Vraag

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 19:47
Beste tweakers, na veel lezen, denken, bijna de stap maken (vorig jaar), en weer denken, de quatt als serieuze optie bekeken nu toch maar voor het echie.

Wij hebben een vrijstaande woning in noord Nederland van 220m2 uit 1968.
De spouw is met EPS-SE HR++ korrels geïsoleerd, dak en vloer met pir geïsoleerd (dak ook nog 2cm kurk), ramen bijna allemaal HR++ zo niet dan HR+. 24 zonnepanelen en daarmee een kleine 5.000kwh over.

Beneden verwarmen we met 9 groepen vvw, op korte termijn worden hier ook de keuken (2 groepen) en badkamer (1 groep) op aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWFvOeTYGgQTFwCAhhZN2TuKsnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKWzHGbS6Qy6rJDjg4jdEk3J.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast radiatoren in de bijkeuken, garage, werkkamer en 1 slaapkamer, en nu nog in de keuken en badkamer. Resterende 3 slaapkamers mogelijk op termijn ook nog te voorzien van radiatoren of airco.

Historisch gebruik incl. sanitair tussen de 1600 en 1700 m3. Volgens Koevlaas berekening zou ik het met 8kw net redden.

In de huidige situatie zijn de leiding naar de vvw verdeler 32mm TECE, aansluiting is 25mm upinor incl. bypass.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oin3PHai4mz4e8AqOCtiOFrGQd0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nx8nnzYqa2GSwZizKGgSxWMg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIypReXWbhenvxF-Bu0xr5XmA9c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g2mSe8BNZYNCaxyHgzM5SWyU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y-SupbfhUO-x-J6-jdT2dvuui4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/en7CgzgfFPe1wQE1tZxFV9Uy.jpg?f=user_large

Plan:

Vvw pomp en bypass er tussen uit (er komt een veerbelaste bypass eerder in het systeem, of moet die blijven). T stuk vanaf 32 naar 25 voor bestaande radiatoren (keuken en badkamer) en 28 flexibel of DRL pro? (hoe maak ik anders de bocht) naar de vvw verdeler. Of 32/28 doortrekken en dan een splitsing met de zelfde maat naar verdeler en de 25 naar resterende radiatoren. Of de 25mm zo laten?

Ik zou graag de aanvoer en retour vanaf de wp uitvoeren in 28mm staal of koper, ongeveer 4 meter. De oude koppelingen onder de ketel aanpassen om de flow te verbeteren. De bestaande vuilfilter heeft 22mm aansluitingen. Ik denk dat ik die volledig moet vervangen helaas voor een versie met 28mm koppelingen.
Kan ik het oude expansievat hergebruiken? Leiding diameter aanpassen?

Volgens mij komt het er dan zo ongeveer uit te zien.
Aanvoer:
WP – rvsflex – 28mm koper of 32 – afsluiter met aftap (of vorstbeveiliging buiten) - open verdeler – (veerbelaste bypass waar?) - afsluiter – 28 (naar vvw en later 22 naar rest).

Retour:

WP - rvsflex – 28mm koper of 32 flex – afsluiter met aftap (of vorstbeveiliging buiten) – vuilfilter 28mm – overstort/manometer/expansievat ? - (veerbelaste bypass) - afsluiter – 28 (naar vvw en later 22 naar rest).

Of zonder verdeler met keerkleppen, alleen mag de wp en de ketel niet tegelijk aan. Hoe voorkom ik dan dat de wp niet kapotvriest? In principe spreek dit mij het meest aan. Ik wil eigenlijk full electric met voor de komende 1 a 2 jaar de optie ook bij te stoken mocht het allemaal niet willen... het lijkt mij geen probleem. Of zegt iedereen doe maar meteen full electric?

Ik zou graag de Itho Daalderop Amber 95 of 120 aan willen schaffen. De 95 zal 95% van de tijd voldoende zijn, echter denk ik dat de 120 een betere keuze is. De 95 levert nog maar 5,5 bij -10 en de 120 7,28. Dus rond de nul graden vermoed ik dat de 95 al te weinig vermogen heeft. Daarnaast is een boilervat met de 120 ook makkelijker te realiseren.

Ik twijfel dus met name over het vermogen, of mijn plan met de leidingen kan en of mijn plan juist is.

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

Alle reacties

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Om de twijfel weg te nemen. Ga voor de Amber 120. Dat matcht met het historisch verbruik, en kun je met de vloerverwarming ook prima hebben bij de mildere temperaturen. Zonde om die 5% te moeten bijstoken met COP1.

Verder goed idee om de pomp weg te halen. Naar mijn idee is de aftakking naar 25mm voor alleen de radiatoren prima. Een deel van de flow raakt toch al weg in de vloerverwarming. Je gaat daarnaast toch de kans krijgen dat de radiatoren de flow van de vloerverwarming "afpikken" dus voornamelijk de kleinere radiatoren wil je her en der toch al afknijpen.

Ik zou kijken of je die knietjes (net boven de vloer uit) kan weghalen en dan een rechte koppeling naar boven in een mooi bochtje in een vraagteken met meerlaagspijp op de vloerverwarmingverdeler kan krijgen. Dan met een T-stuk ertussen naar de radiatoren aftakken.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP