Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:15
cryptapix schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:40:
[...]

Het is vaker berekend; die warmtepomp kan niet uit in 4-5 jaar lease. En ook bij privé aankoop duurt het vele jaren voor het uit kan. Je moet het doen voor het comfort (range) en niet voor het geld.
Of 2e hands, anders doe je het sowieso niet voor het geld :*)
Ik heb de goedkoopste iV80 in Nederland gekocht afgelopen zomer. Warmtepomp, trekhaak, privacy glass, matrix lampen, stoelverwarming, snellaad optie etc zat er allemaal in

Het voordeel van 2e hands, veel goedkoper en veel opties zorgen niet voor een hogere prijs als 2e hands :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davege
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-05 16:15
davege schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Vorige week woensdag (8/1) module laten vervangen. Tot op heden nog steeds geen succes om te verbinden met Skoda Connect :(
Na veel pogingen is het mij donderdag 23/1 toch uiteindelijk gelukt om de connectie te maken.
Verder blijf ik zeer tevreden over mijn 85x L&K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:07
jvbijleveld schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Een hybride dus. Precies wat @Autohillenga al aangaf niet efficient te zijn. Je vergist je hier dat een range extender niet zomaar iets wat je even bij prikt. Het is een volledige brandstofmotor, met koeling, smering én brandstof. Om volledig als range extender te kunnen functioneren, moet de brandstofmotor ook onder álle omstandigheden voldoende vermogen kunnen leveren om de accus op te laden. Dus ook auto vol beladen, met aanhanger en bij -10. Als je daar niet aan kunt voldoen, sta je alsnog na x100 km met een lege accu én een lege brandstof tank te laden. Het 3voudige aan vermogen (dus 45kw, en dan nog niet eens als piekbelasting) is al gauw nodig om een auto met dit gewicht aan de gang te houden.
Sja als je batterij bijna leeg is kan je ook prima even inhouden, zeker met een aanhanger. Chillen tussen de vrachtwagens kost bijna geen stroom.

Zelfs een Buzz rijdt 206 Wh/100km @ 90 kph (GPS), dus bijna "100" op de dashboard. Dat is nog geen 19 kW.

Overigens zwaar oneens dat de Range Extender alle werk moet doen. Laad gewoon ff een half uur tot 80% en als je daarna 20 van de 25 kW daaruit haal kan je in 1x door zonder stops naar Oostenrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-05 20:36
Voorverwarmen gaat weer eens niet lukken vandaag, krijg sinds gisteravond 18:00 geen data meer van de servers binnen.

Zal na 09:00 wel weer fixed worden zoals gebruikelijk, want verwachten dat de dienst 24/7 werkt zou toch gek zijn hè

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:09
sPENKMAN schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:41:
Voorverwarmen gaat weer eens niet lukken vandaag, krijg sinds gisteravond 18:00 geen data meer van de servers binnen.

Zal na 09:00 wel weer fixed worden zoals gebruikelijk, want verwachten dat de dienst 24/7 werkt zou toch gek zijn hè
Vreemd, ik heb in de app om 6.55 op voorverwarmen geklikt en had om 7.10 een prima warme auto. Ik dacht dat die storingen altijd iedereen troffen?

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 27-01-2025 08:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:19

rammes

koekebakker 1e klas

Waarom stel je niet in dat hij elke ochtend voorverwarmd. Dan heb je dat probleem met geen toegang tot de server ook niet meer.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicko444
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 06:41
Na een poos meelezen hier toch maar even een post vanuit mij. Er wordt binnenkort een auto vanuit het werk beschikbaar gesteld waar ik met een leaseconstructie gebruik van kan maken. Ik heb een gezin met 2 jonge kinderen en rij privé nu een station. Zelf ben ik bijna 2 meter dus het behouden van de ruimte op zowel de achterbank als kofferbak is voor ons ontzettend belangrijk. Mijn twijfel zat tussen de Kodiak of de Enyaq maar na een proefrit gemaakt te hebben in een Enyaq was ik direct verkocht. Wat een fijne en grote wagen zeg, dit was ook mijn eerste kennismaking met het zelf rijden in een EV.

Na een week of 2 zoeken en speuren is mijn oog gevallen op een Enyaq Sportline 80 uit eind 2023 met circa 25k op de teller. Volgens mij zon beetje alle opties behalve een trekhaak en warmtepomp. De kleur is brilliant grey, wat een prachtwagen! Deze is inmiddels aangeschaft en wordt volgende week geleverd!

Ondertussen ben ik al druk met het regelen van mijn laadpaal thuis en wat andere randzaken. Liander heeft helaas aangegeven dat het wel 2 jaar kan duren voordat mijn aansluiting verzwaard wordt naar 3 fase. Dat wordt dus voorlopig vooral laden op het werk of aan de snelladers. Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben? Is die 2 jaar heel ruim geschat of kan dit echt wel dusdanig lang duren?

Dan nog even wat praktische vragen over de enyaq:
Ik lees best veel klachten over de app en de connectiviteit, dat de auto niet bereikbaar is etc. Daarnaast lees ik ook wel berichten dat het verbeterd is de laatste tijd. Gezien bovenstaand bericht lijkt dat niet zo, is het echt nog zo erg?

Klopt het dat elke enyaq uit 2023 (sportline?) standaard dynamische richtingaanwijzers achter heeft? Ik kan dit nergens terugvinden.

Ik heb ook een proefrit gemaakt in een Enyaq first edition die ook aardig was uitgerust (fiscale waarde 65k+!!?). In die auto merkte ik dat hij automatisch afremde voor kruispunten, stoplichten en bochten. Ik vermoed dat dit gedaan wordt door de zogenaamde travel assist. Is dit iets wat standaard aanwezig is vanaf bepaalde modellen/uitrustingsniveau's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Nicko444 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:49:
Ondertussen ben ik al druk met het regelen van mijn laadpaal thuis en wat andere randzaken. Liander heeft helaas aangegeven dat het wel 2 jaar kan duren voordat mijn aansluiting verzwaard wordt naar 3 fase. Dat wordt dus voorlopig vooral laden op het werk of aan de snelladers. Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben? Is die 2 jaar heel ruim geschat of kan dit echt wel dusdanig lang duren?
Geen idee, maar op werk en aan snelladers is prima te doen. Ik laad thuis weinig.
Ik lees best veel klachten over de app en de connectiviteit, dat de auto niet bereikbaar is etc. Daarnaast lees ik ook wel berichten dat het verbeterd is de laatste tijd. Gezien bovenstaand bericht lijkt dat niet zo, is het echt nog zo erg?
Af en toe; eigenlijk alleen relevant bij verwarmen.
Klopt het dat elke enyaq uit 2023 (sportline?) standaard dynamische richtingaanwijzers achter heeft? Ik kan dit nergens terugvinden.
Sportline wel ja. https://www.skoda.nl/-/me...nyaq-iv---25-mei-2023.pdf
Zie prijslijst, luxe knipperlicht.
Ik heb ook een proefrit gemaakt in een Enyaq first edition die ook aardig was uitgerust (fiscale waarde 65k+!!?). In die auto merkte ik dat hij automatisch afremde voor kruispunten, stoplichten en bochten. Ik vermoed dat dit gedaan wordt door de zogenaamde travel assist. Is dit iets wat standaard aanwezig is vanaf bepaalde modellen/uitrustingsniveau's?
Dit is een instelling en heeft jouw sportline ook. Iets met voorspelling. Vreselijk irritant. Je kunt het gelukkig gewoon uitzetten.

Travel assist is wat anders en is fantastisch. Het houdt je netjes binnen de lijntjes.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 27-01-2025 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Na een poos meelezen hier toch maar even een post vanuit mij. Er wordt binnenkort een auto vanuit het werk beschikbaar gesteld waar ik met een leaseconstructie gebruik van kan maken. Ik heb een gezin met 2 jonge kinderen en rij privé nu een station. Zelf ben ik bijna 2 meter dus het behouden van de ruimte op zowel de achterbank als kofferbak is voor ons ontzettend belangrijk. Mijn twijfel zat tussen de Kodiak of de Enyaq maar na een proefrit gemaakt te hebben in een Enyaq was ik direct verkocht. Wat een fijne en grote wagen zeg, dit was ook mijn eerste kennismaking met het zelf rijden in een EV.

Na een week of 2 zoeken en speuren is mijn oog gevallen op een Enyaq Sportline 80 uit eind 2023 met circa 25k op de teller. Volgens mij zon beetje alle opties behalve een trekhaak en warmtepomp. De kleur is brilliant grey, wat een prachtwagen! Deze is inmiddels aangeschaft en wordt volgende week geleverd!

Ik heb 3 jaar enkel fasig thuis geladen, op een granny charger (2,6 kW) met een andere EV.
Tja je laad dan gewoon niet in een nacht vol, maar als je niet elke dag mega ver hoeft te rijden is dat geen ramp. Ik laad nu ook veel op in de wijk, als particulier is dat voor mij soms goedkoper.

Ik heb geen last van de connectiviteit issues, als ik hem wil verwarmen kan ik dat doen. Wel stel ik vaak uit voorzorg de avond van te voren de verwarming in, aangezien ik weet hoe laat ik de volgende dag vertrek. Hoef ik daar 's ochtends ook niet over na te denken.

Eh ik heb dynamische richtingaanwijzers, maar weet niet welke variant ik heb. Alleen dat het een 2020 model is :+
Idem met die automatisch afremmen, zit er bij mij ook op op mijn 2020 model.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 11:54
Mijn twijfel zat tussen de Kodiak of de Enyaq maar na een proefrit gemaakt te hebben in een Enyaq was ik direct verkocht. Wat een fijne en grote wagen zeg, dit was ook mijn eerste kennismaking met het zelf rijden in een EV.
Ik sta voor de zelfde keuze, Kodiaq PHEV of Enyaq 85, beide sportline. Ben erg benieuwd wat jouw de doorslag heeft doen geven? of was jouw vergelijk niet met een Kodiaq PHEV, maar enkel een verbrandings motor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicko444
mvank schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:44:
[...]

Ik sta voor de zelfde keuze, Kodiaq PHEV of Enyaq 85, beide sportline. Ben erg benieuwd wat jouw de doorslag heeft doen geven? of was jouw vergelijk niet met een Kodiaq PHEV, maar enkel een verbrandings motor?
Ik heb gekeken naar de Karoq, Kodiaq en Enyaq waarbij de Karoq eigenlijk vrij snel afviel ivm kofferbak ruimte. Daarnaast wordt er vanuit mijn werkgever alleen gekeken naar aanschafprijs i.t.t. fiscale waarde. Wat mij opviel is dat een jong gebruikte, goed uitgeruste Enyaq een stuk goedkoper is dan een vergelijkbare Kodiaq. Dus er was gewoonweg meer keuze binnen het gestelde budget. Ik heb een gezin met 2 kleine kids dus een 7 zitter is voor mij ook niet perse nodig. Daarbij komt ook nog het fiscale voordeel van een elektrische auto (eerste 30k 16%, scheelt me bijna 80 euro op maandbasis netto), niet geheel onbelangrijk.

Plus het feit dat ik de Enyaq persoonlijk mooier vind en echt fantastisch vind rijden. Mijn advies is om voor jezelf ook dat rekensommetje te maken en in beide auto's goed proef te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 10:45
JanHenk schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:52:
Ik heb hier eerder al eens een analyse gemaakt van hoe die warmtepomp op MEB platform werkt. Mijn conclusie is dat het een onnodig stuk techniek is. Bij warmtepomp denken wij aan een klassieke L/L c.q. airco variant die omkeerbaar is. Helaas zit dat er niet in.

De warmtepomp heeft als bron alleen het koelcircuit van de batterij. Hij kan dus warmte uit de batterij halen en afgeven t.b.v. de cabineverwarming.

Daar heb je dus geen reet aan als je batterij ook koud is, alle warmte komt dan simpelweg van de PTC heater. Met of zonder warmtepomp.

Pas op lange ritten met (meermaals) snelladen, heb je profijt van de warmtepomp. Immers warmt de batterij met/door snelladen op tot zo'n 45/50 graden en dan kun je pas daadwerkelijk warmte hieruit benutten. Ik weet niet hoe vaak jullie dat doen, maar in mijn geval is dat in de levensduur van de Enyaq nog maar twee ritten geweest dat ik er profijt van had.

Ik heb hem zelf, maar mijn advies, bestel het niet.

Andere auto's hebben weer andere warmtepomp-systemen, die mogelijk efficiënter zijn. Kijk goed naar hoe de techniek werkt en hoe dat in jouw use-case past.
Om hier nog even op in te haken, je hebt er inderdaad weinig aan. Afgelopen week een paar langere ritten gehad (260-290km) en na een tijdje rijden gaat zelfs de kachel alleen maar koud blazen, ook al staat hij op 20/20.5. Ik heb ook een WP, dus als hij de hitte niet uit de accu krijgt gaat hij maar koud blazen.

Overigens waren die ritten met een gemiddeld gebruik van 22kWh/100km, 100% vertrokken en met 10 en 8% aangekomen. Op de autobahn met 120/130 en in NL 110. (WLTP 548, werkelijk 300/310, ±45% minder :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 11:54
Nicko444 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:32:
[...]
Mijn advies is om voor jezelf ook dat rekensommetje te maken en in beide auto's goed proef te rijden.
Mijn situatue is dat ik alleen nieuw kan bestellen. En huidge config van Kodiaq PHEV Sportline en Enyaq 85 Sportline komen op zelfde netto kosten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Boeie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:25:
[...]

Om hier nog even op in te haken, je hebt er inderdaad weinig aan. Afgelopen week een paar langere ritten gehad (260-290km) en na een tijdje rijden gaat zelfs de kachel alleen maar koud blazen, ook al staat hij op 20/20.5. Ik heb ook een WP, dus als hij de hitte niet uit de accu krijgt gaat hij maar koud blazen.

Overigens waren die ritten met een gemiddeld gebruik van 22kWh/100km, 100% vertrokken en met 10 en 8% aangekomen. Op de autobahn met 120/130 en in NL 110. (WLTP 548, werkelijk 300/310, ±45% minder :+ )
Dat is niet wat ik lees elders, oa https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=898, en op SSP 811213 bijvoorbeeld hier: https://content.datarunners.net/content/SSP/811213.pdf

Als het koud blaast moet je gewoon je temperatuur hoger zetten. Dan is er warmtevraag en gaan er kleppen open.

Er zit een hele reeks aan warmtebronnen op dat systeem aangesloten. Batterij ja, maar ook de motor, drive inverter, charger inverter etc etc. In de eerste minuut in een Prius komt ook geen warmte uit de blower maar na 60 tellen op 1300 RPM, 2 kW netto stage 1 prewarming is het zo ver.

Als je normaal voor een minuut of 5 rij, op 10 kW load, dan heb je minimaal 2 kW x 5 minuten aan warmte in het systeem en kan de PTC chillen.

Verder, wat boeit zuinigheid en een grote batterij op korte ritjes? Je betaalt dik extra voor die laatste paar kWh voor de lange ritten, vooral nodig in de winter, en een warmtepomp helpt daar perfect bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeie
w00key schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Dat is niet wat ik lees elders, oa https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=898, en op SSP 811213 bijvoorbeeld hier: https://content.datarunners.net/content/SSP/811213.pdf

Als het koud blaast moet je gewoon je temperatuur hoger zetten. Dan is er warmtevraag en gaan er kleppen open.

Er zit een hele reeks aan warmtebronnen op dat systeem aangesloten. Batterij ja, maar ook de motor, drive inverter, charger inverter etc etc. In de eerste minuut in een Prius komt ook geen warmte uit de blower maar na 60 tellen op 1300 RPM, 2 kW netto stage 1 prewarming is het zo ver.

Als je normaal voor een minuut of 5 rij, op 10 kW load, dan heb je minimaal 2 kW x 5 minuten aan warmte in het systeem en kan de PTC chillen.

Verder, wat boeit zuinigheid en een grote batterij op korte ritjes? Je betaalt dik extra voor die laatste paar kWh voor de lange ritten, vooral nodig in de winter, en een warmtepomp helpt daar perfect bij.
Als ik mijn klima instel op 20.5 dan verwacht ik dat de auto de gehele rit op 20.5 blijft. Als ik na 1.5u rijden het koud begin te krijgen (ik rijd zonder winterjas ook ivm veiligheid :o ) dan houdt dat in dat hij niet op dezelfde temperatuur blijft. Iedere andere auto die ik tot nu toe heb gehad blijft netjes op temperatuur of wordt zelfs warmer, niet kouder. Ik baseer dit op mijn ervaring, niet op wat ik lees ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Boeie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:21:
[...]

Als ik mijn klima instel op 20.5 dan verwacht ik dat de auto de gehele rit op 20.5 blijft. Als ik na 1.5u rijden het koud begin te krijgen (ik rijd zonder winterjas ook ivm veiligheid :o ) dan houdt dat in dat hij niet op dezelfde temperatuur blijft. Iedere andere auto die ik tot nu toe heb gehad blijft netjes op temperatuur of wordt zelfs warmer, niet kouder. Ik baseer dit op mijn ervaring, niet op wat ik lees ;)
Je gebruikt je airco verkeerd. 20.5 is maar een getal, ergens waar die meet zal het wel correct zijn maar als je het gevoel krijg dat het te koud is zet je het toch lekker hoger?

Vaste installaties zoals Daikin, MHI laten je een correctie toepassen om de setpoint vs werkelijke temperatuur aan te passen, bijvoorbeeld omdat hij hoog hangt en op ooghoogte te koud is. Hoppa correctie +2 en het is prima, dan meet de unit 22 maar op normale leefhoogte is het 20 graden.

Geen enkele auto airco is zo precies gecalibreerd, en meningen over wat "20" moet doen verschilt. In de zomer hou ik vaak 19 aan, winter 21-22. Thuis staat dat ding op 22.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
@w00key van alle auto's waar ik in heb gereden is mijn Enyaq de enige waarbij dit gebeurt. Heb overigens niet in andere MEB platform auto's gereden. Diverse EV's, moderne, oude auto's. Je stelt de temperatuur in en het blijft hetzelfde.

Afgelopen rit heb ik hem omhoog gezet naar 21 en zelfs 22, maar het bleef nog steeds koud aan boord...

Het is trouwens niet de airco maar de 'Automatic' climate control (Climatronic) ;) dat ik hem verkeerd gebruik is een aardige stelling...

Ps, nog een leuk recent artikel van de website van Skoda over de winter: https://www.skoda.nl/nieu...-in-de-winter-minder-ver/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:23
Boeie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:55:
@w00key van alle auto's waar ik in heb gereden is mijn Enyaq de enige waarbij dit gebeurt. Heb overigens niet in andere MEB platform auto's gereden. Diverse EV's, moderne, oude auto's. Je stelt de temperatuur in en het blijft hetzelfde.

Afgelopen rit heb ik hem omhoog gezet naar 21 en zelfs 22, maar het bleef nog steeds koud aan boord...

Het is trouwens niet de airco maar de 'Automatic' climate control (Climatronic) ;) dat ik hem verkeerd gebruik is een aardige stelling...

Ps, nog een leuk recent artikel van de website van Skoda over de winter: https://www.skoda.nl/nieu...-in-de-winter-minder-ver/
Dit ervaar ik ook in mijn Enyaq, bij gelijkblijvende condities buiten moet ik ook de temperatuur soms aanpassen om het behagelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicko444
mvank schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Mijn situatue is dat ik alleen nieuw kan bestellen. En huidge config van Kodiaq PHEV Sportline en Enyaq 85 Sportline komen op zelfde netto kosten uit.
Heb je beide auto's al bereden? Ik vond de DSG automaat ook fantastisch rijden, toen ik echter daarna de Enyaq uitprobeerde was ik direct verkocht. Dit is dus echt persoonlijke voorkeur en ook wel een beetje appels met peren vergelijken denk ik, wat het niet perse makkelijker maakt. Elektrisch rijden betekent denk ik ook meer plannen en aanpassen (laden etc.). Ik moet dit zelf ook nog ontdekken maar dat is mijn vermoeden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
[...]

Dat komt doordat lucht die zich verplaatst altijd kouder aanvoelt ook al is het gelijk aan de lucht in de ruimte.
Dus stel, de auto is 16 graden, jij stelt in op 20 graden. Er komt 22 graden lucht uit de roosters.
De auto is nu 20 graden, de auto gaat nu 20 graden lucht blazen. Dan voelt het koud.
Ze zouden dan eigenlijk de frontale roosters 'uit' moeten zetten en alleen via het raam dan blazen om de temperatuur constant te houden.

