Nooit over nagedacht, interessant wel.Toby-Wan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:53:
[...]
om jou alsnog de gasketel + toekomstig onderhoud te kunnen slijten
Koppelverkoop is niks nieuws hoor.
In dit geval heeft dailin opzettelijk functies verwijderd uit hun unit en de taken overgeheveld naar de gasketel.
[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 13-09-2023 13:01 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Inmiddels alle suggesties opgevolgd en doorgezet - waarvoor veel dank - met nog één vraag: wat doe ik in de plaats van mijn cv? Meer in het bijzonder: op wat van soort boiler doel jij/jullie? Ik zie warmtepompboilers en 'gewone' boilers. Daarnaast zie ik ook (multifunctionele) buffervaten.Proton_ schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:14:
@BB333 ik raad je aan om ook plek voor een boiler te bepalen en gasloos te gaan
Als je eenmaal een warmtepomp hebt is zijn warmte altijd goedkoper, dus waarom dan een te kleine warmtepomp aanschaffen?
(Oja en een topic starten, zie Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic)
@BB333 In de FAQ staat daar wat over onder het kopje "Hoe gaan we douchen?". Kort gezegd: het ligt aan jouw situatie wat handig is. Vandaar het eigen topic
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik ben ook nog steeds voor mijn tussenwoning (2014/150m2) aan het verkennen welke WP een juiste keuze is. Eerst gekeken naar NIBE S735/F730 maar die hebben wel een flinke investering (+15k) en ook wel overcapaciteit. Vincent kwam in de buurt van 10k maar betekende wel aanvullende gaten (250mmx2) in mijn dak en de WP zelf op een houtenvlieringvloer waar ik niet enthousiast over was.
Gezien de woning voorzien is van L/L wp (evt in te zetten als backup) in elke kamer en ik eigenlijk enkel een oplossing zoek voor warm water voorziening en vloerverwarming begane grond gaat mijn oog nu uit naar ventilatiewarmtepompunits zoals:
- Inventum Spaarpomp (max. t. vermogen van 1.7kw en kan niet icm buffervat)
- Inventum Modulair Combi/All-E (ook max. t. vermogen van 1.7kw, maar ben bang voor te hoge activiteit doorstromer)
-Ducobox Eco (max. t.vermogen van 2.5kw) Echter heb ik vandaag van fabrikant gehoord dat deze niet op korte termijn weer in productie wordt genomen
Dan zou enkel de Inventum ModulAir overblijven, of zijn er andere ~2kw soortgelijke systemen beschikbaar?
Qua warmtevraag begane grond zit ik op 50m2 x 40w = 2kw
Huidig gasverbruik voor warm water = 90m3 per jaar (totaal gasverbruik 2021 toen er nog werd verwarmd met gas was 500m3 p/j)
Gezien de woning voorzien is van L/L wp (evt in te zetten als backup) in elke kamer en ik eigenlijk enkel een oplossing zoek voor warm water voorziening en vloerverwarming begane grond gaat mijn oog nu uit naar ventilatiewarmtepompunits zoals:
- Inventum Spaarpomp (max. t. vermogen van 1.7kw en kan niet icm buffervat)
- Inventum Modulair Combi/All-E (ook max. t. vermogen van 1.7kw, maar ben bang voor te hoge activiteit doorstromer)
-Ducobox Eco (max. t.vermogen van 2.5kw) Echter heb ik vandaag van fabrikant gehoord dat deze niet op korte termijn weer in productie wordt genomen
Dan zou enkel de Inventum ModulAir overblijven, of zijn er andere ~2kw soortgelijke systemen beschikbaar?
Qua warmtevraag begane grond zit ik op 50m2 x 40w = 2kw
Huidig gasverbruik voor warm water = 90m3 per jaar (totaal gasverbruik 2021 toen er nog werd verwarmd met gas was 500m3 p/j)
[ Voor 3% gewijzigd door tinusa4 op 13-09-2023 14:21 ]
@tinusa4 Alle ventilatie-units hebben voor 2 kW de keus tussen grote gaten in je gevel of herrie.
Een monoblockje buiten met driewegklep is zuiniger, stiller, heeft ruim vermogen en een kleiner gat nodig (DHZ-vriendelijk).
Een monoblockje buiten met driewegklep is zuiniger, stiller, heeft ruim vermogen en een kleiner gat nodig (DHZ-vriendelijk).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Andrehj wellicht nog meer liefhebbers van bivalent?Andrehj schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:00:
[...]
Eens met die installateur, maar waarom hybride? Je lijkt aan 5 kW voldoende te hebben (wel even narekenen a.d.h.v. een aantal koude winterdagen), dan kan die gasaansluiting er mooi uit.
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
Bij de Ducobox Eco was ik wel enthousiast. 2.5kw die voor 98% prima voorziet (evt. COP1 ketel als backup). Kan op de 160mm doorvoeren die ik al heb voor mijn huidige MV en CV. En tevens geluid van ~40db(A). Mijn huidige MV box is niet stiller.Proton_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:30:
@tinusa4 Alle ventilatie-units hebben voor 2 kW de keus tussen grote gaten in je gevel of herrie.
Sterker nog , als jou stad of dorp besluit om eerder dan 2050 kompleet van het gas te gaan , over 10 jaar of zo , kan je het spul mooi bij het grof vuil zetten.
Die daikin/intergas combi .
[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 13-09-2023 15:33 ]
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Vraag me af of een dorp of stad dat zomaar kan over een jaar of 10 al.Jan2023 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:27:
[...]
Sterker nog , als jou stad of dorp besluit om eerder dan 2050 kompleet van het gas te gaan , over 10 jaar of zo , kan je het spul mooi bij het grof vuil zetten.
Lijkt me stug.
@tinusa4 de Ducobox Eco heeft 2x 180 nodig en je CV zal 125 zijn, dat is de helft.
Bovendien is 600 m3/h wat weinig voor 2.5 kW, dat komt op een dT van 10 over de verdamper dus defrosts ver boven nul en teleurstellende COP onder vollast. Het kan wel, en als je er goedkoop aan kunt komen zeker een optie, maar brengt ook inherent nadelen met zich mee.
Het kanaalgeluid geeft al een Lw van 57 dB, nog zonder kastafstraling.
Bovendien is 600 m3/h wat weinig voor 2.5 kW, dat komt op een dT van 10 over de verdamper dus defrosts ver boven nul en teleurstellende COP onder vollast. Het kan wel, en als je er goedkoop aan kunt komen zeker een optie, maar brengt ook inherent nadelen met zich mee.
Het kanaalgeluid geeft al een Lw van 57 dB, nog zonder kastafstraling.
Gaan ze nooit redden!Jan2023 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:27:
[...]
Voorbeeld stadsverwarming:
Het traject van (bijvoorbeeld) stadsverwarming plannen, aanvragen, omgevingsvergunning definitief en dan nog aanleggen duurt gerust 6-8 jaar alleen al, en dan praat ik over 1 wijk, nagaan als het hele dorp moet. Toevallig ervaring met een opdrachtgever welke dit consequent riep.
Ander voorbeeld met mijn eigen gemeente:
Bij ons is de gehele bestrating + riool en nutsvoorzieningen vervangen. Voortraject hoorde buren al 8 jaar geleden iets over… Werkzaamheden zelf zouden binnen 1 jaar gedaan zijn. Werkzaamheden hebben uiteindelijk zelfs 2,5-3 jaar geduurd.
