Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Omdat ik bang ben voor geluid (resonantie) in de keuken/woonkamer recht onder het dak prefereer ik de laatste opstelling waarbij de buitenunit 5 meter van het huis af staat.
Alleen wat is jullie ervaring met ~6 meter R32 leidingen onder de grond?
Voor de veiligheid wil ik dit wel beschermd in een buis hebben (PVC/rioolbuis 100+mm?)
Moet deze dan nog extra geïsoleerd worden?
Deze warmtepomp (Intergas Xtend) kan alleen verwarmen, dus ik heb ergens gelezen dat extra isoleren (buiten de standaard isolatie om het leidingwerk) dan weinig zin heeft. Klopt dit?
Edit:
Ik heb overal radiatoren dus tot 55 graden verwarmen is helaas wel nodig, mocht dit relevant zijn voor de R32 temperatuur en dus het warmteverlies.
[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 25-09-2023 15:32 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Nee. Juist bij verwarmen is extra isoleren zinvol.SmiGueL schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:33:
Voor mijn toekomstige warmtepomp kan ik kiezen om hem boven op het platte dak aan de muur te installeren OF tegen de garage aan, waarbij het leidingwerk een meter of 6 door de grond heen moet. (onder het voetpad, wat 50x50 tegels zijn)
Omdat ik bang ben voor geluid (resonantie) in de keuken/woonkamer recht onder het dak prefereer ik de laatste opstelling waarbij de buitenunit 5 meter van het huis af staat.
Voor de veiligheid wil ik dit wel beschermd in een buis hebben (PVC/rioolbuis 100+mm?)
Deze warmtepomp (Intergas Xtend) kan alleen verwarmen, dus ik heb ergens gelezen dat extra isoleren (buiten de standaard isolatie om het leidingwerk) dan weinig zin heeft. Klopt dit?
R32 leiding onder de grond door? Geen idee of dat zomaar kan. Je moet het wel zonder vocht aanleggen.
Dat is niet bij elke hypotheek vertrekker zover ik weet...Sport_Life schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:44:
[...]
Ik kom op 5-6 jaar uit. Je kunt de kosten van de cv ketel eraf halen, hypotheek rente gaat iets naar beneden (label A), etc.
Maar momenteel zijn warmtepompen niet meer verplicht voor ongeveer 90% van de woningen: Warmtepomp niet op tijd terugverdiend door langere terugverdientijden
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Is de dakconstructie van hout of beton? Laatste zie ik bij een hybride installatie in het algemeen weinig problemen.SmiGueL schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:33:
Voor mijn toekomstige warmtepomp kan ik kiezen om hem boven op het platte dak aan de muur te installeren OF tegen de garage aan, waarbij het leidingwerk een meter of 6 door de grond heen moet. (onder het voetpad, wat 50x50 tegels zijn)
Betreft leidingwerk hou alleen rekening met sneeuw en inregenen...
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Het dak is van hout, dus dat werd sowieso al afgeraden. Aan de muur op het platdak is dus een optie, maar die buitenmuur loopt naar beneden toe door de keuken heen dus daar ben ik zelf wat huiverig voor.DutchWing schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:36:
[...]
Is de dakconstructie van hout of beton? Laatste zie ik bij een hybride installatie in het algemeen weinig problemen.
Betreft leidingwerk hou alleen rekening met sneeuw en inregenen...
Ik ben van plan om de CV-ketel alleen bij 'nood' te gaan gebruiken (lees: Zelfs met een COP van 1 is elektrisch verwarmen goedkoper) dus hij zal geregeld op maximaal vermogen werken.
Dus een waterdichte buis zonder extra isolatie zou weinig invloed moeten hebben? Alternatief is dus 5 meter leidingwerk over het dak, dat wordt afaik ook nooit éxtra geïsoleerd.
[ Voor 11% gewijzigd door SmiGueL op 23-09-2023 23:54 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
@Maasluip exact! 😎Maasluip schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:49:
[...]
Waar wil je van verwarmen als je geen stroom hebt? Ook gas werkt dan niet meer hoor. Of bedoel je dat je dan off-grid op PV gaat?
30kWh aan accucapaciteit en 15kVA aan omvormervermogen.
Met alleen het verbruik van de cv ketel en wat pompen houden we het makkelijk 24 uur uit in een pitch black situatie. Als de zon helpt veul langer.
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
Als je tussen de muur en muurbeugel al een demping plaatst + de warmtepomp zelf op goede dempers zet is contact geluid al minimaal...SmiGueL schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:48:
[...]
Het dak is van hout, dus dat werd sowieso al afgeraden. Aan de muur op het platdak is dus een optie, maar die buitenmuur loopt naar beneden toe door de keuken heen dus daar ben ik zelf wat huiverig voor.
Overigens heeft alles te maken met massa etc. Zelfs een cv ketel of vloerverwarming (met pomp) op een muur kan in bepaalde situaties gaan resoneren.
1 m³ aardgas = +/- 8 a 9 kWh, 1 kWh elektra = 1kWh.Ik ben van plan om de CV-ketel alleen bij 'nood' te gaan gebruiken (lees: Zelfs met een COP van 1 is elektrisch verwarmen goedkoper) dus hij zal geregeld op maximaal vermogen werken.
Of heb je zoveel PV overschot dat het goedkoper is? (even los van minder efficiënt)
Laat ik het simpel zeggen: extra isolatie helpt altijd... Maar over hoeveel winst (capaciteitsverlies) je behaald zijn de meningen verdeeldDus een waterdichte buis zonder extra isolatie zou weinig invloed moeten hebben? Alternatief is dus 5 meter leidingwerk over het dak, dat wordt afaik ook nooit éxtra geïsoleerd.

Zijn wel extreme situaties!bioscrasher schreef op zondag 24 september 2023 @ 00:38:
[...]
@Maasluip exact! 😎
30kWh aan accucapaciteit en 15kVA aan omvormervermogen.
Met alleen het verbruik van de cv ketel en wat pompen houden we het makkelijk 24 uur uit in een pitch black situatie. Als de zon helpt veul langer.
In mijn gemeente afgelopen jaar 2x stroomuitval geweest, binnen 1-2 uur was het weer opgelost...
Sommige warmtepompen starten automatisch naar stroomuitval gewoon weer op.
Maar misschien ligt het eraan waar je in Nederland woont, in een buitenwijk zal het misschien wel iets langer duren...
goh, installateurs die 10k per installatie netto overhouden en dan klagen over de slechte terugverdientijd. helemaal met die debiele hybrides waar je ook nog eens moet betalen voor een veel te dure gasketel en nieuwe afvoeren en overige zelfverzonnen prul zoals buffertanks en naregeling in elke kamer....DutchWing schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:34:
[...]
Dat is niet bij elke hypotheek vertrekker zover ik weet...
Maar momenteel zijn warmtepompen niet meer verplicht voor ongeveer 90% van de woningen: Warmtepomp niet op tijd terugverdiend door langere terugverdientijden

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 24-09-2023 02:13 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
De Wolf is vanacht begonnen met verwarmen. Ik heb nog wel wat te isoleren en verbeteren. Temperatuur in huis 19,5, temperatuur buiten 10, retour 30, aanvoer 35 graden.
Maar de vloer is al lekker warm. Fijn om zo beneden te komen op zondag terwijl de buitentemperatuur langzaam naar beneden toe gaat.
Nee, gewoon aangesloten volgens de handleiding, maar in de aansluitset zit ook al een thermostaatventiel.dof schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:19:
[...]
Ja, dat leek mij ook al een goed idee. Nog iets speciaals met de hot-fill aangesloten quooker gedaan?
Soms ben ik niet eigenwijs
@Nico_GTR ben jaliers op je!Nico_GTR schreef op zondag 24 september 2023 @ 07:32:
@flippy , 10k? Jeetje waar kan ik de opleiding volgen.
De Wolf is vanacht begonnen met verwarmen. Ik heb nog wel wat te isoleren en verbeteren. Temperatuur in huis 19,5, temperatuur buiten 10, retour 30, aanvoer 35 graden.
Maar de vloer is al lekker warm. Fijn om zo beneden te komen op zondag terwijl de buitentemperatuur langzaam naar beneden toe gaat.
De Nibe draait al over het vat maar de aansluiting over de open cerdeler van het CV deel moet nog tot donderdag wachten omdat ik een koppeling verprutst heb waar ik geen reserve van had

@Blihi ik ga de inlaatcombi van onze aquooker vervangen door een groot sanitair doorstroom expansievat: ben ik eindelijk van dat gelek af.Blihi schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:21:
[...]
Nee, gewoon aangesloten volgens de handleiding, maar in de aansluitset zit ook al een thermostaatventiel.
Het is idd afhankelijk van de hypotheek verstrekker , ik heb nu een klacht lopen bij mijn bank over de korting die ze niet toe willen passen.DutchWing schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:34:
[...]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
welke opleiding?Nico_GTR schreef op zondag 24 september 2023 @ 07:32:
@flippy , 10k? Jeetje waar kan ik de opleiding volgen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Aanvoer op 28°C leidde tot enkele runs van een uur en bracht de temperatuur binnen van 20 naar 20,6°C. 's Nachts de thermostaat maar omlaag gezet want het begon me op de slaapkamers iets te warm te worden.
