Zit je nu echt een hele dag bij de dealer? Mij brengen ze naar huis en halen ze op?onetime schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:49:
Zo. De eerste stap van de update is een keer vastgelopen maar zit er nu op. In de app staat nog steeds 3.1.
De tweede stap moet via een USB-stick, maar de eerste stick pakte die niet. Nu een andere gemaakt.
Nu weten ze niet of hij voor 17:00 klaar is, wordt spannend... aldus de werkplaats chef.
Zit vrolijk via de wifi op tweakers dus ik red me wel tot die tijd..
De infotainment blijft bij deze situatie zwart is me verteld.
En ik heb geen andere manier om thuis te komen, was vanochtend toch bijna een uur rijden![]()
![]()
Hij gaat niet op tijd klaar zijn en ze willen me €100 voor een polo afhandig maken voor het weekend. Ze kunnen maar 1 dag op de update declareren, niet 3 dagen. En het weekend zonder auto.
Als de configuratie, een te doorlopen computerprogramma, maandag goed is doorlopen bellen ze me. (zou nu eigenlijk al klaar moeten zijn, maar er is niemand meer bij) Volgens de app is de motorkap open en het rechter achterraam. En nog 3.1
Lensjes weet ik nog niets van.
Als de configuratie, een te doorlopen computerprogramma, maandag goed is doorlopen bellen ze me. (zou nu eigenlijk al klaar moeten zijn, maar er is niemand meer bij) Volgens de app is de motorkap open en het rechter achterraam. En nog 3.1
Ik ben er het liefst bij; ik wil eigenlijk niemand aan mijn spullen laten komen als ik er niet bij ben. Dat lukt soms ook bij de garage. Zoals destijds bij het installeren van accessoires. En alles wat ik zelf kan zal ik zelf doen. (FitCamX voor en achter, frunk en gasveer) Maar ja, garantie en inbegrepen onderhoud. En met wifi en de laptop kan ik gewoon door.cryptapix schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:45:
[...] Zit je nu echt een hele dag bij de dealer? Mij brengen ze naar huis en halen ze op?
Lensjes weet ik nog niets van.
[ Voor 28% gewijzigd door onetime op 21-12-2024 12:00 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
ik ga toch echt niet de hele dag bij de dealer zitten, heb wel wat beters te doen. Dealer doet ook geen enyaq update op vrijdag. Te groot risico geven ze aan.
Ik zou het doen!
@onetime wil je alsjeblieft opletten dat dit niet “Het grote Onetime zijn Škoda ENYAQ iV topic” wordt. Ik spreek voor mezelf maar ik zit echt niet te wachten op een verslag van uur tot uur, over wie je ophaalt, of de dealer een borrel heeft of waar je ouders 40 jaar geleden hun meubels kochten etc.
Al onze auto’s hebben een update nodig, de meeste gaan goed. Soms gaat het fout. Als je hier als bezoeker komt en meeleest om op de hoogte te blijven met betrekking tot de Enyaq zit je toch niet te wachten op bovenstaande details? Dat vervuilt dit topic alleen maar.
Al onze auto’s hebben een update nodig, de meeste gaan goed. Soms gaat het fout. Als je hier als bezoeker komt en meeleest om op de hoogte te blijven met betrekking tot de Enyaq zit je toch niet te wachten op bovenstaande details? Dat vervuilt dit topic alleen maar.
Is er manier om de touch lichten altijd gedimd te houden? Je kan via touch ze dimmen, maar lijkt steeds te resetten na openen van de deur. Ik spreek niet over de sfeerverlichting. Vind ze standaard best fel wanneer kindjes slapen en je op bestemming bent toegekomen…
Ps: ook zo’n vervelend geluid als je vooraan via de console aan de spiegel de lichten gebruikt, ook uit te schakelen?
Ps: ook zo’n vervelend geluid als je vooraan via de console aan de spiegel de lichten gebruikt, ook uit te schakelen?
[ Voor 18% gewijzigd door HannesB op 21-12-2024 10:36 ]
Hallo, sinds begin deze week ook in het bezit van een enyaq 85.
Ik heb thuis (3*400 + N aansluiting) een laadpaal (alfen eve single pro-line van 22kw) die staat in gesteld op max 5.5kw en load balancing ook op 5.5 kW (ivm capaciteitstarief in België).
De load balancing lijkt goed te werken en beperkt het laden, maar ik merk dat vanaf er een grotere gebruiker in de rest van huis aan gaat (verbruik vanaf ongeveer 1kw) dat het laden van de auto volledig stopt.
Pas wanneer deze verbruiker terug uit is, start de auto terug met laden.
Ik was in de veronderstelling dat de loadbalancing de laadcapaciteit van de auto zou verlagen, niet uitschakelen?
Of heeft de enyaq 85 een miniminale laadsnelheid nodig, want ik heb de indruk dat wanneer de laadsnelheid onder de 4kw zakt, de auto stopt met laden?
Ik heb thuis (3*400 + N aansluiting) een laadpaal (alfen eve single pro-line van 22kw) die staat in gesteld op max 5.5kw en load balancing ook op 5.5 kW (ivm capaciteitstarief in België).
De load balancing lijkt goed te werken en beperkt het laden, maar ik merk dat vanaf er een grotere gebruiker in de rest van huis aan gaat (verbruik vanaf ongeveer 1kw) dat het laden van de auto volledig stopt.
Ik was in de veronderstelling dat de loadbalancing de laadcapaciteit van de auto zou verlagen, niet uitschakelen?
Of heeft de enyaq 85 een miniminale laadsnelheid nodig, want ik heb de indruk dat wanneer de laadsnelheid onder de 4kw zakt, de auto stopt met laden?
Auto's laden doorgaans minimaal bij 6A. Op 3 fasen is dan 4.1 kW, op 1 fase is dat 1,4 kW. Als je trager wil laden, moet je switchen naar 1 fase. Nadeel is dan wel dat je niet snel kan laden als je laag afgezekerd bent.h3llrais3rke schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:41:
[ Voor 3% gewijzigd door mdizzy op 21-12-2024 12:04 ]
Ik spaar de reistijd uit en kan mijn tijd net zo nuttig besteden als thuis met de laptop. Daar is dat ding voor.rammes schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:10:
ik ga toch echt niet de hele dag bij de dealer zitten, heb wel wat beters te doen. [...]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@Martinique Zo beter, er kwamen steeds puntjes bij voordat ik klaar was met het bericht en ik wilde het een logisch verhaal maken. Nu lijkt het me voldoende zakelijk.
Dat lijkt dan inderdaad het probleem. Want heb de indruk dat als de capaciteit onder de 4kW komt, dat hij stopt.mdizzy schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:02:
[...]
Auto's laden doorgaans minimaal bij 6A. Op 3 fasen is dan 4.1 kW, op 1 fase is dat 1,4 kW. Als je trager wil laden, moet je switchen naar 1 fase. Nadeel is dan wel dat je niet snel kan laden als je laag afgezekerd bent.
Enig idee hoe men kan switchen naar 1 fase laden? Of is dit niet mogelijk met een laadpaal die op een 3 fasig systeem is aangesloten?
Ofwel moet ik gewoon de capaciteit wat verhogen (naar bv 11A ipv 8A nu) en leven met het feit dat het capaciteitstarief hoger is?
@h3llrais3rke 3,7kW - 22kW staat op de folder. Maak hem 1 fase met load balancing, dan heb je dezelfde 5kW max. en blijf je binnen de 25A van de hoofdzekering.
edit: dacht even niet aan de max 16A per fase aansluiting van de Enyaq. Kan de Alfen op 2 aansluitingen omgaan met dezelfde fase? En de Enyaq? Anders ben je dan begrenst tot 3,7kW.
edit: dacht even niet aan de max 16A per fase aansluiting van de Enyaq. Kan de Alfen op 2 aansluitingen omgaan met dezelfde fase? En de Enyaq? Anders ben je dan begrenst tot 3,7kW.
[ Voor 36% gewijzigd door onetime op 21-12-2024 13:51 ]
Hoe werkt het toewijzen van zetel posities aan gebruikers voor Enyaq 85, elektrische zetels met geheugen functie?
