Onder welke omstandigheden denk je 4x nodig te hebben?darud schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:22:
Wij willen een 80x sportline gaan kopen, is het verschil in range erg groot met de normale 80 sportline uitvoering in de praktijk?
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Kijk je naar tweedehands? Want volgens mij is de 80x niet meer verkrijgbaar.
De nieuwe 85 (met vernieuwde elektromotor) is er ook als 85x, maar die is nog niet in NL verkrijgbaar en ik twijfel of ie ooit nog op de prijslijst komt.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
4x4 maakt mij niet uit maar het gaat mij er meer om dat ik er 1 gezien heb waar eigenlijk zo goed als alles op zit.utbone schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:45:
[...]
Onder welke omstandigheden denk je 4x nodig te hebben?
Dealer wist te vertellen dat er nu meerdere Enyaq 's met het zelfde defect zijn gestrand. De beschikbaarheid van onderdelen is matig. Reken op minimaal 3 weken.
Antwoord is ja. De 80x en de RS verbruiken aanzienlijk meer. Gemiddeld rij ik 21 KwH/100 over 30.000 km. Schat dat de 80/85 rond de 19/20 KwH zit.darud schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:22:
Wij willen een 80x sportline gaan kopen, is het verschil in range erg groot met de normale 80 sportline uitvoering in de praktijk?
Enyaq komt pas in mei, dus voorlopig in mn Octavia ^^Wootism schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:18:
[...]
Beter leg je ze in je Enyaq, anders heb je ze nog niet bij de hand als ze leeg zijn.
Van wanneer is je vRS? Kwestie van ook een plasje onder de auto en/of een telefoontje van de garage te mogen verwachten.markweb4871 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:13:
Mijn Enyaq Coupe vRS is weer gerepareerd. Nieuwe warmtewisselaar en pakkingen. Er is nu ook een nieuwe revisie van de warmtewisselaar.
Dealer wist te vertellen dat er nu meerdere Enyaq 's met het zelfde defect zijn gestrand. De beschikbaarheid van onderdelen is matig. Reken op minimaal 3 weken.
Hier een IV80, 19.3kwh gemiddeld over laatste 18.000 km. Best stevige rijstijl.markweb4871 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:17:
[...]
Antwoord is ja. De 80x en de RS verbruiken aanzienlijk meer. Gemiddeld rij ik 21 KwH/100 over 30.000 km. Schat dat de 80/85 rond de 19/20 KwH zit.
Ik heb één van de eerst uitgeleverde Enyaqs (Mei '21) en zit nu op software versie 3.0 sinds dit voorjaar.
De 12V accu is bij deze update ook vervangen. Ik was/ben in de veronderstelling dat de update naar 3.2 (die bijvoorbeeld 'tripinfo' in het display moet toevoegen) via OTA zou komen. Gaat dit ooit nog komen?
Op websites van Skoda lees ik dat als je 3.0 hebt, de dealer dit niet verder kan updaten naar 3.2, en dat dit via OTA zou moeten komen, maar deze berichten dateren al van 9 maanden terug.
Sorry - had even de zoekfunctie moeten gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door RandomNick op 23-12-2023 12:07 ]
De 12v aansluiting in de kofferbak heeft momenteel altijd spanning, ook wanneer de wagen uitgeschakeld is. Ik had hier en elders online gelezen dat je door het verplaatsen van zekering 52 (1 stapje omhoog) ervoor kan zorgen dat deze socket enkel stroom geeft wanneer de wagen is ingeschakeld.
:fill(white):strip_exif()/f/image/RozGHL8UTF0jvvfl407peP07.png?f=user_large)
Echter, wanneer ik deze zekering 1 plekje omhoog verplaats, werkt de 12v aansluiting niet meer, ook niet na het aanzetten van het contact of een stukje rijden.
Wanneer ik de zekering terug op de juiste plek zet wel (maar dus ook wanneer de wagen uitgeschakeld is).
Heeft er iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Goede actie. Gelijk maar ondertekend. Hopelijk hebt het.svenblom schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:07:
Wie weet...petitie voor updates
https://chng.it/RtRFGsbQYy
https://chng.it/RtRFGsbQYyWhat's even better is that Škoda have noticed our petition and it's obvious that it doesn't leave them cold (ha, nice pun!). This is the first response we have received from Škoda's communications team in response to how successful our petition has been:
"We have forwarded your message and a request for a statement to our responsible colleagues. We will put their reply under this post as a response as soon as we receive their answer. As most of our colleagues are already on vacation, we expect to receive a response after the Christmas holidays, i.e. in the first week of the new year. We appreciate your understanding. We are following your feedback so actively that we knew about this petition when it only had three votes. And thank you for your support."
2.800 van 150.000 Skodarijders is nog 2%jdbiggelaa schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:24:
Inmiddels al > 2.800 handtekeningen, dus kennelijk leeft het onderwerp behoorlijk onder Enyaq rijders
Ik vrees dat VAG er zo naar kijkt...
Niet iedere Enyaq rijder heeft dit al gezien. 2% op een goeie 2 dagen? Dat wil wel iets zeggen…DutchJackal schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:06:
[...]
2.800 van 150.000 Skodarijders is nog 2%
Ik vrees dat VAG er zo naar kijkt...
Sedert vandaag in de verbinding met Spotify opnieuw in orde. Blijkbaar zonder ingreep. Vreemd
[ Voor 7% gewijzigd door GSeghers op 24-12-2023 22:13 . Reden: storting vanzelf verholpen ]
De Enyaq stond in een parkeergarage waar je middels een U-bocht de garage in en uit rijdt. Deze banen liggen naast elkaar.
Bij het uitrijden kwam een old-timer net de hoek om, om de garage in te rijden. Nu bleek dat deze old-timer de uitlaat zo had staan, dat deze, middels de uitlaatgassen, de sensoren van de Enyaq liet afgaan met een directe noodstop als gevolg. Hele vreemde ervaring, maar wel verklaarbaar. Mogelijk dat iemand ook iets heeft aan deze informatie
Getekend voor toekomstige tweedehands Enbrak rijders en de volhoudende berijderssvenblom schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:07:
Wie weet...petitie voor updates
https://chng.it/RtRFGsbQYy
[ Voor 7% gewijzigd door ManiacScum op 25-12-2023 10:19 ]
[ Voor 4% gewijzigd door engelbertus op 25-12-2023 11:23 ]
En effectief rij je hem tot 80% leeg? Dus om de 230km laden? En winter is het bij lange niet met 10graden.Maat28 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:24:
[Afbeelding]
Paar ritjes flink doorrijden en dan is dit de range in winter 😊….iv80
[ Voor 4% gewijzigd door utbone op 26-12-2023 12:37 ]
Altijd je rijstatistieken voor ‘lange tijd’ op nul zetten, als je valse hoop wiltMaat28 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:24:
[Afbeelding]
300 km haal ik ook met mij IV60?? (+-5000km op dr teller). Rij niet overdreven zuinig. Zou dat bij mij nog achteruitgaan naar mate er meer kilometers gemaakt zijn.Maat28 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:24:
[Afbeelding]
PSN ID = OTL002
Ja ik heb defecte accucellen (melding is er nog steeds, reparatie in februari) en haal nu ook nog steeds 290 ongeveer. Behalve laatst toen ik beetje haast had en na 19:00 even wat verder op zijn staartje had getrapt. Toen hield ik nog 241 over bij100%. maar dit heeft zich al weer gecorrigeerd met "normaal iv" rijgedrag.Boldarak schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:55:
[...]
300 km haal ik ook met mij IV60?? (+-5000km op dr teller). Rij niet overdreven zuinig. Zou dat bij mij nog achteruitgaan naar mate er meer kilometers gemaakt zijn.
Ha, mijn tegenpoolMaat28 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:24:
[Afbeelding]

Ik haal momenteel rond de 450km range voor 100%.
edit: momenteel 19k km, heb hem nu 1jaar en 3 dagen... ik reed voorheen 5 a 10k km, nu blijft de benzine auto van mijn vriendin staan. (En in april een vakantie naar Spanje. 4k5 km.)
[ Voor 15% gewijzigd door onetime op 27-12-2023 01:36 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dit heb ik nu ook ongeveer met mijn 80. Laatste maanden wel veel Autobahn gereden, helaas gaat ie niet harder dan 166Maat28 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:24:
[Afbeelding]
Range normaliseert snel bij meer bebouwde kom kilometers.
Life goes as it goes.
Ik vind het er een beetje belachelijk uitzien, ze zijn duidelijk ontworpen om in een bepaalde richting te draaien.
draairichting staat er op met een pijltje. Die moeten inderdaad goed staan.Superflip schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:27:
Ik heb vorige week mijn winterbanden op velg laten plaatsen. Het zijn de Crystal velgen, nu viel het mij op dat alle 4 de velgen identiek zijn, en dat ze dus niet verschillend zijn voor links en rechts. Klopt dit, of heeft mijn Skoda dealer een fout gemaakt?
Ik vind het er een beetje belachelijk uitzien, ze zijn duidelijk ontworpen om in een bepaalde richting te draaien.
Wat me alleen wel stoort bij het navigatiesysteem is de rijstrookindeling met voorkeursbehandeling die groot op het scherm komt zodra je op 2 km van een snelwegknooppunt bent. Deze blijft in beeld tot je het hele knooppunt voorbij bent. Is dit ook apart uit te zetten (of desnoods met een knop op het scherm als hij in beeld is). Ik houd er van om al iets verder te kunnen kijken op het navigatiesysteem dan de paar meters die komen (de juiste rijstrook vind ik zelf meestal ook wel). Zeker op filegevoelige tijden (in een wegennet met veel op en afritten kort op elkaar) kan je dan wat beter anticiperen op eventueel files op de aansluitende weg.
Ben benieuwd of iemand een manier heeft gevonden om deze optie uit te schakelen.
Op de velg? Dat heb ik echt nog nooit gehoord/gezien. Ik weet overigens ook niet beter dan dat de velgen links en rechts hetzelfde zijn. Als ik in de Skoda configurator kijk, dan is dat ook zo.dangerousp schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:15:
[...]
draairichting staat er op met een pijltje. Die moeten inderdaad goed staan.
Op de banden kan het pijltje wel staan als die een niet symmetrische profilering op het loopvlak hebben.cryptapix schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:59:
[...]
Op de velg? Dat heb ik echt nog nooit gehoord/gezien. Ik weet overigens ook niet beter dan dat de velgen links en rechts hetzelfde zijn. Als ik in de Skoda configurator kijk, dan is dat ook zo.