Verder nog niks ingeregeld. De flow op de vvw-verdeler bleef per groep steken op zo'n 1,5 L/m. Dus ik zal de kleinere radiatoren wat moeten gaan knijpen omdat die wellicht ietwat werken als bypass. Daarnaast 1 fancoil niet kunnen gebruiken omdat ik die verkeerd om heb aangesloten 🫣
Al met al niet ontevreden.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
In ons nieuwe warmtepompsysteem heb ik helaas twee 1" knietjes moeten zetten omdat ik anders niet door de buiten binnenkomend binnen de koof van 10 cm kon blijven. Baalde ik wel van maar tis niet anders.joezzt schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:38:
Weer wat leuks meegemaakt.
Vorig jaar winter had ik nogal last van stromingsgeluid door alle radiatoren in huis, alles goed ontlucht ook. Nu heb ik 2 belangrijke radiatoren vervangen en 2 T stukken vervangen en ja hoor, lawaai weg, ook bij radiatoren die 20 meter verderop staan ! Walvissen kunnen elkaar ook van heeeel ver horen denk ik dan…
Deze 2 waren 40 jaar oud, ik heb nog 2 zulke zitten ergens , die gaan er ook aan mettertijd.
Bij de proef run geen stromingsgeluid.
Ook bij de cv ketel en in de toevoer naar het huis elk één knietje waarbij ik nog ga proberen om het knietje in de leiding naar het huis te vervangen door een 26x3 mlc gebogen bocht.
Verder alles flauwe en gebogen bochten dus dat gaat wel goed komen.
@verkeerslicht troost je maar voor wat betreft de verkeerd om aansluitingen: ik had mijn spirotech verkeerd om aangesloten en gekneldverkeerslicht schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:12:
Heb ook daadwerkelijk voor het eerst gestookt met m'n Ferroli over de avond en nacht heen. Valt nog iets te verbeteren:
Aanvoer op 28°C leidde tot enkele runs van een uur en bracht de temperatuur binnen van 20 naar 20,6°C. s'Nachts de thermostaat maar omlaag gezet want het begon me op de slaapkamers iets te warm te worden.
Verder nog niks ingeregeld. De flow op de vvw-verdeler bleef per groep steken op zo'n 1,5 L/m. Dus ik zal de kleinere radiatoren wat moeten gaan knijpen omdat die wellicht ietwat werken als bypass. Daarnaast 1 fancoil niet kunnen gebruiken omdat ik die verkeerd om heb aangesloten 🫣
Al met al niet ontevreden.

Alles los moeten zagen en ook maar nét genoeg mlc over om met twee rechte perskoppelingen de boel weer aan elkaar tr persen.
Bijkomend voordeel: de spirotech MB3 zit nu iets hoger zodat ik makkelijker een bakje onder de aftap kan zetten

In de hitte van de strijd maak je soms blunders....
Een koelmiddelleiding onder de grond gaat prima. Hier loopt die in een stuk ventilatiebuis (binnendiameter rond 75), zonder extra isolatie.SmiGueL schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:33:
Als ik het nog een keer zou aanleggen zou ik die leiding in 110mm PVC leggen en dan de 90graden bocht naar boven met 6 bochtjes van 15 graden doen, zodat die mooi vloeiend wordt. Dan is er meer ruimte voor extra Armaflex isolatie.
Ik weet dat @Grolsch met zijn koelmiddelleiding ook een stuk onder de tuin door gaat. Geen idee wat daar voor mantel omheen zit, maar dat wil hij hier misschien wel toelichten.
Overigens haal ik ook zonder die extra isolatie best hoge COP's, meestal 1 van de hoogste in het vergelijk van @Tomexergie (zie de gepinde posts in dit topic en zijn voorganger(s)). Ik heb het idee dat er vooral bij de SWW-cyclus, als de temperatuur een stuk hoger liggen wat meer warmte verloren gaat.
[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 24-09-2023 09:49 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Doen ze dat niet allemaal dan? Je mag er toch vanuit gaan dat anno 2023 een warmtepomp of CV-ketel na stroomuitval gewoon weer opstart en verder gaat met verwarmen? Ik heb dat nog nooit anders gezien. Als een verwarmingsapparaat dat niet zou doen, dan zou ik dat wel een serieuze bug vinden.DutchWing schreef op zondag 24 september 2023 @ 01:31:
In mijn gemeente afgelopen jaar 2x stroomuitval geweest, binnen 1-2 uur was het weer opgelost...
Sommige warmtepompen starten automatisch naar stroomuitval gewoon weer op.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Sterker nog: veel hypotheek verstrekkers hebben dit verplaatst naar het moment van vastzetten van rente vaste periode. Tussentijds beter label levert je dan niks op. Triodos is nog uitzondering.DutchWing schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:34:
[...]
Obvion moet je bijv bij aanvraag hypotheek/rvp aantonen welk label het is. Tussentijds wijzigen kan niet (meer).
de chinese/"nederlandse" stickerfabrikanten doen het vaak niet die geen externe thermostaat gebruiken.Andrehj schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:53:
[...]
Doen ze dat niet allemaal dan? Je mag er toch vanuit gaan dat anno 2023 een warmtepomp of CV-ketel na stroomuitval gewoon weer opstart en verder gaat met verwarmen? Ik heb dat nog nooit anders gezien. Als een verwarmingsapparaat dat niet zou doen, dan zou ik dat wel een serieuze bug vinden.
Mijn ventilatiewarmtepomp (Hewalex) start helaas niet weer op na een stroomuitval. Ik ga nog uitzoeken of ik dat met Modbus misschien toch voor elkaar kan krijgen. Indien niet mogelijk, is het gewoon niet anders. Het is toch alleen voor SWW en dus ook niet zo erg als dat een uurtje later opwarmd.Andrehj schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:53:
[...]
Doen ze dat niet allemaal dan? Je mag er toch vanuit gaan dat anno 2023 een warmtepomp of CV-ketel na stroomuitval gewoon weer opstart en verder gaat met verwarmen? Ik heb dat nog nooit anders gezien. Als een verwarmingsapparaat dat niet zou doen, dan zou ik dat wel een serieuze bug vinden.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Maar wat nou als de stroom ergens midden overdag eventjes eraf is geweest en je (als niet-techneut) zo'n ding hebt? Dan komt je er dus pas achter dat ie niet werkt als je onder een koude douche staat....Jojan265 schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:16:
Mijn ventilatiewarmtepomp (Hewalex) start helaas niet weer op na een stroomuitval. Ik ga nog uitzoeken of ik dat met Modbus misschien toch voor elkaar kan krijgen. Indien niet mogelijk, is het gewoon niet anders. Het is toch alleen voor SWW en dus ook niet zo erg als dat een uurtje later opwarmd.

Ik zou alleen al om zoiets het ding retour sturen. Laat de fabrikant eerst zijn huiswerk maar eens fatsoenlijk doen.
Zo is het maar net. Al doende leert menbioscrasher schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:37:
[...]
@verkeerslicht troost je maar voor wat betreft de verkeerd om aansluitingen: ik had mijn spirotech verkeerd om aangesloten en gekneld![]()
![]()
![]()
Alles los moeten zagen en ook maar nét genoeg mlc over om met twee rechte perskoppelingen de boel weer aan elkaar tr persen.
Bijkomend voordeel: de spirotech MB3 zit nu iets hoger zodat ik makkelijker een bakje onder de aftap kan zetten![]()
In de hitte van de strijd maak je soms blunders....
mbt hypotheek rente verlaging is slechts bij een enkele hypotheek verstrekker zo, die van mij doet dat niet in iedergeval.Sport_Life schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:44:
[...]
Ik kom op 5-6 jaar uit. Je kunt de kosten van de cv ketel eraf halen, hypotheek rente gaat iets naar beneden (label A), etc.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ApEayl1TLHxta23rciaaGDVM.jpg?f=user_large)
@bioscrasher in plaats van 90° knietjes misschien 2x 45° ?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g4nl4R6v8NHOMtnvAz1PjGxf.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Pim57 op 24-09-2023 22:13 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Weer een lekker genuanceerd antwoordflippy schreef op zondag 24 september 2023 @ 02:11:
[...]
goh, installateurs die 10k per installatie netto overhouden en dan klagen over de slechte terugverdientijd. helemaal met die debiele hybrides waar je ook nog eens moet betalen voor een veel te dure gasketel en nieuwe afvoeren en overige zelfverzonnen prul zoals buffertanks en naregeling in elke kamer....
Overigens ben ik zelf nooit voor een verplichting geweest laat ik dat voorop stellen!
Zelfs met normale prijzen kom ik op langere terugverdientijden als je al weinig gas verbruikt.
Als het volwaardige warmtepompen waren konden ze gewoon rustig overstappen, eerst de verwarming en 1-2 jaar later het warm water.
Niet iedereen heeft zoveel vertrouwen in die warmtepompen door het nieuws
Die overigens zelfverzonnen prul wordt door de warmtepomp fabrikanten zelf keer op keer in cursussen gezegd. Als je daar gefrustreerd van raakt; bel de fabrikanten zou ik zeggen!
Naregeling is helemaal persoonlijke voorkeur, niet alles draait altijd maar om de hoogste efficiëntie bij iedereen.
[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 24-09-2023 11:35 ]
Na mijn weten kun je het bij bepaalde merken zelf kiezen doormiddel van een parameter.Andrehj schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:53:
[...]
Ik dacht bij onze Mitsubishi ook.
Sommige cv ketels geven tijdens bedrijf stroomuitval een storing aan of de ketel thermostaat blijft hangen in kloktijd instellen.
ik heb met fabrikanten gesproken.DutchWing schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:18:
[...]
Weer een lekker genuanceerd antwoord
Overigens ben ik zelf nooit voor een verplichting geweest laat ik dat voorop stellen!
Zelfs met normale prijzen kom ik op langere terugverdientijden als je al weinig gas verbruikt.
Als het volwaardige warmtepompen waren konden ze gewoon rustig overstappen, eerst de verwarming en 1-2 jaar later het warm water.
Niet iedereen heeft zoveel vertrouwen in die warmtepompen door het nieuws
Die overigens zelfverzonnen prul wordt door de warmtepomp fabrikanten zelf keer op keer in cursussen gezegd. Als je daar gefrustreerd van raakt; bel de fabrikanten zou ik zeggen!
Naregeling is helemaal persoonlijke voorkeur, niet alles draait altijd maar om de hoogste efficiëntie bij iedereen.
de fabrikanten (de mensen aan de tekentafel) zeggen ook niet dat je een tank moet plaatsen maar een thermische buffer. dat word im rekening te houden met de simpelste ziel in de schakel afgebeeld als een tank, dat wilt niet zeggen dat het een tank moet zijn. het moet thermische energie opslaan en weer af kunnen geven. al word het vaak door iedereen verbasterd naar "het moet een tank zijn".
was gisteren nog in een renovatie projectwijk waar men vannuit de huurtoko op advies van de installateur in 2 dozijn woningen 300L buffertanks hebben geplaatst en naregeling in elke ruimte. uiteindelijk kwam wel het hoge woord eruit dat de installateur geen zit had in waterzijdig inregelen en maar gewoon voor 2500 euroknallers per woning naregeling erin heeft gezet....

en tot de verassing van niemand waarschijnlijk hebben ze 10kw units neergezet terwijl 5 al ruim voldoende was....

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 24-09-2023 11:56 ]
Zo wordt dat “letterlijk” niet altijd gezegd door de fabrikanten. Zelfs al begin je over vloerverwarming en voldoende massa etc.flippy schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:49:
[...]
de fabrikanten zeggen ook niet dat je een tank moet plaatsen maar een thermische buffer. dat word im rekening te houden met de simpelste ziel in de schakel afgebeeld als een tank, dat wilt niet zeggen dat het een tank moet zijn. het moet thermische energie opslaan en weer af kunnen geven. al word het vaak door iedereen verbasterd naar "het moet een tank zijn".
Maar dat zal per fabrikant afhangen natuurlijk.
Dat soort situaties hadden prima voorkomen kunnen worden, jammer!was gisteren nog in een renovatie projectwijk waar men vannuit de huurtoko op advies van de installateur in 2 dozijn woningen 300L buffertanks hebben geplaatst en naregeling in elke ruimte. uiteindelijk kwam wel het hoge woord eruit dat de installateur geen zit had in waterzijdig inregelen en maar gewoon voor 2500 euroknallers per woning naregeling erin heeft gezet....
Zeker als de opdrachtgever zelf liever geen naregeling had gehad.
Ik kwam er laatst een tegen die had een 22kW warmtepomp besteld, ik mag hopen dat het een typefout wasen tot de verassing van niemand waarschijnlijk hebben ze 10kw units neergezet terwijl 5 al ruim voldoende was....
ligt eraan of je met de verkopende zijde praat of de mensen die daadwerkelijk aan de tekentafels zitten. ook die ergen zich opmerkelijk vaak aan hoe hun publieke zijde in de organisatie het verdraait. ook daarin zit een "variatie" in kennis, kunde en interesse. dit was zon beetje de rode lijn bij de meeste grote fabrikanten waar ik ben geweest.DutchWing schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:11:
[...]
Zo wordt dat “letterlijk” niet altijd gezegd door de fabrikanten. Zelfs al begin je over vloerverwarming en voldoende massa etc.
Maar dat zal per fabrikant afhangen natuurlijk.
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 24-09-2023 12:48 ]
Achteraf zat ik wel te bedenken dat de Quooker (boiler 10-15 ltr) steeds kleine beetjes water toegevoerd krijgt als je kleine beetjes heet water verbruikt (koffie, thee, cup-a-soup, steelpannetje water, etc).Blihi schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:21:
[...]
Nee, gewoon aangesloten volgens de handleiding, maar in de aansluitset zit ook al een thermostaatventiel.
Dus dat het dan voornamelijk het (koude) water is wat in de leiding zit tussen WP boiler en Quooker boiler, en dat dat dus vrij zelden al opgewarmd is.
Dit althans in mijn situatie. Maar goed, in sommige situaties kan het natuurlijk wel schelen.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
@sjimmie heeft volgens mij ook een koelmiddelleiding van achter in de tuin tot aan de zolder lopen. Ook geen idee wat hij er omheen heeft zitten...Andrehj schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:47:
[...]
Een koelmiddelleiding onder de grond gaat prima. Hier loopt die in een stuk ventilatiebuis (binnendiameter rond 75), zonder extra isolatie.
Als ik het nog een keer zou aanleggen zou ik die leiding in 110mm PVC leggen en dan de 90graden bocht naar boven met 6 bochtjes van 15 graden doen, zodat die mooi vloeiend wordt. Dan is er meer ruimte voor extra Armaflex isolatie.
Ik weet dat @Grolsch met zijn koelmiddelleiding ook een stuk onder de tuin door gaat. Geen idee wat daar voor mantel omheen zit, maar dat wil hij hier misschien wel toelichten.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
quooker aansluiten op boiler heeft alleen zin al je regelmatig aardig wat water tapt waarbij 'aardig wat' afhankelijk is van de leidinglengte tussen boiler en quooker en de leidingdiameter.dof schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:47:
[...]
Achteraf zat ik wel te bedenken dat de Quooker (boiler 10-15 ltr) steeds kleine beetjes water toegevoerd krijgt als je kleine beetjes heet water verbruikt (koffie, thee, cup-a-soup, steelpannetje water, etc).
Dus dat het dan voornamelijk het (koude) water is wat in de leiding zit tussen WP boiler en Quooker boiler, en dat dat dus vrij zelden al opgewarmd is.
Dit althans in mijn situatie. Maar goed, in sommige situaties kan het natuurlijk wel schelen.
12 mm koper, 10 meter bevat 0,8 liter water
15 mm koper, 10 meter bevat 1,3 liter water
[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 24-09-2023 21:43 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Mijn koelleidingen zijn zo'n 25 mtr lang, 7 meter buiten onder de grond, restant door de kruipruimte en naar boven waar mijn binnen unit hangt.Andrehj schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:47:
[...]
Een koelmiddelleiding onder de grond gaat prima. Hier loopt die in een stuk ventilatiebuis (binnendiameter rond 75), zonder extra isolatie.
Overigens haal ik ook zonder die extra isolatie best hoge COP's, meestal 1 van de hoogste in het vergelijk van @Tomexergie (zie de gepinde posts in dit topic en zijn voorganger(s)). Ik heb het idee dat er vooral bij de SWW-cyclus, als de temperatuur een stuk hoger liggen wat meer warmte verloren gaat.
De leidingen liggen vlgs mij in zo'n pvc pijp, maar die heb ik sinds de bouw niet meer gezien.
Ik heb de Quooker ook op de boiler aangesloten. Dit heeft als bijkomend voordeel, dat je niet zo snel zonder warmwater zit in de keuken. Mocht je veel warmwater nodig hebben, dan zou de Quooker op den duur koud water geven. In ons geval is dan de leiding vanaf de boiler (lengte ca. 11 m) al lang opgewarmd en neemt de boiler het warmwater richting de keuken over, voordat de Quooker helemaal "leeg" is.blb4 schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:35:
[...]
quooker aansluiten op boiler heeft alleen zin al je regelmatig aardig wat water tapt waarbij 'aardig wat' afhankelijk is van de leidinglengte tussen boiler en quooker en de leidingdiameter.
ga zoizo eens kijken of er water in de pijp ligt. als dat het geval is heb je een probleem. zon cheapo camera aan een draadje kan handig zijn.Grolsch schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:18:
[...]
Mijn koelleidingen zijn zo'n 25 mtr lang, 7 meter buiten onder de grond, restant door de kruipruimte en naar boven waar mijn binnen unit hangt.
De leidingen liggen vlgs mij in zo'n pvc pijp, maar die heb ik sinds de bouw niet meer gezien.
Ja precies. Ons "Quooker gedrag" is ("was" eigenlijk, want nu nog geen quookerblb4 schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:35:
[...]
quooker aansluiten op boiler heeft alleen zin al je regelmatig aardig wat water tapt waarbij 'aardig wat' afhankelijk is van de leidinglengte tussen boiler en quooker en de leidingdiameter.
Dat is wel weer een pre; de magische truc dat een 10 liter quooker toch "eindeloos" warm water blijft geven.Jojan265 schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:24:
[...]
Ik heb de Quooker ook op de boiler aangesloten. Dit heeft als bijkomend voordeel, dat je niet zo snel zonder warmwater zit in de keuken. Mocht je veel warmwater nodig hebben, dan zou de Quooker op den duur koud water geven. In ons geval is dan de leiding vanaf de boiler (lengte ca. 11 m) al lang opgewarmd en neemt de boiler het warmwater richting de keuken over, voordat de Quooker helemaal "leeg" is.
Keuzes, keuzes...
Je zou 't moeten kunnen omschakelen, als je een emmer water gaat vullen dan hot-fill vanaf de boiler anders gewoon vanaf de koudwaterleiding. Iets voor de ultieme tweaker: camera bij de spoelbak voor emmerherkenning en dan wat magneetventielen omschakelendof schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:54:
[...]
