Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-09 19:26
Het maximale bereik is super afhankelijk van de rijstijl, afgelopen winter ging ik met 160 door Duitsland met een Max bereik van 190 km. Twee week geleden naar en door de Veluwe via binnendoor wegen. Verbruik schommelde toen tussen de 10-12 kWh/100km. Kwam toen op een bereik op 80% van 350 km (Enyaq IV60 Sportline)

Degradatie gaat wel vrij snel in het begin maar vlakt heel duidelijk af na de eerste 8%.

Ieder zijn smaak maar snap juist die hype over Tesla software niet zo. Het reageert snel en is intuïtief, maar baanbrekend? Nee. Niet veel anders in mijn optiek dan MEB software, de taken die het moet doen, namelijk rijden, zijn beide gewoon hartstikke goed. Zaken als accu-voorverwarming terzijde uiteraard, daar hebben we het maar niet over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Autohillenga Even omrekenen: 1.25 x 1.33 x 350 = 581km voor 100% bij een 80. Netjes.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 16:07
@onetime hoe kom je tot die berekening als ik vragen mag?
Volgens mij is het (350/80)*100=437 Km.
Dat is nog wel een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:55
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:19:
@onetime hoe kom je tot die berekening als ik vragen mag?
Volgens mij is het (350/80)*100=437 Km.
Dat is nog wel een verschil.
Jouw 437 bij 100% is voor een 60, niet voor een 80.
437/60*80=582 bij een 80 (al is de capaciteit niet precies 60 en 80).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Laatst online: 02-10 16:07
cryptapix schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:28:
[...]

My bad, ik had niet gezien dat het om IV60 ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 21:46
Autohillenga schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:45:
Het maximale bereik is super afhankelijk van de rijstijl, afgelopen winter ging ik met 160 door Duitsland met een Max bereik van 190 km. Twee week geleden naar en door de Veluwe via binnendoor wegen. Verbruik schommelde toen tussen de 10-12 kWh/100km. Kwam toen op een bereik op 80% van 350 km (Enyaq IV60 Sportline)

Degradatie gaat wel vrij snel in het begin maar vlakt heel duidelijk af na de eerste 8%.

Ieder zijn smaak maar snap juist die hype over Tesla software niet zo. Het reageert snel en is intuïtief, maar baanbrekend? Nee. Niet veel anders in mijn optiek dan MEB software, de taken die het moet doen, namelijk rijden, zijn beide gewoon hartstikke goed. Zaken als accu-voorverwarming terzijde uiteraard, daar hebben we het maar niet over.
Hetgeen waar jij het liever niet over hebt maakt dat niet dat de software van Tesla gewoon beter is? Maar ik ben het met je eens dat die hype wel een beetje voorbij mag zijn. Net zoals de opmerkingen dat Tesla auto's slecht in elkaar gezet zijn ook die tijden zijn wel voorbij. Ook Tesla gaat het steeds moeilijker krijgen met de software aangezien die voor steeds meer verschillende configuraties geschreven moet worden.

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 16:02
Zijn er hier RS en Sportline rijders met DCC die onderstaande update hebben laten uitvoeren?

Terugroepactie 43l6 voor DCC (driving mode will not change when the dcc chassis profile is selected in the infotainment system. The DCC chassis will therefore always remain in comfort mode.

• Autohillenga
Oase schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:49:
[...]

Hetgeen waar jij het liever niet over hebt maakt dat niet dat de software van Tesla gewoon beter is? Maar ik ben het met je eens dat die hype wel een beetje voorbij mag zijn. Net zoals de opmerkingen dat Tesla auto's slecht in elkaar gezet zijn ook die tijden zijn wel voorbij. Ook Tesla gaat het steeds moeilijker krijgen met de software aangezien die voor steeds meer verschillende configuraties geschreven moet worden.
De grap van het voorverwarmen is niet de software, maar de onwil om het te implementeren, ik kan met OBD11 de PTC verwarmer van de accu aanzetten en moet dat elke 5 minuten herhalen, en dat gaat tot 23 graden, de ideale temperatuur 8)7

Tesla’s worden nog steeds slecht in elkaar gezet en slecht geverfd, en wat ze gemeen hebben is dat ze in Fremont gemaakt worden. Een model uit Berlijn of Shanghai is wel degelijk een top product. d:)b Niet mijn smaak auto maar wel gewoon hartstikke solide.

• Autohillenga
cryptapix schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:28:
[...]

Klopt, mijn netto bruikbare capaciteit is 48975 Wh. 130k KM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuka
  • Laatst online: 14:38
markweb4871 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:50:
Zijn er hier RS en Sportline rijders met DCC die onderstaande update hebben laten uitvoeren?

Terugroepactie 43l6 voor DCC (driving mode will not change when the dcc chassis profile is selected in the infotainment system. The DCC chassis will therefore always remain in comfort mode.
Ik heb een Sportline van Mei 2022 maar geen terugroepactie zichtbaar. Ik heb hem zelf niet uitgevoerd maar wellicht voordat ik de auto kocht in april 2024 wel. Of is deze recent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZAXK_kul_EY9cqogcmuPvuWgCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80BmyfZKpKXfMG7WsgA49XCY.jpg?f=fotoalbum_large

Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
kuka schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:43:
[...]

Ik heb een Sportline van Mei 2022 maar geen terugroepactie zichtbaar. Ik heb hem zelf niet uitgevoerd maar wellicht voordat ik de auto kocht in april 2024 wel. Of is deze recent?

[Afbeelding]
Waar zoek jij dit op? Het terugroepregister van de RDW bevat bijvoorbeeld enkel de issues die betrekking hebben op de veiligheid van de auto. Daar ga je deze dus niet vinden.

Verder: een sportline heeft niet standaard DCC. Daar heb je het business max upgrade pakket voor nodig (in 2022 was dat wellicht anders). Dus dat kan ook een reden zijn dat je de terugroepactie niet ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markweb4871
  • Laatst online: 02-10 16:02
kuka schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:43:
[...]

[Afbeelding]
Ik kon zelf ook de terugroepactie niet zien. De dealer heeft het wel in hun systeem staan als je auto er door geraakt is. Vanochtend bevestigd door de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuka
cryptapix schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:09:
[...]

Waar zoek jij dit op? Het terugroepregister van de RDW bevat bijvoorbeeld enkel de issues die betrekking hebben op de veiligheid van de auto. Daar ga je deze dus niet vinden.

Verder: een sportline heeft niet standaard DCC. Daar heb je het business max upgrade pakket voor nodig (in 2022 was dat wellicht anders). Dus dat kan ook een reden zijn dat je de terugroepactie niet ziet.
Ik heb wel DCC. Ik zie de terugroepactie niet bij de RDW. Ik heb hier gekeken https://www.dieteren.be/nl/recall.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33UVmc1KOE18yBsI6J5WjKHHkOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1mwYKPOlCosBVp0Z5PQ1mg4.jpg?f=fotoalbum_large
markweb4871 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:21:
[...]

Ik kon zelf ook de terugroepactie niet zien. De dealer heeft het wel in hun systeem staan als je auto er door geraakt is. Vanochtend bevestigd door de dealer.
Ik zal het in de gaten houden. Moet binnenkort toch naar de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:38
kuka schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:52:
[...]

Ik heb wel DCC. Ik zie de terugroepactie niet bij de RDW. Ik heb hier gekeken https://www.dieteren.be/nl/recall.

[Afbeelding]
Bij de RDW staan alleen terugroepacties die uitgeroepen zijn in verband met de veiligheid van de auto. Overige terugroepacties zoals deze (en bijv voor het laadklepmotortje mocht dat ooit een terugroepactie worden) zijn dan niet zichtbaar bij de RDW wel bij de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oase
Autohillenga schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:02:
[...]

De grap van het voorverwarmen is niet de software, maar de onwil om het te implementeren, ik kan met OBD11 de PTC verwarmer van de accu aanzetten en moet dat elke 5 minuten herhalen, en dat gaat tot 23 graden, de ideale temperatuur 8)7

Tesla’s worden nog steeds slecht in elkaar gezet en slecht geverfd, en wat ze gemeen hebben is dat ze in Fremont gemaakt worden. Een model uit Berlijn of Shanghai is wel degelijk een top product. d:)b Niet mijn smaak auto maar wel gewoon hartstikke solide.
Juist de onwil om het te implementeren maakt dat de software van Tesla dan wel degelijk beter is? Genoeg over het wel of niet beter zijn. Softwarematig is de Enyaq helaas niet op zijn best.

