skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Zelfde avond voor ik naar binnen ging gestart en volgende ochtend was hij klaar zonder issues.
Heb nog niet echt verschil gevonden of bemerkt.
The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis
Yes, van een redelijk kale 60 naar een 85 Sportline.rammes schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:38:
zijn er al eerste generatie Enyaq rijders die volgend jaar voor het vernieuwde '25 model gaan?
| Macbook Air M1 16GB | iPhone 15 Pro Max 256GB | iPad Pro 11” 2021 WiFi + Cellular 128GB | PS5 |
Hoe werkt jullie sleutel? Is het voor jullie 1x klikken en hij vergrendeld/ontgrendeld of moeten jullie ook soms 2 tot 3 keer drukken voordat hij reageert? Daarnaast merk ik dat ik redelijk dichtbij de auto moet staan.
Nog een vraagje:
Kapt jullie navigatie er ook wel eens plotseling mee terwijl je een route hebt ingevoerd?
Ik ben benieuwd..
Tijd voor een nieuwe batterij?Supernova_Black schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:39:
Vraagje:
Hoe werkt jullie sleutel? Is het voor jullie 1x klikken en hij vergrendeld/ontgrendeld of moeten jullie ook soms 2 tot 3 keer drukken voordat hij reageert? Daarnaast merk ik dat ik redelijk dichtbij de auto moet staan.
Nog een vraagje:
Kapt jullie navigatie er ook wel eens plotseling mee terwijl je een route hebt ingevoerd?
Ik ben benieuwd..
Mijn navi doet tot nu toe zijn werk, al weet ik het soms echt beter. Ook wel eens gehad dat de werkzaamheden al voorbij waren, kon ik zien, en ik dus eigenwijs de normale route nam. En de navi dat zag en corrigeerde.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
De auto is 2 weken oud..Met de reserve sleutel heb ik dezelfde ervaring..onetime schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:02:
@Supernova_Black Hoe oud is je auto? (de CR2032 in de sleutel) Bij mij is de batterij van de sleutel die ik altijd op zak heb en dus alleen samen met mij slaapt, na bijna 2 jaar echt leeg. Na 1,5 jaar begonnen de meldingen sleutel batterij vervangen. En neemt het zendbereik dus ook af.
Mijn navi doet tot nu toe zijn werk, al weet ik het soms echt beter. Ook wel eens gehad dat de werkzaamheden al voorbij waren, kon ik zien, en ik dus eigenwijs de normale route nam. En de navi dat zag en corrigeerde.
[ Voor 3% gewijzigd door Supernova_Black op 06-12-2024 21:45 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Nee het is echt een gloed nieuwe auto welke ik via de LM besteld heb bij de dealer..onetime schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:50:
@Supernova_Black "ouder" voorraad exemplaar? Demo model? 2e hands? Of echt nieuw? Maar jij hebt hem pas 2 weken, dus als je hem via een garage hebt gekocht moeten zij het maar voor je oplossen.
Ik loop naar de auto en pak de hendel vast en dan gaat ie open, heb de knoppen denk ik 1 of 2x gebruikt. Die 2x werkt ehet gewoon.Supernova_Black schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:39:
Vraagje:
Nog een vraagje:
Ik ben benieuwd..
Navigatie is bij mij nog nooit gecrasht.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
(soms gaan ze dan open, iemand anders daar ook last van?)
Nogmaals je hand er tegenaan houden tot ze dicht zijn werkt wel.
Bij mij gaat ie van het slot als je aan komt lopen; lampje op de remote knippert zodra ie in bereik van de auto komt. Afsluiten idd via aanraken van de portiergreep, zoals @onetime aangeeft. Maar als je via de remote de auto opendoet, merk ik dat de systemen eerder bij de les zijn en CarPlay bijvoorbeeld sneller Connect.Kodess schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:19:
[...]
Ik loop naar de auto en pak de hendel vast en dan gaat ie open, heb de knoppen denk ik 1 of 2x gebruikt. Die 2x werkt ehet gewoon.
Navigatie is bij mij nog nooit gecrasht.
De nieuwere versie schijnt ook automatisch op slot te gaan als je wegloopt. Dat heeft die van mij niet.
Daar heb ik slechte ervaringen mee.BGFG schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:43:
[...]
Bij mij gaat ie van het slot als je aan komt lopen; lampje op de remote knippert zodra ie in bereik van de auto komt. Afsluiten idd via aanraken van de portiergreep, zoals @onetime aangeeft. Maar als je via de remote de auto opendoet, merk ik dat de systemen eerder bij de les zijn en CarPlay bijvoorbeeld sneller Connect.
De nieuwere versie schijnt ook automatisch op slot te gaan als je wegloopt. Dat heeft die van mij niet.
Alsin:
ik sta bij mijn ouders binnen naar buiten te kijken, de auto staat aan de overkant van de straat. Zie ik datie van het slot gaat
Was een andere auto, maar met de Enyaq hetzelfde gehad maar dan dat de lichten aangingen, het automatisch van het slot staat uit.
[ Voor 8% gewijzigd door Kodess op 06-12-2024 22:55 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Dan was je dichtbij je auto én bewoog je sleutel. Als je sleutel gewoon stilligt gebeurt dat niet, ook niet binnen het bereik van de auto.Kodess schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:54:
[...]
Daar heb ik slechte ervaringen mee.
Alsin:
ik sta bij mijn ouders binnen naar buiten te kijken, de auto staat aan de overkant van de straat. Zie ik datie van het slot gaat
Was een andere auto, maar met de Enyaq hetzelfde gehad maar dan dat de lichten aangingen, het automatisch van het slot staat uit.
Dat kan inderdaad gebeuren, maar als je vervolgens geen portier of achterklep opent binnen, ik dacht 1 minuut, gaat ie weer op slot. Niks aan het handje dus. Deze beveiliging hebben de meeste auto’s al jaren trouwens, om onbewust broekzakopenenen te voorkomen.Kodess schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:54:
[...]
Daar heb ik slechte ervaringen mee.
Alsin:
Dit is toch al een oude feature? Afgelopen winter ook enkele malen gehad, vond het wel handigrammes schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:42:
[Afbeelding]
oh ja joh, gaan we nu ook al voor weerman spelen?
Tja, ik liep naar het raam en de sleutel zit in mijn zak hecryptapix schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:34:
[...]
