I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Erg knap! Ik heb daar echt de discipline en geduld niet voor. Je doet het nog beter dan de boekjes dus.onetime schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:53:
bijna vergeten, gelukkig de andere aansluiting nu vrij; "net" klaar met laden, 80%; 416km bereik... gemiddeld over 42k km: 14,6 kWh / 100 km.
auto-grootlicht kan je alleen uit zetten als hij opdat moment ingeschakeld is.Currry schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:59:
Grootlicht krijg ik ook nooit uit. Na drie keer signaleren vloek ik weer dat ik het aan had gezet.
Maar ik ben benieuwd hoe je rit schema eruit zag. Hoog verbruik, kou dat zijn niet echt ingrediënten voor een snelle rit. Ik heb zelf een 60 en ben nog zoekende hoe je het snelst verre afstanden rijdt.
Mijn workaround is de lampen uit/aan knop gebruiken (2 keer drukken). Dan krijg je de tijdens het rijden alleen keuzes "auto" of "aan". Je lampen blijven dan gewoon aan, maar het auto-grootlicht schakelt wel uit.
Als je je grootlicht aanzet, staat het standaard op automatisch. Als je het pookje dan van je afduwt gaat grootlicht geheel uit en haal je het pookje naar je toe dan gaat het automatische eraf en blijft grootlicht aan (het kan ook andersom zijn). Dat is toch veel makkelijker dan tijdens het rijden linksonder lopen friemelen met die knoppen?De Sjeik schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:21:
[...]
auto-grootlicht kan je alleen uit zetten als hij opdat moment ingeschakeld is.
Mijn workaround is de lampen uit/aan knop gebruiken (2 keer drukken). Dan krijg je de tijdens het rijden alleen keuzes "auto" of "aan". Je lampen blijven dan gewoon aan, maar het auto-grootlicht schakelt wel uit.
1x van je af tikken komt het grootlicht teken in beeld met een A erin. Is hij aan dan is hij blauw, is hij uit dan is hij wit. Maar het teken staat er altijd.Currry schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:49:
Hij reageerde op mijn opmerking over het automatisch grootlicht. Zoals jij het omschrijf gaat het bij mij in de praktijk niet. Een keer tikken, twee keer, langer, korter, naar je toe, van je af, dat automatische gaat er bij mij eigenlijk niet af.
nog een keer van je af tikken is aan zonder A, dus altijd aan. (blauw) , Ouderwets groot licht.
naar je toe tikken is A uit zetten. Dus geen tekentje meer in beeld.
video zonder matrix:
YouTube: Skoda Enyaq iV, MY2022 - Light Assist activation (automatic switchi...
met matrix:
YouTube: @skoda Enyaq und die eigenartige Funktionsweise des dynamic light as...
[ Voor 27% gewijzigd door water_escape op 31-12-2024 11:32 ]
Water-Escape
Heb je weleens de vergelijking gemaakt tussen 110km/u vs 130km/u over de (Duitse) snelweg en het effect op je reistijd? Mijn ervaring, met de trage laadsnelheid van de Enyaq, is dat langzamer rijden de actieradius dermate verhoogt dat dit positief uitpakt op de reistijd (snelheid weegt niet op tegen extra laadstops). Dit was afgelopen zomer, richting Denemarken en terug.cryptapix schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:33:
[...]
Op lange afstanden is het, zeker met een 60, het snelst om de batterij vrijwel leeg te rijden. Dan laad je namelijk ook met hoge snelheid (100-120kW), maar dat houdt mijn 60 niet lang vol. Tegen de tijd dat je nog maar 40-50kW laadt, kun je eigenlijk het beste weer vertrekken. Maar mijn ervaring met de lange ritten die ik heb gemaakt, is dat mijn kind dusdanig veel tijd buiten de auto wil zijn, dat de batterij alweer (bijna) vol zit voor we weer kunnen vertrekken.
Winter maak ik niet van die lange afstanden en heb nu een 85 die een stuk sneller laadt. Dan slaat de vergelijking de andere kant op verwacht ik en is het louter een kosten overweging.
Ik heb een 80.rft80 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:50:
[...]
Heb je weleens de vergelijking gemaakt tussen 110km/u vs 130km/u over de (Duitse) snelweg en het effect op je reistijd? Mijn ervaring, met de trage laadsnelheid van de Enyaq, is dat langzamer rijden de actieradius dermate verhoogt dat dit positief uitpakt op de reistijd (snelheid weegt niet op tegen extra laadstops). Dit was afgelopen zomer, richting Denemarken en terug.
Winter maak ik niet van die lange afstanden en heb nu een 85 die een stuk sneller laadt. Dan slaat de vergelijking de andere kant op verwacht ik en is het louter een kosten overweging.
Ik ben laatst naar Strassburg gereden.
100% thuis vertrokken. 3% daar aangekomen. Hele weg 100 op CC gereden.
Terugweg aan de snelheid gehouden overal (107 en 130)
toen moet ik toch nog even eenbettje laden om thuis te kunnen komen.
Uiteindelijk heeft de heenreis en terugreis nagenoeg evenveel tijd gekost.
Water-Escape
Niet geprobeerd, maar wat je zegt lijkt wel te kloppen. Ik heb op meerdere lange ritten ervaren dat de aankomsttijd langzaam oploopt als ik 130km/u rijd. Mijn vermoeden was daarom al dat ik de extra laadtijd die daardoor nodig is, kennelijk niet goedmaak met de tijdsbesparing over die afstand door de hogere snelheid. Maar gevoelsmatig is 100km/u op de Duitse snelweg erg traagrft80 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:50:
[...]
Heb je weleens de vergelijking gemaakt tussen 110km/u vs 130km/u over de (Duitse) snelweg en het effect op je reistijd? Mijn ervaring, met de trage laadsnelheid van de Enyaq, is dat langzamer rijden de actieradius dermate verhoogt dat dit positief uitpakt op de reistijd (snelheid weegt niet op tegen extra laadstops). Dit was afgelopen zomer, richting Denemarken en terug.
Mijn max laadsnelheid ligt met 125kW niet veel lager dan de 80 volgens mij, maar het probleem zit hem in de korte tijdsduur waarop de 60 die hoge laadsnelheid kan vasthouden.
Ik zou het doen!
Nee dit herken ik niet. Ik neem aan dat je dan met de navigatie van de Enyaq zelf rijdt en niet met Android/Apple? Want voor zover ik weet heb je bij die laatste geen AR. Die blauwe pijlen in de lucht zijn bij mij wel scherp, maar voor mijn gevoel worden die verder weg geprojecteerd dan de basis info, dus zou best kunnen dat je net anders scherp moet stellen (met je ogen) om dat scherp te zien. Zie je die groene lijntjes die bij ACC achter je voorganger worden geprojecteerd wel scherp?HannesB schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:20:
Iemand meer ervaring met de HUD en specifieker het AR-gedeelte? De basis informatie heb ik tamelijk scherp maar AR is echt dubbel zicht bij text tijdens navigatie (bv het getal van welke afslag op een rotonde te nemen)? Ik heb de indruk dat het AR-gedeelte ook niet mee wijzigt bij veranderen van de positie van de HUD. Ben nu zelf tamelijk groot met 1,92m maar heb de indruk dat ik echt pak kleiner zou moeten zijn om het allemaal scherp te hebben, wat ik niet kan compenseren met de zetelpositie die al in laagste stand staat. Ik heb ook nog heel veel hoofdruimte, dus niet de indruk dat ik echt hoog zit
En welke software versie heb je?
Nou, ik heb een 80VRS welke 175 KWh zou moeten kunnen laden. Dit zal ongetwijfeld lukken maar alleen als de batterij onder de 8% zit maar boven de 5%, de temperatuur boven 14.3 graden is maar onder 15.9 graden, als de wind ZZW is met max 3Bft en minimaal 1.2 Bft, de laadlocatie totaal verlaten is, er geen blikje cola in het console staat, er tenminste 4 straatkolken aanwezig zijn op het laadstation en er maximaal 2 uur geleden nog een rainbow unicorn over de laadstekker geplast heeft.cryptapix schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:25:
[...]
Mijn max laadsnelheid ligt met 125kW niet veel lager dan de 80 volgens mij, maar het probleem zit hem in de korte tijdsduur waarop de 60 die hoge laadsnelheid kan vasthouden.
Anders mag je oprecht blij zijn als je 120Kwh haalt en dat waarschijnlijk dermate kort dat je niet te lang moet knipperen anders mis je het.
Manmanman wat heeft VAG dat laden toch ontzettend kansloos conservatief ontworpen. Door de bank genomen laadde mijn '19 Kona sneller terwijl deze max 77KWh kon laden en dit eigenlijk ook altijd deed onder de 40/50%.
Zeker als je bedenkt dat snelladen tot 125kwh (voor de 60) ook nog eens een betaalde optie is.BrujeriA schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:12:
[...]
Manmanman wat heeft VAG dat laden toch ontzettend kansloos conservatief ontworpen.
Ik heb matrix, dus ik kijk naar het matrix filmpje.water_escape schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:27:
[...]
1x van je af tikken komt het grootlicht teken in beeld met een A erin. Is hij aan dan is hij blauw, is hij uit dan is hij wit. Maar het teken staat er altijd.
nog een keer van je af tikken is aan zonder A, dus altijd aan. (blauw) , Ouderwets groot licht.
naar je toe tikken is A uit zetten. Dus geen tekentje meer in beeld.
video zonder matrix:
YouTube: Skoda Enyaq iV, MY2022 - Light Assist activation (automatic switchi...
met matrix:
YouTube: @skoda Enyaq und die eigenartige Funktionsweise des dynamic light as...
Het matrix filmpje laat het probleem niet zien, als je auto-grootlicht op standby staat en dan uitchakelen.
Wat al besproken is:
Als je 1 keer van je af dus is auto-grootlicht.
Nog een keer van je af is dan gewoon grootlicht
Als je dan naar je toe haalt gaat het grootlicht uit.
Echter als je in de auto-grootlicht stand zit is er een dubbele functie.
- Als auto ingeschakeld is (blauw), dan is naar je toe halen grootlicht uit.
- Als auto niet ingeschakeld is maar wel op standby staat (wit), dan is naar je toe halen seinen met grootlicht.
Als je dus op de niet ingeschakelde grootlicht zit kan je hem niet uitschakelen.
Een probleem is het niet want hij doet het dan toch niet, maar als je hem er dan toch af wil hebben (was gevraagd), dan moet je of je tegenliggers kortstondig verblinden door gewoon grootlicht aan te zetten en dan uit, of via de lichtknop zonder hinder uitschakelen (of negeren en niets doen).
P.S. Het filmpje beschrijft precies het gedrag van hierboven (en dus het probleem), zet de ondertiteling maar aan
[ Voor 3% gewijzigd door De Sjeik op 31-12-2024 14:55 ]
Haha. Ik haal met mijn 60 regelmatig 120kW; wel alleen op lange ritten als de accu goed warm is en de batterij ver leeg. Als de batterij 60-70% vol zit, kom ik nog maar tot circa 50kW.BrujeriA schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:12:
[...]
Nou, ik heb een 80VRS welke 175 KWh zou moeten kunnen laden. Dit zal ongetwijfeld lukken maar alleen als de batterij onder de 8% zit maar boven de 5%, de temperatuur boven 14.3 graden is maar onder 15.9 graden, als de wind ZZW is met max 3Bft en minimaal 1.2 Bft, de laadlocatie totaal verlaten is, er geen blikje cola in het console staat, er tenminste 4 straatkolken aanwezig zijn op het laadstation en er maximaal 2 uur geleden nog een rainbow unicorn over de laadstekker geplast heeft.
Anders mag je oprecht blij zijn als je 120Kwh haalt en dat waarschijnlijk dermate kort dat je niet te lang moet knipperen anders mis je het.
Manmanman wat heeft VAG dat laden toch ontzettend kansloos conservatief ontworpen. Door de bank genomen laadde mijn '19 Kona sneller terwijl deze max 77KWh kon laden en dit eigenlijk ook altijd deed onder de 40/50%.
Alleen bij oude modellen. Bij die van mij (my24) zit het er standaard op.Currry schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:15:
[...]
Zeker als je bedenkt dat snelladen tot 125kwh (voor de 60) ook nog eens een betaalde optie is.
Ik snap volgens mij niet wat je bedoelt, maar ik heb ook matrix en geen probleem met grootlicht. Al moest ik in het begin wel zoeken hoe het nou werkte.De Sjeik schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:50:
[...]
Ik heb matrix, dus ik kijk naar het matrix filmpje.
Het matrix filmpje laat het probleem niet zien, als je auto-grootlicht op standby staat en dan uitchakelen.
Wat al besproken is:
Als je 1 keer van je af dus is auto-grootlicht.
Nog een keer van je af is dan gewoon grootlicht
Als je dan naar je toe haalt gaat het grootlicht uit.
Echter als je in de auto-grootlicht stand zit is er een dubbele functie.
- Als auto ingeschakeld is (blauw), dan is naar je toe halen grootlicht uit.
- Als auto niet ingeschakeld is maar wel op standby staat (wit), dan is naar je toe halen seinen met grootlicht.
Als je dus op de niet ingeschakelde grootlicht zit kan je hem niet uitschakelen.
Een probleem is het niet want hij doet het dan toch niet, maar als je hem er dan toch af wil hebben (was gevraagd), dan moet je of je tegenliggers kortstondig verblinden door gewoon grootlicht aan te zetten en dan uit, of via de lichtknop zonder hinder uitschakelen (of negeren en niets doen).
P.S. Het filmpje beschrijft precies het gedrag van hierboven (en dus het probleem), zet de ondertiteling maar aan
Edit: ik denk dat ik het begrijp. Ik heb dit alleen getest in situaties waarin grootlicht ook aanging, maar het filmpje heeft het over de situatie dat de assistent wel aangaat maar het grootlicht nog niet (door teveel licht buiten). Ik vraag me dan wel af, waarom zou je in die situatie grootlicht willen aanzetten? Ik doe dat pas als het nodig is.
[ Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 31-12-2024 15:03 ]
Die situatie heb ik alleen als ik auto-grootlicht aan zet en vervolgens:cryptapix schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:00:
[...]
Ik snap volgens mij niet wat je bedoelt, maar ik heb ook matrix en geen probleem met grootlicht. Al moest ik in het begin wel zoeken hoe het nou werkte.
Edit: ik denk dat ik het begrijp. Ik heb dit alleen getest in situaties waarin grootlicht ook aanging, maar het filmpje heeft het over de situatie dat de assistent wel aangaat maar het grootlicht nog niet (door teveel licht buiten). Ik vraag me dan wel af, waarom zou je in die situatie grootlicht willen aanzetten? Ik doe dat pas als het nodig is.
- onder straatlampen (te veel licht) kom te rijden
- de bebouwde kom in rijd (te lage snelheid)
Maar ik gaf dan ook alleen antwoord op de initiële vraag.
Zelf heb ik er geen problemen mee, ik heb dit bij het leren kennen van mijn auto vorig jaar uitgezocht omdat ik graag wil weten hoe alles werkt.
Ik heb versie 5.2rsimmer schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:52:
[...]
Nee dit herken ik niet. Ik neem aan dat je dan met de navigatie van de Enyaq zelf rijdt en niet met Android/Apple? Want voor zover ik weet heb je bij die laatste geen AR. Die blauwe pijlen in de lucht zijn bij mij wel scherp, maar voor mijn gevoel worden die verder weg geprojecteerd dan de basis info, dus zou best kunnen dat je net anders scherp moet stellen (met je ogen) om dat scherp te zien. Zie je die groene lijntjes die bij ACC achter je voorganger worden geprojecteerd wel scherp?
En welke software versie heb je?
Het is voornamelijk dubbel zicht doordat er een halo-achtige blauwe laag/lijnen wordt getoond, voornamelijk zichtbaar bij tekst.
Echt?Currry schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:15:
[...]
Zeker als je bedenkt dat snelladen tot 125kwh (voor de 60) ook nog eens een betaalde optie is.
M’n broer krijgt binnenkort een 60, tweedehands, kun je ergens zien of die optie aanstaat?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Bij de laadpaalZeRoC00L schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:49:
[...]
Echt?
M’n broer krijgt binnenkort een 60, tweedehands, kun je ergens zien of die optie aanstaat?
[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 01-01-2025 10:49 ]
Helaas bestaat dit fabeltje nog steeds. Ja, het was een optie in 2022. Maar iedereen heeft snelladen gekregen met de update naar 3.0.ZeRoC00L schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:49:
[...]
Echt?
Ook die 60 heeft dus snelladen tot de max.
Dat is geen fabel, ik (iv60 van mei '21) laad nog steeds niet sneller dan 50kW en ik zit op 3.7.Martinez- schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:48:
[...]
Helaas bestaat dit fabeltje nog steeds. Ja, het was een optie in 2022. Maar iedereen heeft snelladen gekregen met de update naar 3.0.
Ook die 60 heeft dus snelladen tot de max.
@ZeRoC00L in de huidige app kan je het limiet niet terugzien geloof ik, ik kan het iig niet vinden.
[ Voor 13% gewijzigd door sPENKMAN op 01-01-2025 10:36 ]
Eve char: Warock <TEST>
Klopt voor de 80, maar de 85 (my24/25) heeft een flink hogere laadsnelheid en een betere curve. Nog geen snelladen gebruikt maar op basis van YouTube videos lijkt dit echt een flinke verbetering (mits de laadpleinen het aankunnen natuurlijk).cryptapix schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:25:
[...]
Ken het gevoel op de snelweg overigens maar ABRP geeft goede adviezen en dan wint de ratio het bij mij uiteindelijk 😂
Met zomerse omstandigheden (batterij op temperatuur) en voldoende lege batterij (~10%)?sPENKMAN schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:25:
[...]
Dat is geen fabel, ik (iv60 van mei '21) laad nog steeds niet sneller dan 50kW en ik zit op 3.7.
@ZeRoC00L in de huidige app kan je het limiet niet terugzien geloof ik, ik kan het iig niet vinden.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik heb een 80 en zit op 3.7. De lijnen waren in 3.0 ook oranje, heb ze nu in 3.7 in het geel, typisch dat ze dan in 5.2 weer naar oranje zijn gegaan. Ik ben 1.88 lang, nu ik terugdenk heb ik in het begin ook wel zitten stoeien om de HUD goed zichtbaar te krijgen icm met een goede rijpositie. Ik heb de stoel nu op zn laagst staan, maar dat is om mijn armen op de armsteun te kunnen laten rusten. Bij de HUD had ik vooral last aan de randen, dat het dan minder scherp werd of een beetje vervormde. Maar met het instellen van de HUD in hoogte kan je dat wel bijstellen en nu zie ik wel alles scherp. Ik neem aan dat je dat wel wel geprobeerd hebt?HannesB schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:32:
[...]
Ik heb versie 5.2en idd via ingebouwde navigatie. AR is ook nieuw, geloof ik, met 85. Bv belijningen worden in het oranje weergegeven ipv gele. De pijlen van navigatie zijn ook anders tov video’s op YouTube. Welke versie heb jij en wat is ongeveer jouw lichaamslengte?
Het is voornamelijk dubbel zicht doordat er een halo-achtige blauwe laag/lijnen wordt getoond, voornamelijk zichtbaar bij tekst.
Je kunt op https://www.vagshop.nl/Au..._optielijst-VAGOPTIELIJST voor een paar euro opvragen welke opties op je auto zitten. Ik zat met dezelfde twijfel toen ik mijn Enyaq tweedehands aanschafte en heb dit rapport opgevraagd.sPENKMAN schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:25:
[...]
Dat is geen fabel, ik (iv60 van mei '21) laad nog steeds niet sneller dan 50kW en ik zit op 3.7.
Volgens deel 1 van dit topic is code "LH3" de optie voor 125kW
[ Voor 7% gewijzigd door ocmer op 01-01-2025 13:13 ]
Ik verwoordde het wat ongelukkig: alle Enyaqs vanaf 2022 hebben de snellaadoptie gratis gekregen via ME3.0. MY21 inderdaad niet.sPENKMAN schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:25:
[...]
Overigens belachelijk, maar heb me er nooit druk over gemaakt omdat ik de MY22 heb en gratis snelladen heb gekregen. Van belang is vooral dat het minimaal MY22 is.
Net weer een laadsessie, kwam mtt 17% aan. 2 korte ritten ervoor van samen 30km.cryptapix schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:58:
[...]
Haha. Ik haal met mijn 60 regelmatig 120kW; wel alleen op lange ritten als de accu goed warm is en de batterij ver leeg. Als de batterij 60-70% vol zit, kom ik nog maar tot circa 50kW.
Bij insteken net geen 60KWh, na een kwartier even richting de 70 KWh en na een paar minuten weer braaf op 57KWh. Accu is nu 73% vol.
Treurnis.
Dit trage laden (en mindere stoel) waren voor mij de reden om uiteindelijk na 3 jaar afscheid te nemen van mijn Enyaq 60.BrujeriA schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:47:
[...]
Net weer een laadsessie, kwam mtt 17% aan. 2 korte ritten ervoor van samen 30km.
Bij insteken net geen 60KWh, na een kwartier even richting de 70 KWh en na een paar minuten weer braaf op 57KWh. Accu is nu 73% vol.
Treurnis.
Overgestapt naar een EV6 (74Kwh accu) met 800 volt laadtechniek. Op recente trip naar Italië bij temperaturen rond het vriespunt meerdere keren de auto van 20% tot 80% geladen binnen de 20 minuten met preconditionering aan. Geen moment hoeven wachten op de auto.
precies, zo moet het eigenlijk. MAar de nieuwe Enyaqs hebben ook pre-heating. Hoe zijn de ervaringen daar mee? #iemand?jeroenkb schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:20:
[...]
Dit trage laden (en mindere stoel) waren voor mij de reden om uiteindelijk na 3 jaar afscheid te nemen van mijn Enyaq 60.
Overgestapt naar een EV6 (74Kwh accu) met 800 volt laadtechniek. Op recente trip naar Italië bij temperaturen rond het vriespunt meerdere keren de auto van 20% tot 80% geladen binnen de 20 minuten met preconditionering aan. Geen moment hoeven wachten op de auto.
Ik zou het doen!
Geen persoonlijke ervaringen. Maar de EV6 claimt 0-80% in 18 min. Skoda claimt 38 min voor de nieuwe 80 en 35min voor voor nieuwe 60.rammes schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:33:
[...]
precies, zo moet het eigenlijk. MAar de nieuwe Enyaqs hebben ook pre-heating. Hoe zijn de ervaringen daar mee? #iemand?
De EV6 heeft daar dan wel een 800V lader voor nodig.
Iets anders: afgelopen week paar ritjes gemaakt, maar vooral in het begin van de rit kreeg ik flink wat condensvorming. Even de ventilatie op max en het was ook weer weg. De airco stond aan, op auto en op de middle stand. Andere mensen deze ervaring ook? Had de auto beide keren gewoon netjes voor verwarmd
Via de instellingen voertuig > interieur > hud heb ik met de positie gespeeld idd, beide velden zijn goed in beeld maar heb de indruk dat het weinig invloed heeft op de scherpte. Dat verkrijg ik pas door mijn hoofd lager te positioneren, maar dat is dan een zeer onnatuurlijk en onaangename voorovergebogen houding… roteren past ook enkel het onderste deel aanrsimmer schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:23:
[...]
Ik heb een 80 en zit op 3.7. De lijnen waren in 3.0 ook oranje, heb ze nu in 3.7 in het geel, typisch dat ze dan in 5.2 weer naar oranje zijn gegaan. Ik ben 1.88 lang, nu ik terugdenk heb ik in het begin ook wel zitten stoeien om de HUD goed zichtbaar te krijgen icm met een goede rijpositie. Ik heb de stoel nu op zn laagst staan, maar dat is om mijn armen op de armsteun te kunnen laten rusten. Bij de HUD had ik vooral last aan de randen, dat het dan minder scherp werd of een beetje vervormde. Maar met het instellen van de HUD in hoogte kan je dat wel bijstellen en nu zie ik wel alles scherp. Ik neem aan dat je dat wel wel geprobeerd hebt?
Heb ik ook. De ruiten een keer goed schoonmaken aan de binnenkant hielp al wel wat, maar nog niet helemaal genoeg. Ga dat nog een keer doen denk ik.mathman schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:08:
Iets anders: afgelopen week paar ritjes gemaakt, maar vooral in het begin van de rit kreeg ik flink wat condensvorming. Even de ventilatie op max en het was ook weer weg. De airco stond aan, op auto en op de middle stand. Andere mensen deze ervaring ook? Had de auto beide keren gewoon netjes voor verwarmd
Jup, jammer voor mij maar ik heb bewust geen 350-500 (weet het bedrag ff niet meer) euro neergelegd voor een snellaadoptie die ik zelden gebruik. De upgrade gratis weggeven aan MY21 kopers zou een hoop zere schenen raken.Martinez- schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:15:
[...]
Ik verwoordde het wat ongelukkig: alle Enyaqs vanaf 2022 hebben de snellaadoptie gratis gekregen via ME3.0. MY21 inderdaad niet.
Overigens belachelijk, maar heb me er nooit druk over gemaakt omdat ik de MY22 heb en gratis snelladen heb gekregen. Van belang is vooral dat het minimaal MY22 is.
Ik heb als "early bird" wel andere voordelen gekregen in de vorm van Travel Assist en gratis navigatie zonder dat ik hier de pakket opties voor had genomen dus ik mag niet klagen
Eve char: Warock <TEST>
Onze shortlist was: ioniq5, ioniq5 en de Enyaq. Waarbij de Enyaq wel echt het mooiste is qua interieur en exterieur. Op papier leek de Enyaq technisch ook niet zoveel slechter maar de praktijk is helaas weerbarstiger.jeroenkb schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:20:
[...]
Dit trage laden (en mindere stoel) waren voor mij de reden om uiteindelijk na 3 jaar afscheid te nemen van mijn Enyaq 60.
Over 4 jaar ga ik mijn keus meer baseren op techniek dan op uiterlijk.
800V techniek van Kia/Hyundai kent ook nadelen. Het grootste snellaadnetwerk ter wereld (Tesla Superchargers) moet je eigenlijk links laten liggen. Doordat de interne DC-DC omvormer nodig is, haal je daar maar een matige laadsnelheid (als het al werkt).
Ik heb me vorig jaar heen en weer naar wintersport prima gered zonder preconditionering overigens. Gewoon lekker doorrijden en de batterij komt wel op temperatuur. Na de eerste sessie is de batterij voor de rest van de trip warm en dan haal je gewoon prima laadsnelheid.
"De techniek" is in de basis niet zo slecht, VAG heeft inmiddels precies dat aangepakt waar het nog aan ontbrak. Helaas moet je er een nieuwe auto voor kopen, maar goed.
Zou ik vandaag een nieuwe auto moeten kopen maakt de ID7 Tourer de grootste kans, of de facelift Enyaq die eraan komt.
Het is niet dat ik het niet kan missen, maar het lijkt zo'n weggegooid geld terwijl je juist goed probeert te doen (ja, ik heb de enyaq ook vooral gepakt irt het milieu).
Tja, PV waren ook aantrekkelijker met salderingsregeling. Al dit soort regelingen zijn tijdelijk en bedoeld om de eerste groep consumenten over te halen om een bepaalde richting op te bewegen. Als dat eenmaal gelukt is, volgt de rest vanzelf en is de regeling niet meer nodig.Martinez- schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:04:
De Enyaq rij ik nog steeds met heel veel plezier. Maar de MRB valt me wel erg tegen zodra de korting volledig eraf is. 360 euro per kwartaal is bepaald geen kattenpis.
Het is niet dat ik het niet kan missen, maar het lijkt zo'n weggegooid geld terwijl je juist goed probeert te doen (ja, ik heb de enyaq ook vooral gepakt irt het milieu).
Consumenten hebben de komende jaren nog volop keuze. Ik vraag me wel af hoe werkgevers hierop gaan reageren. Ik moet bijvoorbeeld per se een EV als lease en daarvoor is het leasebudget verhoogd (want EV duurder dan ICE). Als MRB er bij gaat komen, moeten de budgetten dus nog verder omhoog om dezelfde autokeuze te hebben. Afstappen van de EV-verplichting is niet zo makkelijk gezien allerlei duurzaamheidsregels en -rapportageverplichtingen van (grote) werkgevers in het kader van duurzaamheid.
Klopt op zich ook wel, maar waarom is er niet een apart tarief gemaakt? Diesel en benzine is toch ook anders, is eigenlijk niet logisch dat het benzine tarief gehanteerd wordt, maar wellicht staat dit toch zo beschreven in de wetgeving.cryptapix schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:03:
[...]
Tja, PV waren ook aantrekkelijker met salderingsregeling. Al dit soort regelingen zijn tijdelijk en bedoeld om de eerste groep consumenten over te halen om een bepaalde richting op te bewegen. Als dat eenmaal gelukt is, volgt de rest vanzelf en is de regeling niet meer nodig.
Een apart tarief, maar wel iets lager dan genzine, zou ik best logisch vinden, dan stimuleer je alsnog een beetje.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik weet niet of al vaststaat dat de MRB voor EV naar het gelijke tarief als benzine gaat? Maar los daarvan, bij benzine en diesel pakt de overheid ook nog een substantieel bedrag aan accijns. Op elektriciteit is dat volgens mij aanzienlijk minder. Dat betekent dus simpelweg minder belastinginkomsten en dat moet op een of andere manier gecompenseerd worden als wij in NL dezelfde voorzieningen willen behouden.ZeRoC00L schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:47:
[...]
Klopt op zich ook wel, maar waarom is er niet een apart tarief gemaakt? Diesel en benzine is toch ook anders, is eigenlijk niet logisch dat het benzine tarief gehanteerd wordt, maar wellicht staat dit toch zo beschreven in de wetgeving.
Een apart tarief, maar wel iets lager dan genzine, zou ik best logisch vinden, dan stimuleer je alsnog een beetje.
Ik ben wel voorstander van kilometerheffing; simpelweg betalen naar gebruik.
Maar goed, we dwalen af.
120 euro per maand, ongeveer zoveel was juist het voordeel ten opzichte van een ICE (2e hands) als ik rekening hou met afschrijving, initiele kosten, rentederving, brandstofkosten en onderhoud.
Hopelijk houden ze op met de gereduceerde tarieven voor benzine, dan is het toch weer goedkoper
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Begrijp me niet verkeerd: ik wist dat het eindig was. Maar het bedrag vind ik niet in verhouding staan. Daar kan je nog steeds een 'korting' geven op EV's om juist de overgang te stimuleren. Een correctie in de huidige formule toevoegen: 'als EV=1 dan 50% eraf' oid. Dan betaal je mee, maar belast je de milieuonvriendelijke auto's meer (en blijven zij gewoon hetzelfde tarief betalen).cryptapix schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:03:
[...]
Tja, PV waren ook aantrekkelijker met salderingsregeling. Al dit soort regelingen zijn tijdelijk en bedoeld om de eerste groep consumenten over te halen om een bepaalde richting op te bewegen. Als dat eenmaal gelukt is, volgt de rest vanzelf en is de regeling niet meer nodig.
Consumenten hebben de komende jaren nog volop keuze. Ik vraag me wel af hoe werkgevers hierop gaan reageren. Ik moet bijvoorbeeld per se een EV als lease en daarvoor is het leasebudget verhoogd (want EV duurder dan ICE). Als MRB er bij gaat komen, moeten de budgetten dus nog verder omhoog om dezelfde autokeuze te hebben. Afstappen van de EV-verplichting is niet zo makkelijk gezien allerlei duurzaamheidsregels en -rapportageverplichtingen van (grote) werkgevers in het kader van duurzaamheid.
Resultaat is dat de EV-rijder ook belast wordt, maar wel nog gestimuleerd wordt. Nu voelt het als een straf.
Edit: Wat @ZeRoC00L ook zegt...
Ik rij hem in de lease, maar ik zou echt geen EV kopen nu met deze belachelijke regels.
Het is hetzelfde tarief als ICE's maar wel een 'korting' op het gewicht in de formule. Als je EV rijder bent wordt die met 150kg verminderd. Maar aangezien deze alsnog veelal 150+ kg zwaarder zijn dan de ICE's betaal je uiteindelijk meer.cryptapix schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:22:
[...]
