I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Je onder.onetime schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:12:
[...]
Idd. Maar wat zijn Jennifer bomen waar je het in jouw post over hebt?
Is een speciaal soort boom die panorama dak afvoeren laat verstoppen.onetime schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:12:
[...]
Idd. Maar wat zijn Jennifer bomen waar je het in jouw post over hebt?
https://www.change.org/p/demand-vw-group-to-provide-promised-software-support-for-existing-skoda-enyaq-models/u/32197697
Ben benieuwd en hopelijk dat de bestaande Skoda rijders toch nog wat kunnen verwachten.
Was al gedeeld...
[ Voor 15% gewijzigd door DutchJackal op 05-01-2024 00:03 ]
Jep, dat was het inderdaad. Gereinigd (150€) en nu zou het weer goed moeten zijn. Tja, ik sta zelden onder een boom geparkeerd dus heb sterk mijn twijfels of het in februari bij de beurt gereinigd is. Volgens instructie van de beurt hoeft de dealer alleen te inspecteren en pas reinigen als er verstopping of vervuiling geconstateerd wordt… Kun je dit makkelijk zelf reinigen? En hoe vaak zou dat dan moeten?Autohillenga schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:40:
[...]
Denk dat het antwoord al in je post staat, het dakraam, waarschijnlijk zitten de voorste afwateringskanalen verstopt, de auto is inmiddels ook al weer 3 jaar oud, dit kan voorkomen als je bij bomen parkeert en/of de garage deze niet intensief reinigt met een onderhoudsbeurt.
Kan zijn dat er iets vies is in gekomen uiteraard, en dus valt dat inderdaad ook niet uit te sluiten dat het wel/niet gereinigd is. Kan in een jaar uiteraard genoeg gebeuren.Groootebeer99 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:58:
[...]
Jep, dat was het inderdaad. Gereinigd (150€) en nu zou het weer goed moeten zijn. Tja, ik sta zelden onder een boom geparkeerd dus heb sterk mijn twijfels of het in februari bij de beurt gereinigd is. Volgens instructie van de beurt hoeft de dealer alleen te inspecteren en pas reinigen als er verstopping of vervuiling geconstateerd wordt… Kun je dit makkelijk zelf reinigen? En hoe vaak zou dat dan moeten?
Mijn ervaring bij dealers is dat ze toch echt wel heel strak aan de inspectie punten houden en dus ook daadwerkelijk doen wat er afgevinkt is.
De voorste afwateringsgaatjes kun je wel bij en kun je met een luchtpistool schoonblazen met enige voorzichtigheid.
Dat is toch dezelfde reactie als die al gedeeld was?DutchJackal schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:07:
Skoda is de petitie ook opgevallen en heeft vlak voor kerst een reactie gegeven:
https://www.change.org/p/demand-vw-group-to-provide-promised-software-support-for-existing-skoda-enyaq-models/u/32197697
Ben benieuwd en hopelijk dat de bestaande Skoda rijders toch nog wat kunnen verwachten.
jeroenkb in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
Verwacht er niet te veel van..
Martinique schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:16:
[...]
Dat is toch dezelfde reactie als die al gedeeld was?
Ik heb er heel veel vertrouwen in! Misschien krijgen we over 1 jaar wel een nieuwe app in de shop!Martinique schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:16:
[...]
Dat is toch dezelfde reactie als die al gedeeld was?
Wel voor 5eur per maand dan hèAutohillenga schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:58:
[...]
Ik heb er heel veel vertrouwen in! Misschien krijgen we over 1 jaar wel een nieuwe app in de shop!
Je kan dit oplossen om even de verlichting uit te doen (moet je wel voor stil staan), en vervolgens weer aan. Dan wordt op dat moment de omschakeling van dag/nacht stand geactiveerd en schakelt hij naar goed stand. Dit is natuurlijk een workaround.
Wie heeft hier een oplossing voor?
Idem.asimonse schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:52:
We hebben sinds de laatste updates, met enige regelmaat, dat het Android Auto display (vaak de app google maps) niet mee schakelt met de dag/nacht stand (ook wel nachtmodus genoemd).
Heb de wagen nog niet zo lang, dus was me niet opgevallen of het recent is of niet.
Kan aan verschillende factoren liggen. Spreek je over laatste updates van Android Auto? Of Android versie? Of Skoda versie?
Ik heb het alvast met Samsung op Android 14 (oneui 6), android auto 10.9.634644 en Skoda SW 3.5.
Je krijgt dit soort notificaties van de app:
:strip_exif()/f/image/SXA9nsu6ZPwEgpQVcHxcdAZg.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu kan je dat vervolgens niet doen omdat de 12v batterij de kou niet leuk vind
Ga je rijden in een koude auto en dan het is verbruikt maar 76kWh/100km
:strip_exif()/f/image/0pWSWwxDKZSpFSXrdjKAJtdF.jpg?f=fotoalbum_large)
Gemiddeld gaat het meer naar de ~35 voor een ritje naar de supermarkt
Het lukt de auto gelukkig wel om het lekker warm te krijgen
Die notificatie krijg ik ook vaker in NL wanneer het onder het vriespunt gaat. Dat verbruik herken ik gelukkig nietbigcookie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:33:
Hoe doet jet enyaq het in -30/35c?