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 13-09-2023 16:05 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Iedere gemeente moet een energietransitieplan hebben. In mijn stad wordt bijv. per wijk aangegeven wanneer zij aan de beurt zijn, wat het doel is, wie een pilot is. En of een wijk kenmerkende straten heeft die een andere benadering vergen. Een wijk uit 1990 heeft een andere aanpak en doelstelling dan een wijk met een mix van oud en nieuwbouw, vrijstaand en rijtjes.Rzaan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:34:
[...]
Vraag me af of een dorp of stad dat zomaar kan over een jaar of 10 al.
Lijkt me stug.
Op zich is het laten maken van grote gaten in de gevel vaak niet echt een probleem. Voor €200 kan je bij een betonboorbedrijf een eind komen. Dat is toch relatief weinig ten opzichte van wat een warmtepomp sowieso gaat kosten.Proton_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:30:
Ja hoor , zoek maar even naar de plannen voor Prinsenbeek/bredaRzaan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:34:
[...]
Vraag me af of een dorp of stad dat zomaar kan over een jaar of 10 al.
Lijkt me stug.
En in Rotterdam is er ook een wijk die voorop mag lopen.
Om maar wat te noemen.
Klopt zeker in bepaalde situaties. Echter bij mij woning is het CV/MV gedeelte nu een 1mx1m ruimte op de 1ste verdieping waar de leidingen nog de 2de en 3de verdiepingen passeren voordat ze het dak uitgaan. Grotere leidingen gaan niet meer passen van de 1ste verdieping naar boven.marcop23 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:17:
[...]
Op zich is het laten maken van grote gaten in de gevel vaak niet echt een probleem. Voor €200 kan je bij een betonboorbedrijf een eind komen. Dat is toch relatief weinig ten opzichte van wat een warmtepomp sowieso gaat kosten.
Mijn buurman heeft een jaar nu een NIBE F730 met goede ervaring nu draaien op het bestaande (en identiek aan mijn woning) leidingwerk. Dus die optie heb ik altijd nog. Echter een overkill qua vermogen als ik naar de warmtevraag kijk.
Dat is een 5kW model toch? Veel lichter ga je ze niet vinden.tinusa4 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:38:
[...]
Mijn buurman heeft een jaar nu een NIBE F730 met goede ervaring nu draaien op het bestaande (en identiek aan mijn woning) leidingwerk. Dus die optie heb ik altijd nog. Echter een overkill qua vermogen als ik naar de warmtevraag kijk.
Welk vermogen heb je dan nodig?
Ach ja, problemen voor later.Jan2023 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:27:
[...]
In Utrecht zijn ook 2 wijken - waaronder die van mij aangewezen om (in principe) tegen 2030 van 't gas afgesloten te worden. Ik gok dat 't allemaal wel wat later wordt maar 't zit wel heel dicht bij de economische afschrijftermijn voor je installatie en is zeker sneller dan de technische levensduur van die installatie. Nu willen ze hier een warmtenet gaan aanleggen, ik heb daar dus maar niet op gewacht.Jan2023 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:32:
[...]
Ja hoor , zoek maar even naar de plannen voor Prinsenbeek/breda
En in Rotterdam is er ook een wijk die voorop mag lopen.
Om maar wat te noemen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Verstandige keuze.blb4 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:27:
[...]
In Utrecht zijn ook 2 wijken - waaronder die van mij aangewezen om (in principe) tegen 2030 van 't gas afgesloten te worden. Ik gok dat 't allemaal wel wat later wordt maar 't zit wel heel dicht bij de economische afschrijftermijn voor je installatie en is zeker sneller dan de technische levensduur van die installatie. Nu willen ze hier een warmtenet gaan aanleggen, ik heb daar dus maar niet op gewacht.
Een warmtenet aansluiting zou ik niet willen i.v.m
de monopoly positie van de energie leverancier
Beter baas in eigen huis.
Mitsubishi heeft een 4kW warmtepomp op de markt.danny.s schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:47:
[...]
Dat is een 5kW model toch? Veel lichter ga je ze niet vinden.
Welk vermogen heb je dan nodig?
[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 13-09-2023 17:46 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Beetje off-topic maar ik heb de hoop dat we 't in de wijk voor elkaar krijgen dit in redelijk eigen beheer te doen en dat 't dan dus een lage temperatuur warmtenet wordt met voor 't grootste deel warmte uit het naastgelegen kanaal. En mogelijk een aansluiting op 't Eneco warmtenet als aanvulling. Dat zou wel mooi zijn maar de kans dat dit gaat lukken is zeker geen 100% en 't gaat sowieso nog erg lang duren, mijn gok is ergens tussen 2033 en 2038. Tegen die tijd draait mijn WP hier al weer 10 of 15 jaar en kunnen we rustig de keuze maken om als die aan vervanging toe is een aansluiting op dat net te nemen (waarbij er dan waarschijnlijk een W/W WP geplaatst gaat worden) of dat er weer een L/W WP gaat komen.Jan2023 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:36:
[...]
Verstandige keuze.
Een warmtenet aansluiting zou ik niet willen i.v.m
de monopoly positie van de energie leverancier
Beter baas in eigen huis.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Mooi zo,n locaal projektblb4 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:48:
[...]
Beetje off-topic maar ik heb de hoop dat we 't in de wijk voor elkaar krijgen dit in redelijk eigen beheer te doen en dat 't dan dus een lage temperatuur warmtenet wordt met voor 't grootste deel warmte uit het naastgelegen kanaal. En mogelijk een aansluiting op 't Eneco warmtenet als aanvulling. Dat zou wel mooi zijn maar de kans dat dit gaat lukken is zeker geen 100% en 't gaat sowieso nog erg lang duren, mijn gok is ergens tussen 2033 en 2038. Tegen die tijd draait mijn WP hier al weer 10 of 15 jaar en kunnen we rustig de keuze maken om als die aan vervanging toe is een aansluiting op dat net te nemen (waarbij er dan waarschijnlijk een W/W WP geplaatst gaat worden) of dat er weer een L/W WP gaat komen.
👍
Hier in Breda ligt een warmtenet gekoppeld aan de Amer centrale in Geertruidenberg.
Pure commercie.
@blb4 vooral die "koppeling met de gasprijs"is een dingetje.blb4 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:27:
[...]
In Utrecht zijn ook 2 wijken - waaronder die van mij aangewezen om (in principe) tegen 2030 van 't gas afgesloten te worden. Ik gok dat 't allemaal wel wat later wordt maar 't zit wel heel dicht bij de economische afschrijftermijn voor je installatie en is zeker sneller dan de technische levensduur van die installatie. Nu willen ze hier een warmtenet gaan aanleggen, ik heb daar dus maar niet op gewacht.
Blij dat ik alles zelf heb kunnen regelen.
Even een andere vraag, als je de offertes aanvraagt, zit er ook bij de meeste wel een onderhoudscontract bij zo rond de 20 / 25 euro per maand. Wat doen jullie hiermee? lijkt mij best aanzienlijk te drukken op de terug verdien tijd..
Voor mij dus, samen met de wetenschap dat 't nog jaren zal duren voordat er sowieso een net zal zijn de reden om 't ook zelf te regelen. Dat kan nog wel een dingetje worden, een collectieve voorziening kan alles bij elkaar 't voordeligste zijn maar 't zijn geen heel rooskleurige businesscases. Als dan ook nog eens - mede door de trage besluitvorming en de onzekerheid - een deel van de bewoner al voor een individuele oplossing hebben gekozen (meestal dus een WP) dan wordt die BC er niet beter op.bioscrasher schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:30:
[...]
