skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ook ik haal wel eens waardes van 25-30 kWh/100 km. Vaak in de winter met veel tegenwind en gemiddeld 150 rijden.Oase schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:34:
[...]
Om je een hart onder de riem te steken... ik haal die waardes die de meeste hier schijnbaar halen ook niet. En ze zijn volledig overeenkomstig jouw waarden. Ik rij een Enyaq 80 van het eerste uur. Komend weekend mag ie weer eens een kleine 350km afleggen. Ben benieuwd of ik het red op 1 lading van 100%.
De 19 haalde ik vorig jaar, over de Gotthard pas heen, gemeten over het hele heen- en terugreis. In de winter zou het eerder 22-23 kWh zijn. Laatst gaf de GOM 350 km aan, met 10% degradatie. Maar kan ook zomaar 220 km zijn in de winter. Het is van zo ongelofelijk veel afhankelijk wat je verbruik is.
Op andere forums lees ik eventueel poetsen met een mat interieur spray, maar het kan toch niet zo zijn dat een gloednieuwe auto hier last van heeft?!
Overigens met een gepolariseerde zonnebril een stuk minder, maar dan is de HUD praktisch waardeloos.
Verder vraag ik mij af of ik mijn SoC kan zien in Google maps... Helpt iig om de route planning vanuit Google maps goed te kunnen doen.
Ik kom uit een polestar 2 waarbij ik altijd maximale recuperatie aan had staan, waardoor ik in principe nooit meer op mijn rem hoefte te drukken.
Lees net dat er een "B" (brake) modus op zou moeten zitten die ongeveer hetzelfde doet. Wat is jullie ervaring hiermee?
ABRP (a better route planner) heeft dit. Sowieso 10 keer beter dan de ingebouwde laadplanning.Felke schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:36:
Verder vraag ik mij af of ik mijn SoC kan zien in Google maps... Helpt iig om de route planning vanuit Google maps goed te kunnen doen.
Dit is inderdaad wat B doet. Bij D kan je met de stuur peddles recupereren. Gebruik zelf altijd B.Ik kom uit een polestar 2 waarbij ik altijd maximale recuperatie aan had staan, waardoor ik in principe nooit meer op mijn rem hoefte te drukken.
Lees net dat er een "B" (brake) modus op zou moeten zitten die ongeveer hetzelfde doet. Wat is jullie ervaring hiermee?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ook in B kun je uitrollen, alleen moet je dan niet je voeten van de pedalen houden. Persoonlijk kies ik altijd voor B omdat je kunt rollen door het gaspedaal rustig terug te laten zakken. Aan de blauwe lijn kun je ook zien dat de auto, ook bij remmen, altijd eerst regenereert bij vertragen en pas als het nodig is de remmen inzet.onetime schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:17:
@Felke Ik gebruik nooit B maar altijd D, anders kan ik niet uitrollen, ed, Ik haal momenteel >600km...
Met B kun je dus alles met een voet, geen pedalen aan het stuur nodig.
Ik dacht dat de Polestar gebruik maakte van Android Automotive. Die is veel meer geintegreerd met je auto, want voor zover ik begreep is Android Automotive (een deel) van het OS van de auto. Die kan dan wel je SoC uitlezen.Felke schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:36:
Sinds deze week trotse eigenaar van een Enyaq 85 sportline! Ik heb alleen ontzettend last van reflectie van mijn dashboard in mijn voorruit.
Op andere forums lees ik eventueel poetsen met een mat interieur spray, maar het kan toch niet zo zijn dat een gloednieuwe auto hier last van heeft?!
Overigens met een gepolariseerde zonnebril een stuk minder, maar dan is de HUD praktisch waardeloos.
Ik kom uit een polestar 2 waarbij ik altijd maximale recuperatie aan had staan, waardoor ik in principe nooit meer op mijn rem hoefte te drukken.
Bij Android Auto / Apple Carplay is het simpel een applicatie die op je telefoon draait en weergegeven wordt op je scherm. Behalve ABRP (dongle of via een API service) hebben mobiele applicaties geen idee wat je SoC is.
Ik rijd alleen in B modus. Bevalt mij heel goed, geeft volledige controle over de auto met één voet. Alleen bij volledige stop nog rem nodig voor de laatste meters.Felke schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:36:
Ja dat viel mij ook al op. Gekke keuze om de auto niet volledig tot stilstand te laten komen als hij in "B" staat. Dan is het alsnog geen one pedal drive.jdbiggelaa schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:19:
[...]
Ik rijd alleen in B modus. Bevalt mij heel goed, geeft volledige controle over de auto met één voet. Alleen bij volledige stop nog rem nodig voor de laatste meters.
Niemand hier verder last van?Felke schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:36:
Sinds deze week trotse eigenaar van een Enyaq 85 sportline! Ik heb alleen ontzettend last van reflectie van mijn dashboard in mijn voorruit.
Iemand ervaring met een OBD dongle icm ABRP? Lees dat het alarm kan afgaan?Senaxx schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:16:
[...]
Ik dacht dat de Polestar gebruik maakte van Android Automotive. Die is veel meer geintegreerd met je auto, want voor zover ik begreep is Android Automotive (een deel) van het OS van de auto. Die kan dan wel je SoC uitlezen.
Bij Android Auto / Apple Carplay is het simpel een applicatie die op je telefoon draait en weergegeven wordt op je scherm. Behalve ABRP (dongle of via een API service) hebben mobiele applicaties geen idee wat je SoC is.
Er is ook een (premium) optie via Enode, maar daar lees ik weer dat het slecht werkt..
OBD klinkt simpel, dongle erin en klaar?
[ Voor 14% gewijzigd door Felke op 27-09-2024 17:30 ]
Met OBD dongle kan inderdaad het alarm afgaan als je die verbonden laat met je mobiel, terwijl je de auto op slot doet. Ik geloof dat het ook een veiligheidsrisico is om dat ding erin te laten zitten bij het verlaten van de auto, dus sowieso beter om eruit te halen.Felke schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:11:
[...]
Iemand ervaring met een OBD dongle icm ABRP? Lees dat het alarm kan afgaan?
Er is ook een (premium) optie via Enode, maar daar lees ik weer dat het slecht werkt..
OBD klinkt simpel, dongle erin en klaar?
In mijn ervaring werkt ABRP ook bij verbinden met Skoda account. Ook dan krijg je de accustatus. Alleen met meer vertraging, dus ik weet niet of het altijd voldoende is tijdens het rijden.
[ Voor 13% gewijzigd door diederik77 op 27-09-2024 17:37 ]
Ik heb deze klacht hier wel eens eerder gelezen. Heb er zelf weinig last van. Ik denk dat het een gevalletje 'als je het eenmaal ziet ga je er op letten' is.
In het begin heb ik mij eraan gestoord, maar je went eraan. Nu zie ik het niet meer.
Met HUD zie ik alleen heel soms de omkasting van de HUD. Maar met of zonder polariserende bril is er weinig verschil in reflectie van het dashboard voor mij.
OBD met ABRP kan gewoon, je moet hem gewoon uit zetten als je uitstapt
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Aanvulling; Een alternatief voor ABRP / dongle is PUMP (iOS), die kun je koppelen aan je Skoda account en die weet zodoende ook je SoC.Senaxx schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:16:
[...]
https://www.pumpapp.co/nl/
Of met home assistant je soc naar abrp sturen (middels rest api; stuur maar pm bij interesse), of tronity.io gebruiken.Martinique schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:47:
[...]
Aanvulling; Een alternatief voor ABRP / dongle is PUMP (iOS), die kun je koppelen aan je Skoda account en die weet zodoende ook je SoC.
https://www.pumpapp.co/nl/
Er is wat vertraging, maar met 130 op de snelweg scheelde dit bij mij hooguit 2%-punt tussen de update intervallen - was voor mij voldoende accuraat.
In november nog netjes de cel in het accupakket laten vervangen en laadklep laten maken. Dan kan hij naar zijn tweede leven. Dank voor de tips op het forum hier. Heb vanaf pagina 1 meegelezen en meegedacht. Super waardevol en interessant.
Fijn weekend!
Kan toch niet meer? In de oude app kan je niet meer een auto registreren en de HA addon kan alleen werken met die inloggegevens.rft80 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:48:
[...]
Of met home assistant je soc naar abrp sturen (middels rest api; stuur maar pm bij interesse), of tronity.io gebruiken.
Er is wat vertraging, maar met 130 op de snelweg scheelde dit bij mij hooguit 2%-punt tussen de update intervallen - was voor mij voldoende accuraat.
Het is wachten op de update van de addon.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Dat wist ik niet, matig - is van de zotte dat Skoda geen toegang geeft tot onze eigen data.Kodess schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:39:
[...]
Kan toch niet meer? In de oude app kan je niet meer een auto registreren en de HA addon kan alleen werken met die inloggegevens.
Het is wachten op de update van de addon.
Mijn Enyaq Sportline 60 (me3.7, 2.5 jaar oud) is begin deze maand total loss gereden (vrachtwagen in de achterbak). Krijg volgende week mijn nieuwe Sportline 85 - wist niet dat de integratie niet meer werkt. Hopelijk dan wel via tronity.io - deze voedt direct in ABRP en heeft ook een home assistant integratie.
Gebruik al ruim 2 jaar de SoC data om mijn eigen laadprotocol aan te sturen.. fingers crossed
Veel rijplezier gewenst. Was kost je nieuwe wagen en hoeveel scheelt je dat in de maand vergeleken met de Enyaq?DirkBouwman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:52:
De figuurlijke kogel is door de kerk! De opvolger van mijn Enyaq is bekend. Het wordt de Audi Q6 Etron. De combinatie van het hoge trekgewicht (2000 kg) en het 800 volt systeem (laden tot 270KW en tot 80% boven de 100KW) hebben de doorslag gegeven. Gewacht op de versie met de kleinere accu, gelijk aan die van de 80 die ik nu heb. Sneller laden is in mijn ogen meer waard dan hogere range (kijkend naar de kosten). Ben tevreden over de range die ik nu heb.
In november nog netjes de cel in het accupakket laten vervangen en laadklep laten maken. Dan kan hij naar zijn tweede leven. Dank voor de tips op het forum hier. Heb vanaf pagina 1 meegelezen en meegedacht. Super waardevol en interessant.
Fijn weekend!
Werkt bij mij goed, bij jou niet dan?rft80 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:59:
Heeft evcc zijn Skoda api toegang wel geupdate?
@DirkBouwman Fraaie opvolger hoor! Wel iets andere prijscategorie. Veel plezier ermee, maar dat zal vast lukken. Die techniek is top.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Die schijnt er nu te zijn, een volledig nieuwe versie vind je hier: https://github.com/skodaconnect/homeassistant-myskodaKodess schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:39:
[...]
Het is wachten op de update van de {Hone Assistant} addon.
Deze schijnt ook met de nieuwe api en inlog te werken. Heb het zelf nog niet geprobeerd want oude versie werkt bij mij nog prima. Wel wat stabiliteitsissues lees ik, maar met de allerlaatste versie 1.4.1 behoort dat wellicht ook tot het verleden,
[ Voor 6% gewijzigd door Viewlite op 28-09-2024 11:24 ]
ik kwam er hier een aantal tegen: https://www.iternio.com/abrp-obd
Als ik het zo hier en daar lees heeft Skoda af en toe zelf niet eens toegang tot hun eigen data.rft80 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:55:
[...]
Dat wist ik niet, matig - is van de zotte dat Skoda geen toegang geeft tot onze eigen data.
73k is de cataloguswaarde. Bijtelling ging helaas sowieso omhoog omdat ik nu nog 12% geniet over de eerste 35k cataloguswaarde.Homer-Simpson schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:59:
[...]
Veel rijplezier gewenst. Was kost je nieuwe wagen en hoeveel scheelt je dat in de maand vergeleken met de Enyaq?
Het enige wat ik echt irritant vindt is de heel korte gordelklikker aan achterbank gordels . Waarom maken ze die nou niet dat de gordelklikker iets uit de bank gehaald kan worden! Met drie kinderzitjes op de achterbank is het echt onmogelijk om ze goed in te klikken. Dat komt ook doordat de achterbank niet in delen te verstellen is maar 1 geheel. Daar hebben we met drie jonge kids ons lelijk in vergist.
eh helaas krijg ik veel foutmeldingen. De nieuwe API die ze gebruiken is niet van de app blijkbaar, want alles returned 'LICENSE EXPIRED'.Viewlite schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:22:
[...]
Die schijnt er nu te zijn, een volledig nieuwe versie vind je hier: https://github.com/skodaconnect/homeassistant-myskoda
Deze schijnt ook met de nieuwe api en inlog te werken. Heb het zelf nog niet geprobeerd want oude versie werkt bij mij nog prima. Wel wat stabiliteitsissues lees ik, maar met de allerlaatste versie 1.4.1 behoort dat wellicht ook tot het verleden,
Ik heb 1 jaar gratis die basis API toegang. in de app kan ik zien waar ik geparkeerd heb en gewoon opwarmen en laden etc. Maar deze API geeft aan van niet...
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
In de Skoda app staat bij mij al enkele dagen Activering noodzakelijk bij de wagenstatus. Denk dat Skoda zelf een probleem heeft waar de eigen app en de api hinder van hebben.Kodess schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:17:
[...]
eh helaas krijg ik veel foutmeldingen. De nieuwe API die ze gebruiken is niet van de app blijkbaar, want alles returned 'LICENSE EXPIRED'.
Ik heb 1 jaar gratis die basis API toegang. in de app kan ik zien waar ik geparkeerd heb en gewoon opwarmen en laden etc. Maar deze API geeft aan van niet...
Ik lees dit bericht en zoek hetzelfde. Gewoon een kleine verlengen zodat de klikker net een cm of tien hoger zit. Heb je daar iets opgebonden ? Skoda biedt dat volgens mij niet aan of wel?Kodess schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:53:
[...]
De e-5008 heeft ook 2 ruime stoelen nu en bijna geen midden meer over helaas.
Klopt wij hebben een niet draaibaar plateau, maar dat is denk ik door hoe we een maxicosi gebruiken. Namelijk de baby zit daarin en die zetten we in de auto. Draaien is daardoor overbodig omdat de maxicosi erin zetten ook zonder draaien makkelijk is.
Ik moet zeggen dat de maxicosi vastklikken met riem en weer los halen wel met moeite ging. Het ging, maar de maxicosi had ik wel gekanteld op 40 graden om de riem te bevestigen, weet niet hoe leuk de baby dat vindt haha.
Over de gordelverlenger:
De kinderstoel verandert ook al de geometrie door de 2 riemen samen te drukken bij de heup van het kind voordat het verder gaat naar de sluiting. Hierdoor is de geometrie dus alsof een normaal persoon op de stoel zit.
De geometrie verandert niet als je een kinderzitje gebruikt (en de verlenger niet te lang is). Als de gordelverlenger de sluiting op hoogte van de kinderstoel brengt is de geometrie hetzelfde als dat een normaal persoon in de stoel zit.
[Afbeelding]
Ik zie ook gordelverlengers van 60cm, dat is natuurlijk niet veilig. Ik bedoel een verlenging van 5cm zodat de sluiting te bereiken is.
Kind in het midden mag ook zonder verhoger officieel, maar goed dat lijkt me afschuwelijk , zit je helemaal ingebouwd.
Ik vind het wel een leuke gimmick. Vanavond zag mijn dochter van 3 ze voor het eerst bewust. Ze durfde er niet op te gaan staan en liep er keurig langsheen.Waypoint schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:10:
Eerste paar ritjes gehad , heel blij met de auto. De projectie van het Skoda logo had van mij niet gehoeven, het is geen dikke sportwagen haha.
Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.
Software, alle concurrentenTristan schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:30:
Wat zijn de grootste tekortkomingen van de Enyaq eigenlijk? Wat doet de concurrentie echt aantoonbaar beter en wie is dat dan?
[ Voor 3% gewijzigd door rammes op 28-09-2024 23:03 ]
Ik zou het doen!
Nee was een bug in de home assistant addon. Is al gefixt voor mij.Scorpio_King schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:24:
[...]
In de Skoda app staat bij mij al enkele dagen Activering noodzakelijk bij de wagenstatus. Denk dat Skoda zelf een probleem heeft waar de eigen app en de api hinder van hebben.
In de normale Skoda app kan ik gewoon alles doen wat ik altijd al kon, heb geen last van de bug die andren hier hebben, waaronder jij.
Eh Ja ik had er 1 gekocht die precies lang genoeg was. Alleen klikt de verlenger wel goed op de gordel. Maar de skoda gordel die in de verlenger moet past niet. Heb nog niet verder gezocht, omdat het geen prio heeft. Onze oudste heeft de riem gewoon altijd vastgeklikt, en maakt de riem gewoon ruimer om eruit en in te klimmen.Waypoint schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:34:
[...]
Ik lees dit bericht en zoek hetzelfde. Gewoon een kleine verlengen zodat de klikker net een cm of tien hoger zit. Heb je daar iets opgebonden ? Skoda biedt dat volgens mij niet aan of wel?
Mijn voorkeur zou wel nog steeds een verlenger zijn, is alleen lastig zoeken want deze had juist de afmetingen die ik op heb gemeten.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik heb een 85 met 4.1 software. Vanuit mijn ervaring werkt niet alles even intuïtief (maar ik heb nog nooit een auto gehad waar dat wel zo was), maar het werkt wel goed en snel.
De echt slechte software ervaringen zitten met name bij auto's met firmware versie < 4.0
Dat zijn wel de meeste die nu rondrijden, maar de software (en bijbehorende hardware) die bij nieuwe auto's geleverd wordt is dus wel een stuk sneller/stabieler
Hier ook. In de myskoda app staat bij alle Care-connect functies ‘activering noodzakelijk’ of ‘betaling noodzakelijk’. Maar heb de functie al 3 weken geleden verlengd en geactiveerd tot sept 2025, en zo staat het ook in de app (!), de auto zelf en op mijn account. Opnieuw activeren kan niet. App opnieuw op de telefoon gezet, bug blijft. Lijkt erop dat de oude verloopdatum van de eerdere periode er niet uit is en de nieuwe activatie niet in de beveiliging van het functie gebruik overgenomen is. Helpdesk Skoda NL zegt ‘er is geen storing bekend’ en verwijst me naar de dealer (maar die gaan geen software debuggen lijkt mij). Iemand al een oplossing hiervoor?Scorpio_King schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:24:
[...]
In de Skoda app staat bij mij al enkele dagen Activering noodzakelijk bij de wagenstatus. Denk dat Skoda zelf een probleem heeft waar de eigen app en de api hinder van hebben.
Ik heb een 3.7 en herken dit wel, al durf ik echt niet te stellen dat alle concurrentie het beter doet. Bij iedere auto is er wel iets. En bovendien is het ook nog eens allemaal heel persoonlijk. Een collega van mij vindt zijn Enyaq-stoelen niet comfortabel op lange ritten, terwijl ik ze juist fantastisch vind (beiden sportline).helloitsme schreef op zondag 29 september 2024 @ 05:31:
[...]
Ik heb een 85 met 4.1 software. Vanuit mijn ervaring werkt niet alles even intuïtief (maar ik heb nog nooit een auto gehad waar dat wel zo was), maar het werkt wel goed en snel.