Situatie/idee:
Ik, hoofdgebruiker, sleutel x, zetel/spiegel op set 1
Mijn vriendin, gast gebruiker, sleutel y, zetel/spiegel op set 2
Echter, daarnet haar account aangemaakt, mijn sleutel wel, de zitpositie waar ik gebruik van maak leek gekoppeld aan haar account. Nieuwe posities in geheugen van de zetel, haar account verwijderd, maar nog steeds problemen als ik wissel met gast account…
Situatie/idee:
Echter, daarnet haar account aangemaakt, mijn sleutel wel, de zitpositie waar ik gebruik van maak leek gekoppeld aan haar account. Nieuwe posities in geheugen van de zetel, haar account verwijderd, maar nog steeds problemen als ik wissel met gast account…
Ik weet niet of dit zomaar naar 1 fase om te zetten is zonder opnieuw te bekabelen in de laadpaal? Of kan dit software matig?onetime schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:49:
@h3llrais3rke 3,7kW - 22kW staat op de folder. Maak hem 1 fase met load balancing, dan heb je dezelfde 5kW max. en blijf je binnen de 25A van de hoofdzekering.
Laadpaal is via lease maatschappij en is 3-fasig aangesloten op dit moment.
Alle instellingen moeten momenteel ook via hen aangepast worden...
Geen idee eigenlijk.onetime schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:49:
Ik vrees dat ik bij de 3-fasige aansluiting zal moeten blijven en de loadbalancing en de max laadstroom gewoon wat hoger zal moeten begrenzen.
11A(= 7.6kwh) lijkt mij misschien een betere instelling?
@h3llrais3rke Wat zijn de stappen die in het piek-tarief zitten? Of is dat in stappen van 1kW?
En wat kan in de instellingen van de laadpaal?
Zoek daar voor jou het optimum bij. Zodat je genoeg kunt laden in de beschikbare tijd.
Zoek daar voor jou het optimum bij. Zodat je genoeg kunt laden in de beschikbare tijd.
Capaciteitstarief is bijna traploos.onetime schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:20:
@h3llrais3rke Wat zijn de stappen die in het piek-tarief zitten? Of is dat in stappen van 1kW?
Dus minimumpiek is 2,5kW en voor elke W die erbij komt, betaal je een beetje extra.
Kan me vergissen, maar ik dacht dat de sleutel niks doet t.a.v. een account en dat je in jullie geval 2 accounts moet aanmaken en het betreffende account dan selecteerd op het scherm.HannesB schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:35:
Hoe werkt het toewijzen van zetel posities aan gebruikers voor Enyaq 85, elektrische zetels met geheugen functie?
Situatie/idee:
Hoe ik het begreep zijn de stoelprofielen niet gekoppeld aan de sleutel of het geselecteerde profiel op de auto. De auto onthoudt gewoon hoe de stoel en spiegels het laatst stonden bij dat profiel.HannesB schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:35:
Situatie/idee:
Die 1-2-etc profielen op de stoel zijn "presets" maw. die losstaan van het bestuurdersprofiel.
Bedankt @Adrianb en @helloitsme! Vervelend als bij levering oppervlakkige uitleg wordt gegeven die dan niet blijkt te kloppen
en welke houder zit er op die Brodit? Tenminste als ik het goed begrijp zijn het twee onderdelen toch?flowiej schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:31:
[...]
Dit is wat mij betreft de ideale oplossing. Gebruik hem nu al anderhalf jaar en ben super tevreden. Geen trillingen, zit echt mega stevig vast.
Het is een Brodit, die wordt ge-3d-print per type auto en kun je tussen het dashboard "duwen". Daar kun je dan vervolgens een houder naar wens op monteren. Ik gebruik deze met magsafe, werkt top.![]()
https://www.broditcenter....2EkRnsEAAYASAAEgIFmPD_BwE
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou het doen!
Is wel een beetje verklaarbaar, kijk eens naar de eerste 3 1/2 minuut hier vanHannesB schreef op zondag 22 december 2024 @ 07:55:
Bedankt @Adrianb en @helloitsme! Vervelend als bij levering oppervlakkige uitleg wordt gegeven die dan niet blijkt te kloppen
https://youtu.be/UgM5hCWCyR8?si=qRKxozyvyMqpop36
en deze in het duits. En met een oudere software versie - kan zijn dat dit met versie 4 of hoger anders is geworden
https://youtu.be/zqvkbCxOCyc?si=BFh3NYQlV82B_dxS
[ Voor 5% gewijzigd door helloitsme op 22-12-2024 09:50 ]
Heb je ook gevraagd waarom Skoda bij een 80 een breedset monteert en bij een 60 niet? Die extra kosten maken ze echt niet voor de looks….onetime schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:55:
[...]
[...]
Nou, ik heb het hier bij de dealer net nagevraagd en ze zien er hier ook geen probleem in.
En het is ook niet de mening van één persoon, want ook die heeft het hier nagevraagd bij collega's.
Dus ik ga zonder zorgen mijn setje in de lente ook gewoon gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door BGFG op 22-12-2024 10:16 ]
Ik heb een Alfen Eve s-line single. Die wilde ook niet minder dan 4 KW laden en bij zon laden pakte hij altijd stroom van het netwerk erbij, ondanks de setting om alleen overtollige zon stroom te laden.h3llrais3rke schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:41:
Na lang zoeken (geen info via google) vond ik in MyEve de optie. Die stond bij mij op altijd 3 fasen gebruiken om te laden. En 3 keer 1,4 Kw is precies die 4,2 Kw die ik zag als minimale laadstroom.
Je wil uiteraard dat hij bij weinig laadstroom schakelt naar 1 fase.
Stappen die ik gevolgd heb:
Laadpaal openen
Geavanceerd
Slim Laden
Actieve Load Balancing
Actieve load balancing stond al aan bij mij op de P1.
Ik moest hier alleen de volgende optie nog aanzetten:
Opladen in 1 en 3 fase(n) toestaan
:strip_exif()/f/image/0AhERX2SkDVi8mQNn68DVxiB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vfOVfQ27pAemOZOrGXm9vorW.jpg?f=fotoalbum_large)
Vond vanochtend dit onderdeel op de vloermat van de berijder? Auto woensdag opgehaald, als ik onder het stuur kijk links zit er een paarse stekker waar het op past maar dan steekt ie toch nog best ver uit, iemand enig idee, of waar het dan toch ingeklikt moet worden? Auto deed het verder wel gewoon op rit van uur die ik moest maken. Anders toch maar even langs de garage morgen, BMM klinkt als iets voor batterij management, wezenlijk iets bij een electrische auto haha.
Is een fleet management dingReddiewing schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:39:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vond vanochtend dit onderdeel op de vloermat van de berijder? Auto woensdag opgehaald, als ik onder het stuur kijk links zit er een paarse stekker waar het op past maar dan steekt ie toch nog best ver uit, iemand enig idee, of waar het dan toch ingeklikt moet worden? Auto deed het verder wel gewoon op rit van uur die ik moest maken. Anders toch maar even langs de garage morgen, BMM klinkt als iets voor batterij management, wezenlijk iets bij een electrische auto haha.
https://softify.nl/index.php?module=trimetrics
Waarschijnlijk van de vorige eigenaar (wagenpark beheer) of het was een huurauto.
[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 22-12-2024 14:52 ]
Bedankt voor de info. Ga ik zeker eens checken eenmaal ik antwoord heb gekregen van de leasing maatschappij.De Sjeik schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:12:
[...]
Stappen die ik gevolgd heb:
Laadpaal openen
Geavanceerd
Slim Laden
Actieve Load Balancing
Actieve load balancing stond al aan bij mij op de P1.
Active loadbalancing staat al aan bij mij, op 5.5kW (8A).
Waarschijnlijk zal dus ook de optie op 1 fase laden het probleem hopelijk verhelpen.
Alhoewel ik ook twijfel om de settings wat hoger te laten zetten, op bv 11A, waardoor de wagen dan aan max 7.6kW zou kunnen laden. Dan heb ik wat marge, en als ik in huis 3kW verbruik, dan blijft er toch nog 4,6kW over voor de wagen.
EDIT: @De Sjeik waarom moest je de laadpaal openen, als ik vragen mag? Is dit niet gewoon een software instelling om zowel op 1 fase als 3 fases te laden?
