3. Eh, als je nog jonge kinderen had zou de remote kinderslot wel echt fantastisch zijn. Als er 'volwassenen' even mee rijden kan ik gewoon het kinderslot snel uitzetten.
Travel Assist uiteraard ook. HUD is standaard op de Enyaq toch?
Tja ik heb de goedkoopste 2e handse gekocht die ik kon vinden en die had toevallig alles erop en deraan en was gemodificeerd om op een Sportline te lijken. (Het is officieel een First Edition uit 2020 import uit Tsjechie)
4. Hij is betrouwbaarder dan de ioniq. Of laat ik het zo zeggen: Met de ioniq heb ik 2x moeten uitrollen naar een laadpaal omdat de laatste procentjes/km's er toch niet werkelijk waren. De Enyaq blijft tot in ieder geval de laatste 2% betrouwbaar kwa GoM.
Water-Escape
Goedenavond!
Wij zijn hier ook druk aan het kijken wat onze volgende auto wordt. Op het moment rij ik nog een gekochte Lynk & Co 01 maar ik wil toch graag weer over naar een volledige EV. We hebben zowel de Kia EV6 als de Hyundai Ioniq 5 in het echt bekeken, maar die vielen toch enorm tegen qua bagageruimte.
De Audi E-Tron 50/55 (te ouderwets, doet me enorm denken aan mijn Audi A3 E-Tron en stuk duurder in verzekering), de Mercedes EQB (saaie look) de ID.4 en ID.5 (te saai/goedkoop binnenin) vallen al af. De Skoda Enyaq (zeker in Sportline) beviel ons wel heel erg goed, vooral de bagageruimte is top!
Maar goed, nu de volgende zoektoch. Ergens verwacht ik dat mijn eisen te hoog zijn en dat het een lastige zoektocht is en ik consessies moet gaan doen. Maar welke?
Wat ik zoek:
Alvast bedankt!
Wij zijn hier ook druk aan het kijken wat onze volgende auto wordt. Op het moment rij ik nog een gekochte Lynk & Co 01 maar ik wil toch graag weer over naar een volledige EV. We hebben zowel de Kia EV6 als de Hyundai Ioniq 5 in het echt bekeken, maar die vielen toch enorm tegen qua bagageruimte.
De Audi E-Tron 50/55 (te ouderwets, doet me enorm denken aan mijn Audi A3 E-Tron en stuk duurder in verzekering), de Mercedes EQB (saaie look) de ID.4 en ID.5 (te saai/goedkoop binnenin) vallen al af. De Skoda Enyaq (zeker in Sportline) beviel ons wel heel erg goed, vooral de bagageruimte is top!
Maar goed, nu de volgende zoektoch. Ergens verwacht ik dat mijn eisen te hoog zijn en dat het een lastige zoektocht is en ik consessies moet gaan doen. Maar welke?
Wat ik zoek:
- Enyaq 80 (Estate? Iig niet de coupé)
- - Liefst zwart, maar blauw/rood kan
- - Sportline, verschillende opties maar voornamelik vanwege de zwarte hemel
- - Matrix koplampen en dyanmische knipperverlichting (maar volgens mij is dit standaard op de sportline?
- - Liefst zwarte accenten, Crystal grill mag, maar normale grill is ook oké
- - HUD, ik hoor toch wel dat het instrumentenpaneel wel klein is en ik mis het wel uit mijn Kona EV
- - Panorama dak
- - Trekhaak
- - Verwarmde achterstoelen, mag de kids deze keer ook wel verwennen
Alvast bedankt!
Er zijn er wel een aantal die aan je belangrijkste eisen voldoen: https://www.gaspedaal.nl/...ortline&vmin=140&srt=df-apsnepvangers schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:47:
Goedenavond!
Wat ik zoek:En dan nog het liefste onder de €40k en onder de 80k km op de teller. Is dit een onmogelijke zoektocht? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Of moet ik bijvoorbeeld zo'n HUD toch achterwege laten?
- - Matrix koplampen en dyanmische knipperverlichting (maar volgens mij is dit standaard op de sportline?
- - HUD, ik hoor toch wel dat het instrumentenpaneel wel klein is en ik mis het wel uit mijn Kona EV
- - Panorama dak
- - Trekhaak
Alvast bedankt!