De echt slechte software ervaringen zitten met name bij auto's met firmware versie < 4.0
Dat zijn wel de meeste die nu rondrijden, maar de software (en bijbehorende hardware) die bij nieuwe auto's geleverd wordt is dus wel een stuk sneller/stabieler
Telefoons die niet koppelen zwarte schermen, noem maar op.
Dus ja Enyaq en VAG is niet top qua software maar de rest is ook niet heilig.
[ Voor 16% gewijzigd door Rubman op 29-09-2024 08:49 ]
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Ik weet niet wat jij onder uitrollen verstaat, maar ik bedoel daar mee dat de auto in zijn vrij staat, maar <N> doe ik niet zo vaak omdat dat toch ook niet echt helemaal in zijn vrij is, ik merk dat de auto toch nog iets blijft afremmen. Om dat te voorkomen heb ik het energiepedaal dus een fractie ingedrukt, tot 2 á 3kW verbruik. Dat dekt het verbruik van de electronica.Currry schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:58:
[...] Ook in B kun je uitrollen, alleen moet je dan niet je voeten van de pedalen houden. Persoonlijk kies ik altijd voor B omdat je kunt rollen door het gaspedaal rustig terug te laten zakken. Aan de blauwe lijn kun je ook zien dat de auto, ook bij remmen, altijd eerst regenereert bij vertragen en pas als het nodig is de remmen inzet.
Met B kun je dus alles met een voet, geen pedalen aan het stuur nodig.
(heel erg storend dat als je opeens naar beneden rijdt hij extra gaat afremmen, gvd !@$$%$%%$ ik ken de natuurwetten wel ongeveer, en daar hou ik dus ook rekening mee, als ik iets anders wil regel ik dat zelf wel.)
Ik heb dus meestal het verbruiksscherm voor, omdat ik op 2 á 3kW, net iets meer dan het rust verbruik, stuur, nauwkeuriger dan je aan die balk kunt zien. Ik vermijd dus terugwinning met bijbehorende verliezen zoveel mogelijk. Zelfs in Eco-modus is het pedaal eigenlijk veel te grof om dit nauwkeurig voor elkaar te krijgen. In B lukt het dus al helemaal niet, want als je er naast zit, gaat hij veel meer regenereren dan 2kW. En dus ook afremmen, wat dan weer teveel is. Zo gooi je aan alle kanten kleine beetjes energie weg die je net even verder hadden kunnen brengen. Met een 80 heb ik dus momenteel wel >600km bereik omgerekend naar 100%.
(waar de Vmax <=80 is Vmax rijden, bij Vmax >80 (minstens) 80 want dat is de Vmax van vrachtwagens, als de helling bij uitrollen tot >100km/h zou leiden - 1 flipper stap afremmen, desnoods meer, balans tussen snelheids-en regeneratie verlies. De accu voelt zich optimaal bij de nu 20-30 graden, banden op 3 1/4 bar.
Ik kijk dus meestal ver genoeg vooruit om niet te hoeven remmen of regenereren.
En die flippers aan het stuur zijn mooie nauwkeurig gedefinieerde afrem stappen. De eerste is ongeveer 20kW.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Oh dat wist ik niet. Maar, dat lijkt mij in het algemeen heel veilig en goedonetime schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:06:
@cryptapix Dat extra remmen bij opeens naar beneden rijden doet hij dus NIET alleen bij cruisecontrol, maar ook ZONDER cruisecontrol.
Afgelegde afstand: 335km
Gemiddeld verbruik per 100km: 18,3kWh.
Om dan de accucapaciteit te berekenen zou ik zeggen: 18,3 * 3,35 = 61,305 kWh verbruikt over deze 335km. Met nog 7% resterend kom ik op een totale capaciteit van 61,305/0,93= 65,92 kWh. Zet ik dit af tegen de capaciteit van 77 kWh heb ik nog een resterende capaciteit van 85,6%.
Auto van april 2021. Betreft een Enyaq 80. Alleen aan de snellader tijdens zomervakantie, dus reeds 3x. Sporadisch nog eens in NL aan de snellader gestaan. Aantal wellicht op 1 hand te tellen. Daarnaast laad ik vrijwel altijd tot 80%. Tenzij ik op voorhand weet dat ik de volgende dag veel kilometers moet maken, zoals gister, dan laad ik in de nacht tot 100%. Zodat de tijd van vol naar wegrijden zo kort mogelijk is.
Wellicht nog handig om te weten in het hele verhaal, inmiddels 75k op de teller.
Het lijkt mij een vrij zuivere berekening, aangezien de accu redelijk leeg gereden is.
[ Voor 4% gewijzigd door Oase op 29-09-2024 09:36 ]
Ik vrees dat hier algemene veiligheid boven individuele vrijheid gaat. Jij kan er misschien mee omgaan, maar die eerste groep die ik beschreef kan het dan ook gewoon uitzetten. Het is wat betuttelend, net zoals die verplichte piep als je te snel rijdt tegenwoordig, maar het is helaas wat het is.onetime schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:27:
@cryptapix Ik heb er niets op tegen dat het een optie is, maar altijd ingrijpen is een defect.
Is inderdaad een bekend probleem, waar ze vanuit Skoda zelf mee bezig zijn om het op te lossen. Ik had dat probleem ook tot vanmorgen zag ik. Hopelijk werkt het bij jou ook weer.Matmar schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:08:
[...]
Hier ook. In de myskoda app staat bij alle Care-connect functies ‘activering noodzakelijk’ of ‘betaling noodzakelijk’. Maar heb de functie al 3 weken geleden verlengd en geactiveerd tot sept 2025, en zo staat het ook in de app (!), de auto zelf en op mijn account. Opnieuw activeren kan niet. App opnieuw op de telefoon gezet, bug blijft. Lijkt erop dat de oude verloopdatum van de eerdere periode er niet uit is en de nieuwe activatie niet in de beveiliging van het functie gebruik overgenomen is. Helpdesk Skoda NL zegt ‘er is geen storing bekend’ en verwijst me naar de dealer (maar die gaan geen software debuggen lijkt mij). Iemand al een oplossing hiervoor?
Eens. Lijkt mij juiste een veilige oplossing. Maar je kunt blijkbaar niet iedereen tevreden stellen….cryptapix schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:12:
[...]
Oh dat wist ik niet. Maar, dat lijkt mij in het algemeen heel veilig en goedEr zijn nou eenmaal meer mensen die denken dat je remmen het wel trekken om oneindig lang naar beneden te rijden en te remmen, dan dat er mensen zijn (zoals jij) die vooruit kijken en denken ‘over 100 meter rol ik weer omhoog, laat maar gaan’.
Dat lijkt mij inderdaad niet ok. Volgens mij klopt jouw berekening namelijk.Oase schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:35:
Graag hoor ik jullie mening over of ik naar de garage moet ivm mogelijk defecte of slecht werkende accucellen. Gisterochtend vertrokken met 100%. Eind van de middag weer thuis met 7%. En ik weet afhankelijk van rijstijl kom je verder etc. Maar puur kijkend naar de cijfers afgelezen van de boardcomputer heb ik het volgende:
Om dan de accucapaciteit te berekenen zou ik zeggen: 18,3 * 3,35 = 61,305 kWh verbruikt over deze 335km. Met nog 7% resterend kom ik op een totale capaciteit van 61,305/0,93= 65,92 kWh. Zet ik dit af tegen de capaciteit van 77 kWh heb ik nog een resterende capaciteit van 85,6%.
Auto van april 2021. Betreft een Enyaq 80. Alleen aan de snellader tijdens zomervakantie, dus reeds 3x. Sporadisch nog eens in NL aan de snellader gestaan. Aantal wellicht op 1 hand te tellen. Daarnaast laad ik vrijwel altijd tot 80%. Tenzij ik op voorhand weet dat ik de volgende dag veel kilometers moet maken, zoals gister, dan laad ik in de nacht tot 100%. Zodat de tijd van vol naar wegrijden zo kort mogelijk is.
Wellicht nog handig om te weten in het hele verhaal, inmiddels 75k op de teller.
Het lijkt mij een vrij zuivere berekening, aangezien de accu redelijk leeg gereden is.
De 100% SOC-range die je in de auto ziet is gelijk aan 96% van de netto accu capaciteit. Er wordt namelijk 4% marge gehouden op de netto capaciteit van 77kWh. Dus het getal wat jij vindt moet je nog eens delen door 0.96. Dan kom je uit op 68.7kWh.Oase schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:35:
Graag hoor ik jullie mening over of ik naar de garage moet ivm mogelijk defecte of slecht werkende accucellen. Gisterochtend vertrokken met 100%. Eind van de middag weer thuis met 7%. En ik weet afhankelijk van rijstijl kom je verder etc. Maar puur kijkend naar de cijfers afgelezen van de boardcomputer heb ik het volgende:
Tevens zitten de verliezen in de accu zelf niet in het verbruik van de auto meegenomen. Dus het verbruik wat jij ziet is in werkelijk ook nog zo'n 1-2% hoger.
Bedankt voor je toevoeging.BAJ82 schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:29:
[...]
De 100% SOC-range die je in de auto ziet is gelijk aan 96% van de netto accu capaciteit. Er wordt namelijk 4% marge gehouden op de netto capaciteit van 77kWh. Dus het getal wat jij vindt moet je nog eens delen door 0.96. Dan kom je uit op 68.7kWh.
Tevens zitten de verliezen in de accu zelf niet in het verbruik van de auto meegenomen. Dus het verbruik wat jij ziet is in werkelijk ook nog zo'n 1-2% hoger.
Ga ik aan de slag met jouw percentages kom ik op het volgende uit:
Netto capaciteit is: 73,92 kWh. Tov de 82kWh die in het pakket zit verbaasd mij dit enigszins. Wat doet de auto dan met die overige 8kWh die nog in het accupakket zit dan?
Hoger verbruik van 2% (veiligheidshalve de bovenkant van de afwijking genomen) is het verbruik: 18,66
18,66*3,35/0,96/73,92=88,09%.
Tov van mijn eerdere verhouding stijgt deze nu met 2,5% van 85,6 naar 88,09. Dat lijkt mij nog steeds iets te weinig oftewel een hele hoge degradatie van 12% of toch een defecte / slecht werkende accucell?
Meten = wetenOase schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:37:
[...]
Tov van mijn eerdere verhouding stijgt deze nu met 2,5% van 85,6 naar 88,09. Dat lijkt mij nog steeds iets te weinig oftewel een hele hoge degradatie van 12% of toch een defecte / slecht werkende accucell?
Qua laden wel een vrij marginale upgrade, Q6 doet 225kW met de basis batterij, geen 270kW, en een Enyaq 85 doet 175kW. Compenseer voor het licht hogere verbruik fan de Q6 en het verschil in laden op langere ritten (>500km) is minutenwerk. Of zelfs in het voordeel van de Enyaq als je Tesla Superchargers neemt. In mijn ogen toch echt maar een klein stapje voorwaarts op laden vlak. (Dat eerder omdat de Enyaq 85 zelf al goed doet op vlak vam laden).DirkBouwman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:52:
De figuurlijke kogel is door de kerk! De opvolger van mijn Enyaq is bekend. Het wordt de Audi Q6 Etron. De combinatie van het hoge trekgewicht (2000 kg) en het 800 volt systeem (laden tot 270KW en tot 80% boven de 100KW) hebben de doorslag gegeven. Gewacht op de versie met de kleinere accu, gelijk aan die van de 80 die ik nu heb. Sneller laden is in mijn ogen meer waard dan hogere range (kijkend naar de kosten). Ben tevreden over de range die ik nu heb.
Fijn weekend!
De auto zelf zal wel op alle vlakken een niveau hoger zijn
Bij mij werkt het na een paar dagen spontaan weer.Matmar schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:08:
[...]
Hier ook. In de myskoda app staat bij alle Care-connect functies ‘activering noodzakelijk’ of ‘betaling noodzakelijk’. Maar heb de functie al 3 weken geleden verlengd en geactiveerd tot sept 2025, en zo staat het ook in de app (!), de auto zelf en op mijn account. Opnieuw activeren kan niet. App opnieuw op de telefoon gezet, bug blijft. Lijkt erop dat de oude verloopdatum van de eerdere periode er niet uit is en de nieuwe activatie niet in de beveiliging van het functie gebruik overgenomen is. Helpdesk Skoda NL zegt ‘er is geen storing bekend’ en verwijst me naar de dealer (maar die gaan geen software debuggen lijkt mij). Iemand al een oplossing hiervoor?
Ik kom uit op een SoH van 92.8%. Dit is getest door Aviloo, van 100 naar 0%. Zij hebben namelijk al berekend dat in nieuw toestand er daadwerkelijk maar 72 kWh te gebruiken is, (Display 0-100%, niet daadwerkelijk SOC in batterij)Oase schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:35:
Je hebt 3 buffers in de accu:
De bovenste is een buffer van 4%
De onderste buffer: 4% na deze buffer rijdt de auto niet meer.
De ‘brick buffer: Nog eens 4.1%
12.1% van je bruto capaciteit wat niet gebruikt wordt.
82x0,879=72,078, dit is je netto “bruikbare” capaciteit.
65,92:72,078x100=7.2% degradatie.
Als je het mij vraagt lijkt me dit normale degradatie.
En jawel sinds vanochtend werkt het weer.MikeO schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:53:
[...]
Is inderdaad een bekend probleem, waar ze vanuit Skoda zelf mee bezig zijn om het op te lossen. Ik had dat probleem ook tot vanmorgen zag ik. Hopelijk werkt het bij jou ook weer.
Met deze gegevens dat dus 12% van je accu er voor nop in zit dan valt de degradatie wel mee. Het viel mij meer op dat ik nu niet meer zo ver kan rijden. Ach nog anderhalf jaar maar even wat vaker tussendoor laden. En dan zien we het wel weer.Autohillenga schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:02:
[...]
Ik kom uit op een SoH van 92.8%. Dit is getest door Aviloo, van 100 naar 0%. Zij hebben namelijk al berekend dat in nieuw toestand er daadwerkelijk maar 72 kWh te gebruiken is, (Display 0-100%, niet daadwerkelijk SOC in batterij)
Je hebt 3 buffers in de accu:
De bovenste is een buffer van 4%
De onderste buffer: 4% na deze buffer rijdt de auto niet meer.
De ‘brick buffer: Nog eens 4.1%
12.1% van je bruto capaciteit wat niet gebruikt wordt.
82x0,879=72,078, dit is je netto “bruikbare” capaciteit.
65,92:72,078x100=7.2% degradatie.
Als je het mij vraagt lijkt me dit normale degradatie.
Met een OTA update heeft Tesla in een storm-noodsituatie jaren terug alle restjes tijdelijk vrij gegeven om toch maar uit het cycloon / hurricane gebied weg te kunnen komen. Weet niet of dat nog locatie afhankelijk was ook, had gekund.
Tot zover dan mijn beperkte kennis van een accu en zijn werking.onetime schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:17:
@Oase Niet voor nop, maar voor de levensduur van de accu.
Met een OTA update heeft Tesla in een storm-noodsituatie jaren terug alle restjes tijdelijk vrij gegeven om toch maar uit het cycloon / hurricane gebied weg te kunnen komen. Weet niet of dat nog locatie afhankelijk was ook, had gekund.
Zo gaat het meestal. De problemen zitten zelden in de auto, meestal aan de serverkant.Scorpio_King schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:38:
[...]
Bij mij werkt het na een paar dagen spontaan weer.
Nee, gewoon naar de garage rijden. Zij kunnen deze foutmeldingen direct uitlezen.yec schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:13:
Ik heb sinds de update bijna elke rit problemen met de assistente systemen en krijg kermis aan meldingen. Zelfs de kilometer teller valt helemaal uit. Ronduit gevaarlijk!
[Afbeelding]
Iemand ervaringen mee?
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Hij gaat binnenkort een video maken rondom ABRP icm OBD dongle waar ik erg benieuwd naar ben!
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en zo ja, welke dongle gebruiken jullie?
Afgelopen vakantie heb ik gebruikt gemaakt van ABRP icm een ODB dongle. Zelf heb ik de Vgate iCar Pro gehaald en deze werkte prima met ABRP.Felke schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:59:
ik volg sinds een tijdje https://www.youtube.com/@electrifiedspeicher/videos die allerlei video's maakt rondom de Enyaq.
Hij gaat binnenkort een video maken rondom ABRP icm OBD dongle waar ik erg benieuwd naar ben!
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en zo ja, welke dongle gebruiken jullie?
Ik heb het voornamelijk specifiek voor de vakantie aangeschaft maar ik zou het alleen gebruiken voor de hele lange ritten. Daar had het wel een toegevoegde waarde om thuis de route uit te werken de laadpunten te verkennen. Voor mijn dagelijks woon/werk verkeer vind ik Android Auto met Maps / Waze verder goed genoeg werken.
Dat heb ik gelukkig nooit meegemaakt. En uiteraard altijd je pair code aanpassen van standaard 0000 naar een eigen code. Beter is nog je ODB dongle er helemaal niet in te laten zitten.cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:34:
Hou er wel rekening mee dat als je zo'n dongle gebruikt en je laat hem in je OBD-poort zitten tijdens de stops (niet elke dongle schijnt dit trouwens te hebben), dat het ingebouwde alarm van je Enyaq af kan gaan. Kun je soms raar van opkijken als die ineens afgaat terwijl je een stukkie verder van je lunch zit te genieten terwijl de auto aan de lader hangt. Duurde even voordat ik doorhad dat de dongle het issue was.
Ik heb 2 weken terug een keer de melding "~storing in het hoogvolt systeem, ga naar de garage~" gehad.Oase schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:13:
Terugkomend op mijn accucell. Gistermiddag de storing in het aandrijfsysteem. Gelukkig stond ik vrijwel letterlijk tegenover de garage waar de auto ook in onderhoud is. Dus netjes naar toe gereden en gemeld. Volgende week dinsdag gaat de auto naar garage om de accucellen door te meten. Story to be continued.
De auto even uit en weer aan en het was weg. Gewoon op vakantie gegaan en weer 2k km verder.
Geen verdere meldingen gehad.
Nu mijn vraag: in de header van dit Grote Enyaq Topic Deel 3 staat een link naar de OBDeleven coderingen. Dit document is echter al bijna 3 jaar oud, ik vraag me af of er inmiddels updates / nieuwe functies bij zijn gekomen. Misschien dat de 'leverancier' van dat document @GAEvakYD daar iets van kan zeggen? Ik ben met name geinteresseerd in de mogelijkheid om het accumanagement (preheating) te beinvloeden. Het gerucht gaat dat dat in Duitsland door iemand is uitgezocht maar ik kan er niets van terugvinden. Ook andere nieuwe mogelijkheden hebben uiteraard mijn belangstelling.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.

PUMP had ik ook, maar krijg ik om een of andere reden niet meer werkend. Afgelopen weekend tijdens familiebezoek geprobeerd om een Volvo te koppelen. Daarvoor had ik even mijn Enyaq verwijdert. Toen ik deze weer wilde toevoegen kreeg ik een foutmelding 'no vehicles available in your account'. Ook in Tronity krijg ik de Enyaq niet meer toegevoegd. Lijkt dus aan de Skoda kant te liggen. Maar wat of waar? Kan ik het ergens testen/controleren? Heb ik te vaak geprobeerd en is het geblokkeerd oid?