Dat is wel weer een pre; de magische truc dat een 10 liter quooker toch "eindeloos" warm water blijft geven.
Keuzes, keuzes...

Met een gasketel kan dit zeker een nadeel zijn, omdat je dan steeds de ketel opstart voor een klein beetje water. Hoewel een kan thee meestal onder de tapdrempel blijft. Het grote voordeel is dat je ook een keer een paar emmers heet water kunt vullen als het nodig is.dof schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:47:
[...]
Achteraf zat ik wel te bedenken dat de Quooker (boiler 10-15 ltr) steeds kleine beetjes water toegevoerd krijgt als je kleine beetjes heet water verbruikt (koffie, thee, cup-a-soup, steelpannetje water, etc).
Ik heb een split me de binnenunit op zolder en de buitenunit 7-8 meter van het huis af in de tuin.SmiGueL schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:33:
Binnen lopen de koelleidingen verticaal door een koof en horizontaal door de kruipruimte. Buiten door een ruimte PVC pijp. Ik heb geen 90 graden bochten gebruikt want daar krijg je de leidingen niet doorheen, dus waar nodig 1 of 2 keer 45 gaden. Met wat pur het "open" einde dichtgemaakt. De buis is verder niet geisoleerd, de koudeleidingen zijn zelf al geisoleerd en omdat de ene warm en de andere koud is, is het totaal toch "relatief neutraal". Qua COP eindeloze discussie over verlies natuurlijk, maar dit is gewoon de praktische en prima werkende oplossing en zelf vind ik de COP helemaal prima.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Kan nergens een antwoord vinden… misschien dat hier een technisch iemand dat weet
Stel ik heb zonnepanelen en wek op een bepaald moment over alle 3 de fase 1kW op, dus 3kW in totaal
Als ik een volledige warmtepomp heb op 3fase die op dat moment ook 3kW nodig heeft zal alle opgewekte
Stroom direct daarheen worden geleid zonder het net op te gaan
Maar stel ik heb een 1fase warmtepomp die 3kW vraagt. Gaat dan van die 3kW opgewerkte stroom 1kW naar de warmtepomp en 2kW het net op, of wordt dat in de meter wel als totaal teruggeveerd genoteerd en daarna 3kW naar die 1fase warmtepomp geleverd?
Verschil is natuurlijk dat je OF 2kW moet afnemen tegen volle prijs, en 2kW terug levert tegen teruglever tarief… OF dat in de meter dat al gesaldeerd wordt en je 3kW levert tegen nul tarief…
Ben benieuwd naar het antwoord…
Heb je al een quooker? Want ik lees van varianten die zonder boiler werken en die kun je gewoon op de koudwaterleiding aansluiten. Lijkt me wel heel nuttig als hot fill niet goed werkt omdat de WP(B) leiding naar de kraan toe te lang is.dof schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:47:
[...]
Voor enkel heet water zou een doorstroomverwarmer zonder boiler ook een goede oplossing kunnen zijn (koud dan wel warm aangesloten).
edit: Wat was ook alweer die "geen emoticons" tag?
edit2: Ah, zo was het -> [nosmilies]:)[/nosmilies]
[ Voor 13% gewijzigd door verkeerslicht op 25-09-2023 09:30 ]
opgenomen vermogen uit het net is ALTIJD de optelling van de fasen. Dus als dat negstief is omdat op fase 1 3000 watt wordt teruggeleverd en op 2 en 3 weer 3000 wordt opgenomen, verbruik je op dat moment op papier geen elektriciteit van het net.utilman schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:54:
Vraag me alk een tijdje af hoe het werkt met zonnepanelen op 3fase en een (hybride) warmtepomp op 1fase
Kan nergens een antwoord vinden… misschien dat hier een technisch iemand dat weet
Stel ik heb zonnepanelen en wek op een bepaald moment over alle 3 de fase 1kW op, dus 3kW in totaal
Als ik een volledige warmtepomp heb op 3fase die op dat moment ook 3kW nodig heeft zal alle opgewekte
Maar stel ik heb een 1fase warmtepomp die 3kW vraagt. Gaat dan van die 3kW opgewerkte stroom 1kW naar de warmtepomp en 2kW het net op, of wordt dat in de meter wel als totaal teruggeveerd genoteerd en daarna 3kW naar die 1fase warmtepomp geleverd?
Verschil is natuurlijk dat je OF 2kW moet afnemen tegen volle prijs, en 2kW terug levert tegen teruglever tarief… OF dat in de meter dat al gesaldeerd wordt en je 3kW levert tegen nul tarief…
utilman schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:54:
Vraag me alk een tijdje af hoe het werkt met zonnepanelen op 3fase en een (hybride) warmtepomp op 1fase
Voor zover ik weet saldeert de slimme meter intern over de fases heen.
Ik heb hier eerder naar gezocht, ook vanwege 3 fase aansluiting en thuisaccu op 1 fase. Ik kwam op ‘t zelfde antwoord. Er is wel discussie over geweest en er zijn wel eens meters omgewisseld omdat die niet die optelling deden maar per fase teruglevering en verbruik registreerde en daarna pas optelde.utilman schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:26:
@t14wo Bedankt voor je snelle reactie.. Is me helemaal duidelijk.. knap dat je zoiets weet, aangezien het toch geen algemene kennis is…. 👍🏻
Tot nu toe is het zo geregeld dat de teruglevering en afname niet per fase afgerekend mag worden.utilman schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:54:
De meters kunnen het wel registreren, maar doen dat niet. Er is een tijd geleden een serie meters geweest die dat verkeerd deed (die registreerden dus tegelijkertijd afname en invoeding) en die zijn allemaal vervangen.
Hier is ook een langlopend topic over: Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?
[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 25-09-2023 10:06 ]
Het enige wat ik wil doen is van mijn stalen 22mm hoofdleiding in de kruipruimte een T-stuk plaatsen, van daaruit naar kunststof (?), van daar naar een potentiele l/w monoblock met 1 1/4. Ik kom er gewoon niet eenduidig uit wat ik daar voor moet doen/ aanschaffen.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
@Pim57 te laat!Pim57 schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:12:
@SmiGueL Daar zijn special geluiddempende pluggen voor. Ik heb deze gebruikt voor mijn airco’s en het werkt echt heel goed.
[Afbeelding]
@bioscrasher in plaats van 90° knietjes misschien 2x 45° ?
[Afbeelding]
De leidingen van buffervat naar CV cirquit kan ik wellicht zelfs zonder ook maar één knietje doen - alleen maar flauwe 90 graden mlc gebogen bochten - en de leidingen tussen cv en open verdeler zitten helemaal op zolder en hebben ook maar één knietje straks.
We overleven het wel hoop ik
@silverball hangt af van hoeveel meters je wilt maken.silverball schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:50:
Heeft iemand een goede crashcourse cv leidingen / knel,soldeer,schroef,pers- watdanook verbindingen en maatvoeringen voor CV bij de hand? Waar ik op het moment een beetje tegenaan loop bij mijn hopelijk toekomstige l/w avontuur is dat ik geen idee heb hoe ik met leidingen werk. Hier op Tweakers en vaak elders op het internet wordt er toch vaak wel een enige basiskennis verwacht, die mis ik gewoon.
Het enige wat ik wil doen is van mijn stalen 22mm hoofdleiding in de kruipruimte een T-stuk plaatsen, van daaruit naar kunststof (?), van daar naar een potentiele l/w monoblock met 1 1/4. Ik kom er gewoon niet eenduidig uit wat ik daar voor moet doen/ aanschaffen.
Als het om een paar meter leiding gaat kun je ervoor kiezen met staal door te gaan icm standaard knelkoppelingen van bv VSH
Wil je verder, dan kun je kiezen om bijvoorbeeld voor pipetech perskoppelingen te gaan die je kunt aanschaffen bij o.a. selfio.de of heima24.de
Deze pipetech koppelingen zijn er in bijvoorbeeld ee pers variant - perstang nodig - of in een knel variant die je net als een gewone koppeling aandraait.
Mijn voorkeur is de pers variant waar je de koppeling/overgang bijvoorbeeld met een toppex perstang met het juiste "TH-profiel" kunt persen.
Het buigen kun je bijvoorbeeld doen met de buigtang bij heima24.de, scheelt veel beurse knieën en zweet, je bent dan wel wat minder getraind als je klaar bent

Mocht he gaan voor Pipetec, laat het me dan maar even weten via een PM, dan kan ik je verder helpen.
Ik heb inmiddels, na lang discussiëren een magnetische vuil/luchtafscheider gekregen! Die zit er maar weer in.
De schoorsteenkap met anti-recirculatiemanchet moet nog goed worden getest bij koudere temperaturen dus daar is weinig over te zeggen nog.
Wel wil ik jullie een andere kwestie voorleggen.
Ik heb een woning, 180m2 en volledig vloerverwarming. Nu heb ik daar een test gedaan met een vaste voorlooptemperatuur van 40 graden om te zien wat er gebeurt met de aanvoertemperaturen op de verdeler.
Zolang ik 1 verdieping volledig op heb, haalt hij daar een aanvoertemperatuur van 38 graden.
Maar zodra ik alle verdiepingen open zet komt hij nergens meer boven de 28 graden.
De berekende ontwerp-aanvoertemperatuur volgens de tekeningen is 35 graden.
Is er, behalve een te krappe diameter hoofdleiding, een andere reden te bedenken waarom hij , bij een volledig open afgiftesysteem, de aanvoertemperatuur nergens en niet boven de 28 graden krijgt?
