• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-06 16:13
utbone schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:19:
[...]

Dan rij je waarschijnlijk met de Skoda navigatie? Als je een derde app gebruikt weet hij niet of je op de snelweg bent of op een 70 km weg die er net naast loopt.
Ik heb navigatie meestal niet aan staan, maar als ik een route plan dan is dat met de onboard navigatie ja. Maar zeg je nu dat mijn auto niet afremt bij rotondes, bochten en afslagen omdat ik de omboord navigatie gebruik? Dat klinkt mij echt heel vreemd in de oren. Volgens mij remt hij niet af omdat ik dat heb uitgezet. Ik krijg ook niet van die irritante icoontjes dat ik van het gas moet en dat er een rotonde aan komt.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:44
cryptapix schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:42:
[...]

Ik heb navigatie meestal niet aan staan, maar als ik een route plan dan is dat met de onboard navigatie ja. Maar zeg je nu dat mijn auto niet afremt bij rotondes, bochten en afslagen omdat ik de omboord navigatie gebruik? Dat klinkt mij echt heel vreemd in de oren. Volgens mij remt hij niet af omdat ik dat heb uitgezet. Ik krijg ook niet van die irritante icoontjes dat ik van het gas moet en dat er een rotonde aan komt.
Het ging mij er om dat TA bij het niet gebruiken van de onboard nav, dus vrolijk op de snelweg op de rem gaat als een weg parallel loop die een bocht heeft. Van de N44 naar de A44 bij Leiden is die elke keer raak. Dat stukje geef ik dus zelf gas boven op de TA snelheid.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
utbone schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:34:
[...]

Het ging mij er om dat TA bij het niet gebruiken van de onboard nav, dus vrolijk op de snelweg op de rem gaat als een weg parallel loop die een bocht heeft. Van de N44 naar de A44 bij Leiden is die elke keer raak. Dat stukje geef ik dus zelf gas boven op de TA snelheid.
Ik moet het maar eens uitproberen, maar bij de paar keer dat ik Apple of Google Maps heb gebruikt, heb ik geen problemen gehad.

Dus concreet:
TA (dat systeem dat mij tussen de lijntjes houdt) zet ik aan, ik zet via Apple CarPlay een begeleiding in Google Maps aan en dan gaat mijn auto dus gewoon random remmen bij bochten, rotondes en parallelwegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:47
cryptapix schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:46:

Dus concreet:
TA (dat systeem dat mij tussen de lijntjes houdt) zet ik aan, ik zet via Apple CarPlay een begeleiding in Google Maps aan en dan gaat mijn auto dus gewoon random remmen bij bochten, rotondes en parallelwegen?
Helemaal correct. Daarom gebruik ik de ingebouwde nav en als ik ver moet of het is druk dan gebruik ik Waze er naast op de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
cryptapix schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:46:
[...]

Ik moet het maar eens uitproberen, maar bij de paar keer dat ik Apple of Google Maps heb gebruikt, heb ik geen problemen gehad.

Dus concreet:
Skoda navigeert dus vrolijk mee op de achtergrond en dat is in het begin behoorlijk irritant. Op zich logisch gedrag als de auto niet weet waar je naar toe gaat en GPS niet zo nauwkeurig is om onderscheid te maken tussen een parallelweg die kruist en de snelweg waar op je rijdt.

[ Voor 13% gewijzigd door utbone op 13-12-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-06 17:32

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Vandaar dat ik op de A8 vanaf de A10/A5 altijd de melding krijg bocht 70 km per uur.
Navigeer met Waze over het algemeen maar dan gaat de Navi van Skoda gewoon denken dat ik op een weg ernaast zit? Welke snuggere Harry heeft dat bedacht, GPS laat toch ook bij Skoda wel duidelijk zien dat het snelweg is.

Verklaart ook de meldingen af en toe van betere route gevonden over Waze heen van de eigen Navi.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
utbone schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:42:
[...]

Skoda navigeert dus vrolijk mee op de achtergrond en dat is in het begin behoorlijk irritant. Op zich logisch gedrag als de auto niet weet waar je naar toe gaat en GPS niet zo nauwkeurig is om onderscheid te maken tussen een parallelweg die kruist en de snelweg waar op je rijdt.
Kennelijk navigeert Skoda inderdaad mee. Maar wat ik niet begrijp is dat de auto dan ingrijpt als hij (denkt dat hij) op een parallelweg rijdt of een rotonde nadert, terwijl hij niet zou ingrijpen als je daadwerkelijk op die parallelweg rijdt of rotonde nadert met de Skoda navigatie aan. Daar zit mijn totale verbazing. Het is dus niet alleen op de achtergrond mee-navigeren, het is ook nog een functie op de achtergrond aanzetten die ik uit heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
cryptapix schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:47:
[...]

Kennelijk navigeert Skoda inderdaad mee. Maar wat ik niet begrijp is dat de auto dan ingrijpt als hij (denkt dat hij) op een parallelweg rijdt of een rotonde nadert, terwijl hij niet zou ingrijpen als je daadwerkelijk op die parallelweg rijdt of rotonde nadert met de Skoda navigatie aan. Daar zit mijn totale verbazing. Het is dus niet alleen op de achtergrond mee-navigeren, het is ook nog een functie op de achtergrond aanzetten die ik uit heb staan.
Inderdaad. Zelfs als je geen route gebruikt staat navigatie altijd aan, incl. de ondersteuning voor bochten en de aanbevolen snelheid daarvan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:40
Precies deze bovenstaande discussie is waarom ik zo op zie om ooit een auto met dat verplichte piepsysteem te rijden. De auto weet gewoon nooit 100% van de tijd waar en hoe hard hij mag.
Bij ons rij ik van een 50 naar een 30km weg en dan de oprit op. Andersom staat er geen bord van 30 naar 50 en denkt de auto heel de 50 weg dat ik maar 30 mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:40
RubenSaurus schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:17:
[...]

Ik rijdt de mijne nu een goede 7 maanden, overgenomen van een collega in de lease.
Leeftijd en kilometerstand nagenoeg hetzelfde en ik sluit me echt volledig aan bij jouw bevindingen.
Het is een super fijne auto om te rijden en zit comfortabel, maar er zijn zo veel kleine dingen die beter kunnen.
De hamvraag is of dit vooral is omdat jullie beiden een vroeg model rijden en of dit niet in de tussentijd sowieso is opgelost voor modellen die het afgelopen jaar zijn uitgeleverd en die nu gebouwd worden?