Bij velgen zie je vaak dat ze alle 4 hetzelfde zijn alleen de duurdere hebben wel de gespiegelde versie aan de andere kant van de auto zitten.
Daar vallen die Crystelvelgen niet onder.
Tja, dat haal ik in mijn iV60, dus ik vrees iets met je voetWilde schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:49:
[Afbeelding]
316km bij 100% in een 80…. Het is winter of m’n rechtervoet is te zwaar 😆
(heb je geen warmtepomp? Zou ook een deel verklaren.)
Ik spaar ook veel uit door echt ver vooruit te kijken en te anticiperen. Ik heb geregeld dat ik al aan het uitrijden ben, en er ongeduldige bestuurders gas geven om mij voorbij te rijden om snel stil te staan bij een stoplicht. En dan kom ik vlak daarna en kan vaak met bv 30km/h doorrijden...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Nee meestal wel onder de 10%…..en idd het is geen winter momenteel. Blij gekozen te hebben voor de iv80….met iv60 en beetje doorrijden is in de winter wel erg irritantutbone schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:36:
[...]
En effectief rij je hem tot 80% leeg? Dus om de 230km laden? En winter is het bij lange niet met 10graden.
Ja ik heb die discipline niet en betaal electra ook niet zelf, vind het wel prima zoonetime schreef op woensdag 27 december 2023 @ 01:28:
[...]
Ha, mijn tegenpool![]()
![]()
Ik haal momenteel rond de 450km range voor 100%.
edit: momenteel 19k km, heb hem nu 1jaar en 3 dagen... ik reed voorheen 5 a 10k km, nu blijft de benzine auto van mijn vriendin staan. (En in april een vakantie naar Spanje. 4k5 km.)
Omdat diegene voor je over de detectielussen van het verkeerslicht rijden zodat die op groen springt.onetime schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:34:
@Wilde Ik denk "winter" EN die voet. En "in je T-shirt" achter het stuur met de airco lekker warm?
Ik spaar ook veel uit door echt ver vooruit te kijken en te anticiperen. Ik heb geregeld dat ik al aan het uitrijden ben, en er ongeduldige bestuurders gas geven om mij voorbij te rijden om snel stil te staan bij een stoplicht. En dan kom ik vlak daarna en kan vaak met bv 30km/h doorrijden...
Anticiperen is goed, maar je kunt het ook overdrijven zodat je een irritatiefactor wordt.
Ik laat ook behoorlijk uitrollen, maar ben echt nog nooit op die manier gepasseerd. Jij moet het wel echt heel extreem doen haha. Dusdanig dat mensen het irritant vinden en je zo gaan inhalen.onetime schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:34:
@Wilde Ik denk "winter" EN die voet. En "in je T-shirt" achter het stuur met de airco lekker warm?
Nu ben ik wel een moraalridder, maar goed: dit is precies wat we in NL teveel hebben. Mensen met de instelling “het is mijn geld niet dus boeien!”.Maat28 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:39:
[...]
Ja ik heb die discipline niet en betaal electra ook niet zelf, vind het wel prima zo
Nee hoor….wat wij in NL teveel hebben is elkaar afkeuren op ons doen en laten….zoals jij nu precies doet. Laat iedereen in zijn waarde, daar wordt de wereld uiteindelijk beter van.cryptapix schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:36:
[...]
Ik laat ook behoorlijk uitrollen, maar ben echt nog nooit op die manier gepasseerd. Jij moet het wel echt heel extreem doen haha. Dusdanig dat mensen het irritant vinden en je zo gaan inhalen.
[...]
Nu ben ik wel een moraalridder, maar goed: dit is precies wat we in NL teveel hebben. Mensen met de instelling “het is mijn geld niet dus boeien!”.
Tja, ik let nog op bordjes met de vermelde maximum snelheid. Als ik van de snelweg afkom en / of een stoplicht of kruising nader op een B-weg en daar staan van die vervelende bordjes met (50), dan hou ik daar rekening mee. Die staan dan een stuk voor het stoplicht. Dus ik begin al eerder met uitrollen, kan bij het bordje (50) nog ruim meer zijn, maar bij het stoplicht of kruising rij ik dan in principe maximaal 50 echte km.cryptapix schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:36:
[...] Ik laat ook behoorlijk uitrollen, maar ben echt nog nooit op die manier gepasseerd. Jij moet het wel echt heel extreem doen haha. Dusdanig dat mensen het irritant vinden en je zo gaan inhalen.
[...]
Nu ben ik wel een moraalridder, [...]
Dat iemand anders me dan graag snel wil passeren is toch echt zijn probleem. Als het veilig kan zie ik hem niet eens als wegpiraat. Maar slim is ie niet, snel stilstaan en dan weer extra op moeten trekken.
Er is veel wind de afgelopen 2 weken. Dat kost behoorlijk wat range, zeker als je veel snelweg rijdt.Wilde schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:49:
[Afbeelding]
316km bij 100% in een 80…. Het is winter of m’n rechtervoet is te zwaar 😆
En daar bovenop kosten winterbanden mij alleen al 10% range.
Dat heet crystal face bij Skoda Enyaq. Maar wat is je vraag? Of anderen het, net als jij, mooi vinden?dropie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:23:
Zag vandaag bij de Skoda dealer een Enyaq met een heldere grill waar allemaal lampjes in zaten, zag er zeer mooi uitwas een goudkleurige autoheeft er iemand hier ook zo'n grill op zijn auto en ziet het er mooi uit?
Ik vind het prachtig, maar heb mijn auto zonder crystal face besteld. In het verleden kon je die gril los als optie kiezen. Tegenwoordig zit hij in een pakket (en ik vond dat pakket te duur).
Heb hem ook wel eens in het donker gezien. Het ziet er echt wel een stuk vetter uit dan zonder zo’n gril. Maar ja, als je er zelf in zit zie je dat niet hè
[ Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 29-12-2023 17:26 ]
Heel herkenbaar en heel vervelend. Ik dacht dat het komt doordat ik eerst de iPhone van mijn vrouw had verbonden en daarna die van mijzelf. Maar nadat ik de iPhone van mijn vrouw had verwijderd en daarna opnieuw geïnstalleerd, bleef het probleem.BGFG schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:51:
Mijn vrouw en ik hebben allebei een IPhone die via CarPlay connect bij het instappen. Weet iemand of je een bepaald toestel ook prio kan geven? Om één of andere reden pakt ie altijd die van mijn vrouw, ook als ik duidelijk eerder in de auto zit. Wereldprobleem? Nee. Vervelend? Ja, want ik gebruik altijd mijn Google maps en flitsmeister en die doen het dan dus niet.
Ik kan bij het instappen, als het systeem nog aan het opstarten is, kiezen of het systeem met de telefoon van mijn vrouw moet connecten (als die als laatste de auto gebruikt heeft) of dat ie met mijn telefoon moet connecten.BGFG schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:51:
Mijn vrouw en ik hebben allebei een IPhone die via CarPlay connect bij het instappen. Weet iemand of je een bepaald toestel ook prio kan geven? Om één of andere reden pakt ie altijd die van mijn vrouw, ook als ik duidelijk eerder in de auto zit. Wereldprobleem? Nee. Vervelend? Ja, want ik gebruik altijd mijn Google maps en flitsmeister en die doen het dan dus niet.
Dat snap ik, maar als ik achteruit mijn oprit afrijd, staat de achteruitrij camera pontificaal in beeld en kun je die keuze dus niet maken. Als ik weer vooruit rijd is de telefoon van mijn vrouw al geconnect. Daarna kun je dat wel handmatig aanpassen, maar zorgt alleen maar voor onnodige afleiding.cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:13:
[...]
Ik kan bij het instappen, als het systeem nog aan het opstarten is, kiezen of het systeem met de telefoon van mijn vrouw moet connecten (als die als laatste de auto gebruikt heeft) of dat ie met mijn telefoon moet connecten.
Als ik me niet vergis heeft de als laatst toegevoegde telefoon voorrang. Je moet dus alle toestellen verwijderen en dan als eerst het toestel van vrouwlief toevoegen.jdbiggelaa schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:13:
[...]
Heel herkenbaar en heel vervelend. Ik dacht dat het komt doordat ik eerst de iPhone van mijn vrouw had verbonden en daarna die van mijzelf. Maar nadat ik de iPhone van mijn vrouw had verwijderd en daarna opnieuw geïnstalleerd, bleef het probleem.
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Zelfde probleem hier maar dan met Android Auto. Telefoon van mijn vriendin heeft altijd prioriteit blijkbaar als we met zijn 2 in de auto zitten. Was te lui om alles te verwijderen en in te stellen dus de telefoon van mijn vriendin is nu ook netjes ingesteld voor Android Auto en andere apps. Mocht ik er alleen in zitten of wij samen hebben we dezelfde apps beschikbaar.BGFG schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:51:
Is dat echt zo? Zou inderdaad best wel eens kunnen. Ga het in ieder geval proberen. Dank!Wilde schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:52:
[...]
Als ik me niet vergis heeft de als laatst toegevoegde telefoon voorrang. Je moet dus alle toestellen verwijderen en dan als eerst het toestel van vrouwlief toevoegen.
Ik dacht dat het toestel waar de auto het laatst mee verbonden is geweest voorrang kreeg, maar ik kan het mis hebben.BGFG schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:47:
[...]
Is dat echt zo? Zou inderdaad best wel eens kunnen. Ga het in ieder geval proberen. Dank!
Je kunt wel wisselen, maar dit werkt redelijk omslachtig.
- Druk op menu en ga naar telefoon.
- Druk linksonderin op setup
- Klik op mobiele telefoon kiezen. Hier zou je beide telefoons moeten zien waarbij niet jouw telefoon maar de andere telefoon een Carplay of Android Auto tekentje erbij heeft staan. Beide zijn als het goed is verbonden met bluetooth.
- Druk eenmaal op deze andere telefoon. De AA of Carplay verbinding zal verbreken, maar de bluetooth verbinding blijft.
- Druk nu weer op menu en ga naar Smartlink (aangezien hij nog geen verbinding heeft, heet dit nu niet AA of Carplay). Druk op de gewenste telefoon om verbinding mee te maken.
Dat bedoel ik dus: redelijk omslachtig is redelijk mild uitgedruktjesse_s93 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:59:
[...]
Ik dacht dat het toestel waar de auto het laatst mee verbonden is geweest voorrang kreeg, maar ik kan het mis hebben.
Je kunt wel wisselen, maar dit werkt redelijk omslachtig.
- Druk op menu en ga naar telefoon.
- Druk linksonderin op setup
- Klik op mobiele telefoon kiezen. Hier zou je beide telefoons moeten zien waarbij niet jouw telefoon maar de andere telefoon een Carplay of Android Auto tekentje erbij heeft staan. Beide zijn als het goed is verbonden met bluetooth.
- Druk eenmaal op deze andere telefoon. De AA of Carplay verbinding zal verbreken, maar de bluetooth verbinding blijft.
- Druk nu weer op menu en ga naar Smartlink (aangezien hij nog geen verbinding heeft, heet dit nu niet AA of Carplay). Druk op de gewenste telefoon om verbinding mee te maken.

Bijzonder irritante situatie, zelfs met wat extra geweld het stuur aanpakken helpt niet.
Kan allemaal bij het lijstje van irritaties van de Enyaq, dat terzijde, heeft iemand dit eerder ervaren en weet wat de oplossing is?
Ik hoop niet dat ik voor de derde keer een ander stuur moet krijgen.
heb het ook,ManiacScum schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:29:
Sinds een dag of twee reageert mijn stuur niet meer op aanraking bij het gebruik van Travel Assist. Gevolg is dat de auto begint te piepen als een malle, het stuurtje in beeld rood wordt en er niets anders op zit dan de Travel Assist te deactiveren, voordat de auto ingrijpt.
Bijzonder irritante situatie, zelfs met wat extra geweld het stuur aanpakken helpt niet.
Kan allemaal bij het lijstje van irritaties van de Enyaq, dat terzijde, heeft iemand dit eerder ervaren en weet wat de oplossing is?
- stuur is vervangen
- daarna de bekende update
- nu deze ellende.
ik heb het opgegeven.
Ik zou het doen!
Als je die software update hebt gehad dan helpt het om lichtjes aan het stuur te draaien. Dan herkent de auto op die manier dat je er nog bent.ManiacScum schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:29:
Sinds een dag of twee reageert mijn stuur niet meer op aanraking bij het gebruik van Travel Assist. Gevolg is dat de auto begint te piepen als een malle, het stuurtje in beeld rood wordt en er niets anders op zit dan de Travel Assist te deactiveren, voordat de auto ingrijpt.
Heb je stuurverwarming en maak je daar veel gebruik van?
Heb je misschien met de dongle TA aangezet, terwijl je officieel het niet had?ManiacScum schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:29:
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Vraag me toch wel af wat Skoda heeft lopen doen hier. Leuk dat je geen hendeltje meer hebt in de auto om de klep te openen, maar dit schiet ook niet op zo….
Zag ook dat de dealer het vorige keer bij de leasemaatschappij in rekening had gebracht, want de auto was net de 2 jaar gepasseerd. De discussie met de dealer wel/niet aangaan is natuurlijk de keuze van de LM, maar ik zal er deze keer toch eens een mailtje die kant op wagen om ze er op z’n minst op te attenderen.
Ja dat is een workaround die wat mij betreft niet hoort, zeker niet als ik op de snelweg rijdt op een recht stuk.BAJ82 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:12:
[...]
Als je die software update hebt gehad dan helpt het om lichtjes aan het stuur te draaien. Dan herkent de auto op die manier dat je er nog bent.
Heb je stuurverwarming en maak je daar veel gebruik van?
Maar ik zal het eens proberen.
Wat? Ik heb de auto al drie jaar en het euvel treedt pas op sinds een dag of twee.Ankh schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:29:
[...]
Heb je misschien met de dongle TA aangezet, terwijl je officieel het niet had?
Herkenbaar! Het is dat nog even moet, maar ik heb de vakantie al nuttig besteedt door uit te kijken naar de broodnodige vervanging.Ankh schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:29:
[...]
Heb je misschien met de dongle TA aangezet, terwijl je officieel het niet had?
[ Voor 41% gewijzigd door ManiacScum op 01-01-2024 18:30 ]
Turning off welcome screen with obdeleven:
1.Block 8125 / application server 3
2.adaptation
3.function configuration pso / privacy mode – activate suppress privacy modde
4.İAA function (new) - OFF
https://forum.obdeleven.com/thread/19321/privacy-screen
Bij mij werkt het (me 3.0)
- Storing aandrijfsysteem werkplaats opzoeken, alstublieft
- Storing: 12V-voeding. Wagen veilig stilzetten! Raadpleeg wagendoc.
- Elektrosysteem werkt niet correct. Wagen veilig stoppen!
- Wagen kon niet volledig worden geladen. Raadpleeg wagendoc.
ANWB bij geweest, lijkt erop dat de 12v accu niet wordt bijgeladen vanuit de hoogvolt accu. Wordt morgen afgesleept, gaat dan eerst naar een Bosch servicepunt (Leaseplan "auto is 2 jaar en 4 dagen oud meneer, vanaf 2 jaar gaat hij voor onderhoud niet naar de dealer"

Ben benieuwd of je nu nog updates krijgt zoals Nav-maps, laadpunten wel/niet beschikbaar en fileinfo? Volgens mij was dat de consequente van het uitzetten van het privacy scherm..JAH307 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:39:
Ik heb op het ODBeleven forum een manier gevonden om het welkomstscherm (privacyscherm) uit te zetten.
Turning off welcome screen with obdeleven:
1.Block 8125 / application server 3
2.adaptation
3.function configuration pso / privacy mode – activate suppress privacy modde
4.İAA function (new) - OFF
https://forum.obdeleven.com/thread/19321/privacy-screen
Bij mij werkt het (me 3.0)
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Volgens mij heb je dan helemaal geen ota-updates meer…..Wilde schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:57:
[...]
Ben benieuwd of je nu nog updates krijgt zoals Nav-maps, laadpunten wel/niet beschikbaar en fileinfo? Volgens mij was dat de consequente van het uitzetten van het privacy scherm..
Water-Escape
Heb ik ook gehad. Bij mij moest toevallig de update van 2.4 naar 3.0 nog gebeuren, na die update waren alle problemen verholpen; niemand die nog moeite deed om na te zoeken hoe dit kon gebeuren.Pimmr schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:40:
Gisteren nog, zeg ik tegen een vriend dat ik al 2 jaar probleemloos en met veel plezier in de Enyaq rijd, en ik klop het af. Dat laatste heeft niet echt geholpen, want vanmorgen werd ik begroet door een overvloed aan meldingen.Auto gisteren vol van de laadpaal in de straat gehaald en geparkeerd. Vanmorgen wel een melding van de app nav geplande klimatisering om 7.30 op werkdagen: "airconditioning gestopt. Accuspanning te laag". Vreemd dacht ik, maar niet echt aandacht aan besteed. Totdat ik vanmiddag instapte. Enyaq says no.
- Storing aandrijfsysteem werkplaats opzoeken, alstublieft
- Storing: 12V-voeding. Wagen veilig stilzetten! Raadpleeg wagendoc.
- Elektrosysteem werkt niet correct. Wagen veilig stoppen!
- Wagen kon niet volledig worden geladen. Raadpleeg wagendoc.
ANWB bij geweest, lijkt erop dat de 12v accu niet wordt bijgeladen vanuit de hoogvolt accu. Wordt morgen afgesleept, gaat dan eerst naar een Bosch servicepunt (Leaseplan "auto is 2 jaar en 4 dagen oud meneer, vanaf 2 jaar gaat hij voor onderhoud niet naar de dealer"). Ik ben benieuwd.
Het is dus hoogstwaarschijnlijk een software probleem, waarbij niemand weet hoe ze dit aan moeten pakken. Dan gaat er dus iemand aan de hardware rommelen (bijv. "Accu vervangen") en met een beetje geluk worden alle units gereset en werkt het weer; en wordt foutief de onnodig uitgevoerde hardware-aktie op de rekening gezet.
Dit is generiek voor veel garages. Voorbeeld: Mijn auto hapert bij optrekken. 1ste reparatie: Bougies vervangen samen met de accu. 2de reparatie: Bobine vervangen... derde reparatie.. benzine filter vervangen en opgelost....dingo35 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:51:
[...]
Heb ik ook gehad. Bij mij moest toevallig de update van 2.4 naar 3.0 nog gebeuren, na die update waren alle problemen verholpen; niemand die nog moeite deed om na te zoeken hoe dit kon gebeuren.
Het is dus hoogstwaarschijnlijk een software probleem, waarbij niemand weet hoe ze dit aan moeten pakken. Dan gaat er dus iemand aan de hardware rommelen (bijv. "Accu vervangen") en met een beetje geluk worden alle units gereset en werkt het weer; en wordt foutief de onnodig uitgevoerde hardware-aktie op de rekening gezet.
Auto is al een tijdje 3.0, waarbij ook de 12v accu is vervangen destijds. Maar klopt wel wat je zegt denk ik, zal waarschijnlijk geen concrete oorzaak uitkomen. Enige wat de ANWB deed is alle storingen proberen te resetten met de ODB scanner. Eerste wat de berger zei, heeft hij de accu niet even losgehaald? Veel van de storingen met EVs zijn verholpen als je de accu even 5 minuten loshaalt... Achteraf iets wat ik zelf ook wel had kunnen proberen. Nu is het een leaseauto dus wat kosten betreft maakt het me niet zoveel uit nu. Heb een leenauto dus ik zie het wel.dingo35 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:51:
[...]
Heb ik ook gehad. Bij mij moest toevallig de update van 2.4 naar 3.0 nog gebeuren, na die update waren alle problemen verholpen; niemand die nog moeite deed om na te zoeken hoe dit kon gebeuren.
Onverklaarbare storing?
E-auto's zijn computers op wielen. Wat doe je met een onverklaarbare fout bij een computer? Reset. Ook de pechhulp schijnt dat vaak te doen, eventueel na het proberen van resetten van fouten via OBD. Maar maak de 12V accu zelf even los en wacht een paar minuten. Kan ook onnodige (dure) hardware klussen van garages voorkomen omdat die ook lang niet altijd niet precies begrijpen waar de echte fout zit.
misschien ook even instructie erbij zetten hoe je de accu het beste ontkoppeltonetime schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:34:
Aan de topicstart toegevoegd:
Onverklaarbare storing?
E-auto's zijn computers op wielen. Wat doe je met een onverklaarbare fout bij een computer? Reset. Ook de pechhulp schijnt dat vaak te doen, eventueel na het proberen van resetten van fouten via OBD. Maar maak de 12V accu zelf even los en wacht een paar minuten. Kan ook onnodige (dure) hardware klussen van garages voorkomen omdat die ook lang niet altijd niet precies begrijpen waar de echte fout zit.
Ik zou het doen!
Met mijn "vreemde" rijgedrag, ik houdt mij om en nabij aan de wet, misschien weet je iets van maximum snelheid, werd ik op oudjaarsdag door een idioot rechts ingehaald over het vak voor rechtsaf bij een stoplicht, en ik reed nog steeds iets te snel. Reed jij soms in die Ford Mustang met race strepen? (en je moet wel heel erg je best doen om te negeren dat ik steeds aangeef dat ik rekening houdt met het overige verkeer en of wat ik wil wel kan. Moet ik me soms niet aan de maximum snelheid houden?) Ik houdt me primair aan de regels en zij die dat niet willen kunnen de pot op. Ja bij eventueel inhalen rij ik ook wel eens meer dan de maximum snelheid. Dat is dan goed voor de verkeersveiligheid. Met zoals ik rij is het de ander die eventuele onveiligheid veroorzaakt. Er van uit gaande dat iedereen zich primair aan de regels houdt. Logisch toch? [/ot] En dan zuinig rijden. Kan best.Wootism schreef op donderdag 21 december 2023 @ 06:06:
[...] Ach laat hem maar. Hij is sowieso een obstakel op de weg met dit vreemde rijgedrag.
Niet bezig met de doorstroom van het verkeer maar enkel met het vergroten van zijn range.
Ik heb het geprobeerd door de min los te koppelen, paar minuten wachten, weer terug aankoppelen.rammes schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:57:
[...]
misschien ook even instructie erbij zetten hoe je de accu het beste ontkoppelt
Verwacht resultaat: een geresette auto waarbij alles weer werkt.
Feitelijk resultaat: een kerstboom aan nóg meer foutmeldingen dan ik al had.
Dus het resetten van je Enyaq door je 12V accu domweg los te koppelen kan ik beslist afraden.
Even mezelf quoten, blijkbaar kunnen er ook bugs in de laadpoortklep zitten. Ik moest vanochtend toch echt nog laden, en omdat het klepje vastzat in net-niet-dicht heb ik ‘m zelf los kunnen werken.Dipsausje schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:44:
Hier is gisteren voor de 2e keer het mechanisme voor het openen/sluiten van de laadklep kapot gegaan. 5 maanden geleden wilde ie niet meer dicht, volledig vervangen bij de dealer toen. Nu is het mechanisme dus alweer kapot, maar deze keer hing het klepje volledig vast in een soort half-dicht.
Vraag me toch wel af wat Skoda heeft lopen doen hier. Leuk dat je geen hendeltje meer hebt in de auto om de klep te openen, maar dit schiet ook niet op zo….
Zag ook dat de dealer het vorige keer bij de leasemaatschappij in rekening had gebracht, want de auto was net de 2 jaar gepasseerd. De discussie met de dealer wel/niet aangaan is natuurlijk de keuze van de LM, maar ik zal er deze keer toch eens een mailtje die kant op wagen om ze er op z’n minst op te attenderen.
Wat schetst mijn verbazing: na de laadsessie werkt het weer normaal. Dit terwijl hij 2 dagen lang niet werkte en het palletje ook volledig vast bleef zitten toen ik het klepje los had gewerkt.
Wilde schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:57:
[...]
Ben benieuwd of je nu nog updates krijgt zoals Nav-maps, laadpunten wel/niet beschikbaar en fileinfo? Volgens mij was dat de consequente van het uitzetten van het privacy scherm..
:strip_exif()/f/image/95RpBtuDc5t9nItmZk7YPjYG.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles werkt nog naar behoren. Ben gewoon online.
Daar gaat het niet om: de ota updates van de auto werken dan niet meer…..JAH307 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:53:
[...]
[Afbeelding]
Alles werkt nog naar behoren. Ben gewoon online.
Ik geef het stuur een kleine abrupte beweging naar links. Auto blijft recht en 15sec later mag ik het herhalenManiacScum schreef op zondag 31 december 2023 @ 20:29:

Ga er binnenkort gewoon weer mee naar de dealer, het hort gewoon goed te werken bij een auto van 50k+, deze problemen zijn er ook niet met de benzine modellen.FJP84 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:31:
[...]
Ik geef het stuur een kleine abrupte beweging naar links. Auto blijft recht en 15sec later mag ik het herhalen. Maar soms heb ik geluk en rij ik best lang zonder deze ingreep
[ Voor 99% gewijzigd door Genestealer op 17-02-2024 19:29 ]
Die kerstboom aan foutmeldingen is niets vreemds en zal altijd naar voren komen bij het terug aankoppelen van de accu. Oplossing: Even rijden. Na een kleine 100 meter zijn (nagenoeg) alle foutmeldingen alweer verdwenen.dingo35 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:06:
[...]
Ik heb het geprobeerd door de min los te koppelen, paar minuten wachten, weer terug aankoppelen.
Verwacht resultaat: een geresette auto waarbij alles weer werkt.
Feitelijk resultaat: een kerstboom aan nóg meer foutmeldingen dan ik al had.
Dus het resetten van je Enyaq door je 12V accu domweg los te koppelen kan ik beslist afraden.
Ha ja, de Crystal face grill is wel een opvallend iets. Helemaal in het donker als je naar de auto loopt en de verlichting op afstand al aan gaat.dropie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:23:
Zag vandaag bij de Skoda dealer een Enyaq met een heldere grill waar allemaal lampjes in zaten, zag er zeer mooi uitwas een goudkleurige autoheeft er iemand hier ook zo'n grill op zijn auto en ziet het er mooi uit?
:strip_exif()/f/image/fM0He8ZIQl58P39tObGYUukW.jpg?f=fotoalbum_large)
In de configurator staat de nieuwe S (met streepje in de S), maar op mijn 85 is het de oude met het dakje op de S.
Volgens mij zijn ze nog niet in uitgeleverd. Tenminste die van ons komt ergens in de week van 19 januari.dangerousp schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:49:
Heel klein en stom detail, maar is hier al iemand met een Enyaq 85? Kan diegene aangeven hoe op de achterklep de S eruit ziet? Het nieuwe of het oude lettertype?
In de configurator staat de nieuwe S (met streepje in de S), maar op mijn 85 is het de oude met het dakje op de S.
Jazeker wel.. er zijn er mondjesmaat al een aantal op kenteken gezet en uitgeleverd. Door de motorenproblemen echter nog niet zoveel.utbone schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:01:
[...]
Volgens mij zijn ze nog niet in uitgeleverd. Tenminste die van ons komt ergens in de week van 12 januari.
Welke ota updates. Mocht de grote update naar 3.2 er eindelijk zijn over een paar jaar dan kan je alsnog dit weer herstellen met obd11.BGFG schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Daar gaat het niet om: de ota updates van de auto werken dan niet meer…..
Is de “iv” aanduiding wel weg?dangerousp schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:49:
Heel klein en stom detail, maar is hier al iemand met een Enyaq 85? Kan diegene aangeven hoe op de achterklep de S eruit ziet? Het nieuwe of het oude lettertype?
Volgens de RDW al 81:utbone schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:01:
[...]
Volgens mij zijn ze nog niet in uitgeleverd. Tenminste die van ons komt ergens in de week van 12 januari.
https://opendata.rdw.nl/V...en/m9d7-ebf2/data_preview (zoek op "Enyaq 85")
Hoe zit het met locatie en status van de auto in de app?BaseLine schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:27:
[...]
Welke ota updates. Mocht de grote update naar 3.2 er eindelijk zijn over een paar jaar dan kan je alsnog dit weer herstellen met obd11.
Maar idd volgens mij alleen geen OTA updates meer als je dit aanpast met OBD.
Water-Escape
Het is een Belgische wagen, ik weet niet hoe het zit met eventueel overschrijven naar Nederland.
Ken je iemand die interesse heeft, laat me gerust iets weten!
Dat is een leuk verhaal, maar werkte niet: noch in D, B of R verschoof de auto een millimeter; ook de ANWB (wiens idee dit was) kon niets doen, hij moest afgesleept worden naar de dealer.jesse_s93 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:39:
[...]
Die kerstboom aan foutmeldingen is niets vreemds en zal altijd naar voren komen bij het terug aankoppelen van de accu. Oplossing: Even rijden. Na een kleine 100 meter zijn (nagenoeg) alle foutmeldingen alweer verdwenen.
Maar probeer het rustig eens....
Edit deze posting; maak er een linkje van naar je vraag&aanbod advertentie... dat is hier wel ontopic.BlueBird95 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:25:
Ik weet niet of het hier mag maar mijn Race Blue Sportline 60 komt te koop te staan. 45.000 kilometertjes en netjes onderhouden.
Het is een Belgische wagen, ik weet niet hoe het zit met eventueel overschrijven naar Nederland.
Ken je iemand die interesse heeft, laat me gerust iets weten!
Eerste post hier op het forum, sinds maart in bezit van een enyaq 80, bouwjaar dec 2020. Bevalt op zich goed, wel irritant die software dingen. Sinds de twee weken echter een airbag storing, een niet werkende binnenverlichting (dak) en schuifdak. Maandag ontdekte ik lekkage, bij zowel bestuurder als bijrijder loopt het de voetenruimte in, zie de druppels op de foto’s. Gelukkig kon ik snel terecht bij Pouw Hardenberg, vandaag wordt de dakmodule vervangen en de hemel losgemaakt. Die lekkage kenden zij niet, zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?
:strip_exif()/f/image/DhIT24mFAAMMLeiJFLPdXN3Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Eu0fDdfEWzs9pAhc3DKpHwMz.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk dat het antwoord al in je post staat, het dakraam, waarschijnlijk zitten de voorste afwateringskanalen verstopt, de auto is inmiddels ook al weer 3 jaar oud, dit kan voorkomen als je bij bomen parkeert en/of de garage deze niet intensief reinigt met een onderhoudsbeurt.Groootebeer99 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 07:10:
Hoi allen,
Eerste post hier op het forum, sinds maart in bezit van een enyaq 80, bouwjaar dec 2020. Bevalt op zich goed, wel irritant die software dingen. Sinds de twee weken echter een airbag storing, een niet werkende binnenverlichting (dak) en schuifdak. Maandag ontdekte ik lekkage, bij zowel bestuurder als bijrijder loopt het de voetenruimte in, zie de druppels op de foto’s. Gelukkig kon ik snel terecht bij Pouw Hardenberg, vandaag wordt de dakmodule vervangen en de hemel losgemaakt. Die lekkage kenden zij niet, zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Water-Escape
Haha, jouw naam is wel toepasselijk.water_escape schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:28:
Je afwatering bij je ruitenwissers of bij je dakraam. Dit hebben alle auto's met een dakraam. Even goed schoonmaken, doorblazen, doorprikken. hoort ook iedere dealer te weten.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.