@leonlwd ik heb je posts niet gevolgd maar mijn eerste vraag is:leonlwd schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:34:
Voor iedereen die mijn posts heeft gevolgd de afgelopen maanden, weer even een korte update en meteen een vraag vanuit mijn wp-problematiek
Ik heb inmiddels, na lang discussiëren een magnetische vuil/luchtafscheider gekregen! Die zit er maar weer in.
De schoorsteenkap met anti-recirculatiemanchet moet nog goed worden getest bij koudere temperaturen dus daar is weinig over te zeggen nog.
Ik heb een woning, 180m2 en volledig vloerverwarming. Nu heb ik daar een test gedaan met een vaste voorlooptemperatuur van 40 graden om te zien wat er gebeurt met de aanvoertemperaturen op de verdeler.
Zolang ik 1 verdieping volledig op heb, haalt hij daar een aanvoertemperatuur van 38 graden.
Maar zodra ik alle verdiepingen open zet komt hij nergens meer boven de 28 graden.
Is er, behalve een te krappe diameter hoofdleiding, een andere reden te bedenken waarom hij , bij een volledig open afgiftesysteem, de aanvoertemperatuur nergens en niet boven de 28 graden krijgt?
wat is het vermogen van je wp en met welke leidingdiameter ga je naar en verdeel je de vloerverwarmingen?
Heb je een flowmeting beschikbaar?
een Flir IR camera kan ook helpen soms o te zien waar er in de vloer een belemmering zit...
Zo niet, waarom niet, zit er een klokinstelling tussen waardoor hij niet de hele dag draait?
En dat nu, met deze buiten temperaturen....raar.
[ Voor 9% gewijzigd door Naalroc op 25-09-2023 12:43 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
fijn wat punten verbeteringleonlwd schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:34:
Voor iedereen die mijn posts heeft gevolgd de afgelopen maanden, weer even een korte update en meteen een vraag vanuit mijn wp-problematiek
Hoe lang na het opendraaien van de andere verdiepingen lees je af? De WP moet dan water van 180M2 verwarmen tot 40 graden.
Wanneer je de andere verdiepingen er bij open zet is de temperatuur natuurlijk niet instant 40 (of 38) graden. De WP heeft ook wat tijd nodig om daar naar toe te werken.
En net als met warmte bufferen in een vloer heb je nu ook te maken met een vloer die niet zo warm is natuurlijk dus dat duurt wel even.
Daarnaast:
hoe lees je het af? Want die temperatuurmeters standaard op de verdelers zijn niet meest nauwkeurig weet ik inmiddels uit ervaring.
[ Voor 8% gewijzigd door Kees_frl op 25-09-2023 12:59 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik stelde onderstaande vraag in het Mitsubishi Ecodan topic maar ik kreeg (nog) geen antwoord. Misschien is dat topic ook wat minder druk bezocht dan deze, vandaar dat ik het nu hier vraag.
Vraag: ik krijg een ME SUZ-SWM80VA2 en ik wil graag de COP weten/monitoren.
Is de interne ‘warmteproductiemeter’ van deze ME serie betrouwbaar genoeg?
Heeft iemand een SUZ-SWM-**VA2 met een Kamstrup, om het verschil te zien?
Of anders een SUZ-SWM-**VA?
Daarnaast: ik denk dat een kWh meter voor het systeem hoe dan ook aan te raden is, ook omdat deze vrij goedkoop is, correct?
Veel dank alvast!
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
reinigen doe je via het kraantje onderin. magneet eraf halen, minuutje wachten en de kraan paar seconden opendraaien zodat de meuk eruit kan en je het in een bakje opvangt en klaar.Separator schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:21:
Ik ben mijn Caleffi 5453 Dirtmag aan het installeren en nou zit er een sticker tussen het deksel en de behuizing met de tekst "DO NOT REMOVE"
Maar dat deksel is toch de enige manier om bij het filter te komen en het zaakje te reinigen?
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 25-09-2023 13:36 ]
Omdat je domweg vermogen tekort komt verwacht ik.leonlwd schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:34:
Als je ruimtetemperatuur 20 graden is, Ta 28, Tr 25 geeft je al bijna 7KW aan warmte af.
Ik weet niet hoe groot je WP is, maar dit klinkt als draaien op max vermogen.
Als je maar lang genoeg wacht stijgt de Tr en dus ook de Ta wel.
Ok, maar het "eventuele onderhoud" waaraan ze in de handleiding refereren, hoef ik dat niet uit te voeren dan?flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:35:
[...]
reinigen doe je via het kraantje onderin. magneet eraf halen, minuutje wachten en de kraan paar seconden opendraaien zodat de meuk eruit kan en je het in een bakje opvangt en klaar.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DqXygzAgK77TpOH8KY9OM6jc.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/kSNKSmNlR6vYdCX2Gnq3gb1M.png?f=user_large)
in normaal gebruik hoeft die deksel nooit los. die is pas nodig als je echt stukken troep in je systeem hebt. doorgaans heb je dan wel grotere issues.Separator schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:57:
[...]
Ok, maar het "eventuele onderhoud" waaraan ze in de handleiding refereren, hoef ik dat niet uit te voeren dan?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
zoals hierboven al word aangegeven ben je ad hoc aan het stoken. een vette betonnen vloer opwarmen doe je niet even. dat duur niet uren maar dagen. je WP dumpt gewoon al zijn warmte in de vloeren en dat komt er vervolgens langzaam weer uit.leonlwd schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:34:
die 35 graden klopt niet. dat is mogelijk gebaseerd op een theoretisch vermogensnummer wat het pand nodig heeft om in een bepaalde tijd als het 25 graden vriest de toko op temperatuur te krijgen. met goede vloerverwarming lukt het gewoon niet om die temperatuur te halen omdat het benodigdge vermogen gewoon te groot is. zelfs een cv ketel zal daar moeite mee hebben.
Ik heb hem per ongeluk een keer open gehad toen er nog geen water in stond. Zegel is verbroken maar kan me niet voorstellen dat er 'iets stuk is'. Wellicht is het om onwetende bewoners te behoeden voor een waterballet?Separator schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:57:
[...]
Ok, maar het "eventuele onderhoud" waaraan ze in de handleiding refereren, hoef ik dat niet uit te voeren dan?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Als oplossing zijn een aantal opties, graag jullie advies.
Optie 1: Pomp vloerverwarming op stekker en continu draaien
Optie 2: Pomp uit bestaande verdeler verwijderen en als open verdeler laten functioneren met risico op suboptimale flow
Optie 3: Vloerverwamingsverdeler vervangen door een nieuwe open verdeler (met dan CV óf uit, óf op max 40 graden)
Ik neig naar de laatste optie, echter ook de meest kostbare. Wat zouden jullie doen?
Alvast bedankt!!
:strip_exif()/f/image/TWMsLcbsGykLJTGWWzhcKxGp.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar weken geleden deze ook gebruikt bij mijn warmtepomp project. Ik had de dop er al af en zag toen de stikker pas. Zit een soort raar plastic grof zeef achtig ding in wat blijkbaar voor werverling zorgt zodat de magneet zijn werk kan doen. Deksel weer aangedraaid en gemonteerd, garantie tja wat kan er stuk aan.Separator schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:57:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Optie 1 zou je met een pompschakelaar ook kunnen regelen staat die pomp niet 24/7 aan. Kwestie van tussen wandcontactdoos en stekker van de pomp inprikken,voeler op de buis net voor de verdeler, wordt de buis warm gaat de pomp lopen. Wordt de buis koud stopt die er weer mee. Moet er wel ergens vraag zijn richting de verdeler anders zal de buis niet opwarmen.Wurmie schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:35:
Onlangs is bij mij een split-unit warmtepomp geplaatst in de opstelling zoals in de tekening. Initieel hebben ze de pomp bij de vloerverwarming laten zitten voor evt bijstoken met ketel (wat waarschijnlijk niet nodig is, voldoende vermogen WP). Echter stuurt de WP de CV en de pompen aan, als de CV aangaat gaan de pompen natuurlijk niet aan waardoor de flow door de vloer niet werkt.
Als oplossing zijn een aantal opties, graag jullie advies.
Optie 1: Pomp vloerverwarming op stekker en continu draaien
Optie 2: Pomp uit bestaande verdeler verwijderen en als open verdeler laten functioneren met risico op suboptimale flow
Optie 3: Vloerverwamingsverdeler vervangen door een nieuwe open verdeler (met dan CV óf uit, óf op max 40 graden)
Ik neig naar de laatste optie, echter ook de meest kostbare. Wat zouden jullie doen?
Alvast bedankt!!
[Afbeelding]
Het is een 7,5kw wp. En er gaan 20mm meerlagenbuis naar de verdelers. Dat is behoorlijk krap en denk ik de oorzaak van wat ik omschrijf. Maar wil graag uitsluiten dat ik iets over het hoofd ziebioscrasher schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:38:
[...]
@leonlwd ik heb je posts niet gevolgd maar mijn eerste vraag is:
wat is het vermogen van je wp en met welke leidingdiameter ga je naar en verdeel je de vloerverwarmingen?
Heb je een flowmeting beschikbaar?
een Flir IR camera kan ook helpen soms o te zien waar er in de vloer een belemmering zit...
Ik heb hem een halve dag laten draaien toen steeg de aangevoerde temperatuur niet meer. Daarna gestopt met de test omdat het mijn vermoeden bevestigde.Naalroc schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:42:
@leonlwd Als je alles open hebt, en hij haalt de ingestelde temperatuur niet, dan moet dat dus betekenen, dat de wp 24 uur per dag draait?
Zo niet, waarom niet, zit er een klokinstelling tussen waardoor hij niet de hele dag draait?
En dat nu, met deze buiten temperaturen....raar.
Ik lees het af met temperatuursensoren op de aanvoerleiding vlak voor de verdeler. Is misschien niet 100% accuraat maar een verschil tussen 28 graden en 40 graden zie je echt welKees_frl schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:55:
[...]
fijn wat punten verbetering![]()
Hoe lang na het opendraaien van de andere verdiepingen lees je af? De WP moet dan water van 180M2 verwarmen tot 40 graden.
Wanneer je de andere verdiepingen er bij open zet is de temperatuur natuurlijk niet instant 40 (of 38) graden. De WP heeft ook wat tijd nodig om daar naar toe te werken.
En net als met warmte bufferen in een vloer heb je nu ook te maken met een vloer die niet zo warm is natuurlijk dus dat duurt wel even.
Daarnaast:
hoe lees je het af? Want die temperatuurmeters standaard op de verdelers zijn niet meest nauwkeurig weet ik inmiddels uit ervaring.
Ik heb hem een halve dag op 1 verdieping en 40 graden gezet, toen deze niet meer steeg en mijn vermoeden bevestigde heb ik de andere verdiepingen ook een halve dag erbij gezet. Toen levelde alles op dezelfde temperatuur, namelijk 28 graden. Terwijl de pomp nog lekker doordraaide om de 40 graden te maken.
Ja voor montage aan de muur had ik inmiddels al een aardig goed beeld hoe ik dat wilde hebben.DutchWing schreef op zondag 24 september 2023 @ 01:28:
Als je tussen de muur en muurbeugel al een demping plaatst + de warmtepomp zelf op goede dempers zet is contact geluid al minimaal...
Overigens heeft alles te maken met massa etc. Zelfs een cv ketel of vloerverwarming (met pomp) op een muur kan in bepaalde situaties gaan resoneren.
Ik heb laatst het volgende zeer interessante topic doorgelezen:
Trillingen warmtepomp dempen
TLDR: Qua veren lijken die van Soleco (groen/blauw is tot 55kg) top te werken, en tussen muur en beugel rubberen matjes en eventueel nog rubberen pluggen voor de schroeven in de muur.
Ja exact; de komende paar jaren €0,11 TLV1 m³ aardgas = +/- 8 a 9 kWh, 1 kWh elektra = 1kWh.
Of heb je zoveel PV overschot dat het goedkoper is? (even los van minder efficiënt)
Andrehj schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:47:
Het laatst idee was om er een 6m lange stevige maar flexibele buis om heen te doen van binnen tot aan de WP. (zodat ik 100% zeker geen lekkages krijg i.t.t. verlijmde PVC buizen en hierdoor het standaard isolatiemateriaal vochtig wordt)sjimmie schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:45:
Buiten door een ruimte PVC pijp. Ik heb geen 90 graden bochten gebruikt want daar krijg je de leidingen niet doorheen, dus waar nodig 1 of 2 keer 45 gaden. Met wat pur het "open" einde dichtgemaakt. De buis is verder niet geisoleerd, de koudeleidingen zijn zelf al geisoleerd en omdat de ene warm en de andere koud is, is het totaal toch "relatief neutraal". Qua COP eindeloze discussie over verlies natuurlijk, maar dit is gewoon de praktische en prima werkende oplossing en zelf vind ik de COP helemaal prima.
Ook moet ik toch nog 2 flauwe bochten maken, náást dat je een keer naar beneden en boven moet, dus het wordt dan wel veel gelijm..

Hier kan dan eventueel nog een isolatielaag als dit omheen. Als dit goed dichtgetaped wordt dan is de hoeveelheid water die daar (lees: de buitenste isolatielaag) in de loop van de jaren nog tussen kan komen echt maar minimaal.
Ik geef nu liever €100 extra uit aan isolatie dan dat ik, als straks het salderen eraf is, elk jaar zeg 5% aan kostbare kWh's 'weggooi'..
Ja met die COP's doe ik het er voor.Overigens haal ik ook zonder die extra isolatie best hoge COP's, meestal 1 van de hoogste in het vergelijk van @Tomexergie (zie de gepinde posts in dit topic en zijn voorganger(s)). Ik heb het idee dat er vooral bij de SWW-cyclus, als de temperatuur een stuk hoger liggen wat meer warmte verloren gaat.
Iig bedankt voor jullie reacties!
Ik blijf dit frappant vinden gezien het een goed geisoleerde nieuwbouwwoning is dan zou 7,5KW voldoende moeten zijn. Zat er in dit geval nog steeds die kast omheen boven op het dak, en zuigt de unit nog steeds zijn eigen ijskoude lucht aan?leonlwd schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:51:
[...]
Ik heb hem een halve dag laten draaien toen steeg de aangevoerde temperatuur niet meer. Daarna gestopt met de test omdat het mijn vermoeden bevestigde.
En - voor de zekerheid- de verdeler is een pomploze? Anders meet je wellicht een ingaande vloertemperatuur die ongelijk is aan de werkelijke Ta van de warmtepomp.
Aangezien een warmtepomp nogal wat condenswater genereert; zou deze hier dan gewoon op aangesloten kunnen worden?
Het meest ideale is eigenlijk als hij gewoon op de bestaande terrastegels gezet kan worden op bigfoots / of met een beugel aan de garagemuur, dus zonder grindafvoer.
Is dit aan te raden, en is een grindbak/afvoer dan nog wel nodig?
Maar stopte je WP er zelf ook mee? Want zolang die nog fijn aan het draaien was, kon hij zijn energie nog kwijt. En los van leiding diameters en weet ik het wat: Zolang de Tr lager is dan de Ta dan kan hij zijn energie kwijt, en blijft de WP draaien.leonlwd schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:51:
[...]
Ik heb hem een halve dag laten draaien toen steeg de aangevoerde temperatuur niet meer. Daarna gestopt met de test omdat het mijn vermoeden bevestigde.
Je smalle leidingen zouden pas een probleem zijn als je je huis op 22 graden wilt brengen, maar je dit niet haalt en je WP is aan het pendelen. In dat geval kan hij zijn energie niet kwijt ondanks dat de vraag er wel is. Als je WP gewoon aan het draaien was, dan kon hij zijn energie dus kwijt, en dus was je huis nog niet op (de gewenste) temperatuur.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Je moet dan de optionele pan heater erbij kopen anders bevriest de hele meuk dicht. En een warmtelint op de afvoer.SmiGueL schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:54:
Op de plek waar mijn warmtepomp (5kW) gepland staat zit ook een regenpijp voor de waterafvoer van (een deel van) de garage.
Aangezien een warmtepomp nogal wat condenswater genereert; zou deze hier dan gewoon op aangesloten kunnen worden?
Het meest ideale is eigenlijk als hij gewoon op de bestaande terrastegels gezet kan worden op bigfoots / of met een beugel aan de garagemuur, dus zonder grindafvoer.
Afdichtdoppen en advoertje zit standaard bij de machine geleverd.
Ik denk dat je WP dan op vol vermogen draait. Je hebt veel oppervlak. Reken maar eens uit wat daarvan het afgiftevermogen is.leonlwd schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:34:
Ontwerptemperatuur van 35°C slaat voor een nieuwbouwwoning ook nergens op, zo warm hoeft dat water nooit te worden.
Volgens mij zit je dan rond de 100 W/m², wat bij 180 m² dus zo'n 18 kW is....
@leonlwd Ik ben het hier ook mee eens. Waarom zou je 40 °C gebruiken voor vloerverwarming. Dan kun je met fatsoen niet eens zonder schoenen aan op je vloer lopen (tenzij je een houten vloer hebt). Ik zou beginnen met ergens tussen de 26 °C en 28 °C om het huis proberen warm te krijgen. Dat zou bij een nieuwbouw woning genoeg moeten zijn.Andrehj schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:26:
[...]
Ik denk dat je WP dan op vol vermogen draait. Je hebt veel oppervlak. Reken maar eens uit wat daarvan het afgiftevermogen is.
Ontwerptemperatuur van 35°C slaat voor een nieuwbouwwoning ook nergens op, zo warm hoeft dat water nooit te worden.
Volgens mij zit je dan rond de 100 W/m², wat bij 180 m² dus op zo'n 18 kW is....
In ons huis van 2007 staat de stooklijn op 27 °C .. 31 °C. Dus met deze buitentemperaturen zou hij dan 27 °C water maken (hij staat nog niet aan, aangezien het binnen zonder verwarming nog boven 21 °C is).
@SmiGueL als je rekening houdt met een vertikale ijslollie van 4 meter kan het welSmiGueL schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:54:
Op de plek waar mijn warmtepomp (5kW) gepland staat zit ook een regenpijp voor de waterafvoer van (een deel van) de garage.
Warm advies als worse case choice zou zeker een trace lint zijn maar de beste manier is:
a) lekker op het dak laten weglekken; kunnen de kids schaatsen op ons grind dak o
b) gat in de grond van een meter diep tussen de twee bigfoots/stoepbanden, grin erin en een pijk waarin de afvoer met een tracelint tot op de bodem (iets daarboven graag) steekt.
Dan kan vorstvrij het water door de verwarmde pijp (75-100 mm bv) naar de bodem druppen en daar vorstvrij worden opgenomen door de grond.
