Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
HannesB schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:22:
[...] Hoe weet je dat de warmtepomp weinig werd gebruikt? Kan je dat op een manier raadplegen? Wanneer werd die dan wel gebruikt?
Airco meestal uit, ventilatie ook alleen als het nodig is.
Ik ben als het koud is altijd al warmer gekleed, ik heb dus geen 21° nodig in de auto. 16 is genoeg voor mij.

Thuis trouwens ook, scheelt nogal in de stook kosten. Wordt heroverwogen als de warmtepomp er is...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:07
bigcookie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:49:
Lange reis dag gehad, meerdere keren geladen en de app gebruikt om te kijken wat de status is van de auto / voor verwarmen etc. Schijnbaar is het gewoon gebruiken van de app te veel voor de Skoda.
Als ze nou is zorgen dat de app wel en sneller de data update dan hoef ik niet constant te refreshen 8)7

En nu update de app niet meer :(

(Ik heb niet eens home assistant of iets dergelijks dat gebruikt maakt van de api)

[Afbeelding]
kan je ergens op je gsm zien hoe vaak je de app hebt geopend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:38

Ankh

|true

Volgens mij pollt de nieuwe app ook redelijkerwijs vaak de status van de auto en dat kan je uitvinken (wake-up car oid). Misschien is dat het?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigcookie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-06 18:17
Hakki schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:15:
[...]

kan je ergens op je gsm zien hoe vaak je de app hebt geopend?
Ik hab de app volgens ios screentime in totaal 7 minuten gebruikt en 12 keer als eeste app geopen na unlocken telefoon. Zat dan ook meestal niet in de auto tijdens het laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigcookie
Ankh schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:17:
Volgens mij pollt de nieuwe app ook redelijkerwijs vaak de status van de auto en dat kan je uitvinken (wake-up car oid). Misschien is dat het?
Dat is volgens de omschijving alleen als de auto in "deep sleep" is. En ga er vanuit dat dit niet het geval is tijdens het laden. Daarnaast doet die dat max 3 keer per dag (ook volgens de omschrijving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:16
onetime schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:09:
[...]

Airco meestal uit, ventilatie ook alleen als het nodig is.
Ik ben als het koud is altijd al warmer gekleed, ik heb dus geen 21° nodig in de auto. 16 is genoeg voor mij.

Thuis trouwens ook, scheelt nogal in de stook kosten. Wordt heroverwogen als de warmtepomp er is...
Wordt die warmtepomp dan alleen gebruikt om het interieur op te warmen? En niet voor de batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:14
onetime schreef op zondag 3 maart 2024 @ 02:12:
[...]

Kan je makkelijk zelf als je secuur de handleiding volgt en een vaste hand hebt. Kost het minder dan de helft.
Kijk maar in de Skoda webshop.

edit: ik had op de koudste momenten (met warmtepomp die ik weinig gebruikte) met mijn 80 een bereik van rond de 450km. Ik ben vanavond weer terug gekomen op een bereik van 500km.
Op basis van een 100% lading neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
this schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Wordt die warmtepomp dan alleen gebruikt om het interieur op te warmen? En niet voor de batterij?
Correctement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Dus ondanks dat er een warmtepomp in zit, wordt deze niet gebruikt om de batterij op te warmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
this schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:18:
[...]

Dus ondanks dat er een warmtepomp in zit, wordt deze niet gebruikt om de batterij op te warmen?
Wil je nou echt 2x hetzelfde antwoord op dezelfde vraag? Ok: correctement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:23:
[...]

Dank voor het fungeren als stand-in. Ik dacht dat alle tekst op dit forum geschreven was en dus herleesbaar was. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Maar dus voor de zekerheid; de warmtepomp is er alleen om het interieur op te warmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
jeroenkb schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:20:
[...]

Maar dus voor de zekerheid; de warmtepomp is er alleen om het interieur op te warmen?
Huh? Hoe kom je daar nou weer bij? Nee hij is dus ook voor batterij voorverwarmen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
[...]

Omdat ik zeker wou zijn dat ik het goed begreep. Dat Skoda dus geen gebruik maakt van de warmtepomp bij het opwarmen van de batterij. Beetje ontnuchterend om hier achter te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
cryptapix schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:35:
[...]

Huh? Hoe kom je daar nou weer bij? Nee hij is dus ook voor batterij voorverwarmen.
Nadat ik het specifiek vraag geef je 2x een verschillend antwoord? En dan ga je nog uit de hoogte doen ook. Raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
this schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:47:
[...]

Nadat ik het specifiek vraag geef je 2x een verschillend antwoord? En dan ga je nog uit de hoogte doen ook. Raar.
Je snapt toch wel dat dat 2e afwijkende antwoord een grapje was he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
@[Deva] @Mimi89

Update: net bij de dealer geweest en de onderdelen gezien. We krijgen een glimmend stuur :X en een software-update (ik verwacht dat die puur is om het werkend te krijgen en verder niets).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
cryptapix schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:41:
[...]

Je snapt toch wel dat dat 2e afwijkende antwoord een grapje was he?
Dat was niet duidelijk, je had dan beter een smiley er bij gezet om dat duidelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
cryptapix schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:43:
@[Deva] @Mimi89

Update: net bij de dealer geweest en de onderdelen gezien. We krijgen een glimmend stuur :X en een software-update (ik verwacht dat die puur is om het werkend te krijgen en verder niets).
Dank voor de update. Was er al bang voor ... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-06 21:56
cryptapix schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:43:
@[Deva] @Mimi89

Met andere woorden... alleen voor de 80/85 is sprake van een MY24. Aan de 60 is in de praktijk niks veranderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
DutchJackal schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:38:
[...]

Met andere woorden... alleen voor de 80/85 is sprake van een MY24. Aan de 60 is in de praktijk niks veranderd...
Ja klopt. Zoals ik al eerder schreef, de MY24 60 rijders worden heel hard in de steek gelaten (of in gewoon Nederlands: genaaid). Het enige dat veranderd is, is de letter S van Skoda op de achterkant (maar zelfs dat zijn ze bij mij vergeten….).

Ik ben nog in afwachting van een reactie op mijn vraag aan de dealer over walk away locking, want ook die nieuwe functie lijk ik niet te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door cryptapix op 04-03-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:11
cryptapix schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:18:
[...]

In de prijslijst heten ze dorpellijst (5LA071303). Dealer heeft ze aangebracht ja.
Hoe groot zijn deze dorpellijsten? (breedte?) Ik heb namelijk al een setje dorpellijsten liggen van 3e partij. Maar de officiele lijken iets groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Senaxx schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:23:
[...]

Hoe groot zijn deze dorpellijsten? (breedte?) Ik heb namelijk al een setje dorpellijsten liggen van 3e partij. Maar de officiele lijken iets groter?
Mijn auto staat nu bij de dealer dus kan het niet nameten, maar ze zijn vrij klein/smal (ik had ze groter verwacht). Wil je dat ik het vanavond even voor je opmeet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
cryptapix schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:32:
[...]

Mijn auto staat nu bij de dealer dus kan het niet nameten, maar ze zijn vrij klein/smal (ik had ze groter verwacht). Wil je dat ik het vanavond even voor je opmeet?
Ja prima, geen haast. Die ik zelf heb zijn 49cm van de bovenste schuiten punt gemeten.

Heb een paar jaar gelden voor onze 2e auto (scirocco) ook deze dorpellijsten gehaald en zitten er nog steeds in. Vandaar dat ik ze ook weer voor de Enyaq had gehaald, maar als ze iets groter zijn zou wel mooier zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Senaxx op 04-03-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBTN
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-06 05:06
Voor iedereen die zit te wachten op een bestelling:

- 17/1/2024 besteld
- leverdatum bij bestelling 1/5/2024

vandaag een update van de dealer:
- nieuwe leverdatum 12/7/2024 i.v.m. productie vertraging op alle Enyaq varianten volgens PON.
- kortom +/- 2,5 maand vertraging.

[ Voor 5% gewijzigd door FBTN op 04-03-2024 13:00 ]

I took the blue pill…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 11:31
FBTN schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:55:
Voor iedereen die zit te wachten op een bestelling:

- 17/1/2024 besteld
- leverdatum bij bestelling 1/5/2024

vandaag een update van de dealer:
- nieuwe leverdatum 12/7/2024 i.v.m. productie vertraging op alle Enyaq varianten volgens PON.
- kortom +/- 2,5 maand vertraging.
Dat is een mooie bijdrage voor in dit topic ;)
Het grote Enyaq levertijden topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Update: auto terug. Stuur glimmend. TA werkt. Er lijkt ook wat te zijn veranderd aan de looks van de navigatie (kaart), maar ben er nog niet uit wat. Mogelijk is dat niet, maar komt dat voort uit mijn wens voor de ME4.0 kaarten ;) Software is nog zelfde versie (3.7).

Walk away locking werkt nog niet; dealer heeft de vraag uitstaan. Maar goed, ik kan die al wel invullen. Dat wordt het volgende ‘dingetje’.

@Senaxx mijn dorpellijst is ook 49cm van punt naar punt (en 2cm breed).

[ Voor 30% gewijzigd door cryptapix op 04-03-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:35
cryptapix schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:22:
Update: auto terug. Stuur glimmend. TA werkt. Er lijkt ook wat te zijn veranderd aan de looks van de navigatie (kaart), maar ben er nog niet uit wat. Mogelijk is dat niet, maar komt dat voort uit mijn wens voor de ME4.0 kaarten ;) Software is nog zelfde versie (3.7).

Walk away locking werkt nog niet; dealer heeft de vraag uitstaan. Maar goed, ik kan die al wel invullen. Dat wordt het volgende ‘dingetje’.

Walking away locking heeft nog nooit bestaan voor de Enyaq toch?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
utbone schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:49:
[...]

Walking away locking heeft nog nooit bestaan voor de Enyaq toch?
Klopt. Maar wel vanaf MY24. Het staat ook in de prijslijst (van de coupe) sinds 1 oktober 2023.

En hier is het ook door Skoda bevestigd
The entry-level Enyaq 60/85 now comes with Driver alert and Intelligent speed assist as standard while the SportLine and from additional equipment options the Clever pack now includes Walk away locking and rear side airbags as part of the specification.
Dus ik wil dat ook gewoon werkend hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 04-03-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
cryptapix schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:53:
[...]

Klopt. Maar wel vanaf MY24. Het staat ook in de prijslijst (van de coupe) sinds 1 oktober 2023.

En hier is het ook door Skoda bevestigd

[...]

Dus ik wil dat ook gewoon werkend hebben.
Ik heb een 85 sportline. Hoe zet je dat aan dan?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:10
Artskeohnaj schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:24:
[...]

Je houdt het wel spannend @matk89 …
Sorry voor de lullige cliffhanger, ik was even druk.

Zie op onderstaande foto: het groenige putje kun je met imbus nr 6 bijstellen (let op zijn broertje iets lager, die moet je laten zitten). Let wel dat het super gevoelig is: van "compleet naar beneden" tot "goed" was in mijn geval een kwart draai. Beste om op een vlakke plek voor een muur te staan of op een verlaten landweg wellicht even te stoppen. Flitsende tegenliggers = te hoog :9 Anders draag je bij aan dit topic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEYTbLtyLfo0u1H0-oWbOAv0Vww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6a3gHGNM7K0cYqXZrg1xFNf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
utbone schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:08:
[...]

Ik heb een 85 sportline. Hoe zet je dat aan dan?
Ja dat moet je dus niet aan mij vragen :+

Ik heb wel eens ergens gelezen dat het zou moeten werken als je auto-unlock aan hebt staan. De dealer heeft dat kennelijk bij mij geprobeerd, want die optie staat nu aan en dat had ik voorheen niet aan staan. Die optie zit ergens in de instellingen; heb het wel eens zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
cryptapix schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:55:
[...]

Ja dat moet je dus niet aan mij vragen :+

Ik heb wel eens ergens gelezen dat het zou moeten werken als je auto-unlock aan hebt staan. De dealer heeft dat kennelijk bij mij geprobeerd, want die optie staat nu aan en dat had ik voorheen niet aan staan. Die optie zit ergens in de instellingen; heb het wel eens zien staan.
Auto unlock gaat door het handvat vast te pakken. Maar locken doe ik nog steeds door het handvat aan te buitenkant kort aan te raken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomobo
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 31-05 10:20
utbone schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:15:
[...]

Auto unlock gaat door het handvat vast te pakken. Maar locken doe ik nog steeds door het handvat aan te buitenkant kort aan te raken
Dit is wat de manual zegt:

Activation/deactivation of automatic locking when leaving the car

Select the Exterior menu in the Infotainment system.

Select the screen with the Opening and closing item by swiping with your finger.

Select the Opening and closing of Lock vehicle when walking away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
utbone schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:15:
[...]

Nee auto unlock gaat door dichtbij je auto te komen. Dat is echt een andere optie.

Het sluiten met het handvat werkt bij mij maar half. Vaak reageert de auto niet of pas heel laat. Bij mijn vorige auto (Mondeo) werkte dat 10x beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
nomobo schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:26:
[...]

Select the screen with the Opening and closing item by swiping with your finger.

In mijn manual (via de app) lijkt dit niet te staan? Waar vind je dit?

Auto unlock staat er wel in:
Activating/deactivating automatic unlocking when the key is in the vicinity of the vehicle

Select the screen with the Central locking item by swiping with your finger.

Select the Central locking Unlock vehicle when approaching.

[ Voor 25% gewijzigd door cryptapix op 04-03-2024 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:16
water_escape schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:52:
[...]

ik gok dat dit door de solarstorm is ;).
Nee geen idee, maar gisteren 400km met TA gereden en weer heerlijk genoten.
Bij mij werkt de hands-on detectie van het stuur sinds een aantal dagen ook weer prima. Ik vermoed toch dat er op de achtergrond een software update is geweest. Toen daarna het foutmeldingen dashboard in Duitsland/Tsjechië een sterke toename liet zien hebben ze de update weer teruggedraaid. Zo lijkt het ook gegaan te zijn met die TA storingen die zo rond September plaatsvinden.

Stiekum worden we af en toe als beta testers gebruikt;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 18:18
Ik gebruik Apple Maps om te navigeren maar vandaag richting Berlijn wilde de Skoda iedere keer ongevraagd op de rem trappen toen ik voormalig Oost Duitsland in reed. Toen ik keek naar het navigatiescherm van de Enyaq zag ik dat die helemaal de weg kwijt was en dacht dat ik door dorpjes aan het rijden was en bij kruisingen, bochten etc dus wilde remmen.
Meer mensen met die ervaring?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomobo
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 31-05 10:20
cryptapix schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:33:
[...]

Nee auto unlock gaat door dichtbij je auto te komen. Dat is echt een andere optie.

Het sluiten met het handvat werkt bij mij maar half. Vaak reageert de auto niet of pas heel laat. Bij mijn vorige auto (Mondeo) werkte dat 10x beter.
Hier:

https://digital-manual.sk...n_GB#titled34533101e11158

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:43
BAJ82 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:43:
[...]

Bij mij werkt de hands-on detectie van het stuur sinds een aantal dagen ook weer prima. Ik vermoed toch dat er op de achtergrond een software update is geweest. Toen daarna het foutmeldingen dashboard in Duitsland/Tsjechië een sterke toename liet zien hebben ze de update weer teruggedraaid. Zo lijkt het ook gegaan te zijn met die TA storingen die zo rond September plaatsvinden.

Bij mij was het afgelopen weekend drama met Travel Assist en Hands on Detectie. Ik heb een Enyaq 80 uit 2021 en vorig jaar al een keer een TA update gehad die toen ook heeft gewerkt.

Het is mij momenteel niet duidelijk of er inmiddels weer een nieuwe oplossing is voor het Travel Assist probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Die link doet het niet bij mij. Volgens mij kun je alleen je eigen user manual inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
cryptapix schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:12:
[...]

Ja klopt. Zoals ik al eerder schreef, de MY24 60 rijders worden heel hard in de steek gelaten (of in gewoon Nederlands: genaaid). Het enige dat veranderd is, is de letter S van Skoda op de achterkant (maar zelfs dat zijn ze bij mij vergeten….).

Ik ben nog in afwachting van een reactie op mijn vraag aan de dealer over walk away locking, want ook die nieuwe functie lijk ik niet te hebben.
Ben ook bang dat dit niet gaat komen op de 60. Alles bij elkaar opgeteld en de beloftes ten tijde van bestellen geeft me toch een nare nasmaak.

Uiteraard zal ik geen poot om op te staan hebben en daarbij verwacht ik dat de leasemij geen enkele boodschap zal hebben bij eventuele opmerkingen die ik plaats over het nieuwe MY en de upgrades. Want feitelijk heb ik de auto gekregen die ik vorig jaar besteld heb.

Zuur en jammer is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bigcookie
Star65 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:01:
Ik gebruik Apple Maps om te navigeren maar vandaag richting Berlijn wilde de Skoda iedere keer ongevraagd op de rem trappen toen ik voormalig Oost Duitsland in reed. Toen ik keek naar het navigatiescherm van de Enyaq zag ik dat die helemaal de weg kwijt was en dacht dat ik door dorpjes aan het rijden was en bij kruisingen, bochten etc dus wilde remmen.
Meer mensen met die ervaring?
Ja en het lijkt altijd te gebeuren wanneer de auto the lte verbinding verliest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-06 10:02
matk89 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:53:
[...]

[...]

Sorry voor de lullige cliffhanger, ik was even druk.

Zie op onderstaande foto: het groenige putje kun je met imbus nr 6 bijstellen (let op zijn broertje iets lager, die moet je laten zitten). Let wel dat het super gevoelig is: van "compleet naar beneden" tot "goed" was in mijn geval een kwart draai. Beste om op een vlakke plek voor een muur te staan of op een verlaten landweg wellicht even te stoppen. Flitsende tegenliggers = te hoog :9 Anders draag je bij aan dit topic

[Afbeelding]
Is dit van toepassing op de LED- en Matrix-koplampen? Ik heb altijd het gevoel dat mijn Matrix-koplampen te laag schijnen, hoewel ze zich ook automatisch corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Degenen die nu vast zitten op ME3 en zich serieus genaaid voelen door Skoda, mocht je nu een auto bestellen, zou het toch weer een Skoda worden of ga je naar een ander merk?

Ik mag namelijk een nieuwe auto bestellen en Tesla Model Y LR valt jammer genoeg net buiten budget. Dus dacht ik om voor Skoda Enyaq Coupe 85 te gaan.
Maar dan lees ik al die zaken rond ME4 en begin ik wel een serieuze afkeer te krijgen van Skoda en hun principes.
Alleen... wat schiet er nog over dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
Thiazzz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 06:30:
[...]

Is dit van toepassing op de LED- en Matrix-koplampen? Ik heb altijd het gevoel dat mijn Matrix-koplampen te laag schijnen, hoewel ze zich ook automatisch corrigeren?
Goeie vraag wel, ik heb de LED lampen, dus niet matrix. Maar ook de LED lampen zouden zelfnivelerend moeten zijn wat ze niet doen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-06 21:56
this schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:21:
Degenen die nu vast zitten op ME3 en zich serieus genaaid voelen door Skoda, mocht je nu een auto bestellen, zou het toch weer een Skoda worden of ga je naar een ander merk?

Ik mag namelijk een nieuwe auto bestellen en Tesla Model Y LR valt jammer genoeg net buiten budget. Dus dacht ik om voor Skoda Enyaq Coupe 85 te gaan.
Maar dan lees ik al die zaken rond ME4 en begin ik wel een serieuze afkeer te krijgen van Skoda en hun principes.
Ik zou zeker voor een 85 gaan. Je hoort met name klachten over de eerdere software en beloften die al dan niet zijn ingelost. Je zit op een forum waar er hoge eisen worden gesteld en vaker wordt er over problemen gepraat dan over alles wat perfect werkt. Dat is natuurlijk ook helemaal prima, maar kan dus een vertekend beeld opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89

Een open deur is wellicht de Model Y SR :) Tesla is gewoon efficienter met de stroom en weet uit een kleiner pakket meer praktijkafstand te trekken dan onze dikke Enyaq.
Alternatief kun je ook eens kijken bij de Kia EV6 (zou ik sowieso doen!) of de Renault Megane E-tech, VW ID4?. Mustang Mach-E is denk ik te duur
Currry schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:20:
[...]
Ik zou zeker voor een 85 gaan. Je hoort met name klachten over de eerdere software en beloften die al dan niet zijn ingelost. Je zit op een forum waar er hoge eisen worden gesteld en vaker wordt er over problemen gepraat dan over alles wat perfect werkt. Dat is natuurlijk ook helemaal prima, maar kan dus een vertekend beeld opleveren.
Ik snap de vraag wel. Los van de verwachtingen van dit forum heeft Skoda diverse beloftes gedaan die gewoon niet of half waar zijn gemaakt. Denk aan de V2H/V2G update die zou komen, batterij voorverwarmen... En laten we wel wezen: Skoda/Cariad hebben gewoon laten zien dat ze niet competent zijn op het gebied van software ontwikkeling. De bediening van de auto is niet volgens moderne standaarden (30+ seconden opstarttijd, ~0.3 seconde vertraging na een 'tik') en dat ook deze winter nog regelmatig de API voor het voorverwarmen eruit ligt is gewoon droevig, daar is technisch geen enkele valide reden voor anders dat men niet kan/wil opschalen.

Leuk dat ze nu voor ME4 een fix hebben, maar kijk naar de issues die @cryptapix heeft: ze 'vergeten' gewoon de 60 aan te passen en leveren een niet werkende combi van hardware + software.. Ik zou absoluut geen vertrouwen hebben dat als er iets met ME4 is/blijkt ze dit ook competent gaan oplossen of dat ze lekker met ME5 (of iets anders) bezig gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
matk89 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Leuk dat ze nu voor ME4 een fix hebben, maar kijk naar de issues die @cryptapix heeft: ze 'vergeten' gewoon de 60 aan te passen en leveren een niet werkende combi van hardware + software.. Ik zou absoluut geen vertrouwen hebben dat als er iets met ME4 is/blijkt ze dit ook competent gaan oplossen of dat ze lekker met ME5 (of iets anders) bezig gaan.
Ik denk dat het een samenloop van zaken is. Qua rijgedrag en comfort zou ik zo weer een Enyaq nemen. Qua software/functionaliteiten ben ik wel teleurgesteld. Zoals @Currry al zegt, het zijn vooral valse beloftes die deze klachten opleveren. Elke auto heeft wel wat. Van de Tesla werd jarenlang geroepen dat die slecht was afgewerkt. Dat ik problemen heb met het stuur is klote, maar productiefouten komen nou eenmaal voor. Het is alleen balen als het jou treft.

Met de kennis van nu zou ik zo voor de 85 coupe sportline gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
En voor zover je aan mijn mening iets hebt: ik lees hier al erg lang mee en telkens ik iets wil doen of gebruiken aan de auto, denk ik: “ah, dit gaat waarschijnlijk fout gaan”, omdat anderen hier dat probleem hebben. Toch gaat alles goed. Iedere keer opnieuw.

Geen lekkend dak/sun roof, geen problemen met de gps, geen tankklepje dat niet meer open of dicht gaat, de software kan sneller maar het is echt niet zo erg, geen kapotte puddle lights, geen naar beneden zakkende koplampen, en dat gedoe met het stuur, geen idee wat het net is maar alles werkt gewoon.

Dat alles icm versie 3.6. Niet het nieuwste, maar ach. Een Tesla heeft misschien interessantere software, maar die rijdt dan weer zo belabberd. Ben zelf heel tevreden achter het stuur van m’n Enyaq. Alles netjes afgewerkt, zalig om vele kilometers te maken op ‘n road trip of gewoon naar het buitenland :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-06 21:14
Of ik weer voor een Enyaq zou geen weet ik niet.

Algemene info: Enyaq van eind april 2021 software versie 3.0.

Eerder genoemde problemen heb ik deels.
Stuur is vervangen daarna af en toe nog een melding maar dat heeft meer met vocht op de sensoren te maken en is binnen een minuut alweer verdwenen.
Geen lekkend dak of iets dergelijks.
Puddle lights zijn bij mij wel kapot en heb ik eerlijk gezegd nooit iets mee gedaan.
Koplampen zakken ook niet naar beneden of iets dergelijks.
Wel ervaar ik de software als problematisch traag. Daarnaast werken de USB-C niet goed. Telefoon laad ene keer wel op andere keer niet. Als ik bekabeld aangesloten ben stopt de muziek via spotify of andere muziekapps. Krijg ik ook met geen mogelijkheid meer aan behalve kabel losmaken. Zoals gezegd stopt ie met opladen van de telefoon geheel random.

Auto rijdt wel prettig. Ik heb geen ervaring met een tesla maar over rij eigenschappen hoor ik weinig geklaag van collega's. Bij onze tussenpersoon is de tesla momenteel wel voordeliger te leasen dan een nieuwe enyaq. Ik heb me er nog te weinig in verdiept om te beoordelen of de nieuwe enyaq qua laadsnelheid en stabiliteit onder doet voor een tesla.

Maar de enyaq zit nog 2 jaar in de lease. Wat ik geleerd heb is om nooit meer een first adaptor te worden van een nieuwe elektrische auto. En tegen die tijd zie ik wel wat op dat moment het voordeligst is qua leaseprijs en specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 13:56

Heb je toevallig een foto? Kan ik me mentaal.op voorbereiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Top, bedankt, dan ga ik gewoon de dorpellijsten die ik al heb installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
[Deva] schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 06:08:
[...] Ben ook bang dat dit niet gaat komen op de 60. Alles bij elkaar opgeteld en de beloftes ten tijde van bestellen geeft me toch een nare nasmaak.

Uiteraard zal ik geen poot om op te staan hebben en daarbij verwacht ik dat de leasemij geen enkele boodschap zal hebben bij eventuele opmerkingen die ik plaats over het nieuwe MY en de upgrades. Want feitelijk heb ik de auto gekregen die ik vorig jaar besteld heb.

Zuur en jammer is het wel.
Als ze bij jou de verwachting hebben gewekt dat er bepaalde functies op zitten die er nu niet op zitten HEB JE NIET DE AUTO GEKREGEN DIE JE HEBT BESTELD.

Bij consumenten verkoop werkt dat zo in ieder geval. Maar ik zeg niet dat jij daar perse op moet staan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-06 10:02
Oase schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:59:

Stuur is vervangen daarna af en toe nog een melding maar dat heeft meer met vocht op de sensoren te maken en is binnen een minuut alweer verdwenen.
Puddle lights zijn bij mij wel kapot en heb ik eerlijk gezegd nooit iets mee gedaan.
Wel ervaar ik de software als problematisch traag. Daarnaast werken de USB-C niet goed. Telefoon laad ene keer wel op andere keer niet. Als ik bekabeld aangesloten ben stopt de muziek via spotify of andere muziekapps. Krijg ik ook met geen mogelijkheid meer aan behalve kabel losmaken. Zoals gezegd stopt ie met opladen van de telefoon geheel random.

Auto rijdt wel prettig. Ik heb geen ervaring met een tesla maar over rij eigenschappen hoor ik weinig geklaag van collega's. Bij onze tussenpersoon is de tesla momenteel wel voordeliger te leasen dan een nieuwe enyaq. Ik heb me er nog te weinig in verdiept om te beoordelen of de nieuwe enyaq qua laadsnelheid en stabiliteit onder doet voor een tesla.

Maar de enyaq zit nog 2 jaar in de lease. Wat ik geleerd heb is om nooit meer een first adaptor te worden van een nieuwe elektrische auto. En tegen die tijd zie ik wel wat op dat moment het voordeligst is qua leaseprijs en specs.
Opladen in het draadloze vak: legoblokje achterin leggen werkt voor mij.
Muziek probleem: telefoon plus autosysteem herstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-06 21:50
BAJ82 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:43:
[...]

Mijn indruk is dat de detectie hardware van het stuur klimaatgevoelig is. Ik rijd naast de Enyaq ook in een Citigo e-iV van mijn vrouw. En bijna tegelijkertijd met mijn Enyaq begon nu ook de Citigo foutmeldingen te spuien en op te roepen om mijn handen aan het stuur te houden terwijl ik het stuur gewoon vast had. Ik vermoed dat in beide sturen dezelfde hardware wordt toegepast en dat daarin de oorzaak van het probleem zit.
In beide auto’s zijn de problemen ook weer vanzelf verdwenen. En neen, de Citigo e-iV kent géén online updates :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oase
Thiazzz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:24:
[...]

Opladen in het draadloze vak: legoblokje achterin leggen werkt voor mij.
Muziek probleem: telefoon plus autosysteem herstarten
Draadloos laden werkt sinds kort wel ook zonder het legoblokje. Echter laad de telefoon dan niet altijd snel genoeg op waardoor hij alsnog langzaam leeg loopt. Of hij krijgt het te warm waardoor die ook stopt.

Muziek probleem: teveel gedoe dus alles opnieuw opstarten. Voor de langere ritten heb ik tegen mijn stekkeroplader achter in het stopcontact zitten om de tel op te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online

'Slecht' werkende USB-C-poorten heb ik eerder ook ervaren. Echter bleek het niet zo zeer aan de poort te liggen, des te meer aan de kabel die ik gebruikte. Ik heb een iets duurdere USB-C-kabel gehaald - sindsdien geen problemen meer met het laden en/of verliezen van de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
nomobo schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:26:
[...]

Gelukt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jdm_qd0EmwN3VhHCBpxJKSuTfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ol4FK4ruHmEj6YujH8hmgLOg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
Martinez- schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:47:
[...]

'Slecht' werkende USB-C-poorten heb ik eerder ook ervaren. Echter bleek het niet zo zeer aan de poort te liggen, des te meer aan de kabel die ik gebruikte. Ik heb een iets duurdere USB-C-kabel gehaald - sindsdien geen problemen meer met het laden en/of verliezen van de verbinding.
Ik zal de originele kabel van apple eens gebruiken. Wellicht blijft ie dan wel doorgaan. Bedankt voor de tip!
Toch even ter info welke kabel heb je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

Ik wil zelf liefst Europees. Ik vindt mijn Enyaq een fijne auto met paar haken en ogen. Dat die haken en ogen er niet zouden mogen zijn is ook heel erg waar. Maar welke auto heeft geen problemen.

Er zijn berichten over bouw kwaliteit van Tesla, maar dat zou hoofdzakelijk in het verleden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@utbone Wil je er nog bij zetten welke software versie je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
onetime schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:32:
[...]

Ik wil zelf liefst Europees. Ik vindt mijn Enyaq een fijne auto met paar haken en ogen. Dat die haken en ogen er niet zouden mogen zijn is ook heel erg waar. Maar welke auto heeft geen problemen.

Er zijn berichten over bouw kwaliteit van Tesla, maar dat zou hoofdzakelijk in het verleden liggen.
Ik rij al eventjes Tesla nu en ik ben er best tevreden van. Al zou ik ook liever Europees hebben en dan liefst ook direct een premium segmenter. Maar voorlopig blijft Tesla bovenaan mijn lijstje staan.
Qua prijs is het in mijn ogen onverslaanbaar, alleen is de leasemaatschappij geen fan van hun prijsbeleid en hebben ze een heel hoog leasebedrag.
Maar de Skoda Enyaq 85 met ME4 lijkt wel een serieuze inhaalslag gemaakt te hebben.

Die 170kW laadvermogen, is dat enkel voor de 85x of komt deze ook nog naar de 85 ooit?

[ Voor 5% gewijzigd door this op 05-03-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Mimi89 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:17:
[...]

Heb je toevallig een foto? Kan ik me mentaal.op voorbereiden.
Ik heb geen foto gemaakt, maar het is gewoon het pre MY24 stuur. Daar vind je genoeg foto’s van op Google ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
this schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:42:
[...]

Ik rij al eventjes Tesla nu en ik ben er best tevreden van. Al zou ik ook liever Europees hebben en dan liefst ook direct een premium segmenter. Maar voorlopig blijft Tesla bovenaan mijn lijstje staan.
Qua prijs is het in mijn ogen onverslaanbaar, alleen is de leasemaatschappij geen fan van hun prijsbeleid en hebben ze een heel hoog leasebedrag.
Maar de Skoda Enyaq 85 met ME4 lijkt wel een serieuze inhaalslag gemaakt te hebben.

Die 170kW laadvermogen, is dat enkel voor de 85x of komt deze ook nog naar de 85 ooit?
Enkel voor de 85x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
this schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:42:
[...]

Die 170 kW zou ik me niet op blindstaren hoor. Belangrijkste is dat in ME4 batterij preconditionering zit, zodat je de beloofde 130 (?) kW ook gewoon haalt. Het zou me niet verbazen als je in de zomer gewoon 150+ kW haalt. Dat was zelfs al zo met de oude 80.

Gemiddelde laadsnelheid is ook gewoon 120 kW, neemt dus niet zo snel af als bij Tesla, waardoor je 10-80 tijd ruim onder de 30 minuten zit. En dat is het belangrijkste.

Dat doet echt niet of maar heel weinig onder voor de TMY.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik denk dat ik in 2026 weer voor wat nieuws ga. Zou ik nu moeten kiezen, dan zou ik waarschijnlijk de Enyaq 85 of de ID.7 Tourer nemen. Best wel goede auto's. Ja, we kunnen hier nog wel wat klagen. Helemaal perfect zal het ook niet worden...

Maar de paar kritiekpunten die ik heb met mijn huidige 80 zijn wel precies de punten die zijn aangepakt. Dat maakt het complete plaatje wel een sterke propositie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Even voor het contrast: Ik hoop in 2040 nog tevreden te zijn met mijn Enyaq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:42
onetime schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:44:
Even voor het contrast: Ik hoop in 2040 nog tevreden te zijn met mijn Enyaq.
Ik ben benieuwd, kunnen we kijken wie het vaakst de puddle lights heeft moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:34
matk89 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:34:
[...]

Goeie vraag wel, ik heb de LED lampen, dus niet matrix. Maar ook de LED lampen zouden zelfnivelerend moeten zijn wat ze niet doen..
Nee, dat zijn ze vreemd genoeg niet. Vandaar die hoogteverstelling, die dus niet (altijd) goed werkt, in ieder geval bij mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:16
jdbiggelaa schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:32:
[...]

Mijn indruk is dat de detectie hardware van het stuur klimaatgevoelig is. Ik rijd naast de Enyaq ook in een Citigo e-iV van mijn vrouw. En bijna tegelijkertijd met mijn Enyaq begon nu ook de Citigo foutmeldingen te spuien en op te roepen om mijn handen aan het stuur te houden terwijl ik het stuur gewoon vast had. Ik vermoed dat in beide sturen dezelfde hardware wordt toegepast en dat daarin de oorzaak van het probleem zit.
In beide auto’s zijn de problemen ook weer vanzelf verdwenen. En neen, de Citigo e-iV kent géén online updates :)
Het is inderdaad een probleem bij veel VAG auto's.

Ik vermoed dat de interne health check van de capacitieve sensoren in het stuur niet goed werkt, of in ieder geval veel te gevoelig is. Dat lijkt dan ook weer gerelateerd aan de stuurverwarming. Nadat ik een nieuw stuur heb ik gekregen heb ik op basis van adviezen van het Duitse Enyaq forum nooit meer de stuurverwarming gebruikt. Stuur heeft daarna nooit meer problemen gegeven, totdat mijn vrouw per ongeluk een keer de stuurverwarming aanzette. Sindsdien heel af en toe dat ie het niet doet, met name bij koud/vochtig weer. Tot een week of 2/3 geleden dan, toen het ineens totaal niet meer werkte. Dit lijkt nu echter sinds een paar dagen weer weg. Dat laatste moet mijn inziens wel met een software update te maken hebben, als het zo plotseling verschijnt en daarna ook weer verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:14
Als ik m’n stuurwielverwarming in de praktijk niet meer zou kunnen gebruiken, zou de auto linea recta naar de dealer teruggaan. Te fijne optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-06 20:41
Mijn 'hack' is om het als het eenmaal aan staat, niet meer uit te zetten. En als ik het uitzet (op een lange trip bijvoorbeeld), dan heb ik eventjes last van TA storingen maar werkt het daarna wel weer. Geen stuurverwarming is inderdaad geen optie als het buiten koud is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-06 18:07
jdbiggelaa schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:32:
[...]

heeft een citigo dan ook een capacitief stuur? ik dacht dat de rijhulpsystemen op een citigo redelijk beperkt waren. Welke rijhulpsystemen kunnen daar dan op zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:16

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Wat betreft stuur en hands-on detectie, ik merk juist als ik de stuurverwarming aanzet het beter gaat.
Als hij uit staat en het kouder is gaat hij moeilijk lopen doen, mijn vrouw heeft er daarentegen geen last van.

Je zou bijna gaan kijken naar een hack zoals in het begin met die tesla dingen die je om het stuur kon wikkelen.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:27
Ankh schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Ah nice, heb je kabel naar achteren helemaal netjes weggewerkt?
Zag een compleet setje (kabelboom met match dsp met enyaq dsp file en passend gemaakt subwoofer) voor 1000 euro excl verzendkosten
Het was wat friemelen, maar paste uiteindelijk wel om de kabel weg te stoppen. Ik heb de Match M 5.4DSP gemonteerd. Past er mooi in in een open plek naast de fabrieksversterker. Dat je een sp file erbij krijgt is mooi, maar het blijft een persoonlijk iets het gehoor. Dus raad echt wel aan om verder in te regelen.

De kabel naar achter leggen is even wat geduld hebben m.a.w. met beleid en niks forceren. Zorg voor een goed tool setje om de clips los te halen.

Andere tip: neem een remote erbij om de bas apart in te regelen. Als het kan, neem liever de conductor, kan je tussen profielen kiezen en bas etc apart instellen/bijregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-06 21:06
Rubman schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:42:
Wat betreft stuur en hands-on detectie, ik merk juist als ik de stuurverwarming aanzet het beter gaat.
Als hij uit staat en het kouder is gaat hij moeilijk lopen doen, mijn vrouw heeft er daarentegen geen last van.

Je zou bijna gaan kijken naar een hack zoals in het begin met die tesla dingen die je om het stuur kon wikkelen.
Nou, laat dan "bijna" maar weg.
Als iemand me kan vertellen hoe ik het systeem kan cheaten.... let me know please!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:52
...
Hier hetzelfde. Ook nog 2 jaar te gaan. Waarschijnlijk volgende keer geen Enyaq. Maar meer vanwege het feit dat ik voor dezelfde specs als nu ruim 10-15k meer kwijt zal zijn. Dat wordt me wat te gortig.

Het grote voordeel first adopter was wel dat ik de auto nog heel flexibel kon samenstellen, en dus voordeliger. Nu zit je met grotere standaard pakketten die de prijs automatisch opdrijven. Ik heb bijvoorbeeld Loft interieur, normale led verlichting, maar wel travel assist en HUD.

Ik heb me erbij neergelegd dat ME3.0 het qua software updates gaat zijn, maar principieel gezien vind ik hoe de fabrikant hiermee omgegaan is qua beloftes wel zeer spijtig. Qua lease maakt het mij niet zoveel uit, maar stel dat je de auto zelf gekocht hebt. Wat doet dit dan met de restwaarde?

Bij werkt alles gelukkig vrijwel storingsvrij. Tot nu dan. Medio mei controle van accucellen vanwege het elektrosysteem dat niet correct werkt. Maar dat zal vast opgelost worden.

Alternatieven die ik al aan het volgen ben zijn de Renault Scenic E-Tech, KIA EV5, Tesla Model Y. Maar eerst eens zien hoe de vlag er tegen die tijd bijhangt anno 2026. Een mooi tweedehands/voorraadmodel uit 2025 is ook nog een optie. Bij voorkeur wel elektrisch. Er zullen vooral qua ruimte wel wat consessies moeten worden gedaan verwacht ik.

De Enyaq rijdt verder zeer goed en de ruimte (met name achterbak) vind ik echt ideaal, dus zeker geen straf om er nog twee jaar mee rond te moeten touren op ME3.0. Van de zomer nog een keer naar Frankrijk en jaar daarna mogelijk nog Oostenrijk. Genoeg kilometers te gaan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-06 21:50
engelbertus schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:33:
[...]

heeft een citigo dan ook een capacitief stuur? ik dacht dat de rijhulpsystemen op een citigo redelijk beperkt waren. Welke rijhulpsystemen kunnen daar dan op zitten?
De Citigo iV heeft naast cruise control ook lane assist; werkt identiek als bij de Enyaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Is er een overzicht in het entertainment gedeelte waar ik kan zien welke bandenspanning de banden hebben? Krijg de melding van drukverlies maar zie niet welke band

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
utbone schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:51:
Is er een overzicht in het entertainment gedeelte waar ik kan zien welke bandenspanning de banden hebben? Krijg de melding van drukverlies maar zie niet welke band
Je kan wel zien welke band er niet juist functioneert maar je krijgt niet de exacte druk in de band te zien.

Mocht je willen weten welke band het is, dit kan je zien door naar 'Wagen' te gaan en dan 'Status' aan te tikken.

Dit is overigens wel ME3.1, weet niet hoe het in 4 werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Martinez- schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:23:
[...]

Je kan wel zien welke band er niet juist functioneert maar je krijgt niet de exacte druk in de band te zien.

Mocht je willen weten welke band het is, dit kan je zien door naar 'Wagen' te gaan en dan 'Status' aan te tikken.

Dit is overigens wel ME3.1, weet niet hoe het in 4 werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtKFtjNMTC03xfRBkgHTGBQV3iU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJBRBqp8g7njNWaDZOG9LXw7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uyLR615NUQrlgIcSjN1fs2oVyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdUmOZi0ro1zbd4BoqRaTqdE.jpg?f=fotoalbum_large

Geen optie te zien die aangeeft welke band het is.
Ik heb ze allemaal op 2.7 gezet volgens instructie binnenzijde portier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
utbone schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:11:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je daarna op die set knop gedrukt? Ik heb dat ook eens na het oppompen gedaan en kreeg toen ook die melding na een stuk rijden. Vervolgens nog eens op set gedrukt (ik denk dat de auto toen even had stilgestaan) en daarna geen melding meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
utbone schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:51:
Mij is uitgelegd dat de Enyaq door verschillen in omwentelingen tussen de wielen bepaald dat er een verschil tussen de banden is. Ik kan me voorstellen dat er ook met een verschil in aantal omwentelingen per afstand een druk verlies zou kunnen worden gedetecteerd. Maar de echte druk moet je zelf meten.
Ik heb de bandenspanning overigens, ik heb Hankooks, verschillende types schijnen verschillend te reageren, op hoge belading opgepompt. Dan rijdt hij iets zuiniger en de Hankooks slijten dan ook iets minder.

edit: dit in aanvulling op bovenstaande reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 07-03-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
cryptapix schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:44:
[...]

Heb je daarna op die set knop gedrukt? Ik heb dat ook eens na het oppompen gedaan en kreeg toen ook die melding na een stuk rijden. Vervolgens nog eens op set gedrukt (ik denk dat de auto toen even had stilgestaan) en daarna geen melding meer gehad.
Na het oppompen op set gedrukt. Dus als hij langzaam leegloopt dan gaan we het de komende dagen merken. Maffe was dan alleen de linkerkant een paar extra pufjes nodig had zowel voor als achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:33:
[...]

Mij is uitgelegd dat de Enyaq door verschillen in omwentelingen tussen de wielen bepaald dat er een verschil tussen de banden is. Ik kan me voorstellen dat er ook met een verschil in aantal omwentelingen per afstand een druk verlies zou kunnen worden gedetecteerd. Maar de echte druk moet je zelf meten.
Ik heb de bandenspanning overigens, ik heb Hankooks, verschillende types schijnen verschillend te reageren, op hoge belading opgepompt. Dan rijdt hij iets zuiniger en de Hankooks slijten dan ook iets minder.

edit: dit in aanvulling op bovenstaande reacties.
Welke Hankooks heb je er momenteel onder? De nieuwe Ion of de Evo EV? Hoe is je bandenslijtage tot nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
utbone schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:38:
[...]

Na het oppompen op set gedrukt. Dus als hij langzaam leegloopt dan gaan we het de komende dagen merken. Maffe was dan alleen de linkerkant een paar extra pufjes nodig had zowel voor als achter.
Het zal wel meevallen. Morgenvroeg gewoon even opnieuw set klikken en dan heb je kans dat, net zoals bij mij, de melding niet meer komt (ik ben inmiddels 3000km verder ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
utbone schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:11:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toevallig had ik laatst ook de melding van bandenspanningverlies. Echter gaf het systeem bij mij direct aan dat het rechtsvoor was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Enyaq heeft geen TPMS spanningssensoren in het ventiel, maar meet spanningsverlies inderdaad aan de rotatiesnelheid van het wiel.

Omdat dat dat relatief is (indirect) heeft de Enyaq geen gegevens van de bandendruk zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Autohillenga schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:39:
[...] Welke Hankooks heb je er momenteel onder? De nieuwe Ion of de Evo EV? Hoe is je bandenslijtage tot nu?
ventus S1 evo3 ev, ik heb achter nog 5mm profiel en ik heb voor nog 5,5mm profiel. ~22Mm = 22k km.
Hoeveel was dat origineel? Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsxxr100
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-03 14:58
hoi hoi,

iemand een idee hoe je kan uitvinden of je enyaq een warmte pomp heeft?
kan er bare weinig overvinden of er visuele verschillen zijn tussen een auto met warmtepomp en met warmte pomp :) sorry als de vraag dubbel is, kon via de zoek functie niets vinden.

betreft een enyaq coupe 80 vrs van november 2022

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HNies
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-03 20:45
Hallo allemaal.

Ik heb dit forum redelijk doorgespit in afwachting op mijn nieuwe Enyaq Sportline 85.
Mijn vorige auto van de zaak was een 3 jaar oude VW Golf. En nu ik mijn Enyaq twee weken heb, kan ik wel zeggen dat het rijden in de Enyaq een verademing is t.o.v. de VW Golf.
Eigenlijk zou er een 80 besteld worden maar dat is uiteindelijk (gelukkig maar!!) een 85 geworden. Ook omdat de leasemaatschappij pas op 1 januari de auto wilde uitleveren, wat dus 23 februari werd...

Uiteraard het rijden is anders, dat kon ik me ook wel voorstellen ja, maar vooral het Mediasysteem van de Enyaq is in vergelijking met de Golf echt stukken beter. Ik heb geen ervaring met de vorige Enyaq modellen dus ik kan alleen wat zeggen over mijn Enyaq. Bij de Golf mocht ik van de garage geen Apple carplay of Android auto gebruiken omdat daardoor het systeem steeds vastliep. En omdat het systeem erg traag reageerde op alles, was dat gewoon niet leuk meer.

De reactie snelheid van het scherm van de Enyaq is erg goed. Laura reageert ook fantastisch goed moet ik zeggen. Nu kan ik tenminste een adres doorgeven waar ik heen wil en Laura begrijpt me. In de Golf was het echt een drama. (Ja ik gebruik de navi van Skoda i.v.m. de laadpunten optie. Die heb ik nog niet geprobeerd op Google maps, als dat überhaupt kan).
Over laden gesproken. Met de voor-conditionering haal ik bij de snelladers van FastNed 132 kW. En niet alleen in NL maar ook in Duitsland bij FastNed haalde ik dat. Dus inderdaad in zo'n 20 minuten van 10 naar 80%. Zonder conditionering laadt hij maar met zo'n 50-60kW heb ik vandaag gemerkt.

Ik heb in dit forum ook het e.e.a. gelezen over de TA en Kessy, beide opties heb ik op mijn auto zitten en beide opties werken zoals verwacht. Ik heb nog geen issues gehad. Al is de TA in steden niet echt een aanrader omdat, als er even geen strepen zijn, de auto af en toe niet echt weet waar die heen wil en dus sterke bewegingen maakt in het stuur. Meer dan in de Golf waar ik ook een TA in had zitten.
Het automatisch van rijbaan wisselen is een hit en miss met de TA. Je moet wachten tot het driehoekje aan één van de zijdes helemaal gevuld is wil dat werken.(zie je in je display voor je of in de Head-up display).
En dan nog geeft hij af en toe een trilling in het stuur omdat hij zelf de handeling niet kan afronden. Geen idee nog waar dat aan ligt??

Ik heb het Business Upgrade Plus pakket - Maxx op de auto zitten. Het Crystal face is...hoe zal ik het zeggen... een kwestie van smaak. Het is dat het in het pakket zat, anders had ik het zelf niet gekozen. Jammer is ook dat die alleen werkt bij het benaderen van de auto in het donker ben bij volle verlichting.
Het dynamische onderstel, moet ik heel eerlijk zeggen, nog niet echt kunnen testen. Ik merk met de Drive modus wel duidelijk verschil tussen reactie tijd tussen bv sport en comfort stand, maar met het onderstel moet ik nog wat hobbels nemen om het verschil te voelen denk ik...(en ja, pun intended).

De 3d camera werkt, maar bij regen is de achteruitrij camera echt een ramp (i.v.m. druppels op de camera volgens mij), omdat je dan echt niets ziet. Kan aan mij liggen, maar privé rijd ik in een BMW 2AT en daar zijn de camera's (en dus het zicht rondom) stukken beter.
Het geluid van het Canton systeem is niets op aan te merken.

Voor de rest moet ik nog de nodige ervaringen op doen. Maar wilde dit in ieder geval al even delen.

Huidige telefoon: Samsung S21 Ultra (Black)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HNies
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-03 20:45
gsxxr100 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:55:
hoi hoi,

kan er bare weinig overvinden of er visuele verschillen zijn tussen een auto met warmtepomp en met warmte pomp :) sorry als de vraag dubbel is, kon via de zoek functie niets vinden.

Ik weet niet anders dan dat dat een optie is die ik in ieder geval niet heb op mijn Sportline 85 heb, volgens mij.

Ik kan wel gewoon mijn auto met de app voorverwarmen, daar gebruikt hij dan stoom uit de accu voor. Ik heb dit de afgelopen dagen iedere ochtend gedaan en merk dat hij dan zo'n 2% van de accu heeft gehaald. (ondanks dat hij aan de laadpaal hangt).

Huidige telefoon: Samsung S21 Ultra (Black)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:43
Vandaag maar langs de dealer gereden, want telefonisch zijn ze tegenwoordig ook al niet meer te bereiken en een terugbel verzoek doet geen ene moer. Maar ik ben langs gereden om een afspraak te maken voor het hardnekkige Travel Assist probleem. Over anderhalve maand pas plek en dan is het natuurlijk niet meteen opgelost. Nee, eerst een hele dag uitlezen en vanuit daar verder. Ik mag toch hopen dat dit voor de zomervakantie opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-06 17:25
HNies schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:23:

De 3d camera werkt, maar bij regen is de achteruitrij camera echt een ramp (i.v.m. druppels op de camera volgens mij), omdat je dan echt niets ziet. Kan aan mij liggen, maar privé rijd ik in een BMW 2AT en daar zijn de camera's (en dus het zicht rondom) stukken beter.
Kleine tip: als je de achterruit sproeit wordt de camera ook gesproeid. Dat kan helpen tegen druppels en condens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41
gsxxr100 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:55:
hoi hoi,

Volgens mij was het verschil wat makkelijkste te zien is het gebruikte koelgas, daar zit een verschil in..
R744 voor de warmtepomp variant en R1234yf voor de normale.
onder de kap zal er ergens een sticker zitten met welke variant erin zit en die dan relateerd aan wel of geen warmtepomp.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsxxr100
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-03 14:58
Roger Beurskens schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:46:
[...]

Volgens mij was het verschil wat makkelijkste te zien is het gebruikte koelgas, daar zit een verschil in..
R744 voor de warmtepomp variant en R1234yf voor de normale.
onder de kap zal er ergens een sticker zitten met welke variant erin zit en die dan relateerd aan wel of geen warmtepomp.
ga zo meteen even kijken, ik heb de auto pas 2 dagen, probeer er achter te komen of de auto een warmte pomp heeft, auto is ex dealer auto ( de accountmanager reed met deze auto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:18:
[...]

ventus S1 evo3 ev, ik heb achter nog 5mm profiel en ik heb voor nog 5,5mm profiel. ~22Mm = 22k km.
Hoeveel was dat origineel? Iemand?
Ik meen dat ze rond de 6.3 - 6.5 mm beginnen. Mijn Pirelli’s waren dat wel in ieder geval. En de meeste nieuwe banden zitten rond de 6 mm i.v.m. marginaal lagere rolweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
[…]

Ik heb in dit forum ook het e.e.a. gelezen over de TA en Kessy, beide opties heb ik op mijn auto zitten en beide opties werken zoals verwacht. Ik heb nog geen issues gehad. Al is de TA in steden niet echt een aanrader omdat, als er even geen strepen zijn, de auto af en toe niet echt weet waar die heen wil en dus sterke bewegingen maakt in het stuur. Meer dan in de Golf waar ik ook een TA in had zitten.
Het automatisch van rijbaan wisselen is een hit en miss met de TA. Je moet wachten tot het driehoekje aan één van de zijdes helemaal gevuld is wil dat werken.(zie je in je display voor je of in de Head-up display).
En dan nog geeft hij af en toe een trilling in het stuur omdat hij zelf de handeling niet kan afronden. Geen idee nog waar dat aan ligt??
[…]
Bedoel je met ‘leest werkt zoals verwacht dat walk away locking werkt? Is dat bij jou een losse instelling of is dat tegelijk met automatisch ontgrendelen als je in de buurt komt?

Ik heb gemerkt dat TA met hele lage snelheid (file) in een flauwe bocht van een snelweg matig werkt. Hij stuurt dan echt overenthousiast van links naar rechts. Misschien omdat hij de strepen door de beperkte afstand tot de voorligger niet op tijd ziet.

Hoe heet die functie voor automatisch van rijstrook wisselen? Ik heb dat niet, maar weet ook niet of het op de auto zou moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:54

MLLL

Palm Treo 650

Hallo allemaal.

Ik heb dit forum redelijk doorgespit in afwachting op mijn nieuwe Enyaq Sportline 85.
Mijn vorige auto van de zaak was een 3 jaar oude VW Golf. En nu ik mijn Enyaq twee weken heb, kan ik wel zeggen dat het rijden in de Enyaq een verademing is t.o.v. de VW Golf.
Eigenlijk zou er een 80 besteld worden maar dat is uiteindelijk (gelukkig maar!!) een 85 geworden. Ook omdat de leasemaatschappij pas op 1 januari de auto wilde uitleveren, wat dus 23 februari werd...

Uiteraard het rijden is anders, dat kon ik me ook wel voorstellen ja, maar vooral het Mediasysteem van de Enyaq is in vergelijking met de Golf echt stukken beter. Ik heb geen ervaring met de vorige Enyaq modellen dus ik kan alleen wat zeggen over mijn Enyaq. Bij de Golf mocht ik van de garage geen Apple carplay of Android auto gebruiken omdat daardoor het systeem steeds vastliep. En omdat het systeem erg traag reageerde op alles, was dat gewoon niet leuk meer.

De reactie snelheid van het scherm van de Enyaq is erg goed. Laura reageert ook fantastisch goed moet ik zeggen. Nu kan ik tenminste een adres doorgeven waar ik heen wil en Laura begrijpt me. In de Golf was het echt een drama.
Wel grappig, mijn aftermarket Sony sony xav-ax1000 van 250 euro doet dat al jaren feilloos.
Maar top dat VW/Skoda dat eindelijk ook onder knie heeft _/-\o_
Das Auto
Pagina: 1 ... 26 ... 79 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.