Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Misschien voor de geïnteresseerde om eens de vakmanschapwarmtepomp zelftest te doen :+

Aanmelden zelftest - Profiel keuzes

[ Voor 36% gewijzigd door DutchWing op 19-09-2023 00:37 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +4 Henk 'm!
DutchWing schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 00:33:
Misschien voor de geïnteresseerde om eens de vakmanschapwarmtepomp zelftest te doen :+

Onvoldoende gehaald 😇

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 17:05

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Je denkt wss anders :-) anders of beter. of meer kennis dan de rest:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:33

Carboy54

Duurzaamheid coach

Leuk artikel over koudemiddelen:

https://www.bouweninstall...zijn-er-voor-warmtepompen

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 19-09-2023 08:53 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:25

Nipt voldoende voor Eerste monteur en Werkverantwoordelijke:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ST_On506E-NPwscguA431Iu7CNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6LVdQm8ClEhWbgehMZji8Cbh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UM9yyNUoYsIrDq4iYk1MYcGiokc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JH488RDYFcEMIiKjhiIH8inE.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenlameris
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:46
Ik kwam vandaag thuis met een foutmelding op de thermostaat (zie foto) E416. Volgens het boekje ‘ Geloosd water van een compressor is verhit’.
Het SWW is dus niet op de gewenste T gekomen.

De Temperaturen zijn van de R32 leidingen. Gemeten bij de binnenunit, afstand ca 7 meter van de buitenunit. Goed geïsoleerde leidingen.

Wat me al eerder was opgevallen is dat het maximaal opgenomen vermogen tijdens een SWW run nu tot de 1000W gaat. Terwijl ik gewend was dat deze opliep tot zeker 1500W.

Heeft een en ander mogelijk met elkaar te maken? Of wat zouden mogelijke oorzaken kunnen zijn?

Het gaat om een ambrava/Samsung lucht/water 4,5kW climateHUB met 260L boiler.

Ik heb de installateur ook bericht maar nog niets gehoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9ul0EBXHfxrPRj8TabTfJ8pXyc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nYV35THhfGAHkC1MU4PDxIFu.png?f=fotoalbum_large

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:14

Best schokkend; heb de test gehaald zonder enige installatieervaring. Meer dan de helft van de vragen gegokt.

Toch niet het idee dat ik voldoende gekwalificeerd ben als eerst monteur warmtepomp. Maar misschien heb ik mijn roeping gemist O-)

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Stevenlameris schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:36:
Ik kwam vandaag thuis met een foutmelding op de thermostaat (zie foto) E416. Volgens het boekje ‘ Geloosd water van een compressor is verhit’.
Het SWW is dus niet op de gewenste T gekomen.

De Temperaturen zijn van de R32 leidingen. Gemeten bij de binnenunit, afstand ca 7 meter van de buitenunit. Goed geïsoleerde leidingen.

Wat me al eerder was opgevallen is dat het maximaal opgenomen vermogen tijdens een SWW run nu tot de 1000W gaat. Terwijl ik gewend was dat deze opliep tot zeker 1500W.

Heeft een en ander mogelijk met elkaar te maken? Of wat zouden mogelijke oorzaken kunnen zijn?

Het gaat om een ambrava/Samsung lucht/water 4,5kW climateHUB met 260L boiler.

Ik heb de installateur ook bericht maar nog niets gehoord.

[Afbeelding]
Mogelijk is je temperatuursensor stuk volgens dit filmpje:
YouTube: E416 on Samsung air source heat pump
Kun je evt. checken met een multimeter.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Leuk. Helaas niet geslaagd (4.8, terwijl 5.1 nodig was). Ik vond de vragen ook weinig technisch en soms erg bijzonder.
Want wat heeft een radiator die je wil afstellen voor Ta 90 en Tr 70 nou met warmtepompen te maken?
Bovendien krijg je aan het eind niet te zien wat je fout hebt gedaan. Toetstechnisch is dat echt een doodzonde.

Door dit soort toetsen krijg je dus installateurs die heel mooi afleverprotocollen kunnen afvinken, maar nog steeds geen passende en optimaal werkende warmtepomp afleveren... Als dit het niveau is waar installateurs op worden opgeleid dan voorspel ik weinig goeds voor de branche.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:43:
[...]

Leuk. Helaas niet geslaagd (4.8, terwijl 5.1 nodig was). Ik vond de vragen ook weinig technisch en soms erg bijzonder.
Ik was vooral benieuwd hoe andere erop zouden reageren. ;)

Laten we zeggen; de meeste zijn het wel eens dat er nog flink aan mag gesleuteld worden! O-)

[ Voor 87% gewijzigd door DutchWing op 20-09-2023 11:46 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:32
Warmtepomp en vloerverwarming. Ik heb vloerverwarming als bijverwarming icm een convectorput en 1 radiator en met mijn wp 7,5 kW op 30 graden houd ik al sinds 2016 mijn huis warm. Wij willen nu de vloertegels gaan vervangen en tegelijktijd wil ik van de convectorput en radiator af en de vloerverwarming opnieuw aanleggen of infrezen. Ik dacht zelf om de plavuizen eruit te halen, de bestaande vloerverwarming af te koppelen en dan gewoon nieuwe vloerverwarming te laten infrezen maar dan met hart 10 of 15cm. Zie ik iets over het hoofd of moet er veel meer gebeuren.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:26
corsat schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:44:
Warmtepomp en vloerverwarming. Ik heb vloerverwarming als bijverwarming icm een convectorput en 1 radiator en met mijn wp 7,5 kW op 30 graden houd ik al sinds 2016 mijn huis warm. Wij willen nu de vloertegels gaan vervangen en tegelijktijd wil ik van de convectorput en radiator af en de vloerverwarming opnieuw aanleggen of infrezen. Ik dacht zelf om de plavuizen eruit te halen, de bestaande vloerverwarming af te koppelen en dan gewoon nieuwe vloerverwarming te laten infrezen maar dan met hart 10 of 15cm. Zie ik iets over het hoofd of moet er veel meer gebeuren.
Veel mensen zullen je hier gaan zeggen dat je dan beter meteen de hele vloer eruit kan slopen en een nieuwe cementdekvloer kan leggen (dat advies kreeg ik ook namelijk).

Het is wellicht de mooiste oplossing, en nauwelijks duurder. Echter wel een klap meer gedoe omdat je zit met de droogtijd van een cementdekvloer.
In principe kan wat jij gewoon zonder problemen. Als de oude vloerverwarming is losgekoppeld kunnen ze gewoon erin frezen. Mochten ze per ongeluk een oude leiding raken dan is dat geen probleem want die is toch al leeg.

Je moet alleen wel even onderzoeken hoe die plavuizen gelegd zijn, gelijmd heb je ze er zo uit. Maar liggen ze in cement dan wordt eruit breken een hel. Maar vloertje-vervangen is niet het onderwerp van dit topic, dus als je daar meer vragen over hebt zou ik daar even een nieuw topic over starten.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:12

Tuxie

En WeL nU!

Ha Tweakers!

Kan iemand mij even helpen met het projectje 'eruit met de stadsverwarming'?

Ik heb nu ongeveer 80m2 vloerverwarming (benedenverdieping), 12 groepen met een robot verdeler incl. pomp. Boven wil ik met aircos verwarmen en evt. bijverwarmen waar nodig....

