Acties:
  • +3 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:05
Voordeel voor ons is dat er veel meer onderdelen op voorraad komen.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:29
w00key schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:12:
[...]

Ik ga kijken vandaag. Ben er bijna uit tussen de Scenic, EV6, Ioniq 5 en de Enyaq Coupé en blind kopen zonder te zien vind ik beetje te voor een ding van bijna 60k (85 versie plus opties).

Scenic (87 + glazen dak) staat op voorkeur plek 2 maar de achterbank zit minder comfortabel, benen minder ondersteuning door lage bank, en kofferbak minder lang (~80cm ipv ~100cm) maar wel dieper. Wel een stuk goedkoper, en Google Maps schijnt wel goed te werken daar.
Toevallig een groene coupe , toevallig foto's?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:12
mitsumark schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:27:
[...]

Toevallig een groene coupe , toevallig foto's?
Deze twee stonden er. (coupe was sportline versie en de groene een gewone versie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYxamRyGZTNW4vPAsGDQJEKI9CM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWVTV3ZQKmTWHk6EP4GzxVpv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZCC5WME4Za6vDXsrSea4g8LMbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tI3aUDyAdz87GtZSSWLenFS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
Categorie vage meldingen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxlVW687CDnzD4qAJ1waXYi0g6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EPT7sRim7Pj4ikR382N1Sff.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:45

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Die heb ik zo vaak. Als ik het goed heb komt dat vooral als je veel van je auto vraagt terwijl deze uit staat. Kan ook zijn dat je met de sleutel in je broekzak binnen bereik van de auto bent en iedere keer als je de sleutel beweegt dan (lopen) dan wordt d auto weer wakker gemaakt en kost het dus je 12v accu.
Maar misschien kan iemand mij hierin verbeteren.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:28
devino schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:11:
[...]

Die heb ik zo vaak. Als ik het goed heb komt dat vooral als je veel van je auto vraagt terwijl deze uit staat. Kan ook zijn dat je met de sleutel in je broekzak binnen bereik van de auto bent en iedere keer als je de sleutel beweegt dan (lopen) dan wordt d auto weer wakker gemaakt en kost het dus je 12v accu.
Maar misschien kan iemand mij hierin verbeteren.
Mijn ervaring hiermee: als je de app veel gebruikt, of als je "slim laden gebruikt" via je energiemaatschappij waarbij die het laden meerdere keren aan en uitzet gedurende het laadproces.
je kan in de app ergens uitzetten dat hij de auto wakker maakt bij openen van de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-07 10:53
In alle berichten hierover zie ik men spreken over BMW en Ford en dat men voor Hydride gaat niet volledige elektrisch. Dus een Enyaq lijkt het me dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
helloitsme schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:17:
[...]

Mijn ervaring hiermee: als je de app veel gebruikt, of als je "slim laden gebruikt" via je energiemaatschappij waarbij die het laden meerdere keren aan en uitzet gedurende het laadproces.
je kan in de app ergens uitzetten dat hij de auto wakker maakt bij openen van de app.
Ik loop inderdaad soms veel langs de auto met sleutel in de broek. Heb iig de wake-up uit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19:39

Ankh

|true

JoostSlager schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:44:
[...]

In alle berichten hierover zie ik men spreken over BMW en Ford en dat men voor Hydride gaat niet volledige elektrisch. Dus een Enyaq lijkt het me dan niet.
Politie heeft het zelf ook aangegeven dat er 3 modellen zijn gekozen, 2 hybride en 1 elektrisch. Is "gewoon" een enyaq: https://topgear.nl/autonieuws/elektrische-auto-politie/

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:23

rammes

koekebakker 1e klas

Ankh schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:08:
[...]

Politie heeft het zelf ook aangegeven dat er 3 modellen zijn gekozen, 2 hybride en 1 elektrisch. Is "gewoon" een enyaq: https://topgear.nl/autonieuws/elektrische-auto-politie/
"Belangrijker is misschien dat de actieradius 579 kilometer bedraagt. Agenten kunnen dus een flink eind rijden voordat ze moeten laden"

Totdat ze er achterkomen dat in de winter ze niet verder komen dan 250/300km :D

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ze zullen ook wel niet met mijn zuinige rijstijl rijden... daar staat tegenover dat er veel lage snelheid en stilstand zal zijn. Het zijn niet de hele tijd achtervolgingen.

edit: gewoon na iedere dienst inpluggen op het buro, zoveel zullen ze toch niet rijden?

[ Voor 20% gewijzigd door onetime op 19-01-2025 22:46 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:18
onetime schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:42:
Ze zullen ook wel niet met mijn zuinige rijstijl rijden... daar staat tegenover dat er veel lage snelheid en stilstand zal zijn. Het zijn niet de hele tijd achtervolgingen.

edit: gewoon na iedere dienst inpluggen op het buro, zoveel zullen ze toch niet rijden?
Op zich eens maar na een dienst begint natuurlijk wel de dienst van de volgende ploeg die grotendeels ook een auto nodig zal hebben ;)

Maar ik denk dat het inderdaad prima moet kunnen. Helemaal als je de andere 2 modellen meer inzet voor de noodhulp/ad hoc ritten dan kan je de Enyaqs denk ik prima inzetten voor het overige politiewerk. Niet iedere politieauto heft 24/7 klaar te staan voor wilde achtervolgingen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-07 22:11
BigGreen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:42:
[...]

Deze twee stonden er. (coupe was sportline versie en de groene een gewone versie)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan toch niet wennen aan die nieuwe Elroq / Enyaq neus. Al moet ik zeggen dat in het rood met Sportline het hem wel beter staat. Misschien vind ik die "Obligo Green" ook gewoon niet mooi waar ze alle marketing materiaal mee doen. :+

Maar de Sportline 85 Raceblue en trekhaak voor 56k. Dan mag ik nog redelijk wat meenemen wil ik mijn eigen Enyaq er op inruilen. Maar ik koop sowieso niet nieuwe/nieuw. Huidige Enyaq had ik ook gekocht met "de kop er af" en iets van 6000km er op. Scheelde aardig in de aanschaf en auto was nagenoeg nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigGreen
Senaxx schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:59:
[...]

