Wat wijzig je dan dat je fabriek af niet fijn vind werken?
Onze MY21 Enyaq 60 Sportline is een koppige blijkbaar. Staat sinds donderdagochtend voor de 3.7 upgrade maar zowel donderdagmiddag als vandaag werd ik gebeld dat het niet is gelukt.
Ze hebben al een "regelmechanisme"(?) moeten vervangen omdat hij tijdens de upgrade gecrasht was. Ze gingen maandag weer verder.
Ze hebben al een "regelmechanisme"(?) moeten vervangen omdat hij tijdens de upgrade gecrasht was. Ze gingen maandag weer verder.
Nee helaas. (We hebben ook een 85 maar met versie 4.x)speedo1983 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:29:
Heeft iemand al eens een sos storing gehad? Storing komt na 5 sec rijden in beeld. "Storing noodoproepfunctie. Bezoek werkplaats" betreft een enyaq 85, 2 weken in bezit met v5.0 software.[Afbeelding]
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Ik had ook zo'n melding en bij mij was de sos-module kapot en is onder garantie vervangen (mijn auto is wel uit 2021)speedo1983 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:29:
Heeft iemand al eens een sos storing gehad? Storing komt na 5 sec rijden in beeld. "Storing noodoproepfunctie. Bezoek werkplaats" betreft een enyaq 85, 2 weken in bezit met v5.0 software.[Afbeelding]
Na een nachtje slapen is de melding deze ochtend niet meer verschenen. Bijzonder maar goed, ik heb zo'n vermoeden dat dit wel vaker gaat gebeuren
Ik zie dat er best veel korting wordt gegeven op voorraad modellen, oa deze https://www.skoda.nl/stoc...eder--537-km-actieradius-
Van 67k naar 50k, daar gaat nog Sepp vanaf ?
Vanwaar die afprijzing, zit er een adder?
Heb afgelopen voorjaar een Phev gekocht en in de praktijk rijden we altijd electrisch omdat dat veel fijner rijdt, nu met korting + Sepp subsidie wordt deze misschien interessant.
Heb afgelopen voorjaar een Phev gekocht en in de praktijk rijden we altijd electrisch omdat dat veel fijner rijdt, nu met korting + Sepp subsidie wordt deze misschien interessant.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Niet echt een adder, de 80 is vervangen voor de 85 dus dit is een uitlopend voorraadmodel. Wel een mooie prijs voor een goed uitgeruste auto. Lijkt veel op de mijneSport_Life schreef op zondag 15 september 2024 @ 23:46:
Ik zie dat er best veel korting wordt gegeven op voorraad modellen, oa deze https://www.skoda.nl/stoc...eder--537-km-actieradius-
Alleen geen sepp in verband met maximale catalogusprijs voorwaarde toch?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ah vandaarJanHenk schreef op zondag 15 september 2024 @ 23:51:
[...]
Niet echt een adder, de 80 is vervangen voor de 85 dus dit is een uitlopend voorraadmodel. Wel een mooie prijs voor een goed uitgeruste auto. Lijkt veel op de mijne
Alleen geen sepp in verband met maximale catalogusprijs voorwaarde toch?
Sepp niet inderdaad, was ook maar even snel een voorbeeld.
Ah, Heiligenblut! Afgelopen zomer toevallig ook daar geladen. Wel jammer dat de laadkabel dusdanig kort is dat je een parkeervak schuin voor de lader moet gaan staan om in te kunnen pluggen, waardoor je eigenlijk 2 laders bezet houdtrammes schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:25:
In de categorie mooi uitzicht bij laadlocatie. Oostenrijk met uitzicht op de Grossglockner.
[Afbeelding]

Ha klopt! maar dat boeit me niets, laden is ladenVerhagen schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:37:
[...]
Ah, Heiligenblut! Afgelopen zomer toevallig ook daar geladen. Wel jammer dat de laadkabel dusdanig kort is dat je een parkeervak schuin voor de lader moet gaan staan om in te kunnen pluggen, waardoor je eigenlijk 2 laders bezet houdt
Ik zou het doen!
Wel benieuwd wat de versie 5 meer biedt dan de 4.x versies? ChatGPT functionaliteit?speedo1983 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:29:
Was die van jou 5.0 geleverd? Ik zit nog op 4.x.speedo1983 schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:35:
Versie 5 heeft volgens mij weinig nieuwe functies, iig nog geen chatgpt. Werkt verder wel redelijk vlot. Op afstand ver- en ontgrendelen? Of ging dat ook al met versie 4.x? Offtopic: wat wel irrant is
is de isa-functie wat tegenwoordig op iedere nieuwe auto zit. [Afbeelding]
Das rap gegaan dan... van 4.x naar 5.0
Bij 4.1 kan je wel zien of hij vergrendeld is, maar je kan hem niet op afstand vergrendelen.speedo1983 schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:35:
Versie 5 heeft volgens mij weinig nieuwe functies, iig nog geen chatgpt. Werkt verder wel redelijk vlot. Op afstand ver- en ontgrendelen? Of ging dat ook al met versie 4.x? Offtopic: wat wel irrant is
is de isa-functie wat tegenwoordig op iedere nieuwe auto zit. [Afbeelding]
Zojuist mijn auto afgegeven bij de garage update voor de ME3.7 update. De dame achter de balie wilde ze zich zelf direct indekken door te zeggen dat het een moeilijke update is die vaak fout loopt dus dat het zomaar 2 tot 3 dagen kan duren.....
Ach de update naar ME3 heeft ook 4 dagen geduurd. Blijft bizar dat het kennelijk zo moeilijk is om de software op die auto te zetten
Ach de update naar ME3 heeft ook 4 dagen geduurd. Blijft bizar dat het kennelijk zo moeilijk is om de software op die auto te zetten
/post
Geleverd met 5.2utbone schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:46:
[...]
Was die van jou 5.0 geleverd? Ik zit nog op 4.x.
Ik heb onze Enyaq na 5 dagen weer kunnen ophalen, 3 werkdagen met een weekend er tussen. De SOS module is vervangen aangezien die een probleem gaf gaven ze aan. Nu nog wachten op de software update zodat de software versie correct wordt weergegevenSand0rf schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:36:
Zojuist mijn auto afgegeven bij de garage update voor de ME3.7 update. De dame achter de balie wilde ze zich zelf direct indekken door te zeggen dat het een moeilijke update is die vaak fout loopt dus dat het zomaar 2 tot 3 dagen kan duren.....
Ik kan ook nergens makkelijk een overzicht zien van de softwareversies met update schema. Iemand tips?
De EU vindt dat dus blijkbaar niet, wat ik begrepen heb is dat ze zeggen dat ISA er "maar" in 5% van de tijd naast zit. Ik kan je vertellen dat ik heel blij ben dat mijn auto daar nog niet van voorzien is, want die 5% is eerder 25%.speedo1983 schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:35:
Offtopic: wat wel irrant is is de isa-functie wat tegenwoordig op iedere nieuwe auto zit.
welke voordelen geeft de 3.7 update, ben ook aan de beurt maar twijfel als ik jullie verhalen lees....
Die van mij ook vandaag. Laten we kijken wie m het eerste terug heeftSand0rf schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:36:
Bij mij staat op de planning:
- De update naar 3.7
- accu module vervangen
- tankdop mechanisme repareren
- hands on detectie nakijken
Hij is prive bezit en buiten de gewone garantie. Maar de accu valt nog binnen garantie dus die module vervangen is gratis ipv 3.3k€
Verder heb ik ook gratis vervangend vervoer met een andere Enyaq, dus mocht het langer duren dan maakt het me weinig uit. Keurige service van Skoda de Meern tot nu toe.
Vandaag de Enyaq binnen gebracht om te werken aan een fout aan de lichtmodule, gevraagd naar 3.7 (nu 3.2). "Deze update is nog niet beschikbaar voor uw wagen."
Wat een ontgoocheling is dit toch, bij Tesla krijg je nieuwe functie meteen OTA. Ik ben over het algemeen tevreden over de Enyaq, maar software en functies loopt nog altijd ver achter. Ik verwacht toch meer van zo'n grote groep.
Wat een ontgoocheling is dit toch, bij Tesla krijg je nieuwe functie meteen OTA. Ik ben over het algemeen tevreden over de Enyaq, maar software en functies loopt nog altijd ver achter. Ik verwacht toch meer van zo'n grote groep.
Ik ben vorige week naar de garage (Auto vallei Duiven) geweest voor airbag lampje, bleek marter schade te betreffen dus gelijk een verjager erin laten zetten. Hebben gelijk naar 3.7 geupdate nu die er toch was.
In november terugkomen voor de koplampen die allen nog depressief naar de grond staren en niet meer op te vrolijken zijn. Er moest een regelmodule vervangen worden die ze niet op voorraad hadden oid.
In november terugkomen voor de koplampen die allen nog depressief naar de grond staren en niet meer op te vrolijken zijn. Er moest een regelmodule vervangen worden die ze niet op voorraad hadden oid.
Eve char: Warock <TEST>
zou ik ook willen weten, tevens wanneer 4.0 een update krijgt :-)utbone schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:19:
[...]
Ik kan ook nergens makkelijk een overzicht zien van de softwareversies met update schema. Iemand tips?
Mijn laadissues met v3.7 lijken toch laadpaal gerelateerd. Op kantoor zijn eigenlijk alle palen op dit moment instabiel. Meerdere Tesla's stoppen ook, echter starten deze automatisch weer op itt de Enyaq. Publieke palen buiten kantoor werken gewoon zoals verwacht.
Nou nog een weekje , eind volgende week de nieuwe lease Enyaq ophalen. Januari besteld dus het mag ook wel een keer. Ik lees veel berichten over de software versie. Is dat nog iets om na te gaan met welke software hij geleverd wordt of krijg je altijd de nieuwste bij aflevering ?
@Waypoint Check and report please. Thank you. Zal wel 5.0 zijn als het een 85 is.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Je zal je idd verbazen hoeveel 50 wegen aangezien worden als 30 wegen. Dus 25% is zeker wel de 'foutmarge'. Gelukkig hebben we met de enyaq nog een mooie fysieke knop met assist en kom je direct bij het menu om het uit te zetten.cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:25:
[...]
De EU vindt dat dus blijkbaar niet, wat ik begrepen heb is dat ze zeggen dat ISA er "maar" in 5% van de tijd naast zit. Ik kan je vertellen dat ik heel blij ben dat mijn auto daar nog niet van voorzien is, want die 5% is eerder 25%.
In de zin van goed om te checken ?onetime schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:45:
@Waypoint Check and report please. Thank you. Zal wel 5.0 zijn als het een 85 is.
Je kan er toch geen invloed op hebben welke versie je geleverd krijgt. Dus zou me er niet druk om maken.
@Waypoint Voor ons om te weten welk model met welke versie wordt geleverd, en voor jou om eventueel specifieke eigenschappen te kunnen achterhalen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik begreep van Enyaq Gorm dat de software van de 5.0 dezelfde is als die van 4.0, maar dat de hardware verschilt. De versienummer is anders omwille van andere hardware (en vermoedelijk licht andere code).
Elke MY2025 Enyaq zou die nieuwe hardware hebben, en dus ook die nieuwe software (hoewel die functioneel krak hetzelfde zou moeten zijn).
Haalde het uit dit filmpje: YouTube: Electrifying Skoda EV Gathering in Czechia - September 2024 Skoda EV...
Elke MY2025 Enyaq zou die nieuwe hardware hebben, en dus ook die nieuwe software (hoewel die functioneel krak hetzelfde zou moeten zijn).
Haalde het uit dit filmpje: YouTube: Electrifying Skoda EV Gathering in Czechia - September 2024 Skoda EV...
Hij is weer terug! Helemaal keurig gegaan, alle lof voor Pon Skoda in de Meern.diederik77 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:41:
[...]
Die van mij ook vandaag. Laten we kijken wie m het eerste terug heeft![]()
Bij mij staat op de planning:
- De update naar 3.7
- accu module vervangen
- tankdop mechanisme repareren
- hands on detectie nakijken
Hij is prive bezit en buiten de gewone garantie. Maar de accu valt nog binnen garantie dus die module vervangen is gratis ipv 3.3k€![]()
Verder heb ik ook gratis vervangend vervoer met een andere Enyaq, dus mocht het langer duren dan maakt het me weinig uit. Keurige service van Skoda de Meern tot nu toe.
Voor mij als prive eigenaar en buiten de garantie belangrijk: alles was gratis.
Tankdop mechanisme volledig onder coulance, en ook vervangende Enyaq, de accumodule en software update natuurlijk gratis.
Auto netjes gewassen teruggekregen. Eerste indruk is dat de software een tikkie sneller is, en natuurlijk de gebruiksgegevens die bij 3.0 nog niet zichtbaar waren.
Met OBDII reader kan ik nog niet direct zien wat in invloed is op de accu, behalve dat de cellen met laagste spanning anders zijn.
Hands on detectie zeggen ze iets met software aan verbeterd te hebben. Nog niet kunnen proberen. Mocht het probleem terug komen dan willen ze het stuur vervangen onder coulance. Op zich ook een fijne toezegging
Hier ook na twee dagen de auto weer opgehaald. Niet heel anders in de eerste 3 kilometer naar kantoor. Vanmiddag naar huis maar eens verder kijken
/post
Voor wie details van de batterij interessant vindt:
Ik heb de cel-spanningen in Carscanner vergeleken vóór en direct na vervanging van een module.
Even een refresher voor hoe de batterij in elkaar zit.
Hier kan je de informatie vinden batterydesign.net
(Screenshot hieronder is bij 96% geladen batterij)
:strip_exif()/f/image/1Nidp8gPlw2AwCtNkgijdmKK.jpg?f=fotoalbum_large)
Direct na vervanging zie ik dat 'cel' 9-17 een lagere spanning vertonen. Dit komt dus overeen met de module die vervangen is. Dit was bij 32% opgeladen. Ik heb de auto na de reparatie nog niet laten laden. Daardoor zijn de cel-spanningen waarschijnlijk nog niet helemaal gelijk getrokken.
:strip_exif()/f/image/yPLNnpUSr0RGO6vzHohX8OBp.jpg?f=fotoalbum_large)
De 'max energy content of the traction battery' stond voor vervanging op 71000Wh, en na vervanging nog steeds. Ik denk dat deze na een aantal keer opladen nog zal veranderen. Ik ben heel benieuwd of dit nog zal verbeteren. En ik vermoed ook dat de BMS de celspanningen nog meer gelijk zal trekken. Ik zal het laten weten als ik daar een update over heb
[/nerdmode]
Ik heb de cel-spanningen in Carscanner vergeleken vóór en direct na vervanging van een module.
Hier kan je de informatie vinden batterydesign.net
- Een iV80 82kWh batterij heeft 12 modules (iV60 heeft 9 en iV50 heeft 7)
- Iedere module bevat 24 cellen
- Bij de iV80 zitten die in 8s3p (8 serie, 3 parallel) opstelling
- Bij de iV50 of iV60 zitten ze in 12s2p opstelling
- In Carscanner zie ik 96 cel-spanningen. Dat komt omdat cellen die parallel staan samen 1 spanning leveren. Ik zie er dus 12x8
:strip_exif()/f/image/1Nidp8gPlw2AwCtNkgijdmKK.jpg?f=fotoalbum_large)
Direct na vervanging zie ik dat 'cel' 9-17 een lagere spanning vertonen. Dit komt dus overeen met de module die vervangen is. Dit was bij 32% opgeladen. Ik heb de auto na de reparatie nog niet laten laden. Daardoor zijn de cel-spanningen waarschijnlijk nog niet helemaal gelijk getrokken.
:strip_exif()/f/image/yPLNnpUSr0RGO6vzHohX8OBp.jpg?f=fotoalbum_large)
De 'max energy content of the traction battery' stond voor vervanging op 71000Wh, en na vervanging nog steeds. Ik denk dat deze na een aantal keer opladen nog zal veranderen. Ik ben heel benieuwd of dit nog zal verbeteren. En ik vermoed ook dat de BMS de celspanningen nog meer gelijk zal trekken. Ik zal het laten weten als ik daar een update over heb
Interessant, thanks.diederik77 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:33:
Voor wie details van de batterij interessant vindt:
Hier kan je de informatie vinden batterydesign.netVóór vervanging van een module was 'cel' 9 degene met de laagste spanning. Ik vermoed dat deze de foutmelding 'HV systeem storing' veroorzaakte. Skoda heeft die daarom vervangen.
- Een iV80 82kWh batterij heeft 12 modules (iV60 heeft 9 en iV50 heeft 7)
- Iedere module bevat 24 cellen
- Bij de iV80 zitten die in 8s3p (8 serie, 3 parallel) opstelling
- Bij de iV50 of iV60 zitten ze in 12s2p opstelling
- In Carscanner zie ik 96 cel-spanningen. Dat komt omdat cellen die parallel staan samen 1 spanning leveren. Ik zie er dus 12x8
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De 'max energy content of the traction battery' stond voor vervanging op 71000Wh, en na vervanging nog steeds. Ik denk dat deze na een aantal keer opladen nog zal veranderen. Ik ben heel benieuwd of dit nog zal verbeteren. En ik vermoed ook dat de BMS de celspanningen nog meer gelijk zal trekken. Ik zal het laten weten als ik daar een update over heb[/nerdmode]
Een eerste snelle conclusie lijkt te zijn dat de minimale celspanning niet heel erg afwijkend van de rest hoeft te zijn om deze melding te krijgen. Een verschil van 10mV tussen minimale en maximale spanning is niet veel mijn inziens.
Anders gezegd: De minimale celspanning is geen goede indicatie voor een potentiel benodigde module swap.
Bij mij geeft ie 51000 aan, dus ook lager. Maar is blijkbaar niet helemaal betrouwbaar.diederik77 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:50:
[...]
Zoek naar 'max energy content of the traction battery'.
(Die is op een aantal van de overzichten terug te vinden, bijvoorbeeld die hieronder)
Ik ben ook niet bepaald tevreden met mijn huidige range. Deels is dat te verklaren door bovenstaande degradatie. Het andere is dat ik een flink hoger verbruik heb sinds er 4 seizoenen banden op zitten. En binnenkort moet ik nog naar de garage om een batterij module te vervangen. Ik weet alleen niet of dat uit gaat maken op het bereik. Ik hoop het wel![]()
[Afbeelding]
Ik laad praktisch alleen thuis, en dan ook vaak op alleen zonnenenergie (2-3kWh).
Ik was benieuwd waarom er een battery module
Vervangen moet worden (deel van de hoge volt accu dus?)
Ignorance is bliss!! (- The Matrix)
Heeft te maken met te hoge zelfontlading. Hij houdt van alle cellen die parallel zijn de capaciteit bij. Ook de interne weerstand speelt een rol, als er 1 cel bij zit met hogere weerstand moet deze vervangen worden, dit om een kortsluitende cel in de toekomst te voorkomen, en dus brandgevaar. Vandaar dat bijna elke fabrikant hier zo scherp en actief op handelt.Dr C schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:53:
[...]
Bij mij geeft ie 51000 aan, dus ook lager. Maar is blijkbaar niet helemaal betrouwbaar.
Ik laad praktisch alleen thuis, en dan ook vaak op alleen zonnenenergie (2-3kWh).
Ik was benieuwd waarom er een battery module
Vervangen moet worden (deel van de hoge volt accu dus?)
Heeft iemand hier een enyaq 2025 fresh met de koelfunctie in het draadloos oplaadvak voor de gsm?
Werkt deze goed?
Werkt deze goed?
@speedo1983WhisperOfMalice schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:59:
Heeft iemand hier een enyaq 2025 fresh met de koelfunctie in het draadloos oplaadvak voor de gsm?
Werkt deze goed?
Ik wist niet dat er een koelfunctie was. Mijn S24 wordt in ieder geval super heet met AA en Flitsmeister aan. Maar het vervelendste is dat hij de accu niet op pijl houdt dus ik heb me een klein kabeltje usb c gekocht. Wireless is leuk maar heeft weinig zin als je meer verbruikt dan dat je oplaadt. Als je AA niet gebruikt zal het wel iets opladen maar is verwaarloosbaar naar mijn mening.
Dat ligt dan ook deels aan je telefoon. Met mijn Pixel 8 pro blijft de accu op peil cq laadt een klein beetje bij draadloos AA met Waze en Spotify. Bedraad loopt hij gewoon vol met alles aan.
Zet je wel het scherm van je telefoon uit?
Zet je wel het scherm van je telefoon uit?
Ik heb het idee dat de flitsmeister app het probleem is.speedo1983 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:55:
[...]
Ik wist niet dat er een koelfunctie was. Mijn S24 wordt in ieder geval super heet met AA en Flitsmeister aan. Maar het vervelendste is dat hij de accu niet op pijl houdt dus ik heb me een klein kabeltje usb c gekocht. Wireless is leuk maar heeft weinig zin als je meer verbruikt dan dat je oplaadt. Als je AA niet gebruikt zal het wel iets opladen maar is verwaarloosbaar naar mijn mening.
Kan inderdaad zijn dat het FM is. Maar wireless met AA en FM trekt ie leeg. Bekabelt geen probleem. Ik zal eens zonder FM experimenteren.
Nou ik was van de week ook de sjaak met de laatklep. Had gelukkig die ochtend op geladen maar toen ik die middag bij m'n auto stond zag ik dat de laadklep op een kier stond. Voor en na ontgrendelen van de auto was er geen beweging in te krijgen. Dat na nog geen 25.000Km op de teller.
Dus onderweg naar huis gelijk de garage gebeld en kon gelukkig gelijk de volgende ochtend om 08:00 langs komen. Eenmaal daar gaven ze aan dat ze hem met een paar minuten wel open konden krijgen met een tooltje en blij waren dat ik niks geforceerd had. Daarna zouden ze kijken of ze onderdelen hadden en tot mijn verbazing 50 minuten na aankomst reed ik weer weg met een gerepareerde auto. Dat en een rekening van €0,-. Moet zeggen dat bij het telefoongesprek ik wel gelijk mijn verwachting uit sprak dat dit een garantie gevalletje zou zijn.
Enigste waar ik nog onzeker over ben, gister weer opladen in de straat en tot mijn verbazing was hij 's avonds nog niet vol. Bleek dat hij maar met 5Kw (normaal 10-11) aan het laden was. Nu hopen dat het iets met de paal was (stond wel een 2de auto ook aan) of een eenmalige error. Want het alternatief is dat ze tijdens de reparatie gefaald hebben. Naja, morgen op kantoor weer aan de lader en kijken wat hij daar doet.
Dus onderweg naar huis gelijk de garage gebeld en kon gelukkig gelijk de volgende ochtend om 08:00 langs komen. Eenmaal daar gaven ze aan dat ze hem met een paar minuten wel open konden krijgen met een tooltje en blij waren dat ik niks geforceerd had. Daarna zouden ze kijken of ze onderdelen hadden en tot mijn verbazing 50 minuten na aankomst reed ik weer weg met een gerepareerde auto. Dat en een rekening van €0,-. Moet zeggen dat bij het telefoongesprek ik wel gelijk mijn verwachting uit sprak dat dit een garantie gevalletje zou zijn.
Enigste waar ik nog onzeker over ben, gister weer opladen in de straat en tot mijn verbazing was hij 's avonds nog niet vol. Bleek dat hij maar met 5Kw (normaal 10-11) aan het laden was. Nu hopen dat het iets met de paal was (stond wel een 2de auto ook aan) of een eenmalige error. Want het alternatief is dat ze tijdens de reparatie gefaald hebben. Naja, morgen op kantoor weer aan de lader en kijken wat hij daar doet.
Ik doe mee met flitsmeister als oorzaak. Geen andere applicatie maakt het toestel zo heet, hoewel mijn S23 overigens niet leegloopt wanneer alles draait (maar ook niet voller word). Nu FM de laatste tijd niet meer draait tijdens het rijden vanwege de nieuwe beperkingen blijft mijn telefoon ook koeler en laad bij.speedo1983 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:49:
Kan inderdaad zijn dat het FM is. Maar wireless met AA en FM trekt ie leeg. Bekabelt geen probleem. Ik zal eens zonder FM experimenteren.
[ Voor 18% gewijzigd door Red Cell op 22-09-2024 17:15 ]
The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis
Bij de reparatie doen ze alleen het mechanisme van het klepje vervangen, dat zou geen enkele invloed moeten hebben op het laden van de auto.Red Cell schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:11:
Nou ik was van de week ook de sjaak met de laatklep. Had gelukkig die ochtend op geladen maar toen ik die middag bij m'n auto stond zag ik dat de laadklep op een kier stond. Voor en na ontgrendelen van de auto was er geen beweging in te krijgen. Dat na nog geen 25.000Km op de teller.
[...]
Ik doe mee met flitsmeister als oorzaak. Geen andere applicatie maakt het toestel zo heet, hoewel mijn S23 overigens niet leegloopt wanneer alles draait (maar ook niet voller word). Nu FM de laatste tijd niet meer draait tijdens het rijden vanwege de nieuwe beperkingen blijft mijn telefoon ook koeler en laad bij.
Is het niet zo dat als een paal een capaciteit heeft van 11 kW, als twee auto's daaraan hangen, ze elk de helft trekken (dus 5-6 kW)?Red Cell schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:11:
Ja vaak wordt het gereduceerd, soms zit er een lullig stickertje met kleine text op de paal waar dat op staatJazzMatazz schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:57:
[...]
Is het niet zo dat als een paal een capaciteit heeft van 11 kW, als twee auto's daaraan hangen, ze elk de helft trekken (dus 5-6 kW)?
Dat is ook wat ik hoop, maar historisch zou ik zweren dat ik gewoon 11kW laad zelfs al staan we met z'n tweeën.JazzMatazz schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:57:
[...]
Is het niet zo dat als een paal een capaciteit heeft van 11 kW, als twee auto's daaraan hangen, ze elk de helft trekken (dus 5-6 kW)?
Hoop ik ook, maar tegelijk ze zijn wel bezig exact daar waar de laadpoort zit. Neem aan dat het mechanisme achter de cover zit waar je de stekker in steekt. Dus het zou een mogelijkheid zijn dat er iets geraakt is of een pin niet helemaal goed terug gemonteerd.RubenSaurus schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:45:
[...]
Bij de reparatie doen ze alleen het mechanisme van het klepje vervangen, dat zou geen enkele invloed moeten hebben op het laden van de auto.
Wederom, ik hoop van niet, maar iets met toeval.
The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis
Daarom zijn de laadpalen in Frankrijk meestal 22 kW…RubenSaurus schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:22:
[...]
Ja vaak wordt het gereduceerd, soms zit er een lullig stickertje met kleine text op de paal waar dat op staat
In kom er net achter dat ik vrijgesteld ben van laadklep-problemen. Althans ik rij denk ik al jaren rond met een ‘probleem’; hij gaat niet mee op slot als de auto vergrendeld is. Prima zo, niks meer aan doen!
In afwachting van mijn Enyaq Coupe 85 (levering verwacht begin november), heb ik 2 vraagjes:
1. Iemand ervaring met het Lodge interieur? Hoe vind je het eruit zien, hoe zit het, vlek gevoelig, warm weer/koud weer…
2. Het wordt voor mij een lease auto en ik ben van plan om 99% van de tijd een publieke laadpaal hier in de straat te gebruiken. Nu lees ik overal, niet opladen boven de 80% want accu degradatie etc.
Omdat ik toch snachts laad, maakt het mij niet uit hoe lang het duurt, en omdat ik over 4 jaar weer een nieuwe lease auto uit mag zoeken, verwacht ik niet dat ik veel van die mindere accu ga merken?
Dus waarom zou ik hem dan niet gewoon altijd tot 100% opladen en genieten van de maximale range? (En dus minder vaak hoeven laden).
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
1. Iemand ervaring met het Lodge interieur? Hoe vind je het eruit zien, hoe zit het, vlek gevoelig, warm weer/koud weer…
2. Het wordt voor mij een lease auto en ik ben van plan om 99% van de tijd een publieke laadpaal hier in de straat te gebruiken. Nu lees ik overal, niet opladen boven de 80% want accu degradatie etc.
Omdat ik toch snachts laad, maakt het mij niet uit hoe lang het duurt, en omdat ik over 4 jaar weer een nieuwe lease auto uit mag zoeken, verwacht ik niet dat ik veel van die mindere accu ga merken?
Dus waarom zou ik hem dan niet gewoon altijd tot 100% opladen en genieten van de maximale range? (En dus minder vaak hoeven laden).
Even ter lering en vermaak:
Ik moest vorige week boven in Groningen zijn,
via Duitsland gereden via de A31 (geen snelheidslimiet).
Mijn Enyaq 85 stopt bij 186kmh op de teller (heel af en toe een 187).
Ritje van een kleine 200km "plankgas", ik had nog 20km over qua accu toen ik over was, gemiddelde verbruik over die rit was 37KWH/100km
Ik moest vorige week boven in Groningen zijn,
via Duitsland gereden via de A31 (geen snelheidslimiet).
Mijn Enyaq 85 stopt bij 186kmh op de teller (heel af en toe een 187).
Ritje van een kleine 200km "plankgas", ik had nog 20km over qua accu toen ik over was, gemiddelde verbruik over die rit was 37KWH/100km
1. Had je die vraag niet voor het bestellen moeten stellen? Ik heb overigens geen Lodge (maar sportline) dus kan de vraag niet beantwoorden.pekkos schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:45:
In afwachting van mijn Enyaq Coupe 85 (levering verwacht begin november), heb ik 2 vraagjes:
2. Je beantwoordt eigenlijk je eigen vraag al
Ik zou gewoon tot 80% laden. Het staat standaard aan dus je hoeft niks te doen...
En als je 1x per week zou moeten laden, zou naar 80% laden ipv 100% je maar 1 extra laadbeurt per maand geven....
Met mijn ioniq met een zomer range van 240 en winter range van 180 deed ik wel altijd 100% ja... met goede reden
En als je 1x per week zou moeten laden, zou naar 80% laden ipv 100% je maar 1 extra laadbeurt per maand geven....
Met mijn ioniq met een zomer range van 240 en winter range van 180 deed ik wel altijd 100% ja... met goede reden
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
1. Lodge, ik snap je punt. Maar ik heb nu eenmaal Lodge al gekozen. Ook op aanbeveling van de vrouw die over de kleuren gaat.
Ik was gewoon benieuwd, omdat ik er nooit iets over lees of hoor, hoe andere mensen het vinden. En hoe het “wol” is in dagelijks gebruik.
2. 100% laden, Ik zie lease absoluut niet als “spullen van een ander”.
Ik zie het juist als absurd in de EV wereld. Ik koop een auto die 500km range heeft. Dan vind ik het raar om hem altijd maar tot 400 op te laden. Als dat er slecht voor is, dan moet skoda hem maar als 400 in de markt zetten. (Maar dat is een andere discussie met voor en tegens)
Maargoed, ik zal in de praktijk kijken hoe het loopt. Ik heb een baan waar het soms lastig voorspellen is hoeveel km ik nodig heb op een dag. Dus zal hem toch regelmatig even tot 100 opladen verwacht ik.
Ikzelf rij ook in een auto van de zaak, maar ik behandel deze alsof het mijn eigen auto is. Vaak staat dit ook in de voorwaarden dat je als "een goed huisvader" voor de auto moet zorgen.pekkos schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:47:
[...]
Hier kan ik je wel in vinden, het is leuk dat ze inderdaad de maximale range bepalen op de maximale lading (wat aan de ene kant ook wel logisch is), maar in de praktijk is dat natuurlijk een stukkie minder als geadviseerd wordt om maar tot 80% te laden.pekkos schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:47:
[...]
Ik zie het juist als absurd in de EV wereld. Ik koop een auto die 500km range heeft. Dan vind ik het raar om hem altijd maar tot 400 op te laden. Als dat er slecht voor is, dan moet skoda hem maar als 400 in de markt zetten. (Maar dat is een andere discussie met voor en tegens)
Nu moet ik wel zeggen dat ik in de winter wat vaken tot de 100% laadt, maar dat doe ik alleen als ik weet dat ik wat langere stukken zal rijden.
In de zomer heb ik niet tot 100% geladen, dan heb ik met een 80%-lading voldoende range om overal te komen.
[ Voor 5% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 23-09-2024 13:02 ]
Hoezo is lease “geen spullen van een ander”? Het is letterlijk wat lease is: je huurt een auto die van iemand anders is.pekkos schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:47:
[...]
Maargoed, ik zal in de praktijk kijken hoe het loopt. Ik heb een baan waar het soms lastig voorspellen is hoeveel km ik nodig heb op een dag. Dus zal hem toch regelmatig even tot 100 opladen verwacht ik.
En dat tot 100% opladen slecht is voor een batterij is algemeen bekend. De batterij van je telefoon maakt precies hetzelfde proces door. Daar zie je de capaciteit ook afnemen naarmate je de telefoon langer hebt en dus vaker hebt geladen. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld de iPhone probeert in te schatten wanneer je stopt met laden zodat de tijd dat de accu 100% vol zit zo kort mogelijk is. Daar wordt ook niet geadverteerd met een capaciteit van 80%. De 12v accu van je auto heeft ook geen eeuwig leven, want je raadt het al: ook die slijt door opladen
Je koopt overigens geen auto met een range van 500km. Jij huurt een auto met een range van 500km bij 100% lading.
[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 23-09-2024 12:52 ]
[/quote] 2. 100% laden, Ik zie lease absoluut niet als “spullen van een ander”.
[/quote]
In het dagelijks gebruik voor woon-werk en andere korte ritten heb je ruim voldoende aan laden tot 80%. Als ik op reis ga, enkele keren per jaar, laad ik wel tot 90 of 100% en dat scheelt op de eerste stint een flink stuk. Ik die dat ook als ik onderweg overnacht: ‘s-nachts laden tot 100%. Op die manier maak ik optimaal gebruik van de accu capaciteit als het nodig en nuttig is en de rest van het jaar laad ik thuis AC tot 80%. Geen enkele belemmering in mijn ervaring.
[/quote]
In het dagelijks gebruik voor woon-werk en andere korte ritten heb je ruim voldoende aan laden tot 80%. Als ik op reis ga, enkele keren per jaar, laad ik wel tot 90 of 100% en dat scheelt op de eerste stint een flink stuk. Ik die dat ook als ik onderweg overnacht: ‘s-nachts laden tot 100%. Op die manier maak ik optimaal gebruik van de accu capaciteit als het nodig en nuttig is en de rest van het jaar laad ik thuis AC tot 80%. Geen enkele belemmering in mijn ervaring.
Ik rij al bijna 5 jr een e-niro en zet m elke doordeweekse dag aan een lader op zonnepanelen.
Ik rijd nog steeds makkelijk de wltp van 435km, meestal meer. Alleen in de winter haal ik 380km.
Ik heb geen enkel verval in de accu en ben van mening dat als je niet teveel aan de snellader hangt, je ook niet inlevert op je bereik.
Ik ervaar hetzelfde met mijn telefoon overigens, langzaam laden is volgens mij beter voor de batterij...
Let wel, ben geen kenner van accu's. Deel gewoon mijn eigen ervaring met 5jr EV en 130.000km
Ik rijd nog steeds makkelijk de wltp van 435km, meestal meer. Alleen in de winter haal ik 380km.
Ik heb geen enkel verval in de accu en ben van mening dat als je niet teveel aan de snellader hangt, je ook niet inlevert op je bereik.
Ik ervaar hetzelfde met mijn telefoon overigens, langzaam laden is volgens mij beter voor de batterij...
Let wel, ben geen kenner van accu's. Deel gewoon mijn eigen ervaring met 5jr EV en 130.000km
https://www.skoda.nl/nieu...jzen-enyaq-85-verder-aan/Škoda scherpt de prijzen van de Enyaq 85 met wel € 3.000 verder aan. Dit geldt voor zowel de SUV-variant als de Coupé-versie van de 85-modelreeks, die uitgerust is met een 77 kWh accupakket. De Enyaq 85 is verkrijgbaar in drie uitvoeringen – Selection, Business Edition en Sportline – die allen profiteren van de scherpe instapprijs.
Gaat lekker daar, per 1 juni was de prijs nog verhoogd. Je hoort mij niet klagen, mijn Enyaq staat klaar voor transport, dus neem aan dat ik nu de nieuwe prijs (+cataloguswaarde) krijg.
Zou de dealer ff bellen dat je m niet wil hebben voor 1/10. Ik zit in hetzelfde schuitje (heb voorraad auto besteld die 19 september geproduceerd is) - voordat ik de bestelling plaatste was dit al bekend dus levering staat op "niet voor 4/10". Begrijp echter dat de wagen al bij Pon staat.nomobo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:42:
[...]
Gaat lekker daar, per 1 juni was de prijs nog verhoogd. Je hoort mij niet klagen, mijn Enyaq staat klaar voor transport, dus neem aan dat ik nu de nieuwe prijs (+cataloguswaarde) krijg.
Deel van de prijsverlaging wordt door Skoda betaald, deel door de dealer dus ze hebben incentive om m zo snel mogelijk in te zetten.
" zo snel mogelijk inzennten" hoop ik ook op. Mijn Enyaq is bijna klaar voor levering totdat er een oem trekhaak gemonteerd werd. stroring het systeem en hangt nu aan het infuus met de fabriek om een master reset uit te voeren. duur? geen idee werd met vandaag meegedeeld. Het is niet vreemd als dit dagen/weken in beslag gaat nemen.
Over dat krijgen van die lagere cataloguswaarde, daar zou ik maar niet zo zeker van zijn: cryptapix in "Het grote Enyaq levertijden topic"
De nieuwe prijs krijgen is weer een heel andere discussie. Als het lease is ga je dat in ieder geval niet merken; de leaseprijs staat al vast. Prijsschommelingen zijn voor de leasemij.
De nieuwe prijs krijgen is weer een heel andere discussie. Als het lease is ga je dat in ieder geval niet merken; de leaseprijs staat al vast. Prijsschommelingen zijn voor de leasemij.
Consumentenprijs vertaald door naar je bijtelling en soms ook in eigen bijdrage die je aan je werkgeven moet afdragen voor prive gebruik. Kan zomaar paar tientjes per maand schelen.cryptapix schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:09:
Over dat krijgen van die lagere cataloguswaarde, daar zou ik maar niet zo zeker van zijn: cryptapix in "Het grote Enyaq levertijden topic"
Consumentenprijs is niet direct relevant voor lease lijkt me. Edit: ik lees net dat netto cataloguswaarde de consumentenprijs is.Mirx_NL schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:30:
[...]
Consumentenprijs vertaald door naar je bijtelling en soms ook in eigen bijdrage die je aan je werkgeven moet afdragen voor prive gebruik. Kan zomaar paar tientjes per maand schelen.
Voor de bijtelling is de cataloguswaarde relevant.
Voor de eigen bijdrage voor privé gebruik is de prijs ten tijde van het bestellen relevant. Althans, meestal. Er zijn uitzonderingen, maar volgens mij wordt doorgaans op dat moment je eigen bijdrage vastgezet en heeft een prijsdaling of -stijging geen effect meer op de eigen bijdrage. Afhankelijk van de regeling die de werkgever met de leasemij heeft komt een eventueel verschil toe aan de werkgever of de leasemij (kwestie van maandtermijn die de werkgever aftikt aan de leasemij wel of niet aanpassen na prijswijziging).
[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 24-09-2024 18:43 ]
Klopt, eigenbijdrage wordt niet aangepast, bijtelling wel met een dergelijke prijsverandering.
Scheelt circa 26euro per maand netto. Toch mooi meegenomen.
Niemand Lodge interieur ervaring?
Hier Lodge ervaring in een IV 60 Business Editionpekkos schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:44:
Klopt, eigenbijdrage wordt niet aangepast, bijtelling wel met een dergelijke prijsverandering.
De stof is prima, nu na een jaar nog geen vlekje of dingetje te zien, zit goed qua stoel en schuiven,
Ik ben er tevreden mee en had ook in het leasebedrag niet de extra kosten over voor een ander interieur. Dan had ik nog eerder voor andere extra opties gekozen zoals een 80 of een panoramadak.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Hier ook lodge, auto is al bijna drie jaar oud maar blijft qua stof mooi. Alleen de hoekjes waar je steeds langs schuift pluizen een beetje.Rubman schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:27:
[...]
Hier Lodge ervaring in een IV 60 Business Edition
De stof is prima, nu na een jaar nog geen vlekje of dingetje te zien, zit goed qua stoel en schuiven,
Ik ben er tevreden mee en had ook in het leasebedrag niet de extra kosten over voor een ander interieur. Dan had ik nog eerder voor andere extra opties gekozen zoals een 80 of een panoramadak.
Ja, als de auto op kenteken wordt gezet na de prijsdaling en niet zoals bij mij 3 dagen ervoorpekkos schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:44:
Leek me goed hier nog op terug te komen. De auto is in Augustus op transport terug naar Nederland gebracht en vandaag belde de Skoda dealer dat de Enyaq weer gereed is. Wat blijkt: de dc-dc onboard lader is defect en is volledig vervangen. Duur geintje maar gelukkig garantiewerk.Wilde schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:55:
Ik ben helaas gestrand in zuid frankrijk met de melding ‘cannot lock chargingcable’ die de lader geeft.. Ik ben inmiddels bij verschillende fastchargers geweest, maar allemaal geven ze deze melding. Alsof de auto de DC kabel niet meer kan vergrendelen. Ik heb al eens de kabel iets opgetilt en aangedrukt maar het mag niet helpen.. AC laden werkt nog wel, maar daarmee kan ik niet verder..
Iemand deze ervaring ook gehad met de Enyaq? Is er iets oververhit geraakt of is dit een geval auto stuk?
De dealer vertelde dat het vaker voorkomt bij de dit platform en dat vind ik een enge gedachte.. een spijker in je band kan je verklaren, maar na 2 jaar foutloos gebruik ineens stranden met een defecte onboard lader.. dan kan je dus helemaal niks meer. Ik zal vast de uitzondering zijn, maar ik hoor toch te veel verhalen over defecten met EV’s. Voor mij had ik gelukkig de optie de Enyaq in te leveren (lease) en dit heb ik gedaan. Volgend jaar weer op dinosap op vakantie
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Iemand ervaring met de 3.7 software?, ik mag 22 oktober omdat de dealer een aantal Enyaqs heeft/had staan met een mislukte update.
In dit topic is er al nodige over geschreven, gewoon 3.7 in typen als zoekterm en even door de laatste pagina's met resultaten heen scrollen. De mijne is op 1 juli geweest zonder problemen tijdens de update en ook daarna prima.
@Wilde Ik kom ook als ik met 11kW laad weer thuis. Voor het contrast: ik ben afgelopen weekend voor 3.25 + 21.27 + 24.41 + 21.52 + 18.33 = € 88.78 naar Benidorm gereden. Alwaar ik momenteel aan de gratis 22kW laadpaal sta. Om van 30% naar 80% te laden. Om een uur of 2:00 haal ik mijn auto weer geladen op. Weet je zeker dat je terug wilt naar dinosap? 2k km, 1:15?, 133L? €1,80? ~€240? ~3x zo duur? En dan nog ter plaatse... en weer terug. Foto van vorig jaar april. | ![]() |
Hier gister ook nog iets opmerkelijks. Ik maak gebruik van slim laden van mijn energieleverancier en merk af en toe wel dat de koppeling met de Skoda servers is verdwenen, niks nieuws. Maar dan laadde hij altijd toch nog netjes tot de gevraagde 80%. Gister alleen ergens gestopt bij 60%. Omdat ik geen tijd had voor een alternatief ben ik toch gaan rijden. Auto daarna geparkeerd met 31% en 143km over (128km gereden).
Maar toen ik terugkwam bij de auto stond het percentage vd accu op 34% en 163km
Uiteindelijk met 5% thuisgekomen, wel over het algemeen iets langzamer moeten rijden dan normaal.
Niet aan de lader gehangen, niets. gewoon zo even gratis 3% erbij van stilstaan. Of moet ik mij hierover zorgen gaan maken
Maar toen ik terugkwam bij de auto stond het percentage vd accu op 34% en 163km
Niet aan de lader gehangen, niets. gewoon zo even gratis 3% erbij van stilstaan. Of moet ik mij hierover zorgen gaan maken
[ Voor 7% gewijzigd door Boeie op 25-09-2024 09:31 ]
Dat is meer een kenmerk van nieuwe auto's tegenwoordig. Mijn ouders kochten een nieuwe ICE (phev) en hebben ook allerlei electronica problemen gehad, auto is ook een keer weggesleept.Wilde schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:27:
[...]
Leek me goed hier nog op terug te komen. De auto is in Augustus op transport terug naar Nederland gebracht en vandaag belde de Skoda dealer dat de Enyaq weer gereed is. Wat blijkt: de dc-dc onboard lader is defect en is volledig vervangen. Duur geintje maar gelukkig garantiewerk.
De dealer vertelde dat het vaker voorkomt bij de dit platform en dat vind ik een enge gedachte.. een spijker in je band kan je verklaren, maar na 2 jaar foutloos gebruik ineens stranden met een defecte onboard lader.. dan kan je dus helemaal niks meer. Ik zal vast de uitzondering zijn, maar ik hoor toch te veel verhalen over defecten met EV’s. Voor mij had ik gelukkig de optie de Enyaq in te leveren (lease) en dit heb ik gedaan. Volgend jaar weer op dinosap op vakantie
Mijn grootste bezwaar van een BEV momenteel is de degradatie van de accu als je niet 20-80% laadt... Vind het risico prive te groot, daarnaast de hogere afschrijving momenteel (al kan dat in de toekomst veranderen, maar vooralsnog dalen de prijzen van nieuwe BEV's )
Grote voordeel van thuisladen/goedkoper rijden heb ik ook met de Phev.
Ik heb dat soort effecten ook geregeld. Niets om je ongerust over te maken. Heb het vaker dat ik na met de granny tot 80% laden de volgende dag er 81% op staat. Zoiets kan ook gebeuren na een kort ritje in de stad.Boeie schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:30:
Hier gister ook nog iets opmerkelijks. Ik maak gebruik van slim laden van mijn energieleverancier en merk af en toe wel dat de koppeling met de Skoda servers is verdwenen, niks nieuws. Maar dan laadde hij altijd toch nog netjes tot de gevraagde 80%. Gister alleen ergens gestopt bij 60%. Omdat ik geen tijd had voor een alternatief ben ik toch gaan rijden. Auto daarna geparkeerd met 31% en 143km over (128km gereden).
Maar toen ik terugkwam bij de auto stond het percentage vd accu op 34% en 163kmUiteindelijk met 5% thuisgekomen, wel over het algemeen iets langzamer moeten rijden dan normaal.
Opeens een % meer. En soms ook extra bereik.
Bij de EV Meetup van Skoda heeft Skoda aangegeven dat ze nog steeds aan het kijken zijn naar Preheating voor de pre 4.0 Enyaqs 
YouTube: Electrifying Skoda EV Gathering in Czechia - September 2024 Skoda EV...
YouTube: Electrifying Skoda EV Gathering in Czechia - September 2024 Skoda EV...
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Terugkoppeling is altijd wel fijn. Balen dat je dit is overkomen op vakantie. Maar, ik denk dat de kans op defecten bij dinosapslurpers niet heel anders is, om eerlijk te zijn. De tijd zal het leren..Wilde schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:27:
[...]
Leek me goed hier nog op terug te komen. De auto is in Augustus op transport terug naar Nederland gebracht en vandaag belde de Skoda dealer dat de Enyaq weer gereed is. Wat blijkt: de dc-dc onboard lader is defect en is volledig vervangen. Duur geintje maar gelukkig garantiewerk.
Ik weet overigens niet wat ik me moet voorstellen bij DC-DC lader, want bij mijn weten staat de lader bij DCFC juist naast de auto..
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
1% verschil heb ik wel vaker idd, maar 3% vond ik wel veel. Anyway, ben ermee heen en weer gekomen dus primaonetime schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:59:
[...]
Ik heb dat soort effecten ook geregeld. Niets om je ongerust over te maken. Heb het vaker dat ik na met de granny tot 80% laden de volgende dag er 81% op staat. Zoiets kan ook gebeuren na een kort ritje in de stad.
Opeens een % meer. En soms ook extra bereik.
Not on my watch/calculation: RangedNeedles in 'ANWB introduceert Auto-stopfunctie tegen nachtelijke blokkeertarieven'onetime schreef op woensdag 25 september 2024 @ 00:17:
Weet je zeker dat je terug wilt naar dinosap?
2k km, 1:15?, 133L? €1,80? ~€240? ~3x zo duur?
En dan nog ter plaatse... en weer terug.
Als je ver moet/wilt rijden, ben je niet goedkoper uit met elektrisch. Ook al scheelt het niet zo veel en staat de olie wel relatief goedkoop op het moment.
Ik ben nu een week terug van naar het zuiden van Frankrijk te rijden, en nu ik effectief gezien heb hoe hoog het verbruik is, was 19 kWh / 100 km zelfs nog te laag geschat wat de berekening nog wat minder rooskleuriger maakt. Als je het Centraal Massief door moet en van 0 meter hoogte (want camping aan zee) naar 1.100 meter moet (en weer omlaag en weer omhoog en...), dan hakt dat er wel in. Je recupereert nooit 100% je eerder opgedane energie. Op een moment heb ik zelfs een gemiddelde van 26,8 kWh / 100km gezien op het schermpje achter m'n stuur

Door te zeggen dat ver rijden op dinosap duurder is, ga je er vanuit dat jouw situatie de normale is, wat niet is. De overgrote meerderheid vindt geen gratis laadpalen onderweg. Waarom zouden aanbieders ook? Ik heb tot m'n eigen verbazing wel gratis kunnen granny chargen op de camping, maar onderweg vind je dit natuurlijk niet. En nee, ik ga er geen tientallen kilometers voor om rijden want dan duurt een rit die sowieso al veel te lang duurt, nóg langer. Dan kost het maar geld, een vakantie is nu eenmaal niet gratis.
:strip_exif()/f/image/nk91o25DYqaMqOjtqUZllBYE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/doWYpkKM18ha7p39TuzBh1Um.jpg?f=fotoalbum_large)
De status na bijna 130.000 kilometer. De eerste paar procenten gingen heel vlot, is nu heel stabiel aan het degraderen. Betreft een Enyaq 60 uit Maart 2022 (LG Chem cellen). Hoever de auto komt tot aan 70% SoH moet nog blijken.
Op zijn meest pessimistisch is dit pakket goed voor zo’n 330.000 kilometer. De berekende SOH zou nog verhoogd kunnen worden door hem 2x compleet leeg te rijden en dan langzaam tot 100% te laden, heb dat alleen amper gedaan afgelopen tijd, dus zou nog 1 a 2 procent hoger kunnen zijn.
300.000 is ongeveer een ton meer levensduur dan een moderne benzine motor. En geloof me, langer dan dat houden ze het ook echt niet uit, economisch gezien.
@RangedNeedles Graag even beter lezen. De prijzen die ik heb genoemd zijn wel met een Tesla abo. Wel ook met 100% vertrokken, maar Ik heb onderweg niet gratis geladen, dat is alleen hier ter plaatse. Kan ook elders in Spanje, maar met 11kW is alleen handig op plaatsen waar je toch bent.