Het zijn wel een hoop punten die een potentieel koper kunnen doen laten twijfelen. Ook met een leaseauto heb ik zin noch tijd om tussen de beurten door naar de dealer te moeten omdat er iedere keer weer een nieuw akkefietje de kop opsteekt voor techniek die al decennia gemeengoed is in auto's. Tankkleppen die niet openen, waar hebben we het over... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
utbone schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:51:
[...]

Inderdaad. Zelfs als je geen route gebruikt staat navigatie altijd aan, incl. de ondersteuning voor bochten en de aanbevolen snelheid daarvan.
Nee, die ondersteuning voor bochten en aanbevolen snelheid staat niet altijd aan. Die gaat kennelijk alleen aan (en wordt zelfs ingeschakeld als die ondersteuning uit stond) als je externe navigatie-software gebruikt. Mijn auto remt namelijk nooit vanzelf voor bochten of verkeersborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Currry schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:56:
Precies deze bovenstaande discussie is waarom ik zo op zie om ooit een auto met dat verplichte piepsysteem te rijden. De auto weet gewoon nooit 100% van de tijd waar en hoe hard hij mag.
Bij ons rij ik van een 50 naar een 30km weg en dan de oprit op. Andersom staat er geen bord van 30 naar 50 en denkt de auto heel de 50 weg dat ik maar 30 mag.
Ja juist om die redenen staat bij mij die ondersteuning uit. Veel te vaak klopt de snelheid op mijn display niet met hoe hard je werkelijk mag. Zowel positief als negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 18:48
Currry schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:56:
Laat staan bij werkzaamheden, daar weten ze heel goed aan het begin neer te zetten dat de snelheid omlaag moet, maar ze "vergeten" vaak genoeg om na de werkzaamheden een "einde"-bord neer te zetten.
Of als de werkzaamheden klaar zijn, de borden uberhaupt weg te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:31
Cid Highwind schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:10:
[...]

De hamvraag is of dit vooral is omdat jullie beiden een vroeg model rijden en of dit niet in de tussentijd sowieso is opgelost voor modellen die het afgelopen jaar zijn uitgeleverd en die nu gebouwd worden?

Het zijn wel een hoop punten die een potentieel koper kunnen doen laten twijfelen. Ook met een leaseauto heb ik zin noch tijd om tussen de beurten door naar de dealer te moeten omdat er iedere keer weer een nieuw akkefietje de kop opsteekt voor techniek die al decennia gemeengoed is in auto's. Tankkleppen die niet openen, waar hebben we het over... :X
Ik snap je zorg, maar in de praktijk valt het reuze mee hoor. Ik rijd een Enyaq uit de eerste batch die in NL is uitgeleverd (april ‘21) en heb welgeteld één akkefietje gehad, namelijk een vastzittende laadklep. Verder nog een paar ruitenwissers vervangen, de kapotte logos in mijn spiegel genegeerd en één onderhoudsbeurt gehad in 60.000 km. Kom daar maar eens om met de gemiddelde ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:10

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ben me een beetje aan het oriënteren, maar wat irritant dat de coupe en reguliere versie dezelfde naam hebben, dat maakt zoeken op autosites wel lastig. (Id.4 en id.5 is dan toch makkelijker)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tropator
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:41
Nu mijn Enyaq honeymoon-weken beginnen af te lopen, deel ik ook wat feedback, voornamelijk in vergelijking met mijn 2 voorbije wagens Peugeot 5008 en 508SW. En ik weet dat het echt wel details zijn, want het blijft een plezier om met de voluitgerust auto te rijden!

Wat ik mis:
  • ondanks de vele instelmogelijkheden, vind ik nog niet mijn perfecte zithouding en voel ik lange ritten toch aan mijn onderrug.
  • de zetelmassage is erg basic, bij Peugeot had je via het scherm veel meer mogelijkheden (onderrug, schoudermassage, hardheid etc)
  • het via het stuur vlot kunnen scrollen tussen mijn favoriete radiozenders. Dit kan bij Peugeot heel vlot via het stuur. Bij de Enyaq merk ik vooral dat de knopjes aan de rechterkant van het stuur amper gebruikt worden. Dat rechter scrolwieltje zou er perfect voor zijn. Nu is het zinloos, want schakelen tussen Travel assist en cruise control doe ik nooit.
  • een beetje in dezelfde categorie: kan ik echt via geen enkele knop op het stuur een telefoongesprek beëindigen ? Moet ik echt op het scherm gaan zoeken/prutsen om die kleine rode horen aan te tikken...Of heb ik de stuuroplossing nog niet gevonden...
Voor de rest is elke rit genieten, en mjin range anxiety begint al behoorlijk te minderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 12:43
tropator schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:08:
Nu mijn Enyaq honeymoon-weken beginnen af te lopen, deel ik ook wat feedback, voornamelijk in vergelijking met mijn 2 voorbije wagens Peugeot 5008 en 508SW. En ik weet dat het echt wel details zijn, want het blijft een plezier om met de voluitgerust auto te rijden!

Wat ik mis:
  • ondanks de vele instelmogelijkheden, vind ik nog niet mijn perfecte zithouding en voel ik lange ritten toch aan mijn onderrug.
  • de zetelmassage is erg basic, bij Peugeot had je via het scherm veel meer mogelijkheden (onderrug, schoudermassage, hardheid etc)
  • het via het stuur vlot kunnen scrollen tussen mijn favoriete radiozenders. Dit kan bij Peugeot heel vlot via het stuur. Bij de Enyaq merk ik vooral dat de knopjes aan de rechterkant van het stuur amper gebruikt worden. Dat rechter scrolwieltje zou er perfect voor zijn. Nu is het zinloos, want schakelen tussen Travel assist en cruise control doe ik nooit.
  • een beetje in dezelfde categorie: kan ik echt via geen enkele knop op het stuur een telefoongesprek beëindigen ? Moet ik echt op het scherm gaan zoeken/prutsen om die kleine rode horen aan te tikken...Of heb ik de stuuroplossing nog niet gevonden...
Voor de rest is elke rit genieten, en mjin range anxiety begint al behoorlijk te minderen :+
Wat ‘ophangen’ betreft. Dat kan met het scrollwiel aan de rechterkant indrukken toch? (Net als opnemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jas99
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 18:58
Werkt dat ophangen / opnemen ook als je Apple CarPlay gebruikt?

Ik loop daar ook wel even mee te hannesen namelijk.

En in aanvulling op jou @tropator : ik mis een handig bereikbaar plekje voor m’n zonnebril, nu rammelt dat in vakje waar ook wel eens andere dingen in liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tropator
Martinique schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:20:
[...]