De auto stand werkt niet zo auto als die moet. Want ik ben het met je eens. Ik vind dat als er climate control is je nooit eraan zou moeten hoeven zitten. (Snap de mensen die klagen over het moeilijk aanpassen van temp/fan snelheid ook niet) Als je het steeds aanpast is Climate Control overbodig, dan kan je beter gewoon een 'blauw/rood' draaiknop hebben :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-06 21:27
Bushie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:15:
[...]

Dit ervaar ik ook in mijn Enyaq, bij gelijkblijvende condities buiten moet ik ook de temperatuur soms aanpassen om het behagelijk te houden.
Volgens mij werkt de climatronic zo dat de ingeblazen lucht varieert in temperatuur o.b.v. de cabinetemperatuur. Je kunt met de OBD scanner die cabinetemperatuur ook mooi aflezen. Als je kort in de auto zit, is de cabinetemperatuur lager dan de ingestelde temperatuur. Gevolg: er wordt warme (verwarmde) lucht ingeblazen. Naarmate je langer in de auto zit, wordt de cabinetemperatuur steeds hoger. Tot op een gegeven moment dat de cabinetemperatuur gelijk is aan de ingestelde temperatuur. Vanaf dat moment stopt het verwarmen van de lucht (geleidelijk) en wordt dus minder warme lucht ingeblazen. Je ervaart dat vanaf dat moment als koude lucht. Je kunt dat voorkomen zoals @w00key aangeeft door de ingestelde temperatuur te verhogen. Het kan zijn dat dat anders is dan bij oudere auto's. Het lijkt mij dat dat voor een BEV bewust zo is ingeregeld om spaarzaam met energie om te gaan en niet nodeloos de lucht te blijven verwarmen. Wellicht is het slimmer om vanaf het moment dat je koude lucht voelt, de blazersnelheid te verlagen of zelfs de climatronic helemaal uit te zetten.

Overigens: ik ervaar hetzelfde als jullie omschrijven en vind het ook behoorlijk irritant. Maar ik kan het op de beschreven wijze wel verklaren en dat scheelt weer in de acceptatie... ;)

Edit:
Precies dus wat ook @Kodess schrijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kodess schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:01:
[...] Dat komt doordat lucht die zich verplaatst altijd kouder aanvoelt ook al is het gelijk aan de lucht in de ruimte.
Zolang de lucht kouder is dan je lichaam, als die warmer is zal bewegende lucht nog warmer aanvoelen.
Dus stel, de auto is 16 graden, jij stelt in op 20 graden. Er komt 22 graden lucht uit de roosters.
De auto is nu 20 graden, de auto gaat nu 20 graden lucht blazen. Dan voelt het koud.
Ze zouden dan eigenlijk de frontale roosters 'uit' moeten zetten en alleen via het raam dan blazen om de temperatuur constant te houden.
Heb je dit al als "bug" gemeld? (dat het nu niet gebeurd?)
De auto stand werkt niet zo auto als die moet. Want ik ben het met je eens. Ik vind dat als er climate control is je nooit eraan zou moeten hoeven zitten. (Snap de mensen die klagen over het moeilijk aanpassen van temp/fan snelheid ook niet) Als je het steeds aanpast is Climate Control overbodig, dan kan je beter gewoon een 'blauw/rood' draaiknop hebben :9
Inderdaad, geef me in de Enyaq maar die draaiknop.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:04
Ik reed vandaag terug van wintersport toen ik bij de laaste laadstop plotseling merkte dat de trommelrem rechtsachter bloed heet was. Ik kreeg warme schenen bij het insteken van de kabel en rook ook een brandlucht. Linksachter was gewoon koud. Voor het wegrijden na het laden de remmen en parkeerrem een keer extra gebruikt. Tevens na 10 en 50km extra gestopt om te controleren of de trommel weer warm werd, maar daarna niks meer aan de hand.
Iemand die dit herkent of weet wat er aan de hand geweest kan zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@BAJ82 Je hebt het goed aangepakt, maar ik zou toch even met de dealer overleggen. Sterker nog, ik zou ze zonder meer de rem laten onderzoeken, zeker als je nog garantie hebt. Ik zie niet in hoe je in een EV die het remmen begint met regenereren tegelijk "the accellerator" zou kunnen intrappen en tegelijk echt kunnen remmen. Alleen door een fout in de auto zou jij dus zelf de fout kunnen maken tijdens het rijden te remmen.

Die rem bleef dus iets teveel hangen en je hebt door hem (extra) aan te spannen de ruimte gegeven om te ontspannen. Heb je niets gemerkt aan de verbruikscijfers? Die rem opwarmen in de rijwind kost zeker ook wel de nodige energie.

Hm, terugdenkend aan wheeler dealers, in een te hete rem kan de remvoering loslaten. Onderzoeken dus.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-05 20:36
cryptapix schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:22:
[...]

Vreemd, ik heb in de app om 6.55 op voorverwarmen geklikt en had om 7.10 een prima warme auto. Ik dacht dat die storingen altijd iedereen troffen?
Klopt als een bus, blijkbaar geen algemene storing maar alleen mijn auto die de connectie kwijt was. Zodra ik de auto instapte werd de data namelijk wel bijgewerkt
rammes schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:41:
Waarom stel je niet in dat hij elke ochtend voorverwarmd. Dan heb je dat probleem met geen toegang tot de server ook niet meer.
Op een of andere manier heb ik daar nooit echt iets voor gevoeld, lekker moeilijk doen via HA heeft dan de voorkeur 8)7 Misschien toch maar eens gaan instellen en dan er maar aan denken het uit te zetten in de schoolvakanties

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
onetime schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:14:
@BAJ82 Je hebt het goed aangepakt, maar ik zou toch even met de dealer overleggen. Sterker nog, ik zou ze zonder meer de rem laten onderzoeken, zeker als je nog garantie hebt. Ik zie niet in hoe je in een EV die het remmen begint met regenereren tegelijk "the accellerator" zou kunnen intrappen en tegelijk echt kunnen remmen. Alleen door een fout in de auto zou jij dus zelf de fout kunnen maken tijdens het rijden te remmen.

Die rem bleef dus iets teveel hangen en je hebt door hem (extra) aan te spannen de ruimte gegeven om te ontspannen. Heb je niets gemerkt aan de verbruikscijfers? Die rem opwarmen in de rijwind kost zeker ook wel de nodige energie.

Hm, terugdenkend aan wheeler dealers, in een te hete rem kan de remvoering loslaten. Onderzoeken dus.
Ik laat er zeker even naar kijken. Of het nou nog een keer gebeurd of niet, de rem heeft sowieso een flinke optater gehad. Buitenkant ziet er zelfs licht verkleurd uit nu door de heatcycle.

Aan het verbruik was niks te merken, maar dat kwam ook omdat ik continue 120-130kmh-1 reed in Duitsland. Dan is het moeilijk vergelijken met het normale verbruik.

Weet iemand of de parkeerrem links of rechts achter zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:10
[...]

Helaas is dit al een issue vanaf dag 1 met de Enyaq (rijder van het eerste uur). Wat helpt is de ventilator handmatig op voeten en vooruit zetten. Dit scheelt voor mijn gevoel ca. 80% omdat je de koude luchtstroom minder direct voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:10

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Wel of geen jas in de auto, rangeextenders, EV vs ICE: allemaal (of niet allemaal) interessante discussies, maar in ieder geval geen discussie om het grote Škoda ENYAQ iV topic te voeren. Ben je je post kwijt dan weet je waarom :)

Graag weer ontopic verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ik herken die warmtediscussie eigenlijk niet echt. Uiteraard voelt de lucht warm zolang de cabine aan het opwarmen is, maar de hoeveelheid koude lucht die ik voel als de cabine eenmaal op temperatuur is, is zeer beperkt. Ik voel wel heel licht wat koude lucht, maar zeker niet zo erg dat ik het koud krijg. Ook niet op lange ritten (diverse vakanties van 800-1250km enkele reis). En ik rijd altijd zonder jas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-04 08:57
Gewoon roepen: 'hey Laura, ik heb het koud' en dan wordt het vanzelf weer warmer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 14:08
sPENKMAN schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:45:
[...]

Op een of andere manier heb ik daar nooit echt iets voor gevoeld, lekker moeilijk doen via HA heeft dan de voorkeur 8)7 Misschien toch maar eens gaan instellen en dan er maar aan denken het uit te zetten in de schoolvakanties
Het via HA doen omdat het kan is idd een leuke mindset, jammer dat VAG/CARIAD in 2002 is blijven hangen qua autoscaling API's.

Alternatief kun je idd de scheduler instellen en dan vervolgens met HA deze scheduler aan/uit zetten (want ja, daar heb je ook controle over in HA _/-\o_ ). Dit is inderdaad hoe ik het ook doe: ik heb 2 schedulers ingesteld op "vroeg weg" of "laat weg" en kan in HA de avond ervoor (als de servers niet overbelast zijn) de een of de ander activeren. In de praktijk staat altijd de vroege aan en zet ik het via HA uit als ik weet dat ik niet wegga (en eraan denk.. :+ ) Omdat de auto dit commando dus in de avond ontvangt en vervolgens 's ochtends zelf uitvoert werkt het altijd O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 11:10
cryptapix schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:02:
Ik herken die warmtediscussie eigenlijk niet echt. Uiteraard voelt de lucht warm zolang de cabine aan het opwarmen is, maar de hoeveelheid koude lucht die ik voel als de cabine eenmaal op temperatuur is, is zeer beperkt. Ik voel wel heel licht wat koude lucht, maar zeker niet zo erg dat ik het koud krijg. Ook niet op lange ritten (diverse vakanties van 800-1250km enkele reis). En ik rijd altijd zonder jas.
Dit issue komt ieder jaar weer naar boven.
Als het onder de 5 graden ofzo is, gaat om de zoveel tijd de auto koude lucht blazen (3 minuten ofzo) , om daarna weer warme lucht te gaan blazen.

