Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossiejwt
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-02 11:19
Hi All,

Ik rijd sinds 2 Januari een Enyaq 80 uit 2022.
Nu heb ik een aantal pagina's terug gebladerd maar denk dat de vraag stellen iets sneller gaat zijn met antwoord krijgen, ja ik ben lui :p

Als ik in de app de autodetails bekijk zegt deze software 2.3 te hebben, zou dit niet automatisch OTA geüpdatet moeten zijn naar de recenste versie?
En hoe krijg ik deze wel op 3.7 zoals ik vele van jullie hier hoor zeggen.. is dit zelf te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:21
De Sjeik schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Dit heb ik ook gehad. Dit is ontwerp.
Er een gaatje in de unit aan de voorkant.
Het vocht trekt vanzelf weer weg.
Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70120500
Thanks! Ik had wat beter moeten zoeken zie ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrujeriA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-07 20:01
cryptapix schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Nou, die werkt bij mij dan niet hoor. Al een paar keer met de klep (obstakels aan) het dak van garages en beplanting achter de auto geraakt.
Ik heb ook nooit iets gemerkt van een obstakel detectie. Als er een obstakel zit stop ik hem manueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Rossiejwt schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:59:
Hi All,

Nu heb ik een aantal pagina's terug gebladerd maar denk dat de vraag stellen iets sneller gaat zijn met antwoord krijgen, ja ik ben lui :p

Als ik in de app de autodetails bekijk zegt deze software 2.3 te hebben, zou dit niet automatisch OTA geüpdatet moeten zijn naar de recenste versie?
En hoe krijg ik deze wel op 3.7 zoals ik vele van jullie hier hoor zeggen.. is dit zelf te updaten?
Dus eigenlijk zeg je: 'ik ben te lui, en laat liever anderen het werk doen wat ik zelf had moeten doen...'. Weet niet of dat zo netjes is ;) .

Om toch maar antwoord te geven: het lijkt erop dat desbetreffende auto niet naar de dealer is gebracht om naar ME3.0 gebracht te worden. OTA is pas mogelijk vanaf 3.1 (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:06
Rossiejwt schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:59:
Hi All,

Wij zijn ook lui, heb je de zoekfunctie al geprobeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossiejwt
Martinez- schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:23:
[...]

Dus eigenlijk zeg je: 'ik ben te lui, en laat liever anderen het werk doen wat ik zelf had moeten doen...'. Weet niet of dat zo netjes is ;) .

Om toch maar antwoord te geven: het lijkt erop dat desbetreffende auto niet naar de dealer is gebracht om naar ME3.0 gebracht te worden. OTA is pas mogelijk vanaf 3.1 (?).
Dank je wel voor je reactie!

Word een afspraak maken dus!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:08
Rossiejwt schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:28:
[...]

Dank je wel voor je reactie!

Word een afspraak maken dus!
zal ik dat voor je doen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossiejwt
Hahah, wil je em dan ook brengen? 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:43
[quote]SmashCruiser schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:59:
Vanochtend schakelde de Enyaq het alarmnummer automatisch in. Hij bleef in een loop hangen tot de plaats van bestemming, circa 10 minuten. Dit is de tweede keer dat het gebeurd, iemand ervaring mee? De eerste keer hoopte ik dat het eenmalig was, maar het gebeurt nu dus vaker.

Is dit een probleem dat vaker voorkomt?

het alarmnummer niet, maar wel dat de service gebeld wordt. ( steeksleutel gaat branden). Dit vooral wanneer het koud is. Het lijkt te helpen als ik de binnenverlichting voor aanzet. Dinsdag gaat hij naar Pon voor dit en voor het uitvallen van de hud. ( 85 uit 2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:49
Martinez- schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:23:
[...]

Nope. 3.7 moet de dealer er ook op zetten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Maat28 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:41:
[...]

Idd klopt. Alweer vergeten, dank voor de aanvulling. Ondertussen al zo vaak de auto moeten wegbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:46
Martinez- schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:46:
[...]

Idd klopt. Alweer vergeten, dank voor de aanvulling. Ondertussen al zo vaak de auto moeten wegbrengen.
Vaak? Max 2x voor een update gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Martinez- schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:46:
[...]

Haha ja idd, al is het slleen al om de ruitenwissers om de 6 maanden te vernieuwen. Nu hier ook de koplampen (non matrix) niet meer te stellen….weer eens afspraak maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Martinique schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:14:
[...]

Vaak? Max 2x voor een update gok ik.
Als die alleen voor een update weg was gegaan, viel het inderdaad mee. Maar de mijne heeft ondertussen:
- de binnenlampunit vervangen
- 2x de puddle lights (wederom het probleem nu)
- een gescheurde linkerachterlamp (bij levering)
- hagelschade (niet Skoda debet aan)
- controlunit van de afstemming koplampen.

En dan alles uiteraard x2. Een 'diagnose' afspraak en een om probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:13
[...]

3.2 naar 3.7 gaat ook OTA inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:41
utbone schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:55:
Verwarmen vanuit de app… elk jaar met koude weer een connectie probleem. Jullie ook?
Het verschilt bij mij een beetje, soms wil die wel vanuit de app werken en soms heeft hij verbindingsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostSlager
Mirx_NL schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:02:
[...]

3.2 naar 3.7 gaat ook OTA inmiddels.
Nou ben benieuwd wanneer ik die ga ontvangen dan. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
JoostSlager schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:16:
[...]

Nou ben benieuwd wanneer ik die ga ontvangen dan. _/-\o_
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze van oud naar nieuw gaan. Maar ze doen wel vaker niet wat ze zeggen.

Die van mij is uit dec 2022. Update duurt 220 minuten volgens scherm je lampen moet je zelf even linksonder bij je knie uit zetten anders start hij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
JoostSlager schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:11:
[...]

Het verschilt bij mij een beetje, soms wil die wel vanuit de app werken en soms heeft hij verbindingsproblemen.
Vanmorgen -4. Kon de auto met 1 druk op de knop opwarmen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:25
De Sjeik schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:23:
[...]