In ieder goed om te weten dat als er ooit een Tesla voor de deur komt te staan dat deze uit de fabriek uit Berlijn of Shanghai moet zijn!

Even een andere vraag:
Zijn er meer mensen die na de update naar 3.7 merken dat de auto aan de snellader substantieel slechter presteert? Ik kwam met iets meer dan 30% bij de lader en kwam niet verder dan 72kWh. En die zakte al redelijk snel in naar iets meer dan 60kWh.

[ Voor 12% gewijzigd door Oase op 06-09-2024 13:35 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:46

rammes

koekebakker 1e klas

mag het Tesla vs the world discussie in dit topic beëindigd worden?

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:01
Oase schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:33:
Even een andere vraag:
Zijn er meer mensen die na de update naar 3.7 merken dat de auto aan de snellader substantieel slechter presteert? Ik kwam met iets meer dan 30% bij de lader en kwam niet verder dan 72kWh. En die zakte al redelijk snel in naar iets meer dan 60kWh.
Snelladers geven niet altijd de max he. Grotere kans dat het aan de snellader lag.
Zeker omdat je dit vraagt na 1x laden (toch?)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
Kodess schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:36:
[...]

Snelladers geven niet altijd de max he. Grotere kans dat het aan de snellader lag.
Zeker omdat je dit vraagt na 1x laden (toch?)
Inmiddels al 2 keer binnen een week. 1e keer was Shell, 2e keer was Fastned. Fastned was ook nog eens nadat ik al een half uur op de snelweg lekker door had gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortimerke
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04-11-2024
@Oase Ik ben geupgrade naar 3.7, zie geen negatieve impact op de laadsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
Na 4 jaar Enyaq toch nog een onduidelijkheidje, Ik merkte gisteren dat mijn Carplay instant verbond met telefoon maar vandaag (aan de kabel) moest ik weer op de verbindknop drukken op het scherm en duurde het vervolgens 30-60 seconden voordat ik Carplay kon gebruiken.

Nu weet ik niet meer exact hoe ik verbonden was toen het instant ging (zoals het bijvoorbeeld ook in de T-Cross van mijn vrouw gaat) maar is daar enige duidelijkheid in bij de Enyaq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
ManiacScum schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:31:
Na 4 jaar Enyaq toch nog een onduidelijkheidje, Ik merkte gisteren dat mijn Carplay instant verbond met telefoon maar vandaag (aan de kabel) moest ik weer op de verbindknop drukken op het scherm en duurde het vervolgens 30-60 seconden voordat ik Carplay kon gebruiken.

Nu weet ik niet meer exact hoe ik verbonden was toen het instant ging (zoals het bijvoorbeeld ook in de T-Cross van mijn vrouw gaat) maar is daar enige duidelijkheid in bij de Enyaq?
Is dit niet omdat je voor het eerst op een andere manier (kabel) verbindt? Want ik herken dit niet en wissel regelmatig tussen kabel en draadloos.

Edit: en 30-60 seconden voor ik na het instappen CarPlay kan gebruiken is bij mij heel normaal.

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 06-09-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:00

MLLL

Palm Treo 650

cryptapix schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:33:
[...]

Is dit niet omdat je voor het eerst op een andere manier (kabel) verbindt? Want ik herken dit niet en wissel regelmatig tussen kabel en draadloos.

Edit: en 30-60 seconden voor ik na het instappen CarPlay kan gebruiken is bij mij heel normaal.
Mijn aftermarket Pioneer doet dat binnen 2 seconden draadloos :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
MLLL schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:59:
[...]

Mijn aftermarket Pioneer doet dat binnen 2 seconden draadloos :)
Ieder zijn ding. Ik kan wel 30 seconden wachten en hou liever het systeem van de Enyaq ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:23
cryptapix schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:01:
[...]

Ieder zijn ding. Ik kan wel 30 seconden wachten en hou liever het systeem van de Enyaq ;)
Voor toekomstige 85 /4.0 rijders. Dit gaat bij ons direct. Je stapt in en hij is verbonden.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-10 20:01
utbone schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:28:
[...]

Voor toekomstige 85 /4.0 rijders. Dit gaat bij ons direct. Je stapt in en hij is verbonden.
inderdaad. Tegen de tijd dat ik mijn gordel om heb is hij al beschikbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Laatst online: 02-10 17:35
Ik kreeg vandaag deze melding op het scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrfY1Y2nLKQc2r0jmX4OwsKpz9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjI0iy8IorlGJxmqZYCfx4mV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDIgU5t1QRMZj_RKUEkuTfRIvsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXeDnW86NDs4qqyzaPbVdCQf.jpg?f=fotoalbum_large

Tja ze kunnen ook niet weten dat ik al een afspraak heb staan in oktober, want tja het is zo druk dat je na 2-3 maanden de eerste afspraak kan maken bij Pouw Harderwijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@jeroenribbink Die kreeg ik gisteren ook inderdaad.

Staat ook bij dat je het kunt negeren als het al is uitgevoerd. Lijkt me dus naar alle Enyaqs verzonden die op versie 3.x draaien?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
cryptapix schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:01:
[...]

Ik hou liever helemaal geen Enyaq…. Nog maar een paar maanden gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Gisteren onze Enyaq op mogen halen! Nu al erg tevreden al is het nog wel flink uitvogelen zo nu en dan

Bij de dealer de auto aan de (nieuwe) app toegevoegd maar daar blijft ik onderstaande meldingen krijgen. Als ik echter doorklik zegt hij dat alle services actief zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkC3VShWTLp4Pjl4AeGi6IPixO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26XDANXE2EGVmjroJ82A7T03.jpg?f=fotoalbum_large

Auto ook al op ieuw toegevoegd maar helaas zonder resultaat. Uiteraard al contact opgenomen met de dealer maar die heeft ook geen idee en zegt alleen: "kom maandag maar even langs dan proberen we het nog een keer". Dat wekt ook niet echt vertrouwen.

Iemand van jullie een idee? Anders wordt het maandag de Skoda Connect servicelijn bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionM
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-05 13:22
One-eye864 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:43:
Gisteren onze Enyaq op mogen halen! Nu al erg tevreden al is het nog wel flink uitvogelen zo nu en dan

Bij de dealer de auto aan de (nieuwe) app toegevoegd maar daar blijft ik onderstaande meldingen krijgen. Als ik echter doorklik zegt hij dat alle services actief zijn

[Afbeelding]

Auto ook al op ieuw toegevoegd maar helaas zonder resultaat. Uiteraard al contact opgenomen met de dealer maar die heeft ook geen idee en zegt alleen: "kom maandag maar even langs dan proberen we het nog een keer". Dat wekt ook niet echt vertrouwen.

Iemand van jullie een idee? Anders wordt het maandag de Skoda Connect servicelijn bellen.
Staat de auto wel onder profiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
DionM schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:56:
[...]

Staat de auto wel onder profiel?
Ja daar staat hij er gewoon bij (ook al keer weggehaald en opnieuw gekoppeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtxEa8NuYF-tzJ355pwNqFbCtY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzNefCWQgKCBRRqm52SdXROa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3M2itW3fY8JlmwCO8L-WbOCc4A8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKHaLcKjXOo0wOumM16FJnLV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door One-eye864 op 07-09-2024 21:16 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrVl
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-09 16:50
matk89 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:44:
[...]

