Eens al vind ik zelf (ja ik weet het is persoonlijk!) de huidige front van onze sportline lekker stoer, er komt echt iets op je af.Boeie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:32:
[...]
De presentatie staat nu op Youtube: YouTube: The New Škoda Enyaq and Enyaq Coupé - World Premiere
Weet niet wat ik van het nieuwe front vind, het is wel een stuk liever dan de huidige
Vind 'mijn' chrystal face toch wel stoerder dan deze nieuwe neus. Is toch beetje 13-in-een-dozijn neus geworden.Boeie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:32:
[...]
De presentatie staat nu op Youtube: YouTube: The New Škoda Enyaq and Enyaq Coupé - World Premiere
Weet niet wat ik van het nieuwe front vind, het is wel een stuk liever dan de huidige
Ik lees wel op Autoblog dat de 85 een sterkere motor zou hebben?
Dat is 40pk meer dan de 286 die de 85 nu heeft. Of zouden ze de 85 verwarren met de 85x?
De Autoweek heeft het inderdaad ook over 286pk. Denk dus dat Autoblog de 85 en de 85x door elkaar haalt.Voorlopig kun je drie uitvoeringen (Selection, Business Edition en Sportline) bestellen met twee nieuwe aandrijflijnen voor de Enyaq. De 60 zorgt voor 204 pk (150 kW) en 310 Nm, de sterke 85 brengt 326 pk (210 kW) en 545 Nm mee.
[ Voor 5% gewijzigd door DutchJackal op 08-01-2025 11:09 ]
Mee eens. Deze nieuwe voorkant heeft wat mij betreft een hoog 'China' gehalte. Hij smoelt net wat minder dan de oude
...
Beetje gemiste kans dit, na 4 jaar geen upgrade van de (laad)techniek, geen betere/grotere accu's, dezelfde achterkant, nagenoeg hetzelfde interieur.Boeie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:32:
[...]
Komt er nog een RS motorisering met wellicht wel de iets grotere accu uit de ID7? De 135kwh laadsnelheid lijkt me een typefout, aangezien deze nu al 175 is.
Dus een stuk braver front, nieuwe velgen en een nieuwe kleur is de belangrijkste vernieuwing na 4 jaar..
Vooral de bevestiging dat een 85 voor mijn gebruik het absolute minimum is, waarvoor dankflowiej schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:17:
Ik zie regelmatig de vraag voorbij komen hoe een IV60 presteert onder de huidige weersomstandigheden. Vandaag een mooi ritje gemaakt en de gegevens bijgehouden. Bij deze een opsomming:
Type: Enyaq IV60 sportline, 20 inch velgen, bouwjaar 2023
Temp: 3-5 graden.
Weersomstandigheden: regen, hagel, veel wind maar ook periodes droog en zonnig.
Accu bij vertrek: 100%
Accu bij aankomst: 8%
Verbruik volgens boordcomputer: 18.9kWh/100km
Resterende actieradius bij aankomst: 24km
Totaal gereden kilometers: 248km
Snelheid: 106-110km/h snelweg (travel assist & acc) & binnendoor snelheidslimiet +6km/h.
In de zomer rij ik regelmatig tegen de 350km op een volledige lading. Het verschil is dus erg groot zomer/winter. Hopelijk heeft iemand hier wat aan
Daar is waarschijnlijk een grotere auto voor nodig. De ID7 is bijna 5 meter lang.KweNi schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:24:
Misschien nog een groter batterijpacks zoals in de ID.7.
Of ze bewaren het werkelijk als appeltje voor de dorst, of willen (mogen) uit commerciële perspectieven VW / Audi niet in het vaarwater zitten.
Een ID7 met de Skoda designstyle zou ik toejuichen overigens.
Deze facelift is in ieder geval wel geslaagd naar mijn mening. Het oogt moderner, zonder het te overdrijven qua vouwen en andere designelementen.
Wel schijnt de prijs nog altijd fors meer te zijn t.o.v. de Elroq. Afgaande op wat Autoweek bericht is de meerprijs nu geen 8000 EUR, maar 7000. Als dat bij gelijke uitrusting is, is dat een hoop geld voor wat in feite niks anders is dan een verlengde carrosserie en meegespoten dorpels.
Nou precies. Het voelt als een upgrade van de eerdere 2024 versie. Interieur etc lijkt ook allemaal hetzelfde.JustTrying schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:56:
[...]
Beetje gemiste kans dit, na 4 jaar geen upgrade van de (laad)techniek, geen betere/grotere accu's, dezelfde achterkant, nagenoeg hetzelfde interieur.
Komt er nog een RS motorisering met wellicht wel de iets grotere accu uit de ID7? De 135kwh laadsnelheid lijkt me een typefout, aangezien deze nu al 175 is.
Dus een stuk braver front, nieuwe velgen en een nieuwe kleur is de belangrijkste vernieuwing na 4 jaar..
Nog een gedetailleerde video: YouTube: The Skoda Enyaq facelift is challenging the Tesla Model Y! REVIEW SU... (altijd een goed kanaal).
Sidenote; WLTP range is natuurlijk nog steeds een marketing term. Gisteren weer 260km gereden, weg met 90%, terug met 9%. Dat is natuurlijk niet 100 naar 0%, maar met normaal rijden (100-110 op de snelweg) gewoon de helft van de range die WLTP op heeft gegeven.... gemiddeld verbruik volgens de BC van 21kWh/100km.
WLTP is gewoon een gestandaardiseerde test. Als je snapt hoe deze werkt valt er weinig over te klagen. Het voldoet waar het voor gedacht is: Het vergelijken van auto's onderling.
De gemiddelde snelheid in de test ligt op net 50 km/h. De gehele test duurt slechts 30 minuten, waarvan krap aan een minuutje rond de 130 km/h wordt gereden. Ook de sectie waar men >100 km/h rijdt is relatief kort. Daarnaast is de temperatuur op 20 graden Celcius, als ik me niet vergis.
Het enige "marketing" aan WLTP is dat je, wanneer je vooral veel lange afstanden bij hoge snelheden doet, meer baat hebt bij een lagere, aerodynamischer auto. Iets wat in WLTP dus niet goed (genoeg) tot uiting komt. SUV's en crossovers hebben wat dat betreft baat bij deze cyclus ten opzichte van sedans en stations.
De gemiddelde snelheid in de test ligt op net 50 km/h. De gehele test duurt slechts 30 minuten, waarvan krap aan een minuutje rond de 130 km/h wordt gereden. Ook de sectie waar men >100 km/h rijdt is relatief kort. Daarnaast is de temperatuur op 20 graden Celcius, als ik me niet vergis.
Het enige "marketing" aan WLTP is dat je, wanneer je vooral veel lange afstanden bij hoge snelheden doet, meer baat hebt bij een lagere, aerodynamischer auto. Iets wat in WLTP dus niet goed (genoeg) tot uiting komt. SUV's en crossovers hebben wat dat betreft baat bij deze cyclus ten opzichte van sedans en stations.
@Cid Highwind ik weet hoe de WLTP werkt. Maar ook hierbij is gebleken dat hij totaal niet de echte wereld representeert. En in dat gebruik zit een groot verschil.
Je ziet dat het WLTP verschil tussen de normale en de coupe ook maar klein is, maar ik denk dat het echte wereld verschil een stuk groter is.
Je ziet dat het WLTP verschil tussen de normale en de coupe ook maar klein is, maar ik denk dat het echte wereld verschil een stuk groter is.
En dat is toch ook al jaren bekend. Toen ik 4 jaar geleden mijn eerste EV kocht wist de dealer al te zeggen dat je in de winter x% van de WLTP af moest trekken voor een reëeler beeld.Boeie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:35:
@Cid Highwind ik weet hoe de WLTP werkt. Maar ook hierbij is gebleken dat hij totaal niet de echte wereld representeert. En in dat gebruik zit een groot verschil.
Heden ten dage nog verbaast / verontwaardigd zijn over het niet halen van de WLTP is misschien een beetje naïef?
@Boeie Klopt ja. Ik interpreteer het dan ook zo dat WLTP vooral duidelijk maakt dát er een impact is, niet per sé hoeveel dit is. Het verschil neemt immers toe met de luchtweerstand, welke toeneemt met de gereden snelheid in het kwadraat. Aerodynamisch geoptimaliseerde modellen (andere velgen, coupévorm, kleiner frontaal oppervlak door lagere carrosserie) zullen zich dan dus ook sterker af moeten kunnen zetten ten opzichte van de wat meer containervormige modellen.
Ik dacht dat WLTP altijd drie getallen gaf:
Range stad
Range snelweg
Range gemengd gebruik
Waarbij de laaste als het officiële cijfer gehanteerd dient te worden. Ik heb dit alleen voor deze modellen helaas niet kunnen vinden en kunnen controlleren of de theorie hierboven ook wordt bevestigd door de "range snelweg" cijfers wanneer je die naast elkaar legt.
Ik dacht dat WLTP altijd drie getallen gaf:
Range stad
Range snelweg
Range gemengd gebruik
Waarbij de laaste als het officiële cijfer gehanteerd dient te worden. Ik heb dit alleen voor deze modellen helaas niet kunnen vinden en kunnen controlleren of de theorie hierboven ook wordt bevestigd door de "range snelweg" cijfers wanneer je die naast elkaar legt.
Ik mag hopen dat die 135kW een foutje is. Zelfs al is het nog steeds 175kW is dat teleurstellend anno 2025.JustTrying schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:56:
[...]
Beetje gemiste kans dit, na 4 jaar geen upgrade van de (laad)techniek, geen betere/grotere accu's, dezelfde achterkant, nagenoeg hetzelfde interieur.
Ik keek uit naar deze auto als potentiële opvolger van de leaser. Qua looks een erg mooie auto, maar die laadsnelheid is wel een serieus dingetje. Alles onder de 200kW en een fatsoenlijke curve valt eigenlijk al af voor mij.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Na 4 jaar had ik wel het idee om er iig 100km WLTP range bij te krijgen en toch ook wel minimaal naar een 250kw laden te gaan ipv weer opnieuw 4 jaar met maximaal 175, ook al zal het in de praktijk wellicht geen schokkende winst op leveren, het gaat ook om het gevoel dat je niet stil blijft staan, zeker in EV land moeten er in 4 jaar tijd toch meters gemaakt worden in de ontwikkeling.VidaR-9 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:04:
[...]
Ik mag hopen dat die 135kW een foutje is. Zelfs al is het nog steeds 175kW is dat teleurstellend anno 2025.
Ik keek uit naar deze auto als potentiële opvolger van de leaser. Qua looks een erg mooie auto, maar die laadsnelheid is wel een serieus dingetje. Alles onder de 200kW en een fatsoenlijke curve valt eigenlijk al af voor mij.
Niet naïef, maar meer verbazing dat ze hier nog steeds vol aan vasthouden.jeroenkb schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:44:
[...]Heden ten dage nog verbaast / verontwaardigd zijn over het niet halen van de WLTP is misschien een beetje naïef?
Het is voor mij toch elke keer weer een deceptie als het wat kouder wordt en ik mijn winterbanden monteer, hoeveel minder ver ik kom. Gelukkig met de auto in lente/zomer/herfst maar in de winter teleurgesteld.
Ga hem dit jaar ook inruilen/verkopen (en mijn verlies nemen), en terug naar een ICE, al dan niet een plug-in hybride. Na 2 EV's vind ik het wel even goed als hoofd voertuig. Sluit niet uit dat er als 2e auto een EV bij komt, maar dit zal dan een kleinere zijn.
Welke accugrootte heb je eigenlijk, als ik vragen mag?Boeie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:15:
[...]
Niet naïef, maar meer verbazing dat ze hier nog steeds vol aan vasthouden.
Het is voor mij toch elke keer weer een deceptie als het wat kouder wordt en ik mijn winterbanden monteer, hoeveel minder ver ik kom. Gelukkig met de auto in lente/zomer/herfst maar in de winter teleurgesteld.
Ga hem dit jaar ook inruilen/verkopen (en mijn verlies nemen), en terug naar een ICE, al dan niet een plug-in hybride. Na 2 EV's vind ik het wel even goed als hoofd voertuig. Sluit niet uit dat er als 2e auto een EV bij komt, maar dit zal dan een kleinere zijn.
Ik oriënteer me juist op deze modellen, vandaar.
@VidaR-9 De 85 zal gewoon dezelfde tech hebben als in de Elroq en voor de ID7. Dus 175 kW laden op een 77kWh accu. Ga maar uit van een foutje. Op de Duitse Skoda site staan ook nog wat inconsequente zaken zoals hoe de ene link naar het oude model voert en de andere naar de nieuwe.
Morgen zouden sowieso de configurators online moeten zijn dus ik verwacht dat het dan allemaal wel duidelijk wordt.
Heeft iemand toevallig mee kunnen krijgen of dat panoramadak van de Coupé ook te dimmen valt, of dat er een stoffen zonnenscherm meegeleverd wordt? Ik geef zelf de voorkeur aan zo'n model, maar zou het liefste gewoon een regulier dak hebben in verband met weerkaatsingen van geluid en warmte. Die kale bats van me is nogal warmtegevoelig zeg maar
De reguliere Enyaq vind ik overigens enkel te pruimen in de sport line, die zilveren luier oogt echt voor geen meter... Dat alleen al is een reden om voor de coupé te gaan, indien de wagenkleur anders dient te zijn dan zilvergrijs.
[ Voor 7% gewijzigd door Cid Highwind op 08-01-2025 12:22 ]
Ja ik had ook wel iets van technische vooruitgang verwacht. In de praktijk vind ik die laadsnelheid juist heel belangrijk. Dat is voor mij persoonlijk echt een wereld van verschil in beleving tijdens vakantieritten.JustTrying schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:14:
[...]
Na 4 jaar had ik wel het idee om er iig 100km WLTP range bij te krijgen en toch ook wel minimaal naar een 250kw laden te gaan ipv weer opnieuw 4 jaar met maximaal 175, ook al zal het in de praktijk wellicht geen schokkende winst op leveren, het gaat ook om het gevoel dat je niet stil blijft staan, zeker in EV land moeten er in 4 jaar tijd toch meters gemaakt worden in de ontwikkeling.
80(kW) Sportline uit 2022. op 20" velgen (ook winter, RS velgen nu)Cid Highwind schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:20:
[...]
Welke accugrootte heb je eigenlijk, als ik vragen mag?
Ik oriënteer me juist op deze modellen, vandaar.
:strip_exif()/f/image/H1f06m5qt9jtwZbl2AYzhOyT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben echt heel tevreden over de auto, en rijd hem met veel plezier, alleen dat bereik in de winter valt mij keer op keer tegen. en de trage infotainment af en toe.
Zomer rij ik 16,5kWh/100km gemiddeld, winter dus 20,5/21. En ik ben echt geen langzame rijder, maar ook geen snelle rijder.
Qua nieuwe Enyaq, ik had er ook meer van verwacht, zelfs stiekem nog gehoopt dat ik hem daarop in zou kunnen ruilen, maar te weinig vooruitgang voor mij om interessant te zijn

Ps, mocht het tzt zo ver zijn kan ik hem hier ook aanbieden. Het is een BTW auto, dus dat is voor ondernemers nog interessant.