@blb4 vooral die "koppeling met de gasprijs"is een dingetje.
Blij dat ik alles zelf heb kunnen regelen.
@tijn77 tja, hij heeft geen rookgasafvoer of dingen die je periodiek moet meten. Misschien doen ze voor dat geld blaadjes uit de verdamper halen en de fan poetsen? Dat moet dan wel netjes elke maand want daar ben je maar 15 minuten mee zoet.
Of ze vertrouwen hun eigen vakmanschap niet en verwachten nog regelmatig terug te moeten komen, dat kan ook.
Of ze vertrouwen hun eigen vakmanschap niet en verwachten nog regelmatig terug te moeten komen, dat kan ook.
Beste mensen. Ik heb een 2 tal offertes gekregen voor een hybride warmptepomp voor mijn woning maar ik heb er helaas te weinig verstand van om een keuze te maken.
De situatie is als volgt:
- Rijtjeshuis, gebruiken circa 1000m3 gas per maand, eind vd maand 15 zonnepanelen.
- Geen vloerverwarming, alleen radiators.
- Huidige CV ketel is 12 jaar oud, Remeha ketel, werkt zonder problemen.
Optie 1 die ik heb aangeboden gekregen:
- Remehe Elga Ace 6kw, prijs 6500 euro (2700 subsidie gaat er nog af)
Optie 2 die ik heb aangeboden gekregen:
- Altherma Hydrobox 8kW
- Intergas cv ketel 23kW
- 11.000 euro (2850 subsidie gaat er nog af)
Bij optie 2 vervangen ze dus ook nog een goedwerkende cv ketel.. omdat hun systeem niet met huidige CV ketel werkt.
Is optie 1 een no brainer of zie ik iets over het hoofd?
- Rijtjeshuis, gebruiken circa 1000m3 gas per maand, eind vd maand 15 zonnepanelen.
- Altherma Hydrobox 8kW
- Intergas cv ketel 23kW
Bij optie 2 vervangen ze dus ook nog een goedwerkende cv ketel.. omdat hun systeem niet met huidige CV ketel werkt.
Prijstechnisch is optie 1 een net bedrag!Ozza schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:48:
Beste mensen. Ik heb een 2 tal offertes gekregen voor een hybride warmptepomp voor mijn woning maar ik heb er helaas te weinig verstand van om een keuze te maken.
- Altherma Hydrobox 8kW
- Intergas cv ketel 23kW
Alleen ik zou met een 12 jaar oude ketel gelijk full electric gaan.
Ketel +/- €2000,-
Vastrecht +/- 15 jaar = €3000,-
1000m³ gas is +/- 2000-2500kWh stroom per jaar.
Reken je voordeel over 15 jaar maar uit
1000m3 gas per maand is geen rijtjeshijs maar een rijtjeskasteel.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Iemand met een lucht/water-warmtepomp met actieve koeling in een nieuwbouw die toch nog nood heeft aan airco? Wij twijfelen sterk om naast een l/w wp ook nog een airco-systeem toe te voegen, nu we de technieken aan het bepalen zijn. We vrezen dat een l/w toch nog te weinig zal koelen bij lange periodes van hitte icm vochtige lucht, gezien de beperking in dauwpunt. Achteraf nog airco bijplaatsen is geen optie, dus het is nu of nooit.
[ Voor 8% gewijzigd door elrangerman op 13-09-2023 22:08 ]
Wij hebben alleen lw wp in onze woning en koelen gaat erg goed.
Wel overal (boven en beneden) vloerverwarming.
In de 6 jaar dat we hier nu wonen nog nooit een echte airco gemist.
Let op, voorkomen is beter dan genezen, wij hebben voor alle ramen waar zon op kan komen (oost, zuid en West) screens gemonteerd.
Maar als de massa koel is, voelt het hele huis koel.
In de afgelopen 6 jaar is de temp denk ik max 23 graden geweest, ook bij +30 graden +1 week lang.
Let op, voorkomen is beter dan genezen, wij hebben voor alle ramen waar zon op kan komen (oost, zuid en West) screens gemonteerd.
In de afgelopen 6 jaar is de temp denk ik max 23 graden geweest, ook bij +30 graden +1 week lang.
Hi, ik heb een vraag over de afwerking.
Bij mij is er een Ecodan geplaatst en achteraf bleek dat ze het waterzijdige aansluiten deel niet deden....
Waar ik het meest mee zit is dat ze snel de koelleidingen soldeerden en er een lange lap aan over hielden. die weer in de weg zit met waterleidingen.
Ik gaf aan dat ik het ingekort wilde, bij in bedrijfstelling was het niet mogelijk en zouden ze er later voor terug komen, maar nu ik er nog een keer naar vraag is het teveel werk en komen ze niet. Nu is het meeste van de afwerking al geen schoonheidsprijs en voor mij dit de druppel
Ben ik nou zo aan het overdrijven dat dit niet acceptabel is:
:strip_exif()/f/image/c9Bgd95odZDdtWT2cfqza2zW.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien niet goed te zien op de foto, maar er kan nog makkelijk een meter vanaf zonder gelijk haakse hoeken te krijgen en het is toch niet mijn probleem dat ze dingen snel aansloten in een niet logische volgorde?
Bij mij is er een Ecodan geplaatst en achteraf bleek dat ze het waterzijdige aansluiten deel niet deden....
Waar ik het meest mee zit is dat ze snel de koelleidingen soldeerden en er een lange lap aan over hielden. die weer in de weg zit met waterleidingen.
Ik gaf aan dat ik het ingekort wilde, bij in bedrijfstelling was het niet mogelijk en zouden ze er later voor terug komen, maar nu ik er nog een keer naar vraag is het teveel werk en komen ze niet. Nu is het meeste van de afwerking al geen schoonheidsprijs en voor mij dit de druppel
:strip_exif()/f/image/c9Bgd95odZDdtWT2cfqza2zW.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien niet goed te zien op de foto, maar er kan nog makkelijk een meter vanaf zonder gelijk haakse hoeken te krijgen en het is toch niet mijn probleem dat ze dingen snel aansloten in een niet logische volgorde?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Haha ja sorry, 1000m3 per jaarmartijn v o schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:29:
1000m3 gas per maand is geen rijtjeshijs maar een rijtjeskasteel.

Ventilatiewarmtepomp? Ik kan namelijk geen buitenunit kwijt.DutchWing schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:46:
[...]
Mitsubishi heeft een 4kW warmtepomp op de markt.
Binnenkort heb ik er een die past in een keukenkastje.tinusa4 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:27:
[...]
Ventilatiewarmtepomp? Ik kan namelijk geen buitenunit kwijt.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik heb het niet gedaan. Hoe vaak laat je een koelkast of een airco onderhouden? Die dingen worden ook geplaatst en vergeten tot ze stuk zijn.tijn77 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:53:
Even een andere vraag, als je de offertes aanvraagt, zit er ook bij de meeste wel een onderhoudscontract bij zo rond de 20 / 25 euro per maand. Wat doen jullie hiermee? lijkt mij best aanzienlijk te drukken op de terug verdien tijd..
Het enige voordeel was dat we daarmee de garantie konden verlengen, maar 2000 euro vond ik erg veel geld voor een langere garantie.
