Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggieByte
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:43
Ik heb een offerte ontvangen en ben benieuwd naar jullie meningen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Normaal zou ik gewoon meerdere offertes aanvragen en die vergelijken, maar dit is tot nu toe de enige waarvan ik een offerte heb ontvangen. Mochten het allemaal OK zijn qua prijs dan ben ik geneigd om dit gewoon uit te laten voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

BiggieByte schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:55:

***members only***

Normaal zou ik gewoon meerdere offertes aanvragen en die vergelijken, maar dit is tot nu toe de enige waarvan ik een offerte heb ontvangen. Mochten het allemaal OK zijn qua prijs dan ben ik geneigd om dit gewoon uit te laten voeren.
Daar moet makkelijk 2,5-5k af kunnen. Montage is wel duur zeg. Ze zullen zo'n 3 dagen bezig zijn met 2 man. Dat is 48uur. Is 175 euro per uur.

Pv panelen zijn 1,15 per wp.

Ik zou een voorstel doen van 5k eraf bij warmtepomp + pv panelen .
Dan zit je qua prijs redelijk ok denk ik (het kan altijd goedkoper..).

7kw voor 90m2 klinkt wel wat veel. Je zou even na moeten gaan of 7kw net zover kan terug moduleren als 5kw .

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 02-09-2023 00:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

***members only***

wat hierboven al word gezegt en dat buffervat is klinkklare onzin, die heb je niet nodig met zoveel vloerverwrming.
voor dat geld wat je bespaart aan het versimpelen van de installatie kan je de radiatoren upgraden naar een stapel T33's of wat fancoils.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 02-09-2023 00:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggieByte
Bedankt voor de input! Was vergeten te vermelden dat de bedragen ex BTW zijn. Dus als ik het goed begrijp zou ik moeten mikken op een bedrag van ong €15k voor de warmtepomp installatie, inclusief btw en exclusief subsidie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

***members only***

Kun je iets zeggen over de situatie, verwachte opstelling?

Want blijkbaar twijfelen ze of de vliering sterk genoeg is etc, leiding traject helemaal omleggen?

EDIT:
Dat bedrag was ex btw... 24,8K voor een warmtepomp 7(8)7

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 02-09-2023 00:41 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BiggieByte schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 00:25:
Bedankt voor de input! Was vergeten te vermelden dat de bedragen ex BTW zijn. Dus als ik het goed begrijp zou ik moeten mikken op een bedrag van ong €15k voor de warmtepomp installatie, inclusief btw en exclusief subsidie?
dit bedrag ext btw betekent gewoon dat dit een offerte is waarbij ze eigenlijk zeggen dat ze er geen zin in hebben.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

BiggieByte schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 00:25:
Ik was afgelopen jaar voor dezelfde setup (maar dan Toshiba en geen buffer vat) 14k kwijt incl btw excl 4k subsidie.
Panelen waren 1 euro per wp voor Enphase (in 2021) .

Bedrag ex btw is helemaal belachelijk! Ik zou er verder niet op ingaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 02-09-2023 00:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiggieByte
@DutchWing
De vliering vloer bestaat uit houten balken. De installateur gaf inderdaad aan dat hij denkt dat die niet sterk genoeg is om de installatie inclusief vaten te dragen. Als mogelijke oplossing werd gegeven om dat allemaal te plaatsen in de garage. De cv staat nu op de vliering dus alle leidingen lopen vanaf daar naar beneden richting de vloerverwarming en radiatoren. Vandaar de kosten post voor het leidingwerk.

@flippy en @Sport_Life bedankt voor jullie input. Ik denk dat ik maar verder moet zoeken. Wel jammer aangezien ik enige moeite heb om installateurs te vinden die tijd hebben voor offerte en installatie.

Mocht iemand nog een goede installateur in het noorden kennen, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

BiggieByte schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 00:44:
@DutchWing
De vliering vloer bestaat uit houten balken. De installateur gaf inderdaad aan dat hij denkt dat die niet sterk genoeg is om de installatie inclusief vaten te dragen. Als mogelijke oplossing werd gegeven om dat allemaal te plaatsen in de garage. De cv staat nu op de vliering dus alle leidingen lopen vanaf daar naar beneden richting de vloerverwarming en radiatoren. Vandaar de kosten post voor het leidingwerk.

@flippy en @Sport_Life bedankt voor jullie input. Ik denk dat ik maar verder moet zoeken. Wel jammer aangezien ik enige moeite heb om installateurs te vinden die tijd hebben voor offerte en installatie.

Mocht iemand nog een goede installateur in het noorden kennen, dan hoor ik het graag.
Ik gok dat ze geen zin hebben in het leidingwerk. Ik heb zelf met een handige kennis 2x 32mm Uponor van de technische ruimte op de 1e vd via de kelder naar de garage getrokken waar de vvw verdeler staat, vervolgens overal weggewerkt in muren en verlaagde plafonds en dat laten stucen. Dat was een beste klus :X. Veel warmtepomp installateurs hebben daar geen zin in en dat begrijp ik best.

Bestaand leidingwerk was bij ons niet goed (18mm) en bovendien liep de druk af in de cv..

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 02-09-2023 00:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
flippy schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 00:35:
dit bedrag ext btw betekent gewoon dat dit een offerte is waarbij ze eigenlijk zeggen dat ze er geen zin in hebben.
Dat vond ik ook al toen ik nog dacht dat die 20k het bedrag inclusief BTW was....
25k voor een simpele L/W warmtepomp installatie... ;w

@BiggieByte : Al eens uitgerekend hoeveel duurder je met zo'n idioot dure installatie de komende 15 jaar uit bent? Je gaat deze namelijk nooit t.o.v. een CV-ketel van 1k binnen de technische levensduur terugverdienen, want dan zou je € 1667 per jaar moeten besparen op je stookkosten. Dat gaat je (zeker met dat buffervat er ook nog tussen) nooit lukken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Sport_Life schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 00:47:
[...]

Ik gok dat ze geen zin hebben in het leidingwerk. Ik heb zelf met een handige kennis 2x 32mm Uponor van de technische ruimte op de 1e vd via de kelder naar de garage getrokken waar de vvw verdeler staat, vervolgens overal weggewerkt in muren en verlaagde plafonds en dat laten stucen. Dat was een beste klus :X. Veel warmtepomp installateurs hebben daar geen zin in en dat begrijp ik best.

Bestaand leidingwerk was bij ons niet goed (18mm) en bovendien liep de druk af in de cv..
@Sport_Life Dat gevecht met 32x3 herken ik, manmanman....
Gisteren, eigenlijk bijna mosterd na de maaltijd, een buigtang van heima24.de binnengekregen met hetzelfde ratelmechaniek als de pijpknipper voor dit soort buizen. Nu kan ik de rest van de leiding naar zolder gaan aanleggen met nette en veel compactere bochten dan het "betere knie fitness train werk" met een externe buigveer.
Hoe heb jij de boel gebeugeld @Sport_Life ?
Ik gebruik Flamco 1 1/4" beugels die de 32mm buis met isolatie stevig vastklemmem en de isolatie nog heel laat. Het aparte traject met koelen, als ik toch naar JAGA of Minib LTV radiatoren moet uitwijken, krijgt 19x32 armaflex sokken. Dan via de open verdeler verlopen naar 26x3 en koper/staal 22mm om vervolgens aan te sluiten op de leidingen van de bestaande cv ketel.
Ik zou nog steeds helemaal los kunnen gaan in een kasko nieuwbouwhuis met volledige regie op welk stukje leiding, kabel of techniek dan ook.
Gezien de huidige stand van zaken op de won8ngmarkt zie ik dat echter somber in.

[ Voor 0% gewijzigd door bioscrasher op 02-09-2023 10:28 . Reden: vautje ]

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bioscrasher schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:25:
Gisteren, eigenlijk bijna mosterd na de maaltijd, een buigtang van heima24.de binnengekregen met hetzelfde ratelmechaniek als de pijpknipper voor dit soort buizen.
Heb je een link naar die tang?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

bioscrasher schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:25:
[...]

