eFeCt schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:14:
[...]
Kan geen muziek luisteren in een Tesla want ze hebben geen Youtube Music - dat is wel een heel rare redenatie, alsof je Youtube Music nodig zou hebben om muziek te kunnen luisteren... overigens kun je je telefoon met bluetooth connecten en dus Youtube Music op je telefoon afspelen.
Ik heb een weekje een Enyaq gereden als vervangende auto omdat ik geprobeerd had de Cw waarde van mijn M3 nog wat omlaag te brengen. De zitpositie en kwaliteit van afwerking van de auto vielen ons positief op, de snelheid van de software is inderdaad een klein drama, maar is dat over de hele VAG lijn niet hetzelfde probleem? Proefgereden in een Polestar en XC40, daarbij lijkt Volvo de software wel beter op orde te hebben, qua reactiesnelheid van het systeem. Een ID7 valt voor mij al snel buiten mijn leasebudget. Daarom kijk ik ook naar een Occasion Lease van de Enyaq.
Alle VAG software is ruk inderdaad

Maar goed als ik auto rijd heb ik er eigenlijk niet mee te maken. Ik start Carplay/Android Auto en dat was het. Climate Control op auto werkt prima dus hoef ik niet aan te zitten. Alleen jammer dat ik altijd bij het wegrijden even het profiel moet zetten naar individual voor mijn eigen rijeigenschappen.
Muziek; en hoe wissel je dan van playlist? Heeft Tesla een Google Assistant of iets in die richting die dan via bluetooth dat aanpast op mijn telefoon? Want via de UI kan het dus niet. Op een klein telefoon scherm dingen aanklikken tijdens het rijden vind ik te gevaarlijk, dat doe ik niet.
Ik heb kinderen die soms 5x in 1 rit van 10 minuten vertellen welk lied ze hierna willen horen, tuurlijk het hoeft niet, maar met Android Auto kan ik zo even het volgende lied selecteren.
Klopt ik kan ook radio luisteren.... laatste keer dat ik dat heb gedaan is toch wel meer dan 6 jaar geleden nu.
Of ik moet speciaal voor in de auto nog een abonnement nemen I guess. Als ze via usbc video+touch zouden doorsturen zou het voor mij wel een instabuy zijn. Denk alleen dat dat lastig wordt omdat op het scherm ze ook een speedometer en odometer etc hebben bij Tesla.
Kijk, als de MY goedkoper was dan de Enyaq had ik hem genomen. Dan had ik androidwheels.com gebruikt om Android Auto te gebruiken.
Maar misschien kan jij dan wel deze beantwoorden die Boeie niet beantwoordde:
Kan je in een Tesla Whatsappen of niet? In de Enyaq druk ik op de assistant knop op het stuur en zeg 'stuur een whatsapp bericht naar partner' en dan zeg ik het bericht en is het verstuurd. En kan ik dus ook mijn ontvangen berichten beluisteren.
Boeie schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:32:
[...]
Mijn ervaring na 2,5 jaar Model 3 rijden en nu 2,5 jaar Enyaq rijden, is dat een goed werkend softwaresysteem in een EV voor mij belangrijker is dan andere features.
Er werd gevraagd naar meningen van Enyaq rijders die ervaring hebben en die heb ik gedeeld. Daarnaast heb ik ook al een paar keer een MY gereden en daarop berust ik mijn vorige reactie.
Ik heb een neutrale houding ten opzichte van beide merken en benader het ook op die manier.
Ik snap dat het op basis van ervaring is, maar ik vroeg waarom het belangrijker was

Dus heb je wat voorbeelden van wat je in de Tesla veel gebruikte? Had je veel ritten dat je veel moest snelladen, waardoor de navigatie onmisbaar was?
Ik heb hiervoor 3 jaar in een ioniq EV gereden, en voor mijn part heeft de auto 0 software om eerlijk te zijn. Als er maar een scherm is waar ik mijn telefoon kan gebruiken voor navigatie, muziek, bellen, berichten.
Voor mij viel de MY af op 2 dingen, prijs (ik koop 2e hands) en software(!).
Erg veel voordelen omdat het natuurlijk een modern en snel systeem is, maar je zit wel vast aan hun navigatie, dat komt op dit moment goed uit aangezien zij de goedkoopste palen hebben, en de apps die zij ontwikkelen.
De HUD is trouwens voor mij ook een groot voordeel van de Enyaq over de MY. (Als je die optie hebt uiteraard, was voor mij een eis als ik een IONIQ5 of Enyaq zou nemen)