[ Voor 13% gewijzigd door Boeie op 08-01-2025 12:31 ]
Fraai! Blij te horen dat het verder wel een fijne wagen is geweest.
Dat infotainment zou nu ook beter moeten zijn. Heb er in de ID7 mee kunnen spelen en dat was "goed genoeg". Ik ben vooral blij dat Skoda vasthoudt aan premium knoppen op stuur en onder het infotainmentscherm, in plaats van dat budgetmateriaal wat Audi en VW tegenwoordig monteren.
Ik zou alsnog aanbevelen nog naar de 85 te kijken, mocht je dat niet reeds gedaan hebben. Deze is weliswaar niet nieuw met de facelift, maar heeft wel een nieuwe, zuiniger motor meegekregen waar men lovend over is. Het is de eerste MEB aandrijflijn die me best enthousiast weet te maken namelijk.
Dat infotainment zou nu ook beter moeten zijn. Heb er in de ID7 mee kunnen spelen en dat was "goed genoeg". Ik ben vooral blij dat Skoda vasthoudt aan premium knoppen op stuur en onder het infotainmentscherm, in plaats van dat budgetmateriaal wat Audi en VW tegenwoordig monteren.
Ik zou alsnog aanbevelen nog naar de 85 te kijken, mocht je dat niet reeds gedaan hebben. Deze is weliswaar niet nieuw met de facelift, maar heeft wel een nieuwe, zuiniger motor meegekregen waar men lovend over is. Het is de eerste MEB aandrijflijn die me best enthousiast weet te maken namelijk.
Ik vind laadsnelheid wat overrated. Hoe vaak ga je nou op vakantie en hoeveel tijd bespaar je dan nou echt? Ik ga 3x per jaar op vakantie met mijn enyaq (nota bene een 60), dat zijn 6 ritten. 2 van 800km en 4 van 1250km. Vaak genoeg sta ik aan een laadpaal in Duitsland of Polen waarbij de laadsnelheid sowieso zakt naar ~75 als er een auto naast je staat.VidaR-9 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:22:
[...]
Ja ik had ook wel iets van technische vooruitgang verwacht. In de praktijk vind ik die laadsnelheid juist heel belangrijk. Dat is voor mij persoonlijk echt een wereld van verschil in beleving tijdens vakantieritten.
Ik denk dat het vooral het gevoel is dat overheerst bij een lage laadsnelheid en dat de daadwerkelijke tijdsbesparing meevalt; los van de gevallen waarin je echt strak met 200kW kunt laden voor 30 minuten.
Ik ben blij dat ik de huidige versie heb en niet de nieuwe, lelijke 13 in een dozijn chinese look.Boeie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:32:
[...] De presentatie staat nu op Youtube: YouTube: The New Škoda Enyaq and Enyaq Coupé - World Premiere
En de koplampen zitten verkeerd; die moeten zo hoog mogelijk om ze voldoende ver te laten schijnen onder een zo groot mogelijke hoek naar beneden, zodat je minder vaak tegenliggers verblind.
En ze zouden de sportline techniek met alle interieur opties moeten leveren.
Gewoon alle combinaties die mensen zouden willen.
Ook alle gewenste kleuren en niet zo een kleine keus.
En iets dat misschien niet aan Skoda ligt, maar geen verschil tussen landen, anders moet je nog gaan kijken in welk land ze wel de juiste versie leveren.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Het is sowieso persoonlijk uiteraard. En misschien wat je gewend bent.cryptapix schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:06:
[...]
Ik vind laadsnelheid wat overrated. Hoe vaak ga je nou op vakantie en hoeveel tijd bespaar je dan nou echt? Ik ga 3x per jaar op vakantie met mijn enyaq (nota bene een 60), dat zijn 6 ritten. 2 van 800km en 4 van 1250km. Vaak genoeg sta ik aan een laadpaal in Duitsland of Polen waarbij de laadsnelheid sowieso zakt naar ~75 als er een auto naast je staat.
Ik denk dat het vooral het gevoel is dat overheerst bij een lage laadsnelheid en dat de daadwerkelijke tijdsbesparing meevalt; los van de gevallen waarin je echt strak met 200kW kunt laden voor 30 minuten.
Mijn Taycan laadt tot 50% met ~250kW. Dat is in de praktijk, ook voor die paar keer per jaar, echt een wereld van verschil met de Polestar die begint met 150kW en ook nog snel wegzakt. Het scheelt 3-4x een kwartier op een rit; dus eigenlijk niet eens zo heel spannend tijdens een vakantie. Maar voor je gevoel is het gewoon heerlijk als je aankoppelt, je ding doet, en door kan. Ipv als je na “je ding doen” nog een kwartier bij de auto staat te wachten.
De laadpalen kies ik er uiteraard op uit. En bij de keuze voor een auto speelt het bij mij dus ook wel degelijk mee. Ik vind zelf range dan weer niet zo boeiend. Zo lang dat boven de 250 km “worst case” is, is het prima voor mij.
Even nog een terugkoppeling. De 220 minuten durende software update van afgelopen weekend was een OTA update van 3.2 naar 3.7 die verder zonder merkbare problemen is verlopen.
Waarom doe je dit dan niet met een widget op het home screen. Kun je het plaatje van de auto vervangen door iets bruikbaars.onetime schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:03:
[...]
Het zal niet iedereen verbazen dat dat het scherm is dat ik "altijd" voor heb staan, op het grote scherm.
Als je het hoofdscherm voor hebt staan, heb je "rechts" onder het menu icoon, en "links" onder het "home" icoon.
Op het home scherm heb je rechts de navigatie in het klein, links boven "de radio" en links onder een auto icoon. Tik daarop. Links heb je nu "in het midden" iets als "gegevens". Dan krijg je drie tabbladen, "lange tijd", "?", "sinds laden". De gegevens die daar bij horen staan dan in beeld. De km's die er bij horen, gedurende welke tijd dit was, het gemiddelde verbruik, en het actuele gebruik. Ik probeer niet te snel op te trekken en duidelijk onder de max weer te geven 99kw/100km te blijven.
:strip_exif()/f/image/QDiJ96pVKHQ4iippIUSuLN7Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig heeft iedereen een eigen smaak, ik moet zeggen dat ik de nieuwe wel mooi vind.onetime schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:19:
[...]
Ik ben blij dat ik de huidige versie heb en niet de nieuwe, lelijke 13 in een dozijn chinese look.
Met een hogere laadsnelheid is de kans natuurlijk wel een stuk groter dat jij reeds weg bent voordat iemand zijn auto naast de jouwe parkeert.cryptapix schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:06:
[...]
Ik vind laadsnelheid wat overrated. Hoe vaak ga je nou op vakantie en hoeveel tijd bespaar je dan nou echt? Ik ga 3x per jaar op vakantie met mijn enyaq (nota bene een 60), dat zijn 6 ritten. 2 van 800km en 4 van 1250km. Vaak genoeg sta ik aan een laadpaal in Duitsland of Polen waarbij de laadsnelheid sowieso zakt naar ~75 als er een auto naast je staat.
Misschien dat daar mij persoonlijk de ervaring ontbreekt, maar zo'n 135kW piek die daarna afvlakt, dat lijkt me niet bepaald fijn wanneer je in de avonduren nog op weg bent, en de extra wachttijd simpelweg betekent dat je later in je hotel of thuis aankomt. Zeker wanneer je een rit maakt met 2 laadstops of meer.
Verder is het gewoon een kwestie van verwachtingen bij de prijsstelling. Van een auto van 50k+ mag je wel verwachten dat deze een 400v systeem optimaal benut, wanneer de Koreaanse concurrentie hier nota bene een 800v systeem weet te leveren.
https://www.fastnedchargi...oda?model=Enyaq%20iV%2080
https://www.fastnedchargi...lkswagen?model=ID.7%20Pro
De verschillen tussen de twee modellen vind ik persoonlijk niet insignificant. Het betekent dat je, zeker als je niet van "Team 100" bent, toch best wel wat reis- en laadtijd kunt sparen. Maar goed, dat is theoretisch vanuit het perspectief van iemand die hoofdzakelijk alleen of met een partner op weg is, zonder kinderen en/of hond. En zonder optie tot thuisladen.
Dat gezegd hebbende vind ik de 800v techniek mooi, maar mijn eigen pauzes kennende is het zeker geen must-have. Wat dat betreft, zoveel mensen zoveel wensen.
Precies, het nadeel van die 800v techniek is dat ik laatst op mijn wintersportreis een paar keer halverwege mijn koffie de auto even ben gaan verzetten om plek te maken voor een wachtende, omdat hij alweer vol zatCid Highwind schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:12:
[...]
Dat gezegd hebbende vind ik de 800v techniek mooi, maar mijn eigen pauzes kennende is het zeker geen must-have. Wat dat betreft, zoveel mensen zoveel wensen.
Had je toevallig ODB "patches"?Mirx_NL schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:47:
Even nog een terugkoppeling. De 220 minuten durende software update van afgelopen weekend was een OTA update van 3.2 naar 3.7 die verder zonder merkbare problemen is verlopen.
Vergeet niet dat je ook vaak afhankelijk bent van de laadinfra. Qua snelladen heb ik met mijn huidige auto nog nooit wat te klagen gehad, de keren dat ik het gebruikt heb. Ja, als er een 2e persoon aan de paal kwam staan en de paal daardoor de snelheid halveerdeCid Highwind schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:12:
[...]
Met een hogere laadsnelheid is de kans natuurlijk wel een stuk groter dat jij reeds weg bent voordat iemand zijn auto naast de jouwe parkeert.
Misschien dat daar mij persoonlijk de ervaring ontbreekt, maar zo'n 135kW piek die daarna afvlakt, dat lijkt me niet bepaald fijn wanneer je in de avonduren nog op weg bent, en de extra wachttijd simpelweg betekent dat je later in je hotel of thuis aankomt. Zeker wanneer je een rit maakt met 2 laadstops of meer.
Verder is het gewoon een kwestie van verwachtingen bij de prijsstelling. Van een auto van 50k+ mag je wel verwachten dat deze een 400v systeem optimaal benut, wanneer de Koreaanse concurrentie hier nota bene een 800v systeem weet te leveren.
De verschillen tussen de twee modellen vind ik persoonlijk niet insignificant. Het betekent dat je, zeker als je niet van "Team 100" bent, toch best wel wat reis- en laadtijd kunt sparen. Maar goed, dat is theoretisch vanuit het perspectief van iemand die hoofdzakelijk alleen of met een partner op weg is, zonder kinderen en/of hond. En zonder optie tot thuisladen.
Ik hoop dat ik het midden console plastic kan bestellen en vervangen bij mijn huidige enyaq. In de huidige enyaq is dat high gloss zwart en je ziet er alles op en allemaal mini krasjes. Kan het wel gaan polijsten maar ik vind de matte uitvoering in de 2025 model wel mooier.
Aangezien ik alleen maar angst en laadpaalstress van niet-EV rijders mee heb gekregen, is dat ook iets waar ik me eigenlijk geen grote zorgen over maak. En mocht ik onverhoop een kwartier langer moeten wachten haal ik de e-reader of Steam Deck wel uit de tas.Boeie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:16:
[...]
Vergeet niet dat je ook vaak afhankelijk bent van de laadinfra. Qua snelladen heb ik met mijn huidige auto nog nooit wat te klagen gehad, de keren dat ik het gebruikt heb. Ja, als er een 2e persoon aan de paal kwam staan en de paal daardoor de snelheid halveerde
Ik rijd dan wel minstens twee keer per maand afstanden waar waarschijnlijk 2 laadstops voor nodig zijn, zeker in de winter, maar de hier geldende fiscale wetgeving (DE) biedt sowieso nog genoeg smartegeld ter compensatie.
Als de laadcurve voor het topmodel niet anders is als voor de ID7, zit je daar gewoon goed. Het grote voordeel van VW's platform is dat de curve juist vrij vlak is, waardoor je, als je vol vertrekt en je de accu niet tot 5% SOC leegrijdt, je alsnog een fatsoenlijk aantal kilometers bij kunt laden. Lijkt me een ideaal recept tegen range anxiety
Overigens, voor een ieder die graag wat wil spelen met de kleuren, of graag door de verschillende interieuropties wil klikken, en niet kan wachten op de configurator:
https://www.skoda-auto.de/modelle/teaser/enyaq
De Duitse website is net wat anders dan de Nederlandse.
https://www.skoda-auto.de/modelle/teaser/enyaq
De Duitse website is net wat anders dan de Nederlandse.
Zal vast wel kunnen, ik heb de afdekkap van de voorruit-camera los besteld, was minder dan €15.Senaxx schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:32:
Ik hoop dat ik het midden console plastic kan bestellen en vervangen bij mijn huidige enyaq. In de huidige enyaq is dat high gloss zwart en je ziet er alles op en allemaal mini krasjes. Kan het wel gaan polijsten maar ik vind de matte uitvoering in de 2025 model wel mooier.
De haakjes die het voorste kapje, en in mijn geval de FitCamX, vast houden waren afgebroken.
Zal ik vast beschadigd hebben bij de montage, maar toch raar dat het pas na maanden opeens afbreekt.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Je pakt nu wel de “oudere” iv80 met de nieuwere ID.7. De nieuwere Enyaq 85 heeft mijn inziens exact laadcurve als de ID.7. Alleen de ID.7 S (dus die met een extra accumodule) heeft wellicht nog een heel klein beetje hogere snelheid.Cid Highwind schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:12:
[...]
De verschillen tussen de twee modellen vind ik persoonlijk niet insignificant.
Beide bereiken gewoon de maximum van de mogelijkheden; 500 ampère (maximum CC2 standaard). De spanning van het batterij pack is nu de beperking.
Willen ze van VAG meer aanbieden dan moet heel MEB platform overhoop. Maar dan kom je wel in het vaarwater van PPE platform (van A6 en Q6 etron, Taycan, etc.)…
De nieuwe Enyaq is ook gewoon letterlijk een facelift. De technische upgrade is er met de 85 al gekomen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
@JanHenk Dat is expliciet. Ik ging er van uit dat @Boeie die iv80 had, in ieder geval niet de nieuwste. Om aan te geven dat er toch wel updates zijn. Die zijn alleen niet pas met de huidige versie geïntroduceerd, maar reeds met de 85 versie van het oude model, zoals je correct aangeeft 
De ID7 Pro S heeft naar mijn weten precies dezelfde specs als de 77 kWh Pro variant, behalve dan dat de accu wat kleiner is. Misschien dat de laadcurve iets anders is om er voor te zorgen dat er alsnog in 28 minuten van 10-80% geladen kan worden. Er zijn immers meer kWh's te vullen.
Ik ben benieuwd of de Koreaanse concurrentie VW er toe kan bewegen de techniek van het PPE platform naar de burgerlijke modellen te laten sijpelen. Of dat men vasthoudt aan 400v.
De ID7 Pro S heeft naar mijn weten precies dezelfde specs als de 77 kWh Pro variant, behalve dan dat de accu wat kleiner is. Misschien dat de laadcurve iets anders is om er voor te zorgen dat er alsnog in 28 minuten van 10-80% geladen kan worden. Er zijn immers meer kWh's te vullen.
Ik ben benieuwd of de Koreaanse concurrentie VW er toe kan bewegen de techniek van het PPE platform naar de burgerlijke modellen te laten sijpelen. Of dat men vasthoudt aan 400v.
Ik wist dit niet en heb eens gezocht (ecosia - youtube) en geprobeerd.Mirx_NL schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:57:
[...] Waarom doe je dit dan niet met een widget op het home screen. Kun je het plaatje van de auto vervangen door iets bruikbaars.
[Afbeelding]
Wat is dat vaste afmetingen widget gedoe een pain in the ass zeg.
Wat ik gewoon samen op het scherm wil past qua info wel, maar niet in de beschikbare widget maten.
Geef gewoon resizable windows svp. Met gewoon resizable en scrollable inhoud.
Nog beter, laat me zelf het scherm samenstellen. Welke variabele ik waar wil hebben.
Onze Duitse vriend heeft inmiddels ook een video
Ik zou het doen!
@onetime kan hetzelfde ook zien op het display achter het stuur aan de rechterkant. Keuzes te over.Mirx_NL schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:57:
[...]
Waarom doe je dit dan niet met een widget op het home screen. Kun je het plaatje van de auto vervangen door iets bruikbaars.
[Afbeelding]
Duuuussss, bijna precies dezelfde auto, maar dan lelijker?
Nee dankje, wat een teleurstelling zeg.
Kan nou niet echt zeggen dat ik de nieuwe Enyaq met Elroq neus mooi vindt. Software zal vast iets beter zijn en deze zal vast beter gestroomlijnd zijn, maar kan hem nu niet echt mooi vinden, vond ik bij de Elroq ook al niet. En het nieuwe grote SKODA logo op het stuur ook niet.rammes schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:26:
[YouTube: Der neue ENYAQ Facelift (2025) SUV & Coupé - modern solid Design, Anpassungen, Änderungen]
Op het eerste gezicht lijkt er na de voorwielen ook (bijna) niets veranderd.
Edit: ze hebben in ieder geval het wireless laden vakje geventileerd gemaakt
Edit2: MR Speicher geeft aan dat de cw waarde naar beneden is gegaan van 0.26 naar 0.23. Maar volgens skoda's eigen website heeft de oude Enyaq al een cw waarde van 0.23: https://www.skoda.nl/nieu...oupe-iv-zo-gestroomlijnd/
[ Voor 23% gewijzigd door Senaxx op 08-01-2025 20:14 ]
Nee, daar zie je het actuele verbruik niet. Alleen maar het gemiddelde van de gekozen periode.BGFG schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:01:
[...]
@onetime kan hetzelfde ook zien op het display achter het stuur aan de rechterkant. Keuzes te over.
Ik was ook aardig teleurgesteld. Dit is echt een update van niks. Zonde.RubenSaurus schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:42:
Duuuussss, bijna precies dezelfde auto, maar dan lelijker?
De Coupé zit nu op 0,225 tov 0,234 bij de oude.Senaxx schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:07:
[...]
Edit2: MR Speicher geeft aan dat de cw waarde naar beneden is gegaan van 0.26 naar 0.23. Maar volgens skoda's eigen website heeft de oude Enyaq al een cw waarde van 0.23: https://www.skoda.nl/nieu...oupe-iv-zo-gestroomlijnd/
https://www.elektrischeau...l-klaar-voor-de-toekomst/
Dat is in de 85 ook al zoSenaxx schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:07:
[...]
het is een update mensen, geen upgrade, zo gaat het altijd met auto's, eerst een update van het bestaande model met wat nieuwe design elementen en daarna een grote upgrade met nieuwe technieken.
Ik zou het doen!
Ik hoorde liever zijn Engelse spraak dan deze AI stem moet ik zeggenrammes schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:26:
[YouTube: Der neue ENYAQ Facelift (2025) SUV & Coupé - modern solid Design, Anpassungen, Änderungen]
Ja, dit was echt om te jankenelektriekert schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:34:
[...]
Ik hoorde liever zijn Engelse spraak dan deze AI stem moet ik zeggen
De MY24 was een update. Deze wordt gepresenteerd als ‘New Enyaq’ terwijl het een MY24 met een nieuwe neus is.rammes schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:30:
het is een update mensen, geen upgrade, zo gaat het altijd met auto's, eerst een update van het bestaande model met wat nieuwe design elementen en daarna een grote upgrade met nieuwe technieken.
Autogefuhl verteld ook dat bijvoorbeeld het infotainment niet nieuw is.
Persoonlijk vind ik hem wel een stuk meer van deze tijd ten opzichte van het allereerste model. Die van mij gaat nu het laatste jaar in van de lease en dan is hij 5 jaar oud. De nieuwe Enyaq is zeker een potentiële kandidaat als ik in 2026 weer een keuze mag gaan maken (misschien is er dan alweer een update en MY26).
Overigens begin ik nu wel te merken dat de actieradius steeds wat minder wordt en ik min of meer genoodzaakt ben om 100% te laden als ik nog zo rond de 300km bereik wil uitkomen (iV60 en rekening houdend met de lagere temperaturen ten opzichte van de zomerperiode).
Overigens begin ik nu wel te merken dat de actieradius steeds wat minder wordt en ik min of meer genoodzaakt ben om 100% te laden als ik nog zo rond de 300km bereik wil uitkomen (iV60 en rekening houdend met de lagere temperaturen ten opzichte van de zomerperiode).
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Ik heb er gisteren ook wat mee gespeeld. Jammer dat jet het actuele verbruik inderdaad alleen maar kan zien in een groot vierkant, en dat daarnaast dan geen optie meer is om de kaart weer te geven.Mirx_NL schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:12:
[...]
Nee, daar zie je het actuele verbruik niet. Alleen maar het gemiddelde van de gekozen periode.
Beetje mee spelen nog om te zien wat ik bij elkaar wil/kan zetten dus...
We zijn in Duitsland bij de dealer geweest ivm het niet meer functioneren van de lichtbundelhoogteverstelling van de non-matrix led koplampen. Kosten waren ongeveer €1000 (stuurapparaat 09 moest vervangen worden), maar we hebben aangegeven dat er niet voor te willen betalen. Hij heeft toen coulance aangevraagd bij Skoda, en zij waren bereid 70% van de kosten te dragen. De auto is van 9 februari 2022, en bovendien van oorsprong Nederlands.
Heeft het zin om in Nederland nog te vragen of er meer coulance mogelijk is? Of mogen we überhaupt blij zijn dat ze in Duitsland 70% hebben weten los te peuteren?
Hij gaf in Dld gelukkig wel toe dat het een bekend probleem was. Ze hebben hem nu eerst handmatig hoger gezet op eigen initiatief, was ik ook wel blij mee.
Heeft het zin om in Nederland nog te vragen of er meer coulance mogelijk is? Of mogen we überhaupt blij zijn dat ze in Duitsland 70% hebben weten los te peuteren?
Hij gaf in Dld gelukkig wel toe dat het een bekend probleem was. Ze hebben hem nu eerst handmatig hoger gezet op eigen initiatief, was ik ook wel blij mee.
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Gevoelsmatig zou je van een dergelijk systeem mogen verwachten dat het toch een jaar of 7 á 10 gewoon functioneert. 70% coulance vindt ik dan ook vrij karig. Hoe het consumentenrecht hier precies in staat durf ik niet te zeggen.
Je zit met PON, dat is het probleem in NL.
Water-Escape
Eens, helemaal omdat het gerucht gaat op een duits forum dat de software het stuurapparaat op een gegeven moment bricked:BrujeriA schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:40:
Gevoelsmatig zou je van een dergelijk systeem mogen verwachten dat het toch een jaar of 7 á 10 gewoon functioneert. 70% coulance vindt ik dan ook vrij karig. Hoe het consumentenrecht hier precies in staat durf ik niet te zeggen.
https://www.enyaq-forum.d...nyaq-s-ohne-matrix-licht/
Ik vraag me dan ook af of er iemand in NL is, die buiten de garantie (maar met een leeftijd vanwater_escape schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:43:
Je zit met PON, dat is het probleem in NL.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Bij mij hebben ze de regelunit 6 maanden geleden vervangen, auto van oktober 2021. Lease dus weer niet of er coulance was. Ik probeerde vanochtend de lichtbundel te verstellen en deze functioneerde wederom niet! Maar weer een bezoekje aan de dealer brengen. Vraag dus wel naar garantie op reparatie._Brake_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:36:
We zijn in Duitsland bij de dealer geweest ivm het niet meer functioneren van de lichtbundelhoogteverstelling van de non-matrix led koplampen. Kosten waren ongeveer €1000 (stuurapparaat 09 moest vervangen worden), maar we hebben aangegeven dat er niet voor te willen betalen. Hij heeft toen coulance aangevraagd bij Skoda, en zij waren bereid 70% van de kosten te dragen.
Spidermellow
@_Brake_ ik denk dat 70% geen slechte deal is maar het lijkt me toch niet dat zo'n korte levensduur voldoende is. Gezien de aanhoudende problemen met deze regelunit bij vele rijders zou ik die 300 euro slikken maar daarbij wel garantie willen op de reparatie zodat je iig voor de komende 4 jaar goed zit;
Bij ŠKODA krijgt je maar liefst 4 jaar reparatiegarantie op alle reparaties die de officiële ŠKODA-dealer aan de auto heeft verricht. Een beter bewijs voor het vertrouwen in de kwaliteit van onze producten èn vakmanschap van onze monteur bestaat niet.
Eve char: Warock <TEST>
Bij mij hebben ze de regelunit onlangs vervangen, binnen de garantie. De unit zelf is al ca. €700,- werd gezegd. En dan nog de arbeid erbij. Het bedrag lijkt wel te kloppen dus. Of je in NL meer kan bereiken weet ik niet, maar gok dat het hier zeker niet beter is dan in DE._Brake_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:36:
We zijn in Duitsland bij de dealer geweest ivm het niet meer functioneren van de lichtbundelhoogteverstelling van de non-matrix led koplampen. Kosten waren ongeveer €1000 (stuurapparaat 09 moest vervangen worden), maar we hebben aangegeven dat er niet voor te willen betalen.
Wil je ook eens proberen wat meer informatie los te peuteren over hoe dit kan en eventuele coulance?langevoort schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:23:
[...]
Bij mij hebben ze de regelunit 6 maanden geleden vervangen, auto van oktober 2021. Lease dus weer niet of er coulance was. Ik probeerde vanochtend de lichtbundel te verstellen en deze functioneerde wederom niet! Maar weer een bezoekje aan de dealer brengen. Vraag dus wel naar garantie op reparatie.
Daar zijn we weer. 350km bijna non stop gereden. Accutemp 10.5 graden, resterende SoC is 2%. Aangesloten op een 300KW paal van Tango. De andere aansluiting is ook best.
Start laden op 50KWh en dit lijkt niet te stijgen.
Is dat dan de beperkte accutemp op heeft Tango 4 aansluitingen á 300KW maar geeft deze maar max 50KW?
Inmiddels zit ik op 14% SoC en 17.5gr accutemp maar de laadsnelheid blijft op 50KWh steken.....
Edit:
De buurman ging afkoppelen toen ik op 32% zat. Toen liep de snelheid op naar 100KWh. Accu inmiddels 29 graden.
Helaas is de SoC nu alweer te hoog om echt te pieken.
Is dat dan de beperkte accutemp op heeft Tango 4 aansluitingen á 300KW maar geeft deze maar max 50KW?
Inmiddels zit ik op 14% SoC en 17.5gr accutemp maar de laadsnelheid blijft op 50KWh steken.....
Edit:
De buurman ging afkoppelen toen ik op 32% zat. Toen liep de snelheid op naar 100KWh. Accu inmiddels 29 graden.
[ Voor 17% gewijzigd door BrujeriA op 09-01-2025 17:15 ]
Lijkt mij dan te liggen aan de paal, want 100kWh bij 32% is vrij normaal. Met een lage laadsnelheid wordt de accu natuurlijk ook minder snel warm. Ik neem aan dat je die 350km niet met 50km/u hebt gereden.BrujeriA schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:58:
Daar zijn we weer. 350km bijna non stop gereden. Accutemp 10.5 graden, resterende SoC is 2%. Aangesloten op een 300KW paal van Tango. De andere aansluiting is ook best.
Edit:
Voornamelijk snelweg. Ca 300km en de rest binnendoor.
Ik weet niet hoe de verdeelsleutel bij deze paal is maar als het 50/50 was dan vindt ik mijn 50KWh wel zuinig bij een 300KW paal
Ik weet niet hoe de verdeelsleutel bij deze paal is maar als het 50/50 was dan vindt ik mijn 50KWh wel zuinig bij een 300KW paal
Was ook echt je batterijtemp. Ik had van de week zelfde ervaring, zat ook op 11 graden en 50kW. Na enige tijd laden liep zowel temp als snelheid wat op.BrujeriA schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:45:
Voornamelijk snelweg. Ca 300km en de rest binnendoor.
[ Voor 6% gewijzigd door Viewlite op 09-01-2025 20:32 ]
[ Voor 42% gewijzigd door Viewlite op 09-01-2025 20:33 ]
Hier afgelopen weekend hetzelfde met de accu rond de 11 graden. Op de terugweg via de Autobahn en 140/150 gemiddeld de accu rond de 34 graden, direct 135 KW op 15% SOC. (Enyaq 60)Viewlite schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:30:
[...]
Was ook echt je batterijtemp. Ik had van de week zelfde ervaring, zat ook op 11 graden en 50kW. Na enige tijd laden liep zowel temp als snelheid wat op.
Temperatuur is alles voor de BMS om de accu sneller te laden. Alles om Lithium-plating te voorkomen.
Nee inderdaad. Ik ben ook best wel teleurgesteld in de doorgevoerde vernieuwingen van de nieuwe enyaq. Interieur gewoon 99% hetzelfde! Als ik mijn huidige enyaq wil laten opvolgen door deze dan merk je er van in de auto gewoon noppes van. Echt te makkelijk Skoda!!Senaxx schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:07:
[...]
Kan nou niet echt zeggen dat ik de nieuwe Enyaq met Elroq neus mooi vindt. Software zal vast iets beter zijn en deze zal vast beter gestroomlijnd zijn, maar kan hem nu niet echt mooi vinden, vond ik bij de Elroq ook al niet. En het nieuwe grote SKODA logo op het stuur ook niet.
Op het eerste gezicht lijkt er na de voorwielen ook (bijna) niets veranderd.
Yes, bij mij is het 100% vergoed. Ze hadden het overigens ook niet anders moeten proberen te verkopen._Brake_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:53:
[...]
Eens, helemaal omdat het gerucht gaat op een duits forum dat de software het stuurapparaat op een gegeven moment bricked:
https://www.enyaq-forum.d...nyaq-s-ohne-matrix-licht/
[...]
Ik vraag me dan ook af of er iemand in NL is, die buiten de garantie (maar met een leeftijd vanjaar en nét 40dkm op de klok) 100% coulance gehad heeft.
Ik ben het dus voor mezelf al aan het goedpraten merk ik : mooie groene kleur, andere velgen, groot panoramadak, massagestoelen, maar dan houd het ook wel echt helemaal op qua 'nieuw'. O ja en op de prijstlijst staat de nieuwe dure verlichting ; Crystal Face 2.0 ? Zijn dat dan die blokjes die van links naar rechts over het front lopen, of hoe ziet dat er uit?
Alvast even vooruit lopen in mijn onderzoek omdat ik er 1 wil kopen, is dat met de standaardverlichting of de matrixleds? Of is het dezelfde regelunit bij beide koplampen?Viewlite schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:43:
[...]
Bij mij hebben ze de regelunit onlangs vervangen, binnen de garantie. De unit zelf is al ca. €700,- werd gezegd. En dan nog de arbeid erbij. Het bedrag lijkt wel te kloppen dus. Of je in NL meer kan bereiken weet ik niet, maar gok dat het hier zeker niet beter is dan in DE.
Bij mij, net als bij de meeste anderen hier, is dat bij de standaardverlichting. Hier op het forum heeft zich volgens mij slechts 1 persoon gemeld met de matrix verlichting die vergelijkbare klachten had.MJM88 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 06:55:
[...]
Alvast even vooruit lopen in mijn onderzoek omdat ik er 1 wil kopen, is dat met de standaardverlichting of de matrixleds? Of is het dezelfde regelunit bij beide koplampen?
Behoud het goede is nu de lijn bij Skoda en eerlijk gezegd vind ik daar ook niks mis mee. De Elroq is overigens qua interieur ook dezelfde auto. Geeft een hoop schaalvoordelen en versnelt het ontwerpen en in productie nemen van zo’n auto enorm. Ik vind dat ze het slim doen. En tja, die neus is een kwestie van smaak. Ik vind hem persoonlijk mooi en een nep-grill op de neus kan natuurlijk echt niet meer op een EV.Martinez- schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:00:
[...]
Yes, bij mij is het 100% vergoed. Ze hadden het overigens ook niet anders moeten proberen te verkopen.
Tja. de neus die er dan nu op zit, zit ook op 10 andere elektrische auto's dat vindt ik wel jammer. al vond ik de oude neus op de enyaq, in vergelijking met andere skodas ook niet echt ïn het rijtje passen / uit de toon vallen.
voor de oud en de nieuwe neus geldt allebei: je moet er van houden.. zeg maar....
in de nieuw zit aan de onderzijd nu een heel groot zwart vlak. dat zit eerst moven de streep, nu dus eronder. ik ben niet echt overtuigd dat dit echt het resultaat is van een degelijke ontwerp/dsignsudie. als wel een studie naar een lagere cw waarde, en niet teveel afwijken van waar mensen wel aan gewend zijn.
voor de oud en de nieuwe neus geldt allebei: je moet er van houden.. zeg maar....
in de nieuw zit aan de onderzijd nu een heel groot zwart vlak. dat zit eerst moven de streep, nu dus eronder. ik ben niet echt overtuigd dat dit echt het resultaat is van een degelijke ontwerp/dsignsudie. als wel een studie naar een lagere cw waarde, en niet teveel afwijken van waar mensen wel aan gewend zijn.
Merk je veel verschil? Ik zit nog steeds te wachten tot ze deze update naar mijn Enyaq pushen.Mirx_NL schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:47:
Totaal niet. Voor mij zat de grootste zichtbare wijziging in 3.1 naar 3.2 waarbij de dashboard aanpassing heeft plaatsgevonden. Zelf overigens nooit gehad hoor, auto was op 3.2 uitgeleverd.GK87 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:21:
[...]
Merk je veel verschil? Ik zit nog steeds te wachten tot ze deze update naar mijn Enyaq pushen.
Van 3.2 naar 3.7 is volgens mij de grootste wijziging dat je betere laadstops in de onboard navigatie kunt instellen. Maar aangezien ik altijd android auto gebruik en een laadpaal voor de deur merk ik daar niks van.
https://www.skoda.nl/service/software-update/me3-7
3.2 --> 3.7
Powerpass-kaartgegevens geïntegreerd in de navigatie
Verbeterde beschikbaarheid van Lane Assist en Side Assist (afhankelijk van het uitrustingsniveau)
Stabilisatie van het infotainmentsysteem
Geluidsproblemen opgelost bij handsfree bellen met bepaalde Android-telefoons
Verbeterde obstakeldetectie bij het openen van de kofferbak met de afstandsbediening
Vermindering van het geluid tijdens het opladen veroorzaakt door interferentie van stroomconnectoren
Stabilisatie van de Top View-functie (afhankelijk van het uitrustingsniveau)
Verbeteringen in de rijprestaties
Systeemoptimalisaties en bugfixes
Software-update voor aandrijfmotorcontrolesysteem (alleen 4x4 aandrijving)
Ongeveer hetzelfde maar meer info betreffende Power Pass:
https://www.skoda-auto.co...-ota-improvements-3-2-3-4
Ik zit hier ook nog steeds op 3.2 ipv 3.7 maar goed ik heb geduld als ik zo lees merk je er weinig van.GK87 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:21:
[...]
Merk je veel verschil? Ik zit nog steeds te wachten tot ze deze update naar mijn Enyaq pushen.
Ook (net) buiten de garantie? Bij welke kilometrage?Martinez- schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:00:
[...]
Yes, bij mij is het 100% vergoed. Ze hadden het overigens ook niet anders moeten proberen te verkopen.
2,5 jaar, >40dkm._Brake_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:57:
[...]
Ook (net) buiten de garantie? Bij welke kilometrage?
Nou, die werkt bij mij dan niet hoor. Al een paar keer met de klep (obstakels aan) het dak van garages en beplanting achter de auto geraakt.Mirx_NL schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:32:
[...]
3.2 --> 3.7
Verbeterde obstakeldetectie bij het openen van de kofferbak met de afstandsbediening
[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 10-01-2025 12:07 ]
Als het inderdaad klopt dat de 85 uitvoering nu nog maar met 135 kW kan laden dan is er slechts sprake van
achteruitgang i.p.v. vernieuwing. Kan toch niet waar zijn ?
De "oude" kon nog met 175 kW laden en dat is tegenwoordig al niks bijzonders meer.
Ik ga er vanuit dat het een pijnlijke vergissing is die door Pon nog altijd niet gecorrigeerd is.
Zo verkoop je geen auto's.
De "oude" kon nog met 175 kW laden en dat is tegenwoordig al niks bijzonders meer.
Ik ga er vanuit dat het een pijnlijke vergissing is die door Pon nog altijd niet gecorrigeerd is.
Zegt helemaal niets zo’n piek, het gaat om de laadcurve en hoe lang die dat volhoudt. Tesla kan met 250 kw maar kakt direct in, en toch is een VAG batterij even snel vol.rosch7 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:07:
Als het inderdaad klopt dat de 85 uitvoering nu nog maar met 135 kW kan laden dan is er slechts sprake van
Vanaf vandaag heb ik ineens problemen met wifi en Carplay. Mijn telefoon (iPhone 15) wil ineens data gaan gebruiken via de Carplay-wifi. Ik krijg dan een paar seconde na verbinden het Skoda-hotspot afvangscherm. Ik betaal niet voor data hotspot in de auto, dus dan heeft mijn telefoon geen dataverbinding meer.
Software 3.7 heb ik al een paar maanden en volgens mij heb ik niet vannacht een nieuwe iOS update gehad. Gisteren had ik het probleem niet.
