Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:39
cryptapix schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:37:
[...]

Ik heb al vanaf dag 1 ME 3.7 en merk duidelijk verschil, maar het zou best kunnen zijn dat de update van de app op een lagere software versie niet sneller is.
Bijzonder: de nieuwe versie op IOS is bizar veel sneller dan de oude. Ik heb 3.2……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:53
BGFG schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:35:
[...]

Bijzonder: de nieuwe versie op IOS is bizar veel sneller dan de oude. Ik heb 3.2……
Ja, dat zei ik toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:21
cryptapix schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:21:
Ik open net de Skoda app (iOS) en krijg de melding dat er een update is en alles nu veel sneller is. En warempel, dat lijkt inderdaad zo te zijn. De data laadt snel en ook het activeren van de airco werkt snel. Ik ben voorzichtig positief ;)
Komt inderdaad veel sneller met dit scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7smG4WYr34w9Yp0fkw_-Tao2sus=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yQq9weCywGWoJoHqtYuqmMu0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Ook met 3.2 dus…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Dan ligt het dus echt aan de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
superbikkel schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:08:
[...]

Komt inderdaad veel sneller met dit scherm:
[Afbeelding]
Zo te zien is iOS weer eens beter dan Android })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@diederik77 @cryptapix Welke app versie en welk OS hebben we het over?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 00:04:
@diederik77 @cryptapix Welke app versie en welk OS hebben we het over?
iOS, app update van 1 dag geleden: 7.5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:31
Ik kreeg zojuist de update van de app op Android. Versie van 9 augustus (?). Hij is inderdaad veel sneller!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:59
In de Play Store kan je je aanmelden om ook beta versies te gebruiken. Dan heb je op Android ook deze snellere versie.
Scheelt wel een hoop! Ook dat je kan zien van wanneer de data is met de timestamp links boven.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:31
Kodess schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 07:39:
In de Play Store kan je je aanmelden om ook beta versies te gebruiken. Dan heb je op Android ook deze snellere versie.
Scheelt wel een hoop! Ook dat je kan zien van wanneer de data is met de timestamp links boven.
Ik heb ook zonder bèta de snelle versie al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-09 20:28
Even de beta aangezet, wat een verademing zeg die snelheid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
Vooral ook dat je weet van wanneer de data is die je ziet. Zo weet je of je nog zoals een gek moet liggen refreshen of dat je met een minuut oude data wel een goed beeld hebt :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 22:33
Vandaag opgehaald 😇
Nooit gebruikt. Klein beetje schade aan de zijkanten vanwege verplaatsen op de vloer. Niks om me druk om te maken. Nu de auto nog binnen krijgen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
RubenSaurus schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:48:
Even de beta aangezet, wat een verademing zeg die snelheid!
Het is meer om de update te forceren, ze hebben volgens mij updates op langzaam uitrollen staan.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evzoeker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-11-2024
Beste Skoda Enyaq rijders, ik ben op zoek naar een EV, mijn eerste EV.
Gisteren proefgereden in de Enyaq, een Xpeng G6 en een Renault Scenic. De laatste valt af.
Eerder nog in een Volvo EX40, bij een eventuele keuze hiervoor zal het de EC40 worden, denk ik.
Nu twijfel ik over de 3 die overblijven. Wat zijn de pluspunten van de Enyaq? En eventueel afgezet tegen de anderen de Volvo en de G6. Ik hoop daarin dat ik een makkelijkere keus kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
evzoeker schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:38:
Gisteren proefgereden in de Enyaq, een Xpeng G6 en een Renault Scenic. De laatste valt af.
Eerder nog in een Volvo EX40, bij een eventuele keuze hiervoor zal het de EC40 worden, denk ik.
Nu twijfel ik over de 3 die overblijven. Wat zijn de pluspunten van de Enyaq? En eventueel afgezet tegen de anderen de Volvo en de G6. Ik hoop daarin dat ik een makkelijkere keus kan maken.
Grootste pluspunt tov G6; geen rijdende Chinese dataverzamelaar die met overheidssubsidie oneerlijk concurreert met Europese merken.

Grootste pluspunt tov de Volvo: groter. De EX40 is verassend klein van binnen tov de Enyaq. Verder een persoonlijk voordeel: ik vind de Enyaq mooier van binnen. Ik ben wel fan van Volvo, maar de EX40 was het toch net niet voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:27
evzoeker schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:38:
Ga minimaal in een 85 versie rijden, bij voorkeur een sportline. G6 zou ik nooit doen, wandelende tracker en onderhoud op de lange termijn vraag ik mijn af hoe goed dat zal gaan. Volvo is klein, minder kofferbak liters.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
utbone schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:43:
[...]

Ga minimaal in een 85 versie rijden, bij voorkeur een sportline. G6 zou ik nooit doen, wandelende tracker en onderhoud op de lange termijn vraag ik mijn af hoe goed dat zal gaan. Volvo is klein, minder kofferbak liters.
Waarom minimaal in een 85? Ik heb een 60 en heb nog nooit de iets mindere range gemist. De 60 is inmiddels vervangen door een 50 en die heeft volgens mij (nagenoeg) dezelfde motor als de 85 en dezelfde range als de 60. Dus ik heb veel liever een 50 sportline dan een 85 instapper met plastic bumpers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:05
Ik ben het, in mijn geval, eens met crypta. Wij gaan een of twee keer per jaar verder met de auto op vakantie, zeg tussen de 600 en 900km. Met kind en hond is het laden onderweg echt geen probleem, we moeten toch stoppen. In NL rijden wij vrijwel nooit 400km op een dag, zeker niet zonder te stoppen ergens. Met thuis laden is de 60 dan meer dan genoeg. Bij keuze tussen meer range en luxe gaat mijn voorkeur naar luxe.
Maar een grote accu geeft wel meer keuzevrijheid en comfort tijdens bepaalde ritten. Zeker in de bergen had ik wel een grotere accu gewild, maar nogmaals absoluut niet nodig ook niet met concessies.

Wat natuurlijk fijner is van de 80 of 85 is dat je de accu makkelijker tussen de 20 en 80% kunt houden. Want de range van de 60 is goed hoor, maar in de winter of bij heet weer (hier is 30° net zo onzuinig als vorst) is maar 60% netto gebruik van je accu icm het weer natuurlijk wel een stuk beperkender.

[ Voor 19% gewijzigd door Currry op 25-08-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evzoeker
Bedankt voor de reacties, andere reacties zijn natuurlijk ook van harte welkom.
Ik neig naar een grotere accu, ik rij nu een benzine vw en kan 650 tot 700 km met een tank.
Persoonlijk hou ik wel van comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
evzoeker schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:27:
Bedankt voor de reacties, andere reacties zijn natuurlijk ook van harte welkom.
Ik neig naar een grotere accu, ik rij nu een benzine vw en kan 650 tot 700 km met een tank.
Persoonlijk hou ik wel van comfort.
Dat ga je met EV sowieso nooit halen en je moet dat ook niet vergelijken. EV rijden is gewoon anders. Als je je er niet op instelt, ga je veel frustratie krijgen. Ik kom van een diesel en haalde 1200-1300km met een tank. Ja, dat scheelt.

Mijn 60 haalt in de winter op weg naar de wintersport 300km range. In de zomer (niet al te warm) net geen 380-390km. Voor in NL heb ik geen extra range nodig. Je kunt tegenwoordig bijna overal waar je parkeert wel laden.

Die 2x per jaar 1 (of heel misschien 2) stopje(s) meer maken op een reis van of naar de vakantiebestemming neem ik voor lief. Die is mijn absoluut niet de hogere leaseprijs en bijtelling waard. En qua tijd, 20-40 min op een rit van 8-10uur maakt nou niet echt meer uit.

Edit: overigens, wat @Currry zegt is wel een valide punt. Mijn leaseauto laad ik gewoon tot 100%, maar met een privé-auto wil je dat misschien niet. Met 80% zou ik in de winter maar 240km range hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 25-08-2024 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
cryptapix schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:00:
[...]

Waarom minimaal in een 85? Ik heb een 60 en heb nog nooit de iets mindere range gemist. De 60 is inmiddels vervangen door een 50 en die heeft volgens mij (nagenoeg) dezelfde motor als de 85 en dezelfde range als de 60. Dus ik heb veel liever een 50 sportline dan een 85 instapper met plastic bumpers.
Want de bumpers van andere uitvoeringen zijn niet van plastic? Let goed op: we zien in de remarketing nu al dat de BEV’s met de kleinere of kleinste accu’s het beduidend slechter doen. Bovendien heeft de 85 echt veel meer vermogen dan de 50 en is alleen de 85 nog leverbaar als sportline Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCuz9iNbMKtwpMVgJ0U2fchrQdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knvM6OMqCC0Ck1i5ZYwwHDZU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door BGFG op 25-08-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
Vergelijken met diesel of benzine en650 km range hoeft niet. Als je die 650 niet nodig hebt op 1, of zelfs twee aansluitende dagen, is ‘s avonds weer opladen voldoende voor de ritten de volgende dag, of de rest van de week. Thuis laden kost veel minder moeite dan een tankstation bezoeken, en is goedkoper. Als je niet thuis kunt laden dan hangt het er maar net vanaf waar je dan wel kunt laden, al is dat zelfs met een enorme accu hetzelfde probleem. Dan is een grotere accu allen handig als de thuislaat situatie/ parkeersituatie wel een punt van aandacht, en dan is een grotere accu extra comfort, waar je voor vakanties ook iets aan hebt. Het is alleen duurder in aanschaf, en wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
BGFG schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:09:
[...]

Want de bumpers van andere uitvoeringen zijn niet van plastic? Let goed op: we zien in de remarketing nu al dat de BEV’s met de kleinere of kleinste accu’s het beduidend slechter doen.
Jawel, maar ander plastic dat is meegespoten. Dat is een wereld van verschil in uiterlijk.

Remarketing is de markt voor tweedehands auto’s? Natuurlijk doen die het slechter. Op full option auto’s schrijf je veel meer af. Omgekeerd: een 2e hands zit er niet zoveel verschil tussen instap en aangekleed, waardoor men liever een klein beetje meer betaalt voor een aangeklede versie. Batterijcapaciteit valt daar met een BEV ook onder. Maar dit is wel alleen relevant bij aankoop en niet bij lease.

Edit: ik zie nu dat je je post hebt aangevuld. Mja als de 50 er niet in sportline is, moet je wel naar de 85 ;) Je wil natuurlijk minimaal sportline. (zonder gekheid: dit is enigszins een grap, maar ik wilde wel echt minimaal sportline). Vermogen scheelt inderdaad veel. Iets minder vermogen is niet erg, want de auto is ook iets lichter, maar dit scheelt geel. Zo vertelde de dealer het me laatst niet. I stand corrected ;)

De 50 is dus wel echt mehh tov de 60. Maar goed, het scheelt 8k tov een 85. Dat is een flinke berg geld.

[ Voor 24% gewijzigd door cryptapix op 25-08-2024 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
engelbertus schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:21:
Vergelijken met diesel of benzine en650 km range hoeft niet. Als je die 650 niet nodig hebt op 1, of zelfs twee aansluitende dagen, is ‘s avonds weer opladen voldoende voor de ritten de volgende dag, of de rest van de week. Thuis laden kost veel minder moeite dan een tankstation bezoeken, en is goedkoper. Als je niet thuis kunt laden dan hangt het er maar net vanaf waar je dan wel kunt laden, al is dat zelfs met een enorme accu hetzelfde probleem. Dan is een grotere accu allen handig als de thuislaat situatie/ parkeersituatie wel een punt van aandacht, en dan is een grotere accu extra comfort, waar je voor vakanties ook iets aan hebt. Het is alleen duurder in aanschaf, en wegenbelasting.
Eens, maar in de praktijk is een range van zo’n 400 km voor mij wel de ondergrens. Vergeet ook niet wat de kosten van snelladen zijn in verhouding tot thuis- of straatladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
cryptapix schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:26:
[...]

Jawel, maar ander plastic dat is meegespoten. Dat is een wereld van verschil in uiterlijk.

Remarketing is de markt voor tweedehands auto’s? Natuurlijk doen die het slechter. Op full option auto’s schrijf je veel meer af. Omgekeerd: een 2e hands zit er niet zoveel verschil tussen instap en aangekleed, waardoor men liever een klein beetje meer betaalt voor een aangeklede versie. Batterijcapaciteit valt daar met een BEV ook onder. Maar dit is wel alleen relevant bij aankoop en niet bij lease.
Want de restwaarde is niet belangrijk bij lease? Je begrijpt me niet goed; de instapaccu’s doen het juist veel slechter…..Sterker nog: er wordt soms niet eens op geboden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
BGFG schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:29:
[...]

Want de restwaarde is niet belangrijk bij lease? Je begrijpt me niet goed; de instapaccu’s doen het juist veel slechter…..Sterker nog: er wordt soms niet eens op geboden :(
Die is wel relevant, want de leasemij houdt daar rekening mee. Het kan dus zijn dat het verschil in leaseprijs tussen 50 en 85 kleiner is dan je zou verwachten. Maar bij lease weet je op voorhand waar je aan toe bent, dus maakt het niet zoveel uit hoe goed het risico wordt ingeschat door de leasemij.

Edit:
En vergeet niet, naast een hogere leaseprijs (en dus ofwel hogere eigen bijdrage of minder uitbetaling van restant leasebedrag) zit er ook nog eens 8k verschil in cataloguswaarde en dus 76e aan extra bijtelling per maand (1/12*8000*.22*.52)

[ Voor 17% gewijzigd door cryptapix op 25-08-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evzoeker
BGFG schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:26:
[...]

Eens, maar in de praktijk is een range van zo’n 400 km voor mij wel de ondergrens. Vergeet ook niet wat de kosten van snelladen zijn in verhouding tot thuis- of straatladen.
Ik heb ook zoiets in gedachte. Aangezien het bedrijf de auto betaald, nieuw of met de kop eraf, vloeit er bij mij geen bloed uit. Daarbij heb ik ook nog de afspraak dat er geen meerkosten voor mij voor de bijtelling volgen. Ik kan er immers niets aan doen dat ze naar elektrisch overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
cryptapix schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:31:
[...]

Die is wel relevant, want de leasemij houdt daar rekening mee. Het kan dus zijn dat het verschil in leaseprijs tussen 50 en 85 kleiner is dan je zou verwachten. Maar bij lease weet je op voorhand waar je aan toe bent, dus maakt het niet zoveel uit hoe goed het risico wordt ingeschat door de leasemij.
Ik weet het; het is mijn vak ;) . En daar worstelt iedereen op dit moment met de rv-settings van BEV’s. We merken dat de range van een bepaalde auto veel belangrijker is dan de bumpers die jij beschrijft. Ook logisch: de eerste vraag die altijd aan een EV-rijder gesteld wordt heeft betrekking op de range. Nog heel veel koudwatervrees. Bovendien gaat de ontwikkeling erg snel; er zijn al 800 V auto’s met een meer dan prima range die je ook nog eens heel snel kunt laden. We komen er wel, maar het huidige aanbod is slechts een tussenstap (en alles kleiner dan zo’n 75kwh heeft het in dit segment gewoon moeilijk.)

[ Voor 3% gewijzigd door BGFG op 25-08-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
evzoeker schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:31:
[...]

Ik heb ook zoiets in gedachte. Aangezien het bedrijf de auto betaald, nieuw of met de kop eraf, vloeit er bij mij geen bloed uit. Daarbij heb ik ook nog de afspraak dat er geen meerkosten voor mij voor de bijtelling volgen. Ik kan er immers niets aan doen dat ze naar elektrisch overstappen.
Dan zit je op de goede weg. Ik zou voor een 80 gaan (of een 85, nog mooier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemoldemans
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:43
Hi, Ik heb onlangs een Blauwe Enyaq iv60 sportline uit 2022 gekocht :-D

Mijn versie heeft helaas geen power gate, maar ben bij superetka in de schema's gaan zoeken naar de delta met mijn auto, modules, cable sets etc,
(je kan ook een complete retrofit kit kopen bij Kufatec, echter kost de retrofit-kit daar 1800 Euro.

Heeft iemand er ervaring mee dit zelf te doen? de onderste screenshot is een vergelijking van alle mogelijke kabel-sets en de opties die er wel of niet opzitten (hetzelfde heb ik voor de deur kabel-set gedaan)

Het enige waar ik nog over twijfel is het programmeren van de functies ( ik heb een OBD11 )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0b13OGPR9bj5ggzUMrzOwquoIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eS0z1JJDHlLDgJ9cHWOXD2L7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quvCS1P49v0LkrWFxYs-HObm6TE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JRnzNJX6PYlcT1TSrB48QMXK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
BGFG schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:39:
[...]

Ik weet het; het is mijn vak ;) . En daar worstelt iedereen op dit moment met de rv-settings van BEV’s. We merken dat de range van een bepaalde auto veel belangrijker is dan de bumpers die jij beschrijft. Ook logisch: de eerste vraag die altijd aan een EV-rijder gesteld wordt heeft betrekking op de range. Nog heel veel koudwatervrees. Bovendien gaat de ontwikkeling erg snel; er zijn al 800 V auto’s met een meer dan prima range die je ook nog eens heel snel kunt laden. We komen er wel, maar het huidige aanbod is slechts een tussenstap (en alles kleiner dan zo’n 75kwh heeft het in dit segment gewoon moeilijk.)
Koudwatervrees idd. Ik had hiervoor een ioniq, dus wist hoe het is met weinig range. Ik was dus bereid om de 60 versie te kopen 2ehands. Maar ja, voor 4k meer de volledige aangeklede iv 80... tja...

Over dat van de 800V autos... die stonden ook op mijn shortlist. Maar de EV6 heeft een te kleine kofferbak en de IONIQ5 is zo onzuinig dat hij in km/u even snel snellaad als een Enyaq :+
De efficientie van de auto heeft veel impact op die snellaad snelheid (als je de kW snelheid omzet in km/u)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Kodess schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:35:
[...]

Koudwatervrees idd. Ik had hiervoor een ioniq, dus wist hoe het is met weinig range. Ik was dus bereid om de 60 versie te kopen 2ehands. Maar ja, voor 4k meer de volledige aangeklede iv 80... tja...

Over dat van de 800V autos... die stonden ook op mijn shortlist. Maar de EV6 heeft een te kleine kofferbak en de IONIQ5 is zo onzuinig dat hij in km/u even snel snellaad als een Enyaq :+
De efficientie van de auto heeft veel impact op die snellaad snelheid (als je de kW snelheid omzet in km/u)
Eens. Maar de volgende generatie 800 volt is er al, bijvoorbeeld de Q6. Over een paar jaar is 800 volt de standaard en is er geen range issue meer en laadt je bijna net zo snel als je tankt.

Goede keus om te switchen naar de 80 trouwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemoldemans
800v is leuk maar het enige waar je als gebruiker van profiteert is iets sneller snel laden, de energie dichtheid van de accu is hetzelfde, de kabels zijn wat dunner maar die zijn vaak al zo relatief kort dat sat eigenlijk aan totaal gewicht niet zoveel uit maakt.
Ik heb voor de 60 gekozen, actieraduis valt me wel een beetje tegen, 300~320km als je als een opa rijd (mijn vorige auto kia eniro 65kwh zat eerder tegen de 400 aan).
Echter zou ik de upgrade naar de 80 voor ~4k nog steeds niet echt kunnen goed praten voor mijn situatie. Mijn woon-werk blijft altijd onder de 100km/dag. Ik rij een paar keer per jaar wat verder dan de accu eigenlijk zou kunnen, dan maar even snelladen. Anders gewoon wat vaker aan de 3fase lader, is iets meer plannen.

[ Voor 3% gewijzigd door willemoldemans op 26-08-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:57

Aldmar

Niks...

Komende donderdag staat mijn eerste beurt (80 Sportline bj2022 50.000km) gepland. Drie maand geleden melding in het scherm mbt een service beurt. Kan nu pas terecht. 8)7 Onderstaande heb ik op mijn lijstje staan:

- Laadklep vervangen
- Software update

Verder eigenlijk geen hele rare dingen. Ben een beetje huiverig voor de software, maar ben positief dat alles goed gaat... 8)

Zijn er verder nog dingen waar op te letten? Wat staat er in de boeken bij deze servicebeurt? Airco en remmen controle? Ik rijd prive, dus ruitenvloeistof en ruitenwissers vervangen kan ik zelf wel. Uiteraard ga ik dit zelf ook aangeven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
willemoldemans schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:55:
800v is leuk maar het enige waar je als gebruiker van profiteert is iets sneller snel laden, de energie dichtheid van de accu is hetzelfde, de kabels zijn wat dunner maar die zijn vaak al zo relatief kort dat sat eigenlijk aan totaal gewicht niet zoveel uit maakt.
Ik heb voor de 60 gekozen, actieraduis valt me wel een beetje tegen, 300~320km als je als een opa rijd (mijn vorige auto kia eniro 65kwh zat eerder tegen de 400 aan).
Echter zou ik de upgrade naar de 80 voor ~4k nog steeds niet echt kunnen goed praten voor mijn situatie. Mijn woon-werk blijft altijd onder de 100km/dag. Ik rij een paar keer per jaar wat verder dan de accu eigenlijk zou kunnen, dan maar even snelladen. Anders gewoon wat vaker aan de 3fase lader, is iets meer plannen.
300-320 als je als een opa rijdt? @onetime wordt hier toch wel gezien als de standaard voor ‘als een opa rijden’ >:) en hij haalt echt heel veel meer dan dat. Ik rijd zeker niet als een opa en haal 300-320km met dit weer makkelijk. Sterker nog, ik haal met dit weer 360+. Misschien ligt het eraan hoe oud je auto is en hoe de laadgeschiedenis is; de mijne is pas 7 maanden oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemoldemans
cryptapix schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:58:
[...]

