matk89 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:44:
[...]
Uitgangspunt: Enyaq rijder die ook regelmatig in een M3 heeft gereden (nooit zelf gehad), vrij kritisch van aard

. Ik kan me grotendeels vinden in de uiteenzetting van @
fRiEtJeSaTe, enkele toevoegingen:
- Het infotainment systeem van de Enyaq (versie < 4.0) is echt huilen zo traag. Het went op termijn en je kunt ermee uit de voeten, maar als je een keer in een andere auto rijdt dan realiseer je hoe traag het eigenlijk weer is. Wat vind ik traag: alle tikken op het scherm duren minimaal 0.4 seconde voor je resultaat ziet. Soms als je snel instapt en wegrijdt (lees: < 5 seconden tussen sleutel in range en auto in D/B) moet de auto uit een deep sleep komen.. Dan ben ik al 5 straten verder voordat ik bijv een navigatiedoel kan kiezen. Zeker werkbaar, maar echt een downgrade van de Tesla.
- Ook de bijbehorende app en remote control opties is echt irritant. Ik wil met home assistant de auto aansturen dat hij zoveel mogelijk laadt als de zonnepanelen opwekken, maar het verwerken van een start/stop laden commando is vrij onbetrouwbaar. Vergrendelen en ramen openen/sluiten is ook geen optie (je ziet alleen de status hiervan).
- De basis audio is inderdaad zo-zo, zou het een 7 geven. Je kunt prima muziek luisteren, maar heeft minder swung dan duurdere audio installaties. Ik heb geen ervaring met de audio-upgrade.
- De performance is minder dan een M3. Hij is voldoende vlot en je kunt passagiers duidelijk misselijk maken maar de straatstenen trek je er niet uit als je plank gaat zoals met een M3.
- Wil je sportief rijden: Doordat hij achterwielaandrijving heeft gaat hij wel lekker door de bocht, je moet daarbij wel de ESP 'uit' zetten om echt lekker door te kunnen rijden: anders grijpt hij te snel in. (ESP kan niet helemaal uit, het knopje dat zegt dit te doen zorgt ervoor dat hij later ingrijpt). Het weggedrag is daarmee echt goed voor een auto van dit formaat en gewicht. Ook met de ESP aan kun je heerlijk rijden overigens, enkel minder pittig
- Minder bereik zou ik minder naar kijken. Vooral de 80 komt nog steeds prima ver en je kunt ook goed snelladen als je het echt nodig hebt.
- Interieur en stoelen zijn echt wel beter dan de M3. Ik weet niet hoe jij in de afwerking-loterij van Tesla hebt getrokken met je huidige auto, maar het is wel echt veel aangenamer vertoeven in de Enyaq.
- Volkswagen/Skoda wordt niet geleid door een egocentrische gast die steeds bijzonderdere trekjes begint te tonen.
Bottom line: De Enyaq is echt een fijne en ruime auto om in te rijden, maar hij is zeker niet foutloos. Het is een duidelijk andere auto met een andere doelgroep. Het is vooral een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur welke auto jij fijner zal ervaren.
Ik sluit me hierbij aan. Heb bijna 4 jaar een M3 LR uit 2020 gereden. MY viel destijds buiten lease budget. Nu prive een Enyaq iV80 van dec ‘22 aangeschaft, met 18k km op de teller. Full options uitgevoerd, ex demo model. Stoelen hebben de wollen “loft” bekleding.
Ik weet dat Tesla in de laatste jaren veel vooruitgang heeft geboekt op het vlak van geluidswerend glas en schokdempers. Dat was ronduit droevig in mijn M3. Collega die net een nieuwe MY SR heeft aangeschaft (met alle kortingen die nu gelden) is erg te spreken over die verbeteringen. En met die LFP accu van de SR kan je dus veilig tot 100% laden itt 20-80% geklooi met Li accu’s. Tesla Supercharger dekking is geweldig en kortingen voor Tesla rijders zijn natuurlijk leuk.
Maar, ik ben heel blij met mijn iV80. Ik was dat volledig glazen dak van de Tesla helemaal zat; de auto werd super heet in de zon. De knoppen, hendels en praktische dingen zoals een skiluik in de Enyaq zijn fijn. Afgelopen zomer genoten van deze goede reisauto. De stoffen bekleding is mss gevoeliger voor vlekken, maar ademt prettig en heeft niet de neiging om de auto in een soort chemische damp te hullen als het warm wordt, zoals dat nepleer van Tesla.
De Tesla software en app is geweldig. Die van de Enyaq (versie 3.2) is echt traag in het opstarten en wil nog wel eens een bug vertonen. Niets onoverkomelijks, maar Skoda mag de lat best hoger leggen op dat front. Het ontbreken van remote lock/unlock via app vind ik ronduit genant. Ik gebruik meestal Apple Carplay, dat miste ik in de Tesla wel, maar in de Skoda is de toegevoegde waarde hoger omdat de basis software zoveel minder is. Maar goed, een auto is om in te rijden en dat doet ie lekker. Fijne demping, weinig windgeruis en rolgeluid, ondanks de brede banden. Woon werkverkeer (70km enkele reis) doe ik nu, temperatuur 16-28 C, op gemiddeld 15 km/kWh en met 80% zit mijn bereik daarmee rond de 420 km. Reis van/naar Frankrijk zat ie volgeladen en met redelijk wat 130 km/uur stukken op 21 km/kWh. Ben benieuwd wat de winter brengt; dan gaat ie op winterbanden op de kleinere standaardvelg. En dan kan ik ervaren wat de warmtepomp toevoegt. Oh, en superchargen tussen 20-80% gaat hartstikke snel. Ik ben vrijwel alleen maar bij Tesla Superchargers gaan staan (significant goedkoper, wel irritant dat de Skoda navigatie ze weigert te vinden, dus ABRP via Carplay). Heb geen echt verschil ervaren met mijn M3 destijds. Ik denk dat het komt omdat die mss wel een hogere piek heeft, maar gemiddeld ongeveer hetzelfde laadt.
In de keuze tussen MY SR en mijn Enyaq was eigenlijk het volgende doorslaggevend: 1. Het betere zicht in de Skoda, 2. De veel (!) kleinere draaicirkel - in een krappe parkeergarage wordt ik hier mega-blij van, 3. De stoelen, 4. De praktische, rechthoekige achterbak, met skiluik