Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
FJP84 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:53:
Interessant. Enyaq iV80 juni 2021 v3.0 ging naar dealer voor vervanging accucel. Ze moesten van Skoda eerst de update naar 3.7 uitvoeren. Daarna accucellen uitgelezen en niks aan het handje.

We gaan het in de gaten houden, maar update zelf is in 1,5 dag uitgevoerd.
Ik heb vergelijkbaar verhaal, maar nog voor de update:

iV80 mei 2021. Ongeveer 4 (?) maanden geleden begon melding over HV systeem. Ik sta volgende maand bij garage ingepland om te laten vervangen, tegelijk met 3.0-->3.7 update.
Maar 1 maand geleden verdween de melding weer, kort na lange ritten naar vakantie. Het is ook niet teruggekomen tot nu toe.

Ik heb bij dealer nagevraagd of ze wel alsnog de module willen vervangen, en dat raden ze wel aan om te doen. Ze hebben de boel ook uitgelezen dus ze weten welke module slecht is.

Als ik zelf ik carscanner uitlees, zie ik dat nog steeds dezelfde cel een lagere spanning geeft als voorheen.
Ik vermoed eigenlijk dat er nu een 2e cel is die ook slechter is geworden, waardoor het verschil weer binnen de drempel valt. Uiteraard wil ik graag dat het allemaal binnen garantie vervangen wordt.

Prijs voor vervangen buiten garantie is blijkbaar 3300 euro (kan ik zien op offerte).
Overigens ook interessant: als ik het op internet opzoek, heeft de iV80 12 modules. Ze vervangen dus 1/12e deel van de accu (en dat is meer dan alleen 1 cel, een module heeft tientallen8 cellen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@diederik77 Er zijn toch 96 cellen totaal? / 12 = 8 per module.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Verhagen schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:21:
[...] Oplossing gevonden! De laadlimiet in mijn app stond nog op 100% ingesteld. Dit maakt dat de auto de melding bleef denken dat hij ivm battery care dit terug moest zetten naar 80% en dus de melding hiervan moest geven. Het terugzetten van de laadlimiet in de app naar 80% bleek de oplossing.
Dan is bij jou de app dus leidend en feitelijk de battery-care-mode niet actief omdat het te laden percentage na de laad sessie niet terug wordt gezet. (in de app) Kan je een bug-report naar Skoda sturen?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:20
diederik77 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:58:
[...]

Ik heb vergelijkbaar verhaal, maar nog voor de update:

iV80 mei 2021. Ongeveer 4 (?) maanden geleden begon melding over HV systeem. Ik sta volgende maand bij garage ingepland om te laten vervangen, tegelijk met 3.0-->3.7 update.
Maar 1 maand geleden verdween de melding weer, kort na lange ritten naar vakantie. Het is ook niet teruggekomen tot nu toe.

Ik heb bij dealer nagevraagd of ze wel alsnog de module willen vervangen, en dat raden ze wel aan om te doen. Ze hebben de boel ook uitgelezen dus ze weten welke module slecht is.

Als ik zelf ik carscanner uitlees, zie ik dat nog steeds dezelfde cel een lagere spanning geeft als voorheen.
Ik vermoed eigenlijk dat er nu een 2e cel is die ook slechter is geworden, waardoor het verschil weer binnen de drempel valt. Uiteraard wil ik graag dat het allemaal binnen garantie vervangen wordt.

Prijs voor vervangen buiten garantie is blijkbaar 3300 euro (kan ik zien op offerte).
Overigens ook interessant: als ik het op internet opzoek, heeft de iV80 12 modules. Ze vervangen dus 1/12e deel van de accu (en dat is meer dan alleen 1 cel, een module heeft tientallen8 cellen)
De accu is zo gemaakt dat ze bij een dealer een module kunnen swappen, een enkele cel vervangen gaat niet.
Wat is de spanningsverschil van die slechte cel in vergelijking met de rest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verhagen
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-04 14:40
onetime schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

Dan is bij jou de app dus leidend en feitelijk de battery-care-mode niet actief omdat het te laden percentage na de laad sessie niet terug wordt gezet. (in de app) Kan je een bug-report naar Skoda sturen?
Dat had ik inderdaad al gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:06
langevoort schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:27:
Ik heb deze week de update naar 3.7 gehad voor mijn IV80 uit 2021. Verliep overigens vlekkeloos. Viel mij op dat na update er een aantal opties in de shop stonden als gratis te downloaden. Oa automatisch groot licht, ik heb het “goedkope” licht erop zitten. Volgens mij stond er echter ook bij geldigheid 1 maand. Iemand anders dit ook gehad en vervalt deze update dan na 1 maand?[Afbeelding]

Laden nu met 173 kw, dat schiet lekker op. Hij had 30Kw na 14 minuten geladen. Dat is ca. 125 Kw gemiddeld.
en die 173KW komt door de update naar 3.7? of had je die daarvoor ook al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:16
Toch maar eens een dongle aanschaffen en carscanner uit proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 21:46
FunkyEnyak schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:33:
[...]

en die 173KW komt door de update naar 3.7? of had je die daarvoor ook al?
De 173KW heb ik voor de update (afgelopen maandag gehad) al eens aangeraakt. Dat was vorig jaar op weg naar Frankrijk of op de terugweg. Daarna helaas nooit meer. Afgelopen vakantie viel de laadsnelheid wel wat tegen ondanks dat ik toch met een prima soc aankwam temp goed was etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evzoeker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik ben toe aan een andere auto van de zaak.
Eventueel met de kop eraf.
Zelf heb ik de voorkeur voor (als het een Enyaq zou worden,) voor een 80 versie.
Maar ik zie wel wat meer 60 versies staan, gebruikt.
Ondanks mijn korte woonwerk afstand zou ik dus de 80 willen.
Elke dag stekkeren kan... Maar toch, liever niet. En misschien komt er ooit wel eens een dag dat de km meer worden.
Wat is de ervaring van 60 rijders? 250 tot 300 km?
Is er nog accu degradatie?
Ik heb nu de keus, of, nu is het moment.
Werkgever heeft al een keer wat gezegd van dat zij vinden dat de 60 wel kan, heb er verder niet op gereageerd.
Tevens, wat is het verschil met een sportline en de andere versies? Betere stoelen?
Ik zoek een goede zit. Is dat beter bij de sportline en de rs?

[ Voor 10% gewijzigd door evzoeker op 30-08-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:19
evzoeker schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:18:
Zelf heb ik de voorkeur voor (als het een Enyaq zou worden,) voor een 80 versie.
Elke dag stekkeren kan... Maar toch, liever niet. En misschien komt er ooit wel eens een dag dat de km meer worden.
Werkgever heeft al een keer wat gezegd van dat zij vinden dat de 60 wel kan, heb er verder niet op gereageerd.
Tevens, wat is het verschil met een sportline en de andere versies? Betere stoelen?
Wat is je woon werk afstand als je elke dag denkt te moeten laden? Zelf heb ik een 60 en heb gemiddeld zo’n actieradius van 340 in de zomer maar dat hangt uiteraard van veel factoren af. Er zijn weken dat ik 1x laad.
Naast de stoelen heeft de sportline o.a. ook (zwarte) accenten.
De standaard stoelen zitten wat mij betreft al fantastisch maar ik heb geen ervaring met de sportline.

[ Voor 4% gewijzigd door Martinique op 30-08-2024 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
evzoeker schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:18:
Je zegt kort woon-werkverkeer en denkt dat je dan nog steeds veel moet stekkeren?

Ik heb 20km (heen en terug) woon-werkverkeer dagelijks + kinderen naar de opvang etc. Ik laad 1x in de week.

Accu degradatie is er ten allen tijden, alleen de mate waarin is variabel. Sportline heeft naast betere stoelen ook de bumpers meegespoten in de kleur van het chassis, verschillende standen van de elektromotor (sport, normaal en eco) en verder veel van de opties die je kon afnemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Martinez- op 30-08-2024 21:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:26
@evzoeker Heb een vrij rijk uitgeruste reguliere 80 en moet zeggen dat ik die eco/normaal/sport/persoonlijke settings zelden tot nooit gebruik. Net als dat ik de flippers niet gebruik omdat ik altijd in B rijdt.
Zou daar geen meerprijs voor willen betalen mocht ik een volgende Enyaq mogen configureren. Dus zou me niet zomaar blindstaren op een Sportline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evzoeker
Martinique schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:33:
[...]

Wat is je woon werk afstand als je elke dag denkt te moeten laden? Zelf heb ik een 60 en heb gemiddeld zo’n actieradius van 340 in de zomer maar dat hangt uiteraard van veel factoren af. Er zijn weken dat ik 1x laad.
De standaard stoelen zitten wat mij betreft al fantastisch maar ik heb geen ervaring met de sportline.
Meestal 30 km, soms wat langer, een keer per twee weken ca. 120 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evzoeker
Homer-Simpson schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:25:
@evzoeker Heb een vrij rijk uitgeruste reguliere 80 en moet zeggen dat ik die eco/normaal/sport/persoonlijke settings zelden tot nooit gebruik. Net als dat ik de flippers niet gebruik omdat ik altijd in B rijdt.
Zou daar geen meerprijs voor willen betalen mocht ik een volgende Enyaq mogen configureren. Dus zou me niet zomaar blindstaren op een Sportline.
Het bedrijf betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:51
Martinique schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:33:
[...]

Ik onderschrijf dit. Ik heb wel een sportline en de stoelen zitten heerlijk. Maar ik heb dan weer geen ervaring met andere versies ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Niet voor die instellingen inderdaad. Wel voor de looks (meegespoten bumper, sportbumper, velgen, zwarte lijsten om raam en gril, sportstoelen, zwarte hemelbekleding, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
evzoeker schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:18:
[...]