Kan toch niet wennen aan die nieuwe Elroq / Enyaq neus. Al moet ik zeggen dat in het rood met Sportline het hem wel beter staat. Misschien vind ik die "Obligo Green" ook gewoon niet mooi waar ze alle marketing materiaal mee doen. :+

Maar de Sportline 85 Raceblue en trekhaak voor 56k. Dan mag ik nog redelijk wat meenemen wil ik mijn eigen Enyaq er op inruilen. Maar ik koop sowieso niet nieuwe/nieuw. Huidige Enyaq had ik ook gekocht met "de kop er af" en iets van 6000km er op. Scheelde aardig in de aanschaf en auto was nagenoeg nieuw.
Ik vindt de sportline veel beter omdat ik de grijze balk vooraan en aan de zijkanten niet mooi vindt.
Het groen is wel mooi maar sta er nog niet van te springen. Rest van de kleuren zijn saai of vindt ik echt niet mooi.
Van de andere verbeteringen wordt ik ook nog niet heel enthousiast.
Neem deze mee in het lijstje van auto's voor de vervanging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
BigGreen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Ik vindt de sportline veel beter omdat ik de grijze balk vooraan en aan de zijkanten niet mooi vindt.
Het groen is wel mooi maar sta er nog niet van te springen. Rest van de kleuren zijn saai of vindt ik echt niet mooi.
Van de andere verbeteringen wordt ik ook nog niet heel enthousiast.
Neem deze mee in het lijstje van auto's voor de vervanging.
Iemand met de naam BigGreen moet de groene versie toch ook wel mooi vinden :P

Enige waar ik een beetje mee zit is als je een nieuwe 85 Sportline haalt is of het wel "als een nieuwe auto" voelt aangezien er zo weinig veranderd is.

Voor mij vanaf een MY21 Sportline 60 zal het wel kwa range en software wel een redelijke upgrade zijn, maar dat is het dan ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik vind zelf die olijfgroene kleur in combi met het zilvergrijze (op videomateriaal) juist wel goed ogen. Weet niet hoe snel je erop uitgekeken bent, dat moet nog blijken. :)

Ik vind het wel stom dat, volgens de configurator, eco suite (cognac leder) niet samen kan met het business upgrade maxx pakket. Zal wel te maken hebben met die stoelmassage (dat onderdeel van business maxx is) dat niet samen kan met lederen bekleding?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:31
JoostSlager schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Staat toch echt dat ze 500 Enyaq's gaan bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:36
BigGreen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:13:
[...]

[…]
Dat is ook wat mij wat tegenstaat. Vind het een beetje een plastic auto ogen; zo’n Chinees model.

Wat ik verder van de neus vind weet ik niet. Ben niet direct enorm enthousiast, maar extreem lelijk is het ook weer niet. Misschien even wennen.

Maar goed, voor mij geen probleem want ik heb een oud model (sportline). Al had ik wel graag dat “mat” grijze gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 20-01-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:47
cryptapix schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Dat is ook wat mij wat tegenstaat. Vind het een beetje een plastic auto ogen; zo’n Chinees model.

Wat ik verder van de neus vind weet ik niet. Ben niet direct enorm enthousiast, maar extreem lelijk is het ook weer niet. Misschien even wennen.

Maar goed, voor mij geen probleem want ik heb een oud model (sportline). Al had ik wel graag dat “mat” grijze gehad.
Die grote grijze balken rondom zijn echt... what? Zwart was prima geweest. En alle andere zooi in sportline hoef ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigGreen
Senaxx schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:19:
[...]

Iemand met de naam BigGreen moet de groene versie toch ook wel mooi vinden :P

Enige waar ik een beetje mee zit is als je een nieuwe 85 Sportline haalt is of het wel "als een nieuwe auto" voelt aangezien er zo weinig veranderd is.

Voor mij vanaf een MY21 Sportline 60 zal het wel kwa range en software wel een redelijke upgrade zijn, maar dat is het dan ook wel.
Ik waardeer het groen ook wel hoor ! Alles beter dan wit grijs en zwart!
De ID7 staat ook op mijn lijstje maar is er niet in het groen dus een groot minpunt! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
w00key schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:47:
[...]

Die grote grijze balken rondom zijn echt... what? Zwart was prima geweest. En alle andere zooi in sportline hoef ik niet.
Zooi? Je bedoelt die mooiere sportstoelen en zwarte hemelbekleding die luxer oogt dan dat grijze? Ok :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
cryptapix schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:38:
[...]

Zooi? Je bedoelt die mooiere sportstoelen en zwarte hemelbekleding die luxer oogt dan dat grijze? Ok :)
Inderdaad, ik zou alleen voor een Sportline gaan. Deze oogt voor mij niet alleen mooier maar is standaard ook al luxe.

- Vele betere stoelen (in mijn optiek)
- Standaard Matrix lampen
- Dikkere vooramen voor tegen rijgeluid

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik moet pindakaasleder hebben, anders komt ie er niet ;)
Helaas wel op steeds minder auto's verkrijgbaar...

Ieder z'n ding wil ik maar zeggen.

[ Voor 26% gewijzigd door JanHenk op 20-01-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:53
De IV60 gaat morgen weer eens naar de garage. Inmiddels 33 maanden verder en bijna 70k gereden moet helaas het vierde setje puddle lights gemonteerd worden (het zou nooit meer voorkomen zeiden ze na de eerste keer door een software update...). Verder is er iets in de stuurinrichting gruwelijk mis (bij insturen horten en stoten, het geluid is om kippenvel bij te krijgen). Daarnaast mogen ze ook een accu onderzoek doen, ik rij bijna alleen maar provinciaal en in de stad en dan nog haal ik nog geen 250km op een accu. Als ik snelweg rij dan zakt het vrolijk naar 200km. Voor mij toch een reden om volgend jaar na einde PL voor iets anders te kiezen. Ik vind een derde verlies in de winter al fors, maar dit gaat toch naar 50% minder range.

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:59
Senaxx schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Inderdaad, ik zou alleen voor een Sportline gaan. Deze oogt voor mij niet alleen mooier maar is standaard ook al luxe.

- Vele betere stoelen (in mijn optiek)
- Standaard Matrix lampen
- Dikkere vooramen voor tegen rijgeluid
Is dat van de voorramen ergens gedocumenteerd? Ik vind dat namelijk niet zo 1, 2, 3 terug in de configuratoren.

Verder is luxe relatief. Luxe is voor mij leder en een helder interieur. Geen rode biesjes en plastic carbon inlegstrips.

En de stoelen ogen qua pasvorm wel erg identiek. Het enige verschil lijkt het gat bij de hoofdsteun te zijn? Of zijn deze daadwerkelijk anders, met name ook qua ondersteuning en vulling?

Voor mij is het enige selling point van het sportpakket de meegespoten dorpels. De rest valt middels een optiepakket wel af te vangen (als je toch al voor een Suite zou gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedo1983
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:30
utbone schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:00:
[...]

Ik loop inderdaad soms veel langs de auto met sleutel in de broek. Heb iig de wake-up uit gezet.
Los van die melding heb ik dus ook gezien dat de batterij van mijn autosleutel (september 2024) nu al helemaal leeg is. Bizar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
speedo1983 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:03:
[...]

Los van die melding heb ik dus ook gezien dat de batterij van mijn autosleutel (september 2024) nu al helemaal leeg is. Bizar!
Dat ding activeert op beweging. Dus als je die sleutel de hele dag in je zak hebt en je veel beweegt, dan gaat hij sneller leeg. Maar leeg in een periode september24-nu is wel heel erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Weet dat ding niet dat het na x keer zinloos activeren het best hiermee stopt? Want ik heb die indruk anders wel. In het begin doet dat lampje nog wat maar na ‘n tijdje geeft die het op :+

Ik loop immers ook heel de tijd met dat ding in m’n broekzak rond. Sleutel (en dus auto :P) is van sep ‘23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:01

Aldmar

Niks...

