Stond er al een auto te laden voordat jij jouw auto aansloot? Zo ja, dan is dat loskoppelen het moment geweest dat de andere auto werd opgehaald. Dan stopt voor beide auto's het laden en daarna start het laden van jouw auto weer met een hogere snelheid. Wij hebben dat hier ook met de Vattenfall (alfen) palen in de wijkonetime schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:36:
Ik zit bij Preston Palace, en de gratis laders die op ChargeMap stonden heb ik af moeten melden. Ze zijn weg.
Wel zijn er mooi veel, 2x 14, maar in mijn ogen "dure" laadpalen gekomen. Nu 52ct. Minder dan de helft in gebruik gezien. Maar paar honderd meter verderop in de stad 33ct/kWh. Ook via de ANWB app.
Maar daar heb ik een vraag over; gewone straat lader met 2 connectoren, hij begon met 8kW te laden en is ergens teruggegaan naar 6kW. En later zag ik de status "laadkabel losgekoppeld".
Weer later was hij met 11kW aan het laden. Is dit gewoon en komt dat vaker voor? Mijn eerste NL straatlader...
(deze waren beide vrij bij aankomst, en 50 meter dichterbij gelegen duo paal was 1 in gebruik en de andere plaats bezet door een benzine auto. Heb een briefje achter gelaten of ze dat normaal vonden Wat doen jullie daarmee?)
Bij het vervangen van de puddle lights gaf mijn dealer aan dat ze ook een update hadden geïnstalleerd om problemen te voorkomen. Tot zover werkt het allemaal nog.
Verder ook de discussie gehad over SW versie 3.0 vs 3.2. Binnenkort weer eens vragen of zij nog kunnen upgraden naar 3.2 of 3.6. Al heb ik nu een auto die nagenoeg storingsvrij is. Geen idee wat de voordelen van 3.2 zijn t.o.v 3.0. Als het alleen de verbruikscijfers achter het stuur zijn geloof ik het wel.
Verder ook de discussie gehad over SW versie 3.0 vs 3.2. Binnenkort weer eens vragen of zij nog kunnen upgraden naar 3.2 of 3.6. Al heb ik nu een auto die nagenoeg storingsvrij is. Geen idee wat de voordelen van 3.2 zijn t.o.v 3.0. Als het alleen de verbruikscijfers achter het stuur zijn geloof ik het wel.
Aan zoiets zat ik ook te denken. Zal eens kijken welke 2 lipjes je precies bedoelt. Het veer-mechanisme werkt dan nog wel? Puur het palletje van het op slot gaan pakt dan niet meer?Wilde schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:12:
[...]
Ik heb de 2 uitstekende lipjes met een tang afgeknipt. Hij gaat nu dicht als normaal, maar hij kan altijd open. Leaseauto, maar ik heb geen zin in een dicht laadklep ergens in schubbek….je weet wel
Klopt. Hij gaat dus normaal dicht en het mechanisme trekt hem ook nog altijd op slot. Echter zonder lipjes kan je hem vrij eenvoudig open krijgen want hij vergrendelt niet meer. Hij gaat trouwens uit zichzelf absoluut niet open tijdens het rijden ofzo, dus daar geen zorgen.Aldmar schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:20:
[...]
Aan zoiets zat ik ook te denken. Zal eens kijken welke 2 lipjes je precies bedoelt. Het veer-mechanisme werkt dan nog wel? Puur het palletje van het op slot gaan pakt dan niet meer?
Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
De puddle lights van 'mijn' Enyaq zijn afgelopen dinsdag vervangen. Eigenlijk buiten garantie, maar ik heb beetje moeilijk lopen doen. Vorige maand uit garantie geraakt en ze konden zelf niet eerder een servicebeurt plegen.FJP84 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:14:
Bij het vervangen van de puddle lights gaf mijn dealer aan dat ze ook een update hadden geïnstalleerd om problemen te voorkomen. Tot zover werkt het allemaal nog.
Hulde aan Skoda Arnhem (Vallei Auto Groep) dat ze het op eigen rekening hebben vervangen.
De softwareupdate was eerder al met een terugroepactie voor de assistentcamera's gedaan.
Hopelijk blijft het nu goed.
Software update van de wagen zelf kan mij eigenlijk gestolen worden. Ben heel blij met hoe deze het nu doet. Af en toe valt de travel assist nog in storing en moet je het stuur af en toe een zetje geven, maar dat is op minder dan 10% van de ritten dus vind het acceptabel.
Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.
Nee, hij was volledig vrij toen ik hem aansloot. Toen begon hij met 8kW. (Later terug naar 6kW, weet niet of er toen een 2e stond te laden.) Heb tussen door wel gezien dat de andere aansluiting ook in gebruik is geweest, en inderdaad toen mijn Enyaq weer alleen stond ging het verder met 10kW. Dit was ook Vattenfall (alfen).skaaf schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:50:
[...] Stond er al een auto te laden voordat jij jouw auto aansloot? Zo ja, dan is dat loskoppelen het moment geweest dat de andere auto werd opgehaald. Dan stopt voor beide auto's het laden en daarna start het laden van jouw auto weer met een hogere snelheid. Wij hebben dat hier ook met de Vattenfall (alfen) palen in de wijk
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ga je voor de 85? Of ander merk?sarlo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:29:
Laatste keer laden en morgen gaat de Enyaq naar zijn nieuwe eigenaar [Afbeelding]
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Polestar 2 (voor de derde keer:+) klikkerdeklik
nou ik zal je even uit dit topic gooiensarlo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:19:
[...]
Polestar 2 (voor de derde keer:+) klikkerdeklik
Ik zou het doen!
Kan de nieuwe eigenaar gelijk achter nieuwe puddle lights aan gaansarlo schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:29:
Laatste keer laden en morgen gaat de Enyaq naar zijn nieuwe eigenaar [Afbeelding]
Schijnt een redelijk vaak voor te komen probleem te zijn. Je kunt hem een reset geven. Ik lees daar verschillende verhalen over. De een is vrij simpel, de ander vergt iets meer stappen.Diazepam schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:07:
De laatste tijd weer wat nieuws met onze Enyaq. Inmiddels twee jaar oud (privébezit) dus teruggaan naar de dealer is betalen. Ben benieuwd of jullie nog suggesties hebben.
Wij hebben twee gebruikers in de auto, ieder met eigen sleutels. Op het moment dat je wisselt tussen de gebruikers zegt de auto ook 'stoelstand wordt gewijzigd'. Echter, dat gebeurt niet. Het is ook niet mogelijk om de door middel van de set + 1/2 knop de stoel op te slaan. De auto geeft nml. geen piepje.
Het vreemde is, als je de bijrijdersstoel instelt met set + 1/2/3 dan doet deze het wel. De auto geeft dan een piepje, en de stoelinstelling wisselt ook bij het wisselen van de bestuurder.
Mijn conclusie: beddenpaneeltje bestuurdersstoel moet stuk zijn. Echter... de massagefunctie doet het gewoon. Het heeft ook een aantal maanden (sinds aanschaf, met 2de eigenaar) prima gewerkt. Het is sinds de nazomer dat het opeens niet meer werkt. Heb de auto al een reset gegeven vandaag, dat hielp niet. Heb de bestuurders er uit gehaald, hielp ook niet.
Iemand suggesties?
1. Met de stoelverstelling de stoel maximaal omhoog zetten (niet naar voren, maar naar boven). Op het moment dat hij niet meer verder gaat, de knop loslaten. Vervolgens nog één keer kort naar boven drukken. Dan zou het geheugen weer moeten werken. Pas wel op voor je zonneklep.
2. a. Rugleuning helemaal naar voren, als de stoel stopt los laten en nog een x de knop indrukken dan verschuift de leuning nog een stukje.
b. Zitting helemaal naar voren schuiven, ook daar na uiterste stand nig een x indrukken.
c. Zitting helemaal naar beneden kantelen (voorzijde van de zitting).
Nu hoor je 3x een boing en alles werkt weer oke.
Ik lees daarbij ook een verhaal die stap 2 heeft uitgevoerd en vervolgens 1 en dat het daarna weer werkte. Ik ben benieuwd naar de terugkoppeling.
Ik snap het principe, ook even wat filmpjes van gezien van ander VAG auto’s. Ik krijg echter geen boing. Bij geen van beide opties. En heeft geen effect, niet met contact aan maar ook niets met contact uit.jesse_s93 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:15:
[...]
Schijnt een redelijk vaak voor te komen probleem te zijn. Je kunt hem een reset geven. Ik lees daar verschillende verhalen over. De een is vrij simpel, de ander vergt iets meer stappen.
1. Met de stoelverstelling de stoel maximaal omhoog zetten (niet naar voren, maar naar boven). Op het moment dat hij niet meer verder gaat, de knop loslaten. Vervolgens nog één keer kort naar boven drukken. Dan zou het geheugen weer moeten werken. Pas wel op voor je zonneklep.
2. a. Rugleuning helemaal naar voren, als de stoel stopt los laten en nog een x de knop indrukken dan verschuift de leuning nog een stukje.
b. Zitting helemaal naar voren schuiven, ook daar na uiterste stand nig een x indrukken.
c. Zitting helemaal naar beneden kantelen (voorzijde van de zitting).
Nu hoor je 3x een boing en alles werkt weer oke.
Ik lees daarbij ook een verhaal die stap 2 heeft uitgevoerd en vervolgens 1 en dat het daarna weer werkte. Ik ben benieuwd naar de terugkoppeling.
Ik kreeg nu net ook eerst een weigering om te rijden, sorry, niet aan gedacht om goed te kijken of foto te maken. Met 4% thuis gekomen en de dichtstbij zijnde laadpaal bezet. Nog een keer proberen en toen deed hij het wel. Voor de volgende keer, nog een keer proberen, en wie weet. Zal morgen als het lukt foto's plaatsen.Autohillenga schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:19:
Ik kan Skoda Mobiliteits service wel vervloeken! Ik kwam aan met een aantal procent in de accu, ga even naar de supermarkt, zet hem daar aan de paal, paal doet het niet, wil weer instappen en naar een paal 400 meter verderop en dan boodschappen doen, en de auto zegt, geen resterende actieradius over, rijden niet mogelijk. Ik bel mobiliteitsservice, leg de situatie uit. Heel vervelend meneer, maar dit valt niet onder mobiliteits service dus we doen er niks mee. Hele slechte zaak van Skoda. ANWB direct erna gebeld, neemt direct alles serieus op en proberen er binnen een uur te staan met een Berger. Kunnen ze bij Skoda nog wat van leren. Ben altijd heel goed te spreken geweest over Skoda maar het blijkt maar weer dat dat ook ineens 180 graden kan draaien.
Edit:
Had nog 3% SOC en 7km bereik. En dan zit er nog eens een buffer van 5% onder. Dus de claim van Skoda dat het eigen risico is, is echt kolder en straat totaal geen professionaliteit uit en is totaal klant onvriendelijk.
En bij de paal een paar straten verder zat de stekker van een niet (meer?) ladende auto gelukkig los.
Die uit de paal gehaald en netjes onder de auto gelegd en zelf aangekoppeld. Briefje met beschrijving en telefoonnummer onder ruitenwisser gedaan.
Jullie ook al eens zoiets meegemaakt? Wat hebben jullie toen gedaan?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Was de schildpad geel of rood in het display?onetime schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 02:44:
[...]
Ik kreeg nu net ook eerst een weigering om te rijden, sorry, niet aan gedacht om goed te kijken of foto te maken. Met 4% thuis gekomen en de dichtstbij zijnde laadpaal bezet. Nog een keer proberen en toen deed hij het wel. Voor de volgende keer, nog een keer proberen, en wie weet. Zal morgen als het lukt foto's plaatsen.
En bij de paal een paar straten verder zat de stekker van een niet (meer?) ladende auto gelukkig los.
Die uit de paal gehaald en netjes onder de auto gelegd en zelf aangekoppeld. Briefje met beschrijving en telefoonnummer onder ruitenwisser gedaan.
Jullie ook al eens zoiets meegemaakt? Wat hebben jullie toen gedaan?
@Autohillenga Sorry, geen schildpad gezien, niet goed gekeken na de weigering, maar meteen uit en weer aan. Ik denk iets oranje of rood. Maar door jouw post was het niet onverwacht en heb ik niet goed gekeken.
offtopic:
Overigens net mijn auto opgehaald bij de laadpaal en alles gewoon in orde.
Ik moest met de pas de kabel ontkoppelen, dus hij stond gewoon geparkeerd denk ik.
Zal wel de laatste parkeerplaats zijn geweest toen hij aankwam.
Ik moest met de pas de kabel ontkoppelen, dus hij stond gewoon geparkeerd denk ik.
Klopt het dat de hoofdsteun niet helemaal van de stoel af kan? Met lange platen vervoeren is dit best wel vervelend gebleken…
Ik heb de auto weer terug van de dealer, de oorzaak lag hem in de BMS en in de berekening van hoeveelheid capaciteit. Ik heb hem heel lang niet tot 100% geladen nu ik dichter bij huis werk, en eerder gemiddeld rond de 50% en ook bij een NMC batterij kan de BMS wel eens een miscalculatie maken en weet hij het even niet meer, en dan gaat de BMS express heel pessimistisch rekenen, om de accu te beschermen tegen volledige ontlading.onetime schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:44:
@Autohillenga Sorry, geen schildpad gezien, niet goed gekeken na de weigering, maar meteen uit en weer aan. Ik denk iets oranje of rood. Maar door jouw post was het niet onverwacht en heb ik niet goed gekeken.
offtopic:
Moraal van het verhaal? Laad eens in de twee weken een keer tot 100%, dit maakt een preciezere berekening mogelijk van de capaciteit, of laad altijd bij 20%, dan hou je een buffer om dit te voorkomen als je nooit tot 100% laadt.
Goede uitleg van de monteur, en ik ga Skoda Mobiliteits Service laten voor wat het is, heeft toch geen zin om tegen in te gaan, mocht ik ooit weer pech krijgen, dan bel ik gewoon direct ANWB, ook al heb ik recht op Mobiliteits Service. En ben ook blij dat de dealer wel serieuzer is.
Nog niet geprobeerd, maar hoofdsteunen achter helemaal naar beneden en vervolgens de bank plat krijg ik de vloer eigenlijk perfect vlak.Maat28 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:46:
Klopt het dat de hoofdsteun niet helemaal van de stoel af kan? Met lange platen vervoeren is dit best wel vervelend gebleken…
@Autohillenga Weet jij wat voor methode de BMS gebruikt om de cellen gelijk te krijgen?
Heb daar eens over gelezen, en als er alleen gelijk getrokken wordt bij 100% dan heb je ~gelijk.
Heb daar eens over gelezen, en als er alleen gelijk getrokken wordt bij 100% dan heb je ~gelijk.
De hoofdsteunen op de achterbank moeten juist helemaal omhoog om de bank plat te krijgen, anders rust de hoofdsteun juist weer op de zitting. Maar met platen van 240 cm is het wel fijn als de bijrijders stoel ook helemaal vlak kan…..en dat lukt helaas niet door de hoofdsteun. Die steekt er vervelend bovenuit..Autohillenga schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:57:
[...]
Nog niet geprobeerd, maar hoofdsteunen achter helemaal naar beneden en vervolgens de bank plat krijg ik de vloer eigenlijk perfect vlak.
[ Voor 13% gewijzigd door Maat28 op 17-12-2023 00:10 ]
[ Voor 57% gewijzigd door Maat28 op 17-12-2023 00:11 ]
Dit doet de BMS constant, dit gebeurt door de cel kort te sluiten met een weerstand (100 mA) om de spanning gelijk te houden en dit gaat eigenlijk ook altijd goed. De methode voor capaciteit berekenen is door te kijken hoeveel kWh er daadwerkelijk in de accu gaat, hierin worden ook verliezen meegenomen. Als je van 0 naar 100 laadt is dit het meest accuraat.onetime schreef op zondag 17 december 2023 @ 00:02:
@Autohillenga Weet jij wat voor methode de BMS gebruikt om de cellen gelijk te krijgen?
Als je rijdt zoals ik laatste tijd, tussen de 40-60%, is de meetruimte minimaal en de foutmarge veel groter.
Ik had dit gedrag eerder verwacht bij een LFP, maar ook bij een NMC-chemie kan de BMS het niet meer precies weten. Na een aantal keer van 5% naar 100% te laden is de Max Energy Content in CarScanner ook weer significant gestegen. Ik kwam van 51000 Wh, en zit nu weer op 54750 Wh.
Hoofdsteun kan gedemonteerd worden. Dit komt wel precies, door in het midden van de stoel aan de achterzijde de ontgrendeling in te drukken (er even vanuit gaan dat je geen sportline met geïntegreerde hoofdstenen hebt).Maat28 schreef op zondag 17 december 2023 @ 00:08:
[...]
De hoofdsteunen op de achterbank moeten juist helemaal omhoog om de bank plat te krijgen, anders rust de hoofdsteun juist weer op de zitting. Maar met platen van 240 cm is het wel fijn als de bijrijders stoel ook helemaal vlak kan…..en dat lukt helaas niet door de hoofdsteun. Die steekt er vervelend bovenuit..
YouTube: Skoda Enyaq Kopfstütze ausbauen
Dit is van een ID.4. Werkt net iets anders als ik hierboven reeds had beschreven. Ik zou verwachten dat dezelfde procedure voor de Enyaq geldt.Diazepam schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:27:
[...]
Ik snap het principe, ook even wat filmpjes van gezien van ander VAG auto’s. Ik krijg echter geen boing. Bij geen van beide opties. En heeft geen effect, niet met contact aan maar ook niets met contact uit.
https://www.reddit.com/r/...seat_memory_reset_solved/
Thanks! Dat moet je ook maar net wetenjesse_s93 schreef op zondag 17 december 2023 @ 00:42:
[...]
Hoofdsteun kan gedemonteerd worden. Dit komt wel precies, door in het midden van de stoel aan de achterzijde de ontgrendeling in te drukken (er even vanuit gaan dat je geen sportline met geïntegreerde hoofdstenen hebt).
YouTube: Skoda Enyaq Kopfstütze ausbauen
(ik was er al eens tegenaan gelopen. Toevallig ook bij het inladen van lange platen (60x260cm gipsplaten)
Thanks, die ga ik nog even proberen.jesse_s93 schreef op zondag 17 december 2023 @ 00:48:
[...]
Dit is van een ID.4. Werkt net iets anders als ik hierboven reeds had beschreven. Ik zou verwachten dat dezelfde procedure voor de Enyaq geldt.
https://www.reddit.com/r/...seat_memory_reset_solved/
Weet iemand hoe je de Android MySkoda app op Engels kan krijgen?
In het menu verwijst hij door naar android settings, maar daar is uiteraard niks te vinden.
De Nederlandse vertaling is echt zoooo slecht...
In het menu verwijst hij door naar android settings, maar daar is uiteraard niks te vinden.
Hoezo slecht? Vind je het niet interessant om te weten dat de voorverwarming nog x tijd links duurt?diederik77 schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:05:
Weet iemand hoe je de Android MySkoda app op Engels kan krijgen?
Maar nee, geen idee.
Ik heb in mijn android telefoon even gekeken.
MySkoda App --> Instellingen --> Taal --> Doorgaan. Dan kom je in de instellingen van je telefoon en daar kan ik allerlei talen kiezen. Stond bij mij op Systeemstandaard wat NL is. Maar ik kan het hier naar Engels wijzigen en dan is de app na opnieuw opstarten in het Engels.
[ Voor 26% gewijzigd door jaapbrandhof op 18-12-2023 13:13 ]
Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.
Ik heb nergens zo'n taal optie. Ik zit op Android 13.jaapbrandhof schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:09:
[...]
Hoezo slecht? Vind je het niet interessant om te weten dat de voorverwarming nog x tijd links duurt?
Maar nee, geen idee.
Ik heb in mijn android telefoon even gekeken.
MySkoda App --> Instellingen --> Taal --> Doorgaan. Dan kom je in de instellingen van je telefoon en daar kan ik allerlei talen kiezen. Stond bij mij op Systeemstandaard wat NL is. Maar ik kan het hier naar Engels wijzigen en dan is de app na opnieuw opstarten in het Engels.
:strip_exif()/f/image/Y19U4pErdCrL4GfxuBbzJbI8.jpg?f=fotoalbum_large)
De optie van @jaapbrandhof werkt op een iOS, helaas kan ik het niet testen op een android device.
Maar je start dus eerst in de myskoda app.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
De optie van @jaapbrandhof werkt ook prima op Android. Ik zit wel op Android versie 14 zie ik.Ankh schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:41:
De optie van @jaapbrandhof werkt op een iOS, helaas kan ik het niet testen op een android device.
Onder standaard instellingen en dan taal kan ik het kiezen.
/f/image/RRYfkAafzRYFrlYtseVrNWF2.png?f=fotoalbum_large)
Ziet er naar uit dat de taal-per-app-optie van Android 13 optie bij OnePlus niet wordt ondersteund 
https://gathering.tweaker...message/74762306#74762306
https://gathering.tweaker...message/74762306#74762306
@diederik77 Volgens mij lees je niet goed: Het is een instelling-optie in de Skoda App, het heeft niets te maken met Android 13 of 14.....
Incorrect. De skoda-app verwijst je voor 'taal' door naar een instellingenmenu van android. Maar in mijn geval, verwijst hij door naar een pagina waar die optie niet staat, omdat OnePlus die blijkbaar niet geimplementeerd heeft.dingo35 schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:45:
@diederik77 Volgens mij lees je niet goed: Het is een instelling-optie in de Skoda App, het heeft niets te maken met Android 13 of 14.....
:strip_exif()/f/image/O7PvsGxOiYEoUMOgzNKkCFpO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door diederik77 op 18-12-2023 16:58 ]
Ik heb deze storing ook gehad. Auto heeft drie weken bij de dealer gestaan en is gerepareerd. Heb sinds vanmorgen weer terug. Wat mij gelijk opviel was de range van de auto. die ging tijdens het rijden harder dan normaal omlaag. Auto staat nu aan de lader en geeft bij 85% 222km rijbereik aan....bram2700 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:03:
Gisterochtend reed mijn vrouw weg met de Enyaq. Na terugkomst vertelde ze dat er een geel lampje brandde met een uiutroepteken. Na consultatie van de handleiding bleek dit betrekking te hebben op het hoogvolt accusysteem. Even de dealer gebeld en die gaf aan dat ik even langs moest komen zodat ze de storing uit konden lezen. Zogezegd, zogedaan.
Eenmaal bij de dealer zat ik met een kop koffie te wachten toen een van de servicemedewerkers naar mij toekwam. "Ik heb slecht nieuws: een van de modules van de accu is uitgevallen en moet vervangen worden. Maar we hebben bepaalde onderdelen niet, die staan in backorder vanaf de fabriek. Het gaat wel 5-6 weken duren voordat we die verwachten. Het goede nieuws is dat het onder garantie wordt vervangen, want anders zou het u € 5-6k kosten". Tja...
Even doiorgevraagd of ze enig idee hebben waardoor de module kan zijn uitgevallen, maar dat was niet het geval. Er werd wel benadrukt dat het belangrijk is om zo spoedig mogelijk naar de werkplaats te gaan, want de kans is aanwezig dat de auto op een gegeven moment stilvalt en niet meer in beweging komt. Mijn vrouw had dus geluk...
Ook hoorde ik dat een andere klant dit al tweemaal heeft gehad, dus vervanging van een kapotte module is geen garantie dat dit maar eenmalig was (!!).
Het enige positieve is dat de dealer (Maas de Koning) mij een andere Enyaq meegaf als vervangend vervoer.
Voor degenen die Tronity gebruiken, hebben jullie ook al een week dat hij geen verbinding kan maken met de server van Skoda? De Skoda app lijkt wel goed te werken
Klopt, werkt op dit moment niet.JazzMatazz schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:28:
Voor degenen die Tronity gebruiken, hebben jullie ook al een week dat hij geen verbinding kan maken met de server van Skoda? De Skoda app lijkt wel goed te werken
Hoi, sinds kort hoor ik steeds een piepend geluid als ik de rem intrap. Iemand een idee wat dat kan zijn?
Al bij de dealer geweest en die heeft hem wat ingespoten (wd40 oid) maar het geluid blijft! Het lijkt ook echt bij het rempedaal vandaan te komen.
Al bij de dealer geweest en die heeft hem wat ingespoten (wd40 oid) maar het geluid blijft! Het lijkt ook echt bij het rempedaal vandaan te komen.
Bij mij een knoepert van een melding hieroverJazzMatazz schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:28:
:strip_exif()/f/image/UfZpOkNNMUwS4sACaQHC1mwk.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog een vergelijking tussen de 2022 en de nwe 2024 build
https://youtu.be/_JbfK5EiXCQ?si=UrnX03KjV-Rjhfbh
Vooral de snelheid van de het display valt me erg op. Voor mij niet duidelijk of er ook andere hardware in zit maar mocht dit niet het geval zijn begrijp ik echt niet waarom de basisfuncties niet geupgrade worden naar 4.0. Al zou het mawr om de snelheid alleen gaan
https://youtu.be/_JbfK5EiXCQ?si=UrnX03KjV-Rjhfbh
Vooral de snelheid van de het display valt me erg op. Voor mij niet duidelijk of er ook andere hardware in zit maar mocht dit niet het geval zijn begrijp ik echt niet waarom de basisfuncties niet geupgrade worden naar 4.0. Al zou het mawr om de snelheid alleen gaan
[ Voor 52% gewijzigd door Boldarak op 18-12-2023 22:32 ]
PSN ID = OTL002
Heb ik ook! Vooral bij stil staan sochtends. Januari naar de dealer. Op duitse forum was het blijkbaar een rembekrachtingspomp.nielsie1337 schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:58:
Hoi, sinds kort hoor ik steeds een piepend geluid als ik de rem intrap. Iemand een idee wat dat kan zijn?
Heel blij dat ABRP ook met de OBD11 dongle kan werken nu Tronity geen juiste data krijgt van de Skoda serversBGFG schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:14:
[...]
Bij mij een knoepert van een melding hierover [Afbeelding]
iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist
Yep, heb ik ook. Er is de suggestie dat je het aan kunt passen maar op een OnePlus lijkt dat niet te kunnendiederik77 schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:57:
[...]
Incorrect. De skoda-app verwijst je voor 'taal' door naar een instellingenmenu van android. Maar in mijn geval, verwijst hij door naar een pagina waar die optie niet staat, omdat OnePlus die blijkbaar niet geimplementeerd heeft.
[Afbeelding]
Ik had een tijd terug ook een storing in het accusysteem, naar de garage geweest, uitgelezen en ook een kapotte module.Adnil21 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:26:
[...]
Ik heb deze storing ook gehad. Auto heeft drie weken bij de dealer gestaan en is gerepareerd. Heb sinds vanmorgen weer terug. Wat mij gelijk opviel was de range van de auto. die ging tijdens het rijden harder dan normaal omlaag. Auto staat nu aan de lader en geeft bij 85% 222km rijbereik aan....Dat is echt een stuk minder dan normaal voor een iV60. Even aankijken hoe het de komende dagen ontwikkelt.
Zou een paar weken duren, dus vervangend vervoer meegekregen.
Toen werd ik ineens 3 dagen later gebeld en alles was gerepareerd...
Nou was m'n bereik al beroerd, maar heb het idee dat het alleen maar slechter word.
Heb zon', 300-320 km bij 100% accu iV80, terwijl ik bijna nooit snelweg rijdt (dan wordt het nog lager).
Wordt inmiddels wel heel erg vervelend!
Dat ligt wel heel erg ver van de WLTP van 526km .... Ik weet niet of je een zware voet hebt of dat je banden niet op spanning zijn, maar hier iV80 op 80% 324km range; maken er wel een sport van zuinig te rijden, en de standaard 19" velgen helpen volgens mij ook flink...
Afgelopen weekend tijdens het snelladen hoorde ik ineens een harde "Klonk" vanuit de vloer van de auto. Ik kon de "Klonk" ook voelen. Heeft iemand anders zo iets al eens meegemaakt?
Ja als de accu warm wordt zet er wat uit en hoor je soms een hard klonk geluid. Niet elke keer dus denk dat de omstandigheden juist moeten zijn.erdsjo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:47:
Afgelopen weekend tijdens het snelladen hoorde ik ineens een harde "Klonk" vanuit de vloer van de auto. Ik kon de "Klonk" ook voelen. Heeft iemand anders zo iets al eens meegemaakt?
Ha ha ha die 526km haal je alleen bergafwaarts in de zomer!dingo35 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:26:
Dat ligt wel heel erg ver van de WLTP van 526km .... Ik weet niet of je een zware voet hebt of dat je banden niet op spanning zijn, maar hier iV80 op 80% 324km range; maken er wel een sport van zuinig te rijden, en de standaard 19" velgen helpen volgens mij ook flink...
Zelfs in de zomer haal ik nog geen 500km onder de juiste omstandigheden.
Zit nu op 340-360km met een IV80 sportline met wp
@BigGreen Er kwam hier langs hoe je het welkomstplaatje in de auto kunt aanpassen, ik heb er een foto van mijn all-time high bereik bij 100% accu ingezet. 592km. Nu haal ik iets van 450-500km. Ik doe wel mijn best...
Wellicht interessant, vergelijk MY 22 vs 24.
YouTube: Comparison between Skoda ENYAQ model year 22 and 24 with focus on so...
YouTube: Comparison between Skoda ENYAQ model year 22 and 24 with focus on so...
Klinkt goed maar ik rij nu al heel rustig en meestal acc op 104km/u, geen idee hoe jij dit doet dan.onetime schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:35:
@BigGreen Er kwam hier langs hoe je het welkomstplaatje in de auto kunt aanpassen, ik heb er een foto van mijn all-time high bereik bij 100% accu ingezet. 592km. Nu haal ik iets van 450-500km. Ik doe wel mijn best...
Check je bandenspanning eens! Ik heb (helaas) ook maanden rondgereden op banden met ~2 bar, deze rond de 3 bar zetten scheelt enorm.DBR1984 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:48:
[...]
Ik had een tijd terug ook een storing in het accusysteem, naar de garage geweest, uitgelezen en ook een kapotte module.
Zou een paar weken duren, dus vervangend vervoer meegekregen.
Toen werd ik ineens 3 dagen later gebeld en alles was gerepareerd...
Nou was m'n bereik al beroerd, maar heb het idee dat het alleen maar slechter word.
Heb zon', 300-320 km bij 100% accu iV80, terwijl ik bijna nooit snelweg rijdt (dan wordt het nog lager).
Wordt inmiddels wel heel erg vervelend!
Verder, als je geen snelweg rijd, rijd je veel korte eindjes? De klimatisering is funest voor je bereik als hij telkens de cabine naar ~20 graden moet brengen. Dat doet hij namelijk netjes heel snel maar dit vreet stroom. Op korte tripjes kan het dan helpen om de clima uit te zetten of op 16 graden (de laagste toegelaten stand).
Even zoeken op zijn naam in dit topic en dan komen de geheimen van de meester snel in zicht.BigGreen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:00:
[...]
Klinkt goed maar ik rij nu al heel rustig en meestal acc op 104km/u, geen idee hoe jij dit doet dan.
Zeer rustig en defensief rijden, veel uitrollen in zijn D, airco uit waar het kan, maximumsnelheid aanpassen aan de weer/wind omstandigheden.
Het rijden van een EV maakt het wel minder leuk dan de diesel (Talisman) die wij nu hebben lijkt het.Homer-Simpson schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:42:
[...]
Even zoeken op zijn naam in dit topic en dan komen de geheimen van de meester snel in zicht.
Zeer rustig en defensief rijden, veel uitrollen in zijn D, airco uit waar het kan, maximumsnelheid aanpassen aan de weer/wind omstandigheden.
Vanaf begin januari ook de overstap naar EV.. ben benieuwd of ik dan ook het rij plezier laat verpesten door het bereik.
Dat lijkt me een persoonlijke keuze. Als je dit topic doorleest of de andere EV topics dan zie je het hele scala aan rijders terugkomen.utbone schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:56:
[...]
Het rijden van een EV maakt het wel minder leuk dan de diesel (Talisman) die wij nu hebben lijkt het.
Vanaf begin januari ook de overstap naar EV.. ben benieuwd of ik dan ook het rij plezier laat verpesten door het bereik.
-Sportieve EV rijders die van elk stoplicht een sprint maken en waar mogelijk maximaal snel accelereren. Zij nemen de effecten op range voor lief.
-De gemiddelde rijder.
-De zuinige rijder.
-...
Piepen is meestel wat roest op de remmen. eens goed doorremmen en da's weg.nielsie1337 schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:58:
Ik moe zeggen dat het meeste lawaai van de auto altijd van de remmen komt, die maken gewoon veel lawaai. Maar da's van bij de start zo en had/heb me er bij neergelegd...
Naah, laat dit niet aan je hart komen. Je kan nog steeds "gewoon" autorijden met een EV.utbone schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:56:
[...]
Het rijden van een EV maakt het wel minder leuk dan de diesel (Talisman) die wij nu hebben lijkt het.
Geen idee hoe het concreet met een 60 zit, maar met 80 kWh kan je gewoon in de winter, met winterbanden (geen idee van de bandenspanning), airco aan, zetel- en stuurverwarming aan, sneller dan 100 km/u op de snelweg rijden zonder dat je een derde oog gericht moet hebben op de oh zo beruchte range en je zelf wat in je gezicht blaast ter vervanging van airco.
Het zou het plezier van elektrisch rijden anders idd nogal onderuit halen
Pittige conclusie van de beste man.BertP schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:40:
Wellicht interessant, vergelijk MY 22 vs 24.
Ja, en dan moet je je eens voorstellen dat je, net als ik, een 60 hebt besteld met de toen nog terechte wetenschap/veronderstelling dat die ook de software-update zou krijgen. Lekker begin
Ben echt heel blij dat de leasemaatschappij zo lang heeft liggen slapen tot de 85 te bestellen was.
Je vraagt je af of je dit risico nog wilt lopen bij koop van een EV. Dan is leasen een veiligere optie?cryptapix schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:26:
[...]
Ja, en dan moet je je eens voorstellen dat je, net als ik, een 60 hebt besteld met de toen nog terechte wetenschap/veronderstelling dat die ook de software-update zou krijgen. Lekker begin
Valt wel mee, ik kom ook uit een diesel. Rij met een iV60, en rij ook vaak iets boven de maximum snelheid (110 en 140 km/h). En sneller rijden is ook in een EV altijd sneller.utbone schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:56:
[...]
In mijn geval is het zakelijke lease, maar dat kost me elke maand natuurlijk gewoon een berg geld. (Men kijkt vaak alleen naar de bijtelling en vergeet dan het bedrag dat je uitbetaald krijgt als je je leasebudget laat uitkeren.)utbone schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:03:
[...]
Je vraagt je af of je dit risico nog wilt lopen bij koop van een EV. Dan is leasen een veiligere optie?
Ik zit hier gewoon 4 jaar aan vast. Dat overleef ik wel, maar het is natuurlijk wel bijzonder dat de iv80 van hetzelfde modeljaar snellere software heeft en ik het feitelijk moet doen met software uit het introductiejaar van de Enyaq.
Deze man werpt zich al enige tijd op als degene die VAG/Skoda ervan probeert te overtuigen om ME3 software te blijven onderhouden. En dat valt hem te prijzen
En dan moet je de boodschap ook wel eens heel scherp en ongenuanceerd wegzetten. Ik zou ook best willen dat mijn infotainment sneller opstart, maar om daarom te zeggen dat de 85 een compleet andere auto is gaat me wat ver.
Nou….als ik mijn leasebudget van 900’euro bruto laat uitbetalen - zeg 450 euro netto - dan kan ik nog geen klein koekblik hier voor terug leasen. Een 4 jarig contract obv 5000 km in een Peugeot 208 e om precies te zijn😢😢cryptapix schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:30:
[...]
In mijn geval is het zakelijke lease, maar dat kost me elke maand natuurlijk gewoon een berg geld. (Men kijkt vaak alleen naar de bijtelling en vergeet dan het bedrag dat je uitbetaald krijgt als je je leasebudget laat uitkeren.)
Ik zit hier gewoon 4 jaar aan vast. Dat overleef ik wel, maar het is natuurlijk wel bijzonder dat de iv80 van hetzelfde modeljaar snellere software heeft en ik het feitelijk moet doen met software uit het introductiejaar van de Enyaq.
[ Voor 5% gewijzigd door Maat28 op 19-12-2023 21:22 ]
Dit... uitbetalen is leuk als je al een leuke eigen auto hebt als je bij je werkgever begint of de middelen hebt om een leuke auto asn te schaffen.Maat28 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:17:
[...]
Nou….als ik mijn leasebudget van 900’euro bruto laat uitbetalen - zeg 450 euro netto - dan kan ik nog geen klein koekblik hier voor terug leasen. Een 4 jarig contract obv 5000 km in een Peugeot 208 e om precies te zijn😢😢
Heeft deze methode wel gewerkt of wordt het toch een ritje naar de dealer?
Mooie samenvatting. En inderdaad @matk89 iets boven aanbevolen bandenspanning. Ver vooruit kijken, niet de auto voor je maar alles in zicht. En dus ver van te voren (kunnen) anticiperen.Homer-Simpson schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:42:
[...] Even zoeken op zijn naam in dit topic en dan komen de geheimen van de meester snel in zicht.
edit: en vooral niet snel tegen de wind in rijden.
Ik kom dan ook uit een situatie dat ik het door omstandigheden krapper had dan de meesten zich voor kunnen stellen nog rond te kunnen komen. Daarom maakte ik er een sport van zo zuinig mogelijk te zijn.
Inzicht in- en kennis van- hoe dingen werken maakt het mogelijk ze zo efficiënt mogelijk te benutten.
Zo heb ik met een Astra die destijds (30jaar terug) voor ik meen 1:10 in de boekjes stond tijdens een vakantie naar Denemarken 1:20 gereden.
spoiler:
[membersonly]Heuvel op versnellen en heuvel af met de voet op de koppeling in de hoogste versnelling met de motor uit. (dan loopt de motor zodra je de koppeling loslaat) Dit mogelijk gemaakt door te weten hoeveel brandstof de motor onbelast bij verschillende toerentallen gebruikt. Natuurlijk goed opletten en zover het verkeer het mogelijk maakt.[/membersonly]
Maar dat is geen juiste vergelijking. Mijn Enyaq kost me 450 aan bijtelling en 500 aan leasebedrag dat ik niet uitbetaald krijg. Dat is dus netto een verschil van 950e. Daar kan ik een prima auto voor rijden. Ook al moet ik dan mijn eigen brandstof betalen. Ik kan er (misschien) niet dezelfde Enyaq voor rijden, maar dat hoeft ook niet.Maat28 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:17:
[...]
Nou….als ik mijn leasebudget van 900’euro bruto laat uitbetalen - zeg 450 euro netto - dan kan ik nog geen klein koekblik hier voor terug leasen. Een 4 jarig contract obv 5000 km in een Peugeot 208 e om precies te zijn😢😢
Je hoeft je leaseauto niet privé te gebruiken he, dat is jouw keuze….Scheelt je 450 p mnd aan inkomsten. En als je ook een een goedkopere auto wil en kan rijden, waarom doe je dat dan niet?cryptapix schreef op woensdag 20 december 2023 @ 06:37:
[...]
Maar dat is geen juiste vergelijking. Mijn Enyaq kost me 450 aan bijtelling en 500 aan leasebedrag dat ik niet uitbetaald krijg. Dat is dus netto een verschil van 950e. Daar kan ik een prima auto voor rijden. Ook al moet ik dan mijn eigen brandstof betalen. Ik kan er (misschien) niet dezelfde Enyaq voor rijden, maar dat hoeft ook niet.
onetime schreef op woensdag 20 december 2023 @ 00:11:
[...]
spoiler:[membersonly]Heuvel op versnellen en heuvel af met de voet op de koppeling in de hoogste versnelling met de motor uit. (dan loopt de motor zodra je de koppeling loslaat) Dit mogelijk gemaakt door te weten hoeveel brandstof de motor onbelast bij verschillende toerentallen gebruikt. Natuurlijk goed opletten en zover het verkeer het mogelijk maakt.[/membersonly]
spoiler:
Maar dan heb je geen rem- en stuurbekrachtiging als je volledig je motor uitzet. Zeker bergaf lijkt me dat mogelijk wel gevaarlijk. Waarom je niet gewoon in versnelling laten "uitbollen" van de berg? Geen idee hoe dat 30j geleden zat, maar een moderne(re) auto verbruikt dan ook volledig niets.
Ja dat scheelt 450e. Maar dan moet je van die 450e pm nog wel een privé auto rijden en dan kom je natuurlijk bij lange na niet in de buurt van de auto die je kan rijden als je de bijtelling accepteert.BGFG schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:10:
[...]
Je hoeft je leaseauto niet privé te gebruiken he, dat is jouw keuze….Scheelt je 450 p mnd aan inkomsten. En als je ook een een goedkopere auto wil en kan rijden, waarom doe je dat dan niet?
Ik zeg toch niet dat ik een goedkopere auto wil rijden? Mijn punt was dat het raar is dat de iv60 uit 2024 oudere en tragere software heeft (en houdt) tov de iv80 uit 2024. Ik vind vind het prima dat de Enyaq auto me bijna 1k pm kost. @Maat28 kwam met een onterechte vergelijking in euro’s en daar zei ik wat van, maar dat staat volledig los van waar het nu om gaat: de oude software.
Ik heb volgende twee problemen op mijn Skoda Enyaq uit 2021:
1. Krijg een melding op de dashboard dat de elektrosysteem niet correct werkt. Al een keertje naar de dealer gebracht hiervoor, ze hebben het eruit gehaald en zeiden niks aan de hand. 1 week later kwam de melding weer opzetten, weer de dealer gebeld en de auto gaat er volgende week weer heen. Aangegeven dat er een duidelijk analyse gemaakt moet worden om te onderzoeken of de accu´s ok zijn inclusief module.
2. Tweede probleem die ik heb is een lekkage binnen in. Het is een Skoda met pano dak. Het lijkt rechts en links onder van de voeten en ook nog eens boven bij de lichten / SOS knop. Hiervoor is het ook al bij de dealer geweest, die hebben toen schoongemaakt en buizen die rondom de pano lopen uitgezogen maar probleem is dus weer terug. Iemand enig idee hoe punt 2 verder op te lossen?
1. Krijg een melding op de dashboard dat de elektrosysteem niet correct werkt. Al een keertje naar de dealer gebracht hiervoor, ze hebben het eruit gehaald en zeiden niks aan de hand. 1 week later kwam de melding weer opzetten, weer de dealer gebeld en de auto gaat er volgende week weer heen. Aangegeven dat er een duidelijk analyse gemaakt moet worden om te onderzoeken of de accu´s ok zijn inclusief module.
2. Tweede probleem die ik heb is een lekkage binnen in. Het is een Skoda met pano dak. Het lijkt rechts en links onder van de voeten en ook nog eens boven bij de lichten / SOS knop. Hiervoor is het ook al bij de dealer geweest, die hebben toen schoongemaakt en buizen die rondom de pano lopen uitgezogen maar probleem is dus weer terug. Iemand enig idee hoe punt 2 verder op te lossen?
Dat snap ik. Maar ik begrijp dat gezever over oudere software niet. Je wist wat de auto kon en niet kon toen je hem bestelde. In het analoge tijdperk klaagde je toch ook niet als jouw auto ineens standaard een 5 versnellingsbak kreeg (ik ben van een andere generatie) terwijl jij het nog met 4 versnellingen moest doen?cryptapix schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:22:
[...]
Ja dat scheelt 450e. Maar dan moet je van die 450e pm nog wel een privé auto rijden en dan kom je natuurlijk bij lange na niet in de buurt van de auto die je kan rijden als je de bijtelling accepteert.
Ik zeg toch niet dat ik een goedkopere auto wil rijden? Mijn punt was dat het raar is dat de iv60 uit 2024 oudere en tragere software heeft (en houdt) tov de iv80 uit 2024. Ik vind vind het prima dat de Enyaq auto me bijna 1k pm kost. @Maat28 kwam met een onterechte vergelijking in euro’s en daar zei ik wat van, maar dat staat volledig los van waar het nu om gaat: de oude software.
Je rekensom is in ieder geval juist; als je een mobiliteitsbudget krijgt is zo'n auto waarschijnlijk primair niet echt noodzakelijk voor je werk (als in, rijdend kantoor) maar een soort secundaire arbeidsvoorwaarde, primair voor privégebruik en woon-werkverkeer. En dan kost ie inderdaad (ten opzichte van het alternatief) gauw tegen de 1K per maand.cryptapix schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:22:
[...]
Ik ben het ook met je eens dat het best apart is dat ze de iV 60 nu nog met ME3 uitleveren, terwijl de 85 wel nieuwe (met stevige verbeteringen) software krijgt. Het lijkt me overigens ook dat de 85 andere hardware heeft voor de infotainment, gezien de snelheidsupgrade.
Hoe lang willen ze dat naast elkaar laten bestaan? Oude voorraad opmaken? Lijkt me aannemelijk dat ook de iV60 op enig moment de nieuwe motor krijgt (eventueel met aangepaste specs) en ook de nieuwe software.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Vooropstellende dat het mij ook allemaal niet zo boeit, maar het verschil is wel dat we inmiddels in een tijd leven waar het normaal is om "half-producten" geleverd te krijgen met de belofte om de functionaliteiten uitgebreid te krijgen.BGFG schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:40:
[...]
Dat snap ik. Maar ik begrijp dat gezever over oudere software niet. Je wist wat de auto kon en niet kon toen je hem bestelde. In het analoge tijdperk klaagde je toch ook niet als jouw auto ineens standaard een 5 versnellingsbak kreeg (ik ben van een andere generatie) terwijl jij het nog met 4 versnellingen moest doen?
Dat is waar het hier knijpt, die 5-bak is je nooit belooft. Maar Skoda heeft meerdere features aangekondigd die nooit geleverd zijn, en nooit meer geleverd gaan worden.
Dus dat "je wist wat de auto kon en niet kon" voel ik toch anders.
Het gaat me te ver om hier van misleidende reclame te spreken, maar het grenst er wel tegenaan.
De regels voor reclame-uitingen staan in de Nederlandse Reclame Code:
- reclame mag niet misleidend zijn;
- een adverteerder mag geen onwaarheden in zijn reclame zetten;
- een bedrijf mag geen belangrijke informatie over een product of dienst weglaten;
- reclame mag niet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen.
- Voor reclame voor kinderen gelden strengere regels dan voor reclame voor volwassenen.
Net als de belofte dat je een update krijgt, en daar na 2/3 jaar nog steeds op zit te wachten. Los of er überhaupt iets nuttigs in die update zit... Het is gewoon stom qua perceptiemanagement.
Nogmaals, de auto doet voor mij waar ik hem voor nodig heb, rijden. Voor het grootste gedeelte gebruik ik Android Auto. Ik ben niet afhankelijk van openbare laad infrastructuur. Maar als ik dat wel was begrijp ik dat een belofte van batterij pre-heating best pijn doet als die uiteindelijk niet geleverd wordt.
Dus ik snap de onvrede wel.
Je zegt het zelf al. We zitten niet meer in het analoge tijdperk, maar in het digitale tijdperk. Dat schept bij mensen vaak andere verwachtingen. Dat jij de verwachting niet hebt dat je software wordt bijgewerkt in je Enyaq is helemaal prima. Dat maakt het niet gezever als andere mensen wel die verwachting hebben.BGFG schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:40:
[...]
Dat snap ik. Maar ik begrijp dat gezever over oudere software niet. Je wist wat de auto kon en niet kon toen je hem bestelde. In het analoge tijdperk klaagde je toch ook niet als jouw auto ineens standaard een 5 versnellingsbak kreeg (ik ben van een andere generatie) terwijl jij het nog met 4 versnellingen moest doen?
Misschien is het wel naief geweest om structurele updates te verwachten. Skoda en VAG lijken bewust wazig te zijn geweest in hun reclame uitingen wat een OTA update precies inhoudt (al zeggen ze wel op de website (https://www.skoda.nl/service/software-update) dat ze nieuwe features kunnen introduceren - nadruk op kunnen).
Bij andere fabrikanten bieden OTA updates weldegelijk nieuwe features zoals preconditioning (is gebeurd bij Tesla, KIA, Hyundai). Zal de huidige ervaringen bij VAG mbt software updates zeker meenemen met de keuze voor mijn volgende auto.
En helemaal prima als jouw volgende auto weer een Skoda wordt! Anders wordt het maar een saaie boel op de weg als iedereen hetzelfde kiest.
Toen ik de auto kocht werd er gezegd dat hij door dmv updates up to date zou blijven!BGFG schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:40:
[...]
Ik vindt het niet meer van deze tijd dat de auto niet up to date blijft, al is het alleen maar om de eerdere fouten uit het systeem te halen.
Helaas kijkt skoda en VW er op een ouderwetse manier naar maar dat zal de beslissing voor mijn volgende auto wel beïnvloeden. Veel nieuwe automerken kijken er gelukkig al wel op een moderne manier naar alleen lopen die nog wat achter in hun garagenetwerk voor onderhoud en service.
Kwestie van tijd om te denken dat software en ondersteuning er niet bij hoort.
Op zich verder best tevreden met de auto maar er zijn nog best wat problemen op te lossen bij mij en nu nog aan het wachten op een afspraak voordat er naar een probleem wordt gekeken.
Nee, zo zit het niet. Toen ik hem bestelde was de update al aangekondigd en zei de dealer en Skoda dat mijn iv60 die ook zouden krijgen. Ik moest toen kiezen of de meerprijs van de 80 mij het waard was om wat meer km range te hebben. Dat was het mij niet, dus ging ik voor de 60. Dat ik niet de exacte specificaties van die update kende, doet daar niet aan af. Feit is dat het verschil tussen 60 en 80 vele malen groter blijkt dan enkel range en ik dat helemaal niet kon verwachten (integendeel: ik zou ook de update krijgen). De motor is aanzienlijk beter, de software veel sneller en bovendien zijn er functies die ME4 wel heeft en ME3.x niet. Dat verschil heb ik in geen enkele mate kunnen meewegen bij mijn keuze en dat vind ik gewoon zeer slecht van Skoda.BGFG schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:40:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 20-12-2023 12:55 ]
Da’s dan een ander verhaal. Ik begrijp dat je dit topic ter sprake hebt gebracht toen je de auto bestelde. Als de dealer expliciet heeft verteld dat de aangekondigde update waar je het nu over hebt t.z.t. ook bij jouw auto toegepast zou worden en dat blijkt nu niet zo te zijn lijkt dit op z’n minst op dwaling. Voor alle duidelijkheid: ik heb het dan over de software, niet over de hardware (betere motor? Is dat zo in de 60?). Bovendien zit er volgens mij best een fors prijsverschil tussen een 60 en een 85. Voor alle duidelijkheid: ik rijd een 80 MY2022 met volgens mij SW versie 3.2. Actieradius is dikke prima, ook zonder accu voorverwarming en ik zou niet weten wat ik mis. Maar dat is mijn mening.cryptapix schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:51:
[...]
Nee, zo zit het niet. Toen ik hem bestelde was de update al aangekondigd en zei de dealer en Skoda dat mijn iv60 die ook zouden krijgen. Ik moest toen kiezen of de meerprijs van de 80 mij het waard was om wat meer km range te hebben. Dat was het mij niet, dus ging ik voor de 60. Dat ik niet de exacte specificaties van die update kende, doet daar niet aan af. Feit is dat het verschil tussen 60 en 80 vele malen groter blijkt dan enkel range en ik dat helemaal niet kon verwachten (integendeel: ik zou ook de update krijgen). De motor is aanzienlijk beter, de software veel sneller en bovendien zijn er functies die ME4 wel heeft en ME3.x niet. Dat verschil heb ik in geen enkele mate kunnen meewegen bij mijn keuze en dat vind ik gewoon zeer slecht van Skoda.
Ach, ik wil het allemaal niet juridisch gaan maken dus ik laat het voor wat het is. Maar fraai vind ik dit niet.BGFG schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:48:
[...]
Da’s dan een ander verhaal. Ik begrijp dat je dit topic ter sprake hebt gebracht toen je de auto bestelde. Als de dealer expliciet heeft verteld dat de aangekondigde update waar je het nu over hebt t.z.t. ook bij jouw auto toegepast zou worden en dat blijkt nu niet zo te zijn lijkt dit op z’n minst op dwaling. Voor alle duidelijkheid: ik heb het dan over de software, niet over de hardware (betere motor? Is dat zo in de 60?). Bovendien zit er volgens mij best een fors prijsverschil tussen een 60 en een 85. Voor alle duidelijkheid: ik rijd een 80 MY2022 met volgens mij SW versie 3.2. Actieradius is dikke prima, ook zonder accu voorverwarming en ik zou niet weten wat ik mis. Maar dat is mijn mening.
Het prijsverschil tussen 60 en 80 is/was circa 5k. Voor alleen range was het me dat niet waard en verkoos ik liever een 60 sportline coupe dan een 80 business coupe (of een normale non-coupe 80 sportline). Maar bij meer range, snellere software, meerdere functionaliteiten en een motor met meer vermogen/betere prestaties, zoals nu het verschil blijkt te zijn, was die keuze misschien wel anders uitgevallen.
Maar goed, ik ga vast heel blij zijn met mijn auto
Helaas pindakaas. Me in zitten lezen in de ID4 topics voor reset. Filmpje gevolgd. Twee keer geprobeerd, 1x vanaf koude start. 1x na een ritje. Haalt niks uit.jesse_s93 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:05:
[...]
Heeft deze methode wel gewerkt of wordt het toch een ritje naar de dealer?
Week 2 naar de dealer, net afspraak gemaakt…
Hier ook een 60 (bijna) in productie. Zoals eerder opgemerkt ging ook mijn keuze naar een Sportline 60 ipv de extra range (toen) voor de 80.
Ondanks dat er een prima auto geleverd wordt, smaakt het toch zuur dat de 80 zo’n significante upgrade krijgt bij een nieuw MY en de 60 niet.
Ondanks dat er een prima auto geleverd wordt, smaakt het toch zuur dat de 80 zo’n significante upgrade krijgt bij een nieuw MY en de 60 niet.
Vandaag het fijne probleem dat de sleutel ineens leeg was. Mijn vriendin had de auto mee en geparkeerd maar bij terugkomst bij de auto reageerde deze niet meer op de sleutel. Ik kon haar nog wel instrueren om met de noodsleutel in de auto te komen, maar ze kon de auto niet meer starten omdat de sleutel niet herkend werd.
Uiteindelijk heb ik bij haar de reservesleutel gebracht zodat ze terug kon rijden. Ik ga denk ik maar wat 2032 batterijen in het handschoenen kastje leggen zodat als dit probleem zich voordoet je gewoon de batterij kan wisselen.
Uiteindelijk heb ik bij haar de reservesleutel gebracht zodat ze terug kon rijden. Ik ga denk ik maar wat 2032 batterijen in het handschoenen kastje leggen zodat als dit probleem zich voordoet je gewoon de batterij kan wisselen.
Als je de sleutel in het vakje achter de twee bekerhouders legt doet hij het meestal wel. Ook is er voor die tijd al een melding geweest dat de batterij bijna leeg is.Senaxx schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:02:
Vandaag het fijne probleem dat de sleutel ineens leeg was. Mijn vriendin had de auto mee en geparkeerd maar bij terugkomst bij de auto reageerde deze niet meer op de sleutel. Ik kon haar nog wel instrueren om met de noodsleutel in de auto te komen, maar ze kon de auto niet meer starten omdat de sleutel niet herkend werd.
[ Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 21-12-2023 04:46 ]
Ach laat hem maar. Hij is sowieso een obstakel op de weg met dit vreemde rijgedrag.RangedNeedles schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:34:
[...]
spoiler:Maar dan heb je geen rem- en stuurbekrachtiging als je volledig je motor uitzet. Zeker bergaf lijkt me dat mogelijk wel gevaarlijk. Waarom je niet gewoon in versnelling laten "uitbollen" van de berg? Geen idee hoe dat 30j geleden zat, maar een moderne(re) auto verbruikt dan ook volledig niets.
Niet bezig met de doorstroom van het verkeer maar enkel met het vergroten van zijn range.
Was er nu maar een medium, dat ook als alle techniek faalde, nog steeds alle informatie en tips en aanbevelingen van de fabrikant toegankelijk maakte, geordend per onderwerp, met een index, dat je in je dashboardkastje kon leggen.D.deJong schreef op donderdag 21 december 2023 @ 04:44:
[...]
Als je de sleutel in het vakje achter de twee bekerhouders legt doet hij het meestal wel. Ook is er voor die tijd al een melding geweest dat de batterij bijna leeg is.
Je hebt uiteraard gelijk: levensgevaarlijk, zeker bergafwaarts…..RangedNeedles schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:34:
[...]
spoiler:Maar dan heb je geen rem- en stuurbekrachtiging als je volledig je motor uitzet. Zeker bergaf lijkt me dat mogelijk wel gevaarlijk. Waarom je niet gewoon in versnelling laten "uitbollen" van de berg? Geen idee hoe dat 30j geleden zat, maar een moderne(re) auto verbruikt dan ook volledig niets.
Daar legt mijn vriendin haar sleutel (en mobiel) altijd neer, en ook dat werkte dit keer niet. En misschien dat ze die melding wel een keer gehad heeft. Zou alleen wel handig zijn dat als ze die sleutel gebruikt de melding elke keer wordt gegeven.D.deJong schreef op donderdag 21 december 2023 @ 04:44:
[...]
Als je de sleutel in het vakje achter de twee bekerhouders legt doet hij het meestal wel. Ook is er voor die tijd al een melding geweest dat de batterij bijna leeg is.
Alle andere meldingen worden ook repetitief weergegeven als er een probleem mee is. Elke keer als je die sleutel gebruikt en de auto instapt zo het makkelijk zijn dat je die melding ook blijft houden. Want ik kan mij voorstellen dat mijn vriendin die melding gemist heeft tijdens het kinderen in de kinderstoeltjes zetten.
[ Voor 39% gewijzigd door Senaxx op 21-12-2023 14:53 ]
Mosterd na de maaltijd en het is volgens mij al gezegd: maar je krijgt meerdere meldingen dat batterij van sleutel vervangen moet worden in je display, voordat de sleutel het compleet niet meer doetSenaxx schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:51:
[...]
Daar legt mijn vriendin haar sleutel (en mobiel) altijd neer, en ook dat werkte dit keer niet.
Sorry ik had mijn vorige post aangepast, maar bij ons dus geen meerdere meldingen. Het is de sleutel die mijn vriendin altijd gebruikt en als zij meerdere meldingen krijgt had ze het wel aan mij doorgegeven.jeroenkb schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:53:
[...]
Mosterd na de maaltijd en het is volgens mij al gezegd: maar je krijgt meerdere meldingen dat batterij van sleutel vervangen moet worden in je display, voordat de sleutel het compleet niet meer doet
En vanaf dit punt moeten we maar niet verder het gesprek aan gaan, want dan komen we in het tricky domein van de faalbaarheid van het menselijk geheugen versus de faalbaarheid van softwareSenaxx schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:54:
[...]
Sorry ik had mijn vorige post aangepast, maar bij ons dus geen meerdere meldingen. Het is de sleutel die mijn vriendin altijd gebruikt en als zij meerdere meldingen krijgt had ze het wel aan mij doorgegeven.
Op dit moment vertrouw ik meer het geheugen van mijn vrouw dan de Skoda softwarejeroenkb schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:02:
[...]
En vanaf dit punt moeten we maar niet verder het gesprek aan gaan, want dan komen we in het tricky domein van de faalbaarheid van het menselijk geheugen versus de faalbaarheid van software
En terecht, ook hier al twee keer een lege batterij zonder één enkele melding van tevoren 😠Senaxx schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:03:
[...]
Op dit moment vertrouw ik meer het geheugen van mijn vrouw dan de Skoda software
Sorry ik had mijn vorige post aangepast, maar bij ons dus geen meerdere meldingen. Het is de sleutel die mijn vriendin altijd gebruikt en als zij meerdere meldingen krijgt had ze het wel aan mij doorgegeven.
Je vrouw misschien wel, maar ook je vriendinSenaxx schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:03:
[...]
Op dit moment vertrouw ik meer het geheugen van mijn vrouw dan de Skoda software
(sorry; zit al in de vakantiestand)
Nee, wel die van mijn partner.jeroenkb schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:09:
[...]
[...]
Je vrouw misschien wel, maar ook je vriendin?
(sorry; zit al in de vakantiestand)
Heb dit ook een keer gehad toen ik terugkwam van een winterse wandeling in -10.Senaxx schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:02:
Gelukkig was er een benzinepomp in de buurt die deze batterijen had liggen.
Sindsdien ook een pakje reserve batterijen in mn Skoda octavia.
Beter leg je ze in je Enyaq, anders heb je ze nog niet bij de hand als ze leeg zijn.Dr.Roelski schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:00:
[...]
Heb dit ook een keer gehad toen ik terugkwam van een winterse wandeling in -10.
Gelukkig was er een benzinepomp in de buurt die deze batterijen had liggen.
Sindsdien ook een pakje reserve batterijen in mn Skoda octavia.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.