Ik heb dit ook een tijd gehad. Zie onderstaande berichten:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80780106 (probleem beschrijving)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80789876 (oplossing die voor mij werkte)
Hey, bedankt voor je reactie. Ik wilde reageren dat het helaas niet het gewenste effect heeft gehad, maar toen realiseerde ik mij dat ik de wifi niet verwijderd had uit mijn telefoon. Straks nogmaals proberen. Fingers crossed, want mij vriendin heeft nu ook hetzelfde probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:43
Vandaag op AutoWeek: https://www.autoweek.nl/a...nder-eerste-kennismaking/

Het lijkt dan ook sterk op een typefoutje in de technische gegevens. Maar dat is het niet. Het maximumlaadvermogen is daadwerkelijk lager. Om risico’s te spreiden komen de cellen in het accupakket van de Enyaq 85 bij een andere leverancier vandaan. Daarbij is meteen in de software het maximum laadvermogen aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrianb
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-07 22:02
Currry schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:09:
Vandaag op AutoWeek: https://www.autoweek.nl/a...nder-eerste-kennismaking/

Het lijkt dan ook sterk op een typefoutje in de technische gegevens. Maar dat is het niet. Het maximumlaadvermogen is daadwerkelijk lager. Om risico’s te spreiden komen de cellen in het accupakket van de Enyaq 85 bij een andere leverancier vandaan. Daarbij is meteen in de software het maximum laadvermogen aangepast.
Lijkt ergens stap terug, maar vermoed dat dit in de praktijk niet zal uitmaken. Wat telt bij opladen is het gemiddelde laadvermogen.

Mijn assumptie is dat ze geen batterijpakket gekozen hebben dat trager oplaadt (van 10-80) dan de versie ze vier jaar geleden hebben uitgebracht.
rammes schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Volgens mij alleen bij versie 5.4 en hoger en dus niet vanaf de facelift.
Heb verstaan van een Enyaq Gorm dat deze 5.4 beschikbaar zal zijn voor alle 85's die geleverd werden met versie 5. Voor de 85's met versie 4 zou er feature per feature gekeken worden wat over kan worden gezet.

[ Voor 21% gewijzigd door Adrianb op 13-01-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpjes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-07 21:07
BaseLine schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:57:
[...]

Heb hetzelfde probleem sinds de update naar 3.7. Heb het met mijn wallbox, maar ook bij publieke laadpalen. Eerste 5 minuten zie ik 10kw en daarna 6.5 kw. Lijkt alsof de auto terugschakelt van 3 naar 2 fases. Heb binnenkort een afspraak bij de dealer.
Hier hetzelfde probleem met laden na de 3.7 update. De Enyaq start netjes met laden op 11kW, na een x aantal minuten valt 1 fase weg en gaat het laden verder op twee fasen / 7kW.

Voor de update nooit een probleem mee gehad, ook andere EV’s blijven netjes op 11kW laden met de iV universal charger.

Is hier een oplossing voor of toch terug naar de dealer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
Carpjes schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Hier hetzelfde probleem met laden na de 3.7 update. De Enyaq start netjes met laden op 11kW, na een x aantal minuten valt 1 fase weg en gaat het laden verder op twee fasen / 7kW.

Voor de update nooit een probleem mee gehad, ook andere EV’s blijven netjes op 11kW laden met de iV universal charger.

JanHenk in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

Kan je proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostSlager
Martinez- schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:47:
[...]

Ja hier de laatste tijd ook maar ik heb de verbindingsproblemen ook wel eens gehad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:04
Carpjes schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Moet zelf nog naar de dealer, maar in de tussentijd heeft Skoda via de socials erkend dat het probleem speelt en dat ze werken aan een software update.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/issue-ac-charging-dropping-to-7-2kw-info-from-skoda-v0-r8b19tpui18e1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=d18219c36abc2c98b9b85ff6cbe46de3e4b95cf5

https://www.reddit.com/r/...nfo_from_skoda/?rdt=48251

[ Voor 11% gewijzigd door BaseLine op 13-01-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davege
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 11:54
davege schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:07:
[...]

Dat is spijtig nieuws. Hopelijk wel snel beschikbaar dan... (ook voor mij, afspraak op 8 januari ;) )
Vorige week woensdag (8/1) module laten vervangen. Tot op heden nog steeds geen succes om te verbinden met Skoda Connect :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:02
Om een tegengeluid te geven over de problemen met de puddlelights: ik ben super blij dat Skoda die dingen laat smelten. Ik ervoer het Skoda logo namelijk als nutteloos voor de beoogde functie: het verlichten van de grond waar je in/uitstapt. Nu mijn puddle lights netjes zijn versmolten tot 1 grote brij is de verlichte plek mooi uniform verlicht en heeft het daadwerkelijk nut. Dank u Skoda!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-07 21:50
Ik begrijp nu uit de kennismaking bij Autoweek dat de laadsnelheid bij de nieuwe Enyaq 85 geen foutje is maar echt lager is dan bij de vorige Enyaq. Dit komt doordat er een ander type accu van een andere producent wordt gebruikt welke niet sneller dan 135kw kan laden. Deze accu zou wel langer kunnen laden op deze snelheid zodat het onder de streep bij de snellader alsnog vergelijkbaar zou zijn qua tijdsduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:52
JustTrying schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:29:
Ik begrijp nu uit de kennismaking bij Autoweek dat de laadsnelheid bij de nieuwe Enyaq 85 geen foutje is maar echt lager is dan bij de vorige Enyaq. Dit komt doordat er een ander type accu van een andere producent wordt gebruikt welke niet sneller dan 135kw kan laden. Deze accu zou wel langer kunnen laden op deze snelheid zodat het onder de streep bij de snellader alsnog vergelijkbaar zou zijn qua tijdsduur.
Ik las het ja. Erg merkwaardig. Laat dit model eerst maar eens een testbank bezoeken om de geschetste theorie te laten bevestigen.

Op zich hoeft zeker geen probleem te zijn namelijk. De 10-80% SoC tijd zou dus nog altijd 28 minuten zijn, wat betekent dat de auto ook bij 80% SoC haast nog met 135kW zou moeten kunnen laden. Je moet de auto dan wel op een heel andere manier rijden dan een Tesla, die vooral bij een heel lage SoC piekt en daarna inkakt. Maar als je dus voor een langere rit vol vertrekt, lijkt het me van voorkeur dat je niet per sé tot <10% hoeft te rijden iedere keer, maar ook gerust bij 40% je eerste pauze in kunt leggen en dan een fatsoenlijk stuk range bij kunt laden.

Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-07 11:02
Cid Highwind schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:39:
[...]

Ik las het ja. Erg merkwaardig. Laat dit model eerst maar eens een testbank bezoeken om de geschetste theorie te laten bevestigen.

Op zich hoeft zeker geen probleem te zijn namelijk. De 10-80% SoC tijd zou dus nog altijd 28 minuten zijn, wat betekent dat de auto ook bij 80% SoC haast nog met 135kW zou moeten kunnen laden. Je moet de auto dan wel op een heel andere manier rijden dan een Tesla, die vooral bij een heel lage SoC piekt en daarna inkakt. Maar als je dus voor een langere rit vol vertrekt, lijkt het me van voorkeur dat je niet per sé tot <10% hoeft te rijden iedere keer, maar ook gerust bij 40% je eerste pauze in kunt leggen en dan een fatsoenlijk stuk range bij kunt laden.

Ik ben benieuwd :)
Het is al een ouder type accu die gemonteerd is, al sinds 2022 zijn ze er al, dit zijn de cellen van CATL, de max laadsnelheid ligt op 135-140kw en daalt pas rond 75% SOC onder de 100kw. En haalt de maximale laadsnelheid vanaf 23 graden. Dit is bij de andere cellen (LG Chem) anders, die halen de maximale snelheid vanaf 34 graden en leeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Autohillenga
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5umVur7lt0MXD08gQuz-jvKuzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNLvvNQER4BUOho2kL6vCzh9.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf maar de Puddle lights vervangen, auto is immers al uit de garantie, en wat blijkt, de lampjes worden vervangen door hetzelfde onderdeelnummer, terwijl er al nieuwe verbeterde onderdeelnummers zijn. Kwestie voorraad opmaken?

Over de levensduur van de nieuwe versie hou ik jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat doen ze daar bij Skoda toch? Het hele doel van die app halen ze onderuit door geen realtime info te geven. Nog slechter dan anders. Vandaag was het sneller om naar de auto te lopen en daar te kijken hoe het er voor staat.
Eerst was het vele keren proberen de app te laten updaten, zowel pull-down als de app eruit gooien en opnieuw opstarten, en niets hielp. De overzichtspagina had zelfs een andere update tijd dan de laadpagina...

Het overzicht had de tijd van dat ik vanochtend met de auto wegging, de laadpagina had data van gisteren middag... en nu ik dit zit te typen heeft hij eindelijk ook dat een keer bijgewerkt. En alweer twee uur niet...

Overigens voor mij "een hele schok", (met airco / verwarming) de rit van vanochtend begon met -4graden, en eindigde rond 0. De heenreis 13km (<=80) 21,9 kWh/100km, totaal 33km (<80) 20.5kWh/100km.
En toch geeft hij op de laad-tab bij 60% alsnog 301km bereik aan.
(De afgelopen maand had ik tijdens de rit 450 - 480 km effectief bereik, zonder airco / verwarming)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:30

rammes

koekebakker 1e klas

Autohillenga schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:50:
[Afbeelding]

Zelf maar de Puddle lights vervangen, auto is immers al uit de garantie, en wat blijkt, de lampjes worden vervangen door hetzelfde onderdeelnummer, terwijl er al nieuwe verbeterde onderdeelnummers zijn. Kwestie voorraad opmaken?

Over de levensduur van de nieuwe versie hou ik jullie op de hoogte.
nice, laat eens wat meer zien, hoe zien die dingen er uit?

Ik zou het doen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Autohillenga
rammes schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:02:
[...]

nice, laat eens wat meer zien, hoe zien die dingen er uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOE6YEuMr16oatLdM3eP4jVmf6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQT7NalDdSAuu5Tvg4eVUwgU.jpg?f=fotoalbum_large

Had er geen foto van genomen maar zo zien ze er uit. Verschil met de eerste generatie is dat de projectie iets minder fel en iets minder scherpte heeft, dit is waarschijnlijk ook het euvel geweest met het eerste type.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carpjes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-07 21:07
Dank voor de feedback en tips! @helloitsme @BaseLine

De onboard charger reset door zekering 3 een minuut eruit te halen lijkt hier goed te werken.

Het was geen lange laadsessie maar een uur op 11kW laden gaat nu weer goed.
Na de update naar v3.7 was dit niet meer gelukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Currry
Autohillenga schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:44:
[...]

[Afbeelding]

Had er geen foto van genomen maar zo zien ze er uit. Verschil met de eerste generatie is dat de projectie iets minder fel en iets minder scherpte heeft, dit is waarschijnlijk ook het euvel geweest met het eerste type.
Zijn de originele ook nog te maken door de lens of filter dat het figuur maakt eruit te halen? Gewoon een lampje dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
Currry schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:53:
[...]

Zijn de originele ook nog te maken door de lens of filter dat het figuur maakt eruit te halen? Gewoon een lampje dus.
Wel geprobeerd maar dan ligt het regelapparaat er achter open, en dus kan er vocht bij dus maar niet gedaan, geen zin in gecorrodeerde draden etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-07 21:41
Autohillenga schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:44:
[...]

[Afbeelding]

Heb je ook het onderdeelnummer? Onze auto is ook uit de garantie inmiddels en die VW-familie zijspiegels gaan allemaal een beetje op dezelfe manier open. Heb die van onze Scirocco jaartje geleden ook open gehad. Dus 2 van die puddle lights vervangen lukt mij ook nog wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
Senaxx schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:25:
[...]

Heb je ook het onderdeelnummer? Onze auto is ook uit de garantie inmiddels en die VW-familie zijspiegels gaan allemaal een beetje op dezelfe manier open. Heb die van onze Scirocco jaartje geleden ook open gehad. Dus 2 van die puddle lights vervangen lukt mij ook nog wel.
Volgens mij was het 5LA945302B maar dat zoek ik morgen even op ter bevestiging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 14:54
Er staat een goed filmpje van iemand mbt de spiegel van de enyaq. Zo heb ik ook dynamische knipperlichten ingebouwd.

YouTube: How to replac a turn signal of a skoda enyaq iv to a dynamic turn si...

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoostSlager
onetime schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:10:
Wat doen ze daar bij Skoda toch? Het hele doel van die app halen ze onderuit door geen realtime info te geven. Nog slechter dan anders. Vandaag was het sneller om naar de auto te lopen en daar te kijken hoe het er voor staat.
Eerst was het vele keren proberen de app te laten updaten, zowel pull-down als de app eruit gooien en opnieuw opstarten, en niets hielp. De overzichtspagina had zelfs een andere update tijd dan de laadpagina...

Het overzicht had de tijd van dat ik vanochtend met de auto wegging, de laadpagina had data van gisteren middag... en nu ik dit zit te typen heeft hij eindelijk ook dat een keer bijgewerkt. En alweer twee uur niet...

Overigens voor mij "een hele schok", (met airco / verwarming) de rit van vanochtend begon met -4graden, en eindigde rond 0. De heenreis 13km (<=80) 21,9 kWh/100km, totaal 33km (<80) 20.5kWh/100km.
En toch geeft hij op de laad-tab bij 60% alsnog 301km bereik aan.
(De afgelopen maand had ik tijdens de rit 450 - 480 km effectief bereik, zonder airco / verwarming)
Ik heb het eigenlijk al sinds de eerste Enyaq die ik in de lease had vreemd gevonden dat ik er minder informatie uit kon halen dan bij mijn Volvo V40, daar kon ik op ieder moment zien wat de kilometerstand was, standkachel aanzetten, deuren vergrendelen en ontgrendelen en zelfs de ramen sluiten als die open gelaten waren. Hier vind ik de informatie die ik eruit kan halen erg sumier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
JoostSlager schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:21:
[...]

Ik heb het eigenlijk al sinds de eerste Enyaq die ik in de lease had vreemd gevonden dat ik er minder informatie uit kon halen dan bij mijn Volvo V40, daar kon ik op ieder moment zien wat de kilometerstand was, standkachel aanzetten, deuren vergrendelen en ontgrendelen en zelfs de ramen sluiten als die open gelaten waren. Hier vind ik de informatie die ik eruit kan halen erg sumier.
Alle (status)informatie die je noemt, kun je ook uit de Skoda app halen? De acties starten (muv climate control activeren) kan inderdaad niet (althans, volgens mij kunnen de nieuwe enyaq ‘s wel enkele acties starten).

Verder is de vergelijking niet helemaal eerlijk. De server load van Skoda is vele malen hoger dan die van Volvo toen jij die v40 reed. Toen waren er namelijk heel veel minder auto’s die dit soort apps hadden. Neemt overigens niet weg dat VAG dit gewoon goed moet regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 14-01-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
water_escape schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:57:
Er staat een goed filmpje van iemand mbt de spiegel van de enyaq. Zo heb ik ook dynamische knipperlichten ingebouwd.

YouTube: How to replac a turn signal of a skoda enyaq iv to a dynamic turn si...
Ik heb 1,5 jaar geleden eens over die dynamische knipperlichten gepost en toen was toch wel de algehele mening dat ik het niet moest doen. Toch blij dat ik een mede Enyaq gebruiker heb gevonden die het ook mooier vind :D

Bedankt voor het filmpje, dit helpt wel. Nu nog eens kijken waar ik die puddle lights kan vinden. @Autohillenga dat onderdeelnummer is dat de nieuwe versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Senaxx schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:58:
[...]

Ik heb 1,5 jaar geleden eens over die dynamische knipperlichten gepost en toen was toch wel de algehele mening dat ik het niet moest doen. Toch blij dat ik een mede Enyaq gebruiker heb gevonden die het ook mooier vind :D

Bedankt voor het filmpje, dit helpt wel. Nu nog eens kijken waar ik die puddle lights kan vinden. @Autohillenga dat onderdeelnummer is dat de nieuwe versie?
Zit er nu al wel weer 1,5 jaar in denk ik.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Laatst online: 10:52
Autohillenga schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:47:
[...]

Het is al een ouder type accu die gemonteerd is, al sinds 2022 zijn ze er al, dit zijn de cellen van CATL, de max laadsnelheid ligt op 135-140kw en daalt pas rond 75% SOC onder de 100kw. En haalt de maximale laadsnelheid vanaf 23 graden. Dit is bij de andere cellen (LG Chem) anders, die halen de maximale snelheid vanaf 34 graden en leeg.
Ja even snel gerekend zal je, als je in 28 min. 53.9 kWh bij wilt laden (70% van 77kWh) dus gemiddeld 115.5kW laadsnelheid moeten hebben. Geen idee of dat dan met of zonder verliezen is. Als die cellen rond de 75% onder de 100kW vallen, betekent het dat het plateau van 135kW erg lang aangehouden moet worden om überhaupt tot dat gemiddelde te kunnen komen.

Als je 50km voor thuiskomst nog even snel wat bij moet prikken, niet optimaal. Voor de langere afstand, of wanneer je een DC charger in de buurt gebruikt om de auto even snel naar 100% te pompen voor een langere rit, zie ik er geen nadeel in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:41
Cid Highwind schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Ja even snel gerekend zal je, als je in 28 min. 53.9 kWh bij wilt laden (70% van 77kWh) dus gemiddeld 115.5kW laadsnelheid moeten hebben. Geen idee of dat dan met of zonder verliezen is. Als die cellen rond de 75% onder de 100kW vallen, betekent het dat het plateau van 135kW erg lang aangehouden moet worden om überhaupt tot dat gemiddelde te kunnen komen.

Als je 50km voor thuiskomst nog even snel wat bij moet prikken, niet optimaal. Voor de langere afstand, of wanneer je een DC charger in de buurt gebruikt om de auto even snel naar 100% te pompen voor een langere rit, zie ik er geen nadeel in.
De Enyaq 85 was getest door EVKX, https://evkx.net/models/s...v/enyaq_85/chargingcurve/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cENYXH9hNP1K_zdQOazIB_8lK_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ehfIdj0HuuKGTI7MLYtY3vX.png?f=fotoalbum_large

Later is die softwarematig geupgrade naar "175 kW" maar de vraag is voor hoe lang.

10-80 gemiddelde snelheid was 114 kW wat ruim voldoende is, onderschat niet hoeveel tijd je kwijt bent met in de rij staan bij de koffie counter en toilet, komt maar zelden voor dat ik binnen 30 minuten weer verder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Autohillenga
De onderdeel nummers voor de instapverlichting zijn:
5LA 945 301 B (links)
5LA 945 302 B (rechts)
Dit zijn de lampjes van na 11-2023, dit is tot nu toe dus de meest recente versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmoxx
  • Laatst online: 17:07

elmoxx

xx xx xx

water_escape schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:57:

Deze is super, mag wat mij betreft in de OP samen met idd de artikelnummers

‘De onderdeel nummers voor de instapverlichting zijn:
5LA 945 301 B (links)
5LA 945 302 B (rechts)
Dit zijn de lampjes van na 11-2023, dit is tot nu toe dus de meest recente versie.’

Thanks!