Uitgangspunt: Enyaq rijder die ook regelmatig in een M3 heeft gereden (nooit zelf gehad), vrij kritisch van aard :+ . Ik kan me grotendeels vinden in de uiteenzetting van @fRiEtJeSaTe, enkele toevoegingen:
- Het infotainment systeem van de Enyaq (versie < 4.0) is echt huilen zo traag. Het went op termijn en je kunt ermee uit de voeten, maar als je een keer in een andere auto rijdt dan realiseer je hoe traag het eigenlijk weer is. Wat vind ik traag: alle tikken op het scherm duren minimaal 0.4 seconde voor je resultaat ziet. Soms als je snel instapt en wegrijdt (lees: < 5 seconden tussen sleutel in range en auto in D/B) moet de auto uit een deep sleep komen.. Dan ben ik al 5 straten verder voordat ik bijv een navigatiedoel kan kiezen. Zeker werkbaar, maar echt een downgrade van de Tesla.
- Ook de bijbehorende app en remote control opties is echt irritant. Ik wil met home assistant de auto aansturen dat hij zoveel mogelijk laadt als de zonnepanelen opwekken, maar het verwerken van een start/stop laden commando is vrij onbetrouwbaar. Vergrendelen en ramen openen/sluiten is ook geen optie (je ziet alleen de status hiervan).
- De basis audio is inderdaad zo-zo, zou het een 7 geven. Je kunt prima muziek luisteren, maar heeft minder swung dan duurdere audio installaties. Ik heb geen ervaring met de audio-upgrade.
- De performance is minder dan een M3. Hij is voldoende vlot en je kunt passagiers duidelijk misselijk maken maar de straatstenen trek je er niet uit als je plank gaat zoals met een M3.
- Wil je sportief rijden: Doordat hij achterwielaandrijving heeft gaat hij wel lekker door de bocht, je moet daarbij wel de ESP 'uit' zetten om echt lekker door te kunnen rijden: anders grijpt hij te snel in. (ESP kan niet helemaal uit, het knopje dat zegt dit te doen zorgt ervoor dat hij later ingrijpt). Het weggedrag is daarmee echt goed voor een auto van dit formaat en gewicht. Ook met de ESP aan kun je heerlijk rijden overigens, enkel minder pittig :P
- Minder bereik zou ik minder naar kijken. Vooral de 80 komt nog steeds prima ver en je kunt ook goed snelladen als je het echt nodig hebt.
- Interieur en stoelen zijn echt wel beter dan de M3. Ik weet niet hoe jij in de afwerking-loterij van Tesla hebt getrokken met je huidige auto, maar het is wel echt veel aangenamer vertoeven in de Enyaq.
- Volkswagen/Skoda wordt niet geleid door een egocentrische gast die steeds bijzonderdere trekjes begint te tonen.

Bottom line: De Enyaq is echt een fijne en ruime auto om in te rijden, maar hij is zeker niet foutloos. Het is een duidelijk andere auto met een andere doelgroep. Het is vooral een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur welke auto jij fijner zal ervaren.
Ik sluit me hierbij aan. Heb bijna 4 jaar een M3 LR uit 2020 gereden. MY viel destijds buiten lease budget. Nu prive een Enyaq iV80 van dec ‘22 aangeschaft, met 18k km op de teller. Full options uitgevoerd, ex demo model. Stoelen hebben de wollen “loft” bekleding.

Ik weet dat Tesla in de laatste jaren veel vooruitgang heeft geboekt op het vlak van geluidswerend glas en schokdempers. Dat was ronduit droevig in mijn M3. Collega die net een nieuwe MY SR heeft aangeschaft (met alle kortingen die nu gelden) is erg te spreken over die verbeteringen. En met die LFP accu van de SR kan je dus veilig tot 100% laden itt 20-80% geklooi met Li accu’s. Tesla Supercharger dekking is geweldig en kortingen voor Tesla rijders zijn natuurlijk leuk.

Maar, ik ben heel blij met mijn iV80. Ik was dat volledig glazen dak van de Tesla helemaal zat; de auto werd super heet in de zon. De knoppen, hendels en praktische dingen zoals een skiluik in de Enyaq zijn fijn. Afgelopen zomer genoten van deze goede reisauto. De stoffen bekleding is mss gevoeliger voor vlekken, maar ademt prettig en heeft niet de neiging om de auto in een soort chemische damp te hullen als het warm wordt, zoals dat nepleer van Tesla.

De Tesla software en app is geweldig. Die van de Enyaq (versie 3.2) is echt traag in het opstarten en wil nog wel eens een bug vertonen. Niets onoverkomelijks, maar Skoda mag de lat best hoger leggen op dat front. Het ontbreken van remote lock/unlock via app vind ik ronduit genant. Ik gebruik meestal Apple Carplay, dat miste ik in de Tesla wel, maar in de Skoda is de toegevoegde waarde hoger omdat de basis software zoveel minder is. Maar goed, een auto is om in te rijden en dat doet ie lekker. Fijne demping, weinig windgeruis en rolgeluid, ondanks de brede banden. Woon werkverkeer (70km enkele reis) doe ik nu, temperatuur 16-28 C, op gemiddeld 15 km/kWh en met 80% zit mijn bereik daarmee rond de 420 km. Reis van/naar Frankrijk zat ie volgeladen en met redelijk wat 130 km/uur stukken op 21 km/kWh. Ben benieuwd wat de winter brengt; dan gaat ie op winterbanden op de kleinere standaardvelg. En dan kan ik ervaren wat de warmtepomp toevoegt. Oh, en superchargen tussen 20-80% gaat hartstikke snel. Ik ben vrijwel alleen maar bij Tesla Superchargers gaan staan (significant goedkoper, wel irritant dat de Skoda navigatie ze weigert te vinden, dus ABRP via Carplay). Heb geen echt verschil ervaren met mijn M3 destijds. Ik denk dat het komt omdat die mss wel een hogere piek heeft, maar gemiddeld ongeveer hetzelfde laadt.

In de keuze tussen MY SR en mijn Enyaq was eigenlijk het volgende doorslaggevend: 1. Het betere zicht in de Skoda, 2. De veel (!) kleinere draaicirkel - in een krappe parkeergarage wordt ik hier mega-blij van, 3. De stoelen, 4. De praktische, rechthoekige achterbak, met skiluik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aanhetwerk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:49
MrVl schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:25:
[...]

Ik sluit me hierbij aan. Heb bijna 4 jaar een M3 LR uit 2020 gereden. MY viel destijds buiten lease budget. Nu prive een Enyaq iV80 van dec ‘22 aangeschaft, met 18k km op de teller. Full options uitgevoerd, ex demo model. Stoelen hebben de wollen “loft” bekleding.

Ik weet dat Tesla in de laatste jaren veel vooruitgang heeft geboekt op het vlak van geluidswerend glas en schokdempers. Dat was ronduit droevig in mijn M3. Collega die net een nieuwe MY SR heeft aangeschaft (met alle kortingen die nu gelden) is erg te spreken over die verbeteringen. En met die LFP accu van de SR kan je dus veilig tot 100% laden itt 20-80% geklooi met Li accu’s. Tesla Supercharger dekking is geweldig en kortingen voor Tesla rijders zijn natuurlijk leuk.

Maar, ik ben heel blij met mijn iV80. Ik was dat volledig glazen dak van de Tesla helemaal zat; de auto werd super heet in de zon. De knoppen, hendels en praktische dingen zoals een skiluik in de Enyaq zijn fijn. Afgelopen zomer genoten van deze goede reisauto. De stoffen bekleding is mss gevoeliger voor vlekken, maar ademt prettig en heeft niet de neiging om de auto in een soort chemische damp te hullen als het warm wordt, zoals dat nepleer van Tesla.

De Tesla software en app is geweldig. Die van de Enyaq (versie 3.2) is echt traag in het opstarten en wil nog wel eens een bug vertonen. Niets onoverkomelijks, maar Skoda mag de lat best hoger leggen op dat front. Het ontbreken van remote lock/unlock via app vind ik ronduit genant. Ik gebruik meestal Apple Carplay, dat miste ik in de Tesla wel, maar in de Skoda is de toegevoegde waarde hoger omdat de basis software zoveel minder is. Maar goed, een auto is om in te rijden en dat doet ie lekker. Fijne demping, weinig windgeruis en rolgeluid, ondanks de brede banden. Woon werkverkeer (70km enkele reis) doe ik nu, temperatuur 16-28 C, op gemiddeld 15 km/kWh en met 80% zit mijn bereik daarmee rond de 420 km. Reis van/naar Frankrijk zat ie volgeladen en met redelijk wat 130 km/uur stukken op 21 km/kWh. Ben benieuwd wat de winter brengt; dan gaat ie op winterbanden op de kleinere standaardvelg. En dan kan ik ervaren wat de warmtepomp toevoegt. Oh, en superchargen tussen 20-80% gaat hartstikke snel. Ik ben vrijwel alleen maar bij Tesla Superchargers gaan staan (significant goedkoper, wel irritant dat de Skoda navigatie ze weigert te vinden, dus ABRP via Carplay). Heb geen echt verschil ervaren met mijn M3 destijds. Ik denk dat het komt omdat die mss wel een hogere piek heeft, maar gemiddeld ongeveer hetzelfde laadt.

