Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 21:38
fredpol schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:49:
Er is een nieuwe versie van de MySkoda app. Versie 7.0
Met onder andere een widget om op je beginscherm te plaatsen.
De pump app heeft ook een widget, die vind ik veel duidelijker en geeft meer info. Vooral tijdens het laden. De foto van mijn Enyaq in de Skoda widget is niet echt waar ik behoefte aan heb…

[ Voor 3% gewijzigd door Viewlite op 16-01-2024 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 22:01
Autohillenga schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:16:
[...]

Dit heb ik getest, na 2 uur 130 km/h zit je ongeveer tussen de 20-23 graden, bij 140 km/h plus (Duitsland vooral) zit je rond de 30 graden. Dit alles als je vanaf 0 graden accutemperatuur start.

Rijdt ie 100/110 in Nederland, good luck, maximaal een keer een graadje of 12.

Heeft alles te maken met interne weerstand. Hoe meer stroom X de weerstand, des te sneller kom je op goede temperatuur. Mijn ervaring is dat je 85A nodig hebt om de boel na leeg rijden een beetje op de juiste temperatuur te krijgen voor de eerste laadstop

Ik heb e.e.a. berekend, @onetime heeft een verbruik in de winter van ongeveer 15 kWh. Bij 380 volt (want 77 kWh batterij). Je stroomopname is 39A (39:3=13A, want in paren van 3 parallel) met een weerstand van 2 milliohm, heb je een warmteverlies van 388 milliwatt, 0.338 x 288 = 100 watt (warmteverlies) per uur. Met transmissieverliezen erbij hou je netto amper opwarming van de accu over. Stel, je rijdt flink door en hebt 100A stroomopname, dan heb je al 650 watt per uur warmteverlies, na 3 uur zit je accu dan rond de 30 graden (voor de 77kwh ongeveer 1.8 tot 2 kWh nodig)

Als je dit verhaal leest, dan wordt ook gelijk het punt van voorverwarmen van de accu duidelijk, dit is voor een grote gros echt wel nodig, want in Nederland is de limiet 100 overdag. Leuk voor het verbruik, maar je laadtijd gaat zomaar naar een uur als het vriest. Ja, je kunt werken tijdens het laden, maar eerlijk is eerlijk, wie wil er nou een uur laden en maar geforceerd een beetje werken?
Werken in de auto tijdens het laden is net zoals mensen die reizen met de trein omdat ze dan kunnen werken. Beide totaal inefficiënt. Doe maar gewoon pre-heating voor de batterij in een nieuwe softwareversie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 19:05
Autohillenga schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:26:
[...]

Was dit met een 60 of een 80?
60, zie ook mijn vergelijking met een Model Y hier: macmellow in "Keuze leaseauto - Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:51
Viewlite schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:12:
[...]

De pump app heeft ook een widget, die vind ik veel duidelijker en geeft meer info. Vooral tijdens het laden. De foto van mijn Enyaq in de Skoda widget is niet echt waar ik behoefte aan heb…
Exact, die is top

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:30
GK87 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:42:
[...]

Kunnen we ergens zien wat nieuw is in die versie?
Ik zie naast de widget bijvoorbeeld Pay to Park (incl, dekking in Nederland), een melding als je de auto niet afgesloten hebt, maar ook automatisch wekken. Het kan zijn dat dit er al in zat en ik het gewoon nu pas opmerk.

[Afbeelding]:
Als ik dit zo lees, maakt de HomeAssistant plugin dan de auto niet vaker wakker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-09 19:26
macmellow schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:31:
Ik heb gisteravond 220 kilometer gereden op 100-130 voorafgaand aan het laden en ging netjes naar 100 kWh met snelladen. Dus je hoeft geen 140 te rijden.
Dit haal ik inderdaad ook, ook een 60, bij een 80 is het echt wel een ander verhaal, veel grotere massa wat veel moeilijker op temperatuur is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirkBouwman
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-05 20:21
Visueel stukje van laden is in de app (tijdens het laden) ook een stukje beter geworden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ML6bPLVr0SL_OWuZUCeq2N3Gmyo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NgidQZm1YkQVuG49oz4olWSO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Autohillenga schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:16:
[...]

Dit heb ik getest, na 2 uur 130 km/h zit je ongeveer tussen de 20-23 graden, bij 140 km/h plus (Duitsland vooral) zit je rond de 30 graden. Dit alles als je vanaf 0 graden accutemperatuur start.

Rijdt ie 100/110 in Nederland, good luck, maximaal een keer een graadje of 12.
Dankjewel, hier was ik even naar op zoek. Genoeg argumenten om gewoon lekker door te rijden dus. Enige is dat je op de hele rit meer kWh verbruikt en dus hogere kosten hebt, maar dat neem ik maar even voor lief.
Heeft alles te maken met interne weerstand. Hoe meer stroom X de weerstand, des te sneller kom je op goede temperatuur. Mijn ervaring is dat je 85A nodig hebt om de boel na leeg rijden een beetje op de juiste temperatuur te krijgen voor de eerste laadstop

Ik heb e.e.a. berekend, @onetime heeft een verbruik in de winter van ongeveer 15 kWh. Bij 380 volt (want 77 kWh batterij). Je stroomopname is 39A (39:3=13A, want in paren van 3 parallel) met een weerstand van 2 milliohm, heb je een warmteverlies van 388 milliwatt, 0.338 x 288 = 100 watt (warmteverlies) per uur. Met transmissieverliezen erbij hou je netto amper opwarming van de accu over. Stel, je rijdt flink door en hebt 100A stroomopname, dan heb je al 650 watt per uur warmteverlies, na 3 uur zit je accu dan rond de 30 graden (voor de 77kwh ongeveer 1.8 tot 2 kWh nodig)

Als je dit verhaal leest, dan wordt ook gelijk het punt van voorverwarmen van de accu duidelijk, dit is voor een grote gros echt wel nodig, want in Nederland is de limiet 100 overdag. Leuk voor het verbruik, maar je laadtijd gaat zomaar naar een uur als het vriest. Ja, je kunt werken tijdens het laden, maar eerlijk is eerlijk, wie wil er nou een uur laden en maar geforceerd een beetje werken?
Je berekening begrijp ik niet helemaal, maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan mij... :D

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvx76
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-08-2024
Die laadklep begint mij ondertussen wel aardig te irriteren. Vooral bij koude temperaturen weigert de actuator van het slot alle dienst. Uurtje in de zon helpt dan maar dat is natuurlijk ook geen oplossing.

WD40 of andere troep helpt niet want het probleem is de actuator zelf, niet het mechanisch pinnetje dat in/uit-drukt.

Iemand hier al een oplossing voor?

Ben dit tegengekomen: https://www.team-bhp.com/...release-mechanism-vw-polo

Volgens mij ook een optie om de voedingsconnector van het mechanisme uit te trekken zodat hij gewoon niet meer op slot kan ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:56

Aldmar

Niks...

dvx76 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:28:
Die laadklep begint mij ondertussen wel aardig te irriteren. Vooral bij koude temperaturen weigert de actuator van het slot alle dienst. Uurtje in de zon helpt dan maar dat is natuurlijk ook geen oplossing.

WD40 of andere troep helpt niet want het probleem is de actuator zelf, niet het mechanisch pinnetje dat in/uit-drukt.

Volgens mij ook een optie om de voedingsconnector van het mechanisme uit te trekken zodat hij gewoon niet meer op slot kan ...
Ik heb vorige week de 2 plastic lipjes van het pinnetje geknipt. Dan kan de klep weliswaar niet op slot maar je kan hem wel altijd open krijgen. Als het mechanisme normaal werkt, merk je het verschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 19:05
Als je de auto een half uur voorverwarmt, schiet hij dan niet los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Aldmar schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:01:
[...]

Ik heb vorige week de 2 plastic lipjes van het pinnetje geknipt. Dan kan de klep weliswaar niet op slot maar je kan hem wel altijd open krijgen. Als het mechanisme normaal werkt, merk je het verschil niet.
Bij mij wil die inmiddels ook niet meer dicht. Hij blijft niet in de gesloten stand staan. Ik kan hem wel met de hand indrukken maar blijft niet in de gesloten stand. Ook als ik hem met de hand nu dicht druk en verschillende keren op open en dicht druk gebeurt er niets.

Klepje staat nu een centimeter of wat open omdat het pennetje te ver naar buiten is. En dit is niet het eerste probleem met de auto, bij oplevering bleek al dat als de auto op slot was het klepje los was en andersom. Waarschijnlijk iets verkeerd om gemonteerd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online

Ik tel de dagen af tot het moment dat ik dit probleem tegenkom.

Laatste keer dat ik riep dat ik geen last had van vervormde puddle lights.... Je raadt het vast al. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autohillenga
JanHenk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:17:
[...]

Dankjewel, hier was ik even naar op zoek. Genoeg argumenten om gewoon lekker door te rijden dus. Enige is dat je op de hele rit meer kWh verbruikt en dus hogere kosten hebt, maar dat neem ik maar even voor lief.

[...]

Je berekening begrijp ik niet helemaal, maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan mij... :D
Dat ligt aan mij hoor haha. Ben heel goed in dingen begrijpen, maar uitleggen is een vak apart. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeWann3s
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-09 20:26
dirtybolle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:00:
Dit weekend langs gegaan bij een skoda verdeler en toch wel overtuigd geraakt van een enyaq coupe. Nu vroeg ik me af hoe is zo'n groot panoramisch dak in de zomer? Warmt de auto snel op?
Rijd al een dik jaar een RS Coupe, waarvan maanden in zomers Zuid Spanje.
Trotseer en parkeer daar soms bij >40ºC. Merk nauwelijks verschil tov de witte Kodiaq met het gesloten dak van blik.
Geen zorgen….daar ga je plezier aan beleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:47

Enige echte oplossing is een nieuw slot voor de laadklep erin. Ze vervangen dan het hele mechanisme achter de laadklep zelf. Mijn dealer gaf aan dat het een verbeterde versie was tov degene die ik nu had (en die ze moesten open breken). Merk ook met het nieuwe slot dat deze veel soepeler is dan het origineel uit 2022. Als je nog garantie hebt zeker laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 10:14
DirkBouwman schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:52:
Visueel stukje van laden is in de app (tijdens het laden) ook een stukje beter geworden!

[Afbeelding]
Dat is de IOS app toch? want bij Android heb ik de 6.2.2 en die heeft dat niet. Zover ik kan zien is er geen nieuwere.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkBouwman
Roger Beurskens schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:26:
[...]

Dat is de IOS app toch? want bij Android heb ik de 6.2.2 en die heeft dat niet. Zover ik kan zien is er geen nieuwere.
Klopt idd, is de IOS app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:29
Roger Beurskens schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:26:
[...]

Ik heb de Android app ook op 7.0, vandaag gedownload vanuit de playstore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind74
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 17:52
Aldmar schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:01:
[...]

Mijn klepje maakt een TAK! geluid als ik de auto van en op slot doet. 'Had de monteur in Veenendaal nog nooit gehoord', uhuh. Het ding werkt nog wel maar echt geruststellend is het niet. De lipjes van de ejectstift afvijlen heb ik nog geen moed voor gevonden.
Ondertussen sluit ik het klepje nu niet af door de ejectstift in te drukken en daarna het klepje dicht de doen. Omdat de stift bij het indrukken draait en daarmee de vergrendeling is, blijft het klepje dus niet afgesloten. Hij staat dan een paar mm af van de carosserie, maar dat is nauwelijks te zien.

[ Voor 0% gewijzigd door Rincewind74 op 17-01-2024 10:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 12:19
Interessant vergelijk. Beiden op winterbanden ook, neem ik aan? Wel een serieus verschil.

Ik heb gister 260km gereden met een 80, rij overdag vaak 115 met Travel assist (CC). Vertrokken met 100%, geëindigd met 18%. Voorverwarmd thuis, gemiddelde snelheid uiteindelijk 89km/u. Gemiddeld verbruik van 24kWh/100km aldus Tronity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen1988!
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-04-2024
Even een vraagje, of eigenlijk probleempje...

Ik heb nu voor de 2e keer in een jaar tijd dat de koplampen naar beneden schijnen. De stand van de lampen heb ik uiteraard zelf niet aangepast en ze zijn ook niet meer omhoog te zetten...

De vorige keer bij de dealer zijn ze er, volgens eigen zeggen, een halve dag mee bezig geweest (wat er nu uiteindelijk aan de hand was weet ik nog niet).

Heeft er iemand zo'n zelfde issue gehad of weet iemand hoe ik dit zelf kan oplossen/ resetten oid?

Afspraak bij de dealer staat. Nouja "we hebben tijd over 6 weken" dus zoek het maar even lekker uit tot die tijd. Op zich geen heel groot probleem maar ideaal is anders. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
jeroen1988! schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:12:

Heeft er iemand zo'n zelfde issue gehad of weet iemand hoe ik dit zelf kan oplossen/ resetten oid?
Ik heb dit ook gehad een aantal maanden geleden. Het is bij mij door de dealer "gereset" toen ik voor de winterbanden daar toch moest zijn. Ik ben maar een uurtje binnen geweest, dus veel werk kan het m.i. niet zijn. Ik vermoed dat ze storingen hebben uitgelezen en gereset. Theoretisch zou je dat dan wellicht ook zelf moeten kunnen met een OBD scanner of dergelijk. Maar dat is speculatie, zeker weet ik dat niet, niet getest ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:38
Welke apps ‘moet’ je hebben? (Vrijdag onze 85 Enyaq)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:20
utbone schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:03:
Welke apps ‘moet’ je hebben? (Vrijdag onze 85 Enyaq)
MySkoda
ABRP
Tronity
Google (om dit antwoord uit het topic te destileren)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Een nieuwe aflevering van onze Noorse Thai Björn. Weliswaar geen Enyaq, maar zelfde platform en batterij.

De resultaten zijn behoorlijk extreem... Extreem slecht.

Ik heb zelf een Enyaq 80 uit één van de allereerste batches (productiejaar 2020), met als ik me goed herinner de LG Chem cells. Recent heb ik nog een paar keer wat testen gedaan, maar ik haal zelf ook niet meer dan 62 kWh uit de batterij inmiddels. Dat met 43.000 km op de klok en ik denk maximaal 5% snelladen. Ik hou de batterij bijna altijd tussen de 20 en 70 procent SoC.

Ik ben ook best wel teleurgesteld in de degradatie. Het schijnt dat nieuwe auto's ook maar 72 tot 74 kWh uit de batterij kunnen halen (en dus niet de geadverteerde 77 kWh netto). Maar zelfs als ik die cijfers neem, kijk ik tegen een degradatie aan van 14 à 15%. Dat vind ik eigenlijk niet acceptabel.

Ik weet dat er een terugroepactie loopt voor sommige voertuigen, maar de mijne staat daar (volgens mij) niet op.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Zouden jullie dit aankaarten?

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 17-01-2024 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:28
Hoe zijn jullie ervaringen met de app Traffication?

Ik heb het geïnstalleerd om uit te proberen, maar ik kreeg bijvoorbeeld pas een melding over een snelheidscamera van een locatie waar ik ongeveer 15 minuten daarvoor heb gereden. Dan is Flitsmeister toch net even wat betrouwbaarder imho

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
  • Laatst online: 10-09 13:35
A3-D schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:16:
Hoe zijn jullie ervaringen met de app Traffication?

Ik heb het geïnstalleerd om uit te proberen, maar ik kreeg bijvoorbeeld pas een melding over een snelheidscamera van een locatie waar ik ongeveer 15 minuten daarvoor heb gereden. Dan is Flitsmeister toch net even wat betrouwbaarder imho
Heb het ook. Het is veel te traag. Wou vanochtend een stilstaand voertuig op de vluchtstrook melden, was al vijf kilometer verder voor de app gestart was.

Verder heb ik er ook nog geen één melding van gekregen voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 19:54
superbikkel schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Heb het ook. Het is veel te traag. Wou vanochtend een stilstaand voertuig op de vluchtstrook melden, was al vijf kilometer verder voor de app gestart was.

Verder heb ik er ook nog geen één melding van gekregen voor zover ik weet.
Na installatie in November, diverse updates werken de 2 nieuwe apps nog steeds niet.
Skoda reageert niet ondanks hun verzoek voor informatie. Wellicht kost het te veel vs die eur 5,00.
Vrijdag ben ik bij de dealer i.v.m. melding electrisch systeem werkt niet correct, gelijk maar doorgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Nu online

Ik heb nu voor de 2e keer in een jaar tijd dat de koplampen naar beneden schijnen. De stand van de lampen heb ik uiteraard zelf niet aangepast en ze zijn ook niet meer omhoog te zetten...

De vorige keer bij de dealer zijn ze er, volgens eigen zeggen, een halve dag mee bezig geweest (wat er nu uiteindelijk aan de hand was weet ik nog niet).

Afspraak bij de dealer staat. Nouja "we hebben tijd over 6 weken" dus zoek het maar even lekker uit tot die tijd. Op zich geen heel groot probleem maar ideaal is anders. 8)7
Hier idem, de lampen reageren niet meer op de slider en je ziet dus idd bijna niks omdat ze in de laagste stand blijven staan. Is een bekend software probleem begreep ik van de monteur. Dealer had het bij mij de 1e keer softwarematig hersteld, maar het ging weer fout na een update. Er schijnt nog geen oplossing voor te zijn; issue schijnt zich niet bij alle auto’s voor te doen. Ze hebben hem nu “hardcoded” in de hoogste stand gezet (duurde klein half uurtje) en ik kan ze nu niet verstellen. Hij verblindt net niet gelukkig, Wachten op een oplossing vanuit de fabriek :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Autohillenga
JanHenk schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:49:
Een nieuwe aflevering van onze Noorse Thai Björn. Weliswaar geen Enyaq, maar zelfde platform en batterij.

[YouTube: VW ID4 with high degradation or maybe faulty battery]

Ik heb zelf een Enyaq 80 uit één van de allereerste batches (productiejaar 2020), met als ik me goed herinner de LG Chem cells. Recent heb ik nog een paar keer wat testen gedaan, maar ik haal zelf ook niet meer dan 62 kWh uit de batterij inmiddels. Dat met 43.000 km op de klok en ik denk maximaal 5% snelladen. Ik hou de batterij bijna altijd tussen de 20 en 70 procent SoC.

Ik ben ook best wel teleurgesteld in de degradatie. Het schijnt dat nieuwe auto's ook maar 72 tot 74 kWh uit de batterij kunnen halen (en dus niet de geadverteerde 77 kWh netto). Maar zelfs als ik die cijfers neem, kijk ik tegen een degradatie aan van 14 à 15%. Dat vind ik eigenlijk niet acceptabel.

Ik weet dat er een terugroepactie loopt voor sommige voertuigen, maar de mijne staat daar (volgens mij) niet op.

Dit zou ik zeker aankaarten, want het is echt ongewone degradatie. Ik heb een Enyaq 60 met 108.000 kilometer, en ik heb 92.9% capaciteit over, en dan heb ik hem de eerste 90.000km voornamelijk tot 100% opgeladen. Zeker mee naar de dealer gaan, ik heb er een klein poosje meegelopen, ook accu’s die nog niet de melding aangaven, en die gecontroleerd werden, vielen dan alsnog door de mand. Het waren voornamelijk alle Enyaqs/ID modellen met LG chem cellen van het bouwjaar 2020/2021.

De reden was te hoge zelfontlading. En de accu is zo goed als de slechtste cel in het pakket. Dit om te voorkomen dat je een cel laadt terwijl die vol is of te leeg.

De oorzaak: productiefout, punt. Vandaar ook de terugroepactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
Hoe controleren jullie de capaciteit? Vol laden en dan na 6 uur (cell balancing) kijken wat de HV battery energy content is in car scanner?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Autohillenga schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:02:
[...]

Dit zou ik zeker aankaarten, want het is echt ongewone degradatie. Ik heb een Enyaq 60 met 108.000 kilometer, en ik heb 92.9% capaciteit over, en dan heb ik hem de eerste 90.000km voornamelijk tot 100% opgeladen. Zeker mee naar de dealer gaan, ik heb er een klein poosje meegelopen, ook accu’s die nog niet de melding aangaven, en die gecontroleerd werden, vielen dan alsnog door de mand. Het waren voornamelijk alle Enyaqs/ID modellen met LG chem cellen van het bouwjaar 2020/2021.

De reden was te hoge zelfontlading. En de accu is zo goed als de slechtste cel in het pakket. Dit om te voorkomen dat je een cel laadt terwijl die vol is of te leeg.

De oorzaak: productiefout, punt. Vandaar ook de terugroepactie.
Het zat me niet lekker, dus ik heb al gebeld.

Voor mijn VIN staat geen terugroepactie open. Dus ze konden niks voor mij doen.

Op mijn calculaties als OBD-amateur reageerde ie schouderophalend. “Ze hadden nog nooit een Enyaq gezien met problemen in het pack.”

Ik heb nu de min en max cell voltage op het dashboard van Car Scanner, die zal ik eens in de gaten houden bij 100% en bij bijna leeg. Zien of er een grote delta is en of ik kan achterhalen welke cell.

Zijn er nog meer dingen die ik kan testen?

Zal toch eerst wat data moeten verzamelen blijkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
Je kan volgens mij ook de voltages van alle cellen bekijken. Hier kan je lezen hoe ze dat gedaan hebben bij een ioniq met defect accupakket: https://www.ioniqforum.co...ance-between-cells.45545/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
BaseLine schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:11:
Hoe controleren jullie de capaciteit? Vol laden en dan na 6 uur (cell balancing) kijken wat de HV battery energy content is in car scanner?
Imo is de meest betrouwbare manier volledig opladen en dan op laag vermogen ontladen en meten hoeveel energie eruit te halen is.

Dus rijden met 90 of 100 km/h en dan kijken hoever je komt, vrij letterlijk. Ik kijk dan vooral naar het verbruik volgens de BC en dat maal de gereden afstand.

Deze dagen zit ik op 18 tot 20 kWh per 100 km en mijn boordcomputer geeft maximaal 300 tot 320km range aan. Ik heb het ook eens getest en ik kom inderdaad niet verder dan dat. Als je dat vermenigvuldigd met elkaar kom je op ietwat meer dan 60 kWh.

Nu haal je meer energie uit een warme batterij dan uit een koude, dus het blijft een soort beste schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
BaseLine schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:29:
Je kan volgens mij ook de voltages van alle cellen bekijken. Hier kan je lezen hoe ze dat gedaan hebben bij een ioniq met defect accupakket: https://www.ioniqforum.co...ance-between-cells.45545/
Klopt, je kan van iedere cell de spanning zien, dus dat is wel mooi. Eens kijken of ik die data kan recorden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:32
Hier gisteravond de melding, ‘'Elektrosysteem werkt niet correct”.

Vandaag hele dag aan de telefoon gehangen met verschillende garages maar alles zit vol. Ik kan morgen even langs voor diagnose maar ben bang dat het een accu module is.

Normaliter niet een issue maar met de komende voorjaarsvakantie, heb ik geen vertrouwen hiermee richting Oostenrijk te gaan :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28

Ik had hetzelfde probleem, de dealer heeft ze vastgezet in een hoge stand want ze kregen het niet opgelost. Bij de volgende bandenwissel gaan ze weer proberen voor de derde keer. Ze schenen ongeveer 10 meter voor de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29

Geheid dat ik er last van heb..... ik kaart het niet aan, heb niet de illusie dat het iets gaat opleveren.
Afscheid nemen van de Enyaq is veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 17:13
BaseLine schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:11:
Ik heb daar laatst 55700 gezien voor mijn iv60.
Ik heb die waarde niet uitgelezen toen hij nieuw was dus ik weet niet hoeveel hij gezakt is. Wie heeft die wel uitgelezen? Hij zou 58000 nieuw moeten zijn met 4000 buffer daar bovenop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oase
ManiacScum schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:31:
[...]

Geheid dat ik er last van heb..... ik kaart het niet aan, heb niet de illusie dat het iets gaat opleveren.
Afscheid nemen van de Enyaq is veel makkelijker.
Ongetwijfeld ook bij die mij van. Enyaq bestuurder van het eerste uur. Ook ik heb niet de illusie dat er iets gedaan gaat worden als je het aan kaart. Zoals met zoveel dingen als het gaat om de "oude" Enyaqs. En tering wat wordt de software traag zeg. Sorry deze moest er even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIG
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:21

MIG

BreiTech schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:28:
Hier gisteravond de melding, ‘'Elektrosysteem werkt niet correct”.

Vandaag hele dag aan de telefoon gehangen met verschillende garages maar alles zit vol. Ik kan morgen even langs voor diagnose maar ben bang dat het een accu module is.

Normaliter niet een issue maar met de komende voorjaarsvakantie, heb ik geen vertrouwen hiermee richting Oostenrijk te gaan :(.
Ik heb 4 weken geleden dezelfde melding gehad. Door de dealer uit laten lezen. Meneer het is een sporadische storing. We hebben het gewist u kunt weer rijden. Na 1 dag weer dezelfde melding. Ben de auto nu sindsdien kwijt ter reparatie/vervangen van een of meerdere accu cellen.
Als het mee zit is hij volgende week weer gereed. We gaan het zien.

Auto is Enyaq 60 met 85k op de teller en een van het eerste uur. Ook hier 20% van het rijbereik verdwenen sinds het eerste jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door MIG op 18-01-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@ManiacScum @Oase

In welke range is jullie VIN?

De mijne is in de range van TMB___NY_MF000000. Die van jullie ook?

De M is productiejaar 2021 (bij mijn weten het eerste productiejaar van de Enyaq). De terugroepactie voor de batterijmodules, waar iedereen in het topic ook de waarschuwing van krijgt in het infotainment, heeft code 93Q3. Die lijkt voorlopig alleen van toepassing op Enyaq's met productiejaar N (2022).

De problematische cellen zijn bij mijn weten van LG Chem en als ik me niet vergis heb ik die ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Hoe zit dat @JanHenk ik heb TMB__NY__NFxxxxxxx

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
JanHenk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:05:
@ManiacScum @Oase

Die van mij zit inderdaad in deze range. Welke cellen ik heb, werkelijk geen idee. De melding van het elektrosysteem heb ik wel een paar keer gehad, maar niet systematisch en zijn ook op 1 hand te tellen. Accu degradatie weet ik ook niet want niks om uit te lezen. Nu 60k op de teller vanaf april 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
Valt jouw VIN binnen de volgende range:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCsSBnqfKG4oeD2ZYU7khyu01Mc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cHRWAATgpXFVbZPe0xODMWQG.png?f=user_large
Dan mag je je melden bij de werkplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
JanHenk schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:13:
[...]

Op mijn calculaties als OBD-amateur reageerde ie schouderophalend. “Ze hadden nog nooit een Enyaq gezien met problemen in het pack.”
Dat is volgens mij onzin. Wij zitten dacht ik bij dezelfde dealer (Heerenveen) en voor mij was er ook geen recall actief. Bij mij kwam echter wel de melding op het dashboard en na meting bleken er een aantal cellen afwijkend te zijn. Na goedkeuring van Skoda gaat deze in februari gerepareerd worden.
Oase schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:32:
[...]

[Afbeelding]
Na controle valt mijn VIN ook binnen deze range.

[ Voor 28% gewijzigd door Senaxx op 18-01-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBR1984
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-07 20:30
Hoe testen jullie hoe goed de accu nog is?

Ik heb ook al heel lang problemen met slechter worden bereik (heb nu 320km bij 100% op 80iV, waarbij ik nauwelijks snelweg rijdt).
Ook al een keer de melding over elektrosysteem gehad, waarbij bleek dat 1 cel niet goed was.
Zou een paar weken duren, maar ik werd na 3 dagen gebeld dat het opgelost was...

Heb al een keer gedacht over second opinion bij de dealer, maar hier in de buurt is het overal dezelfde overkoepelende organisatie (Hoogenboom), dus of dat nou zin heeft...
JanHenk schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:13:
[...]

Het zat me niet lekker, dus ik heb al gebeld.

Voor mijn VIN staat geen terugroepactie open. Dus ze konden niks voor mij doen.

Ik heb nu de min en max cell voltage op het dashboard van Car Scanner, die zal ik eens in de gaten houden bij 100% en bij bijna leeg. Zien of er een grote delta is en of ik kan achterhalen welke cell.

Zijn er nog meer dingen die ik kan testen?

Zal toch eerst wat data moeten verzamelen blijkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
[...]

[Afbeelding]
daar val ik dan onder idd, maar geen recall gehad, of error melding.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
DBR1984 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:00:
Hoe testen jullie hoe goed de accu nog is?

Ik heb ook al heel lang problemen met slechter worden bereik (heb nu 320km bij 100% op 80iV, waarbij ik nauwelijks snelweg rijdt).
Ook al een keer de melding over elektrosysteem gehad, waarbij bleek dat 1 cel niet goed was.
Zou een paar weken duren, maar ik werd na 3 dagen gebeld dat het opgelost was...

Heb al een keer gedacht over second opinion bij de dealer, maar hier in de buurt is het overal dezelfde overkoepelende organisatie (Hoogenboom), dus of dat nou zin heeft...

[...]
ik zit op 375 in de winter nu. Maar klinkt niet slecht volgens mij.
wat zou ik met obd scanner of obd11 kunnen checken?

[ Voor 3% gewijzigd door water_escape op 18-01-2024 10:09 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:32
[...]

[Afbeelding]
Waar heb je dit vandaan? Mijn VIN valt in deze range, maar heb geen terugroep gehad. Range valt bij mij ook tegen; rond 320 bij 100 procent vol (iv80).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:32
Welke tool lezen jullie die batterij capaciteit uberhaupt uit?

Zit nu bij de garage voor diagnose, fingers crossed.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ho stop, even voordat iedereen (weer) losgaat op z'n range...

Dat is zeer sterk afhankelijk van de gebruiker. 300 km bij een iV80 zegt op zich niet zoveel. Als dat bij een gemiddeld verbruik van 25 kWh / 100km is, is dat dus 75 kWh energie die je volgens het BMS eruit zou kunnen halen en dat klinkt goed.

300 km range bij een verbruik van 20 kWh / 100km is dus 60 kWh en dan is er (naar mijn mening) iets mis.

Met andere woorden, de ene range is de andere niet en dus is range geen goede maatstaf om de capaciteit (energie die uit de batterij te halen is) te berekenen.

Er is ook geen echte tool om de capaciteit uit te lezen. Al geeft de Enyaq via OBD wel een capaciteit door waar het BMS zelf mee rekent. Echter is dat ook aan wijzigingen onderhevig, want het blijft een schatting.

De beste manier om capaciteit te berekenen is: vol laden, leeg rijden op laag vermogen (om zo weinig mogelijk verlies te hebben) en dan kun je door middel van je verbruik en de afgelegde afstand de energie berekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oase
funkylicious schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:11:
[...]

Waar heb je dit vandaan? Mijn VIN valt in deze range, maar heb geen terugroep gehad. Range valt bij mij ook tegen; rond 320 bij 100 procent vol (iv80).
Van de volgende website afgehaald: https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=1376
iets naar onder scrollen en daar staat het.

Zie nu dat het document al sinds sept 2022 rondgaat. Dus het is niet iets nieuws, voor mij overigens wel maar dat zegt wellicht meer iets over mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
JanHenk schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:05:
@ManiacScum @Oase

De M is productiejaar 2021 (bij mijn weten het eerste productiejaar van de Enyaq). De terugroepactie voor de batterijmodules, waar iedereen in het topic ook de waarschuwing van krijgt in het infotainment, heeft code 93Q3. Die lijkt voorlopig alleen van toepassing op Enyaq's met productiejaar N (2022).

De problematische cellen zijn bij mijn weten van LG Chem en als ik me niet vergis heb ik die ook.
TMB---NY2MF000000 inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:50
Eerder postte ik dat mijn travel assist knopje niet werkt. Nu viel me op dat de softwareversie volgens mijn auto 3.7 is, maar volgens de MySkoda-app 3.5. Om het nog mooier te maken: afgelopen maandag bij het ophalen in de showroom stond er in mijn auto softwareversie 3.6 in het beeld. Ik heb geen update gezien. Herkent iemand dit verschil?

Auto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGBlSPz_cobepqEvrM5dyj554S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwqsVMpTUsScRBBNacsljvYZ.jpg?f=fotoalbum_large

App:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SUO-P3MykyDxe1VQXE9eIpSniI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MktuIYbQT7bYTVNPz8QLEQy2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:20

[YouTube: VW ID4 with high degradation or maybe faulty battery]

Als je altijd tussen de 20-70% SOC rijdt dan krijg je een onderschatting van de 'Remaining capacity' (in te zien via obd2) door het BMS. Ik rijd ook bijna altijd tussen de 20-70% en zat op het laagste punt op een Remaining capacity van 71kWh. In het najaar heb ik 3 maal achter elkaar de accu tot 100% geladen nadat ik 'm 2 maal bijna helemaal naar 0% SOC had gereden. De Remaining capacity steeg toen binnen een paar dagen naar 72.5kWh. Door 'de randen' van de ladingstoestand te gebruiken is het BMS beter in staat om een schatting te maken.

Al is jouw degradatie wel aan de hoge kant inderdaad. Hoe heb je dat gemeten/getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
BaseLine schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:29:
Heeft er hier iemand met de terugroepactie en/of storingsmelding wel een eens met obd2 gekeken naar het verschil tussen de minimale en maximale celspanning? Waren daar grote verschillen te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:00
D.deJong schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:29:
[...]

Ik had hetzelfde probleem, de dealer heeft ze vastgezet in een hoge stand want ze kregen het niet opgelost. Bij de volgende bandenwissel gaan ze weer proberen voor de derde keer. Ze schenen ongeveer 10 meter voor de auto.
Hier nog iemand met het issue. Al eens eerder verholpen, volgens de dealer was de oorzaak toen een software update. Dit keer geven ze het 'regelapparaat' van de koplampen de schuld, war dat ook moge zijn. Die is besteld en vervanging staat gepland voor over een week of 6. Komt er op neer dat je het meldt in oktober en dat het rond het voorjaar hopelijk is opgelost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Martinez- schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:14:
[...]

Ik tel de dagen af tot het moment dat ik dit probleem tegenkom.

Laatste keer dat ik riep dat ik geen last had van vervormde puddle lights.... Je raadt het vast al. :+
3x raden welk probleem ik vandaag had met laden. :+

Uiteindelijk wel open gekregen. Iemand in dit topic gaf aan dat je een paar keer de auto moet vergrendelen en ontgrendelen en tegelijkertijd tegen de klep duwen. Dat werkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
Vraagje: hoe moet je de waardes van car scanner nu interpreteren? Mijn Enyaq 60 gaf gisteren (15k op de teller) na 100% geladen te zijn een maximum energy content van 54400Wh, terwijl de werkelijke lading volgens car scanner 50775Wh (HV battery energy content) was. Ik zou dit wel eens willen vergelijken met de waardes van een gloednieuwe Enyaq, helaas heb ik zelf toen de waardes niet gemeten... Is de huidige max energy content te vergelijken met 62000Wh (theoretische batterijcapaciteit) of met de 58000Wh (bruikbare batterijcapaciteit) van een uit de fabriek rollende Enyaq?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxTnG4IL4350vvxtYVNCDIVFexs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8PDII4hjVLNda3MuJvCDWoNx.png?f=fotoalbum_large
Edit: screenshot toegevoegd.

[ Voor 24% gewijzigd door Viewlite op 19-01-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Viewlite als je in de buurt van Arnhem woont, kun je de mijne wel komen uitlezen. Staat nu 260km op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

cryptapix schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:34:
Eerder postte ik dat mijn travel assist knopje niet werkt. Nu viel me op dat de softwareversie volgens mijn auto 3.7 is, maar volgens de MySkoda-app 3.5. Om het nog mooier te maken: afgelopen maandag bij het ophalen in de showroom stond er in mijn auto softwareversie 3.6 in het beeld. Ik heb geen update gezien. Herkent iemand dit verschil?
Ik zit nog op 3.0 🙈

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfbR4xUerlBLpt9ysrRJEl2lQRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOeQCJkL32KScDyTU7x6Yk9v.jpg?f=fotoalbum_large

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Volgens mij is de vraag of er bij iedereen een discrepantie zit in de versie die de auto aangeeft vs de applicatie. Niet zo zeer op welke versie je in het algemeen zit :P .

Ik kan later vandaag even controleren hoe het bij mij eruit ziet. Aangezien ik prima vind hoe de auto nu werkt (en er geen spannende updates zijn geweest), heb ik mijn auto niet meer geupdate sinds een half jaar (?). Ik zag de meerwaarde er niet van :*) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viewlite
@cryptapix Sorry, helaas niet in de buurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:56

Aldmar

Niks...

DirkBouwman schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:52:

[Afbeelding]
Waarom zie ik de laadstatus niet op deze nieuwe manier? Zit er nog ergens een instelling?

Enyaq uit 2022. En verder alles (iOS en app) up to date.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2-Ag7fbPtDRYRYtDW_Vky_rlU4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IJKp1dj4FHyWUiKPwNDNVEhd.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJ82
Viewlite schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:30:
Vraagje: hoe moet je de waardes van car scanner nu interpreteren? Mijn Enyaq 60 gaf gisteren (15k op de teller) na 100% geladen te zijn een maximum energy content van 54400Wh, terwijl de werkelijke lading volgens car scanner 50775Wh (HV battery energy content) was. Ik zou dit wel eens willen vergelijken met de waardes van een gloednieuwe Enyaq, helaas heb ik zelf toen de waardes niet gemeten... Is de huidige max energy content te vergelijken met 62000Wh (theoretische batterijcapaciteit) of met de 58000Wh (bruikbare batterijcapaciteit) van een uit de fabriek rollende Enyaq?
[Afbeelding]
De maximum energy content moet je vergelijken met de netto capaciteit, die is 94% van de bruto capaciteit. De HV battery content moet je vergelijken met 90% van de bruto capaciteit, dat is namelijk de 0-100% SOC-range die je in de auto ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
Viewlite schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:30:
[Afbeelding]
Dit is normaal, je hebt al 5% degradatie, precies zoals het bij de mijne ook ging. Heeft te maken met het laagje dat zich vormt op de anode, de SEI layer zoals het wordt genoemd.

Hierna gaat het heel langzaam qua degradatie,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXBGOS6OjXsNfQYuWefp_Q5g7Hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3S1u0xSjaPu1RUfnOEyfo6I.jpg?f=fotoalbum_large
Dit heb ik vorige week gemeten, 108.000 kilometer, LG chem cellen, voornamelijk snelweg kilometers.

Ook heeft VAG er een aantal mV gesnoept. IJburg net als jou een Max van 4.16V, die was voorheen 4.185V. Durbuy dus software matig door VAG zelf gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirkBouwman
Ik heb oprecht geen idee. Mijn Enyaq is van mei 2021 dus daar zal het niet aan liggen. Weet niet hoe oud je IPhone is maar lijkt me sterk dat de leeftijd daarvan impact heeft. Ik heb er in ieder geval niets voor gedaan of aangezet of zo.
Aldmar schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:51:
[...]

Waarom zie ik de laadstatus niet op deze nieuwe manier? Zit er nog ergens een instelling?

Enyaq uit 2022. En verder alles (iOS en app) up to date.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenribbink
Ik heb zojuist even in de auto gezeten met mijn OBD dongle (OBD Link LX) en een Android telefoon met Car Scanner. Ik rijd een IV60, MY2022, geproduceerd december 2021 en inmiddels 41K km's op de teller.

Hieronder zie je een foto van de gegevens die ik op een pagina in car scanner heb gezet:
  • Je ziet hier bovenin de batterij cel met de laagste voltage en hoogste voltage.(geen groot verschil, 0,0078v)
  • In het midden de door de BMS berekende maximale energie inhoud van de batterij bij 100% @Autohillenga weet jij wat hier bij een nieuwe batterij kan hebben gestaan?
  • daaronder de laagste en hoogste temperatuur van de batterij op dat moment (een uur geleden rustig gereden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmLCP1MPHH6vvkDV8bFs8bLycYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eudZ5jAIFxgU9Ka65koUZACD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
Autohillenga schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:10:
[...]
Hierna gaat het heel langzaam qua degradatie,
Dat idee heb ik ook al inderdaad. Sinds oktober hou ik maandelijks de max energy content bij, de 'curve' vlakt al af, echter na 4 metingen zal ik nog geen echte conclusies trekken. Wanneer ik meer metingen heb, zal ik het grafiekje wel eens posten ter info. Ik maak me er vooralsnog geen zorgen om, maar ben wel nieuwsgierig hoe het zich ontwikkelt en wat car scanner aan inzicht kan bieden.

Ik lees inmiddels op een aantal engelstalige fora ook dat je eigenlijk bij wat hogere temperaturen moet meten, dus straks in het voorjaar nog maar eens echt goed kijken. En minstens een uur moet wachten nadat je hem > 97% hebt volgeladen (hoeft kennelijk dus niet eens 100% te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYJwgoCPXzVo_5jDb75q8UbnOWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unpOS1dsQDiYGUpil9qlfqww.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is een 85 Enyaq. Vind de aanduiding van de versies maar vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
BAJ82 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:38:
[...]
De HV battery content moet je vergelijken met 90% van de bruto capaciteit, dat is namelijk de 0-100% SOC-range die je in de auto ziet.
Thanks! Als ik je goed begrijp kun je, als je van 100% naar 0% leegrijdt, dus maximaal 90% van 62000 Wh = 55800Wh verbruiken bij een nieuwe accu?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
Viewlite schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:25:
[...]

Thanks! Als ik je goed begrijp kun je, als je van 100% naar 0% leegrijdt, dus maximaal 90% van 62000 Wh = 55800Wh verbruiken bij een nieuwe accu?!
Om precies te zijn is die percentage 8%, 57 kWh hou je dan over, van die 57 kWh heb je ongeveer 1.0-1.2 kWh gemiddeld genomen aan warmteverlies. (Zie tests van Björn Nyland) dus dan kom je uit op 55.8. De BMS houdt ook rekening met die warmteverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 23:25
utbone schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:22:
[Afbeelding]
Dit is een 85 Enyaq. Vind de aanduiding van de versies maar vaag.
Je hebt in ieder geval minimaal 4.0 en een heel oude navigatiedatabase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanhetwerk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05:18
Beste allen,

Van onze zuurverdiende spaarcentjes komt er op korte termijn (binnen 6 maanden is het plan) een ev, ik twijfel heel erg tussen een model y long range of de “nieuwe” enyaq coupé rs. Tesla al mee proefgereden, de rs nog niet maar een proefrit in de “oude” rs kan binnenkort bij de dealer (de nieuwe rs kan dan alleen maar beter zijn). De Skoda dealer zit om de hoek en het servicecenter van tesla is 60 km enkele reis (qua service niet handig en in zuid Limburg komen geen tesla rangers heb ik begrepen). Als ik dan de problemen en garantie van de ev’s van VAG lees ben ik een beetje huiverig, Tesla heeft uiteraard ook zo zijn problemen.

Hebben jullie nog tips of ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:54
aanhetwerk schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:12:
(de nieuwe rs kan dan alleen maar beter zijn).
Niet heel veel inhoudelijke tips, maar wel deze. De nieuwe rs is in vele opzichten beter, er is een (groot) nadeel, hij is flink wat zwaarder en daardoor is het maximaal laadvermogen flink minder (dus hoeveel kg je mee mag nemen), als jij met 4 volwassenen en tent en bagage op vakantie gaat kan het zomaar zijn dat je niet verzekerd bent. Voor het geval dat voor jou van toepassing is 🙂

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Na het forum te hebben doorzocht toch de volgende vragen:

Sfeerverlichting overdag is niet fel te krijgen? Ik zie er helemaal niets van?
Waarschuwingsgeluidje als ik te hard rij.. kan dat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:54
utbone schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:32:

Sfeerverlichting weet ik niet, maar ik krijg geen waarschuwing als ik te hard rijd O-), ik heb dat ook niet perse (bewust) uitgezet. Ergens bij hulpsystemen in het menu?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
utbone schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:32:

Sfeerverlichting gaat zelfs gewoon uit bij een bepaald aantal lumen. Zover ik weet kan je dat niet overriden.

Snelheidswaarschuwing is een setting, kan je aanpassen bij 'veiligheidssystemen'.

[ Voor 9% gewijzigd door Martinez- op 20-01-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_e
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-04-2024
Goedemiddag,

Ik heb een probleem met de 12v accu van mijn Enyaq iv60, de spanning op de 12v accu en sigarettenaansluiting gaat bij het aanzetten van het contact naar boven de 15,6v.
Het probleem is dat mijn subwoofer bij 15,1v uitgaat i.v.m. beveiliging.
Nu zegt de dealer dat 15,6v normaal is bij ev's en geen kwaad kan.
Dit heeft 8 maanden goed gewerkt (komt dit dan door een update?)

Klopt dit, kan 15,6v geen kwaad bij b.v. een 12v koelbox of ander 12v apparaat.
En moet ik nu een spanningsregelaar monteren om de 15,6v naar 13,8v te krijgen voor mijn subwoofer.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenribbink
Jeroen_e schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:45:
Goedemiddag,

Ik heb een probleem met de 12v accu van mijn Enyaq iv60, de spanning op de 12v accu en sigarettenaansluiting gaat bij het aanzetten van het contact naar boven de 15,6v.

En moet ik nu een spanningsregelaar monteren om de 15,6v naar 13,8v te krijgen voor mijn subwoofer.

Alvast bedankt
Is de 12volt accu kort geleden vervangen? De oude lood accu's hadden 12v en werden geladen met 13-4 volt. ze vervangen ze (zoals bij Tesla) ook wel eens voor Li-ion accu's die hoger zitten qua voltage (15-16 volt), maar ik heb het hier nog niet eerder gelezen dat ze dat hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_e
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-04-2024
jeroenribbink schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:52:
[...]

Is de 12volt accu kort geleden vervangen? De oude lood accu's hadden 12v en werden geladen met 13-4 volt. ze vervangen ze (zoals bij Tesla) ook wel eens voor Li-ion accu's die hoger zitten qua voltage (15-16 volt), maar ik heb het hier nog niet eerder gelezen dat ze dat hebben gedaan.
Nee de accu is niet vervangen, in rust is hij gewoon 12,3/13,5v zodra je gaat zitten of contact aanzet schiet de spanning naar 15,6v en valt de subwoofer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:25

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Weet iemand hoe dat zit met Apple CarPlay.
Als mijn vrouw met iPhone verbonden is komt bij elk bericht CarPlay naar boven zetten. Hij schakelt meestal wel terug naar normale navigatie maar het is redelijk irritant. Heb echter niet kunnen vinden hoe dit uit te zetten en gezien ik zelf al tijden geen iPhone meer heb ook geen idee waar ik dit eventueel moet gaan zoeken. Ik gok dat het een instelling is op de iPhone CarPlay app maar daarin weinig gevonden.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
Jeroen_e schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:45:
Goedemiddag,

Alvast bedankt
Nee, is niet normaal dat het zo hoog is, tenzij de accu echt leeg is, of als de 12V accu is vervangen door een andere met een andere capaciteit. 15V kan voorkomen op de meeste moderne auto’s, vooral als de accu bijna vol is, is er een hoger voltage nodig.

Als het altijd goed is geweest en nu pas optreedt kan dat of verkeerde software aansturing zijn, of een DC-DC omvormer, gewoon weer mee terug naar de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:33
Beste allen,

Van onze zuurverdiende spaarcentjes komt er op korte termijn (binnen 6 maanden is het plan) een ev, ik twijfel heel erg tussen een model y long range of de “nieuwe” enyaq coupé rs. Tesla al mee proefgereden, de rs nog niet maar een proefrit in de “oude” rs kan binnenkort bij de dealer (de nieuwe rs kan dan alleen maar beter zijn). De Skoda dealer zit om de hoek en het servicecenter van tesla is 60 km enkele reis (qua service niet handig en in zuid Limburg komen geen tesla rangers heb ik begrepen). Als ik dan de problemen en garantie van de ev’s van VAG lees ben ik een beetje huiverig, Tesla heeft uiteraard ook zo zijn problemen.

Logische afweging tussen juist deze twee modellen; van de model Y wordt een update verwacht dit jaar, die lijkt op de update van de model 3 eind vorig jaar. En mogelijk dat levertijd ook nog een afweging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16:42
Beste allen,

*knip*

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 20-01-2024 21:11 . Reden: Troll ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
jeroenribbink schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:52:
[...] Is de 12volt accu kort geleden vervangen? De oude lood accu's hadden 12v en werden geladen met 13-4 volt. ze vervangen ze (zoals bij Tesla) ook wel eens voor Li-ion accu's die hoger zitten qua voltage (15-16 volt), maar ik heb het hier nog niet eerder gelezen dat ze dat hebben gedaan.
Jeroen_e schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:07:
[...] Nee de accu is niet vervangen, in rust is hij gewoon 12,3/13,5v zodra je gaat zitten of contact aanzet schiet de spanning naar 15,6v en valt de subwoofer uit.
Mijn mening, gebaseerd op toch wel wat technische kennis: de 12V laadregelaar is defect of heeft een update nodig. Zoals al vermeld, een 12V loodaccu laad op (met /) tot 14,4V. Een volle accu in rust zit rond die 13,5V die je zelf noemt. Als hij ligt belast wordt en niet meer helemaal vol is daalt het meer naar de 12V.

Als je een loodaccu door Li-Ion vervangt heb je met 3 cellen in serie net iets minder spanning, 9,6-12,6V, en met 4 cellen in serie net wat meer spanning, 12,8-16(,8)V.

Met LiFePO4 zit je wel tussen de 12,0 en 14,6V bij 4 cellen.

[ Voor 18% gewijzigd door onetime op 20-01-2024 20:54 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autohillenga
onetime schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:51:
[...]

[...]

Mijn mening, gebaseerd op toch wel wat technische kennis: de 12V laadregelaar is defect of heeft een update nodig. Zoals al vermeld, een 12V loodaccu laad op (met /) tot 14,4V. Een volle accu in rust zit rond die 13,5V die je zelf noemt. Als hij ligt belast wordt en niet meer helemaal vol is daalt het meer naar de 12V.

Als je een loodaccu door Li-Ion vervangt heb je met 3 cellen in serie net iets minder spanning, 9,6-12,6V, en met 4 cellen in serie net wat meer spanning, 12,8-16(,8)V.

Met LiFePO4 zit je wel tussen de 12,0 en 14,6V bij 4 cellen.
Als het een AGM loodaccu was, was de 15V eigenlijk vrij normaal, bij onze auto’s is een EFB (Enhanced Flooded Battery) geïnstalleerd. En die laadt gemiddeld genomen met 14.4 - 14.9 V.

Als de accu vol is blijft hij lichtjes opgetopt/onderhouden met 13.5V.

Wat Onetime zegt, laadregelaar defect of de software ervan in de soep gelopen. Het verhaal van de dealer is onzin, 15.6V is niet normaal voor loodaccu’s.

[ Voor 6% gewijzigd door Autohillenga op 20-01-2024 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autohillenga
Beste allen,

Ik zou als je 1 van deze 2 wilt kiezen, eigenlijk nu al de keuze maken. De Enyaq is al vernieuwd, maar de Model Y zal binnenkort ook een upgrade krijgen. Wat ik wel vaker zeg, trek je niets van mijn mening of andermans mening aan, maar kijk alvast even wat je van je auto wilt verwachten en welk interieur en functies je beter bevallen. Je kunt het geld maar 1 keer uitgeven. Hou de komende jaren rekening met een hogere afschrijving, want de prijzen dalen per jaar flink voor een elektrische auto, en vooral Tesla is daar heel gretig in. De ene maand kan hij zomaar 5000 euro goedkoper zijn. (Zoals nu)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueBird95
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-11-2024
Zijn er nog mensen die last hebben van een extreem langzame boordcomputer?

Heb het even getimed, het duurt 1minuut 20 (gemiddeld) voordat het systeem is opgestart. Daarna moet Android Auto nog opstarten, dit duurt meestal nog eens rond de minuut, als hij al verbinding maakt want de helft van de tijd kan hij geen verbinding maken.
Wanneer ik de temperatuur verzet, tik ik bijvoorbeeld 3 keer op het scherm, het duurt dan een zevental seconden voor het op het scherm zichtbaar wordt dat de temperatuur is verzet, hetzelfde geldt zowat voor elke handeling die ik uitvoer. Links naar rechts swipen duurt een paar seconden.
Het enige wat nog "normaal" werkt is het verzetten van de radiozender. Voor de rest is alles zo tergend langzaam, je typt een adres in en ineens komen alle letters die je de voorbije 10 seconden hebt ingetypt in het scherm te staan.
Skoda zelf trekt zijn handen hier vanaf en zegt dat een update "binnenkort" alles zal oplossen.
Gaat om een Enyaq uit dec. 2021 met software 3.0.

Het is een super fijne auto om mee te rijden, maar dit laat me toch nog meer twijfelen om hem echt definitief van de hand te doen. Elke keer is het wel iets, de app die niet werkt, de constante foutmeldingen over de veiligheidssystemen als het vriest, de trage boordcomputer,...
Het klinkt heel erg als first-world problems, maar ik vind dat we de dag van vandaag toch écht wel een beter afgewerkt product mogen ontvangen voor de prijs die we betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• st3rn
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-09 19:52
Rubman schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:16:
Weet iemand hoe dat zit met Apple CarPlay.
Als mijn vrouw met iPhone verbonden is komt bij elk bericht CarPlay naar boven zetten. Hij schakelt meestal wel terug naar normale navigatie maar het is redelijk irritant. Heb echter niet kunnen vinden hoe dit uit te zetten en gezien ik zelf al tijden geen iPhone meer heb ook geen idee waar ik dit eventueel moet gaan zoeken. Ik gok dat het een instelling is op de iPhone CarPlay app maar daarin weinig gevonden.
Even naar de instellingen gaan van ‘Berichten’ of de app die de melding toont. Daar heb je de instelling: ‘Toon in CarPlay’. Deze uitschakelen en CarPlay zal niet meer geopend worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
BlueBird95 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 00:14:
Zijn er nog mensen die last hebben van een extreem langzame boordcomputer?

Heb het even getimed, het duurt 1minuut 20 (gemiddeld) voordat het systeem is opgestart. Daarna moet Android Auto nog opstarten, dit duurt meestal nog eens rond de minuut, als hij al verbinding maakt want de helft van de tijd kan hij geen verbinding maken.
Wanneer ik de temperatuur verzet, tik ik bijvoorbeeld 3 keer op het scherm, het duurt dan een zevental seconden voor het op het scherm zichtbaar wordt dat de temperatuur is verzet, hetzelfde geldt zowat voor elke handeling die ik uitvoer. Links naar rechts swipen duurt een paar seconden.
Het enige wat nog "normaal" werkt is het verzetten van de radiozender. Voor de rest is alles zo tergend langzaam, je typt een adres in en ineens komen alle letters die je de voorbije 10 seconden hebt ingetypt in het scherm te staan.
Skoda zelf trekt zijn handen hier vanaf en zegt dat een update "binnenkort" alles zal oplossen.
Gaat om een Enyaq uit dec. 2021 met software 3.0.

Het is een super fijne auto om mee te rijden, maar dit laat me toch nog meer twijfelen om hem echt definitief van de hand te doen. Elke keer is het wel iets, de app die niet werkt, de constante foutmeldingen over de veiligheidssystemen als het vriest, de trage boordcomputer,...
Het klinkt heel erg als first-world problems, maar ik vind dat we de dag van vandaag toch écht wel een beter afgewerkt product mogen ontvangen voor de prijs die we betalen.
Ik herken de klachten enigszins, maar dan vooral in de zomer als alles thermal throttelt. In de winter nergens last van, behalve dat AA draadloos zo traag is. Bekabeld is dat probleem er ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Martinez- schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:12:
[...]

Snelheidswaarschuwing is een setting, kan je aanpassen bij 'veiligheidssystemen'.
Aanpassen, maar niet opslaan. Tenminste elke rit moet ik de optie opnieuw aanvinken. Geen sla op oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
utbone schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Aanpassen, maar niet opslaan. Tenminste elke rit moet ik de optie opnieuw aanvinken. Geen sla op oid?
Is volgens mij wettelijke verplichting sinds 2022. Dus denk dat je het steeds manueel moet aanpassen.

(of niet meer te hard rijden ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
jeroenkb schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Is volgens mij wettelijke verplichting sinds 2022. Dus denk dat je het steeds manueel moet aanpassen.

Als dat gebaseerd is op de “verkeersbordherkenning”, dan hou ik mijn hart vast.
Die zit er zo ongelofelijk vaak naast, dat is echt niet te doen.
Naast het feit dat men wel borden neer kan zetten bij het begin van een snelheidsbeperking, maar heel vaak geen einde bord neerzetten, dat schiet ook niet op.
Laat ze dat eerst maar eens fixen vooordat ze dat systeem actief maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Nu online
jeroenkb schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Die van mij (12/2022) kan ik blijvend uitzetten, maar nieuwere blijkbaar niet. Kan ongetwijfeld met een Obd tool permanent worden uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
utbone schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Jep, in mijn 85 ook de hele tijd een ploink. Ook als de snelheid veranderd een geluidje dat iedere keer weer aangaat.

Ook denkt de travel assist steeds dat ik mijn handen niet aan het stuur heb, maar bij mijn vrouw geen probleem.

Voordeel, je kunt nu bovenaan wel een snelkoppeling maken naar het uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
BGFG schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Die van mij (12/2022) kan ik blijvend uitzetten, maar nieuwere blijkbaar niet. Kan ongetwijfeld met een Obd tool permanent worden uitgezet.
Bij die van mij (12/2023) kan het ook gewoon blijvend uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
cOOlrUnnINgs schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:26:
[...] Als dat gebaseerd is op de “verkeersbordherkenning”, dan hou ik mijn hart vast.
Die zit er zo ongelofelijk vaak naast, dat is echt niet te doen.
Naast het feit dat men wel borden neer kan zetten bij het begin van een snelheidsbeperking, maar heel vaak geen einde bord neerzetten, dat schiet ook niet op.
Laat ze dat eerst maar eens fixen vooordat ze dat systeem actief maken.
Bovendien kent het systeem de verkeersregels klaarblijkelijk niet. Buiten de bebouwde kom, na een kruising, zonder herhalingsborden, zijn alle regels terug naar default voor het wegtype. Zolang dat niet is ingebouwd is het verkeersbordensysteem onbruikbaar.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1 ... 19 ... 90 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.