Dan was je dichtbij je auto én bewoog je sleutel. Als je sleutel gewoon stilligt gebeurt dat niet, ook niet binnen het bereik van de auto.
Er zat een straat + 4 meter tuin breedte tussen (en een spouw muur)
[ Voor 9% gewijzigd door Kodess op 07-12-2024 15:02 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Hier is het mooie Skoda logo voor de derde keer gesmolten. Weet iemand of die puddle-light lampjes ook zonder ingebakken logo geleverd worden? Dan zijn we verlost van deze smeltende misbaksels 🫠FJP84 schreef op zondag 8 december 2024 @ 07:54:
Voor de tweede keer zijn de projectieampen in de buitenspiegels defect. Vriendelijk doch dringend via mail verzocht dat Skoda voor vervanging mag opdraaien. Maar als dit gedoe gaat leveren is mijn vraag. Kan de dealer die dingen ook gewoon uitschakelen? Altijd beter dan zo'n lelijke vlek op de grond.
Ik heb nu denk ik 3x bij de wasstraat de auto uitgezogen, en dat duurt minder dan een minuut per portier.
Bij mij is geen misvorming van de logo's te zien na 2 jaar min 14 dagen en 41k km.
Het is gewoon belabberde kwaliteit vanuit Skoda. Geen misbruik door de gebruikers.onetime schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:18:
Hoe krijgen jullie die dingen zo heet dat ze smelten? Laten jullie die deuren uren openstaan of zo?
Ik heb nu denk ik 3x bij de wasstraat de auto uitgezogen, en dat duurt minder dan een minuut per portier.
Bij mij is geen misvorming van de logo's te zien na 2 jaar min 14 dagen en 41k km.
Dat spreek ik ook niet tegen, maar ik vraag me gewoon af hoe het mogelijk is.Homer-Simpson schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:38:
[...] Het is gewoon belabberde kwaliteit vanuit Skoda. Geen misbruik door de gebruikers.
En noem de enige mogelijkheid die ik kan bedenken.
De andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de gebruikers niks geks doenonetime schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:01:
[...]
Dat spreek ik ook niet tegen, maar ik vraag me gewoon af hoe het mogelijk is.
En noem de enige mogelijkheid die ik kan bedenken.
1. Skoda heeft inferieur materiaal als lens toegepast met een lagere levensduur cq hogere degradatie dan noodzakelijk
2. Skoda heeft de lens te dicht bij de lichtbron gemonteerd zodat er teveel hitte bij de lens komt.
3. De lichtbron geeft teveel temperatuur af.
4. Er is onvoldoende getest met de combinatie van lichtbron en lens voordat de onderdelen zijn vrijgegeven voor toepassing.
5-x nog meer redenen die buiten de gebruikers liggen
Binnenkort maar even langs de dealer, kunnen ze ook meteen de krakende dashboard speaker fixen.
Denk wel dat het gezien het bij het overgrote deel van de gebruikers gebeurd ga ik uit van een fabricage fout en onjuiste combinatie van lens, lamp, warmte etc.
Voor wie nog moet OBDEleven heeft een sale, twijfel zelf om l ook meteen aan te schaffen
[ Voor 50% gewijzigd door Rubman op 08-12-2024 17:16 ]
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
maar het slaat natuurlijk beiden werkelijk nergens op. Alleen een gloeilamp produceert veel warmte, zit er dan geen ledlamp in? En qua vocht, deze feature zit al ruim 10 jaar op VAG voertuigen.. zou inmiddels wel aangepast moeten zijn.
Maar als ik dan in de kranten lees dat de VW groep in zwaar water zit begin ik toch meer te denken aan een Occassion.
Denken meerdere hier zo over?
Loonsverlaging met de daarbij behorende stakingen klinkt niet erg positief.
Anderzijds denk ik: de VW groep is te groot om te falen.
[ Voor 8% gewijzigd door elektriekert op 08-12-2024 20:37 ]
Ik las ook ergens iets over een family pack en een 230v maar dat is niet van toepassing.
Ik heb in mijn 60 achterin een 230v aansluiting met “max 150W” erop, dus dat zou dan moeten kunnen. Geen idee wat family pack is overigens. Wellicht België? Die 230v aansluiting zit volgens mij in NL op ieder model. Edit: niet op de selection.juanpabloo schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:40:
Hi, vraagje. Voor de Skoda 85, weet iemand of je er een macbook in kan opladen? Ik las in deze thread ergens dat de achterste poorten 50W zouden moeten leveren, maar ik las ook ergens dat er niet meer dan 10 of 15W uitkwam. De macbook heeft minimaal 30W nodig.
Ik las ook ergens iets over een family pack en een 230v maar dat is niet van toepassing.
Waar zit die aansluiting? Lijkt een domme vraag maar ik vraag dit voor een ander
En is dat een normaal stopcontact, een sigarettenaansluiting of een usb?
Bij mijn ID.3 doen de USB laadpoortjes achter blijkbaar niks meer, kwam ik net achter. Daar wilde ik het mee proberen maar dat lukt dus niet.
[ Voor 9% gewijzigd door juanpabloo op 08-12-2024 21:01 ]
Zit in mijn 85sportline in het midden console op de achterbank. Maar loopt wel over het 12v circuit en kan je accu dus leegtrekkenjuanpabloo schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:01:
Dankje!
Waar zit die aansluiting? Lijkt een domme vraag maar ik vraag dit voor een ander
Bij mijn ID.3 doen de USB laadpoortjes achter blijkbaar niks meer, kwam ik net achter. Daar wilde ik het mee proberen maar dat lukt dus niet.
zoals @rft80 zegt: middenconsole achterin. Is een gewoon stopcontact. Er zitten daar ook USB-C poorten maar ik weet niet hoeveel W die zijn.juanpabloo schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:01:
Dankje!

[ Voor 10% gewijzigd door cryptapix op 08-12-2024 21:32 ]
Bij mij inmiddels voor de 3e keer vervangen. Laatste keer begreep ik van de dealer dat er update is gekomen met als uitwerking dat de lampjes minder lang branden en dus niet (zo snel) doorbranden. So far so good….inmiddels een half jaar geleden.FJP84 schreef op zondag 8 december 2024 @ 07:54:
Voor de tweede keer zijn de projectieampen in de buitenspiegels defect. Vriendelijk doch dringend via mail verzocht dat Skoda voor vervanging mag opdraaien. Maar als dit gedoe gaat leveren is mijn vraag. Kan de dealer die dingen ook gewoon uitschakelen? Altijd beter dan zo'n lelijke vlek op de grond.
Die update was volgens de dealer na de eerste vervanging ook geïnstalleerd... Ze hebben het misschien iets langer uitgehouden. Ik heb de auto nu 3,5 jaar.Maat28 schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:14:
[...]
Bij mij inmiddels voor de 3e keer vervangen. Laatste keer begreep ik van de dealer dat er update is gekomen met als uitwerking dat de lampjes minder lang branden en dus niet (zo snel) doorbranden. So far so good….inmiddels een half jaar geleden.
Klopt, heb ik ook, maar was/is niet standaard. Zit volgens mij in één van de packs. Ik dacht het family pack.cryptapix schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:31:
[...]
zoals @rft80 zegt: middenconsole achterin. Is een gewoon stopcontact. Er zitten daar ook USB-C poorten maar ik weet niet hoeveel W die zijn.
[Afbeelding]
Ik heb het gevoel dat de subwoofer niets doet. Het enige dat ik oprecht mis van mijn vorige auto met harmon kardon is de audiokwaliteit.
Iemand ervaring mee? Kan de bestaande subwoofer uitgewisseld worden met een sterkere versie?
Ja, dat merk ik zeker.Pieter_Jan schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:14:
Mensen met een Canton audiosysteem, horen jullie een verschil als jullie de subwoofer harder/zachter zetten in de EQ?
Ik heb het gevoel dat de subwoofer niets doet. Het enige dat ik oprecht mis van mijn vorige auto met harmon kardon is de audiokwaliteit.
Iemand ervaring mee? Kan de bestaande subwoofer uitgewisseld worden met een sterkere versie?
Ik zie wel als optie geperforeerde stoelen, maar of die dan ook ventilatie hebben?
Uitvoeringen waar het wel expliciet als optie staat is de L&K versie, maar een RS met geperforeerde stoelen ook?
Hoe kan ik het het beste herkennen?
Confirmed, maar dit was wel nieuwe info haha.cryptapix schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:31:
[...]
zoals @rft80 zegt: middenconsole achterin. Is een gewoon stopcontact. Er zitten daar ook USB-C poorten maar ik weet niet hoeveel W die zijn.
[Afbeelding]
Veel dank, erg handig!!
Pffff, hahaha! Ik rij nu 1,5 jaar in de Enyaq en nog nooit geweten dat er een 230v aansluiting naast die USB-C poorten zit. Net vol verbazing gaan kijken bij mijn Enyaq en ja hoor, daar zit ie verstopt achter een klepjecryptapix schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:31:
[...]
[Afbeelding]
Man wat een waardeloze functie zeg. Fietsers en auto's worden niet goed herkent. Soms verrast de assistent me door een fietser op 150-200m afstand wel te herkennen en uit te schakelen om vervolgens doodleuk een seconde later weer volle bak aan te gaan. Wat mij betreft is dit geen werkbare functionaliteit zo.
Is dit weer een manco van mijn maandagochtend Enyaq of is dit een feature?
Zou verwachten dat de assistent op de normale koplampen dezelfde herkenning heeft.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik sluit me hier bij aan. Heb de matrix laser lichten en dit werkt echt enorm goed. Heb eigenlijk nog nooit een moment gehad waarop ik de techniek betrapte op "foutjes".JanHenk schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:42:
@Homer-Simpson Ik weet niet of de regeltechniek anders is, maar bij de Matrix LED werkt de herkenning van de verkeersdeelnemer en uitschakelen van de bijbehorende sectie echt behoorlijk goed…
Zou verwachten dat de assistent op de normale koplampen dezelfde herkenning heeft.
Ook de verblindende verkeersborden hoeven niet zo sterk verlicht te worden.
Ik heb hetzelfde probleem.SleepingSebbe schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:47:
Heb sinds vrijdag ook mijn Enyaq Corporate 85 (leasing) in gebruik genomen![]()
Heb enkel een probleem om de hoofdgebruiker gekoppeld te krijgen via de App.
De auto wilt maar niet de Qr-code tonen om de MySkoda app te linken.
Heb op het internet al gevonden dat zekering 19 (en eventueel 30) even moeten uitgetrokken worden, maar dat lijkt tot nu toe niet de oplossing te zijn.
Iemand nog een tip? Of best een afspraak maken in de garage?
Wagen afgehaald op 25/11 bij de dealer (L&K 85x). Daar zeiden ze initieel dat het ligt aan het feit dat het nieuwe gebouw daar nogal een bunker is.
Achteraf zelf geprobeerd op verschillende plaatsen met goed netwerk voor de sim-kaart: lukt niet.
Afspraak bij de dealer gemaakt om het op te lossen.
Ze zijn er 2 dagen mee bezig geweest, maar nog steeds niet kunnen oplossen.
Daarnet nog even gebeld en ze vermoeden dat er 'iets' vervangen zal moeten worden, maar ze gaan me nog terugbellen met meer details.
Toch zet ik grootlicht vaak uit, Het normale licht is al vaak genoeg. En het grootlicht schijnt erg vaak de huizen/boerderijen in die langs onze kronkel weggetjes staan.
Helaas heb ik als fietser met Skoda's en grootlicht nog geen goeie ervaringen. Ze verblinden altijd en gaan te laat uit, natuurlijk weet ik niet of deze mensen automatisch grootlicht hebben of handmatig schakelen.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Uiteraard ben ik me bewust van de controverse rondom de verlengers, maar met alles in overweging genomen lijkt mij de verlenger veiliger dan zonder (geometrie veranderd niet door een korte verlenger en de oudste kan zelf haar gordel leren vastmaken).
Ik gebruik de "Safety Belt Solution" gordelgeleider van het merk Life Hammer voor mijn 2 kids. Ik vind hem prima werken. ff Googlen waar die het goedkoopste is.VincentvdH91 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:22:
Ik heb terug zitten lezen in de discussie over kinderstoelen en gordelverlengers. Met 3 kids loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Kan iemand delen welke gordelverlenger je gebruikt en of deze goed past in de gordel van de Enyaq? Ik zie tal van aanbod op het internet, maar die maten lijken niet helemaal te matchen. In de TS zie ik een plaatje staan, maar tevens de opmerking dat dit een beetje inferieure kwaliteit is.
Uiteraard ben ik me bewust van de controverse rondom de verlengers, maar met alles in overweging genomen lijkt mij de verlenger veiliger dan zonder (geometrie veranderd niet door een korte verlenger en de oudste kan zelf haar gordel leren vastmaken).
Lees net dat het om een gordelverlenger gaat oeps
Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"
Update op mijn vaste route (260km retour, 90% snelweg). Zelfde omstandigheden (5c, snelweg 110kmh of langzamer met het verkeer mee), zelfde velgen dit keer. Heenweg met lichte tegenwind 22.5kWh/100km, terugweg 18.5. Gemiddelde 20.5kWh/100km. Toename op hetzelfde traject onder gelijke omstandigheden dus 3,7kWh door alleen de hogere weerstand van de (EV) winterbanden.Boeie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:12:
[Afbeelding]
Gister weer de bandenwissel uitgevoerd. De achterbanden zijn nu (na 61.000km) wel op. Dit zijn Pirelli's. Voorbanden (breedset) zijn nog meer dan prima.
Gemiddeld verbruik was 16.8kWh / 100km over 23500km van maart tot nu. Toch niet ontevreden hierover. Ben alleen benieuwd naar het verbruik op de winterbanden (goodyear, wel 'speciaal' voor EV's). Ik heb ze dit keer op dezelfde velgen gemonteerd, de 20" RS velgen. Maar dat zal wel weer boven de 20kWh worden. Al heb ik toch het idee dat hij sinds ME3.7 zuiniger is.
Ik rijd overigens altijd in de B-stand, rijprofiel standaard, airco 20/20.5c op automatisch.
Devies is dus, wil je zuinig rijden, rijd gewoon op zomerbanden
VincentvdH91 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:22:
Ik heb terug zitten lezen in de discussie over kinderstoelen en gordelverlengers. Met 3 kids loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Kan iemand delen welke gordelverlenger je gebruikt en of deze goed past in de gordel van de Enyaq? Ik zie tal van aanbod op het internet, maar die maten lijken niet helemaal te matchen. In de TS zie ik een plaatje staan, maar tevens de opmerking dat dit een beetje inferieure kwaliteit is.
:strip_exif()/f/image/Id01sK7hcMHPmcNhK4ePrS97.png?f=user_large)
Ik heb 'deze' van Ali.
Maar die werkt dus niet
Riem klikt er wel in, maar de extender klikt niet in de 'socket' in de auto. Hij duwt het rode knopje ook mee dus locked nooit vast.
Ik wou dus ook vragen of iemand er eentje heeft die wel werkt, want nu is het veel gehannes met de riem 'strak' trekken of juist open trekken als onze oudste in moet stappen. (De riem zit klem onder de maxi-cosi base van haar broertje)
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik heb hetzelfde geval na de update 3.7. Alles staat gewoon uit in zowel de app als in de auto qua stoelverwarming. Echter als je voorverwarming instelt voor in de morgen gaat hij toch het stuur op stand 2 verwarmen terwijl je dat allemaal hebt uitstaan. Zal nog even kijken naar het gast account maar dat zou niet leidend moeten zijn zou je zeggen.MacDuck schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:51:
[...]
Dank voor je reactie, maar stoelverwarming staat uit bij voorverwarmen.
[ Voor 9% gewijzigd door Kokkie81 op 11-12-2024 12:08 ]
Bij mij (enyaq 85 business) gaan ze volgende week datzelfde 'iets' vervangen om dit probleem te verhelpen. Ik zal het resultaat laten weten.davege schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:40:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem.
Wagen afgehaald op 25/11 bij de dealer (L&K 85x). Daar zeiden ze initieel dat het ligt aan het feit dat het nieuwe gebouw daar nogal een bunker is.
Achteraf zelf geprobeerd op verschillende plaatsen met goed netwerk voor de sim-kaart: lukt niet.
Afspraak bij de dealer gemaakt om het op te lossen.
Ze zijn er 2 dagen mee bezig geweest, maar nog steeds niet kunnen oplossen.
Daarnet nog even gebeld en ze vermoeden dat er 'iets' vervangen zal moeten worden, maar ze gaan me nog terugbellen met meer details.
Ik heb contact gehad met de dealer. Initiele advies is accu leegrijden (10-15% soc), laden aan een stuk naar 80% en dat twee keer herhalen. Volgens de dealer kalibreert de accu dan, wat het probleem zou moeten verhelpen.One PunchMickey schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 00:21:
[...]
In HomeWizard zie ik dat hij netjes start met 11kw laden, en na 20 min downscaled ie naar 7kw laden. Dit tot einde laadsessie. In een andere laadsessie begon ie ook netjes met 11kw, om na 40 min te downscalen naar 7kw, eveneens tot einde laadsessie.
@Mastehose Ben benieuwd naar de reactie van de dealer. Zal zelf ook eens informeren.
Mochten problemen daarna nog bestaan moet auto naar dealer voor inspectie.
En wil je veilig(er) rijden, rijd gewoon op winterbanden in de winterBoeie schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:09:
[...]
Update op mijn vaste route (260km retour, 90% snelweg). Zelfde omstandigheden (5c, snelweg 110kmh of langzamer met het verkeer mee), zelfde velgen dit keer. Heenweg met lichte tegenwind 22.5kWh/100km, terugweg 18.5. Gemiddelde 20.5kWh/100km. Toename op hetzelfde traject onder gelijke omstandigheden dus 3,7kWh door alleen de hogere weerstand van de (EV) winterbanden.
Devies is dus, wil je zuinig rijden, rijd gewoon op zomerbanden
Overigens, de wind was neem ik aan ook exact hetzelfde (en 180 graden gedraaid) op de terugweg?
Maar goed, dat winterbanden tot een hoger verbruik leiden is geen verrassing toch?
Is dat zo? Ik hoor vaak ook tegengeluiden.cryptapix schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:55:
[...]
En wil je veilig(er) rijden, rijd gewoon op winterbanden in de winter
Als je zegt winterbanden zijn het veiligst, waarom dan niet ook in de zomer? Volgens mij komt dat omdat:
En dan is de vraag, vanaf welke temperatuur zijn ze dan juist wel veiliger.quote: AutoweekDaar komt bij dat de winterbanden in de zomer juist minder grip bieden dan de zomerband. Dat vertaalt zich in een langere remweg. Ook dat komt door de rubbersamenstelling; deze is echt gemaakt om optimaal te presteren bij koude weersomstandigheden.
Ik denk dat ze het bij Autoweek wat kort door de bocht nemen, dit zal wel op een droge weg zijn.quote: AutoweekAl bij temperaturen onder de zeven graden zul je zien dat de winterbanden beter werken dan hun zomerse equivalent.
Maar bij nat of gladde wegen zullen all-seasons zich equivalent gedragen als winterbanden volgens mij (bij een temp boven de -7)
Winterbanden zijn daarbij wel extreem goed in sneeuw uiteraard. Maar dat zie ik niet zo vaak hier. Ga je vaak naar de sneeuw moet je ze uiteraard wel nemen....
Zijn mensen hier met meer info daarover
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Jouw verhaal klopt voor winterbanden vs all-season. Maar je reageert op een post die over winter vs zomerbanden gaat.Kodess schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:14:
Ik denk dat ze het bij Autoweek wat kort door de bocht nemen, dit zal wel op een droge weg zijn.
Maar bij nat of gladde wegen zullen all-seasons zich equivalent gedragen als winterbanden volgens mij (bij een temp boven de -7)
Winterbanden zijn daarbij wel extreem goed in sneeuw uiteraard. Maar dat zie ik niet zo vaak hier. Ga je vaak naar de sneeuw moet je ze uiteraard wel nemen....
Zijn mensen hier met meer info daarover
In Nederland zijn all-seasons prima voor in de winter. Je hebt alleen als nadeel dat zomerbanden efficiënter zijn in de andere 9 maanden van het jaar.
Dus dan is het wel net zo makkelijk om de hele winter op die banden te blijven rijden.
Weet alleen niet of dat een echt nadeel is.RocketKoen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:21:
[...]
Jouw verhaal klopt voor winterbanden vs all-season. Maar je reageert op een post die over winter vs zomerbanden gaat.
In Nederland zijn all-seasons prima voor in de winter. Je hebt alleen als nadeel dat zomerbanden efficiënter zijn in de andere 9 maanden van het jaar.
Duurt denk ik erg lang voordat je de jaarlijkse kosten van wisselen / opslag van banden of setje velgen goed maakt
Wellicht dat je het volgende kunt controleren. Even uit mn hoofd dus excuses als het niet helemaal klopt. Als je op de clima knop drukt onder je scherm dan kun je daarna op setup drukken dacht ik. Daar kun je vervolgens helemaal onderaan aangeven wat de default stand is van je stoelverwarming en ik dacht ook stuur. Deze stond bij mij ook standaard aan. De instelling staat volgens mij los van voor voorverwarm instellingenKokkie81 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:52:
[...]
Ik heb hetzelfde geval na de update 3.7. Alles staat gewoon uit in zowel de app als in de auto qua stoelverwarming. Echter als je voorverwarming instelt voor in de morgen gaat hij toch het stuur op stand 2 verwarmen terwijl je dat allemaal hebt uitstaan. Zal nog even kijken naar het gast account maar dat zou niet leidend moeten zijn zou je zeggen.
Maak er een setje wielen van (velg met band) en je kan het zelf. Kan je zo vaak wisselen als je wilt.jeroenkb schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:50:
[...] Weet alleen niet of dat een echt nadeel is.
Duurt denk ik erg lang voordat je de jaarlijkse kosten van wisselen / opslag van banden of setje velgen goed maakt
Dat deed ik ook. Alleen voordat ik die 2000 euro goedgemaakt had in iets hoger verbruik...onetime schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:10:
[...]
Maak er een setje wielen van (velg met band) en je kan het zelf. Kan je zo vaak wisselen als je wilt.
Daarom nu bij de nieuwe auto gekozen voor all season
[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 11-12-2024 16:29 ]
Dank je voor deze info.Siroj schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:01:
[...]
Wellicht dat je het volgende kunt controleren. Even uit mn hoofd dus excuses als het niet helemaal klopt. Als je op de clima knop drukt onder je scherm dan kun je daarna op setup drukken dacht ik. Daar kun je vervolgens helemaal onderaan aangeven wat de default stand is van je stoelverwarming en ik dacht ook stuur. Deze stond bij mij ook standaard aan. De instelling staat volgens mij los van voor voorverwarm instellingen
Helaas stond hij hier al uit dus maakt het geen verschil. Ook in de gastmodus stond hij uit dus ook daar helaas geen succes.
[ Voor 95% gewijzigd door Mirx_NL op 11-12-2024 19:05 ]
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Fixedcryptapix schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:55:
[...]
En wil je veilig(er) rijden, rijd gewoon op winterbanden in de winter in winterse omstandigheden
Overigens, de wind was neem ik aan ook exact hetzelfde (en 180 graden gedraaid) op de terugweg?
Maar goed, dat winterbanden tot een hoger verbruik leiden is geen verrassing toch?
Onder de huidige 'winterse' omstandigheden (2-5c, regenachtig) in NL zijn normale banden of specifieke regenbanden beter. allseasons en winterbanden niet. Winterbanden op een normale auto maken ook wel iets uit, maar dat scheelt misschien 0,3 tot 0,5L op 100km en op vele merk je het niet eens.
Wind was idd constant maar niet heel hard, uit het oosten, terugweg westen, dus dat speelt ook iets mee in het resultaat
Blijft overigens bedroevend dat een auto met een opgave van 580km, onder deze omstandigheden maar een score haalt van ongeveer 55%

[ Voor 3% gewijzigd door Boeie op 11-12-2024 20:10 ]
Wat een heerlijke auto!! We komen van een Kamiq (ook private lease) met als enige optie een airco 😂
Dus voor ons is dit een enorme upgrade, zowel qua formaat als techniek.
Qua range zal het even wennen zijn, maar afgelopen weekend (met zo'n 6 tot 8 graden buitentemperatuur) hebben we met een mix van snelweg en stadsverkeer 150KM gereden. Op het eind gaf de indicatie aan dat er nog zo'n 150 KM gereden zou kunnen worden. Valt me niet tegen!
Thuis laden gebeurt met name via een Zappi laadpaal met max. 7kWh.
Zodra het zonnetje weer meewerkt zoveel mogelijk via de zonnepalen.
Zou die dan meteen te bestellen zijn?Enyaq
Momenteel is de Enyaq enkel nog beschikbaar uit voorraad. De nieuwe Enyaq wordt op 9 januari gelanceerd.
Ik mag namelijk een nieuwe leaseauto bestellen begin januari en de Enyaq is mijn voorkeur.
Het enige dat er gebeurt is dat je abo dan x jaar na de activeringsdatum afloopt. Dus je hebt in het ergste geval een weekje minder plezier van die service abonnementjes...HannesB schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:42:
Wat gebeurt als je jouw wagen activeert via de app? Volgende week kan ik mijn wagen ophalen en heb het vin nummer al. Dit werd herkend en zag de juiste wagen. Vroeg me af of er bepaalde gevolgen zijn wanneer je te vroeg activeert
Plus dat je er niks aan hebt omdat je de activatie niet af kan maken omdat je de QR van het infotainmentsysteem moet scannenViewlite schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:38:
[...]
Het enige dat er gebeurt is dat je abo dan x jaar na de activeringsdatum afloopt. Dus je hebt in het ergste geval een weekje minder plezier van die service abonnementjes...
Welke services abonnementjes zijn er zoal? Ik vroeg me af of je bv nog 360 camera apart zou kunnen nemen, heb zelf pack max ipv ultra.Viewlite schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:38:
[...]
Het enige dat er gebeurt is dat je abo dan x jaar na de activeringsdatum afloopt. Dus je hebt in het ergste geval een weekje minder plezier van die service abonnementjes...
Het enige dat je dan bij kunt kopen zijn extra kleuren interieurverlichting en extra opties met je interieurverlichting. That’s about it. Wellicht kun je ook nog dat onzinnige programma kopen dat telkens te laat is met waarschuwen voor een flitspaal. De rest zit er de eerste drie jaar bij.HannesB schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:18:
[...]
Welke services abonnementjes zijn er zoal? Ik vroeg me af of je bv nog 360 camera apart zou kunnen nemen, heb zelf pack max ipv ultra.
Zie https://www.skoda-connect.com/
[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 11-12-2024 21:38 ]
Ik heb heel soms iets gevaarlijkers; ik stap in en zet hem in drive om de auto wakker te maken, en dan werkt autohold niet... en dan rijdt hij dus gewoon weg terwijl je dacht hem op de rem te hebben gezet.Ankh schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:03:
Haha, rare bug vanavond met mn Enyaq. Stapte in en ging rijden, alle binnenverlichting bleef aanstaan.
Dat heb ik ook wel eens, maar alleen als de deur nog open is.onetime schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:44:
[...]
Ik heb heel soms iets gevaarlijkers; ik stap in en zet hem in drive om de auto wakker te maken, en dan werkt autohold niet... en dan rijdt hij dus gewoon weg terwijl je dacht hem op de rem te hebben gezet.
Ik meen ergens gelezen te hebben: Ja, maar uitlevering zou pas in de zomer van 2025 zijn?KweNi schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:36:
Volgende mededeling staat op de BE site van Skoda;
[...]
Zou die dan meteen te bestellen zijn?
Ik mag namelijk een nieuwe leaseauto bestellen begin januari en de Enyaq is mijn voorkeur.
Werd door iemand aangegeven op BeyondGaming forum dacht ik.
Precies dezelfde ervaring gehad eerder deze week. Maandag volgens mij. Viel me ook direct op, maar dacht toch dat het aan mezelf lag.Ankh schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:03:
Haha, rare bug vanavond met mn Enyaq. Stapte in en ging rijden, alle binnenverlichting bleef aanstaan.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Wat precies? 😂Ankh schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:37:
Ik heb voor begin volgend kast zn beurt ingepland staan, duurder gaat op lijst haha benieuwd naar wat ze zeggen bij de dealer
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Dat is wel de regel ja. Waarom immers niet van het momentum gebruikmaken?KweNi schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:36:
Volgende mededeling staat op de BE site van Skoda;
[...]
Zou die dan meteen te bestellen zijn?
Thx voor de info. Nu de ID7 toch wat buiten budget lijkt te zijn ben ik maar eens in dit topic komen neuzen. Het blijft toch wel de fraaiere variant tov de ID4 en afgeleiden.
Ik ben vooral benieuwd of de “Coupe” ook weer terugkomt. Ben principieel geen fan van hoge wagens, maar die zou dan nog wel m’n voorkeur hebben. De ruimte van een Enyaq heb ik toch niet per sé nodig. Maar de Elroq bevalt me dan ook weer niet (gek wat een beetje extra lengte voor het profielblik kan doen!).
De coupe is niet minder ruim. Sterker nog, de mensen achterin hebben volgens mij zelfs een cm meer hoogte (het dak is minder dik, want glas). Wat betreft de bagageruimte: gemeten tot aan de hoedenplank is het verschil 17 liter tov de normale versie. Die mis je dus niet. Je mist vooral veel ruimte vanaf de hoedenplank tot het dak, maar hoe vaak heb je die nodig?Cid Highwind schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:44:
[...]
Dat is wel de regel ja. Waarom immers niet van het momentum gebruikmaken?
Thx voor de info. Nu de ID7 toch wat buiten budget lijkt te zijn ben ik maar eens in dit topic komen neuzen. Het blijft toch wel de fraaiere variant tov de ID4 en afgeleiden.
Ik ben vooral benieuwd of de “Coupe” ook weer terugkomt. Ben principieel geen fan van hoge wagens, maar die zou dan nog wel m’n voorkeur hebben. De ruimte van een Enyaq heb ik toch niet per sé nodig. Maar de Elroq bevalt me dan ook weer niet (gek wat een beetje extra lengte voor het profielblik kan doen!).
Ik heb zelf een coupé. Vind dat veel mooier en sowieso, zo’n panoramadak is fantastisch. Ik ga er wel van uit dat een coupé versie blijft bestaan. Alle grotere merken hebben die.
De kofferbak van de Elroq lijkt op filmpjes overigens wel heel veel kleiner dan die van de Enyaq.
[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 12-12-2024 09:20 ]
Benieuwd of hier een oplossing voor gevonden is anders dan terug naar de dealer. Heb eenzelfde probleem na installatie van een trekhaak....VincentvdH91 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:18:
[...]
Auto gisteren alweer op kunnen halen, stuk sneller dan verwacht!
Alleen is er iets vreemds aan mijn gebruikersaccount, ik kan via de app niet meer uitlezen. Geeft aan "uitgeschakeld door auto", maar in de auto staan alle opties aan. Inmiddels mijn auto uit mn account in de app verwijderd, in een poging om de koppeling opnieuw te maken. Helaas krijg ik mijn account niet verwijderd uit de auto en kan ik ook geen nieuw account toevoegen.