Gisteren, eigenlijk bijna mosterd na de maaltijd, een buigtang van heima24.de binnengekregen met hetzelfde ratelmechaniek als de pijpknipper voor dit soort buizen. Nu kan ik de rest van de leiding naar zolder gaan aanleggen met nette en veel compactere bochten dan het "betere knie fitness train werk" met een externe buigveer.
Hoe heb jij de boel gebeugeld @Sport_Life ?
Ik gebruik Flamco 1 1/4" beugels die de 32mm buis met isolatie stevig vastklemmem en de isolatie nog heel laat. Het aparte traject met koelen, als ik toch naar JAGA of Minib LTV radiatoren moet uitwijken, krijgt 19x32 armaflex sokken. Dan via de open verdeler verlopen naar 26x3 en koper/staal 22mm om vervolgens aan te sluiten op de leidingen van de bestaande cv ketel.
Ik zou nog steeds helemaal los kunnen gaan in een kasko nieuwbouwhuis met volledige regie op welk stukje leiding, kabel of techniek dan ook.
Gezien de huidige stand van zaken op de won8ngmarkt zie ik dat echter somber in.
We hebben niet veel krappe bochten hoeven maken, er is een gat geboord door de 1e verdiepingsvloer, die komt uit in de woonkamer, daar gaan de leidingen boven een verlaagd plafond naar een koof van de rioolbuizen naar beneden in de kelder, van daaruit gaan ze via het plafond naar de inpandige garage.
Ze zitten gemonteerd met gewone kunststof leidinghouders, dat ziet er niet fraai uit maar mijn bedoeling was om in de kelder ook een koof of verlaagd plafond (met isolatie) aan te brengen. De vraag is alleen wat efficiënter is: plafond isoleren en verwarmen met een Jaga of plafond niet isoleren en verwarmen met de vloerverwarming van de bg . Ben daar nog niet over uit .

Maar nu ik deze zie lijkt me dit beter:
https://www.warmwinkel.nl...AK4qy01NMVCoaAlgLEALw_wcB

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 02-09-2023 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:31:
[...]

https://www.wiltec.de/nl/...hO1gpSMYmPXUaAogEEALw_wcB

Of:
https://www.heima24.de/ro...-im-kunststoffkoffer.html

Ik heb goede ervaringen met de eerste (een stuk is 25mm terwijl de heima24.de versie 26mm heeft) verschil in maatvoering tussen uponor en pipetec (25x2,5 vs 26x3)

[ Voor 9% gewijzigd door verkeerslicht op 02-09-2023 10:52 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42
Het heeft een paar jaar geduurd maar sinds gisteren heb ik ook een pomploze verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lvp2udukkSlfl8o1Dr1FaBfSwyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kFK8VoY9C4tt4jTe5pwFSMa.jpg?f=fotoalbum_large

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

koevlaas2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:57:
Het heeft een paar jaar geduurd maar sinds gisteren heb ik ook een pomploze verdeler.

[Afbeelding]
Uiteindelijk dus toch naar ons advies geluisterd? ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:26

Carboy54

Duurzaamheid coach

[Afbeelding]
Wijsheid komt met de jaren Marnix 🥴

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25

[Afbeelding]
Waren een paar kogel kranen daar niet handig geweest? Of hoef je daar de eerste 25 jaar niet meer bij? :+

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Sport_Life schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:07:
[...]

Uiteindelijk dus toch naar ons advies geluisterd? ;) :+
Ik ga het meemaken, hopelijk een flink merkbaar verschil.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:38:
[...]

Waren een paar kogel kranen daar niet handig geweest? Of hoef je daar de eerste 25 jaar niet meer bij? :+
Die zitten in het horizontale gedeelte maar buiten beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

koevlaas2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:23:
[...]

Ik ga het meemaken, hopelijk een flink merkbaar verschil.
Ik heb ze ook vervangen toen ik naar de wp overging, heb nu 3 verdelers met pomp in de garage liggen die 1 winter zijn gebruikt. Op marktplaats alleen maar reacties van koekenbakkers, wat die jij met de oude verdelers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:09:
[...]

@BiggieByte : Al eens uitgerekend hoeveel duurder je met zo'n idioot dure installatie de komende 15 jaar uit bent? Je gaat deze namelijk nooit t.o.v. een CV-ketel van 1k binnen de technische levensduur terugverdienen, want dan zou je € 1667 per jaar moeten besparen op je stookkosten. Dat gaat je (zeker met dat buffervat er ook nog tussen) nooit lukken.
Met de huidige prijzen vindt je geen cv ketel voor 1k, maak hier maar 2.5k van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:36:
[...]

Een kale ketel lukt nog wel voor 13-1400€ , maar met wat leiding werk, ontluchten en vuil filter + in mijn geval 2 wegklep zat ik rond de 1900

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Sport_Life schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:33:
[...]

Ik heb ze ook vervangen toen ik naar de wp overging, heb nu 3 verdelers met pomp in de garage liggen die 1 winter zijn gebruikt. Op marktplaats alleen maar reacties van koekenbakkers, wat die jij met de oude verdelers?
Het seizoen komt erweer aan, ik ga proberen mijn oude in concoursstaat verkerende verdeler te verkopen.
Is natuurlijk wel een collectorsitem, met de ombouw hiervan ben ik een beetje 'beroemd' geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

koevlaas2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:36:
[...]

Bij mij moest de hele boel verbouwd worden ivm nieuwe regelgeving, de rookgasafvoer mag niet zomaar op de oude plek komen (in mijn geval), want te dicht bij (openslaande!! 8)7) ramen. Hoe die constructie ooit bedacht is dat is me een raadsel, want 10jaar geleden waren de rookgassen net zo schadelijk. Maar men keek niet zo nauw.

Dus nieuw kozijn + een rookgasafvoer door de (slaap)kamer heen of een warmtepomp :+

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 02-09-2023 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik ben heel blij met de mijne, maar wellicht wat te duur voor dhz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tOl6DTee1aJRimN5J8RkICUyF4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gMUgKXmOdixknILsk3Z234q3.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:36:
[...]

[Afbeelding]
Da's het betere spul inderdaad 8) voor de vakman is het prijsverschil uiteraard geheel te rechtvaardigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
verkeerslicht schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:44:
[...]

Da's het betere spul inderdaad 8) voor de vakman is het prijsverschil uiteraard geheel te rechtvaardigen.
1x knie = ongeveer 10 euro en dit apparaat ongeveer 1800 dus met 180x buigen terugverdiend.
Bovendien kan ik nu ook deels buigen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Sport_Life schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:32:
[...]

Bij mij moest de hele boel verbouwd worden ivm nieuwe regelgeving, de rookgasafvoer mag niet zomaar op de oude plek komen (in mijn geval), want te dicht bij (openslaande!! 8)7) ramen.
Mag gewoon nog steeds conform de NEN.
Alleen goed begrijpend lezen is moeilijk voor installateurs! Een raam is een spui voorziening namelijk en geen ventilatievoorziening.
Ook roosters in ramen worden als spui voorziening gezien, want je kan ze dicht doen.
Ik zou alleen persoonlijk wel rekening houden met de verdunningsfactor.

Dan nog zou ik gewoon tegenwoordig kiezen voor een warmtepomp. :)

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 02-09-2023 16:51 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

BiggieByte schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 00:44:
@DutchWing

Gezien het gegeven dat ze je een Pana 7K offreerden zul je vast niet zo'n grote installatie nodig hebben denk ik (is je gasverbruik tussen 1200 tot 2000 m3 ?). Je kunt ook kijken naar Panasonic J serie waar veel ervaring mee is, en als monobloc makkelijker zelf te installeren is (met hulp hier waar meerdere mensen van kunnen getuigen).

Ook zou ik zeker boilervat voor SWW in je garage zetten, want dat is een heel gewicht en bespaart wellicht ook binnenruimte. Aansluiten en leidingen vernieuwen is vaak goed te doen maar daar is meer info van jou nodig om er wat over te kunnen zeggen. Overigens is dan een WPB qua installatie nog makkelijker dan een SWW boiler aan de WP (geen gedoe met driewegkleppen), en dan heb je nog meer capaciteit over voor je cv.
Buffervat is onzin, heb je niet nodig. Lees het topic...

