Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:46
Ik gebruik de loctide55 wel eens bij kranen in een muurplaat en nooit problemen mee gehad. Iets terugdraaien schijnt zelfs te kunnen.

Loctide55 is heel wat anders dan de loctide voor bouten en moeren.

[ Voor 20% gewijzigd door Erwin_83 op 05-09-2023 19:24 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:04
bioscrasher schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:14:
Wie van jullie werkt er met Loctite55 draad voor het afdichten van 1"schroefdraad verbindingen?

Ik heb nu drie lekkende koppelingen in mijn systeem met 32x3 meerlaags pijp naar duims overgangen en kom er nu achter dat die o zo leuke reclamefilmpjes van loctite een hoop ellende hebben veroorzaakt in mijn installatie.

Ik heb de regeltjes van x windingen met de klok mee per duims maat aangehouden, een paar sprongetjes gemaakt van links naar rechts over de draad heen en alles stevig aangedraaid.

Toch lekt er water uit de draadkoppeling...

Hoeveel slagen draaien jullie alles aan als je - zoals de handleiding aangeeft de eerste wikkeling vrijlaat voor het goed kunnen grijpen in de binnendraad van de koppeling en het voorgeschreven aatal wikkelingen netjes in twee lagen verdeelt over een lengte van 0ongeveer 1 cm??

Loctite55 kost me nu veel geld en ik moet het geplaatste buffervat losknippen eb verplaatsen om de ellende op te lossen.

Loctite, bedankt!!!
Ik heb ook de gehele installatie met loctite55 gedaan en ik ben er zeer tevreden over. Ik had op 1 punt een natte koppeling, maar na 2 dagen was dit voorbij. Waarschijnlijk zet het nog even na.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@bioscrasher Zelf wisselende ervaringen met Loctite55.

Ik heb gemerkt dat als je teveel kracht moet zetten om de koppeling aan te draaien dat je de loctite dan aan gort draait en dat lekken dan wel kan gebeuren. Je kunt beter een beetje zuinig zijn, een paar slagen en dan kruislings nog een keer en klaar. Dan draait het soepel en lekt het niet.

Inderdaad wat @Jojan265 zegt heb ik ook gemerkt, soms lekt het, maar is het na 2 dagen over.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:15
Ik heb alles gedaan met loctite 55, Qua vastdraaien heb ik altijd de mindset: Vast is pas vast als ik het niet meer vaster krijg :P

Alles in 1x dicht, nergens lekkage te zien.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wie van jullie werkt er met Loctite55 draad voor het afdichten van 1"schroefdraad verbindingen?

Ik heb nu drie lekkende koppelingen in mijn systeem met 32x3 meerlaags pijp naar duims overgangen en kom er nu achter dat die o zo leuke reclamefilmpjes van loctite een hoop ellende hebben veroorzaakt in mijn installatie.

Ik heb de regeltjes van x windingen met de klok mee per duims maat aangehouden, een paar sprongetjes gemaakt van links naar rechts over de draad heen en alles stevig aangedraaid.

Hoeveel slagen draaien jullie alles aan als je - zoals de handleiding aangeeft de eerste wikkeling vrijlaat voor het goed kunnen grijpen in de binnendraad van de koppeling en het voorgeschreven aatal wikkelingen netjes in twee lagen verdeelt over een lengte van 0ongeveer 1 cm??

Loctite55 kost me nu veel geld en ik moet het geplaatste buffervat losknippen eb verplaatsen om de ellende op te lossen.

Loctite, bedankt!!!
Herkenbaar. Vooral met grotere diameter meer gedoe. Veel Loctite en met een grote sleutels aandraaien werkt wel. Ik heb ook nog 1 lekkende koppeling bij een driewegklep binnen en heb daar nu na tips uit dit forum kolmat easyfit voor gekocht. Kijken of dat beter werkt.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Powrskin schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:44:
[...]

Herkenbaar. Vooral met grotere diameter meer gedoe. Veel Loctite en met een grote sleutels aandraaien werkt wel. Ik heb ook nog 1 lekkende koppeling bij een driewegklep binnen en heb daar nu na tips uit dit forum kolmat easyfit voor gekocht. Kijken of dat beter werkt.
@Powrskin heb je een linkje voor me?

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ConQuestador schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:21:
Ik heb alles gedaan met loctite 55, Qua vastdraaien heb ik altijd de mindset: Vast is pas vast als ik het niet meer vaster krijg :P

Alles in 1x dicht, nergens lekkage te zien.
Aandraaien tot ie breekt en dan een kwart terug. :+

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 15:35
Ik heb hier voor vrijwel alles Loctite55 gebruikt. Er lekte 1 schroefdraadverbinding naar de anti-vries dingen, die heb ik opnieuw gedaan met Kolmat Fibre Seal, die groene tape. Vond ik eigenlijk wat makkelijker werken dan die dunne draad van Loctite55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Ik heb net met een Belg van Henkel, de importeur van Loctite gesproken en wat blijkt:

Loctite55 is ALLEEN BEDOELD VOOR CONISCHE DRAAD...

Nu maar een kluit koppelingen weggooien en de boel met verlengstukjes opnieuw persen 8)7 8)7 8)7

Schade voor mij: € 100 en een dag werk.
Schade voor Loctite: een Belg die de telefoon oplegt na mijn gesprek en vrolijk verder gaat met zijn leven (plus de organisatie die lekker marges maakt).

Blijf weg van deze rommel is mijn devies voor iedereen die een normale metrische draad wil afdichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
bioscrasher schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:12:
Ik heb net met een Belg van Henkel, de importeur van Loctite gesproken en wat blijkt:

Nu maar een kluit koppelingen weggooien en de boel met verlengstukjes opnieuw persen 8)7 8)7 8)7

Schade voor Loctite: een Belg die de telefoon oplegt na mijn gesprek en vrolijk verder gaat met zijn leven (plus de organisatie die lekker marges maakt).

Blijf weg van deze rommel is mijn devies voor iedereen die een normale metrische draad wil afdichten
Volgens mij is het echt niet zo zwart-wit. Nogmaals: ik heb alles ermee gedaan, en alles in 1x dicht

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-06 07:23
Separator schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:22:
@bioscrasher maar hoe verwerk je dit in de praktijk? Ik heb nog een ervaring met het aanleggen van CV buizen en werk alleen. Dan lijkt het mij handig als ik ze (al dan niet tijdelijk) kan fixeren terwijl ik koppelingen aanzet om door muren te gaan, isolatie aanbreng etc. Ik zie even niet voor me hoe dat met die flamco beugels moet?
Je kunt leidingen tijdelijk ophangen gewoon met een metaaldraad (of overgebleven stukje installatiedraad) aan een bovenliggend punt.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:25
@bioscrasher
Het geheim is om de schroefdraad op te ruwen met een ijzerzaag. Hierdoor blijft de Loctite 55 op zijn plek.

Mijn 1” verbindingen waren direct waterdicht. Ben er dus zeer tevreden over.

[ Voor 41% gewijzigd door Pim57 op 05-09-2023 18:21 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:52

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pim57 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:18:
[...]