Ik weet niet of al vaststaat dat de MRB voor EV naar het gelijke tarief als benzine gaat? Maar los daarvan, bij benzine en diesel pakt de overheid ook nog een substantieel bedrag aan accijns. Op elektriciteit is dat volgens mij aanzienlijk minder. Dat betekent dus simpelweg minder belastinginkomsten en dat moet op een of andere manier gecompenseerd worden als wij in NL dezelfde voorzieningen willen behouden.
Ik ben wel voorstander van kilometerheffing; simpelweg betalen naar gebruik.
Maar goed, we dwalen af.
Een vriend van mij rijdt een Seat Tarraco. Die betaalt per kwartaal minder (als de korting van de EV's volledig afgebouwd is).
Maar idd, verder te ver off topic...
Mja, die Tarraco moet weer voor 150 per maand benzine in, in plaats van 5 tientjes elektra.Martinez- schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:05:
[...]
Het is hetzelfde tarief als ICE's maar wel een 'korting' op het gewicht in de formule. Als je EV rijder bent wordt die met 150kg verminderd. Maar aangezien deze alsnog veelal 150+ kg zwaarder zijn dan de ICE's betaal je uiteindelijk meer.
Een vriend van mij rijdt een Seat Tarraco. Die betaalt per kwartaal minder (als de korting van de EV's volledig afgebouwd is).
Ik ga ff uit van het ergste, maar wellicht is over 4 jaar (of eerder) GL/PVDA wel de grootste...
[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 02-01-2025 22:18 ]
YouTube: NEW Škoda Enyaq FACELIFT 2025 | TEASER
Dat een accu met 800V sneller laadt blijft een (slim) marketing fabeltje van Kia/ Hyundai. Preheating daarentegen helpt wel heel veel en is een gemis op de Enyaq.jeroenkb schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:20:
[...]
Er zou een 100 kW lader moeten inzitten maar tot nu toe heb ik dergelijke snelheden nog niet zien passeren.
Mijn range is zo'n 200 km autostrade. Verbruik tussen de 20 en 25 kWh / 100 km op autostrade. 110km / u bij temperaturen tussen de 0°C & 10°C.
Ik weet het geen batterijverwarming, maar toch. Ik vraag me af of dit een defect is ergens?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Ik heb een Enyaq 60 coupé van januari 2024. Met 15% batterij slechts met 30kW kunnen laden is wel erg traag. Als de batterij koud is (dus slechts enkele kilometers/langzaam gereden), dan zou dat best de start kunnen zijn maar ik schiet dan toch wel redelijk snel richting 50kW. Met 5% batterij en na een stukje 120-130 haal ik 125kW, zelfs met deze kou.Devil103 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:52:
Dat snelladen valt mij toch behoorlijk tegen. Mijn Enyaq 60 van april 2024 krijg ik bij de start niet boven de 30 kW bij Fastned of andere 300kW laders. En dat bij 15% batterij bij aankomst.
Er zou een 100 kW lader moeten inzitten maar tot nu toe heb ik dergelijke snelheden nog niet zien passeren.
Mijn range is zo'n 200 km autostrade. Verbruik tussen de 20 en 25 kWh / 100 km op autostrade. 110km / u bij temperaturen tussen de 0°C & 10°C.
Ik weet het geen batterijverwarming, maar toch. Ik vraag me af of dit een defect is ergens?
Wat betreft het verbruik, zie mijn bericht (cryptapix in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3") van een paar dagen geleden over mijn trip (2x1250km) op Duitse en Poolse snelweg met 120-130km/u. Ik zat op 23.4 (ofzo) kWh/100km. In NL zit ik met dit weer (en max 100 op snelweg) rond de 20-21 (op lange afstanden; even naar de supermarkt is al snel 26-27).
[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 03-01-2025 09:24 ]
Wellicht even een OBD-dongel kopen en met Car Scanner bekijken wat de batterijtemperatuur is, of de verwarming wel aanslaat, wat het laadvermogen doet, etc.Devil103 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:52:
Dat snelladen valt mij toch behoorlijk tegen. Mijn Enyaq 60 van april 2024 krijg ik bij de start niet boven de 30 kW bij Fastned of andere 300kW laders. En dat bij 15% batterij bij aankomst.
Het is ook maar een momentopname zoiets, klinkt als laag, maar we kunnen niet zien wat de exacte omstandigheden zijn dus er is meer info nodig.
Mijn vorige auto was met een snellader in 18 minuten opgeladen.
Had wel maar een 28kWh accu met een max snelheid van 66kW
Gewoon mee op vakantie naar Frankrijk geweest en de hoeveelheid stops waren prima te doen.
Heb afgelopen zaterdag nog snelgeladen met 100kW vanaf 15%.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
enkel het gewicht van een auto zegt weinig over de mate van vervuiling bij gebruik.
Het hebben en gebruiken van een auto wordt ongeveer in 3 delen belast, BPM, MRB en Accijns.
BPM betaal je eenmalig en is dus onafhankelijk van het gebruik ervan. de hoogte ervan wordt bepaald op basis van de co2 uitstoot per km. dit is dus een forfaitair bedrag, onafhankelijk van hoeveel je daadwerkelijk gebruik gaat maken van de auto. een beetje raar want de hoogte wordt bepaald door de milieuvervuiling / co2/km.
MRB wordt ook voor het grootste deel berekend op basis van het gewicht van de auto. per provincie komt hier een percentage opcenten bij. omdat de overheid het niet eerlijk vindt dat diesel en gas goedkoper zijn dan benzine, wordt dit gecompenseerd in de hoogte van de MRB. diesel en gas aangedreven auto's betalen meer.
elektrische auto betalen juist minder, tot niets. ( dit is per 1-1-2024 dus gewijzigd, hybride en elektrische auto's gaan meer meebetalen aan de MRB. De MRB is bedoeld voor de instandhouding van het wegen net. De MRB geld voor personenauto's, en niet niet voor vrachtauto's e.d.de berekening van de MRB is dus ook een beetje raar.
alleen op basis van een "statisch" gewicht van de auto wordt ervan uitgegaan dat deze in bepaalde mate bijdraagt aan de slijtage van / onderhoud en ontwikkeling van het wegennet. onafhankelijk van of je veel of weinig auto rijdt. dus ook als je weinig diesel of gas tankt, betaal je dus veel meer MRB. daarom is het vaak zo dat wanneer je weinig km rijdt, het niet uit kan om op diesel of gas te gaan rijden.
Accijns: deze wordt geheven op liters brandstof. voor elke brandstof geld een ander tarief.
hier lijkt mij de wijze van heffing wel logisch bedacht. rijdt je minder, of zuinig, dan betaal je ook minder mee aan de lasten. de hoogte van de accijns, en of je er ook BTW over moet betalen kan ik weinig over zeggen,
elektrische auto's rijden (deels) elektrisch, hier wordt energiebelasting over geheven. hoe de hoogte hiervan zich verhoudt tot de accijns, en of dat eerlijk is kan ik niet overzien.
de componenten voor de bepaling van de accijns zijn waarschijnlijk heel anders, en anders bepaald dan bij de bepaling van de accijns op stroom voor particulieren.
hoe groen is de brandstof, of de stroom die je gebruikt? dit kan bijna niet worden meegenomen in een berekening. zonnepalen, een thuisbatterij, laden op piekmomenten?
e.e.a. echt goed wijzigen voor de toevoeging van elektrische auto's lijkt mij nog wel een hele klus. Die zal dan voor 2030 geklaard moeten worden. want dan gaat de kilometerheffing ingevoerd worden.
Dit lijkt me daarom onhaalbaar. als men hier wel een serieuze nieuwe regeling voor wil bedenken, wordt deze z kort gebruikt dat het mijns inziens niet uit te leggen valt dat er veel tijd en geld aan wordt besteed door de overheid.
en de invoering van de kilometerheffing: ik denk dat er in NL nog niemand weet hoe deze ingevuld gaat worden... daarvoor moeten nog veel meer regelingen over de kop, en veel meer aspecten worden meegerekend. hoe worden de kosten verdeeld tussen consumenten, werknemers, werkgevers, bedrijven met voertuigen ( personenauto's, leaseauto's, andere "zware" voertuigen die juist veel of weinig op de weg zullen rijden)? hoe worden eigenaarschap / gebruik verdeeld? hoe wordt de belasting van het wegennet bepaald, en de belasting van het milieu en de gezondheid voor mens en dier? wat te doen met de bijtelling, leaseauto's, kilometervergoeding en de belastingdienst? wie gaat het uitvoeren, en hoe wordt het uitvoerbaar. hoe wordt bijgehouden wie waarom waar heeft gereden? en kan dat wel voor wat betreft de privacy/administratieve rompslomp?
Ja herken ik zeker, zeker met mistig/vochtig weer. Ventilatie op max en het is snel weg, maar komt bij mij ook wel vrij snel weer terug.mathman schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:08:
101km enkele reis waarvan 85-90km snelweg. Op heenweg 100km/u op terugweg 120-130km/u. Verbruik steeg op terugweg van 20,6 kWh/100km naar 24,4. Bijna 18,5% meer. Ik vertrok met 100% batterij en heb na 202km 11% en 29km over.
En qua grootlichtassistent (discussie van onlangs): lijkt inderdaad niet uit te zetten zonder grootlicht te activeren als de assistent aanstaat maar grootlicht niet brandt (dus wit lampje met witte A ipv blauw).
Alle instellingen stonden bij mij goed. Tot mijn grote verbazing is het bij mij vanmiddag, na vier weken, ook ineens spontaan gaan werken.....Supernova_Black schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:33:
[...]
Bij mij werkte het ook niet vanuit de fabriek, heb de dealer erover gebeld maar de verkoper was die dag niet aanwezig en zou mij nog terugbellen. (Nooit meer wat van de dealer gehoord).
Na een paar dagen werkte het plotseling. Ik had zelf alles geprobeerd en ook de auto terug op fabrieksinstellingen geplaatst. Niks mocht baten. Als de je functie test moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet je verlichting op "auto" staan ingesteld, de functionaliteit activeren bij benadering moet aan staan in het menu en zorg er ook voor dat je iets verduisterend op de senor op de voorruit plaatst als het niet donker is buiten.
En weet je wat het gekke is, het werkte wel als ik de animatie deactiveerde.
Maar goed zoals ik al zei werkte het plotseling na een aantal dagen.

Is de heenweg vanaf het laden? En de terugreis; is dat inclusief heenreis? Of hoe kom je aan de cijfers?cryptapix schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 01:45:
Net een test gedaan qua verbruik.
101km enkele reis waarvan 85-90km snelweg. Op heenweg 100km/u op terugweg 120-130km/u. Verbruik steeg op terugweg van 20,6 kWh/100km naar 24,4. Bijna 18,5% meer. Ik vertrok met 100% batterij en heb na 202km 11% en 29km over. [...]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
100%, 101km heen, 101km terug, 11%. Verbruikscijfers geeft de auto aan “sinds start”. 20,6 heen, 24,4 terug, 22,5 gemiddeld sinds laden (dus over 202km).onetime schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:50:
[...]
Is de heenweg vanaf het laden? En de terugreis; is dat inclusief heenreis? Of hoe kom je aan de cijfers?
[ Voor 18% gewijzigd door cryptapix op 04-01-2025 20:29 ]
En als je home langer indrukt?Mirx_NL schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:55:
Wat is het toch een pokke software. Wil je de update starten begint hij te zeuren dat het stadslicht, wat vanwege the follow home aan staat, eerst uit moet. Ok, dan eerst maar even de auto uitladen en dan de update starten. En dan is de update ineens nergens meer te vinden. Niet bij notificaties, niet op het afsluitscherm, niet bij software in het menu in de 4 verschillende categorien. Heerlijk...
Nee, daar ook niks te selecteren. SOC ook boven de 50%. Net na een langer ritje kwam hij ineens weer tevoorschijn, dus staat nu te draaien als het goed is.
- Ik denk aan een 60, 50 te kleine accu, 80 vind ik het prijsverschil te groot en die is toch weer 150? kg zwaarder. Met mijn e-golf rijd ik nu ook maar max 100 op de snelweg om het verbruik te drukken. Is ca. 300km range reeël voor de 60 bij normaal rijden?
- Klopt het dat vanaf 2022 elke Enyaq de snellaadfunctie heeft zolang de laatste software er in ieder geval op staat?
- Is de skoda app voor de Enyaqs gratis, of maar 3 jaar gratis of hoe zit dat?
- Ik heb het idee dat ik toch wel vrij veel problemen met de Enyaqs zijn, de binnenverlichtings modules, schermen die uitvallen, vocht in de lampjes in de spiegel etc. Een van de redenen waarom ik bijv. geen Etron wil (hoewel ik die mooier vind maar veel te zwaar) is ook omdat daar nog veel meer problemen mee zijn. Behalve dat je met elke auto wellicht een beetje geluk moet hebben, ia het nou beetje een probleembak of valt dat wel mee?
De auto wordt particulier gekocht en zal dus al uit de algehele garantie zijn. Verder weinig wensen qua opties dus hopelijk scheelt dat ook in de zaken die stuk kunnen gaan.
Alvast bedankt!
Skoda app is gratis, maar sommige functies zijn betaald. Zou ik zelf nooit als breekpunt zien.
Qua klachten, ja je leest hier veel maar dat is natuurlijk ook omdat je eerder schrijft over 'dingetjes' dan alles wat goed gaat. Ik rij mijn 60 uit '21 nu een jaar en heb naast de lampjes in de spiegels niets. Mij interesseert dat logo niets en er komt nog net zoveel licht uit alleen verstrooid. Verder 0 klachten eigenlijk. Automatisch grootlicht is wat onhandig (persoonlijk), misschien kan de snellaad functie beter of de software sneller. Of dat snelladen standaard is tegenwoordig weet ik niet, ik heb het als optie (model '21).
Ik ben verder mega tevreden en zou alleen een grotere accu willen in de toekomst of 250+ laadsnelheid. Voor de vakanties.
Ja inderdaad de oude 50 maar ik kijk dus eigenlijk alleen naar modeljaar '22 want nieuwer worden ze duurder en '21 dus niet ivm het snelladen.cryptapix schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:33:
@MJM88 met een 50 bedoel je dan de oude versie? Want de huidige 50 is de vervanger van de 60 (die dus niet meer wordt gemaakt) en heeft op papier een bereik dat vrij dicht bij die van de 60 komt geloof ik.
Ja dat is waar maar dan moet ik vaak navragen denk want ik heb het idee dat veel het of niet hebben of dat de verkopende partij het niet weet.Currry schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:29:
Je kunt dan toch ook een '21 pakken die die optie heeft?
Gezien de reacties in het 1e deel over de nieuw bestelde auto's waren en toendertijd naar mijn idee ook maar weinig mensen die de meerprijs ervoor over hadden. Plus voor mijn gevoel zijn de allereerste van een lichting toch net wat gevoeliger voor kinderziektes maar dat zit wellicht tussen de oren.
[ Voor 15% gewijzigd door MJM88 op 05-01-2025 16:46 ]
Ik zou inderdaad een '21 model niet links laten liggen als deze verder wel aan je wensen voldoet. Alle Enyaqs zouden in theorie kunnen snelladen maar het klopt dat >50kW in het begin een optie was waardoor sommigen het niet hebben gekozen. Als de verkoper beweert dat hij >50kW kan laden (af-fabriek of later via een upgrade) zou ik dat als voorwaarde laten opnemen in een overeenkomst, als later blijkt dat het niet zo is heb je iets om mee terug te gaan. Mocht blijken dat de auto niet >50kW kan snelladen kan het alsnog geactiveerd worden, dat is alleen een softwareaanpassing, die zou de dealer dan alsnog kunnen uitvoeren.MJM88 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:41:
[...]
Ja dat is waar maar dan moet ik vaak navragen denk want ik heb het idee dat veel het of niet hebben of dat de verkopende partij het niet weet.
Gezien de reacties in het 1e deel over de nieuw bestelde auto's waren en toendertijd naar mijn idee ook maar weinig mensen die de meerprijs ervoor over hadden. Plus voor mijn gevoel zijn de allereerste van een lichting toch net wat gevoeliger voor kinderziektes maar dat zit wellicht tussen de oren.
Toch heb ik de indruk dat veel mensen het destijds toch wel direct mee-besteld hebben hoor.
Hier verder ook een tevreden eigenaar hoor, zeer betrouwbare auto ('21). De enige probleempjes die ik me kan herinneren:
- De welbekende puddle lights
- Het laadklepje gaat niet op slot, maar dat vind ik helemaal prima.
- Ik ben wel eens wat afdekdopjes voor de wielbouten verloren.
- 1x wilde hij niet van de parkeerrem af, maar dat heeft zichzelf na een kwartier oid opgelost.
Niet echt noemenswaardig toch? Verder geen trage software, geen vastlopers, zwarte schermen etc.
Ik heb afgelopen zomer een 2020(Ja, het is 1 van de eerste en uit Tsjechie geimporteerd) enyaq gekocht, wel de 80 versie. Voor 33k. (55k km erop)MJM88 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:18:
Even wat vragen aangezien ik zit te denken aan een gebruikte Enyaq en jullie hopelijk de antwoorden hebben:
- Ik denk aan een 60, 50 te kleine accu, 80 vind ik het prijsverschil te groot en die is toch weer 150? kg zwaarder. Met mijn e-golf rijd ik nu ook maar max 100 op de snelweg om het verbruik te drukken. Is ca. 300km range reeël voor de 60 bij normaal rijden?
- Klopt het dat vanaf 2022 elke Enyaq de snellaadfunctie heeft zolang de laatste software er in ieder geval op staat?
- Is de skoda app voor de Enyaqs gratis, of maar 3 jaar gratis of hoe zit dat?
- Ik heb het idee dat ik toch wel vrij veel problemen met de Enyaqs zijn, de binnenverlichtings modules, schermen die uitvallen, vocht in de lampjes in de spiegel etc. Een van de redenen waarom ik bijv. geen Etron wil (hoewel ik die mooier vind maar veel te zwaar) is ook omdat daar nog veel meer problemen mee zijn. Behalve dat je met elke auto wellicht een beetje geluk moet hebben, ia het nou beetje een probleembak of valt dat wel mee?
De auto wordt particulier gekocht en zal dus al uit de algehele garantie zijn. Verder weinig wensen qua opties dus hopelijk scheelt dat ook in de zaken die stuk kunnen gaan.
Alvast bedankt!
Mijne is door de vorige eigenaar dus geupgrade dus ik had wel snelladen.
De skoda app is volledig gratis het eerste jaar als je hem net koopt (ook 2ehands)
Ik heb nog niet veel issues gehad, Multimedia is 1x gecrasht in half jaar tijd. Puddle lights zien er nog wel ok uit. Voor de rest geen issues.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Het was 0 graden, sneeuw/nat maar ik vind dat toch tegenvallen als je een auto koopt die in de zomer zo'n 540 km zou moeten kunnen (halen we werkelijk nooit)
Wellicht is de 60 voor veel mensen genoeg qua range maar mij valt het met de 80 gewoon tegen. Het gebeurt meerdere keren per maand dat het bereik ontoereikend is voor 1 dag rijden en dat had ik echt anders verwacht.
Snelladen is niet bijzonder snel maar wel prettig. In de zomer haal(de) ik toch regelmatig de 150KW. Nu in de winter ben ik blij met 75KW aan snelheid.
Festina lente
Heb nu al twee keer gehad dat heel mijn achterklep vol zat met water. Bij het openen van de achterklep komt het water met grote hoeveelheden in mijn achterbak terecht. Zo maar eens de dealer bellen.onetime schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:00:
Ik ging net iets achterin leggen; er klotste water -in- de achterklep. Iemand anders dit al meegemaakt?
Hoe dit op te lossen?
Ik heb ook een 80 en het viel mij gisteren ook op. Het was rond de 0 graden. Veel wind en regen radius +/- 320 km. Ik haalde thuis net wel, net niet dus tussentijds ff aan de lader voor een paar minuten. Dat terwijl ik de dag ervoor nog 60 km over had op hetzelfde traject. Ik had de airco al uit en verwarm alleen via stuur en / of stoelverwarming. Ik rij gemiddeld iets harder dan toegestaan maar toch. Zoveel mogelijk op cruise controle. Vanwege het weer ontkwam ik er niet aan af en toe effe de boel te "ontwazen". Het verbruik zat op 24,5 op +/- 300 km terwijl dat de dag er voor nog 19,1 was.elmoxx schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:34:
@MJM88 Wat mij betreft is het afhankelijk van je usecase. Wij hebben een 80 maar ondanks dat ik echt niet wild rijd (Niet heftig optrekken, nooit actief hoeven remmen, en eigenlijk nooit harder dan de maximum snelheid) was op een dag als gister mijn actieradius slechts 320 km volgens de auto. (in werkelijkheid denk ik dat ik de 300 niet gehaald zou hebben)
Het was 0 graden, sneeuw/nat maar ik vind dat toch tegenvallen als je een auto koopt die in de zomer zo'n 540 km zou moeten kunnen (halen we werkelijk nooit)
Wellicht is de 60 voor veel mensen genoeg qua range maar mij valt het met de 80 gewoon tegen. Het gebeurt meerdere keren per maand dat het bereik ontoereikend is voor 1 dag rijden en dat had ik echt anders verwacht.
Snelladen is niet bijzonder snel maar wel prettig. In de zomer haal(de) ik toch regelmatig de 150KW. Nu in de winter ben ik blij met 75KW aan snelheid.
Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"
Klopt. Wind tegen en vooral regen zijn killing voor je range. Geldt trouwens voor alle EV’s…..kuka schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:33:
[...]
Ik heb ook een 80 en het viel mij gisteren ook op. Het was rond de 0 graden. Veel wind en regen radius +/- 320 km. Ik haalde thuis net wel, net niet dus tussentijds ff aan de lader voor een paar minuten. Dat terwijl ik de dag ervoor nog 60 km over had op hetzelfde traject. Ik had de airco al uit en verwarm alleen via stuur en / of stoelverwarming. Ik rij gemiddeld iets harder dan toegestaan maar toch. Zoveel mogelijk op cruise controle. Vanwege het weer ontkwam ik er niet aan af en toe effe de boel te "ontwazen". Het verbruik zat op 24,5 op +/- 300 km terwijl dat de dag er nog 19,1 was.
Ik ben wel enthousiast, hopelijk dit keer ook stoelventilatie voor nederland, en een 85X.
https://www.skoda.nl/nieu...-woensdag-wereldpremiere/
Hier meer plaatjes:mitsumark schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:42:
Zitten jullie al klaar voor de nieuwe Enyaq?
Ik ben wel enthousiast, hopelijk dit keer ook stoelventilatie voor nederland, en een 85X.
https://www.carscoops.com...ahead-of-january-8-debut/
Hmm het lijkt er al op dat er iig geen grotere accu in de Enyaq2 komt..mitsumark schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:42:
Zitten jullie al klaar voor de nieuwe Enyaq?
'De nieuwe Enyaq biedt ook een grotere actieradius, mede dankzij de geoptimaliseerde aerodynamica'
Huidige zit al een verbeterde accu en motor in.JustTrying schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:26:
[...]
Hmm het lijkt er al op dat er iig geen grotere accu in de Enyaq2 komt..
'De nieuwe Enyaq biedt ook een grotere actieradius, mede dankzij de geoptimaliseerde aerodynamica'
Misschien dat ze met software nog wat kunnen (betere snellaadcurve?), maar het meeste zal cosmetisch zijn.
Ach ja, maar net hoe en wat.Devil103 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:52:
Rijdt sinds 2021 in de Enyaq 60. Bij goed leegrijden en temperatuur in de accu (flink accelereren en remmen als de temperatuur te laag is) dan laadt ik gewoon met 138kWh voor het eerste stuk. Haal gewoon de laadtijden zoals voorspeld.
Oude Enyaq's zijn er ook met max van 50kWh. Was in begin een optie/keuze.
In de Skoda app kan je zien welke snelheid hij kan laden. Staat bij mij 120kWh, alleen is dus bij goed leeg en 25 graden accu gewoon 138kWh.
Dat mag je me een keer laten zien in de winter op een drukke snelweg in Duitsland richting OostenrijkJS-Ah schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:43:
[...]
Ach ja, maar net hoe en wat.
Rijdt sinds 2021 in de Enyaq 60. Bij goed leegrijden en temperatuur in de accu (flink accelereren en remmen als de temperatuur te laag is) dan laadt ik gewoon met 138kWh voor het eerste stuk. Haal gewoon de laadtijden zoals voorspeld.
Heb een 80 (maakt weinig uit tov de 60) en heb ook gewoon 140/150 kW in de winter gehaald op weg naar Oostenrijk hoor. Dus wat bedoel je precies?jeroenkb schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:19:
[...]
Dat mag je me een keer laten zien in de winter op een drukke snelweg in Duitsland richting Oostenrijk
Deze Sportline 85 of wellicht 90 die er dan aankomt gaat bijvoorbeeld moeten concurreren met een long range Zeekr 7x, dan gaat ie dat toch op range en laadsnelheid (en luxe) afleggen ben ik bang.mitsumark schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:45:
[...]
Huidige zit al een verbeterde accu en motor in.
Misschien dat ze met software nog wat kunnen (betere snellaadcurve?), maar het meeste zal cosmetisch zijn.
Vooralsnog wordt de range minder op papier, ondanks grotere accu.JustTrying schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:32:
[...]
Deze Sportline 85 of wellicht 90 die er dan aankomt gaat bijvoorbeeld moeten concurreren met een long range Zeekr 7x, dan gaat ie dat toch op range en laadsnelheid (en luxe) afleggen ben ik bang.
Laadsnelheid, ook weer op papier, fors sneller, maar haal je dat in de praktijk (in europa)?
Buiten China rijdt er ook bijna niemand Zeekr, totaal nog geen 100 in nederland, vraag me af of dat fors gaat toenemen en daarmee ook service (punten).
JanHenk schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:05:
[...]
Heb een 80 (maakt weinig uit tov de 60) en heb ook gewoon 140/150 kW in de winter gehaald op weg naar Oostenrijk hoor. Dus wat bedoel je precies?
Zie dat nog niet als praktisch bruikbaar om de laadsnelheid omhoog te krijgen op een drukke snelwegflink accelereren en remmen als de temperatuur te laag is
In deze discussie is mijn hoop nog altijd dat ook mijn 60 uit '21 preheating van de accu gaat krijgen.
Voor 60 euro heb je nu preheating*Currry schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:47:
[...]
In deze discussie is mijn hoop nog altijd dat ook mijn 60 uit '21 preheating van de accu gaat krijgen.
OBDEleven Dongle zonder Pro en dan is er een One-Click App die gratis is die 5 minuten je accu verwarmt
Je moet dan zelf kijken of die op de goede temperatuur is en zo niet weer heating activeren.
*en je moet de motorkap openen voordat je vertrekt zodat de app werkt

[ Voor 7% gewijzigd door Kodess op 07-01-2025 14:15 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Is er een mogelijkheid om in het dashboard ergens het effectieve huidig verbruik te kunnen zien?
Overal waar ik zie, staat er een gemiddeld verbruik sinds 'xxx' (na laden, na start, lange termijn)...
In het dashboard niet, op de middenconsole bevat de verbruikswidget het wel vanaf een bepaalde grootte (bijv 4x4).davege schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:34:
Het is misschien een rare vraag, maar ik kan het zelf niet vinden...
Is er een mogelijkheid om in het dashboard ergens het effectieve huidig verbruik te kunnen zien?
Overal waar ik zie, staat er een gemiddeld verbruik sinds 'xxx' (na laden, na start, lange termijn)...
Omdat het preheaten van het accupakket bij de oude enyaqs kan via de OBD poort maar dat is voor de monteur, en de OBD codes werken alleen als de motorkap open is als je de app opent, dan gaat de OBD poort in een soort monteur modus. Sluit de motorkap, hou de app open (mag in de achtergond als die maar niet gekilled is) en dan kan je dus accu voorverwarmen terwijl je rijd.BrujeriA schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:23:
Motorkap openen voor? 🤔
Maar je kan dan gewoon beter de accu voorverwarmen voor je vertrekt, tijdens het rijden verwarmt de accu zichzelf toch ook wel dus dan houd hij de warmte wel vast.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik heb een OBDEleven en een Enyaq van 2021, maar ik zie niet bij de One-click apps wat jij bedoelt. Hoe heet het precies of waar kan ik hem vinden?Kodess schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:07:
[...]
Voor 60 euro heb je nu preheating*
OBDEleven Dongle zonder Pro en dan is er een One-Click App die gratis is die 5 minuten je accu verwarmt
Je moet dan zelf kijken of die op de goede temperatuur is en zo niet weer heating activeren.
*en je moet de motorkap openen voordat je vertrekt zodat de app werkt
Kan die sensor die ziet of de motorkap open is niet aangepast worden, zodat die altijd "open" ziet.Kodess schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:47:
[...]
Omdat het preheaten van het accupakket bij de oude enyaqs kan via de OBD poort maar dat is voor de monteur, en de OBD codes werken alleen als de motorkap open is als je de app opent, dan gaat de OBD poort in een soort monteur modus. Sluit de motorkap, hou de app open (mag in de achtergond als die maar niet gekilled is) en dan kan je dus accu voorverwarmen terwijl je rijd.
Maar je kan dan gewoon beter de accu voorverwarmen voor je vertrekt, tijdens het rijden verwarmt de accu zichzelf toch ook wel dus dan houd hij de warmte wel vast.
Dat geeft waarschijnlijk weer problemen met rijden (melding in het display).
https://obdeleven.com/sup...2020/battery-preconditionvinom schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:52:
[...]
Ik heb een OBDEleven en een Enyaq van 2021, maar ik zie niet bij de One-click apps wat jij bedoelt. Hoe heet het precies of waar kan ik hem vinden?
Hij heet battery precondition.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Heb de dongel nog niet binnen en ook nog niet hoeven preheaten dus geen idee of het kan.superbikkel schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:57:
[...]
Kan die sensor die ziet of de motorkap open is niet aangepast worden, zodat die altijd "open" ziet.
Dat geeft waarschijnlijk weer problemen met rijden (melding in het display).
Ik denk dat je dan inderdaad een melding krijgt en misschien gaat de auto zelfs emergency remmen..
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Type: Enyaq IV60 sportline, 20 inch velgen, bouwjaar 2023
Temp: 3-5 graden.
Weersomstandigheden: regen, hagel, veel wind maar ook periodes droog en zonnig.
Accu bij vertrek: 100%
Accu bij aankomst: 8%
Verbruik volgens boordcomputer: 18.9kWh/100km
Resterende actieradius bij aankomst: 24km
Totaal gereden kilometers: 248km
Snelheid: 106-110km/h snelweg (travel assist & acc) & binnendoor snelheidslimiet +6km/h.
In de zomer rij ik regelmatig tegen de 350km op een volledige lading. Het verschil is dus erg groot zomer/winter. Hopelijk heeft iemand hier wat aan
[ Voor 15% gewijzigd door flowiej op 07-01-2025 18:59 . Reden: Typo ]
Het zal niet iedereen verbazen dat dat het scherm is dat ik "altijd" voor heb staan, op het grote scherm.davege schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:34:
Het is misschien een rare vraag, maar ik kan het zelf niet vinden...
Als je het hoofdscherm voor hebt staan, heb je "rechts" onder het menu icoon, en "links" onder het "home" icoon.
Op het home scherm heb je rechts de navigatie in het klein, links boven "de radio" en links onder een auto icoon. Tik daarop. Links heb je nu "in het midden" iets als "gegevens". Dan krijg je drie tabbladen, "lange tijd", "?", "sinds laden". De gegevens die daar bij horen staan dan in beeld. De km's die er bij horen, gedurende welke tijd dit was, het gemiddelde verbruik, en het actuele gebruik. Ik probeer niet te snel op te trekken en duidelijk onder de max weer te geven 99kw/100km te blijven.
De presentatie staat nu op Youtube: YouTube: The New Škoda Enyaq and Enyaq Coupé - World PremiereDutchJackal schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:13:
[...]
Hier meer plaatjes:
https://www.carscoops.com...ahead-of-january-8-debut/
Weet niet wat ik van het nieuwe front vind, het is wel een stuk liever dan de huidige
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.