[ Voor 18% gewijzigd door elmoxx op 14-01-2025 13:16 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossiejwt
[...]

Ik word door de lease maatschappij doorgezet naar een BOVAG vak garage, hebben die ook toegang tot zulke software ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
water_escape schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:14:
[...]

Zit er nu al wel weer 1,5 jaar in denk ik.
Wat voor artikel is het?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostSlager
cryptapix schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:46:
[...]

Alle (status)informatie die je noemt, kun je ook uit de Skoda app halen? De acties starten (muv climate control activeren) kan inderdaad niet (althans, volgens mij kunnen de nieuwe enyaq ‘s wel enkele acties starten).

Verder is de vergelijking niet helemaal eerlijk. De server load van Skoda is vele malen hoger dan die van Volvo toen jij die v40 reed. Toen waren er namelijk heel veel minder auto’s die dit soort apps hadden. Neemt overigens niet weg dat VAG dit gewoon goed moet regelen.
Nou het kan zijn dat ik dan een bepaalde dienst niet aan heb staan gok ik dan. Ik kan de vergrendeling namelijk niet regelen vanuit de app, de kilometerstand niet bekijken, en het sluiten van eventueel openstaande ramen niet doen. Ben het met je eens dat de load van de servers omhoog is gegaan maar die belasting is er ook als je nu een verbinding maakt met de auto of heb ik dat verkeerd (wat best kan overigens hoor)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
JoostSlager schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:38:
[...]

Nou het kan zijn dat ik dan een bepaalde dienst niet aan heb staan gok ik dan. Ik kan de vergrendeling namelijk niet regelen vanuit de app, de kilometerstand niet bekijken, en het sluiten van eventueel openstaande ramen niet doen. Ben het met je eens dat de load van de servers omhoog is gegaan maar die belasting is er ook als je nu een verbinding maakt met de auto of heb ik dat verkeerd (wat best kan overigens hoor)?
Kilometerstand kan ik wel zien. Status van ramen, deuren etc (dus informatie) ook. Deuren en ramen sluiten kan ik niet met app. Mis dat niet, maar het is wel een gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Niet echt een Enyaq vraag, maar toch benieuwd naar ervaringen. Wij gaan van de zomer naar Schotland en ik ben nog niet helemaal uit de laad verwachting. Ze gebruiken daar bij veel palen verschillende soorten aansluitingen. Maar best genoeg met type 2 en snelladen via CCS. Zijn buiten de Tesla superchargers overigens bijna allemaal max 40 of 50 kW.
-Type 2 is mij nog onduidelijk qua gedrag. De Enyaq laadt maximaal 11kW bij 3 fase. Veel laders zijn daar 7, 22 en zelfs soms 43kW. Wat kun je dan verwachten bij zo'n palen hè. Of dat 1 of 3 fase is zie je online niet, alleen de max snelheid. Iemand ervaring mee?
-En soms lijkt het alsof ze daar ook andere kabels gebruiken qua zwaarte. Best vreemd systeem daar nog zo op het eerste zicht. Iemand ervaring met snelladen daar?

[ Voor 33% gewijzigd door Currry op 14-01-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Rossiejwt schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:42:
[...]

Ik word door de lease maatschappij doorgezet naar een BOVAG vak garage, hebben die ook toegang tot zulke software ?
Voor zover ik weet kan een software update alleen door de Skoda dealer gedaan worden, maar misschien heb ik het mis.

Edit: Ik had vandaag onze 2e auto mee en mijn vriendin had de Enyaq mee. Werdt ik net door onze Skoda dealer gebeld dat de Enyaq een melding had gemaakt en of ik een werkplaats bezoek wilde inplannen.

Ik moest eerst even in de app kijken, maar die had blijkbaar om 9:31 een melding gemaakt bij de dealer dat het "het elektro systeem werkt niet correct". Dit heb ik al een keer eerder gehad en toen moesten er een aantal cellen vervangen worden, of dat nu weer het geval is moeten we maar zien.

Maar ik had het nog niet meegemaakt dat de auto zelf een melding maakte en de dealer mij pro-actief benaderede voor een werkplaats afspraak.

[ Voor 47% gewijzigd door Senaxx op 14-01-2025 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fz1971
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:29
Wie heeft hier ook al mee te maken gehad?
Heb geen tijd en km aanduiding meer op het scherm en de volgende melding op kleine scherm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bj_2Gw94l4j2HwpZ05ydnEQVykM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/u40DW8FP53lNfZ1u4jKkeYe1.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:28
Prijzen voor de facelift in NL zijn precies een pak goedkoper dan in BE.
Configuratie is misschien niet 100% hetzelfde te maken, maar een Corporatie 85 is in België bijna 8000€ duurder dan in Nederland.
Bij de goedkoopste versie ook zo een 7500€ verschil.
Waar komt dit vandaan?

Bij de Elroq is het verschil "slechts" 1500€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:39
KweNi schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:49:
Prijzen voor de facelift in NL zijn precies een pak goedkoper dan in BE.
Configuratie is misschien niet 100% hetzelfde te maken, maar een Corporatie 85 is in België bijna 8000€ duurder dan in Nederland.
Bij de goedkoopste versie ook zo een 7500€ verschil.
Waar komt dit vandaan?

Bij de Elroq is het verschil "slechts" 1500€.
Dat verschil was er vroeger ook tussen BE en NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:28
@Hakki toch niet zo groot. De vorige 60 was meer dan 4000€ goedkoper dan de huidige in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanhetwerk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:33
Ik vind de nieuwe enyaq wel wat voor ons als familie, zou ik niet via de dealer toch aan een 85x kunnen komen? Vierwielaandrijving en iets hoger trekgewicht is eigenlijk wel een pré voor ons gezin. Eén RS zou ook kunnen maar dan wordt ie weer duurder en officieel is de RS nog niet gepresenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:39
KweNi schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:21:
@Hakki toch niet zo groot. De vorige 60 was meer dan 4000€ goedkoper dan de huidige in België.
Ik kan enkel spreken over mijn configuratie van een 80, zo'n 2j geleden. Was toen gelijkaardig voor zover ik me herinner.
Maakt niet uit, je kan er toch niks aan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVSCN
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-07 19:43
Cid Highwind schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Ik heb een Tavascan en na wat ik hier lees, vermoed ik dat de Enyaq het zelfde krijgt.
Piek is niet hoog maar verder is het redelijk vlak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZhsmm_oZTSbGw3ryuIb4fyaxME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zy7qdqQM5xN36znixE1pZnRl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Rossiejwt schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:42:
[...]