Meestal 30 km, soms wat langer, een keer per twee weken ca. 120 km
Ik rij 2x per week 60km enkele reis en laad ook maar 1 of 2 keer per week. Als je dat thuis en(/of) op kantoor kunt doen, zie ik het probleem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Hier een 60 en rijd 2 keer in de week 120 km enkele reis. Daarnaast nog vaak door mijn vrouw een 50 km enkele reis ook een 2 keer in de week.
Gaat meer dan prima, in de zomer kan ik zonder op werk te laden heen en weer en thuis weer aan de paal in de winter laadt ik hem op werk bij.

Ook lange reis naar Frankrijk gehad van ~1100 km enkele reis zonder laadstress. Staar je niet blind op de 80 met meer range als je wat meer comfort en luxe kan krijgen met de 60 voor hetzelfde geld.

Kon een "kale" 80 nemen of een business edition plus 60 voor lease en geen moment spijt van de extra luxe van de business edition met travel assist, matrix lampen e.d.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Rij je hem niet privé dan? De bijtelling betaal je namelijk zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evzoeker
Homer-Simpson schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:22:
[...]

Rij je hem niet privé dan? De bijtelling betaal je namelijk zelf.
Jawel.
Daar heb ik afspraken over gemaakt, om niet de dupe te zijn van een duurdere auto. O.a. door elektrisch rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
evzoeker schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:25:
[...]

Jawel.
Daar heb ik afspraken over gemaakt, om niet de dupe te zijn van een duurdere auto. O.a. door elektrisch rijden.
Hoe duurder de auto in de bijtelling is, hoe meer brutoloon je krijgt?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@evzoeker Heb een vrij rijk uitgeruste reguliere 80 en moet zeggen dat ik die eco/normaal/sport/persoonlijke settings zelden tot nooit gebruik.
Ik wel met grote regelmaat eigenlijk.

Maar ik heb dan ook DCC en de impact van die settings op het rijgedrag is behoorlijk groot.

Als je geen DCC hebt doet het denk ik nauwelijks iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evzoeker
JanHenk schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:06:
[...]

Hoe duurder de auto in de bijtelling is, hoe meer brutoloon je krijgt?
Ja, netto blijft hetzelfde dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evzoeker
JanHenk schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:07:
[...]

Maar ik heb dan ook DCC en de impact van die settings op het rijgedrag is behoorlijk groot.

Misschien een domme vraag maar wat is DCC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
JanHenk schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:07:
[...]

Heb ik ook, maar dan nog gebruik ik het dus zelden tot nooit. Voornamelijk omdat je elke rit de modus weer moet aanklikken en omdat ik qua rijgedrag blijkbaar niet zo’n fijnproever ben qua verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
evzoeker schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:10:
[...]

Misschien een domme vraag maar wat is DCC?
Dynamic Chassis Control. Je kunt dan een aantal settings mbt rijgedrag aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Ik heb geen DCC (zit er tegenwoordig alleen op als je het business upgrade max pakket neemt en dat vond ik onnodig), maar ik merk wel wat verschil als ik switch tussen normaal, sport en eco. Maar de normale stand is prima en het elke rit opnieuw moeten instellen als je wat anders wil is hinderlijk, dus hij staat bij mij altijd op standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeWann3s
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-10 18:22
Standaard of Sportline?

Wij reizen vanuit ZW Nederland zo’n 2x per jaar, welliswaar in 3 etappes, naar Zuid Spanje (ca 2200km)
Die reizen doen we altijd zeer relaxed zonder behoefte te gaan jakkeren
Geniet dan met mijn 1.86m en 95kg, volop van het comfort die de RS stoelen bieden.

Tijdens die reizen bemerk ik zeker wel verschil in de geboden instellingen.
Daarom ook de instelling ECO, die ik samen met airco 22º en de cruisecontrol op 120km/u instel, dit beinvloed in onze ervaring de consumptie merkbaar.
Begrijpelijk zal dat op korte ritjes weinig tot niets uitmaken.

[ Voor 13% gewijzigd door JoeWann3s op 31-08-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
JoeWann3s schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:08:
Standaard of Sportline?

Wij reizen vanuit ZW Nederland zo’n 2x per jaar, welliswaar in 3 etappes, naar Zuid Spanje (ca 2200km)
Die reizen doen we altijd zeer relaxed zonder behoefte te gaan jakkeren
Geniet dan met mijn 1.86m en 95kg, volop van het comfort die de RS stoelen bieden.

Tijdens die reizen bemerk ik zeker wel verschil in de geboden instellingen.
Daarom ook de instelling ECO, die ik samen met airco 22º en de cruisecontrol op 120km/u instel, dit beinvloed in onze ervaring de consumptie merkbaar.
Begrijpelijk zal dat op korte ritjes weinig tot niets uitmaken.
Is dat met of zonder DCC? De Standaard Enyaq heeft geen DCC en de sportline en de RS alleen als je het business upgrade maxx pakket erbij neemt. In de sportline (en lijkt mij dan ok in de RS) kun je (zonder DCC) wel drive mode selecteren, maar dat doet naar mijn gevoel maar beperkt iets. ECO is wel redelijk merkbaar, dan gaat hij niet echt vooruit :+

Voor de goede orde, bij DCC heb je naast drive mode select ook een schuifbalkje bij ‘individual’:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSilf-UaRx6IkLk5CB3OVbX1kv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lSAHxdOwicWt5IJjaUoNCbOV.png?f=fotoalbum_large
Sorry, in het Duits ;)

[ Voor 20% gewijzigd door cryptapix op 31-08-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evzoeker
Ik heb net nog in een 4wd proefgereden, uit 2022, met 8900 op de teller. 90% accu en 275 km range nog te gaan. Is dat normaal, dat er nog maar een kleine range over is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@evzoeker Een 60? Zoek je een racewagen? Dan ja. Rijdt je rustig en gelijkmatig?
Ik rij een 80 en heb net tot 80% geladen en hij geeft nu 535km aan. (=668,75km bij 100%)
Zie de topicstart voor invloeden op het gebruik. (van iedere EV)

edit: p.s. een schadehersteller bezwoor mij 2 jaar terug geen chinees te nemen omdat onderdelen zeer slecht en pas na lang wachten leverbaar zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door onetime op 31-08-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evzoeker
onetime schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:11:
@evzoeker Een 60? Zoek je een racewagen? Dan ja. Rijdt je rustig en gelijkmatig?
Ik rij een 80 en heb net tot 80% geladen en hij geeft nu 535km aan. (=668,75km bij 100%)
Nee hoor, deze stond er toevallig. Meer om te kijken hoe het zat t.o.v. de Tesla waarin ik ook heb proefgereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
evzoeker schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:03:
Ik heb net nog in een 4wd proefgereden, uit 2022, met 8900 op de teller. 90% accu en 275 km range nog te gaan. Is dat normaal, dat er nog maar een kleine range over is?
een 4wd Enyaq? Bedoel je dan een RS of een X? X zijn in NL maar weinig geleverd dus kans op (Duitse) import is groter.

Die 275km bij 90% kun je niet op waarde schatten als je niet weet hoe de afgelopen paar 100km zijn gereden. Het maakt nogal een verschil of dat enkel 80 wegen waren, of stukjes van 3-4km met 30 graden buiten en airco vol aan.

Omgerekend is dat 305km op 100% en dat is zelfs voor mijn 60 met deze temperaturen vrij laag (ik zit aan 360-400). Maar zoals ik al zei, alles hangt af van de afgelopen paar 100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeWann3s
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-10 18:22
cryptapix schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:41:
[...]

Is dat met of zonder DCC? De Standaard Enyaq heeft geen DCC en de sportline en de RS alleen als je het business upgrade maxx pakket erbij neemt. In de sportline (en lijkt mij dan ok in de RS) kun je (zonder DCC) wel drive mode selecteren, maar dat doet naar mijn gevoel maar beperkt iets. ECO is wel redelijk merkbaar, dan gaat hij niet echt vooruit :+

Voor de goede orde, bij DCC heb je naast drive mode select ook een schuifbalkje bij ‘individual’:
[Afbeelding]
Sorry, in het Duits ;)
Even voor de duidelijkheid:
Mijn reactie kwam voort uit de meningen betreffende de stoelen in een Enyaq, om aan te geven hoe comfortabel ik de stoelen in onze RS ervaar, en ook aan te geven hoe vaak en vooral hoe lang wij daar in vertoeven, tevens hoe relaxed wij hiermee dan reizen, werd de uitleg wat uitvoeriger.
Let wel, dit zijn mijn ervaringen.
Dat u daarop reageert met de stelling dat een Enyaq in de ECO stand niet echt vooruit gaat….?
Onze opzet is, zoals u kunt lezen, dat wij niet jakkeren,op zo’n lange reis een snelheid van ongeveer
120km/u aanhouden (in Spanje mag men niet sneller) om zodoende de opzet van ECO respecteren.
Wat betreft uw vragen over onze instellingen in de RS, heel simpel, gewoon in het knoppenpaneel de knop MODE indrukken, daarna op het display dat opent met Rijprofielkeuze wederom ECO kiezen. Middels de Info I rechtsonder kunt u zie dat in deze instelling Rijdynamiek en Stuurinrichting ‘normaal’ blijven, terwijl Aandrijving, ACC en Klimatisering naar ECO gaan.
Mijn ervaring leert dat allerlei individuele instellingen het resultaat, zelfs op lange afstanden, nauwelijks verbeteren, terwijl men de door Skoda geboden instelling simpeler en sneller instelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ns2d3U6pScC-N_i-djVajzWxs8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSYDK7Em4RXSpPEzyWglsaJj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XF7CA9F9-gOO7Tl_N3O_W23d0KY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87uHUeFpI3KQVKvgbMvRuHEQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evzoeker
cryptapix schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:18:
[...]

een 4wd Enyaq? Bedoel je dan een RS of een X? X zijn in NL maar weinig geleverd dus kans op (Duitse) import is groter.