Voorbeeld van Nibe:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/psyeI2RPnP6z3slicsD3uS1o.jpg?f=user_large)
Wat is Ta, Tr en flow? Ik blijf denken dat je wp gewoon vol vermogen draait.leonlwd schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:54:
[...]
Ik lees het af met temperatuursensoren op de aanvoerleiding vlak voor de verdeler. Is misschien niet 100% accuraat maar een verschil tussen 28 graden en 40 graden zie je echt wel
Ik heb hem een halve dag op 1 verdieping en 40 graden gezet, toen deze niet meer steeg en mijn vermoeden bevestigde heb ik de andere verdiepingen ook een halve dag erbij gezet. Toen levelde alles op dezelfde temperatuur, namelijk 28 graden. Terwijl de pomp nog lekker doordraaide om de 40 graden te maken.
Vanaf de werkschakelaar gaat er 2x ymvk kabel direct naar de meterkast en beiden op een eigen aardlekautomaat. Als ik in de praktijk iets aan de installatie doe zal ik sowieso de groepen uitschakelen, al is het maar omdat ik daar beter bij kan. Maar de werkschakelaar zit er niet alleen voor mijzelf natuurlijk.
:fill(white):strip_exif()/f/image/fg4yLHVdguLGnUUzvbUM89su.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/18n4lAvDZ26kvjT01D4pPCKu.png?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Separator op 25-09-2023 19:42 ]
Zoals het lijkt, dan is dit toch een 2-polige schakelaar? Het lijkt me dat de klemmen 1-2 en 3-4 toch gewoon worden onderbroken. Heb je het gemeten dat dit niet zo is?Separator schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:40:
Ik heb een twee polige werkschakelaar gekocht en nu zie ik dat deze alleen de fase onderbreekt. Komt voor mij als een onaangename verrassing, is het toegestaan om de nul met een lasklem door te laten lopen?
Vanaf de werkschakelaar gaat er 2x ymvk kabel direct naar de meterkast en beiden op een eigen aardlekautomaat. Als ik in de praktijk iets aan de installatie doe zal ik sowieso de groepen uitschakelen, al is het maar omdat ik daar beter bij kan. Maar de werkschakelaar zit er niet alleen voor mijzelf natuurlijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sterker nog, als je bij de huidige buitentemperaturen in een nieuwbouwwoning überhaupt verwarming nodig hebt is er al iets mis.Jojan265 schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:45:
@leonlwd Ik ben het hier ook mee eens. Waarom zou je 40 °C gebruiken voor vloerverwarming. Dan kun je met fatsoen niet eens zonder schoenen aan op je vloer lopen (tenzij je een houten vloer hebt). Ik zou beginnen met ergens tussen de 26 °C en 28 °C om het huis proberen warm te krijgen. Dat zou bij een nieuwbouw woning genoeg moeten zijn.
Hier moet ik de zonwering op het zuiden nog naar beneden houden, anders gaat 's nachts de koeling nog aan...
Nee, maar dit is een tweepolige schakelaar. Gewoon de L en N op de aansluitingen L1 en L2 aansluiten en klaar ben je.Separator schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:40:
Ik heb een twee polige werkschakelaar gekocht en nu zie ik dat deze alleen de fase onderbreekt. Komt voor mij als een onaangename verrassing, is het toegestaan om de nul met een lasklem door te laten lopen?
Eerlijk gezegd vraag ik me gezien de vraagstelling wel af of wel het verstandig dat jij dit elektrische aansluitwerk zelf doet...
Zoals aangegeven heb ik 2x een ymvk kabel (warmtepomp en backup heater). Deze werkschakelaar werd elders op tweakers genoemd om twee kabels in een enkele werkschakelaar te schakelen. Ik heb er in de snelheid niet op gelet dat je meerdere varianten hebt. Ik had de vier polige moeten bestellen. De bedrukking in de behuizing (L1, L2, L3) maakte het voor mij verwarrender, aangezien ik 2x een L en N wil schakelen...
Naar mijn bescheiden mening is dit wel heel erg kort door de bocht.Andrehj schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:50:
[...]
Eerlijk gezegd vraag ik me gezien de vraagstelling wel af of wel het verstandig dat jij dit elektrische aansluitwerk zelf doet...
Nou, ik hoop toch heel erg dat het wel meer dan dat duurt voor die leidingen doorroesten. "Tientallen jaren" denk ik aan iets van 30 jaar of zo, dat is toch niet acceptabel? Dan moet je het maar op tijd opmerken.FransvWoerkom schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 02:01:
[...]
Volstrekt normaal. Ze zijn alleen aan de buitenkant verzinkt. Als je schoon leidingwater een weekje door je buizen spoelt, zijn ze allemaal verroest. En is je water inmiddels zuurstofvrij. Het oxide dat blijft is magnetiet. Dat komt door zeer langzame slijtage ook in je water en zorgt daar voor een vaag grijze kleur en typische ijzergeur. Dat magnetiet blijft achter in je magneetfilter en komt als het goed is niet in je pomp. Als er niet te vaak lekkages in je systeem zijn waardoor bijvullen (met vers zuurstofhoudend leidingwater) noodzakelijk is, kan het tientallen jaren duren voor ergens een leiding doorroest.
Dikwandig staal, dát duurt lang.
Volgens mij mag dat niet. Je krijgt dan bedrading van twee verschillende groepen in dezelfde werkschakelaar.Separator schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:59:
@Jojan265 @Andrehj ik zie het al, ik heb de verkeerde werkschakelaar besteld.
Zoals aangegeven heb ik 2x een ymvk kabel (warmtepomp en backup heater). Deze werkschakelaar werd elders op tweakers genoemd om twee kabels in een enkele werkschakelaar te schakelen. Ik heb er in de snelheid niet op gelet dat je meerdere varianten hebt. Ik had de vier polige moeten bestellen. De bedrukking in de behuizing (L1, L2, L3) maakte het voor mij verwarrender, aangezien ik 2x een L en N wil schakelen...
Meer info (en het vervolg hierop) is beter op zijn plaats in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Haha nee gelukkig niet nodig. Ik was aan het testen met de thermostaat op stand sambal en een hoge aanvoertemperatuur omdat ik wou aantonen dat, met alles open, het geheel niet aan die 35 graden komt zoals beschreven.Andrehj schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:48:
[...]
Sterker nog, als je bij de huidige buitentemperaturen in een nieuwbouwwoning überhaupt verwarming nodig hebt is er al iets mis.
Hier moet ik de zonwering op het zuiden nog naar beneden houden, anders gaat 's nachts de koeling nog aan...
Het probleem zit hem in het feit dat het systeem voor geen meter draait. Badkamer wil niet warm worden (open groep) en ook de benedenverdieping schiet niet op. Ik heb nu getest op 40 graden omdat er een onafhankelijke partij is geweest die dat ook deed. Die gaf ook aan dat op basis van de DeltaT het goed is. Dat ik daarmee 2x zoveel energie verbruik is daar buiten beschouwing gelaten. Maar, als ik op een lagere temperatuur ga draaien, dan denk ik dat hij de 28 graden in de aanvoer niet gaat halen. En sowieso die 35 graden niet.ConQuestador schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:55:
[...]
Maar stopte je WP er zelf ook mee? Want zolang die nog fijn aan het draaien was, kon hij zijn energie nog kwijt. En los van leiding diameters en weet ik het wat: Zolang de Tr lager is dan de Ta dan kan hij zijn energie kwijt, en blijft de WP draaien.
Je smalle leidingen zouden pas een probleem zijn als je je huis op 22 graden wilt brengen, maar je dit niet haalt en je WP is aan het pendelen. In dat geval kan hij zijn energie niet kwijt ondanks dat de vraag er wel is. Als je WP gewoon aan het draaien was, dan kon hij zijn energie dus kwijt, en dus was je huis nog niet op (de gewenste) temperatuur.
Maar ik snap niet wat je nou wilde aantonen.leonlwd schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:57:
Haha nee gelukkig niet nodig. Ik was aan het testen met de thermostaat op stand sambal en een hoge aanvoertemperatuur omdat ik wou aantonen dat, met alles open, het geheel niet aan die 35 graden komt zoals beschreven.
Met 6 graden verschil tussen de watertemperatuur en de ruimtetemperatuur heeft je VVW (met HoH 150) een afgiftevermogen van zo'n 48W.
Maal 180 m² = 8.6 kW.
Ik weet niet hoe groot jouw WP is, maar ik denk dat je nu hebt aangetoond dat ie heel aardig zijn vermogen haalt.
Dat is alleen wel een erg complexe manier om daar achter te komen. Je kunt veel sneller bepalen met de formule (Ta -Tr) * Flow (l/min) * 4.1 / 60.
De waarden daarvoor kun je gewoon in je WP uitlezen.
Volgens mij was je probleem dat de WP zo'n laag rendement heeft. Dat testen bij een buitentemperatuur van ca 20 graden is sowieso wat problematisch, maar in dat geval moet je de COP bepalen. Daar heb je alleen wel een kWh meter voor nodig.
Dus de belangrijkste vraag is: Heb je nou al een kWh meter voor de WP geïnstalleerd? Dat levert je veel meer op dan zo'n opstooktest.
Zo te lezen heb je geen warmtemeter, want dan had je meteen geweten hoeveel thermisch vermogen de warmtepomp levert. Maar heb je ook de flow afgelezen toen je eerst de helft open had en later bij alles open? Als je die kunt delen, dan geeft dat meer informatie.leonlwd schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:57:
[...]