Nee dat lijkt mij niet eerlijk gezegd…..maar heb daar geen ervaring mee. Erg bijzonder dat een leasemij niet 1 op 1 zaken/onderhoud doet met een skoda dealer!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
fz1971 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:34:
Heb geen tijd en km aanduiding meer op het scherm en de volgende melding op kleine scherm.
[Afbeelding]
Lijkt wel of hij een software update aan het uitvoeren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-07 16:20
Currry schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:11:
Niet echt een Enyaq vraag, maar toch benieuwd naar ervaringen. Wij gaan van de zomer naar Schotland en ik ben nog niet helemaal uit de laad verwachting. Ze gebruiken daar bij veel palen verschillende soorten aansluitingen. Maar best genoeg met type 2 en snelladen via CCS. Zijn buiten de Tesla superchargers overigens bijna allemaal max 40 of 50 kW.
-Type 2 is mij nog onduidelijk qua gedrag. De Enyaq laadt maximaal 11kW bij 3 fase. Veel laders zijn daar 7, 22 en zelfs soms 43kW. Wat kun je dan verwachten bij zo'n palen hè. Of dat 1 of 3 fase is zie je online niet, alleen de max snelheid. Iemand ervaring mee?
-En soms lijkt het alsof ze daar ook andere kabels gebruiken qua zwaarte. Best vreemd systeem daar nog zo op het eerste zicht. Iemand ervaring met snelladen daar?
Je Enyaq laadt op AC maximaal 11 kW met je type 2 kabel. Die 40-50 kW laders, vaak bij supermarkten e.d. in Schotland zijn allemaal DC snelladers en gebruiken daarom ook de CCS kabel.
Er is een apart topic over dit onderwerp op Tweakers waar je veel meer info vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NockE
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-06 20:58
Maat28 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:50:
[...]

Nee dat lijkt mij niet eerlijk gezegd…..maar heb daar geen ervaring mee. Erg bijzonder dat een leasemij niet 1 op 1 zaken/onderhoud doet met een skoda dealer!?
Ze proberen het goedkoopste onderhoud te vinden. Als je echt een software update wilt, moet je dat vermelden bij de aanvraag. Thans, zo is het bij LeasePlan in België. Misschien kan je dat ook proberen.
Rij sinds 5 dagen met een Enyaq maar voorheen met de Passat heb ik alle soorten garages gezien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
Currry schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:11:
Kijk/zoek/vraag eens hier: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Specifiek over Schotland: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

[ Voor 6% gewijzigd door helloitsme op 15-01-2025 06:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:25
De Sjeik schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:23:
[...]

Ik heb dit ook een tijd gehad. Zie onderstaande berichten:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80780106 (probleem beschrijving)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80789876 (oplossing die voor mij werkte)
Nu de wifi ook uit mijn telefoon verwijderd en hij doet het weer. Bedankt voor het delen van deze oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie102
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-05 10:49
fz1971 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:34:
[Afbeelding]
Dit heb ik heel vaak. Valt mij op dat het netwerk wegvalt en er vervolgens allemaal meldingen komen.
Zelfs de snelheid is dan niet meer in beeld.

Morgen naar de dealer voor de update 3.7. Hoop dat het dan verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Henkie102 Ik heb wel eens dat er geen LTE verbinding is, maar dat soort meldingen heb ik nog nooit gezien.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie102
onetime schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:11:
@Henkie102 Ik heb wel eens dat er geen LTE verbinding is, maar dat soort meldingen heb ik nog nooit gezien.
Het is vrij irritant! Tijdens het rijden valt ineens de cruise control, snelheid, tijd en lane assist uit.
Als de verbinding weer tot stand is gebracht werkt alles weer behalve de cruise control.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Henkie102 Klus voor de dealer. Moet gewoon opgelost worden. Definitief en totaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garfield62
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:15
Henkie102 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:05:
[...]

Dit heb ik heel vaak. Valt mij op dat het netwerk wegvalt en er vervolgens allemaal meldingen komen.
Zelfs de snelheid is dan niet meer in beeld.

Morgen naar de dealer voor de update 3.7. Hoop dat het dan verholpen is.
Ik had dat ook, soms 1x in de drie dagen, soms 4x op een rit van nog geen 15km. Ook de snelheidsmeter valt dan uit. Startte na ongeveer 1 a 2 minuten weer op, met soms de melding dat acc en uitparkeerhulp niet beschikbaar waren. Update 3.7 was helaas geen oplossing.
De dealer constateerde dat er een soort van computerkabel onderbroken (breuk?) was en op dat moment geen signaal doorgaf.
Deze kabel is vervangen en tot nu is die storing niet meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie102
Garfield62 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:12:
[...]

Ik had dat ook, soms 1x in de drie dagen, soms 4x op een rit van nog geen 15km. Ook de snelheidsmeter valt dan uit. Startte na ongeveer 1 a 2 minuten weer op, met soms de melding dat acc en uitparkeerhulp niet beschikbaar waren. Update 3.7 was helaas geen oplossing.
De dealer constateerde dat er een soort van computerkabel onderbroken (breuk?) was en op dat moment geen signaal doorgaf.
Deze kabel is vervangen en tot nu is die storing niet meer gezien.
Ik zal er eens naar vragen. Soms ook het idee dat het met een drempel of oneffenheid in de weg te maken heeft.

Goed te weten dat de update geen oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik heb gisteren mijn Enyaq opgehaald, is mijn privé-familie-auto. De 80-variant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzkQjPWIpBUzTzkwgpU270KXJCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQ3YVEf3dgUcsEab3vgNP5aV.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wist ik dat je deze auto 'bidirectioneel' mag inzetten, ben dus al naarstig op zoek naar een laadpaal die kan wat ik wil.
De hardware van de Zaptec Pro en Go 2 voldoen aan de huidige ISO15118 standaard. Deze standaard (ISO15118) is nog in ontwikkeling en pas in 2026 helemaal afgerond. Wij verwachten het niet, maar als de standaard te veel af gaat wijken van de huidige, dan zou het kunnen dat de hardware dan niet meer voldoet.
Alleen zag dus in het menu van de auto het volgende staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AeocUC69uhwtPRhAeXhmHQi-_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yRjmBcRyo438TUTyusgZYoT.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom; je mag hem in totaal maar 10mWh ontnemen.. heeft iemand daar ervaring mee? Of is dat te omzeilen? Dat m'n garantie vervalt boeit me dan eerlijk gezegd niet, accu's gaan in praktijk niet kapot.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Overigens; kopen in Duitsland is goedkoper, invoeren kost amper geld.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:53
SunshineCompany schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:10:
Ik heb gisteren mijn Enyaq opgehaald, is mijn privé-familie-auto. De 80-variant.

[Afbeelding]

Nu wist ik dat je deze auto 'bidirectioneel' mag inzetten, ben dus al naarstig op zoek naar een laadpaal die kan wat ik wil.

[...]

Alleen zag dus in het menu van de auto het volgende staan:

[Afbeelding]

Kortom; je mag hem in totaal maar 10mWh ontnemen.. heeft iemand daar ervaring mee? Of is dat te omzeilen? Dat m'n garantie vervalt boeit me dan eerlijk gezegd niet, accu's gaan in praktijk niet kapot.
Gefeliciteerd met de aankoop!

Het klopt, maar het werkt nog niet. Er zijn palen die VW/Skoda aanmerkt maar die zijn in NL niet verkrijgbaar volgens mij.

https://www.skoda.nl/elek...aden/bidirectioneel-laden
https://www.volkswagen.de...hweite/smartes-laden.html

Wat je wel kunt doen is via iets als Home Assistant een emulatie of functie bouwen om de auto in te zetten als batterij.

[ Voor 5% gewijzigd door Boeie op 16-01-2025 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Zowel de Škoda Enyaq iV 80 als de Škoda Enyaq iV Coupé 80 zijn geschikt voor bidirectioneel laden. Op dit moment is deze functie nog niet beschikbaar. Zodra er meer informatie beschikbaar is, zal deze pagina worden bijgewerkt.
Deze pagina is al vier jaar niet bijgewerkt :+

Verwacht het dus maar niet op korte termijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuka
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:41
Groootebeer99 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:25:
[Afbeelding]

Auto stond vanmiddag buiten in de regen: weer lekkage in interieur door afvoer van open dak. Drie maanden geleden zijn ze nog schoongemaakt. Ik baal hier heel erg van, weer bellen, langsgaan, wachten, stinkende auto. Nooit meer een panorama dak voor mij. Gelukkig staat hij nu onder de carport anders heb je een mooi probleem.
Idem probleem sinds een 2-tal weken. M’n foto’s zijn net 1-op-1 kopieën van de jouwe. ‘22 80 Sportline met panoramadak. Vandaag is hij naar de VW Dealer geweest. Zij hadden hier geen herkenning bij. Ik wel dankzij o. a. deze post. Vandaag is er naar gekeken. Ik begrijp dat het volledige panoramadak vervangen wordt. (Gelukkig garantie) Men heeft daarvoor 3 dagen nodig. Tijdelijk zijn de naden dichtgekit om verdere lekkage en schade te voorkomen. Morgen haal ik hem op en plan ik een afspraak. We zullen zien. Ik ga er vanuit dat het vakkundig opgelost wordt.
Het blijft verder een top auto ondanks het vrij trage infotainment systeem 😁

Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3llrais3rke
  • Laatst online: 17-07 20:37
Ik gebruik nu een week of zo EVCC in combinatie met een Skoda Enyaq en ben wel tevreden van de mogelijkheden van EVCC.
Ik merk echter 1 probleem met de Enyaq.
We sluiten de wagen aan bij thuiskomst en starten de laadsessie.
Ik heb echter ingesteld in EVCC dat het laden pas later mag starten, en om 1 of andere manier lijkt de skoda soms de verbinding te verliezen.
Wanneer het laden geactiveerd wordt via EVCC blijft deze echter "wachten op voertuig" omdat de Enyaq blijkbaar niet kan verbinden. (het lampje is ook rood).
Enige oplossing is de laadsessie stoppen, loskoppelen en opnieuw starten.
Iemand een idee wat hier het probleem is? Stopt de Enyaq er na een bepaalde tijd mee als het laden niet binnen een bepaalde tijd kan gestart worden of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Ik gebruik een Schneider wallbox thuis en heb ingesteld dat hij alleen op daluren laadt. Hij wacht altijd netjes, ongeacht ik hem einde middag of avond aansluit. Ik kan er zelfs s ochtends na het laden de auto nog mee voorverwarmen. Tenminste er staat dan conserveren in de app dus verwacht dat dit dan nog uit de lader komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-07 00:17
h3llrais3rke schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:35:
Ik gebruik nu een week of zo EVCC in combinatie met een Skoda Enyaq en ben wel tevreden van de mogelijkheden van EVCC.
Ik merk echter 1 probleem met de Enyaq.
We sluiten de wagen aan bij thuiskomst en starten de laadsessie.
Ik heb echter ingesteld in EVCC dat het laden pas later mag starten, en om 1 of andere manier lijkt de skoda soms de verbinding te verliezen.
Wanneer het laden geactiveerd wordt via EVCC blijft deze echter "wachten op voertuig" omdat de Enyaq blijkbaar niet kan verbinden. (het lampje is ook rood).
Enige oplossing is de laadsessie stoppen, loskoppelen en opnieuw starten.
Iemand een idee wat hier het probleem is? Stopt de Enyaq er na een bepaalde tijd mee als het laden niet binnen een bepaalde tijd kan gestart worden of zo?
Klinkt als het bekende on-board charger reset probleem. Heb het zelf ook gehad na de software update en na 1x reset is het niet meer voorgekomen, zie hieronder:
JanHenk schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:01:
@Aldmar Gekend probleem, met name na de update naar 3.7. Is al meer over geschreven in het topic. Zie onder andere hier: JanHenk in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

Ik had hetzelfde met een Alfen en evcc. Was opgelost na even de zekering trekken van de on-board charger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
Jitse H schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:03:
[...]

Klinkt als het bekende on-board charger reset probleem. Heb het zelf ook gehad na de software update en na 1x reset is het niet meer voorgekomen, zie hieronder:

[...]
Doet zich dat ook voor bij recentere versies want mijn enyaq staat op firmware 5.2.

Reset is dus die zekering eruit trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-07 07:39
h3llrais3rke schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:16:
[...]

Doet zich dat ook voor bij recentere versies want mijn enyaq staat op firmware 5.2.

Zekering eruit, auto afsluiten, sleutel ver genoeg van de wagen leggen (en sleutel niet bewegen), 30min zo laten (ook de app niet checken). Na 30 min zekering er terug in en reset is normaal gezien OK.