Geen idee over installateurs in het noorden; ik woon weliswaar in 050 maar heb alles zelf gedaan.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-09 18:19

Jan2023

KISS

Even een algemene vraag :
Zit straks nog met een paar kleine radiatoren welke ook nog warmte moeten afgeven van de WP.
Zou het zin hebben om de thermosstaat kranen op de radiatoren te vervangen voor kogelafsluiters ?
Om meer flow te krijgen en betere warmte afgifte?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:32
Jan2023 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:04:
Zit straks nog met een paar kleine radiatoren welke ook nog warmte moeten afgeven van de WP.
Zou het zin hebben om de thermosstaat kranen op de radiatoren te vervangen voor kogelafsluiters ?
Het advies wat ik heb gekregen toen onze wp geïnstalleerd werd, was om alle thermostaatknoppen te verwijderen om iedere kans op dichtlopen te vermijden.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Aziraphale schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:16:
[...]

Het advies wat ik heb gekregen toen onze wp geïnstalleerd werd, was om alle thermostaatknoppen te verwijderen om iedere kans op dichtlopen te vermijden.
Begrijpelijk ja , je wil immers een bepaalde flow in het systeem in stand houden

Maar ik vraag mij af of een simpele kogelkraan meer flow geeft dan een thermosstaat kraan op een radiator.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Jan2023 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:04:
Thermostaat kranen er af halen, zodat radiator niet dichtgezet kan worden. De vernauwing die daar is heeft maar minimale invloed op verminderen van doorstroming. Pas wanneer er over langere lengte een vernauwing is (b.v. dunnere buis) gaat dat meespelen. Er zijn wel rekentools op internet te vinden die dat kunnen uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

dof schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:42:
[...]

Thermostaat kranen er af halen, zodat radiator niet dichtgezet kan worden. De vernauwing die daar is heeft maar minimale invloed op verminderen van doorstroming. Pas wanneer er over langere lengte een vernauwing is (b.v. dunnere buis) gaat dat meespelen. Er zijn wel rekentools op internet te vinden die dat kunnen uitrekenen.
Dus helemaal open zetten werkt net zo goed?
Er zal niemand zijn die hem dicht zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kranen verwijderen heeft wel de voorkeur als dat te doen is. het verminderd wel een berg herrie die je krijgt door de hogere flow door de radiator. zulke afsluiters en voetventielen hebben nog wel eens de neiging om te gaan gieren als het water er een beetje met toffe snelheid erdoor gaat.

[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 02-09-2023 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jan2023 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:52:
[...]

Ik heb 6 thermostatische kranen en aankomen betekent lijfstraffen 8)7 Altijd open en geen probleem met de flow van 1500 liter

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Jan2023 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:52:
[...]

Ja kan ook, je ziet wel aan de pen of ie helemaal open staat. Maar thermostaatkranen zijn meestal lompe dingen, gaan vaak stuk na jaren en mensen gaan er aan draaien. Als je zo'n kale pen wat lelijk vind kun je bij Hornbach of vergelijkbaar ook zo'n handknop kopen. Ziet er iets fraaier uit (maar kan iemand weer aan gaan draaien :) )

Helemaal weghalen zoals @flippy zegt is natuurlijk nog beter, maar dat is weer werk en moet 't spul er af. Wellicht afwachten of het vervelend geluid gaat geven.

[ Voor 13% gewijzigd door dof op 03-09-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchWing schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:47:
[...]

Mag gewoon nog steeds conform de NEN.
Alleen goed begrijpend lezen is moeilijk voor installateurs! Een raam is een spui voorziening namelijk en geen ventilatievoorziening.
Ook roosters in ramen worden als spui voorziening gezien, want je kan ze dicht doen.
Ik zou alleen persoonlijk wel rekening houden met de verdunningsfactor.

Dan nog zou ik gewoon tegenwoordig kiezen voor een warmtepomp. :)
Ik weet er het fijne niet van. Maar ik begreep van enkele cv ketel leveranciers (de wat goedkopere dozenschuivers) dat de rookgasafvoer te dicht bij de muur zat (ca 30cm) en dat zou niet meer mogen. En dus ook onder een raam die open kan.
Door die aanpassingen werd een nieuwe cv ketel erg duur, ook omdat de low budget leveranciers het niet wilden plaatsen. Op dat moment (medio 2021) was het vrij lastig een warmtepomp te kopen voor een redelijke prijs, vandaar mijn overweging. Uiteindelijk toch gelukt gelukkig :).

En ik wilde m per se vervangen want er hing een huurketel, de vorige eigenaar had al 3x de nieuwprijs aan huur betaalt 8)7 }:O

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 02-09-2023 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

[...]

@Andrehj ik ga volgende week weer aan de slag en kan dan wel zeggen of de tang een aanwinst is.
Gezien het lange handvat, het ratel hefboom mechaniek en de degelijke uitvoering ben ik hoopvol gestemd.
Link: https://www.heima24.de/ro...-im-kunststoffkoffer.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Sport_Life schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:37:
[...]

We hebben niet veel krappe bochten hoeven maken, er is een gat geboord door de 1e verdiepingsvloer, die komt uit in de woonkamer, daar gaan de leidingen boven een verlaagd plafond naar een koof van de rioolbuizen naar beneden in de kelder, van daaruit gaan ze via het plafond naar de inpandige garage.
Ze zitten gemonteerd met gewone kunststof leidinghouders, dat ziet er niet fraai uit maar mijn bedoeling was om in de kelder ook een koof of verlaagd plafond (met isolatie) aan te brengen. De vraag is alleen wat efficiënter is: plafond isoleren en verwarmen met een Jaga of plafond niet isoleren en verwarmen met de vloerverwarming van de bg . Ben daar nog niet over uit .

Maar nu ik deze zie lijkt me dit beter:
https://www.warmwinkel.nl...AK4qy01NMVCoaAlgLEALw_wcB
@Sport_Life of deze: https://www.warmteservice...---43-1-1-4%22/p/42252105

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:16
bioscrasher schreef op zondag 3 september 2023 @ 00:18:
[...]

@Andrehj ik ga volgende week weer aan de slag en kan dan wel zeggen of de tang een aanwinst is.
Gezien het lange handvat, het ratel hefboom mechaniek en de degelijke uitvoering ben ik hoopvol gestemd.
Link: https://www.heima24.de/ro...-im-kunststoffkoffer.html
Werkt perfect. Ook voor 32 mm.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:36:
[...]

[Afbeelding]
Ik snap ook niet waarom mensen zo'n ding zelf willen hebben als dhz-er.
Bij Apreco in Culemborg huur je er één voor € 20,- per dag (aanschaf € 3.000,-), of een hydraulische handpers voor € 4,50,-

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Pietje555 schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:13:
[...]

Ik snap ook niet waarom mensen zo'n ding zelf willen hebben als dhz-er.
Bij Apreco in Culemborg huur je er één voor € 20,- per dag (aanschaf € 3.000,-), of een hydraulische handpers voor € 4,50,-
Ik heb gezocht naar huur maar voor pipetech / TH profiel hier rond 026 niets gevonden.
Omdat ik onze installatie in fasen aanleg en hier wel even mee bezig ben, heb ik er maar een gekocht voor €295, werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:00:
[...]

Ik heb 6 thermostatische kranen en aankomen betekent lijfstraffen 8)7 Altijd open en geen probleem met de flow van 1500 liter
Mooi zo .
Soms ontkom je niet aan huisregels.
👍

Acties:
  • +8 Henk 'm!
[Afbeelding]
Met filmpje...: _/-\o_

(Alleen de volgende keer graag horizontaal filmen, dat kijkt een stuk prettiger)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:07
[...]

Een alternatief is deze, is wel iets duurder, maar je kunt er ook staal en koper mee buigen. Is ook volop op Ali te vinden, meestal met levering vanuit EU magazijn. Verkijk je niet op de inch maten, 1/2" bv is 22 mm, staat ook gewoon zo op de mallen. Enige puntje is 32 mm meerlaagsbuis, de mal is 34mm, maar deze met binnenveer buigen gaat altijd goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Even wat naar de buren geveegd. Alle discussie over gas, centrales etc mag verder in de duurzame kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:41
Met welke gemiddelde sCOP voor sanitair warm water kan je rekenen?
Wat is de geschatte bandbreedte - laagste en hoogste waarde -
waarbinnen 80% van installaties te vinden zijn?

Als ik de tabel van @Tomexergie bekijk valt me de grote variatie op.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dunklefaser schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:17:

die variatie je juist het probleem, dat hangt enorm af van je gebruik en hoe de installatie gemaakt/opgesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
flippy schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:29:
[...]

die variatie je juist het probleem, dat hangt enorm af van je gebruik en hoe de installatie gemaakt/opgesteld is.
Je vertelt mij niets nieuws.
Als je (precies) weet en vervolgens kan modelleren wat de invloed van de diverse stelschroeven is
kan je misschien (bij voorkeur) aan de juiste schroefjes draaien.
Het liefst wil je natuurlijk al bij het ontwerp hiermee rekening houden O-).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

flippy schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:56:
kranen verwijderen heeft wel de voorkeur als dat te doen is. het verminderd wel een berg herrie die je krijgt door de hogere flow door de radiator. zulke afsluiters en voetventielen hebben nog wel eens de neiging om te gaan gieren als het water er een beetje met toffe snelheid erdoor gaat.
Dat is wel een ding ja. Stromingsgeluid ervaar ik nu al bij 1 van zo,n radiator, die zit heel kort achter de cv ketel nu.
Bedankt voor de tip.
Wat is je mening over het toepassen van een kogelafsluiter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Afgelopen zomer heb ik een aantal airco's geïnstalleerd, waardoor er een gelijk aantal radiatoren zullen worden verwijderd. Hiervoor zal ik het systeem aftappen en wil gelijk van de gelegenheid gebruik maken om mijn boilervat en Kamstrup meter aan te sluiten.
In mijn huidige installatie zit al een buffervat opgenomen, maar deze wil ik parallel gaan aansluiten. Het doel van dit vat is puur en alleen vergroting van het systeem, omdat deze maar 60 liter is en ook nog is nageregeld. Het vat is al aanwezig, dus zonde om niet te gebruiken.

Ik heb voor nu onderstaande installatie in gedachten, maar wil graag even leunen op jullie expertise voordat alles weer is aangesloten. De watertemperatuursensor wil ik aansluiten op het T-stuk wat tussen de WP, buffer en Wilo pomp zit. Omdat het buffervat hier in de retour is opgenomen overweeg ik de optie buffervat in het menu uit te schakelen. Dit lijkt mij niet nodig om in te stellen, omdat hij in de retour zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGTj-iHDaWViraeS6SQSR0rOqKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVY0aciBZNBUJC8z1jlyEWI4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan2023 schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:35:
[...]

Dat is wel een ding ja. Stromingsgeluid ervaar ik nu al bij 1 van zo,n radiator, die zit heel kort achter de cv ketel nu.
Bedankt voor de tip.
Wat is je mening over het toepassen van een kogelafsluiter?
die hebben altijd de voorkeur door het niet hebben van weerstand als ze openstaan, wat hun natuurlijke positie is.

moet je echt flow gaan regelen is een automatische debietregelaar een handige optie, die laat gewoon een vast aantal liters door en niet meer.
wervisser schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:37:
Afgelopen zomer heb ik een aantal airco's geïnstalleerd, waardoor er een gelijk aantal radiatoren zullen worden verwijderd. Hiervoor zal ik het systeem aftappen en wil gelijk van de gelegenheid gebruik maken om mijn boilervat en Kamstrup meter aan te sluiten.
In mijn huidige installatie zit al een buffervat opgenomen, maar deze wil ik parallel gaan aansluiten. Het doel van dit vat is puur en alleen vergroting van het systeem, omdat deze maar 60 liter is en ook nog is nageregeld. Het vat is al aanwezig, dus zonde om niet te gebruiken.

Ik heb voor nu onderstaande installatie in gedachten, maar wil graag even leunen op jullie expertise voordat alles weer is aangesloten. De watertemperatuursensor wil ik aansluiten op het T-stuk wat tussen de WP, buffer en Wilo pomp zit. Omdat het buffervat hier in de retour is opgenomen overweeg ik de optie buffervat in het menu uit te schakelen. Dit lijkt mij niet nodig om in te stellen, omdat hij in de retour zit.

[Afbeelding]
die transportpomp weg en de tank gewoon op de retour zetten en de WP direct de vloeren in laten pompen. die extra pomp je juist wat je niet wilt.
zoizo moet de naregeling uit je refenrentieruimte. die moet als langzaamste opstoken. dus waterzijdig goed inregelen ipv emmeren met naregeling.

al is het nut van die tank niet echt aanwezig met zo'n groot systeem. gewoon zorgen dat er een groep of 7 altijd openstaat.

[ Voor 59% gewijzigd door flippy op 03-09-2023 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:17:

Ik denk dat bovengenoemde tabellen (ze zijn gepind in dit topic en zijn voorganger) een heel aardig idee geven van de bandbreedte. Een beter antwoord ga je niet krijgen.
Om je sCOP voor SWW te verbeteren heb ik ook ooit een heleboel tips opgesteld:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
De variatie in de sCOP resultaten zal komen doordat niet iedereen even veel moeite doet (of kan doen) om alle optimalisaties uit dat lijstje tips uit te voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:31
elektriekert schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:39:
[...]

Een kale ketel lukt nog wel voor 13-1400€ , maar met wat leiding werk, ontluchten en vuil filter + in mijn geval 2 wegklep zat ik rond de 1900
En niet vergeten verplicht dakdoorvoer/rookgas vervangen omdat het tegenwoordig een eis is bij een nieuwe ketel.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:06:
[...]

Met filmpje...: _/-\o_
[YouTube: Vloerverwarmingverdeler vervangen]
(Alleen de volgende keer graag horizontaal filmen, dat kijkt een stuk prettiger)
Ja klopt ik heb er een film van gemaakt en op YouTube gezet. Snap er alleen niks van vorige keren had ik ook zo gefilmd en geen problemen. Ik zal de volgende keer weer beeldvullend ten tonele verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Septillion schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:32:
[modbreak]Even wat naar de buren geveegd. Alle discussie over gas, centrales etc mag verder in de duurzame kroeg[/modbreak]
@Septillion biertje? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:59:
[...]

En niet vergeten verplicht dakdoorvoer/rookgas vervangen omdat het tegenwoordig een eis is bij een nieuwe ketel.
Zeker een hele goede, je ziet vaak nog dat de rookgasafvoer al 2 ketels oud is.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Andrehj schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:19:
[...]

Ik denk dat bovengenoemde tabellen (ze zijn gepind in dit topic en zijn voorganger) een heel aardig idee geven van de bandbreedte. Een beter antwoord ga je niet krijgen.
Om je sCOP voor SWW te verbeteren heb ik ook ooit een heleboel tips opgesteld:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
De variatie in de sCOP resultaten zal komen doordat niet iedereen even veel moeite doet (of kan doen) om alle optimalisaties uit dat lijstje tips uit te voeren.
Interessant - veel tips zijn natuurlijk voor elke indirect gestookte boiler van toepassing.
Waarbij punt 1) totaal onafhankelijk van de techniek is en alleen maar over gedragsverandering gaat,
energiecoaching houdt zich voornamelijk hiermee bezig (energiecoach hier).
Misschien wordt er niet voldoende aandacht aan onnodige warmteverliezen besteed?
Wie het weet mag het zeggen waar het grootste optimalisatie potentieel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Supertip schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:31:
[...]

Zeker een hele goede, je ziet vaak nog dat de rookgasafvoer al 2 ketels oud is.
Die van ons inmiddels 17 jaar, wel een drie in een waarvan we de afblaas van de huisventilator al meteen hebben afgedopt.
Zal nog effe mee moeten omdat de ketel alleen nog maar voor warm water gaat zorgen sinds de installatie van de Nibe F2120-16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
mr_evil08 schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:59:
[...]

De onze was deels van aluminium meen ik, zag er nog goed uit maar ben meteen voor en PP- kunststof ding gegaan. Ben je ook weer 80€ voor kwijt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
bioscrasher schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:04:
[...]

Die van ons inmiddels 17 jaar, wel een drie in een waarvan we de afblaas van de huisventilator al meteen hebben afgedopt.
Zal nog effe mee moeten omdat de ketel alleen nog maar voor warm water gaat zorgen sinds de installatie van de Nibe F2120-16.
Is het niet makkelijker om de Nibe ook tapwater te laten doen? Ik ben enorm content met full electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:53
dunklefaser schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:02:
[...]

Interessant - veel tips zijn natuurlijk voor elke indirect gestookte boiler van toepassing.
Waarbij punt 1) totaal onafhankelijk van de techniek is en alleen maar over gedragsverandering gaat,
energiecoaching houdt zich voornamelijk hiermee bezig (energiecoach hier).
Misschien wordt er niet voldoende aandacht aan onnodige warmteverliezen besteed?
Wie het weet mag het zeggen waar het grootste optimalisatie potentieel ligt.
Het SWW gebeuren is bij mijn Toshiba ook nog niet optimaal. Ik heb in 2023 een COP van 2.82. Er is 1500 kWh warmte geproduceerd met 532 kWh stroom, waarvan 144 kWh voor het interne elektrische element (dat bij de legionella-run gebruikt wordt). De totale COP is dus 2.82, de COP exclusief het elektrisch element is 3.49. Kijk ik per maand, dan zijn deze getallen de laatste maanden zo'n 3 inclusief legionella en COP 4 exclusief legionella.

Voor mijn gevoel is dat eigenlijk prima. De legionella run zou ik het liefst om de week doen, maar dat kun je bij Toshiba niet programmeren (lastig verhaal: de legionella-run kan op een periode van 1 tot 10 dagen, maar doet het alleen als SWW productie dan ook aan staat. SWW productie kun je alleen in een week-programma programmeren).

Enkele zaken kan ik niet aanpassen. Zo zit de sensor vrij ver onderin het vat, daar valt niets aan te doen, maar naar die sensor kijkt de WP eigenlijk niet omdat ik een vast schema aanhoudt. Ook de isolatie van het vat zou wellicht beter kunnen (het is een standaard Toshiba vat), maar ik wil geen houtje touwtje oplossing. Dus een op maat gemaakte deken zou ik nog wel overwegen, maar zelf aan de gang met glaswol of PIR wil ik niet.

Ons 300 liter vat op 45 graden is genoeg om ongeveer zes douchebeurten mee te gaan. Daarna is de douche niet meer warm genoeg voor sommige huisgenoten. We zijn met vieren, dus dagelijks opwarmen werkt prima. Ik zou kunnen overwegen om niet dagelijks, maar om de dag SWW te doen en dan een iets hogere temperatuur. Dat is voor de COP denk ik beter.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Blihi Dank je voor de info over jouw SWW productie. Ik denk dat bij een regelmatig leegtappen van een boiler - en ik neem aan dat bij jou dit binnen 1-2 dagen zeker het geval is - de warmteverliezen, relatief gezien, meevallen.
Maar bij langere stilstand en niet volledig leegtappen tellen de ~verliezen natuurlijk harder door bij de sCOP.
In principe moeten boilers een EN energielabel met verlies in kWh per dag hebben, als ik me niet vergis.

Ik vraag me trouwens af hoe vaak installateurs boilervaten plaatsen zonder voldoende met het onnodige! verlies door "Einrohrzirkulation" rekening te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Blihi schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:42:
[...]

Het SWW gebeuren is bij mijn Toshiba ook nog niet optimaal. Ik heb in 2023 een COP van 2.82. Er is 1500 kWh warmte geproduceerd met 532 kWh stroom, waarvan 144 kWh voor het interne elektrische element (dat bij de legionella-run gebruikt wordt). De totale COP is dus 2.82, de COP exclusief het elektrisch element is 3.49. Kijk ik per maand, dan zijn deze getallen de laatste maanden zo'n 3 inclusief legionella en COP 4 exclusief legionella.

Voor mijn gevoel is dat eigenlijk prima. De legionella run zou ik het liefst om de week doen, maar dat kun je bij Toshiba niet programmeren (lastig verhaal: de legionella-run kan op een periode van 1 tot 10 dagen, maar doet het alleen als SWW productie dan ook aan staat. SWW productie kun je alleen in een week-programma programmeren).

Enkele zaken kan ik niet aanpassen. Zo zit de sensor vrij ver onderin het vat, daar valt niets aan te doen, maar naar die sensor kijkt de WP eigenlijk niet omdat ik een vast schema aanhoudt. Ook de isolatie van het vat zou wellicht beter kunnen (het is een standaard Toshiba vat), maar ik wil geen houtje touwtje oplossing. Dus een op maat gemaakte deken zou ik nog wel overwegen, maar zelf aan de gang met glaswol of PIR wil ik niet.

Ons 300 liter vat op 45 graden is genoeg om ongeveer zes douchebeurten mee te gaan. Daarna is de douche niet meer warm genoeg voor sommige huisgenoten. We zijn met vieren, dus dagelijks opwarmen werkt prima. Ik zou kunnen overwegen om niet dagelijks, maar om de dag SWW te doen en dan een iets hogere temperatuur. Dat is voor de COP denk ik beter.
@Blihi Bedoel je met de COP over 2023 de sCOP?
Welke warmteafgifte elementen heb je? VV, LVT radiatoren of gewone radiatoren?
Wat is het vermogen van jouw warmtepomp bij -7 en 45 graden (plus au mains)?

Hoe meet jij de COP? (Kamstrup oid samen met kWh meter vermoed ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:24:
@Blihi Dank je voor de info over jouw SWW productie. Ik denk dat bij een regelmatig leegtappen van een boiler - en ik neem aan dat bij jou dit binnen 1-2 dagen zeker het geval is - de warmteverliezen, relatief gezien, meevallen.
Maar bij langere stilstand en niet volledig leegtappen tellen de ~verliezen natuurlijk harder door bij de sCOP.
In principe moeten boilers een EN energielabel met verlies in kWh per dag hebben, als ik me niet vergis.
Dat kun je goed zin in de weken dat we met vakantie waren. In die periode draaide alleen het legionella programma en een of twee keer de SWW productie. En ja, dan dondert de COP in elkaar.
Ik vraag me trouwens af hoe vaak installateurs boilervaten plaatsen zonder voldoende met het onnodige! verlies door "Einrohrzirkulation" rekening te houden..
Dat had ik in eerste instantie ook fout gedaan, maar nu lopen alle buizen netjes eerst naar beneden (foto is voor isolatie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7D-InP2morY7TBgSRYXzW0rwVz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qpDHxEfOY70x7pzj6W57cY7.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen de SWW heet water buis zit bovenop het vat, die kan niet zo'n scherpe bocht maken, dus is uitgevoerd in RVS, zo dicht mogelijk langs het vat omlaag.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
bioscrasher schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:26:
[...]

@Blihi Bedoel je met de COP over 2023 de sCOP?
Nee, ik bedoel de COP over 2023 voor de productie van warm water.

De SCOP is een gemiddelde over een heel kalenderjaar en zover zijn we in 2023 nog niet.
Welke warmteafgifte elementen heb je? VV, LVT radiatoren of gewone radiatoren?
Wat is het vermogen van jouw warmtepomp bij -7 en 45 graden (plus au mains)?
Dat doet er voor SWW productie niet echt toe, maar ik heb een volledig master/master nageregeld systeem, met twee mengverdelers en totaal 8 zones. In totaal ligt er 190 m2 vloerverwarming. Beide verdelers hebben een eigen pomp. Ik weet dat dat hier vloeken in de kerk is, maar die units hingen er nu eenmaal en het lijkt goed te werken. Verwarmen doe ik met een Ta tussen de 30 en 35 graden en koelen doe ik met een Ta van 17 graden om condensvorming te voorkomen.
Hoe meet jij de COP? (Kamstrup oid samen met kWh meter vermoed ik)
Warmtemeter in de aanvoer en retour naar de binnenunit, kWh meters voor de compressor, bijverwarming in de binnenunit en bijverwarming in de boiler. Alles aangesloten op Modbus/Meterbus en elke 30 seconde uitgelezen door een Raspberry Pi.

De cijfers voor verwarming zijn per maand terug te vinden in het overzicht hier. Voor koeling heb ik ze ook, zie onderstaande tabel.