[ Voor 8% gewijzigd door h3llrais3rke op 22-12-2024 16:32 ]
Vandaag 3.7 OTA update in één keer succesvol. Blij mee. Kwam vanaf 3.2 af fabriek.
Wordt door VAG gebruikt voor hun voorraad beheer, als je zoekt vind je af en toe mensen die hem in hun auto vinden.RocketKoen schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:51:
[...]
Is een fleet management ding
https://softify.nl/index.php?module=trimetrics
Waarschijnlijk van de vorige eigenaar (wagenpark beheer) of het was een huurauto.
Als je het MyEve programma start moet je eerst inloggen.h3llrais3rke schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:28:
[...]
Bedankt voor de info. Ga ik zeker eens checken eenmaal ik antwoord heb gekregen van de leasing maatschappij.
Active loadbalancing staat al aan bij mij, op 5.5kW (8A).
Waarschijnlijk zal dus ook de optie op 1 fase laden het probleem hopelijk verhelpen.
Alhoewel ik ook twijfel om de settings wat hoger te laten zetten, op bv 11A, waardoor de wagen dan aan max 7.6kW zou kunnen laden. Dan heb ik wat marge, en als ik in huis 3kW verbruik, dan blijft er toch nog 4,6kW over voor de wagen.
EDIT: @De Sjeik waarom moest je de laadpaal openen, als ik vragen mag? Is dit niet gewoon een software instelling om zowel op 1 fase als 3 fases te laden?
Daarna kan je de laadpaal aanklikken en moet je daar nogmaals als eigenaar inloggen.
Dat bedoelde ik met de laadpaal openen.
Niet fysiek de laadpaal open maken, sorry voor de verwarring.
Ik heb mijn 3 fase 25A aansluiting in de laadpaal op 25 ampère voor de slimme meter en op 15 voor de laadpaal. Dat laad dan mijn auto met max met 10KW/h (als de accu warm genoeg is).
Met deze instelling is bij mij in ruim een jaar nog nooit de zekering gesprongen tijdens laden, ook niet met een electrische oven, waterkoker of frituurpan aan.
Geen probleem, nu is het duidelijk.De Sjeik schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:08:
[...]
Als je het MyEve programma start moet je eerst inloggen.
Daarna kan je de laadpaal aanklikken en moet je daar nogmaals als eigenaar inloggen.
Dat bedoelde ik met de laadpaal openen.
Niet fysiek de laadpaal open maken, sorry voor de verwarring.
Maar ik ga dan toch eerst de paal fysiek moeten openen, want ze hebben de ethernet verbinding niet aangesloten tijdens de installatie... Data wordt doorgestuurd via SIM kaart.
Zonder die ethernet aansluiting kan ik de MyEve app niet gebruiken... ik moet momenteel alles remote laten aanpassen...
Ik wil hier in België toch niet aan 10kwh laden, want dat gaat mijn capaciteitstarief meer dan verdubbelen...De Sjeik schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:08:
[...]
Ik heb mijn 3 fase 25A aansluiting in de laadpaal op 25 ampère voor de slimme meter en op 15 voor de laadpaal. Dat laad dan mijn auto met max met 10KW/h (als de accu warm genoeg is).
Ik denk van de loadbalancing op 11A (7,6kW) te laten zetten en de paal zelf op 15 of 16A (10 of 11kW). Op deze manier zou ik nooit meer dan 7.6kW van het net halen, maar tijdens de zomer met de zonnepanelen tot max 10 of 11kW kunnen laden...
[ Voor 35% gewijzigd door h3llrais3rke op 22-12-2024 20:19 ]
Ik heb helaas hetzelfde probleem. Maar als ik de kap eraf haal en via een ethernetkabel aansluit op een Windows-laptop “die moet ik nog ergens hebben”, kan ik dan zo inloggen via MyEve of heb je dan alsnog een wachtwoord nodig? Die heb ik namelijk niet helaas.h3llrais3rke schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:12:
[...]
Geen probleem, nu is het duidelijk.![]()
Maar ik ga dan toch eerst de paal fysiek moeten openen, want ze hebben de ethernet verbinding niet aangesloten tijdens de installatie... Data wordt doorgestuurd via SIM kaart.
Zonder die ethernet aansluiting kan ik de MyEve app niet gebruiken... ik moet momenteel alles remote laten aanpassen...
Ik heb van de installateur een papier van alfen gekregen met een username/password op.BGFG schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:44:
[...]
Ik heb helaas hetzelfde probleem. Maar als ik de kap eraf haal en via een ethernetkabel aansluit op een Windows-laptop “die moet ik nog ergens hebben”, kan ik dan zo inloggen via MyEve of heb je dan alsnog een wachtwoord nodig? Die heb ik namelijk niet helaas.
Ik hoop dat dit hetgeen is dat ik moet ingeven om toegang te krijgen tot de paadpaal?
De installateur zei toch dat dit nodig was om achteraf aanpassingen te kunnen maken, dus ik hoop dat dit het is.
EDIT: ik meen ook ergens in het alfen laadpaal topic te hebben gelezen dat je eventueel access kan aanvragen of zo, maar ben niet 100% zeker. Misschien best eens het alfen topic doorzoeken.
[ Voor 16% gewijzigd door h3llrais3rke op 23-12-2024 08:50 ]
Het zou leuk zijn als de fabrikant zelf, op eigen website, iets meer zou delen over dit soort zaken. Ik heb echt overal gezocht, maar specificaties lijken compleet afwezig. Zelfs de dealer kan me niet veel uitleg geven.cryptapix schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:14:
[...]
Dat het een originele Enyaq set is, is niet relevant. Het is een set van een andere auto (namelijk een 60) en niet een originele set van de 80. Die 60 kan volgens Skoda prima af met die set. De grote vraag is, is de wegligging en grip van de 80 daarmee ook goed, of zou Skoda om die aspecten wellicht toch voor die breedset hebben gekozen…
Je kunt bij de backoffice (= meestal ook de leverancier) van je laadpaal het password aanvragen, meestal geven ze dat gewoon. Vattenfall deed bij mij niet moeilijk. Afhankelijk van je firmware heb je wel of geen password nodig om in de paal te komen. Ik dacht vóór firmware versie 4.5 bij de Alfen heb je geen password nodig. Als je een nieuwere laadpaal hebt (<1,5 jaar oud) heb je nieuwe firmware en dus een password nodig, maar als het goed is heb je dat gekregen bij installatie. Kijk verder vooral even in het alfen laadpaal topic hier op tweakers.BGFG schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:44:
[...]
Ik heb helaas hetzelfde probleem. Maar als ik de kap eraf haal en via een ethernetkabel aansluit op een Windows-laptop “die moet ik nog ergens hebben”, kan ik dan zo inloggen via MyEve of heb je dan alsnog een wachtwoord nodig? Die heb ik namelijk niet helaas.
Yes klopt! Ik heb deze erop zitten: https://www.gsmpunt.nl/ho...5e-4a2f-bbff-98bf18cb17e3rammes schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:50:
[...]
en welke houder zit er op die Brodit? Tenminste als ik het goed begrijp zijn het twee onderdelen toch?
Mega stevig, je hebt ook een variant met laadfunctionaliteit maar ik heb mijn telefoon liever oldschool bekabeld ism apple carplay
Hoe bedoel je? Uitleg waarom een breedset is gekozen? Lijkt me niet echt informatie waar de gemiddelde consument naar zoektMrVl schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:36:
[...]
Het zou leuk zijn als de fabrikant zelf, op eigen website, iets meer zou delen over dit soort zaken. Ik heb echt overal gezocht, maar specificaties lijken compleet afwezig. Zelfs de dealer kan me niet veel uitleg geven.
Dat er een breedset op ligt blijkt uit de prijslijst.
Ik bedoel het precies zoals ik het schrijf. Geen idee wat een "gemiddelde consument" is, maar daar zal ik dan niet onder vallen.cryptapix schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:04:
[...]
Hoe bedoel je? Uitleg waarom een breedset is gekozen? Lijkt me niet echt informatie waar de gemiddelde consument naar zoekt
Dat er een breedset op ligt blijkt uit de prijslijst.
