Ik ga hier voor het eerst wat positiefs melden over de app, maar het is al een paar dagen koud en bij mij heeft de app het deze dagen nog niet begeven. Het verversen van de klimatiseringsinfo gaat wel tergend traag maar de app werkt in ieder geval! Dit is inmiddels de 3e winter met de Enyaq, zouden ze het dan eindelijk beter voor elkaar hebben?!!Sand0rf schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:51:
Aangezien het koud is zijn de random reader servers van Volkswagen chronisch overbelast dus ik doe in de regel voorklimatisering in de auto instellen voor de volgende dag. Dat werkt zonder problemen.
Voorverwarming van de accu kan niet (bewust). Die hoop heb ik opgegeven, Skoda/VW vindt de oude Enyaqs (voor modeljaar 2024) waarschijnlijk voornamelijk lastig en wil die het liefst kwijt.
Vanochtend de auto weggebracht naar de dealer voor een onderhoudsbeurt. Ik heb gedaan of mijn neus bloedt en gevraagd of ze de nieuwste software er meteen op konden zetten, je weet wel, met die ritinfo in het display. Maar nee dat kon niet, die zou OTA moeten komen. Ze waren nu nog bezig om 3.0 uit te rollen hier en daar. (Die heb ik een tijdje terug al gehad via de terugroepactie.)
Volgens mij zijn beide stellingen niet waar want 3.2 komt ook niet OTA zoals toegezegd was. En volgens mij wordt voor de 2.x auto's gelijk de 3.2 erop gezet...
Ze (deze dealer althans) hebben echt geen kennis als het over software gaat. Ze focussen alleen op een schermpje waarop staat dat er voor mijn auto geen softwareupdate beschikbaar is.
Volgens mij zijn beide stellingen niet waar want 3.2 komt ook niet OTA zoals toegezegd was. En volgens mij wordt voor de 2.x auto's gelijk de 3.2 erop gezet...
Ze (deze dealer althans) hebben echt geen kennis als het over software gaat. Ze focussen alleen op een schermpje waarop staat dat er voor mijn auto geen softwareupdate beschikbaar is.
Het is al bekend wanneer de 3.2 OTA komt, maand 9, onbekend is nog welk jaar.Martinique schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:13:
Vanochtend de auto weggebracht naar de dealer voor een onderhoudsbeurt. Ik heb gedaan of mijn neus bloedt en gevraagd of ze de nieuwste software er meteen op konden zetten, je weet wel, met die ritinfo in het display. Maar nee dat kon niet, die zou OTA moeten komen. Ze waren nu nog bezig om 3.0 uit te rollen hier en daar. (Die heb ik een tijdje terug al gehad via de terugroepactie.)
Ik heb wel gehoord dat het op een dinsdag is, het kan dus nooit meer lang duren!Autohillenga schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:36:
[...]
Het is al bekend wanneer de 3.2 OTA komt, maand 9, onbekend is nog welk jaar.
Bij mij drukte we vanmorgen het laadklepje dicht na een laadsessie waarna dit op een kier bleef staan. Na wat vergrendelen/ontgrendelen en eraan rammelen kwam deze uiteindelijk weer los, gelukkig.
Thuis gewoon 11kw gezien, snelladen max 75kw gezien (was zo rond de -20)onetime schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:18:
@bigcookie Wat voor laadsnelheid haal jij bij -300? Of verwarm je hem voor? En wat haal je dan?
Net naar de garage geweest i.v.m. een storing die sinds deze week speelde. Elektrosysteem werkt niet meer correct...
De vrees die ik had, bleek waar te zijn... Ik moest de auto (na diagnose om het zeker te stellen) direct achterlaten en zie de auto de komende 3-4 maanden niet meer terug... Ik was bij de garage overigens niet de enige met deze storing. Op het moment staan er 30+ (ook andere merken) auto's die eenzelfde probleem hebben. Ben benieuwd wanneer ik de auto weer terug heb, zou mij niets verbazen als het langer gaat duren.
De vrees die ik had, bleek waar te zijn... Ik moest de auto (na diagnose om het zeker te stellen) direct achterlaten en zie de auto de komende 3-4 maanden niet meer terug... Ik was bij de garage overigens niet de enige met deze storing. Op het moment staan er 30+ (ook andere merken) auto's die eenzelfde probleem hebben. Ben benieuwd wanneer ik de auto weer terug heb, zou mij niets verbazen als het langer gaat duren.
Ja zie deze post bigcookie in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"matk89 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:53:
[...]
Klopt. Dat balkje is dynamisch en geeft het recupereervermogen aan: hij is ook deels grijs als je accu helemaal vol is (over een paar weken zal er wel weer melding in dit topic komen dat iemand op de terugweg van de wintersport geen remvermogen heeft de berg af omdat hij helemaal volgeladen had voor vertrek).
Overigens werkt het groene 'gas' balkje ernaast net zo: als er minder vermogen is omdat de accu bijna leeg is wordt die ook steeds grijzer. Iemand overigens al gezien of deze ook grijs wordt van de kou? (en dus de accu minder vermogen kan leveren) Misschien @bigcookie?
Welke vrees had je? Dat je de auto zo lang kwijt bent? Wat is de reden dat je deze zo lang kwijt bent? Onderdelen niet op voorraad of is er nog geen oplossing voor het probleem?BastaRhymez schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:07:
Net naar de garage geweest i.v.m. een storing die sinds deze week speelde. Elektrosysteem werkt niet meer correct...
Met dit soort storingen krijg je een vervangende auto mee?Martinez- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:09:
[...]
Welke vrees had je? Dat je de auto zo lang kwijt bent? Wat is de reden dat je deze zo lang kwijt bent? Onderdelen niet op voorraad of is er nog geen oplossing voor het probleem?
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Er zijn ook Li.x.x 12V accu's verkrijgbaar. Duur. Zouden die het beter doen dan Pb.x.x (lood) accu's?bigcookie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:33:
Hoe doet jet enyaq het in -30/35c?
Je krijgt dit soort notificaties van de app:
[Afbeelding]
Nu kan je dat vervolgens niet doen omdat de 12v batterij de kou niet leuk vind![]()
[...]
Het lukt de auto gelukkig wel om het lekker warm te krijgen
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Het waren voornamelijk verduidelijkende vragen - ik ben mij ervan bewust dat je doorgaans een vervangende auto krijgt.utbone schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:18:
[...]
Met dit soort storingen krijg je een vervangende auto mee?
Niet echt een maximum, gewoon minder vermogen. Duurt langer voordat je x snelheid bereikt. En word wel beter als de batterij warmer word, dit was zonder enige voor verwarming.matk89 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:18:
[...]
Stom, daar stond het inderdaad.. Dat is wel weinig! Wat is je maximum snelheid op zulke momenten? Wordt dat nog beter terwijl je rijdt? Ik heb zelf weleens een max van 35 km/h gehad toen hij leeg was bij aankomst, kan me voorstellen dat je dat soort getallen ook hebt zo.
[ Voor 7% gewijzigd door bigcookie op 12-01-2024 13:46 ]
Gezien ik de auto nog geen 2 maanden heb kijkt ik het wel even aanonetime schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:18:
[...]
Er zijn ook Li.x.x 12V accu's verkrijgbaar. Duur. Zouden die het beter doen dan Pb.x.x (lood) accu's?
Vrees dat de auto inderdaad langere tijd niet gebruikt kan worden.Martinez- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:09:
[...]
Welke vrees had je? Dat je de auto zo lang kwijt bent? Wat is de reden dat je deze zo lang kwijt bent? Onderdelen niet op voorraad of is er nog geen oplossing voor het probleem?
Er schijnt een probleem te zijn met de 12V accu, wat schijnbaar een grote ingreep is (halve auto moet uit elkaar worden gehaald) en ze hebben er dus een flink aantal staan die eerst nog gerepareerd moeten worden...
@utbone ik heb inderdaad een vervangende auto mee (betreft een lease auto, dus ik maak me weinig zorgen). Geen idee hoe het geregeld zou worden als het een privé auto betreft... De reparatie zal wel onder de garantie van het accupakket vallen, maar weet niet of ze vanuit daar ook de aanvullende kosten (zoals vervangend vervoer) dekken, of dat je hier zelf een verzekering voor moet hebben/afsluiten.
Heb nu een kleinere wagen mee (schrale lease regeling), waarvan de huurprijs 60 euro (incl BTW / +/- 50 euro ex BTW) is. Doe dat keer drie of vier maanden en je hebt toch een lekkere kostenpost (a 5.400 tot 7.200 euro). In de prijs zit dan wel de eerste 100 km / dag inbegrepen.
Wil je gelijkwaardig rijden, dan zal de huurprijs ook wel een stuk hoger liggen, dus dan loopt het nog hoger op in de papieren..
Dat bevreemd me toch een beetje....BastaRhymez schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:47:
[...]
Vrees dat de auto inderdaad langere tijd niet gebruikt kan worden.
Er schijnt een probleem te zijn met de 12V accu, wat schijnbaar een grote ingreep is (halve auto moet uit elkaar worden gehaald)
Bij de update van ME2 naar ME3 zijn de 12V batterijen vervangen, dat was echt niet een enorme ingreep. Eruit, erin, klaar... Updaten maar. Die software-update duurde het langst in ieder geval.
Waarschijnlijk is er iets anders aan de hand dan alleen een dode accu.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Ai, sterkte. Vervelende situatie. Zou je, wanneer je de auto terug hebt, een terugkoppeling willen geven of wat ze daadwerkelijk vervangen hebben? Dat helpt mogelijk andere gebruikers hier.BastaRhymez schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:47:
[...]
Vrees dat de auto inderdaad langere tijd niet gebruikt kan worden.
Er schijnt een probleem te zijn met de 12V accu, wat schijnbaar een grote ingreep is (halve auto moet uit elkaar worden gehaald) en ze hebben er dus een flink aantal staan die eerst nog gerepareerd moeten worden...
@utbone ik heb inderdaad een vervangende auto mee (betreft een lease auto, dus ik maak me weinig zorgen). Geen idee hoe het geregeld zou worden als het een privé auto betreft... De reparatie zal wel onder de garantie van het accupakket vallen, maar weet niet of ze vanuit daar ook de aanvullende kosten (zoals vervangend vervoer) dekken, of dat je hier zelf een verzekering voor moet hebben/afsluiten.
Heb nu een kleinere wagen mee (schrale lease regeling), waarvan de huurprijs 60 euro (incl BTW / +/- 50 euro ex BTW) is. Doe dat keer drie of vier maanden en je hebt toch een lekkere kostenpost (a 5.400 tot 7.200 euro). In de prijs zit dan wel de eerste 100 km / dag inbegrepen.
Wil je gelijkwaardig rijden, dan zal de huurprijs ook wel een stuk hoger liggen, dus dan loopt het nog hoger op in de papieren..
Toevallig had ik laatst dezelfde melding als jij (als ik een van je voorgaande posts goed herinner), maar gelukkig was die melding weg nadat ik de auto in volledige rust heb laten gaan.
Ik had gisteren dat opeens de stuur verwarming niet meer reageerde, ondertussen wel uit stond, maar in het display op 2/3 werd weergegeven. De auto verschillende keren aan en uit zetten veranderde hier niets aan.
Na de auto op bestemming te hebben geparkeerd en een tijdje weg te zijn geweest was alles weer in orde...
Na de auto op bestemming te hebben geparkeerd en een tijdje weg te zijn geweest was alles weer in orde...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
O jee, sinds vorige week heb ik deze melding ook (alles werkte verder normaal behalve traag AC laden). Ik was op vakantie in Limburg en ben bij Wealer langs geweest en goed geholpen. Daar heeft men een programma doorlopen en melding was weg (had iets te maken dat er een te hoge spanning was geweest o.i.d), Indien melding terug kwam dan kon ik er mee rijden, wel naar eigen dealer. Helaas, na 1,5 dag was melding er weer. Inmiddels langs geweest, ik kon pas de 19e terecht. We gaan het zien. Verder tot nu toe geen problemen.BastaRhymez schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:07:
Dat is niet altijd een vanzelfsprekendheid. In het Volkswagen topic hebben mensen vergelijkbare problemen en krijgen ze geen vervangend vervoer. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77771586Martinez- schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:27:
[...]
Het waren voornamelijk verduidelijkende vragen - ik ben mij ervan bewust dat je doorgaans een vervangende auto krijgt.
Elke keer als ik via de app de verwarming start staat mij bij de stuurverwarming aan op 2/3 en kan daar niet meer vanaf gehaald worden. Na parkeren en tijdje weg werkt het weer normaal.onetime schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:20:
Ik had gisteren dat opeens de stuur verwarming niet meer reageerde, ondertussen wel uit stond, maar in het display op 2/3 werd weergegeven. De auto verschillende keren aan en uit zetten veranderde hier niets aan.
Paar keer nu een 'lekker' warme handjes moeten rijden
je kan "hey Laura, zet stuur uit" , roepen via de spraak.jeroenkb schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:27:
[...]
Elke keer als ik via de app de verwarming start staat mij bij de stuurverwarming aan op 2/3 en kan daar niet meer vanaf gehaald worden. Na parkeren en tijdje weg werkt het weer normaal.
Water-Escape
@water_escape Dat kan, als je spraak bediening actief hebt staan.
Maar werkt het ook? En werkt daarna alles weer gewoon?
Ah, dat had ik gisteren inderdaad ook een keer gedaan. Repeatable bug dus.jeroenkb schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:27:
[...] Elke keer als ik via de app de verwarming start staat mij bij de stuurverwarming aan op 2/3 en kan daar niet meer vanaf gehaald worden. Na parkeren en tijdje weg werkt het weer normaal.
Zal het melden en opnemen in de lijst.
Tip: via de spraakbesturing kan je de verwarming dan wel afzettenjeroenkb schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:27:
[...]
Elke keer als ik via de app de verwarming start staat mij bij de stuurverwarming aan op 2/3 en kan daar niet meer vanaf gehaald worden. Na parkeren en tijdje weg werkt het weer normaal.
Als je de stoelverwarming uitzet in geprogrammeerd voorverwarmen, verwarmt je stuur ook niet mee. Ik heb automatische inschakeling van de stoelverwarming geactiveerd in de auto,dan schakelt ie automatisch in beneden de 10 graden dacht ik.jeroenkb schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:27:
[...]
Nou heb de auto nog geen 2 maanden en de control box die alle communicatie regelt (internet/sos etc) moet worden vervagen. Over 1-3 week(en) weer terug naar de garage als ze hem binnen hebben.
Waarschijnlijk zal naast de 12V accu ook een accucel van de grote batterij aangetast zijn, alhoewel dat nu gissen is van mijn kant.
Zodra ik meer info heb, weet niet of ik tussentijds op de hoogte gehouden zal worden door de garage, zal ik dat hier delen.
Bij mij begon de melding eerder deze maand. De melding begon toen ik net geladen had, maar verdween na een paar kilometer rijden, maar kwam weer terug ergens tijdens de rit.
Afgelopen dagen kwam en verdween de melding weer. Overigens werkte alle systemen nog gewoon naar behoren en ik had ook niet minder range.
Maar er schijnen meerdere varianten van de melding te zijn. Toen ik de garage belde vroegen ze als eerste welke kleur de melding was (oranje of rood). Mijn melding was oranje, waardoor ik afgelopen week nog gewoon gebruik heb kunnen maken van de auto (overigens door de garage aangegeven dat dit niet heel verstandig was). Bij rood had ik direct de auto aan de kant moeten zetten en schijn je ook functionaliteiten te kunnen verliezen.
Zodra ik meer info heb, weet niet of ik tussentijds op de hoogte gehouden zal worden door de garage, zal ik dat hier delen.
Bij mij begon de melding eerder deze maand. De melding begon toen ik net geladen had, maar verdween na een paar kilometer rijden, maar kwam weer terug ergens tijdens de rit.
Afgelopen dagen kwam en verdween de melding weer. Overigens werkte alle systemen nog gewoon naar behoren en ik had ook niet minder range.
Maar er schijnen meerdere varianten van de melding te zijn. Toen ik de garage belde vroegen ze als eerste welke kleur de melding was (oranje of rood). Mijn melding was oranje, waardoor ik afgelopen week nog gewoon gebruik heb kunnen maken van de auto (overigens door de garage aangegeven dat dit niet heel verstandig was). Bij rood had ik direct de auto aan de kant moeten zetten en schijn je ook functionaliteiten te kunnen verliezen.
Vandaar de nuance middels het woord 'doorgaans'.BaseLine schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:26:
[...]
Dat is niet altijd een vanzelfsprekendheid. In het Volkswagen topic hebben mensen vergelijkbare problemen en krijgen ze geen vervangend vervoer. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77771586
Overigens is het ongelooflijk wanneer een bedrijf je niet tegemoet komt wanneer er essentiële onderdelen, buiten je schuld om, niet correct werken binnen een dergelijke korte termijn. Volgens mij valt het dan onder non-conformiteit en dienen ze je wel degelijk tegemoet te komen, daar de verwachting van de juiste werking van een auto langer is dan 2 of 3 jaar. Zelf betalen voor vervangend vervoer zou ik dus niet accepteren.
Als het nu door eigen toedoen komt dan is het een ander geval.
Even vraagje: ik heb bij plannen dat ik morgen wil vertrekken om 7 uur staan. De auto staat aan de thuislader en zorgt er daarmee voor dat de auto precies vol is (met een warme accu en voorgeklimatiseerd) toch?
Klopt. De stroom voor het verwarmen kost je geen range. Optioneel kun je stoel/stuurverwarming nog inschakelen.dangerousp schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:37:
Even vraagje: ik heb bij plannen dat ik morgen wil vertrekken om 7 uur staan. De auto staat aan de thuislader en zorgt er daarmee voor dat de auto precies vol is (met een warme accu en voorgeklimatiseerd) toch?
Niet alleen klimatiseren van de auto, dit is ook de manier om met een voorverwarmde accu op pad te gaan. De auto warmt de accu alleen tijdens het laden op.Martinique schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:42:
[...]
Klopt. De stroom voor het verwarmen kost je geen range. Optioneel kun je stoel/stuurverwarming nog inschakelen.
Ik moest in de auto nog een locatie invoeren en daar de planning maken. Via de app gaat het alleen om klimatiseren, in de auto kun je ook laad eindtijd ingeven.
Edit: volgende punt, want morgen een lange rit voor de boeg.. Kun je in de standaard app ook Tesla als snellader uit zetten? Ik heb geen DKV of Travelcard, dus de navi hoeft die niet te kiezen, want mijn laadpas accepteert hij niet.
[ Voor 17% gewijzigd door dangerousp op 12-01-2024 20:29 ]
Ik volg je twee vragen even, soortgelijke situatie binnenkort. Maar je omschrijft het net iets anders dan hoe ik het zie. ik heb bijv. iedere werkdag om 07:00 aanstaan dat ie naar 19 graden moet verwarmen, is dat hetzelfde wat jij aangeeft inclusief warme accu? Want dan begint ie naar mijn idee ook om 07:00 uur pas te verwarmen. Laden doet ie dan tot 100% en dat kan dan bijv. 1 uur 's nachts al behaald zijn. Als ie dan om 07:00 uur gaat verwarmen pakt ie de thuislader stroom.dangerousp schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:37:
Geen antwoord op je vraag maar bij Tesla SC laad je met de Tesla app.dangerousp schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:52:
[...]
Edit: volgende punt, want morgen een lange rit voor de boeg.. Kun je in de standaard app ook Tesla als snellader uit zetten? Ik heb geen DKV of Travelcard, dus de navi hoeft die niet te kiezen, want mijn laadpas accepteert hij niet.
De ingestelde tijd is het tijdstip waarom de doeltemperatuur bereikt is. Dus dan is het voorverwarmen klaar.GK87 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:55:
[...]
Ik volg je twee vragen even, soortgelijke situatie binnenkort. Maar je omschrijft het net iets anders dan hoe ik het zie. ik heb bijv. iedere werkdag om 07:00 aanstaan dat ie naar 19 graden moet verwarmen, is dat hetzelfde wat jij aangeeft inclusief warme accu? Want dan begint ie naar mijn idee ook om 07:00 uur pas te verwarmen. Laden doet ie dan tot 100% en dat kan dan bijv. 1 uur 's nachts al behaald zijn. Als ie dan om 07:00 uur gaat verwarmen pakt ie de thuislader stroom.
Denk dat hij dit bedoeld, liep ik laatst ook tegenaan toen ik via Skoda navigatie bij een Tesla SC uitkwam met mijn Shell laadpas. In de Tesla app heb je alleen keuze uit deze laadpassen:Martinique schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:03:
[...]
Geen antwoord op je vraag maar bij Tesla SC laad je met de Tesla app.
Je kunt toch gewoon je creditcard koppelen? Van de zomer nog gebruikt en dat werkte in Denemarken. Daarna niet meer gebruikt maar ik zie m’n CC nog wel gekoppeld staan.GK87 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:11:
[...]
Denk dat hij dit bedoeld, liep ik laatst ook tegenaan toen ik via Skoda navigatie bij een Tesla SC uitkwam met mijn Shell laadpas. In de Tesla app heb je alleen keuze uit deze laadpassen:
[Afbeelding]
Dan moet ik het zelf betalen..Martinique schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:27:
[...]
Je kunt toch gewoon je creditcard koppelen? Van de zomer nog gebruikt en dat werkte in Denemarken. Daarna niet meer gebruikt maar ik zie m’n CC nog wel gekoppeld staan.
Het kan zijn dat het de 4.0 software is, maar je kunt kiezen.Homer-Simpson schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:07:
[...]
De ingestelde tijd is het tijdstip waarom de doeltemperatuur bereikt is. Dus dan is het voorverwarmen klaar.
Waarom zou je een creditcard gebruiken voor de Tesla app. Gewoon incasso via je bankrekening.
Beetje ons de ogen uitsteken hier met je 4.0dangerousp schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:41:
[...]
Het kan zijn dat het de 4.0 software is, maar je kunt kiezen.
[Afbeelding]
Triggered mij om te kijken of er reeds een update was op deze petitie. 4000 ondertekenaars, nog geen update: https://www.change.org/p/...a-enyaq-models/u/32228410
Doe wat je wilt! Van mijn part koppel je je bibliotheekpas.onetime schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:46:
Waarom zou je een creditcard gebruiken voor de Tesla app. Gewoon incasso via je bankrekening.
@Martinique Wat is dat nu voor onzin. Dat accepteert Tesla echt niet als betaal methode.
Maar je hebt dus geen creditcard nodig bij Tesla. Voor best een aantal mensen zinnige kennis.
Maar je hebt dus geen creditcard nodig bij Tesla. Voor best een aantal mensen zinnige kennis.
Martinique schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:02:
[...]
Doe wat je wilt! Van mijn part koppel je je bibliotheekpas.
onetime schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:11:
@Martinique Wat is dat nu voor onzin. Dat accepteert Tesla echt niet als betaal methode.
[ Voor 40% gewijzigd door rammes op 12-01-2024 22:22 ]
Ik zou het doen!
Die heb ik ook over het hoofd gezien, ik heb de creditcard gekoppeld. Moet zeggen dat laden via de Tesla app feilloos werkt, factuur direct beschikbaar en goedkoop laden. Volgens mij zijn ondertussen veel Tesla palen vrijgegeven voor niet-Tesla's.onetime schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:46:
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Had ik laatst ook. Precies dat. Ik heb toen Laura vriendelijk doch dringend verzocht de stoelverwarming uit te schakelen. Dat werkte ookonetime schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:20:
Leuk die 4.0! Maar ik zie eerlijk gezegd niet hoe jij hierin kunt kiezen dat het voorverwarmen start op tijdstip x. Er staat acclimatisering tot tijdstip x. Oftewel dan is het klaar.dangerousp schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:41:
[...]
[Afbeelding]
Of mis ik iets?
Groetjes van eeuwige 3.0 rijder.
Weet iemand meer over GPS problemen via Android auto?
Mijn vrouw en ik rijden beide normaliter op Google Maps via Android auto, ieder via eigen telefoon.
Af en toe schiet de locatie opeens naar een verkeerde plek en gaat navigatie compleet de mist in.
Eerst dacht ik dat dit alleen aan de gps van mijn mobiel kom liggen (navigatie gaat immers via mobiel). Maar toen kreeg mijn vrouw het probleem ook.
Even googlen leerde me dat je mobiel ook GPS signalen van de auto krijgt. Klopt dat?
Weet iemand hoe dit te verbeteren?
Het zou misschien ook kunnen dat het signaal binnen de auto niet goed genoeg is voor de mobiel, in dat geval wil ik weten in welke vakje je de beste ontvangst hebt met mobiel...
Mijn vrouw en ik rijden beide normaliter op Google Maps via Android auto, ieder via eigen telefoon.
Af en toe schiet de locatie opeens naar een verkeerde plek en gaat navigatie compleet de mist in.
Eerst dacht ik dat dit alleen aan de gps van mijn mobiel kom liggen (navigatie gaat immers via mobiel). Maar toen kreeg mijn vrouw het probleem ook.
Even googlen leerde me dat je mobiel ook GPS signalen van de auto krijgt. Klopt dat?
Weet iemand hoe dit te verbeteren?
Het zou misschien ook kunnen dat het signaal binnen de auto niet goed genoeg is voor de mobiel, in dat geval wil ik weten in welke vakje je de beste ontvangst hebt met mobiel...
Klopt je kiest de tijd waarop je wil weg rijden.Homer-Simpson schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:03:
[...]
Leuk die 4.0! Maar ik zie eerlijk gezegd niet hoe jij hierin kunt kiezen dat het voorverwarmen start op tijdstip x. Er staat acclimatisering tot tijdstip x. Oftewel dan is het klaar.
Of mis ik iets?
Groetjes van eeuwige 3.0 rijder.
Net met de navigatie geprobeerd te rijden.. Maar dat is drama, hij verliest steeds de route. Nu met ABRP gaat het top! De 85 is denk ik marginaal zuiniger dan de 80, ik moet hem af toe iets naar boven bijstellen qua rest capaciteit.
Pre conditioneren van de accu werkt top! Duurt iets meer dan een half uur en de curve is erg lang vlak, van 15 tm 70% van 135 tot 100 kW!
Staat weer een video online van onze Zwitserse vriend.
YouTube: Neues und Reaktionen rund um den Skoda ENYAQ Software-Updates, Prehe...
Hoop niet dat ChatGPT gelijk krijgt…
YouTube: Neues und Reaktionen rund um den Skoda ENYAQ Software-Updates, Prehe...
Engelse versie YouTube: News and Reaction on Skoda ENYAQ on Software updates, Preheating, Ch...Autohillenga schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:36:
De reactie van Skoda is veelzeggend: ze zijn zich er van bewust dat klanten updates verwachten en "daar werken ze hard aan". Ze moeten alleen nog bedenken hoe ze die updates kunnen uitrollen, hetzij OTA of via de dealer. Geen enkele toezegging over een datum. Ik schat in de pruimentijd....
Het verbaast mij dat een autofabrikant daarmee nog weg denkt te kunnen komen in 2024. Deze opstelling gaat VAG veel klanten kosten.
Het verbaast mij dat een autofabrikant daarmee nog weg denkt te kunnen komen in 2024. Deze opstelling gaat VAG veel klanten kosten.
Ik denk dat dat wel meevalt….persoonlijk geef ik weinig om updates. De auto doet nog precies hetzelfde zoals ik em 2 jaar geleden gekregen heb en dat is prima. Ik verwacht dan ook niet dat mijn auto dezelfde software moet hebben dan de auto’s die nu de showroom uitrijden.jdbiggelaa schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:36:
De reactie van Skoda is veelzeggend: ze zijn zich er van bewust dat klanten updates verwachten en "daar werken ze hard aan". Ze moeten alleen nog bedenken hoe ze die updates kunnen uitrollen, hetzij OTA of via de dealer. Geen enkele toezegging over een datum. Ik schat in de pruimentijd....
Ik heb ook deze storing maar ik mag gewoon doorrijden na deze storing. Bij mij speelt dit dacht ik sinds begin december en ik heb februari een afspraak staan. Hebben ze 4 dagen voor ingeruimd.BastaRhymez schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:07:
Ik weet dat de melding voor verschillende mankementen wordt getoond.Senaxx schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:12:
[...]
Ik heb ook deze storing maar ik mag gewoon doorrijden na deze storing. Bij mij speelt dit dacht ik sinds begin december en ik heb februari een afspraak staan. Hebben ze 4 dagen voor ingeruimd.
Weet je toevallig wat er bij jou mis is?
Wat heeft ChatGPT gezegd dan?Autohillenga schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:36:
Problemen met enkele cellen. Deze hadden ze gemeten in december, en enkele cellen weken af van de verwachte capaciteit. Vervolgens hebben ze een verzoek bij Skoda ingediend om ze te vervangen. Die goedkeuring duurde een dag ongeveer.BastaRhymez schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:17:
[...]
Ik weet dat de melding voor verschillende mankementen wordt getoond.
Weet je toevallig wat er bij jou mis is?
Mede doordat ze maar 2 monteurs hebben die hier voor speciaal opgeleid zijn waren wachttijden lang en kwam ik dus 3 maand later pas aan de beurt. Ik zie nu net trouwens dat ze er 6 dagen voor ingepland hebben. Van 12 tot 18 februari.
Ja dat werkt idd en daarna werkt het ook weer gewoon. Bij mijzelf pas 1x voorgekomen, maar veel van anderen gelezen hierover.onetime schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:40:
@water_escape Dat kan, als je spraak bediening actief hebt staan.
Water-Escape
Als dit de UI / look en feel is van 4.0. Dan mogen ze wel een nieuwe designer aannemen. Het zal werken, maar het ziet er toch niet uit.dangerousp schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:41:
[...]
[Afbeelding]
Water-Escape
Nou ja, het is en blijft VAG. Je kan er niet gewoon vanuit gaan dat het zal werkenwater_escape schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:03:
[...]
Als dit de UI / look en feel is van 4.0. Dan mogen ze wel een nieuwe designer aannemen. Het zal werken, maar het ziet er toch niet uit.
Er zijn ondertussen bij CARIAD 2000 werknemers ontslagen….. Verder is VAG voor haar software een joint venture met een Chinees softwarebedrijf aangegaan. Het leeuwendeel van hun software ontwikkeling gaat dan ook naar China. De problemen zijn zo groot, dat een voor VAG zeer belangrijke nieuwe EV, de Audi A6 e-tron, al > 3 mnd op markt introductie wacht (terwijl de auto volledig productieklaar is). Oorzaak: software problemen!jdbiggelaa schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:36:
Dit laatste vertraagt ook de uitlevering van de nieuwe Porsche Macan EV. Dit alles lijkt een herhaling van het ID-3 introductie debacle…..Dus ik denk dat VAG op dit moment andere problemen, dan een “pre-heating” wens van Enyaq rijders heeft
Heb jij LG of CATL cellen?Senaxx schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:30:
[...]
Problemen met enkele cellen. Deze hadden ze gemeten in december, en enkele cellen weken af van de verwachte capaciteit. Vervolgens hebben ze een verzoek bij Skoda ingediend om ze te vervangen. Die goedkeuring duurde een dag ongeveer.
Mede doordat ze maar 2 monteurs hebben die hier voor speciaal opgeleid zijn waren wachttijden lang en kwam ik dus 3 maand later pas aan de beurt. Ik zie nu net trouwens dat ze er 6 dagen voor ingepland hebben. Van 12 tot 18 februari.
Als je dat niet weet:
- Heb je een Enyaq geproduceerd in 2020 of 2021?
- Of heb je een 80X of 80RS?
Die melding krijg ik al non-stop, bijna 2 jaar lang. En nog steeds heeft niemand een idee waar die instellingen vandaan komen (meerdere malen aan de dealer gevraagd, ook aan 'productexperts').Tolot schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:40:
[...]
Er zijn ondertussen bij CARIAD 2000 werknemers ontslagen….. Verder is VAG voor haar software een joint venture met een Chinees softwarebedrijf aangegaan. Het leeuwendeel van hun software ontwikkeling gaat dan ook naar China. De problemen zijn zo groot, dat een voor VAG zeer belangrijke nieuwe EV, de Audi A6 e-tron, al > 3 mnd op markt introductie wacht (terwijl de auto volledig productieklaar is). Oorzaak: software problemen!
Dit laatste vertraagt ook de uitlevering van de nieuwe Porsche Macan EV. Dit alles lijkt een herhaling van het ID-3 introductie debacle…..Dus ik denk dat VAG op dit moment andere problemen, dan een “pre-heating” wens van Enyaq rijders heeft. Mijn Enyaq 80 is van oktober 2023, heeft software versie 3.5 en doet het tot nu toe perfect. Heb alleen een keer “ja” geantwoord op de vraag “er zijn nieuwe instellingen voor uw profiel beschikbaar”, waarna mijn spiegels ineens weer automatisch bij het vergrendelen inklapten (had ik uit gezet), en de ambient verlichting was ineens licht groen i.p.v. rood. Nu al > 2000 Km deze melding niet meer gehad…
Ik accepteer de melding tegenwoordig maar direct en zet alles handmatig terug (vaak alleen de temperatuur die wijzigt). Irritant is het wel.
Die melding krijg ik dus ook geregeld. Ik had half het idee dat ze naar aanleiding van mijn bug reports, nu al 16, misschien op afstand settings probeerden te veranderen. Of andere minor updates. Daar heb ik er ook al beslist meer dan 5 van gehad afgelopen jaar.
Aangezien AI de nieuwe hype is: misschien heeft Skoda stiekem AI die de auto in optimale staat brengt door middel van die melding.onetime schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:09:
Die melding krijg ik dus ook geregeld. Ik had half het idee dat ze naar aanleiding van mijn bug reports, nu al 16, misschien op afstand settings probeerden te veranderen. Of andere minor updates. Daar heb ik er ook al beslist meer dan 5 van gehad afgelopen jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Martinez- op 15-01-2024 00:33 ]
@Martinez- Als dat zo zou zijn, hebben we hier wéér een voorbeeld van computers die iets doen wat ze niet moeten doen. "Denken" voor ons. Bij mijn spullen moet het gaan zoals IK het instel.
Dit probleem hebben wij ook!Senaxx schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:30:
[...]
Problemen met enkele cellen. Deze hadden ze gemeten in december, en enkele cellen weken af van de verwachte capaciteit. Vervolgens hebben ze een verzoek bij Skoda ingediend om ze te vervangen. Die goedkeuring duurde een dag ongeveer.
Hoi! Skoda Enyaq IV60 hier. In november een 2e hands met 18k uit 2022 op de kop kunnen tikken.
Nog geen week in bezit en het lampje kwam naar voren.
Er zitten schijnbaar 6 accu "cellen" in, en elk accu cell bestaat uit 256 (grote) AA batterijen, en 1 van die batterijen in 1 van die cellen, zou 3,6 volt aangeven in plaats van 3,9 volt waardoor de storing getriggerd is (De waardes voor deze trigger schijnen met ME3.0 aangescherpt te zijn). Alle andere merken op het MEB (??) platform, volgens mij de VW.ID3 & 4 en 1 of andere E-TRON, zouden er allemaal terugroepacties voor hebben gehad behalve dus de Skodas. Bij ons wordt het in ieder geval binnen de garantie een accucel vervangen.
Oke oke, het kan zijn dat de genoemde getallen afwijken van de werkelijkheid qua aantallen en volts maar daar kwam het wel op neer. Ik mocht de Enyaq gewoon gebruiken en merk niks bijzonders behalve dat er met de auto niet te communiceren valt via de app. Man, dat is zo traag als dikke stront door een koffie zakkie. Nasa heeft volgens mij een betere verbinding met de Mars-Rover dan ik met de skoda enyag op 0,000000000000001 lichtjaar afstand.
Oja, en ik had het Homeassistant staartje gevonden! Wat een pracht, dat leek even beter te werken als de app zelf maar vanaf zojuist zegt zowel de app als skoda.connect.nl dat de auto offline is... :
September 2021 als ik het goed heb.BAJ82 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:45:
[...]
Heb jij LG of CATL cellen?
Als je dat niet weet:
- Heb je een Enyaq geproduceerd in 2020 of 2021?
- Of heb je een 80X of 80RS?
Er is een nieuwe versie van de MySkoda app. Versie 7.0
Met onder andere een widget om op je beginscherm te plaatsen.
Zojuist mijn Enyaq Coupe 60 Sportline opgehaald. Direct 60km gereden en ben zeer tevreden met het rijdcomfort.
Wel iets vreemds: ik heb geen travel assist. Dat zou er wel op moeten zitten, maar de auto geeft die functionaliteit niet weer. Het knopje op het stuur waarmee ik zou kunnen wisselen tussen de modes van de CC werkt ook niet. Ik krijg dan de melding “deze knop heeft geen functionaliteit voor uw auto”. De dealer begreep er niets van en heeft de importeur gebeld. Daar ligt nu de vraag er naar te kijken.
Verder werkt Apple CarPlay nog niet vlekkeloos. Soms slaat de muziek even over. Een keer werd de verbinding helemaal en permanent verbroken.
Wel iets vreemds: ik heb geen travel assist. Dat zou er wel op moeten zitten, maar de auto geeft die functionaliteit niet weer. Het knopje op het stuur waarmee ik zou kunnen wisselen tussen de modes van de CC werkt ook niet. Ik krijg dan de melding “deze knop heeft geen functionaliteit voor uw auto”. De dealer begreep er niets van en heeft de importeur gebeld. Daar ligt nu de vraag er naar te kijken.
Verder werkt Apple CarPlay nog niet vlekkeloos. Soms slaat de muziek even over. Een keer werd de verbinding helemaal en permanent verbroken.
Heeft iemand wel eens lange tijd constant 130 km/h gereden en de batterijtemperatuur in de gaten gehouden? Hoe ver warmt de batterij op, bij zeg temperaturen rond het vriespunt?
Binnenkort ga ik op wintersport en bij gebrek aan preconditionering zit ik te kijken hoe ik alsnog de accu voorafgaand aan het inpluggen op een goede temperatuur kan krijgen. Naar verluidt neemt het rijden van 130 km/h zoveel vermogen dat ook bij buitentemperatuur van nul graden de batterij al aardig opwarmt naar of vlakbij de benodigde 20 graden.
Ik heb de batterijtemperatuur eigenlijk nooit in de gaten gehouden, maar dat ga ik voor de rit naar Oostenrijk dus wel doen. Zal uiteraard ook proberen zo leeg mogelijk aan te komen.
Speelt met name bij de eerste laadsessie denk ik, bij de daaropvolgende sessies zal de batterij wel op temperatuur blijven.
Binnenkort ga ik op wintersport en bij gebrek aan preconditionering zit ik te kijken hoe ik alsnog de accu voorafgaand aan het inpluggen op een goede temperatuur kan krijgen. Naar verluidt neemt het rijden van 130 km/h zoveel vermogen dat ook bij buitentemperatuur van nul graden de batterij al aardig opwarmt naar of vlakbij de benodigde 20 graden.
Ik heb de batterijtemperatuur eigenlijk nooit in de gaten gehouden, maar dat ga ik voor de rit naar Oostenrijk dus wel doen. Zal uiteraard ook proberen zo leeg mogelijk aan te komen.
Speelt met name bij de eerste laadsessie denk ik, bij de daaropvolgende sessies zal de batterij wel op temperatuur blijven.
Even inhakend op bovenstaande vraag, kun je de temperatuur van de accu ergens op het infotainment zien of is dat alleen inzichtelijk via een OBD-dongle?JanHenk schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:29:
Heeft iemand wel eens lange tijd constant 130 km/h gereden en de batterijtemperatuur in de gaten gehouden? Hoe ver warmt de batterij op, bij zeg temperaturen rond het vriespunt?
Op Android? Op IOS heb ik 5.7.3.fredpol schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:49:
Op iOS heb ik sinds vanochtend 7.0.0. staan (donkergroene logo welteverstaan).
Ja, helaas enkel via OBD-dongle. Helaas geen cijfers via de infotainment. Ook niet in 4.0 voor zover ik heb gezien.cOOlrUnnINgs schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:47:
[...]
Even inhakend op bovenstaande vraag, kun je de temperatuur van de accu ergens op het infotainment zien of is dat alleen inzichtelijk via een OBD-dongle?
Gebruik het ook voor realtime inzien van battery power, A/C vermogen, etc.
@JanHenk Hoe zie jij de accu temperatuur? Ik heb een dongle voor CarScanner.
@onetime Ik heb Car Scanner Pro (weet even niet of dat uitmaakt), je hebt daarin o.a. de volgende sensoren:
- battery inlet temp
- battery min temp
- battery max temp
Aan de inlet temp kun je zien of er wordt verwarmd (of gekoeld). De min en max temperaturen spreken voor zich. Bij 20 graden min. temperatuur heb je in ieder geval max. power voor laden.
- battery inlet temp
- battery min temp
- battery max temp
Aan de inlet temp kun je zien of er wordt verwarmd (of gekoeld). De min en max temperaturen spreken voor zich. Bij 20 graden min. temperatuur heb je in ieder geval max. power voor laden.
Hoge snelheid maakt niks uit. Een constante snelheid is rust voor de auto. Je kan de accu een opdonder geven door de laatste 10km goed gas te geven en hard af te remmen. Heel vervelend rijden, maar dat warmt de accu wel op. In duitland geen probleem 130 - 160 - 130 -160JanHenk schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:29:
Water-Escape
Welke app is dat precies, als ik zoek op Car Scanner (iOS) dan krijg ik meerdere hits?JanHenk schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:07:
@onetime Ik heb Car Scanner Pro (weet even niet of dat uitmaakt), je hebt daarin o.a. de volgende sensoren:
- battery inlet temp
- battery min temp
- battery max temp
En welke dongle gebruik je daarvoor, ik lees verschillende verhalen over verschillende dongles waarbij de één prima is en de ander waardeloos.
@cOOlrUnnINgs https://www.carscanner.info/ , zie link op deze website naar de app. Niet de meest fancy tool, maar werkt goed.
Ik gebruik een OBDLink CX voor de connectiviteit. Werkt goed met Car Scanner, maar ook goed met o.a. ABRP (was in de begindagen van de Enyaq in ieder geval geen overbodige luxe).
Ik gebruik een OBDLink CX voor de connectiviteit. Werkt goed met Car Scanner, maar ook goed met o.a. ABRP (was in de begindagen van de Enyaq in ieder geval geen overbodige luxe).
@cOOlrUnnINgs Zie de TopicStart.
Om mezelf maar even te quoten: auto moet terug naar dealer voor onderzoek. Ik zou TA moeten hebben, maar de auto denkt dat het er niet op zit. Lijkt kwestie van die functie in de software aanzetten. Ben wel benieuwd wat er dan gebeurt bij een latere (OTA) software-update (als in: houd ik dan TA of niet).cryptapix schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:58:
Zojuist mijn Enyaq Coupe 60 Sportline opgehaald. Direct 60km gereden en ben zeer tevreden met het rijdcomfort.
Lekkere start
Je kunt nu in ieder geval wel het schema voor klimaatbeheersing op afstand aanpassen via de grote groene knop ;-)! In de vorige versie werkte dit 9 van de 10x niet en was het na een check 5 min later toch aangepast.fredpol schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:49:
Dit weekend langs gegaan bij een skoda verdeler en toch wel overtuigd geraakt van een enyaq coupe. Nu vroeg ik me af hoe is zo'n groot panoramisch dak in de zomer? Warmt de auto snel op?
@cOOlrUnnINgs Topicstart nog wat verbeterd:
De OBD port zit links onder aan het dashboard, iets voorbij de onderrand, bijna helemaal tegen de zijkant.
Voel met je hand waar de brede kant met nok van de stekker zit. (naar de voorkant van de wagen)
Met deze adapter werkt Car-Scanner: https://www.amazon.nl/Blu...071D8SYXN?ref_=ast_sto_dp op IOs / Iphone en android.
OBD-CarScanner
https://www.carscanner.info/ Met deze app kan je vele accu gegevens en andere status waardes uitlezen.De OBD port zit links onder aan het dashboard, iets voorbij de onderrand, bijna helemaal tegen de zijkant.
Voel met je hand waar de brede kant met nok van de stekker zit. (naar de voorkant van de wagen)
Met deze adapter werkt Car-Scanner: https://www.amazon.nl/Blu...071D8SYXN?ref_=ast_sto_dp op IOs / Iphone en android.
Ik had een panoramadak op mij Toyota Auris. Fan-tas-tisch als je achterin zit. Als bereider had je er weinig lol van, behalve dat de auto lekker licht oogt. Nu zat daar een elektrische zonnescherm op voor in de hete zomer, die zit niet op de Coupe. Het glas is wel speciaal getint glas. Ook kun je een los zonnescherm monteren van Skoda.
Ik heb de mijne van augustus, en de kinderen en ik vinden het geweldig. Ik heb het ook in al mijn vorige wagens gehad de laatste 10 jaar en dit is toch wel de eerste keer dat de auto niet bloedheet wordt tijdens het rijden, ook niet bij 30 graden en volle zon. Het verschil in glas is dus merkbaar, we hebben nog nooit een zonnescherm gemist.dirtybolle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:00:
Dit weekend langs gegaan bij een skoda verdeler en toch wel overtuigd geraakt van een enyaq coupe. Nu vroeg ik me af hoe is zo'n groot panoramisch dak in de zomer? Warmt de auto snel op?
Je kan ook altijd op voorhand koelen indien nodig.
Ik heb ook zo'n dak en mijn gezin maakte zich ook zorgen, daarom heb ik er zo'n inzetscherm bij gedaan. Het scherm is afgelopen zomervakantie in Italië niet uit de kofferbak geweest. Wij ervaren het (ondanks de zorgen vooraf) absoluut niet als extra warm.dirtybolle schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:00:
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Dit heb ik getest, na 2 uur 130 km/h zit je ongeveer tussen de 20-23 graden, bij 140 km/h plus (Duitsland vooral) zit je rond de 30 graden. Dit alles als je vanaf 0 graden accutemperatuur start.JanHenk schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:29:
Rijdt ie 100/110 in Nederland, good luck, maximaal een keer een graadje of 12.
Heeft alles te maken met interne weerstand. Hoe meer stroom X de weerstand, des te sneller kom je op goede temperatuur. Mijn ervaring is dat je 85A nodig hebt om de boel na leeg rijden een beetje op de juiste temperatuur te krijgen voor de eerste laadstop
Ik heb e.e.a. berekend, @onetime heeft een verbruik in de winter van ongeveer 15 kWh. Bij 380 volt (want 77 kWh batterij). Je stroomopname is 39A (39:3=13A, want in paren van 3 parallel) met een weerstand van 2 milliohm, heb je een warmteverlies van 388 milliwatt, 0.338 x 288 = 100 watt (warmteverlies) per uur. Met transmissieverliezen erbij hou je netto amper opwarming van de accu over. Stel, je rijdt flink door en hebt 100A stroomopname, dan heb je al 650 watt per uur warmteverlies, na 3 uur zit je accu dan rond de 30 graden (voor de 77kwh ongeveer 1.8 tot 2 kWh nodig)
Als je dit verhaal leest, dan wordt ook gelijk het punt van voorverwarmen van de accu duidelijk, dit is voor een grote gros echt wel nodig, want in Nederland is de limiet 100 overdag. Leuk voor het verbruik, maar je laadtijd gaat zomaar naar een uur als het vriest. Ja, je kunt werken tijdens het laden, maar eerlijk is eerlijk, wie wil er nou een uur laden en maar geforceerd een beetje werken?
Kleine update na gisteren. Vanochtend niks aan de hand! Waarschuwingslampje was vanochtend en vanmiddag nog wel aanwezig. Zojuist terug gereden vanaf de sport vereniging, waarschijnlijk was door de kou de "front assist" niet beschikbaar en na 2 minuten na vertrek, verdween het waarschuwingslampje tezamen met de "front assist" waarschuwing. Heel apart.Wess__ schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:32:
[...]
Dit probleem hebben wij ook!
...
...
Oja, en ik had het Homeassistant staartje gevonden! Wat een pracht, dat leek even beter te werken als de app zelf maar vanaf zojuist zegt zowel de app als skoda.connect.nl dat de auto offline is... :Morgen maar even kijken of die uberhaupt mij nog wel naar me werk wil brengen
Misschien een gek idee, maar wat scheelt het als je de kachel bijvoorbeeld op 23 zet? met eventueel een raam op een kier voor verkoelingAutohillenga schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:16:
[...]
Dit heb ik getest, na 2 uur 130 km/h zit je ongeveer tussen de 20-23 graden, bij 140 km/h plus (Duitsland vooral) zit je rond de 30 graden. Dit alles als je vanaf 0 graden accutemperatuur start.
Rijdt ie 100/110 in Nederland, good luck, maximaal een keer een graadje of 12.
Heeft alles te maken met interne weerstand. Hoe meer stroom X de weerstand, des te sneller kom je op goede temperatuur. Mijn ervaring is dat je 85A nodig hebt om de boel na leeg rijden een beetje op de juiste temperatuur te krijgen voor de eerste laadstop
Ik heb e.e.a. berekend, @onetime heeft een verbruik in de winter van ongeveer 15 kWh. Bij 380 volt (want 77 kWh batterij). Je stroomopname is 39A (39:3=13A, want in paren van 3 parallel) met een weerstand van 2 milliohm, heb je een warmteverlies van 388 milliwatt, 0.338 x 288 = 100 watt (warmteverlies) per uur. Met transmissieverliezen erbij hou je netto amper opwarming van de accu over. Stel, je rijdt flink door en hebt 100A stroomopname, dan heb je al 650 watt per uur warmteverlies, na 3 uur zit je accu dan rond de 30 graden (voor de 77kwh ongeveer 1.8 tot 2 kWh nodig)
Als je dit verhaal leest, dan wordt ook gelijk het punt van voorverwarmen van de accu duidelijk, dit is voor een grote gros echt wel nodig, want in Nederland is de limiet 100 overdag. Leuk voor het verbruik, maar je laadtijd gaat zomaar naar een uur als het vriest. Ja, je kunt werken tijdens het laden, maar eerlijk is eerlijk, wie wil er nou een uur laden en maar geforceerd een beetje werken?
Ik heb gisteravond 220 kilometer gereden op 100-130 voorafgaand aan het laden en ging netjes naar 100 kWh met snelladen. Dus je hoeft geen 140 te rijden.
Sterker nog, afgelopen wintersport(met oud en nieuw dus) gewoon 120km/h gereden en dan zelfs had ik laadsnelheden van 140kW! 110km/h daar en tegen was rond de 100kW. Mijn verbruik was daar en tegen wel om te huilen 25kWh/100km en met 130km/h 30kWh/100km.macmellow schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:31:
Ik heb gisteravond 220 kilometer gereden op 100-130 voorafgaand aan het laden en ging netjes naar 100 kWh met snelladen. Dus je hoeft geen 140 te rijden.
Kortom blijkt voor mij in de winter tussen -2 en 10c 120km/h beste omslagpunt tussen verbruik en snelladen.
@Autohillenga Definitie volgens de natuurkunde: Watt = Joule per seconde. Dus het is niet Watt per uur.
Was dit met een 60 of een 80?macmellow schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:31:
Dat klopt helemaal, vind het om uit te leggen makkelijker om Watt Hour te gebruiken. Ook al hoort het J/s te zijn.onetime schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:23:
@Autohillenga Definitie volgens de natuurkunde: Watt = Joule per seconde. Dus het is niet Watt per uur.
Kunnen we ergens zien wat nieuw is in die versie?fredpol schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:49:
Ik zie naast de widget bijvoorbeeld Pay to Park (incl, dekking in Nederland), een melding als je de auto niet afgesloten hebt, maar ook automatisch wekken. Het kan zijn dat dit er al in zat en ik het gewoon nu pas opmerk.
:
Voorklimatiseren start nu na 30 seconden op in plaats van 3 minuten.GK87 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:42:
[...]
Kunnen we ergens zien wat nieuw is in die versie?
Ik zie naast de widget bijvoorbeeld Pay to Park (incl, dekking in Nederland), een melding als je de auto niet afgesloten hebt, maar ook automatisch wekken. Het kan zijn dat dit er al in zat en ik het gewoon nu pas opmerk.
[Afbeelding]:
Pay to Park werkt wel echt super. Dit kan je via de Kaarten activeren in de Skoda App. De app wordt langzaamaan steeds bruikbaarder.
[ Voor 8% gewijzigd door Autohillenga op 15-01-2024 23:48 ]
Dan begrijp je hem toch niet helemaal denk ik; want WattUur is niet Watt per uur, maar Watt maal uur.Autohillenga schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:40:
[...] Dat klopt helemaal, vind het om uit te leggen makkelijker om Watt Hour te gebruiken. Ook al hoort het J/s te zijn.
Dus vermenigvuldigen in plaats van delen. Iets heel anders. 1(k)W * 2 uur = 2(k)Wh.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.