In de keuze tussen MY SR en mijn Enyaq was eigenlijk het volgende doorslaggevend: 1. Het betere zicht in de Skoda, 2. De veel (!) kleinere draaicirkel - in een krappe parkeergarage wordt ik hier mega-blij van, 3. De stoelen, 4. De praktische, rechthoekige achterbak, met skiluik
Is al redelijk wat geschreven over MY en enyaq. Samengevat voor ons gezin. Zeer grote twijfel tussen enyaq coupé rs en my long range. Was begin van dit jaar dus proefrit in 85 nog niet mogelijk. Gezien onze hobby en uitjes graag 4wd, de keuze ging dus tussen de rs en de long range my. Het prijsverschil was €11.000, lees dat was de rs duurder. Dat was voor ons gezin, privé aanschaf van de eigen spaarcentjes (ja auto is domme investering etc., dat weten maar we werken hard en bla bla je kent het wel). Als de rs 3000-4000€ duurder was geweest dan waren we zeker voor de enyaq rs gegaan. Ik denk als Skoda de prijzen van de enyaq en enyaq rs iets laat zakken ze er (nog) meer van verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Voor mij persoonlijk is de trekhaak van Tesla echt een afknapper. Als je die met enige regelmaat gebruikt is die afneembare echt een ramp, dan heb je veel liever een wegklapbare. De aansluiting voor de verlichtingsstekker zit ook op een logischer en veel eenvoudiger te bereiken plek.

Verder kan ik me in bovenstaande eigenlijk heel goed vinden. Met de kanttekening dat wie nieuw zoekt en een 85 kan nemen: veel van bovenstaande kritiek is daarin opgelost.

App gebruik ik niet. De API wel (home assistant en evcc) en dat werkt eigenlijk wel heel goed. Heel af en toe liggen de servers er volledig uit, maar buiten dat werkt het voor mij prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 09:57

elmoxx

xx xx xx

Ik zit er niet op te wachten maar zullen we dit topic maar gewoon hernoemen tot het ‘Enyaq-Tesla’ topic dan?

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:42
elmoxx schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:07:
Ik zit er niet op te wachten maar zullen we dit topic maar gewoon hernoemen tot het ‘Enyaq-Tesla’ topic dan?
Of er komt een apart Tesla vs EV topic? Maar eens dat het wel veel over de vergelijking gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVl
@JanHenk Home Assistant en EVCC zegt me ff niks. Ik heb tot heden niet ‘getweaked’ aan de auto, maar je zet me aan het denken. Kan je mij vertellen hoe je dit ingericht hebt? Moet ik hiervoor code schrijven, of is het een kwestie van een kastje aansluiten op de OBD en dan soort plug & play config?

Dat van die trekhaak, helemaal mee eens. Op de M3 was echt ellende, stekker verticaal onder de auto inpluggen. Heb een stekker stukgereden, op een iets te steile drempel. De MY doet dat beter, maar wel een lelijke implementatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrVl
elmoxx schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:07:
Ik snap je vraag/opmerking, maar denk dat het (momenteel) bij veel mensen speelt. De iV85 is prachtig, maar met alle (wenselijke) opties in de configuratie verhoudingsgewijs erg prijzig. Dan is het niet gek dat twijfelaars wat detailvragen willen stellen. Deze thread gaat sowieso alle kanten uit qua discussie onderwerpen- zonder subthread mogelijkheden is het eigenlijk altijd wel lastig om vast te stellen wat hier wel en niet thuishoort. Mijn mening althans.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 09:57

elmoxx

xx xx xx

Ik merk ook dat het kennelijk speelt ja. Als Enyaq-eigenaar zit ik er echter totaal niet op te wachten. Het gaat namelijk zeer ten koste van waar dit topic over gaat, namelijk de Enyaq (en bijbehorende tips/fixes voor zijn eigenaardigheden)

Oplossing kan net als met computer-onderdelen: ‘het grote: welke ev moet ik hebben topic’ , dat lijkt mij dé plek. Daar kan iedereen dan helemaal los gaan met vergelijkingen als ze daar gelukkig van worden. Ik zal dat topic echter niet starten want ik heb totaal geen behoefte om me hier actief mee bezig te houden.

Maar wie ben ik. Klagen over dit soort dingen doe ik niet vaak/graag; ik volg liever. Als dit is wat ‘we’ willen bespreken, dan is dat zo. Ik kan me echter niet voorstellen dat ik de enige ben die er zo over denkt.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
elmoxx schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:05:
Ik merk ook dat het kennelijk speelt ja. Als Enyaq-eigenaar zit ik er echter totaal niet op te wachten. Het gaat namelijk zeer ten koste van waar dit topic over gaat, namelijk de Enyaq (en bijbehorende tips/fixes voor zijn eigenaardigheden)

Oplossing kan net als met computer-onderdelen: ‘het grote: welke ev moet ik hebben topic’ , dat lijkt mij dé plek. Daar kan iedereen dan helemaal los gaan met vergelijkingen als ze daar gelukkig van worden. Ik zal dat topic echter niet starten want ik heb totaal geen behoefte om me hier actief mee bezig te houden.

Maar wie ben ik. Klagen over dit soort dingen doe ik niet vaak/graag; ik volg liever. Als dit is wat ‘we’ willen bespreken, dan is dat zo. Ik kan me echter niet voorstellen dat ik de enige ben die er zo over denkt.
Dat topic is er al

[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
MrVl schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:25:
[...]

Maar, ik ben heel blij met mijn iV80. Ik was dat volledig glazen dak van de Tesla helemaal zat; de auto werd super heet in de zon. […]
Nou, dan is dat nog iets dat Tesla slechter doet dan Skoda, want in mijn zwarte (!) Enyaq coupe (en dus volledig glazen dak), heb ik nergens last van. Airco kan dat heel prima bijbenen.

Maar dat de auto warm wordt in de zon, tja dat was bij iedere auto die ik hiervoor had ook zo. Voordeel aan EV: airco aanzetten voordat je instapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVl
@cryptapix ik heb panoramisch schuifdak in mijn reguliere Enyaq en ook nergens last van. Dus dat doet ie idd goed, zeker met de zonnewering dicht :) Airco heb ik overigens zelden aan staan.

Nu weer geheel on topic: er lijkt iets heel geks gebeurd te zijn bij mij. Paar weken geleden kreeg ik melding dat er een OTA update klaarstond. Die is meerdere keren mislukt. De auto + app geven aan dat ik op 3.2 zit. De dealer meldde mij dat hij in hun systeem als 3.4 geregistreerd staat. Dit verklaart waarschijnlijk waarom de update niet meer aangeboden wordt. Zijn er anderen die iets soortgelijks hebben meegemaakt? En zo ja, is het iets dat ik opnieuw kan laten triggeren zonder een dealer bezoek? Ik heb nog geen OBD dongle oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel visseren
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-09 21:33
Morgen gaat mijn auto voor een beurt en nu staat er een optie bij:

Storing rijhulpsystemen. diss:175860799 a € 174,92

Hebben jullie toevallig een idee wat dat mag wezen? (Zie plaatje voor hele "offerte" voor de 45k beurt)

Totaal beurt is overigens 628 euro. (Had nog 100 euro meer kunnen zijn wanneer ik niet zelf de interieur filter had vervangen). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RibxhwnGpq0Wr9bHToCM6rFyTfA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TKEF1RLOxlyyZlFyFLWo4e3v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
roel visseren schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:10:
Morgen gaat mijn auto voor een beurt en nu staat er een optie bij:

Storing rijhulpsystemen. diss:175860799 a € 174,92

Hebben jullie toevallig een idee wat dat mag wezen? (Zie plaatje voor hele "offerte" voor de 45k beurt)

Totaal beurt is overigens 628 euro. (Had nog 100 euro meer kunnen zijn wanneer ik niet zelf de interieur filter had vervangen). [Afbeelding]
Dat is een dure beurt, remvloeistof verversen is in de praktijk bij welke normale auto tussen de 60 en 100 euro, interieurfilter ongeveer 50-60 euro en twee uur arbeid tussen de 150-250 euro. Storing rijhulpsystemen mag eigenlijk ook niks voor gevraagd worden, aangezien dit een terugroepactie is. (48S5)

De auto is al twee jaar oud en dus geen garantie meer, naar de dealer gaan heeft ook niet echt zin meer, tenzij er updates zijn of terugroepacties.