Bob-B190 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:10:
...
Verder is er iets in de stuurinrichting gruwelijk mis (bij insturen horten en stoten, het geluid is om kippenvel bij te krijgen).
....
Lijkt het op de banden die over weg heen 'stuiteren'? Dat het lijkt alsof je rechtdoor glijdt, bij maximale stuuruitslag? Het is een akelig geluid (lastig uitleggen :+)

Ik heb dit ook, met name bij (hele) koude banden en vochtig weer. En dat in combinatie met in/uitparkeren en dus redelijk veel stuuruitslag. Klinkt akelig, maar heb het alleen met (erg) koud weer. Ik ga er vanuit dat het komt door de lage wang van de band en stug rubber door de kou. Ik heb 21" velgen (breedset) op mijn 80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Hier hetzelfde bij uitparkeren en maximale stuuruitslag. Idem 21”, rij nog steeds op zomerbanden…. Heb dit dus al 3,5 jaar, hoort erbij met bepaalde omstandigheden. Geen idee wat het exact veroorzaakt. Heb eens wat gelezen over de veren en de schotels, maar kan ook wat anders zijn…

De stuuruitslag is heel groot, en de wangen van de banden smal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:01
JanHenk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:57:
Hier hetzelfde bij uitparkeren en maximale stuuruitslag. Idem 21”, rij nog steeds op zomerbanden…. Heb dit dus al 3,5 jaar, hoort erbij met bepaalde omstandigheden. Geen idee wat het exact veroorzaakt. Heb eens wat gelezen over de veren en de schotels, maar kan ook wat anders zijn…

De stuuruitslag is heel groot, en de wangen van de banden smal.
Ik heb dit vandaag ook gehad.
Nu heb ik de auto nog niet zo lang, maar ik dacht echt dat ik de geparkeerde auto voor me te pakken had _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-07 22:41
Cid Highwind schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:33:
[...]

Is dat van de voorramen ergens gedocumenteerd? Ik vind dat namelijk niet zo 1, 2, 3 terug in de configuratoren.

Verder is luxe relatief. Luxe is voor mij leder en een helder interieur. Geen rode biesjes en plastic carbon inlegstrips.

En de stoelen ogen qua pasvorm wel erg identiek. Het enige verschil lijkt het gat bij de hoofdsteun te zijn? Of zijn deze daadwerkelijk anders, met name ook qua ondersteuning en vulling?

Voor mij is het enige selling point van het sportpakket de meegespoten dorpels. De rest valt middels een optiepakket wel af te vangen (als je toch al voor een Suite zou gaan).
De sportline stoelen zijn wel degelijk anders. De standaard stoelen zitten (wat mij betreft) prima….ga je vervolgens in de sportstoelen zitten dan merk je direct dat die meer steun geven. Je doet er je achterpassagiers niet een erg groot plezier mee….ik vind ze behoorlijk pompeus met die vaste hoofsteun.

[ Voor 6% gewijzigd door Maat28 op 20-01-2025 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-07 13:32
Aldmar schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:47:
[...]

Lijkt het op de banden die over weg heen 'stuiteren'? Dat het lijkt alsof je rechtdoor glijdt, bij maximale stuuruitslag? Het is een akelig geluid (lastig uitleggen :+)

Ik heb dit ook, met name bij (hele) koude banden en vochtig weer. En dat in combinatie met in/uitparkeren en dus redelijk veel stuuruitslag. Klinkt akelig, maar heb het alleen met (erg) koud weer. Ik ga er vanuit dat het komt door de lage wang van de band en stug rubber door de kou. Ik heb 21" velgen (breedset) op mijn 80.
Dit fenomeen van "schuiven" over de voorwielen komt mij heel bekend voor. Dit noemen ze ook wel "crabbing" ,krabben dus. Je schrikt je af en toe rot.
Heb zelf (nog) een Mercedes GLC met hetzelfde fenomeen en heb daar destijds ook overgeklaagd.
Wordt dan gemakshalve afgedaan als "producteigenschap". Premiummerk...tja...
Ligt gewoon aan een slecht ontworpen wielgeometrie bij hele grote stuuruitslag zoals bij inparkeren.
Met name banden met een wat hardere rubbercompound zijn hier extra gevoelig voor. Draai je b.v. in met volle stuuruitslag met name op natte klinkers , dan schuift /springt het buitenste wiel iets opzij. Winterbanden , met een zachtere samenstelling hebben hier iets minder last van is mijn ervaring.

[ Voor 29% gewijzigd door rosch7 op 20-01-2025 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Cid Highwind schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:33:
[...]

Ik heb het even moeten terugzoeken en het lijkt standaard op de Sportline te zitten en bij de normale Enyaq als je het Convenience Package hebt. De ramen met Acustic glas zouden ook de markering X1A moeten hebben.

Misschien dat het op de nieuwe Enyaq's wel standaard is maar er is wel verschil geweest.

https://www.enyaqforums.c...topic.php?t=1031&start=10
https://www.skoda-storybo...nyaq_sportline_iv_dpl_99/
https://www.skoda-storybo...tric-emotive-and-dynamic/
The laminated glass of the acoustic side windows at the front and rear reduces the noise level in the vehicle.
Deze quote ondanks dat het van Skoda is niet helemaal waar, want alleen de voor zij ramen zijn acoustic.

[ Voor 3% gewijzigd door Senaxx op 20-01-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 21:49
Vandaag 3.7 update op het afscheidsscherm. Helaas lukt installatie niet: hij blijft zeuren over ramen sluiten, terwijl ze toch echt dicht zijn. Alles al gekalibreerd, maar de knop installeren blijft uitgegrijsd helaas. Iemand nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@BGFG Probeer eens de ramen te openen en weer te sluiten. Ik meen dat dat ook al eerder is gemeld als werkende oplossing.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
onetime schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:28:
@BGFG Probeer eens de ramen te openen en weer te sluiten. Ik meen dat dat ook al eerder is gemeld als werkende oplossing.
Zoals gezegd: ik heb ze al meerdere malen gekalibreerd. Dat is het openen, op het onderste punt nogmaals de knop indrukken en weer sluiten, op het bovenste punt de knop nogmaals omhoog trekken. En dat is bij mij dus niet de oplossing. Ook niet als je in dichte toestand nogmaals aan de sluitknop trekt helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door BGFG op 21-01-2025 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:53
Aldmar schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:47:
[...]

Ik heb het de afgelopen jaren niet gehad en nu opeens wel. Gewoon 19” velgen dus niets breders of lagers waarvan je kan denken “dat zal het wel zijn”.

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-07 19:30
Senaxx schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:44:
[...]

Ik heb het even moeten terugzoeken en het lijkt standaard op de Sportline te zitten en bij de normale Enyaq als je het Convenience Package hebt. De ramen met Acustic glas zouden ook de markering X1A moeten hebben.

Misschien dat het op de nieuwe Enyaq's wel standaard is maar er is wel verschil geweest.

https://www.enyaqforums.c...topic.php?t=1031&start=10
https://www.skoda-storybo...nyaq_sportline_iv_dpl_99/
https://www.skoda-storybo...tric-emotive-and-dynamic/

[...]

Deze quote ondanks dat het van Skoda is niet helemaal waar, want alleen de voor zij ramen zijn acoustic.
Het is goed om je te realiseren dat deze extra dikke ruiten / acoustic glass ruiten een probleem vormen in geval je te water raakt. Ik wist dit ten tijde van aanschaf niet, maar ze zijn eigenlijk niet meer te breken. In elk geval niet met alles wat je normaliter nu in een auto hebt.
Uiteraard is dit een voordeel voor inbraak, maar dus een enorm nadeel in geval je te water zou raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 14:54
RandomNick schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Het is goed om je te realiseren dat deze extra dikke ruiten / acoustic glass ruiten een probleem vormen in geval je te water raakt. Ik wist dit ten tijde van aanschaf niet, maar ze zijn eigenlijk niet meer te breken. In elk geval niet met alles wat je normaliter nu in een auto hebt.
Uiteraard is dit een voordeel voor inbraak, maar dus een enorm nadeel in geval je te water zou raken.
de lifehammer komt hier gewoon doorheen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
water_escape schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:47:
[...]

de lifehammer komt hier gewoon doorheen.
Bron?

Hier kan je zien dat gelamineerd glas onbreekbaar is met een hamer. Je hebt een reciprozaag nodig. YouTube: No, glass-breaking vehicle escape tools do not work on laminated win...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:50
Bestelling geplaatst bij de leasemaatschappij:
-85 Corporate
-Olibo Green
-19" Regulus
-Lounge
-Pack Transport
-Inklapbare trekhaak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:39

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 01-07 14:54
Klopt @Kodess @w00key , maar skoda heeft toch geen gelaagd glas? Het zijn 2 losse ramen. Als je deze omlaag doet zie je dat ook zitten. Of valt dit ook onder gelaagd glas? Dan moet je naar je voorruit, achterruit of dakraam toe. (of in geval van Enyaq alle andere ramen behalve de voorzijruiten)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
water_escape schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:39:
Klopt @Kodess @w00key , maar skoda heeft toch geen gelaagd glas? Het zijn 2 losse ramen. Als je deze omlaag doet zie je dat ook zitten. Of valt dit ook onder gelaagd glas? Dan moet je naar je voorruit, achterruit of dakraam toe. (of in geval van Enyaq alle andere ramen behalve de voorzijruiten)
Business edition en sportline hebben:

Sunset (donker getinte zijruiten achter) met gelaagd glas

En ik dacht voorin standaard wel, dat is in veel autos zo tegenwoordig voor comfort en geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Bob-B190 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:30:
[...]
Ik heb het de afgelopen jaren niet gehad en nu opeens wel. Gewoon 19” velgen dus niets breders of lagers waarvan je kan denken “dat zal het wel zijn”.
Ik ook, gewoon 19 inch…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
w00key schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Business edition en sportline hebben:

Sunset (donker getinte zijruiten achter) met gelaagd glas

En ik dacht voorin standaard wel, dat is in veel autos zo tegenwoordig voor comfort en geluid.
De voorste zijruiten zijn gelaagd als je de optie extra geluidsisolatie hebt, inderdaad bij business edition en sportline, anders niet. Sunset (achter) is altijd gelaagd. En daar kom je idd niet door met een lifehammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 18:04
TIL dat we enkel via de voor/achter ruiten naar buiten kunnen komen :/

Die info thuis ook maar eens even delen, zal je maar gebeuren dat je je helemaal lens loopt te slaan op een zijruit waar je niet doorheen kan komen.

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:30
BGFG schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:22:
[...]

De voorste zijruiten zijn gelaagd als je de optie extra geluidsisolatie hebt, inderdaad bij business edition en sportline, anders niet. Sunset (achter) is altijd gelaagd. En daar kom je idd niet door met een lifehammer.
Je achterruit (van je klep) is met sunset dus ook gelaagd en kom je dan ook niet doorheen? Blijft de vooruit over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb de indruk dat ik nergens nog ga uitgeraken met Sunset :P Voorste zijruiten zijn een no go, achterste en achterruit ook vanwege Sunset, en de voorste is meestal ook gelaagd? Tja...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elektriekert
RangedNeedles schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:20:
Ik heb de indruk dat ik nergens nog ga uitgeraken met Sunset :P Voorste zijruiten zijn een no go, achterste en achterruit ook vanwege Sunset, en de voorste is meestal ook gelaagd? Tja...
Gewoon als een echte kapitein ten onder met het schip :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fomix
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-06 09:25
Sinds afgelopen maandag eindelijk aan het rijden in mijn Enyaq coupé, hoera :)
Nu merk ik echter sinds 16u40 gisteren dat ik via de app er niet meer in slaag om een up to date status van de auto door te krijgen.
Zowel thuis als op werk.
Ondertussen ook al een keertje de cache leeggemaakt van de app en deze verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Zelfs als ik in de wagen zit met het contact ingeschakeld kan de app niet updaten...

Gewoon geduld oefenen door één of andere storing? Of de truc met zekering 19 toepassen?

[ Voor 11% gewijzigd door Fomix op 22-01-2025 13:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
Nog een krappe 3 maand en dan gaat de Enyaq (1) eruit. Op de rijervaring na ben ik daar maar wat blij mee.
Nieuwste issue waar hij volgende week voor naar de garage mag zijn de achtersensoren die niet meer werken en het keyless sluiten van de deuren (door de hand tegen de deurklink) te houden werkt ook niet meer. Op alle deuren niet meer.

Ondanks dat ik de nieuwe Enyaq wel mooi vind, ga ik niet de komende 4/5 jaar weer tegen hetzelfde interieur aan kijken. De buitenkant mag dan gewijzigd zijn, maar dat is alleen maar mooi voor de tegenliggers en de mensen die langs de oprit lopen/fietsen.

Daar komt bij dat de range mij steeds meer in de weg gaat zitten in de winter.
Getest en te licht bevonden, zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrianb
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-07 22:02
Mijn 85 is eergisteren geleverd. Midden september besteld, maar heeft nog een anderhalve maand bij dealer gestaan omdat leasemaatschappij niet inschreef over kerst & nieuw.

Erg tevreden mee voorlopig. Enige opmerking voorlopig een beangstigend zwaar kloenk-geluid in de vooras wanneer je heel ver doordraait (bij bijv. terugkeren in straat door te steken). Even nagevraagd bij de dealer.

Infotainment is retesnel. Alles aan de auto werkt voorlopig precies zoals ik het verwacht - elektrische stoelen, keyless entry, in gang zetten, koffer, etc. Beetje een auto waar je onmiddellijk mee weg bent. Vermoed dat dit het simpel en logisch-gegeven van Skoda is.