Wij hadden eerst een multisplit airco en een jaar later L/W. We hebben nog niet gekoelt met de L/W. Airco zorgt voor een daling van de luchtvochtigheid, dat gebeurt bij een L/W volgens mij niet. En op benauwde dagen is dat wel prettig.elrangerman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:06:
Iemand met een lucht/water-warmtepomp met actieve koeling in een nieuwbouw die toch nog nood heeft aan airco? Wij twijfelen sterk om naast een l/w wp ook nog een airco-systeem toe te voegen, nu we de technieken aan het bepalen zijn. We vrezen dat een l/w toch nog te weinig zal koelen bij lange periodes van hitte icm vochtige lucht, gezien de beperking in dauwpunt. Achteraf nog airco bijplaatsen is geen optie, dus het is nu of nooit.
Ik weet niet welk apparaat zuiniger/efficienter koelt. Wellicht kan je dat meenemen in de keuze.
Waarom is achteraf bijplaatsen geen optie ? Ivm wegwerken leidingen wellicht ? Het zijn losse systemen, dus wat dat betreft kan het wel.
Die offertes heb ik na 1 keer doornemen links laten liggen. Een onderhoudscontract is niet nodig. Onderhoud kan je zelf doen.tijn77 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:53:
Ook nog haaks knietjes… beetje je buig radius uitrekenen zit er tegenwoordig ook niet meer bij…gr8-jen schreef op donderdag 14 september 2023 @ 07:00:
[Afbeelding]

En geen ontluchters boven op je cv leidingwerk

Je dakdoorvoer zit er ook nog op, die kan gaan lekken bij HR ketels als het regent.
[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 14-09-2023 10:07 ]
@gr8-jen Tis dat je er zelf over begint maar dit soort afwerking vind ik inderdaad thuis horen bij cowboy bedrijfjes met een hit-and-run insteek.gr8-jen schreef op donderdag 14 september 2023 @ 07:00:
[Afbeelding]
Gemiste kans want die extra meter hadden ze inderdaad kunnen weglaten.
@Carboy54 bedoel je zo'n unit die een met leidingwater gekoelde condensor heeft?Carboy54 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:33:
[...]
Binnenkort heb ik er een die past in een keukenkastje.
Carrier had zo'n apparaat waarvoor je dan wel permanent de waterkraan moest laten lopen om het water af te voeren.
Full electric = alleen een warmtepomp? Beide gaven aan dat dit niet gaat ivm geen vloerverwarming en douchewater wat niet warm genoeg wordt..DutchWing schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:59:
[...]
Prijstechnisch is optie 1 een net bedrag!
Alleen ik zou met een 12 jaar oude ketel gelijk full electric gaan.
Ketel +/- €2000,-
Vastrecht +/- 15 jaar = €3000,-
1000m³ gas is +/- 2000-2500kWh stroom per jaar.
Reken je voordeel over 15 jaar maar uit
Is inderdaad warmtepomp + boiler.Ozza schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:02:
[...]
Full electric = alleen een warmtepomp? Beide gaven aan dat dit niet gaat ivm geen vloerverwarming en douchewater wat niet warm genoeg wordt..
Ik heb een warmtepomp met radiatoren, woning uit 1962.
Duidelijk hebben ze er geen verstand van!
[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 14-09-2023 10:06 ]
Ik heb ook deze vraag: voor in de tuin heb ik genoeg ruimte voor een buitenunit, maar de huidige CV hangt op zolder aan de achterkant. Daar aansluiten zou ca 18 meter aan leidingwerk vragen, "enkele reis".jaari schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:24:
[...]
Zonder dat ik de specifieke details heb van jouw CV-installatie; in principe kun je dat inderdaad zo aansluiten.
De aanvoer en afvoer zou ik niet verwisselen, maar je kunt de WP in de tuin zetten en de leidingen ergens aankoppelen waar het handig uitkomt.
Je expansievat kun je gewoon laten zitten, hoewel in een monoblock meestal ook een expansievat zit.
De leidingen niet doorverbinden als de ketel wordt verwijderd, maar afdoppen. Wellicht benutten voor een ontluchter aangezien het waarschijnlijk het hoogste punt van je installatie is.
Een boiler kan de trap op, maar hoe "gewoon" dat is hangt af van de hulptroepen waarover je kunt beschikken. 100kg ga je vermoedelijk niet in je eentje naar boven tillen. Maar de afmetingen van het trapgat en de bochten van de trap moeten het natuurlijk wel mogelijk maken.
Als je verdiepingsvloer van hout is, zou ik wel even nagaan of deze geschikt is voor het gewicht.
Niet ver van de plek in de voortuin hangen twee radiatoren in de kelder. Als ik met de leidingen van en naar de warmtepomp eenmaal in de kelder ben, kan ik dan eenvoudigweg daar aansluiten op de toe- en afvoer?
Fijne lui dan, hopeloos dat die in deze branche rondlopen en nog werk hebben ook. De moderne (R290) warmtepompen kunnen watertemperatuur tot 75 graden maken, de oudere (R32) warmtepompen tot 55 graden en dan doe je 1 x per week een legionellarun op een elektrisch element.Ozza schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:02:
[...]
Full electric = alleen een warmtepomp? Beide gaven aan dat dit niet gaat ivm geen vloerverwarming en douchewater wat niet warm genoeg wordt..
Natuurlijk zijn ze veel zuiniger als er lagere temperaturen nodig zijn maar als jij nu je huis met aanvoertemperatuur van 60 graden warm houd dan kan full electric ook. Nogmaals, optimaal is 't dan niet, liever nog wat aan je afgifte en isolatie e.d. verbeteren om met lagere temperatuur te kunnen werken (voor verwarmen dan) maar dat 't niet kan of niet economisch uit kan is onzin.
@CptKemel zie het template in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic voor je eigen topic, dat is afhankelijk van leidingdiameter, verdeling over het huis en benodigd vermogen dus voordat je een goed antwoord hebt ben je heel wat posts verder.
Probleem zit mogelijk (maar ook wel erg waarschijnlijk) in de diameter van de leidingen. Vaak is een installatie aangelegd met grote diameters bij de ketel en dan steeds dunnere leidingen. Als die radiatoren in de kelder met z'n 2en met 15 mm leidingen zijn aangesloten op de rest van de installatie dan is dat niet voldoende om je gehele installatie mee te voeden.CptKemel schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:19:
[...]
Ik heb ook deze vraag: voor in de tuin heb ik genoeg ruimte voor een buitenunit, maar de huidige CV hangt op zolder aan de achertkant. Daar aansluiten zou ca 18 meter aan leidingwerk vragen, "enkele reis".
Niet ver van de plek in de voortuin hangen twee radiatoren in de kelder. Als ik met de leidingen van en naar de warmtepomp eenmaal in de kelder ben, kan ik dan eenvoudigweg daar aansluiten op de toe- en afvoer?
Owv wegwerken leidingen inderdaad. We zouden dan kabelgoten in opbouw moeten plaatsen over de volledige diepte van de woning, aan beide zijdes. Absoluut zonde bij een nieuwbouw. Anderzijds nu 15.000 euro aan een volledig airco-systeem besteden en dit dan nooit hoeven te gebruiken omdat de lucht/water voldoende koelt, is ook zonde...Plenkske schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:42:
[...]
Wij hadden eerst een multisplit airco en een jaar later L/W. We hebben nog niet gekoelt met de L/W. Airco zorgt voor een daling van de luchtvochtigheid, dat gebeurt bij een L/W volgens mij niet. En op benauwde dagen is dat wel prettig.
Ik weet niet welk apparaat zuiniger/efficienter koelt. Wellicht kan je dat meenemen in de keuze.
Waarom is achteraf bijplaatsen geen optie ? Ivm wegwerken leidingen wellicht ? Het zijn losse systemen, dus wat dat betreft kan het wel.