300-320 als je als een opa rijdt? @onetime wordt hier toch wel gezien als de standaard voor ‘als een opa rijden’ >:) en hij haalt echt heel veel meer dan dat. Ik rijd zeker niet als een opa en haal 300-320km met dit weer makkelijk. Sterker nog, ik haal met dit weer 360+. Misschien ligt het eraan hoe oud je auto is en hoe de laadgeschiedenis is; de mijne is pas 7 maanden oud.
Mijn enyaq 60 is van 06-2022, accu degradatie zou toch niet zo groot mogen zijn 300 vs 360 is bijna 20%

hmm dan moet ik toch eens ea na kijken...
wellicht dat het al eens benoemd is;
- Hoe hard rij je (of wel hoeveel te hard ;-) )
- Specifieke drive mode instellingne?
- Andere specifieke instellingen aangepast die impact hebben op de HV accu?
- Bandenspanning?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@willemoldemans Zoek maar eens op mijn reacties in dit topic, anderen zien niet graag een herhaling >:)
Mijn rijbereik voor 100% is momenteel boven de 600km. (ik rij een 80)
willemoldemans schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:06:
[...] Mijn enyaq 60 is van 06-2022, accu degradatie zou toch niet zo groot mogen zijn 300 vs 360 is bijna 20%

- Hoe hard rij je 80 a 90 verkeers afhankelijk, wind mee eventueel sneller. Vooral gelijkmatig.
. (of wel hoeveel te hard ;-) ) (~niet~)
- Specifieke drive mode instellingen? Eco en <D>
- Andere specifieke instellingen aangepast die impact hebben op de HV accu? ramen 3cm open, clima uit tenzij...
- Bandenspanning? Hankook Ventus S1 Evo3 3.0 bar rondom

[ Voor 66% gewijzigd door onetime op 26-08-2024 15:40 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
willemoldemans schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

Mijn enyaq 60 is van 06-2022, accu degradatie zou toch niet zo groot mogen zijn 300 vs 360 is bijna 20%

- Hoe hard rij je (of wel hoeveel te hard ;-) )
- Specifieke drive mode instellingne?
- Andere specifieke instellingen aangepast die impact hebben op de HV accu?
- Bandenspanning?
Ik denk dat het heel lastig is om echt te vergelijken. Het bereik kan ook van dag tot dag verschil maken. Als het 35 graden is en ik rijd die dag 2 keer een korte afstand naar de supermarkt met airco aan, heeft dat een flinke impact op het bereik). Maar goed, een poging:

Ik rijd nooit te hard. Gemiddeld 53 km/u over de afgelopen 18.000km. De meeste km zijn woon-werk. Dat is circa 5km stad, 10km 80km/u weg en 40km snelweg (100km/u). In Duitsland rijd ik meestal 130-140 (circa 3000km van deze 18.000).
Standaard instellingen; niets aangepast.
Bandenspanning standaard. De bandenwisselaar zet de voorgeschreven spanning op de band en ik controleer het nooit (ja, slecht, weet ik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 01-10 15:19

Dr.Roelski

Walk on ....

cryptapix schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:00:
[...]

Ik denk dat het heel lastig is om echt te vergelijken. Het bereik kan ook van dag tot dag verschil maken. Als het 35 graden is en ik rijd die dag 2 keer een korte afstand naar de supermarkt met airco aan, heeft dat een flinke impact op het bereik). Maar goed, een poging:

Ik rijd nooit te hard. Gemiddeld 53 km/u over de afgelopen 18.000km. De meeste km zijn woon-werk. Dat is circa 5km stad, 10km 80km/u weg en 40km snelweg (100km/u). In Duitsland rijd ik meestal 130-140 (circa 3000km van deze 18.000).
Standaard instellingen; niets aangepast.
Bandenspanning standaard. De bandenwisselaar zet de voorgeschreven spanning op de band en ik controleer het nooit (ja, slecht, weet ik).
Ik krijg altijd netjes van mn homeassistant de statistieken van mn vorige rit via telegram gestuurd, dus kan precies zien wat ik per rit verbruik. Zit soms enorme verschillen in.
Hoe korter de rit hoe groter de afwijking, maar om de laatste 2 ritten te nemen: was maar 15 km. Heenreis: 375km range op 100% lading (iV60 2024). 100km/h op grote weg,17 graden buiten temperatuur, overdag gereden met aurco aan. Zelfde rit terug: 130 op de grote weg in het donker met lichte regen nog steeds 17 graden: 216 km range op 100% lading (mijn laagste waarde ooit). Rit is te kort geweest om echt goed beeld te krijgen van werkelijke verbruik, maar toch. Op langere afstand zou het weer hoger geworden zijn is mijn ervaring, maar 130 rijden met verlichting en ruitenwissers maakt soms enorm verschil.

// edit: om even een wat langere rit te nemen: ik zit nu meestal tussen de 300 en 410 km/100% range. Heb m pas paar maanden, dus nog geen winter ritten gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Dr.Roelski op 26-08-2024 12:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• willemoldemans
Ik heb mijn skoda pas een sinds mid Juli (waarvan ook nog 3 weken op vakantie met camper), het is natuurlijk erg warm geweest laatste weken. Helaas is Hass integratie stuk (API EOL) dus heb hem nog niet kunnen koppelen voor stats

Vorige week 1,5uur (Den Bosch naar Valkenburg) gereden met 3 volwassen en twee kids, heel de weg op ACC aan de snelheid gehouden (max 100kmh), clima op 21gr; kwam thuis na zo'n 280km met 16% SOC

Ik ga mijn banden spanning denk ik wel eens controleren. en als het binnen een paar maanden niet verbeterd toch maar eens de SOH van de accu laten checken.

Volgens mij is het wel een feit dat de Skoda zwaarder en minder efficient is dan de Kia e-niro (2020), daar kon ik best flink door rijden en dan nog zo'n 400km halen.

Bdw, dit is hem; zeer content met de spec 😎
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_5jNpvmXuRf-d9_yMBVs08FL5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwyFDLwI30lPdGj4rNdUIgWM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door willemoldemans op 26-08-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

willemoldemans schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:36:
Ik heb mijn skoda pas een sinds mid Juli (waarvan ook nog 3 weken op vakantie met camper), het is natuurlijk erg warm geweest laatste weken. Helaas is Hass integratie stuk (API EOL) dus heb hem nog niet kunnen koppelen voor stats

Vorige week 1,5uur (Den Bosch naar Valkenburg) gereden met 3 volwassen en twee kids, heel de weg op ACC aan de snelheid gehouden (max 100kmh), clima op 21gr; kwam thuis na zo'n 280km met 16% SOC

Ik ga mijn banden spanning denk ik wel eens controleren. en als het binnen een paar maanden niet verbeterd toch maar eens de SOH van de accu laten checken.

Volgens mij is het wel een feit dat de Skoda zwaarder en minder efficient is dan de Kia e-niro (2020), daar kon ik best flink door rijden en dan nog zo'n 400km halen.

Bdw, dit is hem; zeer content met de spec 😎
[Afbeelding]
Bij mij werkt die HASS koppeling anders nog steeds? Al eens geprobeerd opnieuw aan te maken/koppelen?

En tsja.. het is natuurlijk min of meer een vierkante doos op wielen, dus aerodynamisch geen topper. Dat merk je vooral als je boven 100km/h gaat rijden. Daaronder doet hij het heel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemoldemans
Dr.Roelski schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:35:
[...]

Bij mij werkt die HASS koppeling anders nog steeds? Al eens geprobeerd opnieuw aan te maken/koppelen?

En tsja.. het is natuurlijk min of meer een vierkante doos op wielen, dus aerodynamisch geen topper. Dat merk je vooral als je boven 100km/h gaat rijden. Daaronder doet hij het heel netjes.
Ik heb mijn Skoda account aangemaakt rond de api EOL, mijn account is dus blijkbaar al nieuw-style, krijg hem dus niet verbonden

Ik heb met car-scanner even naar mijn SOH gekeken, MAX_ENERGY_CONTENT is 53,2kwh, dit zou (met een rated capaciteit van 58kwh neerkomen op een SOH van 91%, de auto is 2jaar oud en heeft 35dkm gereden 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:07
willemoldemans schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:55:
Echter zou ik de upgrade naar de 80 voor ~4k nog steeds niet echt kunnen goed praten voor mijn situatie.
Voor mij heel herkenbaar. Ik heb daarom (privé gekocht) ook voor de 60 gekozen, mede omdat ik daardoor nog binnen de grens viel van de €4.000 SEPP subsidie. Aangezien mijn partner nu al de stints met de 60 van 250-290 km te lang vindt, vormt het bereikfeitelijk helemaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:20
BGFG schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:26:
[...]