Die 275km bij 90% kun je niet op waarde schatten als je niet weet hoe de afgelopen paar 100km zijn gereden. Het maakt nogal een verschil of dat enkel 80 wegen waren, of stukjes van 3-4km met 30 graden buiten en airco vol aan.

Omgerekend is dat 305km op 100% en dat is zelfs voor mijn 60 met deze temperaturen vrij laag (ik zit aan 360-400). Maar zoals ik al zei, alles hangt af van de afgelopen paar 100km.
Oké, dat wist ik niet dat hij dat zou kunnen zijn. Het was een RS, waarschijnlijk uit Duitsland geïmporteerd. Verbazingwekkend weinig km op de teller voor een auto uit 22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evzoeker
onetime schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:11:

edit: p.s. een schadehersteller bezwoor mij 2 jaar terug geen chinees te nemen omdat onderdelen zeer slecht en pas na lang wachten leverbaar zijn.
Dat van de onderdelen zal ook wel nu meevallen, nu ze zich steeds meer vestigen.
De plannen zijn er al voor Europese fabrieken.
Vandaag nog een paar "chinezen" bezocht. BYD en Xpeng, zoveel mensen, zoveel smaken maar grote auto's voor veel minder geld als de Europese autoleveranciers. Ze zijn hun best aan het doen... Met of zonder steun...
Overigens heeft het VW concern al een belang van 5% in Xpeng. Volgend jaar staan er VW's op een onderstel van Xpeng...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
JoeWann3s schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:03:
[...]

Even voor de duidelijkheid:
Mijn reactie kwam voort uit de meningen betreffende de stoelen in een Enyaq, om aan te geven hoe comfortabel ik de stoelen in onze RS ervaar, en ook aan te geven hoe vaak en vooral hoe lang wij daar in vertoeven, tevens hoe relaxed wij hiermee dan reizen, werd de uitleg wat uitvoeriger.
Let wel, dit zijn mijn ervaringen.
Dat u daarop reageert met de stelling dat een Enyaq in de ECO stand niet echt vooruit gaat….?
Onze opzet is, zoals u kunt lezen, dat wij niet jakkeren,op zo’n lange reis een snelheid van ongeveer
120km/u aanhouden (in Spanje mag men niet sneller) om zodoende de opzet van ECO respecteren.
Wat betreft uw vragen over onze instellingen in de RS, heel simpel, gewoon in het knoppenpaneel de knop MODE indrukken, daarna op het display dat opent met Rijprofielkeuze wederom ECO kiezen. Middels de Info I rechtsonder kunt u zie dat in deze instelling Rijdynamiek en Stuurinrichting ‘normaal’ blijven, terwijl Aandrijving, ACC en Klimatisering naar ECO gaan.
Mijn ervaring leert dat allerlei individuele instellingen het resultaat, zelfs op lange afstanden, nauwelijks verbeteren, terwijl men de door Skoda geboden instelling simpeler en sneller instelt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik reageerde natuurlijk op je stelling dat je verschil merkt tussen de verschillende instellingen, niet op je ervaring met je stoelen.

Aan je instel-menu te zien heb je geen DCC. Dit zijn de normale instellingen die je krijgt bij de RS en Sportline. Ik ben toch wel benieuwd wat je merkt aan het rijgedrag (buiten zuiniger en niet vooruit komen in ECO). Ik merkte heel weinig verschil qua sturen, vering, etc. Misschien moet ik het langer testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
evzoeker schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:07:
[...]

Oké, dat wist ik niet dat hij dat zou kunnen zijn. Het was een RS, waarschijnlijk uit Duitsland geïmporteerd. Verbazingwekkend weinig km op de teller voor een auto uit 22.
RS is wel leverbaar in NL, dus hoeft geen import te zijn. En import is ook niet per se iets slechts. Maar inderdaad verbazingwekkend weinig km. Daar zou ik wel naar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evzoeker
cryptapix schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:27:
[...]

RS is wel leverbaar in NL, dus hoeft geen import te zijn. En import is ook niet per se iets slechts. Maar inderdaad verbazingwekkend weinig km. Daar zou ik wel naar vragen.
Dat heb ik gedaan, ze zeggen dat het uit de short lease komt, ik heb er wat wantrouwen tegen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@cryptapix Niet vooruit komen in Eco? Als ik het wil trek ik de brandstof auto's eruit, in Eco mode dus, dus wat bedoel je? Dat je in Duitsland niet boven de 130 komt? Ja dat klopt, dan moet je op dat moment geen Eco mode gebruiken... dan kun je 160 ipv 130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-10 23:35

rammes

koekebakker 1e klas

onetime schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:40:
@cryptapix Niet vooruit komen in Eco? Als ik het wil trek ik de brandstof auto's eruit, in Eco mode dus, dus wat bedoel je? Dat je in Duitsland niet boven de 130 komt? Ja dat klopt, dan moet je op dat moment geen Eco mode gebruiken... dan kun je 160 ipv 130.
als je het “gas” pedaal doortrapt in eco mode kun je ook harder

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
onetime schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:40:
Ik kan 167 :+ Maar ik had het idee dat de auto in ECO mode veel trager reageert op het gaspedaal en ook niet echt snel is. Ook hier geldt weer dat ik het wellicht langer moet uitproberen. Ik heb er alleen geen belang bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:20
evzoeker schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 20:31:
[...]

Dat heb ik gedaan, ze zeggen dat het uit de short lease komt, ik heb er wat wantrouwen tegen...
Als je de app koppelt kan je de service historie zien met de km stand.
Mijn uit Tsjechie geimporteerde 2020 iv 80 heeft in de eerste 2 jaar 7000 km gereden. Elke service beurt kan ik in de app inzien en staat de km stand erbij.
Toen is die naar NL geimporteerd in 2022 en heeft de volgende eigenaar er 40k km bij gereden in 2 jaar. Zoals het hoort :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik denk nu wel dat met een elektromotor minder kilometers rijden minder erg is dan een brandstofmotor die, bv., maar 2000 km per jaar rijdt of zo. Die dingen moeten af en toe gewoon eens volledig op temperatuur komen en ook voor je uitstoot rijd je best soms eens wat langer en/of harder door.

Maar een e-auto? Goh, zolang dat accupakket maar wat degelijk behandeld is. En dan nog. Iemand had hier over laatst een linkje geplaatst over dat zelfs veel DC-laden niet zoooo veel doet aan de degradatie.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

In de categorie mooi uitzicht bij laadlocatie. Oostenrijk met uitzicht op de Grossglockner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkGWJ0ttI80gGjyBJNt13VlXNiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMEBOGIWAj2WCgmZFELdi9kz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou het doen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DionM
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-05 13:22
Dit weekend 2000 km door Duitsland gereden. Ging in principe perfect. Paar laadpalen buiten werking en die schermen van ionity zijn echt niet af te lezen in de zon.

Verder geen enkele laadstress gehad. Palen genoeg en met 25 minuten zit je weer op 80 procent.

Eigenlijk constant tussen de 100 en 110 gereden met een enkele uitschieter naar 184. Inhalen gaat echt heel soepel.

Nu in ruim 2 weken 4000 km gereden. Ik ben wel overtuigd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:19
DionM schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:44:
Dit weekend 2000 km door Duitsland gereden. Ging in principe perfect. Paar laadpalen buiten werking en die schermen van ionity zijn echt niet af te lezen in de zon.

Verder geen enkele laadstress gehad. Palen genoeg en met 25 minuten zit je weer op 80 procent.

Eigenlijk constant tussen de 100 en 110 gereden met een enkele uitschieter naar 184. Inhalen gaat echt heel soepel.

Nu in ruim 2 weken 4000 km gereden. Ik ben wel overtuigd.
Haha, heb je toevallig een polarized zonnebril? Ik herinner me ook een keer een akkefietje met een Ionity laadpaal, was bijna doorgereden naar een ander maar ontdekte nog net op tijd dat het zonder zonnebril prima leesbaar bleek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:22:
[...]

Heb ik ook, maar dan nog gebruik ik het dus zelden tot nooit. Voornamelijk omdat je elke rit de modus weer moet aanklikken en omdat ik qua rijgedrag blijkbaar niet zo’n fijnproever ben qua verschillen.
Dat zou kunnen. Ik gebruik vooral binnendoor hier behoorlijk veel de sportstand, omdat drempels etc. veel fijner zijn met wat hardere demping. Pak ik de vouwwagen dan klik ik ook standaard de sportstand aan, straffere demping is met 50(+)kg op de haak wel lekker.

Als ik echter vanuit huis de snelweg opdraai pas ik inderdaad niks aan, dan vind ik 'normaal' een fijne instelling.

Maar ieder z'n ding. Ik ben er wel blij mee in ieder geval en zou het op een volgende auto graag weer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Ik moet hem inderdaad elke keer als ik wegrij op indvidueel zetten, waar je de demping nog harder of zachter dan de defaults kan zetten, zodat de vering op zijn hardst staat voor de drempels.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Op zijn hardst? Niet op zijn zachtst om er zo min mogelijk van te merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:45
onetime schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:51:
Met mijn oud barrel met sportief onderstel (fabriek af) kan ik toch behoorlijk vlotter over drempels heen dan auto’s met meer comfortabele vering.

Het kost je per keer wel een centimeter aan ruggengraat lengte, maar dat terzijde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
onetime schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:51:
We deinen vrij lang op en neer na een drempel als ik hem op normaal heb staan....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DionM
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-05 13:22
Martinique schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:48:
[...]

Haha, heb je toevallig een polarized zonnebril? Ik herinner me ook een keer een akkefietje met een Ionity laadpaal, was bijna doorgereden naar een ander maar ontdekte nog net op tijd dat het zonder zonnebril prima leesbaar bleek.
Wel een zonnebril maar volgens mij niet polarized. M'n zoontje zonder bril kon er ook niets op zien. Pas als ik schaduw maakte met m'n goddelijke lichaam kon hij iets zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
elektriekert schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:27:
[...] Met mijn oud barrel met sportief onderstel (fabriek af) kan ik toch behoorlijk vlotter over drempels heen dan auto’s met meer comfortabele vering.

Het kost je per keer wel een centimeter aan ruggengraat lengte, maar dat terzijde ;)
Mijn oude Astra G reed liefst zo snel mogelijk over die ronde plakken op de straat heen, vanaf 80km/h merkte je er eigenlijk niets meer van. Nu ik er over nadenk waren dat dus geen hobbels die de volledige veerweg gebruikten... (edit: ik vond hem best comfortabel)
En die rug, die maak ik het graag zo gemakkelijk mogelijk.
Kodess schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:31:
[...] We deinen vrij lang op en neer na een drempel als ik hem op normaal heb staan....
Ik heb altijd begrepen dat als hij nadeint de schokbrekers kapot zijn. Duw op een stilstaande auto bijvoorbeeld in een garage voor aankoop en als hij niet meteen na weer uitveren stilstaat is het mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-10 10:27

DeFeCt

je wéét toch

Zijn hier ex-Tesla rijders die de overstap hebben gemaakt naar een Enyaq? Ik heb gezocht en las dat @fRiEtJeSaTe de keuze overwoog, maar verder heb ik eigenlijk niet echt iemand kunnen vinden. Mijn M3 SR moet er in november uit en we overwegen de Enyaq, maar ik ben erg benieuwd naar de ervaring van ex-Tesla rijders. Wat was de grootste tegenvaller? Wat was de beste vooruitgang (gokje: stoelen, automatische ruitenwisers)? Kortom ik ben opzoek naar ervaringen van anderen.

Momenteel kijk ik naar een Enyaq iV80 sportline uit 2022 (ocassion lease), ik las iets over modellen die geen update meer ontvangen? ME3/ ME4, dat is me nog niet helemaal duidelijk, maar zijn er nog zaken waar ik dan op moet letten?

Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 16:07
DeFeCt schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:15:
Zijn hier ex-Tesla rijders die de overstap hebben gemaakt naar een Enyaq? Ik heb gezocht en las dat @fRiEtJeSaTe de keuze overwoog, maar verder heb ik eigenlijk niet echt iemand kunnen vinden. Mijn M3 SR moet er in november uit en we overwegen de Enyaq, maar ik ben erg benieuwd naar de ervaring van ex-Tesla rijders. Wat was de grootste tegenvaller? Wat was de beste vooruitgang (gokje: stoelen, automatische ruitenwisers)? Kortom ik ben opzoek naar ervaringen van anderen.

Momenteel kijk ik naar een Enyaq iV80 sportline uit 2022 (ocassion lease), ik las iets over modellen die geen update meer ontvangen? ME3/ ME4, dat is me nog niet helemaal duidelijk, maar zijn er nog zaken waar ik dan op moet letten?
Veel mooier interieur ;-) (Heb zelf geen Tesla gehad, maar heb wel de plaatjes van het interieur gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Gisteren de RVS instap strips bij de voor portieren op de onder dorpel geplakt. Zojuist de FitcamX eindelijk gemonteerd. Heeft iemand de aansluiting van de achter camera door de rubber slangen gekregen? Ik heb nu nog een losse draad voor de achter camera, die zou ik nog weggewerkt willen hebben.

Wel blij dat de voor en achter camera in aparte bestanden komen, in de live stream via de app lijkt het of het linker boven kwadrant de achter camera is. Dat is ook zo, maar dus niet qua opgeslagen bestand.
Met dit licht echt goed beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Alle 60's en 80's hebben kosteloos recht op upgrade naar 3.7.

Daarna stopt het voor wat betreft die modellen. Een 80 uit 2022 kan dus op 3.7 komen (of heeft dat al) en verder niet.

ME4 en verder zit alleen op de 85 en volgens mij ook op de komende 50.

De RS (Edition) is volgens mij ook nog altijd 3.x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
  • Laatst online: 28-09 07:48
JanHenk schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:05:
[...]
Daarna stopt het voor wat betreft die modellen. Een 80 uit 2022 kan dus op 3.7 komen (of heeft dat al) en verder niet.
Waar komt dat vandaan dat 3.7 de laatste upgrade zal worden? Is daar communicatie vanuit Skoda over geweest?

Ik kan me voorstellen dat het voor nu de laatste update is, maar in de toekomst kan dat toch anders zijn?! Wie weet hebben we over 2 jaar wel 3.14…

Ik heb wel gelezen dat 3.x nooit op 4.x zal komen en dat snap ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Viewlite schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:17:
[...]

Waar komt dat vandaan dat 3.7 de laatste upgrade zal worden? Is daar communicatie vanuit Skoda over geweest?

Ik kan me voorstellen dat het voor nu de laatste update is, maar in de toekomst kan dat toch anders zijn?! Wie weet hebben we over 2 jaar wel 3.14…

Ik heb wel gelezen dat 3.x nooit op 4.x zal komen en dat snap ik.
Oké, fair enough, verder in de 3.x serie zou kunnen.

Ik verwacht het echter niet, denk dat ze gestopt zijn met ontwikkelen en het de laatste 3.x versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:17
onetime schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:44:
Gisteren de RVS instap strips bij de voor portieren op de onder dorpel geplakt. Zojuist de FitcamX eindelijk gemonteerd. Heeft iemand de aansluiting van de achter camera door de rubber slangen gekregen? Ik heb nu nog een losse draad voor de achter camera, die zou ik nog weggewerkt willen hebben.

Wel blij dat de voor en achter camera in aparte bestanden komen, in de live stream via de app lijkt het of het linker boven kwadrant de achter camera is. Dat is ook zo, maar dus niet qua opgeslagen bestand.
Hoe bedoel je? Waar heb je de achtercamera hangen (foto?)? Ik heb hem ook ingebouwd en achterin idd een stukje kabel zichtbaar.

Water-Escape

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tolot
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-05 12:45
Beste mede Enyaq rijders. Ik heb vorig jaar privé een nieuwe Enyaq iV80 aangeschaft. In het afgelopen jaar met veel plezier ruim 16000 Km met de Enyaq gereden, waarvan dik 4000 Km met een caravan erachter. De Enyaq is ons qua rijden goed bevallen, al waren er wel toenemende irritaties m.b.t. haperende software, en kleine zaken als roest op de ruitenwisser asjes en voorste wielnaven. Ze zijn allemaal in dit forum aan de orde gekomen. Met de wens om flinke rondreizen met onze caravan te maken, heb ik besloten om na 4 EV jaren terug naar een ICE te gaan. Ja dat is wat duurder, en ik ken als ervaringsdeskundige inmiddels alle voors-, en tegens van de BEV en ICE auto. Goed dan is de vraag welke ICE, en wat levert een 1 jaar oude Enyaq iV80 qua inruil op? Qua opvolger dacht ik aan een Volvo V60, BMW 3 Touring, Audi A4 Avant of VW Passat Variant. Waar ik al snel achter kwam is dat niet iedere dealer op een 1 jaar oude EV zit te wachten. Volvo wilde niet eens inruilen: hadden zelf nog heel veel onverkochte EV’s staan, bij BMW vond ik het bij te betalen bedrag te groot. Dus Audi of VW. Uiteindelijk is het een Passat Variant van 2023 geworden. De Audi vergde een extra investering van >5k, en bij de Passat hoefde ik alleen de montage van een nieuwe trekhaak te betalen. Dus bijna 1 op 1 omgeruild: zelfde bouwjaar/maand, en de Passat had zelfs iets minder Km’s dan onze Enyaq. Dit betekend een inruilwaarde van €37k. De verschillen Passat/Enyaq: De Passat is er eentje van de allerlaatste B8 generatie (B8.2), heeft een 1.5TSi 4 cilinder 150Pk/250Nm met directe injectie, cilinder uitschakeling, variabele turbo en een 7-traps DSG. Acceleratie tot 100 Km/u gaat in de Passat iets vlotter, maar vooral >100 Km/u zet de Passat veel grotere stappen. Topsnelheid hebben we het maar niet over…(>218 Km/u in de Passat vs 160 Km/u Enyaq). In de stad rijdt de Enyaq qua aandrijving en geluid fijner, maar het veercomfort is in de Passat beter: hij veert veel soepeler. Op de buitenwegen en snelweg is er qua geluid geen verschil. Qua bochten wel: de Passat is met een leeggewicht van 1370 Kg dik 700 Kg lichter dan de Enyaq en dat merk je echt! Meer gevoel in de besturing, reageert merkbaar sneller op stuurinput en hij “wringt” nergens. Ook de remmen spreken veel sneller aan en zijn beter te doseren. Zitpositie: de Passat heeft de 12-voudig verstelbare Argo-Comfort stoelen met uittrekbaar zitgedeelte en die zitten bizar goed! Wat wel wennen was is de lagere zit, maar….het gekke is dat we de Passat desondanks als overzichtelijker ervaren. Achter het stuur lijkt het een kleinere auto dan de Enyaq (terwijl de Passat 10cm langer is). Tenslotte kwaliteit en software: centrale scherm van de Passat start vlotter op, en de menustructuur is overzichtelijker. Met 8-inch wel een stuk kleiner dan het 13-inch scherm van de Enyaq. In de week na aankoop ontving ik trouwens 5 software updates, keurig over-the-air. Kwaliteitsbeleving van het interieur is beter dan de Enyaq: minder gebruik van hard plastic en de knoppen voelen net ffe wat solider met een fijne “klik”. Ruimtebeleving is hetzelfde, al heeft de Passat met 650 liter een nog grotere kofferbak. Ook het trekgewicht is met 1600Kg fors meer dan de 1000 Kg van de Enyaq. Praktijkervaring: We hebben de Passat inmiddels 2 weken en de eerste 1200Km zitten er op. Was vreemd om weer bij een tankstation te staan en €98,- af te moeten rekenen! Maar…. na het tanken geeft de auto een range van 1320 Km aan!!! Tot nu toe is het verbruik met een losse auto: 5,1L/100Km, en met de caravan 8,2L/100Km. Zodra je een constante snelheid rijdt worden 2 cilinders uitgeschakeld. Bij 80 Km/j zit je dan rond de 3-3,2L/100 Km en bij 100 Km/u op 3,9L/100Km! Wegenbelasting: Passat kost nu €71,- p/mnd, maar vanaf 1-1-2026 is de Passat goedkoper dan de Enyaq (die kost dan €93,38 p/mnd o.b.v. 65% benzinetarief), de verzekeringspremie is nu al €15,- p/mnd goedkoper. Ik ben heel benieuwd hoe de TCO er over een periode van 5 jaar uit gaat zien. Met de huidige openbare laadtarieven (€0,59/kW) bij ons in de wijk ben ik in ieder geval qua “brandstof” met de Passat goedkoper uit dan met de Enyaq: 100Km Enyaq: 17 kW x €0,59 = €10,03 / 100 Km Passat: 5,1L x €1,83 = €9,33…. 8)
Ik wens jullie allen nog heel veel veilige en fijne Km’s met de Enyaq, en zal hem van harte aan potentiële kopers aanbevelen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OISkM-SwKbhg0jn3ZEF1G4vCKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6TmJcOJDlh8kL1PQmDtfl1h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPkMC_KClDtpzpDTemqMGBd-pJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2rcttPQohZZ8HazywSLxggM1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yUfk7urITFaK2fY8obfx2PQe98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FN2PEAMqP5rNoVbrmf2yciEX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Tolot op 02-09-2024 21:34 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 09:45
onetime schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:44:

