Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Sjeik
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 18:24
cryptapix schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:04:
[...]

Bij die van mij (12/2023) kan het ook gewoon blijvend uit.
Hier een IV80 afgeleverd oktober 2023.
software versie 3.5

ik kan het geluid van de overschrijding uit zetten en de melding in dashboard aan laten.
daarnaast kan ik ook kiezen dat de melding pas komt bij x km overschrijding (5 ingesteld) dus op 100 km weg,pas bij 105 een uitroepteken bij het verkeersbord.
Dit hoef ik niet elke keer in te stellen, wel 1 keer na een update opnieuw moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:38
mmm... dan lijkt dat met 4.0 een 'nieuwe' ongewenste wijziging.
Als ik het geluidje uitzet krijg ik in het dashboardschermpje ook een icoon met een verkeersbord die is doorgehaald.

[ Voor 48% gewijzigd door utbone op 21-01-2024 19:04 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Zo zie je maar; de nieuwste software versie willen hebben is niet altijd een voordeel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16:42
jeroenkb schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:41:
Zo zie je maar; de nieuwste software versie willen hebben is niet altijd een voordeel ;)
Ja inderdaad! Dit is wel een hele irritante indien die ook iedere keer weer opnieuw uitgezet moet worden!? Is er ook een petitie ‘stop de updates’😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 22:01
Maat28 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:53:
[...]

Ja inderdaad! Dit is wel een hele irritante indien die ook iedere keer weer opnieuw uitgezet moet worden!? Is er ook een petitie ‘stop de updates’😉
Voor de "oudere" auto's is daar niet echt een petitie meer voor nodig hoor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• utbone
Ik moet zeggen dat de 85 sportline mij erg bevalt:
  • Software start inderdaad snel en is soepel in gebruik
  • Bereik (nu 200km op de teller) staat bij 100% laden op 503km
  • De sportline versie (zonder extra pakketten) is al meer dan goed genoeg voor ons
  • Power, meer dan je eigenlijk nodig hebt, so smooth!
Minder
  • Her en der wat kraakjes als je bijna stil staat en de auto schommelt nog wat na.
  • Auto voelt bij veel tegenwind en snelweg een beetje licht aan de voorkant
  • Bereik t.o.v. een diesel, dat is even wennen denk ik
Al met al, nu een dikke 8!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Oase schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:09:
[...]

Voor de "oudere" auto's is daar niet echt een petitie meer voor nodig hoor.
Top! Blij met die oude auto dan. Lane assist uitzetten vind ik al wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 17:13
Wij gaan een 80x kopen, ik zie op reviews dat er in de kofferbak een soort van opbergbak zit.
Bij die wij gaan kopen zit dit er niet bij en ziet het eruit zoals op de foto, weet iemand of dit klopt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4lNoizIooh_RIm3UlR-aTYjdTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMtNQJICE8qLHxyWfeE2GBD8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@darud Die opbergbak was bij mijn weten onderdeel van het "transportpakket", met ook de variabele laadvloer. Transportpakket ontbreekt dus op deze 80x, is mijn conclusie.

Zou hem er niet om laten staan, je hebt nu een diepere kofferbak, qua ruimte maakt het niet uit.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:56

Aldmar

Niks...

darud schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:49:
Wij gaan een 80x kopen, ik zie op reviews dat er in de kofferbak een soort van opbergbak zit.
Bij die wij gaan kopen zit dit er niet bij en ziet het eruit zoals op de foto, weet iemand of dit klopt?[Afbeelding]
Zal inderdaad het transportpakket zijn.

zie hier een mooi vergelijk in een eerdere reactie.

Ik had dat er origineel ook in zitten. Heb ik er echter vrij snel toch weer uit gehaald. Heb liever wat meer kofferruimte dan deze kleine vakken waar ik (persoonlijk) niet zo veel mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Heeft iemand wel eens de sneeuwkettingen van Skoda zelf gemonteerd op de breedset van een iV80? Wat is de ervaring?

Ik heb gisteren proef gedraaid op de oprit en het is echt een crime. Weinig ruimte, de kleine schakels haken steeds in het profiel van de band. En toen ik ze eindelijk een beetje fatsoenlijk had zitten, kreeg ik ze nauwelijks dicht... Als ik volgende week bij een besneeuwde pas kom, vraag ik me af of ik boven kom. Denk dat ze (veel) beter passen op de 235 brede banden van de 60.

Verkeerde zuinigheid van mij om voor traditionele kettingen te gaan, had eigenlijk gewoon loopvlakkettingen moeten kopen. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 19:54
Afgelopen vrijdag garage bezocht i.v.m. de melding "Elektrosysteem werkt niet correct".

Data is naar Skoda gegaan, 3 accucellen moeten vervangen worden, deze staan als backorder. Niet bekend wanneer deze binnen zijn. Voorlopig kan ik er mee rijden gelukkig. Melding is nu weg.

Vanochtend updates voor app Agenda en Trafication, vanmiddag even uitproberen of ze nu wel opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:45
johnvanderster schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:42:
Afgelopen vrijdag garage bezocht i.v.m. de melding "Elektrosysteem werkt niet correct".

Data is naar Skoda gegaan, 3 accucellen moeten vervangen worden, deze staan als backorder. Niet bekend wanneer deze binnen zijn. Voorlopig kan ik er mee rijden gelukkig. Melding is nu weg.

Vanochtend updates voor app Agenda en Trafication, vanmiddag even uitproberen of ze nu wel opstarten.
Had vorige week dus dezelfde melding. Diagnose laten doen en mij is verteld dat het een waterpomp issue was. Is gereset en systeem ontlucht. Ik ga ervanuit dat ik een eerlijke diagnose heb gehad. Tot nu toe geen melding meer gezien.

Merk jij door 3 gebrekkige accucellen nu een afname in je rijbereik of verder geen klachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 19:54
BreiTech schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:09:
[...]
Had vorige week dus dezelfde melding. Diagnose laten doen en mij is verteld dat het een waterpomp issue was. Is gereset en systeem ontlucht. Ik ga ervanuit dat ik een eerlijke diagnose heb gehad. Tot nu toe geen melding meer gezien.

Merk jij door 3 gebrekkige accucellen nu een afname in je rijbereik of verder geen klachten?
Aha, dat kan dus ook nog...door koude weer was het sowieso lager, nu 212 km bij 80% iV60. Ik merk verder niets, laden gaat goed, rijdt verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02:30

Ankh

|true

Ah, ik dacht dat dit de normale plek was voor subwoofer?

Jammer genoeg had mijn lease auto die optie niet (qua sound upgrade).. dus altijd nog een beetje aan het spieken naar een upgrade pakketje om het geluid iets beter te krijgen.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 15:05
het overzicht van modellen in de ts kloppen eigenlijk niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@blinded Had me dat ook al bedacht, nu heb ik dat in de TS duidelijk gemaakt, met link naar Skoda zelf.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ78
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-02-2024
Goedemiddag allen,
Ik rij nu bijna twee jaar naar tevredenheid met mijn Skoda Enyaq (iV80).
Onlangs probeerde ik de Plug&charge aan de praat te krijgen. Helaas is me dat nog niet gelukt.

Zijn er meer mensen die daar nog niet in geslaagd zijn?
Mijn softwareversie is 0561...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
RobertJ78 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:18:
Goedemiddag allen,
Ik rij nu bijna twee jaar naar tevredenheid met mijn Skoda Enyaq (iV80).
Onlangs probeerde ik de Plug&charge aan de praat te krijgen. Helaas is me dat nog niet gelukt.

Zijn er meer mensen die daar nog niet in geslaagd zijn?
Mijn softwareversie is 0561...
Je maakt gebruik van PowerPass of gebruik je iets anders? Zover ik heb begrepen werkt het namelijk alleen met PowerPass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oase
Martinez- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Je maakt gebruik van PowerPass of gebruik je iets anders? Zover ik heb begrepen werkt het namelijk alleen met PowerPass.
Alleen met PowerPass inderdaad en alleen met softwareversie 3.2 en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ78
Martinez- schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Ik heb er speciaal een powerpass kaart voor aangevraagd, maar aangezien ik het nog neit aan de praat gekregen heb blijf ik voorlopig bij Shell Recharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ78
Oase schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:11:
[...]

ik heb software versie 0561.
Als ik op die code ga zoeken dat 3.1
In een ander scherm staat echter: de softwareversie is 3.2.

Verwarrend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Zijn er hier mensen die zich ook ergeren aan de totaal onoverzichtelijke prijzen voor laden bij een publieke laadpaal? Of gaat laden op de pas van de baas en maakt het niet uit? Ik heb meegemaakt dat de ene aansluiting 33ct/kWh is en zelfs die ernaast meer dan het dubbele. Tot €1,86...
En natuurlijk verschillende prijzen voor verschillende passen...
En dan verbaas ik me er over dat er mensen zijn die aan de dure laden, terwijl de goedkope niet bezet zijn...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ78
Oase schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:11:
[...]

En werkt het dan bij elke paal, of alleen bij specifieke palen?
Op mijn werk staan "gewone" 11 kW palen, en thuis heb ik er geen beveiliging opzitten (iedereen die hem aanprikt heeft stroom...)
Het liefst zou ik willen dat ik helemaal niet meer met pasjes of druppels in de weer hoef ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
onetime schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:15:
Zijn er hier mensen die zich ook ergeren aan de totaal onoverzichtelijke prijzen voor laden bij een publieke laadpaal? Of gaat laden op de pas van de baas en maakt het niet uit? Ik heb meegemaakt dat de ene aansluiting 33ct/kWh is en zelfs die ernaast meer dan het dubbele. Tot €1,86...
En dan verbaas ik me er over dat er mensen zijn die aan de dure laden, terwijl de goedkope niet bezet zijn...
Ik heb vele passen en check meestal bij grote ladingen welke het beste uitkomt. Ik heb bijvoorbeeld de Recharge, ecotap en Vattenfall pas. Voor een paar kWh pak ik meestal ecotap omdat die COP+2 ct heeft als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
RobertJ78 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:16:
[...]

En werkt het dan bij elke paal, of alleen bij specifieke palen?
Op mijn werk staan "gewone" 11 kW palen, en thuis heb ik er geen beveiliging opzitten (iedereen die hem aanprikt heeft stroom...)
Het liefst zou ik willen dat ik helemaal niet meer met pasjes of druppels in de weer hoef ;-)
Geen idee hoe het zou moeten werken. Mijn auto staat nog steeds op 3.0 dus plug & charge is voor mij nog heel ver weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik hoop dat ik de komende weken wat meer km's kan rijden na het 90% opladen. Gisteren stond na het laden 257km op de te schatten kilometers. Dat vind ik toch wat aan de lage kant voor een iV80, zeker nu het weer helemaal niet zo koud meer is.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
Outerspace schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:30:
Ik hoop dat ik de komende weken wat meer km's kan rijden na het 90% opladen. Gisteren stond na het laden 257km op de te schatten kilometers. Dat vind ik toch wat aan de lage kant voor een iV80, zeker nu het weer helemaal niet zo koud meer is.
Vooral naar je voet kijken. Hier was 90% nu 300, en dat is al laag door ff flink doorrijden.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

water_escape schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:51:
[...]

Vooral naar je voet kijken. Hier was 90% nu 300, en dat is al laag door ff flink doorrijden.
Voor mijn geval gaat het niet zo mal, maar misschien is dat wel gewenning :P

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Gisteren met 503km (100%) bereik weg naar Den Haag - Goes (114km), kwam daar aan met 60% en kwam thuis met 30% (130km als rest) de som klopt dus niet helemaal 114+114+130=358 ipv 503. Wel om rekening mee te houden als je wegrijdt 😇 (85 sportline, 20inch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-09 19:26
utbone schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:15:
Gisteren met 503km (100%) bereik weg naar Den Haag - Goes (114km), kwam daar aan met 60% en kwam thuis met 30% (130km als rest) de som klopt dus niet helemaal 114+114+130=358 ipv 503. Wel om rekening mee te houden als je wegrijdt 😇 (85 sportline, 20inch)
Hij houdt rekening met je gemiddeld verbruik over lange tijd en hoeveel je momenteel verbruikt, de GOM kan gigantisch veel variëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
onetime schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:15:
Daar mocht inderdaad wel wat duidelijkers voor komen. Nu moet je per pas uitzoeken wat iedere paal kost. En dan verandert het ook nog met de tijd.

Waar ik op uitgekomen ben is:
  • Greenchoice pas is goedkoop (bij palen in Utrecht waar ik 95% laadt) en groen. Dus die gebruik ik standaard
  • ANWB heeft vast tarief. Dus bij dure of onbekende palen kan ik die gebruiken. Wel wat duurder dan de laagste prijs
  • Vattenfall InCharge en Shell Recharge zijn iets duurder dan Greenchoice, maar kunnen ook goedkoop zijn bij duurdere palen. Hoe groen ze zijn is echter onduidelijk
Wat ik trouwens nog onduidelijker vind:
Uitzoeken hoe je aan groene stroom komt. Greenchoice is dat in principe, maar ik vraag me ernstig af of dat wel mogelijk is in samenwerking met een 'externe' laadpaal partij. Immers bepaalt die hoe de stroom ingekocht wordt. En volgens mij koopt Greenchoice er geen groen certificaten bij als de aanbieder van de paal dat niet doet.
Het is mij volkomen onduidelijk of dit uberhaupt te garanderen is. Terwijl me dit wel erg logisch lijkt. Ik koop bewust de stroom voor thuis 'groen'. Maar het gebruik aan stroom voor de auto is hoger dan voor het huis. Waarom kan ik dat niet groen inkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@diederik77 ANWB heeft geen vast tarief meer, beter, want nu zijn ze bij goedkope palen ook goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Wat ik daadwerkelijk niet snap is de gigantische aandeel van energiebelasting op alles, daarom is het stroom ook zo duur.

We willen met zijn allen graag over op elektrisch rijden en een warmtepomp, maar als je die zaken gaat belasten rem je dat juist af. Uiteindelijk bepaalt de prijs, en niet een financiële prikkel door de subsidie er op.

Zo, on topic modus weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wess__
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-07 00:57
Ik heb waar ik 90% van de tijd laad uitgezocht welke pas er het goedkoopst is. Voor alle incidentele keren dat ik ga vreemdladen, ben ik een kleine 5 minuten kwijt om in elke app te kijken en te vergelijken welke het goedkoopst is. (meestal kom ik toch weer op TAP uit.) Voor TAP betaal ik dan ook €2,50 per maand voor 10% korting in totaal.

Wat ook leuk is, vaak als een paal niet bekend is bij TAP, dan werkt hij wel met de druppel en kost het je niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Wess__ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:50:

Wat ook leuk is, vaak als een paal niet bekend is bij TAP, dan werkt hij wel met de druppel en kost het je niks.
Dus eigenlijk steel je energie, ander perspectief ;) .

[ Voor 37% gewijzigd door Martinez- op 24-01-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 00:44
jeroen1988! schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:12:
Even een vraagje, of eigenlijk probleempje...

Ik heb nu voor de 2e keer in een jaar tijd dat de koplampen naar beneden schijnen. De stand van de lampen heb ik uiteraard zelf niet aangepast en ze zijn ook niet meer omhoog te zetten...

De vorige keer bij de dealer zijn ze er, volgens eigen zeggen, een halve dag mee bezig geweest (wat er nu uiteindelijk aan de hand was weet ik nog niet).

Heeft er iemand zo'n zelfde issue gehad of weet iemand hoe ik dit zelf kan oplossen/ resetten oid?

Afspraak bij de dealer staat. Nouja "we hebben tijd over 6 weken" dus zoek het maar even lekker uit tot die tijd. Op zich geen heel groot probleem maar ideaal is anders. 8)7
Ik heb hetzelfde op dit moment. Begin december naar de dealer geweest, kapot regelapparaat voor de verstelling van de koplampen. Eerst wel een lange discusssie moeten voeren omdat de werkplaats van mening was dat op mijn enyaq uberhaupt geen verstelling zou zitten! Na aandringen is 3 man meegelopen en hebben ze allemaal zelf gezien dat dit er uiteraard wel op zit, al probeerde de "EV specialistische verkoper" nog dat de verstelling wellicht het alleen automatisch doet tijdens het rijden :9~ Het zou twee weken levertijd zijn, ben nu 6 weken verder en nog geen regelapparaat...

Spidermellow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 23:25
Goed idee @langevoort, laten we het weer over de Enyaq hebben en de andere discussie hier voortzetten: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Vroegah hadden we zo’n mooie topicwarning…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 23:25
langevoort schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Ik heb hetzelfde op dit moment. Begin december naar de dealer geweest, kapot regelapparaat voor de verstelling van de koplampen. Eerst wel een lange discusssie moeten voeren omdat de werkplaats van mening was dat op mijn enyaq uberhaupt geen verstelling zou zitten! Na aandringen is 3 man meegelopen en hebben ze allemaal zelf gezien dat dit er uiteraard wel op zit, al probeerde de "EV specialistische verkoper" nog dat de verstelling wellicht het alleen automatisch doet tijdens het rijden :9~ Het zou twee weken levertijd zijn, ben nu 6 weken verder en nog geen regelapparaat...
Dit is de standaardverlichting denk ik? Dus niet Matrix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:50
Iemand hier die zijn Skoda Enyaq aan een Homey Pro heeft toegevoegd? Ik heb sinds kort een Homey Pro en al langer een Enyaq, er is een app voor Skoda, maar ik kom niet ingelogd, weet 100% zeker dat het wachtwoord juist is, gebruikersnaam zou ik mijn mailadres verwachten, maar die combi geeft geen succesvol resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2. 3
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

dank voor de herinnering @Martinique: Mag deze topicwarning van deel2 ook weer bij deel3? @Standeman

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 24-01-2024 23:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superbikkel
  • Laatst online: 10-09 13:35
Arosa schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:33:
Iemand hier die zijn Skoda Enyaq aan een Homey Pro heeft toegevoegd? Ik heb sinds kort een Homey Pro en al langer een Enyaq, er is een app voor Skoda, maar ik kom niet ingelogd, weet 100% zeker dat het wachtwoord juist is, gebruikersnaam zou ik mijn mailadres verwachten, maar die combi geeft geen succesvol resultaat.
Je moet eenmalig inloggen in de oude Skoda app (MyŠkoda Essentials). Daarna kon ik Homey verbinden met de Enyac.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCOTXfIwMrPuFDe2N8EourH9bMo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2BJA2xpxUb2EjPcaz4vsFWAm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flowiej
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 14:53
superbikkel schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:39:
[...]

Je moet eenmalig inloggen in de oude Skoda app (MyŠkoda Essentials). Daarna kon ik Homey verbinden met de Enyac.
[Afbeelding]
Dank! Dit heeft het probleem voor mij opgelost. Ik zat stiekem mee te lezen en kampte met hetzelfde probleem. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Martinez- Stelen kan helemaal niet. Het moet door allerlei systemen worden goedgekeurd, anders werkt die druppel helemaal niet.
Er zijn ook gewoon hier en daar gratis palen. En als een passen leverancier hem onbekende palen de 1e keer gratis aanbied en daarna wel de prijs in zijn database heeft is dat toch een mooie introductie korting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
superbikkel schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:39:
[...]

[Afbeelding]
Dank je! Mij lukte het ook niet om in te loggen op de Eneco SlimLaden app (jetlix), maar met deze truc wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:41:
@Martinez- Stelen kan helemaal niet. Het moet door allerlei systemen worden goedgekeurd, anders werkt die druppel helemaal niet.
Er zijn ook gewoon hier en daar gratis palen. En als een passen leverancier hem onbekende palen de 1e keer gratis aanbied en daarna wel de prijs in zijn database heeft is dat toch een mooie introductie korting?
Op basis van de informatie die gedeeld was, maakte ik die opmerking. Hoe en wat bedrijven bedenken om klanten te binden is een geheel ander onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wess__
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-07 00:57
Martinez- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:13:
[...]

Dus eigenlijk steel je energie, ander perspectief ;) .
Nee hoor. Ik wil betalen met die druppel. Dat hun het systeem niet op orde hebben, is niet mijn pakkie aan. Als je in de supermarkt gaat zelfscannen, en het bier of het biefstuk of de bloemkool wordt in de zelfscanner gescand voor €0,00, ga je ook niet roepen "volgens mij gaat er iets niet goed.", doe je net alsof je neus bloed en dan pak je een extra krat bier en spring je door de loop-hole. O-)

Edit:
Sorry, ik lees nu net pas dat het hier niet hoort. Als ik het moet verwijderen, laat het weten.

[ Voor 8% gewijzigd door Wess__ op 25-01-2024 14:30 . Reden: Post scriptum (PS.) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBR1984
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-07 20:30
water_escape schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:51:
[...]

Ik snap wat je bedoeld, maar zou er ook iets mis kunnen zijn waardoor het verbruik erg hoog ligt?
Al vaker klachten geuit over mijn slechte bereik, maar wordt inderdaad steeds terugverwezen naar rijstijl.
Dat kan mijns inziens niet kloppen, want dat is echt hetzelfde als vorig jaar en toen had ik ca. 100km meer bereik.

Als ik nu enorm zuinig rij (niet hard optrekken, eco stand, rijden in B, en bijna geen snelweg dus geen hoge snelheden) is mij gemiddelde nogsteeds 23 per 100km en komt realtime bijna nooit onder de 20.

Dat kan toch gewoon niet kloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
DBR1984 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:10:
[...]

Ik snap wat je bedoeld, maar zou er ook iets mis kunnen zijn waardoor het verbruik erg hoog ligt?
Al vaker klachten geuit over mijn slechte bereik, maar wordt inderdaad steeds terugverwezen naar rijstijl.
Dat kan mijns inziens niet kloppen, want dat is echt hetzelfde als vorig jaar en toen had ik ca. 100km meer bereik.

Als ik nu enorm zuinig rij (niet hard optrekken, eco stand, rijden in B, en bijna geen snelweg dus geen hoge snelheden) is mij gemiddelde nogsteeds 23 per 100km en komt realtime bijna nooit onder de 20.

Komt laatste maand echt voornamelijk door de hoeveelheid wind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:00
[...]

Ik wil de hele stand B/stand D discussie niet opnieuw oprakelen, maar ga eens in D rijden en anticipeer zodanig dat je vroegtijdig je gas loslaat, zodat je niet hoeft te regenereren. Uitbollen van 2000kg is altijd energetisch voordeliger dan regenereren, misschien dat het bij jouw rijstijl iets uitmaakt?

EDIT: Bandenspanning is ook een dingetje, sowieso leveren alle 20"/21" rijders al een flink stuk range in, ik kreeg de indruk dat achterbandspanning van 2.7 bar naar 2.9 de auto tikje zuiniger ging rijden, en dat 2.9 naar 3.2 juist onzuiniger en meer lawaai was....

[ Voor 16% gewijzigd door dingo35 op 25-01-2024 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:56
dingo35 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:26:
[...]

Ik wil de hele stand B/stand D discussie niet opnieuw oprakelen, maar ga eens in D rijden en anticipeer zodanig dat je vroegtijdig je gas loslaat, zodat je niet hoeft te regenereren. Uitbollen van 2000kg is altijd energetisch voordeliger dan regenereren, misschien dat het bij jouw rijstijl iets uitmaakt?

EDIT: Bandenspanning is ook een dingetje, sowieso leveren alle 20"/21" rijders al een flink stuk range in, ik kreeg de indruk dat achterbandspanning van 2.7 bar naar 2.9 de auto tikje zuiniger ging rijden, en dat 2.9 naar 3.2 juist onzuiniger en meer lawaai was....
Ik heb geen idee van mijn bandenspanning (heb er net een week winterbanden onder en neem aan dat de garage de goede bandenspanning heeft gehanteerd). 20” velgen, een coupe 60 en rijd altijd met B (heerlijk rijden ;)) en mijn range is de afgelopen 2 weken (want langer heb ik de auto niet) iets meer dan 300km bij 100%. Dus 3km per % batterij. Ook bij 20% batterij kom ik omgerekend nog op 300km bij 100%. Ik verbaas me echt dat sommigen dat niet eens met een 80 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
cryptapix schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:30:
[...]

Ik heb geen idee van mijn bandenspanning (heb er net een week winterbanden onder en neem aan dat de garage de goede bandenspanning heeft gehanteerd). 20” velgen, een coupe 60 en rijd altijd met B (heerlijk rijden ;)) en mijn range is de afgelopen 2 weken (want langer heb ik de auto niet) iets meer dan 300km bij 100%. Dus 3km per % batterij. Ook bij 20% batterij kom ik omgerekend nog op 300km bij 100%. Ik verbaas me echt dat sommigen dat niet eens met een 80 halen.
Snelheid.. In de formule voor luchtweerstand zit de snelheid in kwadraat. Ook is het de afgelopen week een stuk warmer. Vorige week in Duitsland met - 5 en dan 140 rijden zat ik iets boven de 300, nu met 110 in NL weer 400 met 8 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Sjeik
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 18:24
[...]

Nadat bij mij de winterbanden gemonteerd werden was de spanning in de banden te laag. Ik heb hem daarna zelf nog op 2.7 gezet want volgens de gratis cursus vanuit Skoda de beste spanning was.
Tip: Nadat je de banden op spanning gebracht hebt moet je dit even in de auto vast zetten. Dan kan de auto daarna de wielslag hanteren om te monitoren of je een zachte/lekke band hebt (er zitten geen druk sensoren in de banden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
[...]

Ik haal in de winter onder de 10graden nooit meer dan 240km, meerendeel snelweg. Maar sinds ik geen renault kangoo meer heb (lang geleden) rijd ik ook niet meer als een omatje ;)
Daarmee zeg ik niet dat jij dit doet maar vraag me wel af hoe je 300km range kan halen in de winter.

Ik neem aan dat je niet alleen achter vrachtwagens hangt?

Bandenspanning moet ik nog controleren, 20” winterbanden. Kwa grip ben ik altijd blij als de zomerbanden er weer op mogen. (Los van sneeuw ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Daan_P schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:38:
[...]

Ik haal in de winter onder de 10graden nooit meer dan 240km, meerendeel snelweg. Maar sinds ik geen renault kangoo meer heb (lang geleden) rijd ik ook niet meer als een omatje ;)
Daarmee zeg ik niet dat jij dit doet maar vraag me wel af hoe je 300km range kan halen in de winter.

Bandenspanning moet ik nog controleren, 20” winterbanden. Kwa grip ben ik altijd blij als de zomerbanden er weer op mogen. (Los van sneeuw ;) )
Binnendoor wegen scheelt een heel stuk, als ik 80 km/h wegen rijd, haal ik rond de 340 km. Snelweg is een heel ander verhaal, 230/250km in de winter, 280/290 in de zomer. Bandenspanning 2.3 bar voor en achter (Enyaq 60)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boldarak
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-09 13:03
[...]

Software versie 3.6 (weet niet of dat nog van invloed is)
Hier ook, IV60 Sportline (8k op de teller). 100%=320km. Kan wel van mezelf zeggen dat ik een "normale" rijder ben en de functionaliteiten van de auto gewoon gebruik (verwarming e.d.). 20" winterbanden eronder. Voornamelijk snelweg Den Haag - A'dam. Toen de temperaturen onder 0 kwamen zakte hij wel naar 275, maar zodra boven 0 was het weer 300km+. Dit is uiteraard wel volgens display, nog niet in praktijk gechekct of hij dat werkelijk ook haalt.

Software versie 3.6 , weet niet of dat nog van invloed kan zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Boldarak op 26-01-2024 07:56 ]

PSN ID = OTL002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
dangerousp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:01:
[...]

Snelheid.. In de formule voor luchtweerstand zit de snelheid in kwadraat. Ook is het de afgelopen week een stuk warmer. Vorige week in Duitsland met - 5 en dan 140 rijden zat ik iets boven de 300, nu met 110 in NL weer 400 met 8 graden
Fair enough. Ik rijd doorgaans woon-werk 60km waarvan zo’n 50 snelweg met een maximumsnelheid van 100km/u. Gisteren reed ik na 19u naar huis en zag ik bij snelheden van 120-130 inderdaad een hoger verbruik (25kwh/100km).
De Sjeik schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:13:
[...]

Nadat bij mij de winterbanden gemonteerd werden was de spanning in de banden te laag. Ik heb hem daarna zelf nog op 2.7 gezet want volgens de gratis cursus vanuit Skoda de beste spanning was.
Tip: Nadat je de banden op spanning gebracht hebt moet je dit even in de auto vast zetten. Dan kan de auto daarna de wielslag hanteren om te monitoren of je een zachte/lekke band hebt (er zitten geen druk sensoren in de banden).
Goede tip! Ik ga het controleren en instellen.
[...]

Ik ben denk ik een vrij normale rijder. Een beetje zoals @Boldarak beschrijft. Af en toe trek ik wat harder op, maar ben geen sportieve rijder ofzo. Al laat ik wel iedereen zonder EV bij een stoplicht ruim achter me.

Ik ben heb vorig weekend 2x110km gereden waarvan 2x100km snelweg, 100km/u, en kwam ook tot een bereik van circa 300km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
[...]

dat klinkt prima. Dat verbruik krijg je zeker op korte langzame stukken ivm de verwarming.
De we weer boven de 10graden zitten kom ik weer op 18/19 uit. Maar anders ook gewoon 20+

Zolang je verbruik overeenkomst met de range is het goed, als die 2 niet aansluiten dan is er iets mis misschien. extreem boorbeeld: 15kw verbruik en maar 300km range.

[ Voor 8% gewijzigd door water_escape op 26-01-2024 08:27 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
Helder.
Ik rij regelmatig 110/120 wisselend met het verkeer mee. 135 savonds is helemaal dramatisch voor het bereik maarja ;)
Zomer haal ik rond de 330.

In ieder geval fijn om te weten dat wanneer ik een keer krap zit rustig rijden een goede oplossing is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Jullie ook een bericht gehad dat Powerpass naar MyŠkoda app verhuisd? Ik gebruik Powerpass helemaal niet….wat kan er straks extra dmv de app? Dat stond er namelijk niet echt goed bij beschreven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 00:44
Martinique schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Dit is de standaardverlichting denk ik? Dus niet Matrix?
klopt, standaard verlichting...

Spidermellow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
cryptapix schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:23:
[...]
Ik ben denk ik een vrij normale rijder. Een beetje zoals @Boldarak beschrijft. Af en toe trek ik wat harder op, maar ben geen sportieve rijder ofzo. Al laat ik wel iedereen zonder EV bij een stoplicht ruim achter me.
Als je alle niet-EV rijders er uit rijdt bij de stoplichten, en 5% van de auto's in Nederland is EV, dan ben je dus voor 95% van de automobilisten in Nederland een sportieve rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
dingo35 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Als je alle niet-EV rijders er uit rijdt bij de stoplichten, en 5% van de auto's in Nederland is EV, dan ben je dus voor 95% van de automobilisten in Nederland een sportieve rijder.
Ja en nee. Je kunt ze stront voor de ogen trekken (sportieve rijder) of gewoon vanwege de EV-techniek sneller van je plek komen en vloeiender vooruit bewegen. Bij mij is het dat laatste. Maar vanuit de gemiddelde benzine of dieselrijder bezien lijkt beide misschien sportief ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
Het is vrij simpel, als je naar energieverbruik kijkt (wat de aanleiding is van je opmerking dat je jezelf niet als een sportieve rijder ziet), dan gaat het er om met welke versnelling je de massa van je auto in beweging zet.

Dat je een deel van je potentieel niet gebruikt omdat een EV zoveel sneller kan versnellen, is niet relevant.

Je zit hier wel op tweakers, niet op autoweek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
dingo35 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:41:
Het is vrij simpel, als je naar energieverbruik kijkt (wat de aanleiding is van je opmerking dat je jezelf niet als een sportieve rijder ziet), dan gaat het er om met welke versnelling je de massa van je auto in beweging zet.

Dat je een deel van je potentieel niet gebruikt omdat een EV zoveel sneller kan versnellen, is niet relevant.

Je zit hier wel op tweakers, niet op autoweek....
Een elektrische motor is bij deellast bijna even efficient als vollast. Een snelle versnelling kost meer energie, maar je zit ook eerder op de snelheid waarbij geen versnelling meer nodig is. Het zal zeker uitmaken of je wegscheurt of super rustig optrekt, maar bij een EV maakt het daartussen in niet bijster veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
dangerousp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:08:
[...]
Het zal zeker uitmaken of je wegscheurt of super rustig optrekt, maar bij een EV maakt het daartussen in niet bijster veel uit.
Interessant! Heb je getallen of een link?

[ Voor 23% gewijzigd door dingo35 op 26-01-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
dingo35 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:18:
[...]

Interessant! Heb je getallen of een link?
Nou, in de luchtweerstand formule zit met name snelheid^2 als variabele (naast frontaal oppervlak, luchtdichtheid en Cw uit mijn hoofd).

Je stopt er kinetische energie in, daar zit ook alleen de massa en eindsnelheid als variabele in.
Verder maakt de efficientie van de aandrijflijn uit, maar zoals gezegd is de efficientie bij een elektro motor zeer hoog. Ook omdat de koppelkromme al bij 0 begint zullen de verliezen bij erg snel optrekken in de verliezen bij bijvoorbeeld de banden zitten. Blijf je daar een beetje binnen de normen, dan zal het niet veel uitmaken.

Als ik iets mis, hoor ik het graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
dangerousp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:08:
[...]

Een elektrische motor is bij deellast bijna even efficient als vollast. Een snelle versnelling kost meer energie, maar je zit ook eerder op de snelheid waarbij geen versnelling meer nodig is. Het zal zeker uitmaken of je wegscheurt of super rustig optrekt, maar bij een EV maakt het daartussen in niet bijster veel uit.
Voor de motor maakt het wel een beetje uit, bij vollast is hij juist op zijn meest efficiënt. Alleen dan zitten de verliezen hem in de accu zelf. Tijdens volgas ben je zomaar 18kw extra kwijt aan warmteverlies. Voornamelijk wanneer de accu koud is en de interne weerstand hoger.

Maar als je dit zou testen met twee auto’s zal het verschil echt maar marginaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@cryptapix @dangerousp
@Autohillenga noemt het al, de relatief hoge accu verliezen bij de hoge vermogens die optreden bij (snel) optrekken. En ook in de kabels en vermogens elektronica. Als je veel optrekt heb je dat dus veel.
Ik ben het alleen niet met hem eens dat het maar een marginaal verschil is.

Ik probeer zelf minder snel op te trekken dan de cruise control zou doen, dat gaat mij eigenlijk al te snel.
Ik zou de acceleratie eigenlijk in willen stellen op een accu belasting van 1C. ~80kW.
Lijkt mij een mooie bovengrens. Bij accu's is 1C vaak de maximale / optimale ontlaadstroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:17:
@cryptapix @dangerousp
@Autohillenga noemt het al, de relatief hoge accu verliezen bij de hoge vermogens die optreden bij (snel) optrekken. En ook in de kabels en vermogens elektronica. Als je veel optrekt heb je dat dus veel.
Ik ben het alleen niet met hem eens dat het maar een marginaal verschil is.

Ik probeer zelf minder snel op te trekken dan de cruise control zou doen, dat gaat mij eigenlijk al te snel.
Ik zou de acceleratie eigenlijk in willen stellen op een accu belasting van 1C. ~80kW.
Lijkt mij een mooie bovengrens. Bij accu's is 1C vaak de maximale / optimale ontlaadstroom.
Het wordt marginaal als het kortstondig is, je gaat wel echt verschil merken als je in de stad constant vol gas optrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02:30

Ankh

|true

Ga toch de vraag eens stellen hier, ergens in de cloud is er een profiel van mij (of auto) opgeslagen met airco instelling van 23 graden. Zo nu en dan staat ineens overal 23 graden ingesteld. Maar dus niet altijd! Handmatig syncen van profiel (na opnieuw instellen) lijkt niet te werken, maar kan ook geen andere manier bedenken. Hier iemand die dit probleem wel eens heeft gehad?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28
Autohillenga schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:42:
[...]

Binnendoor wegen scheelt een heel stuk, als ik 80 km/h wegen rijd, haal ik rond de 340 km. Snelweg is een heel ander verhaal, 230/250km in de winter, 280/290 in de zomer. Bandenspanning 2.3 bar voor en achter (Enyaq 60)
Bandenspanning moet 2,5 tot 3,1 zijn.
2.3 is serieus weinig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Autohillenga
Met 2.5 of 2.7 slijten mijn banden alleen in het midden af, 2.3 is voor mijn banden perfect, banden slijten dan perfect af, Pirelli Scorpion Elect AO. 235/50R20. Dit is per band verschillend. Hankooks en Continentals moeten echt op 2.7 bar. Mijn banden mogen niet op 3.1, op de wang van de band staat dat er maximaal 3.0 bar in mag.

De hoge bandenspanning wordt eerder aangeraden voor een iets hogere actieradius.

Een klant van ons met een iV 80 had hem wel op 2.7 bar, en had het canvas bijna zichtbaar op het midden van de banden. 35.000 kilometer. De rest van de band had nog 4.5 mm profiel. Waren Pirelli’s.

[ Voor 30% gewijzigd door Autohillenga op 27-01-2024 10:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 17:01

Dr C

met C en CK

ik had steeds gedoe met het draadloos laden van mijn iPhone 13. Voor wie een 3d printer heeft heb ik een STL bestandje gevonden op printables om de iPhone op de goede plek te leggen. lijkt tot nu toe goed te werken (wel zonder hoesje):

https://www.printables.co...aq-wireless-charger-inlet

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:45
Vandaag voor het eerst met de Enyaq door de wasstraat geweest. Zijn er toevallig ook andere manieren om hem in N te krijgen, en de anti rolvlbeveiliging te deactiveren zonder te blijven remmen van D > N > rolbeveiliging uit te schakelen op het touchscreen? Duurt allemaal net wat te lang.. het lukt, maar het krijgt geen schoonheidsprijs.

[ Voor 4% gewijzigd door SmashCruiser op 27-01-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
SmashCruiser schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:17:
Vandaag voor het eerst met de Enyaq door de wasstraat geweest. Zijn er toevallig ook andere manieren om hem in N te krijgen, en de anti rolvlbeveiliging te deactiveren zonder te blijven remmen van D > N > rolbeveiliging uit te schakelen op het touchscreen? Duurt allemaal net wat te lang.. het lukt, maar het krijgt geen schoonheidsprijs.
Als je hem in de N zet dan kun je sowieso rollen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
De tekst die op je touchscreen komt te staan is nogal misleidend. Auto in N en Auto Hold uit is voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:07

rammes

koekebakker 1e klas

nou ik was er vandaag ook, dacht even iets uit mijn broekzak te halen dus mijn kont ging omhoog. en dan denk de Enyaq dat ik uitstap en de auto uit zet |:( leuk hoor in een wasstraat :o

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:56
Ik snap nog steeds niet dat ze, en dan bedoel ik alle automerken, niet een simpel knopje "wasstraat" modus in het menu hebben. Het is toch eigenlijk van de zotte dat je 3-4 verschillende menu's door moet om alle problematische functies uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 19:05
Dat hoeft dus ook niet. In de N zetten en eventueel auto hold uit. Dat is dus maximaal 1 knop naast in neutraal zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:41
Autohold hoeft niet uit. Auto in N en wassen maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:45
Dank voor de (in)directe reacties op de vraag. Achteraf gezien heb ik het inderdaad wat moeilijker gemaakt dan nodig. Anderzijds, beter dit dan dat een medewerker de noodstop van de loopband had moeten gebruiken... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:56
Ben er nog niet mee door een wasstraat geweest. Maar op mijn vorige auto zette ik ook "kessy" uit zodat mij achterklep niet per ongeluk open gaat.

Verder moesten daar ook de parkeersensoren uit, collision detection, etc.
Mooi als de enyaq dat vanuit praktijkervaring blijkt dat dat allemaal uit heeft staan als hij in de N staat, want dat staat verder niet in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Scorpio_King schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:13:
Autohold hoeft niet uit. Auto in N en wassen maar!
Ik kwam toch echt eens niet van mijn plek aan het begin van de wasstraat met Autohold.

Tegelijkertijd: het was mijn eerste keer dat ik door de wasstraat ging met de Enyaq. Misschien beheerste ik toen de auto nog niet zo goed en veroorzaakte iets anders het probleem. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Is op de stop knop en in neutraal niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
utbone schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:11:
Is op de stop knop en in neutraal niet voldoende?
Volgens mij heb je dan kans dat, wanneer je de auto al volgeladen hebt, de accu het niet leuk vindt.

Je krijgt dan hetzelfde effect als een EV afslepen zonder de juiste materialen: hij gaat ongewenst opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:13
Martinez- schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:45:
[...]

Volgens mij heb je dan kans dat, wanneer je de auto al volgeladen hebt, de accu het niet leuk vindt.

Je krijgt dan hetzelfde effect als een EV afslepen zonder de juiste materialen: hij gaat ongewenst opladen.
Huh? Want? Ik blijf erin zitten uiteraard, zet em niet uit, alleen in de N. Ik krijg dan de vraag op het scherm “wegrolbeveiling uitzetten”, die met Ja antwoorden en klaar. Eventueel wissers nog uitzetten als je die op de interval met sensorstand hebt staan.

[ Voor 26% gewijzigd door BGFG op 28-01-2024 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
BGFG schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Huh? Want? Ik blijf erin zitten uiteraard, zet em niet uit, alleen in de N. Ik krijg dan de vraag op het scherm “wegrolbeveiling uitzetten”, die met Ja antwoorden en klaar. Eventueel wissers nog uitzetten als je die op de interval met sensorstand hebt staan.
Ik lees de post van @utbone zo dat hij de auto uitzet. Wellicht leest @Martinez- het ook zo. En auto uitzetten in de wasstraat lijkt me niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Ik lees de post van @utbone zo dat hij de auto uitzet. Wellicht leest @Martinez- het ook zo. En auto uitzetten in de wasstraat lijkt me niet goed.
Dat staat er toch ook bijna letterlijk? Ik verbaas me hoe je dat anders kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
Auto in N, en gaan. Meer hoef je niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Autohillenga schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:33:
Auto in N, en gaan. Meer hoef je niet te doen.
Inderdaad dit… en: ook niet stiekem iets uit je dashboardkastje willen pakken en loskomen uit je stoel 😉

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Wilde schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:36:
[...]

Inderdaad dit… en: ook niet stiekem iets uit je dashboardkastje willen pakken en loskomen uit je stoel 😉
Alleen als je autohold niet automatisch inschakelt volgens mij. Anders rolt ie niet. Ik moet echt de wegrolbeveiling uitzetten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Wilde schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:36:
[...] Inderdaad dit… en: ook niet stiekem iets uit je dashboardkastje willen pakken en loskomen uit je stoel 😉
Als je je gordel vast laat gaat het toch ook goed? Vandaar die gordel "verlengers" in de TS, mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
BGFG schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:38:
[...]

Alleen als je autohold niet automatisch inschakelt volgens mij. Anders rolt ie niet. Ik moet echt de wegrolbeveiling uitzetten namelijk.
Als je heel rustig remt gaat hij niet op hold, en rolt hij gewoon als je je rem weer loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
dingo35 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 02:58:
[...]

Als je heel rustig remt gaat hij niet op hold, en rolt hij gewoon als je je rem weer loslaat.
Ja dat weet ik. Maar voor de wasstraat moet je toch echt de wegrolbeveiling uitzetten. Andere rolt ie, in ieder geval bij mij, geen cm.

[ Voor 7% gewijzigd door BGFG op 29-01-2024 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
onetime schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:30:
[...]

Als je je gordel vast laat gaat het toch ook goed? Vandaar die gordel "verlengers" in de TS, mijn ervaring.
Nou dat is in ieder geval niet mijn ervaring. Ik heb auto-hold uitstaan.. Als ik (met gordel om) m'n achterste lift van de stoel dan knalt ie gelijk op de rem. Heel akward.. Dit gebeurd me bv bij ets uit dashboardkastje pakken, maar ook als ik met achterruit rijden over m'n schouder kijk en daarbij iets te veel draai (en daarmee iets uit m'n stoel kom)

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:41
Wellicht verschilt dit nog per softwareversie?

Ik laat de auto altijd de wasband op rollen, tijdens het rollen al in de N en dan lichtjes remmen (zodat auto hold niet activeert). Overigens doe ik altijd op de band mijn veiligheidsgordel af, dat activeert bij mij niet de handrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 17:13
Misschien een stomme vraag maar heb je cubic nodig om webradio te activeren?
Wij hebben vandaag onze enyaq opgehaald maar ik krijg webradio niet aan de gang, cubic heb ik nog niet genomen

Het is al gelukt 👍🏻

[ Voor 8% gewijzigd door darud op 29-01-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cunic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Net MySkoda geupdate naar 7.0.2 (iOS) en de widget lijkt weer verdwenen. Zou die per ongeluk zijn aangezet in 7.0.1? Release notes in de app store meldden toen ook al niets over deze feature. Lekker bezig, Cariad 😭

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
Cunic schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:55:
Net MySkoda geupdate naar 7.0.2 (iOS) en de widget lijkt weer verdwenen. Zou die per ongeluk zijn aangezet in 7.0.1? Release notes in de app store meldden toen ook al niets over deze feature. Lekker bezig, Cariad 😭
Widged van Pump is fijner ;)

Water-Escape

Pagina: 1 ... 20 ... 90 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.