Jaarverbruik stadsverwarming ca. 44GJ, correspondeert met 1390m3, Koevlaas geeft dan 6,74, dus 7Kw Panasonic (vanwege tweak gehalte). Ik kan de totale vww capaciteit niet helemaal berekenen (weet HoH niet), maar ik gok dat ik wel aan de minimum flow kom met deze hoeveelheid m2. Voor SWW overweeg ik een seperate WPB. Paar vragen:
- Huidig verbruik is incl. SWW. Twijfel over 5Kw / 7Kw. Mijn voorkeur zou 5Kw hebben vanwege geluid en verbruik, maar weet niet of ik hier tekort ga komen op koude dagen.....
- Buffervat lijkt me niet nodig?
- Verdere aandachtspunten?

Alvast bedankt. Al een hoop geleerd hier.....

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:38
@Tuxie
- Haal/huur een FLIR warmtebeeld camera en kijk naar je vloer en bepaal HOH
- Lange lussen zijn niet handig, korte wel voor lage temperatuur
- Dikte van je leidingen, krijg je daar de flow door zonder ruis
- Kijk bij panasonic naar de verdamper, is die bij de 7kW groter zou ik die nemen. Als dezelfde is, is de 5 een optie. Maar kijk over even rond 2C of -7C wat je GJ verbruik was, dat moet die dan ook kunnen leveren.
- Kan je de flow niet zien op de meter van de stadswarmte?
- Kan je het vermogen wel echt kwijt in de vloer op welke temperatuur.
Als COP dan nog goed is, doen. Maar vrees dat je afgiftesysteem nog wat opgekrikt moet worden
- Pomploze verdeler uitzoeken of kan je ombouwen.

[ Voor 18% gewijzigd door Dapdodo op 20-09-2023 18:50 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

ConQuestador schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:04:
[...]

Veel mensen zullen je hier gaan zeggen dat je dan beter meteen de hele vloer eruit kan slopen en een nieuwe cementdekvloer kan leggen (dat advies kreeg ik ook namelijk).
Dat kun je toch nooit stellen?
Er ligt al vloerverwarming als bijverwarming, dan zal de rd waarde al 2-3 zijn (bouwjaar >1990), met een goede kruipruimte leg je daar zo 2-3 rc bij met pir platen.
Hoeft niet zo te zijn natuurlijk, maar even de kruipruimte induiken en je weet het.

Wij hebben trouwens ook door de oude vloerverwarming gefreesd, die bleek 30cm hoh te zijn ! Dat ging prima.

Oude plavuizen eruit halen hebben we bij de vloeren zaak neergelegd , bij ons ging het redelijk rap maar als het tegenviel dan zaten zij met extra kosten/tijd.

[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 20-09-2023 19:07 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:35
manusjevanalles schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:04:
[...]

Even een klein schopje, want ik heb dit nog steeds niet helder en moet het nog wel oplossen. Zit hier een expert die kan bevestigen dat de X5 over 2 fases verdeeld mag worden?

De handleiding heeft het wel over monofase, 32A en 230V, maar telefonisch gaf de leverancier aan dat het wel op 2 fases zou mogen. Maar daar twijfel ik dus over.

Als de buitenunit echt maar op 1 fase mag worden aangesloten, dan zit ik dus met een unit die niet volledig bruikbaar (elektrische elementen) is op mijn 3x25A aansluiting...
Kun je het apparaatvermogen beperken in de instellingen? Soms kan dat bij apparaten...

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:01
Gecko123 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:11:
[...]

Kun je het apparaatvermogen beperken in de instellingen? Soms kan dat bij apparaten...
Die optie ben ik nog niet tegengekomen. Wat wel kan is maar 1 element aansluiten, dan wordt er maar 3 kW verbruikt.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• corsat
Sport_Life schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:01:
[...]

Dat kun je toch nooit stellen?
Er ligt al vloerverwarming als bijverwarming, dan zal de rd waarde al 2-3 zijn (bouwjaar >1990), met een goede kruipruimte leg je daar zo 2-3 rc bij met pir platen.
Hoeft niet zo te zijn natuurlijk, maar even de kruipruimte induiken en je weet het.

Wij hebben trouwens ook door de oude vloerverwarming gefreesd, die bleek 30cm hoh te zijn ! Dat ging prima.

Oude plavuizen eruit halen hebben we bij de vloeren zaak neergelegd , bij ons ging het redelijk rap maar als het tegenviel dan zaten zij met extra kosten/tijd.
De woning is in 1993 gebouwd en de vloer is goed geïsoleerd anders hield ik het niet warm met de vloerverwarming die als bij verwarming is aangelegd. De tegels eruit halen ging in de keuken bij de verbouwing erg snel en ik wil gewoon door de bestaande vloerverwarming de nieuwe laten infrezen. Waar ik wel op moet letten is dat mijn aanvoer maar 22mm is en ik nu 4 groepen heb en straks wellicht 6. De oppervlakte is zo’n 80m2.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

corsat schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:32:
[...]

De woning is in 1993 gebouwd en de vloer is goed geïsoleerd anders hield ik het niet warm met de vloerverwarming die als bij verwarming is aangelegd. De tegels eruit halen ging in de keuken bij de verbouwing erg snel en ik wil gewoon door de bestaande vloerverwarming de nieuwe laten infrezen. Waar ik wel op moet letten is dat mijn aanvoer maar 22mm is en ik nu 4 groepen heb en straks wellicht 6. De oppervlakte is zo’n 80m2.
Nieuwe aanvoer maken?

Hier ligt 28meter Uponor in de woning :Y

• corsat
Sport_Life schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:33:
[...]

Nieuwe aanvoer maken?

Hier ligt 28meter Uponor in de woning :Y
Dat wordt een hele uitdaging want de leiding ligt in een koof van zolder naar de garage die nauwelijks bereikbaar is. Als ik mijn wp ga vervangen zal ik de cv aansluitingen gaan aanpassen en rechtstreeks op mijn vloerverwarming en verdeler voor de 1e verdieping gaan aansluiten. De wp is nu 7 jaar oud.

• elrangerman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 23:30
Wij bouwen met een projectontwikkelaar die enorm doortelt op aanpassingen, daarom de volgende vraag:
Iemand een idee of je later eenvoudig een externe boiler kan toevoegen aan een huidige lucht/water-opstelling? Gaat om een Vaillant Unitower VWL 78/5 met interne boiler van 190 liter. Later dan eventueel een Unistor 300 L aan toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@elrangerman De unitower is ook de binnenunit van deze split warmtepomp. Als je niet zo om garantie geeft, kun je er wel een groter boilervat aan hacken...
Vraagje: wat doe je met 490 liter voorraad aan SWW? De warmtepomp heeft die 190 liter ook vrij vlot weer warm en je kunt ook een douchewtw of doorstromer toevoegen voor meer warm water.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• smaij
  • Laatst online: 23:53
elrangerman schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:38:
Wij bouwen met een projectontwikkelaar die enorm doortelt op aanpassingen, daarom de volgende vraag:
Iemand een idee of je later eenvoudig een externe boiler kan toevoegen aan een huidige lucht/water-opstelling? Gaat om een Vaillant Unitower VWL 78/5 met interne boiler van 190 liter. Later dan eventueel een Unistor 300 L aan toevoegen.
Ik heb een 300 L vat omdat ik geen DoucheWTW meer kan plaatsen zonder grote verbouwing. Meer dan genoeg water voor 5 personen.
Met een DoucheWTW kan je tot 70% warm water besparen (of eigenlijk tot 70% gas?) dus ik denk dat je met 190 liter vat icm een DoucheWTW echt wel goed zit.

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-05 22:11

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

corsat schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:32:
[...]

Ik zou veel meer groepen maken, ga voor een max lengte 80 meter per groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 17:26
Leudal schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:57:
[...]

Ik zou veel meer groepen maken, ga voor een max lengte 80 meter per groep.
Liever nog 60, hiermee zou je uitkomen op 13 groepen!

Uitdaging is wel dat als de verdeler in een hoek staat, het bijna onmogelijk is om aan de andere kant te komen en toch vol te houden aan die korte groepslengte.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• elrangerman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 23:30
Proton_ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:56:
@elrangerman De unitower is ook de binnenunit van deze split warmtepomp. Als je niet zo om garantie geeft, kun je er wel een groter boilervat aan hacken...
Vraagje: wat doe je met 490 liter voorraad aan SWW? De warmtepomp heeft die 190 liter ook vrij vlot weer warm en je kunt ook een douchewtw of doorstromer toevoegen voor meer warm water.
490 liter is uiteraard te veel. Het is maar dat ik 300+ liter uitkomt. Ik las namelijk dat 190 liter echt wel krap is voor 4 personen? Opwarmtijd van een volledig vat zou ook een 1,5 uur zijn? Dan moeten we als gezin dus al goed gaan timen. Een douche-wtw zegt mij niets, moet ik eens opzoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door elrangerman op 21-09-2023 14:18 ]

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:57
Hi, ik onderzoek de mogelijkheid voor het plaatsen van een (hybride) warmtepomp.
Ik zou het heel erg waarderen als jullie een paar goede suggesties zouden kunnen aandragen.
Ik neig nu naar de installatie van een hybride ventilatiewarmtepomp met behoud van de CV ketel.
Dan op termijn de CV ketel (na einde levensduur) deze te vervangen voor een tweede WP.
Maar dat voelt stom... want ik denk dan:
a) er worden nu subsidies gegeven, dan misschien niet
b) de neiging is om alles in één keer "goed" te doen.
Echter, ik gebruik nu al zo weinig gas dat de terugverdientijd van veel WP gewoon te lang is; ik vind een terugverdientijd >10~15 jaar niet interessant.

Bedankt alvast voor jullie meedenken.

De casus:

Historisch gasverbruik: 920 m³/jaar (winter '21?). Meest extreme gasverbruik 10 m³/dag.
Afgiftesysteem:
- 155 m² vloerverwarming, slangen 20 cm HoH, 7 groepen, 2 daarvan staan altijd open. Dat is in ieder geval de gehele benedenverdieping (drie lussen) en de badkamer.
- er wordt verwarmd met 35° water. Dat gaat goed.
- daarnaast overweeg ik vloerkoeling waarbij vooral de 2de verdieping (zolder) interessant is.
SWW:
- plek voor boiler
- X liter nodig: voor douchen van gezin van 5 met 2 puber-meiden. Daarnaast gaat incidenteel het bad vol (worst case 1x per week).
- DWTW aanwezig: nee (spijt van).
Warmtepompvoorkeur:
- L/W of PVT (maar is duur, wel plek voor 4 panelen op een dakkapel).
- Eventueel samenstelling uit twee separate WP, waarvan in ieder geval één die energie onttrekt uit ventilatielucht. Momenteel hebben wij ventilatietype C. (Ombouw naar D heeft niet de voorkeur; is ook lastig.)
- Op volgorde van belangrijkheid: kwaliteit, goedkoop (investering zo snel mogelijk terugverdienen, dus tevens goede levensduur en lage TCoO).
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed aan een lokale installateur.

[ Voor 9% gewijzigd door MOmax op 21-09-2023 15:16 ]

ConQuestador schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:10:
[...]

Liever nog 60, hiermee zou je uitkomen op 13 groepen!

Uitdaging is wel dat als de verdeler in een hoek staat, het bijna onmogelijk is om aan de andere kant te komen en toch vol te houden aan die korte groepslengte.
Daarom is die 80m dus de betere keus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MOmax ik zou je afsplitsen naar een eigen topic, maar de combinatie 900 m³ per jaar, in 10 jaar terugverdienen en uitbesteden gaat 'm gewoon niet worden ben ik bang.
Opstelling nabij slaapkamers en volledig inpandige oplossing zijn wat mij betreft ook niet compatible.

Als je de 'uitbesteden' eis laat vallen lukt het wel, dan krijg je toch een eigen topic ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MOmax
Proton_ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:10:
@MOmax ik zou je afsplitsen naar een eigen topic, maar de combinatie 900 m³ per jaar, in 10 jaar terugverdienen en uitbesteden gaat 'm gewoon niet worden ben ik bang.
Opstelling nabij slaapkamers en volledig inpandige oplossing zijn wat mij betreft ook niet compatible.

Als je de 'uitbesteden' eis laat vallen lukt het wel, dan krijg je toch een eigen topic ;)
OK, ik kan eis voor '10 jr terugverdientijd' en 'inpandigheid' schrappen, maar 'uitbesteden' is ivm ISDE subsidie sowieso een eis, dus ik zie even niet hoe ik die eis kan laten vallen?

[ Voor 4% gewijzigd door MOmax op 21-09-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Daar moet misschien ook een stukje over komen in de FAQ :)
Buizen en kabels trekken, boilers sjouwen, grindbed maken, meterkast aanpassen zijn dingen waar de meeste installateurs wel akkoord mee gaan als je het zelf doet.
Sommige merken hebben een inbedrijfstelservice voor iets van €200 waar ook de subsidie mee aangevraagd kan worden, ook handig voor fabrieksgarantie.

Overigens is de ISDE skippen en alles zelf inkopen en doen alsnog veel goedkoper dan de €15k minus ISDE die hier regelmatig langskomt als offerte.

Met zo'n gasverbruik ga je het schrappen van vastrecht op gas nodig hebben voor het terugverdienen, hybride is dan (financieel) zinloos.

• MOmax
Proton_ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:28:
Met zo'n gasverbruik ga je het schrappen van vastrecht op gas nodig hebben voor het terugverdienen, hybride is dan (financieel) zinloos.
Ik heb gelukkig ook rentekorting van 0,1% (ca. €400, - p/j) bij Triodos in het geval het energielabel van A++ naar A+++ (BENG) gaat. Dit is bij de meest simpele hybride ventilatie-WP al het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mbt het ‘terugverdienen’ van de investering in een warmtepomp, dit zijn de financiële argumenten die ik kon bedenken:

1. Lagere ‘stook’kosten doordat een WP efficiënter is dan een gasketel, met name bij lage temperatuurverwarming.
2. Besparing vastrecht gas (bij mij nebeheer €240/jaar, plus vaste leveringskosten €78/jaar)
3. Waardeverhoging huis: volgens onderzoek NVM heeft duurzaamheid een grote invloed op de verkoopprijs, grofweg 3% hogere verkoopprijs per energielabel omhoog, zie https://www.nvm.nl/nieuws...woningen-presteren-beter/
4. Eventueel lagere hypotheekrente zoals hierboven door MOmax beschreven.
5. In mijn situatie, zolang de salderingsregeling nog geldt: gebruiken overschot zonne-energie.

Punt 3 heeft misschien nog het grootste effect.

Voor mij persoonlijk zijn het milieu en klimaat evengoed belangrijke redenen.

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 21-09-2023 16:35 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:39
elrangerman schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:17:
[...]

490 liter is uiteraard te veel. Het is maar dat ik 300+ liter uitkomt. Ik las namelijk dat 190 liter echt wel krap is voor 4 personen? Opwarmtijd van een volledig vat zou ook een 1,5 uur zijn? Dan moeten we als gezin dus al goed gaan timen. Een douche-wtw zegt mij niets, moet ik eens opzoeken.
Ik vind 't niet minder dan misdadig als ze in nieuwbouw niet standaard een douche-WTW aanleggen. Ik heb hier een boiler van 190 liter voor 3 personen omdat ik ook wat bang was voor te weinig warm water, wel, bij ons warmt de boiler meestal maar 1 x per week op naar 63 graden voor de legionellarun en dat is dan meestal voldoende voor de hele week, de temperatuur zakt niet onder de 43 graden. Eigenlijk dus veel te groot. Geen douche-wtw (want oud huis en niet aangelegd toen wij 't huis verbouwde in 1997), wel spaardouchekoppen en warm water in keuken komt van quooker.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Kees_frl
  • Laatst online: 22:21
blb4 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:39:
[...]

Ik vind 't niet minder dan misdadig als ze in nieuwbouw niet standaard een douche-WTW aanleggen. Ik heb hier een boiler van 190 liter voor 3 personen omdat ik ook wat bang was voor te weinig warm water, wel, bij ons warmt de boiler meestal maar 1 x per week op naar 63 graden voor de legionellarun en dat is dan meestal voldoende voor de hele week, de temperatuur zakt niet onder de 43 graden. Eigenlijk dus veel te groot. Geen douche-wtw (want oud huis en niet aangelegd toen wij 't huis verbouwde in 1997), wel spaardouchekoppen en warm water in keuken komt van quooker.
hoeveel douchebeurten hebben jullie dan in die week?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• blb4
Kees_frl schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:53:
[...]

hoeveel douchebeurten hebben jullie dan in die week?
Wij zijn grote stinkerds ;), zo'n 9 x 5 minuten x 5 liter per minuut = 225 liter warm water van ~ 38 graden. Dat is dus zo'n 180 liter water van ~ 50 graden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Kees_frl
blb4 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:13:
[...]

Wij zijn grote stinkerds ;), zo'n 9 x 5 minuten x 5 liter per minuut = 225 liter warm water van ~ 38 graden. Dat is dus zo'n 180 liter water van ~ 50 graden.
haha jouw woorden :) ;)

maar zet het wel in perspectief.

Wij zijn met zijn vieren en ook de kinderen beginnen aan bijna iedere dag douchen ivm alle sporten (en ouder worden dus wel nodig :D )

Maar dan zitten we op minimaal

2 x 7 = 14
2 x 3 = 6

20 douchebeurten per week.

We wonen helaas nog steeds niet in de nieuwe woning, benieuwd hoe vaak we moeten opwarmen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:31
Wij hebben 180 liter op 45 graden, douche kop gebruikt 8 liter/min 38 graden.

Wij hebben voldoende om ‘s avonds 2 kinderen te douchen circa 5 min per kind, dan in de ochtend erop douchen wij nog beide circa 5 minuten.

Meestal laat ik het buffervat laden in de middag als de stroom het goedkoopst is

• blb4
Kees_frl schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:31:
[...]

haha jouw woorden :) ;)

maar zet het wel in perspectief.

Wij zijn met zijn vieren en ook de kinderen beginnen aan bijna iedere dag douchen ivm alle sporten (en ouder worden dus wel nodig :D )

Maar dan zitten we op minimaal

2 x 7 = 14
2 x 3 = 6

20 douchebeurten per week.

We wonen helaas nog steeds niet in de nieuwe woning, benieuwd hoe vaak we moeten opwarmen.
Wij kunnen dus zo'n 45 minuten douchen uit een 190l boiler. Als je 'm dus elke dag opwarmt (naar 50 graden) kan je dus per dag in totaal 45 minuten douchen (met dus spaardouchekop van 5l/minuut).

Ik heb de boel zo ingesteld dat elke dag om 14:00u een DHW run wordt gedaan ALS op dat moment DHW temperatuur < 43 graden + direct als DHW temperatuur <40 graden zakt. Dat werkt hier tot nog toe goed.
Hij warmt dan op naar 50 graden. Daarnaast wordt er op zaterdag om 12:00u altijd een legionellarun uitgevoerd waarbij de temperatuur naar 63 graden gaat.

MOmax schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:13:
OK, ik kan eis voor '10 jr terugverdientijd' en 'inpandigheid' schrappen, maar 'uitbesteden' is ivm ISDE subsidie sowieso een eis, dus ik zie even niet hoe ik die eis kan laten vallen?
  1. Door het zelf te doen kun je vele malen meer besparen dan die subsidie je oplevert, dus dat blijft sowieso veel goedkoper.
  2. Via dit topic zijn zo nu en dan wel installateurs te vinden die voor een schappelijke prijs een oplevering willen doen, waardoor je alsnog die subsidie kunt aanvragen.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-05 10:19
MOmax schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:53:
Hi, ik onderzoek de mogelijkheid voor het plaatsen van een (hybride) warmtepomp.
Ik zou het heel erg waarderen als jullie een paar goede suggesties zouden kunnen aandragen.
Ik neig nu naar de installatie van een hybride ventilatiewarmtepomp met behoud van de CV ketel.
Dan op termijn de CV ketel (na einde levensduur) deze te vervangen voor een tweede WP.
Maar dat voelt stom... want ik denk dan:
a) er worden nu subsidies gegeven, dan misschien niet
b) de neiging is om alles in één keer "goed" te doen.
Echter, ik gebruik nu al zo weinig gas dat de terugverdientijd van veel WP gewoon te lang is; ik vind een terugverdientijd >10~15 jaar niet interessant.

Bedankt alvast voor jullie meedenken.

De casus:

Historisch gasverbruik: 920 m³/jaar (winter '21?). Meest extreme gasverbruik 10 m³/dag.
Afgiftesysteem:
- 155 m² vloerverwarming, slangen 20 cm HoH, 7 groepen, 2 daarvan staan altijd open. Dat is in ieder geval de gehele benedenverdieping (drie lussen) en de badkamer.
- er wordt verwarmd met 35° water. Dat gaat goed.
- daarnaast overweeg ik vloerkoeling waarbij vooral de 2de verdieping (zolder) interessant is.
SWW:
- plek voor boiler
- X liter nodig: voor douchen van gezin van 5 met 2 puber-meiden. Daarnaast gaat incidenteel het bad vol (worst case 1x per week).
- DWTW aanwezig: nee (spijt van).
Warmtepompvoorkeur:
- L/W of PVT (maar is duur, wel plek voor 4 panelen op een dakkapel).
- Eventueel samenstelling uit twee separate WP, waarvan in ieder geval één die energie onttrekt uit ventilatielucht. Momenteel hebben wij ventilatietype C. (Ombouw naar D heeft niet de voorkeur; is ook lastig.)
- Op volgorde van belangrijkheid: kwaliteit, goedkoop (investering zo snel mogelijk terugverdienen, dus tevens goede levensduur en lage TCoO).
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed aan een lokale installateur.
Terugverdientijd vind ik in dit geval een vreemd begrip. Wat is de terugverdientijd van een CV ketel? Volgens mij verdien je die ook nooit terug, net als een warmtepomp.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ArnoudN schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:44:
[...]

Terugverdientijd vind ik in dit geval een vreemd begrip. Wat is de terugverdientijd van een CV ketel? Volgens mij verdien je die ook nooit terug, net als een warmtepomp.
je verdient niet terug, je geeft minder uit.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ipv terugverdien discussie voor de tigste keer.

