engelbertus schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:18:
ik zie dat er steeds meer enyaq 2e hands worden aangeboden. sommige redelijk nieuw, maarmet hoge km standen..
degarantie op de accu gaat tot 8 jaar, of 160.000 km..
maar goe lag gaat een accupakket gemiddeld mee? er is waarschijnlijk niet heel veel ervaing mee nog, maar is de ervaring die er wel is?
moeten er vaak accus worden vervangen?
en ik las iets over het gratis onderhoud dat er volgens mee bij verkocht wordt, geldt dat ook voor nederlandse autos, en wat houdt het in/hoeveel jaar is dat, ik lees op sommige plekken 5 jaar, en op andere weer 7 jaar..
deze zou overdraagbaar zijn, maar hoe maak je daar aanspraak op als je de auto niet bij een dealer koopt?
Ik wilde nog een uitgebreidere post plaatsen hierover, maar hier alvast de teaser:
Sinds kort heb ik zo'n OBDII dongle en kan ik wat meer over mijn auto uitlezen. Ik ben nu tot de voorlopige conclusie dat mijn accu 9.5% degradatie heeft. Dat vind ik nogal veel. Ik zit op 85000km.
Als 2e eigenaar weet ik niet wat de vorige eigenaar heeft gedaan, maar ik vermoed accu constant op 100% gehouden. Eerste eigenaar heeft de auto 2 jaar gehad, ik nu nog slechts 1 jaar en veel minder km
Ik weet echter niet zeker hoe de degradatie berekend moet worden.
Via Carscanner heb ik varierende waarden gevonden van 'Max energy content of the traction battery':
4 juli: 72.7kWh --> met 'werkplaats opzoeken, HV systeem error'
14 juli: 72.45kWh --> met 'werkplaats opzoeken, HV systeem error'
4 aug (na ritten naar vakantie met DC laden): 71.0 kWh --> bovenstaande error is opeens verdwenen
In ABRP (die connectie heeft met de dongle) word de degradatie op 4 aug als 9.5% weergegeven en de accucapaciteit als 69.7kWh.
ABRP deelt zijn 'accucapaciteit' dus door 77kWh (de oorspronkelijk bruikbare batterijcapaciteit van iV80), en niet door 82kWh (de fysieke capaciteit). Maar ik snap niet waarom er nog 2% verschil zit tussen Carscanner en ABRP.
Anyway, ik heb dus met een 3 jaar oude auto met 85000 km een degradatie van zo'n 9%. Dat vind ik veel
Maar ik heb opgezocht dat de 'garantie' op de batterij is dat de capaciteit minimaal nog 70% is. Tja, als je dat binnen 160k km hebt is het wel heel dramatisch...
Overigens ben ik voor de 'HV' error langs de dealer geweest en moet er een accucel vervangen worden. Die error is er wekenlang geweest, maar na de vakantie is hij weg. Binnenkort staat de afspraak. Ik hoop dat ze die cel alsnog vervangen...