Wat ‘ophangen’ betreft. Dat kan met het scrollwiel aan de rechterkant indrukken toch? (Net als opnemen.)
Dan moet ik dat zeker nog eens proberen, bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tropator
Jas99 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:52:

En in aanvulling op jou @tropator : ik mis een handig bereikbaar plekje voor m’n zonnebril, nu rammelt dat in vakje waar ook wel eens andere dingen in liggen.
Haha, dié had ik nog vergeten! In de middenbak onder de armleuning onderaan ligt ie wel niet-rammelend, maar heel gedoe om die snel te nemen, dus tips hierrond ook nog welkom inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Mad-Matt schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:46:
Ben me een beetje aan het oriënteren, maar wat irritant dat de coupe en reguliere versie dezelfde naam hebben, dat maakt zoeken op autosites wel lastig. (Id.4 en id.5 is dan toch makkelijker)
https://www.gaspedaal.nl/...q-iv?trefw=Coupe&srt=df-a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:31
Jas99 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:52:

Als je via CarPlay belt, werkt dat volgens mij niet. Ik gebruik altijd het scherm om op te nemen/op te hangen.

Zonnebril ligt in het vakje naast de draadloze oplaadplek. Rubber matje toch? Rammelt niks. Die oplader gebruik ik trouwens niet, dus ruimte zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:10

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Klopt, maar merk dat je ze dan toch niet allemaal hebt. Maar voor de grote zoektocht is dit wel een goede

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Binnenkort gaan wij langs een dealer voor een nieuwe auto.
Nu vragen wij ons af wat haalbaar is qua onderhandeling.
Het gaat om een voorraad Sportline met bussiness pakket, redelijk uitgebreid dus.
Een aantal jaren geleden kwam ik nog percentages van 5-7% die eraf zouden kunnen.

Wat is in deze tijd nog realistisch/haalbaar?

Het positieve is natuurlijk dat ze het liefst de voorraad voor het eind van het jaar eruit willen hebben + er komt volgend jaar een nieuwe Enyaq uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:10

rammes

koekebakker 1e klas

elektriekert schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:37:
Het gaat om een voorraad Sportline met bussiness pakket, redelijk uitgebreid dus.
Een aantal jaren geleden kwam ik nog percentages van 5-7% die eraf zouden kunnen.

Het positieve is natuurlijk dat ze het liefst de voorraad voor het eind van het jaar eruit willen hebben + er komt volgend jaar een nieuwe Enyaq uit.
geen onderhandelingsruimte.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
rammes schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:53:
[...]

geen onderhandelingsruimte.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat je op zo’n bedrag niet iets kan onderhandelen, wellicht heb ik het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik had geen inruil en heb allerlei "opties" die ze standaard deden gezegd dat ik die niet wilde.
Ik weet niet meer hoeveel ze vroegen, maar ik heb het daarna nog iets naar beneden kunnen afronden.
En veel van die (kleine) opties hebben ze toch gedaan. Voorraad exemplaar.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 15-12-2024 01:49 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanhetwerk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04:58
elektriekert schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:37:

Weinig tot geen korting mogelijk. Waarschijnlijk is het maximaal haalbare 3% korting. De korting van 5-7% aantal jaren geleden is niet altijd meer haalbaar. Geen idee wat de andere tweakers ervan vinden maar dit is mijn ervaring.
Ps: alvast veel plezier met het uitzoeken van jullie nieuwe auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
Ik denk ook niet meer zo standaard als vroeger, toen leek het ingecalculeerd. Nu moet je geluk hebben als ze een model graag kwijt zijn. Einde jaar doet tegenwoordig ook minder, model eruit voor een nieuwe meer. Maar iets moet altijd lukken, setje winterbanden misschien of een trekhaak als die er nog niet op zit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-06 23:40
https://www.tubantia.nl/a...ktrische-autos~a9560636c/

Trappen met die EV jongens👍😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Bedankt voor jullie antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 11:54
na ruim 4,5 jaar moet ik een nieuwe auto uitzoeken, huidige auto een Skoda Kodiaq Sportline (2020), zeer tevreden mee, nog nooit een probleem mee gehad. geweldige stoelen. staat nu op 110dk.

Nu aan het orrienteren voor de Enyaq 85 sportline, nadeel deze auto is nauwelijk bij de dealer beschibaar als demo... Heb in de Coupe gezet en dat glazendak is wel erg mooi, dat het wel lastig maakt. De niet coupe leek mij praktischer, maar zoals ik in dit forum lees gaat het maar om 17liter verschil tot de hoedenplank.

Klopt het dat de Enyaq erg stug is en dat de SuperNova 21inch velgen af te raden zijn?
Mijn keuze zou zijn de Enyaq 85 Sportline met Business Upgrade Plus pakket, trekhaak en mogelijk SuperNova 21 inch velgen. Iemand nog advies of weet welke dealer een 85 demo heeft?

Maar ben ook nog bezig met alternatieven als:
Skoda Kodiaq Sportline PHEV
Audi Q4 e-tron Quattro Advanced Edition (wat bij skoda standaard is moet je bij audi alles selecteren)
Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
mvank schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:13:
Klopt het dat de Enyaq erg stug is en dat de SuperNova 21inch velgen af te raden zijn?
Dat is niet mijn ervaring. Kan prima eronder. Aanrader zelfs wat mij betreft 8)

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 15-12-2024 20:31 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jas99
Mijn keuze zou zijn de Enyaq 85 Sportline met Business Upgrade Plus pakket, trekhaak en mogelijk SuperNova 21 inch velgen. Iemand nog advies of weet welke dealer een 85 demo heeft?
Mooie combi zo! Ik heb zitten twijfelen over die velgen, of het schuif-kanteldak op de Sportline. Uiteindelijk voor het dak gegaan en nog geen moment spijt van gehad.

Qua demo: wij hebben toentertijd in een Enyaq RS gereden om vooral het vermogen te ervaren (16pk meer ten opzichte van de 85)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Jas99 schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:46:
[...]

Mooie combi zo! Ik heb zitten twijfelen over die velgen, of het schuif-kanteldak op de Sportline. Uiteindelijk voor het dak gegaan en nog geen moment spijt van gehad.

Qua demo: wij hebben toentertijd in een Enyaq RS gereden om vooral het vermogen te ervaren (16pk meer ten opzichte van de 85)
En 4x4 toch? Was het heel anders rijden dan een 85?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1976Erik
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-05 13:18
1976Erik schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:52:
[...]

Bij mij (enyaq 85 business) gaan ze volgende week datzelfde 'iets' vervangen om dit probleem te verhelpen. Ik zal het resultaat laten weten.
Helaas net bericht van de dealer dat de unit nog niet binnen is en dat het het dit jaar niet meer gaat worden. Nog een tijdje doorrijden als gastgebruiker dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:03
na ruim 4,5 jaar moet ik een nieuwe auto uitzoeken, huidige auto een Skoda Kodiaq Sportline (2020), zeer tevreden mee, nog nooit een probleem mee gehad. geweldige stoelen. staat nu op 110dk.

Nu aan het orrienteren voor de Enyaq 85 sportline, nadeel deze auto is nauwelijk bij de dealer beschibaar als demo... Heb in de Coupe gezet en dat glazendak is wel erg mooi, dat het wel lastig maakt. De niet coupe leek mij praktischer, maar zoals ik in dit forum lees gaat het maar om 17liter verschil tot de hoedenplank.

Maar ben ook nog bezig met alternatieven als:
Skoda Kodiaq Sportline PHEV
Audi Q4 e-tron Quattro Advanced Edition (wat bij skoda standaard is moet je bij audi alles selecteren)
Tesla Model Y
De Enyaq is inderdaad stug.
Let op dat die 17 liter verschil inderdaad tot de hoedenplank is. En juist daarboven heeft de niet Coupe veel extra ruimte. Wel dus alleen nuttig als je het echt nodig hebt, vakantierit bv.

Ik zou de e-Tron niet aanraden, dat komt dan vooral omdat die echt heel onzuinig is in vergelijking met je andere opties. En als je least is de prijs van de brandstof misschien niet belangrijk, maar je zult hem een stuk vaker moeten inpluggen. En ik vind de hoeveelheid high gloss in de eTron niet echt premium overkomen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVl
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 09:03
cryptapix schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:20:
[...]
Je mist vooral veel ruimte vanaf de hoedenplank tot het dak, maar hoe vaak heb je die nodig?
Iedere keer dat we een groot hoekig object willen vervoeren, zoals een kastje, een stoel,... Komt in dit gezin nogal eens voor ;)

PS ik heb mijn 20 inch VEGA wielen voor de standaard 19 inch Proteus wielen ingeruild. Optisch was het even wennen, maar de eerste kilometers ervaarde ik meteen al als dermate relaxt, dat ik de 19 inch wielen ook voor de zomer aanhoudt. Minder rolgeluid en minder 'bonkig'. Ik rijd toch nooit harder dan 130 en heb nog altijd voldoende grip in de bochten, dus ik mis die extra scherpte van grotere velgen echt niet. Overigens rijd ik iv80 zonder breedset, maar gewoon 235/55 R19 voor en achter.

[ Voor 41% gewijzigd door MrVl op 16-12-2024 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:33
Hier ook al 2 jaar de Supernova 21inch velgen en rijd prima. Persoonlijk vind ik het ook de mooiste velgen en passen perfect onder zo'n grote auto als de Enyaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 11:54
bedankt voor de reacties!

De supernova 21inch vind ik ook het mooist, maar comfort is ook erg belangrijk! Comfort ervaart iedereen op zijn eigen manier. Ik moet dus een proefrit te gaan maken om het zelf kunnen maken. Ik ga snel maar even rond bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:26

Aldmar

Niks...

Senaxx schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:48:
[...]

Hier ook al 2 jaar de Supernova 21inch velgen en rijd prima. Persoonlijk vind ik het ook de mooiste velgen en passen perfect onder zo'n grote auto als de Enyaq.
Mee eens! Ik heb de zwarte variant :9~

Alleen wat ik wel merk in deze koude/natte periode is dat bij scherpe bochten met name inparkeren (en dus maximale stuurslag) de voorbanden een apart geluid maken. Alsof de banden over de weg glijden. Maar dan niet glijden maar meer stuiteren, (ik weet het juiste woord even niet :P)

Kan geen kwaad, maar de eerste keer hoor kijk je wel even raar. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
MrVl schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:45:
[...] Iedere keer dat we een groot hoekig object willen vervoeren, zoals een kastje, een stoel,... Komt in dit gezin nogal eens voor ;)

PS ik heb mijn 20 inch VEGA wielen voor de standaard 19 inch Proteus wielen ingeruild. Optisch was het even wennen, maar de eerste kilometers ervaarde ik meteen al als dermate relaxt, dat ik de 19 inch wielen ook voor de zomer aanhoudt. Minder rolgeluid en minder 'bonkig'. Ik rijd toch nooit harder dan 130 en heb nog altijd voldoende grip in de bochten, dus ik mis die extra scherpte van grotere velgen echt niet. Overigens rijd ik iv80 zonder breedset, maar gewoon 235/55 R19 voor en achter.
Ah, dat soort overwegingen had ik ook om voor de Enyaq te kiezen.

Ik heb een goedkoop origineel 19" Enyaq setje gescoord en ben blij met deze "review", ik ga ze pas na de winter proberen want mijn 20" VEGA Antraciet breed set hebben nu nog ruim meer profiel. Die hou ik nu maar even als "winter" set.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
MrVl schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:45:
[...]

Iedere keer dat we een groot hoekig object willen vervoeren, zoals een kastje, een stoel,... Komt in dit gezin nogal eens voor ;)

Die breedset ligt niet voor niets onder de IV80 toch? (Vanwege hoger gewicht tov IV60)….krijg je hier geen aansprakelheid issues mee igv mankementen….of erger een ongeluk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Maat28 Voor zover ik weet is draagvermogen een eigenschap van de band. Ik heb (net gekeken) 100T voor en 101T achter. Even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
onetime schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:27:
@Maat28 Voor zover ik weet is draagvermogen een eigenschap van de band. Ik heb (net gekeken) 100T voor en 101T achter. Even opzoeken.
Dus jouw conclusie is dat ze gewoon voor de leuk bij de 80 achter bredere banden hebben gelegd dan bij de 60? Lijkt mij echt wel een (veiligheids)reden te hebben. Al kan ik me wel voorstellen dat de load-index die je noemt een rol speelt. 100-101 scheelt 25kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Kodess schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:45:
[...]

De Enyaq is inderdaad stug.
Let op dat die 17 liter verschil inderdaad tot de hoedenplank is. En juist daarboven heeft de niet Coupe veel extra ruimte. Wel dus alleen nuttig als je het echt nodig hebt, vakantierit bv.

Ik zou de e-Tron niet aanraden, dat komt dan vooral omdat die echt heel onzuinig is in vergelijking met je andere opties. En als je least is de prijs van de brandstof misschien niet belangrijk, maar je zult hem een stuk vaker moeten inpluggen. En ik vind de hoeveelheid high gloss in de eTron niet echt premium overkomen.
Ik weet niet anders dan dat de Audi Q4 e-tron waar @mvank het over heeft technisch (vrijwel) helemaal gelijk is aan de Enyaq en ID.4 en ID.5. Verbruik zou ook niet significant moeten verschillen. Maar je bedoelt waarschijnlijk de Audi E-tron, die verbruikt(e) echt veel meer idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
cryptapix schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:30:
[...]

Dus jouw conclusie is dat ze gewoon voor de leuk bij de 80 achter bredere banden hebben gelegd dan bij de 6? Lijkt mij echt wel een (veiligheids)reden te hebben.
Dat lijkt mij toch ook…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davege
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-05 16:15
1976Erik schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:43:
[...]

Helaas net bericht van de dealer dat de unit nog niet binnen is en dat het het dit jaar niet meer gaat worden. Nog een tijdje doorrijden als gastgebruiker dus.
Dat is spijtig nieuws. Hopelijk wel snel beschikbaar dan... (ook voor mij, afspraak op 8 januari ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@cryptapix Eigenlijk wel, voor het sportieve uiterlijk. 100 -> 800kg 101 -> 825kg.

Hoe kies ik banden met de juiste loadindex? :

"De keuze voor banden met de geschikte loadindex gebeurt op basis van het gewicht van het voertuig. Wanneer je het totale gewicht van de auto door 4 deelt, dan is de uitkomst van deze deling de loadindex per band. Zo weet je wat voor jouw auto de juiste loadindex is en welke banden je moet kiezen."

"Banden met een hogere draagvermogenindex zijn duurder en kunnen eventueel een hoger brandstofverbruik veroorzaken. Het rijden ermee brengt echter ook voordelen met zich mee, zoals een nauwkeurigere rijstijl, verhoogde stabiliteit bij tegenwind en een betere controle in de bocht. Niettemin kan deze verandering van de rij-eigenschappen vreemd aanvoelen. Vooral autobestuurders die voorkeur geven aan een sportieve rijstijl kiezen graag voor banden met een hogere loadindex."

Snelheidsindex Snelheid, <=km/u
Q160
R170
S180
T190
U200
H210
VR210
V240
Z,ZR>240
W270
Y300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
onetime schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 02:00:
@cryptapix Eigenlijk wel, voor het sportieve uiterlijk. 100 -> 800kg 101 -> 825kg.

"De keuze voor banden met de geschikte loadindex gebeurt op basis van het gewicht van het voertuig. Wanneer je het totale gewicht van de auto door 4 deelt, dan is de uitkomst van deze deling de loadindex per band. Zo weet je wat voor jouw auto de juiste loadindex is en welke banden je moet kiezen."

"Banden met een hogere draagvermogenindex zijn duurder en kunnen eventueel een hoger brandstofverbruik veroorzaken. Het rijden ermee brengt echter ook voordelen met zich mee, zoals een nauwkeurigere rijstijl, verhoogde stabiliteit bij tegenwind en een betere controle in de bocht. Niettemin kan deze verandering van de rij-eigenschappen vreemd aanvoelen. Vooral autobestuurders die voorkeur geven aan een sportieve rijstijl kiezen graag voor banden met een hogere loadindex."

Q160
R170
S180
T190
U200
H210
VR210
V240
Z,ZR>240
W270
Y300
Is het niet heel erg kort door de bocht om de veiligheid volledig te baseren op het draagvermogen van een band? Bredere banden hebben vast wel meer andere eigenschappen; bijvoorbeeld meer grip, meer afwatering, kortere remweg. Zie bijvoorbeeld https://www.jdbandenvelge...banden-kiezen-of-juist-n/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
onetime schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 02:00:

Q160
R170
S180
T190
U200
H210
VR210
V240
Z,ZR>240
W270
Y300
Dat is het verhaal. Je stuurt alleen de tabel met de speedrating. Die heeft niets te maken met de loadindex. Er zijn namelijk allerlei combinaties mogelijk. En juist de loadindex, in combinatie met wegligging, is de reden dat Skoda ervoor heeft gekozen om op de 80 een breedset te monteren volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

eerste informatie nieuwe Enyaq.

https://www.skoda.nl/nieu...source=Ad_Hoc&utm_content

"Naar verwachting worden de nieuwe Enyaq-modellen begin januari 2025 gepresenteerd."

[ Voor 15% gewijzigd door rammes op 17-12-2024 11:11 ]

Ik zou het doen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2EWeGvKAv7aMOeyiuyXC89lxqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDh58SEB58U3cfsSXDhVgCKG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lymiUUzO0JQby7XJZ-09YfKuh-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wky20M8o5pGK4hF0RstbEE5T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwoH0fQT1vww1IihFKyMCMGjfNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMCEaEqcFu0yiuSw8R44DzgY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Vandaag en proefrit gaan maken met een demo Enyaq Sportline met de 21" velgen.

Ik vind het een fantastische auto en hij rijdt heerlijk.
Betreft een voorraad model, trekhaak kon gemonteerd worden, echter wordt de code "waarschijnlijk" pas vrijgegeven(of bereikbaar gemaakt) in het eerste kwartaal van 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Vandaag achter een stuur ineens een 'lampje' dat aanging. Waarom vermeld de auto accu percentages en het verbruik in kw? Hoe handig als je beide in kw weergeeft, het batterijtje geeft wel een idee hoe vol/leeg hij is, niet anders dan een brandstof auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Currry schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:00:
Vandaag achter een stuur ineens een 'lampje' dat aanging. Waarom vermeld de auto accu percentages en het verbruik in kw? Hoe handig als je beide in kw weergeeft, het batterijtje geeft wel een idee hoe vol/leeg hij is, niet anders dan een brandstof auto.
Waarom zou ik willen weten hoeveel kW mijn accu nog is? Dan kan ik zelf gaan berekenen hoeveel km ik nog kan? Je kunt toch gewoon zien hoeveel kilometer je nog kunt met je accu? Ik vind een percentage wel duidelijk, net zoals bij een brandstofauto; daar zie je aan het metertje ook hoeveel liter er nog in de tank zit tov vol (dus een percentage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Met bv 20kw over en een verbruik van 20kw/100km is dat toch veel makkelijker 'omrekenen'? En dat metertje van een brandstofauto is gewoon het batterijtje.. Dat percentage zie bij een brandstof auto toch ook niet naast het metertje?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3Yn3Pfy1t6sMel8-UpIY-J7dDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/954Eo8703HL4IFMAvnas5ayG.jpg?f=fotoalbum_large

Deze wou ik toch even delen …
Vanmorgen 186KM gereden mwt de IV60, voornamelijk 100km/h snelweg (climate op 20 graden). Gemiddeld 16.3kWh/100km en nog een range van 161KM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:31
rammes schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:10:
eerste informatie nieuwe Enyaq.

https://www.skoda.nl/nieu...source=Ad_Hoc&utm_content

"Naar verwachting worden de nieuwe Enyaq-modellen begin januari 2025 gepresenteerd."
Lijkt wel of die wielen steeds groter worden!
Hopelijk valt de prijs mee _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Currry schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:38:
Met bv 20kw over en een verbruik van 20kw/100km is dat toch veel makkelijker 'omrekenen'? En dat metertje van een brandstofauto is gewoon het batterijtje.. Dat percentage zie bij een brandstof auto toch ook niet naast het metertje?
Ik snap je punt echt niet. Wat wil je nou berekenen? Met 20kW over en een verbruik van 20kW/100km kun je 100km; maar die 100km staat toch al aangegeven als resterend bereik?

En dat metertje in de auto is een heel stuk beter af te lezen dat dat hele kleine batterijtje; vandaar een percentage erbij,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 18:48
cryptapix schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:54:
[...]

Ik snap je punt echt niet. Wat wil je nou berekenen? Met 20kW over en een verbruik van 20kW/100km kun je 100km; maar die 100km staat toch al aangegeven als resterend bereik?

En dat metertje in de auto is een heel stuk beter af te lezen dat dat hele kleine batterijtje; vandaar een percentage erbij,
Precies dat wil ik net aangeven, zo'n ienemienie batterijtje kun je toch niet goed aflezen hoeveel er nog in zit.
Doe mij maar een percentage, veel duidelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
cryptapix schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 06:56:
[...] Is het niet heel erg kort door de bocht om de veiligheid volledig te baseren op het draagvermogen van een band? Bredere banden hebben vast wel meer andere eigenschappen; bijvoorbeeld meer grip, meer afwatering, kortere remweg. Zie bijvoorbeeld https://www.jdbandenvelge...banden-kiezen-of-juist-n/
Ja, kleine verschillen, maar uit je eigen link:
Samenvattend mag je concluderen dat brede banden zowel voordelen als nadelen bieden. Wil je betere wegprestaties onder droge weersomstandigheden en hou je van de stoere look? Dan zijn brede banden en velgen helemaal voor jou. Rij je het liefst zo zuinig mogelijk en hou je niet van lawaai en schokken tijdens het rijden? Dan sla je brede wielen liever over.
Nee, ik ga hem niet op 185/55 R15 zetten. Gewoon een maat die Skoda zelf ook levert.
Sterker nog, een originele gewone Enyaq set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
BGFG schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:24:
[...] Dat is het verhaal. Je stuurt alleen de tabel met de speedrating. Die heeft niets te maken met de loadindex. Er zijn namelijk allerlei combinaties mogelijk. En juist de loadindex, in combinatie met wegligging, is de reden dat Skoda ervoor heeft gekozen om op de 80 een breedset te monteren volgens mij.
Nee, de speedrating tabel is klein genoeg om te plaatsen, de LINK naar de loadindex tabel staat er gewoon, met de volgens mij belangrijke stukjes tekst die erbij staan wel overgenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinique
Currry schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:00:
Hoe handig zou het zijn in een benzineauto dat je het resterend aantal liters zou kunnen zien. Dan kun je aan de hand van je verbruik berekenen hoeveel kilometer je nog kunt rijden! :P
Je haalt wel kW en kWh door elkaar wat het niet echt leesbaar maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
Misschien is het ook minder handig dan ik dacht. Het is meer dat als ik zie staan 61% en 200km rijbereik en een gemiddelde van 20kwh waarbij ik weet dat hij nog gaat dalen of stijgen het sneller inschatten is. Misschien is het ook een stuk vertrouwen in het ingeschatte rijbereik waar ik soms twijfels bij heb.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Jullie denken te moeilijk, ik hanteer al sinds ik de Enyaq heb het volgende, als de accu bijna leeg is laden, verder kijk ik er niet naar om.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
Currry schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:00:
Misschien is het ook minder handig dan ik dacht. Het is meer dat als ik zie staan 61% en 200km rijbereik en een gemiddelde van 20kwh waarbij ik weet dat hij nog gaat dalen of stijgen het sneller inschatten is. Misschien is het ook een stuk vertrouwen in het ingeschatte rijbereik waar ik soms twijfels bij heb.
Zelf kijk ik alleen maar naar de resterende range, zeker bij lange ritten. Navi zegt nog 150km tot volgende laadstop, range zegt 200km resterend; trappen maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik rij niet dagelijks de accu leeg; wel probeer ik de accu altijd op 80% te houden. <75%? Thuis laden met 2kW.
Een langere rit? Op locatie gratis laden of voor maximaal de Tesla prijs, anders / aanvullend langs de Tesla supercharger voor €0,34 / kWh. Meer betaal ik alleen in het buitenland als het niet anders kan.
In Spanje voor het 2e jaar gratis bij Iberdrola geladen. (Petromiralles is niet meer gratis)

Elektrisch rijden nu duurder dan benzine? Niet als je oplet waar je laad. (en niet heel weinig rijdt.) Ik ben van 5k km benzine naar 20k km elektrisch gegaan. De benzine auto van mijn vriendin rijdt niet veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Martinique schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:16:
[...]

Zelf kijk ik alleen maar naar de resterende range, zeker bij lange ritten. Navi zegt nog 150km tot volgende laadstop, range zegt 200km resterend; trappen maar!
En dan kom je plots bergachtig gebied tegen, of begint het gewoon goed te stijgen en dalen, en smelt die range weg als sneeuw voor de zon.
Oke, toegegeven, da’s enkel iets wat vooral in het buitenland voorkomt, maar toch. Heb me er afgelopen zomer wel aan mispakt.

Ik kijk eerder enkel naar het percentage. Doe ik met m’n smartphone ook :D
Maar eigenlijk: boeien. Is ie leeg laad ik ‘m op, anders gaan met die banaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
onetime schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:34:
[...]

Ja, kleine verschillen, maar uit je eigen link:

[...]

Nee, ik ga hem niet op 185/55 R15 zetten. Gewoon een maat die Skoda zelf ook levert.
Sterker nog, een originele gewone Enyaq set.
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Als je er zelf voor kiest om er een breedset op te leggen, doe je dat voor looks en wellicht kleine verschillen. De auto is immers al veilig op smalle banden. In dit geval kies niet jij, maar Skoda voor een breedset. Ik geloof niet dat enkel voor looks is; veiligheid speelt hier mijns inziens zeker een rol in.

Dat het een originele Enyaq set is, is niet relevant. Het is een set van een andere auto (namelijk een 60) en niet een originele set van de 80. Die 60 kan volgens Skoda prima af met die set. De grote vraag is, is de wegligging en grip van de 80 daarmee ook goed, of zou Skoda om die aspecten wellicht toch voor die breedset hebben gekozen…

[ Voor 10% gewijzigd door cryptapix op 17-12-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampieL
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-04 19:29
Goeieavond allemaal, ik ben sinds 2 weken eigenaar van de Skoda Enyaq 85.