Je refereert aan een prijslijst waar dit uit zou blijken. Mijn auto is van december 2022. De prijslijst erbij gezocht: https://www.skoda.nl/-/me...rijslijst-enyaq-iv-v7.pdf Ik vind hier "19 inch winterset Proteus zilver" met een code "5LGBWS499B 8Z8" voor de iV80.
Ik heb nergens verdere informatie over deze wielset gevonden en alles wat ik vind duidt erop dat het 4x dezelfde velg betreft, maar dat achter een band met afmeting 255/50 R19 geïnstalleerd wordt. De reden daarvoor wordt niet gedeeld. Het scheelt iig 20mm tussen voor en achter in breedte. Volgens mij is relevanter het aanbevolen draaggewicht. Van de Michelin site: 101V voor en 107Y XL achter.
Zijn er wel eens mensen die een setje zoals dit gekocht hebben?
https://www.carhifitwente...teem-voor-de-Skoda-Enyaq#
Heb een lease auto maar merk dat ik toch de subwoofer mis...
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Inmiddels heb ik de Enyaq een paar weken in bezit, maar de eerste werkplaats afspraak is al gemaakt, ivm de coming-home en leaving-home verlichting die niet werkt. Iemand anders dit probleem ook al gehad? En nog tips of dit op te lossen is zonder afspraak bij de dealer?
Bij mij werkte het ook niet vanuit de fabriek, heb de dealer erover gebeld maar de verkoper was die dag niet aanwezig en zou mij nog terugbellen. (Nooit meer wat van de dealer gehoord).ernie2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:57:
Inmiddels heb ik de Enyaq een paar weken in bezit, maar de eerste werkplaats afspraak is al gemaakt, ivm de coming-home en leaving-home verlichting die niet werkt. Iemand anders dit probleem ook al gehad? En nog tips of dit op te lossen is zonder afspraak bij de dealer?
Na een paar dagen werkte het plotseling. Ik had zelf alles geprobeerd en ook de auto terug op fabrieksinstellingen geplaatst. Niks mocht baten. Als de je functie test moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet je verlichting op "auto" staan ingesteld, de functionaliteit activeren bij benadering moet aan staan in het menu en zorg er ook voor dat je iets verduisterend op de senor op de voorruit plaatst als het niet donker is buiten.
En weet je wat het gekke is, het werkte wel als ik de animatie deactiveerde.
Maar goed zoals ik al zei werkte het plotseling na een aantal dagen.
Iets bij de dealer navragen is per definitie bijna kansloos…..het zijn veelal brochure voorlezers😊cryptapix schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:43:
[...]
Dank voor het navragen. Dus eigenlijk zegt Skoda dat de eigenaar op kosten jaagt (banden zijn duurder) zonder dat daarvoor een goede reden is? Nice
@De Sjeik Heb jij kunnen testen of de wagen effectief wisselt tussen mono en driefase laden?De Sjeik schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:12:
[...]
Want ik krijg hier net te horen van Eneco dat dit niet zou werken... Het is ofwel mono of driefase...
Lijkt mij wel bizar, want dan snap ik het nut niet van de instelling...
@h3llrais3rke Werkt prima hoor, maar de load balancing is niet echt bedoeld om binnen een bepaald niveau / capaciteitstarief te blijven. Het werkt, maar niet in alle situaties.
6 ampère is overigens de minimum laadstroom volgens de specificatie. Bij 1-fase dus 1,4 kW en bij 3-fase dus 4,2 kW. Het is mij niet duidelijk of de Alfen software wisselt tussen 3 en 1 afhankelijk van de huisbelasting (dus op basis van load balancing).
Zelf draai ik evcc om de Alfen aan te sturen. We hebben daar ook een topic over hier. Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven. Daarnaast is er een topic over de Alfen. Die zijn beter geschikt om verder te babbelen, want dit staat volledig los van de Enyaq. Die kan dat technisch allemaal prima maar moet wel de juiste signalen krijgen van de laadpaal. Die op zijn beurt ook weer een goede softwarematige aansturing nodig heeft...
6 ampère is overigens de minimum laadstroom volgens de specificatie. Bij 1-fase dus 1,4 kW en bij 3-fase dus 4,2 kW. Het is mij niet duidelijk of de Alfen software wisselt tussen 3 en 1 afhankelijk van de huisbelasting (dus op basis van load balancing).
Zelf draai ik evcc om de Alfen aan te sturen. We hebben daar ook een topic over hier. Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven. Daarnaast is er een topic over de Alfen. Die zijn beter geschikt om verder te babbelen, want dit staat volledig los van de Enyaq. Die kan dat technisch allemaal prima maar moet wel de juiste signalen krijgen van de laadpaal. Die op zijn beurt ook weer een goede softwarematige aansturing nodig heeft...
[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 24-12-2024 16:30 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Bedankt, ik zal mijn verdere vragen misschien beter in het alfen topic stellen, aangezien het nu hoofdzakelijk daarover gaat.JanHenk schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:25:
Gisteren bij PonCenter Utrecht geweest waar ze, voordat ik de koffie op had, de lampen al opnieuw hadden gesteld. Geen kletspraat, want ‘s avonds kon ik ook bij dimlicht zien waar ik reed.water_escape schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:43:
@Jas99 dezelfde klacht is er voor matrix lampen. Maar er is niks aan te doen zover ik weet.
Kennelijk kan het dus ook voor de matrixlampen.
Wetende dat met 3 fasen de minimale laadstroom 3 x 1.4 = 4.2 KWh is.h3llrais3rke schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:00:
[...]
@De Sjeik Heb jij kunnen testen of de wagen effectief wisselt tussen mono en driefase laden?
Want ik krijg hier net te horen van Eneco dat dit niet zou werken... Het is ofwel mono of driefase...
Lijkt mij wel bizar, want dan snap ik het nut niet van de instelling...
Ik laad pas met de zonbeperking sinds oktober. Dan zie ik dat hij bij voldoende zon met 1.4KWh laad. Als ik groenladen uitzet via de myEve-app gaat hij verder met 10KWh laden binnen dezelfde laadsessie.
Ik zou alleen niet weten hoe ik van een laadsessie een grafiek kan maken om dit te bewijzen.
Dat lijkt mij dus wel te schakelen, maar dit doet de paal zelf. Daar heeft mijn energie maatschappij niets mee te maken. Ik ga van de zomer zien of hij dat ook met de zon instelling gaat doen, ik verwacht van wel.
Recent een proefrit kunnen maken in Enyaq Coupe 85 selection, helaas niet de business of sportline. Mijn voorkeur is de niet Coupe, maar dat dak in de Coupe is wel geweldig. Ik vond de Enyaq Coupe Selection veel weggeluid/windgeluid maken dan mijn huidige Kodiaq, wat ik als storrend heb ervaren. Ik vraag me dan ook af de of de business/sportline een stuk stiller is door de optie "Geluidsdempende zijruiten met gelaagd glas".
Toevallig iemand die een test rit heeft kunnen maken in de selection en de business of sportline en verschil heeft gemerkt in weg/windgeluid in geluid in de auto?
Nadeel is dat de 85 Sportline nauwelijk beschikbaar is als DEMO.
Toevallig iemand die een test rit heeft kunnen maken in de selection en de business of sportline en verschil heeft gemerkt in weg/windgeluid in geluid in de auto?
De Enyaq maakt niet meer geluid maar door het motorgeluid Kodiaq valt het minder op.mvank schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:40:
Recent een proefrit kunnen maken in Enyaq Coupe 85 selection, helaas niet de business of sportline. Mijn voorkeur is de niet Coupe, maar dat dak in de Coupe is wel geweldig. Ik vond de Enyaq Coupe Selection veel weggeluid/windgeluid maken dan mijn huidige Kodiaq, wat ik als storrend heb ervaren. Ik vraag me dan ook af de of de business/sportline een stuk stiller is door de optie "Geluidsdempende zijruiten met gelaagd glas".
Ik zou het doen!
Ik heb wel die geluidsdempende zijruiten en vind ‘ em juist extreem stil. Komt ook door de Kumho banden trouwens, maar geluid is iets heel persoonlijks. Zit em niet specifiek in de sportline, die zijruiten zitten/zaten ook in andere optiepaketten. Zou echt proberen een demo te vinden met deze optie om een goed oordeel te kunnen vellen.mvank schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:40:
Dat zei ik hem in een ander topic ook alBGFG schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:47:
[...]