Haha nee gelukkig niet nodig. Ik was aan het testen met de thermostaat op stand sambal en een hoge aanvoertemperatuur omdat ik wou aantonen dat, met alles open, het geheel niet aan die 35 graden komt zoals beschreven.
[...]
Het probleem zit hem in het feit dat het systeem voor geen meter draait. Badkamer wil niet warm worden (open groep) en ook de benedenverdieping schiet niet op. Ik heb nu getest op 40 graden omdat er een onafhankelijke partij is geweest die dat ook deed. Die gaf ook aan dat op basis van de DeltaT het goed is. Dat ik daarmee 2x zoveel energie verbruik is daar buiten beschouwing gelaten. Maar, als ik op een lagere temperatuur ga draaien, dan denk ik dat hij de 28 graden in de aanvoer niet gaat halen. En sowieso die 35 graden niet.
Nee die kwh meter heb ik niet. Ik ga bij de COP nog steeds uit van wat de wp zelf aangeeft al is dat wellicht minder accuraat.Andrehj schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:07:
[...]
Maar ik snap niet wat je nou wilde aantonen.
Met 6 graden verschil tussen de watertemperatuur en de ruimtetemperatuur heeft je VVW (met HoH 150) een afgiftevermogen van zo'n 48W.
Maal 180 m² = 8.6 kW.
Ik weet niet hoe groot jouw WP is, maar ik denk dat je nu hebt aangetoond dat ie heel aardig zijn vermogen haalt.
Dat is alleen wel een erg complexe manier om daar achter te komen. Je kunt veel sneller bepalen met de formule (Ta -Tr) * Flow (l/min) * 4.1 / 60.
De waarden daarvoor kun je gewoon in je WP uitlezen.
Volgens mij was je probleem dat de WP zo'n laag rendement heeft. Dat testen bij een buitentemperatuur van ca 20 graden is sowieso wat problematisch, maar in dat geval moet je de COP bepalen. Daar heb je alleen wel een kWh meter voor nodig.
Dus de belangrijkste vraag is: Heb je nou al een kWh meter voor de WP geïnstalleerd? Dat levert je veel meer op dan zo'n opstooktest.
Het klopt dat het probleem is dat ik een ontzettend laag rendement heb, komt deels door kap, deels door andere oorzaken. Dat het testen met deze temperatuur niet heel lekker gaat klopt. En dat hij voldoende vermogen heeft klopt ook. Dat er nog veel meer problemen met de installatie zijn is ook een dingetje.
Het enige wat ik probeer te achterhalen is, of er een andere oorzaak kan zijn van het niet behalen van de gevraagde temperatuur op de aanvoer, dan een te krappe diameter. Afgelopen winter is er 2 weken getest op 40 graden, hij is toen geen enkele keer boven de 30 graden gekomen. Als oorzaak is genoemd de bypass met drukverschilregelaar. Die is nu anders afgesteld maar uit mijn recente test lijkt dus niets te zijn veranderd. Niet de flow en niet de temperatuur die hij haalt.
Flow was in beide gevallen 9.Jojan265 schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:31:
[...]
Zo te lezen heb je geen warmtemeter, want dan had je meteen geweten hoeveel thermisch vermogen de warmtepomp levert. Maar heb je ook de flow afgelezen toen je eerst de helft open had en later bij alles open? Als je die kunt delen, dan geeft dat meer informatie.
///////////////////////////////////////////
excuus als ik het niet helemaal juist formuleer.
Je vermeldt niet welke WP je hebt, maar gezien het vermogen van dik 8 kW lijkt me dat veel te laag. Dat moet minimaal het dubbele worden.leonlwd schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:38:
Flow was in beide gevallen 9.
Maar dat is je afgelopen winter volgens mij ook al verteld. En zo lang die leidingen niet dikker worden gaat dat ook niet verbeteren.
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 25-09-2023 21:42 ]
Met 9 L/min kun je ongeveer 3.1 kW thermisch vermogen geleverd krijgen. Dat is echt te weinig flow om dit soort testen te doen. Zet de temperatuur eens op 28 °C en de flow op 20 L/min. Dan zou je een thermisch vermogen van 7 kW mogen verwachten. Daarmee wordt je nieuwbouw huis echt wel warm.leonlwd schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:38:
Flow was in beide gevallen 9.
///////////////////////////////////////////
excuus als ik het niet helemaal juist formuleer.
(Beste @koevlaas2,)
Ik ben me al een tijdje aan het voorbereiden, onder andere door veel te lezen hier op het forum, op het aansluiten van een Panasonic Monoblock warmtepomp. Echter mis ik nog een SWW vat en deze wil ik graag binnenkort bestellen.
Omdat ik budget minded ben en eventueel een vat zelf nog na kan isoleren, is een een DJG RVS vat (van 500L of 400L) wat aan de dure kant een Joule vat valt beter binnen budget. Het andere alternatief zou een geëmailleerd vat zijn. Eigenlijk was ik van plan om gewoon die Joule te kopen, tot ik in het vorige deel van dit topic op Joule ging zoeken en op Youtube in de comments en daar kwam ik vooral de slechte ervaring van jou tegen. Nu zie ik je echt als een autoriteit op dit gebied vandaar dat het me afschrikt. Aan de andere kant las ik ook dat je er bij klanten een expansievat achter hebt gezet en dat het verder goed gaat.
Daarom wil ik vragen met de informatie van nu inmiddels, een Joule RVS vat, of een geëmailleerd vat?
Alvast bedankt
Day is dus een van de problemen. Die flow krijg ik niet omhoog.... dus vandaar mijn vraag, is er, buiten een te krappe diameter, een andere oorzaak te noemen die ik wellicht over het hoofd zie.Jojan265 schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:44:
[...]
Met 9 L/min kun je ongeveer 3.1 kW thermisch vermogen geleverd krijgen. Dat is echt te weinig flow om dit soort testen te doen. Zet de temperatuur eens op 28 °C en de flow op 20 L/min. Dan zou je een thermisch vermogen van 7 kW mogen verwachten. Daarmee wordt je nieuwbouw huis echt wel warm.
Ik heb al ruim 6 jaar een rvs joules vat (400L) en nog nooit 1 probleem mee gehad.Update94 schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:06:
Ik richt me met dit bericht vooral aan @koevlaas2 maar ik denk dat andere mensen ook iets aan deze vraag kunnen hebben dus ik post 'm toch publiek in het topic in plaats van per PB.
(Beste @koevlaas2,)
Ik ben me al een tijdje aan het voorbereiden, onder andere door veel te lezen hier op het forum, op het aansluiten van een Panasonic Monoblock warmtepomp. Echter mis ik nog een SWW vat en deze wil ik graag binnenkort bestellen.
Omdat ik budget minded ben en eventueel een vat zelf nog na kan isoleren, is een een DJG RVS vat (van 500L) wat aan de dure kant een Joule vat valt beter binnen budget. Het andere alternatief zou een geëmailleerd vat zijn. Eigenlijk was ik van plan om gewoon die Joule te kopen, tot ik in het vorige deel van dit topic op Joule ging zoeken en op Youtube in de comments en daar kwam ik vooral de slechte ervaring van jou tegen. Nu zie ik je echt als een autoriteit op dit gebied vandaar dat het me afschrikt. Aan de andere kant las ik ook dat je er bij klanten een expansievat achter hebt gezet en dat het verder goed gaat.
Daarom wil ik vragen met de informatie van nu inmiddels, een Joule RVS vat, of een geëmailleerd vat?
Alvast bedankt
Daar was ik inderdaad al geruime tijd achter. Enkel beweren omderzoeker en installateur nog steeds dat het prima is zo. Met als oorzaak van het niet halen van de temperatuur en de lage flow, de bypass met drukverschilregeling. Alleen het aanpassen daarvan heeft geen effect gehad. Dus zoek ik verder :-)Andrehj schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:42:
[...]
Je vermeldt niet welke WP je hebt, maar gezien het vermogen van dik 8 kW lijkt me dat veel te laag. Dat moet minimaal het dubbele worden.
Maar dat is je afgelopen winter volgens mij ook al verteld. En zo lang die leidingen niet dikker worden gaat dat ook niet verbeteren.
installateurs zijn extact dat: installateurs. de monteurs die de auto van verstappen in elkaar zetten kunnen ook niet rijden met wat ze in elkaar zetten. iedereen heeft zo zijn eigen sport net als dat je niet aan verstappen moet vragen om zijn eigen auto te fixen. vragen aan een monteur hoe je het beste met verstappens auto kan rijden zal ook niet leiden tot een goed antwoord.leonlwd schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:12:
[...]
Daar was ik inderdaad al geruime tijd achter. Enkel beweren omderzoeker en installateur nog steeds dat het prima is zo. Met als oorzaak van het niet halen van de temperatuur en de lage flow, de bypass met drukverschilregeling. Alleen het aanpassen daarvan heeft geen effect gehad. Dus zoek ik verder :-)
je moet zulke dingen vragen aan mensen die met installaties werken als je eenmaal staan en de problemen komen boven water.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 25-09-2023 22:16 ]
Ah dat is top, ik kon eigenlijk vooral negatieve berichten vinden dus na dit soort ervaringen durf ik er wel sneller een gokje mee te nemen. Is het toevallig dit vat? https://www.plumbingprodu...cylinder-1-coil-500l.htmlGrolsch schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:11:
[...]
Ik heb al ruim 6 jaar een rvs joules vat (400L) en nog nooit 1 probleem mee gehad.
[ Voor 3% gewijzigd door Update94 op 25-09-2023 22:27 ]
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt