Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:53
MerijnB schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Het lijkt niet alleen zo, het is ook echt zo :)
Volgens mijn dealer is dat omdat er een extra kabelboom nodig is voor het alarm die ook nodig is voor de achterruitenwisser.
Klinkt gek toch? Dat je dus geen kabelboom legt als er geen alarm is omdat je kennelijk ook wel zonder ruitenwisser kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:42
cryptapix schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

Klinkt gek toch? Dat je dus geen kabelboom legt als er geen alarm is omdat je kennelijk ook wel zonder ruitenwisser kan?
Skodalogica ofzo :?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
cryptapix schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:10:
[...]

Dat gooit mijn wasstraat er op en dan werkt dat inderdaad enkel dagen. Ik ga echt niet elke week mijn auto insmeren. Ik kijk wel gewoon in mijn zijspiegels (die dus wel in luttele seconden vrij van vocht zijn).
Nanolex Ultra Glass Sealant, blijft er heel wat km's op. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 16:24
onetime schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:12:
[...]

Ik heb 2 weken terug een keer de melding "~storing in het hoogvolt systeem, ga naar de garage~" gehad.
De auto even uit en weer aan en het was weg. Gewoon op vakantie gegaan en weer 2k km verder.
Geen verdere meldingen gehad.
Ik kreeg beide meldingen en de auto was daarmee niet meer te rijden. Opgetakeld en daarna 6 weken bij de dealer geweest... Gelukkig dat het bij jou snel weg was.

Limbids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirtybolle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 20:36
Ik heb momenteel een probleem met de MySkoda app dat hij de wagen info, soc en laadstatus niet update. Bovenaan staat laatste update gisterenavond maar er komt geen nieuwe data binnen. Iemand die dit ook voor heeft of weet hoe je de app toch terug up to date krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@dirtybolle Heb je de app al eens helemaal afgesloten en opnieuw opgestart? Dat wil bij de essentials app nog wel eens helpen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirtybolle
onetime schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:06:
@dirtybolle Heb je de app al eens helemaal afgesloten en opnieuw opgestart? Dat wil bij de essentials app nog wel eens helpen.
Ik had nu enkel de MySkoda app (ik heb de wagen pas sinds gisteren) maar zal nu eens de essentials app testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:20
dirtybolle schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:50:
Ik heb momenteel een probleem met de MySkoda app dat hij de wagen info, soc en laadstatus niet update. Bovenaan staat laatste update gisterenavond maar er komt geen nieuwe data binnen. Iemand die dit ook voor heeft of weet hoe je de app toch terug up to date krijgt?
Het modem in de auto kan ook vastgelopen zijn. Zekering even verwijderen, kun je in dit forum terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:07
dirtybolle schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

Ik had nu enkel de MySkoda app (ik heb de wagen pas sinds gisteren) maar zal nu eens de essentials app testen.
De essentials app wordt uitgefaseerd, stopt binnenkort helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:25
jdbiggelaa schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

De essentials app wordt uitgefaseerd, stopt binnenkort helemaal.
Plus nieuwe auto's kunnen hier niet meer in worden gekoppeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:31
dirtybolle schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:50:
Mijn ervaring is dat als de auto gewoon stilstaat / niet opgeladen wordt / niks doet, er ook geen update komt. Er is dan toch niks nieuws te melden.

Kan dat de oorzaak zijn bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirtybolle
Scorpio_King schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Het modem in de auto kan ook vastgelopen zijn. Zekering even verwijderen, kun je in dit forum terugvinden.
Ik heb me nog niet gewaagd aan de zekering maar de wagen zelf geeft aan connectiviteit te hebben en een 4g symbool
helloitsme schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:29:
[...]

Mijn ervaring is dat als de auto gewoon stilstaat / niet opgeladen wordt / niks doet, er ook geen update komt. Er is dan toch niks nieuws te melden.

Kan dat de oorzaak zijn bij jou?
Op het moment dat ik de status wou bekijken was de wagen aan het opladen, dus zou verwachten dat ik daar wel kan volgen hoeveel de soc is

[ Voor 39% gewijzigd door dirtybolle op 03-10-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebert
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-02 12:03
DirkBouwman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:52:
De figuurlijke kogel is door de kerk! De opvolger van mijn Enyaq is bekend. Het wordt de Audi Q6 Etron. De combinatie van het hoge trekgewicht (2000 kg) en het 800 volt systeem (laden tot 270KW en tot 80% boven de 100KW) hebben de doorslag gegeven. Gewacht op de versie met de kleinere accu, gelijk aan die van de 80 die ik nu heb. Sneller laden is in mijn ogen meer waard dan hogere range (kijkend naar de kosten). Ben tevreden over de range die ik nu heb.

In november nog netjes de cel in het accupakket laten vervangen en laadklep laten maken. Dan kan hij naar zijn tweede leven. Dank voor de tips op het forum hier. Heb vanaf pagina 1 meegelezen en meegedacht. Super waardevol en interessant.

Fijn weekend!
Hier ook een Q6 besteld (Launch Edition met kleine accu). Krijg jij hem dit jaar nog geleverd en via welk LM is hij besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:44
Met alle respect voor iemand met de titel 'hoogleraar', maar dit is echt niet waar. Een elektrisch voertuig neutraliseert (deels) de rijstijl van een chauffeur juist door het terugwinnen van de remenergie. Tevens zijn, in het geval van auto's, de elektrische varianten meestal aanzienlijk aërodynamischer dan de varianten met verbrandingsmotor. Daardoor is hard rijden relatief ook iets minder van invloed op het totaal verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:29

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Daarnaast slaat dit op Trucks, waar ik dat verschil echt wel zou geloven. Zware lading, weinig aerodynamica, dan lopen de verschillen met een meer aerodynamische auto snel op.

Met een personenwagen ga je geen 40% winst of verlies hebben door je rijstijl, uiteraard heb je verlies en zal het meer zijn dan een verbrandingsmotor maar dergelijke getallen geloof ik niet bij personenvoertuigen.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
Rubman schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:17:
Daarnaast slaat dit op Trucks, waar ik dat verschil echt wel zou geloven. Zware lading, weinig aerodynamica, dan lopen de verschillen met een meer aerodynamische auto snel op.

Met een personenwagen ga je geen 40% winst of verlies hebben door je rijstijl, uiteraard heb je verlies en zal het meer zijn dan een verbrandingsmotor maar dergelijke getallen geloof ik niet bij personenvoertuigen.
Eens. Maar voeg a.u.b. toe dat @onetime de uitzondering op die regel is ;)

Edit: overigens gaat het artikel uit van onzuinig tov normale rijstijl. En dus niet van normaal tov extreem zuinig, alles uitzetten, helling af wind mee ;)

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 04-10-2024 09:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:29

Rubman

Retarded or just overjoyed!

cryptapix schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:23:
[...]

Eens. Maar voeg a.u.b. toe dat @onetime de uitzondering op die regel is ;)

Edit: overigens gaat het artikel uit van onzuinig tov normale rijstijl. En dus niet van normaal tov extreem zuinig, alles uitzetten, helling af wind mee ;)
Ja @onetime is de uitzondering en extreem zuinig qua rijden.

Nu is dat ook niet voor iedereen weg gelegd want ik zou gillend gek worden van zijn rijstijl als ik zelf in de auto zit. Maar ieder zijn ding en als dit iets is waar hij gelukkig van wordt met rijden helemaal prima.

Ik ben zelf zeker niet de zuinigste rijder, maar vind het dan wel leuk om bijvoorbeeld met echt lange ritten te kijken hoe ver ik het kan rekken door zuiniger, rustiger en op die manier assertiever te rijden. Van nature mede door motor rijbewijs wel al veel meer vooruit kijkend dan de gemiddelde automobilist die maar 3cm voor zich uit staart en daarop anticipeert.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:50
BAJ82 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:09:
[...]

Met alle respect voor iemand met de titel 'hoogleraar', maar dit is echt niet waar. Een elektrisch voertuig neutraliseert (deels) de rijstijl van een chauffeur juist door het terugwinnen van de remenergie. Tevens zijn, in het geval van auto's, de elektrische varianten meestal aanzienlijk aërodynamischer dan de varianten met verbrandingsmotor. Daardoor is hard rijden relatief ook iets minder van invloed op het totaal verbruik.
Hoezo niet, dat kan toch prima kloppen. Bij een diesel truck heb je geen regeneratie. Bij een elektrische wel. Dus als je als een hork gaat rijden met een elektrische truck, dan regenereert hij niet. En kan je dus 40+ % verschil hebben met een andere chaffeur waar dat wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Laatst online: 15:14
Lollercopter schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

Hoezo niet, dat kan toch prima kloppen. Bij een diesel truck heb je geen regeneratie. Bij een elektrische wel. Dus als je als een hork gaat rijden met een elektrische truck, dan regenereert hij niet. En kan je dus 40+ % verschil hebben met een andere chaffeur waar dat wel zo is.
Ja maar er wordt gesproken over "verschil in rijgedrag". Ik geloof best dat de ene gebruiker meer zuinig rijd dat de ander, maar 40% echt niet. Dan moet de ene een beetje rijden als @onetime en de andere met zijn voet helemaal plat op het pedaal bij -50 en kachel op standje subtropisch met de ramen open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

Het is bijna onmogelijk om niet te regenereren. Al ga je vol op de rem, de auto zal zoveel mogelijk energie proberen te stoppen in regenerative. Dat is immers hoe elektrische auto’s remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
cryptapix schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:08:
[...]

Het is bijna onmogelijk om niet te regenereren. Al ga je vol op de rem, de auto zal zoveel mogelijk energie proberen te stoppen in regenerative. Dat is immers hoe elektrische auto’s remmen.
Dat is ten dele waar. Als je sterk afremt, wordt de regeneratie beperkt door de maximale stroom die de elektronica kan verwerken. Het meerdere gaat toch echt in je remschijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merrax
  • Laatst online: 05-09 20:19
Wat is jullie ervaring met DCC (Dynamic Chassis Control), ik heb het op mijn RS zitten maar ik merk eigenlijk geen verschil tussen de verschillende driving modes. Hoe snel wordt de demping aangepast? Is dit instant, of moet ik wat meer geduld hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
jdbiggelaa schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:51:
[...]

Dat is ten dele waar. Als je sterk afremt, wordt de regeneratie beperkt door de maximale stroom die de elektronica kan verwerken. Het meerdere gaat toch echt in je remschijven zitten.
Dat schrijf ik toch? “Zoveel mogelijk”. Maar altijd meer dan nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Merrax schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:55:
Wat is jullie ervaring met DCC (Dynamic Chassis Control), ik heb het op mijn RS zitten maar ik merk eigenlijk geen verschil tussen de verschillende driving modes. Hoe snel wordt de demping aangepast? Is dit instant, of moet ik wat meer geduld hebben?
Ik merk wel wat verschil in het aanpassen van de driving modes (in eco mode kom je aanzienlijk minder van je plek bij “gas geven”). Vrijwel direct. Maar dat is volgens mij niet DCC. Voor DCC zit er nog een schuifbalk bovenaan de instellingen van die modes.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 04-10-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbids
  • Laatst online: 30-08 16:24
onetime schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:52:
[...]

Ik weet niet wat jij onder uitrollen verstaat, maar ik bedoel daar mee dat de auto in zijn vrij staat, maar <N> doe ik niet zo vaak omdat dat toch ook niet echt helemaal in zijn vrij is, ik merk dat de auto toch nog iets blijft afremmen. Om dat te voorkomen heb ik het energiepedaal dus een fractie ingedrukt, tot 2 á 3kW verbruik. Dat dekt het verbruik van de electronica.
(heel erg storend dat als je opeens naar beneden rijdt hij extra gaat afremmen, gvd !@$$%$%%$ ik ken de natuurwetten wel ongeveer, en daar hou ik dus ook rekening mee, als ik iets anders wil regel ik dat zelf wel.)

Ik heb dus meestal het verbruiksscherm voor, omdat ik op 2 á 3kW, net iets meer dan het rust verbruik, stuur, nauwkeuriger dan je aan die balk kunt zien. Ik vermijd dus terugwinning met bijbehorende verliezen zoveel mogelijk. Zelfs in Eco-modus is het pedaal eigenlijk veel te grof om dit nauwkeurig voor elkaar te krijgen. In B lukt het dus al helemaal niet, want als je er naast zit, gaat hij veel meer regenereren dan 2kW. En dus ook afremmen, wat dan weer teveel is. Zo gooi je aan alle kanten kleine beetjes energie weg die je net even verder hadden kunnen brengen. Met een 80 heb ik dus momenteel wel >600km bereik omgerekend naar 100%.
(waar de Vmax <=80 is Vmax rijden, bij Vmax >80 (minstens) 80 want dat is de Vmax van vrachtwagens, als de helling bij uitrollen tot >100km/h zou leiden - 1 flipper stap afremmen, desnoods meer, balans tussen snelheids-en regeneratie verlies. De accu voelt zich optimaal bij de nu 20-30 graden, banden op 3 1/4 bar.

Ik kijk dus meestal ver genoeg vooruit om niet te hoeven remmen of regenereren.
En die flippers aan het stuur zijn mooie nauwkeurig gedefinieerde afrem stappen. De eerste is ongeveer 20kW.
Het bereik ligt meer aan waar je rijdt. Wanneer je 90% snelweg rijdt met 100 km/u, dan ga je nooit >600 km halen, hoe mooie rijstijl je ook hebt.
Ik neem aan dat jij gemiddeld gezien bijna alleen binnen de bebouwde kom rijdt met lagere snelheden dus.

Het is heel simpel, de WLTP van de IV80 is ongeveer 560 km. WLTP is 23 km met gemiddelde snelheid van 46,5 km/u. Dus wanneer je op een volle lading gemiddeld harder rijdt dan 46,5 km/u, dan ga je 560 km dus niet halen. Dus wanneer jij >600 km claimt dan rij je alleen lage snelheden en dan ga ik uit van inderdaad een superieure rijstijl om 10% boven WLTP te kunnen rijden.

Daarnaast rij je dan alleen bij temperaturen boven de 20 graden en heb je geen 21"velgen. (Want met 21" velgen kun je per definitie de 560 al niet meer halen.)

Limbids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merrax
  • Laatst online: 05-09 20:19
cryptapix schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

Ik merk wel wat verschil in het aanpassen van de driving modes (in eco mode kom je aanzienlijk minder van je plek bij “gas geven”). Vrijwel direct. Maar dat is volgens mij niet DCC. Voor DCC zit er nog een schuifbalk bovenaan de instellingen van die modes.
Ik heb het inderdaad over de schuifbalk waarmee je de demping van het onderstel kan instellen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
cryptapix schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

Dat schrijf ik toch? “Zoveel mogelijk”. Maar altijd meer dan nul.
Behalve als je accu voor 100% vol zit. Ja, flauw, ik weet het. Maar je zal niet graag de EV rijders de kost geven die vertrekken met een accu op 100% SoC en dan klagen dat de auto niet regenereert bij het remmen. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:40:
[...]

Ik heb een Alfen Eve laadpaal en gebruik evcc om de Alfen aan te sturen. Geen enkel probleem met laadsessies van soms meerdere dagen die meermaals langdurig gepauzeerd worden…

Ik denk dat het probleem hem zit in de paal of in de aansturing ervan.
Self-quote, want ik moet mezelf even corrigeren :P

Na de update naar 3.7 had ik ook problemen met uitgesteld laden. evcc was steeds aan het wachten op de auto, nadat er een tijdje geen vermogen vrijgegeven is geweest.

Wat wel grappig is, is dat ik twee keer heb ervaren dat om 7:00 in de ochtend de auto alsnog uit die slaapstand komt en begint te laden. Geen idee of dat toeval is, of geprogrammeerd. Het viel me wel op.

De zekering 3 even getrokken zoals hier eerder voorbijkwam en alles werkt weer zoals het hoort. Bijzonder dat dat nodig is, maar ook fijn dat ik het hier al had gelezen. Dit zijn dingen waar je anders naar kunt blijven zoeken… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:44
[...]

Diezelfde hork zal dan in een diesel truck een nog groter verschil ervaren. Een elektrisch truck zal altijd wel wat regenereren, zeker gezien het feit dat ze 400-500kW elektro motoren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-09 12:50
Ik heb recentelijk een Enyaq 80 uit Duitsland gehaald en wil deze van de laatste software voorzien.

Gaat de dealer in Nederland software updates onder de garantie toepassen of hier uren of zelf meer voor in rekening brengen, wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:13
Je moet gewoon even bellen naar een dealer en laten controleren of er terugroepacties openstaan. Software updates worden ook als terugroepactie in het systeem gezet. En je weet nooit wat er nog meer openstaat...

Als het als terugroepactie gedaan kan worden declareren ze de uren daarop.

Check het vooral daar en laat het hier ook even weten voor de volgende die zn auto wil importeren. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Wellicht ten overvloede, maar hier een instructievideo over hoe je de hoofdsteun van de voorstoelen kan verwijderen.

https://m.youtube.com/watch?v=zUeIVfuEQiA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dev-random
sunib schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:34:
Je moet gewoon even bellen naar een dealer en laten controleren of er terugroepacties openstaan. Software updates worden ook als terugroepactie in het systeem gezet. En je weet nooit wat er nog meer openstaat...

Als het als terugroepactie gedaan kan worden declareren ze de uren daarop.

Check het vooral daar en laat het hier ook even weten voor de volgende die zn auto wil importeren. Succes.
Ik zie net dat de garage in Duitsland er 3.7 op heeft gezet :D
Al met al een prima ervaring, die van mij komt van Moll in Düsseldorf en zo te zien duurt het nog zeker 500 dagen voordat ik hier de dealer ga bezoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reddiewing
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-09 18:44
Vraagje over de bekerhouders van de Enyaq als toekomstige berijder en liefhebber van een warme kop koffie onderweg. Lees in reviews dat de bekerhouders nogal krap zijn. Weet iemand hier wat de max doorsnede van een beker is, of welk merk thermosbekers er goed in passen haha. Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwinb100
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-08 16:18
Rubman schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:36:
[...]

Ja @onetime is de uitzondering en extreem zuinig qua rijden.

Nu is dat ook niet voor iedereen weg gelegd want ik zou gillend gek worden van zijn rijstijl als ik zelf in de auto zit. Maar ieder zijn ding en als dit iets is waar hij gelukkig van wordt met rijden helemaal prima.

Ik ben zelf zeker niet de zuinigste rijder, maar vind het dan wel leuk om bijvoorbeeld met echt lange ritten te kijken hoe ver ik het kan rekken door zuiniger, rustiger en op die manier assertiever te rijden. Van nature mede door motor rijbewijs wel al veel meer vooruit kijkend dan de gemiddelde automobilist die maar 3cm voor zich uit staart en daarop anticipeert.
:) eens...

Hier ook motorrijder die zich regelmatig verbaasd over medeweggebruikers mbt anticipatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwinb100
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-08 16:18
Reddiewing schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:38:
Vraagje over de bekerhouders van de Enyaq als toekomstige berijder en liefhebber van een warme kop koffie onderweg. Lees in reviews dat de bekerhouders nogal krap zijn. Weet iemand hier wat de max doorsnede van een beker is, of welk merk thermosbekers er goed in passen haha. Alvast dank!
Het middelste deel van de bekerhouder is uitneembaar en kun je wat meer naar rechts terugplaatsen.. dus zolang je de enige koffiedrinker bent zal dat goedkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:54
Reddiewing schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:38:
Ik heb de Nespresso Touch Travel mug RVS, past perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Limbids schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:24:
[...]

Het bereik ligt meer aan waar je rijdt. Wanneer je 90% snelweg rijdt met 100 km/u, dan ga je nooit >600 km halen, hoe mooie rijstijl je ook hebt.
Ik neem aan dat jij gemiddeld gezien bijna alleen binnen de bebouwde kom rijdt met lagere snelheden dus.

Het is heel simpel, de WLTP van de IV80 is ongeveer 560 km. WLTP is 23 km met gemiddelde snelheid van 46,5 km/u. Dus wanneer je op een volle lading gemiddeld harder rijdt dan 46,5 km/u, dan ga je 560 km dus niet halen. Dus wanneer jij >600 km claimt dan rij je alleen lage snelheden en dan ga ik uit van inderdaad een superieure rijstijl om 10% boven WLTP te kunnen rijden.

Daarnaast rij je dan alleen bij temperaturen boven de 20 graden en heb je geen 21"velgen. (Want met 21" velgen kun je per definitie de 560 al niet meer halen.)
Onderschat @onetime niet, die gast is compleet geobsedeerd door zuinig rijden.Knip
Daarnaast heeft een superieure rijstijl hier niks mee te maken aangezien mede weggebruikers er alleen maar last van hebben.

[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 07-10-2024 14:00 . Reden: Elkaar namen noemen is niet nodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reddiewing
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-09 18:44
Pimmr schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 06:48:
[...]

Ik heb de Nespresso Touch Travel mug RVS, past perfect.
Top, die heb ik ook dus dat is fijn haha. Passen er daar ook 2 van naast elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 17:59

Dr C

met C en CK

ik heb sinds de update ME 3.7 wat meer gedoe met thuisladen.
ik heb een Zappi, die heb ik ingesteld dat hij in de nacht een aantal uren zodat ik ieder geval genoeg stroom heb voor woon-werk verkeer (naast de overtollige zonnestroom). helaas is het zo dat sinds de update hij niet meer start met laden. nu ben ik erachter gekomen dat het te maken heeft met of de auto al dan niet op slot staat. dus starten met laden terwijl de auto op slot is werkt niet, maar zodra ik de auto ontgrendel start hij wel. dit was voorheen dus niet zo. ik heb al gekeken naar instellingen, maar kom er niks over tegen. Ook niet de optie om te ontgrendelen na laden. de Zappi ziet wel dat de auto verbonden is, maar krijg de melding: auto verhindert laden oid.
weet iemand hoe dit op te lossen?

ik heb al gekeken naar laadlocaties met tijden, maar vindt het onhandig dat ik op 2 plekken de laadtijden moet aanpassen, maar wellicht is dat dan maar de oplossing (nog niet geprobeerd).

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:53
Dr C schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:29:
ik heb een Zappi, die heb ik ingesteld dat hij in de nacht een aantal uren zodat ik ieder geval genoeg stroom heb voor woon-werk verkeer (naast de overtollige zonnestroom). helaas is het zo dat sinds de update hij niet meer start met laden. nu ben ik erachter gekomen dat het te maken heeft met of de auto al dan niet op slot staat. dus starten met laden terwijl de auto op slot is werkt niet, maar zodra ik de auto ontgrendel start hij wel. dit was voorheen dus niet zo. ik heb al gekeken naar instellingen, maar kom er niks over tegen. Ook niet de optie om te ontgrendelen na laden. de Zappi ziet wel dat de auto verbonden is, maar krijg de melding: auto verhindert laden oid.

ik heb al gekeken naar laadlocaties met tijden, maar vindt het onhandig dat ik op 2 plekken de laadtijden moet aanpassen, maar wellicht is dat dan maar de oplossing (nog niet geprobeerd).
Ik heb hetzelfde voor sinds 3.7, maar met een Alfen laadpaal die ik aanstuur via Home Assistant. Het probleem is dat de wagen in een diepe slaap is en niet meer controleert of de laadpaal toelaat om te laden.
De oplossing bij mij was om in Home Assistant de wagen wakker te maken via de app, bijv. via het commando om te starten met laden.
Ook tijdens het laden gaat de wagen soms slapen en krijg ik geen updates meer door op Home Assistant (of in de Skoda app), totdat de SoC een veelvoud van 10% bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Dr C schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:29:

Zelf heb ik ook een Enyaq 3.7 met een Zappi maar ervaar de problemen niet die jij ervaart. Heb je voor de zekerheid al eens geprobeerd de zekering "te resetten"? Staat hierboven in het topic wel hoe je dat kan doen. Dat lost voor veel mensen de laadproblemen op.

Zelf heb ik de kabel eigenlijk altijd aan de laadpaal hangen en laat Tibber beslissen om de auto te laden. Al merk ik dat het laden op zonnestroom niet altijd helemaal goed geactiveerd word en daarmee geef ik met een automation in HomeAssistant soms een extra zetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Dr C en @mdizzy Is inderdaad een bekend probleem. Het lijkt erop dat niet iedereen dat ervaart na de update naar ME 3.7, maar een groot deel wel.

Speicher heeft er een video over gemaakt, daar zie je specifieke instructies. Vanaf ~ 10:00 te zien in onderstaande.

PS: Hij is geen native speaker, dus je moet er even doorheen...Zelf luister ik het liefst naar z'n Duits, maar ik denk dat het Engels meest universeel is hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Laatst online: 01-10 17:59

Dr C

met C en CK

@mdizzy @JanHenk @Senaxx

Dank jullie voor het antwoord. Ik ga er mee aan de gang.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Wootism schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:01:
[...] Onderschat @onetime niet, die gast is compleet geobsedeerd door zuinig rijden en <hier stond nog een goed voorbeeld van het kinderachtige denken van Wootism>
Daarnaast heeft een superieure rijstijl hier niks mee te maken aangezien mede weggebruikers er alleen maar last van hebben.
Je weet duidelijk niet waar je het over hebt.
Ik beschrijf mijn methode om zuinig te rijden en je neemt aan dat ik daar het verkeer mee hinder. Vreemd dat ik er dan toen de situatie er om vroeg tegen de Vmax van 130 in eco-mode aanliep.

Ik geef mogelijkheden aan zodat wie dat wil er van kan leren. Ik kan dat "omdat ik techniek begrijp." En pas het zelf toe waar dat redelijk is. Als jij er zo een bent die daar waar ik me aan de Vmax houdt me over het vak voor rechtsaf inhaalt, dan ben jij er zo een waar iedereen last van heeft.snip

Ik ben er overigens helemaal voor om overal zo snel te rijden als redelijk is, probleem daarbij is helaas dat bijvoorbeeld jij en ik vast van mening verschillen over wat redelijk is. En het moet toch echt voor iedereen hetzelfde zijn, dat heb je nu eenmaal als je niet alleen bent.

[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 07-10-2024 14:48 . Reden: Laten we het gezellig houden ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 10:44
Merrax schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:31:
[...]

Ik heb het inderdaad over de schuifbalk waarmee je de demping van het onderstel kan instellen :)
Op sport merkte ik vrij snel dat de veren wat stugger aanvoelde, vergeleken met eco. Vooral op wat oneven wegdek merkbaar (België). Maar moet zeggen dat het minimaal was.

Enyaq heb ik verkocht, tijd voor wat anders

[ Voor 6% gewijzigd door Genestealer op 07-10-2024 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:54
Reddiewing schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:02:
[...]

Top, die heb ik ook dus dat is fijn haha. Passen er daar ook 2 van naast elkaar?
Niet geprobeerd, want ik heb er maar 1 ;) . Maar het schotje zit in het midden, dus ik denk dat dat wel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dope87
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-03 20:43
Sinds vorige week ook trotse eigenaar geworden van een Enyaq! Wat ik me afvroeg en waar ik zo snel het antwoord niet op kan vinden:
-Is de helderheid van het scherm automatisch te dimmen? Of moet je dat telkens zelf doen met die slider?
-Heeft iemand ervaring met die “on demand ambient Lightning” functies? Aankoop waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:59
Dope87 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:40:
Sinds vorige week ook trotse eigenaar geworden van een Enyaq! Wat ik me afvroeg en waar ik zo snel het antwoord niet op kan vinden:
-Is de helderheid van het scherm automatisch te dimmen? Of moet je dat telkens zelf doen met die slider?
-Heeft iemand ervaring met die “on demand ambient Lightning” functies? Aankoop waard?
De helderheid dimt automatisch toch? Ik vind hem in de HUD zelfs te aggressief dimmen 's avonds.
Eh ambient lighting zou ik geen extra geld aan uitgeven. Gebruik de auto eerst eens een maand, dan merk je de ambient light bijna niet meer, en besef je dat je er echt geen geld aan gaat uitgeven :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 21:46
Auto kan ik zo weer ophalen bij de garage. Deze is helemaal doorgemeten en er zijn geen afwijkende cellen in de accu. Enige storingen die de auto aangaf waren storingen met laadpalen. Maar dat waren externe storingen. Morgen weer een lange trip voor de boeg van bijna 400 km eens kijken wat we er uitgeperst krijgen morgen. En of we het op 1 lading van 100% redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Kodess schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

De helderheid dimt automatisch toch? Ik vind hem in de HUD zelfs te aggressief dimmen 's avonds.
Eh ambient lighting zou ik geen extra geld aan uitgeven. Gebruik de auto eerst eens een maand, dan merk je de ambient light bijna niet meer, en besef je dat je er echt geen geld aan gaat uitgeven :+
Ik heb het een maandje geprobeerd en inderdaad, ik ga de functies niet gebruiken. Echter, cryptapix junior wil het wel erg graag terug om er mee te spelen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Oase schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:34:
Auto kan ik zo weer ophalen bij de garage. Deze is helemaal doorgemeten en er zijn geen afwijkende cellen in de accu. Enige storingen die de auto aangaf waren storingen met laadpalen. Maar dat waren externe storingen. Morgen weer een lange trip voor de boeg van bijna 400 km eens kijken wat we er uitgeperst krijgen morgen. En of we het op 1 lading van 100% redden.
Vooral wind mee rijden morgen, onstuimig weer verwacht. En je rechtervoet onder controle houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oase
  • Laatst online: 01-10 21:46
jdbiggelaa schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:36:
[...]

Vooral wind mee rijden morgen, onstuimig weer verwacht. En je rechtervoet onder controle houden :)
Helaas gaat niet lukken. Eerste gedeelte is vrijwel geheel tegen de wind in van zuid naar noord rijden. In de avond is het met de wind mee terug maar dan is wind alweer wat gaan liggen. Maar er zijn voldoende snellaadpunten onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:47
Dope87 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:40:
Ik heb die on demand lightning wel gekocht, weet het niet zeker maar gaat zonder dit pakket ook de strip in de deur rood knipperen als je de deur open doet? of in sportstand van gedimd naar fel branden als je ''gas'' geeft?
het licht zou ook moeten gaan knipperen als de telefoon overgaat. Dit zie ik niet omdat dit dan weer niet werkt met carplay maar alleen met bt verbinding.

Als dit alles standaard is, dan zeker niet aanschaffen. Is het niet standaard en je wilt dit..... €

/typos eruit gehaald.

[ Voor 11% gewijzigd door AlexTol op 09-10-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Laatst online: 13:27
AlexTol schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:03:
[...]

Ik heb die on demand lightning wel gekocht, weet het niet zeker maar gaat zonder dit pakket ook de strip in de deur rood knipperen als je de deur open doet? of in sportstand van gedimd naar fel branden als je ''gas'' geeft?
het licht zou ook moeten gaan knipperen als de telefoon overgaat. Dit zie ik niet omdat dit dan weer niet werkt met carplay maar alleen met bt verbinding.

Als dit alles standaard is, dan zeker niet aanschaffen. Is het niet standaard en je wilt dit..... €

/typos eruit gehaald.
Nee, geen van de items die je aangeeft.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dope87
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-03 20:43
Kodess schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

De hud wel automatisch idd. Maar dat grote scherm blijft echt heel fel licht geven. En dank voor de andere tip! Ga het eerst even aanzien ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Voor de mensen die het nog niet kennen; ik heb recent een Disskin matte screenprotector besteld en aangebracht op het grote infotainment scherm.

Aanbrengen is eigenlijk een peuleschil. Even goed nat maken, zodat je hem nog kan bewegen en goed zetten. Daarna water eruit drukken met bijgeleverde kaart etc.

Dat ik dit in die drie jaar niet eerder heb gedaan… Het beeld wordt er iets “onscherper” van, maar een stuk rustiger i.v.m. het ontbreken van allerlei vette vingerafdrukken en ook met zoninval is het nog goed leesbaar. Met de huidige laagstaande zon ook wel lekker.

Ik ben er tevreden mee. Wellicht een leuke verjaardag/sint/kerst tip oid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-09 07:48
JanHenk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:20:
Voor de mensen die het nog niet kennen; ik heb recent een Disskin matte screenprotector besteld en aangebracht op het grote infotainment scherm.

Ik ben er tevreden mee. Wellicht een leuke verjaardag/sint/kerst tip oid. :)
Ik heb een vergelijkbare ook ongeveer een jaar al en ben met name erg blij dat alle spiegelingen veel minder zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g74HHEYULMzEKGO-6yvbI2fPrYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXeEZoLpjkpUxN7lnKSXIAOx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/revy3FZAAAu4adX_oeV6yGd3A5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPyOh9W1ZYrxBDujhS4gBig3.jpg?f=fotoalbum_large

2 Enyaqs 60 uit 2023. Zelfde moment. Bijna zelfde plaats. Ik vind het verschil wel erg groot.

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Hans C Ja dat is ook groot. Hoe worden de auto's gebruikt en bereden? Dat kan alles verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:06
De dagen worden weer langer en donkerder, en voor het derde jaar op rij bemerk ik dat de koplamphoogteverstelling het weer heeft opgegeven. Steeds hetzelfde liedje. Ergens in het vroege voorjaar wordt het gerepareerd (als je het niet meer zo nodig hebt) en het najaar erop functioneert het niet meer.
Weet iemand of er een mechanische instelling is waarmee ik ze handmatig goed kan zetten? Nu staan ze weer op de stand het meest naar beneden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandomNick
Hans C schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 00:36:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

2 Enyaqs 60 uit 2023. Zelfde moment. Bijna zelfde plaats. Ik vind het verschil wel erg groot.
Dit zegt toch niet zoveel. De ene kan net 200 km met 140 km/u en tegenwind hebben gereden, en de andere meer binnendoor en rustig op max 80 km/u binnenwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
matk89 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:03:
Voor de mensen waarvan de koplampen naar beneden / te laag schijnen: je kan ze met een inbus nummer 6 super eenvoudig zelf bijstellen als je weet waar. Bron: bevriende monteur bij VAG dealer. Hij had ongeveer 2 minuten nodig om het aan te passen, een ware verademing om weer met fatsoenlijk licht te rijden.

Geen idee waar die verhalen over regelapparaat, software of andere zaken vandaan komen die ik hier lees van dealers.
Kan je aangeven waar dit gedaan kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
BGFG schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:23:
[...]

Klopt, je kunt em hardwarematig aanpassen, maar de hoogteverstelling blijft het dan niet doen. En dat schijnt een softwareprobeem te zijn. Is volgens mij ook apk afkeur, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Zou je kunnen omschrijven waar je dit kan doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:47
RandomNick schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:09:
[...]

Kan je aangeven waar dit gedaan kan worden?
Zeker! Dat heb ik enkele dagen later toegelicht in het topic, zie hier: matk89 in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

Btw, kudo's voor het gebruiken van de zoekfunctie O+ , soms voelt het dat je de enige bent die het gebruikt op het forum! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:05
matk89 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

Zeker! Dat heb ik enkele dagen later toegelicht in het topic, zie hier: matk89 in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

Btw, kudo's voor het gebruiken van de zoekfunctie O+ , soms voelt het dat je de enige bent die het gebruikt op het forum! :P
dat is voor standaard verlichting lijkt mij? Niet voor matrix.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals hiervoor: hangt zoveel van af.. wij zijn een paar weken geleden naar Oostenrijk geweest, onze pauzes waren wegens de kinderen vaker en langer dan de auto nodig had te laden dus tussen de laadsessies door 160 km/h op de cc gereden. Ik heb het idee dat de verwachte range indicator hier nog steeds van aan het bijkomen is :Y) oprecht: de verwachte range van onze 80 was op 100% ~250 km waar die normaal in de buurt van de 500 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
water_escape schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:57:
[...]

dat is voor standaard verlichting lijkt mij? Niet voor matrix.
Standaard LED hier inderdaad, geen matrix. Geen idee of het daarmee hetzelfde werkt. (Waarom zou dat niet zo zijn overigens?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans C
onetime schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 01:08:
@Hans C Ja dat is ook groot. Hoe worden de auto's gebruikt en bereden? Dat kan alles verklaren.
Ik ben de persoon met de kortste afstand. Ik vermoed dat ik langere afstanden rij en vaker over de snelweg. En misschien heb ik ook een iets agressievere rijstijl. Kan dat een verschil opleveren van bijna 40%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Laatst online: 13:27
Hans C schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:32:
[...]

Ik ben de persoon met de kortste afstand. Ik vermoed dat ik langere afstanden rij en vaker over de snelweg. En misschien heb ik ook een iets agressievere rijstijl. Kan dat een verschil opleveren van bijna 40%?
Dat kan heel hard gaan. Veel snelweg, weinig regeneratie, veel weerstand (lucht, regen).
Lekker snel optrekken, niet uit laten rollen etc.

Onze 85 zit nu op 100% laden op 550km. Dat is 40% stad (30-50) en 60% (snelweg) met name gedurende de ochtend en dag.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Laatst online: 09:13
Zoals ik in dit bericht al beschreef: Boeie in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

Heb ik er sinds 3.7 veel last van dat de auto ongevraagd naar 100% laadt. De instelling is altijd 80%. Wat ik wel anders heb is dat de 'battery care' modus aan staat, maar dit zou juist ervoor moeten zorgen dat de instelling automatisch teruggaat naar 80 als je een keer 100% hebt geladen. Ook verbind hij niet goed met mijn energieleverancier waardoor ik niet meer slim kan laden. Of hij verbind wel maar geeft aan dat hij alleen maar volledig oplaad.

Ik heb die Speicher truc geprobeerd (zekering eruit en weer erin), maar dat geeft hier geen oplossing voor. Ook de auto nu ontkoppeld en weer gekoppeld bij de energieleverancier. En ik heb de battery care modus maar uitgezet. Kijken of het blijft werken. }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even de lange afstand resetten van beide. Dan geeft dit een meer realistisch beeld en houd minder rekening met het verbruik van de rechter voet.

Zelf heb ik ook een Enyaq 60 en maak veel snelweg kilometers (80%) en bij mij is het gemiddeld rond de 330km beschikbaar. In de zomer iets meer, nu iets minder. De Enyaq met meer dan 400km is dan ook wel bovengemiddeld en zal waarschijnlijk in de eerste km hard zakken.

Gisteren heb ik toevallig mijn wekelijkse rit niet via de snelweg afgelegd maar op de binnenwegen, en dat scheelt enorm. Ik had nu een gemiddeld verbruik van 16.7 op 210km wat aanzienlijk lager is voor die rit dan als ik via de snelweg rijdt.

[ Voor 23% gewijzigd door Senaxx op 10-10-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Hans C Kijk even in de TS over luchtweerstand. (en andere stukjes over verschil in verbruik)
Snelheid is een heel grote factor. En "agressief" rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
matk89 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

Super, dank je wel :-)
Misschien kan je die post nog even verrijken met 'hoogteverstelling' :-D.
Dan had ik hem gevonden. Ga ik vanavond meteen even fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Laatst online: 12:39
RandomNick schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:10:
[...]

Zou je kunnen omschrijven waar je dit kan doen?
Kijk even wat hier staat https://gathering.tweaker...message/78342744#78342744

Zo zet je ze hardwarematig op één vaste stand. Bij mij hebben ze uiteindelijk beide stelmotoren vernieuwd en dat gaat nog steeds goed _/-\o_

Geldt, denk ik, alleen voor gewone led verlichting, niet voor matrix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:20
Boeie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:21:
Zoals ik in dit bericht al beschreef: Boeie in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

Heb ik er sinds 3.7 veel last van dat de auto ongevraagd naar 100% laadt. De instelling is altijd 80%. Wat ik wel anders heb is dat de 'battery care' modus aan staat, maar dit zou juist ervoor moeten zorgen dat de instelling automatisch teruggaat naar 80 als je een keer 100% hebt geladen. Ook verbind hij niet goed met mijn energieleverancier waardoor ik niet meer slim kan laden. Of hij verbind wel maar geeft aan dat hij alleen maar volledig oplaad.

Ik heb die Speicher truc geprobeerd (zekering eruit en weer erin), maar dat geeft hier geen oplossing voor. Ook de auto nu ontkoppeld en weer gekoppeld bij de energieleverancier. En ik heb de battery care modus maar uitgezet. Kijken of het blijft werken. }:O
Is het altijd op dezelfde plek? Overruled die ‘laadlocatie’ dan het e.e.a. misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:27
Op aanraden van anderen in dit topic had ik de Aerotwin A072S ruitenwissers besteld. Het zal aan mij liggen maar die interface past toch helemaal niet? Zie onderstaande foto’s. Ben ik nu zo’n nitwit of is er wat anders aan de hand? Links de oude, rechts de nieuwe.
Tweede foto de nieuwe met de wisser van de auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFuKC1WgYQFzV0F8v7vUR33y-ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORMj8ZsDdpeurKGeKtxTlphp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVijoe4nS88p_9BiGjXFkWcFOgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aRg8FRUSL0qhKAtf3tYdplc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Homer-Simpson Moet het niet de A 027 S zijn..? :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexander250100
  • Laatst online: 01-10 16:15
Homer-Simpson schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:16:
Op aanraden van anderen in dit topic had ik de Aerotwin A072S ruitenwissers besteld. Het zal aan mij liggen maar die interface past toch helemaal niet? Zie onderstaande foto’s. Ben ik nu zo’n nitwit of is er wat anders aan de hand? Links de oude, rechts de nieuwe.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
AP28 U en AP18 U,, AMAZON besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
Homer-Simpson schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
a027s

JanHenk in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

https://www.amazon.de/-/e...x=a027s%2Caps%2C83&sr=8-1

-> See all buying options

[ Voor 13% gewijzigd door helloitsme op 10-10-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zegt helemaal niets. Bereik hangt sterk af hoe er met de auto de afgelopen (paar) honderd kilometer is gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans C
jdbiggelaa schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

Dit zegt helemaal niets. Bereik hangt sterk af hoe er met de auto de afgelopen (paar) honderd kilometer is gereden.
Dank je. Dat was me gezien de bovenstaande reacties duidelijk geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
8)7 that explains

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Amazon laat me de 072 wel zien maar de 027 niet. Vandaar dat ik de mist in ben gegaan. Weet nu gelukkig wat er aan scheelt. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:05
Ik heb sinds een tijdje een bijzonderheid. Ik al langer 3.5 en merk al even dat bij de verbruiksmeter 'sinds start' niet altijd reset. Soms rij ik naar het dorp en terug en heb ik netjes twee keer een verbruik per verplaatsing. Maar vaker heb ik twee aparte ritten op 1 'start'. Dat kan ook naar en van huis zijn met een paar uur ertussen. Herkent iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Currry Ik weet nog niet precies wat de trigger is om de teller te resetten. Maar ik heb de indruk dat een korte stop hij door telt, maar ik weet niet wat de grens is. Kan ook nog de overgang van de dag zijn, middernacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Homer-Simpson schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:31:
[...]

Amazon laat me de 072 wel zien maar de 027 niet. Vandaar dat ik de mist in ben gegaan. Weet nu gelukkig wat er aan scheelt. Bedankt!
Via de Duitse Amazon site kan je hem wel bestellen. Zie de link in mijn reactie en kies dan rechts op het scherm voor 'all buying options'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-10 23:57
helloitsme schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 04:41:
[...]

Via de Duitse Amazon site kan je hem wel bestellen. Zie de link in mijn reactie en kies dan rechts op het scherm voor 'all buying options'
Ik heb de wisser al even geleden hier afgehaald, maar ze verzenden ook zie ik : https://www.porza.nl/product/wisserblad-bosch-3-397-014-027

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrujeriA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-09 07:42
helloitsme schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 04:41:
[...]

Thanks, besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:05
onetime schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 23:13:
@Currry Ik weet nog niet precies wat de trigger is om de teller te resetten. Maar ik heb de indruk dat een korte stop hij door telt, maar ik weet niet wat de grens is. Kan ook nog de overgang van de dag zijn, middernacht.
Ik dacht altijd heel simpel dat het bij elke 'start' zou zijn. Anders was de naam dagteller beter, maar ook dan niet consistent in dit geval. Anyway, ik was blij geweest met; start, sinds laden en lange tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrujeriA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-09 07:42
In mijn vorige auto (Kona E '19) resetten de dagteller na 4 uur stilstaan. Ik heb het vermoeden dat dat bij de Enyaq ook zoiets is

[ Voor 4% gewijzigd door BrujeriA op 11-10-2024 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvbijleveld
  • Laatst online: 16:22
Bij mijn SEAT hiervoor was het na 2 uur. Ik heb het niet getimed, maar bij de Enyaq is het vergelijkbaar, dus dan zou het 2 (of max 3) uur zijn.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Hier beginnen de ruitenwissers ook al weer te kraken. Dealer mag er geen Bosch op zetten. Dat ga ik dan maar zelf doen. Kijken of ik het kan declareren bij de LM en anders maar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:57

Aldmar

Niks...

Gisteren is mijn Enyaq ook geupdate naar 3.7 (binnen een dag, zonder verdere problemen _/-\o_ ).

Nu zie ik de verbruiksggegevens in de cockpit achter het stuur. Kan ik het verbruik ook wijzigen van 'vanaf start' naar 'huidig'. Dus dat ik meer kan anticiperen op de snelheid en afremmen wat ik op dat moment rijdt? Zeker met lange afstanden is de 'vanaf start' minder relevant omdat dit minder zal wijzigen hoe langer de rit duurt.

En er zou 'Vereenvoudigde deactivatie van lane assist' aanwezig moeten zijn. Maar ik kan het nog niet vinden..? Kijk er vast overheen... :X

-edit-: realiseer mij nu dat ik het laatste punt wellicht niet heb. Ik heb alleen het 'ping-pong' tussen de lijntjes. (Ik ben altijd in de war met het assist welke meestuurt tussen de lijnen. :F )

[ Voor 14% gewijzigd door Aldmar op 11-10-2024 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Aldmar schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:12:
Gisteren is mijn Enyaq ook geupdate naar 3.7 (binnen een dag, zonder verdere problemen _/-\o_ ).

En er zou 'Vereenvoudigde deactivatie van lane assist' aanwezig moeten zijn. Maar ik kan het nog niet vinden..? Kijk er vast overheen... :X
Als je netjes binnen de lijntjes rijdt gaat het automatisch uit _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Wat is jullie ervaring met het verzekeren van de Enyaq?
Mijn verzekeraar vraag klasse 3, nu zie ik op de website van Kiwa dat het MY '21 (NY) model "Af fabriek" klasse 3 zou moeten hebben.

Laten jullie dit jaarlijks keuren voor het SCM certificaat dat een verzekeraar wil zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matk89
Aldmar schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:12:

Nu zie ik de verbruiksggegevens in de cockpit achter het stuur. Kan ik het verbruik ook wijzigen van 'vanaf start' naar 'huidig'. Dus dat ik meer kan anticiperen op de snelheid en afremmen wat ik op dat moment rijdt? Zeker met lange afstanden is de 'vanaf start' minder relevant omdat dit minder zal wijzigen hoe langer de rit duurt.
Je kunt wisselen tussen "sinds start", "sinds laden" en "lange tijd". Dat kan door het scroll-wieltje rechts op het stuur in te drukken. Dus zeg maar de gespiegelde actie van mute/unmute met het scroll-wiel links op het stuur. Door de knop lang ingedrukt te houden kun je een teller overigens ook resetten als je wilt.

Helaas is er geen live-view beschikbaar afaik, enkel in het home screen op het grote scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:47

rammes

koekebakker 1e klas

110k km op de teller, ik rij lease volgend jaar moet ik al afscheid nemen van mijn iv80 geen idee nog wat ik terug neem. Op zich ben ik erg blij met de Enyaq (los van de software ellende). Maar ik kijk ook nar de Chinese modellen, wat ik graag terug wil is een schuifkanteldak dat heb ik al jaren in auto's en zou ik eigenlijk niet meer willen missen.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:57

elmoxx

xx xx xx

Ook mijn 80 (van feb '22) is gister geupdate naar 3.7. Netjes in 1 dag klaar en zelfs gewassen terug. Gen enkel probleem.

Ik had als leenauto een ID3 en die auto voelt echt aanzienlijk sportiever; dat had ik niet verwacht.

Tijdens de zomervakantie hebben wij ook het laadklep-debacle mogen ervaren en van de gelegenheid gebruik gemaakt om het ook daar even over te hebben met de dealer (PON-naarden)..

- Sorry meneer, we krijgen ze bij bosjes binnen en het enige wat we kunnen doen is volledig vervangen van omhulsel en slot. (a €280,-) Auto is te oud dus geen garantiewerk en ook kon de medewerker niet aangeven dat deze versie verbeterd was, waardoor het risico op herhaling er niet kleiner van wordt..

Ik heb besloten het maar te laten; zeker zolang V2G/V2H er niet is kun je daar toch niets nuttigs bereiken

Festina lente

Pagina: 1 ... 53 ... 91 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.