Ik heb wel die geluidsdempende zijruiten en vind ‘ em juist extreem stil. Komt ook door de Kumho banden trouwens, maar geluid is iets heel persoonlijks. Zit em niet specifiek in de sportline, die zijruiten zitten/zaten ook in andere optiepaketten. Zou echt proberen een demo te vinden met deze optie om een goed oordeel te kunnen vellen.
Iemand meer ervaring met de HUD en specifieker het AR-gedeelte? De basis informatie heb ik tamelijk scherp maar AR is echt dubbel zicht bij text tijdens navigatie (bv het getal van welke afslag op een rotonde te nemen)? Ik heb de indruk dat het AR-gedeelte ook niet mee wijzigt bij veranderen van de positie van de HUD. Ben nu zelf tamelijk groot met 1,92m maar heb de indruk dat ik echt pak kleiner zou moeten zijn om het allemaal scherp te hebben, wat ik niet kan compenseren met de zetelpositie die al in laagste stand staat. Ik heb ook nog heel veel hoofdruimte, dus niet de indruk dat ik echt hoog zit
Zucht…
Gegevens van 800.000 elektrische auto's van Volkswagen op straat door datalek
https://www.nu.nl/economi...-straat-door-datalek.html
“Gelukkig” heb ik de mijne nog niet.NoCO2 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:11:
Zucht…
Wel betreft het een ethische hacker, dat is dan nog een meevaller
Was dit al bekend hier?
https://cyberinsider.com/...800000-electric-vehicles/
Edit: ja dus
Edit: ja dus
[ Voor 66% gewijzigd door DutchJackal op 28-12-2024 08:25 ]
ik zou je bril even opzetten.DutchJackal schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:24:
Was dit al bekend hier?![]()
[...]
Ik zou het doen!
https://tweakers.net/nieu...d-bij-volkswagen-lek.html
Iemand dit bericht al gezien?
Zonder flauwekullen: op welke wijze zou je erachter kunnen komen of je in het lek zit en welke gegevens gelekt zijn? Iemand al elders ervaring opgedaan om dit middels de AVG op te vragen?
Zonder flauwekullen: op welke wijze zou je erachter kunnen komen of je in het lek zit en welke gegevens gelekt zijn? Iemand al elders ervaring opgedaan om dit middels de AVG op te vragen?
Ben je volgens de AVG niet verplicht de betrokken personen in te lichten?Martinez- schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:25:
https://tweakers.net/nieu...d-bij-volkswagen-lek.html
![]()
Dan zou de eerste vraag hier moeten zijn: is iemand al geïnformeerd over het incident via Skoda?DutchJackal schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:39:
[...]
Ben je volgens de AVG niet verplicht de betrokken personen in te lichten?
Tot heden heb ik niets ontvangen.
Iemand die weet of je ergens kan instellen voor een indicatie of de dimlichten wel of niet branden? Met de mist op de auto-stand heb ik nu geen flauwe idee of mijn lichten branden ja of nee. Kan me bijna niet voorstellen dat je daar geen terugkoppeling van krijgt maar kan niks vinden in de menu's.
[ Voor 3% gewijzigd door mhaket op 28-12-2024 16:57 ]
Mijn Enyaq iV 80 heb ik sinds september en voor aflevering is de software bijgewerkt naar versie 3.7. Nadien zijn er een paar kleinere OTA updates geweest. Sinds de laatste update ervaar ik iets hinderlijks. Als ik nu afrem voor bijvoorbeeld een stoplicht en de auto bijna stilstaat, dan remt de auto zelf nog even extra hard af. Dat deed hij voorheen niet en is ook erg irritant. Je ervaart een soort remschok. Iemand anders ook deze ervaring?
Links bij je knie zitten toch de lampjes? Dus geen groen lampje meer?mhaket schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:49:
Iemand die weet of je ergens kan instellen voor een indicatie of de dimlichten wel of niet branden? Met de mist op de auto-stand heb ik nu geen flauwe idee of mijn lichten branden ja of nee. Kan me bijna niet voorstellen dat je daar geen terugkoppeling van krijgt maar kan niks vinden in de menu's.
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Sowieso in de mist niet vertrouwen op de auto stand en gewoon met de hand aanzetten. Knopje bij je knie zoals hierboven al gezegd.mhaket schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:49:
@mhaket Als je jouw navigatie zo hebt ingesteld dat je dag-nacht stand hebt dan kun je het daar ook eenvoudig aan zien.
Ja heb ik ook ervaren na de 3.7 update. Inmiddels (maandje later) eigenlijk niet meer voorgekomen. Niets bijzonders gedaan maar het is weg.Wolvy74 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:00:
Mijn Enyaq iV 80 heb ik sinds september en voor aflevering is de software bijgewerkt naar versie 3.7. Nadien zijn er een paar kleinere OTA updates geweest. Sinds de laatste update ervaar ik iets hinderlijks. Als ik nu afrem voor bijvoorbeeld een stoplicht en de auto bijna stilstaat, dan remt de auto zelf nog even extra hard af. Dat deed hij voorheen niet en is ook erg irritant. Je ervaart een soort remschok. Iemand anders ook deze ervaring?
Ik heb deze ervaring ook, maar bij mij was dat ook bij 3.1 al. Maar ook niet vanaf het begin, kan dus door een downdate zijn. (een wijziging die een verslechtering is, is geen update, maar een downdate.)Wolvy74 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:00:
Naar mijn idee is dat het moment dat er van regeneratie wordt overgeschakeld naar de echte remmen.
Ik heb het al een tijdje en heb er nog steeds last van. Ik rem nauwelijks, dus als het systeem na de downdate weer moet leren duurt dat bij mij lang.Maat28 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:33:
[...] Ja heb ik ook ervaren na de 3.7 update. Inmiddels (maandje later) eigenlijk niet meer voorgekomen. Niets bijzonders gedaan maar het is weg.
Thanks. Zit er een lerend algoritme in de auto, die leert van je rijgedrag? Dat zou verklaren dat het na een maand weg is.Maat28 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:33:
[...]
Ja heb ik ook ervaren na de 3.7 update. Inmiddels (maandje later) eigenlijk niet meer voorgekomen. Niets bijzonders gedaan maar het is weg.
je hebt in die maand geen kleine updates OTA gehad?
Ik dacht ook dat het wellicht kwam door het inschakelen van de auto hold. Dat die te vroeg inschakelt of zo. Maar als ik die uitzet blijft het plotselinge remmen.onetime schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:37:
[...]
Ik heb het al een tijdje en heb er nog steeds last van. Ik rem nauwelijks, dus als het systeem na de downdate weer moet leren duurt dat bij mij lang.
Ik heb gisteren de Front Assist uitgezet, vanuit de gedachte dat de auto wellicht een gevaar zit in een stilstaande auto, maar ook dat is het niet.
Welke andere hulpsystemen zou ik nog kunnen proberen?
Is er iemand die het volgende fenomeen herkend, af en toe, maar mijn idee geheel willekeurig, geeft de auto een piepje (vergelijkbaar of identiek aan een meldingsgeluid) en wordt het volume aangepast. Ik heb er nog geen logica in kunnen ontdekken, is dit een Skoda, of misschien een Android Auto dingetje?
@VincentvdH91 Dat piepje herken ik niet, maar ik heb geregeld het idee dat het radio volume naar beneden wordt gezet. Ik denk een stapje zachter. Ik heb het idee sinds de 20e, de datum van de installatie van 3.7.
Deze week reed ik na een lange vliegreis van Schiphol naar huis (Walcheren) en ik geef eerlijk toe, ik was moe. Op een gegeven moment ging steeds de leeslamp aan de bijrijderskant aan. Die kon ik dan weer uitdoen, maar deze ging steeds opnieuw aan. Is dat de Skoda manier om je wakker te houden?
Heb een aantal keer harder en zachter gehad inmiddels, misschien schiet hij naar een stand die hij onthouden heeft bij een bepaalde voorwaarde (zoals ook bij verschil audio en navigatie).onetime schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:24:
@VincentvdH91 Dat piepje herken ik niet, maar ik heb geregeld het idee dat het radio volume naar beneden wordt gezet. Ik denk een stapje zachter. Ik heb het idee sinds de 20e, de datum van de installatie van 3.7.
wat hebben ze gedaan?Jas99 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:10:
[...]