MaandkWh elektrischkWh warmtekWh koelenCOP warmteEER koelenkWh elektrisch SWWkWh warmte SWWCOP SWW
oktober
2.52
11.00
0.00
4.36
0.00
0.26
1.00
3.82
november
274.46
1315.13
0.00
4.79
0.00
60.78
179.18
2.95
december
559.93
2357.90
0.00
4.21
0.00
78.92
191.10
2.42
januari
495.94
2309.55
0.00
4.66
0.00
81.70
189.45
2.32
februari
361.26
1745.20
0.00
4.83
0.00
79.52
207.80
2.61
maart
313.31
1463.91
0.00
4.67
0.00
90.58
270.41
2.99
april
187.83
948.98
0.00
5.05
0.00
78.63
239.33
3.04
mei
11.58
34.00
0.00
2.94
0.00
62.78
206.60
3.29
juni
5.31
1.00
0.00
0.19
0.00
44.29
134.25
3.03
juli
44.13
0.00
153.64
0.00
3.48
44.65
119.92
2.69
augustus
100.12
0.00
870.68
0.00
8.70
42.28
110.75
2.62
september
1.16
0.00
12.67
0.00
10.95
8.17
22.08
2.70
totaal
2357.57
10186.66
1036.99
4.60
7.13
672.58
1871.87
2.78

De COP voor verwarmen lag in de winter dus tussen de 4 en de 5. Voor verwarming is de SCOP nog niet bekend, want de WP draait pas sinds 30 oktober 2022, dus nog geen heel jaar. Tot nu toe is de SCOP voor verwarmen dus 4.60, voor koelen is de SEER 7.13 en voor SWW is de SCOP 2.78. Maar omdat dit niet over een heel jaar is gemeten zijn deze waardes nog niet correct.

In juni zie je mooi het standby verbruik van de binnenunit. Deze neemt zo'n 7 Watt op in rust. In die maand is buiten de SWW runs geen warmte geproduceerd en dan krijg je een standby verbruik van zo'n 5 kWh per maand. Dat de warmtemeter ook nog 1 kWh warmte heeft gezien is een afrondingsdingetje.

[ Voor 27% gewijzigd door Blihi op 04-09-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Blihi schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:20:
[...]

Nee, ik bedoel de COP over 2023 voor de productie van warm water.

De SCOP is een gemiddelde over een heel kalenderjaar en zover zijn we in 2023 nog niet.

[...]

Dat doet er voor SWW productie niet echt toe, maar ik heb een volledig master/master nageregeld systeem, met twee mengverdelers en totaal 8 zones. In totaal ligt er 190 m2 vloerverwarming. Beide verdelers hebben een eigen pomp. Ik weet dat dat hier vloeken in de kerk is, maar die units hingen er nu eenmaal en het lijkt goed te werken. Verwarmen doe ik met een Ta tussen de 30 en 35 graden en koelen doe ik met een Ta van 17 graden om condensvorming te voorkomen.

[...]

Warmtemeter in de aanvoer en retour naar de binnenunit, kWh meters voor de compressor, bijverwarming in de binnenunit en bijverwarming in de boiler. Alles aangesloten op Modbus/Meterbus en elke 30 seconde uitgelezen door een Raspberry Pi.

De cijfers voor verwarming zijn per maand terug te vinden in het overzicht hier. Voor koeling heb ik ze ook, zie onderstaande tabel.

MaandkWh elektrischkWh warmtekWh koelenCOP warmteEER koelenkWh elektrisch SWWkWh warmte SWWCOP SWW
oktober
2.52
11.00
0.00
4.36
0.00
0.26
1.00
3.82
november
274.46
1315.13
0.00
4.79
0.00
60.78
179.18
2.95
december
559.93
2357.90
0.00
4.21
0.00
78.92
191.10
2.42
januari
495.94
2309.55
0.00
4.66
0.00
81.70
189.45
2.32
februari
361.26
1745.20
0.00
4.83
0.00
79.52
207.80
2.61
maart
313.31
1463.91
0.00
4.67
0.00
90.58
270.41
2.99
april
187.83
948.98
0.00
5.05
0.00
78.63
239.33
3.04
mei
11.58
34.00
0.00
2.94
0.00
62.78
206.60
3.29
juni
5.31
1.00
0.00
0.19
0.00
44.29
134.25
3.03
juli
44.13
0.00
153.64
0.00
3.48
44.65
119.92
2.69
augustus
100.12
0.00
870.68
0.00
8.70
42.28
110.75
2.62
september
1.16
0.00
12.67
0.00
10.95
8.17
22.08
2.70
totaal
2357.57
10186.66
1036.99
4.60
7.13
672.58
1871.87
2.78

De COP voor verwarmen lag in de winter dus tussen de 4 en de 5. Voor verwarming is de SCOP nog niet bekend, want de WP draait pas sinds 30 oktober 2022, dus nog geen heel jaar. Tot nu toe is de SCOP voor verwarmen dus 4.60, voor koelen is de SEER 7.13 en voor SWW is de SCOP 2.78. Maar omdat dit niet over een heel jaar is gemeten zijn deze waardes nog niet correct.

In juni zie je mooi het standby verbruik van de binnenunit. Deze neemt zo'n 7 Watt op in rust. In die maand is buiten de SWW runs geen warmte geproduceerd en dan krijg je een standby verbruik van zo'n 5 kWh per maand. Dat de warmtemeter ook nog 1 kWh warmte heeft gezien is een afrondingsdingetje.
@Blihi dank voor je uitvoerige reactie.
Kun je me wat meer vertellen waarmee je logt?
HA?
Dat modbus uitlezen lijkt me mooi maar ik heb te weinig sjoege van sql servertjes draaien op Pi's, laat staan de juiste waardes eruit peuteren en interpreteren.
Heb nu maar een abbo bij Nibe afgesloten maar zou heel graag een kamstrup plaatsen op de plek waar ik nu al een 1" 130mm pijpje heb geplaatst tussen twee afsluiters en een meetmogelijkheid in een kogelafsluiter met M10 draad voor de probe.
Nu nog iemand vinden die me wil verder helpen.
Een ISO op de Pi zetten lukt wel en met de sudo commando's sommige appjes downloaden gaat ook nog wel, aber dannn... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Helaas ga je daar niet vrolijk van worden. Ik gebruik zelfgemaakte Python scripts die op de Pi draaien. Die lezen de modbus (en de P1 meter) uit en zetten die data op een stream. Die stream gaat Domoticz in en wordt ook naar file geschreven.

Dus niet echt een ready-made oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Blihi schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:10:
Helaas ga je daar niet vrolijk van worden. Ik gebruik zelfgemaakte Python scripts die op de Pi draaien. Die lezen de modbus (en de P1 meter) uit en zetten die data op een stream. Die stream gaat Domoticz in en wordt ook naar file geschreven.

Dus niet echt een ready-made oplossing.
Dat is geen enkele heb ik al begrepen.
Super mooi zou het zijn als er iemand bereid zou zijn me wat handreikingen te geven en eventueel support op afstand via teamviewer
Heb dit ruim twee jaar gedaan met installateurs die accu systemen installeerden en van toeten noch blazen wisten.
ook nog eens in het Fins met via whatsapp videocalls via een dealer die Fins naar engels vertaalde.
Tegelijkertijd via twee portalen alles in de gaten houden en afhandelen.
Leuke tijd maar dan is in NL hulp zoeken ineens wel heel erg ver weg.... ;w

Zonder deze support kijk ik wel naar de kilowattuur meter en lees in deze uit via het energiemeter portaal.
Had het echter leuker gevonden dit lokaal te doen.
Pi's en NUC voorhanden.

[ Voor 9% gewijzigd door bioscrasher op 04-09-2023 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@bioscrasher ik wist er ook niets van, maar met behulp van Google en Tweakers ben ik er uit gekomen.

Zolang je modbus meters hebt en een warmtemeter met meterbus en usb kun je een heel eind komen. Die meters zijn niet goedkoop, maar in dit topic (en de vorige delen) vind je links naar de juiste types en onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Blihi schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:04:
@bioscrasher ik wist er ook niets van, maar met behulp van Google en Tweakers ben ik er uit gekomen.

Zolang je modbus meters hebt en een warmtemeter met meterbus en usb kun je een heel eind komen. Die meters zijn niet goedkoop, maar in dit topic (en de vorige delen) vind je links naar de juiste types en onderdelen.
@blijie De hardware en een iso op de pi geen probleem
Google: check, Tweakers.....

[ Voor 13% gewijzigd door bioscrasher op 04-09-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:26

Tsuranim

There is only one

Verkeerde topic.