Helaas is de snellader bij PetroMiralles die vorig jaar nog gratis was niet meer gratis. (prijs onbekend)
De andere gratis laders waar ik vorig jaar onderweg heb geladen ben ik nu voorbij gereden / ik heb er nu niet naar om gekeken.
Ik zal nog wel verder kijken maar ik ben zeker niet boven de 20kWh/100km gekomen, ondanks héél harde regen waardoor ik meer dan 50km/h onverantwoord vond. Kwam even later dan ook langs 3 flink beschadigde auto's.
Ook heb ik tijdens "de afdaling" bij +/- 25graden een nieuw record gezien van boven de 650km/100% (680?)
Ik zal nog wel een overzicht maken iets later. Niet nu.
Helaas is de snellader bij PetroMiralles die vorig jaar nog gratis was niet meer gratis. (prijs onbekend)
De andere gratis laders waar ik vorig jaar onderweg heb geladen ben ik nu voorbij gereden / ik heb er nu niet naar om gekeken.
Ik zal nog wel verder kijken maar ik ben zeker niet boven de 20kWh/100km gekomen, ondanks héél harde regen waardoor ik meer dan 50km/h onverantwoord vond. Kwam even later dan ook langs 3 flink beschadigde auto's.
Ook heb ik tijdens "de afdaling" bij +/- 25graden een nieuw record gezien van boven de 650km/100% (680?)
Ik zal nog wel een overzicht maken iets later. Niet nu.
[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 25-09-2024 23:40 ]
Dus je gaat mij vertellen dat een moderne benzine 2 ton meegaat?Autohillenga schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:03:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De status na bijna 130.000 kilometer. De eerste paar procenten gingen heel vlot, is nu heel stabiel aan het degraderen. Betreft een Enyaq 60 uit Maart 2022 (LG Chem cellen). Hoever de auto komt tot aan 70% SoH moet nog blijken.
Op zijn meest pessimistisch is dit pakket goed voor zo’n 330.000 kilometer. De berekende SOH zou nog verhoogd kunnen worden door hem 2x compleet leeg te rijden en dan langzaam tot 100% te laden, heb dat alleen amper gedaan afgelopen tijd, dus zou nog 1 a 2 procent hoger kunnen zijn.
300.000 is ongeveer een ton meer levensduur dan een moderne benzine motor. En geloof me, langer dan dat houden ze het ook echt niet uit, economisch gezien.
Dat vind ik erg karig.
De laatste leasebak van mijn vrouw was een shittygo met 150.000 erop en dat knorde nog net zo lekker als toen ze hem kreeg.
26.8/100 km? Hoe dan? Heb vorig jaar richting het Gardameer over de hele vakantie 19 kWh/100km gedaan. En dat was met snelheden van tussen de 120 - 140 km/h en af en toe stukken 160. Voor een tientje een abonnement bij Tesla en je laadt met prijzen tussen de 20 en 45 cent.RangedNeedles schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:10:
[...]
Not on my watch/calculation: RangedNeedles in 'ANWB introduceert Auto-stopfunctie tegen nachtelijke blokkeertarieven'
Als je ver moet/wilt rijden, ben je niet goedkoper uit met elektrisch. Ook al scheelt het niet zo veel en staat de olie wel relatief goedkoop op het moment.
Ik ben nu een week terug van naar het zuiden van Frankrijk te rijden, en nu ik effectief gezien heb hoe hoog het verbruik is, was 19 kWh / 100 km zelfs nog te laag geschat wat de berekening nog wat minder rooskleuriger maakt. Als je het Centraal Massief door moet en van 0 meter hoogte (want camping aan zee) naar 1.100 meter moet (en weer omlaag en weer omhoog en...), dan hakt dat er wel in. Je recupereert nooit 100% je eerder opgedane energie. Op een moment heb ik zelfs een gemiddelde van 26,8 kWh / 100km gezien op het schermpje achter m'n stuur
Door te zeggen dat ver rijden op dinosap duurder is, ga je er vanuit dat jouw situatie de normale is, wat niet is. De overgrote meerderheid vindt geen gratis laadpalen onderweg. Waarom zouden aanbieders ook? Ik heb tot m'n eigen verbazing wel gratis kunnen granny chargen op de camping, maar onderweg vind je dit natuurlijk niet. En nee, ik ga er geen tientallen kilometers voor om rijden want dan duurt een rit die sowieso al veel te lang duurt, nóg langer. Dan kost het maar geld, een vakantie is nu eenmaal niet gratis.
3000 kilometer was het totaal, ik was 180 euro kwijt. De jaren ervoor met benzine was ik altijd wel rond de 400 kwijt, diesel deed 260 euro.
Kijk maar eens naar vervangingsintervallen van een een distributieriem, Volkswagen geeft voor de 1.0 TSI zelfs geen termijn aan, alleen bij 210.000 km visueel inspecteren. De fabrikant ontwerpt letterlijk dat de motor ongeveer 2 ton meegaat.elektriekert schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:49:
[...]
Dus je gaat mij vertellen dat een moderne benzine 2 ton meegaat?
Dat vind ik erg karig.
De laatste leasebak van mijn vrouw was een shittygo met 150.000 erop en dat knorde nog net zo lekker als toen ze hem kreeg.
Diesels (en vooral bedrijfswagens) gaan ook niet langer mee dan 2-3 ton. Vol met emissiesystemen en bij metaalslijpsel in je injectiesysteem kun je het gehele systeem vervangen, kosten? 10.000+ euro. Bijzondere interessante techniek? Zeker weten! Maar steeds complexer en steeds duurder.
Oude diesels daarentegen? 5 ton? Eitje.
YouTube: Skoda invited me to the Board Committee Customer. This is what I pre...
Matthias Speicher van Electrified Speicher uit uitgenodigd op Skoda HQ om een presentatie te geven. Hij mocht de presentatie niet filmen, maar hij heeft hem nog eens over gedaan. Vond het wel een interessante presenatie die hij daar gegeven heeft.
Matthias Speicher van Electrified Speicher uit uitgenodigd op Skoda HQ om een presentatie te geven. Hij mocht de presentatie niet filmen, maar hij heeft hem nog eens over gedaan. Vond het wel een interessante presenatie die hij daar gegeven heeft.
Dus bij 210 gewoon door knallen totdat ie het begeeft.Autohillenga schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:33:
[...]
Kijk maar eens naar vervangingsintervallen van een een distributieriem, Volkswagen geeft voor de 1.0 TSI zelfs geen termijn aan, alleen bij 210.000 km visueel inspecteren. De fabrikant ontwerpt letterlijk dat de motor ongeveer 2 ton meegaat.
Diesels (en vooral bedrijfswagens) gaan ook niet langer mee dan 2-3 ton. Vol met emissiesystemen en bij metaalslijpsel in je injectiesysteem kun je het gehele systeem vervangen, kosten? 10.000+ euro. Bijzondere interessante techniek? Zeker weten! Maar steeds complexer en steeds duurder.
Oude diesels daarentegen? 5 ton? Eitje.
Op mijn 19 jarige Franse auto zit al 10 jaar een Distributieriem op met 140.000 erop.
Dat ding had natuurlijk allang vervangen moeten worden, maar met 275k+ op de teller en het vooruit op een EV laat ik het erbij.
Dat ding is allang afgeschreven.
Maar ik verwacht van de nieuwe motoren dan ook dat ze toch wel langer meegaan dan waarop hij ontworpen is.
Dat klinkt voor mij ongeloofwaardiger dan 26/100. Met 140 vlak haalt onze wagen dat nooit. En zeker met berg op en af (per saldo kost je dat meer energie). Of sta je dan achterop een aanhanger met alleen de airco aanAutohillenga schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:26:
[...]
26.8/100 km? Hoe dan? Heb vorig jaar richting het Gardameer over de hele vakantie 19 kWh/100km gedaan. En dat was met snelheden van tussen de 120 - 140 km/h en af en toe stukken 160. Voor een tientje een abonnement bij Tesla en je laadt met prijzen tussen de 20 en 45 cent.
3000 kilometer was het totaal, ik was 180 euro kwijt. De jaren ervoor met benzine was ik altijd wel rond de 400 kwijt, diesel deed 260 euro.
Ik heb zelf met drie + bagage een rit naar Duitsland en Oostenrijk achter de rug met 110-130 en haalde gemiddeld iets van 21. Moet ik wel zeggen dat ik de Enyaq onzuinig vindt als de zon erop staat voordat je vertrekt. De airco (met warmtepomp als dat iets zou uitmaken) is behoorlijk onzuinig.
Hoe dan, vraag je je af? Door toch meerdere uren continu omhoog en omlaag te moeten rijden en meer dan een kilometer te moeten stijgen. Nja, eigenlijk meer, want het is niet als je op de top zit dat je daarna nooit nog eens stijgt.Autohillenga schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:26:
[...]