De Skoda app werkt nog wel gewoon prime. (maar durf de auto niet te verwijderen en weer toe te voegen

En ja, ik weet zeker dat ik de juiste login gegevens gebruik.
Ik heb sinds de update naar 3.7 af en toe (4 x gehad sinds update 26aug) problemen met het starten van laden. De laadkabel van de thuislaadpaal erin, ‘s avonds aanzetten en dan wacht de laadpaal op mijn auto.. de auto geef ook geen lampje bij de laadkabel. Wanneer ik mijn auto open doe dan hoor je klik, lampje groen en dan begint de auto met laden..
Is dit een mooie feature van 3.7?
Dit wellicht?rafler schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:55:
Enyaq 80 (juni 2021)
Ik heb sinds de update naar 3.7 af en toe (4 x gehad sinds update 26aug) problemen met het starten van laden. De laadkabel van de thuislaadpaal erin, ‘s avonds aanzetten en dan wacht de laadpaal op mijn auto.. de auto geef ook geen lampje bij de laadkabel. Wanneer ik mijn auto open doe dan hoor je klik, lampje groen en dan begint de auto met laden..
Is dit een mooie feature van 3.7?
Matmar in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
Het hele ise verhaal vind ik nog erg wennen. Ik had diverse opties uitgezet omdat ik ze erg zenuwachtig vindt reageren . Vooral de acc die bij matrix borden met aangepaste snelheid gelijk ingrijpt. Echt levensgevaarlijk! Snap niet dat je dit soort opties iedere keer handmatig uit moet zetten. Het is een leasebak anders had ik het gelijk laten aanpassen.
Verder een fijne auto en ook fijn dat het scherm snel reageert en de auto bomvol opties zit. Het zal even wennen zijn.
Dan heb jij denk ik een wat uitgebreidere dongle, die van mij is gewoon plug and play zeg maar.Senaxx schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:10:
[...]
Dat heb ik gelukkig nooit meegemaakt. En uiteraard altijd je pair code aanpassen van standaard 0000 naar een eigen code. Beter is nog je ODB dongle er helemaal niet in te laten zitten.
Helemaal met je eens! Het moet zogenaamd allemaal de veiligheid ten goede komen. Maarja als je auto in een keer versneld of afremt zonder dat je dit zelf triggert is best freaky. Reactie op toegestane snelheid dat volgens mij.Waypoint schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:03:
Ik had het trouwens volgens mij nog niet gemeld maar ik heb de update 5.2. Besteld in feb , week geleden geleverd.
Het hele ise verhaal vind ik nog erg wennen. Ik had diverse opties uitgezet omdat ik ze erg zenuwachtig vindt reageren . Vooral de acc die bij matrix borden met aangepaste snelheid gelijk ingrijpt. Echt levensgevaarlijk! Snap niet dat je dit soort opties iedere keer handmatig uit moet zetten. Het is een leasebak anders had ik het gelijk laten aanpassen.
Verder een fijne auto en ook fijn dat het scherm snel reageert en de auto bomvol opties zit. Het zal even wennen zijn.
Wat enorm helpt is om de optie uit te zetten die automatisch de snelheid aanpast, die veroorzaakt dit gedrag. Dan houdt de acc netjes de snelheid vast, en rijdt het een stuk relaxterWaypoint schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:03:
Ik had het trouwens volgens mij nog niet gemeld maar ik heb de update 5.2. Besteld in feb , week geleden geleverd.
...
Ja die snap ik. Maar zo zet ik iedere keer die optie uit, de lane assist uit en de waarschuwing voor te hard rijden. En de waarschuwing voor de batterij laden tot 100%.jvbijleveld schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:02:
[...]
Wat enorm helpt is om de optie uit te zetten die automatisch de snelheid aanpast, die veroorzaakt dit gedrag. Dan houdt de acc netjes de snelheid vast, en rijdt het een stuk relaxter
Het jammere is dat je dit iedere keer moet doen, onwijs vervelend. Ik ben een volwassen vent.😅
Ik bedoel een andere optie; binnen de settings voor de cruisecontrol kan je aangeven dat deze niet pro-actief de snelheid mag aanpassen. Die instelling blijft bewaard, ook na opnieuw startenWaypoint schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:42:
[...]
Ja die snap ik. Maar zo zet ik iedere keer die optie uit, de lane assist uit en de waarschuwing voor te hard rijden. En de waarschuwing voor de batterij laden tot 100%.
Het jammere is dat je dit iedere keer moet doen, onwijs vervelend. Ik ben een volwassen vent.😅
...
Nice dat wist ik niet. Thnx voor de tip !jvbijleveld schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:09:
[...]
Ik bedoel een andere optie; binnen de settings voor de cruisecontrol kan je aangeven dat deze niet pro-actief de snelheid mag aanpassen. Die instelling blijft bewaard, ook na opnieuw starten
Dat is deze optie als ik het goed heb.Waypoint schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:48:
[...]
Nice dat wist ik niet. Thnx voor de tip !
:strip_exif()/f/image/8NLqhRAVYKH6qyTvMKkMS4Js.jpg?f=fotoalbum_large)
Xbox Series X "The Tower Of Power" - Skoda Enyaq iV80 Sportline '22 "The Beast"
Ik heb beide opties uitstaan, want op de N245 (Alkmaar - Schagen) zijn er diverse punten dat ie vind dat de weggevaarlijk is en dus maar 30 kan rijden.kuka schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:54:
[...]
Dat is deze optie als ik het goed heb.
[Afbeelding]

Overigens lijkt deze optie soms te worden gesynced en staat ie ineens weer aan...
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Die inderdaad. Heb er laatst zelf ook naar zitten zoeken. Ik vind dat hij op een nogal vreemde plek staat onder het kopje 'hoeveel afstand moet ik houden tot mijn voorligger'kuka schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:54:
[...]
[Afbeelding]
Maar past de ACC dan nog wel de snelheid aan afhankelijk van je voorganger? Dat rijdt namelijk nog steeds wel heel relaxed naar mijn mening (rijdt nu nog passat GTE, maar binnen een maand de enyaq)kuka schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:54:
[...]
[Afbeelding]
- Verbruik lijkt iets lager te liggen
- Ook in de normale stand lijkt hij iets meer geleidelijk op te trekken.
- De wisser achter wist automatisch mee tijdens regen. Dit kan ik ook niet meer uitzetten.