Ziet er best goed uit, ik had ook een constante opname verwacht maar alleen bij een botsing zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-09 19:26
Tolot schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:45:
Beste mede Enyaq rijders. Ik heb vorig jaar privé een nieuwe Enyaq iV80 aangeschaft. In het afgelopen jaar met veel plezier ruim 16000 Km met de Enyaq gereden, waarvan dik 4000 Km met een caravan erachter. De Enyaq is ons qua rijden goed bevallen, al waren er wel toenemende irritaties m.b.t. haperende software, en kleine zaken als roest op de ruitenwisser asjes en voorste wielnaven. Ze zijn allemaal in dit forum aan de orde gekomen. Met de wens om flinke rondreizen met onze caravan te maken, heb ik besloten om na 4 EV jaren terug naar een ICE te gaan. Ja dat is wat duurder, en ik ken als ervaringsdeskundige inmiddels alle voors-, en tegens van de BEV en ICE auto. Goed dan is de vraag welke ICE, en wat levert een 1 jaar oude Enyaq iV80 qua inruil op? Qua opvolger dacht ik aan een Volvo V60, BMW 3 Touring, Audi A4 Avant of VW Passat Variant. Waar ik al snel achter kwam is dat niet iedere dealer op een 1 jaar oude EV zit te wachten. Volvo wilde niet eens inruilen: hadden zelf nog heel veel onverkochte EV’s staan, bij BMW vond ik het bij te betalen bedrag te groot. Dus Audi of VW. Uiteindelijk is het een Passat Variant van 2023 geworden. De Audi vergde een extra investering van >5k, en bij de Passat hoefde ik alleen de montage van een nieuwe trekhaak te betalen. Dus bijna 1 op 1 omgeruild: zelfde bouwjaar/maand, en de Passat had zelfs iets minder Km’s dan onze Enyaq. Dit betekend een inruilwaarde van €37k. De verschillen Passat/Enyaq: De Passat is er eentje van de allerlaatste B8 generatie (B8.2), heeft een 1.5TSi 4 cilinder 150Pk/250Nm met directe injectie, cilinder uitschakeling, variabele turbo en een 7-traps DSG. Acceleratie tot 100 Km/u gaat in de Passat iets vlotter, maar vooral >100 Km/u zet de Passat veel grotere stappen. Topsnelheid hebben we het maar niet over…(>218 Km/u in de Passat vs 160 Km/u Enyaq). In de stad rijdt de Enyaq qua aandrijving en geluid fijner, maar het veercomfort is in de Passat beter: hij veert veel soepeler. Op de buitenwegen en snelweg is er qua geluid geen verschil. Qua bochten wel: de Passat is met een leeggewicht van 1370 Kg dik 700 Kg lichter dan de Enyaq en dat merk je echt! Meer gevoel in de besturing, reageert merkbaar sneller op stuurinput en hij “wringt” nergens. Ook de remmen spreken veel sneller aan en zijn beter te doseren. Zitpositie: de Passat heeft de 12-voudig verstelbare Argo-Comfort stoelen met uittrekbaar zitgedeelte en die zitten bizar goed! Wat wel wennen was is de lagere zit, maar….het gekke is dat we de Passat desondanks als overzichtelijker ervaren. Achter het stuur lijkt het een kleinere auto dan de Enyaq (terwijl de Passat 10cm langer is). Tenslotte kwaliteit en software: centrale scherm van de Passat start vlotter op, en de menustructuur is overzichtelijker. Met 8-inch wel een stuk kleiner dan het 13-inch scherm van de Enyaq. In de week na aankoop ontving ik trouwens 5 software updates, keurig over-the-air. Kwaliteitsbeleving van het interieur is beter dan de Enyaq: minder gebruik van hard plastic en de knoppen voelen net ffe wat solider met een fijne “klik”. Ruimtebeleving is hetzelfde, al heeft de Passat met 650 liter een nog grotere kofferbak. Ook het trekgewicht is met 1600Kg fors meer dan de 1000 Kg van de Enyaq. Praktijkervaring: We hebben de Passat inmiddels 2 weken en de eerste 1200Km zitten er op. Was vreemd om weer bij een tankstation te staan en €98,- af te moeten rekenen! Maar…. na het tanken geeft de auto een range van 1320 Km aan!!! Tot nu toe is het verbruik met een losse auto: 5,1L/100Km, en met de caravan 8,2L/100Km. Zodra je een constante snelheid rijdt worden 2 cilinders uitgeschakeld. Bij 80 Km/j zit je dan rond de 3-3,2L/100 Km en bij 100 Km/u op 3,9L/100Km! Wegenbelasting: Passat kost nu €71,- p/mnd, maar vanaf 1-1-2026 is de Passat goedkoper dan de Enyaq (die kost dan €93,38 p/mnd o.b.v. 65% benzinetarief), de verzekeringspremie is nu al €15,- p/mnd goedkoper. Ik ben heel benieuwd hoe de TCO er over een periode van 5 jaar uit gaat zien. Met de huidige openbare laadtarieven (€0,59/kW) bij ons in de wijk ben ik in ieder geval qua “brandstof” met de Passat goedkoper uit dan met de Enyaq: 100Km Enyaq: 17 kW x €0,59 = €10,03 / 100 Km Passat: 5,1L x €1,83 = €9,33…. 8)
Ik wens jullie allen nog heel veel veilige en fijne Km’s met de Eyaq, en zal hem van harte aan potentiële kopers aanbevelen!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Knappe auto gekocht en veel rijplezier in de nieuwe auto!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-09 10:11

Ik durf het niet aan. Ga morgen kijken voor de 2e M3 LR. Heb een proefrit gemaakt bij een collega en ja het interieur is meer premium. Maar verder vond ik het achteruitgang. Geen echte one-pedal drive, minder range, traag infotainment, mindere kwaliteit speakers, geen dog-mode, etc. Daarnaast is de M3 echt een rijdersauto, je kunt ‘m lekker door de bochten trekken en hij trekt vlot op. De Enyaq is meer een familiewagen. Heb je een hoop kinderen en/of spullen te vervoeren dan is ie top.

Ik heb gekeken naar een Sportline in het wit, echt supermooi, maar toen begon het knagende stemmetje. Wat ik allemaal ging missen, en waar ik alle ruimte in de Enyaq voor nodig zou hebben. Het infotainment en de audio in een Tesla is ongeëvenaard, ik zou echt niks anders meer willen. Alleen Volvo komt in de buurt. Eigenlijk moet je de Enyaq ook meer vergelijken met de MY. Die is 2ehands op dit moment alleen belachelijk duur.

Als je de ruimte en hoge instap niet nodig hebt ga voor een M3 LR of voor mijn part Performance. Die pik je nu al voor €25000 op met 70.000km op de klok. Zal wel geen populaire mening zijn hier. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 02-09-2024 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:24:
[...]
*lulverhaal over een stukje software op wielen van een narcistische pannekoek die de prijzen te pas en te onpas verhoogt en verlaagt*
Zal wel geen populaire mening zijn hier. ;)
Klopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:24:
[...]