Gisteren bij PonCenter Utrecht geweest waar ze, voordat ik de koffie op had, de lampen al opnieuw hadden gesteld. Geen kletspraat, want ‘s avonds kon ik ook bij dimlicht zien waar ik reed.
Kennelijk kan het dus ook voor de matrixlampen.
Water-Escape
Nee dat heb ik niet. De auto begint wel uit zichzelf keihard Clouseau te spelen als ik na een lange rit ‘s avonds laat België binnenrijdsuperbikkel schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:31:
Deze week reed ik na een lange vliegreis van Schiphol naar huis (Walcheren) en ik geef eerlijk toe, ik was moe. Op een gegeven moment ging steeds de leeslamp aan de bijrijderskant aan. Die kon ik dan weer uitdoen, maar deze ging steeds opnieuw aan. Is dat de Skoda manier om je wakker te houden?
Een ander fenomeen die ik ervaar sinds de installatie van 3.7 is het volgende:
1. Stap in de auto
2. Zet de auto in versnelling (maakt niet uit of het R, D of B is)
3. Auto schakelt zichzelf uit alsof je uitstapt
4. Herhaal stap 2
5. Je kunt wegrijden
Voorheen ging dit altijd prima. Ik krijg nu echter vaker de melding 'bestuurdersportier staat open' terwijl die al een aantal seconden dicht is. Iemand anders die dit ook ervaart?
Voordat de opmerking komt m.b.t. het optillen van het zitvlak: daar heeft het niet mee te maken. Dat heb ik al uit kunnen sluiten. Het lijkt erop dat de sensor voor de deur een of andere vertraging heeft.
1. Stap in de auto
2. Zet de auto in versnelling (maakt niet uit of het R, D of B is)
3. Auto schakelt zichzelf uit alsof je uitstapt
4. Herhaal stap 2
5. Je kunt wegrijden
Voorheen ging dit altijd prima. Ik krijg nu echter vaker de melding 'bestuurdersportier staat open' terwijl die al een aantal seconden dicht is. Iemand anders die dit ook ervaart?
Voordat de opmerking komt m.b.t. het optillen van het zitvlak: daar heeft het niet mee te maken. Dat heb ik al uit kunnen sluiten. Het lijkt erop dat de sensor voor de deur een of andere vertraging heeft.
Een lerend algoritme zou mooi zijn maar ik denk iets te hoog gegrepen voor de VAG software. Ik rijd best wel stevig en gebruik de remmen (met pedaal) dan ook regelmatig. Ik heb geen OTA updates sindsdien gehad.Wolvy74 schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:36:
[...]
Thanks. Zit er een lerend algoritme in de auto, die leert van je rijgedrag? Dat zou verklaren dat het na een maand weg is.
je hebt in die maand geen kleine updates OTA gehad?
Dat is heel grappig, maar m'n vrouw merkte dit gisteren op in onze Octavia van 2019. Zonder het piepje wel, maar dat het radio volume zich plots zachter zet uit het niets.VincentvdH91 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:22:
Is er iemand die het volgende fenomeen herkend, af en toe, maar mijn idee geheel willekeurig, geeft de auto een piepje (vergelijkbaar of identiek aan een meldingsgeluid) en wordt het volume aangepast. Ik heb er nog geen logica in kunnen ontdekken, is dit een Skoda, of misschien een Android Auto dingetje?
Ik had ineens tijdens het bellen onderin het scherm een rode hoorn waarmee je het gesprek kunt beëindigen. Nooit eerder gezien. Is dat een kleine update of komt die met de 3.7 OTA update die ik van de week heb geïnstalleerd? Eindelijk trouwens, want dit miste ik toch wel echt.
Voor zover ik weet zat die er altijd al, maar je kunt toch ook gewoon ophangen via het stuur?Viewlite schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:04:
Ik had ineens tijdens het bellen onderin het scherm een rode hoorn waarmee je het gesprek kunt beëindigen. Nooit eerder gezien. Is dat een kleine update of komt die met de 3.7 OTA update die ik van de week heb geïnstalleerd? Eindelijk trouwens, want dit miste ik toch wel echt.
Dat werkte bij mij ook nooit…RubenSaurus schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:12:
[...]
Voor zover ik weet zat die er altijd al, maar je kunt toch ook gewoon ophangen via het stuur?
Heeft er bij mij altijd al gezeten..Viewlite schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:04:
Ik had daar altijd wel het telefoonnummer staan (of de naam indien in adresboek) in dat gedeelte van het home scherm waar normaal je favorieten (zoal autohold) staan. Als ik daar dan tikte kwam het telefoonscherm tevoorschijn en dan pas kon ik het gesprek beëindigen. Nu staat er dus meteen in dat favorieten gedeelte een rode hoorn.
Zojuist teruggekomen van een vakantietrip naar Polen (1250km enkele reis) met mijn 60 coupe. Ik moet wat nuances aanbrengen op mijn eerdere ervaringen.
Grootlichtassistent
Ik was er eerder niet heel positief over, maar op de vele Poolse landelijke wegen was het een waar genot. Het was duidelijk zichtbaar welke segmenten uitschakelenden om verblinding van tegenliggers te voorkomen. Toch nog een negatieve noot: op een stuk snelweg in Polen stonden op de middenvangrail paaltjes. Die zorgen ervoor dat je de koplampen van tegenliggers niet ziet. Dat rijdt dus erg prettig. Echter, daardoor zag mijn enyaq ook niet wanneer er een tegenligger was en dus schakelde hij het grootlicht niet uit. Nu denk je natuurlijk “huh, maar hij zei toch net iets over de functie van die paaltjes?”. Klopt, maar vrachtwagenchauffeurs zitten een heel stuk hoger en waren minder blij
Skoda navigatiesysteem
Ik was hier altijd heel tevreden over qua routeplanning en laadplanning. Ik ben nog steeds heel tevreden, maar moet toegeven dat ik vrijwel elke voorgestelde laadstop heb aangepast/voorbij gereden omdat ik echt nog wel wat verder kon (mijn record: aankomen met 1% en nog 2km range
). Regelmatig stuurde de navigatie me terug en moest ik echt eigenwijs zijn en doorrijden.
Verbruik en kosten
Een whooping 26.4kWh/100km over de afgelopen 600km Duitse snelweg. In Polen was het niet veel anders. En ik rijd eigenlijk nooit harder dan 130km/u (hooguit met inhalen even 150-160). Het was natuurlijk wel koud met regelmatig regen of mist. Plus 4 volwassenen en en kind (en een kofferbak volledig gevuld met bagage). Gelukkig betaalt mijn werkgever de laadkosten, want in Polen waren snelladers soms >1 euro per kWh.
Algemeen
Nog iets dat me opviel. Vanmorgen reed ik weg bij het hotel. Het was -2 en ik had nog zo’n 18% accu en 40km range. Ik moest ongeveer 18km rijden naar de laadpaal (waarvan 17km snelweg). Al na enkele km snelweg kwam een melding dat de prestaties minder goed waren (schildpadje in beeld). De auto had vrijwel geen vermogen meer (dat groene balkje was nog geen halve cm) en de auto minderde steeds meer vaart. Het lukte me niet meer om harder te rijden dan 100km/u. Bij het verkeerslicht van de afslag kwam ik amper nog vooruit. Herkent iemand dit?
Aangekomen bij de lader met nog circa 7% batterij en 15km range, wilde hij niet sneller laden dan 50kW. Dat was wel even minder.
Maar, al met al, al bijna een jaar en ruim 29k km zeer tevreden met mijn Enyaq! Wat een fantastische reiswagen is het toch.