Beter is om een goede BOVAG-garage te zoeken. Die doen het vaak voor veel minder geld en reinigen/smeren tenminste ook je remmen. Het geld wat je uitspaart kun je veel beter gebruiken voor goede banden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
Heb je geen 5 of 7 jaar gratis onderhoud bij een enyaq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
engelbertus schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:29:
Heb je geen 5 of 7 jaar gratis onderhoud bij een enyaq?
De ene wel, de andere niet, geen peil op te trekken. Bij aankoop kun je wel afzien van gratis onderhoud en heb je 6-700 korting. Heeft alleen geen invloed op catalogusprijs. Leasemij’s laten het ‘gratis’ onderhoud meestal achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel visseren
Autohillenga schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:33:
[...]

De ene wel, de andere niet, geen peil op te trekken. Bij aankoop kun je wel afzien van gratis onderhoud en heb je 6-700 korting. Heeft alleen geen invloed op catalogusprijs. Leasemij’s laten het ‘gratis’ onderhoud meestal achterwege.
Bij mijn import auto uit België zit inderdaad geen gratis onderhoud bij. Ging mij erom dat er 174 euro bij zit die ik niet 1,2,3 kan verklaren.. tenzij ze dus inderdaad nog wat willen verdienen aan de terugroepactie, maar dat zou wel sneaky zijn. Ik vraag het morgen wel, dan rapporteer ik terug. Ik laat ze ook gelijk kijken naar mijn probleem met flipperen en het niet willen remmen en redeneren dat heel af en toe opduikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
roel visseren schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:47:
[...]

Bij mijn import auto uit België zit inderdaad geen gratis onderhoud bij. Ging mij erom dat er 174 euro bij zit die ik niet 1,2,3 kan verklaren.. tenzij ze dus inderdaad nog wat willen verdienen aan de terugroepactie, maar dat zou wel sneaky zijn. Ik vraag het morgen wel, dan rapporteer ik terug. Ik laat ze ook gelijk kijken naar mijn probleem met flipperen en het niet willen remmen en redeneren dat heel af en toe opduikt.
Ik heb voor twee garantie/non conformiteit issues (verschillende momenten) ook akkoord moeten geven op een prijsopgave, maar die posten zijn niet in rekening gebracht. Beste is om dat na te vragen bij de dealer. Bij mij kon dat via de chatfunctie op die site waar je je offerte ziet. Ik kreeg daar telkens snel antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Autohillenga schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:45:

Ik merkte dit afgelopen 2 weken zelf ook in de Italiaanse bergen. Op een gegeven moment gaf de Enyaq (IV60 Sportline) 398 km aan bij 100%, terwijl voor mij normaal gesproken 320-340 normaal is. Dit kwam mede doordat ik normaal gesproken veel (90%) snelweg kilometers maak en daar in Italie de gemiddelde snelheid ook een stuk lager ligt.

Dit was ook de eerste keer dat ik met de Enyaq door de bergen ging en ook voor het eerst goed gemerkt heb wat het regeneratief remmen doet. Boven aan de Splügen Pass in Zwitserland had ik nog 60% terwijl ik toen ik beneden was weer rond de 70% zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
Autohillenga schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:33:
[...]

En hoe kun je daar a hier komen dan ? Anders zal elke dealer of garage gewoon verzinnen dat het er niet bij zit. Hoe kun je daar zelf achter komen, als een occasion zoekt of al gekocht hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-10 19:12
Vorige week op de A1 van Amersfoort richting Almelo een raar fenomeen gehad met de auto, dit was meer te wijten aan RWS dan aan de Enyaq denk ik. Dat was op het stukje bij Apeldoorn waar je nu een snelheidsbeperking van 70 hebt.
De weg is daar vol gekalkt met 1 miljoen nieuwe en oude lijnen, deze rijbanen zijn er super smal, en links staat een hele lage "devider"
Kreeg een hele berg aan waarschuwing en rooie vlekken in de cockpit, de auto ging maximaal regenereren en ik kon geen gas meer geven. Volgens mij dacht de auto dat ik ergens tegenaan ging rijden, maar het was zoveel tekst, dat heb ik allemaal niet kunnen lezen.
PS. ik heb alle hulpsystemen aan staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:20
Autohillenga schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:08:
[...]

Dat is een dure beurt, remvloeistof verversen is in de praktijk bij welke normale auto tussen de 60 en 100 euro, interieurfilter ongeveer 50-60 euro en twee uur arbeid tussen de 150-250 euro. Storing rijhulpsystemen mag eigenlijk ook niks voor gevraagd worden, aangezien dit een terugroepactie is. (48S5)

De auto is al twee jaar oud en dus geen garantie meer, naar de dealer gaan heeft ook niet echt zin meer, tenzij er updates zijn of terugroepacties.

Beter is om een goede BOVAG-garage te zoeken. Die doen het vaak voor veel minder geld en reinigen/smeren tenminste ook je remmen. Het geld wat je uitspaart kun je veel beter gebruiken voor goede banden.
Ik ga liever ook niet naar de dealer voor het onderhoud nu de garantie verlopen is. Maar ik twijfel nog omdat ik niet goed weet hoe het met die 8 jaar / 160.000km garantie zit op de HV accu. Wat staat er in de kleine lettertjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
engelbertus schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:42:
[...]

En hoe kun je daar a hier komen dan ? Anders zal elke dealer of garage gewoon verzinnen dat het er niet bij zit. Hoe kun je daar zelf achter komen, als een occasion zoekt of al gekocht hebt?
Ik weet niet of hier achter te komen is. Zal staan in het contract tussen de dealer en de koper van de auto. Ik denk niet dat ze dit ergens centraal zullen bijhouden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbijleveld
  • Laatst online: 10:55
Vorige week heb ik mijn Enyaq 60 mogen omruilen voor een gloednieuwe 85 Sportline. De verschillen in software zijn hier al meerder malen beschreven, maar ik kan nu beamen: versie 4 is vele malen beter en sneller.

Enige punt van commentaar wat ik nu nog heb, zijn de lane assist setting en de ISA melding. De melding van de ISA ('inteligent' Speed Assist) is gelukkig minder heftig dan verwacht, maar irritant is het wel. Ook omdat het toch 3 keer klikken is om deze uit te zetten (er is niet een directe snelkoppeling beschikbaar, maar gaat via het hulpsystemen menu).

De lane assist had ik bij mijn vorige Enyaq via ODBeleven op 'memory' gezet. Pogingen om dat bij deze 85 ook te doen zijn tot op heden mislukt. Online kom ik verhalen tegen dat ODBeleven aanpassingen op ME4 niet meer mogelijk zijn.

Is er hier toevallig iemand die hier ook mee bezig is geweest, en dit kan bevestigen of ontkrachten..?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Wat doet lane assist op memory zetten?
Als ik niet van profiel wissel onthoud de auto gewoon de vorig gebruikte lane assist stand.
Na een profiel wissel gaat hij naar standaard.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:19

Aldmar

Niks...

Ik heb iets aparts met mijn Enyaq. Onderstaande heb ik ook in de Alfen Laadpaal topic gepost, maar daar lijkt niemand de oplossing/tips te kunnen geven. Wellicht in dit Enyaq topic wel..?

Vorige week is mijn Enyaq voor onderhoud naar de dealer geweest (80 sportline 50k km 2022bj). Software update 3.7 is niet uitgevoerd maar wel normaal onderhoud (filters en remvloeistof etc) en het laadklep mechanisme is gemaakt.

