Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:11

dof

bioscrasher schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:17:
[...]

@dof ik benijd je om je kruipruimte.
Vergeleken met onze waterballet/nat zand tijgerparcours van amper 60 cm zou ik jouw kruipruimte een X-party ruimte noemen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ja ik weet het, in forum "Kruipruimte vloer Isoleren" zie ik veel kruipruimtes en prijs ik mij gelukkig. Maar bij het bezichtigen van huizen inspecteerde ik altijd kruipruimtes; en bij dit huis zag ik meteen dat het hier goed was :*)

Ook handig geweest voor m'n WP en de CV leidingen revisie omdat een groot deel van de leidingen (cv/electra/water/ etc) via de kruipruimte gaan. Vandaar ook maar permanent licht gemonteerd tegen de PIR platen omdat ik er nogal es bezig ben.

Minpuntje is dat er in de winter wel eens grondwater omhoog kan komen op bepaalde plekken, maar dan komt m'n laag bubbeltjesplatic met daarop PE folie netjes omhoog drijven en blijf ik er weg.

Verdere discussie in genoemde topic te vinden... :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

denneappel schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:50:
[...]

Propaan mag toch enkel in een buitenunit gebruikte worden? De K & L generatie Panasonic warmtepompen gebruiken ook R290 weet ik maar water naar binnen toe.
In veel van dit soort apparaten zit propaan en in veel/meeste WPB's toch ook. En in splits zoals @Carboy54 noemde. Edit: dit laatste was een foute bewering.

[ Voor 15% gewijzigd door dof op 10-09-2023 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Andrehj schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:06:
[...]

@dof : Momenteel ligt hier het dauwpunt (van de buitenlucht) op 22.2 graden. In een kruipruimte is het al gauw koeler. Ergo, hoe hard je ook ventileert, je zult altijd 100% luchtvochtigheid houden...
Je hebt wel gelijk, met dit weer is het water naar de zee dragen... Overigens had ik het concept dauwpunt wat minder goed in de smiezen, bedankt voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:02

Carboy54

Duurzaamheid coach

dof schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:38:
[...]

In veel van dit soort apparaten zit propaan en in veel/meeste WPB's toch ook. En in splits zoals @Carboy54 noemde.
In splits zit R32 geen propaan dat is niet toegestaan.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Carboy54 schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:41:
[...]

In splits zit R32 geen propaan dat is niet toegestaan.
Oops, ik corrigeer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

dof schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:38:
[...]

In veel van dit soort apparaten zit propaan en in veel/meeste WPB's toch ook. En in splits zoals @Carboy54 noemde.
De K serie is gewoon R32.
De L serie is gewoon vanaf buitenunit naar binnenunit water. Ze noemen het ene Hydrosplit omdat je nog steeds een binnenunit nodig hebt. Terwijl het eigenlijk nagenoeg hetzelfde is als een monoblock.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
@dof , @Jailhouse , dank, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een lucht-ontvochtiger besteld. We gaat 't ervaren.

Ik zie dat in die ontvochtigers meestal (een kleine hoeveelheid) R290 zit, ik gok dat 't tot een bepaalde hoeveelheid binnen mag?!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-06 07:23
dof schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:01:
[...]

Deels. Ik heb een twee maanden geleden een luchtontvochtiger op MP gekocht (Comfee wifi dehumidifier voor 40m2) om in m'n (grote) kruipruimte de vochtigheid van >95% omlaag te krijgen. Dat lukt goed : naar 60% in ruimte van ~ 70m2 en 1 mtr hoog. Ik moet hem alleen aanhouden anders loopt het weer snel op.

Het is wonderlijk hoeveel water zo'n apparaat uit de lucht weet te halen: een flink volle emmer per dag. Goed apparaat: makkelijk remote te bedienen, stil, zuinig en schakelt af bij volle container of extra slangetje gebruiken.

[Afbeelding]

Ps. 't Is een tijdelijke oplossing. Moet hier aan de gang om via openingen in buitenmuur betere luchtcirculatie te bewerkstelligen.
't Is een R290 WP 😊
Ik heb er natuurlijk niets mee te maken, maar waarom zou je een kruipruimte met een lage relatieve vochtigheid willen hebben? Welk voordeel denk je daarmee te behalen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
blb4 schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:45:
@dof , @Jailhouse , dank, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een lucht-ontvochtiger besteld. We gaat 't ervaren.

Ik zie dat in die ontvochtigers meestal (een kleine hoeveelheid) R290 zit, ik gok dat 't tot een bepaalde hoeveelheid binnen mag?!
Vind' t een aardig idee. Effectief maak je hiermee een soort van condenserende vloerkoeling. Echter ik vraag me af hoe groot de winst in koeling gaat zijn, omdat zo'n ontvochtiger niks anders is dan een airco met de buitenunit binnen. Het is dus los van een ontvochtiger ook een verwarming van x Watt (afhankelijk van de capaciteit).

De vraag is dus:
Gaan de kosten (in gegenereerde warmte) opwegen tegen het (beetje) grotere koelvermogen van de vloer?

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:52
verkeerslicht schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:14:
[...]

Vind' t een aardig idee. Effectief maak je hiermee een soort van condenserende vloerkoeling. Echter ik vraag me af hoe groot de winst in koeling gaat zijn, omdat zo'n ontvochtiger niks anders is dan een airco met de buitenunit binnen. Het is dus los van een ontvochtiger ook een verwarming van x Watt (afhankelijk van de capaciteit).

De vraag is dus:
Gaan de kosten (in gegenereerde warmte) opwegen tegen het (beetje) grotere koelvermogen van de vloer?
of kunnen koelen qua dauwpunt? lijkt me ook nog een voordeel wanneer het erg vochtig is.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Kees_frl schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:16:
[...]

of kunnen koelen qua dauwpunt? lijkt me ook nog een voordeel wanneer het erg cohtig is.
Dat is idd de gedachte. Dat de relatieve vochtigheid naar beneden gaat en dat daardoor de aanvoertemperatuur vanaf de WP (een stuk) naar beneden kan. Met 12-13 graden koelt 't echt veel beter dan met 17-18 graden:
24 graden, 40%: dauwpunt 9,6 graden
24 graden, 60%: dauwpunt 15,8 graden

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Zwerius schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:40:
[...]

Ik heb er natuurlijk niets mee te maken, maar waarom zou je een kruipruimte met een lage relatieve vochtigheid willen hebben? Welk voordeel denk je daarmee te behalen?
Zag hier en daar wat schimmelgroei, hoop dat wat te temperen door het wat droger te maken. En 't klimaat daar is niet lekker in te werken als het > 95% vochtig is. Maar goed, 't blijft natuurlijk een kruipruimte en geen kelder of souterrain :) , dus beperkt nuttig. 't Is ook een beetje proberen en ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-06 10:25
blb4 schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:45:

Sinds mei 2022 is de maximale hoeveelheid propaan in niet geventileerde ruimte fors verhoogd. Dit mag nu 988 gram zijn.
E.e.a. om R290 split units mogelijk te maken.
Zie NEN IEC 60335-2-40.
Let wel. Veel van deze installaties zijn hermetisch gesloten. Hierdoor is het ook niet meer mogelijk de installatie naderhand bij te vullen.
Aan de ene kant goed voor het milieu, want lekkage van koelmiddel is het merendeel de oorzaak van storingen. Met zoveel koelapparaten moeten we dus ook van R32 af (nog maar te zwijgen van alle voorgangers).
Nadeel is dat je niet kan repareren en weer vullen waardoor de unit weer gebruikt kan worden. Er zal dus een recycle systeem moeten komen net als bij koelkasten waar het koelmiddel op verantwoorde wijze wordt afgevoerd.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik meld me voor het eerst in dit topic als bezitter van een Alpha Innotec LWD 70A/RX-HMD warmtepomp (verwarmen en koelen) in onze nieuwbouwwoning (2021). Daarover 2 vragen:

1. Wij hebben al sinds de oplevering gedoe met de buitentemperatuur sensor omdat deze verkeerd is geplaatst. Bij bouw is deze aan de noord-westzijde aan de gevel gemonteerd met 's zomers in de middag gemeten buitentemperaturen van +45 graden, waardoor de WP in blokkering/beveiligingsmodus schiet. De koeling stopt dus als het warm en zonnig is buiten... Het monteren van een kap over de sensor bood geen oplossing omdat de achtergevel te warm wordt door de middagzon.
De sensor is nu door de installateur (na een jaar discussie) naar ons platte dak/onder de buitenunit verplaatst, maar daar zijn de gemeten temperaturen nog hoger. Het monteren aan de noordgevel is een behoorlijke uitdaging / zeer lastig te realiseren (ik weet dat dit wordt voorgeschreven maar is tijdens de bouw fout gegaan). Daarom ben ik nu aan het kijken om de buitensensor in een weerhut te plaatsen. In de hoop eindelijk van het gedoe af te zijn, overweeg ik zoiets te kopen en op het (platte) dak te monteren: https://www.amazon.nl/the...id=1694443183&sr=8-7&th=1
Zijn er hier personen die daar ervaringen mee hebben? Of die andere ideeën/suggesties hebben?

2. Heeft het zin om de software van de WP-unit te updaten (te downloaden op, als de unit verder prima werkt?

[ Voor 0% gewijzigd door r0el op 11-09-2023 19:20 . Reden: Goede windrichting ;-) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
r0el schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:41:
Ik meld me voor het eerst in dit topic als bezitter van een Alpha Innotec LWD 70A/RX-HMD warmtepomp (verwarmen en koelen) in onze nieuwbouwwoning (2021). Daarover 2 vragen:

1. Wij hebben al sinds de oplevering gedoe met de buitentemperatuur sensor omdat deze verkeerd is geplaatst. Bij bouw is deze aan de noord-oostzijde
Dit zal wel een typo zijn, want aan die kant van de woning is normaliter 's middags schaduw.
aan de gevel gemonteerd met 's zomers in de middag gemeten buitentemperaturen van +45 graden, waardoor de WP in blokkering/beveiligingsmodus schiet. De koeling stopt dus als het warm en zonnig is buiten... Het monteren van een kap over de sensor bood geen oplossing omdat de achtergevel te warm wordt door de middagzon.
De sensor is nu door de installateur (na een jaar discussie) naar ons platte dak/onder de buitenunit verplaatst, maar daar zijn de gemeten temperaturen nog hoger. Het monteren aan de noordgevel is een behoorlijke uitdaging / zeer lastig te realiseren (ik weet dat dit wordt voorgeschreven maar is tijdens de bouw fout gegaan). Daarom ben ik nu aan het kijken om de buitensensor in een weerhut te plaatsen. In de hoop eindelijk van het gedoe af te zijn, overweeg ik zoiets te kopen en op het (platte) dak te monteren: https://www.amazon.nl/the...id=1694443183&sr=8-7&th=1
Zijn er hier personen die daar ervaringen mee hebben? Of die andere ideeën/suggesties hebben?
Boven een plat dak is de gemeten temperatuur altijd te hoog. Ook in een weerhut. Dus dat zou ik niet doen. Kun je niet een plek in de schaduw onder een boom in de tuin vinden om die sensor te plaatsen?

Ander idee: Niet overdag, maar 's nachts koelen. Dan is de stroom (met een niet-dynamisch contract) goedkoper en het rendement hoger. Zo kun je veel goedkoper koelen. Werkt hier prima. Koeling is alleen toegestaan tussen 23:00 en 7:00 uur, en draait met het huidige weer een aantal uur per dag, totdat de binnentemperatuur weer van ca 23.2 naar 22.9 graden is gedaald. (Thermostaat ingesteld op 23°C).

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 11-09-2023 17:04 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:52
Andrehj schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:00:
[...]

Dit zal wel een typo zijn, want aan die kant van de woning is normaliter 's middags schaduw.

[...]

Boven een plat dak is de gemeten temperatuur altijd te hoog. Ook in een weerhut. Dus dat zou ik niet doen. Kun je niet een plek in de schaduw onder een boom in de tuin vinden om die sensor te plaatsen?

Ander idee: Niet overdag, maar 's nachts koelen. Dan is de stroom (met een niet-dynamisch contract) goedkoper en het rendement hoger. Zo kun je veel goedkoper koelen. Werkt hier prima. Koeling is alleen toegestaan tussen 23:00 en 7:00 uur, en draait met het huidige weer een aantal uur per dag, totdat de binnentemperatuur weer van ca 23.2 naar 22.9 graden is gedaald. (Thermostaat ingesteld op 23°C).
die 0,3 graden heb je er ook uit met de ramen 15 minuten open?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:37
Kees_frl schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:54:
[...]

Ik meen gelezen te hebben dat hij echt heel veel massa heeft, als je die massa in de nacht kan koelen zal hij daar overdag wel veel profijt van hebben.
Als je massa eenmaal warm is dan heeft een kwartiertje ramen openzetten weinig zin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nee. Vannacht heeft de WP ca 40 kWh aan warmte naar buiten gepompt. Dat lukt echt niet door de ramen even open te zetten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-06 16:56

Jan2023

KISS

Pietje555 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:30:
[...]

Sinds mei 2022 is de maximale hoeveelheid propaan in niet geventileerde ruimte fors verhoogd. Dit mag nu 988 gram zijn.
E.e.a. om R290 split units mogelijk te maken.
Zie NEN IEC 60335-2-40.
Let wel. Veel van deze installaties zijn hermetisch gesloten. Hierdoor is het ook niet meer mogelijk de installatie naderhand bij te vullen.
Aan de ene kant goed voor het milieu, want lekkage van koelmiddel is het merendeel de oorzaak van storingen. Met zoveel koelapparaten moeten we dus ook van R32 af (nog maar te zwijgen van alle voorgangers).
Nadeel is dat je niet kan repareren en weer vullen waardoor de unit weer gebruikt kan worden. Er zal dus een recycle systeem moeten komen net als bij koelkasten waar het koelmiddel op verantwoorde wijze wordt afgevoerd.
Dat is een leuk gegeven zeg !
Dat betekent dat de veiligheidszone van een Amber gewoon een wassen neus is.
😂
988 gram daar komt die Amber amper aan en dan staat die nog buiten in de wind

900 gram voor de zwaarste , Amber 120 .

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:00:
Dank voor deze suggestie. Het probleem is alleen dat de hele WP in storing gaat, en dat er dus ook geen warm tapwater wordt gemaakt zolang de buitensensor een (te) hoge temperatuur meet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:44
@BB333 Punt in dit geval is ook dat je aangeeft een nieuwe ketel te willen plaatsen en die vervolgens je sww wilt laten doen. Dat wordt dan sww maken met heel duur gas, terwijl je ook in een keer gasloos kunt gaan. Bij het vervangen van een ketel voor een hybride opstelling gaan is, naar mijn mening, geld weggooien.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:47
r0el schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:16:
[...]

Dank voor deze suggestie. Het probleem is alleen dat de hele WP in storing gaat, en dat er dus ook geen warm tapwater wordt gemaakt zolang de buitensensor een (te) hoge temperatuur meet.
Doet die sensor verder nog iets nuttigs? BV het regelen van het vermogen of zo?
Als hij alleen ter beveiliging van de max temperatuur is, dan zou je hem kunnen vervangen door een vaste weerstand, waarvan de waarde van de sensor opgenomen kan worden, bv bij een aangegeven temperatuur ('s morgens) van 25°C.
Eventueel met een om-schakelaar van de vaste weerstand naar de buitensensor, totdat jij, (of eigenlijk jouw leverancier) een permanente en technisch juiste oplossing is gekomen.
Het gaat toch om een nieuw huis, waarvan de pomp moet werken bij mooi warm weer?
Toch?
en om even op die locatie terug te komen, waar zit dat ding nu precies? want 's middags staat bij mij de zon in het zuidwesten, meestal.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:08:
[...]

Doet die sensor verder nog iets nuttigs? BV het regelen van het vermogen of zo?
Als hij alleen ter beveiliging van de max temperatuur is, dan zou je hem kunnen vervangen door een vaste weerstand, waarvan de waarde van de sensor opgenomen kan worden, bv bij een aangegeven temperatuur ('s morgens) van 25°C.
Eventueel met een om-schakelaar van de vaste weerstand naar de buitensensor, totdat jij, (of eigenlijk jouw leverancier) een permanente en technisch juiste oplossing is gekomen.
Het gaat toch om een nieuw huis, waarvan de pomp moet werken bij mooi warm weer?
Toch?
en om even op die locatie terug te komen, waar zit dat ding nu precies? want 's middags staat bij mij de zon in het zuidwesten, meestal.....
De buitentemperatuurvoeler (NTC-sensorelement 2,2 kΩ bij 25 °C) is volgens de handleiding een essentieel onderdeel. Voor zover ik weet is die nodig voor de aansturing.
We hebben een rechthoekig blok van een huis. Qua locatie zat de sensor eerst op achtergevel gemonteerd, gericht op noord-west en daarmee in de loop van de middag in de zon (als die ondergaat in het westen). Nu zit de voeler dus boven op het dak en wordt 'ie vanaf 11u al verwarmd door de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Pietjebel10 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:28:
[...]

In de beschrijving/datasheet van Henkel staat nergens dat dit alleen voor conische draad is.
https://www.henkel-adhesi...sealants/loctite_550.html. Menig installateur gebruikt dit al jaren lang, zonder problemen.
@Pietjebel10 ik gebruik nu standaard Griffon, works for me!

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@r0el outside the box: sedumdak ;)
De sensor zal vooral voor de stooklijn van belang zijn en dat is bij koelen minder spannend. Voor de veiligheid zullen sensoren in de buitenunit gebruikt worden.
In de winter speelt de zon een minder grote rol en zal noordwest wel prima zijn.
Volgens mij had @Grolsch ook een omschakelkastje met vaste weerstanden voor de buitensensor om de besturing te verbieden domme dingen te doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Even een tussendoortje:
Ik ga deze week de leidingen die ik over de vliering heen gelegd heb naar boven de CV ketel aansluiten op ons bestaande CV leidingsysteem onder de CV ketl.

Dit kan middels een open verdeler die ik al heb liggen maar da's een hoop spaghetti op de vierkante centimeter.
Met een driewegklep kan ik kiezen voor de warmtepomp of als deze uitvalt voor de Cv ketel, a dan niet met of zonder pomp.

Ik overweeg zelfs een nieuwe te kopen die compacter is, minder vermogen heeft (CW3 is prima want we hebben geen regendouche) en beter terug te regelen valt.

Ik wil voorlopig gas aanhouden als backup maar ook omdat ik een fervent wokker ben.

Wat denken jullie van onderstaande twee opties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUz2mCGdFM64fq1CSP-zIiaWCMg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b8Qqf7ySF2MQwFkxHulaox1S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wASnDWhcgKPPYyDsRcRR3nzZUdU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ua8u0i67oJD0uv6B74x5dYZb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-06 00:25
Krijg je die sensor echt met geen mogelijkheid naar de Noordgevel?

Ik moet ook nog verplaatsen, overigens....in principe gewoon een draadje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Powrskin schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:04:
[...]

Vooruit. Heb het nog niet gebruikt dus geen idee of het wat is. Schijn je ook nog weer los te kunnen draaien.

https://www.ecotools.nl/griffon-kolmat-easyfit-50-ml
Alles hermetisch dicht, geen druppie en dat zonder al te veel lomp geweld.
De loctite55 ligt in de kliko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:25
[...]

De WP heeft de afgelopen week ruim 300 kWh warmte afgevoerd uit de woning. En dat is warmte die uit de betonnen constructie is gehaald. De airco heeft af en toe ook nog aan gestaan om het vocht uit de lucht te krijgen.

Het is natuurlijk heel afhankelijk van je huis, maar zeker als de zon door de ramen de vloeren en de muren goed warm heeft gemaakt, dan ga je die temperatuur er niet uit krijgen met een kwartiertje luchten.

Nog even los van het probleem dat het de afgelopen nachten niet koud genoeg is geweest om te luchten. De airco-unit op het dak heeft temperaturen gemeten tussen de 20 en 40 graden deze week (die 40 is omdat hij op het heetst van de dag vol in de zon staat, die 20 is 's nachts). Het koelde dus nauwelijks af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bioscrasher schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:27:
Even een tussendoortje:
Ik ga deze week de leidingen die ik over de vliering heen gelegd heb naar boven de CV ketel aansluiten op ons bestaande CV leidingsysteem onder de CV ketl.

Dit kan middels een open verdeler die ik al heb liggen maar da's een hoop spaghetti op de vierkante centimeter.
Met een driewegklep kan ik kiezen voor de warmtepomp of als deze uitvalt voor de Cv ketel, a dan niet met of zonder pomp.

Ik overweeg zelfs een nieuwe te kopen die compacter is, minder vermogen heeft (CW3 is prima want we hebben geen regendouche) en beter terug te regelen valt.

Ik wil voorlopig gas aanhouden als backup maar ook omdat ik een fervent wokker ben.

Wat denken jullie van onderstaande twee opties?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De bovenste is vooral een hybride optie. Dus een en en aansluiting waarbij warmtepomp en ketel gelijktijdig (moeten) functioneren.
De onderste optie met driewegklep zou ik sowieso niet toepassen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 07:37:
[...]

De WP heeft de afgelopen week ruim 300 kWh warmte afgevoerd uit de woning. En dat is warmte die uit de betonnen constructie is gehaald. De airco heeft af en toe ook nog aan gestaan om het vocht uit de lucht te krijgen.

Het is natuurlijk heel afhankelijk van je huis, maar zeker als de zon door de ramen de vloeren en de muren goed warm heeft gemaakt, dan ga je die temperatuur er niet uit krijgen met een kwartiertje luchten.

Nog even los van het probleem dat het de afgelopen nachten niet koud genoeg is geweest om te luchten. De airco-unit op het dak heeft temperaturen gemeten tussen de 20 en 40 graden deze week (die 40 is omdat hij op het heetst van de dag vol in de zon staat, die 20 is 's nachts). Het koelde dus nauwelijks af.
Wij zetten hier de hele nacht (bij het gebrek aan actieve koeling) alle ramen boven en beneden open. Da's wat anders dan 15 minuten, maar de temperatuur daalde afgelopen nacht van 25,0°C naar 22,3° (deze nacht was het hier min. 17°C en overdags was het 29°C). Geen idee met hoeveel kW aan warmte dit te vergelijken is, maar het is wel koeling met COP∞. Huis heeft iets van 500m³ inhoud en heeft een behoorlijke thermische massa.
Het is binnenshuis nog niet warmer binnen geweest dan 25°C (behalve op de vliering). Alleen moet ik daarbij wel zeggen dat de luchtvochtigheid in dit huis wel altijd aan de hoge kant is waardoor het hoe dan ook erg warm aanvoelt. Condenserend koelen zou het enige zijn wat werkt hier.

conclusie: Isolatie van de fancoil-leidingen afwerken! Ik had eigenlijk bedacht dat dat deze zomer niet meer nodig zou zijn, dus had het even laten liggen. Had ik dat mooi mis!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5_BGsxnJugO6BCl4g48O0cdOZg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LB1tyrxyqkhw7zz3iNfwO9WU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
verkeerslicht schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:34:
[...]

Wij zetten hier de hele nacht (bij het gebrek aan actieve koeling) alle ramen boven en beneden open. Da's wat anders dan 15 minuten, maar de temperatuur daalde afgelopen nacht van 25,0°C naar 22,3° (deze nacht was het hier min. 17°C en overdags was het 29°C). Geen idee met hoeveel kW aan warmte dit te vergelijken is, maar het is wel koeling met COP∞. Huis heeft iets van 500m³ inhoud en heeft een behoorlijke thermische massa.
Het ligt natuurlijk ook aan de omgeving, maar hier koelt het 's nachts buiten niet af. Teveel warmte blijft in de omliggende bebouwing en bestrating opgevangen zitten.
Het is binnenshuis nog niet warmer binnen geweest dan 25°C (behalve op de vliering). Alleen moet ik daarbij wel zeggen dat de luchtvochtigheid in dit huis wel altijd aan de hoge kant is waardoor het hoe dan ook erg warm aanvoelt. Condenserend koelen zou het enige zijn wat werkt hier.
Dat dacht ik ook. Mijn huis heeft een inhoud van zo'n 600 m³, over 2 verdiepingen, dus geen zolder of vliering en plat dak. Toen wij nog op gas stookten was het binnen max 25 graden, omdat we de airco op die temperatuur instelden. Die 25 graden voelde koud aan.

Nu dat de warmtepomp de koeling voor zijn rekening neemt, staan de thermostaten op 23 graden en met name de woonkamer wordt ook niet warmer dan dat. Dat is met name omdat het plafond koud is (dat is echt meetbaar: onder de badkamer en de berging is het plafond van de woonkamer beduidend warmer dan onder de slaapkamers).

Toch voelt het hetzelfde als 25 met airco. Op de bovenverdieping lukt het de WP niet om 23 graden vast te houden, daar wordt het wel iets warmer (koelen moet je immers aan de bovenkant doen en de vloerverwarming zit niet in het plafond.) en daar moet op de echte topdagen de airco wel mee doen.
conclusie: Isolatie van de fancoil-leidingen afwerken! Ik had eigenlijk bedacht dat dat deze zomer niet meer nodig zou zijn, dus had het even laten liggen. Had ik dat mooi mis!

[Afbeelding]
Tja, als je toch faincoils hebt zou ik het zeker proberen om condenserend te koelen. Hier is dat geen optie, omdat de WP, de leidingen en de verdelers daar niet op voorbereid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DutchWing schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:19:
[...]

