Typisch, volgens kenteken is mijn Enyaq beduidend zwaarder.
Massa ledig: 2164
Massa rijklaar: 2264
Enyaq vRS80 '24
Edit:
En wat sunshine zegt; de Kona houdt de auto veel beter tussen de lijntjes, ook veel langer trouwens. Daarnaast is de ACC van de Kona beter dan ACC of zelfs TA van de Enyaq, op het vlak van afstand houden, reageren op invoegende auto's, remmende voorliggers etc etc.
Echt, de Enyaq is qua rijden echt een meer dan prima auto maar het voelt gewoon aan alle kanten net niet helemaal "af". Zoveel hele kleine puntjes waarvan je denkt "huh, jammer". De Kona was minder luxe wellicht maar alles werkte en werkte echt goed.
Een paar kleine voorbeelden:
Automatische ruitenwissers: 1 x instellen en daarna 4.5 jaar niet meer hoeven wijzigen qua gevoeligheid. Bij de Enyaq gaat het of te snel of te traag qua interval
Verbinding bluetooth met auto: per telefoon 1x instellen en altijd verbinding voor je ook maar een paar meter gereden hebt
TPMS: gewoon kunnen zien wat de bandendruk is, niet zo'n halfbakken systeem dat met wielomtrek werkt.
Verlichting: Kona: gewoon op je dash voor je neus kunnen zien of de verlichting aan staat ipv ergens linksonder achter je knie
Software: Kona was na 4.5 jaar nog altijd -tig keer sneller dan een splinternieuwe Enyaq op ME3.7
positie laadklep: midden vooraan is misschien niet altijd even praktisch maar nog altijd beter als rechtsachter zodat je altijd compleet rond de auto moet lopen. Waarom niet gewoon ergens aan de linkerzijde? De filosofie ontgaat me hierachter.
Onthouden welke drive mode: Kona onthield welke drivemode: eco of Comfort. De Sport mode bleef niet hangen na uitschakelen. Bij de Enyaq blijft niks hangen. Zelfs "verlichting altijd aan" wordt teruggezet naar automatische verlichting bij uitschakelen contact. Why?
Spiegel projectoren: Kona had ze niet. Bij de Enyaq binnen 6 maanden beide kanten kapot.
Spraakassistent: Kona had die niet. De Enyaq heeft een onbruikbare (ME3.7). Ik had het liever niet dan zoals nu, wel een spraakassistent maar volslagen onbruikbaar.
220v schuko: had de Kona niet , de Enyaq heeft er 1 op 15W dus ook nutteloos voor zelfs een laptop lader al te zuinig. Leuk voor een usb-A laadblokje in te steken maar dat was het dan ook.
Zo zijn er vast nog meer zaken maar dit dekt de lading wel aardig. Verbruik en laadsnelheid laat ik maar even buiten beschouwing.
[
Voor 68% gewijzigd door
BrujeriA op 30-01-2025 12:18
]