Echter als ik nu wil laden op mijn oprit (Alfen Single Pro) stopt het laden op willekeurige momenten. Soms na 1minuut, soms na 20 minuten. Het lijkt erop dat de Enyaq en de Alfen op een gegeven momen op elkaar aan het wachten zijn. Alfen geeft de melding 'wacht op voertuig'. Enyaq geeft aan dat de kabel is aangesloten en 'klaar om te laden'. Als ik vervolgens in de app op 'start met laden' druk, gaat hij netjes laden. Echter na X minuten stopt het weer en wachten ze weer op elkaar met dezelfde meldingen. Hieronder een foto. Instelling staat op 90%, huidige SOC is 82%, maar toch stopt het laden. Als ik op de knop 'laden voortzetten' druk, gaat het laden direct van start. De paal geeft verder geen rare meldingen (ook niet in de log bestanden) en heeft het verder ook altijd gedaan. Niets aan verandert sinds het bezoek aan de dealer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPl3_zPPL2RQzSYODQ3vQlf8AO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJ5QKhSDzmRqBHcUxjeF19dT.jpg?f=fotoalbum_large

Laadpaal al hard gereset en nieuwste firmware. Enyaq verder geen instellingen gewijzigd. Afgelopen weekend wel naar Fabrieksinstellingen gezet, in de hoop dat dat iets zou doen. Helaas.

De dealer uiteraard gebeld en geeft aan dat het hen niet bekend voorkomt. Mocht het aanhouden willen ze hem graag zien en gaan ze wellicht wel de 3.7 update uitvoeren. Deze staat nu voor half oktober gepland.

Vreemde is dat ik op het werk geen problemen heb gehad met het laden (van 50% naar 80% geladen). Thuis dus wel, maar daar is dus behalve het dealer bezoek niets verandert. Ligt het nu aan de lader of de Enyaq? In beiden kan ik niks geks ontdekken.

In onderstaand logbestand van de Alfen, bij 10:47:25 zie je in eens de melding dat laden gestopt is. Waarom?

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:26
@Aldmar heb je deze laadpaal als een laadlocatie in de auto ingesteld staan? Zo ja: probeer het eens zodra je die locatie hebt verwijderd. Dat gaf bij mij vaak gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

Homer-Simpson schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:03:
@Aldmar heb je deze laadpaal als een laadlocatie in de auto ingesteld staan? Zo ja: probeer het eens zodra je die locatie hebt verwijderd. Dat gaf bij mij vaak gedoe.
Nee staat niet ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Aldmar schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:59:
Vreemde is dat ik op het werk geen problemen heb gehad met het laden (van 50% naar 80% geladen). Thuis dus wel, maar daar is dus behalve het dealer bezoek niets verandert. Ligt het nu aan de lader of de Enyaq?
Als je op andere palen geen probleem hebt met laden, maar thuis wel, dan zou ik zelf toch zoeken naar de Alfen. En dan zitten we in het verkeerde topic te discussiëren... ;)

Ik heb je post in het Alfen-topic ook gelezen, maar heb niet al te veel verstand van analyse van de logs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Nu online
Ik heb iets aparts met mijn Enyaq. Onderstaande heb ik ook in de Alfen Laadpaal topic gepost, maar daar lijkt niemand de oplossing/tips te kunnen geven. Wellicht in dit Enyaq topic wel..?

Vorige week is mijn Enyaq voor onderhoud naar de dealer geweest (80 sportline 50k km 2022bj). Software update 3.7 is niet uitgevoerd maar wel normaal onderhoud (filters en remvloeistof etc) en het laadklep mechanisme is gemaakt.

Echter als ik nu wil laden op mijn oprit (Alfen Single Pro) stopt het laden op willekeurige momenten. Soms na 1minuut, soms na 20 minuten. Het lijkt erop dat de Enyaq en de Alfen op een gegeven momen op elkaar aan het wachten zijn. Alfen geeft de melding 'wacht op voertuig'. Enyaq geeft aan dat de kabel is aangesloten en 'klaar om te laden'. Als ik vervolgens in de app op 'start met laden' druk, gaat hij netjes laden. Echter na X minuten stopt het weer en wachten ze weer op elkaar met dezelfde meldingen. Hieronder een foto. Instelling staat op 90%, huidige SOC is 82%, maar toch stopt het laden. Als ik op de knop 'laden voortzetten' druk, gaat het laden direct van start. De paal geeft verder geen rare meldingen (ook niet in de log bestanden) en heeft het verder ook altijd gedaan. Niets aan verandert sinds het bezoek aan de dealer.

[Afbeelding]

Laadpaal al hard gereset en nieuwste firmware. Enyaq verder geen instellingen gewijzigd. Afgelopen weekend wel naar Fabrieksinstellingen gezet, in de hoop dat dat iets zou doen. Helaas.

De dealer uiteraard gebeld en geeft aan dat het hen niet bekend voorkomt. Mocht het aanhouden willen ze hem graag zien en gaan ze wellicht wel de 3.7 update uitvoeren. Deze staat nu voor half oktober gepland.

Vreemde is dat ik op het werk geen problemen heb gehad met het laden (van 50% naar 80% geladen). Thuis dus wel, maar daar is dus behalve het dealer bezoek niets verandert. Ligt het nu aan de lader of de Enyaq? In beiden kan ik niks geks ontdekken.

In onderstaand logbestand van de Alfen, bij 10:47:25 zie je in eens de melding dat laden gestopt is. Waarom?

[Afbeelding]
Heeft het niet met die meldingen die er voor staan te maken? Overcurrent protection? Weet niet of de paal aan load balancing doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Aldmar Met @Senaxx hier; probeer het eens met andere instellingen voor de load balancing.
En anders even kijken wat er nog meer tegelijk in huis aan staat en hoevel de zon opbrengst is.
De gemelde waardes liggen onder de 16A dus het kan niet zo zijn dat de Enyaq te veel vraagt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RolfdeVries
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-11-2024
Kodess schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:42:
Wat doet lane assist op memory zetten?
Als ik niet van profiel wissel onthoud de auto gewoon de vorig gebruikte lane assist stand.
Na een profiel wissel gaat hij naar standaard.
Dat is niet standaard. Normaal gesproken is Lane Assist weer actief nadat het contact uit en weer aan is gezet. Misschien door een vorige eigenaar met OBD11 aangepast, of ben je de eerste eigenaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
RolfdeVries schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:07:
[...]

Dat is niet standaard. Normaal gesproken is Lane Assist weer actief nadat het contact uit en weer aan is gezet. Misschien door een vorige eigenaar met OBD11 aangepast, of ben je de eerste eigenaar?
Sowieso niet de eerste eigenaar (3e).
Maar ik begrijp nu dat het Lane Assist is en niet Travel Assist :+
Maar Lane Assist doet bij mij nauwelijks iets. Hij ziet de lijnen (de lijnen in de HUD worden grijs) en ik kan er gewoon overheen rijden, geen melding, geen oranje lijnen.
Ook geen last op van die buiten bebouwde kom wegen zonder middenlijn.
Heel soms geeft ie het wel aan.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvbijleveld
  • Laatst online: 10:55
Kodess schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:25:
[...]

Sowieso niet de eerste eigenaar (3e).
Maar ik begrijp nu dat het Lane Assist is en niet Travel Assist :+
Maar Lane Assist doet bij mij nauwelijks iets. Hij ziet de lijnen (de lijnen in de HUD worden grijs) en ik kan er gewoon overheen rijden, geen melding, geen oranje lijnen.
Ook geen last op van die buiten bebouwde kom wegen zonder middenlijn.
Heel soms geeft ie het wel aan.
Dat klinkt alsof ie permanent uitstaat. Bij mij kleuren de lijntjes groen, en wordt er gewoon ingegrepen. Ik moet zeggen dat de passieve variant die ik hiervoor had (die alleen trilt, maar niet de auto binnen de lijntjes kan houden), een stuk irritanter is dan de actieve variant. Maar ik blijf hem toch elke rit weer uitzetten, dus het zou mooi zijn als er toch een mogelijkheid is om dat via OBDeleven te doen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel visseren
Vandaag is de auto voor de 3.7 update gegaan.. en helaas staat hij nog bij de garage.. bij de eerste update naar 3.0 was de boordcomputer gesneuveld, dus ik ben benieuwd wat er deze keer "gesneuveld" is.
Ik had voor de grap nog gevraagd of Skoda ook garantie geeft bijeen foutieve ota, maar daar konden ze geen antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:16
Hebben meer mensen het idee dat na update naar v3.7 het laden aan de publieke laadpaal een stuk instabieler is. Bij laadt het ongeveer 10-15 bij en gaat dan in storing. Krijg dat dan ook niet door via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:00
FJP84 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:46:
Hebben meer mensen het idee dat na update naar v3.7 het laden aan de publieke laadpaal een stuk instabieler is. Bij laadt het ongeveer 10-15 bij en gaat dan in storing. Krijg dat dan ook niet door via de app.
Klopt, daar zijn gekke dingen mee na 3.7.
Even zekering 3 eruit trekken en even later er weer terug in doen. (onder de motorkap)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuka
FJP84 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:46:
Hier heb ik nog geen hinder van ondernomen. En ook niet bij mijn thuislader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-09 07:48
water_escape schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:22:
[...]