- De auto heeft al een paar keer besloten om tot 100% te laden terwijl Battery Care aan staat en zowel de app als auto op 80% staat als de communicatie met mijn energieleverancier vanwege slim laden. Als ik dan weer in de app kijk staat de limiet ineens weer op 100%.
- Hij lijkt gevoeliger geworden met de noodstop/auto rem. Al een paar keer met parkeren gehad (en dan gaat hij er zo hard op dat je daardoor juist bijna een object raakt, gelukkig niet gebeurd).
Dat is een "feature" die ook al in 3.2 zit. Je schrikt je de blubber en het is ook niet goed voor de WAF. Het heeft bij mij geresulteerd in heel traag keren (woon aan een doodlopende straat) om te voorkomen dat de auto ingrijpt.Boeie schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:05:
- Hij lijkt gevoeliger geworden met de noodstop/auto rem. Al een paar keer met parkeren gehad (en dan gaat hij er zo hard op dat je daardoor juist bijna een object raakt, gelukkig niet gebeurd).
Hiervoor had ik 3.0, dus dat kan het verklaren dat het mij opvaltsuperbikkel schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:21:
[...]
Dat is een "feature" die ook al in 3.2 zit. Je schrikt je de blubber en het is ook niet goed voor de WAF. Het heeft bij mij geresulteerd in heel traag keren (woon aan een doodlopende straat) om te voorkomen dat de auto ingrijpt.
Hij is echt enorm gevoelig, en ik kan het ook niet uitzetten (Auto hold uitzetten werkt ook niet altijd? Is een sneltoets bij mij).
Jep, dat werkt nog steeds zo. Daar is de A in ACC voor (Als in Adaptive)mathman schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:31:
[...]
Maar past de ACC dan nog wel de snelheid aan afhankelijk van je voorganger? Dat rijdt namelijk nog steeds wel heel relaxed naar mijn mening (rijdt nu nog passat GTE, maar binnen een maand de enyaq)
...
Alle instellingen worden in de nieuwe software niet meer aan de sleutel gekoppeld toch , of begreep ik dat verkeerd ? Natuurlijk wel lekker als de spiegels , radiozenders etc zoveel mogelijk op haar afgestemd zijn.
Dit deed hij bij de 3.0 update helaas ook al. Voornamelijk hinderlijk als je op de snelweg rijd en je ruit wordt niet nat vanwege de snelheid. Dan blijft die lekker een droge ruit wissen met bijbehooordende gepiep.Boeie schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:05:
- De wisser achter wist automatisch mee tijdens regen. Dit kan ik ook niet meer uitzetten.
Dat gepiep heeft ook te maken met het feit dat de af fabriek ruitenwissers van bedroevende kwaliteit zijn. Gooi er Bosch ruitenwissers op en het is al een stuk stiller. Heb een paar weken geleden de wissers van de voorruit vervangen en het verschil is dag en nacht. Gisteren een wisser voor de achterruit besteld want ik werd afgelopen weekend gek van dat gepiep tijdens een rit naar Brussel.Senaxx schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:57:
[...]
Dit deed hij bij de 3.0 update helaas ook al. Voornamelijk hinderlijk als je op de snelweg rijd en je ruit wordt niet nat vanwege de snelheid. Dan blijft die lekker een droge ruit wissen met bijbehooordende gepiep.
Ik heb een coupe zonder ruitenwisser. Ik weet niet wat erger isBoeie schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:05:
[…]
[…]
Bij mij niet? Ik ga nog eens op zoek in de instellingen via OBD11 of ik het kan vinden. Precies ook de reden dat ik het uit wil hebben, want de achterruit blijft vaak droog.Senaxx schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:57:
[...]
Dit deed hij bij de 3.0 update helaas ook al. Voornamelijk hinderlijk als je op de snelweg rijd en je ruit wordt niet nat vanwege de snelheid. Dan blijft die lekker een droge ruit wissen met bijbehooordende gepiep.
Irritant is dat, ook geen optie zeker? Net zoals bij een Superb hatch, waar je moet bijbetalen voor de achterwisser.cryptapix schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:47:
[...]
Ik heb een coupe zonder ruitenwisser. Ik weet niet wat erger is
Rondom zijn ze bij mij (allang) vervangen voor andere wissers, dus dat is het niet.
Het is wat onduidelijk. Sommige coupés hebben dat wel. Lijkt erop dat je een ruitenwisser kreeg bij de optie auto-alarm. En dan dus niet de “interieurbewaking” maar echt een alarm.Boeie schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:10:
[...]
Irritant is dat, ook geen optie zeker? Net zoals bij een Superb hatch, waar je moet bijbetalen voor de achterwisser.
Rondom zijn ze bij mij (allang) vervangen voor andere wissers, dus dat is het niet.
Op zich spoelt regen er bij een beetje snelheid nog wel makkelijk van af, maar bij vochtig weer ben ik soms al een kwartier aan het rijden voordat de achterruit vrij zicht biedt
Ik zou Rain-X kopen en dat erop smeren, werkt echt goed, moet je alleen wel bijhouden. Dan rollen de druppels er makkelijk af.cryptapix schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:50:
[...]
Het is wat onduidelijk. Sommige coupés hebben dat wel. Lijkt erop dat je een ruitenwisser kreeg bij de optie auto-alarm. En dan dus niet de “interieurbewaking” maar echt een alarm.
Op zich spoelt regen er bij een beetje snelheid nog wel makkelijk van af, maar bij vochtig weer ben ik soms al een kwartier aan het rijden voordat de achterruit vrij zicht biedt
[ Voor 3% gewijzigd door Boeie op 03-10-2024 09:58 ]
Het lijkt niet alleen zo, het is ook echt zocryptapix schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:50:
[...]
Het is wat onduidelijk. Sommige coupés hebben dat wel. Lijkt erop dat je een ruitenwisser kreeg bij de optie auto-alarm. En dan dus niet de “interieurbewaking” maar echt een alarm.
Volgens mijn dealer is dat omdat er een extra kabelboom nodig is voor het alarm die ook nodig is voor de achterruitenwisser.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Dat gooit mijn wasstraat er op en dan werkt dat inderdaad enkel dagen. Ik ga echt niet elke week mijn auto insmeren. Ik kijk wel gewoon in mijn zijspiegels (die dus wel in luttele seconden vrij van vocht zijn).Boeie schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:58:
[...]
Ik zou Rain-X kopen en dat erop smeren, werkt echt goed, moet je alleen wel bijhouden. Dan rollen de druppels er makkelijk af.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.