De bovenste is vooral een hybride optie. Dus een en en aansluiting waarbij warmtepomp en ketel gelijktijdig (moeten) functioneren.
De onderste optie met driewegklep zou ik sowieso niet toepassen.
@DutchWing Dan blijft de optie open met twee keerkleppen, vraag alleen is hoeveel weerstand ik 24/7 kwijt ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-FbdGEnKqbDEhY_qUz9xzQGX7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bHfgr06cwoIWgQkaYQL1B32J.png?f=fotoalbum_large

Een open verdeler heeft als voordeel dat je letterlijk geen enkel bewegend onderdeel toevoegt maar wel op sommige momenten drie pompen hebt draaien als je hem als hybride wilt toepassen onder de -7.
Daarboven komt het wel goed met de COP als ik op 45 graden kan draaien.

Edit 10 minuten later: Het wordt de open verdeler want keerkleppen kunnen ook weer gaan vastzitten/lekken.
De momenten dat de warmtepomp onder -7 moet worden aangevuld met de CV middels de open verdeler en dus ook dat er drie pompen draaien zijn schaars.

[ Voor 10% gewijzigd door bioscrasher op 12-09-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik ben op het punt om een hybride warmtepomp te laten installeren.

Destijds heb ik voor een 5kw installatie gekozen, dat is genoeg voor dit huis. Later kwam ik erachter dat de 8kw versie niet alleen kan verwarmen maar ook kan koelen. Dit klonk op zich wel aantrekkelijk dus ik heb contact opgenomen met de installateur. Dit was op zich wel mogelijk maar werd wel afgeraden.

De redenatie is dat koelen dmv een warmtepomp minder efficiënt / effectief is dan een met een airco en het qua rendement onnodig is want dan zouden we een te zware hybride warmtepomp installeren alleen Voor het koelen.

Het advies is om de 5kw warmtepomp te installeren en mogelijk een airco op de overloop op de eerste verdieping te plaatsen.

Nu klinkt dit vrij logisch maar ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden. Op zich is er prima ruimte voor een airco.

Huis:
- 186 m2
- 2012 (HR++, vloer en dakisolatie)
- 1000m3 gasverbruik
- woonkamer vloerverwarming, boven en zolder radiatoren (die worden overigens niet gebruikt)

Edit: het is nog goed om te vermelden dat het verschil tussen de 5kw en 8kw warmtepomp ongeveer 1800 euro is.

[ Voor 5% gewijzigd door whoopy_ op 12-09-2023 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Zie boven. Koelen wil je bovenin de ruimtes doen. Heb je boven alleen radiatoren, dan is een airco waarschijnlijk een betere optie, want koelen met radiatoren gaat niet lukken.

Waarom hybride? Met slechts 1000 m3 gasverbruik kun je gemakkelijk van het gas af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

whoopy_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:43:
Ik ben op het punt om een hybride warmtepomp te laten installeren.

Destijds heb ik voor een 5kw installatie gekozen, dat is genoeg voor dit huis. Later kwam ik erachter dat de 8kw versie niet alleen kan verwarmen maar ook kan koelen. Dit klonk op zich wel aantrekkelijk dus ik heb contact opgenomen met de installateur. Dit was op zich wel mogelijk maar werd wel afgeraden.

De redenatie is dat koelen dmv een warmtepomp minder efficiënt / effectief is dan een met een airco en het qua rendement onnodig is want dan zouden we een te zware hybride warmtepomp installeren alleen Voor het koelen.

Het advies is om de 5kw warmtepomp te installeren en mogelijk een airco op de overloop op de eerste verdieping te plaatsen.

Nu klinkt dit vrij logisch maar ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden. Op zich is er prima ruimte voor een airco.

Huis:
- 186 m2
- 2012 (HR++, vloer en dakisolatie)
- 1000m3 gasverbruik
- woonkamer vloerverwarming, boven en zolder radiatoren (die worden overigens niet gebruikt)
@whoopy_ Heel persoonlijk maar ik snap de redenatie van de installateur wel. Met een split airco die maar een paar weken per jaar draait kun je snel ontvochten en koude naar binnen brengen via een paar dunnen freon leidingen zonder de rest van het leidingwerk binnen te moeten isoleren.

Onze Nibe kán koelen maar we hebben nog een cassette split van 9kW op zolder die een bak met kou naar beneden kiepert als het nodig is.

De warmtepomp kan dan één of twee taken op zich pakken:
a) verwarmen
b) warm water maken.

Dat laatste doen we nu nog met gas (we wokken ook nog op gas) maar kan in de toekomst door een warmtepompboiler worden gedaan.

Zo heeft de warmtepomp een lekker eenvoudig leventje, maakt hij redelijk lange runs en hoeft de compressor nooit op zijn tenen te lopen voor SWW.

Choices choices...

PS: waarom geen all-electric?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bioscrasher schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:34:
[...]

@DutchWing Dan blijft de optie open met twee keerkleppen, vraag alleen is hoeveel weerstand ik 24/7 kwijt ben.

[Afbeelding]

Een open verdeler heeft als voordeel dat je letterlijk geen enkel bewegend onderdeel toevoegt maar wel op sommige momenten drie pompen hebt draaien als je hem als hybride wilt toepassen onder de -7.
Daarboven komt het wel goed met de COP als ik op 45 graden kan draaien.
Ik had de secundaire pomp even over het hoofd gezien, het kan wel. Secundaire pomp moet natuurlijk wel draaien.
Edit 10 minuten later: Het wordt de open verdeler want keerkleppen kunnen ook weer gaan vastzitten/lekken.
De momenten dat de warmtepomp onder -7 moet worden aangevuld met de CV middels de open verdeler en dus ook dat er drie pompen draaien zijn schaars.
Kans is aanzienlijk klein. Maar als je daar geen goed gevoel bij hebt dan moet je het niet doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoopy_
Blihi schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:47:
Zie boven. Koelen wil je bovenin de ruimtes doen. Heb je boven alleen radiatoren, dan is een airco waarschijnlijk een betere optie, want koelen met radiatoren gaat niet lukken.

Waarom hybride? Met slechts 1000 m3 gasverbruik kun je gemakkelijk van het gas af.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb destijds voor een hybride warmtepomp gekozen omdat ik het toch een apart idee vind om een groot vat met warm water ergens in huis te plaatsen. Ook heb ik een jong gezin en vermoed ik dat het gasverbruik in de toekomst nog wel zal toenemen. Idealiter zou ik in mijn volgende huis een all-electric oplossing hebben, met een aparte ruimte voor de boiler.

Komt nog bij dat ik simpelweg al in ben gegaan op de offerte en de installateur geen all-electric warmtepompen plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
bioscrasher schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:49:
[...]

@whoopy_ Heel persoonlijk maar ik snap de redenatie van de installateur wel. Met een split airco die maar een paar weken per jaar draait kun je snel ontvochten en koude naar binnen brengen via een paar dunnen freon leidingen zonder de rest van het leidingwerk binnen te moeten isoleren.

Onze Nibe kán koelen maar we hebben nog een cassette split van 9kW op zolder die een bak met kou naar beneden kiepert als het nodig is.

De warmtepomp kan dan één of twee taken op zich pakken:
a) verwarmen
b) warm water maken.

Dat laatste doen we nu nog met gas (we wokken ook nog op gas) maar kan in de toekomst door een warmtepompboiler worden gedaan.

Zo heeft de warmtepomp een lekker eenvoudig leventje, maakt hij redelijk lange runs en hoeft de compressor nooit op zijn tenen te lopen voor SWW.

Choices choices...

PS: waarom geen all-electric?
Bedankt voor je reactie! Ik zal dan inderdaad voor een aparte airco gaan.

Zie hierboven m’n (misschien wat brakke) redenering waarom er geen all-electric warmtepomp wordt geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
whoopy_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:09:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Ik heb destijds voor een hybride warmtepomp gekozen omdat ik het toch een apart idee vind om een groot vat met warm water ergens in huis te plaatsen. Ook heb ik een jong gezin en vermoed ik dat het gasverbruik in de toekomst nog wel zal toenemen. Idealiter zou ik in mijn volgende huis een all-electric oplossing hebben, met een aparte ruimte voor de boiler.

Komt nog bij dat ik simpelweg al in ben gegaan op de offerte en de installateur geen all-electric warmtepompen plaatst.
Je kunt all electric stoken met een warmtepomp, en toch het tapwater met de gasketel doen. Een hybridepomp heet voornamelijk hybride omdat op gebied van CV kan worden samengewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:30:
[...]

Het ligt natuurlijk ook aan de omgeving, maar hier koelt het 's nachts buiten niet af. Teveel warmte blijft in de omliggende bebouwing en bestrating opgevangen zitten.

[...]

Dat dacht ik ook. Mijn huis heeft een inhoud van zo'n 600 m³, over 2 verdiepingen, dus geen zolder of vliering en plat dak. Toen wij nog op gas stookten was het binnen max 25 graden, omdat we de airco op die temperatuur instelden. Die 25 graden voelde koud aan.

Nu dat de warmtepomp de koeling voor zijn rekening neemt, staan de thermostaten op 23 graden en met name de woonkamer wordt ook niet warmer dan dat. Dat is met name omdat het plafond koud is (dat is echt meetbaar: onder de badkamer en de berging is het plafond van de woonkamer beduidend warmer dan onder de slaapkamers).

Toch voelt het hetzelfde als 25 met airco. Op de bovenverdieping lukt het de WP niet om 23 graden vast te houden, daar wordt het wel iets warmer (koelen moet je immers aan de bovenkant doen en de vloerverwarming zit niet in het plafond.) en daar moet op de echte topdagen de airco wel mee doen.

[...]

Tja, als je toch faincoils hebt zou ik het zeker proberen om condenserend te koelen. Hier is dat geen optie, omdat de WP, de leidingen en de verdelers daar niet op voorbereid zijn.
Maar jij hebt dus vloerverwarming op de begane grond en op de bovenverdieping begrijp ik. Ik kan me voorstellen dat je dat inderdaad goed kan inzetten voor koeling, zelfs met een gematigde temperatuur vanwege hoge luchtvochtigheid. Ik kan hier op z'n laagst 20°C water (dauwpunt) in mijn gigantische 3 groepen vloerverwarming en radiatoren sturen en dan gebeurt er net niks :P (behalve dat de warmtepomp het wel welletjes vind geweest na een half uurtje of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
verkeerslicht schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:12:
[...]

Je kunt all electric stoken met een warmtepomp, en toch het tapwater met de gasketel doen. Een hybridepomp heet voornamelijk hybride omdat op gebied van CV kan worden samengewerkt.
Helder, bedankt voor je verdere uitleg. Echter heb ik al een hybride warmtepomp besteld, misschien voor over 10 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
whoopy_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:54:
[...]

Helder, bedankt voor je verdere uitleg. Echter heb ik al een hybride warmtepomp besteld, misschien voor over 10 jaar ;)
Op zich hoeft dat nog geen probleem te zijn dat het een hybride warmtepomp is.
Deze kan als ik het goed begrijp 5kW leveren.

Volgens de Koevlaasformule is dat ook ongeveer wat je nodig hebt om all electric te stoken:
1000m³ x 8 / 1650 = 4,848kW benodigd vermogen bij -10°C

De vraag is echter of die gespecificeerde 5kW nog beschikbaar is bij de koudere temperaturen. Weet niet wat voor warmtepomp het om gaat?

Daarnaast hangt het ook af van het leidingwerk of je all electric kan gaan. Bij all electric zijn ruime leidingen een vereiste voor een goede flow. En is daar de mogelijkheid niet toe (om welke reden dan ook) dan is hybride een tussenoplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DutchWing schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:02:
[...]

Ik had de secundaire pomp even over het hoofd gezien, het kan wel. Secundaire pomp moet natuurlijk wel draaien.

[...]

Kans is aanzienlijk klein. Maar als je daar geen goed gevoel bij hebt dan moet je het niet doen :)
Een voordeel van de open verdeler is dat de CV altijd warmte beschikbaar stelt als de Nibe in storing zou gaan, iets wat met twee keerkleppen en een hogere druk van de Grundfos Alpha2, die de klep vanaf de interne pomp van de CV ketel zal dichtdrukken, niet goed gaat.

Net met Pentec gebeld die me geruststelde dat het ook mogelijk is om een open verdeler - met name de allerkleinste - horizontaal gespiegeld aan te sluiten.
Hierdoor win ik weer wat plek en kan ik de installatie snel gereed krijgen.

Wat een (leer) traject! met dank aan de vele vakmensen op dit forum _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 12-06 10:04
Ik wil een warmtepomp in de voortuin van een rijtjeswoning zetten, en dan naar de trapkast komen om daar het CV circuit in te komen (vloerverwarming verdeler zit daar)
Direct achter de buitenmuur zit een toilet, en daarachter zit de meterkast.

Het leek mij handig om de leidingen van buiten naar binnen te krijgen via de kruipruimte. En dan in de meterkast, waar er zo'n dun vloertje is, ze naar boven laten komen. Daar maken ze dan direct een bocht de meterkast weer uit, dus eigenlijk zal alleen een bocht zichtbaar zijn onderin de meterkast. Dat lijkt mij acceptabel.

Maar ik moet dus nog wel van buiten tot in de kruipruimte komen. Ik heb dit al wel gedaan voor een kabel maar dat was een stuk makkelijker. Onder de fundering door was denk ik iets van 80 tot 90cm graven

De Terrendis leidingen die ik wil geven een buigradius van 0.5 meter op, maar ik lees ook dat dat in de praktijk tegenvalt. En het is sowieso wel een dik ding met 140 of 160mm.
Ik verwacht hiervoor toch een flink gat te moeten graven om tot het niveau te komen dat ik hem eronder door kan doen. Vervolgens moet op die plek de warmtepomp komen te staan, dus moet het geheel weer flink aangestampt worden om niet te gaan verzakken.

Alternatief zou zijn 2 gaten laten boren zodat het niet zo diep hoeft. Maar ook dat moet onder het niveau van de vloer, dus moet er ook een flink gat voor worden gegraven om die boring te kunnen doen (om het boorapparaat kwijt te kunnen).

De elektrakabel had maar een klein gaatje nodig. Ik betwijfel hoe handig het is om een groot gat te graven zo bij de fundering.
Het is overigens 1 betonnen geheel, de fundering samen met de voorgevel. Niet opgebouwd uit losse of zachte elementen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@!null zoals je het beschrijft lijkt me een bovengronds koofje in het toilet veel eenvoudiger :)

Ik weet niet hoe schuin een diamantboor kan, alles wat je diagonaal boort scheelt aan gat graven en buigradius dus wellicht de moeite van het onderzoeken waard.
Afbeeldingslocatie: https://www.izbetonboringen.be/wp-content/uploads/2023/03/71ec36_7e2dc49288b04e7cbed1a2c3db4951e5_mv2.webp

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Proton_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:29:
@!null zoals je het beschrijft lijkt me een bovengronds koofje in het toilet veel eenvoudiger :)

Ik weet niet hoe schuin een diamantboor kan, alles wat je diagonaal boort scheelt aan gat graven en buigradius dus wellicht de moeite van het onderzoeken waard.
[Afbeelding]
Ja ook wel over nagedacht om door de wc te doen, dat was het eerste plan. Maar daar zit allemaal tegelwerk en wastafel afvoer e.d. En ook dan een betonboring nodig, omdat de voorgevel ook van beton is. Het is een rijtjeshuis, maar dan eigenlijk een kwartslag gedraaid. (bij de meeste rijtjeshuizen zijn alleen de zij/tussenmuren van beton)

De schuine boring zou wel een hoop schelen ja. Maar schuin naar beneden naar binnen doe je meestal niet vanwege vocht wat er in kan lopen.
Nou komt dit de kruipruimte in, dus dat lijkt me niet direct zo'n probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:03:
[...]

Ja ook wel over nagedacht om door de wc te doen, dat was het eerste plan. Maar daar zit allemaal tegelwerk en wastafel afvoer e.d. En ook dan een betonboring nodig, omdat de voorgevel ook van beton is. Het is een rijtjeshuis, maar dan eigenlijk een kwartslag gedraaid. (bij de meeste rijtjeshuizen zijn alleen de zij/tussenmuren van beton)

De schuine boring zou wel een hoop schelen ja. Maar schuin naar beneden naar binnen doe je meestal niet vanwege vocht wat er in kan lopen.
Als je de schuine gaten een beetje kunt afdichten, dan is water niet per se een probleem hoor.
Ik heb het zo, en er komt tot op heden nog geen druppel water binnen:

- 2 Gaten diagonaal naar de kruipruimte toe van 100mm
- 2x PVC-buis 100mm
- Kabels en leidingen inclusief isolatie door de buizen heen.
- rondom de PVC-buis afgedicht met soudal aquaswell
- van de PVC-buis naar de leidingen/isolatie aftapen met PVC tape.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b7wrBlxie_dFHDjexPD3LxhSmo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWRGVY2jRM3TryoVcTYPl52I.jpg?f=fotoalbum_tile

Achteraf gezien had ik toch het liefst een flauwere hoek geboord, omdat ik dan een sifon had kunnen voorkomen. Ik kan om zo te zeggen nu niet volledig vanuit binnenshuis de warmtepomp goed leeg laten lopen door ergens een afvoerkraan open te draaien.
Mijn tip is dus, probeer een sifon te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:52
Twee jaar geleden heb ik een Nibe VVM500 en F2120 laten installeren. Destijds werd ons door de installateur ontraden deze ook voor koeling te gebruiken (ivm stroomverbruik en levensduur van de installatie). Na 2 zomers hebben we ons bedacht en willen we het huis toch koelen. Op de verdieping met split airco's en begane grond via de vloerverwarming.

Blijkbaar moet er onder andere een module worden ingebouwd om dit mogelijk te maken (in de handleiding wordt gesproken over een AXC-30). Online vind ik er weinig over en dus maakt een goed beeld vormen van een redelijk prijs ook lastig. Wat zijn jullie ideeën hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
verkeerslicht schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:32:
[...]

Als je de schuine gaten een beetje kunt afdichten, dan is water niet per se een probleem hoor.
Ik heb het zo, en er komt tot op heden nog geen druppel water binnen:

- 2 Gaten diagonaal naar de kruipruimte toe van 100mm
- 2x PVC-buis 100mm
- Kabels en leidingen inclusief isolatie door de buizen heen.
- rondom de PVC-buis afgedicht met soudal aquaswell
- van de PVC-buis naar de leidingen/isolatie aftapen met PVC tape.

[Afbeelding]

Achteraf gezien had ik toch het liefst een flauwere hoek geboord, omdat ik dan een sifon had kunnen voorkomen. Ik kan om zo te zeggen nu niet volledig vanuit binnenshuis de warmtepomp goed leeg laten lopen door ergens een afvoerkraan open te draaien.
Mijn tip is dus, probeer een sifon te voorkomen.
Dit heb je in de buitenmuur naar binnen toe, niet naar de kruipruimte?

Gezien het om de kruipruimte zou gaan, zit ik toch laag en heb ik toch een sifon te pakken.
Dat zou dan alleen in het Terrendis deel van de leiding zijn, de rest komt opdezelfde hoogte van vloerverwarmingsverdeler waarschijnlijk.
Dus die sifon werking is niet zo'n ramp. Ik zal nog wel binnenshuis in het horizontale stuk twee afsluiters zetten voor eventueel onderhoud.

Maar via kruipruimte leek me makkelijk, ook omdat ik dan door de meterkast vloer zo naar boven kan. Vanaf daar is het alleen maar wat hout plaatwerk tot aan de vloerverwarmingsverdeler.
De warmtepomp gaat ook geen warm tapwater doen, dus het wordt allemaal lekker simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 20:35
!null schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:46:
[...]

Gezien het om de kruipruimte zou gaan, zit ik toch laag en heb ik toch een sifon te pakken.
Dat zou dan alleen in het Terrendis deel van de leiding zijn, de rest komt opdezelfde hoogte van vloerverwarmingsverdeler waarschijnlijk.
Dus die sifon werking is niet zo'n ramp. Ik zal nog wel binnenshuis in het horizontale stuk twee afsluiters zetten voor eventueel onderhoud.

Maar via kruipruimte leek me makkelijk, ook omdat ik dan door de meterkast vloer zo naar boven kan. Vanaf daar is het alleen maar wat hout plaatwerk tot aan de vloerverwarmingsverdeler.
De warmtepomp gaat ook geen warm tapwater doen, dus het wordt allemaal lekker simpel.
Ik weet niet hoe hard en hoe dik de fundering is, maar je zou ook met een boorhamer kleine gaten in het rond kunnen boren en zo een ronde doorvoer creëren. Eventueel vanuit de kruipruimte en dan iets schuin naar beneden.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:46:
[...]

Door de buitenmuur naar de kruipruimte toe. Wat plaatjes hier:
verkeerslicht in "Monoblock warmtepomp zelf installeren"

Misschien wel een beetje vergelijkbaar met jouw situatie. Ik ga onder de WC door, en dan kom ik door nog een muur in de kruipruimte uit in een minikeldertje onder de meterkast. Als een Sifon geen probleem is dan kom je er op die manier wel mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
hansvk schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:52:
[...]

Ik weet niet hoe hard en hoe dik de fundering is, maar je zou ook met een boorhamer kleine gaten in het rond kunnen boren en zo een ronde doorvoer creëren. Eventueel vanuit de kruipruimte en dan iets schuin naar beneden.
Ik probeerde met mijn DeWalt klopboor al een gat te maken voor de kabel die ik eerder heb getrokken.
Daarvoor had ik zelfs een nieuwe boor gekocht met 4 van die snijvlakken ipv 2.
Alsnog koste het echt zeer veel moeite dat ik hem toen maar eronder door heb gedaan.
Ik kan me niet voorstellen hoeveel deprimerende dagen ik bezig zal zijn met er zelf een groot gat van te maken, het was echt keihard :o
Dat is echt werk voor een betonboor bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
!null schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:55:
[...]

Ik probeerde met mijn DeWalt klopboor al een gat te maken voor de kabel die ik eerder heb getrokken.
Daarvoor had ik zelfs een nieuwe boor gekocht met 4 van die snijvlakken ipv 2.
Alsnog koste het echt zeer veel moeite dat ik hem toen maar eronder door heb gedaan.
Ik kan me niet voorstellen hoeveel deprimerende dagen ik bezig zal zijn met er zelf een groot gat van te maken, het was echt keihard :o
Dat is echt werk voor een betonboor bedrijf.
Een boorhamer is dan ook veel beter en effectiever dan een klopboormachine.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:23
!null schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:03:
[...]

Bij ons heb ik een professional laten komen om het gat naar buiten te boren, mede omdat dit in de hoek van de keukenvloer moest waar (netwel/net niet) vloerverwarmingsleidingen zitten. In ons geval is verticaal op de rand van de vloer geboord en heb ik zelf nog wat beton weg moeten bikken aan de buitenkant. Met een beetje wringen kon ik toen de Terrendis duo 140 hier doorheen krijgen. Het is nog wel lastig om het geheel luchtdicht te krijgen maar ik heb mijn hoop op een combinatie van flexibel pur en vloeibaar rubber gevestigd. Zie een paar foto's voor een impressie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8Ax5AG0n6r3EZRCY0HqZcKZb0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yI4Ozfc5lpd8ovXfUc2xM4RZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8G8O2gO9esvoS9XZZ8Q_dVThgVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPFFVl4BSWW3fZW1OYy50h0L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/towy_t0BbQ6fu7hdw3zVnQ7Q05U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/damC9fcPeVo2jb2bCOGXsXAR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmIySm744CBxUg1f_dNpN35FAsM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dapVEt3ZRhRiMjxZzxHA85nK.jpg?f=user_large

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
verkeerslicht schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:52:
[...]

Door de buitenmuur naar de kruipruimte toe. Wat plaatjes hier:
verkeerslicht in "Monoblock warmtepomp zelf installeren"

Misschien wel een beetje vergelijkbaar met jouw situatie. Ik ga onder de WC door, en dan kom ik door nog een muur in de kruipruimte uit in een minikeldertje onder de meterkast. Als een Sifon geen probleem is dan kom je er op die manier wel mee weg.
Ok ja ook onder de WC door dus.

Ik vind zelf de sifon geen probleem omdat het daar in die kruipruimte echt niet gaat vriezen. En ik afsluiters kan plaatsen om te werken aan het binnen cv stuk.
Wel moet ik uiteraard ontluchters plaatsen.
Enige risico zou dan het stukje Terrandis zijn wat bovengronds komt, en het zou gaan vriezen terwijl warmtepomp niet draait. Daar maak ik me niet zo druk om. Want de warmtepomp zelf is ook leeg te tappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@!null @bensss wat voel ik me bevoorrecht om de warmtepomp op het dak van de garage/bijkeuken te parkeren en vervolgens recht door de muur van de ernaast liggende slaapkamer/koof va te boren !
Recht in de koof waar de stekleiding van de bestaande lucht/lucht cassette warmtepomp al liep.
Ik hoef de koof alleen 10 cm breder te maken maar heb helaas twee 1" 90 graden pers knietjes moeten gebruiken want ook al is het geen terrendis, 32x3mm MLC heeft nog altijd een radius van 12-15 cm...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBO9SttjsTaME2HaabhHEY5wuao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/absNO9BPcT5YyR29Qo4wnTOa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBrjOTHpfyHSaG_zb33V2-pImyk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fK07nsIGPMRb0wnw1lJcCf7z.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
@bioscrasher Ha, ik heb zelf overigens een houten huis, dat is pas bevoorrecht :+ Hopsakee, binnen paar minuten een gat in het huis met de meest basic tools die je maar kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Voor degene die de buitenunit in de tuin of op de erfgrens willen plaatsen: https://archive.ph/prrto

Wel interessant om te kijken wat hier uit komt. Die 40 dB op de erfgrens is dus strikt en moet op papier gelden volgens de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar dat gaat helemaal voorbij aan eventuele geluidsdempende maatregelen. Ik zou het heel erg slecht vinden als een door de fabrikant genoemde waarde wordt genomen als de geluidsdruk die een warmtepomp zal hebben zonder naar de eigenlijke situatie te kijken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Daar gaat het geschil dus onder andere over. Maar ook dan is 40 dB op de erfgrens heel lastig, want het ding staat echt tegen de erfgrens aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-06 20:20

Rzaan

Altijd zoekende

Blihi schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:35:
Voor degene die de buitenunit in de tuin of op de erfgrens willen plaatsen: https://archive.ph/prrto

Wel interessant om te kijken wat hier uit komt. Die 40 dB op de erfgrens is dus strikt en moet op papier gelden volgens de gemeente.
Los van de geluids-discussie (zeer interesaant wat de uitkomst zal zijn!) vond ik het volgende in het artikel interessant:
Of de buitenunit helemaal achter in de tuin plaats, maar dat is geen optie. Dan is de warmtepomp niet rendabel.”
Ik weet niet hoe diep die tuin is, maar met een beetje (veel) isolatie om de buizen kan de WP best wel ergens in de tuin staan. Zou iemand aan die man moeten vertellen.
Sowieso lijkt het op de foto of hij er zich wel heel makkelijk vanaf heeft gemaakt. Juist daar neergezet waar de buren er het meeste last van hebben. Lijkt het.

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 12-09-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-06 21:42
Ik ben 28 mm stalen CV buis aan het aanleggen vanaf mijn monoblock naar de verdeler. De verdeler op de foto ga ik vervangen. De rode en blauwe lijn stelt de nieuwe leiding voor.

Onder de verdeler zitten nu kunststof leidingen (PE-RT). In de rode cirkel gaan ze met 25 mm de muur in en naar boven richting CV met aftakkingen naar de radiatoren boven. De radiatoren zelf zijn met staal aangesloten in de muur.

Verreweg het makkelijkst voor mij qua installatiewerk is als ik de nieuwe 28 mm CV leidingen met een t-stuk aansluit op de kranen op de foto. Dan hoef ik niet aan het kunststof te zitten en kan ik de kranen gebruiken om de flow naar de radiatoren te regelen.

Nadeel dat ik hier zie is dat ik dan van 28 mm naar 15 mm bij de kraan ga. Daarna met 25 mm naar boven. Ik introduceer dus een flinke bottleneck, maar is dat erg?

Als ik het goed begrijp zal ik de flow naar de radiatoren sowieso moeten gaan beperken ten opzichte van de verdeler. Kan ik dit dan gewoon zo aansluiten of rem ik de flow dan te veel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgyzOIc0F5YxEzrLa5jmDaQIMpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JnMxjNcWmp1BnJ9M0in51Yya.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Meten is weten inderdaad.

Geluidsdruk was overigens wel een van de redenen om echt ook op te letten naar het type warmtepomp dat ik neer ging zetten.
De Wolf is dan ook daadwerkelijk erg stil maar hij bezit wel een lichte zoem en de vibratie is licht te horen in de kelder als je onder de warmtepomp staat.

Buren hebben er geen last van, gelukkig. Maar als dat wel zo is lijkt me dat daar gewoon een oplossing voor gevonden moet worden. Dat dit dan een "mindere efficientie" tot gevolg heeft is iets dat in mijn optiek van tevoren had moeten worden bedacht.

Ik kan me niet direct voorstellen dat dit inderdaad het geval is als je dan daar nog even goed over nadenkt. Maar dat is dan aan meneer zelf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:23
Separator schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:41:
Ik ben 28 mm stalen CV buis aan het aanleggen vanaf mijn monoblock naar de verdeler. De verdeler op de foto ga ik vervangen. De rode en blauwe lijn stelt de nieuwe leiding voor.

Onder de verdeler zitten nu kunststof leidingen (PE-RT). In de rode cirkel gaan ze met 25 mm de muur in en naar boven richting CV met aftakkingen naar de radiatoren boven. De radiatoren zelf zijn met staal aangesloten in de muur.

Verreweg het makkelijkst voor mij qua installatiewerk is als ik de nieuwe 28 mm CV leidingen met een t-stuk aansluit op de kranen op de foto. Dan hoef ik niet aan het kunststof te zitten en kan ik de kranen gebruiken om de flow naar de radiatoren te regelen.

Nadeel dat ik hier zie is dat ik dan van 28 mm naar 15 mm bij de kraan ga. Daarna met 25 mm naar boven. Ik introduceer dus een flinke bottleneck, maar is dat erg?

Als ik het goed begrijp zal ik de flow naar de radiatoren sowieso moeten gaan beperken ten opzichte van de verdeler. Kan ik dit dan gewoon zo aansluiten of rem ik de flow dan te veel?

[Afbeelding]
Zijn dat puntstukken op de kranen? Toevallig 3/4 inch? In dat geval zou je de puntstukken kunnen vervangen door 22mm knel-puntstukken en dan een 28 x 22 x 28 mm T-stuk gebruiken. Dan heb je een "permanente" vernauwing minder. Als de kranen dan later toch te nauw blijken, kan je die alsnog vervangen, zonder het T-stuk weer uit de hoofdleiding te moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:13

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Nico_GTR Voor de gemeente, overheid etc. is het voldoende dat het rekentool "njet" zegt.
En dan moet de gemeente handhavend optreden.
Daarvoor is het rekentool door de overheid juist ontwikkeld.

Het is dan aan de partij met de wp in kwestie aan te tonen dat onder geen omstandigheden
de geluidsgrens (op de erfgrens) wordt overschreden.

Zo heb ik iig de regeling begrepen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-06 21:42
marcop23 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:13:
[...]

Zijn dat puntstukken op de kranen? Toevallig 3/4 inch? In dat geval zou je de puntstukken kunnen vervangen door 22mm knel-puntstukken en dan een 28 x 22 x 28 mm T-stuk gebruiken. Dan heb je een "permanente" vernauwing minder. Als de kranen dan later toch te nauw blijken, kan je die alsnog vervangen, zonder het T-stuk weer uit de hoofdleiding te moeten halen.
Moet ik even controleren, maar niet alleen de kranen zijn het probleem. Het stuk PE-RT buis onder de kraan is 15 mm. Die gaat vervolgens daarna naar 25. Als ik de vernauwing niet wil dan zal ik de dikke PE-RT direct bij de muur moeten afknippen en vanaf daar zonder beperkingen naar staal moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dat is nog eens een positief geluid (als het maar niet te hard klinkt 8)7 )

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat lelijk gedaan, hopelijk hebben ze in het plan zitten er een omkasting omheen te doen, maar dan nog staat het wel vreemd in de tuin zo.

Wat dit artikel en die in Tubbergen betreft, warmtepompen zijn net kerncentrales, je zet ze lekker ver weg bij de landsgrenzen. Als er dan iets mis mee is heb je er zelf in ieder geval minder last van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@!null Volgens het artikel komt er rondom de warmtepompen een heg. De geluidseisen hebben deze plek bepaald.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Blihi schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:35:

Tegen de erfgrens en zonder afscherming is gewoon een no-go met de huidige warmtepompen (bronvermogens geluid te hoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
timovd schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:27:
@!null Volgens het artikel komt er rondom de warmtepompen een heg. De geluidseisen hebben deze plek bepaald.
Oh dat zie ik nergens staan, ik zie alleen het filmpje?

Ik vraag me af hoe dat tot die plek leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
whoopy_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:43:
Eens met die installateur, maar waarom hybride? Je lijkt aan 5 kW voldoende te hebben (wel even narekenen a.d.h.v. een aantal koude winterdagen), dan kan die gasaansluiting er mooi uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
whoopy_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:09:
Bij zo'n installateur zou ik niet willen kopen, die zal dus rücksichtslos iedereen hybride aanbieden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maurice- schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:33:
Twee jaar geleden heb ik een Nibe VVM500 en F2120 laten installeren. Destijds werd ons door de installateur ontraden deze ook voor koeling te gebruiken (ivm stroomverbruik en levensduur van de installatie). Na 2 zomers hebben we ons bedacht en willen we het huis toch koelen. Op de verdieping met split airco's en begane grond via de vloerverwarming.

Blijkbaar moet er onder andere een module worden ingebouwd om dit mogelijk te maken (in de handleiding wordt gesproken over een AXC-30). Online vind ik er weinig over en dus maakt een goed beeld vormen van een redelijk prijs ook lastig. Wat zijn jullie ideeën hierover?
Deze vraag stellen in het juiste topic: NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
dunklefaser schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:15:
@Nico_GTR Voor de gemeente, overheid etc. is het voldoende dat het rekentool "njet" zegt.

Het is dan aan de partij met de wp in kwestie aan te tonen dat onder geen omstandigheden

Volgens mij is dit niet correct. Er moet gemeten worden - 't gaat om 't daadwerkelijke geluid gemeten op een manier die voldoet aan 't meetprotocol. Omdat je dit niet vooraf kan doen en 't ondoenlijk is om alle installatie na te meten is die rekentool ontwikkeld die je zelf mag hanteren en als de uitkomst daarvan ok is mag je plaatsen en hoeft er niet gemeten te worden. Mede omdat er wat veiligheidsmarges in die tool zitten. Op 't moment dat er gehandhaafd moet worden / er een klacht komt moet er gemeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:23
Separator schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:19:
[...]

Moet ik even controleren, maar niet alleen de kranen zijn het probleem. Het stuk PE-RT buis onder de kraan is 15 mm. Die gaat vervolgens daarna naar 25. Als ik de vernauwing niet wil dan zal ik de dikke PE-RT direct bij de muur moeten afknippen en vanaf daar zonder beperkingen naar staal moeten.
Ja oké, eens. Ik bedoelde vooral: als je het gedeelte boven de kraan wijd genoeg aanlegt (dus 22mm), kan je het eerst gewoon proberen en als het nodig blijkt met beperkt meerwerk alsnog de kunstof leiding doorknippen.

Het is best lastig vanaf het internet te voorspellen hoe de flow zich verdeelt, en of dat voldoende is. Dat ligt oa aan jullie voorkeuren qua temperatuur boven, verschil in isolatie boven en beneden, dikte en lengte van de vloerverwarmingsslangen, verschil in zoninstraling, et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

blb4 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:22:
[...]

Volgens mij is dit niet correct. Er moet gemeten worden - 't gaat om 't daadwerkelijke geluid gemeten op een manier die voldoet aan 't meetprotocol. Omdat je dit niet vooraf kan doen en 't ondoenlijk is om alle installatie na te meten is die rekentool ontwikkeld die je zelf mag hanteren en als de uitkomst daarvan ok is mag je plaatsen en hoeft er niet gemeten te worden. Mede omdat er wat veiligheidsmarges in die tool zitten. Op 't moment dat er gehandhaafd moet worden / er een klacht komt moet er gemeten worden.
Je kan proberen jouw interpretatie aan de gemeente Tubbergen te slijten.
Zij is blijkbaar van mening dat voor een dwangsom de berekening van het rekentool voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
dunklefaser schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:23:
[...]

Je kan proberen jouw interpretatie aan de gemeente Tubbergen te slijten.
Zij is blijkbaar van mening dat voor een dwangsom de berekening van het rekentool voldoende is.
Ik denk dat je bij de rechter sterk staat. In mijn werk zie ik altijd dat handhaving van geluidseisen onderbouwd moet zijn met metingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

een exel rekentooltje staat niet in de wetgeving als leided, een geijkte geluidsmeter met een meetrapport is wel juridisch geldig.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Andrehj schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:02:
[...]

Bij zo'n installateur zou ik niet willen kopen, die zal dus rücksichtslos iedereen hybride aanbieden....
Wat wil je precies dat ik met je opmerking doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Andrehj schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:00:
[...]

Eens met die installateur, maar waarom hybride? Je lijkt aan 5 kW voldoende te hebben (wel even narekenen a.d.h.v. een aantal koude winterdagen), dan kan die gasaansluiting er mooi uit.
Zie comment hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
whoopy_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:37:
Wat wil je precies dat ik met je opmerking doe?
Zie comment hierboven.
Toen ik mijn reacties typte ging ik er nog vanuit dat je hier om advies kwam vragen voordat je tot een koop overging (zoals meestal gebeurt).
Ik las later pas dat je blijkbaar de WP al gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
dunklefaser schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:15:

Mwoh bij mijn oma moest er echt wel een rapport bij. Maar goed ik durf beide wel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Andrehj schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:48:
[...]

[...]

Toen ik mijn reacties typte ging ik er nog vanuit dat je hier om advies kwam vragen voordat je tot een koop overging (zoals meestal gebeurt).
Ik las later pas dat je blijkbaar de WP al gekocht hebt.
Geen probleem, kan gebeuren. In retrospectie had ik misschien beter voor een all-electric oplossing kunnen gaan maar destijds leek hybride mij een goede oplossing.

Life long learning, over 10 jaar misschien wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
whoopy_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:56:
[...]

Geen probleem, kan gebeuren. In retrospectie had ik misschien beter voor een all-electric oplossing kunnen gaan maar destijds leek hybride mij een goede oplossing.

Life long learning, over 10 jaar misschien wat anders.
Blijft staan dat het nog steeds mogelijk is om het all electric te laten functioneren, en anders zoveel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
verkeerslicht schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:57:
[...]

Blijft staan dat het nog steeds mogelijk is om het all electric te laten functioneren, en anders zoveel mogelijk.
Kan je kort toelichten wat je hier mee bedoelt? Als in, dat je alles all electric doet tenzij hartje winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
whoopy_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:23:
[...]

Kan je kort toelichten wat je hier mee bedoelt? Als in, dat je alles all electric doet tenzij hartje winter?
en mogelijk zelfs hartje winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

wat is er zo speciaal aan hartje winter? zelfs de meest goedkoper chinese rommel doet rustig -15 of lager nog werken. beetje peppie spul van een A merk gaat rustig door tot -25 en verder. die temperaturen halen we niet met ons boutklimaat.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 12-09-2023 21:43 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
flippy schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:43:
[...]

wat is er zo speciaal aan hartje winter? zelfs de meest goedkoper chinese rommel doet rustig -15 of lager nog werken. beetje peppie spul van een A merk gaat rustig door tot -25 en verder. die temperaturen halen we niet met ons boutklimaat.
Misschien mis ik iets, maar doel je nu ook op een hybride warmtepomp? Als je dit bedoelt is het inderdaad zonde dat zo’n cv-ketel uit z’n neus staat te vreten maar dan is het geen ramp dat je een hybride warmtepomp hebt toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

whoopy_ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:12:
[...]

Misschien mis ik iets, maar doel je nu ook op een hybride warmtepomp? Als je dit bedoelt is het inderdaad zonde dat zo’n cv-ketel uit z’n neus staat te vreten maar dan is het geen ramp dat je een hybride warmtepomp hebt toch?
hybride warmtepomp bestaat niet. je hebt een warmtepomp en iets anders, dat kan een gasketel zijn of een andere warmteproducent. er moet dus een onderliggende reden zijn waarom de warmtepomp niet kan werken als het -15 is of zo.

de meeste installaties werken probleemloos zonder gasketel. de enigste uitzonderingen zijn installaties zoals de daikin/intergas combi, die zijn dusdanig met elkaar verweven dat de warmtepomp niet meer werkt als de gasketel er niet is of geen gas krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Totdat het omslagpunt waarbij de warmtepomp niet meer het vermogen kan leveren om aan de warmtebehoefte te voldoen bereikt is, doet de gasketel niks aan verwarming en draait de pomp dus all electric.

Het omslagpunt is ook afhankelijk van bepaalde parameters, dus je doet er goed aan deze zo ver mogelijk (het liefst volledig) uit te stellen.

Maar nogmaals, dit hangt ook van de werkelijke capaciteit van de warmtepomp af. Als dat vermogen van 5kw geldt bij 2°C buitentemperatuur dan gaat 'ie dat niet kunnen leveren bij -10°C

• whoopy_
flippy schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:21:
[...]

hybride warmtepomp bestaat niet. je hebt een warmtepomp en iets anders, dat kan een gasketel zijn of een andere warmteproducent. er moet dus een onderliggende reden zijn waarom de warmtepomp niet kan werken als het -15 is of zo.

de meeste installaties werken probleemloos zonder gasketel. de enigste uitzonderingen zijn installaties zoals de daikin/intergas combi, die zijn dusdanig met elkaar verweven dat de warmtepomp niet meer werkt als de gasketel er niet is of geen gas krijgt.
Is er een reden waarom daikin/intergas die combi zo met elkaar verweven heeft?

• whoopy_
flippy schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:21:
[...]

Helder, bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:32
whoopy_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:29:
[...]

om jou alsnog de gasketel + toekomstig onderhoud te kunnen slijten

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:47
[...]

Commercie!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Van Daikin zijn er 2 varianten:
- De Daikin/Intergas combinatie.
- De Daikin Add-on. (Elk merk ketel kan)

Onderste is trouwens geen hybride maar een of of systeem. De bovenste is een en en systeem waarbij warmtepomp en ketel gelijktijdig kunnen werken.

Overigens kun je de Add-on eventueel wel een soort van full electric maken.

• whoopy_
Pagina: 1 ... 52 ... 214 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)