Klopt, daar zijn gekke dingen mee na 3.7.
Even zekering 3 eruit trekken en even later er weer terug in doen. (onder de motorkap)
Dat zei Speicher in zijn filmpje inderdaad ook. Schijnt dat de onboard lader gereset moet worden en dat doe je dus met het trekken van die zekering. Volgens Speicher werkt alles daarna weer naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wellicht is dat ook het probleem en dus de oplossing voor @Aldmar...?

Ik heb gisteren 3.7 gekregen. Fijn dat ik nu het verbruik voor m'n neus heb.. :) Netjes in één dag geregeld en ook inclusief vervangend vervoer (voor mij als simpele eigenaar dus ook), prima verlopen weer.

[ Voor 7% gewijzigd door JanHenk op 10-09-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

JanHenk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:01:

Ik heb gisteren 3.7 gekregen. Fijn dat ik nu het verbruik voor m'n neus heb.. :) Netjes in één dag geregeld en ook inclusief vervangend vervoer (voor mij als simpele eigenaar dus ook), prima verlopen weer.
Dat zou kunnen. Hoewel ik nog geen 3.7 heb, maar proberen kan geen kwaad. 3.7 krijg ik half oktober, hopen dat het bij mij ook zo soepel gaat als bij jou. :)

Heb morgen in de planning staan om een en ander te proberen. Dan staat de auto bij huis en dus bij mijn laadpaal. Wordt vervolgd! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit sinds kort bij jouw het geval? Bij mij speelt dit namelijk sinds 31-8 van dit jaar. Bij de Efteling aan de laadpaal (Alfen) stopte deze ook al willekeurig maar was de laadsessie nog wel actief. Afgelopen weekend stond ik aan een publieke laadpaal in de stad en ook daar stopte het laden en werd het lampje rood. Laadsessie daar was ook nog actief. Ik ben medio augustus overgegaan op 3.7. Dus dacht dat het daar mee te maken had. Ik heb ook nog een andere laadpaal gebruikt daar ging de sessie wel 2x door tot 80%. Dus ik ben er nog niet gerust op dat de auto nu overal door gaat met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronantropis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-09 12:03
jeronantropis schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:22:
Net terug van twee weekjes Dordogne. Op de heenrit heb ik bij de laatste snellaadstop bij Ionity de noodontgrendeling moeten gebruiken (lader wilde niet starten, lampje aan laadpoort was rood en ik kreeg de kabel er op geen enkele "normale" manier uit).

Omdat de koffer natuurlijk vol stak, kon ik met moeite aan het trekkabeltje. Het is me uiteindelijk gelukt, maar als ik zie hoe dat kabeltje er nu uit ziet, lijkt het wel alsof ik té hard getrokken heb en die ergens gelost is en teveel "naar boven" is gekomen (zie foto). Je ziet dat de gele "lus" om aan te trekken effectief helemaal bovenaan achter het harde plastic zit (en zichtbaar is vanuit de koffer).

Ik vraag me af of ik zo die noodontgrendeling normaals kan gebruiken indien het nodig zou zijn, al voel ik er weinig voor om dit tijdens een (werkende) laadsessie te proberen ...

Iemand in het verleden die ontgrendeling ook al gebruikt, en hoe ziet die kabel er na afloop uit?

Ter info: snelladen zelf lukt nog perfect.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand die hier wat feedback of info over zou kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
jeronantropis schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:28:
[...]

Het lijkt me dat hij normaal heel mooi achter dat vakje zit en als je hem eenmaal hebt gebruikt zit er gewoon wat rek in.

Ik zou hem gewoon weer even proberen bij een AC paal. Kan geen kwaad, hij haalt gewoon fysiek de pin los van de kabel. Je kan gewoon luisteren en horen of die los raakt, hoeft de kabel er dan nog niet eens uit te trekken.

Dus AC laden, trekken aan koord, luisteren of de pin uit de kabel komt, laadsessie op paal beeindigen, kabel lostrekken :)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:07

Ankh

|true

jeronantropis schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:28:
[...]

Ik heb dit ook wel eens. Maar dan sluit en open ik de auto even waarna de kabel losgaat.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronantropis
Ankh schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:47:
[...]

Ik heb dit ook wel eens. Maar dan sluit en open ik de auto even waarna de kabel losgaat.
Ja dat had ik dus geprobeerd, maar dat werkte niet. Vandaar de "noodprocedure" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronantropis
Kodess schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:43:
[...]

Het lijkt me dat hij normaal heel mooi achter dat vakje zit en als je hem eenmaal hebt gebruikt zit er gewoon wat rek in.

Ik zou hem gewoon weer even proberen bij een AC paal. Kan geen kwaad, hij haalt gewoon fysiek de pin los van de kabel. Je kan gewoon luisteren en horen of die los raakt, hoeft de kabel er dan nog niet eens uit te trekken.

Dus AC laden, trekken aan koord, luisteren of de pin uit de kabel komt, laadsessie op paal beeindigen, kabel lostrekken :)
Aja, ok, goed idee d:)b . Zal hier op het werk eens proberen.

Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
En dan is er ook nog de menu optie "~laadkabel altijd ontgrendelen~". Laden stoppen op het scherm en je kan de kabel eruit halen. Heb ik bij een bepaalde gratis laadpaal nodig omdat die de kabel pas loslaat als hij van de auto los is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:01:

Ah ze hebben jouw auto ook moeten verplaatsten destijds in juni(of was het juli?). De beste man belde mij dat hij 4 "dode" enyaqs had staan. Ik mag aankomende donderdag heen, zal vast wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronantropis
onetime schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:15:
En dan is er ook nog de menu optie "~laadkabel altijd ontgrendelen~". Laden stoppen op het scherm en je kan de kabel eruit halen. Heb ik bij een bepaalde gratis laadpaal nodig omdat die de kabel pas loslaat als hij van de auto los is.
Probleem was bij mij dat hij niet wilde starten met laden, en ik ook de mogelijkheid om te stoppen met laden niet kreeg op het scherm in de wagen. Nadien zei de Q4-rijder naast mij dat hij ook problemen had bij die ene laadpaal. Had het liever wat eerder geweten 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronantropis
Kodess schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:43:
[...]

Net geprobeerd, en ik hoorde inderdaad een "klik". Het viel me wel op dat de laadsnelheid ineens terugviel naar 3,7kW }:| . Kan toeval zijn ...

Blijf het wel vreemd vinden dat die release-cable na eerste gebruik 20cm langer is geworden :) ...

Merci voor de hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
jeronantropis schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:52:
[...]

Net geprobeerd, en ik hoorde inderdaad een "klik". Het viel me wel op dat de laadsnelheid ineens terugviel naar 3,7kW }:| . Kan toeval zijn ...

Blijf het wel vreemd vinden dat die release-cable na eerste gebruik 20cm langer is geworden :) ...

Merci voor de hulp!
Het omlaag gaan van de laadsnelheid is een veiligheids ding! De snelheid wordt verlaagd als de plug niet meer gelocked zit, ivm het er opeens uittrekken en kans op vonken etc.

Mooi dat het opgelost is :)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lek lijkt boven. Het is niet de paal en ook niet de Enyaq. Het was Tibber :X

Ooit ingesteld om de Enyaq in de Tibber app te laten uitlezen. Heb echter nooit een contract gehad bij Tibber. Dus verder geen aandacht meer aan geschonken. Nu heb ik aantal dagen toch besloten over te stappen naar Tibber per komende november en dit ook al aangevraagd bij Tibber.

Blijkbaar heeft Tibber ondertussen zelf het 'slim laden' aangezet, ondanks dat ik dus pas vanaf november van hen zal gaan afnemen. En door dit 'slimme laden' werd het laden dus onderbroken. Althans, ik kan het nergens zien (niet in de auto, paal of app). Maar sinds ik dit heb vinkje heb uitgezet is het opgelost. Gisteravond van 23% naar 80% geladen zonder onderbrekingen.