Rijgedrag is goed. Nog beetje wennen aan stuurgevoel, en snelheid. Met z'n gewicht voelt ie als een comfortabele boot, maar gegeven de snelheid dan wel een dikke speedboat.

Voelt heel erg ruim aan vanvoor. Merk wel dat m'n kinderen iets minder ruim zitten met hun voeten vanachter in hun kinderzitjes, i.v.g.l. met onze vorige Octavia. Ik vermoed omdat de achterbank wat schuiner staat, en de voorstoelen wat dikker zijn. Bon, ruimte genoeg nog.

[ Voor 14% gewijzigd door Adrianb op 22-01-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ManiacScum schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:58:
Nog een krappe 3 maand en dan gaat de Enyaq (1) eruit.
Wat gaat het worden, ben ik wel benieuwd jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacScum
JanHenk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:28:
[...]

Wat gaat het worden, ben ik wel benieuwd jaar.
Geen idee nog, maar vermoedelijk een Hybride (Skoda Kodiaq bijvoorbeeld)
Ik kijk ook nog naar de Polestar 4 maar dat is wederom elektrisch en ga ik dan niet dezelfde issues hebben in de winter? Vermoedelijk wel.

Alternatief is om zelf een auto aan te schaffen en dan denk ik aan een Audi Q5, hybride.

Ik had ook nog in mijn hoofd de nieuwe Tesla model Y te bekijken maar na deze week ben ik bang dat ik (Als ik social media mag geloven ;) )met veel krassen op mijn auto kom te zitten of andere gespoten aanduidingen van bepaalde groeperingen.

[ Voor 20% gewijzigd door ManiacScum op 22-01-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
vinom schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:12:
[...]

Je achterruit (van je klep) is met sunset dus ook gelaagd en kom je dan ook niet doorheen? Blijft de vooruit over?
Teleurstellend misschien maar voorruiten zijn al ruim 35 jaar altijd gelaagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:30
BGFG schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:12:
[...]

Teleurstellend misschien maar voorruiten zijn al ruim 35 jaar altijd gelaagd
In wat voor doodskist rijden we allemaal rond dan? :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-06 12:56
Pro tip: niet het water in rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Ook ik ben tot nu toe erg tevreden met mijn Enyaq Sportline 85.
Ik had walk away aangevinkt voor het openen/sluiten als je met je sleutel in de buurt komt.

Dit werkte niet meteen.
De volgende dag wel.
Wellicht dat de auto daar een nachtje over moest slapen? (Dat het pas bij de volledige 'cold' reboot) Geactiveerd is.

Maar wat een genot dat rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
ManiacScum schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:08:
Ik kijk ook nog naar de Polestar 4 maar dat is wederom elektrisch en ga ik dan niet dezelfde issues hebben in de winter? Vermoedelijk wel.

Alternatief is om zelf een auto aan te schaffen en dan denk ik aan een Audi Q5, hybride.
Hybride ben ik zelf juist vanaf gestapt, is meer en meer het slechtste van twee werelden ipv het beste.
Zwaar en 100% MRB.
Onzuinig.
Kleine accu die snel degradeert.
Kleine tank waarmee range alsnog laag is (al tank je wel sneller).

Ik kijk nu juist meer naar efficiente EV's met een zo groot mogelijke accu.
Enyaq zit daarmee imo op het randje, neig meer naar de lagere ID7, i5, A6 en EQS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:35
[...]

Ik had ook nog in mijn hoofd de nieuwe Tesla model Y te bekijken maar na deze week ben ik bang dat ik (Als ik social media mag geloven ;) )met veel krassen op mijn auto kom te zitten of andere gespoten aanduidingen van bepaalde groeperingen.
Verstandige beslissing, ook om andere redenen die je wellicht niets interesseren ;) Ik hoop dat het geen toeval is dat de verkoopcijfers van Tesla voor het eerst in tien jaar zijn gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Nieuwe Kodiaq heeft dan wel weer een bijna kopie van het Enyaq interieur. Een upgrade, dat zeker, maar als je niet tegen hetzelfde aan wil kijken…

Wel grappig hoe e.e.a. qua ervaring kan verschillen trouwens. Voor mij is de range van de 80 perfect, groter heb ik echt niet nodig. Zo’n 70 kWh maximaal is ideaal. Sneller laden zou welkom zijn, maar is nu ook acceptabel. Ook in de winter (maar ik rij zelden lange stukken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-07 19:30
[...]

Ik deel je mening over de Enyaq. Probeer hier het contract nog te rekken vanwege de relatief lage bijtelling. Hybride lijkt me aan de ene kant als volgende ook wel lekker, maar aan de andere kant betekent dat na bijna elke rit stekkeren, en dat wordt je denk ik snel zat.

Gelukkig kan ik nog even een paar maanden nadenken, en wie weet komen er nog mooie nieuwe modellen met lange range aan. Als volgende EV zou ik toch min. 600 km willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie102
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-05 10:49
Henkie102 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:15:
[...]

Ik zal er eens naar vragen. Soms ook het idee dat het met een drempel of oneffenheid in de weg te maken heeft.

Goed te weten dat de update geen oplossing is.
Na de update is het inderdaad niet verholpen. Opnieuw aangegeven bij de dealer en maandag komt er een nieuwe kabelboom in. Hopelijk is het dan opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:06
Adrianb schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:10:
Mijn 85 is eergisteren geleverd. Midden september besteld, maar heeft nog een anderhalve maand bij dealer gestaan omdat leasemaatschappij niet inschreef over kerst & nieuw.

Erg tevreden mee voorlopig. Enige opmerking voorlopig een beangstigend zwaar kloenk-geluid in de vooras wanneer je heel ver doordraait (bij bijv. terugkeren in straat door te steken). Even nagevraagd bij de dealer.

Infotainment is retesnel. Alles aan de auto werkt voorlopig precies zoals ik het verwacht - elektrische stoelen, keyless entry, in gang zetten, koffer, etc. Beetje een auto waar je onmiddellijk mee weg bent. Vermoed dat dit het simpel en logisch-gegeven van Skoda is.

Rijgedrag is goed. Nog beetje wennen aan stuurgevoel, en snelheid. Met z'n gewicht voelt ie als een comfortabele boot, maar gegeven de snelheid dan wel een dikke speedboat.

Voelt heel erg ruim aan vanvoor. Merk wel dat m'n kinderen iets minder ruim zitten met hun voeten vanachter in hun kinderzitjes, i.v.g.l. met onze vorige Octavia. Ik vermoed omdat de achterbank wat schuiner staat, en de voorstoelen wat dikker zijn. Bon, ruimte genoeg nog.
Die kloenk had ik ook als ik een u-turn maakte vanuit de parkeerhaven voor mij huis de straat op. Vaak als het wat kouder was. Laatst juist niet meer gehoord terwijl ik dat wel verwachtte. Heeft te maken met de ophanging en de kleine draaicirkel (ver kunnen insturen van de wielen), iets met een veer die dan een opdoffertje krijgt). Kan volgens mij geen kwaad.