Als je de ruimte en hoge instap niet nodig hebt ga voor een M3 LR of voor mijn part Performance. Die pik je nu al voor €25000 op met 70.000km op de klok. Zal wel geen populaire mening zijn hier. ;)
Het wordt een lease van de baas, daarnaast wil ik geen sedan meer, ik vind de kofferbak van de M3 te onpraktisch, dan zou het een MY worden, en die overweeg ik serieus, maar meneer Musk gaat mij steeds meer en meer tegenstaan dus ik zit daar aardig in een dilemma.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
DeFeCt schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:58:
[...]

Het wordt een lease van de baas, daarnaast wil ik geen sedan meer, ik vind de kofferbak van de M3 te onpraktisch, dan zou het een MY worden, en die overweeg ik serieus, maar meneer Musk gaat mij steeds meer en meer tegenstaan dus ik zit daar aardig in een dilemma.
Je zit in het verkeerde topic ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:20
Ik wens jullie allen nog heel veel veilige en fijne Km’s met de Enyaq, en zal hem van harte aan potentiële kopers aanbevelen!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie auto die Passat.
Maar als je de TCO van een auto belangrijk vindt dan zou ik niet elk jaar een (bijna) nieuwe auto kopen. De afschrijving is dan met grote afstand de belangrijkste kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

cryptapix schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:12:
[...]

Want? Even teruglezen..., ik overweeg een Enyaq en zou graag van ex-Tesla rijders hun ervaring lezen

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
DeFeCt schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:36:
[...]

Want? Even teruglezen..., ik overweeg een Enyaq en zou graag van ex-Tesla rijders hun ervaring lezen
Weet ik. Maar je laatste reactie ging enkel nog over tesla.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:29

Uitgangspunt: Enyaq rijder die ook regelmatig in een M3 heeft gereden (nooit zelf gehad), vrij kritisch van aard :+ . Ik kan me grotendeels vinden in de uiteenzetting van @fRiEtJeSaTe, enkele toevoegingen:
- Het infotainment systeem van de Enyaq (versie < 4.0) is echt huilen zo traag. Het went op termijn en je kunt ermee uit de voeten, maar als je een keer in een andere auto rijdt dan realiseer je hoe traag het eigenlijk weer is. Wat vind ik traag: alle tikken op het scherm duren minimaal 0.4 seconde voor je resultaat ziet. Soms als je snel instapt en wegrijdt (lees: < 5 seconden tussen sleutel in range en auto in D/B) moet de auto uit een deep sleep komen.. Dan ben ik al 5 straten verder voordat ik bijv een navigatiedoel kan kiezen. Zeker werkbaar, maar echt een downgrade van de Tesla.
- Ook de bijbehorende app en remote control opties is echt irritant. Ik wil met home assistant de auto aansturen dat hij zoveel mogelijk laadt als de zonnepanelen opwekken, maar het verwerken van een start/stop laden commando is vrij onbetrouwbaar. Vergrendelen en ramen openen/sluiten is ook geen optie (je ziet alleen de status hiervan).
- De basis audio is inderdaad zo-zo, zou het een 7 geven. Je kunt prima muziek luisteren, maar heeft minder swung dan duurdere audio installaties. Ik heb geen ervaring met de audio-upgrade.
- De performance is minder dan een M3. Hij is voldoende vlot en je kunt passagiers duidelijk misselijk maken maar de straatstenen trek je er niet uit als je plank gaat zoals met een M3.
- Wil je sportief rijden: Doordat hij achterwielaandrijving heeft gaat hij wel lekker door de bocht, je moet daarbij wel de ESP 'uit' zetten om echt lekker door te kunnen rijden: anders grijpt hij te snel in. (ESP kan niet helemaal uit, het knopje dat zegt dit te doen zorgt ervoor dat hij later ingrijpt). Het weggedrag is daarmee echt goed voor een auto van dit formaat en gewicht. Ook met de ESP aan kun je heerlijk rijden overigens, enkel minder pittig :P
- Minder bereik zou ik minder naar kijken. Vooral de 80 komt nog steeds prima ver en je kunt ook goed snelladen als je het echt nodig hebt.
- Interieur en stoelen zijn echt wel beter dan de M3. Ik weet niet hoe jij in de afwerking-loterij van Tesla hebt getrokken met je huidige auto, maar het is wel echt veel aangenamer vertoeven in de Enyaq.
- Volkswagen/Skoda wordt niet geleid door een egocentrische gast die steeds bijzonderdere trekjes begint te tonen.

Bottom line: De Enyaq is echt een fijne en ruime auto om in te rijden, maar hij is zeker niet foutloos. Het is een duidelijk andere auto met een andere doelgroep. Het is vooral een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur welke auto jij fijner zal ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolot
BAJ82 schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:49:
[...]

Mooie auto die Passat.
Maar als je de TCO van een auto belangrijk vindt dan zou ik niet elk jaar een (bijna) nieuwe auto kopen. De afschrijving is dan met grote afstand de belangrijkste kostenpost.
Klopt helemaal! Vandaar ook de opmerking “benieuwd hoe de TCO over een periode van 5 jaar is”.
TCO is voor mij niet leidend, beetje met het mechaniek bezig kunnen zijn wel.
In 2029 gaan we de balans opmaken, en hopelijk kunnen we dan nog een beetje zelf rijden…. 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Tolot op 03-09-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
cryptapix schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:12:
[...]

Of in het goede topic, maar heeft het over de verkeerde auto 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
matk89 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:44:
[...]

Bottom line: De Enyaq is echt een fijne en ruime auto om in te rijden, maar hij is zeker niet foutloos. Het is een duidelijk andere auto met een andere doelgroep. Het is vooral een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur welke auto jij fijner zal ervaren.
Geen enkele auto zal foutloos zijn, zelfs in het dure segment zal een auto altijd wel iets hebben waarbij jij iets anders zou willen hebben dan wat de fabrikant bedacht en gebouwd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:22:
[...]

Geen enkele auto zal foutloos zijn, zelfs in het dure segment zal een auto altijd wel iets hebben waarbij jij iets anders zou willen hebben dan wat de fabrikant bedacht en gebouwd heeft.
zou willen?!? het is gewoon een kwaliteit issue.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:07

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Veel plezier! Prachtige auto. Had een B8 voor de Enyaq, en eerlijk gezegd vond ik die toen ik hem inleverde nog steeds mooier dan de Enyaq die ik ervoor terugkreeg, en dat vind ik nog steeds. Voelde zeker als meer premium en solide aan. Alles werkte gewoon altijd top, vooral het hele entertainment systeem. Alleen jammer dat je het AID niet hebt, de duo navi vond ik super, vooral op lange ritten. Eén ingezoomd in 3D en één op schaal 200km in 2D.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Stukje cognitieve dissonantie van je af geschreven?

Ik heb laatst nog in een vergelijkbare Passat gereden, maar het voelt toch echt als een tijdmachine.

Lang verhaal kort, ben je afgestapt van de BEV ivm jullie caravan. Begrijpelijk. De rest is jezelf ervan overtuigen dat het een goede keuze is geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
elektriekert schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:09:
[...] Ziet er best goed uit, ik had ook een constante opname verwacht maar alleen bij een botsing zie ik.
Hij neemt per minuut op, 135MB UHD front, 50MB FHD rear, totaal 185MB per minuut.
Op een maximaal 128GB kaartje. Loop recording, oudste wordt steeds overschreven.
Als hij een botsing of zo detecteert, locked hij die files. (in een andere directory lijkt het)
128GB / 185MB = 692Minuten = 11,5 uur.

Eerder had ik volgens mij ook een vraag gezien hoe ik de camera achter had geplaatst; midden achter tussen de eerste en tweede verwarmingsdraad. De kabel heb ik nu los van de klep naar de zijkant van de carrosserie. Kwetsbaar. Maar wie heeft de kabel door een van rubber slangen tussen achterklep en carrosserie gekregen?

edit: deze dus:
water_escape schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:36:
[...] Hoe bedoel je? Waar heb je de achtercamera hangen (foto?)? Ik heb hem ook ingebouwd en achterin idd een stukje kabel zichtbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 03-09-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 17:59

Dr C

met C en CK

weet iemand hoe je nou het beste kunt nagaan wat de conditie van de accu is? ik was altijd al erg ontevreden over de range, maar haal nu in de zomer onder ideale omstandigheden amper meer dan 300km (iV 60 uit 2021).
ik heb ondertussen hiervoor een OBD gekocht (die aangeraden wordt in de starttopic) en heb car-scanner. ik word er niet veel wijzer van. kan iemand mij adviseren hoe ik dit na kan gaan?
overigens laad ik 99% thuis en zelfs vrij langzaam aangezien mijn laadpaal alle overtollige zonne-energie in de auto gooit.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:29
cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:22:
[...]

Ooh, zeker hoog in de prijscategorieën wordt smaak en subjectiviteit steeds belangrijker inderdaad. En een deel van de vergelijking tussen een Tesla en een Enyaq valt hier ook onder. Echter heeft de Enyaq ook echt objectief zaken niet op orde. Een traag infotainmentsysteem is geen kwestie van smaak.. (Net als Tesla ook puntjes heeft, even voor de goede orde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Dr C Laad je altijd boven de 20% en tot 80%? Welke snelheid rijdt je meestal? Wat voor rijstijl heb je?
Normaal laadt ik tot 80%, ik rijdt rustig, gelijkmatig en kijk ver vooruit. Met banden op iets verhoogde spanning.
Ik had met mijn 1 3/4 jaar oude 80 gisteren, net voor vertrek met 5kW tot 100% geladen.
Bij een temperatuur van ~25 graden ! , dus de accu voelt zich ook lekker, een range van 664km... !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpEXCjL_exQylWkddGOqrg_25Ig=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ix3dW2SbcPWF4eNqNy90dX1U.png?f=user_large

edit: wat geeft carscanner voor capaciteit aan voor de accu? Dat is een van tientallen pagina's. Loop zoveel mogelijk maar eens door, dan kom je vast tegen wat je zoekt.
Zo heb ik ook gevonden wat ik zocht. Individuele cel-spanning.

[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 03-09-2024 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
Dr C schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:52:
weet iemand hoe je nou het beste kunt nagaan wat de conditie van de accu is? ik was altijd al erg ontevreden over de range, maar haal nu in de zomer onder ideale omstandigheden amper meer dan 300km (iV 60 uit 2021).
ik heb ondertussen hiervoor een OBD gekocht (die aangeraden wordt in de starttopic) en heb car-scanner. ik word er niet veel wijzer van. kan iemand mij adviseren hoe ik dit na kan gaan?
overigens laad ik 99% thuis en zelfs vrij langzaam aangezien mijn laadpaal alle overtollige zonne-energie in de auto gooit.
In carscanner verbinden met de dongel en dan naar 'dashboard' gaan. Daar kan je dan door allerlei overzichten met heel veel data swipen.

Zoek naar 'max energy content of the traction battery'.
(Die is op een aantal van de overzichten terug te vinden, bijvoorbeeld die hieronder)

Bij mijn iV80 is die waarde momenteel 71000Wh. De nominale waarde zou 77000Wh moeten zijn, dus 7,8% degradatie. Maar ik begreep eerder op dit forum dat deze waarde bij nieuwe iV80's op 75000Wh staat. Ik begrijp niet waarom en ik heb dat ook nog niet bevestigd gekregen.

Ik ben ook niet bepaald tevreden met mijn huidige range. Deels is dat te verklaren door bovenstaande degradatie. Het andere is dat ik een flink hoger verbruik heb sinds er 4 seizoenen banden op zitten. En binnenkort moet ik nog naar de garage om een batterij module te vervangen. Ik weet alleen niet of dat uit gaat maken op het bereik. Ik hoop het wel ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-WL5J1ocS-fgDHlcvzSAIgi1DA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGuh9hYGBaMGm3CxKgJK76NH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeie
  • Laatst online: 02-10 09:13
DeFeCt schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:36:
[...]

Hierop ingaand, M3 SR gereden en nu overgestapt op een Enyaq. Ik vind dat je een EV anders moet benaderen dan een normale auto. Bij een EV is software etc veel belangrijker dan wat dan ook. En daar heeft Tesla toch echt flink wat voorsprong.

Terugkijkend op mijn beslissing, had ik denk ik liever een MY gekozen destijds vanwege de ruimte, maar die was niet snel beschikbaar + een stuk duurder (toen nog). Ik hoop dat je hier wat aan hebt, mocht je er meer over willen weten PM mij dan want de Elon haters hier in het topic worden er niet blij van ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
diederik77 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:50:
[...]

Bij mijn iV80 is die waarde momenteel 71000Wh. De nominale waarde zou 77000Wh moeten zijn, dus 7,8% degradatie. Maar ik begreep eerder op dit forum dat deze waarde bij nieuwe iV80's op 75000Wh staat. Ik begrijp niet waarom en ik heb dat ook nog niet bevestigd gekregen.
Dat was ik denk ik. Is in diverse video's van Bjorn Nyland (Youtube) te zien. Hij heeft heel veel MEB auto's getest en bij allen was de waarde plusminus 75 kWh.

Ik heb nog wat minder capaciteit dan jij inmiddels, laatste keer dat ik keek iets van 69 70 kWh. Hij is ook al ruim drie jaar en ik merk dat het vrij stabiel is. Ik heb me erbij neergelegd.
Boeie schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:30:
[...]

Hierop ingaand, M3 SR gereden en nu overgestapt op een Enyaq. Ik vind dat je een EV anders moet benaderen dan een normale auto. Bij een EV is software etc veel belangrijker dan wat dan ook. En daar heeft Tesla toch echt flink wat voorsprong.

Terugkijkend op mijn beslissing, had ik denk ik liever een MY gekozen destijds vanwege de ruimte, maar die was niet snel beschikbaar + een stuk duurder (toen nog). Ik hoop dat je hier wat aan hebt, mocht je er meer over willen weten PM mij dan want de Elon haters hier in het topic worden er niet blij van ;)
Toen ik de Enyaq kocht was inderdaad de Model Y flink duurder. Maar later heb ik er nog een proefrit in gemaakt en hoewel ik redelijk enthousiast was, zijn er ook behoorlijk veel dingen die me niet aanstaan aan die auto. Als ik nu een nieuwe auto zou moeten kiezen werd het waarschijnlijk een ID7 Tourer of een Enyaq 85.

Gewoon een kwestie van proefritten maken.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Boeie schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:30:
[...]

Waarvoor heb je de software dan meer nodig in een EV dan in een ICE?
Ik hoef echt in de EV niets te doen met de software, net als in een normale auto. Ik rij gewoon elke dag. Accu laag even opladen.
Lange ritten idem.
Ik gebruik alleen maar Android Auto. Kan niet in een Tesla. Kan geen muziek luisteren in een Tesla want ze hebben geen Youtube Music. Het is de kleinste walled garden die bestaat :+
Ik besef me nu, kan je wel gewoon whatsappen in een tesla? Alsin, berichten afspelen en erop reageren?

Verschil in ruimte is niet heel groot hoor, de MY heeft maar 50 liter meer bagageruimte in vergelijking met de Enyaq, en dan heb ik de onderkofferbakruimte en de frunk meegeteld.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Kodess schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:04:
[...]

Ik hoef echt in de EV niets te doen met de software, net als in een normale auto. Ik rij gewoon elke dag. Accu laag even opladen.
Lange ritten idem.
Ik gebruik alleen maar Android Auto. Kan niet in een Tesla. Kan geen muziek luisteren in een Tesla want ze hebben geen Youtube Music. Het is de kleinste walled garden die bestaat :+
Ik besef me nu, kan je wel gewoon whatsappen in een tesla? Alsin, berichten afspelen en erop reageren?

Verschil in ruimte is niet heel groot hoor, de MY heeft maar 50 liter meer bagageruimte in vergelijking met de Enyaq, en dan heb ik de onderkofferbakruimte en de frunk meegeteld.
Ik snap dat ook niet helemaal. Het infotainment van de Enyaq is niet feilloos in ME3.x, maar dat heeft niet zoveel met EV of niet te maken. Leuk dat Tesla supergoede software heeft; nu nog een goede auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

[...]

Lange ritten idem.

Kan geen muziek luisteren in een Tesla want ze hebben geen Youtube Music - dat is wel een heel rare redenatie, alsof je Youtube Music nodig zou hebben om muziek te kunnen luisteren... overigens kun je je telefoon met bluetooth connecten en dus Youtube Music op je telefoon afspelen.

Ik heb een weekje een Enyaq gereden als vervangende auto omdat ik geprobeerd had de Cw waarde van mijn M3 nog wat omlaag te brengen. De zitpositie en kwaliteit van afwerking van de auto vielen ons positief op, de snelheid van de software is inderdaad een klein drama, maar is dat over de hele VAG lijn niet hetzelfde probleem? Proefgereden in een Polestar en XC40, daarbij lijkt Volvo de software wel beter op orde te hebben, qua reactiesnelheid van het systeem. Een ID7 valt voor mij al snel buiten mijn leasebudget. Daarom kijk ik ook naar een Occasion Lease van de Enyaq.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
DeFeCt schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:14:
[...]
Ik heb een weekje een Enyaq gereden als vervangende auto omdat ik geprobeerd had de Cw waarde van mijn M3 nog wat omlaag te brengen.
:D Gelukkig kun je hier nog posten dan.
de snelheid van de software is inderdaad een klein drama, maar is dat over de hele VAG lijn niet hetzelfde probleem?
Ja, helaas wel, behoudens de nieuwe wagens met de nieuwe motor en software 4.0+. Flinke verbetering van snelheid van de software en efficiëntie (en range). Helaas gaat die aan oudere wagens voorbij. Maar je went eraan om eerlijk te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boeie
  • Laatst online: 02-10 09:13
[...]

Lange ritten idem.

Mijn ervaring na 2,5 jaar Model 3 rijden en nu 2,5 jaar Enyaq rijden, is dat een goed werkend softwaresysteem in een EV voor mij belangrijker is dan andere features.

Er werd gevraagd naar meningen van Enyaq rijders die ervaring hebben en die heb ik gedeeld. Daarnaast heb ik ook al een paar keer een MY gereden en daarop berust ik mijn vorige reactie.

Ik heb een neutrale houding ten opzichte van beide merken en benader het ook op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:07
diederik77 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:50:
[...]

Ik gebruik ook een dongle en carscanner. De max content wisselt wel. Van vrijwel leeg naar 100% scheelde bij mij een ruime wh. Sterker nog, ooit 55.4 gehad, toen 53.8 en recent 54.8. vraag me niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
eFeCt schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:14:
[...]

Kan geen muziek luisteren in een Tesla want ze hebben geen Youtube Music - dat is wel een heel rare redenatie, alsof je Youtube Music nodig zou hebben om muziek te kunnen luisteren... overigens kun je je telefoon met bluetooth connecten en dus Youtube Music op je telefoon afspelen.

Ik heb een weekje een Enyaq gereden als vervangende auto omdat ik geprobeerd had de Cw waarde van mijn M3 nog wat omlaag te brengen. De zitpositie en kwaliteit van afwerking van de auto vielen ons positief op, de snelheid van de software is inderdaad een klein drama, maar is dat over de hele VAG lijn niet hetzelfde probleem? Proefgereden in een Polestar en XC40, daarbij lijkt Volvo de software wel beter op orde te hebben, qua reactiesnelheid van het systeem. Een ID7 valt voor mij al snel buiten mijn leasebudget. Daarom kijk ik ook naar een Occasion Lease van de Enyaq.
Alle VAG software is ruk inderdaad :+ Maar goed als ik auto rijd heb ik er eigenlijk niet mee te maken. Ik start Carplay/Android Auto en dat was het. Climate Control op auto werkt prima dus hoef ik niet aan te zitten. Alleen jammer dat ik altijd bij het wegrijden even het profiel moet zetten naar individual voor mijn eigen rijeigenschappen.

Muziek; en hoe wissel je dan van playlist? Heeft Tesla een Google Assistant of iets in die richting die dan via bluetooth dat aanpast op mijn telefoon? Want via de UI kan het dus niet. Op een klein telefoon scherm dingen aanklikken tijdens het rijden vind ik te gevaarlijk, dat doe ik niet.
Ik heb kinderen die soms 5x in 1 rit van 10 minuten vertellen welk lied ze hierna willen horen, tuurlijk het hoeft niet, maar met Android Auto kan ik zo even het volgende lied selecteren.
Klopt ik kan ook radio luisteren.... laatste keer dat ik dat heb gedaan is toch wel meer dan 6 jaar geleden nu.
Of ik moet speciaal voor in de auto nog een abonnement nemen I guess. Als ze via usbc video+touch zouden doorsturen zou het voor mij wel een instabuy zijn. Denk alleen dat dat lastig wordt omdat op het scherm ze ook een speedometer en odometer etc hebben bij Tesla.

Kijk, als de MY goedkoper was dan de Enyaq had ik hem genomen. Dan had ik androidwheels.com gebruikt om Android Auto te gebruiken.

Maar misschien kan jij dan wel deze beantwoorden die Boeie niet beantwoordde:
Kan je in een Tesla Whatsappen of niet? In de Enyaq druk ik op de assistant knop op het stuur en zeg 'stuur een whatsapp bericht naar partner' en dan zeg ik het bericht en is het verstuurd. En kan ik dus ook mijn ontvangen berichten beluisteren.
Boeie schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:32:
[...]

Mijn ervaring na 2,5 jaar Model 3 rijden en nu 2,5 jaar Enyaq rijden, is dat een goed werkend softwaresysteem in een EV voor mij belangrijker is dan andere features.

Er werd gevraagd naar meningen van Enyaq rijders die ervaring hebben en die heb ik gedeeld. Daarnaast heb ik ook al een paar keer een MY gereden en daarop berust ik mijn vorige reactie.

Ik heb een neutrale houding ten opzichte van beide merken en benader het ook op die manier.
Ik snap dat het op basis van ervaring is, maar ik vroeg waarom het belangrijker was :)
Dus heb je wat voorbeelden van wat je in de Tesla veel gebruikte? Had je veel ritten dat je veel moest snelladen, waardoor de navigatie onmisbaar was?

Ik heb hiervoor 3 jaar in een ioniq EV gereden, en voor mijn part heeft de auto 0 software om eerlijk te zijn. Als er maar een scherm is waar ik mijn telefoon kan gebruiken voor navigatie, muziek, bellen, berichten.

Voor mij viel de MY af op 2 dingen, prijs (ik koop 2e hands) en software(!).
Erg veel voordelen omdat het natuurlijk een modern en snel systeem is, maar je zit wel vast aan hun navigatie, dat komt op dit moment goed uit aangezien zij de goedkoopste palen hebben, en de apps die zij ontwikkelen.

De HUD is trouwens voor mij ook een groot voordeel van de Enyaq over de MY. (Als je die optie hebt uiteraard, was voor mij een eis als ik een IONIQ5 of Enyaq zou nemen)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tolot
JanHenk schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:49:
[...]

Stukje cognitieve dissonantie van je af geschreven?

Ik heb laatst nog in een vergelijkbare Passat gereden, maar het voelt toch echt als een tijdmachine.

Lang verhaal kort, ben je afgestapt van de BEV ivm jullie caravan. Begrijpelijk. De rest is jezelf ervan overtuigen dat het een goede keuze is geweest :)
Ik snap dat dit zo over kan komen, zeker als je zelf op dit moment in een Enyaq rijdt. Dan geldt de cognitieve dissonantie in dit geval voor ons beiden ;) . Natuurlijk is een Passat B8 t.o.v. de Enyaq een stap terug in de tijd. Tijdens mijn proefrit kwam dit heel duidelijk naar voren: Je hebt bijvoorbeeld niet direct het volledige vermogen ter beschikking…Maar na 3 weken en 1200 Km ontstaat er langzamerhand een ander beeld. Ik vind woorden als “karakter” en “beleving” jeukwoorden, maar ze dekken in dit geval wel de lading. Juist door te tekortkomingen van een ICE, wordt je als berijder wat meer uitgedaagd om het rijden te optimaliseren. Het zal mijn leeftijd wel zijn, dat ik dit spelletje nog steeds heel leuk vind. Daarnaast kun je de natuurkundige wetten niet foppen: de dik 700 Kg gewichtsverschil merk je echt! Ten opzichte van de Enyaq is de Passat daardoor veel meer een “rijdersauto”. Eigenlijk kun je beide auto’s dan ook niet 1 op 1 met elkaar vergelijken.
En mijn oordeel is natuurlijk N=1 dus altijd subjectief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Kodess schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:48:
[...]
Muziek; en hoe wissel je dan van playlist?
Ik gebruik geen YouTube Music maar Spotify en daar kun je prima van playlist wisselen, maar dat weet je natuurlijk zelf ook wel. Overigens zonder Tesla data abonnement, mijn telefoon fungeert als hotspot.
Kodess schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:48:

Maar misschien kan jij dan wel deze beantwoorden die Boeie niet beantwoordde:
Kan je in een Tesla Whatsappen of niet? In de Enyaq druk ik op de assistant knop op het stuur en zeg 'stuur een whatsapp bericht naar partner' en dan zeg ik het bericht en is het verstuurd. En kan ik dus ook mijn ontvangen berichten beluisteren.
Dat kan voor zover ik weet niet, ik heb het ooit eens in een Audi A3 geprobeerd maar ik vond het totaal niet werken, heb me dus er ook niet in verdiept bij de Tesla, mijn aanname is dat het niet kan.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
rammes schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:24:
[...]

zou willen?!? het is gewoon een kwaliteit issue.
Dat wil ik er ook niet mee zeggen, wat ik bedoel dat ongeacht welke auto je ook neemt, er zal bijna altijd iets zijn waar je niet tevreden mee bent. Of dat nu kwaliteit is of dat de fabrikant iets verzonnen heeft wat ze in jouw ogen slimmer of anders hadden kunnen/moeten doen.

[ Voor 12% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 04-09-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
matk89 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:59:
[...]

Ooh, zeker hoog in de prijscategorieën wordt smaak en subjectiviteit steeds belangrijker inderdaad. En een deel van de vergelijking tussen een Tesla en een Enyaq valt hier ook onder. Echter heeft de Enyaq ook echt objectief zaken niet op orde. Een traag infotainmentsysteem is geen kwestie van smaak.. (Net als Tesla ook puntjes heeft, even voor de goede orde)
De traagheid van het systeem is een subjectief iets. Ik heb er zelf totaal geen problemen mee dat het systeem niet direct beschikbaar is als ik wegrij in de auto.
Als ik heel eerlijk ben, dan is dit de eerste auto waar ik uitermate tevreden over ben.
Ik heb hiervoor in een Octavia, een Audi A3 en een Kodiaq gereden en op al die auto's had ik altijd wel iets wat in mijn ogen beter kon.
Bij de Enyaq die ik nu heb, heb ik nog niets kunnen vinden waar ik mij aan irriteer.

[ Voor 19% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 04-09-2024 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Maar dat jij er geen hinder van hebt wil
niet zeggen dat t geen kwaliteitsissue is.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Kodess schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:28:
Ik moet hem inderdaad elke keer als ik wegrij op indvidueel zetten, waar je de demping nog harder of zachter dan de defaults kan zetten, zodat de vering op zijn hardst staat voor de drempels.
Ik rij al drie jaar in mijn Enyaq maar heb nooit de 'individueel' aangepast. :+

Ik kwam er door jouw post pas achter dat je hem zowel nog softer dan comfort als harder dan sport kunt zetten. En dat maakt nog best wel verschil ook nog.

Bizar hoe hard je het onderstel kunt instellen op individueel. Je merkt het ook echt bij een snelle bocht. Geniaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
rammes schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:42:
Maar dat jij er geen hinder van hebt wil
niet zeggen dat t geen kwaliteitsissue is.
Dat heb je mij ook helemaal niet horen zeggen, ik zeg alleen dat er met elke auto wel wat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 15:19

Dr.Roelski

Walk on ....

Currry schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:37:
[...]

Ik gebruik ook een dongle en carscanner. De max content wisselt wel. Van vrijwel leeg naar 100% scheelde bij mij een ruime wh. Sterker nog, ooit 55.4 gehad, toen 53.8 en recent 54.8. vraag me niet waarom.
Max capaciteit wordt berekend op basis van hoeveel energie er in gaat en hoeveel er uit gaat. Dat is alleen niet extreem nouwkeurig. Dus vandaar dat als je hem van 0% tot 100% laad, de waarden als het ware weer gereset worden en beter zouden moeten kloppen. Als je alleen maar van 30%-80% gebruikt, dan zal op den duur verschil gaan optreden.

Puur voor de administratie: had carscanner screenshot gemaakt in eerste week dat ik mijn iV60 kreeg (mei 2024). Deze stond op Max energy content of the traction: 59450.
Pagina: 1 ... 49 ... 91 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.