(Wat kan je lang zoeken naar zoiets! 8)7 )

• Senaxx
  • Nu online
Aldmar schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:11:
[...]

Het lek lijkt boven. Het is niet de paal en ook niet de Enyaq. Het was Tibber :X

Ooit ingesteld om de Enyaq in de Tibber app te laten uitlezen. Heb echter nooit een contract gehad bij Tibber. Dus verder geen aandacht meer aan geschonken. Nu heb ik aantal dagen toch besloten over te stappen naar Tibber per komende november en dit ook al aangevraagd bij Tibber.

Blijkbaar heeft Tibber ondertussen zelf het 'slim laden' aangezet, ondanks dat ik dus pas vanaf november van hen zal gaan afnemen. En door dit 'slimme laden' werd het laden dus onderbroken. Althans, ik kan het nergens zien (niet in de auto, paal of app). Maar sinds ik dit heb vinkje heb uitgezet is het opgelost. Gisteravond van 23% naar 80% geladen zonder onderbrekingen.

(Wat kan je lang zoeken naar zoiets! 8)7 )
Wel knap dat je het gevonden hebt. Nu je het zegt heb ik ook wel eens zoiets gehad, meerdere apps geprobeerd op een dag en daar de Enyaq mee geïntegreerd. En die conflicteerden met elkaar m.b.t. slim laden.

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:16
Aangezien ik zelf liever niet aan de zekeringen zit (leaseauto) vroeg ik het aan de dealer. Ik was de eerste met dit probleem (na de update) en van zekering 3 fix/workaround wisten ze niks af. Ze mogen niks doen zonder analyse. Dus weer twee weken wachten voordat ik aan de beurt ben.

• Kodess
Vraagje:
Ik heb de verlichting altijd op Auto staan, maar gaat hij dan ooit naar stadslicht?
Midden op de dag geparkeerd bij een winkel en in de ramen zag ik gereflecteerd dat alle lampen aan stonden.
Op de knop gedrukt, gaat ie naar dimlicht, dat was identiek. Toen naar stadslicht, alleen 2 streepjes, en uit.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:00

MLLL

Palm Treo 650

Kodess schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:29:
Vraagje:
Ik heb de verlichting altijd op Auto staan, maar gaat hij dan ooit naar stadslicht?
Midden op de dag geparkeerd bij een winkel en in de ramen zag ik gereflecteerd dat alle lampen aan stonden.
Op de knop gedrukt, gaat ie naar dimlicht, dat was identiek. Toen naar stadslicht, alleen 2 streepjes, en uit.
Stadslicht is alleen tijdens parkeren zover ik weet.

• water_escape
Kodess schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:29:
Vraagje:
wat bedoel je me ALLE lampen?
als je geen OBD aanpassingen hebt dan

- Overdag zijn je achterlichten uit en staat je DRL voor aan (die streep) (1 lampje groen bij knop)
- wordt het donkerder dan gaan je achterlampen en je matrix led ook aan (beide lampjes groen bij knop)

Je kan dit zien doordat je navi scherm van dag naar nachtmode gaat en doordat bij je lichtknopje beide lampjes groen branden.

Water-Escape

• Kodess
water_escape schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:37:
[...]

wat bedoel je me ALLE lampen?
als je geen OBD aanpassingen hebt dan

- Overdag zijn je achterlichten uit en staat je DRL voor aan (die streep) (1 lampje groen bij knop)
- wordt het donkerder dan gaan je achterlampen en je matrix led ook aan (beide lampjes groen bij knop)

Je kan dit zien doordat je navi scherm van dag naar nachtmode gaat en doordat bij je lichtknopje beide lampjes groen branden.
Ik bedoel de voorlampen inderdaad.
Overdag staan die vol aan beide lampjes groen bij de knop. Mijn navigatie scherm gaat wel netjes pas naar nachtmode als het donker is of we rijden onder bomen door.

Zou de vorige eigenaar dan een OBD aanpassing hebben gedaan zodat het dimlicht voor altijd aanstaat?
Ik heb nog niet de achterlichten gecheckt overdag.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb ooit gepoogd om de "Scandinavische DRL" te programmeren via OBDEleven maar dat werkte niet.

Als jij in de "AUTO" modus je dimlichten (dus de LED-koplampen) aanhebt en het is niet donker maar gewoon overdag, dan lijkt me dat inderdaad gecodeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 08:57
water_escape schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:37:
[...]
Nooit begrepen waarom Skoda niet een lampje laat branden in je dashboard en dat je altijd naar linksonder naar die knop moet kijken of je lampen aan zijn. Is ook bij mijn Octavia (bj. 2016) zo. 8)7

• JanHenk
  • Niet online
JazzMatazz schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:59:
[...]

Nooit begrepen waarom Skoda niet een lampje laat branden in je dashboard en dat je altijd naar linksonder naar die knop moet kijken of je lampen aan zijn. Is ook bij mijn Octavia (bj. 2016) zo. 8)7
Daar moest ik inderdaad ook even aan wennen...

• water_escape
Kodess schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:59:
[...]

Ik bedoel de voorlampen inderdaad.
Overdag staan die vol aan beide lampjes groen bij de knop. Mijn navigatie scherm gaat wel netjes pas naar nachtmode als het donker is of we rijden onder bomen door.

Zou de vorige eigenaar dan een OBD aanpassing hebben gedaan zodat het dimlicht voor altijd aanstaat?
Ik heb nog niet de achterlichten gecheckt overdag.
Dat kan idd, zou niet weten waarom je dat zou willen.

Water-Escape

• water_escape
JanHenk schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:28:
Ik heb ooit gepoogd om de "Scandinavische DRL" te programmeren via OBDEleven maar dat werkte niet.

Als jij in de "AUTO" modus je dimlichten (dus de LED-koplampen) aanhebt en het is niet donker maar gewoon overdag, dan lijkt me dat inderdaad gecodeerd.
dat kan wel, maar niet via de clickapps. via long coding heel makkelijk.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matmar
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-08 08:03
Matmar schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:36:
[...]

Ik heb een Zappi lader die in de Eco+ stand alleen overschot aan zonnestroom in de enyaq pompt. Werkte perfect… totdat de update van ME3.0 naar ME3.7 is uitgevoerd. Nu schakelt de auto het laden net als bij MrVl uit na korte tijd laadpauze. Ook zo bij uitgesteld laden. Krijg met geen mogelijkheid de oude setup terug. Lijkt dus aan de wagen/software te liggen. Geen idee waar dit bij Skoda te melden. Dealer haalt zijn schouders erover op.Tips ook hier welkom.
Gisteren de ‘zekering 3’ actie van Speicher uitgevoerd. YouTube: Update zum Update auf Software 3.7 für die erste Generation des Skod... Nu werkt het overschot//uitgesteld laden weer als vanouds 🤗

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:46

rammes

koekebakker 1e klas

Matmar schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:56:
[...]

Gisteren de ‘zekering 3’ actie van Speicher uitgevoerd. YouTube: Update zum Update auf Software 3.7 für die erste Generation des Skod... Nu werkt het overschot//uitgesteld laden weer als vanouds 🤗
en dat hoef je maar 1x te doen?

Ik zou het doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matmar
rammes schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:46:
[...]

en dat hoef je maar 1x te doen?
Ik zal vanavond nog een keer checken, maar het lijkt met 1 keer gefixt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
ja was bij mij ook meteen na 1x goed.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matmar
Matmar schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:24:
[...]

Ik zal vanavond nog een keer checken, maar het lijkt met 1 keer gefixt.
Ook na ontkoppelen, rijden en weer aankoppelen gaat het overschot/uitgesteld laden nog steeds goed. Dus 1 keer reset via zekering fixt het!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:20
water_escape schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:27:
[...]

dat kan wel, maar niet via de clickapps. via long coding heel makkelijk.
Klopt, laatst weer geprobeerd (na 3.7 zijn mijn wijzigingen weg) en ik had nog credits van OBD11. Maar die functie via credits werkt niet.

Is er ooit nog een update gekomen van een coding document? Die ik heb komt van de FB groep van 2022 geloof ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Boeie op 13-09-2024 11:01 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 91 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.