Het geheim is om de schroefdraad op te ruwen met een ijzerzaag. Hierdoor blijft de Loctite 55 op zijn plek.

Wij ruwen het op met een scherpe waterpomptang. Geen problemen ervaren.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:15
Zijn hier tweakers met ervaring met Haier warmtepompen?

De Haier AU082FYCRA is vanuit Spanje leverbaar voor ~€3100. Naast dat ze oké airco’s maken kan ik niets vinden over dit type Haier warmtepomp.

Proef op de som nemen of van weg blijven? :P

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

luckremers schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:35:
Zijn hier tweakers met ervaring met Haier warmtepompen?

De Haier AU082FYCRA is vanuit Spanje leverbaar voor ~€3100. Naast dat ze oké airco’s maken kan ik niets vinden over dit type Haier warmtepomp.

Proef op de som nemen of van weg blijven? :P
niet doen svp.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Carboy54 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:20:
[...]

Wij ruwen het op met een scherpe waterpomptang. Geen problemen ervaren.
Wordt ook in de filmpjes waarin loctite 55 wordt aanbevolen genoemd dat je de schroefdraad paar keer moet in knijpen met waterpomptang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:58
Bij gebrek aan ideeen waar ik dit nou eens moet posten, toch maar hier:

Stel dat ik een wasmachine/droger hoger wil plaatsen om er onder en de filters makkelijk schoon te kunnen maken. Kan ik deze dan op bigfoots plaatsen? Er zijn wel wasmachineverhogers te koop voor 40 euro maar die zien er super gammel uit, dan kan je toch beter voor 50 euro een set bigfoots eronder doen? Ik kan geen montagehandleiding vinden dus weet niet of dit zo kan.
Jullie weten dit vast wel.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:48
Waarom dan niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Insert12 op 05-09-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

het is een B merk net als midea en gree dus over een paar jaar kan je geen onderdelen meer krijgen en service/support is om te janken dus een monteur kan je ook niet helpen dus kan je dat ding aan de straat zetten voor de oud ijzerboer als je er wat mee hebt.
de berg redenen op technisch en gebrekkige algehele kwaliteit kan je elders nog wel vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 05-09-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
flippy schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:04:
[...]

het is een B merk net als midea en gree dus over een paar jaar kan je geen onderdelen meer krijgen en service/support is om te janken dus een monteur kan je ook niet helpen dus kan je dat ding aan de straat zetten voor de oud ijzerboer als je er wat mee hebt.
de berg redenen op technisch en gebrekkige algehele kwaliteit kan je elders nog wel vinden.
Zit wat in, aan de andere kant: het ding kost me na subsidie zo’n €450. Als hij er dan na 2 jaar mee kapt kan ik altijd nog voor een Daikin/Pana/LG gaan, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

luckremers schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:07:
[...]

Zit wat in, aan de andere kant: het ding kost me na subsidie zo’n €450. Als hij er dan na 2 jaar mee kapt kan ik altijd nog voor een Daikin/Pana/LG gaan, toch?
nee, want nu kost een monoblok nog minder dan duizend euro in spanje na aftrek en de nieuwere generatie modellen die je straks alleen nog kan krijgen zijn aanzienlijk duurder. dus je bent beter af door nu een J generatie panasonic te halen zolang ze nog op de schappen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

luckremers schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:07:
[...]

Jou wel maar de belasting betaler een veelvoud. Ook een vorm van subsidie fraude.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckremers
Carboy54 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:13:
[...]

Jou wel maar de belasting betaler een veelvoud. Ook een vorm van subsidie fraude.
Helder. Het gaat toch een A-merk worden, thanks voor dit inzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

In de installatietechniek wordt veelal BSP en BSPT gebruikt.
Hebben je koppelingen een duimde maat en/of een QA keurmerk, dan is het nagenoeg zeker BSP en dus geen metrisch schroefdraad.

BSP = cilindrisch (rechte draad)
BSPT = Conische (taps)

Bij zulke afdichtingsmiddelen is de eis veelal:
BSPT (conische) buitendraad in een BSP (cilindrisch) binnendraad.
Je hebt gewoon een fout gemaakt, kan iedereen overkomen :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:37

Gebruikt niemand hier PTFE tape? Of is dat vloeken in de kerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:11

dof

Voel me wel eenzaam hier, maar ik doe het nog gewoon met teflon tape (die rode rolletjes) en gaat bij mij altijd goed. :)

Zeven lagen en dan in meegaande richting. Ga je toch heen en weer draaien, dan moet je het even opnieuw doen.

Loctite heb ik geen goede ervaringen mee (wij passen niet bij elkaar) en Kolmat easyfix trekt me niet aan want dat is lijm en dan weet ik niet of het voor eeuwig vast zit. Hennep en vet ? tja...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

elektriekert schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:59:
[...]

Ah, vriend! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:28
elektriekert schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:59:
[...]

Jawel hoor, werkt prima voor de CV leidingen, ook in combinatie met een warmtepomp. Overigens ook voor de SWW leidingen.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Vooruit. Heb het nog niet gebruikt dus geen idee of het wat is. Schijn je ook nog weer los te kunnen draaien.

https://www.ecotools.nl/griffon-kolmat-easyfit-50-ml

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-06 00:25
Ik heb de Loctite gebruikt maar zocht eigenlijk iets gelijk aan kolmat.

Doe je research mensen. Doe je research.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dof schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:00:
Kolmat easyfix trekt me niet aan want dat is lijm
het is (technische gezien) geen lijm. ;)

als het uitgehard is is het volledig inert en op geen enkele wijze gevaarlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 05-09-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Zwerius schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:16:
[...]

Je kunt leidingen tijdelijk ophangen gewoon met een metaaldraad (of overgebleven stukje installatiedraad) aan een bovenliggend punt.
@Separator de 1" en 5/4" beugels kun je gewoon open en weer dicht schroeven dus lekker makkelijk 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Powrskin schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:04:
[...]

Vooruit. Heb het nog niet gebruikt dus geen idee of het wat is. Schijn je ook nog weer los te kunnen draaien.

https://www.ecotools.nl/griffon-kolmat-easyfit-50-ml
@Powrskin ik heb een rolletje gehaald en voor de zekerheid ga ik de pomp naar de Nibe 30cm naar links van (deels) achter het vat vandaan verplaatsen zodat ik volledig zicht heb op de koppeingen.
Ik heb een bloedhekel aan lekkages waar je niet meer bij kunt achteraf.

Saillant detail: ik kreeg de met loctite vastgemaakte koppeling amper los, zelfs in een bankschroef plaatsen en met een joekel van een tang was het hangen aan de tang. Wel vast maar niet dicht 🤢

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Nico_GTR schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:10:
Ik heb de Loctite gebruikt maar zocht eigenlijk iets gelijk aan kolmat.

Doe je research mensen. Doe je research.
@Nico_GTR de duitsers zeggen niet voor niets: aus erfahrung Gut.
Je moet het dus eerst verkl.. hebben en daaruit leren.
Je kunt heel veel vantevoren plannen maar je zult altijd wel ergens vanuit gaan.
Assumption.....

Voordeel is dat ik een tweede kans heb om alles netjes en net wat anders te doen 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

dof schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:00:
Voel me wel eenzaam hier, maar ik doe het nog gewoon met teflon tape (die rode rolletjes) en gaat bij mij altijd goed. :)

Zeven lagen en dan in meegaande richting. Ga je toch heen en weer draaien, dan moet je het even opnieuw doen.

Loctite heb ik geen goede ervaringen mee (wij passen niet bij elkaar) en Kolmat easyfix trekt me niet aan want dat is lijm en dan weet ik niet of het voor eeuwig vast zit. Hennep en vet ? tja...
Altijd veel met teflon tape gedaan en nu weer naar een variant hierop.
Ik houd jullie op de hoogte hoe lekdicht griffon vezeltape is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

ConQuestador schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:43:
[...]

Volgens mij is het echt niet zo zwart-wit. Nogmaals: ik heb alles ermee gedaan, en alles in 1x dicht
@ConQuestador ik heb dit direct van loctite zelf.
Er zijn koppelingen die gewoon dicht bleven maar ook 3 die lekten.
Ben blij met de TH handperstang en persfittingen: alle in een keer goed, kan loctite een puntje aan zuigen 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bioscrasher schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:50:
[...]

@Powrskin ik heb een rolletje gehaald en voor de zekerheid ga ik de pomp naar de Nibe 30cm naar links van (deels) achter het vat vandaan verplaatsen zodat ik volledig zicht heb op de koppeingen.
Ik heb een bloedhekel aan lekkages waar je niet meer bij kunt achteraf.

Saillant detail: ik kreeg de met loctite vastgemaakte koppeling amper los, zelfs in een bankschroef plaatsen en met een joekel van een tang was het hangen aan de tang. Wel vast maar niet dicht 🤢
Beetje warmstoken met een gasbrander of föhn wilt vaak helpen ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als ik bezig ben met het vervangen van dingen aan koudemiddelcircuits gebruik ik altijd een gezonde hoeveelheid loctite, paar mm van beide draden insmeren zodat het goed in het draad zit en dan erop. heb nog nooit een lekkage gehad zelfs als het draad niet geweldig overeen kwam (gevalletje wel conisch in niet conisch) en dat zit na jaren nog steeds ondanks dat er rustig urenlang 35 bar op staat bij 90 graden.
let wel dat ik iets serieuzer spul gebruik dan kolmat easyfit... O-)

vloeibaar spul is geniaal voor fittingen die je weet dat jij er nooit meer bij hoeft en 100% zeker wilt zijn dat het nooit meer lekt en niet met je volle gewicht eerst aan moet zitten hangen om hem dicht te krijgen. handvast is theroretisch al genoeg. zodra het vastzit is het jouw probleem niet meer. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 05-09-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:15

Loctite, bedankt!!!
Mijn ervaring met loctite55 is prima, schroefdraad idd wat opruwen, genoeg wikkelingen (bij 1" en 5/4" iets meer dan aanbevolen) en alles op 1 na waterdicht. Natuurlijk zat die ene wel net op de meest lastige plek (90 graden bocht aan de onderkant van m'n seriebuffer) dus dat koste me zo'n 2 uur hersteltijd (in de kruipruimte). Gewoon weer met loctite55 gedaan. Daarvoor deed ik altijd alles met teflon tape, dat heb ik laatst bij radiatorkranen ook weer gebruikt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:37
Henielma schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:44:
[...]

Jawel hoor, werkt prima voor de CV leidingen, ook in combinatie met een warmtepomp. Overigens ook voor de SWW leidingen.
Correct, hier ook gebruikt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Pim57 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:18:
@bioscrasher

@Pim57 @ConQuestador gedaan maar lekte toch..

Inmiddels griffon vezelversterkte teflon tape gebruikt en vantevoren met een vlakke vijl alle draad opgeruwd.
Hoefde helemaal niet hard te sjorren aan de koppelingen en alles nu waterdicht 👍👍👍
Morgen het vat terugplaatsen en de Nibe weer aan de spanning hangen.
Dan de zolder kuisen en 30 meter 32x3 leiding naar de cv ketel leggen.
Open verdeler ertussen en bob's your uncle 😀

Blij als ik weer naar het "trekken" toe kan, electronisvtoch een stukje subtieler, zelfs met een 5x10mm2 is het een peulenschilletje.

[ Voor 41% gewijzigd door bioscrasher op 06-09-2023 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DutchWing schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:32:
[...]

In de installatietechniek wordt veelal BSP en BSPT gebruikt.
Hebben je koppelingen een duimde maat en/of een QA keurmerk, dan is het nagenoeg zeker BSP en dus geen metrisch schroefdraad.

BSP = cilindrisch (rechte draad)
BSPT = Conische (taps)

Bij zulke afdichtingsmiddelen is de eis veelal:
BSPT (conische) buitendraad in een BSP (cilindrisch) binnendraad.

[...]

Je hebt gewoon een fout gemaakt, kan iedereen overkomen :)
@DutchWing Griffon meldt dat hun tape geschikt is voor zowel conische als metrische draad, Loctite zwijgt in alle talen hierover...
Van aankoopfouten leer je inderdaad 😎

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-06 21:42
Zojuist mijn bestelling met 28 mm verzinkt stalen cv leidingen opgehaald. Één van de leidingen roest binnenin. Toen ik daar een opmerking over maakte kreeg ik een schouderophalende reactie dat dit nou eenmaal vaker zo is en normaal is.

Is dit inderdaad niet ongebruikelijk bij nieuwe cv leidingen? En in hoeverre kan het kwaad in mijn installatie?

Er komt natuurlijk een magneetfilter in, maar ik had gehoopt de roest er uit te kunnen houden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm72FNFNFQYWA_0b0ayUreyaW98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByRIZVwXvUxTBpvDBCgFcn12.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Separator schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:38:
Zojuist mijn bestelling met 28 mm verzinkt stalen cv leidingen opgehaald. Één van de leidingen roest binnenin. Toen ik daar een opmerking over maakte kreeg ik een schouderophalende reactie dat dit nou eenmaal vaker zo is en normaal is.

Is dit inderdaad niet ongebruikelijk bij nieuwe cv leidingen? En in hoeverre kan het kwaad in mijn installatie?

Er komt natuurlijk een magneetfilter in, maar ik had gehoopt de roest er uit te kunnen houden...

[Afbeelding]
Die heeft gewoon in de regen gestaan!
Zou ik niet accepteren…

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:01

In de beschrijving/datasheet van Henkel staat nergens dat dit alleen voor conische draad is.
https://www.henkel-adhesi...sealants/loctite_550.html. Menig installateur gebruikt dit al jaren lang, zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 15:17

[Afbeelding]
Ik zou me er niet druk om maken.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
@Separator pakt nu dobbelsteen en plak op 3 vlakken "Die heeft gewoon in de regen gestaan!
Zou ik niet accepteren…" en op de andere 3 "ik zou me er niet druk om maken" oOo

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
@blb4 hahahaha zoals vaker op fora natuurlijk. Maar alle inzichten zijn welkom :D

Na het afhalen van de buizen ben ik een 28 mm buigijzer wezen huren. Lukte maar niet daar een rechte hoek mee te krijgen. Uiteindelijk terug naar de verhuurder gereden: buigijzer krom. Door voorganger niet netjes ingeleverd en nu onbruikbaar. Tot zover mijn eerste klusdag :X

[ Voor 4% gewijzigd door Separator op 07-09-2023 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Separator schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:18:
@blb4 hahahaha zoals vaker op fora natuurlijk. Maar alle inzichten zijn welkom :D

Na het afhalen van de buizen ben ik een 28 mm buigijzer wezen huren. Lukte maar niet daar een rechte hoek mee te krijgen. Uiteindelijk terug naar de verhuurder gereden: buigijzer krom. Door voorganger niet netjes ingeleverd en nu onbruikbaar. Tot zover mijn eerste klusdag :X
Ik hoop niet dat dit voorbode is voor wat nog komen gaat idd :X. Veel suc6 met deze (mooie) klus, komt vast goed en gaat veel voldoening geven (y)

• dof

dof

blb4 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:46:
[...]

Ik hoop niet dat dit voorbode is voor wat nog komen gaat idd :X. Veel suc6 met deze (mooie) klus, komt vast goed en gaat veel voldoening geven (y)
Tja, 't is natuurlijk/waarschijnlijk te laat voor @Separator maar aangezien ik lees dat inzichten welkom zijn.... :)

Dit is ongeveer de reden waarom ik alles in 28mm koper heb gedaan; roest niet, buigt makkelijk, kun je solderen/knellen/persen. Ja koperbuis is duurder, maar op het totaal maar een beperkt percentage, en de fittingen, bochtjes etc waren daarentegen vrij goedkoop. Kunststof kan ook maar vind in minder fraai ogen dan koper en is qua fittingen weer (veel) duurder. Als het m'n werk zou zijn zou ik vast kunststof gebruiken.

Overigens heb ik wel eens op funda een duur huis installatie gezien waar de koperen buizen gepoetst waren :+

Ik kwam na onze verhuizing in kruipruimte van ons nieuwe huis flinke partij zwaar rotte ijzeren CV buizen tegen (die er 30 jr hadden gezeten) en die heb ik bijna allemaal vervangen door koper.

Maar bedoel deze bijdrage niet om weer een flame war te beginnen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Notna op 10-09-2023 13:01 . Reden: Taalgebruik is niet helemaal netjes.. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Separator
@dof daar is het inderdaad te laat voor :*)

Ik had die tip wel eerder gelezen hoor, maar dat kwam voor mij op een verschil van 350 Euro (ex koppelingen) daar vond ik het te weinig meerwaarde voor hebben. Alleen buiten doe ik met koper. Het buigen van het staal gaat met gemak (even afgezien van de defecte tang). De roest zit gelukkig maar in één stuk buis, hopelijk kan ik daar omheen werken en anders koop ik een nieuw stuk.

• Rol-Co
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kunststof was geen optie? Dan heb je al die problemen niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Separator
Rol-Co schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:01:
Kunststof was geen optie? Dan heb je al die problemen niet.
Ik kreeg de tip dat het met 32 mm kunststof, voor een beginner die in zijn eentje klust, lastiger zou zijn dan met 28 mm CV buis. Ik moet flink wat haakse bochten om en door diverse muren (heb geen kruipruimte).

Als je het niet eens bent met het bovenstaande dan hoor ik dat graag niet. Want het spul is in huis dus het is een gepasseerd station ;)

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Separator schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:13:
[...]

Ik kreeg de tip dat het met 32 mm kunststof, voor een beginner die in zijn eentje klust, lastiger zou zijn dan met 28 mm CV buis. Ik moet flink wat haakse bochten om en door diverse muren (heb geen kruipruimte).

Als je het niet eens bent met het bovenstaande dan hoor ik dat graag niet. Want het spul is in huis dus het is een gepasseerd station ;)

Alleen een rol uponor verwerken 32mm is best een dingetje. En die gaatjes in de koppelingen wordt je niet vrolijk van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Separator schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:13:
[...]

Ik heb m’n hele installatie in staal uitgevoerd; enige uitzonderingen zijn de flexibele aansluitslangen vanaf de WP naar de kruipruimte en een stukje van 30 cm kunststof op een onmogelijke plek bij de boiler. Ik was ‘t van vroeger gewend en ‘t werkte nu nog steeds prima.

• Separator
Over overgangen gesproken; ik wil vanaf verzinkt stalen leiding over naar koper en dan naar buiten. Ik wil met xpress koppelingen gaan werken. Deze koppelingen heb je echter niet van messing (zoals knelkoppelingen), maar wel van koper en van verzinkt staal. Hierdoor zouden het verzinkt staal en het koper in direct contact met elkaar staan. Is dat een probleem?

Ik zit inmiddels in een neerwaartse spiraal van artikelen over contactcorrosie, galvanische en bimetallische corrosie en heb nog net mijn Binas er niet bij gepakt. Volgens mij valt het, zonder zuurstof in de leiding, allemaal wel mee. Bij gasleidingen zie ik dat het (in België) zo gedaan wordt. Maar daar loopt geen water doorheen.

Iemand die dit weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-06 00:25
Separator schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:24:
@dof daar is het inderdaad te laat voor :*)

Ik had die tip wel eerder gelezen hoor, maar dat kwam voor mij op een verschil van 350 Euro (ex koppelingen) daar vond ik het te weinig meerwaarde voor hebben. Alleen buiten doe ik met koper. Het buigen van het staal gaat met gemak (even afgezien van de defecte tang). De roest zit gelukkig maar in één stuk buis, hopelijk kan ik daar omheen werken en anders koop ik een nieuw stuk.
Ik heb nog over. Stuur maar PB als je iets wilt overnemen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-06 23:49

[Afbeelding]
Volstrekt normaal. Ze zijn alleen aan de buitenkant verzinkt. Als je schoon leidingwater een weekje door je buizen spoelt, zijn ze allemaal verroest. En is je water inmiddels zuurstofvrij. Het oxide dat blijft is magnetiet. Dat komt door zeer langzame slijtage ook in je water en zorgt daar voor een vaag grijze kleur en typische ijzergeur. Dat magnetiet blijft achter in je magneetfilter en komt als het goed is niet in je pomp. Als er niet te vaak lekkages in je systeem zijn waardoor bijvullen (met vers zuurstofhoudend leidingwater) noodzakelijk is, kan het tientallen jaren duren voor ergens een leiding doorroest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

blb4 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:43:
[...]

Ik heb m’n hele installatie in staal uitgevoerd; enige uitzonderingen zijn de flexibele aansluitslangen vanaf de WP naar de kruipruimte en een stukje van 30 cm kunststof op een onmogelijke plek bij de boiler. Ik was ‘t van vroeger gewend en ‘t werkte nu nog steeds prima.
Ik heb hier juist alles in kunststof en koper/rvs zodat ik bijna niets tot geen staal meer in het systeem heb vanwege de twijfelachtige vvw slangen die misschien niet diffusie dicht zijn, in mijn oude stalen systeem zat erg veel magnetiet. Dat is allemaal weg en voor de zekerheid ook nog een inhibbitor er in tegen eventueel corrosie of werking van verschillende metalen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Pietjebel10 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:28:
[...]

In de beschrijving/datasheet van Henkel staat nergens dat dit alleen voor conische draad is.
https://www.henkel-adhesi...sealants/loctite_550.html. Menig installateur gebruikt dit al jaren lang, zonder problemen.
@Pietjebel10 dan heeft de belgische helpdeskmedewerker er zich met een jantje van leiden vanaf gemaakt.
Onwetendheid kom je ook bij leveranciers tegen en helaas vaker dan je wenst.
Ik wil natuurlijk ook het boetekleed aantrekken; klaarblijkelijk heb ik iets fout gedaan maar ik heb alle raad opgevolgd: het opruwen van de schroefdraad, het juiste aantal wikkelingen voor een 1 duims koppeling, kruislings gewikkeld om de draad netjes te verdelen etc.

Toen heb ik Griffon vezelversterkte teflon gebruikt en letterlijk geen enkele drup aan lekkage! _/-\o_ _/-\o_

Loctite zal best goede spullen hebben maar van die fluitende vrolijke simpele videoreclamefilmpjes krijg ik, vooral bij loctite ;echt een slappe bilnaad (excuse le mois)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:07
Anoniem: 1814876 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:30:
Zijn er mensen met ervaring van het zelf installeren van een split warmtepomp die alleen het afvullen uitbesteedt hebben?

Ik heb lang gepiekerd maar ben overtuigd dat een mono-block niet mooi weg te werken is in mijn woning. Over de gehele breedte van mijn perceel ligt aanbouw/garage met betonplaat op bouwzand. Pomp zou daarachter in de tuin moeten komen. Dan moet ik dus aanvoer en retour over garage-dak en langs de gevel omhoog gaan brengen de technische ruimte in op zolder.

Een mooie Panasonic split zelf neerzetten, koelmiddelleidingen via een goot langs de gevel en dan laten afvullen lijkt me de mooiste optie, maar ik zie alleen maar monoblocken langs komen die mensen zelf installeren.
ik heb exact dat 2x gedaan met een airco. vooral oppassen dat je koelleidingen niet knikt tijdens het buigen. alles voorbereiden, externe partij de leidigen laten koppelen, vullen & inbedrijfstellen.
maarja dat was een airco, dus geen potentiele issues met subsidies zoals bij warmtepompen..

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-06 15:35
Zijn er mensen met ervaring van het zelf installeren van een split warmtepomp die alleen het afvullen uitbesteedt hebben?

Ik heb lang gepiekerd maar ben overtuigd dat een mono-block niet mooi weg te werken is in mijn woning. Over de gehele breedte van mijn perceel ligt aanbouw/garage met betonplaat op bouwzand. Pomp zou daarachter in de tuin moeten komen. Dan moet ik dus aanvoer en retour over garage-dak en langs de gevel omhoog gaan brengen de technische ruimte in op zolder.

Een mooie Panasonic split zelf neerzetten, koelmiddelleidingen via een goot langs de gevel en dan laten afvullen lijkt me de mooiste optie, maar ik zie alleen maar monoblocken langs komen die mensen zelf installeren.
Ik heb dat ook met een airco gedaan vorig jaar nog, en kreeg geen enkele partij bereid om voor een bedrag van minder dan EUR800 af te vullen, dus heb voor EUR300 zelf het gereedschap gekocht en het zelf gedaan. (hoefde geen gas bij te vullen gelukkig, want dat kun je niet kopen. Wel zelf met stikstof afgeperst etc).

Voor een warmtepomp heb ik begin dit jaar rondgekeken en bleken de prijzen voor afvullen nog hoger te liggen, van de 15 aanvragen bleek maar 1 bedrijf ook een prijs te willen afgeven. Misschien als je de warmtepomp via de installateur koopt dat je nog een kans hebt. Misschien dat het ook tegen zit dat ik in het noorden van het land zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
The Real Gunnar schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:08:
[...]

Ik heb dat ook met een airco gedaan vorig jaar nog, en kreeg geen enkele partij bereid om voor een bedrag van minder dan EUR800 af te vullen, dus heb voor EUR300 zelf het gereedschap gekocht en het zelf gedaan. (hoefde geen gas bij te vullen gelukkig, want dat kun je niet kopen. Wel zelf met stikstof afgeperst etc).
Zover ik weet is dit niet toegestaan om zelf met F-gassen te spelen zonder de benodigde certificaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:47
..............
Ik heb precies dàt gedaan, 5 jaar geleden, en het draait nog steeds onberispelijk. Dus alles zelf gedaan, F-gassen deel uitbesteed , met de "inbedrijfstelling" door de welbekende ZZP-er hier op het forum, nietwaar Marnix? Zie verder mijn onderschrift. O-)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius

Ja, dat heb ik gedaan met een Mitsubishi Zubadan. 14 jaar geleden.
Maar toen was er nog amper iemand die een WP wilde. Is door een airco-bedrijf F-gassen zijdig aangesloten, geperst en gevacumeerd.

Draait nog steeds prima.

Er was toen nog geen gedoe over installatie door een installateur om voor subsidie in aanmerking te komen.
Anderzijds: De subsidie was toen slechts € 1.000,-

Voor details zie mijn website.

[ Voor 7% gewijzigd door Zwerius op 08-09-2023 16:47 ]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:36

Dat probleem zit ik hier ook met een tussenwoning waarbij de buitenunit in de tuin komt, nadeel als je de binnenunit helemaal op zolder gaat plaatsen is de leidingverliezen, je praat al snel richting 20 meter met flinke hoogteverschillen waarbij de meeste warmte vervolgens weer helemaal naar beneden moet.

Ik zelf denk aan de binnenunit bij de vloerverwarmingsverdeler beneden te plaatsen gezien die altijd open zal staan en de rest vrijwel altijd dicht maar dat willen installateurs niet, dat scheelt behoorlijk in meters en redement/verliezen.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 08-09-2023 17:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mr_evil08 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:54:
Dat probleem zit ik hier ook met een tussenwoning waarbij de buitenunit in de tuin komt, nadeel als je de binnenunit helemaal op zolder gaat plaatsen is de leidingverliezen, je praat al snel richting 20 meter met flinke hoogteverschillen waarbij de meeste warmte vervolgens weer helemaal naar beneden moet.
Diverse mensen op het forum geven te kennen dat dit dus allemaal wel meevalt, deze hebben leiding afstanden van +/- 15 tot 25 meter.
Ik zelf denk aan de binnenunit bij de vloerverwarmingsverdeler beneden te plaatsen gezien die altijd open zal staan en de rest vrijwel altijd dicht maar dat willen installateurs niet, dat scheelt behoorlijk in meters en redement/verliezen.
Waarom zouden installateurs dat niet willen?
Je kan altijd nog een aparte warmtepompboiler op zolder plaatsen, iets meer werk maar wel mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
mr_evil08 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:54:
[...]

Dat lijkt een prima oplossing, die hier ook al meerdere malen voorbij gekomen is; tenslotte is de grootste hoeveelheid water nodig bij je vloerverwarming, zeker als je die alleen op de bg hebt; boven wordt er in het algemeen weinig gestookt, dus heb je niet zoveel water nodig daar, maar het geheel ligt natuurlijk wel aan de diverse leiding diktes, maar ik vermoed niet dat tussen de bg en 1ste etage minder dan 22 ligt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Naalroc schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:53:
[...]

Dat lijkt een prima oplossing, die hier ook al meerdere malen voorbij gekomen is; tenslotte is de grootste hoeveelheid water nodig bij je vloerverwarming, zeker als je die alleen op de bg hebt; boven wordt er in het algemeen weinig gestookt, dus heb je niet zoveel water nodig daar, maar het geheel ligt natuurlijk wel aan de diverse leiding diktes, maar ik vermoed niet dat tussen de bg en 1ste etage minder dan 22 ligt.
Er ligt een 20 wat binnendiameter van 18 heeft.
Werkt overgens wel prima, de gasketel op 35c kan het ook.

Is maar een klein systeempje, 4kw wp is al voldoende.
Die leiding kan ik dus vervangen als het boven moet.

De bovenverdieping heeft maar 1 radiator die open staat, rest nooit.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 09-09-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-06 23:49

Als je over de hele breedte aanbouw/garage hebt, zou je binnen in de garage langs plafond of muur kunnen gaan. Zonder de situatie precies te kennen, lijkt me "over het dak en langs de muur omhoog" niet elegant. Is er in die garage geen plek voor een binnenunit of sww tank? Kun je vanuit de garage met leidingen naar die bgg verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
mr_evil08 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:18:
[...]

Werkt overgens wel prima, de gasketel op 35c kan het ook.

Is maar een klein systeempje, 4kw wp is al voldoende.
Die leiding kan ik dus vervangen als het boven moet.

De bovenverdieping heeft maar 1 radiator die open staat, rest nooit.
Dat is een bijzondere maat, die ken ik niet, want gezien de wanddikte moet het dan wel metaal zijn, en dan is staal en koper 22 uitwendig normaal, of koper 18 mm (Duitse maat).
Maar goed, dat is verder niet belangrijk, ik zou het lekker laten zitten zo, en beneden aankopplen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Naalroc schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:19:
[...]

Dat is een bijzondere maat, die ken ik niet, want gezien de wanddikte moet het dan wel metaal zijn, en dan is staal en koper 22 uitwendig normaal, of koper 18 mm (Duitse maat).
Maar goed, dat is verder niet belangrijk, ik zou het lekker laten zitten zo, en beneden aankopplen!
Is gewoon een uponor 20mm die overgaat naar 22mm knel.
https://www.warmteservice...-meerlagenbuis/p/48750356

met de huidige ketel gaat er nog 1,7 liter doorheen over de 5 groepen(groepen hebben eigen flowmeter) terwijl de ketel pomp niet voluit staat, zaak is softwarematig begrenst via de installateursmenu, leidingen zijn 14mm ipv 16, in verleden is bewust voor droogbouw gekozen.

Zal ooit wel naar 32mm moeten maar zolang het niet hoeft...

[ Voor 76% gewijzigd door mr_evil08 op 09-09-2023 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Dat linkje geeft deze buis aan
Uponor Uni Pipe Plus meerlagenbuis
20 x 2,25 mm (100 meter) 1059579

Die heeft dus een wanddikte van 2,25 mm, en daarom een inwendige diameter van 15,5 mm, niet de 18 die jij opgaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anoniem: 1814876 schreef op zondag 10 september 2023 @ 03:27:
[...]

Voor het sww beetje zelfde verhaal. Die zou ik boven nog wel af kunnen doppen en eventueel beneden bij de keuken kunnen aansluiten, ben alleen benieuwd wat dat met waterdruk doet.

Of ik zet binnenunit split op zolder, boilervat ernaast en heb alleen de koelmiddelleiding weg te werken. Heb al een eerste f-gas monteur gevonden die het wel wil vullen dus ik denk dat ik weet wat het gaat worden.
zet gewoon een explorer op de zolder. veel minder gedoe en niks kutten met leidingen door de toko trekken. alleen de oude CV dakdoorvoer vervangen voor een 160mm parasol en een 2e er vlak bij. lokale klusboer doet dat voor paar honderd.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 10-09-2023 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB333
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
Inmiddels heb ik een hele hoop zitten lezen op (o.m.) Tweakers i.v.m. de (aanstaande) verbouwing van mijn huis (een tussenwoning uit ongeveer 1880). De begane grondvloer wordt volledig aangepakt (houten vloer eruit, betonvloer en vloerverwarming erin) en we krijgen een dakopbouw, een extra verdieping bovenop de eerste verdieping (vanaf de eerste verdieping worden de muren opgetrokken). Onderdeel van de verbouwing betreft de aanleg van compleet nieuwe elektra en leidingen. Nu ben ik bij het punt aanbeland dat ik keuzes moet maken over de verwarming en - ook niet onbelangrijk - koeling van de woning. In dat kader zit ik te denken aan de aanschaf van een (hybride) warmtepomp, (eventueel) samen te laten werken met een nieuw aan te schaffen CV ketel (allen geplaatst op de nieuwe bovenste verdieping). We hebben alle benodigde elektrische voorzieningen daarvoor getroffen. Mijn oog is gevallen op o.m. de Quatt, Adlar Aurora II en WeHeat Blackbird (waarbij het me bij die eerste nog niet helemaal duidelijk is of die nu wel of niet kan koelen). Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Zouden jullie mij op weg kunnen helpen? Mijn situatie is als volgt:
- Begane grond krijgt enkel vloerverwarming; radiatoren gaan weg
- Eerste verdieping en (nieuw te bouwen) tweede verdieping zijn we nog niet over uit: radiatoren, airco, ...? Ik zit nu te denken aan convectoren (bijv. van Vasco), i.c.m. een warmtepomp.
- We koken elektrisch en hebben ook geen gashaard o.i.d.
- We proberen ook de rest van het huis zo veel als mogelijk extra te isoleren.
- We willen op korte termijn zonnepanelen plaatsen (op het platte dak van de dakopbouw). Daar zou i.m.o. ook de buitenunit van de eventuele warmtepomp geplaatst kunnen worden.

Wat zouden jullie mij in deze situatie aanraden?

[ Voor 5% gewijzigd door BB333 op 10-09-2023 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@BB333 ik raad je aan om ook plek voor een boiler te bepalen en gasloos te gaan :)
Als je eenmaal een warmtepomp hebt is zijn warmte altijd goedkoper, dus waarom dan een te kleine warmtepomp aanschaffen?
(Oja en een topic starten, zie Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic)

[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 10-09-2023 12:17 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@BB333 als je het doet, doe het dan goed ;) dus eens met het bericht hierboven. Zeker met vloerverwarming, want dat is per definitie een ltv. Zowel met gasketel als met warmtepomp zul je dus dezelfde temperatuur aan water de vloer in sturen, dus dat betekent dat als je het met de warmtepomp niet redt, dat je dit dan ook niet doet met de gasketel. Oftewel, hybride is dan zinloos.

Verder: convectoren doen het zonder ventilators net zo goed als radiatoren. Dus kies wat je smaak heeft. Maar mocht het in het budget zitten, dan is vloerverwarming boven te overwegen. Want efficient en kan ook koelen boven het dauwpunt.

Koelen onder het dauwpunt kan evt zoals zelf aangegeven met airco's. Fancoils zijn wat dit betreft ook het overwegen waard. Alleen geeft dat wat extra uitdaging wbt. leidingwerk/leidingisolatie.

Is het platte dak van hout? Want daarmee moet je wel uitkijken voor trillingen die zich niet zo makkelijk laten dempen.

Is er nog een reden dat je die specifieke warmtepomp merken op het oog hebt? Keuzes die hier veel gemaakt worden zijn o.m. Mitsubishi, Panasonic, Vaillant.

[ Voor 16% gewijzigd door verkeerslicht op 10-09-2023 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
verkeerslicht schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:54:
Is er nog een reden dat je die specifieke warmtepomp merken op het oog hebt? Keuzes die hier veel gemaakt worden zijn o.m. Mitsubishi, Panasonic, Vaillant.
En sinds kort ook het merk Itho Daalderop

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Met deze temperaturen ben ik weer aan’t koelen met de WP. inmiddels in de woonkamer alleen nog convectoren met ventilatoren, werkt aardig maar ik heb, nu de luchtvochtigheid wat hoger is (55-60%) toch nog steeds koelvermogen (afgifte) te kort. Ik zit nu toch te kijken naar een losse luchtontvochtiger om daarmee de relatieve vochtigheid in de WK naar beneden te krijgen en daarmee dan met lagere temperaturen te kunnen koelen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

blb4 schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:37:
Met deze temperaturen ben ik weer aan’t koelen met de WP. inmiddels in de woonkamer alleen nog convectoren met ventilatoren, werkt aardig maar ik heb, nu de luchtvochtigheid wat hoger is (55-60%) toch nog steeds koelvermogen (afgifte) te kort. Ik zit nu toch te kijken naar een losse luchtontvochtiger om daarmee de relatieve vochtigheid in de WK naar beneden te krijgen en daarmee dan met lagere temperaturen te kunnen koelen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Deels. Ik heb een twee maanden geleden een luchtontvochtiger op MP gekocht (Comfee wifi dehumidifier voor 40m2) om in m'n (grote) kruipruimte de vochtigheid van >95% omlaag te krijgen. Dat lukt goed : naar 60% in ruimte van ~ 70m2 en 1 mtr hoog. Ik moet hem alleen aanhouden anders loopt het weer snel op.

Het is wonderlijk hoeveel water zo'n apparaat uit de lucht weet te halen: een flink volle emmer per dag. Goed apparaat: makkelijk remote te bedienen, stil, zuinig en schakelt af bij volle container of extra slangetje gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHclZmfn7_nicYOu1zdeZX7X-zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0p44mhmeGbtu9woJpAeFdEPG.png?f=fotoalbum_large

Ps. 't Is een tijdelijke oplossing. Moet hier aan de gang om via openingen in buitenmuur betere luchtcirculatie te bewerkstelligen.
't Is een R290 WP 😊

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ja, maar dan noem ik die ontvochtiger gewoon "airco".... Met dit weer gaat er gewoon niets boven condenserend koelen. >:)

@dof : Momenteel ligt hier het dauwpunt (van de buitenlucht) op 22.2 graden. In een kruipruimte is het al gauw koeler. Ergo, hoe hard je ook ventileert, je zult altijd 100% luchtvochtigheid houden...

@BB333 : Als je toch zo grondig gaat verbouwen zou ik het goed doen. Dus:
  • Alle nieuwe of te vervangen ramen en kozijnen uitvoeren met drievoudig glas. Zie Het grote HR +++ glas en kozijn topic
  • Muren zo dik mogelijk isoleren (nieuwe muren uiteraard op niveau bouwbesluit nieuwbouw).
  • Idem voor je nieuwe dak.
  • Op alle verdiepingen VVW. Combineert ideaal met WP, want geen hoge-temperatuur water meer nodig, je krijgt een enorme thermische buffer en de mogelijkheid om de massa met de WP te koelen.
  • WTW ventilatie aanleggen. Zie Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic liefst met enthalpiewisselaar, zie Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie
  • Airco op je zolderverdieping aanleggen. Anders houdt je het daar niet aangenaam.
  • Nieuwe dak leg je vol met PV.
  • En dan uiteraard een full-electric WP. Hybride in huizen met VVW slaat nergens op.

[ Voor 48% gewijzigd door Andrehj op 10-09-2023 14:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Heeft er al iemand het "Rekentool geluid van buiten opgestelde installaties voor warmte- en koudeopwekking"
van de rijksoverheid gebruikt? - @koevlaas2 ?, @Carboy54 ?

In het eerste rekenblad Gg_1 lijken (grove) fouten in een aantal berekeningen te zitten.
Als ik bijvoorbeeld de geluidsbron gewoon verplaats dus de bronpositie Xb en Yb of Zb aanpas
verschijnt in alle afhankelijke velden een foutmelding #GETAL!, deze blijft vreemd genoeg ook na een ctrl-Z bestaan.
Kan iemand dit bevestigen? Ik heb zowel de .ods als ook de .xlsx versie in LibreOffice 7.5.3.2 gecheckt.

Het 2de werkblad Gg_2 bijvoorbeeld heeft deze fouten niet.

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 10-09-2023 15:14 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
dunklefaser schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:52:
Heeft er al iemand het "Rekentool geluid van buiten opgestelde installaties voor warmte- en koudeopwekking"
van de rijksoverheid gebruikt? - @koevlaas2 ?, @Carboy54 ?

In het eerste rekenblad Gg_1 lijken (grove) fouten in een aantal berekeningen te zitten.
Als ik bijvoorbeeld de geluidsbron gewoon verplaats dus de bronpositie Xb en Yb of Zb aanpas
verschijnt in alle afhankelijke velden een foutmelding #GETAL!, deze blijft vreemd genoeg ook na een ctrl-Z bestaan.
Kan iemand dit bevestigen? Ik heb zowel de .ods als ook de .xlsx versie in LibreOffice 7.5.3.2 gecheckt.

Het 2de werkblad Gg_2 bijvoorbeeld heeft deze fouten niet.
ik heb 't Gg_1 blad zonder de door jou beschreven problemen gebruikt. excel versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

blb4 schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:28:
[...]

ik heb 't Gg_1 blad zonder de door jou beschreven problemen gebruikt. excel versie
Bedankt voor de check - ik ga een nieuwere LibreOffice testen.

Helaas - zowel de laatste stable 7.5.6.2 als ook de ontwikkelaars versie 7.6.0.3
hebben hetzelfde probleem.

P.S.: Misschien kan iemand anders checken of Apache OpenOffice wel met het "Rekentool geluid van buiten opgestelde installaties voor warmte- en koudeopwekking"werkt.
OpenOffice wordt iig op de website van de rijksoverheid geadviseerd om het .ods bestand te openen.

[ Voor 54% gewijzigd door dunklefaser op 10-09-2023 21:10 . Reden: update: zelfde probleem met nieuwere versies ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwerius
Andrehj schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:06:
[...]

@BB333 : Als je toch zo grondig gaat verbouwen zou ik het goed doen. Dus:
  • Muren zo dik mogelijk isoleren (nieuwe muren uiteraard op niveau bouwbesluit nieuwbouw).
  • Idem voor je nieuwe dak.
Ik zou zelfs nog dikker isoleren dan volgens het bouwbesluit moet. Liefst richting passief huis.

Wij hebben in 1987 ons huis gebouwd met 14 cm steenwol in muren en dak. R-waarde ongeveer 4 m2K/W
Toen verklaarde iedereen me voor gek. Je zult begrijpen dat het nu anders is.....

Nu denk ik: had ik toen nog maar meer geïsoleerd...

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Zwerius schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:56:
[...]

Ik zou zelfs nog dikker isoleren dan volgens het bouwbesluit moet. Liefst richting passief huis.

Wij hebben in 1987 ons huis gebouwd met 14 cm steenwol in muren en dak. R-waarde ongeveer 4 m2K/W
Toen verklaarde iedereen me voor gek. Je zult begrijpen dat het nu anders is.....

De duurzaamste energie is de energie die je niet nodig hebt (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:06
Cleanair 707 heb ik in de woonkamer. Doet wat hij belooft. Hij heeft een auto stand die tot 55% gaat. De handmatige standen kunnen zo laag als 30%. Wel is het natuurlijk een apparaat dat zelf warmte afgeeft. Mijn clean air leverde in augustus in die wat frissere nachten toch een graad of anderhalf extra warmte op. Maar wel elke nacht een vol reservoir van 4 liter. Neem vooral een apparaat dat ook echt het beoogde oppervlak aan kan.. En ook de mijne heb ik van MP. Er staan er genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:31
Propaan mag toch enkel in een buitenunit gebruikte worden? De K & L generatie Panasonic warmtepompen gebruiken ook R290 weet ik maar water naar binnen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

denneappel schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:50:
[...]

Propaan mag toch enkel in een buitenunit gebruikte worden? De K & L generatie Panasonic warmtepompen gebruiken ook R290 weet ik maar water naar binnen toe.
De L serie is een hydrosplit R290
De K serie is een gas split R32
Beide met binnenunit.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 10-09-2023 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Zwerius schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:56:
[...]

Voor nieuwbouw - eens, maar bij een oude bestaande bouw uit 1880 is dat of niet haalbaar, of heel ingewikkeld. Trouwens, dat geldt ook voor een huis zoals de mijne uit 1973. Isoleren met r-waardes van 4+ betekent gewoon een nieuw dak en een nieuwe buitengevel en overal nieuwe kozijnen met driedubbel glas. Voor die kosten kun je heel lang stoken en de millieuimpact van de verbouwing zelf is ook niet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB333
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
Dank voor jullie vele goede tips! Weer een hoop mogen leren deze dag. Voor mijn begrip: waarom is een hybride warmtepomp voor mijn situatie (althans: voor huizen met enkel VVW) precies zinloos? Voor het warme tapwater zal dan, zo neem ik aan, mijn cv-ketel nog steeds dienst kunnen doen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 132% gewijzigd door mr_evil08 op 10-09-2023 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BB333 schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:50:
Dank voor jullie vele goede tips! Weer een hoop mogen leren deze dag. Voor mijn begrip: waarom is een hybride warmtepomp voor mijn situatie (althans: voor huizen met enkel VVW) precies zinloos? Voor het warme tapwater zal dan, zo neem ik aan, mijn cv-ketel nog steeds dienst kunnen doen, toch?
Je hebt dan nog steeds een gasaansluiting (vastrecht) + onderhoud en afschrijving/vervanging op termijn van je CV-ketel, terwijl je je tapwater ook prima (goedkoper) met een WP kunt maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Onder hybride wordt doorgaans het stookgedeelte verstaan. Dus de gasketel gaat verder als de warmtepomp het niet meer trekt.
Maar inderdaad sww op gas en stoken volledig met de wp kun je ook als hybride zien. Ja, dat kan prima natuurlijk. Alleen kosttechnisch niet zo gunstig gezien je nog een nieuwe cv-ketel moet kopen terwijl je voor hetzelfde geld ook de (wp) boiler kunt doen met de reeds genoemde voordelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

dof schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:01:
[...]

Deels. Ik heb een twee maanden geleden een luchtontvochtiger op MP gekocht (Comfee wifi dehumidifier voor 40m2) om in m'n (grote) kruipruimte de vochtigheid van >95% omlaag te krijgen. Dat lukt goed : naar 60% in ruimte van ~ 70m2 en 1 mtr hoog. Ik moet hem alleen aanhouden anders loopt het weer snel op.

Het is wonderlijk hoeveel water zo'n apparaat uit de lucht weet te halen: een flink volle emmer per dag. Goed apparaat: makkelijk remote te bedienen, stil, zuinig en schakelt af bij volle container of extra slangetje gebruiken.

[Afbeelding]

Ps. 't Is een tijdelijke oplossing. Moet hier aan de gang om via openingen in buitenmuur betere luchtcirculatie te bewerkstelligen.
't Is een R290 WP 😊
@dof ik benijd je om je kruipruimte.
Vergeleken met onze waterballet/nat zand tijgerparcours van amper 60 cm zou ik jouw kruipruimte een X-party ruimte noemen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Een Warmtepomp gebruikt veel minder primaire energie dan een cv ketel, is dus duurzamer, wordt vanzelf steeds duurzamer (want 't % duurzame energie neem elk jaar, ook gedurende 't stookseizoen toe) en is toekomstvast. Warmtepompen werken 't efficiëntst bij een lage aanvoertemperatuur en in 't verleden hadden warmtepompen ook moeite om hogere temperaturen te maken.
Vloerverwarming werkt altijd met een lage temperatuur die elke warmtepomp met gemak (en dus ook efficiënt) kan bereiden.
Conclusie:
Elk huis met enkel vloerverwarming kan zonder grote aanpassingen met een WP verwarmd worden;
Als er naast vvw ook radiatoren zijn moet er ff wat beter gekeken worden. Vaak zijn er op de eerste verdieping radiatoren die altijd uit staan (slaapkamers) en dan is er dus ook geen probleem.
In jou situatie (volledige renovatie) kan je er voor zorgen dat waar geen vvw komt je lage temperatuur afgifte-elementen kiest (dus convectoren of T33 radiatoren) die met ~ 30 graden de ruimtes warm (genoeg) kunnen krijgen.

Pagina: 1 ... 51 ... 214 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)