Ik heb geprobeerd Hotspot van auto uit te zetten, maar dat is blijkbaar de wifi verbinding, zonder werkt Carplay niet draadloos.
Bedraad Carplay gebruiken is tijdelijk een goeie oplossing, maar zou toch liever willen dat het weer normaal/draadloos werkt.
Iemand een idee wat het kan zijn in de auto- of telefooninstellingen?
Ik heb gezocht op Carplay in dit topic en de 6 pagina's aan posts gescanned. Ik kon niets vinden, maar met snel scannen kan ik wat over het hoofd gezien hebben.
Software 3.7 heb ik al een paar maanden en volgens mij heb ik niet vannacht een nieuwe iOS update gehad. Gisteren had ik het probleem niet.
Ik heb geprobeerd Hotspot van auto uit te zetten, maar dat is blijkbaar de wifi verbinding, zonder werkt Carplay niet draadloos.
Bedraad Carplay gebruiken is tijdelijk een goeie oplossing, maar zou toch liever willen dat het weer normaal/draadloos werkt.
Ik heb gezocht op Carplay in dit topic en de 6 pagina's aan posts gescanned. Ik kon niets vinden, maar met snel scannen kan ik wat over het hoofd gezien hebben.
Ik versta uit reviews dat de facelift komt met SW versie 5.4 waarbij je niet meer je profiel moet aantikken bij het starten? Weet iemand of dat geldt voor alle versies of enkel vanaf de facelift?
Volgens mij alleen bij versie 5.4 en hoger en dus niet vanaf de facelift.Adrianb schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:06:
Ik versta uit reviews dat de facelift komt met SW versie 5.4 waarbij je niet meer je profiel moet aantikken bij het starten? Weet iemand of dat geldt voor alle versies of enkel vanaf de facelift?
Ik zou het doen!
Ik heb dit ook een tijd gehad. Zie onderstaande berichten:coop schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:36:
Vanaf vandaag heb ik ineens problemen met wifi en Carplay. Mijn telefoon (iPhone 15) wil ineens data gaan gebruiken via de Carplay-wifi. Ik krijg dan een paar seconde na verbinden het Skoda-hotspot afvangscherm. Ik betaal niet voor data hotspot in de auto, dus dan heeft mijn telefoon geen dataverbinding meer.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80780106 (probleem beschrijving)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80789876 (oplossing die voor mij werkte)
@De Sjeik Je oplossing staat nu in de topic start.
Verwarmen vanuit de app… elk jaar met koude weer een connectie probleem. Jullie ook?
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Laadcurve is zeker een mede bepalende factor maar reduceren van 175 naar 135 kW piek kan toch echt niet als vooruitgang beschouwd worden maar wel als beperking van de maximale -let op : mogelijke -laadsnelheid. Kan natuurlijk op een drukfout /vergissing berusten , wel slordig.Autohillenga schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:22:
[...]
Zegt helemaal niets zo’n piek, het gaat om de laadcurve en hoe lang die dat volhoudt. Tesla kan met 250 kw maar kakt direct in, en toch is een VAG batterij even snel vol.
Andere merken , zeker die met 800V technologie, lachen in hun vuistje.
Ik wacht dus nog even op meer duidelijkheid en ga ook me ook vast elders orienteren..
Zou het misschien weer -net als voor 2022 bij de 60 uitvoering - een betaalde optie gaan worden om een hogere laadsnelheid te verkrijgen ? Kan zo maar bij VAG .
Skoda had mogelijk goud in handen ( en produceert misschien wel de modellen die VW eigenlijk zelf had moeten bouwen)
Een buitengewoon karige algemene 2 jaar garantie en het "gratis" onderhoud is ook al van 7 naar 5 jaar gereduceerd. Zo trek je niet echt (particuliere) kopers over de streep. Leaserijders zal het worst zijn. En dan als VAG groep maar klagen dat er te weinig BEV's verkocht worden. Ik kijk nergens meer van op..
Ik heb hier (niet gelogen) nog nooit last van gehad terwijl het elk jaar hier in het topic terugkomt.utbone schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:55:
Verwarmen vanuit de app… elk jaar met koude weer een connectie probleem. Jullie ook?
Vraag me af waardoor dat komt.
nee, vanochtend een heerlijk warme auto :-)utbone schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:55:
helloitsme schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:05:
[...]
nee, vanochtend een heerlijk warme auto :-)
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Vanochtend schakelde de Enyaq het alarmnummer automatisch in. Hij bleef in een loop hangen tot de plaats van bestemming, circa 10 minuten. Dit is de tweede keer dat het gebeurd, iemand ervaring mee? De eerste keer hoopte ik dat het eenmalig was, maar het gebeurt nu dus vaker.
Is dit een probleem dat vaker voorkomt?
Is dit een probleem dat vaker voorkomt?
Dit jaar nog niet gehad, vorig jaar wel een aantal keer. Ik programeer hem overigens nooit, verwarm hem manueel... als ik er aan denkutbone schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:55:

[ Voor 35% gewijzigd door SmashCruiser op 11-01-2025 13:03 ]
Ik kon niet ‘alleen de voorruitverwarming’ aanzetten. Dan gaf hij een ‘probleem met de verbinding’. Maar ik kon wel gewoon voorverwarmen aanzetten.utbone schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:55:
Wellicht afhankelijk van het tijdstip? Als ik probleem heb, is dat volgens mij altijd rond de tijd dat heel NL naar werk of naar huis gaat. Hoewel, ook eens op vrijdagavond 23u…Martinez- schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:13:
[...]
Ik heb hier (niet gelogen) nog nooit last van gehad terwijl het elk jaar hier in het topic terugkomt.
Vraag me af waardoor dat komt.
[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 11-01-2025 14:15 ]
Wellicht instellen als je (de dag ervoor) in de auto zit?cryptapix schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:14:
[...]
Wellicht afhankelijk van het tijdstip? Als ik probleem heb, is dat volgens mij altijd rond de tijd dat heel NL naar werk of naar huis gaat. Hoewel, ook eens op vrijdagavond 23u…
Kan het ook de dag ervoor instellen in de app, maar het probleem is dat ik niet op vaste tijden vertrek. En om nou smorgens naar de auto te lopen om hem aan te zetten; zo lang duurt het ook niet voor het warm is als je gewoon direct gaat rijden.helloitsme schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:19:
[...]
Wellicht instellen als je (de dag ervoor) in de auto zit?
Ik heb ook gewoon een baancryptapix schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:14:
[...]
Wellicht afhankelijk van het tijdstip? Als ik probleem heb, is dat volgens mij altijd rond de tijd dat heel NL naar werk of naar huis gaat. Hoewel, ook eens op vrijdagavond 23u…
Toch maar eens gechecked omdat ik me er altijd aan irriteerde voor android auto. Op 3.7 helaas nog steeds de stomme beige vlakken in dark mode als de skoda navigatie inzoomt hij een kruispunt.
Vrijdag ochtend dit probleem.utbone schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:55:
Auto zat ook bedekt met een laag ijs. dus het was niet handig.
Dit heb ik ook gehad. Dit is ontwerp.cryptapix schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:47:
[Afbeelding]
Iemand hier ervaring mee? Ik heb vaker het idee gehad dat de koplampen deels beslagen of bekrast zijn (onderste deel is dan minder transparant), maar gisteren was het wel heel opvallend beslagen. De lamp voelde ook wat warm/lauw aan (auto stond voor te verwarmen).
Edit: ik heb matrix led koplampen.
Er een gaatje in de unit aan de voorkant.
Het vocht trekt vanzelf weer weg.
Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70120500
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.