Nee gewoon een warmtepomp maar binnenkort meer info.bioscrasher schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:40:
[...]
@Carboy54 bedoel je zo'n unit die een met leidingwater gekoelde condensor heeft?
Carrier had zo'n apparaat waarvoor je dan wel permanent de waterkraan moest laten lopen om het water af te voeren.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Zelfs dat afvullen hoeft niet, vacumeren en afpersen (voor lekdichtheidtest), weer vacumeren en dan de kranen open, het koudemiddel zit al in je buitenunit.Anoniem: 1814876 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:30:
Een mooie Panasonic split zelf neerzetten, koelmiddelleidingen via een goot langs de gevel en dan laten afvullen lijkt me de mooiste optie, maar ik zie alleen maar monoblocken langs komen die mensen zelf installeren.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
@Anoniem: 1814876 oh ja en vergeet niet eerst jouw f-gassen diploma te halen anders is het illegaal 🥴koevlaas2 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:49:
[...]
Zelfs dat afvullen hoeft niet, vacumeren en afpersen (voor lekdichtheidtest), weer vacumeren en dan de kranen open, het koudemiddel zit al in je buitenunit.
en niet vergeten de honderden/duizenden euroknallers aan gereedschap.Carboy54 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:45:
[...]
@Anoniem: 1814876 oh ja en vergeet niet eerst jouw f-gassen diploma te halen anders is het illegaal 🥴
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
En dat is inderdaad het geval: allebei 15 mm. Bedankt voor het inzicht, het is nuttig om vroeg ideeen op haalbaarheid te kunnen toetsen.blb4 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:28:
[...]
Als die radiatoren in de kelder met z'n 2en met 15 mm leidingen zijn aangesloten op de rest van de installatie dan is dat niet voldoende om je gehele installatie mee te voeden.
Als ik hiermee verder ga komt er een eigen topic.
@tijn77 Voor minder dan €10 per mand hebben we op onze 16 jaar oude Intergas een service en storing abbonnement.tijn77 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:53:
Dit bedrag lijkt me dan wel behoorlijk veel...
voor 30 euro in de maand huur je een cv ketel.. 300 euro per jaar voor 1 keer onderhoud vind ik echt absurd.tijn77 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:53:
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
@blb4 sterker nog: als je je huis met 50 graden warm weet te houden - of zelfs warm weet te krijgen bij een opstart na de nachtverlaging - dan gaat dat zeker goed komen.blb4 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:21:
[...]
Fijne lui dan, hopeloos dat die in deze branche rondlopen en nog werk hebben ook. De moderne (R290) warmtepompen kunnen watertemperatuur tot 75 graden maken, de oudere (R32) warmtepompen tot 55 graden en dan doe je 1 x per week een legionellarun op een elektrisch element.
Natuurlijk zijn ze veel zuiniger als er lagere temperaturen nodig zijn maar als jij nu je huis met aanvoertemperatuur van 60 graden warm houd dan kan full electric ook. Nogmaals, optimaal is 't dan niet, liever nog wat aan je afgifte en isolatie e.d. verbeteren om met lagere temperatuur te kunnen werken (voor verwarmen dan) maar dat 't niet kan of niet economisch uit kan is onzin.
45 graden redde ik niet met onze huidige radiatoren maar dat was ook omdat de intergas combi compact 36 te veel op zijn laagste punt stond aan en uit te knipperen, niet handig voor zo'n oud beestje.
Ik doe al een paar jaar hetzelfde als jou, maar had dit jaar last van een RV van boven de 60% (soms ri 70%) ondanks de wtw met enthalpiefilter. Aanvoer staat op 16/17 graden, zodat hij niet pendelt. Boven de 17 gaat hij wel pendelen. Ook een ventilator over de vloer. Moet wel zeggen dat ik geen screens aan de buitenkant heb. Hoe was jou RV in de warmste dagen?Grolsch schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:38:
Wij hebben alleen lw wp in onze woning en koelen gaat erg goed.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Ik weet niet wat er in dat contract zit inbegrepen, alleen onderhoud of ook service?LinuZZ schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:58:
[...]
voor 30 euro in de maand huur je een cv ketel.. 300 euro per jaar voor 1 keer onderhoud vind ik echt absurd.
Aan normaal cv ketel onderhoud valt helemaal niks te verdienen. Dan heb je net je onkosten eruit, daarin moet je het echt hebben van meerwerk.
Dat meerwerk heb je met een warmtepomp installatie niet echt, dus je moet op een andere manier er iets aan verdienen.
Hoeveel dan wel acceptabel is laat ik even in het midden…
Welk onderhoud? Er valt nauwelijks iets te onderhouden aan zo'n installatie. Gewoon een keer per jaar de stofzuiger door de binnenunit en eventueel een keer de tuinslang op de buitenunit.tijn77 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:53:
Je bent vele malen goedkoper uit om dat eens in de paar jaar te laten doen door een installateur.
Bij een gasketel zit je met gasdichtheid te kijken en daar moet je wel zorgvuldig mee omgaan, maar aan een elektrische warmtepomp valt echt weinig te onderhouden.
[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 15-09-2023 09:51 ]
Met name alles.DutchWing schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:44:
[...]
Ik weet niet wat er in dat contract zit inbegrepen, alleen onderhoud of ook service?
Aan normaal cv ketel onderhoud valt helemaal niks te verdienen. Dan heb je net je onkosten eruit, daarin moet je het echt hebben van meerwerk.
Dat meerwerk heb je met een warmtepomp installatie niet echt, dus je moet op een andere manier er iets aan verdienen.
Hoeveel dan wel acceptabel is laat ik even in het midden…
https://www.atagwarmte.nl/cv-ketel-hurenInbegrepen in de prijs:
✓ Standaard installatie van de cv-ketel (vervangen van een HR-ketel voor een HR-ketel)
✓ Vervanging van de appendages onder de cv-ketel
✓ Vervanging van een standaard dak/muurdoorvoer
✓ 12 jaar volledige service: garantie, onderhoud en 24/7 service op de cv-ketel
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Ik bedoelde met name onderhoudscontract warmtepomp.LinuZZ schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:10:
[...]
Met name alles.
[...]
https://www.atagwarmte.nl/cv-ketel-huren
Voor zo’n cv ketel ben je wel:
€5400,- in 15 jaar kwijt.
Voor de warmtepomp onderhoud (en service?) ben je:
€4500,- in 15 jaar kwijt.
Garantie cv ketel is +/- 10 jaar op de wisselaar overige componenten veelal 2 jaar. En daarna? Betalen voor een nieuwe pomp, printplaat?
De ellende met onderhouds/servicecontracten is dat ‘t vaak ook de enige manier is om verzekerd te zijn van snel een monteur ter plekke als hij ‘t een x niet doet (net als ‘t buiten vriest). m.i. Is de onzekerheid (die mensen ervaren en/of wordt aangepraat) dat je snel geholpen wordt als je CV/WP ‘t een x niet doet de reden dan mensen een onderhouds/servicecontract afsluiten. Er zijn -helaas- ook installateurs die ‘t als voorwaarde stellen bij de installatie.
Ellende is dus dat je - zeker als je de WP zelf hebt geïnstalleerd - het standaard onderhoud makkelijk zelf kan doen en dus alleen iemand nodig hebt als er echt iets mis is zoals een onderdeel defect en ‘t fout zoeken. Met dat laatste kan denk ik teruggevallen worden op deze community, onderdelen hangt af van binnen of buiten garantietermijn.