Warmtepomp vrijstaande woning 1968

Nette openingspost verdient wel wat aandacht van de specialisten uit dit topic👍

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• verkeerslicht
  • Niet online
ArnoudN schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:44:
[...]

Als je op gas stookt heb je vaste lasten. Dat is je eikpunt. Als je een warmtepomp neemt, nemen - mits goed geïnstalleerd - die vaste lasten af. De investering betaalt zich dus terug t.o.v. het eikpunt. Dan is terugverdientijd toch een prima begrip.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-05 10:19
verkeerslicht schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:02:
[...]

Als je op gas stookt heb je vaste lasten. Dat is je eikpunt. Als je een warmtepomp neemt, nemen - mits goed geïnstalleerd - die vaste lasten af. De investering betaalt zich dus terug t.o.v. het eikpunt. Dan is terugverdientijd toch een prima begrip.
Maar die vaste lasten blijken de laatste jaren aan hevige schommelingen onderhevig, net als de stroomprijzen overigens. Dat maakt de hele berekening een stuk ingewikkelder.

Bij de plaatsing van een CV installatie hoor je nooit iemand over de terugverdientijd, maar bij een warmtepomp moet opeens de hele investering terugverdiend worden. Dat is ook appels met peren vergelijken.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
ArnoudN schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:13:
[...]

Maar die vaste lasten blijken de laatste jaren aan hevige schommelingen onderhevig, net als de stroomprijzen overigens. Dat maakt de hele berekening een stuk ingewikkelder.

Bij de plaatsing van een CV installatie hoor je nooit iemand over de terugverdientijd, maar bij een warmtepomp moet opeens de hele investering terugverdiend worden. Dat is ook appels met peren vergelijken.
Dat de berekening ingewikkeld is ben ik met je eens.

Maar het is logisch dat je met een nieuwe gasketel geen terugverdientijd hebt. De vaste lasten gaan er namelijk niet mee omlaag (tenzij het er eentje is uit het pre-vr/hr tijdperk is, maar dan was die sowieso aan vervanging toe).

Als je een investering doet of wil doen waarmee de vaste lasten omlaag gaan, dan is het toch helemaal niet zo gek dat je terug gaat beredeneren dat je in X jaar tijd kostentechnisch de investering eruit hebt? En hoe zou je dat anders noemen dan terugverdientijd ;)

Zouden jullie naar mijn topic kunnen kijken?

SebastiaanPs in "CV leidingwerk geschikt voor warmtepomp?"

Vraag: is mijn CV leidingwerk geschikt voor mijn warmtepomp?

Mijn dank is groot!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:14
Even nieuwsgierig: Voor sww lees ik hier temperaturen van 43/45 graden en dat is voor douchen prima, maar hoe doen jullie dit met afwassen/schoonmaken? Heeft iedereen een aparte Quooker of keukenboiler?

Ik heb een 180 liter vat in mijn vvm S320, wat voor douchen etc. prima is. Hij wordt echter wel op 50+ graden gehouden omdat ik goed heet water wil hebben om de keuken te poetsen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier een Qoocker idd.
Met alleen een koud water aansluiting.

Eigenlijk best inefficiënt, want de Quooker is cop1 natuurlijk, dus puur voor warm water zou de warmtepomp beter zijn (maar die kan weer geen kokend water maken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Sport_Life schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:39:
Hier een Qoocker idd.
Met alleen een koud water aansluiting.

Eigenlijk best inefficiënt, want de Quooker is cop1 natuurlijk, dus puur voor warm water zou de warmtepomp beter zijn (maar die kan weer geen kokend water maken).
tsja die discussie komt regelmatig voorbij.

Wat is de afstand tussen je boiler van de WP en de kraan?
Hoeveel koud water gebruik je voor er warm water uit de kraan komt.
Hoeveel warm water blijft er na gebruik in de leiding wat vervolgens weer afkoelt?

Bij ons is een berekening gemaakt (en ik heb er geen verstand van) voor de nieuwbouwwoning en de BENG norm en bij ons staat de boiler op zo'n 5 a 6 meter.

Daarbij kregen wij een hogere 'score' wanneer een Quooker geplaatst werd dan het verlies in leidingen via een boiler.

Dus er is meer dan alleen COP1.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kees_frl schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:48:
[...]

tsja die discussie komt regelmatig voorbij.

Wat is de afstand tussen je boiler van de WP en de kraan?
Hoeveel koud water gebruik je voor er warm water uit de kraan komt.
Hoeveel warm water blijft er na gebruik in de leiding wat vervolgens weer afkoelt?

Bij ons is een berekening gemaakt (en ik heb er geen verstand van) voor de nieuwbouwwoning en de BENG norm en bij ons staat de boiler op zo'n 5 a 6 meter.

Daarbij kregen wij een hogere 'score' wanneer een Quooker geplaatst werd dan het verlies in leidingen via een boiler.

Dus er is meer dan alleen COP1.
Tja, ik schat dat de boiler 10m verder staat, 1 verdieping hoger maar wel precies de andere kant vd woning.

Instant warm water is wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wij hebben ook een quooker in de keuken.

Misschien niet erg efficiënt, maar wel erg comfortabel

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:22
Aziraphale schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:31:
Even nieuwsgierig: Voor sww lees ik hier temperaturen van 43/45 graden en dat is voor douchen prima, maar hoe doen jullie dit met afwassen/schoonmaken? Heeft iedereen een aparte Quooker of keukenboiler?

Ik heb een 180 liter vat in mijn vvm S320, wat voor douchen etc. prima is. Hij wordt echter wel op 50+ graden gehouden omdat ik goed heet water wil hebben om de keuken te poetsen.
Hier een afwasmachine ;). En inderdaad een kokendwater kraan. Maar die was er ook gekomen als er geen wp zou zijn. De keuken hebben we verplaatst en met de cv/wp op zolder is dat lang wachten op warm water door de leiding lengte. Dus alleen koud water aansluiting in de keuken. Gelijk lauw water voor handen wassen is een bijkomend voordeel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-05 07:29

Wij hebben om dezelfde reden onze WPB ook op 52°C staan.
De afstand van onze WPB tot de keukenkraan is grofweg 4m.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online

Goede vraag. Ik zou denk een plintboilertje gebruiken en het daar met COP1 verder verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 15:13
Ik wil met deze post niet de discussie weer doen oplaaien.
Enige wat ik erover wil toevoegen: een terugverdientijd kan je vandaag uitrekenen, maar door alle variabelen is de uitkomst elke maand (elke dag/week vind ik overdreven) anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 14:25

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Nogmaals: het gaat over het hele kostenplaatje van CV vs warmtepomp (dus aankoop+installatie+gebruik). Omdat een CV veel goedkoper is in aanschaf dan een warmtepomp, maar duurder is in gebruik is er een punt waar beide grafieken elkaar kruisen. Als dat 20 jaar is, waarom zou je dan een warmtepomp installeren, want die is dan stuk voordat de totale kosten van de warmtepomp lager zijn dan van een CV.
En dat heet dan de terugverdientijd.

En als je de huidige energieprijzen pakt en je warmtepomp laat installeren dan kom je rond die 20 jaar uit. Maar de berichten zijn al dat er meer belasting komt op gas en minder op elektriciteit, dus terugverdientijd wordt minder.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Zwerius schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:37:
[...]

