Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 22:22
- Sorry meneer, we krijgen ze bij bosjes binnen en het enige wat we kunnen doen is volledig vervangen van omhulsel en slot. (a €280,-) Auto is te oud dus geen garantiewerk en ook kon de medewerker niet aangeven dat deze versie verbeterd was, waardoor het risico op herhaling er niet kleiner van wordt..

Als iets volgens de wet grantiewerk is , dan ik het dit wel:
- ondeugdelijk onderdeel (terugroepactie?)
- binnen de levensduur van de auto, het is geen verbruiksartikel
- op de reparatie en onderdeel weer garantie gedurende de levensduur auto

Ze gokken erop dat je het voor dat bedrag als particulier laat zitten.
Duidelijk iets voor je reachtbijstandserzekering (maar het meeverzekeren van de auto kost ook geld en je kan je afvragen wat meer geld kost over de levensduur van de auto)

Tenzij je Belg bent, dan gelden weer andere garantieregels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:39
Aldmar schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:12:
Gisteren is mijn Enyaq ook geupdate naar 3.7 (binnen een dag, zonder verdere problemen _/-\o_ ).

Nu zie ik de verbruiksggegevens in de cockpit achter het stuur. Kan ik het verbruik ook wijzigen van 'vanaf start' naar 'huidig'. Dus dat ik meer kan anticiperen op de snelheid en afremmen wat ik op dat moment rijdt? Zeker met lange afstanden is de 'vanaf start' minder relevant omdat dit minder zal wijzigen hoe langer de rit duurt.

En er zou 'Vereenvoudigde deactivatie van lane assist' aanwezig moeten zijn. Maar ik kan het nog niet vinden..? Kijk er vast overheen... :X

-edit-: realiseer mij nu dat ik het laatste punt wellicht niet heb. Ik heb alleen het 'ping-pong' tussen de lijntjes. (Ik ben altijd in de war met het assist welke meestuurt tussen de lijnen. :F )
Scroll wiel rechts indrukken inderdaad. Het zijn wel gemiddelden dus niet live.
Het is me ook niet helemaal helder wat die vereenvoudiging is. Zelf heb ik hem nu in dat menu staan wat je krijgt als je vanaf boven swiped. Misschien bedoelen ze dat?

Gefeliciteerd nog :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekkos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 17:57
Iemand ervaring met het draadloos opladen en dan vooral het “met koel functie” in de model year 2025?

Hoe werkt het? Zitten er wat airco blazer poortjes? Of wordt er op een andere manier actief gekoeld?

En merk je verschil? Blijft een telefoon inderdaad op temperatuur tijdens het gebruik van android auto/carplay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentvdH91
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-09 07:51
pekkos schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 02:26:
Iemand ervaring met het draadloos opladen en dan vooral het “met koel functie” in de model year 2025?

Hoe werkt het? Zitten er wat airco blazer poortjes? Of wordt er op een andere manier actief gekoeld?

En merk je verschil? Blijft een telefoon inderdaad op temperatuur tijdens het gebruik van android auto/carplay?
Lastig te zeggen, ik heb MY25, dus met koel functie en dit lijkt prima te gaan. Haal m'n telefoon wel uit hoesje, anders wordt hij te warm, maar op een rit van uur met Android Auto de hele rit draadloos opgeladen en geen problemen met oververhitting.
Hoe de koeling werkt, geen idee, ben ook benieuwd, zal vermoedelijk met koude lucht uit de airco zijn, kan niet echt een luchtstroom voelen. Valt me wel op dat er 2 kleine 'ribbeltjes' zitten zodat je telefoon niet vlak op het matje ligt, maar er een heel beetje ruimte tussen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 16:35
Aldmar schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:12:
En er zou 'Vereenvoudigde deactivatie van lane assist' aanwezig moeten zijn. Maar ik kan het nog niet vinden..? Kijk er vast overheen... :X

-edit-: realiseer mij nu dat ik het laatste punt wellicht niet heb. Ik heb alleen het 'ping-pong' tussen de lijntjes. (Ik ben altijd in de war met het assist welke meestuurt tussen de lijnen. :F )
Ja dat ping pongen is lane assist. Je kan het nu "eenvoudig" uitschakelen door op je scherm van boven naar beneden te swipen (notificatiescherm) en dan de shortcut aan te klikken voor lane-assist. Handig op polderwegen. Dat andere heet travel assist en zorgt ervoor dat de auto actief meestuurt.

[ Voor 7% gewijzigd door BaseLine op 12-10-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reddiewing
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-09 18:44
Heeft er iemand in het forum al ervaring met slim laden instellen via de vattenfall app op je thuis laadpaal? Voordat ik mijn inlog gegevens ga delen met vattenfall en het in de praktijk niks blijkt te bieden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 21:40

rammes

koekebakker 1e klas

Reddiewing schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:30:
Heeft er iemand in het forum al ervaring met slim laden instellen via de vattenfall app op je thuis laadpaal? Voordat ik mijn inlog gegevens ga delen met vattenfall en het in de praktijk niks blijkt te bieden...
niet geheel antwoord op je vraag maar ik gebruik slim laden via de anwb slimladen app en dat bevalt goed

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:46
Reddiewing schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:30:
Ik heb nu 3x slim geladen via Engie (net er mee begonnen). Tot nu toe werkt het prima lijkt het. geen idee of al die energie maatschappijen hetzelfde systeem/principe gebruiken

Aanvulling: de eerste keren heb ik het uitgeprobeerd terwijl ik eigenlijk niet direct hoefde te laden, zodat als het niet goed zou werken ik geen probleem zou hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door helloitsme op 12-10-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13
Martinique schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:19:
[...]

Is het altijd op dezelfde plek? Overruled die ‘laadlocatie’ dan het e.e.a. misschien?
Nee die is nog nooit ingesteld geweest. Wel altijd op dezelfde locatie. Nog even gekeken maar staat nu ook niet ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedo1983
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-10 22:34
Nu een dikke maand met de Enyaq moet ik zeggen dat ik erg tevreden ben. Het enige wat me opvalt is een soort van knak-geluidje voorin na het remmen helemaal tot stilstand en weer optrekken. Ik heb al eens met de zoekfunctie gezocht en zie wel een paar hits die remgerelateerd zijn. Ik denk dat het ook met remmen te maken heeft en dat dit nog een beetje aangrijpt op een of andere manier. Iemand anders die zich hier in herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 12:42
speedo1983 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:08:
Nu een dikke maand met de Enyaq moet ik zeggen dat ik erg tevreden ben. Het enige wat me opvalt is een soort van knak-geluidje voorin na het remmen helemaal tot stilstand en weer optrekken. Ik heb al eens met de zoekfunctie gezocht en zie wel een paar hits die remgerelateerd zijn. Ik denk dat het ook met remmen te maken heeft en dat dit nog een beetje aangrijpt op een of andere manier. Iemand anders die zich hier in herkend?
Jup, zeer herkenbaar. Ben er al 2 keer voor de garage geweest daar het ook regelmatig met een bonk/schok gepaard gaat bij het optrekken maar ze kunnen niets afwijkends vinden. De hele achteras is gedemonteerd geweest maar dat bleek allemaal in orde

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 15:31
sPENKMAN schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:13:
[...]

Jup, zeer herkenbaar. Ben er al 2 keer voor de garage geweest daar het ook regelmatig met een bonk/schok gepaard gaat bij het optrekken maar ze kunnen niets afwijkends vinden. De hele achteras is gedemonteerd geweest maar dat bleek allemaal in orde
En als je auto-hold uitzet? Nog steeds dat probleem?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:53
Ik heb vooral aan kraak bij het optrekken en tot stilstand komen. Mogelijk op het moment dat de auto-hold aangaat. Ik vind het vreemd, maar ik dacht dat het normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-09 19:26
De spiebanen van de aandrijfassen willen nog wel eens een beetje speling krijgen/slijten, VAG repareert dit door de aandrijfassen te demonteren en een speciale lijm aanbrengen en een dag laten drogen, is doet toen uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedo1983
Autohillenga schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:16:
De spiebanen van de aandrijfassen willen nog wel eens een beetje speling krijgen/slijten, VAG repareert dit door de aandrijfassen te demonteren en een speciale lijm aanbrengen en een dag laten drogen, is doet toen uitgevoerd?
Mijn auto heeft dat van dag 1. Dus slijtage lijkt me niet van toepassing. Ik denk dat het "works as designed" aangezien meerdere dit aankaarten. Ik zal kijken of de wegrol functie nog invloed heeft op het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 08:14
Sinds deze week kan mijn Enyaq niet meer opgeladen worden met Slim-laden (zonne-energie via de laadpaal). Voorheen werd al de overtallige stroom in de auto geladen. Nu laad de auto nog maar met 1.4KW ongeacht de stroom. In de app van de laadpaal zie ik een melding:

"The charging current is limited by a configuration in the vehicle" Ik weet niet of deze melding met het slim laden te maken heeft. De auto met 11KW laden lukt wel gewoon.

Vorige week is de auto geupdate naar de laatste software. Ik vermoed dat dit aan elkaar gerelateerd is. Iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 21:28
Ik ben wel benieuwd, het laden via de zon. Is dat niet schadelijk voor de accu? Steeds wisselend vermogen, aan/uit, klinkt niet bevorderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Laatst online: 04-09 12:42
Autohillenga schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:16:
Ik vermoed van wel, ben de auto ook een paar dagen kwijt geweest toen. Autohold aan/uit maakt bij mij in ieder geval geen verschil.

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supernova_Black
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23-04 11:50
Kris schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:26:
Sinds deze week kan mijn Enyaq niet meer opgeladen worden met Slim-laden (zonne-energie via de laadpaal). Voorheen werd al de overtallige stroom in de auto geladen. Nu laad de auto nog maar met 1.4KW ongeacht de stroom. In de app van de laadpaal zie ik een melding:

"The charging current is limited by a configuration in the vehicle" Ik weet niet of deze melding met het slim laden te maken heeft. De auto met 11KW laden lukt wel gewoon.

Vorige week is de auto geupdate naar de laatste software. Ik vermoed dat dit aan elkaar gerelateerd is. Iemand hier ervaringen mee?
Las ik hier niet eerder dat je hiervoor na de update een zekering moet trekken en vervolgens weer na een x aantal seconden terugplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supernova_Black
Ik zag zojuist een witte Sportline met een RS voorbumper (3 zwarte strepen aan weerskanten) volgens mij is dat toch geen besteloptie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 08:14
Supernova_Black schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:07:
[...]

Las ik hier niet eerder dat je hiervoor na de update een zekering moet trekken en vervolgens weer na een x aantal seconden terugplaatsen?
Dank voor de tip! Geprobeerd, maar maakt helaas geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Supernova_Black schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:09:
Ik zag zojuist een witte Sportline met een RS voorbumper (3 zwarte strepen aan weerskanten) volgens mij is dat toch geen besteloptie?
In NL toen ik bestelde (okt23) in ieder geval niet. Volgens mij nog steeds niet. Dus het was of toch een RS, of een Sportline met naderhand geplaatste RS bumper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
speedo1983 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:17:
[...]

Mijn auto heeft dat van dag 1. Dus slijtage lijkt me niet van toepassing. Ik denk dat het "works as designed" aangezien meerdere dit aankaarten. Ik zal kijken of de wegrol functie nog invloed heeft op het geluid.
Heb al meerdere MEB auto’s op de brug gehad, en heb tot nu toe 2 keer een ID.3 gehad die dit probleem hadden, die zijn daarna naar de dealer voor garantie gegaan. Dat heeft deze klacht voor 2 maanden verholpen, daarna kwam het weer vrolijk terug.

De echte oplossing is uiteraard een nieuwe aandrijfas(sen), maar dat gaat VAG echt niet toegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supernova_Black
cryptapix schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:41:
[...]

In NL toen ik bestelde (okt23) in ieder geval niet. Volgens mij nog steeds niet. Dus het was of toch een RS, of een Sportline met naderhand geplaatste RS bumper.
Ja de badges aan de zijkanten hadden de tekst “Sportline” dus vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:55

MLLL

Palm Treo 650

Autohillenga schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:14:

De echte oplossing is uiteraard een nieuwe aandrijfas(sen), maar dat gaat VAG echt niet toegeven.
De welbekende producteigenschap _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Laatst online: 05:55

MLLL

Palm Treo 650

MLLL schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

De welbekende producteigenschap _/-\o_
Ik ga die term ook maar eens toepassen. Misschien kom ik er ook mee weg. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Supernova_Black schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:41:
[...]

Het kan natuurlijk ook nog een RS met sportline badges zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janus86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:11
Ik maak al een geruime tijd gebruik van de uitsgesteld laden functionaliteit ivm dynamisch contract. Tot op heden heeft dit altijd goed gewerkt totdat vanavond de functie niet meer beschikbaar lijkt.

Het dropdown menu waar je altijd kan kiezen tussen "uitgesteld laden" en "direct laden" wordt niet meer weergegeven en ik kan de laadlocaties instellingen ook niet meer aanpassen. Toevallig (of niet) is mijn "online infotainment" abonnement afgelopen weekend verlopen.

Is het bekend of deze functie alleen beschikbaar is met een geldig abonnement?

Update: vanmorgen is de funtie weer beschikbaar dit is dus niet gekoppeld aan een abonnement. Waarom het niet beschikbaar was, geen idee.

[ Voor 11% gewijzigd door janus86 op 16-10-2024 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:07
Currry schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:45:
Ik ben wel benieuwd, het laden via de zon. Is dat niet schadelijk voor de accu? Steeds wisselend vermogen, aan/uit, klinkt niet bevorderlijk.
Geen probleem, zolang je maar binnen je min en max laadstroom blijft. Ik doe het met mijn Zappi al jaren zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 13:09
Supernova_Black schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:41:
[...]

https://www.kopacek.com/n...s-glossy-black-in-rs-look

Dan zou bovenstaande mij niet verbazen.

( is commercieel linken toegestaan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-06 10:24
pekkos schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 02:26:

Waar zit deze instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedo1983
sPENKMAN schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:00:
[...]

Ik vermoed van wel, ben de auto ook een paar dagen kwijt geweest toen. Autohold aan/uit maakt bij mij in ieder geval geen verschil.
Autohold maakt geen verschil. Het is puur als de auto rolt met snelheid onder de 10km/h. Ik hoor dan duidelijk knakjes voorin. Voor de verduidelijking, ik heb het niet over het scherpe blikkerige remgeluid. Dus nu ik meer erop focus lijkt het meer op ophanging/aandrijving. Niet echt mooi bij een auto 50k+. Als het aanblijft zal ik de dealer maar eens bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedo1983
Felke schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:12:
[...]

Waar zit deze instelling?
Dit is geen instelling. MY2025 heeft deze optie inclusief. Hoe precies vraag ik me ook af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik rijd nu een gloednieuwe lease iv85 business editie. Maar ik ga voor mijzelf beginnen... nu zie ik een aantal iv60's tweedehands die uit 2021 komen en rond de 100k gelopen hebben. Deze kosten rond de 27k.

Mij leek dit nog wel interessant; weinig onderhoudskosten, ik denk dat ze gemakkelijk 200k kunnen kopen, thuis tanken a 24c per kWh (vaak).

Ik vind het lastig om de verschillen te zijn tussen oudere modellen en de nieuwere behalve de accu natuurlijk. de functies die ik zie in de advertenties heb ik nu ook.

Uit de oude berichten haal ik dat de software niet mee geupdate wordt. Nu ik de nieuwe gewend ben , is de oude dan heel erg traag?

De actieradius twijfel ik nog wel over. We hebben een vlotte rijstijl en met 300km moeten we die wel aanpassen. Als we elke keer bij een opdrachtgever tanken gaat de business case niet op.

Ik rijd ca 35k met mijn vrouw, waarvan 75% zakelijk. Meeste ritten zijn 100 tot 125 km enkele reis.

Ps. Nog een domme vraag, maar hoe beëindig
Je een telefoontje? Ik kan geen knop vinden op het stuur 😜?

[ Voor 5% gewijzigd door Waypoint op 16-10-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Laatst online: 14-06 10:24
speedo1983 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:23:
[...]

Dit is geen instelling. MY2025 heeft deze optie inclusief. Hoe precies vraag ik me ook af
Niks van gemerkt.. Mijn telefoon wordt gloeiend heet wanneer ik deze draadloos laad en wireless Android auto aan heb.
Kan er overigens ook niks over vinden op internet.. Maar, misschien verkeerde zoektermen of zo 🤷🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:20
Waypoint schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:38:
Ik rijd nu een gloednieuwe lease iv85 business editie. Maar ik ga voor mijzelf beginnen... nu zie ik een aantal iv60's tweedehands die uit 2021 komen en rond de 100k gelopen hebben. Deze kosten rond de 27k.

Mij leek dit nog wel interessant; weinig onderhoudskosten, ik denk dat ze gemakkelijk 200k kunnen kopen, thuis tanken a 24c per kWh (vaak).

Ik vind het lastig om de verschillen te zijn tussen oudere modellen en de nieuwere behalve de accu natuurlijk. de functies die ik zie in de advertenties heb ik nu ook.

Uit de oude berichten haal ik dat de software niet mee geupdate wordt. Nu ik de nieuwe gewend ben , is de oude dan heel erg traag?

De actieradius twijfel ik nog wel over. We hebben een vlotte rijstijl en met 300km moeten we die wel aanpassen. Als we elke keer bij een opdrachtgever tanken gaat de business case niet op.

Ik rijd ca 35k met mijn vrouw, waarvan 75% zakelijk. Meeste ritten zijn 100 tot 125 km enkele reis.

Ps. Nog een domme vraag, maar hoe beëindig
Je een telefoontje? Ik kan geen knop vinden op het stuur 😜?
Als je jouw rijstijl niet aanpast zou ik je een 80 adviseren ipv een 60.
Telefoontje beëindig je door midden onderin op je centrale display te drukken, daar komt de rode ophangen knop te staan tijdens het bellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubman
  • Nu online

Rubman

Retarded or just overjoyed!

opnemen en ophangen kan ook met de rechter scrolknop op het stuur, indrukken is opnemen bij gebeld worden en ook weer ophangen bij einde gesprek.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Homer-Simpson schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:28:
[...]

Als je jouw rijstijl niet aanpast zou ik je een 80 adviseren ipv een 60.
Telefoontje beëindig je door midden onderin op je centrale display te drukken, daar komt de rode ophangen knop te staan tijdens het bellen.
Een iv80 valt buiten m'n budget , die zijn er niet voor onder de 30k zover ik zie met een normale km stand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 11:20
Waypoint schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:16:
[...]

Een iv80 valt buiten m'n budget , die zijn er niet voor onder de 30k zover ik zie met een normale km stand
Dan ga je dus je rijstijl aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:12
Rubman schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:33:
opnemen en ophangen kan ook met de rechter scrolknop op het stuur, indrukken is opnemen bij gebeld worden en ook weer ophangen bij einde gesprek.
vanaf welk model of software? Want dit was nog niet zo.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:44
Homer-Simpson schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:17:
[...]

Dan ga je dus je rijstijl aanpassen
Of vaker laden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Nu online

Rubman

water_escape schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:42:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen ik heb vanaf start 3.7, auto vorig jaar november in gebruik genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:59
Waypoint schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:16:
[...]

Ik heb een iv80 met 40k km erop gekocht voor 33k 3 maanden terug.
Met extra snel snelladen, trekhaak, transport pack, familie pack (elektronisch kinderslot, usb-c + shuko achterin)

Ja de software is wat trager, ik gebruik gewoon zo vaak mogelijk bedraad Android Auto, hoef eigenlijk nooit in het infotainment te zijn.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:01
Omdat het in juni zo leuk was om te doen, dacht mijn vriendin vanmorgen we gaan het nog een keertje doen :-(

Een put die voorbij de trottoirband uitsteek in een smalle straat hier om de wijk uit te kunnen. Reed er met zo'n 20km tegenaan maar bandje en velg zijn weer stuque.

Destijds een melding bij de gemeente gedaan van een probleem in de openbare ruimte maar is nog niet opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0SdHdjckxU8eU5nq2y5lxXggQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHKMtBzFIpbZyFrbj5tUZEcM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 15:31
Senaxx schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:38:
Omdat het in juni zo leuk was om te doen, dacht mijn vriendin vanmorgen we gaan het nog een keertje doen :-(

Een put die voorbij de trottoirband uitsteek in een smalle straat hier om de wijk uit te kunnen. Reed er met zo'n 20km tegenaan maar bandje en velg zijn weer stuque.

Destijds een melding bij de gemeente gedaan van een probleem in de openbare ruimte maar is nog niet opgelost.

[Afbeelding]
Au...

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman
  • Nu online

Rubman

Senaxx schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:38:

[Afbeelding]
Dat is lekker zuur.
Kun je niet de gemeente aansprakelijk stellen voor de schade? Ondeugdelijk stuk weg.

Heb het zelf ook gehad met andere situatie, op de .motor onderuit door gladde lasnaad die niet te ontwijken was in een bocht.
Schade verhaald op staat en situatie is aangepast.

Nu weet ik niet hoe de gemeentes hiermee omgaan als ze het al niet eens repareren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Rubman schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:35:
[...]

Dat is lekker zuur.
Kun je niet de gemeente aansprakelijk stellen voor de schade? Ondeugdelijk stuk weg.

Heb het zelf ook gehad met andere situatie, op de .motor onderuit door gladde lasnaad die niet te ontwijken was in een bocht.
Schade verhaald op staat en situatie is aangepast.

Nu weet ik niet hoe de gemeentes hiermee omgaan als ze het al niet eens repareren
Lijkt me dat, als je dit al eerder gemeld hebt en ze hebben er nog niets mee gedaan in al die tijd, dat dit zeker wel te verhalen moet zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JazzMatazz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 08:57
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

Lijkt me dat, als je dit al eerder gemeld hebt en ze hebben er nog niets mee gedaan in al die tijd, dat dit zeker wel te verhalen moet zijn.
Tegelijkertijd, als je er al een keer eerder tegenaan bent gereden ben je een gewaarschuwd mens (en ja, die tellen voor twee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinb100
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-08 16:18
JazzMatazz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:20:
[...]

Tegelijkertijd, als je er al een keer eerder tegenaan bent gereden ben je een gewaarschuwd mens (en ja, die tellen voor twee)
|:( 7(8)7 _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 06:51
[...]

Kun je dan ook 2 claims indienen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

Beetje onpopulaire mening hier en sowieso erg zuur voor @Senaxx, maar ik ben het wel met je eens. Komop zeg. Nota bene een plek waar het al eerder gebeurde. Gewoon opletten.

Als het nou echt een onveilige situatie is zoals @Rubman beschrijft snap ik het, maar een putje in een trottoirband dat een klein stukje uitsteekt? Gewoon wat minder dicht langs de stoep rijden. Is sowieso beter voor je velgen.

Sorry, ik ben nogal allergisch voor het altijd maar anderen verantwoordelijk maken voor eigen fouten. Voor de goede orde: @Senaxx doet dat in mijn ogen niet.

Overigens: als je parkeersensor kapot is gegaan door steenslag, kan je dan ook de staat aansprakelijk stellen? Ze hadden de weg moeten vegen toch? Ik vraag dit voor een vriend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Nu online

Rubman

@cryptapix natuurlijk het is niet zoals mijn situatie waar een reparatie gezorgd heeft voor een gevaarlijker stuk weg dan hiervoor. Maar nog is het wel als je het niet kunt ontwijken vanwege de ruimte en er al gepoogd is te laten repareren kun je er wel twijfels bij trekken imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
water_escape schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:42:
[...]

Volgens mij wel: ik doe het al zo vanaf dat ik de auto heb, 3.0 bij levering.

Overigens heb ik ook last van de 'software bug' met de lampen. Ik kan ze niet verstellen en ze blijven op de kortste werpafstand staan. Dealer bellen of kan ik het beter handmatig stellen?

[ Voor 26% gewijzigd door Martinez- op 17-10-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:01
[...]

In my defense (en die van mijn vriendin) de eerste keer heb ik hem op die put gereden na het uitwijken voor een kat. En vanmorgen mijn vriendin in het donker. :+

Daarnaast vertelde de buurman mij vanmiddag dat zijn zoon met hun vw touareg hetzelfde had een paar maanden geleden.

Ik heb vanmorgen dan ook de gemeente aansprakelijk gesteld en het was al door de klachtencommissie behandeld en doorgestuurd naar hun verzekering. We wachten maar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:07
Martinez- schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Volgens mij wel: ik doe het al zo vanaf dat ik de auto heb, 3.0 bij levering.

Overigens heb ik ook last van de 'software bug' met de lampen. Ik kan ze niet verstellen en ze blijven op de kortste werpafstand staan. Dealer bellen of kan ik het beter handmatig stellen?
Uiteindelijk wordt de auto er op afgekeurd bij een apk als het goed is. Er zijn work-arounds (die je helemaal noet wilt) zoals de knop verwijderen (wat niet kan want software) of de kabels onklaar maken.

Binnen garantie of lease dus gewoon naar dealer gaan. Buiten garantie eerst beroepen op conformiteit, want het is gewoon meuk...

De mijne mag in november weer voor het 2e jaar op rij.

8. Werking en toestand verplichte lichten en retroreflectoren, zie toelichting
Inrichting dimlichtafstelling

Als het voertuig is voorzien van een inrichting (verstel mogelijkheid) waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig aan de beladingstoestand kan worden aangepast, dan moet deze goed werken.
Dit geldt voor voertuigen van alle leeftijden en is dus niet bouwjaar-afhankelijk.
Er is sprake van "een inrichting waarmee de dimlichtafstelling vanaf de bestuurderszitplaats aan de beladingstoestand kan worden aangepast" als er rond de bestuurderszitplaats een bedieningsmogelijkheid aanwezig is of een indicatie (schaalverdeling, niet bedoeld een digitale symbool) van de dimlichtafstelling. De controle of de symbolen overeenkomen met de schakelstand valt niet onder het begrip “goed werken”.

Als, op welke wijze ook (aantoonbare werking, documentatie of aanwezigheid van sensoren t.b.v. niveauregeling), blijkt dat er een automatische niveauregeling voor de dimlichten aanwezig is, dan wordt de eis met betrekking tot de goede werking van een inrichting waarmee de dimlichtafstelling vanaf de bestuurdersplaats kan worden aangepast, buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:12
die setting heb ik dus niet -> matrix led. DUs dit zal enkel voor de wagens met normale verlichting zijn?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:40
Mirx_NL schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:09:
[...]

Uiteindelijk wordt de auto er op afgekeurd bij een apk als het goed is. Er zijn work-arounds (die je helemaal noet wilt) zoals de knop verwijderen (wat niet kan want software) of de kabels onklaar maken.

Binnen garantie of lease dus gewoon naar dealer gaan. Buiten garantie eerst beroepen op conformiteit, want het is gewoon meuk...

Als het voertuig is voorzien van een inrichting (verstel mogelijkheid) waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig aan de beladingstoestand kan worden aangepast, dan moet deze goed werken.
Dit geldt voor voertuigen van alle leeftijden en is dus niet bouwjaar-afhankelijk.
Er is sprake van "een inrichting waarmee de dimlichtafstelling vanaf de bestuurderszitplaats aan de beladingstoestand kan worden aangepast" als er rond de bestuurderszitplaats een bedieningsmogelijkheid aanwezig is of een indicatie (schaalverdeling, niet bedoeld een digitale symbool) van de dimlichtafstelling. De controle of de symbolen overeenkomen met de schakelstand valt niet onder het begrip “goed werken”.

Als, op welke wijze ook (aantoonbare werking, documentatie of aanwezigheid van sensoren t.b.v. niveauregeling), blijkt dat er een automatische niveauregeling voor de dimlichten aanwezig is, dan wordt de eis met betrekking tot de goede werking van een inrichting waarmee de dimlichtafstelling vanaf de bestuurdersplaats kan worden aangepast, buiten beschouwing gelaten.
Dit is een interesse verwoording. Is deze tekst officieel vanuit de APK eisen en ook volledig? Want dan interpreteer ik uit dit:
Als, op welke wijze ook (aantoonbare werking, documentatie of aanwezigheid van sensoren t.b.v. niveauregeling), blijkt dat er een automatische niveauregeling voor de dimlichten aanwezig is (..)
dat het simpelweg hebben van documentatie en/of aanwezigheid van sensoren genoeg is. En dat er niet gecontroleerd hoeft te worden of die automatische afstelling daadwerkelijk ook werkt (want er staat een 'of' tussen de aantoonbare werking en de andere items). Daarmee komt Skoda goed weg en zou het dus niet een daadwerkelijk afkeurpunt zijn als de automatische niveauregeling niet werkt.

Ik ben geen voorstander van niet controleren oid maar wel verbaasd dat er dus blijkbaar een dergelijke loophole zou zijn. Kan het me dus bijna niet voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Mirx_NL schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:09:
[...]

8 november kan ik al terecht - gaan ze het nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
matk89 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:56:
[...]

Ik ben geen voorstander van niet controleren oid maar wel verbaasd dat er dus blijkbaar een dergelijke loophole zou zijn. Kan het me dus bijna niet voorstellen?
Volgens mij gaat je loophole niet op omdat er geen sprake is van automatische afstelling maar van geautomatiseerde afstelling.

Standje X is altijd dezelfde hoek. Dus bij een zwaar beladen auto wordt de hoek niet automatisch gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/it9moiWjzDo38kfz47-PRN6nwcg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8HYUjT6FTmvRAFihXvFSaQri.png?f=fotoalbum_large

Als de verlichting in het infotainment af te stellen is, moet het wel werken en dus op en neer gaan, is dit zo bij de niet-Matrix verlichting? Bij Matrix is het niet afstelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
Autohillenga schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:26:

Als de verlichting in het infotainment af te stellen is, moet het wel werken en dus op en neer gaan, is dit zo bij de niet-Matrix verlichting? Bij Matrix is het niet afstelbaar.
Bij niet-matrix heb je stand 0 t/m 6 in infotainment die normaliter ook dan de verlichting qua hoogte versteld.

Een veelvoorkomende fout is dat de lampen op de laagste stand staan en niet meer in hoogte te verstellen zijn vanuit het infotainment.

Ergens gelezen dat het gewoon een software bug is, maar vorige keer hebben ze het regelapparaat vervangen. Maar of dat voor de skoda projectie was die ze ook gefixed hadden weet ik niet.

Eerste winteravond merk je het gelijk. Vandaag op de a15 die niet verlicht is vond ik het ronduit gevaarlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Straalman100
  • Laatst online: 01-10 22:40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
Mirx_NL schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:01:
[...]

Bij niet-matrix heb je stand 0 t/m 6 in infotainment die normaliter ook dan de verlichting qua hoogte versteld.

Een veelvoorkomende fout is dat de lampen op de laagste stand staan en niet meer in hoogte te verstellen zijn vanuit het infotainment.

Ergens gelezen dat het gewoon een software bug is, maar vorige keer hebben ze het regelapparaat vervangen. Maar of dat voor de skoda projectie was die ze ook gefixed hadden weet ik niet.

Eerste winteravond merk je het gelijk. Vandaag op de a15 die niet verlicht is vond ik het ronduit gevaarlijk.
Als het een software bug is en niet meer te verstellen is vanuit het infotainment, dan is dat een APK afkeurpunt. Aan VAG de bal om het op te lossen, aangezien ze de enige zijn die het kunnen repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:31
Huh? Bijzonder. Dit moest eerst bij de dealer, die het niet wilde ivm teveel uitval en nu moet het OTA? En als de dealer het doet moet je betalen, of lees ik het verkeerd?

Any customer who has scheduled service maintenance on his Enyaq, can now take advantage of this opportunity to have the pending Over-the-Air software update installed. Technicians are required to check if an update is ready for a specific Enyaq vehicle. If so, they will offer to provide an authorized installation of this update. The car will then remain in the workshop for some time more – this may take a few minutes to a few hours. However, the service partner will charge for this service. The service partner is obliged to inform each customer of the fee in advance, and the mentioned update can only be carried out with his/her consent.”

Op de NL Website staat nog steeds dat 3.7 door de dealer wordt gedaan tijdens onderhoud….

[ Voor 4% gewijzigd door BGFG op 20-10-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-10 13:49
BGFG schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:48:
[...]
Huh? Bijzonder. Dit moest eerst bij de dealer, die het niet wilde ivm teveel uitval en nu moet het OTA? En als de dealer het doet moet je betalen, of lees ik het verkeerd?

Any customer who has scheduled service maintenance on his Enyaq, can now take advantage of this opportunity to have the pending Over-the-Air software update installed. Technicians are required to check if an update is ready for a specific Enyaq vehicle. If so, they will offer to provide an authorized installation of this update. The car will then remain in the workshop for some time more – this may take a few minutes to a few hours. However, the service partner will charge for this service. The service partner is obliged to inform each customer of the fee in advance, and the mentioned update can only be carried out with his/her consent.”

Op de NL Website staat nog steeds dat 3.7 door de dealer wordt gedaan tijdens onderhoud….
Wordt zelfs bij dealers als "terugroepactie" benoemd. Ik heb zelf een melding in de auto gehad, deze is eerder hier gepost. Ik kom zelf van ME3.0 af en ze hebben hem tijdens deze actie naar 3.7 geüpdatet. het is een enyaq IV60 uit dec 2021. Op de werkbon stond wel een bedrag, maar die wordt aan Pon gefactureerd. Er stond iets van 447 euro of iets dergelijks op.

Daarnaast, ik had ook problemen met de koplampverstelling, waar eerder een module is vervangen werd (bij update naar ME3) is het probleem, wat ik nu had, met de update opgelost.

[ Voor 34% gewijzigd door jeroenribbink op 21-10-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Straalman100
BGFG schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

Als je versie 3.0 of 3.1 hebt moet het via de dealer, vanaf 3.2 kan het via OTA en die wordt dus nu vrijgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie123
  • Laatst online: 28-02 19:07
Twee weken geleden software upgrade gehad naar ME3.7. Gisteren wilde ik uitgesteld laden, kom ik er achter dat er geen laadlocatie meer is ingesteld. Volgens het scherm is dit niet nog niet beschikbaar? Ook geen "potloodje" in rechterbovenhoek om een laadlocatie in te stellen.

Ook in de MySkoda app staat bij Laadlocatie 'Geen locaties ingesteld"

Iemand een oplossing voorhanden voordat ik terug naar de dealer ga?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7kbJIBw4pCrofEUtzIMlqZfqL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YaU48wMjASPFFJIFyF5qinYU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ozzie123 op 20-10-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 21:28
Dit allemaal lezende over 3.7. Ik ben prima tevreden over 3.5, alleen de snelheid is soms 'irritant.' Maar daar verandert een andere versie niets in. Maar ik vraag mij wel heel sterk af of ik überhaupt zou willen upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 17:24

Ankh

|true

Ozzie123 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:38:
Twee weken geleden software upgrade gehad naar ME3.7. Gisteren wilde ik uitgesteld laden, kom ik er achter dat er geen laadlocatie meer is ingesteld. Volgens het scherm is dit niet nog niet beschikbaar? Ook geen "potloodje" in rechterbovenhoek om een laadlocatie in te stellen.

Ook in de MySkoda app staat bij Laadlocatie 'Geen locaties ingesteld"

Iemand een oplossing voorhanden voordat ik terug naar de dealer ga?

[Afbeelding]
Even een reset naar fabrieksinstellingen (login even bij de hand houden!)? Scheelt mogelijk een trip naar dealer, die mogelijk hetzelfde gaat voorstellen.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Straalman100 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:04:
[...]

Als je versie 3.0 of 3.1 hebt moet het via de dealer, vanaf 3.2 kan het via OTA en die wordt dus nu vrijgegeven.
Maar zoals ik lees alleen in Tsjechië, (nog) niet in NL en BE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Straalman100
BGFG schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:31:
[...]

Maar zoals ik lees alleen in Tsjechië, (nog) niet in NL en BE.
In de UK zijn ook al mensen die afgelopen dagen de 3.7 OTA aangeboden hebben gekregen.
We wachten maar geduldig af😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• speedo1983
speedo1983 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

Autohold maakt geen verschil. Het is puur als de auto rolt met snelheid onder de 10km/h. Ik hoor dan duidelijk knakjes voorin. Voor de verduidelijking, ik heb het niet over het scherpe blikkerige remgeluid. Dus nu ik meer erop focus lijkt het meer op ophanging/aandrijving. Niet echt mooi bij een auto 50k+. Als het aanblijft zal ik de dealer maar eens bezoeken.
Bij dealer geweest, hoorde het geluid (gelukkig) ook. Ze gaan de koppelstangen vervangen en kijken of geluid weg is. Moet niet voorkomen bij auto van deze leeftijd. Ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Laatst online: 01-10 20:14
markweb4871 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:50:
Zijn er hier RS en Sportline rijders met DCC die onderstaande update hebben laten uitvoeren?

Terugroepactie 43l6 voor DCC (driving mode will not change when the dcc chassis profile is selected in the infotainment system. The DCC chassis will therefore always remain in comfort mode.
Software update maakt een mega verschil. Met de individual setting kun je hem nu echt goed aanpassen. Blijkbaar heeft mijn DCC nooit goed gefunctioneerd. Merkte namelijk geen verschil in de demping per setting. Nu na de update wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
dev-random schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:37:
Wat is jullie ervaring met het verzekeren van de Enyaq?
Mijn verzekeraar vraag klasse 3, nu zie ik op de website van Kiwa dat het MY '21 (NY) model "Af fabriek" klasse 3 zou moeten hebben.

Laten jullie dit jaarlijks keuren voor het SCM certificaat dat een verzekeraar wil zien?
Certificaat is een paar jaar geldig. Af fabriek klasse 3 is niet voor alle verzekeraars afdoende. Ik heb een MI01 peilzender moeten laten installeren voor allrisk met diefstal dekking. Voorwaarden schelen per maatschappij. Let daar goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-09 12:50
markweb4871 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:43:
[...]

Certificaat is een paar jaar geldig. Af fabriek klasse 3 is niet voor alle verzekeraars afdoende. Ik heb een MI01 peilzender moeten laten installeren voor allrisk met diefstal dekking. Voorwaarden schelen per maatschappij. Let daar goed op.
Mijn verzekeraar vraagt geen certificaat en accepteert de af fabriek configuratie. Dat valt weer mee, de clausule mbt diefstal spreekt wel over het uitvoeren van "voorgeschreven onderhoud". Nu heb ik nog nergens een onderhoudshandleiding kunnen vinden voor de Enyaq, maar specifiek onderhoud aan het alarmsysteem, anders dan testen, kan ik me moeilijk voorstellen.

Niet dat het veel uitmaakt, het aantonen van dit onderhoud zal waarschijnlijk alleen praktisch aan te tonen zijn adhv een certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentvdH91
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-09 07:51
Inmiddels is er al behoorlijk wat gesproken over de software update en het uitgesteld laden. Mijn auto is af fabriek met software 5.0 geleverd.

Het valt mij op dat de auto blijft weigeren om uitgesteld te laden. Echter twijfel ik of dit nu een andersoortig probleem is dan wat anderen omschrijven. Als volgt wat er bij mij gebeurd; Voor mijn laad locatie "Thuis" heb ik, omwille van het nachttarief, ingesteld dat de auto pas om 23 uur gaat starten met laden. Deze tijd instelling blijft wel staan, alleen de bovenliggende keuze tussen "direct laden" en "laden op voorkeurstijden blijft terugschieten naar "direct laden".

In eerste instantie dacht ik dat ik zelf de instelling niet goed had gedaan, maar de auto blijft stelselmatig weigeren om dit te onthouden.

Zijn er meer mensen met dit probleem? Ik heb zonet de dealer gemaild, ben benieuwd waar zij mij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Dan even een positief berichtje: de IOS-app is, zeker na de laatste update van een paar dagen terug, echt razendsnel. Dat mag ook wel eens worden gezegd.

Ik kreeg trouwens gisteren tijdens het rijden ook een update in de auto. Duurde volgens mij nog geen minuut, geen idee wat er is gewijzigd. Hij geeft nog steed 3.2 aan als sw-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
BGFG schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:24:
Dan even een positief berichtje: de IOS-app is, zeker na de laatste update van een paar dagen terug, echt razendsnel. Dat mag ook wel eens worden gezegd.

Ik kreeg trouwens gisteren tijdens het rijden ook een update in de auto. Duurde volgens mij nog geen minuut, geen idee wat er is gewijzigd. Hij geeft nog steed 3.2 aan als sw-versie.
Ik ben wel benieuwd of die snelheid blijft. Ik schreef een paar weken/geleden ook dat de app was geüpdatet en snel was, maar inmiddels is hij toch weer wat trager. Laden van de gegevens gaat zeer snel (want is gewoon cache, niet actueel). Maar als ik bijvoorbeeld de airco aanzet, geeft hij helaas inmiddels niet meer direct aan dat hij aan staat. Dat deed hij na de update wel. Al blijft het nog steeds veel sneller dan voor de update.

De updates die je in je auto krijgt tijdens het rijden zijn bijna altijd updates van apps uit de shop. Bij mij 9/10 traffication (irritante app, is altijd te laat met meldingen en did staan dan vervolgens in de weg op je beeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
  • Laatst online: 28-09 07:48
BGFG schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:24:
Ik heb 'm ook gehad. Blijkt een update te zijn van de "service acties" app. Is nu een 'cloud' app geworden i.p.v. een app die lokaal draait, zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:54

Pubbert

random gestoord

Ik ben eens benieuwd naar gebruikers die hun Enyaq al vanaf het begin van de verkrijgbaarheid hebben, hoe de accu qua bereik is na die jaren? En heb je altijd tot max. 80% geladen of altijd vol naar 100%?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Pubbert Ik heb nog zo'n ±70 kWh (bruikbaar) over (80). Juli 2021, 60.000 km. Daarmee schommelt het bereik bij 100% tussen 375km en 425km. Hangt ook van je rijstijl en patronen af. Ik rij vaak korte ritten (zie km-stand), afgewisseld met sporadisch een lange. Ik probeer wel te letten op de conditie van de batterij, dus laat hem niet dagen staan op 100%.

Nu denk ik dat ik met mijn korte ritten relatief veel van de batterij vraag. Je bent dan immers vaak aan het optrekken en weer afremmen (op de motor). Relatief tot de afstand die je hebt afgelegd, heb je dan meer batterijcycli en met hogere vermogens. Langzaam leegtrekken op de snelweg is beter. Een lage kilometerstand van de auto is dus niet per se gelijk aan een batterij die weinig cycli c.q. slijtage heeft gehad.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De laatste (iOS-)update voegt toe dat je kan zien of "ze" verbinding hebben met de auto en je dus insta, of toch nagenoeg insta, up-to-date informatie kan zien over je laadstatus en ook de airco instellen.

Indien het niet op "online" staat, staat er een ander label. Iets in de zin van, "wakker maken" of zo. Wat wel even duurt ook, maar je weet als gebruiker tenminste waarom de airco niet aanspringt en waarom je laadstatus niet geüpdatet wordt. Dat zorgt ervoor dat je niet naar beneden blijft swipen om te refreshen, wat toch niets uithaalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbNAxXb1DEGEX-CbVk93ez4Wexs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCS4ceENWmx2tjaVYzTL0QiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 21:46
Ik kan nu niet eens meer inloggen in de app. Melding: Er is iets misgegaan. Zal vast in de loop van de dag/dagen verholpen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 21:46
Pubbert schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:22:
Ik ben eens benieuwd naar gebruikers die hun Enyaq al vanaf het begin van de verkrijgbaarheid hebben, hoe de accu qua bereik is na die jaren? En heb je altijd tot max. 80% geladen of altijd vol naar 100%?
Wat mijn actuele kwh is in de batterij geen idee... maar ik kan er denk ik bij normaal rijgedrag nu nog een kleine 400 km op rijden bij 100% (IV80) van april 2021 na 80k kilometer gereden te hebben. Laad vrijwel altijd tot 80%, alleen 100% als ik weet dat ik dag erna ver moet rijden. Dan ook zo laat mogelijk tot 100% laden zo tijd kort zo mogelijk is tot aan vertrek. Op vakantie in de zomer alleen aan de snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Heb die van mij (model 80) sinds eind 2021 met nu 110k op de teller.
Bereik is voor mijn gevoel nog steeds hetzelfde (bij 100% 420km bij ~17°) ondanks dat ik voornamelijk oplaad via fastchargers en geen rekening hou met de 80%.

Zou mijn accu-health wel eens willen vergelijken met een vergelijkbare Enyaq van iemand die voornamelijk 11kW laadt tot max 80%.

[ Voor 10% gewijzigd door Wootism op 24-10-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkBouwman
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-05 20:21
Voor mij 122k op de teller. 80 uit mei 2021. Laad praktisch alleen 11kw en standaard op 90%, alleen 100% als ik ver weg moet. Ritten zijn deels provinciaal en deels snelweg, vaak naar werk. (=100km enkele rit) Bereik in optimale situatie (20 graden of zo) is met 100% zo’n 420 tot 450 km.

Noot, hij gaat 11 november nog voor reparatie van een aantal accu cellen. Dat zou ik nu moeten merken in het bereik in negatieve zin. Ik merk er niet echt iets van eerlijk gezegd. Verwacht er aan de andere kant ook niet veel extra range door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Vaak tot 100% geladen (nu alleen 80%), maar ongeveer 25 kilometer minder dan dat ik hem nieuw had, 275 km nieuw, nu 250 kilometer.
Wat overigens met de degradatietest overeenkomt. Heb 5 kWh minder dan nieuw (Enyaq 60)

Snelladen heeft geen invloed op degradatie (zeeeeeer minimaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
cryptapix schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:36:
[...]

Ik ben wel benieuwd of die snelheid blijft. Ik schreef een paar weken/geleden ook dat de app was geüpdatet en snel was, maar inmiddels is hij toch weer wat trager. Laden van de gegevens gaat zeer snel (want is gewoon cache, niet actueel).
Dat weet ik niet; de actuele laadstatus en locatie lijken mij geen gecachete data toch? En die verversen nu echt veel sneller dan eerst. Remote airco gebruik ik alleen gepland, dus daar heb ik geen last van een lagtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
BGFG schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

Dat weet ik niet; de actuele laadstatus en locatie lijken mij geen gecachete data toch? En die verversen nu echt veel sneller dan eerst. Remote airco gebruik ik alleen gepland, dus daar heb ik geen last van een lagtime.
Nou, ik open de app net.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RO_Y_VVv3OCn074Nozep-B4qZY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9fYBIZ1EJwA9lTCHwuMUZvTd.png?f=fotoalbum_large
Linksboven zie je dat de data van 2u vannacht is. Inmiddels ben ik op kantoor met 10% SoC en hij hangt aan de lader, dus die is niet actueel. Nu was hij aan het verversen, maar toen kreeg ik een melding dat ik moet inloggen. En toen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dlVugJdiCVTy5VI2irAulZF1Kc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uKBh6qcinpVjR4uvdNOfvsZJ.png?f=fotoalbum_large
Werkt goed dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siroj
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-09 14:33
Zijn er hier toevallig ook Enyaq 50 (55kWh) rijders die hun rijbereik ervaring kunnen/willen delen?

[ Voor 8% gewijzigd door Siroj op 24-10-2024 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
De API lag er weer uit, zelfde ervaring hier. Al kwam ik erachter door de foutmeldingen van evcc. Inmiddels werkt ie weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Overigens is (bij de iOS app althans) de informatie die je bij snelladen tegenwoordig ook op het lockscreen krijgt wel heel fijn. En niet eens outdated... Gewoon nagenoeg live zowel het huidige vermogen als SoC. Top. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
JanHenk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:35:
@Pubbert Ik heb nog zo'n ±70 kWh (bruikbaar) over (80). Juli 2021, 60.000 km. Daarmee schommelt het bereik bij 100% tussen 375km en 425km. Hangt ook van je rijstijl en patronen af. Ik rij vaak korte ritten (zie km-stand), afgewisseld met sporadisch een lange. Ik probeer wel te letten op de conditie van de batterij, dus laat hem niet dagen staan op 100%.

Nu denk ik dat ik met mijn korte ritten relatief veel van de batterij vraag. Je bent dan immers vaak aan het optrekken en weer afremmen (op de motor). Relatief tot de afstand die je hebt afgelegd, heb je dan meer batterijcycli en met hogere vermogens. Langzaam leegtrekken op de snelweg is beter. Een lage kilometerstand van de auto is dus niet per se gelijk aan een batterij die weinig cycli c.q. slijtage heeft gehad.
Hier heel vergelijkbaar verhaal. iV80 uit mei 2021. 85k km. 2e eigenaar sinds 1,5 jaar. Wij laden bijna altijd 11kW tot 80 of 90%, maar van eerste eigenaar is dat onbekend. Bij ons ook vooral kortere ritten.

5 weken geleden 1 batterijmodule vervangen. De opgegeven capaciteit is daardoor iets gestegen naar niet merkbaar.
Toevallig vandaag nog langs de dealer geweest omdat na vervanging direct weer een elektrosysteem storing opgegeven werd die 5 weken lang zichtbaar bleef. Net voor bezoek aan de dealer ging hij weg.
Na uitlezen blijkt het dezelfde module te zijn die vervangen is. Advies is om 4x helemaal leeg te rijden en weer tot 100% te laden, en niet snelladen. Dat zou een soort reset geven waarna het beter zou zijn.

Het bereik van rond 400km bij 100% vind ik tegenvallen. Mijn vrouw rijdt wel minder zuinig dan ik, naar niet excessief. Ik denk dat het voor een groot deel aan de 4seizoenenbanden ligt. Met Bridgestone zomerset was het opgegeven verbruik veel lager (gemiddeld 18kWh/100km in de zomer, nu 20kWh/100km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
VincentvdH91 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:17:
Inmiddels is er al behoorlijk wat gesproken over de software update en het uitgesteld laden. Mijn auto is af fabriek met software 5.0 geleverd.

Het valt mij op dat de auto blijft weigeren om uitgesteld te laden. Echter twijfel ik of dit nu een andersoortig probleem is dan wat anderen omschrijven. Als volgt wat er bij mij gebeurd; Voor mijn laad locatie "Thuis" heb ik, omwille van het nachttarief, ingesteld dat de auto pas om 23 uur gaat starten met laden. Deze tijd instelling blijft wel staan, alleen de bovenliggende keuze tussen "direct laden" en "laden op voorkeurstijden blijft terugschieten naar "direct laden".

In eerste instantie dacht ik dat ik zelf de instelling niet goed had gedaan, maar de auto blijft stelselmatig weigeren om dit te onthouden.

Zijn er meer mensen met dit probleem? Ik heb zonet de dealer gemaild, ben benieuwd waar zij mij komen.
Heb je in de laatste versie van de app op je telefoon wel een laadlocatie ingesteld?

Nu een update van de auto en de app zelf moest ik dit opnieuw instellen. Daarna probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
JanHenk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:25:
Overigens is (bij de iOS app althans) de informatie die je bij snelladen tegenwoordig ook op het lockscreen krijgt wel heel fijn. En niet eens outdated... Gewoon nagenoeg live zowel het huidige vermogen als SoC. Top. :)
Wat bedoel je hier precies mee? Kun je hier wat meer over uitleggen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Martini8v
  • Laatst online: 23-09 14:24
Even voorstellen:
Vandaag ontvangen na wat extra geduld ivm montage problemen OEM trekhaak (software brick). Sportline Business Advance. Gravite Gray. Software 5.0

Hiervoor ID5/Tesla Model X. Hobby auto: Lancia Delta HF integrale. (Vandaar nickname Martini 8v)

Al poosje hier op de achtergrond meegelezen en nuttige info opgedaan waarvoor dank!

groet, Steven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCDsMGgpdI9lX0J1zD7aJWekit0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2rsPCzifSV6PzBVdlSTp0nl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:32:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Kun je hier wat meer over uitleggen?
Laatst stond ik toevallig een keer bij de snellader (doe ik niet zo vaak) en toen viel mij op dat de nieuwe MySkoda app tijdens de laadsessie live informatie geeft via het lockscreen én de dynamic island.

Zie onderstaand, ik heb er toen screenshots van gemaakt (even aanklikken... het is nu niet echt zichtbaar) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZvw5Wg60eJbQJTOaTqazh8NXpQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INhEE5V5ofAMeiPE4Y3lUbBp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7IQWS6RMavi-cUF9xNM9Hw-dx4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGQgUtrBG63uzywaziMBZLWm.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit was dus 2 oktober (zoals te zien), zal een recente update zijn geweest van de MySkoda app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:07
Mijn Enyaq 60 behoort bij de eerste batch die eind april 21 in NL is uitgeleverd. De auto heeft nu bijna 60.000 km gereden. Ik laad normaal altijd thuis tot 80% met 11 kW. Alleen bij lange trips laad ik weleens tot 100%. DC snelladen ook alleen bij reizen naar het buitenland.
Ik merk niet dat mijn range is verminderd, maar dat zegt niks. Ik denk dat je alleen met een goed SoH test kunt vaststellen met hoeveel % je batterij is gedegradeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door jdbiggelaa op 24-10-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Siroj schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:37:
Zijn er hier toevallig ook Enyaq 50 (55kWh) rijders die hun rijbereik ervaring kunnen/willen delen?
Ik denk dat je even moet specificeren welk model je bedoelt. De Enyaq 50 is in het verleden maar zeer beperkt in Nederland geweest geloof ik. Misschien zelfs wel niet en waren dat importmodellen.

Inmiddels is de 60 die we hadden, vervangen voor de 50. Ik weet eigenlijk niet of die al zijn uitgeleverd, maar ze hebben wel een zuinigere motor dan dd oude 50, waardoor - volgens de dealer - de nieuwe 50 qua SoC zeer dicht bij de oude 60 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siroj
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-09 14:33
cryptapix schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:36:
[...]

Ik denk dat je even moet specificeren welk model je bedoelt. De Enyaq 50 is in het verleden maar zeer beperkt in Nederland geweest geloof ik. Misschien zelfs wel niet en waren dat importmodellen.

Inmiddels is de 60 die we hadden, vervangen voor de 50. Ik weet eigenlijk niet of die al zijn uitgeleverd, maar ze hebben wel een zuinigere motor dan dd oude 50, waardoor - volgens de dealer - de nieuwe 50 qua SoC zeer dicht bij de oude 60 zit.
Ik bedoel inderdaad de nieuwe 50 zoals recent beschikbaar is gekomen. Volgens de dealer rijden er toch al redelijk wat rond in NL, dus ik vroeg me af of er hier ook 50 modellen te vinden zijn.
Pagina: 1 ... 54 ... 91 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.