Ellende is dus dat je - zeker als je de WP zelf hebt geïnstalleerd - het standaard onderhoud makkelijk zelf kan doen en dus alleen iemand nodig hebt als er echt iets mis is zoals een onderdeel defect en ‘t fout zoeken. Met dat laatste kan denk ik teruggevallen worden op deze community, onderdelen hangt af van binnen of buiten garantietermijn.
Onderhoudscontract: Het gaat met name om obsolescence management, verzekerd zijn van een oplossing in de toekomst.
Uit post:
https://gathering.tweaker...message/66385596#66385596
All-risc service
Vaillant heeft een aantrekkelijk service concept.
Voor het eerst dat ik dat zie bij een leverancier.
Kijk naar comfortGARANT, een all-risc service voor €165 per jaar (prijspijl 2021)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ABWW0JUtvE0lZuvLPYfoE3Wg.jpg?f=user_large)
Voor €1650 extra, ca 5% van de installatie kosten, heb je voor de WP levensduur een all-risc service (over 10 jaar lachen we om de huidige WP's).
Dus geen printplaten van €1600, geen 3 of 4 weg kleppen van €400, geen sensoren van €200
Vermoedelijk, maar niet expliciet genoemd, inclusief anode onderhoud voor de geëmailleerde uniTower boiler.
Let ook op de restrictie: maximale belasting van de compressor: aantal draaiuren + aantal starts < 120.000 (b.v.30.000 draaiuren + 90.000 starts).
Uit post:
All-risc service
Kijk naar comfortGARANT, een all-risc service voor €165 per jaar (prijspijl 2021)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ABWW0JUtvE0lZuvLPYfoE3Wg.jpg?f=user_large)
Voor €1650 extra, ca 5% van de installatie kosten, heb je voor de WP levensduur een all-risc service (over 10 jaar lachen we om de huidige WP's).
Dus geen printplaten van €1600, geen 3 of 4 weg kleppen van €400, geen sensoren van €200
Vermoedelijk, maar niet expliciet genoemd, inclusief anode onderhoud voor de geëmailleerde uniTower boiler.
Let ook op de restrictie: maximale belasting van de compressor: aantal draaiuren + aantal starts < 120.000 (b.v.30.000 draaiuren + 90.000 starts).
Andere fabrikanten mogen daarin echt een voorbeeld nemen.Domosapiens schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:26:
Onderhoudscontract: Het gaat met name om obsolescence management, verzekerd zijn van een oplossing in de toekomst.
Uit post:
All-risc service
Kijk naar comfortGARANT, een all-risc service voor €165 per jaar.
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 15-09-2023 16:00 ]
Maar een dikke factuur voor het installeren en betaal je dus ook zelf. Voor tweakers niet van toepassing.DutchWing schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:50:
[...]
Andere fabrikanten mogen daarin echt een voorbeeld nemen.
Dit stukje heeft me altijd verbaasd. Ik heb hier nog geen warmtepompen van €33.000 langs zien komen, laat staan jaren geleden toen dit werd geschreven. Ik vind €1650 best veel, bijna een derde van de prijs van een nieuwe warmtepomp. Afhankelijk van wat er kapot gaat en de arbeidskosten zou dan toch een zeer groot percentage (20%?) van de warmtepompen een flink defect moeten ontwikkelen wil dit de moeite waard zijn. Afgezien natuurlijk van het al gemaakte punt over snelle beschikbaarheid van monteurs.Domosapiens schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:26:
Voor €1650 extra, ca 5% van de installatie kosten [...]
Je bedoelde de installateurs welke standaard €18.000,- + rekenen voor iets dat ook voor €12.000,- kan?Carboy54 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:48:
Maar een dikke factuur voor het installeren…
Kwestie van eerlijke communicatie naar je klanten. Veelal is er meer mogelijk als beide partijen wat flexibel zijn
Die onderhoudscontracten gaan via de installateur. Ook bestaande installaties kan ik gewoon aanmelden na mijn weten.…en betaal je dus ook zelf. Voor tweakers niet van toepassing.
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 15-09-2023 20:15 . Reden: Zin iets aangepast. ]
Ik zat met een vergelijkbare situatie en heb het laatste stukje 15 mm vervangen door 22 mm.CptKemel schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:04:
[...]
En dat is inderdaad het geval: allebei 15 mm. Bedankt voor het inzicht, het is nuttig om vroeg ideeen op haalbaarheid te kunnen toetsen.
Mijn CV backbone is 22 mm van voor naar achter met de (oude) CV in het midden op zolder.
Zo kon ik toch de leidingen van de monoblock kort houden. Wel even uitrekenen of het gewenste vermogen door 22 mm past, anders upgraden naar 28 mm.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Dan zullen ze naar de installateur vragen 🥴DutchWing schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:05:
[...]
Je bedoelde de installateurs welke standaard €18.000,- + rekenen voor iets dat ook voor €12.000,- kan?
Kwestie van eerlijke communicatie naar je klanten + welk budget ze hebben en wat ze daarvoor willen krijgen. Veelal is er meer mogelijk als beide partijen wat flexibel zijn
[...]
Die onderhoudscontracten gaan via de installateur. Ook bestaande installaties kan ik gewoon aanmelden na mijn weten.
Laat maar ik begrijp je al, zin iets aangepastCarboy54 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:07:
[...]
Dan zullen ze naar de installateur vragen 🥴
[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 15-09-2023 20:17 ]
Bij locktite 55 is het belangrijk dat je ervaring hebt met het ermee werken.bioscrasher schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:30:
[...]
@Naalroc ik ben van de oude stempel en dacht: laat ik die über vrolijk fluitende VERKOOP filmpjes maar een volgen en mee gaan met mijn tijd. Had ik maar bij hennep en vet gebleven.
Nieuw is niet altijd beter, dat is maar weer bewezen.
Vette spijt en Loctite?? Nergens te bekennen. maar wel weer wat verkocht
Ik doe ongeveer een meter locktite 55 op een 1" puntstuk en dan strak er omheen. Gelukkig kan je kunststof geperst gewoon losdraaien, als je staal gaat persen dan zou ik er zonder ervaring niet aan beginnen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik ben zelf zeer te spreken over Loctite 570 en gebruk het voor alle draadfittingen. Dat is een soort lijm. Ziet er uit als honing en heb er ook nog nooit lekkage mee gehad. Met name voor iemand die niet goed met teflon tape en dergelijke overweg kan is het een verademing en scheelt het veel tijd.koevlaas2 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:19:
[...]
Bij locktite 55 is het belangrijk dat je ervaring hebt met het ermee werken.
ook te krijgen als kolmat easyfit bij de lokale bouwmarkt.denneappel schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:31:
[...]
Ik ben zelf zeer te spreken over Loctite 570 en gebruk het voor alle draadfittingen. Dat is een soort lijm. Ziet er uit als honing en heb er ook nog nooit lekkage mee gehad. Met name voor iemand die niet goed met teflon tape en dergelijke overweg kan is het een verademing en scheelt het veel tijd.
Nu ik het teruglees weet ik ook niet wat voor 5% kronkel ik had.
Mijn punt is, WP's zijn nog een onstuimige markt, met veel opvolgende modellen en kinderziekten.
Niet zoals de CV wereld, met voldoende nieuwe en gebruikte onderdelen en veel reparatie ervaring.
Obso-management is de belangrijkste reden voor zo'n onderhoudscontract,
daarnaast is het voor de familie best fijn om een service nummer te hebben.
weet niet waar je dat idee vandaan tovert maar de warmtepomp/aircomarkt is vele malen groter en bestaat langer met VEEL grotere bedrijven erachter dan de gasketelmarkt. niks onstuimig aan. alleen mitsubishi electrc verkoopt al meer warmtepompen in een jaar dan valliant aan gasketels in de afgelopen 20 jaar heeft verscheept.Domosapiens schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 23:34:
[...]
Mijn punt is, WP's zijn nog een onstuimige markt, met veel opvolgende modellen en kinderziekten.
Niet zoals de CV wereld, met voldoende nieuwe en gebruikte onderdelen en veel reparatie ervaring.
dat jij er als nederlandse consument niet veel van hebt meegekregen wilt niet zeggen dat het nog niet bestond.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 15-09-2023 23:46 ]
Dat de warmtepomp/aircomarkt groter is klopt, alleen dit geldt zeker niet voor Europa!flippy schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 23:43:
[...]
weet niet waar je dat idee vandaan tovert maar de warmtepomp/aircomarkt is vele malen groter en bestaat langer met VEEL grotere bedrijven erachter dan de gasketelmarkt. niks onstuimig aan. alleen mitsubishi electrc verkoopt al meer warmtepompen in een jaar dan valliant aan gasketels in de afgelopen 20 jaar heeft verscheept.
dat jij er als nederlandse consument niet veel van hebt meegekregen wilt niet zeggen dat het nog niet bestond.
Overigens bestond centrale verwarming al veel langer (midden 19e eeuw) als de voorloper van de moderne airco (begin 20e eeuw), beide zijn pas na de tweede wereldoorlog, jaren 60 pas echt in opmars gekomen. c.q. enigszins betaalbaar geworden. Overigens is de airco nooit in opmars gekomen door ons gasnet. Daarom heb je in zowel Nederland als Duitsland hele grote bedrijven in deze techniek vooral gericht op de Europese markt.
Los van het feit dat warmtepompen geen nieuwe techniek is of überhaupt nog kinderziektes heeft zoals sommige nog wel eens willen denken. Het is en blijft voor onze begrippen wel nieuwe techniek, consumenten hebben er weinig ervaring mee, installateurs zowel klein als groot hebben er veelal onvoldoende ervaring mee en techniek breed is het niveau natuurlijk gewoon ver beneden datgene wat je als base-line wilt hebben. Je ziet, ervaart en hoort dit van alle kanten.. Zelfs de fabrikanten beginnen het tegenwoordig te voelen...
Uit de eerste wet van Waffles, hoe meer gevestigd een industrie, hoe knulliger de apps. Ergo, warmtepompen zijn er al een tijdje
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Noem eens wat voorbeelden van kinderziekten bij een wp ? Of is dat weer van die verjaardagspraat ?Domosapiens schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 23:34:
[...]
Gebrek aan kennis bij een deel van de installateurs is hier wel bekend.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Die van mij verslikt zich af en toe in het omwisselen van koud naar warm en geeft dan een compressor error.
Kan volgens de fabrikant in normaal bedrijf zo nu en dan voorkomen. Zal pas een probleem zijn als het constant terug keert. Waarbij dan mijn vraag weer zal zijn is het dan een simpele sensor die de veiligheid gewoon triggert of is het echt de compressor.
En hij heeft nu een keer om niet nader te verklaren reden een foutmelding op de legionella run gehad. Temperatuur niet gehaald....
Verder vlekkeloos, reset en door. Zal hem eens wat onderhoud geven komende week
Kan volgens de fabrikant in normaal bedrijf zo nu en dan voorkomen. Zal pas een probleem zijn als het constant terug keert. Waarbij dan mijn vraag weer zal zijn is het dan een simpele sensor die de veiligheid gewoon triggert of is het echt de compressor.
En hij heeft nu een keer om niet nader te verklaren reden een foutmelding op de legionella run gehad. Temperatuur niet gehaald....
Verder vlekkeloos, reset en door. Zal hem eens wat onderhoud geven komende week
Welk merk en type warmtepomp is dat?Nico_GTR schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:34:
Die van mij verslikt zich af en toe in het omwisselen van koud naar warm en geeft dan een compressor error.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat anderen ook al beweerden dat de airco / wp markt veel groter en ouder is klopt. Kijk eens rond in de USA of andere kant China, Japan etc. Daar vindt je geen gasketels, maar overal airco's en vele decennia al.Domosapiens schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 23:34:
[...]
Overigens heel lelijk al die flats met buitenhangende airco's en verknoopte loshangende elektriciteitsdraden.
Nederland is volgens mij 1 van de eilanden in de wereld waar in de zestiger jaren de overheid de gasbuizen naar alle huizen infrastructureel ging aanleggen. In de veronderstelling dat er voor eeuwig gas zou stromen uit Slochteren etc. Het volk er warmpjes bij en de schatkist blij. Zo blij voor de schatkist dat ze het ook voor een habbekrats doordumpten aan Italie, Duitsland etc. Enfin, de rest weten we (waarschijnlijk nog niet alles overigens).
Oeps, ik dwaal teveel off-topic af, sorry

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
In bijvoorbeeld Noord-Amerika is het heel normaal om een gasketel + centrale airco te hebben anders hoor. De centrale airco is vaak doodsimpel: de thermostaat zet de compressor en ventilator aan met een knoepert van een relais. En dat is het. Niets geen frequentieregelaar en kaboutertjes etc.dof schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 10:41:
[...]
Wat anderen ook al beweerden dat de airco / wp markt veel groter en ouder is klopt. Kijk eens rond in de USA of andere kant China, Japan etc. Daar vindt je geen gasketels, maar overal airco's en vele decennia al.
Overigens heel lelijk al die flats met buitenhangende airco's en verknoopte loshangende elektriciteitsdraden.
Nederland is volgens mij 1 van de eilanden in de wereld waar in de zestiger jaren de overheid de gasbuizen naar alle huizen infrastructureel ging aanleggen.
...
als ze nu niet alles gingen verkopen naar de rest van de wereld was dat ook wel zo geweest.dof schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 10:41:
[...] In de veronderstelling dat er voor eeuwig gas zou stromen uit Slochteren etc.

zeer veel wonignen hebben gewoon electrische elementen in het kanaalunit zitten die de lucht opwarmt. gasgestookt is vrij regionaal en "high tech", de meeste stoken 100% electrisch hun huis warm via spiralen in de luchtkanalen en staan vervolgens vreemd te kijken dat een slecht onderhouden electricitietsnetwerk wat al 50+ jaar oud is het niet kan trekken in de winter.marcop23 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:09:
[...]
In bijvoorbeeld Noord-Amerika is het heel normaal om een gasketel + centrale airco te hebben anders hoor. De centrale airco is vaak doodsimpel: de thermostaat zet de compressor en ventilator aan met een knoepert van een relais. En dat is het. Niets geen frequentieregelaar en kaboutertjes etc.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 16-09-2023 14:39 ]
Even de vraag van de dag aan alle Pipetec gebruikers
:
Ik heb Pipetec T-stukken die in en uitgaand 32x3mm zijn en een aftakking hebben van 16x2
Daarop moet ik aansluiten met een stuk bestaand Uponor 16x2 leidingwerk van twee radiatoren
Om het maximaal compatibel te doen kan ik verlopen van de Pipetec 16x2 mm aansluiting naar een overgangsstukje op 15mm koper, een knelkoppelstuk 15x15mm en vervolgens met een Uponor knelkoppeling 15mm (met O-ring) die past in de andere kant van de 15x15 knelkoppeling.
Een installatiekind met waterhoofd dus, zeker als je dit vier keer moet doen met een heel leger aan rommel in je leidingweg.
Wat ook kan is de Uponor 16x2 mlc pijp steken in de perskoppeling van de 16x2 pipetec en deze met het standaard gebruikte TH profiel persen en Bob's your Uncle, toch?
Dat "toch?" is de reden voor mijn vraag: Is Uponor 16x2 mlc uitwisselbaar met Pipetec 16x2 MLC en kan ik zo een hoop risico op lekkende overgangen uitsparen.
Of introduceer ik deze juist door twee merken met elkaar te mixen.
Pipetec heeft het patent van Uponor gebruikt omdat dit in Duitsland verlopen is......
Meer redenen om te kijken naar alles afknellen zonder koppelingen.
Wie o wie durft hier iets op te zeggen?
Ik heb Pipetec T-stukken die in en uitgaand 32x3mm zijn en een aftakking hebben van 16x2
Daarop moet ik aansluiten met een stuk bestaand Uponor 16x2 leidingwerk van twee radiatoren
Om het maximaal compatibel te doen kan ik verlopen van de Pipetec 16x2 mm aansluiting naar een overgangsstukje op 15mm koper, een knelkoppelstuk 15x15mm en vervolgens met een Uponor knelkoppeling 15mm (met O-ring) die past in de andere kant van de 15x15 knelkoppeling.
Een installatiekind met waterhoofd dus, zeker als je dit vier keer moet doen met een heel leger aan rommel in je leidingweg.
Wat ook kan is de Uponor 16x2 mlc pijp steken in de perskoppeling van de 16x2 pipetec en deze met het standaard gebruikte TH profiel persen en Bob's your Uncle, toch?
Dat "toch?" is de reden voor mijn vraag: Is Uponor 16x2 mlc uitwisselbaar met Pipetec 16x2 MLC en kan ik zo een hoop risico op lekkende overgangen uitsparen.
Pipetec heeft het patent van Uponor gebruikt omdat dit in Duitsland verlopen is......
@bioscrasher Heeft pipetec geen overgangskoppeling naar 1/2"?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
@ron321 jazeker maar dan ben je weer alles aan elkaar aan het knopen.ron321 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 17:22:
@bioscrasher Heeft pipetec geen overgangskoppeling naar 1/2"?
Ik denk dat ik maar ga voor het pipetec T stuk naar pipetec 16x2mm, een stukje pipetec 16x2 mm mlc, een verloop van pipetec 16x2 naar 15mm pijp en dan met een knel 15x15mm koppelstuk over naar de uponor mlc 16x2 naar knel.
Mocht er ooit iets gaan lekken, dan kan ik altijd een stuk van de pipetec 16x2 afknippen en hier weer een nieuw eindstukje van 16x2 mlc naar 15mm koper op persen, ik houd deze wel reserve, naast de pers tang.
Al die patenten zijn handig maar een universeel systeem zou een stuk minder afval creëren in de wereld en het er voor iedereen makkelijker op maken

@bioscrasher Veel merken hebben een meerlagenbuis knelkoppeling 16x15 voor een 15mm knelsok of een 3/4” euroconus koppeling voor een euroconus sok.
Als ik even vluchtig kijk moet Pipetec dit ook hebben.
Anders heb je altijd nog pers punt stukken voor knel.
[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 16-09-2023 18:36 ]
Volgens mij zijn de meerlagenbuizen met dezelfde afmetingen gewoon onderling uitwisselbaar. Net zoals de koppelstukken. Je moet letten op de maat, maar welk merk je pakt maakt niets uit.bioscrasher schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:50:
[…]
[…]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
@bioscrasher Mee eens. Als het voor mezelf was, zou ik ook gewoon de uponor buis in de pipetec koppeling persen. Ik zou niet weten waarom dat zou gaan lekken. De maten zijn tenslotte hetzelfde en de opbouw van de leiding volgens mij ook.RichieB schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:14:
[...]
Volgens mij zijn de meerlagenbuizen met dezelfde afmetingen gewoon onderling uitwisselbaar. Net zoals de koppelstukken. Je moet letten op de maat, maar welk merk je pakt maakt niets uit.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik had precies hetzelfde. Een paar radiatoren waren aangesloten middels uponor 16x2, en die heb ik rechtsstreeks op Pipetec koppelingen geperst (in mijn geval een overgangskoppeling van pers 32 naar pers 16, maar dat mag niet uitmaken). Lekt geen druppeltjebioscrasher schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:50:
Even de vraag van de dag aan alle Pipetec gebruikers:
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
@DutchWing dat klopt alleen wil ik de Uponor 16x2 pijp meteen in de 16x2 perskoppeling van het Pipetec 32-16-32 T-stuk steken zonder overgangen. Dus zonder alle tussen componenten omwille van compatibiliteit.DutchWing schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:35:
@bioscrasher Veel merken hebben een meerlagenbuis knelkoppeling 16x15 voor een 15mm knelsok of een 3/4” euroconus koppeling voor een euroconus sok.
@RichieB @verkeerslicht Thanks! Daar hoopte ik al op.Jojan265 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:17:
[...]
@bioscrasher Mee eens. Als het voor mezelf was, zou ik ook gewoon de uponor buis in de pipetec koppeling persen. Ik zou niet weten waarom dat zou gaan lekken. De maten zijn tenslotte hetzelfde en de opbouw van de leiding volgens mij ook.
Ik heb inmiddels beide buizen in beide koppelingen gestoken en beide passen als een handschoen.
Spaart een hoop werk en als alles écht tegen zit, zaag ik het lekkende stuk er wel tussen uit en plaats ik alsnog gewone T-stukken waarop ik de Uponor 16x2 naar 15mm knel verloopjes kan plaatsen.
Het prettige van Pipetec is dat er twee O-ringen zitten in ook de kleine 16x2 variant.
Ik heb een WP met SWW vat. Continue hoor ik water stromen, ik denk van en/of naar het SWW vat. Nu heb ik eens naar mijn waterverbruik gekeken en dat is best dramatisch gestegen, in 2022 met 50% en in 2023 met nog eens 25%. Heb de indruk dat er water van het SWW vat de afvoer in stroomt. Kan dat?
Dat het gewoon hier wegloopt:
:strip_exif()/f/image/hnflIbfNVnKmxJFWC7DhUDAS.jpg?f=fotoalbum_large)
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Dan is je inlaatcombinatie (overdrukventiel) lek. En dat kan zeker. Maar daarvoor hoef je niet op je waterrekening te kijken. Je kunt (veel sneller) kijken of de watermeter stilstaat terwijl in huis alle kranen dicht staan.DonJuape schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:25:
Ik heb een WP met SWW vat. Continue hoor ik water stromen, ik denk van en/of naar het SWW vat. Nu heb ik eens naar mijn waterverbruik gekeken en dat is best dramatisch gestegen, in 2022 met 50% en in 2023 met nog eens 25%. Heb de indruk dat er water van het SWW vat de afvoer in stroomt. Kan dat?
[Afbeelding]
Ik zou er snel wat aan doen, want de helft van je waterverbruik ongebruikt het riool in laten lopen is wel een beetje zonde...
(En ook duur, want in veel gemeentes wordt ook je rioolbelasting gebaseerd op je waterverbruik, waardoor water in totaal soms wel € 3 per kuub kost)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Lekkende inlaatcombinatie wellicht?DonJuape schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:25:
[Afbeelding]
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt