Je kunt een test rond het vriespunt niet 1-op-1 vergelijken met een test bij 15+ gradenw00key schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:24:
Die Xpeng G9 eindigt in de 1000 km sprint best gemiddeld, beetje zelfde als een oude Enyaq Coupé op 10:00 en 10 minuten sneller dan de erg traag ladende Scenic. In de praktijk scheelt het helemaal niks.
https://docs.google.com/s...37kwgjE/edit?usp=drivesdk, de 1000 km tab.
Als je snel wilt reizen naar Oostenrijk moet je een ID7 oid hebben. Dat scheelt dan een half uur.
Het zou goed zijn als de Europese autobouwers betere auto's gaan bouwencryptapix schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:35:
[...]
.....Het zou goed zijn als Europeanen bereid zouden zijn meer euro’s te betalen voor eigen producten.....

Laatst proefgereden in een Xpeng G6 SR. Weinig Europese opties die hier qua wensenlijst (prijs/kwaliteit) aan kunnen tippen. Ik heb nog even dus ben benieuwd wat er nog op de markt komt op EV gebied.
Verder geen straf om nog even in de Enyaq te rijden uiteraard.
[ Voor 40% gewijzigd door FJP84 op 04-02-2025 18:33 ]
'Snel'. Als we een half uurtje winst op 8u rijden al significant gaan noemen...w00key schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:24:
Die Xpeng G9 eindigt in de 1000 km sprint best gemiddeld, beetje zelfde als een oude Enyaq Coupé op 10:00 en 10 minuten sneller dan de erg traag ladende Scenic. In de praktijk scheelt het helemaal niks.
https://docs.google.com/s...37kwgjE/edit?usp=drivesdk, de 1000 km tab.
Als je snel wilt reizen naar Oostenrijk moet je een ID7 oid hebben. Dat scheelt dan een half uur.
Wat me vooral opvalt aan de laatste posts is dat iedereen altijd maar gehaast is. Het verschil tussen 15 minuten en 7 minuten is amper noemenswaardig te noemen. Het feit dat enkele zich daar 'druk' over kunnen maken laat maar al te goed zien hoe goed wij het hier hebben. Relax mensen, die 8 minuten is echt net niks op een mensenleven.
Natuurlijk is die prijs gunstiger. Al die auto's worden ook gigantisch gesteund door de Chinese overheid en daardoor laag in de markt gezet.FJP84 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:28:
[...]
Het zou goed zijn als de Europese autobouwers betere auto's gaan bouwen.
Laatst proefgereden in een Xpeng G6 SR. Weinig Europese opties die hier qua wensenlijst (prijs/kwaliteit) aan kunnen tippen. Ik heb nog even dus ben benieuwd wat er nog op de markt komt op EV gebied.
Verder geen straf om nog even in de Enyaq te rijden uiteraard.
Als we allemaal zo gaan denken, dan wordt binnenkort vooral ontwikkelingshulp naar Europa gestuurd. Want dan is hier voor de rest niets meer...
Meh, die data maak ik me niet zo druk om in ieder geval. En de servers van VE/Skoda heb ik ook niet perse alle vertrouwen in. En wie zegt me dat er in die servers geen Chinese componenten worden gebruikt waardoor de data alsog achter de Chinese muur verdwijnt?cryptapix schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:35:
[...]
Ja en in die 5 min heeft die Xpeng meer data naar China verzonden dan die Enyaq in 10 jaar. Het zou goed zijn als Europeanen bereid zouden zijn meer euro’s te betalen voor eigen producten ipv in natura met data aan Chinezen (of Amerikanen). Ik ben blij dat ik met de Enyaq een Europese auto rijd in ieder geval.
Dat moet je zelf weten; ik maak me daar wel druk om. Al die auto’s (en apps als TikTok) verzamelen gigantische bergen data. Niet alleen over jou, maar over de hele maatschappij/het verkeer en over mij als ik langs je auto loop. En data is het nieuwe goud. Dat je niet zeker weet dat het bij Skoda wel veilig is klopt, maar onze regels en het toezicht daarop geven in ieder geval heel veel meer kans op veiligheid. Anyway, we dwalen af. Als je over Chinese auto’s wil praten zijn daar andere topics voor.BrujeriA schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:04:
[...]
Meh, die data maak ik me niet zo druk om in ieder geval. En de servers van VE/Skoda heb ik ook niet perse alle vertrouwen in. En wie zegt me dat er in die servers geen Chinese componenten worden gebruikt waardoor de data alsog achter de Chinese muur verdwijnt?
I beg to differMLLL schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:10:
[...]
Sneller is altijd beter, kun je nooit goedpraten
Maar om toch nog iets zinnig te zeggen.
Onlangs gestopt en op 37 minuten net geen 50% bijgeladen met mijn MY24
Voor mij meer dan snel genoeg. Voor de drie keer op een jaar dat ik met één lading niet toekom voor een dag zullen die enkele minuten het echt niet maken.
Misschien moet je (niet richting @MLLL ) ook even bedenken dat als je bijna alle dagen 400km of meer afmaalt elektrisch rijden (nog) niet voor jou is.
Ik heb een issue zodra ik met een aanhanger rijdt.
Ik weet dat enkele zaken zoals lane assist (dode hoek) en dergelijke niet meer goed werken maar ik heb ook constant het lampje defect icoon in het display staan. Dit terwijl de aanhanger verlichting prima werkt. Kan het liggen aan een verloop van de 13 pins naar 7 pins? Wilde de stekker sowieso al vervangen voor een 13 pins en meteen een mistlamp op de bak erbij zetten, maar vraag mij af of dit het euvel gaat verhelpen en het zal niet de laatste keer zijn dat ik rijdt met bak waar enkel een 7 pins stekker aan zit.
Ik weet dat enkele zaken zoals lane assist (dode hoek) en dergelijke niet meer goed werken maar ik heb ook constant het lampje defect icoon in het display staan. Dit terwijl de aanhanger verlichting prima werkt. Kan het liggen aan een verloop van de 13 pins naar 7 pins? Wilde de stekker sowieso al vervangen voor een 13 pins en meteen een mistlamp op de bak erbij zetten, maar vraag mij af of dit het euvel gaat verhelpen en het zal niet de laatste keer zijn dat ik rijdt met bak waar enkel een 7 pins stekker aan zit.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Heb je het nu gewoon over je telefoon en Apple Carplay?leenderttimmers schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:02:
Vraag: sinds een paar dagen werkt Google Maps niet, hij laadt de landkaart ook slechts gedeeltelijk, voor de rest zie ik witte vlakken op het scherm. Verbinding Spotify komt niet tot stand. Dus lijkt erop dat internet in de auto niet werkt. Terwijl ik op m’n IPhone wel de melding krijg dat de verbinding met de Enyaq gemaakt is.
Abonnement is geldig tot begin april. Ik gebruik Apple CarPlay.
Zijn er wellicht serverproblemen, weet iemand dat? Of weet iemand een andere oplossing?
NB mijn zoon krijgt wel een goede verbinding in de auto met Android
Dat is gewoon een video stream vanuit je telefoon naar het scherm, dus alle problemen die je meld zitten puur in je telefoon.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
In 37 minuten 50% bijlagen is ongeveer 60KWh gemiddeld. Voor een auto waarmee geadverteerd wordt met een max laadsnelheid van 175 of 135 KWh en 10 tot 80% in 28 minuten vind ik dat niet echt een noemenswaardige prestatie.Fomix schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:33:
[...]
I beg to differ![]()
Maar om toch nog iets zinnig te zeggen.
Onlangs gestopt en op 37 minuten net geen 50% bijgeladen met mijn MY24
Voor mij meer dan snel genoeg. Voor de drie keer op een jaar dat ik met één lading niet toekom voor een dag zullen die enkele minuten het echt niet maken.
Misschien moet je (niet richting @MLLL ) ook even bedenken dat als je bijna alle dagen 400km of meer afmaalt elektrisch rijden (nog) niet voor jou is.
Het is echt geen slechte auto en hij rijdt meer dan prima. Waar het wringt is dat er nagenoeg geen merkbare verbetering/vernieuwing is ten opzichte van een electrische auto van 5 jaar terug. En wat nog vreemder is is dat ze die lijn gewoon doortrekken bij het nieuwe model. De 85 is technisch iets beter dan de 80, althans de electromotor(en) en de hardware voor het infotainment maar dat is marginaal. Niet zo Clever maar vooral Simple.
Ik rij 40 á 60K op jaarbasis, al voor het 5e jaar op rij nu en ik ben zeker wel gewend aan de nodige laadstops maar het is niet de technologie die de beperkende factor is hier maar angst/voorzichtigheid bij Skoda dat de remmende factor is mijns inziens.
Mijn conclusie eerder is dat de winterband wel een rol speelt maar ook de weercondities. Het is echt een combi van beiden.diederik77 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:42:
[...]
Wat voor banden zitten eronder? Bij mij ging het gebruik enorm omhoog toen ik van zomerbanden naar 4 seizoenen ging. Verschil van bijna 20%.
Moeilijk nauwkeurig te meten omdat het gebruik nooit exact hetzelfde is. Maar volgens Tronity:Ik heb nog steeds spijt dat ik voor die banden ben gegaan. Ook als ik enorm mn best doe kom ik niet meer laag in gebruik. Ook duidelijk te merken op bijvoorbeeld lange 50-wegen. Eerst kon ik dan ongeveer 13/100km rijden, nu kom ik niet meer onder de 18.
- juni tot september met zomerbanden gemiddeld 17-17.5/100km
- juni tot september het jaar erna met 4 seizoenen gemiddeld 20-22/100km
Allseason band is geen goed alternatief voor een EV.
Zoals eerder gezegd loop je tegen de limieten aan van het 400v MEB platform. Tesla heeft hetzelfde, de nieuwe model 3 en model Y kennen geen noemenswaardige verbeteringen qua laadtijden, hangt nog steeds rond het halfuur voor 10-80. Nu heeft Tesla ook nog het probleem dat hun Supercharger netwerk voorlopig nagenoeg volledig bestaat uit 400v laadkabinetten. Zouden ze een auto uitbrengen met andere techniek, dan kan die niet laden bij hun eigen netwerk...BrujeriA schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:01:
[...]
Waar het wringt is dat er nagenoeg geen merkbare verbetering/vernieuwing is ten opzichte van een electrische auto van 5 jaar terug. En wat nog vreemder is is dat ze die lijn gewoon doortrekken bij het nieuwe model. De 85 is technisch iets beter dan de 80, althans de electromotor(en) en de hardware voor het infotainment maar dat is marginaal. Niet zo Clever maar vooral Simple.
Ik vind de verbetering ook marginaal, dusdanig dat ik nog wel even ga doorrijden in deze wagen. Ook omdat de afschrijving immens is (veel groter dan ik had verwacht) en er dus veel meer pingels bij moet dan ik had gehoopt.
Bij iedere andere auto die wordt geïntroduceerd en die ik zou kunnen zien als potentiële opvolger denk ik, 'meh', deze upgrade is het geld eigenlijk niet waard.
Die enorme sprong in accutechniek waar iedereen over praat moet ik ook nog maar zien. Dat zal ofwel nog even duren ofwel gewoon in marginale sprongetjes zijn.
Kortom; bekijk het positief. De Enyaq van 2020 is nog een aardig courante auto met prima techniek, die hedendaags nog kan meekomen met wat er wordt uitgebracht.
[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 05-02-2025 11:26 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Is dat niet misschien ook de reden dat ze weinig innoveren?
Hoe groter de innovatie stappen hoe sneller hun vorige modellen afschrijven, en dat schrikt mensen juist af van het kopen.
Hoe groter de innovatie stappen hoe sneller hun vorige modellen afschrijven, en dat schrikt mensen juist af van het kopen.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ja dat kan zeker een reden zijn. De enorme prijsdalingen die Tesla heeft doorgevoerd maakt ook dat bijv. leasemaatschappijen (short of long lease) de leaseprijzen op die merken enorm hebben verhoogd (lees: we doen het liever niet). Restwaarde / lage afschrijving is belangrijk.Kodess schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:11:
Is dat niet misschien ook de reden dat ze weinig innoveren?
Laat de markt eerst maar wat z'n ding doen. Een letterlijke facelift van de Enyaq stuwt de verkopen weer enigszins en ondertussen zijn de oudere versies niet gelijk letterlijk en figuurlijk afgeschreven. Gezien we een leasemarkt hebben is dat ook wat er wordt gevraagd.
In dat kader zou je dan wel verwachten dat ze ook wat serieuzer werk maken van het onderhoud van de software.JanHenk schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:16:
[...]
Ja dat kan zeker een reden zijn. De enorme prijsdalingen die Tesla heeft doorgevoerd maakt ook dat bijv. leasemaatschappijen (short of long lease) de leaseprijzen op die merken enorm hebben verhoogd (lees: we doen het liever niet). Restwaarde / lage afschrijving is belangrijk.
Laat de markt eerst maar wat z'n ding doen. Een letterlijke facelift van de Enyaq stuwt de verkopen weer enigszins en ondertussen zijn de oudere versies niet gelijk letterlijk en figuurlijk afgeschreven. Gezien we een leasemarkt hebben is dat ook wat er wordt gevraagd.
Mocht iemand nog ruitenwissers zoeken (ik was net naar ze op zoek) ze zijn nu in de aanbieding bij mijnautoonderdelen.nl. Als het goed is zijn dit de wissers die @JanHenk aanraadde.JanHenk schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:35:
[...]
De A027S is een set, staat niet specifiek Enyaq op genoemd, maar ik heb deze gekocht en is perfect. Juiste lengte en juiste aansluiting.
De AP18U (450mm trouwens) en AP28U (700mm), beide voor de voorruit, zijn de 'universele' wissers. Je krijgt hier een adapter bij, waarmee ook deze passen op de Enyaq. Maar veelal zijn deze twee losse met adapter iets duurder dan de A027S set.
De A284H (280mm) is de enige juiste voor de achterruit.
Ik heb de A027S en de A284H laatst besteld en gemonteerd.
[...]
Mijn eerste indruk, wat een enorm verschil. Had ik veel eerder moeten doen.
Dus heb je nog vier tientjes over, ze zijn goed besteed. Of vraag ze aan de kerstman..
Ik weet niet waar ze die standaard Sovjet-wissers van maken, maar die stuiteren en kraken, al vanaf nieuw. De Bosch Aero wissers zijn stil en wissen streeploos.
https://www.mijnautoonder...4027-ruitenwisserblad.htm
https://www.mijnautoonder...6895-ruitenwisserblad.htm
Op Autodoc is de prijs nog iets lager.Senaxx schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:41:
[...]
Mocht iemand nog ruitenwissers zoeken (ik was net naar ze op zoek) ze zijn nu in de aanbieding bij mijnautoonderdelen.nl. Als het goed is zijn dit de wissers die @JanHenk aanraadde.
https://www.mijnautoonder...4027-ruitenwisserblad.htm
https://www.mijnautoonder...6895-ruitenwisserblad.htm
Mijn ervaring is dat ide altijd 3 baarden nodig heeft aan verzendtijd.elektriekert schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:30:
[...]
Op Autodoc is de prijs nog iets lager.
Ruim 3 maanden? Dat is wel erg heftig voor wat ruitenwissers.Senaxx schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:46:
[...]
Mijn ervaring is dat ide altijd 3 baarden nodig heeft aan verzendtijd.
Sorry, het is een uitdrukking die we onder vrienden en kennis wel eens gebruiken als iets heel lang duurt. Ik dacht dat die wel bekender was. Maar nee niet 3 maanden, maar soms zeker 1 tot 1,5 week.Martinez- schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:39:
[...]
Ruim 3 maanden? Dat is wel erg heftig voor wat ruitenwissers.
Gewoon op Amazon bestellen, regelmatig voor 30 of minder inclusief verzendkosten. Als je ze op Amazon.nl niet kan vinden dan op Amazon.de. Ik heb in mei 2024 nog 24,29 euro betaald incl verzenden op Amazon.de. Grappig genoeg was de seller toen Autodoc
Het was meer om mezelf voor lul te zetten, daar ik amper baardgroei heb en oneindig lang zou moeten wachten.Senaxx schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:13:
[...]
Sorry, het is een uitdrukking die we onder vrienden en kennis wel eens gebruiken als iets heel lang duurt. Ik dacht dat die wel bekender was. Maar nee niet 3 maanden, maar soms zeker 1 tot 1,5 week.
Vandaag mijn enyaq mogen ophalen, wat een pracht auto en rijd ontzettend fijn.
Paar dingen waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen:
- ik krijg de auto met geen mogelijkheid gekoppeld aan mijn telefoon. Zodra ik een nieuwe gebruiker aan wil maken toont hij geen QR code oid. Hij gaat verbinden met skoda en stopt vervolgens met “aanmelden geannuleerd, je gaat verder als gast” oid. Ik kom met geen mogelijkheid verder. Bovenin het scherm staat LTE en het wereldbollete is wit met een pijl erin.
- wat is nou precies travel assist en hoe activeer ik dat? Er zit een knop op mijn stuur met een auto erop met “streepjes” erop. Als ik daar op druk gebeurd er niets. Is dat de knop die ik nodig heb?
- ik krijg de auto met geen mogelijkheid gekoppeld aan mijn telefoon. Zodra ik een nieuwe gebruiker aan wil maken toont hij geen QR code oid. Hij gaat verbinden met skoda en stopt vervolgens met “aanmelden geannuleerd, je gaat verder als gast” oid. Ik kom met geen mogelijkheid verder. Bovenin het scherm staat LTE en het wereldbollete is wit met een pijl erin.
- wat is nou precies travel assist en hoe activeer ik dat? Er zit een knop op mijn stuur met een auto erop met “streepjes” erop. Als ik daar op druk gebeurd er niets. Is dat de knop die ik nodig heb?
@Nicko444 Heb je al een account in de auto aangemaakt? Daar hebben ze mij bij het ophalen niet op gewezen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Account koppelen: (waarom) heeft de dealer dit niet samen met je gedaan bij het ophalen?Nicko444 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:56:
Als ik op de knop druk krijg ik in het scherm achter het stuur 3 opties te zien. Met het metaalkleurige draai/klik ding rechts op het stuur (hoe heet zo'n ding??) kan ik dan een keuze maken. Travel assist is de meest linker van de 3.
Travel assist doet 3 zaken
1) Snelheid constant houden
2) Afstand tot voorligger (je kan instellen hoe groot die afstand moet zijn). Als je voorligger langzamer gaat rijden dan ga jij dus ook langzamer rijden (of harder, tot maximaal de snelheid die je bij 1 opgegeven hebt)
3) Netjes tussen de lijnen blijven.
Check anders ook even de gebruiksaanwijzing en wat YouTube filmpjes
[ Voor 14% gewijzigd door helloitsme op 07-02-2025 06:23 ]
Ligt aan de baardgroei :-)Senaxx schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:13:
[...]
Sorry, het is een uitdrukking die we onder vrienden en kennis wel eens gebruiken als iets heel lang duurt. Ik dacht dat die wel bekender was. Maar nee niet 3 maanden, maar soms zeker 1 tot 1,5 week.
Is dit een nieuwe auto? Dan had ik 4g verwacht ipv lte.Nicko444 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:56:
Ik ben er ondertussen achter dat travel assist achter de meest rechtsboven knop zit. Maar die doet niets, ik vermoed dat dit is uitgeschakeld. Even contact met de dealer zoeken.helloitsme schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 06:15:
[...]
Account koppelen: (waarom) heeft de dealer dit niet samen met je gedaan bij het ophalen?
Als ik op de knop druk krijg ik in het scherm achter het stuur 3 opties te zien. Met het metaalkleurige draai/klik ding rechts op het stuur (hoe heet zo'n ding??) kan ik dan een keuze maken. Travel assist is de meest linker van de 3.
Travel assist doet 3 zaken
1) Snelheid constant houden
2) Afstand tot voorligger (je kan instellen hoe groot die afstand moet zijn). Als je voorligger langzamer gaat rijden dan ga jij dus ook langzamer rijden (of harder, tot maximaal de snelheid die je bij 1 opgegeven hebt)
3) Netjes tussen de lijnen blijven.
Check anders ook even de gebruiksaanwijzing en wat YouTube filmpjes
Ik heb een account in de skoda app gemaakt en op basis van het VIN nummer leek ik in eerste instantie verder te komen. Ik moest wat services in de shop aanklikken en nu ben ik weer op het punt beland dat ik een qr code moet scannen vanuit het infotainment scherm. Dit lukt me echt niet, want dit zit dus achter het aanmaken van een hoofdgebruiker en laat ik daar nou elke keer vastlopen..onetime schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:19:
@Nicko444 Heb je al een account in de auto aangemaakt? Daar hebben ze mij bij het ophalen niet op gewezen.
Welk model van de Enyaq heb je? Travel assist zit niet op ieder model namelijkNicko444 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:04:
[...]
Ik ben er ondertussen achter dat travel assist achter de meest rechtsboven knop zit. Maar die doet niets, ik vermoed dat dit is uitgeschakeld. Even contact met de dealer zoeken.
[ Voor 6% gewijzigd door helloitsme op 07-02-2025 19:31 ]
Ik heb een Enyaq 80 sportline uit 2023.helloitsme schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:30:
[...]
Welk model van de Enyaq heb je? Travel assist zit niet op ieder model namelijk
En je moet hem activeren met het pookje rechts.
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Was je batterij niet voorverwarmd?BrujeriA schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:29:
Kun je veel zeggen van die Chinezen maar er stond net een XPENG G9 naast me te laden (Edit: type opgezocht). Die gast rijdt binnen 5 minuten weer weg. Fastned heeft de eigenschap de sessie gegeven nog een tijdje in beeld te laten staan.
Van 40 naar 52% met gemiddeld 147KW/h.
Ik sta al even te laden (10 min), van 30 naar 42% nu met gemiddeld 74KW/h.
En ja, ik heb vandaag inmiddels 300+ km gereden, zowel snelweg als binnendoor.
Ja het is koud maar daar zal de XPENG toch ook evenzoveel last van moeten hebben.
Skoda is naar mijn idee achterlijk voorzichtig met de accu om maar geen claims op garantie te krijgen.
Eindresultaat: 44KW in 38 minuten, gemiddeld rond de 65KW/h?
Edit: Verwijderd
[ Voor 29% gewijzigd door helloitsme op 08-02-2025 06:06 ]
Yup, ik ook. Switch van 20" zomer breedset naar 19" winterset 235x55 voor en achter gemaakt. Verbruik liep in diezelfde periode van 17,5 naar 22 gemiddeld. Ik zie enorme verbruikstoename bij temperatuur < 6 graden C. En korte ritjes zijn het ergste. Verwarmen batterij (en auto?) kost duidelijk heel veel energie. Die banden lijken er niet veel toe te doen.Boeie schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Mijn conclusie eerder is dat de winterband wel een rol speelt maar ook de weercondities. Het is echt een combi van beiden.
Allseason band is geen goed alternatief voor een EV.
Korte ritjes in deze tijd van het jaar kosten inderdaad veel energie. Opwarmen van de cabine en inefficiëntie bij een koude batterij. Of de banden er toe doen is lastig te zeggen. Op lange ritten (800km) zie ik echt wel een stevig verschil tussen verbruik in zomer (18-20) en winter (22-25). Ik weet alleen niet welk deel van de toename aan het weer ligt en welk deel aan de banden.MrVl schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:17:
[...]
Yup, ik ook. Switch van 20" zomer breedset naar 19" winterset 235x55 voor en achter gemaakt. Verbruik liep in diezelfde periode van 17,5 naar 22 gemiddeld. Ik zie enorme verbruikstoename bij temperatuur < 6 graden C. En korte ritjes zijn het ergste. Verwarmen batterij (en auto?) kost duidelijk heel veel energie. Die banden lijken er niet veel toe te doen.
Bij mij hebben ze uiteindelijk de noodoproepmodule moeten vervangen omdat het na maanden proberen nog steeds niet lukte om die hoofdgebruiker aan te maken. Daarna lukte het welIk heb een account in de skoda app gemaakt en op basis van het VIN nummer leek ik in eerste instantie verder te komen. Ik moest wat services in de shop aanklikken en nu ben ik weer op het punt beland dat ik een qr code moet scannen vanuit het infotainment scherm. Dit lukt me echt niet, want dit zit dus achter het aanmaken van een hoofdgebruiker en laat ik daar nou elke keer vastlopen..
Helaas, ik heb een '23 Enyaq 80 vRS dus voorverwarmen zit er niet in.ikbentochniegek schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:25:
[...]
Was je batterij niet voorverwarmd?
Bij mij kosten de winterbanden (19") alleen ongeveer 10% extra verbruik ten op zichte van de zomerbanden (21").cryptapix schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:57:
[...]
Korte ritjes in deze tijd van het jaar kosten inderdaad veel energie. Opwarmen van de cabine en inefficiëntie bij een koude batterij. Of de banden er toe doen is lastig te zeggen. Op lange ritten (800km) zie ik echt wel een stevig verschil tussen verbruik in zomer (18-20) en winter (22-25). Ik weet alleen niet welk deel van de toename aan het weer ligt en welk deel aan de banden.
Daarnaast heb je nog meer luchtweerstand door koudere lucht en meer wind in de herfst/winter (5-10% meer verbruik). En uiteraard de verwarming van de auto (5% meer verbruik).
Alles hij elkaar zo'n 20-25% meer verbruik in de winter ten opzichte van de zomer.
Hallo allemaal,
Vanuit mijn werkgever mag ik een Skoda Enyaq samenstellen. Ik mag vanuit een sportline 85 starten. Welke opties zou ik nog echt moeten kiezen volgens jullie?
Heeft DCC bijvoorbeeld echt een impact en heeft de warmtepomp echt veel nut?
Graag hoor ik jullie tips!
Vanuit mijn werkgever mag ik een Skoda Enyaq samenstellen. Ik mag vanuit een sportline 85 starten. Welke opties zou ik nog echt moeten kiezen volgens jullie?
Misschien heb je iets aan de analyse van @JanHenk die hij hier gedaan heeft. Naar mijn idee is een sporline verder vrij compleet. Weet niet of je een (uitklapbare) trekhaak nodig hebt want die is volgensmij niet standaard.mealstrom93 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:31:
Hallo allemaal,
Dat + panoramadak zijn de enige opties die ik graag zou willen. De rest is mij de meerkosten niet waard. Al lees ik in het winterpakket over verwarmde voorstoelen. Als dat niet standaard is (dat was bij mijn sportline wel standaard) zou ik die optie ook aanvinken.Senaxx schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:45:
[...]
Misschien heb je iets aan de analyse van @JanHenk die hij hier gedaan heeft. Naar mijn idee is een sporline verder vrij compleet. Weet niet of je een (uitklapbare) trekhaak nodig hebt want die is volgensmij niet standaard.
Iemand die mij over de streep kan trekken betreft een nieuwe lease?
Keuze tussen een Enyaq 60 Selection of een Elroq 60 BE met Clever pakket? De Enyaq zou mij 20 per maand extra kosten.
Ik neig naar de Enyaq, gewoon omdat de extra kofferbak ruimte erg lekker is ook al is de ruimte van de Elroq al veel. Ook heeft de Enyaq Selection al standaard de opties waarvoor ik bij de Elroq dus naar een Buisiness Editon met Clever pakket moet om gelijkwaardig uit te komen.
Keuze tussen een Enyaq 60 Selection of een Elroq 60 BE met Clever pakket? De Enyaq zou mij 20 per maand extra kosten.
Ik neig naar de Enyaq, gewoon omdat de extra kofferbak ruimte erg lekker is ook al is de ruimte van de Elroq al veel. Ook heeft de Enyaq Selection al standaard de opties waarvoor ik bij de Elroq dus naar een Buisiness Editon met Clever pakket moet om gelijkwaardig uit te komen.
Dank voor je uiteenzetting. De warmtepompoptie hoeft dan niet aangevinkt te worden.Senaxx schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:45:
[...]
Misschien heb je iets aan de analyse van @JanHenk die hij hier gedaan heeft. Naar mijn idee is een sporline verder vrij compleet. Weet niet of je een (uitklapbare) trekhaak nodig hebt want die is volgensmij niet standaard.
De auto heeft standaard al verwarmde voorstoelen. Alleen dan zal de achterbank ook verwarmd worden. Daarnaast de voorruit. Geen aantrekkelijk pakket dus, omdat de auto al van zichzelf kan voorverwarmencryptapix schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:48:
[...]
Dat + panoramadak zijn de enige opties die ik graag zou willen. De rest is mij de meerkosten niet waard. Al lees ik in het winterpakket over verwarmde voorstoelen. Als dat niet standaard is (dat was bij mijn sportline wel standaard) zou ik die optie ook aanvinken.
Ik had hiervoor een ford Mondeo met voorruitverwarming en dat was een waar genot. Ik vreesde daar dus voor bij de enyaq, maar als je de auto voorverwarmt ontdooit de voorruit ook. Het verschil is minimaal dus inderdaad, die optie heb je niet per se nodig.mealstrom93 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:54:
[...]
De auto heeft standaard al verwarmde voorstoelen. Alleen dan zal de achterbank ook verwarmd worden. Daarnaast de voorruit. Geen aantrekkelijk pakket dus, omdat de auto al van zichzelf kan voorverwarmen
Ik ben erachter gekomen dat een MaxiCosi Axxis kinderstoel met 2 volwassenen op de achterbank erg krap is, de kleine zat wel goed!

Ik las de analyse over de warmtepomp toen ook. Toen had ik mijn versie al besteld, met warmtepomp, zonder panoramadak.cryptapix schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:48:
[...]
Dat + panoramadak zijn de enige opties die ik graag zou willen. De rest is mij de meerkosten niet waard. Al lees ik in het winterpakket over verwarmde voorstoelen. Als dat niet standaard is (dat was bij mijn sportline wel standaard) zou ik die optie ook aanvinken.
Naja, kan niet alles hebben
"The first human who hurled an insult instead of a stone was the founder of civilization." -Sigmund Freud-
Dan wordt het max business pakket voor mij. Het panoramadak en laat ik de warmtepomp lekker zitten haha! Persoonlijk vind ik de gefacelifte versie nog geslaagder en vind ik de olibo groene kleur erg mooi.MrSmee schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:48:
[...]
Ik las de analyse over de warmtepomp toen ook. Toen had ik mijn versie al besteld, met warmtepomp, zonder panoramadak.
Naja, kan niet alles hebben
De business edition vind ik dan weer niet zo mooi, met al die zilveren panelen.
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Met 2 opgroeiende kinderen gekozen voor de extra ruimte en dus de Enyaq gekozen. Wel heb ik het clever pakket erbij genomen aangezien ik graag de travel assist functie wilde hebben. De elektrische achterklep is dan een welkome bonus. Ik hoor van verschillende mensen dat de achterklep vrij zwaar is. Totaal scheelde het dan 50-60 euro in de lease met de Elroq.Italioboy schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:49:
Iemand die mij over de streep kan trekken betreft een nieuwe lease?
Configurator nog maar eens bekeken, vooralsnog geen 85X, maar wel opeens een pakket met stoelventilatie, misschien toch maar eens een proefritje maken..mitsumark schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:59:
Nog iemand naar PON Leusden vandaag om de nieuwe te aanschouwen?
Voor mij een ruim uur rijden, denk dat ik toch wacht tot ie bij de lokale dealer staat.
Al is het misschien wel de beste plek om erachter te komen of er heel misschien nog een 85X naar NL komt, of een L&K variant, met stoelventilatie (ik zie het nu nog niet in de configurator).
Ik zie het ook. Ze hebben het blijkbaar toegevoegd voor de leren stoelen (suite en eco suite) en dus alleen verkrijgbaar op de business edition. De sportline heeft sportstoelen met suède op het zit- en rugvlak. Je kan discussiëren of je dat ook kunt perforeren en ventileren, maar in principe is stoelventilatie ook met name nuttig voor stoelen met leder zit- en rugvlak..mitsumark schreef op zondag 9 februari 2025 @ 23:16:
[...]
Configurator nog maar eens bekeken, vooralsnog geen 85X, maar wel opeens een pakket met stoelventilatie, misschien toch maar eens een proefritje maken..
De achterbank van de Enyaq, maar vele andere nieuwe auto's is gewoon erg smal. Dat en de kinderstoelen die steeds breder worden....elektriekert schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:04:
Ik ben erachter gekomen dat een MaxiCosi Axxis kinderstoel met 2 volwassenen op de achterbank erg krap is, de kleine zat wel goed!
Laatste dagen heb ik wat meer met Travel Assist gespeeld.
Ik vind dat de auto op de snelweg iets meer links uit het midden vast probeert te houden.
Over het algemeen gaat het wel soepel maar vind de 'minimale' stuur uitslagen toch minder vloeiend en wanneer je zelf het heft stuur in handen hebt.
Ik had hem ook binnen de bebouwde kom geprobeerd met 30km/h.
De auto herkent dan ook kruisingen maar achter een andere auto aanrijden kan ik niet aanbevelen.
De auto reageert vrij direct op je voorganger met remmen en optrekken.
Ik vind dat de auto op de snelweg iets meer links uit het midden vast probeert te houden.
Over het algemeen gaat het wel soepel maar vind de 'minimale' stuur uitslagen toch minder vloeiend en wanneer je zelf het heft stuur in handen hebt.
Ik had hem ook binnen de bebouwde kom geprobeerd met 30km/h.
De auto herkent dan ook kruisingen maar achter een andere auto aanrijden kan ik niet aanbevelen.
Daar kun je nog iets mee spelen door de afstand tot je voorganger groter te maken. Dat grijpt hij iets soepeler inelektriekert schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:43:
Dat had ik inmiddels ook ondervondenjeroenkb schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:54:
[...]
Daar kun je nog iets mee spelen door de afstand tot je voorganger groter te maken. Dat grijpt hij iets soepeler in
Desondanks geniet TAbin een woonwijk niet mijn voorkeur.
Ik ben heel blij met de TA, heb 'm ook in de bebouwde kom regelmatig aan.
Vrouwlief zit wel vaak te mopperen op mijn/TA's remstijl als ze als bijrijder naast me zit.
Vrouwlief zit wel vaak te mopperen op mijn/TA's remstijl als ze als bijrijder naast me zit.
Heel bekend. TA heeft nog nooit brokken gemaakt maar ze zit altijd mee te remmen op de bijrijdersstoel.sunib schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:49:
Ik had op kantoor steeds vaker last van dat het laden aan de publieke laadpaal stopte. Bekend was dat de palen soms kuren hebben als er veel auto's aan het laden zijn, maar mijn Enyaq startte dan niet automatisch weer op.
Vandaag de tip gekregen om de kabel een beetje te fixeren achter de laadklep. Reden was dat er wat speling op de de kabel zit als deze aangesloten is op de auto. Bij wind of als iemand bij in/uitstappen de kabel raakt, kan dit impact hebben op de connectie. En voila, het laden ging uitstekend.
Zijn er meer mensen met speling op de kabel als deze is aangesloten op de auto?n Ervaren jullie daar issues mee en is dit iets wat de dealer kan fixen?
Vandaag de tip gekregen om de kabel een beetje te fixeren achter de laadklep. Reden was dat er wat speling op de de kabel zit als deze aangesloten is op de auto. Bij wind of als iemand bij in/uitstappen de kabel raakt, kan dit impact hebben op de connectie. En voila, het laden ging uitstekend.
Zijn er meer mensen met speling op de kabel als deze is aangesloten op de auto?n Ervaren jullie daar issues mee en is dit iets wat de dealer kan fixen?
@FJP84 Kijk eens in de stekker van je kabel; is het mogelijk de klemmende polen iets te verbuigen zodat ze weer beter klemmen? - Pas wel op dat je de boel niet teveel verbuigt. -
Misschien beter te beginnen met een wattenstaafje met alcohol / spiritus om de boel schoon te maken.
Misschien beter te beginnen met een wattenstaafje met alcohol / spiritus om de boel schoon te maken.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Zijn er meer mensen met het probleem dat Skoda Connect niets meer doet? Sinds gisterenochtend komt er hier geen data meer door...
De helpdesk al meerdere malen gebeld maar tot nu toe niemand aan de lijn gekregen...
De helpdesk al meerdere malen gebeld maar tot nu toe niemand aan de lijn gekregen...
Jup eergisteren, maar het was mijn app jaar abonnement die op was, moest weer even 15 euro aftikken om de app werkend te krijgenunivex schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:50:
Zijn er meer mensen met het probleem dat Skoda Connect niets meer doet? Sinds gisterenochtend komt er hier geen data meer door...
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Bijzonder... Mijn Enyaq is nog geen week oud, dus dat zal het niet zijn denk ikKodess schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:54:
[...]
Jup eergisteren, maar het was mijn app jaar abonnement die op was, moest weer even 15 euro aftikken om de app werkend te krijgen
Ik ervaar nu al best wat problemen... App werkte al slecht, nu dus helemaal niet meer. Android Auto klapt er op een paar specifieke locaties (bij grensovergangen) telkens uit voor 30-45 seconden en al een aantal keer een dashboard vol meldingen gehad dat meerdere hulpsystemen niet werken wat na een kleine minuut allemaal weer weg was.
Was er sneeuw of een bevroren ruit? Dan gaat het systeem uit z'n dak. Je moet echt tot de camera in je voorruit schoon krabben. Ook je parkeercamera's!univex schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:03:
[...]
Bijzonder... Mijn Enyaq is nog geen week oud, dus dat zal het niet zijn denk ik![]()
Ik ervaar nu al best wat problemen... App werkte al slecht, nu dus helemaal niet meer. Android Auto klapt er op een paar specifieke locaties (bij grensovergangen) telkens uit voor 30-45 seconden en al een aantal keer een dashboard vol meldingen gehad dat meerdere hulpsystemen niet werken wat na een kleine minuut allemaal weer weg was.
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Ik woon in een grensgemeente en Android Auto vliegt er altijd uit voor 1 minuut als ik de grens over rij.univex schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:03:
[...]
Bijzonder... Mijn Enyaq is nog geen week oud, dus dat zal het niet zijn denk ik![]()
Assumption is the mother of all F'-ups
En in de "neus'" in het midden van de auto net onder het skoda logo zit ook nog een sensor. Deze wordt gebruikt voor ACC en andere hulp middelen. Afgelopen woensdag sneeuwde het onderweg en was mijn hele voorkant wit en had ik ook een kerstboom aan lichtjes in de auto. Nadat ik even gestopt was en die sensor weer vrij van sneeuw had gemaakt werkte die weer prima na 100 meter rijden.utbone schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:19:
[...]
Was er sneeuw of een bevroren ruit? Dan gaat het systeem uit z'n dak. Je moet echt tot de camera in je voorruit schoon krabben. Ook je parkeercamera's!
utbone schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:19:
[...]
Was er sneeuw of een bevroren ruit? Dan gaat het systeem uit z'n dak. Je moet echt tot de camera in je voorruit schoon krabben. Ook je parkeercamera's!
Geen sneeuw of bevriezing gehad. Zou natuurlijk wel kunnen dat de sensoren wat beslagen/gecondenseerd waren. Jullie theorie klinkt wel plausibel voor deze tijd van het jaar. Gevoelig spul dus, die sensorenSenaxx schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:28:
[...]
En in de "neus'" in het midden van de auto net onder het skoda logo zit ook nog een sensor. Deze wordt gebruikt voor ACC en andere hulp middelen. Afgelopen woensdag sneeuwde het onderweg en was mijn hele voorkant wit en had ik ook een kerstboom aan lichtjes in de auto. Nadat ik even gestopt was en die sensor weer vrij van sneeuw had gemaakt werkte die weer prima na 100 meter rijden.
Bekend probleem dus, lees inderdaad meer van deze ervaringen. Ook van jaren geleden. Ze kunnen heel veel tegenwoordig, maar het voorkomen van een onderbreking op de grens lukt dus niet, helaas.DrIezie schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:06:
[...]
Ik woon in een grensgemeente en Android Auto vliegt er altijd uit voor 1 minuut als ik de grens over rij.
Mocht er toch iemand zijn die dit op kan lossen dan hoor ik het graag. Behoorlijk irritant
Over die onderbrekingen van Android auto; ik denk dat registreren op een nieuw netwerk (van een andere provider, in een ander land) met als resultaat onder andere een ander extern ip-adres en even geen verbinding, een logische oorzaak is. Als het niet even zonder verbinding kan, dan zal het niet snel opgelost worden.
edit; het is veel meer dan alleen een handover tussen verschillende masten op het zelfde netwerk.
edit; het is veel meer dan alleen een handover tussen verschillende masten op het zelfde netwerk.
[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 14-02-2025 00:13 ]
Lijkt logisch, maar dan is het wel vreemd dat dit niet bij alle andere merken ook het geval is. Ik rijd nu Kia eNiro en nog nooit dit probleem gehad tijdens al mijn trips naar het buitenland de afgelopen jaren....onetime schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:12:
Over die onderbrekingen van Android auto; ik denk dat registreren op een nieuw netwerk (van een andere provider, in een ander land) met als resultaat onder andere een ander extern ip-adres en even geen verbinding, een logische oorzaak is. Als het niet even zonder verbinding kan, dan zal het niet snel opgelost worden.
Ik denk dat de buffer in sommige systemen groter is en je er daardoor niets van merkt.
Zelf ook ervaren bij mijn nieuwe Enyaq enkele weken geleden.univex schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:50:
Gewoon een incidentje geopend via de app op aanraden van een collega (die hetzelfde voorgekregen had).
Een dag of twee later was het opgelost (zowel bij mij als bij hem).
Wat ik ook al heb gemerkt, als je in de ochtend om 7u30 je auto wil ontdooien wil de app nog al is een timeout geven. Ik denk dat iedereen dan zijn auto wil ontdooien. En zoals elke tweaker weet schaal je u servers op 70-80% belasting en niet op piek.
Dan kan je beter de avond op voorhand een onetime schedule instellen of als je vertrek voorspelbaar is een vaste planning en dan hoef je er niet meer naar om te kijken.
Dit heb ik ook bij iedere grensovergang. Dit zal wel te maken hebben met het feit dat ook de 4G verbinding van de auto van netwerk moet switchen.univex schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:03:
[...]
Even speculeren; die anderen zouden dan in staat zijn om 2 verbindingen tegelijk te onderhouden, en zijn daar in de grensstreek op ingesteld, en Skoda schakelt pas over na verlies van de verbinding, of kan maar één verbinding tegelijk onderhouden.Empie69 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:11:
[...] Lijkt logisch, maar dan is het wel vreemd dat dit niet bij alle andere merken ook het geval is. Ik rijd nu Kia eNiro en nog nooit dit probleem gehad tijdens al mijn trips naar het buitenland de afgelopen jaren....
Ik rijd sinds kort met een Enyaq, voorheen een Passat. Elke week de BE/NL grens over en Android Auto bleef werken op de Passat. Wel viel de streaming uit en soms gaf Waze aan geen verbinding te hebben.onetime schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:16:
[...]
Even speculeren; die anderen zouden dan in staat zijn om 2 verbindingen tegelijk te onderhouden, en zijn daar in de grensstreek op ingesteld, en Skoda schakelt pas over na verlies van de verbinding, of kan maar één verbinding tegelijk onderhouden.
Maar AA bleef werken.
Maar zal afhangen van de implementatie per model en dus niet alleen per merk.
Ik heb dit probleem van uitvallen bij grensovergang toch nog niet gemerkt en al zeker een tiental keer be-fr en be-nl gedaan het afgelopen jaar.
Enige is dat de muziek even kan uitvallen bij overschakelen netwerk als de volgende liedjes niet gedownload of gebufferd stonden.
AA op zich blijft wel lopen.
Enige is dat de muziek even kan uitvallen bij overschakelen netwerk als de volgende liedjes niet gedownload of gebufferd stonden.
AA op zich blijft wel lopen.
[ Voor 36% gewijzigd door Hakki op 15-02-2025 19:50 ]
Ik heb een zelfde soort issue. Niet bij grensovergang maar wel op ene specifiek punt krijg ik van alle hulpsystemen de error dat het even niet beschikbaar is. Vervolgens 15 sec later werkt weer alles prima. En altijd precies op dezelfde locatie. De eerste denk je hmmm...nu ben ik eraan gewendunivex schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:03:
[...]
@speedo1983 Is dat punt toevallig in de buurt van een of andere grote / sterke zender?
In het pad van een straal zender? Kan je de plaats op een kaart aangeven? Ben erg benieuwd.
In het pad van een straal zender? Kan je de plaats op een kaart aangeven? Ben erg benieuwd.
:strip_exif()/f/image/ehvcla2gzGtrIm0Gy37R80g6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RMbjzutoFSKv5UM6RxgAgd8Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Enyaq overnach tot 100% geladen om 500km naar DE te rijden, en dan zien ik vanochtend alleen aan zwart scheer.
Iemand een idee wat ik kan doen om het weer werkend te krijgen?
Dank!
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Ik vond het leuk om eens wat meer te lezen over de buiten temperatuur en de EV accu, degradatie en range. Deze was wel interessant: https://www.evengineering...ture-affect-ev-batteries/
Er moet iets zijn wat het systeem triggert dat ik een kerstboom aan erros krijg. Wat weet ik niet. Ben benieuwd of andere Enyaqs dit ook hebben of dat dit alleen bij mij is. Zoals gezegd is het na een paar seconde ook weer wegonetime schreef op zondag 16 februari 2025 @ 01:59:
@speedo1983 Is dat punt toevallig in de buurt van een of andere grote / sterke zender?
Twee locaties
Viaductweg, maastricht
https://maps.app.goo.gl/qXYkaJaXvHVN93Tf7?g_st=ac
Transformatorweg, amsterdam
https://maps.app.goo.gl/QQe2W9y8eKmdSo1SA?g_st=ac
Ik had een soortgelijk gedrag op mijn VW Arteon op één specifieke locatie (in BE). Was toevallig in de buurt van een hoog gebouw met zendmasten voor ongeveer alle GSM operatoren. Geen idee of dat er iets mee te maken had, maar ik kon op bijna een meter nauwkeurig voorspellen wanneer de Android Auto verbinding compleet weg zou vallen.speedo1983 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:46:
[...]
Er moet iets zijn wat het systeem triggert dat ik een kerstboom aan erros krijg. Wat weet ik niet. Ben benieuwd of andere Enyaqs dit ook hebben of dat dit alleen bij mij is. Zoals gezegd is het na een paar seconde ook weer weg
Twee locaties
Viaductweg, maastricht
Ik vermoed inderdaad iets van draadloze golf die zo sterk is dat hij de verbinding verstoort.
Een kleine update over mijn Skoda Connect / Skoda ID / My Skoda issue: vanmorgen van de dealer vernomen dat er een recall is sinds afgelopen vrijdag bij recent geleverde modellen. Naar horen zeggen krijg je zelf vanuit Skoda te horen dat er een reparatie gedaan moet worden. Geen idee wat voor reparatie dit is, daar lieten ze niets over los. Ik weet dus niet of het een soft- of hardwareprobleem is.
Nu komt het grappige, of juist eigenlijk totaal niet... Mijn auto is te nieuw en staat nog niet gemarkeerd als (ik noem het maar) 'probleemgeval'. Ze kunnen/mogen dus niets doen aan mijn auto. Ik moet wachten tot Skoda mij gaat benaderen. De eerste auto's die ze nu aan het inplannen zijn komen in april aan bod.
Sta je dan, splinternieuwe auto zonder goed werkende computer/software. Ik kan tot de 'reparatie' alleen in gastmodus gebruik maken van mijn auto. Geweldig... Ik ben momenteel aan het kijken of ik elders wel verder kom.
Daarnaast nog steeds last van wegvallen Android Auto. Bij mij is dit echt specifiek op de grens tussen NL-BE. Verder merk ik na ca. 5 minuten een wegvallende verbinding van 1 seconde.
Nu komt het grappige, of juist eigenlijk totaal niet... Mijn auto is te nieuw en staat nog niet gemarkeerd als (ik noem het maar) 'probleemgeval'. Ze kunnen/mogen dus niets doen aan mijn auto. Ik moet wachten tot Skoda mij gaat benaderen. De eerste auto's die ze nu aan het inplannen zijn komen in april aan bod.
Sta je dan, splinternieuwe auto zonder goed werkende computer/software. Ik kan tot de 'reparatie' alleen in gastmodus gebruik maken van mijn auto. Geweldig... Ik ben momenteel aan het kijken of ik elders wel verder kom.
Daarnaast nog steeds last van wegvallen Android Auto. Bij mij is dit echt specifiek op de grens tussen NL-BE. Verder merk ik na ca. 5 minuten een wegvallende verbinding van 1 seconde.
Tijdje geleden gelezen dat er hier een Enyaq 'gebricked' was doordat de laadpaal de laadstroom constant aan het variëren was of te veel starts/stops had.
Ik heb zojuist geprobeerd de Enyaq 85 op te laden uitsluitend op zonnestroom en de Zappi V2.1 deze zelf te laten variëren op 1 en 3 fasen.
Op de Eco+ stand en minimale groene stroom op 100% met hier een wasmachine draaiend en af en toe de airco valt het PV vermogen onder de 4,2kW en gaat de Zappi daarmee dus terugschakelen naar 1 fase vermoed ik.
Na een 20minuten kreeg ik de melding dat het laden klaar was vanuit de Enyaq app.
(Van 30 naar 32%)
Is er een beveiliging ingebouwd die de Enyaq beschermd?
Op het scherm stond (direct laden tot 0%)
En vanuit de app kon ik ook niets refreshen
(Charging state unavailable)
Fysiek moest ik de Enyaq ontkoppelen en weer koppelen.
/f/image/5OvzN9EuMesZxj1IhGokpIfw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gfWXVeJaC9Qx5oJHXLFIqTCF.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb zojuist geprobeerd de Enyaq 85 op te laden uitsluitend op zonnestroom en de Zappi V2.1 deze zelf te laten variëren op 1 en 3 fasen.
Op de Eco+ stand en minimale groene stroom op 100% met hier een wasmachine draaiend en af en toe de airco valt het PV vermogen onder de 4,2kW en gaat de Zappi daarmee dus terugschakelen naar 1 fase vermoed ik.
Na een 20minuten kreeg ik de melding dat het laden klaar was vanuit de Enyaq app.
(Van 30 naar 32%)
/f/image/5OvzN9EuMesZxj1IhGokpIfw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gfWXVeJaC9Qx5oJHXLFIqTCF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1boyUZwupasUMyBR3Atr7lOG.png?f=fotoalbum_large)
De Isolatorweg ken ik wel. Nu gebruik ik alleen de auto kaal en heb ik zelf nergens last van.speedo1983 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:46:
[...] Er moet iets zijn wat het systeem triggert dat ik een kerstboom aan erros krijg. Wat weet ik niet. Ben benieuwd of andere Enyaqs dit ook hebben of dat dit alleen bij mij is. Zoals gezegd is het na een paar seconde ook weer weg
Twee locaties
Viaductweg, maastricht
Klein puntje, geen idee of het er toe doet; jouw beide punten zijn in de buurt van de spoorweg.
Hierop aanvullend,elektriekert schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:21:
Tijdje geleden gelezen dat er hier een Enyaq 'gebricked' was doordat de laadpaal de laadstroom constant aan het variëren was of te veel starts/stops had.
(Van 30 naar 32%)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Enyaq lijkt zichzelf tegen te veel starts en stops te beschermen, ik heb nog niet kunnen vinden hoe of wat, maar nadat ik ik de Zappi op single phase had gezet en 100% groene stroom was soms de stroom vraag vanuit het huis groter waardoor er minder dan 1,4kW beschikbaar was voor het laden.
Hierdoor stopte het laden, kreeg ik in de app van Skoda ‘charging unavailable ‘ en gaf de auto op het scherm aan ‘laden tot 0%’
@elektriekert Ik gebruik evcc i.c.m. mijn Alfen paaltje om iets soortgelijks te doen.
Hij gaat standaard pas uit als er vijf minuten lang onvoldoende PV overschot is. Bij mij werkt het altijd zonder slag of stoot.
Gaat de zappi direct uit, als er niet voldoende PV opwek is? En dan mogelijk na een minuut of zo weer aan? Of zit er wel een vertraging in? Of moet je dan meteen naar een andere "eco"-modus?
Hij gaat standaard pas uit als er vijf minuten lang onvoldoende PV overschot is. Bij mij werkt het altijd zonder slag of stoot.
Gaat de zappi direct uit, als er niet voldoende PV opwek is? En dan mogelijk na een minuut of zo weer aan? Of zit er wel een vertraging in? Of moet je dan meteen naar een andere "eco"-modus?
Ik gebruik de jedlix app die ongeveer hetzelfde doet maar dan in samenspraak met de energieleverancier (het is een publieke paal, en ik krijg korting door de app te gebruiken).
Ik sluit hem 'savonds aan en hij gaat dan alleen laden op de momenten dat Enexis weinig net congestie ziet of op lagere snelheid.
In de app kan ik ook nog aangeven hoeveel die wel minimaal moet laden ook al is er geen moment, dus bv minimaal opladen tot 35%. En ook hoe laat de auto echt klaar moet zijn met laden.
Ook nog geen issues gehad daarmee, en laad dus eigenlijk elke keer als ik laad op die manier.
Ik sluit hem 'savonds aan en hij gaat dan alleen laden op de momenten dat Enexis weinig net congestie ziet of op lagere snelheid.
In de app kan ik ook nog aangeven hoeveel die wel minimaal moet laden ook al is er geen moment, dus bv minimaal opladen tot 35%. En ook hoe laat de auto echt klaar moet zijn met laden.
Ook nog geen issues gehad daarmee, en laad dus eigenlijk elke keer als ik laad op die manier.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik heb het hier altijd. Staat inderdaad een flinke zendmast.speedo1983 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:46:
[...]
Er moet iets zijn wat het systeem triggert dat ik een kerstboom aan erros krijg. Wat weet ik niet. Ben benieuwd of andere Enyaqs dit ook hebben of dat dit alleen bij mij is. Zoals gezegd is het na een paar seconde ook weer weg
Twee locaties
Viaductweg, maastricht
Ik heb nog niet scherp wat de voorwaarden van de Enyaq zijn om door te blijven laden, of dat er vanuit de Skoda zelf opnieuw gestart kan worden.JanHenk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:24:
@elektriekert Ik gebruik evcc i.c.m. mijn Alfen paaltje om iets soortgelijks te doen.
In de Eco mode blijft de laadpaal wel laden met minimaal 1,4kW ongeacht of dit van het net komt of niet. (0,6kW van PV +0,8kW netstroom is dan ook mogelijk.) En bij 0kW PV blijft de laadstroom dus 1,4kW vanuit het net.
Edit: Eco+ is dus wel direct de laadpaal uit!
Die Eco+ modus lijkt me niet echt bevorderlijk voor de auto. Stel je tapt wat heet water uit je Quooker en die schiet aan met 2000 Watt, als dan meteen de auto afknalt, terwijl die Quooker 10 seconden later weer stopt met z'n vat verwarmen... En dat ie daarna weer aan gaat.elektriekert schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:00:
[...]
Ik heb nog niet scherp wat de voorwaarden van de Enyaq zijn om door te blijven laden, of dat er vanuit de Skoda zelf opnieuw gestart kan worden.
In de Eco mode blijft de laadpaal wel laden met minimaal 1,4kW ongeacht of dit van het net komt of niet. (0,6kW van PV +0,8kW netstroom is dan ook mogelijk.) En bij 0kW PV blijft de laadstroom dus 1,4kW vanuit het net.
Edit: Eco+ is dus wel direct de laadpaal uit!
Dan snap ik wel dat de Enyaq in een storing schiet.
Ik zou de Eco-mode gebruiken dan persoonlijk, dat lijkt me beter voor laadpaal en auto. Maar je wil ook niet dat ie gaat doorladen terwijl de zon al onder is, eigenlijk... Geen idee hoe de zappi werkt.
Zelf heb ik dus een vertraging op het uitschakelen, heb hem zelfs op 10 minuten gezet. Dus hij stopt wel met laden, maar pas als er tien minuten lang geen zonne-overschot meer is, in de praktijk als ie bijna onder is...
Let op dat eco niet echt zuinig is. Elke auto heeft paar honderd watt stroomverbruik als die aan staat, die ben je gelijk kwijt van je 1300W. En als de batterij te koud is springt ook nog een PTC van 5-6 kW aan om batterij op temperatuur te krijgen en houden en lithium plating te voorkomen.
Ik zou lekker nu je nog kan salderen gewoon met max snelheid opladen als het goedkoop is. Zonnestroom zelf gebruiken komt volgende maand wel, dan staat de zon hoger en is veel meer beschikbaar.
Ik zou lekker nu je nog kan salderen gewoon met max snelheid opladen als het goedkoop is. Zonnestroom zelf gebruiken komt volgende maand wel, dan staat de zon hoger en is veel meer beschikbaar.
Da's bij mijn laadpaal van Smappee wel zo. Ik ben soms dik aan het kloten met dat ding omdat de paal net wel of net niet op 1 of 3 fasen wil laden. Dus dan laadt de Enyaq even, stop ik het omdat het niet gaat hoe ik het wil (want capaciteitstarief in BE is geen lachertije), begin ik opnieuw te laden, stop ik het weer want de app negeert mijn instellingen, enz. tot ik het opgeef en de auto dan maar niet oplaadt. Nog nooit heeft de Enyaq zélf gezegd van, fuck it, bekijk het maar met je geprutsJanHenk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:21:
[...]
Die Eco+ modus lijkt me niet echt bevorderlijk voor de auto. Stel je tapt wat heet water uit je Quooker en die schiet aan met 2000 Watt, als dan meteen de auto afknalt, terwijl die Quooker 10 seconden later weer stopt met z'n vat verwarmen... En dat ie daarna weer aan gaat.
Dan snap ik wel dat de Enyaq in een storing schiet.
@w00key Lithium plating vindt toch alleen plaats bij koude temperaturen én hoge stromen? Da's bij 1,3 kW net niet het geval? Ik merk alleszins niet veel verlies. Sure, 1,3 kW is retetraag maar da's oke in mijn situatie. Ik hoef niet per se elke dag op de baan te zijn (of ver te rijden).
Bij mij werkt het ook altijd wel. Maar ik zou overmatig schakelen sowieso willen voorkomen, dat is niet goed voor het spul.RangedNeedles schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:48:
[...]
Da's bij mijn laadpaal van Smappee wel zo. Ik ben soms dik aan het kloten met dat ding omdat de paal net wel of net niet op 1 of 3 fasen wil laden. Dus dan laadt de Enyaq even, stop ik het omdat het niet gaat hoe ik het wil (want capaciteitstarief in BE is geen lachertije), begin ik opnieuw te laden, stop ik het weer want de app negeert mijn instellingen, enz. tot ik het opgeef en de auto dan maar niet oplaadt. Nog nooit heeft de Enyaq zélf gezegd van, fuck it, bekijk het maar met je gepruts
@elektriekert Kun je er niet omheen werken met die ECO-modus? Kijken wat ie dan zegt/doet?
Dat ben ik met je eens!JanHenk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:21:
[...]
Die Eco+ modus lijkt me niet echt bevorderlijk voor de auto. Stel je tapt wat heet water uit je Quooker en die schiet aan met 2000 Watt, als dan meteen de auto afknalt, terwijl die Quooker 10 seconden later weer stopt met z'n vat verwarmen... En dat ie daarna weer aan gaat.
Het is voor mij even uittesten nu we een paar dagen zonnig weer hebben wat goed werkt.
Leuk dat een paar knaken 'direct' in je auto kan pompen maar het moet de hardware niet slopen natuurlijk
Het plan is om de laadpaal ook aan HA te koppelen, voorlopig heb ik nog genoeg andere zaken die voorrang hebben dus deze komt op het lijstjeIk zou de Eco-mode gebruiken dan persoonlijk, dat lijkt me beter voor laadpaal en auto. Maar je wil ook niet dat ie gaat doorladen terwijl de zon al onder is, eigenlijk... Geen idee hoe de zappi werkt.
Zelf heb ik dus een vertraging op het uitschakelen, heb hem zelfs op 10 minuten gezet. Dus hij stopt wel met laden, maar pas als er tien minuten lang geen zonne-overschot meer is, in de praktijk als ie bijna onder is...
Klopt, verlies is een stuk groter.w00key schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:37:
Let op dat eco niet echt zuinig is. Elke auto heeft paar honderd watt stroomverbruik als die aan staat, die ben je gelijk kwijt van je 1300W. En als de batterij te koud is springt ook nog een PTC van 5-6 kW aan om batterij op temperatuur te krijgen en houden en lithium plating te voorkomen.
Volgens het instructie boekje kan je het beste tussen de 7 en 11kW laden. Er staat niet specifiek waarom helaas.
Inderdaad, met het salderen nu is er niets aan de hand.
Vanaf eind mei gaat daar wel verandering inkomen voor ons. Dus wil ik al wel de mogelijkheden van de opaal uitproberen natuurlijk
[ Voor 11% gewijzigd door elektriekert op 18-02-2025 18:23 ]
Met ecomodus werkt het primaJanHenk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:45:
[...]
Bij mij werkt het ook altijd wel. Maar ik zou overmatig schakelen sowieso willen voorkomen, dat is niet goed voor het spul.
@elektriekert Kun je er niet omheen werken met die ECO-modus? Kijken wat ie dan zegt/doet?
Dat stomme laadklep-slot-ding! Inmiddels doet het slot, ook bij zelf indrukken, niet meer ‘dicht blijven zitten’ . Vandaag uiteindelijk ruim 350 km gereden met openstaande klep.
Met dit issue kan ik gelukkig wel altijd laden maar tsjonge wat een inferieur stuk techniek.
Ondanks prive-koop en ik van plan was veel langer met deze wagen te gaan doen, ben ik dat toch steeds meer aan het heroverwegen door dit soort gedoe; maar wat dan he?
Met dit issue kan ik gelukkig wel altijd laden maar tsjonge wat een inferieur stuk techniek.
Ondanks prive-koop en ik van plan was veel langer met deze wagen te gaan doen, ben ik dat toch steeds meer aan het heroverwegen door dit soort gedoe; maar wat dan he?
[ Voor 23% gewijzigd door elmoxx op 19-02-2025 08:28 ]
Festina lente
Ha de laadklep open laten staan, daar kan ik me toch verhalen over vertellen. Ok ok ik ben zelf nogal verstrooid, dus dat ding staat vaak open, maar ik ben nog niet de straat uit of, er hebben 3 mensen naar me gezwaaid alsof ik een koffer op t dak heb liggen, en bij het eerste verkeerslicht waar ik stil sta stapt iemand uit om me aan het raam te vertellen dat mijn klep open staat (en hem dan dicht doet)
Ik zou het doen!
Jammer is dat, begrijp helemaal wat je bedoelt. Daarnaast lijkt het tegenwoordig met alle auto's wel wat te zijn.elmoxx schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:41:
Met een Kia is het hun probleem voor 7 jaar, Hyundai 5. Toyota, jammer dat ze echt slechte EVs maken, 10.Boeie schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:55:
[...]
Jammer is dat, begrijp helemaal wat je bedoelt. Daarnaast lijkt het tegenwoordig met alle auto's wel wat te zijn.
Na zoveel jaren garantie is het wel afgeschreven en alle kinderziektes opgelost, zoals een zwakke laadpoort klep slotje.
Renault geeft ook maar 2 jaar maar je kan het voor weinig verlengen, dus dat is ook nog een optie. Maar die lijkt wel meer gekkigheden te hebben, zoals een overmatig luide warmtepomp bij onverwachte momenten / vooral in de woonwijk bij de Scenic. Dat is nog versie 1.1 ipv Enyaq die al enkele jaren bestaat.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.