Assumption is the mother of all F'-ups

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
h3llrais3rke schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:16:
[...]

Je zou de eerste zijn met 5.2 die het meldt.. Maar, de symptomen klinken wel heel vergelijkbaar, dus het is zeker het proberen waard. Zie bovenstaande instructies of even het gelinkte filmpje, moet goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
JanHenk schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Je zou de eerste zijn met 5.2 die het meldt.. Maar, de symptomen klinken wel heel vergelijkbaar, dus het is zeker het proberen waard. Zie bovenstaande instructies of even het gelinkte filmpje, moet goed komen.
Ik heb ook ergens gelezen (een paar comments voor het gelinkte filmpje) dat het kan zijn omdat de wagen in "sleep" gaat of zo?
Zou het eventueel geen optie zijn om in "EVCC" de wagen regelmatiger te gaan pollen?
Standaard is de polling alleen bij "charging", misschien moet ik dit eens testen door dit te wijzigen naar "connected" en de wagen iedere 15' of 30' pollen?
Zie https://docs.evcc.io/en/d...iguration/loadpoints#poll

Zoniet, zal ik het resetten eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:34
Nog iemand naar PON Leusden vandaag om de nieuwe te aanschouwen?
Voor mij een ruim uur rijden, denk dat ik toch wacht tot ie bij de lokale dealer staat.

Al is het misschien wel de beste plek om erachter te komen of er heel misschien nog een 85X naar NL komt, of een L&K variant, met stoelventilatie (ik zie het nu nog niet in de configurator).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:41
mitsumark schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:59:
Voor mij een ruim uur rijden, denk dat ik toch wacht tot ie bij de lokale dealer staat.

Al is het misschien wel de beste plek om erachter te komen of er heel misschien nog een 85X naar NL komt, of een L&K variant, met stoelventilatie (ik zie het nu nog niet in de configurator).
Ik ga kijken vandaag. Ben er bijna uit tussen de Scenic, EV6, Ioniq 5 en de Enyaq Coupé en blind kopen zonder te zien vind ik beetje te voor een ding van bijna 60k (85 versie plus opties).

Scenic (87 + glazen dak) staat op voorkeur plek 2 maar de achterbank zit minder comfortabel, benen minder ondersteuning door lage bank, en kofferbak minder lang (~80cm ipv ~100cm) maar wel dieper. Wel een stuk goedkoper, en Google Maps schijnt wel goed te werken daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanhetwerk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:33
mitsumark schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:59:

Aangezien ik en gewoon moet werken en vanuit Zuid Limburg echt te ver rijden is laat ik het schieten maar ik zou graag ook een optie zien dat de 85X beschikbaar is/komt.
Een rs is ook fijn qua vierwielaandrijving maar gaat dan ook weer duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Laatst online: 28-06 08:57
Mijn koelvloeistof is wat aan de lage kant. In de handleiding staat dat ik de G12 evo TL-774 L moet hebben. Nu heb ik thuis nog een fles G12++ TL-774 G staan. Weet iemand of die twee compatibel/te mixen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
JazzMatazz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:22:
Mijn koelvloeistof is wat aan de lage kant. In de handleiding staat dat ik de G12 evo TL-774 L moet hebben. Nu heb ik thuis nog een fles G12++ TL-774 G staan. Weet iemand of die twee compatibel/te mixen zijn?
Ik zou eerder willen weten waarom het peil van het koelvloeistof zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Laatst online: 28-06 08:57
Autohillenga schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Ik zou eerder willen weten waarom het peil van het koelvloeistof zakt.
Dank maar dat was niet mijn vraag

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Martinez- schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:47:
[...]

En toen jinxte ik mezelf. Vanmorgen met geen mogelijkheid de knop kunnen gebruiken. Ik had mijn mond moeten houden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:17
Martinez- schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:52:
[...]

En toen jinxte ik mezelf. Vanmorgen met geen mogelijkheid de knop kunnen gebruiken. Ik had mijn mond moeten houden. :+
Of gewoon schedulen; dan is er niks aan de hand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
h3llrais3rke schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Ik heb ook ergens gelezen (een paar comments voor het gelinkte filmpje) dat het kan zijn omdat de wagen in "sleep" gaat of zo?
Zou het eventueel geen optie zijn om in "EVCC" de wagen regelmatiger te gaan pollen?
Standaard is de polling alleen bij "charging", misschien moet ik dit eens testen door dit te wijzigen naar "connected" en de wagen iedere 15' of 30' pollen?
Zie https://docs.evcc.io/en/d...iguration/loadpoints#poll

Zoniet, zal ik het resetten eens doen.
Ik heb soms meerdere dagen een laadsessie openstaan waarbij er meer dan 24 uur geen laadvermogen wordt vrijgegeven door de laadpaal. Ik krijg dan ook een rood lampje te zien bij de laadpoort van de Enyaq, maar zodra er vermogen wordt vrijgegeven door evcc, die de Alfen aanstuurt, begint ie wel gewoon.

Het zou mij verbazen als dit met 5.x anders is.... Anders kun je mogelijk inderdaad de poll functie gebruiken om de verbinding open te houden. Maar nogmaals, dat zou imo niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• superbikkel
  • Laatst online: 15:52
De Politie gaat ook met de Enyaq rijden:
quote: Telegraaf
In het najaar zal er ook een derde auto aan het politiewagenpark worden toegevoegd en die zal volledig elektrisch zijn. De winnaar van de aanbesteding is de Škoda Enyaq geworden.
https://www.telegraaf.nl/...-agenten-op-de-weg-helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-06 12:56
Eens kijken hoe lang het duurt voor we de eerste berichten krijgen over dat de software zo traag is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RubenSaurus schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:04:
[...]

Eens kijken hoe lang het duurt voor we de eerste berichten krijgen over dat de software zo traag is :+
Oneindig lang want 1) de nieuwe software is snel (genoeg) en 2) de politie heeft eigen apparatuur die ze inbouwen en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Laatst online: 17:07

elmoxx

xx xx xx

RubenSaurus schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:04:
[...]

Voordat die berichten ons via p2000 bereiken hebben wij allemaal reeds een andere wagen. 🤭

Ervan uitgaande dat er gedegen onderzoek gedaan is, ben ik toch wel benieuwd wat hun reden was om voor Enyaq te gaan.

Festina lente

Pagina: 1 ... 64 ... 84 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.