[ Voor 96% gewijzigd door Tsuranim op 04-09-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Tsuranim ik denk dat je meer kans hebt in het lucht/lucht topic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@bioscrasher ik ben bezig met een ESP + Engelmann warmtemeter en een homewizard kwh-meter. Beiden via een API benaderbaar. Moet uiteindelijk redelijk makkelijk te gebruiken zijn. Een beetje technische kennis is uiteindelijk vereist. Dit soort dingen blijven hobby techprojectjes waarbij je zelf onderhoud moet kunnen doen.
Warmtemeter Sensostar U met ESP uitlezen + API/MQTT
n.b. Ik heb er nog geen resultaten mee, dat komt hopelijk aankomend stookseizoen.

Uiteindelijk is het loggen van secundair belang. Als het uitsluitend gaat om zo zuinig mogelijk stoken, zorg dan voor dat je een zo laag mogelijke ta hebt en een hoge flow.

Een kwh-meter is overigens geen slecht idee. Die dingen zijn plug en play, en je hebt dan in ieder geval het warmtepomp verbruik helder. Die van homewizard geeft je meteen mooie grafiekjes op je telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-09 07:47
Kan iemand mij de grote prijsverschillen tussen verdelers verklaren?

Ik heb vanwege aanschaf warmtepomp een nieuwe verdeler nodig om mijn bestaande 6 groeps Robot met pomp te vervangen. Kranen, temp meters en automatische ontluchters lijken mij handig.

In de verschillende topics kom ik verschillende merken en modellen tegen. Prijsverschillen tot meer dan het dubbele. Zit dat puur in het materiaal (Messing vs Kunststof vs RVS) en daarmee de geschiktheid te koelen? Als het moet vind ik het prima voor kwaliteit te betalen, maar het is mij nu niet duidelijk of het dat waard is?

Bijvoorbeeld deze Nordic Tec van € 133
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/082rSztMxQdY9HJ06nqBhyNeL_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ppvQN51XTRI7nU9hSzAzgsJj.png?f=user_large

Of deze Magnum voor € 375
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpoUZdeXwOgw-fsy12dAQnH_KXk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hRDm7zxeRQCiXOn4D5ncEACo.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tieske_janssen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 21:57
bioscrasher schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:46:
[...]

@tieske_janssen ik heb zelf met pipetech gewerkt dat door Selfio.de wordt verkocht onder eigen label.
De meerlaags pijp komt uit zwitserland 😎

Zij hebben een verloop van 32x3 naar koper/ijzer 28 maar ook een verloop van 26x3 naar 22mm koper/ijzer die je rechtstreeks in de knelkoppeling (bbrrrrr 🙃) kunt steken.
Ga je alles met meerlaags pijp doen?
of alleen de verloop naar koper?

Als je een erfenis hebt gehad is Uponor een kwalitatief goede optie waar je bijvoorbeeld ook de perstang kunt huren bij warmteservice.
Ga je veel leifingen leggen, dan kun je van het gerzchil tussen Pipetech en Uponor al het benodigde gereedschap kopen en houd je nog geld over ook 🤡
ik heb uiteindelijk zoveel mogelijk meerlaagspijp gebruikt, maar op enkele punten toch nog koper(vooral water inlet boiler, ivm kraantjes etc). Ik heb de verlopen die jij noemt gevonden en gebruikt in mijn systeem _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
verkeerslicht schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:36:
@bioscrasher ik ben bezig met een ESP + Engelmann warmtemeter en een homewizard kwh-meter. Beiden via een API benaderbaar. Moet uiteindelijk redelijk makkelijk te gebruiken zijn. Een beetje technische kennis is uiteindelijk vereist. Dit soort dingen blijven hobby techprojectjes waarbij je zelf onderhoud moet kunnen doen.
n.b. Ik heb er nog geen resultaten mee, dat komt hopelijk aankomend stookseizoen.

Uiteindelijk is het loggen van secundair belang. Als het uitsluitend gaat om zo zuinig mogelijk stoken, zorg dan voor dat je een zo laag mogelijke ta hebt en een hoge flow.

Een kwh-meter is overigens geen slecht idee. Die dingen zijn plug en play, en je hebt dan in ieder geval het warmtepomp verbruik helder. Die van homewizard geeft je meteen mooie grafiekjes op je telefoon
Ik vond die kWh meters niet plug en play. Om het modbus adres te veranderen moet je best wel wat puzzelen. Standaard hebben ze allemaal adres 0 en ik heb er 3 op de modbus zitten (samen met 3 omvormers), dus moest de adressen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Separator schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:48:

Ik heb vanwege aanschaf warmtepomp een nieuwe verdeler nodig om mijn bestaande 6 groeps Robot met pomp te vervangen. Kranen, temp meters en automatische ontluchters lijken mij handig.

In de verschillende topics kom ik verschillende merken en modellen tegen. Prijsverschillen tot meer dan het dubbele. Zit dat puur in het materiaal (Messing vs Kunststof vs RVS) en daarmee de geschiktheid te koelen? Als het moet vind ik het prima voor kwaliteit te betalen, maar het is mij nu niet duidelijk of het dat waard is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik altijd henco kunststof verdelers, niet die rechthoekige maar de meer ronde modellen. Die zijn nog goed betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@koevlaas2 Dan doel je op deze denk ik. Die zit op 320 Euro zonder kogelkranen.

Goed te horen dat je daar positieve ervaringen mee hebt. Wat is de motivatie voor een dergelijk model versus het alternatief dat ik link die bijna een derde van de prijs is? Is dat materiaal en kwaliteit van de onderdelen of zie ik ook iets qua specs over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:28

Audione0

Strijdt der titanen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh , ik word getriggerd door je verhaal, en ik wil niet meteen je bericht kapen, maar er wordt bij ons binnen een paar weken een koeluitbreiding op onze Alfea extensa R32 AI (duo) geïnstalleerd, maar kan dat zomaar? Wij hebben vloerverwarming, maar ik word door je verhaal/vraag getriggerd gezien vloerverwarming verdeler.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tja, die Magnum's (heb ik) zijn weliswaar wat duurder maar zien er mooi uit met grote meters, kunststof zodat het ook bij koeling goed te gebruiken is, en modulair in de zin dat je ze uit elkaar kunt halen en minder of meer eenheden ertussen kunt stoppen. De draadeinden moet je dan even loshalen en korter maken ofwel een paar nieuwe (4mm) draadeinden halen en langere gebruiken. Je kunt de niet gebruikte natuurlijk ook afdoppen.

Overigens heb ik nu een aantal van die modules liggen want heb wat overgehouden. Helaas verkoopt Magnum geen basis versie (0 eenheden versie) zodat ik m'n overgebleven modules er aan kan zetten. Beetje jammer.

Verder functioneerde dat prima: geen enkele lekkage na uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Spul ziet er goed uit. De bijbehorende beugels voor aan de muur bevestigen waren m.i. wat fragiel (ook omdat het met de buizen uit de vloer best stevig "trekt"), maar dat heb ik iets anders opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:36:

@verkeerslicht Leuke topic! Krijg keuzestress mbt de verschillende mogelijkheden.
HA voorlopig nog het meest trekkend aan me.
Kamstrup ook nog maar nu de kWh puls (10 per kWh) net zo precies is als een schot hagel, kan ik me wellicht beer richten op een modbus/mbus combi.
Ik heb nog een Em24 van Carlo Gavazzi liggen waarmee ik het opgenomen vermogen kan meten van de warmtepomp.

Eerst maar eens de spullen aan elkaar knopen richting CV aansluitingen onder de CV ketel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Separator schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:24:
@koevlaas2 Dan doel je op deze denk ik. Die zit op 320 Euro zonder kogelkranen.

Goed te horen dat je daar positieve ervaringen mee hebt. Wat is de motivatie voor een dergelijk model versus het alternatief dat ik link die bijna een derde van de prijs is? Is dat materiaal en kwaliteit van de onderdelen of zie ik ook iets qua specs over het hoofd?
Ik gebruik deze al jaren, bevallen goed en zijn te betalen.
Overigens betaal ik er nog wel ca. 80 euro minder voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Blihi schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:17:
[...]