Bedoel je daarmee dat DC laden duurder is dan AC aan een publieke paal? Want ik was in de veronderstelling dat dat inderdaad zo was, maar de publieke Park&Charge paal die de gemeente voor m'n deur heeft geplaatst rekent 50 cent per kWh + 30 cent per uur. Terwijl de DC laadsessies tijdens de zomervakantie rit allemaal rond de 40 cent zaten en in Denemarken zelfs maar 27 cent...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vanmiddag teruggekomen uit Zuid Frankrijk, inclusief zware vouwwagen, maar de Enyaq uit 2021 alweer heeft ons wederom geen moment in de steek gelaten :)

Dit keer ook 169kW aangetikt bij de lader. Iedere keer ook insteken en laden, geen enkele keer een tweede poging nodig.

Verder comfortabele zit, rijhulpen, etc. Fijne reisauto.

Morgen die vuilniswagen (..) maar eens een liefdevolle schoonmaak geven, is wel verdiend ;)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
In de Chargermap app kan je een maximum prijs instellen, dan zie je duurdere laadpalen niet.
Ik hanteer als ik ergens anders moet laden een maximum tarief van 35ct. Ik heb hun pas ook.
(Tesla prijzen staan er niet op, misschien wel als je je Tesla account koppelt, maar geen abo prijzen!)
Dan nog kan de ANWB pas gebruiken goedkoper zijn als je genoeg laadt.

Er zijn ook hier en daar gratis laders. Die worden geregeld niet altijd goed aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:07
onetime schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:36:
In de Chargermap app kan je een maximum prijs instellen, dan zie je duurdere laadpalen niet.
Ik hanteer als ik ergens anders moet laden een maximum tarief van 35ct. Ik heb hun pas ook.
Chargemap is een prima app en pas, maar je betaalt juist bij Chargemap zelf vaak de hoofdprijs. Voorbeeld: hier in het dorp in de Provence waar ik nu zit, vraagt Chargemap bijna twee keer zoveel voor het laden bij de enige lader als Freshmile!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
jdbiggelaa schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:01:
[...]

Chargemap is een prima app en pas, maar je betaalt juist bij Chargemap zelf vaak de hoofdprijs. Voorbeeld: hier in het dorp in de Provence waar ik nu zit, vraagt Chargemap bijna twee keer zoveel voor het laden bij de enige lader als Freshmile!
Welkom in het oerwoud aan laadtarieven. We zien echt belachelijke verschillen per paal en ook nog eens per pas, inderdaad soms bij dezelfde laadpaal 8)7

@Martinique : voor NL snelladen aan de snelweg ergens tussen € 0,65 en € 0,80. Laden in de straat € 0,35-€ 0,60 en thuis € 0,00 - € 0,40. En nou niet allemaal komen met een veel lager tarief bij paal x in straat y _/-\o_ : dit zijn reeële kosten gebaseerd op vele duizenden laadsessies….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Zullen we proberen niet weer af te dwalen naar onderwerpen die thuishoren in:
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
en
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
BGFG schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:16:
[...]

Welkom in het oerwoud aan laadtarieven. We zien echt belachelijke verschillen per paal en ook nog eens per pas, inderdaad soms bij dezelfde laadpaal 8)7

@Martinique : voor NL snelladen aan de snelweg ergens tussen € 0,65 en € 0,80. Laden in de straat € 0,35-€ 0,60 en thuis € 0,00 - € 0,40. En nou niet allemaal komen met een veel lager tarief bij paal x in straat y _/-\o_ : dit zijn reeële kosten gebaseerd op vele duizenden laadsessies….
Hoog tijd dat er wat regulering gaat plaatsvinden in de markt van laadpalen. Sowieso vind ik al die laadpassen uberhaupt een idioot idee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:29

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Martinez- schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:55:
[...]

Hoog tijd dat er wat regulering gaat plaatsvinden in de markt van laadpalen. Sowieso vind ik al die laadpassen uberhaupt een idioot idee. :P
Zolang we het maar niet door de overheid laten reguleren. Krijg je weer een kwartje van Kok erbij op alle laadtarieven ofzo.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
Ik reageer met de laadkosten op de discussie mbt rangeverschil tussen de 60 en de 80 en de daaruit voortvloeiende noodzaak voor sommigen om onderweg bij te laden. Sorry, zal me hier verder niet in mengen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:13
Bij mij is de update maandag uitgevoerd en helemaal goed gegaan. Ik hoefde zelfs niet opnieuw in te loggen of m'n homeassistant koppeling te fixen. De man achter de balie vertelde me wel dat er ook nogsteeds soms regelapparaten stuk gaan. Maar bij mij dus niet :)

Grootste verbazing: de lijntjes voor de lane assist zijn nu groen ipv oranje. Echt veel snapieer voelt ie niet voor me.

Geen idee of het tabelletje nog bijgehouden wordt, maar bij deze mijn 'regel':
onetime schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 00:34:
Welke productie datum / type / (60/80) / oude versie / dealer heeft een mislukte / geslaagde update? (naar 3.7)
tweakerproductie datumtypeaccuoude softwaredealerresultaat
sunibmaart 2021First edition803.0Pon Center ZeistOK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsie1337
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-09 21:09
Zijn er nog meer skoda's met 3.5 die nog steeds geen melding hebben gehad voor de 3.7 update. Ik vind het wel erg lang duren allemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
  • Laatst online: 28-09 07:48
nielsie1337 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:22:
Zijn er nog meer skoda's met 3.5 die nog steeds geen melding hebben gehad voor de 3.7 update. Ik vind het wel erg lang duren allemaal..
Ik heb nog steeds 3.2 en ben benieuwd wanneer 3.7 over-the-air wordt aangeboden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verhagen
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-04 14:40
Vorige week is mijn auto geüpdate van softwareversie 3.0 naar softwareversie 3.7. Op zich is dat prima gegaan, echter na iedere start verschijnt in het infotainment de melding dat battery care mode actief is.

Op zich niks ernstigs, maar wel hinderlijk. Heeft iemand anders dit ook en zo ja, hoe heb je dit verholpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
Verhagen schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:01:
Vorige week is mijn auto geüpdate van softwareversie 3.0 naar softwareversie 3.7. Op zich is dat prima gegaan, echter na iedere start verschijnt in het infotainment de melding dat battery care mode actief is.

Op zich niks ernstigs, maar wel hinderlijk. Heeft iemand anders dit ook en zo ja, hoe heb je dit verholpen?
Ik denk dat de melding verschijnt omdat battery care INactief is? Dat heeft iedereen denk ik die op 3.7 zit, ik ook in ieder geval sinds de update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verhagen
Martinique schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:05:
[...]

Ik denk dat de melding verschijnt omdat battery care INactief is? Dat heeft iedereen denk ik die op 3.7 zit, ik ook in ieder geval sinds de update...
Ik zal er eens goed naar kijken, in principe staat battery care bij mij altijd aan. Ik heb alleen als ik op vakantie ga meer dan 80% lading nodig namelijk.

De melding zou dan alleen maar vreemder zijn! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Niet online
nielsie1337 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:22:
Ik! Ik heb stock 3.5 of 3.6 en heb er ook nog niets van gezien of gehoord. Op zich, goh, het is me eender wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:45
Ook van de week de update in garage laten doen van 3.0 naar 3.7 in combinatie met een 2 jarig onderhoud.
Bij update naar 3.7 komt dan ook het bidirectionele laadmenu naar voren. is er al iemand hier op het forum die daar ooit mee geexperimenteerd heeft? deze functionaliteit zal in de toekomst van grote waarde kunnen zijn om het electriciteits net te stabiliseren op piek vraag momenten, maar tot nu toe hoor ik weinig tot geen use cases/ervaringen van gebruikers voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verhagen
Verhagen schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:14:
[...]

Ik zal er eens goed naar kijken, in principe staat battery care bij mij altijd aan. Ik heb alleen als ik op vakantie ga meer dan 80% lading nodig namelijk.

De melding zou dan alleen maar vreemder zijn! ;)
Zojuist nog eens goed gekeken, of ik het goed gelezen had ….. er staat echt dat Battery Care Mode actief is en dat de laadlimiet na deze sessie teruggezet zal worden op 80%. En dat terwijl de auto niet eens aan de lader hing :?

Zie foto voor de melding!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xt7zi-btlfuqegYxhcQToMCQv3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkoU1agjnGbuJ2hbQ694QpYr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:35

Ankh

|true

Verhagen schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:53:
[...]

Zojuist nog eens goed gekeken, of ik het goed gelezen had ….. er staat echt dat Battery Care Mode actief is en dat de laadlimiet na deze sessie teruggezet zal worden op 80%. En dat terwijl de auto niet eens aan de lader hing :?

Zie foto voor de melding![Afbeelding]
Deze melding krijg ik altijd als ik hem tijdelijk op 100% heb gezet voor 1 lading, daarna is ie weer mooi 80% :)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verhagen
Ankh schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:59:
[...]

Deze melding krijg ik altijd als ik hem tijdelijk op 100% heb gezet voor 1 lading, daarna is ie weer mooi 80% :)
Dat kreeg ik eerder ook als ik een keer 100% had geladen, inmiddels bij iedere rit 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:22
Is die notificatie voor "battery care" die boven in het scherm verschijnt nog ergens permanent uit te schakelen?
Ik bedoel boven in het scherm dat rode puntje, als zijn de "nieuwe melding".
Als ik de melding opvolg dan gaat dat puntje uit, maar komt even later net zo hard terug.
Ik heb mijn limiet bewust op 100% staan en ik merk nu dat ik nooit meer bij de "nieuwe meldingen" kijk omdat ik er vanuit ga dat het weer "battery care" gezever is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Bushie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:10:
Is die notificatie voor "battery care" die boven in het scherm verschijnt nog ergens permanent uit te schakelen?
Ik bedoel boven in het scherm dat rode puntje, als zijn de "nieuwe melding".
Als ik de melding opvolg dan gaat dat puntje uit, maar komt even later net zo hard terug.
Ik heb mijn limiet bewust op 100% staan en ik merk nu dat ik nooit meer bij de "nieuwe meldingen" kijk omdat ik er vanuit ga dat het weer "battery care" gezever is.
Ik kijk gewoon pas als er 2 of meer staat. 1 is namelijk altijd de battery care melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
cryptapix schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:50:
[...]

Ik kijk gewoon pas als er 2 of meer staat. 1 is namelijk altijd de battery care melding.
Dat hoeft niet. Als je de battery care melding hebt weggeklikt (heel irritant dat je die niet permanent kunt wegklikken trouwens) kan het net zo goed een andere melding zijn. Bij mij dan vaak dat de netwerkverbinding is verbroken o.i.d. Na verloop van tijd komt die battery care melding weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:35

Ankh

|true

Vandaag maar eens een fabrieksreset gedaan omdat gistermiddag tijdens het autorijden (waarbij ik via carplay aan het bellen was) een error melding kreeg over dat aan de hand van een "controle" het systeem werd herstart. Weet niet specifiek wat de melding nou was, maar leek niet al te best. Dus ben benieuwd of ik het nu na deze reset + opnieuw inloggen weer goed gaat.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:47

rammes

koekebakker 1e klas

Ankh schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:07:
Vandaag maar eens een fabrieksreset gedaan omdat gistermiddag tijdens het autorijden (waarbij ik via carplay aan het bellen was) een error melding kreeg over dat aan de hand van een "controle" het systeem werd herstart. Weet niet specifiek wat de melding nou was, maar leek niet al te best. Dus ben benieuwd of ik het nu na deze reset + opnieuw inloggen weer goed gaat.
dat had ik heel toevallig ook! 3.0 carplay laatste ios iphone 13

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
BGFG schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:56:
[...]

Dat hoeft niet. Als je de battery care melding hebt weggeklikt (heel irritant dat je die niet permanent kunt wegklikken trouwens) kan het net zo goed een andere melding zijn. Bij mij dan vaak dat de netwerkverbinding is verbroken o.i.d. Na verloop van tijd komt die battery care melding weer terug.
Ja daarom klik ik die melding dus niet weg. Liever permanent een 1 en opletten of het een 2 wordt, dan telkens wegklikken en je af moeten vragen of de 1 weer de battery care melding is of dat er wat anders aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
[...]

Zie foto voor de melding![Afbeelding]
Hmm dan hebben ze dat sinds de update inderdaad om zeep geholpen, ik heb hem standaard uit staan dus was in de veronderstelling dat ik daarom altijd die (1) zag. Dat was bij 3.0 niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:57

elmoxx

xx xx xx

Tijdens de vakantie is ook mijn laadklep geraakt met hét euvel. Uiteindelijk heb ik wat ruimte gemaakt met de ijskrabber en daarna met de hand de boel geforceerd. (redelijk wat kracht nodig, maar geen lakschade oid) In de klep is daarmee een van de lipjes afgebroken.

Indrukken van het pinnetje werkte totaal niet meer dus ik dacht dat het klaar was ermee. Bij thuiskomst echter wat WD40 bij het pinnetje gespoten en vanaf dat moment kon ik hem weer indrukken en werkt alles weer naar behoren. (& omdat er maar 1 van de lipjes afgebroken is, gaat het zelfs weer echt op slot nu)

n=1, maar WD40 bracht mij een instant-fix! Ben je nog niet aan de beurt geweest met dit issue (wat natuurlijk gewoon een terugroepactie zou moeten zijn), dan is met enige regelmaat preventief WD40 inzetten wellicht een idee dat kan helpen om erger te voorkomen :)

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:01:
[...] Chargemap is een prima app en pas, maar je betaalt juist bij Chargemap zelf vaak de hoofdprijs. Voorbeeld: hier in het dorp in de Provence waar ik nu zit, vraagt Chargemap bijna twee keer zoveel voor het laden bij de enige lader als Freshmile!
De "goedkope" palen van 33ct via de ANWB-pas zijn 34,7ct via Chargemap, maar bij de ANWB komt er nog 34ct per sessie bij. Het omslag punt ligt daar dus rond de 20kWh.

Ik kijk meestal via Chargemap, maar controleer wat het via ANWB kost. Al laad ik meestal thuis (2kW), bij mijn moeder (10kW, zelf geïnstalleerd) of bij een gratis lader of Tesla. (28ct bij Tesla zonder abonnement)
BGFG schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:16:
[...] Welkom in het oerwoud aan laadtarieven. We zien echt belachelijke verschillen per paal en ook nog eens per pas, inderdaad soms bij dezelfde laadpaal 8)7

Met dat soort tarieven sla ik alle snelladers wel over, behalve Tesla. Kost de helft. Nog goedkoper dan de goedkoopste paal in de straat. Ik ga niet meer betalen dan ~35ct in NL. In Spanje over een maand zal het waarschijnlijk gratis zijn met de Iberdrola app. Voor onderweg een Tesla abonnement.
[/ot]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
elmoxx schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:45:
Tijdens de vakantie is ook mijn laadklep geraakt met hét euvel. Uiteindelijk heb ik wat ruimte gemaakt met de ijskrabber en daarna met de hand de boel geforceerd. (redelijk wat kracht nodig, maar geen lakschade oid) In de klep is daarmee een van de lipjes afgebroken.

Indrukken van het pinnetje werkte totaal niet meer dus ik dacht dat het klaar was ermee. Bij thuiskomst echter wat WD40 bij het pinnetje gespoten en vanaf dat moment kon ik hem weer indrukken en werkt alles weer naar behoren. (& omdat er maar 1 van de lipjes afgebroken is, gaat het zelfs weer echt op slot nu)

n=1, maar WD40 bracht mij een instant-fix! Ben je nog niet aan de beurt geweest met dit issue (wat natuurlijk gewoon een terugroepactie zou moeten zijn), dan is met enige regelmaat preventief WD40 inzetten wellicht een idee dat kan helpen om erger te voorkomen :)
Goeie tip, die van mij (2021) doet het nog als een zonnetje maar zal hem eens preventief spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:44

Dat hielp bij mij een paar weken, maar daarna geen beweging meer in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matmar
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-08 08:03
BAJ82 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:04:
[...]

Dat hielp bij mij een paar weken, maar daarna geen beweging meer in te krijgen.
Same here, ook siliconenspray gebruikt. Helaas uiteindelijk hield hij er toch mee op. Maar baat het niet dan schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matmar
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-08 08:03
[...]
Ook hier, maar was een hele tijd weg. Ik weet niet of het klopt maar de melding komt terug als battery care modus aanstaat, je boven de 80% geladen hebt én zolang de soc boven de 80% is. Nadat de soc onder de 80% is gezakt verdwijnt de melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Rubman schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:15:
[...]

Zolang we het maar niet door de overheid laten reguleren. Krijg je weer een kwartje van Kok erbij op alle laadtarieven ofzo.
Laatste offtopic:
Ipv kwartje van Kok (ten behoeve van de maatschappij) is het nu een kwartje voor de investeerders (extra omzet voor het bedrijf).

Ik weer wel wat ik zou kiezen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online

Hele goede tip. Mss in de topicstart zetten? @onetime

Ik ga 'm in ieder geval ook preventief behandelen. Kunnen we bekijken of het echt werkt. Tot heden het euvel niet gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinez- op 27-08-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verhagen
Matmar schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:39:
[...]

Ook hier, maar was een hele tijd weg. Ik weet niet of het klopt maar de melding komt terug als battery care modus aanstaat, je boven de 80% geladen hebt én zolang de soc boven de 80% is. Nadat de soc onder de 80% is gezakt verdwijnt de melding.
Helaas lijkt het bij mij niet uit te maken. Gisteren geladen van 25% naar 50%. Dus niet boven de 80 geweest, maar wel standaard Battery Care aan en dus bij iedere rit de melding dat Battery Care is ingeschakeld…… dat hoeft wat mij betreft niet gemeld te worden, want dat heb ik zelf aangezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVl
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-09 16:50
dingo35 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 06:31:
[...]

Bij mij helpt het om in de App "Kabelslot AC stroom -altijd ontgrendelen na het laden" UIT te zetten.

Het is wel wat onhandig dat je steeds twee keer moet unlocken met je FOB, maar met de vergrendeling aan kan mijn laadpaal het laden gewoon hervatten.
Ik moet iets doen aan mijn notificatie instellingen - zie nu pas alle reacties. Excuus!

Een hoop testwerk verder kwam ik idd tot dezelfde conclusie: om de één of andere reden had ik deze AAN staan. Het lost een deel vh probleem op.

In het eliminatieproces was de volgende stap was dat ik mijn thuislader als laad lokatie verwijderd heb, zodat er vanuit de auto geen/minimaal regie op het proces gevoerd zou worden. Dit loste het niet op, MAAR hielp me wel om vast te stellen dat het mis gaat aan de kant van de laadpaal: die rapporteert nl structureel een "laadstoring" als hij (de Zonneplan software) besluit om obv "slim laden" het laden te pauzeren. Na schakelen met Zonneplan support bleek dat de paal in de backend ook een storing geeft - paal gaat vervangen worden. Meer updates nadat dit uitgevoerd is.

Voorlopig heb ik hem zo ingesteld dat de paal start met laden zodra de kabel ingeplugd is, en in de auto heb ik een laadschema opgevoerd met twee tijdsvakken die aansluiten bij (gemiddeld) laagste stroomtarieven: tussen 01:00 - 06:00 en 11:00 - 17:00. Daarmee red ik het altijd wel en borg ik dat als hij start, hij continue blijft laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:22
Ik had tot 2 weken geleden een Enyaq 60 tot mijn beschiking,
Hier had ik de Radio Widget in mijn scherm staan welke de DAB+ teksten liet zien (Op radio Veronica o.a. de titel en uitvoerende).
Ik heb nu een Enyaq 85 (software 4.1 als ik het goed heb), de radio widget laat hier geen enkel tekst zien. Is dit ergens in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13
willemoldemans schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:36:Vorige week 1,5uur (Den Bosch naar Valkenburg) gereden met 3 volwassen en twee kids, heel de weg op ACC aan de snelheid gehouden (max 100kmh), clima op 21gr; kwam thuis na zo'n 280km met 16% SOC
En waar ben je mee begonnen qua percentage? En wat geeft de boordcomputer zelf aan als gemiddeld verbruik?

In huidige weersomstandigheden rij ik puur snelweg ongeveer 16kWh/100km. En dan maakt het niet uit of ik alleen of met 2 volwassenen + kleine kinderen onderweg ben. Snelheid varieert tussen 100-115, ik rij altijd in de B stand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Interessant. Enyaq iV80 juni 2021 v3.0 ging naar dealer voor vervanging accucel. Ze moesten van Skoda eerst de update naar 3.7 uitvoeren. Daarna accucellen uitgelezen en niks aan het handje.

We gaan het in de gaten houden, maar update zelf is in 1,5 dag uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
FJP84 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:53:
Interessant. Enyaq iV80 juni 2021 v3.0 ging naar dealer voor vervanging accucel. Ze moesten van Skoda eerst de update naar 3.7 uitvoeren. Daarna accucellen uitgelezen en niks aan het handje.

We gaan het in de gaten houden, maar update zelf is in 1,5 dag uitgevoerd.
Bijzonder.

De melding komt voort uit een geconstateerd spanningsverschil tussen cellen; een grote delta duidt op een of meerdere slechte cellen. Juist software 3.0 (en volgens mij zat er ook wat van dien aard in de latere kleinere OTA updates) hebben de controle op dat spanningsverschil gebracht, waardoor ineens veel mensen een melding kregen.

De feitelijke status van de cellen wijzigt natuurlijk niet met 3.7. Maar als je de controles wat minder streng maakt (lees: een grotere delta toestaat), scheelt dat natuurlijk cellen vervangen ;)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemoldemans
Boeie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:43:
[...]

En waar ben je mee begonnen qua percentage? En wat geeft de boordcomputer zelf aan als gemiddeld verbruik?

In huidige weersomstandigheden rij ik puur snelweg ongeveer 16kWh/100km. En dan maakt het niet uit of ik alleen of met 2 volwassenen + kleine kinderen onderweg ben. Snelheid varieert tussen 100-115, ik rij altijd in de B stand.
SOC was 100% ,vers van de charger
gemiddelde was verbruik 18,5kWh/100km (sinds laden)
heb nagenoeg heel de weg 100 gereden (met sporadische inhaal actie)
weersomstandigheden: Zonnig

Gisteren ben ik naar huis gereden (nog wel op 2.3 bar) met nagenoeg heel de rit airco-off, arko aan en consequent 100 gereden op de A2 met traffic assist + een stukje binnendoor 50~60, daarna gaf de meter 14kWh/100km aan gemiddeld.

Ik heb mijn banden spanning gecontroleerd en die had de dealer (v Udenhout) rondom heel netjes op 2,3 gezet. Ik heb er maar even een halve bar bij gepompt, eens kijken of het op 2,8 scheelt komende dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemoldemans
Martinez- schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:12:
[...]

Hele goede tip. Mss in de topicstart zetten? @onetime

Ik ga 'm in ieder geval ook preventief behandelen. Kunnen we bekijken of het echt werkt. Tot heden het euvel niet gehad.
ik vraag me af of WD40 het juiste middel is, WD40 is meer olie dan vet, beter iets van silicone spray gebruiken, dat is zoiezo meer plastic-safe en blijft langer vet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
JanHenk schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:40:
[...]

Bijzonder.

De melding komt voort uit een geconstateerd spanningsverschil tussen cellen; een grote delta duidt op een of meerdere slechte cellen. Juist software 3.0 (en volgens mij zat er ook wat van dien aard in de latere kleinere OTA updates) hebben de controle op dat spanningsverschil gebracht, waardoor ineens veel mensen een melding kregen.

De feitelijke status van de cellen wijzigt natuurlijk niet met 3.7. Maar als je de controles wat minder streng maakt (lees: een grotere delta toestaat), scheelt dat natuurlijk cellen vervangen ;)
Laden/ontladen kan het voltage van de cellen aanpassen waardoor het weer binnen de delta valt. Zeker een keer laden naar 100% kan de voltages weer dichter bij elkaar brengen

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
De meeste BatteryManagementSystemen balanceren de cellen bij een hoge spanning en lading, door de cellen met de hoogste spanning enigszins te belasten, "te bleeden". De hoogste spanningen worden zo weer iets verlaagt, waardoor de cellen op het hoogste punt zo gelijk mogelijk zijn. De afschakeling van de accu bij belasting hangt meestal af van de cel met de laagste spanning. Als dat niet zo zou zijn zou deze slechtste / kleinste cel nog sneller kapot gaan door de relatief hoogste belasting en daarmee de hele accu uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
De dealer had alle cellen uitgelezen voor de update, en daar was een afwijking te zien van een cel tov alle andere cellen, na de update niet meer. Dealer vond het zelf ook wel apart dus als de storing mbt het elektrosysteem terugkomt, klop ik weer aan. Overigens was die storingsmelding al geruime tijd niet meer aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
3 mogelijkheden:
  1. ze hebben fouten in het BMS gevonden en opgelost
  2. ze laten de BMS nu actiever balanceren
  3. ze laten het BMS nu liegen om de kosten te drukken (in combinatie met verbeteringen)
Heb je carscanner of iets anders om de accu zelf per cel mee uit te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-09 22:13
Ik heb deze week de update naar 3.7 gehad voor mijn IV80 uit 2021. Verliep overigens vlekkeloos. Viel mij op dat na update er een aantal opties in de shop stonden als gratis te downloaden. Oa automatisch groot licht, ik heb het “goedkope” licht erop zitten. Volgens mij stond er echter ook bij geldigheid 1 maand. Iemand anders dit ook gehad en vervalt deze update dan na 1 maand?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOShpockvl-_7k594rdCdNWTCis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTo9jOpCTbA5m9plgZ43oKyG.jpg?f=fotoalbum_large

Laden nu met 173 kw, dat schiet lekker op. Hij had 30Kw na 14 minuten geladen. Dat is ca. 125 Kw gemiddeld.

Spidermellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@langevoort Staan er niet ook extra kleuren voor het interieur? Ook voor 1 maand? Zijn ze gek geworden?
Je hebt de auto gekocht en mag er "mee doen wat je wilt". OBD11 of zo maar eens kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrujeriA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-09 07:42
onetime schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:23:
@langevoort Staan er niet ook extra kleuren voor het interieur? Ook voor 1 maand? Zijn ze gek geworden?
Je hebt de auto gekocht en mag er "mee doen wat je wilt". OBD11 of zo maar eens kijken?
1 maand gratis en daarna betalen is het toch? Opzich niet de meest bijzondere constructie lijkt me. Wel vraag ik me af wat de "extra" kleuren dan zijn? Meer tussenstapjes tussen de huidig te kiezen kleuren?
En die andere optie, meer kleur scènes, heeft iemand dit al geprobeerd en wat brengt dat nu precies?

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Wat voor pakket heb je nodig op je auto om deze twee onderste features te benutten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFWquyiW_PNBAkR5f9F1P0uWlVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8x1IyvAUkp4yyWh17Hg7Rfn3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathman
  • Laatst online: 01-10 22:33
BrujeriA schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:25:
[...]

1 maand gratis en daarna betalen is het toch? Opzich niet de meest bijzondere constructie lijkt me. Wel vraag ik me af wat de "extra" kleuren dan zijn? Meer tussenstapjes tussen de huidig te kiezen kleuren?
En die andere optie, meer kleur scènes, heeft iemand dit al geprobeerd en wat brengt dat nu precies?
is al een keer eerder langsgekomen:
Hakki in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

willemoldemans schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:35:
[...]

Ik heb mijn Skoda account aangemaakt rond de api EOL, mijn account is dus blijkbaar al nieuw-style, krijg hem dus niet verbonden

Ik heb met car-scanner even naar mijn SOH gekeken, MAX_ENERGY_CONTENT is 53,2kwh, dit zou (met een rated capaciteit van 58kwh neerkomen op een SOH van 91%, de auto is 2jaar oud en heeft 35dkm gereden 🤔
Net update van verschillende componenten in HASS gedaan, en warempel:mijn skoda integratie werkte ook niet meer.
Skoda-intagratie weer gedowngrade naar versie 1.2.9 en alles werkt weer. Bij mij werkt updaten naar 1.2.10 al niet meer.
Geen idee of het voor jou zal werken, maar probeer de oudere versie eens van Skoda Connect in HASS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
Dr.Roelski schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 00:48:
[...]

Net update van verschillende componenten in HASS gedaan, en warempel:mijn skoda integratie werkte ook niet meer.
Skoda-intagratie weer gedowngrade naar versie 1.2.9 en alles werkt weer. Bij mij werkt updaten naar 1.2.10 al niet meer.
Geen idee of het voor jou zal werken, maar probeer de oudere versie eens van Skoda Connect in HASS.
Bij mij werkt 1.2.12 gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verhagen
Verhagen schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:38:
[...]

Helaas lijkt het bij mij niet uit te maken. Gisteren geladen van 25% naar 50%. Dus niet boven de 80 geweest, maar wel standaard Battery Care aan en dus bij iedere rit de melding dat Battery Care is ingeschakeld…… dat hoeft wat mij betreft niet gemeld te worden, want dat heb ik zelf aangezet ;)
Oplossing gevonden! De laadlimiet in mijn app stond nog op 100% ingesteld. Dit maakt dat de auto de melding bleef denken dat hij ivm battery care dit terug moest zetten naar 80% en dus de melding hiervan moest geven. Het terugzetten van de laadlimiet in de app naar 80% bleek de oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Verhagen op 30-08-2024 08:26 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 91 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.