Ben nog alles aan het ontdekken, net als thuisladen voor het eerst.
Deze week werd een 3-fase omvormer geplaatst ( 3* 230V delta net).

Jammer genoeg kon de Skoda hiermee niet geladen worden en moest ik L2 en L3 loskoppelen. Is dit een gekend "euvel", of is er een work-around voor?

Alvast bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

SampieL schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:19:
Goeieavond allemaal, ik ben sinds 2 weken eigenaar van de Skoda Enyaq 85.

Ben nog alles aan het ontdekken, net als thuisladen voor het eerst.
Deze week werd een 3-fase omvormer geplaatst ( 3* 230V delta net).

Jammer genoeg kon de Skoda hiermee niet geladen worden en moest ik L2 en L3 loskoppelen. Is dit een gekend "euvel", of is er een work-around voor?

Alvast bedankt voor de info!
de Enyaq kan drie-fasen laden, welke paal enzo daar moet je even in een ander topic kijken

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampieL
rammes schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:25:
[...]

de Enyaq kan drie-fasen laden, welke paal enzo daar moet je even in een ander topic kijken
Bedankt voor de snelle reactie 3-fasen laden is inderdaad niet het probleem.

In dit geval gaat het over een 3fase Delta net (zonder N).

Volgens de installateur kunnen mijn collega's hun wagens hier wel mee overweg, maar dit zijn allemaal 60 of 80 Enyaqs. Die van mij is de 85 en vroeg me dus af als dit bij andere 85 eigenaars ook een probleem is. En of ze er dan een oplossing voor gevonden hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@SampieL Omvormer? Zonnepanelen dus? Of bedoel je gewoon je wall-box / laadpaal? Heb je wel 3 fase?
De wall-box die ik zelf eerst op 1 fase probeerde weigerde dat, maar op 3 fase geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampieL
Smappee 3 fase wallbox.
Die is geconfigureerd volgens het 3 fase Delta net, maar opstarten van het laden wilde "niet".

Ik kreeg "- 1km per uur" te zien en na een paar minuten de melding "auto kon niet volledig geladen worden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@SampieL België? Komt dacht ik in NL niet meer voor. Je hebt dan dus 230V tussen de fases?
Dan is de spanning tussen de fases en Null te laag. In de buurt van 160V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampieL
Klopt, in België inderdaad.

En je uitleg lijkt aannemelijk.

Wat ik raar vond, is dat het let de 60 & 80 wel kon volgens de plaatser. Vandaar dat ik even jullie mening/ervaringen hierover wilde horen...

Momenteel dus terug op 3,7kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:18
Volgens mij is er geen Nederlandse netbeheerder die een driefase Delta aansluiting aanbied maar altijd driefase met nul (of enkelfase met nul).
De meeste forumgenoten zullen dan ook geen ervaring hebben, mogelijk een Belgische Enyaq gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@SampieL Heb je al geprobeerd om op 2 fases te laden met de derde als Null? 7kW.

edit: MEET wel de spanningen die je dan krijgt...!!!

[ Voor 25% gewijzigd door onetime op 17-12-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4damager
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-06 21:06
Hallo,

Ik heb een dashcam hardwired geinstalleerd, de pinnen van de clips voor de A-pillaar buigen om bij het uithalen (as designed om de trim op zijn plaats te houden bij airbag deployment).

Op deze screenshot van filmpje op youtube/WieGehtEigentlich zie je de clips die gebogen zijn bij het demonteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJQSKlpuetTGA1KF9H0OkzHUEyU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C0aySXJ1NDjqfcgHL4eujuVr.png?f=user_large

Op deze foto van totalparts.eu zie je dat de sloper ook moeite had, de pinnen zijn hier grotendeels afgebroken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVC18q-Yv2AbRVqoTdSWNkD0uuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3zG7E261cIAWeoje5RnIZ93X.png?f=fotoalbum_large

Ik zou graag de originele clips terugvinden en monteren, gezien deze clips eigenlijk niet bedoeld zijn om meerdere keren te gebruiken.

De meeste online bronnen tonen net iets andere clips, heeft er iemand een partnummer voor de correcte clips, of link naar verkoper? Ebay heeft bvb een listing die qua benaming correct is maar de foto komt niet overeen.

PS: bij het plaatsen van de camera is uiteraard rekening gehouden met de airbag. En buiten die onmogelijke clips is het heel erg doenbaar om te monteren.

• water_escape
  • Laatst online: 06-06 11:10
Om deze reden heb ik die pins niet geheel los gemaakt. De kabel is zo al goed weg te werken zonder iets te demonteren. Ik heb front en back camera, dus ook kabel helemaal naar achteren.

Denk dat je het beste bij de dealer even kan vragen.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jas99
Hi all,

Gisteren reed ik met mijn Enyaq over wat donkere achterwegen in de Achterhoek. Het is mij op de snelweg al eens opgevallen, maar nu helemaal: wat staan die koplampen laag afgesteld. Het gaat bij mij om die matrix LED lampen, dus heb die grootlicht assistent ook.

Maar er zijn momenten dat je die even niet aan hebt en dan is het zicht wel heel erg weinig. Iemand die dit herkent voor de matrix LED lampen? Bij het wegrijden zie ik de lichtstraal even op en neer gaan, dus het lijkt alsof het mechanisme gewoon werkt maar dat de automatische afstelling nogal kortbij de auto is?

Bij eerdere discussies over de hoogte dacht ik te begrijpen dat het ging om de niet-matrix led lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
@Jas99 dezelfde klacht is er voor matrix lampen. Maar er is niks aan te doen zover ik weet.

Water-Escape

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-06 21:09
water_escape schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:43:
@Jas99 dezelfde klacht is er voor matrix lampen. Maar er is niks aan te doen zover ik weet.
Ik vind de matrix lampen juist geweldig qua licht, en ik heb het idee dat ze juist aan de hoge kant afgesteld staan.
Hiervoor hadden we een Polo die handmatig door de garage juist altijd heel laag werd afgesteld, waarschijnlijk door wettelijke bepalingen.

De verbetering is voor ons enorm. Maar misschien verschilt het dus tussen auto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
water_escape schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:43:
Ik volg dit topic nu al een tijdje maar dit is voor het eerst dat ik lees over te lage afstelling van de matrix LED lampen hoor? Of heb ik wat gemist?

De klachten gaan altijd over de standaard (LED) koplampen bij mijn weten.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• water_escape
JanHenk schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:53:
[...]