Wij hebben om dezelfde reden onze WPB ook op 52°C staan.
De afstand van onze WPB tot de keukenkraan is grofweg 4m.
Bij ons is die afstand ook zoiets en op zich is het water warm genoeg, maar ik was even nieuwsgierig hoe de mensen die de boiler zo ver af laten koelen het met sww in de keuken doen. Uiteraard hebben wij ook een afwasmachine, maar ik wil wel goed heet water hebben om de keuken schoon te maken.

Die berekening van @Kees_frl lijkt me wel een interessante om te doen. Iemand een idee waar ik die kan vinden? Het water is nu in de keuken warm genoeg, maar als het allemaal nog weer wat efficiënter kan...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-05 11:15

Mijn vader wast nog met de hand af en heeft daarom ook een hogere temperatuur nodig in de keuken. Ik heb dat opgelost met een kleine plintboiler die hotfill aangesloten is met behulp van een duco-mengventiel.

Warm water uit de WP gaat naar de koudwateraansluiting op het mengventiel en naar de ingang van de boiler. De uitgang van de boiler gaat naar de heetwateraansluiting op het mengventiel en de uitgang van het mengventiel naar de kraan. Totale kosten minder dan 400 euro voor boiler, ventiel en allerlei slangen en appendages om het ding netjes weg te werken en aan de muur te monteren.

Het resultaat is dat hij direct water heeft van 55 graden om af te wassen en dat de WP netjes op 45 graden kan blijven, wat meer dan genoeg is voor de douche. Bij extreem lang warm water tappen daalt de temperatuur naar de temperatuur van het SWW vat en alleen direct na de legionella-run is het water in de keuken warmer dan 55 graden omdat het SWW water warmer is en er geen koud water bijgemengd wordt.

Het mooie van deze manier van aansluiten is dat je ook geen inlaatcombinatie in de keuken nodig hebt, want die zit al voor het SWW vat. Het is wel belangrijk dat je de leiding tussen het SWW vat en de boiler niet kunt afsluiten (of in ieder geval niet zonder de stekker van de boiler er uit te halen).

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 22-09-2023 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Zelf heb ik een hot-fill aangesloten quooker en gaat de afwas in de machine ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Blihi schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:45:
Een Quooker zag ik ook wel zitten, maar mijn vrouw vond dat een gedoe wat niks extra's op ging leveren. Water koken kan immers ook prima in de waterkoker. Vandaar dat hier het vat gewoon op 50+ graden gehouden wordt, maar als ik nou met berekeningen een significante besparing aan kan tonen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:49
Aziraphale schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:29:
[...]

Een Quooker zag ik ook wel zitten, maar mijn vrouw vond dat een gedoe wat niks extra's op ging leveren. Water koken kan immers ook prima in de waterkoker. Vandaar dat hier het vat gewoon op 50+ graden gehouden wordt, maar als ik nou met berekeningen een significante besparing aan kan tonen....
Stand-By quooker is ca 100 kWh p jr
Dus als een lagere sww temp meer oplevert….

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-05 18:18
[...]

Heb je visite, binnen een paar seconde heb je een bak thee.
Werk je veel thuis en heb je veel meetings? Even tussendoor een bakje thee halen (ik noem het bewust geen thee zetten), ideaal.

Verbruik van mijn quooker is ongeveer 1,1kw per dag..
Stilstand verlies is zo'n 0,4kw... Onee het is geen verlies het is cop1 verwarming.

Onderaan de streep zal een waterkoker goedkoper zijn, maar niet alles gaat om de centen..
Comfort it is :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:20

Hier heb ik de WPboiler van 150 liter op 50 graden staan om ook heet water voor de afwas ed te hebben. Want ook al gaat het meeste in de afwasmachine, er zijn altijd zaken die wij met de hand doen (zoals houten snijplanken, grote pannen en kristallen wijnglazen).

De afstand van de boiler tot de kraan in de bijkeuken is maar kort (de WPboiler staat in de bijkeuken), tot de keuken is het ca 7 meter leidinglengte. Er wordt hier meestal niet meer dan 1 of 2x per dag warm water gebruikt in de keuken en bijkeuken, dus het leidingverlies is heel beperkt. Heet water voor een pot thee wordt via de inductieplaat gemaakt (wat ook heel snel is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
BarryH schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:01:
[...]

Stand-By quooker is ca 100 kWh p jr
Dus als een lagere sww temp meer oplevert….
Voor "weinig-warm-water-gebruikers" zoals mijn huishouden is, is dat heel veel. Het totale stroomverbruik afgelopen jaar van mijn WPboiler op 50 graden was namelijk ca 260kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:49
Franciesco schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:09:
[...]

Voor "weinig-warm-water-gebruikers" zoals mijn huishouden is, is dat heel veel. Het totale stroomverbruik afgelopen jaar van mijn WPboiler op 50 graden was namelijk ca 260kWh.
Klopt.
Hier is er naast ~100kWh standby ~400kWh warmteafname uit de quooker,
En de warme aanvoer vanaf boiler/ketel is 10+m leiding, dus die heeft geen zin omdat je meestal ruim minder dan een liter afneemt.

De 400 uit de quooker zou anders via de waterkoker gaan of in de pan op het induciefornuis. Precies genoeg water in de waterkoker/ketel stoppen lukte mij nooit, dus ik denk dat ik nu minder heet water per jaar verbruik.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@BarryH In jouw geval is dus 20% van het Quooker stroomverbruik standby verbruik. Eigenlijk ook veel (vind ik). In theorie zou je minder stroom verbruiken als je gemiddeld minder dan 20% te veel water opwarmt via een waterkoker of inductieplaat :)

Dat standby verbruik gaat natuurlijk niet helemaal verloren: in de winter zal het (enigszins) positief bijdragen aan de verwarming van de woning. Maar dat kan ook gelden voor de afkoeling van de waterleidingen als je wel van verderop warm water haalt. Dus dat is misschien wel redelijk tegen elkaar weg te strepen.

Het comfort snap ik overigens prima als je vaak warm water tapt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Een quooker ga je niet terug verdienen. Daar zijn ze simpelweg te duur voor. Zo'n ding koop je puur voor het gemak. Of omdat je een kookeiland hebt en zo'n waterkoker daar echt niet mooi op staat. Of gewoon omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:05
Zijn er mensen die een stillere warmtepomp zijn tegengekomen dan de Compress 5800i die recent gelanceerd is door Bosch?

https://www.nefit-bosch.n...mpress-5800i-aw-monoblock
https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf/file/6721875438

Het zal vast niet de goedkoopste oplossing zijn, maar stil in combinatie met een goede COP lijkt dit wel te zijn volgens de specs. Eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:04
Eriklu schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:00:
Zijn er mensen die een stillere warmtepomp zijn tegengekomen dan de Compress 5800i die recent gelanceerd is door Bosch?

Het zal vast niet de goedkoopste oplossing zijn, maar stil in combinatie met een goede COP lijkt dit wel te zijn volgens de specs. Eens?
De Vaillant Arotherm Plus is ook zeer stil en een stuk goedkoper dacht ik. Ik heb een boel cijfers vergeleken en heb hiervoor een sheet van een andere tweaker aangevuld. Maar kan de bron niet zo snel terugvinden. Ik heb al een paar keer aangegeven dat het handig zou zijn om een dergelijke sheet toe te voegen aan de startpost maar blijkbaar is geluid niet voor iedereen belangrijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8t9YYvb_jPUl69iYrEMzZ5CgYK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SyLmM8gCGfxU3HVA2UXoB0C1.png?f=fotoalbum_large

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:31

Let op! Ze geven het geluidsniveau op 1 m afstand. Dat is wat anders dan bij andere fabrikanten die een bronvermogen (Lwa) voor geluid hanteren.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:46

Nadeel van de Bosch oplossing, vind ik, dat ze het wel een monoblock noemen maar je alsnog je leidingen naar een binnenunit moet dirigeren omdat daar de backup heater en boiler aanvoer in zit.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06
bensss schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:52:
[...]