Offtopic: eind dit jaar oriënteren voor opvolger, binnenkort proefrit in de Xpeng G6. Ik ben meer opzoek naar een computer op wielen, want ik vind het infotainment in mijn 2021 versie juist veel te langzaam. Ik ben benieuwd. Verder rijdt de Enyaq nog steeds erg prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Voor wie een volgende EV overweegt na de Enyaq staat vandaag een interessant artikel in de Washington Post over verlies van range bij koud weer. In bijgaand staatje komt de Enyaq niet voor, maar wél de eveneens op het MEB platform geproduceerde ID4. Die presteert, zoals we al vreesden, dramatisch slecht. Voor wie het niet meer weet: 32 graden Fahrenheit = 0 graden Celsius.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T_3OAZWW_zCfAKXvDh6RzPlSKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2XfBJ9HJRl0VrcwhhuFk4Oqj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-07 22:41
jdbiggelaa schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:47:
Voor wie een volgende EV overweegt na de Enyaq staat vandaag een interessant artikel in de Washington Post over verlies van range bij koud weer. In bijgaand staatje komt de Enyaq niet voor, maar wél de eveneens op het MEB platform geproduceerde ID4. Die presteert, zoals we al vreesden, dramatisch slecht. Voor wie het niet meer weet: 32 graden Fahrenheit = 0 graden Celsius.

[Afbeelding]
Jeetje! Dat zijn echt grote verschillen tussen de merken. Ik herken die min37% wel….afgelopen week 270km uit een volle iv80 accu kunnen halen. Best wel drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:39
Wel de slechtste grafiek ooit zeg
Staat er boven: range loss
en dan zie je eronder staan -38%.
Dat is dus 40% minder verlies!

Maar eh ze hebben de versie zonder warmtepomp getest.... lijkt me logisch dat dat niet super gaat.
Ik neem aan dat de meeste hier de warmtepomp wel hebben? Die hebben ze niet getest.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik heb een warmtepomp, en met het weer van de afgelopen tijd heb ik die ook gebruikt. (16°) Anders beslaan de ramen zo als je die nu eens dichthoudt tegen de kou en regen. Mijn bereik ligt momenteel rond de 450km.
Iets van een 10% verlies. Ook nu kan de bestuurder het verbruik zelf erg beïnvloeden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
jdbiggelaa schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:47:

[Afbeelding]
Origineel: https://www.recurrentauto.com/research/winter-ev-range-loss
Er is niet zoveel bekend over de testdata, maar ik kan me voorstellen dat iemand met een Chevy Bolt veel kortere afstanden rijdt dan iemand met bv een Model S, waardoor de verliezen voor verwarming procentueel vele malen groter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:37
Kodess schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 00:07:

Maar eh ze hebben de versie zonder warmtepomp getest.... lijkt me logisch dat dat niet super gaat.
Ik neem aan dat de meeste hier de warmtepomp wel hebben? Die hebben ze niet getest.
Als Skoda of iemand anders me concreet kan vertellen wat die warmtepomp oplevert dan zou ik het overwegen. Maar ik vind bijna €1000 meerprijs voor een onbekend voordeel stiekem wel veel geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Homer-Simpson schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:54:
[...]

Als Skoda of iemand anders me concreet kan vertellen wat die warmtepomp oplevert dan zou ik het overwegen. Maar ik vind bijna €1000 meerprijs voor een onbekend voordeel stiekem wel veel geld.
Het is vaker berekend; die warmtepomp kan niet uit in 4-5 jaar lease. En ook bij privé aankoop duurt het vele jaren voor het uit kan. Je moet het doen voor het comfort (range) en niet voor het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix

Ook tov ander autos zonder warmtepomp presteert de enyaq volgens de grafiek helaas nog steeds slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 24-01-2025 19:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
onetime schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 00:23:
Ik heb een warmtepomp, en met het weer van de afgelopen tijd heb ik die ook gebruikt. (16°) Anders beslaan de ramen zo als je die nu eens dichthoudt tegen de kou en regen. Mijn bereik ligt momenteel rond de 450km.
Iets van een 10% verlies. Ook nu kan de bestuurder het verbruik zelf erg beïnvloeden.
Ja jezus, natuurlijk scheelt de range minder als je je verwarming op 16 graden zet. Maar dan vries je dus vast aan je stoel. Een flinke oorzaak van het hogere verbruik in de winter is juist dat men het normaal warm wil hebben in de auto.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb hier eerder al eens een analyse gemaakt van hoe die warmtepomp op MEB platform werkt. Mijn conclusie is dat het een onnodig stuk techniek is. Bij warmtepomp denken wij aan een klassieke L/L c.q. airco variant die omkeerbaar is. Helaas zit dat er niet in.

De warmtepomp heeft als bron alleen het koelcircuit van de batterij. Hij kan dus warmte uit de batterij halen en afgeven t.b.v. de cabineverwarming.

Daar heb je dus geen reet aan als je batterij ook koud is, alle warmte komt dan simpelweg van de PTC heater. Met of zonder warmtepomp.

Pas op lange ritten met (meermaals) snelladen, heb je profijt van de warmtepomp. Immers warmt de batterij met/door snelladen op tot zo'n 45/50 graden en dan kun je pas daadwerkelijk warmte hieruit benutten. Ik weet niet hoe vaak jullie dat doen, maar in mijn geval is dat in de levensduur van de Enyaq nog maar twee ritten geweest dat ik er profijt van had.

Ik heb hem zelf, maar mijn advies, bestel het niet.

Andere auto's hebben weer andere warmtepomp-systemen, die mogelijk efficiënter zijn. Kijk goed naar hoe de techniek werkt en hoe dat in jouw use-case past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fomix
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-06 09:25
cryptapix schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:44:
[...]

Interessant, maar de hele top valt voor mij al af omdat die van die gek die het normaal vindt om een hitlergroet te doen op een inauguratie van een (overigens net zo gekke) president. De overige auto’s in de top zijn te duur of vind ik niet mooi.
In een Amerikaans onderzoek wordt de top 10 ongeveer volledig gedomineerd door Amerikaanse voertuigen, wel nou... :)

https://insideevs.com/new...r-range-test-norway-2025/
Deze geeft al een heel ander beeld. De eerste Amerikaanse wagen komt pas op plaats 12 (en het is dan nog een Ford).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:37
cryptapix schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:40:
[...]

Het is vaker berekend; die warmtepomp kan niet uit in 4-5 jaar lease. En ook bij privé aankoop duurt het vele jaren voor het uit kan. Je moet het doen voor het comfort (range) en niet voor het geld.
Maar hoeveel range is het dan? Staat er ergens duidelijke info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
JanHenk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:38:
[...]

(maar ik rij zelden lange stukken).
:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
cryptapix schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:46:
[...]

Ja jezus, natuurlijk scheelt de range minder als je je verwarming op 16 graden zet. Maar dan vries je dus vast aan je stoel. Een flinke oorzaak van het hogere verbruik in de winter is juist dat men het normaal warm wil hebben in de auto.
450km met een IV80 bij -2. De rijstijl van Onetime is al vaker besproken, maar het lijkt me wel eens leuk om een volledige rit op te nemen via een dashcam bij hem. Misschien dat we er iets van kunnen leren :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Tsja, iedereen mag die warmtepomp aanvinken van mij hoor. Maar alleen bij ritten met minimaal 1x aan de snellader heb je er (een beetje) profijt van. Want zelfs dan krijg je er nauwelijks extra range / minder verbruik van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Martinez- schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:56:
[...]

450km met een IV80 bij -2. De rijstijl van Onetime is al vaker besproken, maar het lijkt me wel eens leuk om een volledige rit op te nemen via een dashcam bij hem. Misschien dat we er iets van kunnen leren :) .
Ik vrees dat ik het einde van die rit niet haal... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:12
mitsumark schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:42:
[...]
Hybride ben ik zelf juist vanaf gestapt, is meer en meer het slechtste van twee werelden ipv het beste.
Zwaar en 100% MRB.
Onzuinig.
Kleine accu die snel degradeert.
Kleine tank waarmee range alsnog laag is (al tank je wel sneller).

Ik kijk nu juist meer naar efficiente EV's met een zo groot mogelijke accu.
Enyaq zit daarmee imo op het randje, neig meer naar de lagere ID7, i5, A6 en EQS.
In de nieuwste generatie VAG hybrides (Skoda, Seat, VW en straks ook Audi)is het systeem flink verbeterd. Er zit nu een veel grotere batterij in die daardoor minder gevoelig is voor snelle degradatie. Het pakket is nu even groot als in generatie 1 EV's en geeft een bruikbare range van meer dan 100 km op een volle accu, auto voorverwarmen, snelladen met beperkte snelheid van 50 Kw. De Cupra Leon is de zuinigste en heeft 131 km electrische range WLTP.

De tank is minder een probleem nu, de accu degradatie is stukken minder. Gewicht is echter hoger geworden (MRB korting gestopt) en ik houd niet van het VAG concept waarbij de electromotor in je versnellingsbak zit. Voordeel in de winter is dat je een hybride kan voorverwarmen aan de laadpaal. Comfortabel en niet meer krabben. Nadeel is dat je meestal eerst electrisch weg rijdt en dat je motor koud start als al prestaties worden gevraagd. Als de last wisselt krijg je continu koude starts in de winter wat motoren niet echt leuk vinden. En electrisch kan je met de nieuwe hybrides probleemloos snelweg rijden, maar is je vermogen in de EV only modus wel wat beperkt.

Let ook even op de grote accupacks bij de ieuwe Enyaqs, die hebben efficiëntere electromotoren gekregen, waardoor de range verbeterd is. Voor de winter kan je eventueel voorverwarmen aan de laadpaal en een warmtepomp toevoegen die energiezuiniger is.

[ Voor 15% gewijzigd door ucsdcom op 24-01-2025 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
[...]

Daarvoor is die stoelverwarming ;) .
Ik heb de afgelopen dagen hier ook wat mee gespeeld.
19 graden is comfortabel mits de blower niet begint op te toeren in de auto stand.
Wanneer ik terug kom van werk (noeste arbeid) kan ie terug naar 18 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Fomix schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:02:
[...]

In een Amerikaans onderzoek wordt de top 10 ongeveer volledig gedomineerd door Amerikaanse voertuigen, wel nou... :)

https://insideevs.com/new...r-range-test-norway-2025/
Deze geeft al een heel ander beeld. De eerste Amerikaanse wagen komt pas op plaats 12 (en het is dan nog een Ford).
Voor wie de ads weigert: https://archive.ph/1MOTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jas99
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:34
Homer-Simpson schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:54:
[...]

Dat was exact de reden voor mij om de warmtepomp niet te kiezen, verkoper gaf mij daar gelijk in. Ik mis die warmtepomp op een 85 niet, en als ik mn batterij op een dag leegrij, dan is het misschien wel een goed idee om ook eens ergens even stil te staan en een break te houden tijdens het laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
JanHenk schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:00:
[...]

Tsja, iedereen mag die warmtepomp aanvinken van mij hoor. Maar alleen bij ritten met minimaal 1x aan de snellader heb je er (een beetje) profijt van. Want zelfs dan krijg je er nauwelijks extra range / minder verbruik van.
Nee nee, daar reageerde ik niet op ;)
Jij gaf aan dat je geen lange stukken rijdt tijdens de winter, dat is net mijn probleem waarom ik 'problemen' heb met de EV. Ik rij voornamelijk in de winter in groepsverband lange afstanden en dat gaat inmiddels zo ver dat we een half uur eerder vertrekken om ruimte te houden voor het laden omdat we het anders niet redden tot de aankomst. Dan ben je op de locatie en gaan we eerst een snellader opzoeken om te laden.

Dit gaat om sportwedstrijden overigens. Bijzonder irritant.
De warmtepomp discussie volg ik niet zo, mijn mening is (aangezien ik er nu ook een heb) dat dit geen ene donder helpt op mijn 2021 Enyaq en ik niet snel geneigd ben, mocht ik weer een EV kiezen, om deze optie aan te vinken.

[ Voor 4% gewijzigd door ManiacScum op 24-01-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ManiacScum schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Nee nee, daar reageerde ik niet op ;)
Jij gaf aan dat je geen lange stukken rijdt tijdens de winter, dat is net mijn probleem waarom ik 'problemen' heb met de EV. Ik rij voornamelijk in de winter in groepsverband lange afstanden en dat gaat inmiddels zo ver dat we een half uur eerder vertrekken om ruimte te houden voor het laden omdat we het anders niet redden tot de aankomst. Dan ben je op de locatie en gaan we eerst een snellader opzoeken om te laden.
Oké, duidelijk hoor.

Maar gaat meer range je dan helpen? Lijkt me niet. Als je al leeg bent bij de heenreis, heb je dus een dubbel zo grote range nodig om terug te komen zonder laden. Dat bestaat ook gewoon (nog) niet.

Daarom dat ik zei; snellere laadtijden zijn welkom. Sommige BEV's doen al +200km is 13-15 minuten. Dat lijkt me zinvoller dan een dubbel zo grote batterij rondrijden. Maar ja, moet je wel die tijd hebben inderdaad.

Misschien is voor jouw toepassing de hybride gewoon beter, ook prima. Qua kosten maakt het ook heel weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:27
Nog een paar maanden, dan moet ik ook na gaan denken over een opvolger van de Enyaq.

Ik moest toentertijd verplicht de warmtepomp meebestellen van autobeheer, maar ik denk dat aan stoelverwarming meer had gehad. Weet nog niet wat het wordt als ik mag bestellen later dit jaar. Weer een Enyaq lijkt mij suf, maar prijstechnisch is hij wel interessant geworden en er zijn wel punten aanzienlijk beter dan mijne uit 2021. Als ik voor de 85 mag kiezen, dan zou ik sowieso met bereik op vooruitgaan te opzichte van nu (Enyaq 60).

Ik vind op basis van prijs en uitstraling de Ford Explorer ook best interessant, maar heb ik interieur nog niet met eigen ogen gezien. De kofferruimte van de Enyaq is erg fijn en daarop toeleggen doe ik niet graag.

Mijn werkgever heeft een all-electric beleid met betrekking auto's en laat steeds meer merken toe, dus het wordt t.z.t. nog een behoorlijke puzzel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
JanHenk schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:52:
Ik heb hier eerder al eens een analyse gemaakt van hoe die warmtepomp op MEB platform werkt. Mijn conclusie is dat het een onnodig stuk techniek is. Bij warmtepomp denken wij aan een klassieke L/L c.q. airco variant die omkeerbaar is. Helaas zit dat er niet in.

De warmtepomp heeft als bron alleen het koelcircuit van de batterij. Hij kan dus warmte uit de batterij halen en afgeven t.b.v. de cabineverwarming.

Daar heb je dus geen reet aan als je batterij ook koud is, alle warmte komt dan simpelweg van de PTC heater. Met of zonder warmtepomp.

Pas op lange ritten met (meermaals) snelladen, heb je profijt van de warmtepomp. Immers warmt de batterij met/door snelladen op tot zo'n 45/50 graden en dan kun je pas daadwerkelijk warmte hieruit benutten. Ik weet niet hoe vaak jullie dat doen, maar in mijn geval is dat in de levensduur van de Enyaq nog maar twee ritten geweest dat ik er profijt van had.

Ik heb hem zelf, maar mijn advies, bestel het niet.

Andere auto's hebben weer andere warmtepomp-systemen, die mogelijk efficiënter zijn. Kijk goed naar hoe de techniek werkt en hoe dat in jouw use-case past.
Perfecte samenvatting van de enige juiste conclusie. Ik heb nog maar even dik gemarkeerd welke vraag iedereen zich simpelweg dient te stellen.

Ik ben persoonlijk een uitzondering, als ik rijd, rijd ik lange afstanden bij 130km/h, bij voorkeur sneller. Dus iedere gespaarde kWh is daar gewoon welkom en op het totaal-/leasebudget is de invloed verwaarloosbaar. Daarom zou een auto zónder eigenlijk niet in aanmerking komen. Juist om het verlies in winter te mitigeren :)
Maar dat is een scenario wat slechts voor weinigen van toepassing zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa

Je hebt de grafiek niet goed gelezen. Groen is mét warmtepomp en blauw zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
cryptapix schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:44:
[...]

Interessant, maar de hele top valt voor mij al af omdat die van die gek zijn die het normaal vindt om een hitlergroet te doen op een inauguratie van een (overigens net zo gekke) president. De overige auto’s in de top zijn te duur of vind ik niet mooi.
Ja, dat zou voor mij precies zo gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:12
jdbiggelaa schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:11:
[...]

Je hebt de grafiek niet goed gelezen. Groen is mét warmtepomp en blauw zonder.
Ik denk dat Kodess doelt op de letterlijke woordbetekenis:
Een negatief verlies is een winst. Dus als de legenda het heeft over "loss" en de getallen tonen 'negatief 38', dan staat er dus eigenlijk +38 winst.

Overigens, staat de Audi e-tron niet ook op hetzelfde platform? Voelt (zeker gezien de discussie hier dat een warmtepomp op de Enyaq niet bijster veel lijkt te doen) tegenintuitief dat die dan zo hoog in die grafiek staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[...] Ja jezus, natuurlijk scheelt de range minder als je je verwarming op 16 graden zet. Maar dan vries je dus vast aan je stoel. Een flinke oorzaak van het hogere verbruik in de winter is juist dat men het normaal warm wil hebben in de auto.
In de auto ben ik niet thuis - binnen, dus dan verwacht ik niet in mijn zwembroek te kunnen lopen in de winter. Ik ben de Iceman niet. Dus in de auto - buiten heb ik een jas aan. Dan is 15° wat mij betreft al meer dan genoeg. Maar dat kan ik niet eens instellen, productie fout. Mijn auto, ik bepaal. Anders is een aan-uit schakelaar beter. Bij 17° ga ik het al warm krijgen. Het is hier nu geen Spanje in de zomer. Dan ben ik anders gekleed en wil ik een andere temperatuur.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-06 12:56
Heerlijk al dat geneuzel over een beetje meer of minder range door je verwarming.
Ik pomp hem gewoon lekker rond met 20.5 graden en dan ook de stoel- en stuurverwarming op standje 1 of 2.
Het leven is al kut genoeg om ook in de auto nog te gaan zitten koukleumen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superbikkel
  • Laatst online: 19:47
onetime schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:02:
[...]

In de auto ben ik niet thuis - binnen, dus dan verwacht ik niet in mijn zwembroek te kunnen lopen in de winter. Ik ben de Iceman niet. Dus in de auto - buiten heb ik een jas aan. Dan is 15° wat mij betreft al meer dan genoeg. Maar dat kan ik niet eens instellen, productie fout. Mijn auto, ik bepaal. Anders is een aan-uit schakelaar beter. Bij 17° ga ik het al warm krijgen. Het is hier nu geen Spanje in de zomer. Dan ben ik anders gekleed en wil ik een andere temperatuur.
Jij hebt geen vrouw zeker? Die van mij stapt in, stoelverwarming op drie en de verwarming op 22gr. En dan klagen over koude voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
superbikkel schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:54:
[...]

Jij hebt geen vrouw zeker? Die van mij stapt in, stoelverwarming op drie en de verwarming op 22gr. En dan klagen over koude voeten.
Dat denk ik niet, anders zou het gemiddelde van zijn Enyaq wel een stukje hoger liggen vermoed ik. Die zijn niet zo bewust van het power-milen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Senaxx schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:11:
[...]

Dat denk ik niet, anders zou het gemiddelde van zijn Enyaq wel een stukje hoger liggen vermoed ik. Die zijn niet zo bewust van het power-milen
Beter zo. Op de auto zit nog een knop zodat 'ie ophoudt met zeuren over de snelheid. Vanaf de bijrijdersstoel heb ik liever hooguit flitswaarschuwingen, eventueel cynisch & achteraf, dan een "incentive" voor hypermiling. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:23

rammes

koekebakker 1e klas

Ha grappig hoe iedereen t weer anders doet. Heb deze week 1500km gereden en de verwarming op 22staan. stoelverwarming op stand 2 en stuurverwarming op stand 1. verbruik hoger? ja, maar wel lekker warm, ik ga toch niet in de kou zitten.

Ik zou het doen!

Pagina: 1 ... 65 ... 84 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.