Ik vond die kWh meters niet plug en play. Om het modbus adres te veranderen moet je best wel wat puzzelen. Standaard hebben ze allemaal adres 0 en ik heb er 3 op de modbus zitten (samen met 3 omvormers), dus moest de adressen aanpassen.
Met Carlo Gavazzi zit je gebakken met de bijgeleverde software ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik heb die nordic.
1 van 5 en 1 van 6.
en ik koel ook gewoon ermee.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:17:
[...]

Goed punt, al ben je met 3 van die dingen al een aardige heavy user denk ik.
Ik doelde op mijn n=1 ervaring met een homewizard kWh-meter. Dat is gewoon aansluiten en verbinden met je WiFi, API aanzetten en klaar is Kees. Qua verbinding niet zo betrouwbaar als modbus of mbus uiteraard (er zit wel een puls uitgang op voor directe meting). Alleen nog een programmatje schrijven wat die API dan weer gebruikt en de data ergens wegschrijft, maar dat is goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:52:
[...]

Ik doelde op mijn n=1 ervaring met een homewizard kWh-meter. Dat is gewoon aansluiten en verbinden met je WiFi, API aanzetten en klaar is Kees. Qua verbinding niet zo betrouwbaar als modbus of mbus uiteraard (er zit wel een puls uitgang op voor directe meting). Alleen nog een programmatje schrijven wat die API dan weer gebruikt en de data ergens wegschrijft, maar dat is goed te doen.
@verkeerslicht die API is onderdeel van homewizard?
Moet me nog inlezen en neig nu naar Home Automation vanwege de standaard? integratie met Nibe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Audione0 schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:39:
[...]

Oh , ik word getriggerd door je verhaal, en ik wil niet meteen je bericht kapen, maar er wordt bij ons binnen een paar weken een koeluitbreiding op onze Alfea extensa R32 AI (duo) geïnstalleerd, maar kan dat zomaar? Wij hebben vloerverwarming, maar ik word door je verhaal/vraag getriggerd gezien vloerverwarming verdeler.
Als je niet onder het dauwpunt gaat koelen kan dat eigenlijk met iedere verdeler. Zelfs met LTV mengverdelers. Je koelwater moet dan boven de 17 a 18 graden blijven en er mag geen condens op de leidingen komen.

Ga je wel onder het dauwpunt koelen, dan moet je een kunststof verdeler hebben en je moet al je leidingen heel goed isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
bioscrasher schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:14:
[...]

Met Carlo Gavazzi zit je gebakken met de bijgeleverde software ;)
Ik heb het eenmalig gedaan met trial versie van modbus poll. Werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
verkeerslicht schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:52:
[...]

Ik wilde de buitenunit, backup-heater in de binnenunit en boiler-heater apart meten. En aangezien die allemaal op een eigen 1-fase groep zitten was dit de enige optie.
Ja zeker.

Ik gebruik voor de autolader overigens zo'n pulsmeter en houdt op de Pi de pulsjes bij. Dat werkt ook prima, maar is iets minder nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:28

Audione0

Strijdt der titanen

Blihi schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:27:
[...]

Als je niet onder het dauwpunt gaat koelen kan dat eigenlijk met iedere verdeler. Zelfs met LTV mengverdelers. Je koelwater moet dan boven de 17 a 18 graden blijven en er mag geen condens op de leidingen komen.

Ga je wel onder het dauwpunt koelen, dan moet je een kunststof verdeler hebben en je moet al je leidingen heel goed isoleren.
Ok, thanks voor de tips!
De verdeler is indd van metaal, de vloerverwarming leidingen van kunststof.

Op de verdeler zou ik snel moeten kunnen zien de temp onder het dauwpunt komt (condensvorming). Zijn de leidingen dan inherent aan de verdeler kwa dauwpunt? Verder moet ik sowieso goed opletten gezien we een houten vloer hebben.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
Ik ben van plan 28 mm stalen CV buis te gaan gebruiken vanaf mijn monoblock buitenunit naar de verdeler. Ik moet hiervoor een koof gaan maken onder mijn plafond langs waarbij ik veel haakse bochten moet maken en door binnenmuren moet (heb geen kruipruimte).

Onderstaande beugel lijken mij bij daarbij het makkelijkste werken, maar heb er geen ervaring mee. Dit zou gewoon moeten werken toch? Daarna dan de leiding isoleren. Ter info, ben niet van plan (onder het dauwpunt) te gaan koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nypz8O25EHWdXzrTEaEVTl496TA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z1iuUb1QniyE9sQbPe1SDZ89.png?f=user_large

Kreeg ook nog onderstaande bevestiging getipt waarbij je eerst alles isoleert, samenvoegt en dan pas monteert. Maar dit lijkt mij met de vele bochten, muurdoorvoeren en alles in het zicht, veel lastiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RxDzrpFWysxz9C0gebUCmQHzyM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lmYjuIiOvCyurBxZ0kbgqORa.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Separator schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:21:
Ik ben van plan 28 mm stalen CV buis te gaan gebruiken vanaf mijn monoblock buitenunit naar de verdeler. Ik moet hiervoor een koof gaan maken onder mijn plafond langs waarbij ik veel haakse bochten moet maken en door binnenmuren moet (heb geen kruipruimte).

Onderstaande beugel lijken mij bij daarbij het makkelijkste werken, maar heb er geen ervaring mee. Dit zou gewoon moeten werken toch? Daarna dan de leiding isoleren. Ter info, ben niet van plan (onder het dauwpunt) te gaan koelen.

[Afbeelding]

Kreeg ook nog onderstaande bevestiging getipt waarbij je eerst alles isoleert, samenvoegt en dan pas monteert. Maar dit lijkt mij met de vele bochten, muurdoorvoeren en alles in het zicht, veel lastiger.

[Afbeelding]
@Separator ik zou gaan voor de flamco beugels die je ook nog in afstand t.o.v. de muur kunt verstellen.
Ga je toevoer en retour naast elkaar leggen, dan zou ik de beugels iets laten verspringen t.o.v. elkaar zodat je het deel van de beugel dat je draait op de stokschroef nog kunt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@bioscrasher maar hoe verwerk je dit in de praktijk? Ik heb nog een ervaring met het aanleggen van CV buizen en werk alleen. Dan lijkt het mij handig als ik ze (al dan niet tijdelijk) kan fixeren terwijl ik koppelingen aanzet om door muren te gaan, isolatie aanbreng etc. Ik zie even niet voor me hoe dat met die flamco beugels moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Wie van jullie werkt er met Loctite55 draad voor het afdichten van 1"schroefdraad verbindingen?

Ik heb nu drie lekkende koppelingen in mijn systeem met 32x3 meerlaags pijp naar duims overgangen en kom er nu achter dat die o zo leuke reclamefilmpjes van loctite een hoop ellende hebben veroorzaakt in mijn installatie.

Ik heb de regeltjes van x windingen met de klok mee per duims maat aangehouden, een paar sprongetjes gemaakt van links naar rechts over de draad heen en alles stevig aangedraaid.

Toch lekt er water uit de draadkoppeling...

Hoeveel slagen draaien jullie alles aan als je - zoals de handleiding aangeeft de eerste wikkeling vrijlaat voor het goed kunnen grijpen in de binnendraad van de koppeling en het voorgeschreven aatal wikkelingen netjes in twee lagen verdeelt over een lengte van 0ongeveer 1 cm??

Loctite55 kost me nu veel geld en ik moet het geplaatste buffervat losknippen eb verplaatsen om de ellende op te lossen.

Loctite, bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
Ik gebruik Locktite voor bouten en moeren, en om lagers vast te zetten, maar voor alles CV en WP alleen het 'ouderwetse' hennep, met smeermiddel, en nooit een lekkende leiding!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Naalroc schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:25:
Ik gebruik Locktite voor bouten en moeren, en om lagers vast te zetten, maar voor alles CV en WP alleen het 'ouderwetse' hennep, met smeermiddel, en nooit een lekkende leiding!
Hier ook geen problemen. Zelden lekkages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Naalroc schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:25:
@Naalroc ik ben van de oude stempel en dacht: laat ik die über vrolijk fluitende VERKOOP filmpjes maar een volgen en mee gaan met mijn tijd. Had ik maar bij hennep en vet gebleven.
Nieuw is niet altijd beter, dat is maar weer bewezen.
Vette spijt en Loctite?? Nergens te bekennen. maar wel weer wat verkocht

Pagina: 1 ... 50 ... 223 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)