De Vaillant Arotherm Plus is ook zeer stil en een stuk goedkoper dacht ik. Ik heb een boel cijfers vergeleken en heb hiervoor een sheet van een andere tweaker aangevuld. Maar kan de bron niet zo snel terugvinden. Ik heb al een paar keer aangegeven dat het handig zou zijn om een dergelijke sheet toe te voegen aan de startpost maar blijkbaar is geluid niet voor iedereen belangrijk :)

[Afbeelding]
Dan link je toch in jouw post even naar een paar bekende namen die staan in post 1 op pagina 1, dan zien diegenen die mede auteurs zijn, jouw post ook, en kunnen er wat mee doe. Niet iedereen leest alle posten nog, ook al zijn zij hiermee, sommigen jaren geleden, mee begonnen, niet @Grolsch ?? ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:04
Naalroc schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:38:
[...]

Dan link je toch in jouw post even naar een paar bekende namen die staan in post 1 op pagina 1, dan zien diegenen die mede auteurs zijn, jouw post ook, en kunnen er wat mee doe. Niet iedereen leest alle posten nog, ook al zijn zij hiermee, sommigen jaren geleden, mee begonnen, niet @Grolsch ?? ;)
@Naalroc Dat had ik ook gedaan inclusief bedankje aan @HaTe 😇 bensss in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:18:
[...]

Je denkt wss anders :-) anders of beter. of meer kennis dan de test:-)
Stomme niet ter zaken doende vragen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
verkeerslicht schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:28:
[...]

Goede vraag. Ik zou denk een plintboilertje gebruiken en het daar met COP1 verder verwarmen
Aeg Truus doet dit bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maasluip schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:48:
[...]

Nogmaals: het gaat over het hele kostenplaatje van CV vs warmtepomp (dus aankoop+installatie+gebruik). Omdat een CV veel goedkoper is in aanschaf dan een warmtepomp, maar duurder is in gebruik is er een punt waar beide grafieken elkaar kruisen. Als dat 20 jaar is, waarom zou je dan een warmtepomp installeren, want die is dan stuk voordat de totale kosten van de warmtepomp lager zijn dan van een CV.
En dat heet dan de terugverdientijd.

En als je de huidige energieprijzen pakt en je warmtepomp laat installeren dan kom je rond die 20 jaar uit. Maar de berichten zijn al dat er meer belasting komt op gas en minder op elektriciteit, dus terugverdientijd wordt minder.
Ik kom op 5-6 jaar uit. Je kunt de kosten van de cv ketel eraf halen, hypotheek rente gaat iets naar beneden (label A), etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Sport_Life schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:44:
[...]

Ik kom op 5-6 jaar uit. Je kunt de kosten van de cv ketel eraf halen, hypotheek rente gaat iets naar beneden (label A), etc.
Daarnaast, voor de olie en gasprijzen geldt volgens mij dat de prijzen alleen maar zullen stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:25:
[...]

Stomme niet ter zaken doende vragen.
dan weet je ook meteen dat het een papiertje is om geld te verdienen, niet om iemand wat te leren.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 22-09-2023 20:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:03
bensss schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:52:
[...]

[Afbeelding]
Met stil geluid wordt stille modus bedoeld?

Met max geluid doen ze allemaal zo ongeveer hetzelfde aantal dB's. Met stille modus wordt waarschijnlijk de compressor en ventilator begrensd gezien dat de enige onderdelen zijn die geluid maken. Dat gaat dus meteen ten koste van vermogen. Begrens je de unit enorm, dan is ie mooi stil en heb je als gebruiker mogelijk te weinig vermogen wanneer je het nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:03

dof

[...]

WAF was eerst negatief over mijn wens voor Quooker in ons vorige huis. Eenmaal geïnstalleerd is het 180 graden omgeslagen en nu wil ze graag terug naar Quooker, aangezien we in ons nieuwe huis nog niet toe zijn aan nieuwe keuken. Voorlopig behelpen we ons met waterkoker :)

Quooker is comfort van direct heet water voor koffie (cafetiere hier) en thee etc, en je gebruikt precies wat nodig is en rest blijft in de quooker boiler. Met de waterkoker gooi ik regelmatig (te-) veel kokend water weg omdat ik er niks mee kan.

[ Voor 15% gewijzigd door dof op 22-09-2023 22:21 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:03

dof

Blihi schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:45:
Ja, dat leek mij ook al een goed idee. Nog iets speciaals met de hot-fill aangesloten quooker gedaan?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-05 21:25

Deze is stiller dan mijn Wolf en die hoor je al amper.

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:26
Sinds kort draait hier een vaillant vwl75/6 monoblock warmtepomp. De cv ketel gebruik ik voorlopig enkel nog voor het sww. De warmtepomp is parallel aangesloten met de cv ketel op het bestaande cv circuit. Nu heb ik 2 kogelkranen tussen de aanvoer en afvoerleidingen van de ketel gezet om te voorkomen dat het water door de ketel gaat maar ik bedenk me nu dat de pomp van de ketel af en toe aan gaat om vastroesten te voorkomen. Kan dit kwaad voor de ketel? Het water kan nu namelijk niet meer rond pompen. Of kan ik hier beter een terugslagklep gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:10
Robje1244 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 06:31:
Sinds kort draait hier een vaillant vwl75/6 monoblock warmtepomp. De cv ketel gebruik ik voorlopig enkel nog voor het sww. De warmtepomp is parallel aangesloten met de cv ketel op het bestaande cv circuit. Nu heb ik 2 kogelkranen tussen de aanvoer en afvoerleidingen van de ketel gezet om te voorkomen dat het water door de ketel gaat maar ik bedenk me nu dat de pomp van de ketel af en toe aan gaat om vastroesten te voorkomen. Kan dit kwaad voor de ketel? Het water kan nu namelijk niet meer rond pompen. Of kan ik hier beter een terugslagklep gebruiken?
Ik zou niet allebei de kranen dichtzetten maar slechts 1 van de twee. Op deze manier heeft de cv ketel geen verbinding meer met het expansievat en kan de druk in de ketel tijdens het maken van SWW te hoog oplopen. Bij 1 kraan open blijft de ketel netjes op druk en kan de pomp werken voor SWW maar zal het water van de WP niet door de CV ketel gaan.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sport_Life schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:44:
[...]

Dan ben ik heel benieuwd wat je allemaal meerekent en wat je gasverbruik is. Alleen een warmtepomp en geen installatie? Geen boiler voor SWW?
Ik kom nooit aan 6 jaar, zelfs als ik de stroomprijs op 0 zet. Maar als mijn gasverbruik 2x zo hoog zou zijn was het wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:43
Robje1244 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 06:31:
Daar hoort gewoon een terugslagklep, anders is hybride bedrijf niet mogelijk.
Nu kunnen CV en WP niet gelijktijdig werken als er een kraan dicht staat. En de WP kan niet automatisch overschakelen naar CV met een handmatige kraan.
Plus dat als de kranen wel open staan de CV als radiator werkt als de CV pomp even niet loopt en de WP wel.

Met een terugslagklep bij de CV gaat bovenstaande wel allemaal goed en vanzelf!

Ik ga er maar even van uit dat je wel een terugslagklep bij WP hebt aangebracht?! Anders wordt de WP een radiator bij enkel CV bedrijf.
Bij zo’n parallelle aansluiting heb je echt 2 terugslagkleppen nodig.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pim57 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:39:
[...]

Daar hoort gewoon een terugslagklep, anders is hybride bedrijf niet mogelijk.
Nu kunnen CV en WP niet gelijktijdig werken als er een kraan dicht staat. En de WP kan niet automatisch overschakelen naar CV met een handmatige kraan.
Plus dat als de kranen wel open staan de CV als radiator werkt als de CV pomp even niet loopt en de WP wel.

Met een terugslagklep bij de CV gaat bovenstaande wel allemaal goed en vanzelf!

Ik ga er maar even van uit dat je wel een terugslagklep bij WP hebt aangebracht?! Anders wordt de WP een radiator bij enkel CV bedrijf.
Bij zo’n parallelle aansluiting heb je echt 2 terugslagkleppen nodig.
wat moet de cv ketel doen nog? lijkt erop dat de cv alleen nog aangesloten is om SWW bedrijf te houden, veel ketels moeten nog steeds CV water hebben om te werken in alleen SWW bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maasluip schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:34:
[...]

Dan ben ik heel benieuwd wat je allemaal meerekent en wat je gasverbruik is. Alleen een warmtepomp en geen installatie? Geen boiler voor SWW?
Ik kom nooit aan 6 jaar, zelfs als ik de stroomprijs op 0 zet. Maar als mijn gasverbruik 2x zo hoog zou zijn was het wat anders.
Gasverbruik was 1700m3, warmtepomp inc installatie en boiler 300l.

25pv panelen dekken het verbruik in 2024 100% (= 1700 X 1,3 = 2210 besparing), daarna afbouw, vastrecht gas besparing 300 per jaar, rentekorting ivm energie zuinige woning 700 euro per jaar.

Zelfs na salderen is de besparing dus 300 + 700 + direct verbruik ongeveer 25%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn gasverbruik is dus de helft en dat scheelt gigantisch op de berekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 23:05
Ik snap dat wel ik heb de eerste winter ook nog de cv beschikbaar gehouden voor het geval de Vaillant wp het niet zou redden. Maar ik had idd een terugslagklep zowel bij de ketel als de wp.
Inmiddels heb ik eep wp boiler en gas opgezegd. Maar de ketel hangt er nog en kan zolang de gasmeter niet weg is de ketel zo aanzetten voor het geval dat er toch een probleem is. Maar inmiddels heb ik wel vertrouwen in het geheel en als je gasmeter eenmaal weg is haal ik de ketel ook weg.

snameroc

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:26
De cv ketel wordt niet meer gebruikt voor de verwarming, enkel het sww. Cv ketel is alleen nog aangesloten zodat sww blijft werken inderdaad. De boiler komt waarschijnlijk volgend jaar pas. Dus vandaar dat ik de ketel met kogelkranen dicht heb gemaakt. Echter weet ik dus niet of dit wenselijk is voor de pomp die nog af en toe draait. 1 kraan open zetten is indd ook een optie zodat het expansievat nog aangesloten is op de cv.

[ Voor 10% gewijzigd door Robje1244 op 23-09-2023 09:24 ]

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Blihi schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:47:
[...]

Een quooker ga je niet terug verdienen. Daar zijn ze simpelweg te duur voor. Zo'n ding koop je puur voor het gemak. Of omdat je een kookeiland hebt en zo'n waterkoker daar echt niet mooi op staat. Of gewoon omdat het kan.
@Blihi Vergeet ook de waterbesparing niet.
Dat was voorons dehoofdreden om een Quooker te kopen.
Voor één kopje thee moetje minstens 2 liter water verspillen als je deze uit de warmwater aansluiting van je cv door je huis naar de keukenkraan wilt brengen.
Plus tijd.

WW doen we nog opgas omdat ik gekozen heb voor een bivalente en dus redundant opzet

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maasluip schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:59:
[...]

Tja en de grootste kostenpost bij ons was toch de vloerverwarming , nieuwe vloer, isolatie etc. Die neem ik niet mee in de terugverdientijd.
We kochten een woning waar het nodige aan moest gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Robje1244 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:22:
De cv ketel wordt niet meer gebruikt voor de verwarming, enkel het sww. Cv ketel is alleen nog aangesloten zodat sww blijft werken inderdaad. De boiler komt waarschijnlijk volgend jaar pas. Dus vandaar dat ik de ketel met kogelkranen dicht heb gemaakt. Echter weet ik dus niet of dit wenselijk is voor de pomp die nog af en toe draait. 1 kraan open zetten is indd ook een optie zodat het expansievat nog aangesloten is op de cv.
@Robje1244 kijk uit met het dichtzetten van je cv leidingen!!!
Tenzij je een intergas hebt moet je een kortsluitleiding tussen aanvoer en retour maken zodat er nog een beetje flow over dewisselaar is voor nakoelen na warmwater produktie.
Intergas heeft een dubbele wisselaar en geen driewegklep en is dus minder gevoelig hiervoor.

Wij houden gas als backup waarbij jeeen kleinverbruik aansluiting kunt aanvragen als je maximaal 500m3 aan gas gebruikt.
Da's voldoende voor koken wasse en douchen voor 5 personen in een jaar.
Valt je stroom uit dan kun je met een kleine omvormervan 500 Watt bij -10 buiten het nog een dagje warm houden, je moet dan wel een kleine prepper in je hebben 😃.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

bioscrasher schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:39:
[...]

Valt je stroom uit dan kun je met een kleine omvormervan 500 Watt bij -10 buiten het nog een dagje warm houden, je moet dan wel een kleine prepper in je hebben 😃.
Waar wil je van verwarmen als je geen stroom hebt? Ook gas werkt dan niet meer hoor. Of bedoel je dat je dan off-grid op PV gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-05 20:35

Jan2023

KISS

Binnenkort Warmtepompen in de aanbieding ??

https://www.ad.nl/economi...-niet-verplicht~abdba240/

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Maasluip schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:59:
[...]

Financieel bekijk ik ‘t altijd vanaf ‘t moment dat wij besloten ons huis te verduurzamen en ik kijk dus niet zozeer per individuele maatregel. Dit omdat je altijd een aantal maatregelen hebt met een groot (financieel) rendement maar daarnaast ook maatregelen met een laag of zelfs negatief rendement. Daarbij komt ook nog dat je toch een x van het gas af zal moeten en ‘t er waarschijnlijk ook allemaal niet goedkoper op gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ze hebben in de installatiehandleiding het schema zonder buffervat geschrapt. Alleen al daardoor lijkt een goede COP bij voorbaat uitgesloten en is deze WP wat mij betreft niet meer interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bioscrasher schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:31:
@Blihi Vergeet ook de waterbesparing niet.
Dat was voorons dehoofdreden om een Quooker te kopen.
Voor één kopje thee moetje minstens 2 liter water verspillen als je deze uit de warmwater aansluiting van je cv door je huis naar de keukenkraan wilt brengen.
Plus tijd.
offtopic:
Wie zet er thee met warm water uit de CV-ketel of SWW-vat? Dat doet toch niemand?

Pagina: 1 ... 54 ... 210 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)