Je krijgt dit soort notificaties van de app:
[Afbeelding]
Nu kan je dat vervolgens niet doen omdat de 12v batterij de kou niet leuk vind![]()
Ga je rijden in een koude auto en dan het is verbruikt maar 76kWh/100km
[Afbeelding]
Gemiddeld gaat het meer naar de ~35 voor een ritje naar de supermarkt
Het lukt de auto gelukkig wel om het lekker warm te krijgen
Of ik hem nu bekabeld of draadloos aansluit aanrakingen zijn echt met een vertraging van enkele seconden, maakt het redelijk onwerkbaar. Ook maps haperen, zowel Waze maps als Flitsmeister niet echt vloeiend met navigeren.
Moet zeggen dat ik verder echt super tevreden ben met de iv60. Zelfs nu nog bereik van 275 met volle accu, dit had ik lager verwacht met alle verhalen.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Ligt de telefoon op de wireless charging pad? Want de mijne werkt wel goed, tot ik hem in de wireless charging pad leg of bekabeld oplaad. Dan is hij na 5 minuten super traag, de telefoon warmt dan te veel op.Rubman schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:34:
Hebben er meer mensen last van de extreem trage Android Auto?
Of ik hem nu bekabeld of draadloos aansluit aanrakingen zijn echt met een vertraging van enkele seconden, maakt het redelijk onwerkbaar. Ook maps haperen, zowel Waze maps als Flitsmeister niet echt vloeiend met navigeren.
Moet zeggen dat ik verder echt super tevreden ben met de iv60. Zelfs nu nog bereik van 275 met volle accu, dit had ik lager verwacht met alle verhalen.
Galaxy S21 Ultra.
Wat waar en hoe maakt echt nul verschil, het is ook vanaf moment 1. Pixel 8 Pro dus niet de oudste telefoonBlueBird95 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:03:
[...]
Ligt de telefoon op de wireless charging pad? Want de mijne werkt wel goed, tot ik hem in de wireless charging pad leg of bekabeld oplaad. Dan is hij na 5 minuten super traag, de telefoon warmt dan te veel op.
Galaxy S21 Ultra.
Ik heb het ook wel eens gezien, echt sporadisch. Had je op dat moment iets aan de trekhaak? Ik toen namelijk wel een fietsendrager / vouwwagen volgens mij. Ik gooide het toen op een issue met de massa maar ik heb er eigenlijk helemaal geen verstand van.BigGreen schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:06:
De interieurlampjes of eigenlijk de vierkante verlichting daarom heen knipperen en blijft knipperen als je in de auto zit en ook tijdens het rijden. Het gaat wel weg door de auto af te sluiten en even op slot te doen. Soms is het dan een tijdje weg. Dealer kon er vorig jaar niets mee maar is er iemand die dit herkend en weet of er een oplossing is?
Hoop het niet, bereik is ongeveer 250km nu met 100% in een iv80Martinez- schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:54:
[...]
Die notificatie krijg ik ook vaker in NL wanneer het onder het vriespunt gaat. Dat verbruik herken ik gelukkig niet.
Ik gebruikte vroeger in de vorige wagen AAwireless en dat was alvast veel sneller. Nu is het met momenten zeer traag en druk ik verkeerde zaken in, maar niet altijd zo extreem.Rubman schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:34:
Hebben er meer mensen last van de extreem trage Android Auto?
Of ik hem nu bekabeld of draadloos aansluit aanrakingen zijn echt met een vertraging van enkele seconden, maakt het redelijk onwerkbaar. .
Nog maar weinig analyses of testen gedaan.
S21 Ultra ook.
Toch wel benieuwd hoe @Rubman nu 275 haalt met zijn 60. Ik krijg over een ruime week mijn 60 en hoop natuurlijk ook op cijfers als die van @Rubman.bigcookie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:41:
[...]
Hoop het niet, bereik is ongeveer 250km nu met 100% in een iv80
Die heeft geen -30c afgelopen weekcryptapix schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:01:
[...]
Toch wel benieuwd hoe @Rubman nu 275 haalt met zijn 60. Ik krijg over een ruime week mijn 60 en hoop natuurlijk ook op cijfers als die van @Rubman.
Geen trekhaak aanwezig.Martinique schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:37:
[...]
Ik heb het ook wel eens gezien, echt sporadisch. Had je op dat moment iets aan de trekhaak? Ik toen namelijk wel een fietsendrager / vouwwagen volgens mij. Ik gooide het toen op een issue met de massa maar ik heb er eigenlijk helemaal geen verstand van.
Morgen bij de dealer maar weer eens aankaarten ben er toch al voor andere problemen.
Oei ik had niet door dat jouw Enyaq daadwerkelijk -30/-35 trotseerde
Met dat gedrag haal ik toch met deze temperaturen en winterbanden nog steeds een kleine 350 km aan bereik (geëxtrapoleerd). Is het omdat ik nog nooit heb liggen snelladen, omdat ik nog niet veel km op de teller heb staan en niet veel snelweg doe, of omdat al m’n accucellen het gewoon perfect doen
Binnenkort ga ik naar het buitenland en voor het eerst ga ik wel moeten snelladen. Ook gaat het ter plaatse heel wat kouder zijn én er staan nagenoeg alleen maar snelwegkilometers op het menu dus ik ben erg benieuwd naar hoe ver ik dan geraak.
In ieder geval, toen ik nog een ICE reed en alle negatieve commentaren over EV’s las, zag ik het niet helemaal goed komen om elektrisch te rijden, maar ik begrijp inmiddels al niet meer waarvoor ik net schrik had. Je plugt de stekker misschien gewoon wat vaker in but that’s it. Big deal. Ik vind het wel lekker zo
Wat @bigcookie zegt.cryptapix schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:01:
[...]
Toch wel benieuwd hoe @Rubman nu 275 haalt met zijn 60. Ik krijg over een ruime week mijn 60 en hoop natuurlijk ook op cijfers als die van @Rubman.
Let niet speciaal op rijstijl, gewoon 100, 130 en 7-8km boven vmax.
Ben geen koukleum dus heb verwarming op 19 á 19,5 staan en maak veel gebruik van cruise control met TA aan.
Als het koud wordt even stoel en of stuur verwarming aan.
[ Voor 5% gewijzigd door Rubman op 07-01-2024 20:20 ]
Geen zorgen staat nu even in de garage om bij te komencryptapix schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:19:
[...]
Oei ik had niet door dat jouw Enyaq daadwerkelijk -30/-35 trotseerde
Ik weet niet "wat" en hoe jij rijdt, en hoe je de airco gebruikt, maar ik haal momenteel nog rond de 450km. (zal komende week wel onder de 400km dalen) Woon je een beetje in de buurt van Voorne-Putten? Zou je accu wel eens uit willen lezen met CarScanner.bigcookie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:41:
[...] Hoop het niet, bereik is ongeveer 250km nu met 100% in een iv80
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Berichtje er voor even lezen (of er na) over de temperatuuronetime schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:22:
[...]
Ik weet niet "wat" en hoe jij rijdt, en hoe je de airco gebruikt, maar ik haal momenteel nog rond de 450km. (zal komende week wel onder de 400km dalen) Woon je een beetje in de buurt van Voorne-Putten? Zou je accu wel eens uit willen lezen met CarScanner.
[ Voor 5% gewijzigd door bigcookie op 07-01-2024 21:26 ]
Nu nog 275 met je iV60? Mooi, dan heb je wel een poezelige rechtervoet denk ikRubman schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:34:
Dit is van 100% naar ..?Rubman schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:34:
Zelf ook sinds een paar weken een iv60.
Wordt doorgaans tot 80% geladen en gaat zo rond de 20% weer aan de paal.
Zit dan rond de 170km.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
onetime schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:22:
[...]
Ik weet niet "wat" en hoe jij rijdt, en hoe je de airco gebruikt, maar ik haal momenteel nog rond de 450km. (zal komende week wel onder de 400km dalen) Woon je een beetje in de buurt van Voorne-Putten? Zou je accu wel eens uit willen lezen met CarScanner.
Ik heb dat ook al een paar keer gezien ondanks dat ik thuis geen grote verbruikers aan had (3 x 25amp aansluiting). Heb er niet echt aandacht aan besteed omdat hij de volgende ochtend toch wel vol is.macmellow schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:03:
Meer mensen waar de AC laadsnelheid bij deze temperaturen met een koude accu niet boven de 4.5-6kW uitkomt? Ik dacht dat temperatuur geen invloed had op AC laadsnelheid.
Het maakt mij inderdaad ook niet uit. Hier verder ook geen verbruikers aan die de loadbalancing zouden kunnen triggeren.De Sjeik schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:24:
[...]
Ik heb dat ook al een paar keer gezien ondanks dat ik thuis geen grote verbruikers aan had (3 x 25amp aansluiting). Heb er niet echt aandacht aan besteed omdat hij de volgende ochtend toch wel vol is.
Ik haal met dezelfde soort cycli nu ~250 km op 80%. Niet slecht, en rij niet bepaald zuinig (wel max snelheidslimiet). Rij wel voornamelijk binnendoor en weinig snelweg.MieJuul schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:54:
[...]
Dit is van 100% naar ..?
Zit dan rond de 170km.
Edit: IV60 trouwens.
Vind dat toch een behoorlijk verschil!Martinez- schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:45:
[...]
Ik haal met dezelfde soort cycli nu ~250 km op 80%. Niet slecht, en rij niet bepaald zuinig (wel max snelheidslimiet). Rij wel voornamelijk binnendoor en weinig snelweg.
Wat geeft ie bij jou voor range aan als ie op 80% staat?
Hier geeft ie dan ca 230km als range
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Wat bedoel je daar mee?
Je hebt wel de dongle? Staat in de TS. Loop alles maar eens langs. Ben je wel even mee bezig, bijvoorbeeld "dashboard" heeft vele pagina's die je kunt door swipen. Het meeste verklaart zichzelf.svenxyz schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:16:
Hoe werkt dat uitlezen? Heb zelf Carscanner, maar geen idee wat uit te lezen en hoe te interpreteren. Wel benieuwd, want zit met een 80 op ongeveer 300/320 km momenteel met normale rijstijl. [...]
edit: "normale rijstijl". Voor jou. Wat bedoel je precies? Ik bedoel daar waarschijnlijk iets heel anders mee dan jij.
[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 08-01-2024 00:25 ]
Oh, ok. Omdat het als temperatuur zo onwaarschijnlijk was en er nog meer met dat getal stond dacht ik dat er iets door elkaar was gehaald. Een foutje. Omdat er niet stond dat het ver weg is. Je schrijft hier op een Nederlandse site... Dus waar?bigcookie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:24:
[...] Berichtje er voor even lezen (of er na) over de temperatuuren dan blijkt ook wel dat het niet in de buurt is
Met @cryptapix hier dus.cryptapix schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:19:
[...] Oei ik had niet door dat jouw Enyaq daadwerkelijk -30/-35 trotseerde
Maakt niet uit welk forum iemand schrijft je moet toch alle berichten lezen voor de context, zeker voordat je iets gaat zeggen in de trend van "maar ik doe het beter want xxx km"onetime schreef op maandag 8 januari 2024 @ 00:22:
[...]
Oh, ok. Omdat het als temperatuur zo onwaarschijnlijk was en er nog meer met dat getal stond dacht ik dat er iets door elkaar was gehaald. Een foutje. Omdat er niet stond dat het ver weg is. Je schrijft hier op een Nederlandse site... Dus waar?
Had je dat gedaan dan was je deze tegen gekomen waar ik even mijn ervaring deelde en vervolgens de reacties daarop: bigcookie in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
En ja er zijn mensen die niet in Nederland wonen die hun ervaring delen, internet werkt overal he
Valt wel mee hoor, maar had het op de motor ook altijd al flink bereik zonder dat ik heel erg bezig was met zuinig rijden.jdbiggelaa schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:31:
[...]
Nu nog 275 met je iV60? Mooi, dan heb je wel een poezelige rechtervoet denk ik
Dit is wel vanaf 100%, in de zomer ga ik wel tot 80% laden vind het range verschil voor nu te groot met enkele reis werk van 120km.MieJuul schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:54:
[...]
Dit is van 100% naar ..?
Zit dan rond de 170km.
Vanochtend gaf hij wel iets minder range aan een "schamele" 230km
Rond de 250. Vanmorgen was die 235 ivm de kou. Ik rij overigens wel in een IV60, geen 80.MieJuul schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:52:
[...]
Vind dat toch een behoorlijk verschil!
Wat geeft ie bij jou voor range aan als ie op 80% staat?
Hier geeft ie dan ca 230km als range
[ Voor 6% gewijzigd door Martinez- op 08-01-2024 09:35 ]
Dan zitten we toch op dezelfde lijn 😉Martinez- schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:35:
[...]
Rond de 250. Vanmorgen was die 235 ivm de kou. Ik rij overigens wel in een IV60, geen 80.
Hier ook een iv60 en die geeft ca 230km actieradius op bij 80% met het huidige weer.
Ik dacht/begreep dat je 250km daadwerkelijk gereden had tussen de 80% en 20% met een iv60 🙈
Als dat toch zo mocht wezen, oh boy.MieJuul schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:49:
[...]
Dan zitten we toch op dezelfde lijn 😉
Hier ook een iv60 en die geeft ca 230km actieradius op bij 80% met het huidige weer.
Ik dacht/begreep dat je 250km daadwerkelijk gereden had tussen de 80% en 20% met een iv60 🙈
Dank! De laadklep wilde vanochtend na het laden eerst niet dicht en na hard dicht duwen wilde hij niet meer open... en nu werkt het weer na deze tip.iRbn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:05:
Enyaq rijders met tips hoe de laadklep te openen bij vrieskou? Eerder deze week ging hij niet meer dicht, nu dus niet meer open.
Edit: blijkbaar helpt het om op de klep te drukken en tegelijk de auto een aantal keer te openen/sluiten.
Direct deze "laadpoort afdekking" besteld om erger te voorkomen: https://shop.skoda.nl/aut...54410-laadpoort-afdekking (in de aanbieding
Ben benieuwd hoe jij het straks ervaart. Ik vond het elke keer plaatsen in ieder geval te omslachtig en heb hem uiteindelijk nooit gebruikt vorige winter...iRbn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:05:
Direct deze "laadpoort afdekking" besteld om erger te voorkomen: https://shop.skoda.nl/aut...54410-laadpoort-afdekking (in de aanbieding)
Heb hem ook ongebruikt in de auto liggen...Mirx_NL schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:50:
[...]
Ben benieuwd hoe jij het straks ervaart. Ik vond het elke keer plaatsen in ieder geval te omslachtig en heb hem uiteindelijk nooit gebruikt vorige winter...
Blij dat mijn tip je kon helpen. Let wel op: na een tijd is het mechanisme bij mij helemaal gestorven en is het vervangen onder garantie.ZeroNL schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:29:
[...]
Dank! De laadklep wilde vanochtend na het laden eerst niet dicht en na hard dicht duwen wilde hij niet meer open... en nu werkt het weer na deze tip.
Direct deze "laadpoort afdekking" besteld om erger te voorkomen: https://shop.skoda.nl/aut...54410-laadpoort-afdekking (in de aanbieding)
https://www.change.org/p/...tition_update&utm_term=cs
Dit was precies het eerste wat ik dacht toen ik dat ding bekeekMirx_NL schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:50:
[...]
Ben benieuwd hoe jij het straks ervaart. Ik vond het elke keer plaatsen in ieder geval te omslachtig en heb hem uiteindelijk nooit gebruikt vorige winter...
Klinkt als iets dat als het noodzakelijk is meegeleverd had moeten worden.Mirx_NL schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:50:
[...]
Even een Update: Paneel moest schijnbaar vervangen worden (dacht dat dit al eens was gebeurd maar schijnbaar nog niet.BigGreen schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:06:
De interieurlampjes of eigenlijk de vierkante verlichting daarom heen knipperen en blijft knipperen als je in de auto zit en ook tijdens het rijden. Het gaat wel weg door de auto af te sluiten en even op slot te doen. Soms is het dan een tijdje weg. Dealer kon er vorig jaar niets mee maar is er iemand die dit herkend en weet of er een oplossing is?
Helaas is hetgene waarvoor ik naar de garage ging nog niet opgelost: Ze hebben er naar gekeken en nu weten ze (zeker) wat het is en we zijn 5 weken verder. Nu eerst nieuwe afspraak maken en dan zien we over 5 weken wel weer. Zucht 2x naar garage voor simpel dingetje als een parkeersensor vervangen.
Om nog even terug te komen op de stoelreset. Vanochtend door de dealer is de stoel gereset. Hiervoor 85,- af kunnen tikken waarvan iets van 30,- voor het gebruik van een 'service-app'. Geen idee wat dat is. De stoel deed het bij vertrek prima. Ze zijn half uurtje bezig geweest.Diazepam schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:56:
[...]
Helaas pindakaas. Me in zitten lezen in de ID4 topics voor reset. Filmpje gevolgd. Twee keer geprobeerd, 1x vanaf koude start. 1x na een ritje. Haalt niks uit.
Week 2 naar de dealer, net afspraak gemaakt…
Echter vanmiddag bij de rit naar huis deed de comfortinstap het niet meer. Ook de stoel instellen lukt dus niet. Het probleem is dus nog niet eens 8 uur weggeweest.
Zou het iets kunnen zijn met de communicatie tussen de stoel en de boordcomputer, slaat de Enyaq de stoelgeheugens ergens op in de cloud? Wij hebben twee gebruikers, dus in principe met eigen stoelgeheugen. Dat kan je ook zien als je wisselt: auto geeft aan 'stoelpositie kan veranderen'. In de praktijk doet dat dus niks voor de bestuurdersstoel.
Sta open voor suggesties want 85,- per dag is beetje duur voor stoelgeheugen
Ik zou het doen!
Bij mij gaat de stoel altijd in de laatste gebruikte stand. Want we gebruiken 1 profiel in de auto. Dus als mijn vrouw heeft gereden, moet ik even mijn knopje (nr 1) indrukken en dan staat hij weer goed. Daarna blijft hij goed gaan tot we weer een keer van plek ruilen natuurlijk.
service app is gewoon OBDachtig, schandalige bedragen.
Water-Escape
Auto heeft Kessy, als ik er naartoe loop gaat hij vanzelf open. De knopjes doen niks. Verwijderen van één of beide profielen doet ook niks. Auto terugzetten op fabrieksinstellingen heeft geen effect.water_escape schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:52:
Hoe open je de auto?
Bij mij gaat de stoel altijd in de laatste gebruikte stand. Want we gebruiken 1 profiel in de auto. Dus als mijn vrouw heeft gereden, moet ik even mijn knopje (nr 1) indrukken en dan staat hij weer goed. Daarna blijft hij goed gaan tot we weer een keer van plek ruilen natuurlijk.
service app is gewoon OBDachtig, schandalige bedragen.
Welkom hier om even te vergelijken en met OBD te checken (gratis
Water-Escape
Ja ook last van tussen 5 en 7,5 kw op ACmacmellow schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:03:
Meer mensen waar de AC laadsnelheid bij deze temperaturen met een koude accu niet boven de 4.5-6kW uitkomt? Ik dacht dat temperatuur geen invloed had op AC laadsnelheid.
[ Voor 13% gewijzigd door superbikkel op 09-01-2024 14:17 ]
In een algemeen topic moet je er niet vanuit gaan dat ieder draadje van de andere draadjes binnen dat topic volledig kan worden onderscheiden / gevolgd. Er lopen er gewoon teveel parallel. En dan zijn er nog meerdere topics ook...bigcookie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:57:
[...] Maakt niet uit welk forum iemand schrijft je moet toch alle berichten lezen voor de context, zeker voordat je iets gaat zeggen in de trend van "maar ik doe het beter want xxx km"
Had je dat gedaan dan was je deze tegen gekomen waar ik even mijn ervaring deelde en vervolgens de reacties daarop: bigcookie in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"
En ja er zijn mensen die niet in Nederland wonen die hun ervaring delen, internet werkt overal he
Daarbij is het wel zo vriendelijk, om als het van belang is, even aan te geven dat je niet in NL bent.
Als je op deze site https://updateportal.skoda-auto.com/ kijkt, is het daar al bijgewerkt?superbikkel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:15:
Hoe vaak wordt de navigatiekaart bijgewerkt? Ik zie bijvoorbeeld al een half jaar werkzaamheden op de Oesterdam die al lang afgerond zijn. Door die "werkzaamheden" wil de navigatie steeds omrijden. De rotonde die ze er geplaatst hebben zit er ook nog niet in.
Zolang het daar niet bijgewerkt is, dan zal het in je Skoda ook niet bijgewerkt worden denk ik
Daar is het niet bijgewerkt, maar de werkzaamheden worden daar ook niet aangegeven.cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:43:
[...]
Als je op deze site https://updateportal.skoda-auto.com/ kijkt, is het daar al bijgewerkt?
Zolang het daar niet bijgewerkt is, dan zal het in je Skoda ook niet bijgewerkt worden denk ik
Water-Escape
Is de bescherming van de accu, rond het vriespunt heeft AC ook een laadcurve zoals met DC laden, het teruggedrongen vermogen heeft als functie om ‘lithium plating’ tegen te gaan. Vooral boven de 80% is dit het geval.markweb4871 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:56:
[...]
Ja ook last van tussen 5 en 7,5 kw op AC
Ga naar na, met DC laden richting de 100% is de accu tussen de 30-40 graden, dan is het nax vermogen rond de 22 kw tussen 90-100%, stel je voor wat dat ongeveer moet zijn met 0 graden.
Iedere maand ontvang ik een update van de kaarten. Wat de daadwerkelijke delta’s tussen de kaarten zijn kan ik helaas niet zien.superbikkel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:15:
Hoe vaak wordt de navigatiekaart bijgewerkt?
Navigatiekaart-suggesties kun je doen via: https://mobile.mapcreator.here.com/editmode/
Zie mijn bericht over dit onderwerp op de vorige pagina (66)...markweb4871 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:53:
Na een nacht laden wil de tankklep niet meer dicht. Heeft iemand tips of heb ik ook te maken met een defecte vergrendeling?
Nou hier is die ook bevroren, en wil met geen mogelijkheid dicht. Kan duwen wat ik wil met tegelijkertijd openen en sluiten maar heb het idee als ik nog harder druk dat er iets afbreekt.ZeroNL schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:29:
[...]
Dank! De laadklep wilde vanochtend na het laden eerst niet dicht en na hard dicht duwen wilde hij niet meer open... en nu werkt het weer na deze tip.
Dan maar met het klepje een klein beetje open, gaat wel weer los als de dooi inzet.
Denk dat frank zijn instellingen niet heeft staan op 100 reacties per paginaonetime schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:36:
@ZeroNL Wat bedoel je met pagina(66)? Ik lees dit op pagina 17.
[ Voor 15% gewijzigd door Senaxx op 10-01-2024 01:34 ]
Ik had het gisteren ook, hele dag geprobeerd en uiteindelijk om 5 uur ging hij 1x open.. snel geladen.. vanochtend weer niet open. Het is een iets groter probleem bij meerdere merken en modellen. Wellicht kou, luchtvochtigheid, regen van afgelopen tijd dat zorgt dat alle kleppen vastzitten.Senaxx schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 01:34:
[...]
Nou hier is die ook bevroren, en wil met geen mogelijkheid dicht. Kan duwen wat ik wil met tegelijkertijd openen en sluiten maar heb het idee als ik nog harder druk dat er iets afbreekt.
Dan maar met het klepje een klein beetje open, gaat wel weer los als de dooi inzet.
[...]
Denk dat frank zijn instellingen niet heeft staan op 100 reacties per pagina
Ik heb het slotje aan de binnenzijde vergeleken met de stand van het bestuurdersportier, maar zie hier geen verschil.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Anders wordt het Skoda Service bellen...
Added:
Nu een uurtje later met het zonnetje erop sluit hij wel. Fijn. Maar ik zit natuurlijk niet te wachten op dit soort grappen als ik echt weg moet.
[ Voor 14% gewijzigd door WoC op 10-01-2024 09:43 ]
Misschien een idee om de auto vooraf even voor te verwarmen?WoC schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:55:
Zojuist wilde ik vertrekken (kort voorverwarmd, nog niet klaar). Ik deed het passagiersportier van buitenaf open om iets op de stoel te leggen. De deur sluit nu echter niet meer. Ik kan er dus niet meer rijden, in elke bocht valt het portier open.
Ik heb het slotje aan de binnenzijde vergeleken met de stand van het bestuurdersportier, maar zie hier geen verschil.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Anders wordt het Skoda Service bellen...
Added:
Nu een uurtje later met het zonnetje erop sluit hij wel. Fijn. Maar ik zit natuurlijk niet te wachten op dit soort grappen als ik echt weg moet.
Dit had ik gisteren en vandaag ook. Ik heb hen gisteren gebeld en de uitkomst was dat het slot bevroren is. Dit is op te lossen door het slot op te warmen. Voor mij was het voldoende om het slot in de deur te bewegen en met de handen op te warmen. Je kan ook met een zakje lauw/warm water het deur paneel opwarmen.WoC schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:55:
Zojuist wilde ik vertrekken (kort voorverwarmd, nog niet klaar). Ik deed het passagiersportier van buitenaf open om iets op de stoel te leggen. De deur sluit nu echter niet meer. Ik kan er dus niet meer rijden, in elke bocht valt het portier open.
Wat jij beschrijft is geen kaart update maar een update van de verkeersinformatie. Als je auto online is dan wordt dat direct aangepast. Het kan ook zijn dat de wegbeheerder deze info nog niet geupdated heeft. Kijk even op Google Maps of deze wegwerkzaamheden nog zichtbaar zijn. Als het daar niet meer zichtbaar is dan lijkt het er op dat je auto geen verkeersinfo meer ophaaltsuperbikkel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:15:
Hoe vaak wordt de navigatiekaart bijgewerkt? Ik zie bijvoorbeeld al een half jaar werkzaamheden op de Oesterdam die al lang afgerond zijn. Door die "werkzaamheden" wil de navigatie steeds omrijden. De rotonde die ze er geplaatst hebben zit er ook nog niet in.
Zit al een uur te wachten, blijkbaar veel werk... (Zou je niet denken aangezien ze zeggen het meest ouderwets geweld te gaan oplossen). Enfin, nadeel van leaseauto's en grote dealers denk ik. Met die youngtimers dit nooit meegemaakt :-)
mixing a drink and music
zumba
Ik toevallig gister voor het eerst ook maar 4500 watt max. Normaliter 10.500 watt. Vandaag bij een snellader maar 22 kw en na een half uur 45 kw. Weet dat het weer grote invloed heeft maar dusdanig slecht had ik niet zien aankomen. In de zomer piek ik op 140 kw bij een fastned…macmellow schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:03:
De eerste 15-30 minuten wordt er waarschijnlijk weinig geladen, de accu wordt eerst voorverwarmd tot 0 graden met 5.5 kW. Rond -15 wordt hij meen ik al licht bijgeladen.onetime schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:18:
@bigcookie Wat voor laadsnelheid haal jij bij -300? Of verwarm je hem voor? En wat haal je dan?
Kunnen alle Enyacs dat tegenwoordig?
(ik rijd een 80 uit 2023)
Voorverwarming van de accu kan niet (bewust). Die hoop heb ik opgegeven, Skoda/VW vindt de oude Enyaqs (voor modeljaar 2024) waarschijnlijk voornamelijk lastig en wil die het liefst kwijt.
/post
Dit is tenperatuursafhankelijk. Onder de 0 graden gaat de accu verwarming pas aan, en die verwarmt dan tot 2 graden.. Hier een schema wat de auto doet bij welke temperaturen. En ook zie je hier welke software versie wat doet.smeerbartje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:35:
Hoe verwarm je hem voor?
Kunnen alle Enyacs dat tegenwoordig?
(ik rijd een 80 uit 2023)
[ Voor 4% gewijzigd door Autohillenga op 11-01-2024 08:53 ]
Hoho, niet zo optimistisch hè! Ik krijg mijn MY24 IV60 komende maandag, maar die kan het waarschijnlijk ook niet (want ME3.x).Sand0rf schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:51:
Aangezien het koud is zijn de random reader servers van Volkswagen chronisch overbelast dus ik doe in de regel voorklimatisering in de auto instellen voor de volgende dag. Dat werkt zonder problemen.
Voorverwarming van de accu kan niet (bewust). Die hoop heb ik opgegeven, Skoda/VW vindt de oude Enyaqs (voor modeljaar 2024) waarschijnlijk voornamelijk lastig en wil die het liefst kwijt.
Een knop om de accu te verwarmen is zo geregeld voor VAG/Cariad, ze doen alleen alsof hun neus bloed, want het kost geld om te maken. Daarom is de petitie ook zo belangrijk om te doen, gewoon onder de aandacht brengen.Sand0rf schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:51:
Aangezien het koud is zijn de random reader servers van Volkswagen chronisch overbelast dus ik doe in de regel voorklimatisering in de auto instellen voor de volgende dag. Dat werkt zonder problemen.
Alleen door de snellader aan te sluiten, kun je de batterij écht warm krijgen. Zie schema van @Autohillenga.
Er is wel een oplossing... Een DC-laadpaal thuis installeren
De cabine kun je wel voorverwarmen met timer, dat kan wel helpen met de range.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Nee, In het schema van @Autohillenga zie je wat de auto zelf automatisch doet uit zelfbescherming, zonder dat je daar invloed op hebt. Dit staat helemaal los van wat je in de cabine doet. Sterker nog, het zou hetzelfde systeem kunnen zijn, dus juist door de cabine te verwarmen neem je vermogen weg om ook de accu's te verwarmen. Vermoedelijk is het andersom overigens: de accu verwarming krijgt prio over de cabine.smeerbartje schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:27:
Maar "voorverwarmen" doe je dus door de airco aan te zetten?
Dit zal met de kou te maken hebben? Onder bepaalde temperatuur wordt het recupereren beperkt? Nu begrijp ik ook iets beter waarom het verbruik omhoog gaat bij kou; er wordt minder teruggewonnen en er moet meer 'ouderwets' geremd worden, helemaal als je gas niet eerder los laat als normaal.
Verder wel apart dat er zoveel klachten zijn met betrekking tot niet functioneren van de laadklep en het vastvriezen van de deur. Wat die onderdelen betreft is het toch gewoon als elke andere auto? Waarom dan bij de Enyaq (en ook ID4 en Q4 als ik het zo lees) wel deze problemen?
Mijn laadklep wilde een maand geleden niet open en op dit moment wil hij niet meer dicht.
Afspraak gemaakt in de garage om een diagnose te doen maar voor mij klinkt het als een defecte motor van de vergrendeling? Vraag mij af of het raadzaam is het wel te laten repareren of het gewoon zo te laten. Auto heeft geen garantie meer (2021) en geen zin om over 6 maanden weer niet te kunnen laden.
Klopt. Dat balkje is dynamisch en geeft het recupereervermogen aan: hij is ook deels grijs als je accu helemaal vol is (over een paar weken zal er wel weer melding in dit topic komen dat iemand op de terugweg van de wintersport geen remvermogen heeft de berg af omdat hij helemaal volgeladen had voor vertrekAldmar schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:31:
Vanmorgen merkte ik dat het blauwe 'recupereer' balkje in het dashboard (onder accu SOC) korter is. Ongeveer 2/3 gevuld. Toen ik er op ging letten merkte ik ook dat de auto minder hard afremt bij gas los als ik (zoals 99% van de tijd) in B rijdt.
Dit zal met de kou te maken hebben? Onder bepaalde temperatuur wordt het recupereren beperkt? Nu begrijp ik ook iets beter waarom het verbruik omhoog gaat bij kou; er wordt minder teruggewonnen en er moet meer 'ouderwets' geremd worden, helemaal als je gas niet eerder los laat als normaal.
Overigens werkt het groene 'gas' balkje ernaast net zo: als er minder vermogen is omdat de accu bijna leeg is wordt die ook steeds grijzer. Iemand overigens al gezien of deze ook grijs wordt van de kou? (en dus de accu minder vermogen kan leveren) Misschien @bigcookie?
Ja, de mogelijkheid tot recupereren is gekoppeld aan de batterijconditie (laadniveau en temperatuur). Bij een volledig volle accu of koude temperatuur is dat niet volledig beschikbaar. Datzelfde geldt overigens voor het groene balkje bij acceleratie/ontladen.Aldmar schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:31:
Vanmorgen merkte ik dat het blauwe 'recupereer' balkje in het dashboard (onder accu SOC) korter is. Ongeveer 2/3 gevuld. Toen ik er op ging letten merkte ik ook dat de auto minder hard afremt bij gas los als ik (zoals 99% van de tijd) in B rijdt.
@matk89 was me één minuut voor
/post
Ik denk dat ik het ook zo laat. Waarom moet de klep uberhaupt op slot kunnen? Vandalisme snap ik nog een beetje, maar verder kan je er niets mee.Cybot12999 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:43:
Vraag mij af of het raadzaam is het wel te laten repareren of het gewoon zo te laten. Auto heeft geen garantie meer (2021) en geen zin om over 6 maanden weer niet te kunnen laden.
Bij mij is de laadklep nu ook opengebroken en wordt het volgende week gerepareerd. Enige wat ik kan bedenken is dat ik nu niet zomaar door de wasstraat zal gaan. Kans is klein maar zo'n borstel kan em op zich nu open laten klappen.Aldmar schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:37:
[...]
Ik denk dat ik het ook zo laat. Waarom moet de klep uberhaupt op slot kunnen? Vandalisme snap ik nog een beetje, maar verder kan je er niets mee.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.