Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-09 19:26
yec schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:34:
[...]

Hangt eigenlijk heel erg af van 2 factoren: hoe vaak tot 100% geladen en hoe vaak gebruik gemaakt van snel laden. Hoe minder dit is hoe lager de degradatie, dus eigenlijk zou iedere EV een Chargelog moeten hebben over hoe vaak dit is gedaan.

Je hebt ondertussen wel instanties die een Battery certificaat uitbrengen. Een youtuber heeft dit laten doen voor de eerste serie van de ID3; in 3 jaar tijd 9% degradatie met veel DC laden in het eerste jaar (en waarschijnlijk de grootste degradatie in het eerste jaar):
YouTube: This is how much range my VW Id.3 LOST in 3 years (Degradation)

Makkelijkste is om voor aankoop een Battery certificaat aan te vragen zodat je weet wat je koopt. Je kan het ook zelf doen voor €99,-: https://shop.aviloo.com/shop-nl.html

Bij Dekra doen ze het voor €145: https://shop.dekra.nl/diensten/batterijtest/
DC snelladen kun je zelfs weglaten, dit heeft geen invloed op degradatie. (Zeer marginaal)

De voornaamste reden van degradatie:

- DoD (Depth of Discharge), steeds stukjes van 60% naar 40% en opnieuw is beter dan 100% naar 5% en opnieuw. Tijdens laden en ontladen zet de cel uit en krimpt weer met ontladen, deze minimale verandering van vorm zorgt voor zeer minuscule scheurtjes waar actief materiaal dan een laag op vormt.

- Langdurig en met hoge temperatuur op 100% SOC laten staan, dit werkt heel goed als je je accu snel versleten wilt hebben.

In de zomer is het beter de SOC rond de 50% zit, in de winter rond de 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:47

rammes

koekebakker 1e klas

ok over de leadbalancer. ik heb een laadpaal van Shell recharge. Dit is een kleine module in de meterkast die er voor zorgt dat en ik quote:

"Laad je elektrische auto op zonder overbelasting van je stroomnet met Dynamic Power Management. Het verdeelt de stroom evenwichtig over je hele huis, zodat al je apparaten de stroom krijgen die ze nodig hebben. De module past je laadpunt dynamisch aan op een optimale laadsnelheid om overbelasting te voorkomen, vooral als er veel apparaten in gebruik zijn. Als er meer stroom beschikbaar komt, wordt het laden automatisch hervat tot de hoogste snelheid. Balancering van de elektrische belasting maakt ook de installatie van een tweede laadpunt mogelijk."

dus als ik mijn kookplaat aanzet dan kan dat gewoon en laad mijn auto even minder snel op.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Autohillenga schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:35:
[...]

(...) In de zomer is het beter de SOC rond de 50% zit, in de winter rond de 80%
Lijkt me in de praktijk heel lastig, steeds je auto opladen tot net boven de 50%. Theoretisch gezien leuk, praktisch gezien onhaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@rammes Ja, dat is een van de mogelijkheden. Er zijn er dus meer. Bv alleen solar overschot. [/ot]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Martinez- Hangt van je gebruik van de auto af. 100km per dag, bij een 100% bereik van 400km,
Just - in - time laden tot 60%, de helft rijden, liefst weer Just - in - time laden tot 60%, terug naar huis.

edit: te leeg, zeker onder de 20%, is schadelijker dan 80%.

Ik zou willen dat ik gewoon de cel-spanning en de accu stroom zou kunnen zien.
Tussen de 3,0 en 4,0 volt houden, de stroom liefst onder de 1C.

[ Voor 33% gewijzigd door onetime op 14-08-2024 15:12 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Autohillenga schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:35:
[...]

DC snelladen kun je zelfs weglaten, dit heeft geen invloed op degradatie. (Zeer marginaal)

De voornaamste reden van degradatie:

- DoD (Depth of Discharge), steeds stukjes van 60% naar 40% en opnieuw is beter dan 100% naar 5% en opnieuw. Tijdens laden en ontladen zet de cel uit en krimpt weer met ontladen, deze minimale verandering van vorm zorgt voor zeer minuscule scheurtjes waar actief materiaal dan een laag op vormt.

- Langdurig en met hoge temperatuur op 100% SOC laten staan, dit werkt heel goed als je je accu snel versleten wilt hebben.

In de zomer is het beter de SOC rond de 50% zit, in de winter rond de 80%
Zie het zelden zo mooi verwoord. Nog 1 aanvulling denk ik en dat is voor lange tijd op een erg lage SOC (<15%) staan. Dat schijnt nog iets erger te zijn dan lange tijd op erg hoge SOC.

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Martinez- schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:02:
[...]

Lijkt me in de praktijk heel lastig, steeds je auto opladen tot net boven de 50%. Theoretisch gezien leuk, praktisch gezien onhaalbaar.
Tijdens het stallen/stilstaan van de auto, je kunt altijd met laadplanner een vertrektijd instellen en de auto staat netjes op tijd klaar.

Maar dit beschrijft best-case voor de accu. Ik hou me hier allesbehalve strikt aan, meestal zet ik hem gewoon weg met 70 of 80% tenzij ik de auto dagen niet gebruik, dan gaat hij in de zomer wel op 50%

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:07
Ik zag weer de vraag langskomen hoe je kunt regelen dat je maximaal gebruik maakt van de stroom die je zonnepanelen produceren om je auto te laden.
Dat is nu al nuttig om maximaal gebruik te maken van je eigen energieproductie, maar gaat ook serieus geld opleveren na de afschaffing van de salderingsregeling. Die vraag is al vaker langsgekomen, toch maar een herhaling.
De essentie is dat je een ‘laadpaal’ nodig hebt die niet alleen aan load balancing doet, maar die óók continu meet of en hoeveel je terug levert aan het net.
Zodra je stroom terug levert voert de laadpaal de laadstroom aan je auto op tot je netto netstroom ongeveer 0 is en vice versa. Een populaire laadpaal die dat voorbeeldig doet, is de Zappi van MyEnergy. Daarbij kun je ook een modus instellen dat hij met minimaal 1.3 kW blijft laden. Dat voorkomt dat sommige auto’s helemaal stoppen met laden en niet meer automatisch activeren. Zie ook het speciale Laadpalen topic op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-10 19:41
Die zappi is wel n erg dure optie, bij zelfbouw kom je op 1/3 tot 1/2 van de prijs uit.

Bovendien hebben de meeste mensen genoeg aan 11kW en leveren zij alleen 22 kW of 7kW.

Zou niet mijn keuze zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 13:41
Een laadpaal moet voor mij ook gecertificeerd zijn om de kWh te verrekenen met mijn werkgever, zal bij zelfbouw niet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@superbikkel Is een MID gecertificeerde meter niet genoeg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elek_Stynus
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-09 13:27
Ik had al een paar weken dat het laadklepje ook niet zo heel goed open ging en sloot. Nu viel me op dat er een stukje verduurde o ring uit het mechanisme stak. na wat gepruts eruit gekregen en het slot werkt weer als nieuw. Auto is van december 2022, toch snel verduurd dat rubber.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FP3Sc4nDhDYhRf2qspgMmSYpl2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYPuVoS6konsdf6d3STaAIsO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItpHbeM68S04-nFnifxqBlxSE2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXRyQUXpxpQeW1J1VJA4wANZ.jpg?f=fotoalbum_large

http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com/ ||| PV-Output 3840W/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:44
dingo35 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:30:
Die zappi is wel n erg dure optie, bij zelfbouw kom je op 1/3 tot 1/2 van de prijs uit.

Bovendien hebben de meeste mensen genoeg aan 11kW en leveren zij alleen 22 kW of 7kW.

Ik kom me ook voorstellen dat verzekeringstechnisch lastig kan worden gedaan in geval van brand met een zelfbouw laadpaal.

Niet dat ik wil zeggen dat het slechts gedaan zou worden, maar in het geval van de zonnepanelen die hier op het garagedak liggen vroeg de verzekeraar mij of ik ze had laten leggen...
(Neemt niet weg dat ze zeker 5 keer terug zijn geweest om hun broddelwerk op te knappen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrVl
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-09 16:50
jdbiggelaa schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:52:
Ik zag weer de vraag langskomen hoe je kunt regelen dat je maximaal gebruik maakt van de stroom die je zonnepanelen produceren om je auto te laden.
Dat is nu al nuttig om maximaal gebruik te maken van je eigen energieproductie, maar gaat ook serieus geld opleveren na de afschaffing van de salderingsregeling. Die vraag is al vaker langsgekomen, toch maar een herhaling.
De essentie is dat je een ‘laadpaal’ nodig hebt die niet alleen aan load balancing doet, maar die óók continu meet of en hoeveel je terug levert aan het net.
Zodra je stroom terug levert voert de laadpaal de laadstroom aan je auto op tot je netto netstroom ongeveer 0 is en vice versa. Een populaire laadpaal die dat voorbeeldig doet, is de Zappi van MyEnergy. Daarbij kun je ook een modus instellen dat hij met minimaal 1.3 kW blijft laden. Dat voorkomt dat sommige auto’s helemaal stoppen met laden en niet meer automatisch activeren. Zie ook het speciale Laadpalen topic op Tweakers.
Sinds een maand heb ik een laadpaal + dynamisch energiecontract bij Zonneplan. Ik loop met mijn Enyaq iv80 (van eind 2022, met software versie 3.2) dus inderdaad tegen het probleem aan dat hij niet met het "slim laden" om lijkt te kunnen gaan: zolang er een continue laadstroom komt (ergens tussen de 1.x kWh - supercharger niveau) laadt ie probleemloos. Maar als de lader besluit om het laden te pauzeren, dan interpreteert de Enyaq dit als signaal om te stoppen. Ik moet dan fysiek de kabel eruit halen en terugdoen om hem weer te starten. Zijn er mede-forumleden die voor dit euvel een oplossing hebben gevonden?

NB ik heb nu bij Zonneplan het verzoek ingediend om een feature toe te voegen dat ik kan kiezen voor een minimale laadstroom, ongeacht het tarief. En bij Skoda een service issue aangemaakt. Zou mooi zijn als beide partijen met een verbetering komen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:59
Gerwinnn schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:28:
Ik ben wel overtuigd over elektrisch rijden, helaas mijn portemonnee nog niet en eind deze maand mag de Enyaq terug naar werkgever i.v.m baan wissel.
Wat grappig. Ik ben in 2021 elektrisch gaan rijden omdat het goedkoper was dan een ICE auto. (dit is allemaal prive bezit, en ook alleen maar 2e hands natuurlijk, want leasen/nieuw kopen is dief van de eigen portomonee).

Wij rijden 22k km per jaar. Ik ben van een Peugeot 208 (B klasse) naar een Ioniq (C klasse) gegaan, de eerste maand na aanschaf was die al goedkoper, zelfs met extra afschrijving omdat die ioniq 18k was en de 208 4.5k. Het gaat me dus om totale kosten van eigenaarschap. Dus je moet wel het geld idd van tevoren hebben.

Nu voor een grotere auto voor de 3 kinderen dus gekeken naar stationwagens. Octavia, 308, Astra. Ik heb gekeken naar autos van 2014/2015 met rond de 110k op de klok. Om aan te schaffen rond de 10~15k.
De Enyaq iV 80 uit 2020 met 43k km op de klok was 32k.

Bij1 jaar in bezit, is een ICE goedkoper, maar al na 36 maanden zijn ze gelijk in kosten of is de Enyaq al goedkoper! Met dank aan benzine vs electriciteits prijzen uiteraard.

Het enige is dat je de liquiditeit dus van tevoren moet hebben.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
dingo35 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:30:

Tja, hoeveel mensen zijn in staat om zelf een laadpaal te bouwen die aan load balancing doet én de laadstroom traploos regelt bij variabele opbrengst van je zonnepanelen?

Die maximaal 22 kW van de V2 gebruikt natuurlijk niemand. De meeste EV rijders laden in NL thuis 3-fasen met 11 kW. De extra kosten van een zwaardere aansluiting zijn erg hoog en er zijn weinig auto’s, behalve enkele Franse, die op 22 kW AC laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-10 12:46
Kodess schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:02:
[...]

Wat grappig. Ik ben in 2021 elektrisch gaan rijden omdat het goedkoper was dan een ICE auto. (dit is allemaal prive bezit, en ook alleen maar 2e hands natuurlijk, want leasen/nieuw kopen is dief van de eigen portomonee).

Ik ben van een Peugeot 208 (B klasse) naar een Ioniq (C klasse) gegaan, de eerste maand na aanschaf was die al goedkoper, zelfs met extra afschrijving omdat die ioniq 18k was en de 208 4.5k. Het gaat me dus om totale kosten van eigenaarschap. Dus je moet wel het geld idd van tevoren hebben.

Nu voor een grotere auto voor de 3 kinderen dus gekeken naar stationwagens. Octavia, 308, Astra. Ik heb gekeken naar autos van 2014/2015 met rond de 110k op de klok. Om aan te schaffen rond de 10~15k.

Bij1 jaar in bezit, is een ICE goedkoper, maar al na 36 maanden zijn ze gelijk in kosten of is de Enyaq al goedkoper! Met dank aan benzine vs electriciteits prijzen uiteraard.

Klopt als een bus, maar als ik thuis kom bij de vriendin met schat ik heb een auto gekocht van onze spaarpot voor eventuele woning dan slaap ik denk ik in de auto 😂

Ander probleem is dat wij met ons huidige postzegel appartementje aangewezen zijn op publieke palen die rond de 49 cent schommelen, dat maakt de usecase voor het merk met een T weer iets aantrekkelijker maar ook dat is kwa aanschaf gewoon een brug te ver ben ik bang.

[ Voor 9% gewijzigd door Gerwinnn op 14-08-2024 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:46
MrVl schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:19:
[...]

Sinds een maand heb ik een laadpaal + dynamisch energiecontract bij Zonneplan. Ik loop met mijn Enyaq iv80 (van eind 2022, met software versie 3.2) dus inderdaad tegen het probleem aan dat hij niet met het "slim laden" om lijkt te kunnen gaan: zolang er een continue laadstroom komt (ergens tussen de 1.x kWh - supercharger niveau) laadt ie probleemloos. Maar als de lader besluit om het laden te pauzeren, dan interpreteert de Enyaq dit als signaal om te stoppen. Ik moet dan fysiek de kabel eruit halen en terugdoen om hem weer te starten. Zijn er mede-forumleden die voor dit euvel een oplossing hebben gevonden?

NB ik heb nu bij Zonneplan het verzoek ingediend om een feature toe te voegen dat ik kan kiezen voor een minimale laadstroom, ongeacht het tarief. En bij Skoda een service issue aangemaakt. Zou mooi zijn als beide partijen met een verbetering komen ;)
Ik had een soortgelijk probleem bij het "slim laden" van Engie. Geen oplossing gevonden. ben er maar mee gestopt, want ik wil er wel zeker van zijn dat de auto oplaad tot het gewenste %

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:59
Gerwinnn schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:34:
[...]

Klopt als een bus, maar als ik thuis kom bij de vriendin met schat ik heb een auto gekocht van onze spaarpot voor eventuele woning dan slaap ik denk ik in de auto 😂

Ander probleem is dat wij met ons huidige postzegel appartementje aangewezen zijn op publieke palen die rond de 49 cent schommelen, dat maakt de usecase voor het merk met een T weer iets aantrekkelijker maar ook dat is kwa aanschaf gewoon een brug te ver ben ik bang.
Ah maar dat is inderdaad een goede reden. Eerst een huis ;)
Ik heb een huis maar geen oprit helaas. Gelukkig laadpalen van 0,33 in de buurt, en een doodlopende weg waar we aan wonen, zodat ik soms wel kan parkeren naast de tuin om te laden vanuit huis :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Ik heb een Alfen Eve laadpaal en gebruik evcc om de Alfen aan te sturen. Geen enkel probleem met laadsessies van soms meerdere dagen die meermaals langdurig gepauzeerd worden…

Ik denk dat het probleem hem zit in de paal of in de aansturing ervan.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
[...]

Bij mij helpt het om in de App "Kabelslot AC stroom -altijd ontgrendelen na het laden" UIT te zetten.

Het is wel wat onhandig dat je steeds twee keer moet unlocken met je FOB, maar met de vergrendeling aan kan mijn laadpaal het laden gewoon hervatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
jdbiggelaa schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:26:
[...]

Tja, hoeveel mensen zijn in staat om zelf een laadpaal te bouwen die aan load balancing doet én de laadstroom traploos regelt bij variabele opbrengst van je zonnepanelen?
Dat dacht ik vroeger ook, maar je kunt gewoon een kant en klare laadcontroller kopen die de communicatie met de auto regelt en het laadrelais schakelt. Voor een paar honderd euro heb je dan een laadpaal die traploos met zonnestroom kan laden, die je met HomeAssistant kan aansturen en waarvan de firmware open source is, zodat je indien gewenst alles zelf kunt aanpassen.

• maniac_1979
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-07 08:18
JanHenk schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:40:
[...]

Ik heb een Alfen Eve laadpaal en gebruik evcc om de Alfen aan te sturen. Geen enkel probleem met laadsessies van soms meerdere dagen die meermaals langdurig gepauzeerd worden…

Ik denk dat het probleem hem zit in de paal of in de aansturing ervan.
Hoe stuur jij die aan?
Heb jij de inlog gegevens van die Alfen gekregen? Ik zit bij leaseplan, ik weet niet of ze die zomaar verstrekken....

• prld
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:34
maniac_1979 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:51:
[...]

Hoe stuur jij die aan?
Heb jij de inlog gegevens van die Alfen gekregen? Ik zit bij leaseplan, ik weet niet of ze die zomaar verstrekken....
Zat dat niet gewoon bij de doos van je laadpunt? Zit vaak een flyer in met de inlog gegevens.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:39
[...]

Hoe stuur jij die aan?
Ik heb een Alfen laadpaal via Coolblue, ben wel benieuwd of en hoe je er zelf bij kunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerwinnn
Kodess schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:46:
[...]

Ah maar dat is inderdaad een goede reden. Eerst een huis ;)
Ik heb een huis maar geen oprit helaas. Gelukkig laadpalen van 0,33 in de buurt, en een doodlopende weg waar we aan wonen, zodat ik soms wel kan parkeren naast de tuin om te laden vanuit huis :+
Ik zou het nog kunnen verkopen met de afmetingen van de Enyaq om daar in te slapen :*)

Maar goed we zijn maar samen dus dan is een auto van dit formaat sowieso erg overbodig.

• Viewlite
  • Laatst online: 28-09 07:48
[...]

Hoe stuur jij die aan?
Je kunt de inloggegevens meestal opvragen bij de provider van je laadpaal, bij mij werkte dat. Zie ook het tweakers topic over Alfen laadpalen, nuttige info daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Hoe stuur jij die aan?
Heb geen lease, dus de Alfen zelf gekocht. Kreeg er een flyer bij met het wachtwoord. Gewoon leaseplan stalken als je het niet hebt gekregen. Je hebt er mi recht op.

Je hebt wel ALB licentie nodig (vaak in de lease wel meegenomen). Dan kun je via modbus tcp aansturen met homeassistant of evcc. Zie Alfen en/of evcc topic op Tweakers…

Werkt serieus mooi als je het eenmaal aan de praat hebt. :)

Evcc heeft ook integratie met de API van de Enyaq, dus ik kan automatisch laadplannen maken op basis van de SoC bij het inpluggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMNT2BwdmNj9lsKkFXM74xW6THo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3D1GwbT14484XlNplvRfDWpi.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag met het inladen van de auto kwam ik twee van deze dingen tegen. Nog niet eerder gezien. Heb ze maar wat terug achter de kap geduwd. Iemand deze eerder tegengekomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:53
Currry schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:28:
[Afbeelding]

Vandaag met het inladen van de auto kwam ik twee van deze dingen tegen. Nog niet eerder gezien. Heb ze maar wat terug achter de kap geduwd. Iemand deze eerder tegengekomen?
cryptapix in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

Ik heb in dit topic ook gelezen dat ze enkel voor het productieproces zijn, maar die reactie kan ik zo snel niet meer vinden.

Edit: oh die staat er boven haha
jeroenkb in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 15-08-2024 13:39 ]

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 22:30
Elek_Stynus schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:32:
Ik had al een paar weken dat het laadklepje ook niet zo heel goed open ging en sloot. Nu viel me op dat er een stukje verduurde o ring uit het mechanisme stak. na wat gepruts eruit gekregen en het slot werkt weer als nieuw. Auto is van december 2022, toch snel verduurd dat rubber.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bel je dealer even. Bij mij ging de laadklep uiteindelijk niet meer open, en dan is laden lastig. Ze hebben de hele spulleboel toen vervangen, motortje was kapot maar er was ook iets met een rubbertje zeiden ze

• onetime
  • Niet online
Ik heb net een afspraak gemaakt bij Auto Hoogenboom Spijkenisse voor een vervangende achterbumper sier / bescherm strip, omdat degene die ze eerder geplaatst hebben loslaat. Dat is nu woensdag 6 november geworden omdat ze dan meteen de update naar 3.7 willen doen. Ze doen nu even geen updates in verband met de problemen; soms blijft een update hangen, dat is steeds op verschillende punten en ze hebben nog geen patroon ontdekt. De huidige update afspraken zeggen ze af, en ze maken geen update afspraken op donderdag of vrijdag, voor de zekerheid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:26:
Ik heb net een afspraak gemaakt bij Auto Hoogenboom Spijkenisse voor een vervangende achterbumper sier / bescherm strip, omdat degene die ze eerder geplaatst hebben loslaat. Dat is nu woensdag 6 november geworden omdat ze dan meteen de update naar 3.7 willen doen. Ze doen nu even geen updates in verband met de problemen; soms blijft een update hangen, dat is steeds op verschillende punten en ze hebben nog geen patroon ontdekt. De huidige update afspraken zeggen ze af, en ze maken geen update afspraken op donderdag of vrijdag, voor de zekerheid...
Dit is met elke update tot nu toe zo geweest, deze problemen zullen bij dit software platform nu eenmaal blijven. Vandaar ook de switch naar Android Automotive. Nu werkt het systeem op basis van Linux.

Op voorverwarmen accu na is de auto helemaal compleet voor mij en kom ik niks tekort.

Voor high-tech software en scheten laten met een app moet je toch echt bij Tesla zijn.

• onetime
  • Niet online
@Autohillenga Kan je me vertellen waar ik meer over de Linux / Android achtergrond te weten kan komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 21:46
onetime schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:32:
@Autohillenga Kan je me vertellen waar ik meer over de Linux / Android achtergrond te weten kan komen?
Audi zet niet voor niets de nieuwste elektrische versie van A6 op Android Auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:32:
In wat oudere persberichten op X, daar werd de stap naar Android Automotive bekend gemaakt, net als de samenwerking met Rivian, Xpeng en SAIC.

Over Linux heb ik kunnen vinden op het meinid forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matmar
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-08 08:03
[...]
Sinds een maand heb ik een laadpaal + dynamisch energiecontract bij Zonneplan. Ik loop met mijn Enyaq iv80 (van eind 2022, met software versie 3.2) dus inderdaad tegen het probleem aan dat hij niet met het "slim laden" om lijkt te kunnen gaan: zolang er een continue laadstroom komt (ergens tussen de 1.x kWh - supercharger niveau) laadt ie probleemloos. Maar als de lader besluit om het laden te pauzeren, dan interpreteert de Enyaq dit als signaal om te stoppen. Ik moet dan fysiek de kabel eruit halen en terugdoen om hem weer te starten. Zijn er mede-forumleden die voor dit euvel een oplossing hebben gevonden? ….
Ik heb een Zappi lader die in de Eco+ stand alleen overschot aan zonnestroom in de enyaq pompt. Werkte perfect… totdat de update van ME3.0 naar ME3.7 is uitgevoerd. Nu schakelt de auto het laden net als bij MrVl uit na korte tijd laadpauze. Ook zo bij uitgesteld laden. Krijg met geen mogelijkheid de oude setup terug. Lijkt dus aan de wagen/software te liggen. Geen idee waar dit bij Skoda te melden. Dealer haalt zijn schouders erover op.Tips ook hier welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Matmar schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:36:
[...]

Ik heb een Zappi lader die in de Eco+ stand alleen overschot aan zonnestroom in de enyaq pompt. Werkte perfect… totdat de update van ME3.0 naar ME3.7 is uitgevoerd. Nu schakelt de auto het laden net als bij MrVl uit na korte tijd laadpauze. Ook zo bij uitgesteld laden. Krijg met geen mogelijkheid de oude setup terug. Lijkt dus aan de wagen/software te liggen. Geen idee waar dit bij Skoda te melden. Dealer haalt zijn schouders erover op.Tips ook hier welkom.
Ik zou eerder een firmware update bij de laadpaalleverancier verwachten dan van de auto; niet alleen omdat VAG zo'n groot, log concern is, maar ook omdat zij hun software ontwikkeling (en dan met name configuratie-management) niet op orde hebben.

Wij hebben met de zelfbouw laadpaal op basis van SmartEVSE ook wel eens dit soort issues na een update bij een of ander EV, maar tot op heden konden we dat steeds oplossen door onze firmware aan te passen en door de community te laten testen (afkloppen!!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 12:05
onetime schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:08:
Juist, mijn Zappi loopt over een MID meter, en dat declareer ik ieder kwartaal. Dus ik laat Zappi ook zoveelmogelijk enkel op de zon laden.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 12:05
[...]

Dat herken ik niet. Auto gewoon weer volgeladen met enkel zonnestroom (ECO+)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:08
[...]

Ik heb dit ook gemerkt met de upgrade. Ik stuur echter de laadpaal (Alfen) zelf aan met home assistant en maak de enyaq wakker als deze niet begint te laden binnen de minuut, via de opdracht om te starten met laden via de Skoda API.
Ook tijdens het laden valt de communicatie (soh verandert niet meer) over de API weg, totdat de soh een tiental is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
onetime schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:08:
Dat is zeker genoeg, maar ik refereer naar zelfbouw, die zal zo'n certificatie niet hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@superbikkel Moet dat ding in de "laadpaal" zitten? Die meters zijn overal gewoon los te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]

Ik heb een Zappi lader die in de Eco+ stand alleen overschot aan zonnestroom in de enyaq pompt. Werkte perfect… totdat de update van ME3.0 naar ME3.7 is uitgevoerd. Nu schakelt de auto het laden net als bij MrVl uit na korte tijd laadpauze. Ook zo bij uitgesteld laden.
Heb ook een Zappi V2 en recente update naar 3.7 en nergens last van bij laden met ECO stand. Is je Zappi software ook up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
superbikkel schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Dat is zeker genoeg, maar ik refereer naar zelfbouw, die zal zo'n certificatie niet hebben denk ik.
Zoals @onetime al opmerkt, zo'n MID meter is één van de onderdelen van je laadpaal; je zet hem eenvoudig vóór je schakelende relais, en voila, je hebt een gecertificeerde meter.

We hebben zelfs OCPP ingebouwd (alfa status), zodat je met backoffices kunt communiceren om je rekening geautomatiseerd naar je werkgever te sturen.

Maar ik proef hier een aantal mensen die vooral redenen zoeken om zich _niet_ als tweaker op te stellen (geïnteresseerd raken, uitzoeken hoe het zit), en zich te verschuilen achter pennenlikkerij (certificeringen, verzekeringen en wat dies al meer zij).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 10:44
dingo35 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:01:
[...]

Maar ik proef hier een aantal mensen die vooral redenen zoeken om zich _niet_ als tweaker op te stellen (geïnteresseerd raken, uitzoeken hoe het zit), en zich te verschuilen achter pennenlikkerij (certificeringen, verzekeringen en wat dies al meer zij).
Wat een vreemde uitspraak.

Het maakt toch niet uit als men zich er niet in wil verdiepen, gewoon geld lappen.

Als je er zelf geen tijd wil, of kan insteken, of niet technisch onderlegd bent (want die mensen zitten hier ook gewoon op Tweakers) dan moet je het voor je laten doen. B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matmar
jdbiggelaa schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:26:
[...]

Heb ook een Zappi V2 en recente update naar 3.7 en nergens last van bij laden met ECO stand. Is je Zappi software ook up to date?
Yep alles ge-update-d.
Kan het ook aan de (onderhouds) laad instellingen van de enyaq liggen? Hoe heb je die staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Voor iemand die al 16 jaar op Tweakers rondzwerft, weet je dat dit soort reacties onwenselijk zijn

[ Voor 106% gewijzigd door Outerspace op 17-08-2024 01:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Currry
  • Nu online
dingo35 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:24:
[...]

Als je niet technisch onderlegd bent, en het ook niet wil worden, heb je IMHO niets te zoeken op een website die voor en door tweakers is....

EDIT: Uit de FAQ:
"Wat betekent 'tweaken'?

Tweaken staat voor optimaliseren, beter maken en iets naar je eigen hand zetten zodat een product of dienst beter op je wensen aansluit. Het tweaken kan op allerlei hard- en software betrekking hebben. "
Dat is 'imho' nogal conservatief en kleingeestig gedacht van je. Als je toch tekst van Tweakers gaat quoten: "Daarmee groeide ook de doelgroep van enthousiaste thuisgebruikers naar hobbyisten, it-professionals en consumenten. "

Of te wel Tweakers zelf is het niet met je eens. Je hebt hier wel degelijk iets te zoeken als je niet alles zelf wil bouwen of kunt bouwen. Zullen we het verder gezellig houden en accepteren dat niet iedereen even technisch is en zelf laadpalen wil knutselen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 08:57
Is die hele discussie over zelf laadpalen knutselen niet beter geschikt voor een ander forum? Het gaat hier om de Enyaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:22
Eindelijk toegetreden tot het selecte gezelschap rijders van Enyaq’s met niet meer openende laadkleppen 8)7

Skoda mobility service zou er binnen 90 minuten moeten zijn. Laat hen liever de klep openbreken dan dat ik dat zelf doe aangezien het een leaseauto is.

Kan ik voor de zoveelste keer terug naar de dealer binnenkort voor gedoe buiten regulier onderhoud om.

3x daar geweest voor accuproblemen/vervanging
2x voor software update
1x voor nieuwe banden omdat ze dat niet gedaan krijgen tijdens regulier onderhoud. Heb de auto sinds april 2023 en het is een model van november 2021. Hopelijk zijn de ervaringen met de 85 beter want ik kijk er niet naar uit om dit straks weer te hebben als ik zelf een (lease)auto mag uitkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ze kunnen van die perikelen met die klep beter een terugroepactie maken…

Nu zit iedereen er wat op te wachten tot het gaat gebeuren en dat is toch best vervelend..

Mijne slaapt overdekt, denk wel dat dat helpt mbt die laadklep. :)

(Juli 2021 hier, alleen voor software-update, beurt en nieuwe banden naar dealer geweest. Alles werkt verder nog perfect)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-09 20:28
Ik denk dat het geen moer uitmaakt of hij overdekt slaapt of niet met die klep :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
RubenSaurus schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:01:
Ik denk dat het geen moer uitmaakt of hij overdekt slaapt of niet met die klep :+
Als ik lees over uitgedroogde rubbers, kan vocht een probleem zijn, toch?

Was maar een suggestie, geen idee verder. Ik sloop hem met plezier als het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Even de frustratie van de afschrijven. Leasemaatschappij vraagt: hoeveel range hebt u nog. Ik: 80km. Dan rij maar naar de Skoda dealer 20km verderop meneer die gaan u helpen.

Ik bel de dealer: sorry meneer werkplaats is op zaterdag na 12:00 niet open. U heeft recht op gratis pechhulp. Na 95 minuten wachten nog eens bellen met de pechhulp.
Ja sorry meneer maar als u auto nog kan rijden krijgt u geen gratis hulp. U moet bijbetalen of zelf de auto maandag naar een garage rijden. Dat u hem dan het hele weekend niet kan gebruiken is pech voor u. Wegenwacht en dealer kunnen alleen maar klepje forceren en dat levert sowieso schade op.

Ik: fijn, bedankt voor dit heugelijke nieuws. Annuleer de hulpactie maar.

Loop naar mijn Enyaq, zet die handige ruitenkrabber op de klep en breek hem open met een schroevendraaier zonder verdere schade.

Komende week dealer maar bellen en vragen naar een oplossing en de leasemaatschappij deelgenoot maken van mijn teleurstelling.

[ Voor 3% gewijzigd door Homer-Simpson op 17-08-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobenjan
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-07 09:21
nobenjan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:21:
Sinds gisteren maakt de compressor een hard brommend geluid wanneer die hoog in toeren gaat. Compressor trilt ook serieus hard. Het klinkt niet gezond om mee te blijven rijden. Bij de garage wist men vandaag niet direct wat het was, dachten aan te weinig koelmiddel, maar hadden dit nog niet eerder gezien of gehoord. Koeling in de wagen lijkt nog wel normaal te werken. Heeft er iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt? iV80 van 1.5 jaar oud, met warmtepomp.
Het is al even geleden, maar hier het vervolg. Autodealer wist niet goed wat het was, gingen eerst proberen CO2 bij te vullen. Uiteindelijk belde men na enkele uren dat de compressor vervangen zou worden. Ben de auto 3 dagen kwijt geweest. Men heeft ineens ook stuurwiel vervangen, omdat ik aangaf dat handen detectie niet meer altijd werkte. Nu op vakantie in Frankrijk merk ik dat de airco wanneer het zeer warm is pas na een 5 tal minuten rijden koude lucht in de auto blaast. Zijn er nog mensen met deze ervaring? Verder lijkt het perfect te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Matmar schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:24:
[...]

Yep alles ge-update-d.
Kan het ook aan de (onderhouds) laad instellingen van de enyaq liggen? Hoe heb je die staan?
Even gecheckt, maar gewoon standaard met max 80% laden. Gepland laden doe ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Homer-Simpson schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:28:
Eindelijk toegetreden tot het selecte gezelschap rijders van Enyaq’s met niet meer openende laadkleppen 8)7

Skoda mobility service zou er binnen 90 minuten moeten zijn. Laat hen liever de klep openbreken dan dat ik dat zelf doe aangezien het een leaseauto is.

Kan ik voor de zoveelste keer terug naar de dealer binnenkort voor gedoe buiten regulier onderhoud om.

3x daar geweest voor accuproblemen/vervanging
2x voor software update
1x voor nieuwe banden omdat ze dat niet gedaan krijgen tijdens regulier onderhoud. Heb de auto sinds april 2023 en het is een model van november 2021. Hopelijk zijn de ervaringen met de 85 beter want ik kijk er niet naar uit om dit straks weer te hebben als ik zelf een (lease)auto mag uitkiezen.
Klinkt voor mij als een pechgeval. Ik ben sinds ik mijn nieuwe Enyaq in april 2021 precies 3x bij de dealer geweest: om een rubber mat voor de laadruimte op te halen (tip!), voor een onderhoudsbeurt en update naar 3.0 na twee jaar rijden en onlangs voor de update naar 3.7. Mijn volgende bezoek staat gepland voor over een jaar.
Die update naar 3.7 had natuurlijk OTA gekund, maar verder niks te klagen over mijn Enyaq.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
nobenjan schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:24:
[...]

Men heeft ineens ook stuurwiel vervangen, omdat ik aangaf dat handen detectie niet meer altijd werkte.
Dat probleem had ik ook af en toe, heel irritant! Mijn stuurwiel is jaren geleden al vervangen, maar dat hielp niet. Ik volg nu de gouden (!) tip van een mede-Tweaker: een paar flinken bonzen met je vuist op de onderkant van je stuur doet wonderen. Frustratie weg, probleem weg! Vraag mij niet hoe het kan, maar profiteer ervan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
jdbiggelaa schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:35:
[...]

Dat probleem had ik ook af en toe, heel irritant! Mijn stuurwiel is jaren geleden al vervangen, maar dat hielp niet. Ik volg nu de gouden (!) tip van een mede-Tweaker: een paar flinken bonzen met je vuist op de onderkant van je stuur doet wonderen. Frustratie weg, probleem weg! Vraag mij niet hoe het kan, maar profiteer ervan ;)
Er is tegenwoordig zelfs al plug en play electronica die je in het elektronica van je stuur kunt bijplaatsen die dan vervolgens het vasthouden van het stuur faket, en dus hoef je het stuur nooit meer vast te houden.

Levensgevaarlijk als je het mij vraagt, maar toont eigenlijk ook aan dat VAG deze problemen met HOD niet serieus neemt en ook geen fatsoenlijke recall van maakt. De ‘software recall’ heeft eigenlijk ook niks gedaan, behalve dat het systeem niet uitvalt maar je elke 10 seconden je stuur moet bewegen.

In dat opzicht doet Toyota het toch aardig beter met hun RAV4 met de 3.4 liter V6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
Sinds vandaag doet het klepje bij de stekker het ook bij mij niet meer.
Vorige week had ik de lipjes eraf gesneden na alle berichten op het forum. Nét op tijd dus :o

Nu moet ik heb alleen steeds met nagels open wippen, want het veer-mechanisme doet het niet meer. Is dat hetzelfde bij anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
Toen dat mechanisme kapot was heb ik hem gewoon niet meer helemaal dichtgedrukt.
Ik denk dat er zat Enjaqs rondrijden met een losse klep op het moment :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Ipv de lipjes is bij mij het ontvangende deel in de klep nu kapot gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCpxdDVspN7BR0MUzweDmMCwwWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzoOLHROWMS6vnlItGdyUoIZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

lekker zo houden, het is niet zo dat ze je stroom kunnen stelen ;-)

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matmar
diederik77 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:53:
Sinds vandaag doet het klepje bij de stekker het ook bij mij niet meer.
Vorige week had ik de lipjes eraf gesneden na alle berichten op het forum. Nét op tijd dus :o

Nu moet ik heb alleen steeds met nagels open wippen, want het veer-mechanisme doet het niet meer. Is dat hetzelfde bij anderen?
Was bij mij ook, het veer/indruk mechanisme is volgens mij integraal onderdeel van de slot motor. Ik had de lipjes er niet afgesneden maar ook slot motor stuk (zie eerdere post). Bij de garage opengebroken (ook daar het klepdeel beschadigd, dus met beleid openbreken is een illusie) en moest een paar dagen wachten op vervangende onderdelen. Ze hadden de lipjes er tijdelijk alsnog afgesneden zodat de klep wel ‘dicht’ kon, maar vering is er dan niet, dus openen met een laadpas (mijn nagels zijn lekker kort).
Dit alles buiten garantie, wel 70% coulance korting op onderdelen (mechaniek + klepdeel). Incl coulance evengoed bijna €90. Eigen auto dus eigen geld….

Conclusie:
Slot/veer mechanisme gaat altijd wel een keer stuk, meestal na een paar jaar. Wil je openbreken (met schade aan het klepdeel) voorkomen, dan moet je de lipjes er afknippen óf de sluitkom in de klepdeksel voorzichtig uitboren zolang de motor nog werkt. Als het slotmotortje ermee stopt verlies je ook het veer mechanisme en moet je de laadklep met nagels of dun plastic (card) openen. Vindt je dat onhandig dan moet je alsnog het slotmechaniek vervangen.

Tip: als je openbreekt en klepdeksel beschadigd, laat die dan zitten en boor eventueel de sluitkom netjes uit. Bij een nieuwe klepdeksel heb je anders toch weer kans op breekschade als het slot niet meer werkt.

Ben benieuwd wanneer een plagiaat motortje/onderdeel voor de doe het zelver te koop komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Matmar op 18-08-2024 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matmar
Homer-Simpson schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 23:36:
Ipv de lipjes is bij mij het ontvangende deel in de klep nu kapot gegaan.
[Afbeelding]
Zo laten zitten, dit is het equivalent van afsnijden lipjes aan het slot motortje. Sluitkom evt netjes afronden aan beide zijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Homer-Simpson schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:08:
Even de frustratie van de afschrijven. Leasemaatschappij vraagt: hoeveel range hebt u nog. Ik: 80km. Dan rij maar naar de Skoda dealer 20km verderop meneer die gaan u helpen.

Ik bel de dealer: sorry meneer werkplaats is op zaterdag na 12:00 niet open. U heeft recht op gratis pechhulp. Na 95 minuten wachten nog eens bellen met de pechhulp.
Ja sorry meneer maar als u auto nog kan rijden krijgt u geen gratis hulp. U moet bijbetalen of zelf de auto maandag naar een garage rijden. Dat u hem dan het hele weekend niet kan gebruiken is pech voor u. Wegenwacht en dealer kunnen alleen maar klepje forceren en dat levert sowieso schade op.

Ik: fijn, bedankt voor dit heugelijke nieuws. Annuleer de hulpactie maar.

Loop naar mijn Enyaq, zet die handige ruitenkrabber op de klep en breek hem open met een schroevendraaier zonder verdere schade.

Komende week dealer maar bellen en vragen naar een oplossing en de leasemaatschappij deelgenoot maken van mijn teleurstelling.
Wat een gedoe. Ik was naar dealer gegaan of ze op voorhand de nog werkende klep kunnen beoordelen en indien nodig juiste acties kunnen ondernemen. Reactie. We zien niks naar hebben het e.e.a gesmeerd :?

Maar dat heb die ijskrabber om schade te voorkomen bij opengebroken is wat mij betreft: Simply Clever!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAfL4uURkX9Nwi8_cSdPyLe6veM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xym6Pjka1W46uVSEFq5ITUWq.jpg?f=fotoalbum_large

De oplossing voor de mensen wie moeite hebben om de klep te openen na het openbreken. De mijne wordt over een week vervangen tegelijk met de update naar 3.7.

En even snel langs de skoda/VAG garage om het te laten openbreken zit er ook niet in. Ik moest later op de dag ervoor terugkomen omdat ze geen tijd hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Nu online
Waar ik een beetje mee zit is het preventief afzagen van de lipjes. Het is mijn eigen auto, maar ook die wordt ooit ingeruild. Of er komt een keer een terugroepactie of moment van reparatie en dan is de klep al kapot. Krijg je gezeur met de garage dat je er zelf aan hebt gewerkt.
Wachten is natuurlijk ook niet ideaal.
Ik denk dat ik voorlopig dan maar een krabber en schroevendraaier in de auto leg. Iemand met ervaring die een foto kan delen hoe je dit met minimale of geen schade kunt doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Currry op 18-08-2024 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-10 20:44

Armada

-Wat wil je weten?-

Currry schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:31:
Waar ik een beetje mee zit is het preventief afzagen van de lipjes. Het is mijn eigen auto, maar ook die wordt ooit ingeruild. Of er komt een keer een terugroepactie of moment van reparatie en dan is de klep al kapot. Krijg je gezeur met de garage dat je er zelf aan hebt gewerkt.
Ik denk dat ik voorlopig dan maar een krabber en schroevendraaier in de auto leg. Iemand met ervaring die een foto kan delen hoe je dit met minimale of geen schade kunt doen?
Tja, maar het is niet een 100% kans, hè?
Ik rij nu ook sinds mei 2021 met de Enyaq en geen enkel probleem op dit vlak.
( famous last words! :+ )

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oase
Armada schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Hele herkenbare woorden. Ik had ze hier ook opgeschreven en binnen 2 weken wilde de klep bij mij ook niet meer open. Enyaq ontvangen in april 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
Armada schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

De dealer waar ik langs ben geweest voor de klep gaf aan dat elke enyaq die zij hebben geleverd uiteindelijk langs komt voor de klep die niet open gaat, mijn vraag waarom er dan geen terugroepactie op komt werd ontweken dus het lijkt me een PON zaak.

Ik zou overigens als particulier nooit accepteren dat ik dit zelf zou moeten betalen.

Mocht het je ooit overkomen, ik heb veel succes gehad door tijdens het van slot halen van de auto echt hard op de laadklep te slaan op de positie van de pin, dit soms 3-4 keer ja het voelt gek maar ik heb geen lakschade..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:40

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Net een ding gehad waar ik niet 123 antwoord op kon vinden.

Moest iets vervoeren wat net te lang was voor de auto dus wilde met achterklep open rijden.
Maar waar het normaal altijd wel ergens mogelijke was om de klep vast te zetten. Hij blijft niet uit zichzelf naar beneden staan.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Rubman schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:04:
Net een ding gehad waar ik niet 123 antwoord op kon vinden.

Moest iets vervoeren wat net te lang was voor de auto dus wilde met achterklep open rijden.
Maar waar het normaal altijd wel ergens mogelijke was om de klep vast te zetten. Hij blijft niet uit zichzelf naar beneden staan.
Je kan de haak in de achterklep 'vastzetten' door 'm terug te schuiven. Dan heb je een oog die je vast kan maken aan de auto zodat je klep dichtblijft.

Helaas nu niet in de buurt van de auto, want ik denk dat mijn beschrijving het niet veel duidelijk maakt :X .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirkBouwman
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-05 20:21
Ik heb de lipjes gewoon met een kniptang afgeknipt. Zou het nog wat vlak kunnen schuren maar afspraak voor reparatie staat al dus heb die moeite niet genomen. Zie je weinig van hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZSCknLr-9kxQf5hPOQV5n66ht8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZYMdSDWgmXm9ZxVq7PJDdHl.jpg?f=fotoalbum_large
Currry schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:31:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
DirkBouwman schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:09:
Ik heb de lipjes gewoon met een kniptang afgeknipt. Zou het nog wat vlak kunnen schuren maar afspraak voor reparatie staat al dus heb die moeite niet genomen. Zie je weinig van hoor.

[Afbeelding]

[...]
Foto niet maar beschrijving wel. Het beste gebruik je een geïsoleerde schroevendraaier zodat je met plastic tegen de lak aan komt ipv met metaal.

Je kunt met de ijskrabber de laadklep linksonder wat open wippen. Ver genoeg om vervolgens met je schroevendraaier een iets grotere hefboom te maken. Hebt niet veel kracht nodig voordat of het lipje of de behuizing het begeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
Het gaat ook met alleen de ijskrabber. Schroevendraaier niet nodig. Uit eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander250100
  • Laatst online: 01-10 16:15
Heeft iemand een tip hoe ik de radio aan kan laten als ik mij niet in de auto begeef. Dacht gisteren even een lekker muziekje op te doen terwijl ik de auto aan het wassen was.

Zodra ik uitstap gaat hij na een paar seconden uit en daarnaast kun je ook het volume niet meer bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oase
Alexander250100 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:45:
Heeft iemand een tip hoe ik de radio aan kan laten als ik mij niet in de auto begeef. Dacht gisteren even een lekker muziekje op te doen terwijl ik de auto aan het wassen was.

Zodra ik uitstap gaat hij na een paar seconden uit en daarnaast kun je ook het volume niet meer bedienen.
Start stop knop even indrukken en dan doet ie het dacht ik. Wel de sleutels in de auto leggen anders krijg je een piep tussen je muziek door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Oase schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:47:
[...]

Start stop knop even indrukken en dan doet ie het dacht ik. Wel de sleutels in de auto leggen anders krijg je een piep tussen je muziek door.
De methode klopt, maar die piep heb ik nog nooit gehoord (sleutel zit altijd in mijn zak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
Martinez- schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:58:
[...]

De methode klopt, maar die piep heb ik nog nooit gehoord (sleutel zit altijd in mijn zak).
Bij mij komt er een pieptoon met de melding dat de sleutel niet in de buurt is van de auto. Als ik met de sleutel wegloop of buiten de auto ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Oase schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:04:
[...]

Bij mij komt er een pieptoon met de melding dat de sleutel niet in de buurt is van de auto. Als ik met de sleutel wegloop of buiten de auto ben.
Ik krijg die toon alleen wanneer ik de auto in versnelling probeer te zetten zonder sleutel in de buurt, zojuist nog getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Alexander250100 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:45:

Kijk even in de TS bij gordelverlenger. Je kan ook gewoon de gordel er in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Ik stond vandaag voor een stoplicht op een helling. Auto hold stond aan, maar na een paar seconden kreeg ik het idee dat hij de auto niet meer op zijn plek hield en die een beetje terug begon te rollen. Dat maar niet afgewacht en de rem ingetrapt. Kan dit zo zijn / is er een max helling die auto hold aan kan? Of moet ik dit eens navragen bij de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@helloitsme Als ik jou was zou ik het een keer in een veilige situatie uitproberen. Dan weet je het beter dan wanneer iemand die het ook niet (goed) weet het aan jou moet gaan overbrengen.

Wat ik heb gemerkt met wegrijden op een helling is dat hij soms eerst iets achteruit rolt, iets dat me met mijn oude ICE en echte handrem eigenlijk nooit gebeurde. Eerst de kracht erop en dan pas handrem los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
Kodess schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:02:
[...]

Wij rijden 22k km per jaar. Ik ben van een Peugeot 208 (B klasse) naar een Ioniq (C klasse) gegaan, de eerste maand na aanschaf was die al goedkoper, zelfs met extra afschrijving omdat die ioniq 18k was en de 208 4.5k. Het gaat me dus om totale kosten van eigenaarschap. Dus je moet wel het geld idd van tevoren hebben.

@ Kodess: Ik heb je een Berichtje gestuurd, Ik ben erg benieuwd naar hoe je e.e.a. hebt vergeleken en berekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RolfdeVries
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-11-2024
helloitsme schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:34:
Ik stond vandaag voor een stoplicht op een helling. Auto hold stond aan, maar na een paar seconden kreeg ik het idee dat hij de auto niet meer op zijn plek hield en die een beetje terug begon te rollen. Dat maar niet afgewacht en de rem ingetrapt. Kan dit zo zijn / is er een max helling die auto hold aan kan? Of moet ik dit eens navragen bij de garage?
Op het moment dat je de rem intrapt, wordt deze remdruk vastgehouden door de Auto Hold functie. Trap je de rem stevig in dan blijft de auto ook op een steile helling staan, heb je de rem met minder pedaaldruk ingetrapt dan kan het mogelijk zijn dat de auto gaat rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Alexander250100 p.s. voor het volume heb je de rand voor / onder het scherm, die blijft wel actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
RolfdeVries schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:36:
[...]

Op het moment dat je de rem intrapt, wordt deze remdruk vastgehouden door de Auto Hold functie. Trap je de rem stevig in dan blijft de auto ook op een steile helling staan, heb je de rem met minder pedaaldruk ingetrapt dan kan het mogelijk zijn dat de auto gaat rollen.
Dank je!

Aanvullend: persoonlijk vind ik dit dan niet heel handig. Ik heb liever dat de auto gewoon altijd maximaal remt (automatische handrem?) op het moment dat je stilstaat. Enig idee waarom er voor deze oplossing gekozen is? Wat is het voordeel hiervan? Wellicht mis ik iets :-).

[ Voor 25% gewijzigd door helloitsme op 22-08-2024 05:41 ]

• RolfdeVries
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-11-2024
helloitsme schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:16:
[...]

Dank je!

Aanvullend: persoonlijk vind ik dit dan niet heel handig. Ik heb liever dat de auto gewoon altijd maximaal remt (automatische handrem?) op het moment dat je stilstaat. Enig idee waarom er voor deze oplossing gekozen is? Wat is het voordeel hiervan? Wellicht mis ik iets :-).
Dit is het mechanisme wat toepast wordt in bijna alle auto's met Auto Hold functie. Is een relatief eenvoudige constructie die al in het remsysteem aanwezig is, de toegepaste remdruk wordt vastgehouden tijdens Auto Hold en weer vrijgegeven als je het stroompedaal aanraakt. Het mechanisme dat gebruikt wordt om de handrem aan te trekken is hiervoor te traag (dat hoor je ook wel als je deze activeert)

• helloitsme
RolfdeVries schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:43:
[...]

Dit is het mechanisme wat toepast wordt in bijna alle auto's met Auto Hold functie. Is een relatief eenvoudige constructie die al in het remsysteem aanwezig is, de toegepaste remdruk wordt vastgehouden tijdens Auto Hold en weer vrijgegeven als je het stroompedaal aanraakt. Het mechanisme dat gebruikt wordt om de handrem aan te trekken is hiervoor te traag (dat hoor je ook wel als je deze activeert)
Klopt inderdaad dat het handrem systeem een stukje trager is, dat is dan wel weer het voordeel van het auto hold systeem. Alleen als je op een helling staat moet je het rempedaal dus even flink intrappen voordat je het loslaat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RubenSaurus
Nou, het sluitmechanisme van het laadklepje heeft het welgeteld 3 weken volgehouden :+
Bedankt Skoda!
Deze keer wilde hij niet dicht in plaats van open, dus ik heb hem nu geforceerd ingedrukt dat het pookje naar binnen zit en de klep gewoon los.
Ik ga er ook niet meer voor naar de dealer (is een lease van de zaak), ze zien het wel wanneer ik hem weer inlever eind volgend jaar.
Wat een huzarenstukje kwaliteit. /s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Dakdragers op marktplaats; €100 ipv €250:
https://www.marktplaats.n...cf-4c6b-ba0c-5ce0f556635a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Helaas niet voor mijn coupe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Ik open net de Skoda app (iOS) en krijg de melding dat er een update is en alles nu veel sneller is. En warempel, dat lijkt inderdaad zo te zijn. De data laadt snel en ook het activeren van de airco werkt snel. Ik ben voorzichtig positief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@cryptapix Heeft de versie van de software in de auto daar mogelijk nog iets mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
onetime schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:19:
@cryptapix Heeft de versie van de software in de auto daar mogelijk nog iets mee te maken?
Ik heb al vanaf dag 1 ME 3.7 en merk duidelijk verschil, maar het zou best kunnen zijn dat de update van de app op een lagere software versie niet sneller is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

BGFG schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:39:
[...]

Heel simpel ding, maar ik ben lui: hier hang je je telefoon zo in, klemt direct. Verder gebruik ik alleen CarPlay via het scherm

[Afbeelding]

[Afbeelding]
niet te hard drukken in dat rooster, dit is erg fragiel en als het stuk is moet het hele rooster vervangen worden.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
cryptapix schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:21:
Ik open net de Skoda app en krijg de melding dat er een update is en alles nu veel sneller is. En warempel, dat lijkt inderdaad zo te zijn. De data laadt snel en ook het activeren van de airco werkt snel. Ik ben voorzichtig positief ;)
iOS? Op Android is de laatste versie van 30 juni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
diederik77 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:28:
[...]

iOS? Op Android is de laatste versie van 30 juni
iOS.
Pagina: 1 ... 47 ... 91 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.