Zelfs bij de "herstel fabrieksinstellingen" geeft auto de melding dat gebruikersaccount niet verwijderd kan worden. Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen? Heb alle voor de hand liggende opties naar mijn idee wel gehad....

Ja is opgelost, terug naar mijn vaste dealer, die hebben het e.e.a. gereset, ze gaven hem terug met het bericht "is niet gelukt", maar toen ik in de auto stapte kon ik mijn account weer koppelen. Wellicht dat de wachttijd op de parkeerplaats bij de dealer nét nog iets gereset heeft o.i.d.pvanbinsbergen schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:06:
[...]
Benieuwd of hier een oplossing voor gevonden is anders dan terug naar de dealer. Heb eenzelfde probleem na installatie van een trekhaak....
Er is bij de Enyaq's weet ik een zogenaamde can-bus reset. Als de auto iets van een uur in "rust staat" wil er nog wel iets resetten.VincentvdH91 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:55:
[...]
Ja is opgelost, terug naar mijn vaste dealer, die hebben het e.e.a. gereset, ze gaven hem terug met het bericht "is niet gelukt", maar toen ik in de auto stapte kon ik mijn account weer koppelen. Wellicht dat de wachttijd op de parkeerplaats bij de dealer nét nog iets gereset heeft o.i.d.
Bedankt voor de terugkoppeling! Daar kun je wat mee. Ik ga het eens proberen. De dealer hier gaf enkel de standaard antwoorden en relateerde het aan het weer/de kou. 7kw laden zou niet raar zijn in deze weersomstandigheden..nou, ik heb in 2 voorgaande winters dit probleem nog nooit eerder gehad.Mastehose schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:55:
[...]
Ik heb contact gehad met de dealer. Initiele advies is accu leegrijden (10-15% soc), laden aan een stuk naar 80% en dat twee keer herhalen. Volgens de dealer kalibreert de accu dan, wat het probleem zou moeten verhelpen.
Mochten problemen daarna nog bestaan moet auto naar dealer voor inspectie.
Ik laad hier gewoon met 11 kW. Laden met 7 kW alleen als de SoC boven de 90% komt. Misschien is één fase uitgevallen in de lader?One PunchMickey schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:13:
[...]
Bedankt voor de terugkoppeling! Daar kun je wat mee. Ik ga het eens proberen. De dealer hier gaf enkel de standaard antwoorden en relateerde het aan het weer/de kou. 7kw laden zou niet raar zijn in deze weersomstandigheden..nou, ik heb in 2 voorgaande winters dit probleem nog nooit eerder gehad.
Nog een jaar te gaan met mijn iV60
De mijne is nu drie jaar oud, het laatste jaar gaat in, lijkt me tijd voor een recap.Rijden
Ik heb in drie jaar bijna 80.000 km afgelegd. Rijcomfort is prima en altijd genoeg ruimte ter beschikking. Travel assist werkt prima en vind ik ontspannend op snelwegritten.Ondanks warmtepomp vaak niet aangenaam bij koudere temperaturen.
Bereik is onder de maat. Met een rustige rijstijl, lees 100 km/h, haal ik bij 20C nog geen 300 km.
Snelladen is redelijk zou sneller mogen, bij kou veel te langzaam.
Skoda navigatie is waardeloos. Op langere ritten wordt je nog steeds naar 11kw laders gestuurd i.p.v. snelladers. Ook na update op 3.7 geen verbetering.
Na de update nu meer plekken op de snelweg waar de auto spontaan gaat afremmen omdat hij denkt dat je naast de snelweg rijd. Voor deze slechte service durft Skoda na drie jaar nog geld te vragen ook.
Bij voorverwarmen staat standaard de stuurverwarming aan, terwijl het in de menu's uit staat.
Kwaliteit
Als geheel prima. Lak en bekleding blijven goed.De laatste drie maanden echter meer bij de dealer geweest dan in de eerste jaren. Lijkt erop dat de levensduur van komponenten niet al te lang is:
- Verlichting (logo) in spiegels vervangen
-1x maal de tankklep vervangen omdat deze niet meer opende. En twee weken later vervangen omdat deze niet meer sloot.
- Dimverlichting, staat op laagste stand, regelunit werkt niet goed of is kapot. Op een donkere weg kan ik borden niet meer lezen. Is bekend probleem vlg dealer en deze zegt dat Skoda werkt aan oplossing.
Software in de auto werkt prima. Wel niet al te snel en soms een melding dat bepaalde veiligheids systemen niet werken, maar dat is meestal na een paar minuten opgelost.
Softwareintegratie met de app is waardeloos. Blijkbaar kunnen de servers bij Skoda het dataverkeer na drie jaar nog steeds niet aan.
Frustraties
Skoda komt allerlei beloftes die bij de introductie gemaakt zijn niet meer na. Gelukkig is dit een lease auto, anders zou ik mij bekocht voelen, nu doet het minder pijn.Software updates, als ze al komen, zijn nog steeds niet OTA en hebben de auto tot nu toe niet echt verbeterd.
Eindconclusie
Fijne auto om in te rijden, maar er is een hoop te verbeteren.Mooi dat je je ervaring deelt. Even twee dingen waarop ik wil reageren en die me opvielen.MacDuck schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:37:
[…]
Bereik is onder de maat. Met een rustige rijstijl, lees 100 km/h, haal ik bij 20C nog geen 300 km.
Skoda navigatie is waardeloos. Op langere ritten wordt je nog steeds naar 11kw laders gestuurd i.p.v. snelladers. Ook na update op 3.7 geen verbetering.
Na de update nu meer plekken op de snelweg waar de auto spontaan gaat afremmen omdat hij denkt dat je naast de snelweg rijd. […]
Ik haal met mijn 60 in de zomer 350-380km en heb geen rustige rijstijl. Wellicht omdat mijn auto pas 1 jaar oud is, maar ik ben tevreden.
Mijn auto stuurt me niet naar 11kW laders. Volgens mij kun je dat namelijk zelf instellen. Soms doet de auto het toch, maar dat is dan omdat ik eigenwijs ben en meerdere snelladers gewoon voorbij rijd
Dat automatisch afremmen heb ik sowieso uitstaan want is vreselijk irritant.
Er zijn meer mensen hier op het forum waarbij hetzelfde issue speelt helaas (waaronder bij Mastehose bv) Vaak begint hij ook gewoon te laden met 11kw..gedurende 20, 30 a 40 min (verschilt per keer) en dan schakelt ie terug naar 7kw.jdbiggelaa schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:16:
[...]
Ik laad hier gewoon met 11 kW. Laden met 7 kW alleen als de SoC boven de 90% komt. Misschien is één fase uitgevallen in de lader?
Die 11 kw laders is bij een laadplanning op lange ritten. Ik kan instellen wat ik wil, maar de laadplanning is waardeloos. Ik gebruik nu al een jaar ChargingTime, die werkt goed.cryptapix schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:13:
[...]
Mooi dat je je ervaring deelt. Even twee dingen waarop ik wil reageren en die me opvielen.
Ik haal met mijn 60 in de zomer 350-380km en heb geen rustige rijstijl. Wellicht omdat mijn auto pas 1 jaar oud is, maar ik ben tevreden.
Mijn auto stuurt me niet naar 11kW laders. Volgens mij kun je dat namelijk zelf instellen. Soms doet de auto het toch, maar dat is dan omdat ik eigenwijs ben en meerdere snelladers gewoon voorbij rijd
Dat automatisch afremmen heb ik sowieso uitstaan want is vreselijk irritant.
Automatisch afremmen is niet omdat ik verkeersbordenherkenning aan heb staan (levensgevaarlijk), voorbeeld: A2 bij Geleen, Chemelot terrein. Op de hoofdrijbaan (die kilometers rechtdoor gaat), ter hoogte van de afrit "ziet" de auto een scherpe bocht en gaat afremmen. Bij versie 3.2 kwam het op deze plek niet voor. Nu gebeurd dit op veel meer plekken. Is zelfs mijn vrouw opgevallen.
Precies om deze reden gebruik ik al jaren geen TA meer, dan heb je hier ook geen last van. Ik vertrouw niet op de ‘intelligentie’ van 2 ton ijzer en plastic…MacDuck schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:28:
[...]
Automatisch afremmen is niet omdat ik verkeersbordenherkenning aan heb staan (levensgevaarlijk), voorbeeld: A2 bij Geleen, Chemelot terrein. Op de hoofdrijbaan (die kilometers rechtdoor gaat), ter hoogte van de afrit "ziet" de auto een scherpe bocht en gaat afremmen. Bij versie 3.2 kwam het op deze plek niet voor. Nu gebeurd dit op veel meer plekken. Is zelfs mijn vrouw opgevallen.
Ik rijdt de mijne nu een goede 7 maanden, overgenomen van een collega in de lease.MacDuck schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:37:Nog een jaar te gaan met mijn iV60
De mijne is nu drie jaar oud, het laatste jaar gaat in, lijkt me tijd voor een recap.Rijden
Ik heb in drie jaar bijna 80.000 km afgelegd. Rijcomfort is prima en altijd genoeg ruimte ter beschikking. Travel assist werkt prima en vind ik ontspannend op snelwegritten.
Ondanks warmtepomp vaak niet aangenaam bij koudere temperaturen.
Na de update nu meer plekken op de snelweg waar de auto spontaan gaat afremmen omdat hij denkt dat je naast de snelweg rijd. Voor deze slechte service durft Skoda na drie jaar nog geld te vragen ook.
Bij voorverwarmen staat standaard de stuurverwarming aan, terwijl het in de menu's uit staat.Kwaliteit
Als geheel prima. Lak en bekleding blijven goed.
De laatste drie maanden echter meer bij de dealer geweest dan in de eerste jaren. Lijkt erop dat de levensduur van komponenten niet al te lang is:
- Verlichting (logo) in spiegels vervangen
-1x maal de tankklep vervangen omdat deze niet meer opende. En twee weken later vervangen omdat deze niet meer sloot.
- Dimverlichting, staat op laagste stand, regelunit werkt niet goed of is kapot. Op een donkere weg kan ik borden niet meer lezen. Is bekend probleem vlg dealer en deze zegt dat Skoda werkt aan oplossing.
Software in de auto werkt prima. Wel niet al te snel en soms een melding dat bepaalde veiligheids systemen niet werken, maar dat is meestal na een paar minuten opgelost.
Softwareintegratie met de app is waardeloos. Blijkbaar kunnen de servers bij Skoda het dataverkeer na drie jaar nog steeds niet aan.Frustraties
Skoda komt allerlei beloftes die bij de introductie gemaakt zijn niet meer na. Gelukkig is dit een lease auto, anders zou ik mij bekocht voelen, nu doet het minder pijn.
Software updates, als ze al komen, zijn nog steeds niet OTA en hebben de auto tot nu toe niet echt verbeterd.Eindconclusie
Fijne auto om in te rijden, maar er is een hoop te verbeteren.
Leeftijd en kilometerstand nagenoeg hetzelfde en ik sluit me echt volledig aan bij jouw bevindingen.
Het is een super fijne auto om te rijden en zit comfortabel, maar er zijn zo veel kleine dingen die beter kunnen.
Wat ik dus zeg: bij mij plant hij op lange ritten dus geen 11kW laders in tenzij ik zo eigenwijs ben alle (opnieuw) geplande snelladers voorbij te blijven rijden.MacDuck schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:28:
[...]
Die 11 kw laders is bij een laadplanning op lange ritten. Ik kan instellen wat ik wil, maar de laadplanning is waardeloos. Ik gebruik nu al een jaar ChargingTime, die werkt goed.
En automatisch afremmen heb ik dus uitgezet, want ook voor bochten en rotondes is dat gruwelijk irritant.
Dit heeft toch niets met TA te maken? Ik heb dat op snelwegen en veel 80-wegen altijd aanstaan; rijdt heerlijk! Maar automatisch afremmen doet hij echt alleen als gevolg van adaptieve cruise control, niet bij bochten, rotondes, verkeersborden etc.jdbiggelaa schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:14:
[...]
Precies om deze reden gebruik ik al jaren geen TA meer, dan heb je hier ook geen last van. Ik vertrouw niet op de ‘intelligentie’ van 2 ton ijzer en plastic…
Dan rij je waarschijnlijk met de Skoda navigatie? Als je een derde app gebruikt weet hij niet of je op de snelweg bent of op een 70 km weg die er net naast loopt.cryptapix schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:49:
[...]
Dit heeft toch niets met TA te maken? Ik heb dat op snelwegen en veel 80-wegen altijd aanstaan; rijdt heerlijk! Maar automatisch afremmen doet hij echt alleen als gevolg van adaptieve cruise control, niet bij bochten, rotondes, verkeersborden etc.
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.