Grootlichtassistent
Ik was er eerder niet heel positief over, maar op de vele Poolse landelijke wegen was het een waar genot. Het was duidelijk zichtbaar welke segmenten uitschakelenden om verblinding van tegenliggers te voorkomen. Toch nog een negatieve noot: op een stuk snelweg in Polen stonden op de middenvangrail paaltjes. Die zorgen ervoor dat je de koplampen van tegenliggers niet ziet. Dat rijdt dus erg prettig. Echter, daardoor zag mijn enyaq ook niet wanneer er een tegenligger was en dus schakelde hij het grootlicht niet uit. Nu denk je natuurlijk “huh, maar hij zei toch net iets over de functie van die paaltjes?”. Klopt, maar vrachtwagenchauffeurs zitten een heel stuk hoger en waren minder blij
Skoda navigatiesysteem
Ik was hier altijd heel tevreden over qua routeplanning en laadplanning. Ik ben nog steeds heel tevreden, maar moet toegeven dat ik vrijwel elke voorgestelde laadstop heb aangepast/voorbij gereden omdat ik echt nog wel wat verder kon (mijn record: aankomen met 1% en nog 2km range
Verbruik en kosten
Een whooping 26.4kWh/100km over de afgelopen 600km Duitse snelweg. In Polen was het niet veel anders. En ik rijd eigenlijk nooit harder dan 130km/u (hooguit met inhalen even 150-160). Het was natuurlijk wel koud met regelmatig regen of mist. Plus 4 volwassenen en en kind (en een kofferbak volledig gevuld met bagage). Gelukkig betaalt mijn werkgever de laadkosten, want in Polen waren snelladers soms >1 euro per kWh.
Algemeen
Nog iets dat me opviel. Vanmorgen reed ik weg bij het hotel. Het was -2 en ik had nog zo’n 18% accu en 40km range. Ik moest ongeveer 18km rijden naar de laadpaal (waarvan 17km snelweg). Al na enkele km snelweg kwam een melding dat de prestaties minder goed waren (schildpadje in beeld). De auto had vrijwel geen vermogen meer (dat groene balkje was nog geen halve cm) en de auto minderde steeds meer vaart. Het lukte me niet meer om harder te rijden dan 100km/u. Bij het verkeerslicht van de afslag kwam ik amper nog vooruit. Herkent iemand dit?
Aangekomen bij de lader met nog circa 7% batterij en 15km range, wilde hij niet sneller laden dan 50kW. Dat was wel even minder.
Maar, al met al, al bijna een jaar en ruim 29k km zeer tevreden met mijn Enyaq! Wat een fantastische reiswagen is het toch.
Grootlicht krijg ik ook nooit uit. Na drie keer signaleren vloek ik weer dat ik het aan had gezet.
Maar ik ben benieuwd hoe je rit schema eruit zag. Hoog verbruik, kou dat zijn niet echt ingrediënten voor een snelle rit. Ik heb zelf een 60 en ben nog zoekende hoe je het snelst verre afstanden rijdt.
Maar ik ben benieuwd hoe je rit schema eruit zag. Hoog verbruik, kou dat zijn niet echt ingrediënten voor een snelle rit. Ik heb zelf een 60 en ben nog zoekende hoe je het snelst verre afstanden rijdt.
Schildpad komt in dit geval naar voren mede door de kou. Je auto met dergelijke temperaturen en een lage soc wegzetten is absoluut af te raden.cryptapix schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:44:
Zojuist teruggekomen van een vakantietrip naar Polen (1250km enkele reis) met mijn 60 coupe. Ik moet wat nuances aanbrengen op mijn eerdere ervaringen.
Grootlichtassistent
Ik was er eerder niet heel positief over, maar op de vele Poolse landelijke wegen was het een waar genot. Het was duidelijk zichtbaar welke segmenten uitschakelenden om verblinding van tegenliggers te voorkomen. Toch nog een negatieve noot: op een stuk snelweg in Polen stonden op de middenvangrail paaltjes. Die zorgen ervoor dat je de koplampen van tegenliggers niet ziet. Dat rijdt dus erg prettig. Echter, daardoor zag mijn enyaq ook niet wanneer er een tegenligger was en dus schakelde hij het grootlicht niet uit. Nu denk je natuurlijk “huh, maar hij zei toch net iets over de functie van die paaltjes?”. Klopt, maar vrachtwagenchauffeurs zitten een heel stuk hoger en waren minder blij![]()
Skoda navigatiesysteem
Ik was hier altijd heel tevreden over qua routeplanning en laadplanning. Ik ben nog steeds heel tevreden, maar moet toegeven dat ik vrijwel elke voorgestelde laadstop heb aangepast/voorbij gereden omdat ik echt nog wel wat verder kon (mijn record: aankomen met 1% en nog 2km range). Regelmatig stuurde de navigatie me terug en moest ik echt eigenwijs zijn en doorrijden.
Verbruik en kosten
Algemeen
In dit geval krijg je het schildpad signaal omdat de auto de batterij wil opwarmen, maar daarvoor eigenlijk geen capaciteit is icm de afstand die je nog wilt rijden. En omdat je batterij amper tot niet opgewarmd kan worden laad je ook nog eens met een hele lage snelheid. Gedrag van de auto is dus verwacht.
60 coupé heeft verbruik van 22,7kWh Snelweg bij koud weer volgens EV Database. Dat is met een snelheid van 110km/u. 26,4kWh is dus niet overdreven voor 130km/u.
Tip: uitzetten van automatisch grootlicht kan ook met de knopjes van de verlichting (linksonder het stuur).Currry schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:59:
Grootlicht krijg ik ook nooit uit. Na drie keer signaleren vloek ik weer dat ik het aan had gezet.
Sinds een tweetal weken ben ik ook in het bezit van een Enyaq: 85 business edition met transportpakket. Ik heb er een "zak voor laadkabels" bijgekregen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MjXUXc5f9wJZ3aapnFSuBW5J.jpg?f=user_large)
maar met de kabels er in valt die regelmatig om vanuit de nis aan de linkerkant van de kofferbak (zonder heel hard bochten te nemen of zo). Door het transport pakket heb ik geen schot dat de kabel (met of zonder zak) op z'n plek houdt.
Zonder transportpakket (dus met schot):
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7beqOigjeitaToz3BJfXbR7I.jpg?f=user_large)
Met transportpakket (dus zonder schot):
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NqXyiyqHCt22ahiCCNWHjVwf.jpg?f=user_large)
Heeft iemand nog een goeie tip om de kabel op z'n plek te houden? Onder de vloer vind ik niet zo heel handig.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MjXUXc5f9wJZ3aapnFSuBW5J.jpg?f=user_large)
maar met de kabels er in valt die regelmatig om vanuit de nis aan de linkerkant van de kofferbak (zonder heel hard bochten te nemen of zo). Door het transport pakket heb ik geen schot dat de kabel (met of zonder zak) op z'n plek houdt.
Zonder transportpakket (dus met schot):
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7beqOigjeitaToz3BJfXbR7I.jpg?f=user_large)
Met transportpakket (dus zonder schot):
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NqXyiyqHCt22ahiCCNWHjVwf.jpg?f=user_large)
Heeft iemand nog een goeie tip om de kabel op z'n plek te houden? Onder de vloer vind ik niet zo heel handig.
Koude accu is hiervan de oorzaak vermoed ik, voor mij ook herkenbaar. En idd, de Enyaq is niet perfect, maar het blijft een heel plezierige reisauto!cryptapix schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:44:
Zojuist teruggekomen van een vakantietrip naar Polen (1250km enkele reis) met mijn 60 coupe. Ik moet wat
…..
Je hebt er niet voor niets een nettenpakket bij gehadPymle schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:39:]
Mirx_NL in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
Mirx_NL schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:00:
[...]
Je hebt er niet voor niets een nettenpakket bij gehad![]()
Mirx_NL in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

Overigens loop ik wel tegen best wat bouwkwaliteit dingetjes aan bij de auto:
- linker puddle light zat los na 40km / 6 ritten... Wonderlijk genoeg is het weer "vast" komen te zitten en schijnt het logo weer netjes op de vloer
- kofferbak sluiting lijkt niet goed te zijn: maakt een behoorlijk hard geluid bij openen. Ik heb al zitten draaien aan de stoppers maar dat helpt niet, het lijkt er op dat de klep al open gestuurd wordt voordat het slot open gaat
- En nu merk ik dat het haakje achterin links boven in de kofferbak waarmee het net vast moet komen te zitten er bijna uit valt:
:strip_exif()/f/image/XiN1zlLgItQ3EiBaZfqPYgps.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb al wat zitten pielen maar krijg het niet goed vast, terwijl het aan de rechterkant in de kofferbak wel goed stevig vast zit.
Binnenkort dus maar eens terug naar de dealer.
De remmen worden pas gebruikt als de regeneratie niet voldoende is.Maat28 schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:14:
[...] Een lerend algoritme zou mooi zijn maar ik denk iets te hoog gegrepen voor de VAG software. Ik rijd best wel stevig en gebruik de remmen (met pedaal) dan ook regelmatig. Ik heb geen OTA updates sindsdien gehad.
Moet je echt regelmatig zo hard remmen?
Grootlicht uitzetten is bij mij geen probleem. Pookje van je afduwen zet grootlichtassistent aan, pookje naar je toehalen zet het uit.Currry schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:59:
Op lange afstanden is het, zeker met een 60, het snelst om de batterij vrijwel leeg te rijden. Dan laad je namelijk ook met hoge snelheid (100-120kW), maar dat houdt mijn 60 niet lang vol. Tegen de tijd dat je nog maar 40-50kW laadt, kun je eigenlijk het beste weer vertrekken. Maar mijn ervaring met de lange ritten die ik heb gemaakt, is dat mijn kind dusdanig veel tijd buiten de auto wil zijn, dat de batterij alweer (bijna) vol zit voor we weer kunnen vertrekken.
Ik heb ook een keer 1250km alleen gereden en dat ging vlotter door te laden zoals hierboven beschreven. Dat was in de zomer; in de winter verwacht ik dat je dan elke 100-150km bij de laadpaal staat met het bovengenoemde hoge verbruik.
Wie o wie weet iets over corrosie van het lichtpaneel voorin? Ik wil dit graag zelf checken voordat ik weer 4x naar de dealer moet.
Twee weken geleden liep dit scenario af met het callsysteem. Sindsdien doet de hele binnenverlichting voor+achter het niet meer. Niet als de deur opengaat en niets met de knoppies. Hele panel is zwart, behalve de SOS knop. En dat is erg vervelend als je kleine kinderen hebt die nu in het donker alles moeten vastklikken. Ik had ergens gelezen over een corrosie ergens. Wil dat graag checken maar weet even niet waar dan.
Misschien gerelateerd, maar er brand ook een airbaglampje en de coming home (matrix) en animatie blijft ook zwart. Ideeën zijn welkkom.
Twee weken geleden liep dit scenario af met het callsysteem. Sindsdien doet de hele binnenverlichting voor+achter het niet meer. Niet als de deur opengaat en niets met de knoppies. Hele panel is zwart, behalve de SOS knop. En dat is erg vervelend als je kleine kinderen hebt die nu in het donker alles moeten vastklikken. Ik had ergens gelezen over een corrosie ergens. Wil dat graag checken maar weet even niet waar dan.
Misschien gerelateerd, maar er brand ook een airbaglampje en de coming home (matrix) en animatie blijft ook zwart. Ideeën zijn welkkom.
Toch wel ja, regeneratie doet het eerste deel…het rempedaal het 2e deel van de remweg. Ligt ook aan mijn rijstijl….en geduld denk ik😊onetime schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:30:
[...]
De remmen worden pas gebruikt als de regeneratie niet voldoende is.
Moet je echt regelmatig zo hard remmen?
@Maat28 Het rempedaal begint ook met regenereren, pas als je zo hard remt dat dat niet genoeg is gebruikt hij de remmen. Dus als je niet zo hard remt dat hij de remmen gebruikt maar voldoende heeft aan regenereren heb je toch je rempedaal gebruikt. Als je dat niet bedoelt rem je echt hard. Was me toch noch niet echt duidelijk ...
(mag ik vragen naar je gemiddelde verbruik???
)
(mag ik vragen naar je gemiddelde verbruik???

Ahh zo, gemiddeld verbruik over laatste 45.000 km is 20.3. verbruik is voor mij niet zo van belang zolang ik op 1 dag maar zonder laden mijn klanten kan bezoeken. Dat lukt ruim in de zomer en krap in de winter. Heb daarom iv80 gekozen…vorige week een diepterecord van 250km op volle accu🙃onetime schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:46:
@Maat28 Het rempedaal begint ook met regenereren, pas als je zo hard remt dat dat niet genoeg is gebruikt hij de remmen. Dus als je niet zo hard remt dat hij de remmen gebruikt maar voldoende heeft aan regenereren heb je toch je rempedaal gebruikt. Als je dat niet bedoelt rem je echt hard. Was me toch noch niet echt duidelijk ...
(mag ik vragen naar je gemiddelde verbruik???)
Voor de levensduur van de accu is het het beste de accu tussen de 20% en 80% te houden.cryptapix schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:44:
Zojuist teruggekomen van een vakantietrip naar Polen (1250km enkele reis) met mijn 60 coupe. [...]
Skoda navigatiesysteem
[...] maar moet toegeven dat ik vrijwel elke voorgestelde laadstop heb aangepast/voorbij gereden omdat ik echt nog wel wat verder kon (mijn record: aankomen met 1% en nog 2km range). Regelmatig stuurde de navigatie me terug en moest ik echt eigenwijs zijn en doorrijden.
Maar als ik het goed begrijp heb jij geen eigen auto maar een lease via de werkgever.
Wat is je bandenspanning? Die moet met hoge belading duidelijk hoger zijn dan wanneer je er alleen inzit.Verbruik en kosten
(mijn verbruik is met dit Nederlandse weer nauwelijks hoger dan anders, ik heb ze ~>3bar, Ventus Evo)
De laadsnelheid liep niet langzaam op?Algemeen
[...] Aangekomen bij de lader met nog circa 7% batterij en 15km range, wilde hij niet sneller laden dan 50kW. Dat was wel even minder.
Iemand een idee of dit wat is?Ankh schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:10:
Zijn er wel eens mensen die een setje zoals dit gekocht hebben?
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Klopt. Al behandel ik spullen van een ander wel zoals ik mijn eigen spullen ook behandel. Al is dat met laden tussen 20 en 80 was lastig. Ik kom meestal niet echt onder de 20 (behoudens lange vakantietrips 3x per jaar), maar maximaal 80 met een Enyaq 60 geeft me in de winter wel erg veel beperking in range.onetime schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:57:
Voor de levensduur van de accu is het het beste de accu tussen de 20% en 80% te houden.
Maar als ik het goed begrijp heb jij geen eigen auto maar een lease via de werkgever.
Zeker op deze vakantie-trip. Op een volle accu haalde ik net iets meer dan 200km. Als ik dan maar 60% van mijn accu zou kunnen gebruiken en ik rijd 130km/u sta ik meer dan 1 keer per uur bij de laadpaal…
Confirm etiket in het portier bij belading, dus 2.7 voor en 3.3 achter. Mijn verbruik vertekent wel. Normaal rijd ik alleen en max 100km/u. Nu reed ik met 4 volwassenen, een kind, volle bepakking en 130km/u. Al merk ik echt wel een verschil tussen zomer en winter als ik kijk naar puur woon-werk.onetime schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:57:
Wat is je bandenspanning? Die moet met hoge belading duidelijk hoger zijn dan wanneer je er alleen inzit.
(mijn verbruik is met dit Nederlandse weer nauwelijks hoger dan anders, ik heb ze ~>3bar, Ventus Evo)
Nauwelijks. Ik ben er niet bijgebleven, want ben gaan ontbijten, maar af en toe keek ik op de app en zag ik weinig verschil. En vanaf 50-60% neemt de laadsnelheid sowieso al af. Misschien zelfs wel eerder.onetime schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:57:
De laadsnelheid liep niet langzaam op?
[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 30-12-2024 20:30 ]
Dat is wel flink. Ik heb over 29k km (in op 2 weken na een jaar) gemiddeld 18.3. Ik hou wel van een sprintje op zijn tijd (of eigenlijk net wat vaker dan nodigMaat28 schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:49:
[...]
Ahh zo, gemiddeld verbruik over laatste 45.000 km is 20.3. verbruik is voor mij niet zo van belang zolang ik op 1 dag maar zonder laden mijn klanten kan bezoeken. Dat lukt ruim in de zomer en krap in de winter. Heb daarom iv80 gekozen…vorige week een diepterecord van 250km op volle accu🙃
[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 30-12-2024 20:22 ]
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.