Denk dat de warme lucht dan elders nodig is, denk aan het defrosting principe van de airco thuis.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik ben wel beetje teleurgesteld in het verbruik van de Enyaq, tov. mijn Kona. Scheelt zo 25%. Zelfs met heel rustig rijden verbruikt de Enyaq nog steeds heel fors. Leuk zo'n 80kWh accu, maar hij komt net zo ver als mijn Kona met 64kWh.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

SunshineCompany schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:55:
Ik ben wel beetje teleurgesteld in het verbruik van de Enyaq, tov. mijn Kona. Scheelt zo 25%. Zelfs met heel rustig rijden verbruikt de Enyaq nog steeds heel fors. Leuk zo'n 80kWh accu, maar hij komt net zo ver als mijn Kona met 64kWh.
In de zomer ben je het weer vergeten 8)

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrujeriA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:04
Ik ben het volledig met bovenstaande eens. Uiteraard is de Enyaq groter en zwaarder (700kg dacht ik?) maar met nieuwere techniek qua Electromotoren en acccu's had ik er meer van verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:03

Ankh

|true

Toch net zo gek? De Kona is kleiner...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfbAwfF_yNLPjKlJvcl3gSyZqsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ljpk86Cb2lUrfTOtFKHvaOU0.png?f=fotoalbum_large

Alleen obv het gewicht is de enyaq 15% zwaarder...

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mwoah, gewicht maakt op het vlakke weinig uit als je eenmaal beweegt. En zwaarder is ook meer opladen bij afremmen. Verder is de auto een stuk nieuwer, en 'slechts' 500kg zwaarder (1700 vs 2200). Frontaal oppervlak is wel stuk groter. M'n vrouw was not amused over 't bereik op dit moment.. ;)

Verder; dat recuperatief remmen.. kun je dat instellen dat het altijd op stand 3 staat?

En wat ik ook irritant vind; je kan met je flippers niet afremmen. Die flippers heb je voor jan met de korte achternaam? Of mis ik wat. En One Foot Driving, kan dat? Dat je helemaal tot stilstand komt? Oh, en niet wegrollen als je je rem loslaat, ook niet echt fantastisch.

Mooie grote auto, luxe.. maar mijn 6 jaar oude Kona doet het beter. Ook qua rijden, trouwens, binnen de lijnen houden kan de Enyaq echt niet goed. Of kan ik dat ook anders instellen?

[ Voor 40% gewijzigd door SunshineCompany op 29-01-2025 19:12 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
water_escape schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:34:
[...]

Dit issue komt ieder jaar weer naar boven.
Als het onder de 5 graden ofzo is, gaat om de zoveel tijd de auto koude lucht blazen (3 minuten ofzo) , om daarna weer warme lucht te gaan blazen.

Denk dat de warme lucht dan elders nodig is, denk aan het defrosting principe van de airco thuis.
Ik heb mijn auto nu een jaar en ben er twee keer mee naar Oostenrijk (850km enkele reis) en een keer naar oost Polen (1250km enkele reis) gereden in koude omstandigheden maar heb echt geen last gehad van koude lucht. Wellicht omdat ik de blazers niet naar me toe heb gericht? Mijn passagiers heb ik ook niet horen klagen overigens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:32

elmoxx

xx xx xx

SunshineCompany schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:06:
Mwoah, gewicht maakt op het vlakke weinig uit als je eenmaal beweegt. En zwaarder is ook meer opladen bij afremmen. Verder is de auto een stuk nieuwer, en 'slechts' 500kg zwaarder (1700 vs 2200). Frontaal oppervlak is wel stuk groter. M'n vrouw was not amused over 't bereik op dit moment.. ;)

Verder; dat recuperatief remmen.. kun je dat instellen dat het altijd op stand 3 staat?

En wat ik ook irritant vind; je kan met je flippers niet afremmen. Die flippers heb je voor jan met de korte achternaam? Of mis ik wat. En One Foot Driving, kan dat? Dat je helemaal tot stilstand komt? Oh, en niet wegrollen als je je rem loslaat, ook niet echt fantastisch.

Mooie grote auto, luxe.. maar mijn 6 jaar oude Kona doet het beter. Ook qua rijden, trouwens, binnen de lijnen houden kan de Enyaq echt niet goed. Of kan ik dat ook anders instellen?
  • Ik denk dat je B stand wilt gebruiken, dan remt hij altijd maximaal als je je stroompedaal loslaat
  • Flippers heb ik ook nooit begrepen. In de B-stand hebben ze zowiezo geen nut volgens mij
  • Helemaal one-foot kan niet. Hij blijft uiteindelijk op een km of 8 ph doorrijden.
  • De optie om niet weg te rollen als je je rem loslaat, die is er zeker. Zoek daarvoor naar 'auto-hold'. Werkt echt super: Bij stilstand heel klein tikje op de rem en daarna kun je je voet gelijk loslaten
  • (naam aangepast, had verkeerde naam in mijn hoofd, dank [~RubenSaurus] )
  • Binnen de lijnen houden is afhankelijk van of je voldoende luxe hebt gekocht. Als je enkel gewone cruise control hebt, dan mis je volgens mij ook de functie om vloeiend de lijnen te volgen

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-04 08:57
'Auto-Hold' is het volgens mij, tenminste dat zie ik altijd in mijn beeldscherm staan bij het stoplicht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Mwoah, gewicht maakt op het vlakke weinig uit als je eenmaal beweegt.
Klopt / mee eens.
En zwaarder is ook meer opladen bij afremmen.
Ik voorkom echt remmen tijdens normaal rijden, op de laatste 6km/h na.
Ik kijk vooruit en laat hem uitrollen. Ik ben niet zo iemand die zo snel mogelijk stil wil staan bij het stoplicht.
Ik probeer ook te voorkomen dat hij na een hobbel in de regeneratie duikt (op ACC) en daarmee extra verliezen introduceert.
Verder is de auto een stuk nieuwer, en 'slechts' 500kg zwaarder (1700 vs 2200). Frontaal oppervlak is wel stuk groter. M'n vrouw was not amused over 't bereik op dit moment.. ;)
Ik heb momenteel weer een bereik van rond de 500km. Ik rij niet rond in een sauna...
Rijstijl, rechter voet, is erg bepalend voor het gebruik. Zie ook de topicstart.
Dat doe je met de flippers. Links standje omhoog, rechts standje lager.
Na inschakelen ACC is het weg.
Je moet één van deze dingen doen om stand <D> niet in stand <B> te laten veranderen. Vind ik een grote fout.
En wat ik ook irritant vind; je kan met je flippers niet afremmen.
Ik rem geregeld af met de linker flipper. Mooie standaard regeneratie stappen. Al wil ik ze zelf in kunnen stellen.
Die flippers heb je voor jan met de korte achternaam? Of mis ik wat. En One Foot Driving, kan dat? Dat je helemaal tot stilstand komt?
<B> bedoel je? Nee niet helemaal tot stilstand.
Oh, en niet wegrollen als je je rem loslaat, ook niet echt fantastisch.
Als je stilstaat even "doortrappen", dan gaat auto-hold aan.
Al loop ik er soms tegenaan dat als ik instap en inschakel ook dat niet werkt.
Ik zal wel te snel zijn, ik ben geregeld de straat al uit voor het opstarten klaar is.
Zie TS, heb je wel Travel Assist? Zo nee, dan heb je dat niet gekocht.
Misschien kan het dan met OBD11 aangezet worden.

[ Voor 85% gewijzigd door onetime op 29-01-2025 22:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:12

Komt mij een beetje over alsof je 1) je niet echt verdiept hebt in wat je ging kopen en welke opties daarbij belangrijk voor je zijn. En 2) de gebruiksaanwijzing niet gelezen hebt

Qua verbruik: vergelijk je het verbruik van de Kona over dezelfde periode als de Enyaq? Dus niet gemiddeld gebruik over het hele jaar heen van de Kona met het verbruik in de winter van de Enyaq?

https://ev-database.org/nl/auto/3097/Skoda-Enyaq-85
https://ev-database.org/n...ndai-Kona-Electric-64-kWh

[ Voor 11% gewijzigd door helloitsme op 30-01-2025 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-06 14:36
knip

En One Foot Driving, kan dat? Dat je helemaal tot stilstand komt?

Dit kan in zekere zin toch met travelassist? als ik file rijdt dan stopt de auto volledig en bij ruimte gaat hij weer rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:57
AlexTol schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:56:
knip

En One Foot Driving, kan dat? Dat je helemaal tot stilstand komt?

Dit kan in zekere zin toch met travelassist? als ik file rijdt dan stopt de auto volledig en bij ruimte gaat hij weer rijden.
Travelassist is NO foot driving. Dus ook volledig tot stilstand en wegrijden. Allen zonder input van de gebruiker.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 13:03
utbone schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:09:
[...]

Travelassist is NO foot driving. Dus ook volledig tot stilstand en wegrijden. Allen zonder input van de gebruiker.
Dat geldt dan alleen als er een auto voor je rijdt die volledig tot stilstand komt.
Als je bij een stoplicht aan komt rijden en je gebruikt je rem niet, dan ga je toch mooi door rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:57
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Dat geldt dan alleen als er een auto voor je rijdt die volledig tot stilstand komt.
Als je bij een stoplicht aan komt rijden en je gebruikt je rem niet, dan ga je toch mooi door rood.
Je hebt gelijk! Ik gebruik hem alleen op de snelweg.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrujeriA
Ankh schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:31:
[...]

Toch net zo gek? De Kona is kleiner...
[Afbeelding]

Alleen obv het gewicht is de enyaq 15% zwaarder...
Typisch, volgens kenteken is mijn Enyaq beduidend zwaarder.

Massa ledig: 2164
Massa rijklaar: 2264

Enyaq vRS80 '24

Edit:
En wat sunshine zegt; de Kona houdt de auto veel beter tussen de lijntjes, ook veel langer trouwens. Daarnaast is de ACC van de Kona beter dan ACC of zelfs TA van de Enyaq, op het vlak van afstand houden, reageren op invoegende auto's, remmende voorliggers etc etc.
Echt, de Enyaq is qua rijden echt een meer dan prima auto maar het voelt gewoon aan alle kanten net niet helemaal "af". Zoveel hele kleine puntjes waarvan je denkt "huh, jammer". De Kona was minder luxe wellicht maar alles werkte en werkte echt goed.
Een paar kleine voorbeelden:

Automatische ruitenwissers: 1 x instellen en daarna 4.5 jaar niet meer hoeven wijzigen qua gevoeligheid. Bij de Enyaq gaat het of te snel of te traag qua interval

Verbinding bluetooth met auto: per telefoon 1x instellen en altijd verbinding voor je ook maar een paar meter gereden hebt

TPMS: gewoon kunnen zien wat de bandendruk is, niet zo'n halfbakken systeem dat met wielomtrek werkt.

Verlichting: Kona: gewoon op je dash voor je neus kunnen zien of de verlichting aan staat ipv ergens linksonder achter je knie

Software: Kona was na 4.5 jaar nog altijd -tig keer sneller dan een splinternieuwe Enyaq op ME3.7

positie laadklep: midden vooraan is misschien niet altijd even praktisch maar nog altijd beter als rechtsachter zodat je altijd compleet rond de auto moet lopen. Waarom niet gewoon ergens aan de linkerzijde? De filosofie ontgaat me hierachter.

Onthouden welke drive mode: Kona onthield welke drivemode: eco of Comfort. De Sport mode bleef niet hangen na uitschakelen. Bij de Enyaq blijft niks hangen. Zelfs "verlichting altijd aan" wordt teruggezet naar automatische verlichting bij uitschakelen contact. Why?

Spiegel projectoren: Kona had ze niet. Bij de Enyaq binnen 6 maanden beide kanten kapot.

Spraakassistent: Kona had die niet. De Enyaq heeft een onbruikbare (ME3.7). Ik had het liever niet dan zoals nu, wel een spraakassistent maar volslagen onbruikbaar.

220v schuko: had de Kona niet , de Enyaq heeft er 1 op 15W dus ook nutteloos voor zelfs een laptop lader al te zuinig. Leuk voor een usb-A laadblokje in te steken maar dat was het dan ook.

Zo zijn er vast nog meer zaken maar dit dekt de lading wel aardig. Verbruik en laadsnelheid laat ik maar even buiten beschouwing.

[ Voor 68% gewijzigd door BrujeriA op 30-01-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

BrujeriA schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:44:
[...]

Typisch, volgens kenteken is mijn Enyaq beduidend zwaarder.

Massa ledig: 2164
Massa rijklaar: 2264

Enyaq vRS80 '24
Ik heb snel even een type gepakt, ging meer om het verschil aan te geven.
Mijn 80 is ook een stuk zwaarder.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexTol
utbone schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Je hebt gelijk! Ik gebruik hem alleen op de snelweg.
detail :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexTol
Sinds 16 dagen staat mijn 85 sportline bij de garage (Poncenter). Sporadisch viel mijn hud uit, enkel contact uit en aan deed hem weer doen werken. Dat sporadische werd de laaste weken 2-3 keer per rit (<50km)
Ten overvloede begon de wagen te pas en te onpas de hulpdienst te bellen.
Na een aantal checks, resets en laten nakijken door de td van Skoda is er groen licht gegeven om de gehele unit te vervangen ( gehele infotainment?).

Helaas in backorder waardoor ik al 16 dagen wacht tot een melding wanneer het onderdeel verwacht wordt en wanneer deze dus gemaakt kan worden. Poncenter kan geen verdere info geven omdat zij die ook niet hebben. (Hier gaat mijn niet autischtisch brein van stotteren)

Vanuit de lease wel vervangend vervoer gekregen, een 60 zonder al mn toeters en bellen waar ik inmiddels aan gewend was. ( klinkt als een snob, maar luxe went snel)
Is er iemand die zoiets als een backorder heeft meegemaakt en wat was je wachttijd ongeveer?
Ik heb mn bijtelling aangepast naar de fiscale waarde van de 60 ( scheelt 1/3e)

Kan ik bij de leasema nog aankloppen voor compensatie voor de werkgever? er wordt immers betaald voor een wagen van ruim 63k en momenteel wordt er een wagen geleverd van 43k. of zijn dit de gebruikelijke kleine lettertjes die jullie vast ook hebben gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fomix
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-05 13:26
[b]AlexTol schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:22:[/b

Kan ik bij de leasema nog aankloppen voor compensatie voor de werkgever? er wordt immers betaald voor een wagen van ruim 63k en momenteel wordt er een wagen geleverd van 43k. of zijn dit de gebruikelijke kleine lettertjes die jullie vast ook hebben gelezen?
Vervangvoertuig hangt af vh contract dat je WG met de leasing heeft. Leasing zal je dus niet compenseren hiervoor. Je WG heeft een voertuig ter beschikking gesteld, na 2 weken al komen klagen zou (mijn inziens) wat snobberig overkomen. Tenzij je praktisch hinder ervaart (niet in één laadbeurt op je bestemming raken, koffer te klein , ...)
In BE: Als je een vervangvoertuig langer dan 1 maand gebruikt wordt je VAA (verschuldigde maandelijkse belasting) hierop aangepast. Hoe de wetgeving in NL zit weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
[...]

Automatische ruitenwissers: 1 x instellen en daarna 4.5 jaar niet meer hoeven wijzigen qua gevoeligheid. Bij de Enyaq gaat het of te snel of te traag qua interval
Ik herken dit niet, ruitenwissers doen het bij mij prima.
Verbinding bluetooth met auto: per telefoon 1x instellen en altijd verbinding voor je ook maar een paar meter gereden hebt
Ik heb mijn telefoon slechts één keer hoeven te koppelen, verbinding mag dan iets langer duren, maar is aanwezig voordat ik minuut verder ben
TPMS: gewoon kunnen zien wat de bandendruk is, niet zo'n halfbakken systeem dat met wielomtrek werkt.
Ik ervaar dit niet als een issue, als ik een lekke band heb dan word ik daar over ingelicht. En de bandenspanning controleer ik regelmatig als ik toch door de wasstraat heen rij.
Verlichting: Kona: gewoon op je dash voor je neus kunnen zien of de verlichting aan staat ipv ergens linksonder achter je knie
Ik kijk hiervoor naar buiten, zie ik het vanzelf.
Software: Kona was na 4.5 jaar nog altijd -tig keer sneller dan een splinternieuwe Enyaq op ME3.7
Deze kan inderdaad wel wat sneller, maar ik ervaar het zeker niet als storend.
positie laadklep: midden vooraan is misschien niet altijd even praktisch maar nog altijd beter als rechtsachter zodat je altijd compleet rond de auto moet lopen. Waarom niet gewoon ergens aan de linkerzijde? De filosofie ontgaat me hierachter.
Omdat we in Europa aan de rechterkant rijden, zit de klep nu aan de stoepkant i.p.v. de rijweg-kant. Minder kans dat je voor je donder gereden wordt. Of dat ze je kleppie d'r af trappen als ze in een dronken bui op een fiets langskomen en "lollig" willen doen.
Onthouden welke drive mode: Kona onthield welke drivemode: eco of Comfort. De Sport mode bleef niet hangen na uitschakelen. Bij de Enyaq blijft niks hangen. Zelfs "verlichting altijd aan" wordt teruggezet naar automatische verlichting bij uitschakelen contact. Why?
Dit zou inderdaad wel een goede toevoeging zijn als het systeem gewoon onthoud wat de laatste settings waren en deze weer pakt als je weer opnieuw instapt.
Spiegel projectoren: Kona had ze niet. Bij de Enyaq binnen 6 maanden beide kanten kapot.
Tsjaa, gimmick.
Spraakassistent: Kona had die niet. De Enyaq heeft een onbruikbare (ME3.7). Ik had het liever niet dan zoals nu, wel een spraakassistent maar volslagen onbruikbaar.
Ik heb "Laura" nog geen enkele keer gebruikt, Dus of deze er nu wel of niet, of slecht bruikbaar op zit, "I don't give a f*ck".
220v schuko: had de Kona niet , de Enyaq heeft er 1 op 15W dus ook nutteloos voor zelfs een laptop lader al te zuinig. Leuk voor een usb-A laadblokje in te steken maar dat was het dan ook.
Dit klinkt echt als ze*ken om het ze*ken. Heeft de Enyaq een keer iets wat de Kona niet heeft, is het weer niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Ik rij al 2+ jaar in mijn enyaq en mijn spiegel projector is 1x kapot gegaan en onder garantie vangen...
Daarnaast gebruik ik Laura zo nu en dan...

Oh en de 220v aansluiting is 150w en niet 15w...

[ Voor 13% gewijzigd door Ankh op 30-01-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:05
Ik had vandaag wat plaatmateriaal gehaald in de 85 Sportline met elektrische klep.
De achterklep had ik handmatig laten zakken met het knopje in de bestuurdersportier totdat deze net op de platen kwam.
Na 10 meter rijden kwam ik erachter dat de klep niet in die stand blijft staan maar bij elke hobbeltje een stukje verder open gaat.
Toen heb ik het slot van de klep maar dicht geklikt en met een touwtje vastgebonden :p

Was overigens wel een verschil met laden in deze auto aangezien ik op elke hoek of raakvlak wel iets van doek had liggen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

En wat sunshine zegt; de Kona houdt de auto veel beter tussen de lijntjes, ook veel langer trouwens. Daarnaast is de ACC van de Kona beter dan ACC of zelfs TA van de Enyaq, op het vlak van afstand houden, reageren op invoegende auto's, remmende voorliggers etc etc.
Mijn Enyaq blijft perfect tussen de lijntjes en neemt bochten zonder dat ik het stuur hoef aan te raken. Dus of jij hebt geen TA of het is stuk.

Reageren op invoegende en remmende voorliggers is soms inderdaad ‘spannend’, maar ik heb gemerkt dat als je de te houden afstand wat groter instelt, het beter werkt. Vooral in files merk ik een enorm verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
cryptapix schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:58:
[...]

Mijn Enyaq blijft perfect tussen de lijntjes en neemt bochten zonder dat ik het stuur hoef aan te raken. Dus of jij hebt geen TA of het is stuk.

Reageren op invoegende en remmende voorliggers is soms inderdaad ‘spannend’, maar ik heb gemerkt dat als je de te houden afstand wat groter instelt, het beter werkt. Vooral in files merk ik een enorm verschil.
Ta werkt inderdaad prima. Het kan overigens ook zo zijn dat hij wel Ta heeft maar niet aan heeft staan.
In files werkt 'afstand 3' voor mij wel fijn. Het wordt dan niet 'spannend'. Waar zet jij 'm op?

[ Voor 8% gewijzigd door helloitsme op 31-01-2025 06:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrVl
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 09:03
Goed, ik gebruik Laura dus ook praktisch nooit, net als de onboard navigatie. Altijd Apple Carplay. Siri snapt mijn instructies wél. Verbinding maken blijft traag, ook nu op ME3.7. Dat is irritant.

Travel Assist: werkt goed, over het geheel genomen prettiger dan de Autopilot die ik destijds in de Tesla M3 had. Bij beide auto's heeft het systeem moeite met 'harmonica rijden', wat je hier in NL veel tijdens de spits tegenkomt. Oftewel, voorliggers die snel optrekken om vervolgens weer ineens tot stilstand te komen. Als je de AAC afstand vergroot, dan propt altijd wel één of andere aso zijn/haar auto ertussen, dus daarmee los je het ook niet op. Dit probleem is niet uniek voor de Enyaq - AI / algoritmes kunnen gewoon moeilijk met onvoorspelbaar (menselijk) gedrag omgaan.

Vwb verbruik: ik ben ook niet happy met stijging van gem. 17,5 naar 22 kWh/100 km, maar het is in lijn met wat online gedeeld wordt als gemiddeld praktijkverbruik, dus ik wist wat ik kocht.

Ik wilde een ruime, maar semi-compacte EV, waarmee ik comfortabel met het gezin met vakantie kan gaan. Daar voldoet de auto keurig aan. Ik twijfelde sterk aan de Kona (en Model Y), maar ben blij dat ik voor de Enyaq iV80 ben gegaan. Ondanks de paar minpuntjes (vooral software en een beetje verbruik), is het een heerlijke auto die me zonder stress op mijn bestemming brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
helloitsme schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 06:50:
[...]

Ta werkt inderdaad prima. Het kan overigens ook zo zijn dat hij wel Ta heeft maar niet aan heeft staan.
In files werkt 'afstand 3' voor mij wel fijn. Het wordt dan niet 'spannend'. Waar zet jij 'm op?
In files ook op 3. Bij 1 en 2 vind ik het remmen nog wat te schokkend en abrupt. Enige vervelende is dat je het weer terug moet zetten naar 1 als je de file voorbij bent anders heb je een wel erg grote afstand tot je voorligger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:40
Ik rijd normaal op stand 2 en in files is 3 comfortabeler, maar dat werkt alleen in vakantie files. Tijdens de ochtendspits kom je nergens met al die invoegers, dus vaak rijd ik dan alsnog zelfstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBTN
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-06 10:52
Wellicht al eens langsgekomen, maar mijn Enyaq gaf deze week de melding 12volt probleem.

Lang verhaal kort: door uitgesteld laden was de software in de war geraakt en deed de auto het niet meer. Niet meer laden en niet meer in drive of achteruit. Nieuwe accu was geen oplossing.

Auto op trailer naar dealer en software opnieuw laden was enige oplossing die werkte.

Daarna plechtig moeten beloven nooit meer uitgesteld te laden. Kan de Enyaq niet goed mee omgaan.

Enyaq 85, eind oktober geleverd, 5k op de teller.

I took the blue pill…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
FBTN schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:23:
Wellicht al eens langsgekomen, maar mijn Enyaq gaf deze week de melding 12volt probleem.

Lang verhaal kort: door uitgesteld laden was de software in de war geraakt en deed de auto het niet meer. Niet meer laden en niet meer in drive of achteruit. Nieuwe accu was geen oplossing.

Auto op trailer naar dealer en software opnieuw laden was enige oplossing die werkte.

Daarna plechtig moeten beloven nooit meer uitgesteld te laden. Kan de Enyaq niet goed mee omgaan.

wat bedoel je precies met uitgesteld laden? Ik laad de auto tijdens voorkeurstijden (daltarief) via de instellingen in de auto. Is dat ook uitgesteld laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
FBTN schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:23:

En daarbij een leuke tegoedbon omdat beloofde functionaliteit niet meer werkt ;) ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BAJ82
MrVl schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:46:
Goed, ik gebruik Laura dus ook praktisch nooit, net als de onboard navigatie. Altijd Apple Carplay. Siri snapt mijn instructies wél. Verbinding maken blijft traag, ook nu op ME3.7. Dat is irritant.

Travel Assist: werkt goed, over het geheel genomen prettiger dan de Autopilot die ik destijds in de Tesla M3 had. Bij beide auto's heeft het systeem moeite met 'harmonica rijden', wat je hier in NL veel tijdens de spits tegenkomt. Oftewel, voorliggers die snel optrekken om vervolgens weer ineens tot stilstand te komen. Als je de AAC afstand vergroot, dan propt altijd wel één of andere aso zijn/haar auto ertussen, dus daarmee los je het ook niet op. Dit probleem is niet uniek voor de Enyaq - AI / algoritmes kunnen gewoon moeilijk met onvoorspelbaar (menselijk) gedrag omgaan.

Vwb verbruik: ik ben ook niet happy met stijging van gem. 17,5 naar 22 kWh/100 km, maar het is in lijn met wat online gedeeld wordt als gemiddeld praktijkverbruik, dus ik wist wat ik kocht.

Ik wilde een ruime, maar semi-compacte EV, waarmee ik comfortabel met het gezin met vakantie kan gaan. Daar voldoet de auto keurig aan. Ik twijfelde sterk aan de Kona (en Model Y), maar ben blij dat ik voor de Enyaq iV80 ben gegaan. Ondanks de paar minpuntjes (vooral software en een beetje verbruik), is het een heerlijke auto die me zonder stress op mijn bestemming brengt.
Naast het verhogen van de volgafstand helpt het ook om de Eco mode aan te zetten en de ingestelde snelheid van de cruise control te verlagen naar 50-60kmh-1. Dan acceleert de auto rustiger.
Maar uiteindelijk blijft het lastig in harmonica files omdat dit soort systemen niet verder kunnen kijken dan enkel de auto recht voor je. Beetje zoals die 5-10% automobilisten op de weg die er echt helemaal niks van kunnen;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBTN
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-06 10:52
helloitsme schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:25:
[...]

wat bedoel je precies met uitgesteld laden? Ik laad de auto tijdens voorkeurstijden (daltarief) via de instellingen in de auto. Is dat ook uitgesteld laden?
Klopt exact dat. Ik heb Eneco Slim laden gebruikt. Blijkbaar kan de auto niet tegen de combinatie van steeds proberen en geen stroom krijgen.

I took the blue pill…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
FBTN schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:47:
[...]

Klopt exact dat. Ik heb Eneco Slim laden gebruikt. Blijkbaar kan de auto niet tegen de combinatie van steeds proberen en geen stroom krijgen.
Slim laden (bij mij van Engie) leverde bij mij ook problemen op omdat de 'software' van de energie maatschappij het laden soms heel vaak startte en dan maar voor een korte tijd ging laden. Dus ipv in 1 of 2 fases de auto opladen gebeurde het soms dat het wel 10x startte en weer stopte. Met als resultaat dat de beveliging van de auto (12 volt batterij) ingreep en uiteindelijk het gewenste laad % niet gehaald werd. Wel minder erg dan het probleem wat jij had!

Maar Slim laden is wel wat anders dan pas beginnen met laden om 23:00 via de software van de auto zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:01

Dr.Roelski

Walk on ....

helloitsme schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:11:
[...]

Slim laden (bij mij van Engie) leverde bij mij ook problemen op omdat de 'software' van de energie maatschappij het laden soms heel vaak startte en dan maar voor een korte tijd ging laden. Dus ipv in 1 of 2 fases de auto opladen gebeurde het soms dat het wel 10x startte en weer stopte. Met als resultaat dat de beveliging van de auto (12 volt batterij) ingreep en uiteindelijk het gewenste laad % niet gehaald werd. Wel minder erg dan het probleem wat jij had!

Maar Slim laden is wel wat anders dan pas beginnen met laden om 23:00 via de software van de auto zelf.
Is dat 12V accu probleem niet hetzelfde wat Matias vanaf 1:53 beschrijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
Denk het wel.
Iedere keer dat de auto "wakker wordt gemaakt" starten er diverse systemen. Dit wordt gevoed vanuit de 12v batterij. Maar (voor zover ik begrepen heb) wordt de 12v batterij niet altijd gevoed vanuit de grote batterij. Dat gebeurt alleen als de auto echt aan staat/rijd. Dus als de auto te vaak wakker wordt gemaakt, dan raakt de 12v batterij leeg en dan krijg je de waarschuwing die ook in het filmpje van Matias ziet.

Enyaq is niet de enige met dit probleem: YouTube: Trick to avoid low 12 V battery on your EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:53
helloitsme schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Denk het wel.
Iedere keer dat de auto "wakker wordt gemaakt" starten er diverse systemen. Dit wordt gevoed vanuit de 12v batterij. Maar (voor zover ik begrepen heb) wordt de 12v batterij niet altijd gevoed vanuit de grote batterij. Dat gebeurt alleen als de auto echt aan staat/rijd. Dus als de auto te vaak wakker wordt gemaakt, dan raakt de 12v batterij leeg en dan krijg je de waarschuwing die ook in het filmpje van Matias ziet.

Enyaq is niet de enige met dit probleem: YouTube: Trick to avoid low 12 V battery on your EV
Is het aan te raden de 12V accu aan de druppellader te hangen? Op zoek naar de locatie ervan vond ik nog dit: https://euroncaprescueshe...V_2020_5d_Electric_EN.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
roofburner schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:03:
[...]

Is het aan te raden de 12V accu aan de druppellader te hangen? Op zoek naar de locatie ervan vond ik nog dit: https://euroncaprescueshe...V_2020_5d_Electric_EN.pdf
ik ben geen technicus, dus geen idee. Echt problemen komen ook nauwelijks voor, dus het lijkt me ook wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirtybolle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:11
Ik ga binnekort eens voor de eerste met mijn enyaq naar de carwash, zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? Moet ik bv vooraf de Virtual Pedal van de koffer uitzetten of andere functies uitschakelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
dirtybolle schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:03:
Ik ga binnekort eens voor de eerste met mijn enyaq naar de carwash, zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? Moet ik bv vooraf de Virtual Pedal van de koffer uitzetten of andere functies uitschakelen?
Ik heb virtual pedal niet uitgeschakeld en ben meermaals probleemloos door de wasstraat gegaan. Maar dit is wel N=1 dus ik geef je geen garanties.

Wel zorgen dat je ruitenwissers niet op automatisch staan. Verder kwestie van rijden tot de medewerker je laat stoppen, auto afremmen en in N zetten en dan overal afblijven. De melding over wegrolbeveiliging op je scherm is (althans vond ik) verwarrend, maar je auto staat dan als het goed is niet op de rem. Je kunt dit even oefenen op een (licht) heuveltje.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Boeie
Kleine tip/toevoeging, denk niet dat je even wat van de achterbank kunt pakken, waarmee je uit de stoel omhoog komt. De auto denkt dan namelijk dat je uitstapt en dan gaat de rem erop. :+

Zitten blijven dus!

[ Voor 5% gewijzigd door Boeie op 03-02-2025 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Ik heb laatst die virtual pedal uitgeschakeld en auto hold. Wilde risico niet lopen dat kofferbak ineens open ging. Je zou ook ruitenwissers nog in parkeerstand (of hoe heet dat) kunnen zetten.
Was alleen vergeten de auto in N te zetten, wat die autowasserij niet zo leuk vond :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
cryptapix schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:08:
[...]

Ik heb virtual pedal niet uitgeschakeld en ben meermaals probleemloos door de wasstraat gegaan. Maar dit is wel N=1 dus ik geef je geen garanties.

Wel zorgen dat je ruitenwissers niet op automatisch staan. Verder kwestie van rijden tot de medewerker je laat stoppen, auto afremmen en in N zetten en dan overal afblijven. De melding over wegrolbeveiliging op je scherm is (althans vond ik) verwarrend, maar je auto staat dan als het goed is niet op de rem. Je kunt dit even oefenen op een (licht) heuveltje.
Sluit me helemaal aan bij bovenstaande, die kofferklep gaat bij mij niet open. In de N en gaan met die banaan. Zo doe ik het al jaren in ieder geval :P

De wegrolbeveiliging schiet er normaal op als je je kont van de stoel lift, maar zolang je blijft zitten in de N kan ie gewoon rollen. Wil je ook rollen zonder dat er iemand in de auto zit, dan moet je dus met je voet op de rem die wegrolbeveiliging deactiveren. Maar dat is bij zo'n carwash waar je zelf in blijft zitten dus niet van toepassing.

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 03-02-2025 10:08 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Boeie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:15:
Kleine tip/toevoeging, denk niet dat je even wat van de achterbank kunt pakken, waarmee je uit de stoel omhoog komt. De auto denkt dan namelijk dat je uitstapt en dan gaat de rem erop. :+

Zitten blijven dus!
Ja of je deactiveert dus die wegrolbeveiliging waarvan je melding in het scherm krijgt :)

Dan kun je door de hele auto klimmen als je dat wil :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Dr.Roelski schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:05:
[...]

Je zou ook ruitenwissers nog in parkeerstand (of hoe heet dat) kunnen zetten.
[…]
Je bedoelt toch niet de servicestand hoop ik? Dan staan ze in het midden van je ruit en zijn ze juist extra kwetsbaar in de wasstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

ja beur je kont niet op als je er doorheen gaat. Deed ik om mijn telefoon te pakken en toen stopte de auto, en was de wasstraat "Stuk" :D

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:07
Iemand ervaring met openbare laadpalen aan 7.4 kW (single phase 230v)? Mijn Enyaq met de standaard bijgeleverde kabel laadt maximaal aan 3 kW bij deze palen.
Ondersteund deze standaard bijgeleverde kabel maximaal 16A? Klopt het dat als ik een 32A kabel gebruik, ik wel 7kW kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

cryptapix schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:39:
[...]

Je bedoelt toch niet de servicestand hoop ik? Dan staan ze in het midden van je ruit en zijn ze juist extra kwetsbaar in de wasstraat.
Die borstels draaien bij mijn wasstraat van onder (motorkap) naar boven over de ruit, maar ik snap wat je bedoelt. Als die borstel andersom draait dan buigen de ruitenwissers naar beneden.
Zou mooi zijn als er een aparte knop 'wasstraat' in menu zou zitten, dan hoeven we dit soort dingen niet te bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Dr.Roelski schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:07:
[...]

Die borstels draaien bij mijn wasstraat van onder (motorkap) naar boven over de ruit, maar ik snap wat je bedoelt. Als die borstel andersom draait dan buigen de ruitenwissers naar beneden.
Zou mooi zijn als er een aparte knop 'wasstraat' in menu zou zitten, dan hoeven we dit soort dingen niet te bedenken.
Maar als je de ruitenwissers niet in service-stand zet, dan liggen ze toch netjes beschermd achter de "motor"kap.
Dan maakt het geen r**t uit hoe de borstels draaien.
Lijkt me beter voor je ruitenwissers.

[ Voor 3% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 03-02-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

helloitsme schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 06:10:
[...]

Komt mij een beetje over alsof je 1) je niet echt verdiept hebt in wat je ging kopen en welke opties daarbij belangrijk voor je zijn. En 2) de gebruiksaanwijzing niet gelezen hebt

Qua verbruik: vergelijk je het verbruik van de Kona over dezelfde periode als de Enyaq? Dus niet gemiddeld gebruik over het hele jaar heen van de Kona met het verbruik in de winter van de Enyaq?

https://ev-database.org/nl/auto/3097/Skoda-Enyaq-85
https://ev-database.org/n...ndai-Kona-Electric-64-kWh
Ik heb een 'tweedehandsje' gekocht.. :) Maar wel een luxe variant, met schuifdak en (nep?)lederen bekleding. Alleen geen elektrische achterklep. Beetje stom, maargoed. Had iig weinig te kiezen. Wilde persé een '80', die zijn er simpelweg niet zoveel.

Ik heb al 220k op m'n Kona staan, dus weet eigenlijk heel goed wat hij kan en doet. En de Kona is 'gewoon' +/- 20% zuiniger dan de Enyaq, natuurlijk met vergelijkbare rijgedrag/temperatuur.

En ik weet niet zeker of mijn Skoda het 'Travel Assist' pakket heeft, maar neem aan van wel, aangezien hij keurig afstand houdt op de snelweg tov. mijn voorganger. Verder houdt hij me ook wel binnen de lijnen, alleen rijdt hij alsof ik dronken ben. Maar zal eens kijken of Lane Assist aanstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirtybolle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:11
cryptapix schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:08:
[...]

Boeie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:15:

Zitten blijven dus!
Dr.Roelski schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:05:
[...]

Ik heb laatst die virtual pedal uitgeschakeld en auto hold. Wilde risico niet lopen dat kofferbak ineens open ging. Je zou ook ruitenwissers nog in parkeerstand (of hoe heet dat) kunnen zetten.
Was alleen vergeten de auto in N te zetten, wat die autowasserij niet zo leuk vond :)
Thanks voor alle input en tips! Dit weekend eens testen! :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kodess
Farmie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:53:
Iemand ervaring met openbare laadpalen aan 7.4 kW (single phase 230v)? Mijn Enyaq met de standaard bijgeleverde kabel laadt maximaal aan 3 kW bij deze palen.
Ondersteund deze standaard bijgeleverde kabel maximaal 16A? Klopt het dat als ik een 32A kabel gebruik, ik wel 7kW kan halen?
Dat staat op de kabel. Heb zelf niet gekeken maar de kabel is vrij dun dus verwacht idd dat ie max 16Ax3 kan.
Als je een kabel pakt die een hogere amperage aan kan kan je idnerdaad met een hogere snelheid laden.
De Enyaq kan in theorie 1 fase 32A en 3 fase 16A (Geen 3 Fase 32A).
Er zijn heel weinig laadpalen die meer dan 16A hebben (in Nederland) dus de vraag is hoe nuttig het is om er een kabel voor te kopen. Ook omdat de kabels zwaarder/lomper zijn en minder fijn om te gebruiken.
SunshineCompany schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:29:
[...]

Ik heb een 'tweedehandsje' gekocht.. :) Maar wel een luxe variant, met schuifdak en (nep?)lederen bekleding. Alleen geen elektrische achterklep. Beetje stom, maargoed. Had iig weinig te kiezen. Wilde persé een '80', die zijn er simpelweg niet zoveel.

Ik heb al 220k op m'n Kona staan, dus weet eigenlijk heel goed wat hij kan en doet. En de Kona is 'gewoon' +/- 20% zuiniger dan de Enyaq, natuurlijk met vergelijkbare rijgedrag/temperatuur.

En ik weet niet zeker of mijn Skoda het 'Travel Assist' pakket heeft, maar neem aan van wel, aangezien hij keurig afstand houdt op de snelweg tov. mijn voorganger. Verder houdt hij me ook wel binnen de lijnen, alleen rijdt hij alsof ik dronken ben. Maar zal eens kijken of Lane Assist aanstaat.
Dan heb je geen Travel Assist.
Je hebt ACC, LKA en TA.
ACC is Cruise met afstand houding. LKA houdt je semi binnen de lijntjes of waarschuwt je als je slecht rijd.
TA is ACC plus LKA maar dan staat de LKA op een 'autonome' stand. Dus ipv assisteren gaat ie dus zelf in het midden rijden.
Op je stuur moet je rechts boven een knop hebben met een stuur icoon. Klik je daaorp terwijl je rijd dan kan je wisselen tussen ACC en TA.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-06 21:09
SunshineCompany schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:29:
[...]

Wat voor banden zitten eronder? Bij mij ging het gebruik enorm omhoog toen ik van zomerbanden naar 4 seizoenen ging. Verschil van bijna 20%.

Moeilijk nauwkeurig te meten omdat het gebruik nooit exact hetzelfde is. Maar volgens Tronity:
  • juni tot september met zomerbanden gemiddeld 17-17.5/100km
  • juni tot september het jaar erna met 4 seizoenen gemiddeld 20-22/100km
Ik heb nog steeds spijt dat ik voor die banden ben gegaan. Ook als ik enorm mn best doe kom ik niet meer laag in gebruik. Ook duidelijk te merken op bijvoorbeeld lange 50-wegen. Eerst kon ik dan ongeveer 13/100km rijden, nu kom ik niet meer onder de 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
diederik77 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:42:
[...]

Wat voor banden zitten eronder? Bij mij ging het gebruik enorm omhoog toen ik van zomerbanden naar 4 seizoenen ging. Verschil van bijna 20%.

Moeilijk nauwkeurig te meten omdat het gebruik nooit exact hetzelfde is. Maar volgens Tronity:
  • juni tot september met zomerbanden gemiddeld 17-17.5/100km
  • juni tot september het jaar erna met 4 seizoenen gemiddeld 20-22/100km
Ik heb nog steeds spijt dat ik voor die banden ben gegaan. Ook als ik enorm mn best doe kom ik niet meer laag in gebruik. Ook duidelijk te merken op bijvoorbeeld lange 50-wegen. Eerst kon ik dan ongeveer 13/100km rijden, nu kom ik niet meer onder de 18.
Dat merk ik ook.

Anderzijds: wat waren je jaarlijkse kosten voor de wissel van zomer naar winterband? Ik vermoed dat je nu alsnog goedkoper uit bent (afhankelijk natuurlijk van aantal km's dat je rijdt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Dr.Roelski schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:07:
[...]

Ik snap het probleem niet? Het is toch wat @cOOlrUnnINgs zegt? Die ruitenwissers liggen mooi verborgen dus als je ze daar laat, dan worden ze niet geraakt door de borstels. Als je ze in servicestand zet dan liggen ze recht omhoog op je ruit dus zijn ze aan alle kanten kwetsbaar voor borstels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:08:
[...]

Sluit me helemaal aan bij bovenstaande, die kofferklep gaat bij mij niet open. In de N en gaan met die banaan. Zo doe ik het al jaren in ieder geval :P

De wegrolbeveiliging schiet er normaal op als je je kont van de stoel lift, maar zolang je blijft zitten in de N kan ie gewoon rollen. Wil je ook rollen zonder dat er iemand in de auto zit, dan moet je dus met je voet op de rem die wegrolbeveiliging deactiveren. Maar dat is bij zo'n carwash waar je zelf in blijft zitten dus niet van toepassing.
Dat bericht van de wegrolbeveiliging is echter zo onduidelijk beschreven, dat ik 'm nog altijd 3x moet lezen voordat ik precies weet wat er staat. Iets met dubbele ontkenning ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrujeriA
Kun je veel zeggen van die Chinezen maar er stond net een XPENG G9 naast me te laden (Edit: type opgezocht). Die gast rijdt binnen 5 minuten weer weg. Fastned heeft de eigenschap de sessie gegeven nog een tijdje in beeld te laten staan.
Van 40 naar 52% met gemiddeld 147KW/h.
Ik sta al even te laden (10 min), van 30 naar 42% nu met gemiddeld 74KW/h.
En ja, ik heb vandaag inmiddels 300+ km gereden, zowel snelweg als binnendoor.
Ja het is koud maar daar zal de XPENG toch ook evenzoveel last van moeten hebben.
Skoda is naar mijn idee achterlijk voorzichtig met de accu om maar geen claims op garantie te krijgen.

Eindresultaat: 44KW in 38 minuten, gemiddeld rond de 65KW/h?

[ Voor 8% gewijzigd door BrujeriA op 04-02-2025 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

ja de Xpeng staat bij mij ook hoog op de lijst. Aan de andere kant mist het voor mij een aantal features zoals een schuifkanteldak

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Ben laatst op wintersport geweest met collegae.
Stond al even te laden met m'n Enyaq a 90 kWh en collega kwam aan met z'n Xpeng G9, die kwam binnenlopen en laadde even snel met 200+ kWh die wagen vol.
Dat was wel een eye-opener voor me dat een eventuele volgende EV wel een beduidend hogere laadsnelheid moet hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:15
Tja, leuk als je haast hebt, maar als ik stop om te snelladen tijdens vakanties (verder snellaad ik nooit) , stop ik ook om te plassen, benen te strekken, te eten en te drinken. Tegen die tijd is de Enyaq allang vol genoeg. Maar het is voor iedereen anders de use case natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door vinom op 04-02-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenderttimmers
  • Laatst online: 27-02 11:02
Vraag: sinds een paar dagen werkt Google Maps niet, hij laadt de landkaart ook slechts gedeeltelijk, voor de rest zie ik witte vlakken op het scherm. Verbinding Spotify komt niet tot stand. Dus lijkt erop dat internet in de auto niet werkt. Terwijl ik op m’n IPhone wel de melding krijg dat de verbinding met de Enyaq gemaakt is.
Abonnement is geldig tot begin april. Ik gebruik Apple CarPlay.
Zijn er wellicht serverproblemen, weet iemand dat? Of weet iemand een andere oplossing?
NB mijn zoon krijgt wel een goede verbinding in de auto met Android

[ Voor 6% gewijzigd door leenderttimmers op 04-02-2025 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
vinom schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:42:
Tja, leuk als je haast hebt, maar als ik stop om te snelladen tijdens vakanties (verder snellaad ik nooit) , stop ik ook om te plassen, benen te strekken, te eten en te drinken. Tegen die tijd is de Enyaq allang vol genoeg. Maar het is voor iedereen anders de use case natuurlijk.
Als ik moet stoppen om te laden, dan ga ik inderdaad ook ff plassen en de benen strekken.
Maar ik ga toch echt niet bij elke stop wat te eten halen, dan kom ik tonnetje rond aan op locatie, laat staan als ik een paar dagen weer zo'n trip naar huis maak, dan kom ik de auto niet meer uit.
En drinken kan ik meenemen de auto in, daar hoef ik niet voor te stoppen.
En als ik tijdens een laadstop alleen even een plas doe en de benen strek, dan is de Enyaq in mijn geval nog lang niet vol (als in 80%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenblom
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:36
Die verschillen blijven toch bijzonder. Laatst ook naar zuid Frankrijk gereden met een temperatuur zo rond het vriespunt. Eerst keer laden rond de 100kw, daarna er ruim boven. Concreet:

17% naar 74% in 27 min van 132kw naar 62kw
14% naar 71% in 25 min van 138kw naar 64kw
40% naar 66% in 15 min van 88 kw naar 63kw
15% naar 52% in 15 min van 123kw naar 91kw

Heb SW 3.7 met een Enyaq 80 uit 2021. Eigenlijk meer dan tevreden en vooral teleurgesteld dat de innovatie (echt concrete tijdwinst) niet heel veel heeft gebracht in de laatste 4 jaar.
cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:36:
Ben laatst op wintersport geweest met collegae.
Stond al even te laden met m'n Enyaq a 90 kWh en collega kwam aan met z'n Xpeng G9, die kwam binnenlopen en laadde even snel met 200+ kWh die wagen vol.
Dat was wel een eye-opener voor me dat een eventuele volgende EV wel een beduidend hogere laadsnelheid moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
svenblom schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:18:
Die verschillen blijven toch bijzonder. Laatst ook naar zuid Frankrijk gereden met een temperatuur zo rond het vriespunt. Eerst keer laden rond de 100kw, daarna er ruim boven. Concreet:

17% naar 74% in 27 min van 132kw naar 62kw
14% naar 71% in 25 min van 138kw naar 64kw
40% naar 66% in 15 min van 88 kw naar 63kw
15% naar 52% in 15 min van 123kw naar 91kw

Heb SW 3.7 met een Enyaq 80 uit 2021. Eigenlijk meer dan tevreden en vooral teleurgesteld dat de innovatie (echt concrete tijdwinst) niet heel veel heeft gebracht in de laatste 4 jaar.

[...]
Ik heb tijdens de heenrit max 130 gereden en dan ging het laden niet echt boven de 100 kWh, op de terugrit heb ik wat meer doorgereden (voor zover dat kon) en toen heb ik wel snelheden boven de 120 kWh gehaald.
Maar die werden dan weer teniet gedaan door een file over een Km of 6 waar we ruim 1,5 uur over gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenblom
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:36
Ik ook netjes binnen de max snelheid. Heb ook weleens begrepen dat ik mogelijk andere batterijen (eerst batch, dacht LG) heb wat een verschil kan maken.
cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Ik heb tijdens de heenrit max 130 gereden en dan ging het laden niet echt boven de 100 kWh, op de terugrit heb ik wat meer doorgereden (voor zover dat kon) en toen heb ik wel snelheden boven de 120 kWh gehaald.
Maar die werden dan weer teniet gedaan door een file over een Km of 6 waar we ruim 1,5 uur over gedaan hebben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• cryptapix
BrujeriA schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:29:
Kun je veel zeggen van die Chinezen maar er stond net een XPENG G9 naast me te laden (Edit: type opgezocht). Die gast rijdt binnen 5 minuten weer weg. Fastned heeft de eigenschap de sessie gegeven nog een tijdje in beeld te laten staan.
Van 40 naar 52% met gemiddeld 147KW/h.
Ik sta al even te laden (10 min), van 30 naar 42% nu met gemiddeld 74KW/h.
En ja, ik heb vandaag inmiddels 300+ km gereden, zowel snelweg als binnendoor.
Ja het is koud maar daar zal de XPENG toch ook evenzoveel last van moeten hebben.
Skoda is naar mijn idee achterlijk voorzichtig met de accu om maar geen claims op garantie te krijgen.

Eindresultaat: 44KW in 38 minuten, gemiddeld rond de 65KW/h?
Ja en in die 5 min heeft die Xpeng meer data naar China verzonden dan die Enyaq in 10 jaar. Het zou goed zijn als Europeanen bereid zouden zijn meer euro’s te betalen voor eigen producten ipv in natura met data aan Chinezen (of Amerikanen). Ik ben blij dat ik met de Enyaq een Europese auto rijd in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 04-02-2025 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Laatst online: 19:32

MLLL

Palm Treo 650

vinom schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:42:
Sneller is altijd beter, kun je nooit goedpraten :)

Je hoeft niet altijd te plassen , je benen te strekken én te eten en drinken.

Je wilt ook wel eens snel weg zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Laatst online: 19:32

MLLL

Palm Treo 650

cryptapix schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:35:
[...]

Ja en in die 5 min heeft die Xpeng meer data naar China verzonden dan die Enyaq in 10 jaar. Het zou goed zijn als Europeanen bereid zouden zijn meer euro’s te betalen voor eigen producten ipv in natura met data aan Chinezen (of Amerikanen). Ik ben blij dat ik met de Enyaq een Europese auto rijd in ieder geval.
Bij VW ligt de data soms gewoon op straat, of dat nu beter is?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Die Xpeng G9 eindigt in de 1000 km sprint best gemiddeld, beetje zelfde als een oude Enyaq Coupé op 10:00 en 10 minuten sneller dan de erg traag ladende Scenic. In de praktijk scheelt het helemaal niks.

https://docs.google.com/s...37kwgjE/edit?usp=drivesdk, de 1000 km tab.

Als je snel wilt reizen naar Oostenrijk moet je een ID7 oid hebben. Dat scheelt dan een half uur.

[ Voor 16% gewijzigd door w00key op 04-02-2025 17:25 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 79 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.