26.8/100 km? Hoe dan? Heb vorig jaar richting het Gardameer over de hele vakantie 19 kWh/100km gedaan. En dat was met snelheden van tussen de 120 - 140 km/h en af en toe stukken 160. Voor een tientje een abonnement bij Tesla en je laadt met prijzen tussen de 20 en 45 cent.
Eens we door het Centraal Massief waren, is die 26,8 kWh / 100 km natuurlijk gezakt naar... goh, 21 kWh / 100 km, zoiets? En met Parijs, waar je maar 70-90 mag, en het vlakke land erna, was het zelfs 20,5. Ondanks je 130 mag in FR, heb ik 't maar gehouden op 123-125 en in het Centraal Massief word je gelimiteerd tot 70-110 km/u op de steilste stukken, dus daar ligt het alleszins niet aan.
En aan abo's doe ik niet mee, zoals ik al in m'n reactie op de FP zei, maar inderdaad. Het is wel interessant als je dan altijd bij een bepaalde provider kan laden. Ik wou alleen nu, voor de eerste keer dat we zo'n reis doen met een e-auto, de flexibiliteit om te laden waar ik wou (of eerder, wanneer de auto wou).
That all begin said, ik lees hier al een tijdje mee en... serieus, volgens mij scheelt er gewoon iets aan mijn battery pack of zo

Ik heb 'n (Belgische) RS (speelt in m'n nadeel want AWD) Coupé (speelt in m'n voordeel want betere Cw-waarde) die van voor het "redesign" is (speelt in m'n nadeel want de nieuwe Enyaqs hebben zuinigere motoren) en daarmee haal ik toch niet zo'n good news show als jullie. Winter is coming en dan kijk ik weer naar max 350-370 kilometer fzo met m'n 80 kWh-batterijpakket en 'n verbruik van 23,5 op de autosnelweg (vmax). Ik zal me er maar gewoon bij neerleggen. Het is niet dat ik het bereik storend vind dus mij zie je sowieso niet terug naar een ICE grijpen. Maar in vergelijking met jullie... damn. We hebben immers wel dezelfde auto.
@onetime Oke, my bad, dan heb ik idd het een en ander fout gelezen. Ik heb wel al gemerkt dat als er ook maar ergens een drupje regen valt in een straal van 20 kilometer rond de Enyaq, m'n verbruik ook +1,5 kWh / 100 km gaat. Ook met mist bijvoorbeeld schiet het verbruik omhoog en dan doe ik niet gek.
@Currry Ah kijk, verbruikscijfers waar ik me eindelijk ook eens in vind. Snelheid doet gigantisch veel gewoon, merk ik. Was het nu hier op Tweakers (FP?) dat ik onlangs nog aan het lezen was over de luchtweerstand die kwadratisch stijgt met de snelheid (en dat e-auto's daar geen fan van zijn en dus eerder shinen op lagere snelheid itt ICE's) en dat diesels net wat interessanter zijn op hogere snelheid vanwege de hogere load en dus hogere efficiëntie? Anyway...
Nee, deze werkt hier gewoon. Ik had wel onlangs dat hij terugging naar demo en dat het niet lukte om in te loggen. Volgens mij was dat dinsdagavond. De ochtend daarna werkte het inloggen weer en sindsdien geen issues.denbis6 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:54:
Meerdere mensen last van dat de wagenstatus niet werkt sinds gisteren?
auto is 1 jaar oud en abbonement is geldig.
het slim laden werkt hierdoor ook niet.
[Afbeelding]
Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"
Ja, ik! Precies hetzelfde probleem. Auto net half jaar oud en abonnement nog ruim 2 jaar geldig.denbis6 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:54:
Meerdere mensen last van dat de wagenstatus niet werkt sinds gisteren?
auto is 1 jaar oud en abbonement is geldig.
het slim laden werkt hierdoor ook niet.
[Afbeelding]
Al gebeld gisteren en toen kreeg ik de tip om de app te verwijderen van mijn telefoon en weer opnieuw te installeren. Hielp exact niks.
Nu maar contact met de dealer zoeken vrees ik, maar hoop nog een klein beetje dat het vanzelf overgaat
Heb dit probleem ook sinds gisteren of eergisteren met een Enyaq 85 van iets meer dan een half jaar oud
Om je een hart onder de riem te steken... ik haal die waardes die de meeste hier schijnbaar halen ook niet. En ze zijn volledig overeenkomstig jouw waarden. Ik rij een Enyaq 80 van het eerste uur. Komend weekend mag ie weer eens een kleine 350km afleggen. Ben benieuwd of ik het red op 1 lading van 100%.RangedNeedles schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:31:
[...]
Hoe dan, vraag je je af? Door toch meerdere uren continu omhoog en omlaag te moeten rijden en meer dan een kilometer te moeten stijgen. Nja, eigenlijk meer, want het is niet als je op de top zit dat je daarna nooit nog eens stijgt.
Eens we door het Centraal Massief waren, is die 26,8 kWh / 100 km natuurlijk gezakt naar... goh, 21 kWh / 100 km, zoiets? En met Parijs, waar je maar 70-90 mag, en het vlakke land erna, was het zelfs 20,5. Ondanks je 130 mag in FR, heb ik 't maar gehouden op 123-125 en in het Centraal Massief word je gelimiteerd tot 70-110 km/u op de steilste stukken, dus daar ligt het alleszins niet aan.
En aan abo's doe ik niet mee, zoals ik al in m'n reactie op de FP zei, maar inderdaad. Het is wel interessant als je dan altijd bij een bepaalde provider kan laden. Ik wou alleen nu, voor de eerste keer dat we zo'n reis doen met een e-auto, de flexibiliteit om te laden waar ik wou (of eerder, wanneer de auto wou).
That all begin said, ik lees hier al een tijdje mee en... serieus, volgens mij scheelt er gewoon iets aan mijn battery pack of zoIk was al langer aan het twijfelen over m'n auto maar jullie halen allemaal blijkbaar 5-600 kilometer bereik, met een 60 dan nog, knallen urenlang rustig 160 km/u, bolderen over de Alpen of Pyreneeën, en als het kan ook ff in de winter, trekken zware caravans, en... dat blijkt gewoon allemaal te kunnen tegen 16 kWh / 100 km
En dan vinden jullie nog gratis laadpalen ook
Ik heb 'n (Belgische) RS (speelt in m'n nadeel want AWD) Coupé (speelt in m'n voordeel want betere Cw-waarde) die van voor het "redesign" is (speelt in m'n nadeel want de nieuwe Enyaqs hebben zuinigere motoren) en daarmee haal ik toch niet zo'n good news show als jullie. Winter is coming en dan kijk ik weer naar max 350-370 kilometer fzo met m'n 80 kWh-batterijpakket en 'n verbruik van 23,5 op de autosnelweg (vmax). Ik zal me er maar gewoon bij neerleggen. Het is niet dat ik het bereik storend vind dus mij zie je sowieso niet terug naar een ICE grijpen. Maar in vergelijking met jullie... damn. We hebben immers wel dezelfde auto.
@onetime Oke, my bad, dan heb ik idd het een en ander fout gelezen. Ik heb wel al gemerkt dat als er ook maar ergens een drupje regen valt in een straal van 20 kilometer rond de Enyaq, m'n verbruik ook +1,5 kWh / 100 km gaat. Ook met mist bijvoorbeeld schiet het verbruik omhoog en dan doe ik niet gek.
@Currry Ah kijk, verbruikscijfers waar ik me eindelijk ook eens in vind. Snelheid doet gigantisch veel gewoon, merk ik. Was het nu hier op Tweakers (FP?) dat ik onlangs nog aan het lezen was over de luchtweerstand die kwadratisch stijgt met de snelheid (en dat e-auto's daar geen fan van zijn en dus eerder shinen op lagere snelheid itt ICE's) en dat diesels net wat interessanter zijn op hogere snelheid vanwege de hogere load en dus hogere efficiëntie? Anyway...
De Enyaq app is ontegenzeglijk beter dan 3,5 jaar geleden toen ik mijn exemplaar in ontvangst nam. Maar ik heb geleerd op de IT dienstverlening van Skoda totaal niet te rekenen. Het valt mee als iets werkt, dat is je beste benadering. Aan de dealers heb je op dit vlak ook niks. Voor de rest gewoon alles negeren je niet druk maken, scheelt je een hoop ergernis. Mijn conclusie: de Enyaq is een heerlijke auto, betrouwbaar, ruim en comfortabel en de IT sucks. So what?b1980r schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:49:
Heb dit probleem ook sinds gisteren of eergisteren met een Enyaq 85 van iets meer dan een half jaar oud
[ Voor 17% gewijzigd door jdbiggelaa op 26-09-2024 16:41 ]
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.