Opel Ampera-e (2020)
Owh interessant, hoe heb je dat permanent uit laten zetten? Ben er wel een beetje klaar mee het steeds uit te moeten zetten.BGFG schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:51:
[...]
Je bedoelt hiermee side assist denk ik? Lane assist heb je m.i. inderdaad niks aan, ik heb het permanent uit laten zetten. Travel assist daarentegen staat hier vrijwel altijd aan.
Ik heb afgelopen zomer een Enyaq 80 First Edtion gekocht voor 33k en die had 55k km gelopen.psnepvangers schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:47:
Goedenavond!
Wat ik zoek:En dan nog het liefste onder de €40k en onder de 80k km op de teller. Is dit een onmogelijke zoektocht? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Of moet ik bijvoorbeeld zo'n HUD toch achterwege laten?
- - Panorama dak
- - Trekhaak
Alvast bedankt!
Wat zat erop:
Leren bekleding
Stoel geheugen
Panorama dak
Trekhaak
Verwarmde achterstoelen
elektronisch kinderslot
matrix koplampen en dynamisch
HUD
USB-C en stopcontact achter
Zonwering achter
Privacy Glass
360 camera's
Wat is er door de vorige eigenaar opgezet? Zwarte logo's en letters en alle chrome is gewrapped in gloss zwart. Ook gloss zwarte velgen.
Feitelijk dus alles wat jij wilt, behalve de zwarte hemelbekleding.
Ik twijfelde tussen IONIQ5 en Enyaq. Kwa bagage ruimte zijn ze namelijk wel vrijwel gelijk als je tot het dak inlaad en in de ioniq de achterbank iets naar voren schuift. Kwam bij mij dus op prijs uit, en de Enyaq was een stuk goedkoper met de opties die ik wou (ik moet geheugen stoelen, omdat mijn partner en ik veel lengte verschil hebben). Baal wel van het geen V2L hebben, maar goed.
[ Voor 7% gewijzigd door Kodess op 15-04-2025 10:32 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Dank, klopt! Al ben ik benieuwd of de complete lijst met eisen wellicht nog af en toe eens voorbij komt.Wesco schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 00:28:
[...]
Er zijn er wel een aantal die aan je belangrijkste eisen voldoen: https://www.gaspedaal.nl/...ortline&vmin=140&srt=df-a
Zoiets zou er inderdaad goed uitzien. Op het moment staan er inderdaad geen modellen in Nederland te koop die aan alles voldoen. Maar even de markt in de gaten houden, of toch de HUD laten vallen. Dan zou ik er wel aan uitkomen.Kodess schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:29:
[...]
Ik heb afgelopen zomer een Enyaq 80 First Edtion gekocht voor 33k en die had 55k km gelopen.
Wat zat erop:
Leren bekleding
Stoel geheugen
Panorama dak
Trekhaak
Verwarmde achterstoelen
elektronisch kinderslot
matrix koplampen en dynamisch
HUD
USB-C en stopcontact achter
Zonwering achter
Privacy Glass
360 camera's
Wat is er door de vorige eigenaar opgezet? Zwarte logo's en letters en alle chrome is gewrapped in gloss zwart. Ook gloss zwarte velgen.
Feitelijk dus alles wat jij wilt, behalve de zwarte hemelbekleding.
Ik twijfelde tussen IONIQ5 en Enyaq. Kwa bagage ruimte zijn ze namelijk wel vrijwel gelijk als je tot het dak inlaad en in de ioniq de achterbank iets naar voren schuift. Kwam bij mij dus op prijs uit, en de Enyaq was een stuk goedkoper met de opties die ik wou (ik moet geheugen stoelen, omdat mijn partner en ik veel lengte verschil hebben). Baal wel van het geen V2L hebben, maar goed.
Vond je de Ioniq 5 en Enyaq vergelijkbaar qua ruimte? Helaas stond er een Hyundai verkoper in onze nek te hijgen toen we de Ioniq voor het eerst zagen, maar wij vonden juist de bagageruimte als de achterbank omhoog stond tegenvallen t.o.v. mijn Lynk & Co 01.
Ook als ik ze in Carsized vergelijk:
https://www.carsized.com/...v-vs-lynk-co-01-2021-suv/
Kom ik wel op meer liters, maar in de Lynk kan ik nog wat meer de hoogte in.
Vergelijk ik de Enyaq, dan kom ik een stuk gunstiger uit:
https://www.carsized.com/...v-vs-lynk-co-01-2021-suv/
Waarmee ik wel vergelijkbaar, en nog meer ruimte heb vergeleken met de Lynk.
Grootste gemis is inderdaad wel de V2L functie, het witte interieur is wel een beetje een afknapper, en vrouwlief vond de stoelen van de Ioniq niks.
Nou, here we go...:
Toen ik vanmorgen met de auto weg wilde allerlei meldingen over fouten in het electrische systeem en de laadkabel zat vast en kwam met geen mogelijkheid los. Uiteindelijk de laadkabel handmatig losgehaald via die trekkabel achterin de auto.
Vervolgens toch nog steeds storingen, paar dingen geprobeerd, maar niks hielp. Uiteindelijk is de auto afgevoerd naar de dealer voor vervolg...
Opvallend: vannacht is de stroom bij ons uitgevallen en stonden meerdere schakelaars in de meterkast uit, inclusief die van de laadpaal. Geen idee of het causaal verband is...
Enyaq 85 - ongeveer 6 maanden oud - ruim 18.000 km op de teller
Toen ik vanmorgen met de auto weg wilde allerlei meldingen over fouten in het electrische systeem en de laadkabel zat vast en kwam met geen mogelijkheid los. Uiteindelijk de laadkabel handmatig losgehaald via die trekkabel achterin de auto.
Vervolgens toch nog steeds storingen, paar dingen geprobeerd, maar niks hielp. Uiteindelijk is de auto afgevoerd naar de dealer voor vervolg...
Opvallend: vannacht is de stroom bij ons uitgevallen en stonden meerdere schakelaars in de meterkast uit, inclusief die van de laadpaal. Geen idee of het causaal verband is...
Ik hield al een paar maanden de 2e hands sites in de gaten. Ik keek op een zaterdag ochtend en zag de Enyaq staan, hij stond er pas sinds vrijdag ochtend op. Ik baalde want wist dat het een goede deal was. Meteen gebeld. De verkoper gaf aan dat hij net op wat emails ging reageren van geinteresseerden. Ik ben meteen gaan kijken en meteen gekocht. Kon ook niks van de prijs af, hij had een hele rij aan mensen die via email hadden aangegeven geinteresseerd te zijnpsnepvangers schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:20:
Zoiets zou er inderdaad goed uitzien. Op het moment staan er inderdaad geen modellen in Nederland te koop die aan alles voldoen. Maar even de markt in de gaten houden, of toch de HUD laten vallen. Dan zou ik er wel aan uitkomen.
Ik ga altijd een proefrit maken en stop dan halverwege om zonder gedoe de auto goed te bekijkenpsnepvangers schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:20:
Vond je de Ioniq 5 en Enyaq vergelijkbaar qua ruimte? Helaas stond er een Hyundai verkoper in onze nek te hijgen toen we de Ioniq voor het eerst zagen, maar wij vonden juist de bagageruimte als de achterbank omhoog stond tegenvallen t.o.v. mijn Lynk & Co 01.
Tot nu toe heb ik maar 1x mee gemaakt dat ik niet solo mocht proefritten.
Ik gebruik niet de cijfers die ze zelf aangeven maar die van ADAC die het zelf nogmaals test (met de VDA blokjes van 1L). Ook gaat het mij om tot het dak laden, en niet tot de hoedenplank, want als ik veel moet meenemen boeit me dat niet. De standaard VDA is vaak van bodem tot hoedenplank, dus zonder onder kofferbak ruimte en boven de hoedenplank. Sommige sjoemelen hiermee (Tesla gebruikt niet eens de standaard 1L blokjes maar kijkt gewoon hoeveel 'vloeistof' er mathematisch in zou kunnen...)
Helaas zijn de reviews van ADAC offline gehaald (waren per ongeluk beschikbaar), maar dit waren de cijfers:
Kofferbak | Onder kofferbak | 'Frunk' | |
Enyaq | 620 | 55 | 35* |
IONIQ5 | 600 | 70 | 50 |
*aftermarket
Visueel zag de IONIQ er inderdaad wel kleiner uit, dat leek mij optisch omdat het kwam doordat de 'hoedenplank' laag leek te zitten, omdat de stoelen lager eindigen.
Groot voordeel van de IONIQ was dat hij meer dan een meter breed is. En we hebben voor het kamperen wat spullen die precies 1 meter lang zijn die daar dan mooi zouden passen
[ Voor 6% gewijzigd door Kodess op 15-04-2025 13:31 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik zou de 12V er even af hebben gehaald en er weer op om hem uit zijn corrupte staat te halen, ben benieuwd wat de dealer vind.Jas99 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:52:
Nou, here we go...:
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik schrok me kapot gisteren, mijn Enyaq 80 uit `21 gaf de melding: "Elektrosysteem werkt niet correct, werkplaats opzoeken".
Ondertussen bij Wealer blijkt het een relatief zeldzame storing van de waterpomp die het accupakket koelt. Valt weer mee, het had ook de accu kunnen zijn. Al was die wel weer binnen de garantie geweest, en dit niet.
Vanaf hier twee mogelijkheden; ontluchten en klaar (1 uur werk a 160 euro) of vervangen als dat de storing niet oplost.
Beetje jammer.
Ondertussen bij Wealer blijkt het een relatief zeldzame storing van de waterpomp die het accupakket koelt. Valt weer mee, het had ook de accu kunnen zijn. Al was die wel weer binnen de garantie geweest, en dit niet.
Vanaf hier twee mogelijkheden; ontluchten en klaar (1 uur werk a 160 euro) of vervangen als dat de storing niet oplost.
Beetje jammer.
Die stroomuitval; zeker als dat niet alleen bij jullie was, als er ergens -eerst- de nul loskwam, dan kan er (door ongelijke belasting van de fases) door nulpunt verschuiving even op de ene fase een ruim lagere spanning, maar daardoor op een andere fase een ruim hogere spanning hebben gestaan. Daar kunnen dingen echt van kapot gaan, en natuurlijk ook van in de war raken. En vergeet niet de mogelijke beschadiging die later pas merkbaar compleet kapot gaat...Jas99 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:52:
Nou, here we go...:
Die uitgeschakelde groepen zijn mogelijkerwijs door beveiligingsvaristors in apparaten die de overspanning afvoeren en dat doen met alle stroom die nodig is om de spanning genoeg te verlagen. Véél meer dan 16A...
Maar het kan ook dat er zaken gewoon zijn doorgebrand. Loop alles in huis maar even na en vraag ook de buren.
Ze hebben voor het gemak tegelijkertijd met het ontluchten de terugroepactie voor het verstellen van de koplampen meegenomen, die software update heeft de hele boordcomputer om zeep geholpen en ik ben naar huis gestuurd met een leenautodev-random schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:43:
Ik schrok me kapot gisteren, mijn Enyaq 80 uit `21 gaf de melding: "Elektrosysteem werkt niet correct, werkplaats opzoeken".
Beetje jammer.
Hello!
Nieuw in dit topic en in het bezit van een aflopende lease op een Volvo XC40. Ik heb de enyaq 2025 facelift hoog op het lijstje staan en ga volgende week proefrijden in de nieuwe sportline uitvoering. Benieuwd of jullie nog aandachtspunten hebben die ik zeker mee moet nemen in mijn proefrit?
- Bekende 'gebreken'
- Vernieuwingen in de facelift die gemixt ontvangen worden
- USP's die mij gaan overhalen om voor de enyaq te kiezen!
- ...
Erg benieuwd!
Nieuw in dit topic en in het bezit van een aflopende lease op een Volvo XC40. Ik heb de enyaq 2025 facelift hoog op het lijstje staan en ga volgende week proefrijden in de nieuwe sportline uitvoering. Benieuwd of jullie nog aandachtspunten hebben die ik zeker mee moet nemen in mijn proefrit?
- Bekende 'gebreken'
- Vernieuwingen in de facelift die gemixt ontvangen worden
- USP's die mij gaan overhalen om voor de enyaq te kiezen!
- ...
Erg benieuwd!
Jeetje, wat een pech zeg. Sterkte ermee!dev-random schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:37:
[...]
Ze hebben voor het gemak tegelijkertijd met het ontluchten de terugroepactie voor het verstellen van de koplampen meegenomen, die software update heeft de hele boordcomputer om zeep geholpen en ik ben naar huis gestuurd met een leenauto
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.