Ik volg dit topic nu al een tijdje maar dit is voor het eerst dat ik lees over te lage afstelling van de matrix LED lampen hoor? Of heb ik wat gemist?

Oeh dat kan hier zijn geweest maar ook op de nederlandse of internationale facebook/fora.

Water-Escape

• Martinique
[...]

Ja ik lees het ook voor het eerst in combinatie met matrix.
@Jas99 zie je de bundel tijden het ‘starten’ naar beneden gaan en daarna terug omhoog?

• onetime
  • Niet online
Na installatie van een sier/bescherm strip waren mijn projectie logo's eind vorige week ook niet meer in orde.
Als het goed is worden die morgen bij de servicebeurt herstelt.

Toen ik het probleem meldde werd ontkent dat oververhitting (door lang de deur open) de oorzaak zou kunnen zijn. Vocht werd als de oorzaak gegeven. Eerst afwachten of het inderdaad onder garantie word herstelt.

edit: (in 2022, de dag voor kerst, een serieus kerst kado aan mezelf gegeven; dat was de aflever datum.)

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 19-12-2024 18:41 ]

• Currry
onetime schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:39:
Na installatie van een sier/bescherm strip waren mijn projectie logo's eind vorige week ook niet meer in orde.
Als het goed is worden die morgen bij de servicebeurt herstelt.

Toen ik het probleem meldde werd ontkent dat oververhitting (door lang de deur open) de oorzaak zou kunnen zijn. Vocht werd als de oorzaak gegeven. Eerst afwachten of het inderdaad onder garantie word herstelt.

edit: (in 2022, de dag voor kerst, een serieus kerst kado aan mezelf gegeven; dat was de aflever datum.)
Als je in de gelegenheid bent, ik ben wel nieuwsgierig of je ook een lensje weg kunt halen voor alleen een lichtje? Dat logo vind ik persoonlijk niet zo nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:03
Eergisteren waren mijn puddlelights nog scherp. Wel met wat vlekjes, maar wel scherp.
Na de regen van gisteren is het een grote waas. Ik denk dat het komt door vocht :P

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:33
Kodess schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:09:
Eergisteren waren mijn puddlelights nog scherp. Wel met wat vlekjes, maar wel scherp.
Na de regen van gisteren is het een grote waas. Ik denk dat het komt door vocht :P
En de vocht tast dan die projectie plaatjes aan? Of blijft er vocht in staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik zit "te wachten", ze zijn met een grote software update bezig, er zat nog 3.1 op volgens de app.
De projectie logo's komen met de middag bestelling hierheen en worden vervangen. Ik mag er hier helaas niet bij zijn, is me eerder elders wel gelukt, maar anders is de service beurt niet op tijd en pas in februari...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
[...]

Ja gaat over de standaard led idd. Ik heb de led en ze staan al een tijdje vast op de laagste stand….bloedirritant. Kon dit manueel omhoog gezet worden? Door mezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Maat28 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:14:
[...]

Ja gaat over de standaard led idd. Ik heb de led en ze staan al een tijdje vast op de laagste stand….bloedirritant. Kon dit manueel omhoog gezet worden? Door mezelf?…..even een klikje erbij zoals verstappen op de voorvleugel?😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jas99
Martinique schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:25:
[...]

Ja ik lees het ook voor het eerst in combinatie met matrix.
@Jas99 zie je de bundel tijden het ‘starten’ naar beneden gaan en daarna terug omhoog?
Ja, ik zie ze even omhoog en omlaag gaan ja. Daar leid ik uit af dat de onderdelen die zouden moeten bewegen ook kunnen bewegen, maar op eoa manier denkt de auto dat het een goed idee is om de lampen heel laag te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Zo. De eerste stap van de update is een keer vastgelopen maar zit er nu op. In de app staat nog steeds 3.1.
De tweede stap moet via een USB-stick, maar de eerste stick pakte die niet. Nu een andere gemaakt.
Nu weten ze niet of hij voor 17:00 klaar is, wordt spannend... aldus de werkplaats chef.
Zit vrolijk via de wifi op tweakers dus ik red me wel tot die tijd..
De infotainment blijft bij deze situatie zwart is me verteld.
En ik heb geen andere manier om thuis te komen, was vanochtend toch bijna een uur rijden :+ >:) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:18
onetime schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:49:
Zo. De eerste stap van de update is een keer vastgelopen maar zit er nu op. In de app staat nog steeds 3.1.
De tweede stap moet via een USB-stick, maar de eerste stick pakte die niet. Nu een andere gemaakt.
Nu weten ze niet of hij voor 17:00 klaar is, wordt spannend... aldus de werkplaats chef.
Zit vrolijk via de wifi op tweakers dus ik red me wel tot die tijd..
De infotainment blijft bij deze situatie zwart is me verteld.
En ik heb geen andere manier om thuis te komen, was vanochtend toch bijna een uur rijden :+ >:) O-)
Heel veel sterkte >:)

Waarschijnlijk zie je morgen pas 3.7 in de app, bij mij duurde dat tenminste een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
cryptapix schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 06:56:
[...] Is het niet heel erg kort door de bocht om de veiligheid volledig te baseren op het draagvermogen van een band? Bredere banden hebben vast wel meer andere eigenschappen; bijvoorbeeld meer grip, meer afwatering, kortere remweg. Zie bijvoorbeeld https://www.jdbandenvelge...banden-kiezen-of-juist-n/
BGFG schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:24:
[...] Dat is het verhaal. Je stuurt alleen de tabel met de speedrating. Die heeft niets te maken met de loadindex. Er zijn namelijk allerlei combinaties mogelijk. En juist de loadindex, in combinatie met wegligging, is de reden dat Skoda ervoor heeft gekozen om op de 80 een breedset te monteren volgens mij.
Nou, ik heb het hier bij de dealer net nagevraagd en ze zien er hier ook geen probleem in.
En het is ook niet de mening van één persoon, want ook die heeft het hier nagevraagd bij collega's.
Dus ik ga zonder zorgen mijn setje in de lente ook gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
onetime schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:55:
[...]

[...]

Nou, ik heb het hier bij de dealer net nagevraagd en ze zien er hier ook geen probleem in.
En het is ook niet de mening van één persoon, want ook die heeft het hier nagevraagd bij collega's.
Dus ik ga zonder zorgen mijn setje in de lente ook gewoon gebruiken.
Dank voor het navragen. Dus eigenlijk zegt Skoda dat de eigenaar op kosten jaagt (banden zijn duurder) zonder dat daarvoor een goede reden is? Nice :Y)
Pagina: 1 ... 60 ... 79 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.