Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
In mijn geval wel, ik merk door de grote warmtebuffer die de woning vormt toch niet of de WP aan of uit is. Probleem is dan wel dat ik moeilijk aan de uren kom. Uit de grafiek zie je dat ik de meeste dagen die 14 uur wel nodig heb.JBtL schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:10:
Uit interesse: zou dat ook comfortabel zijn als je om 18:00 de nachtverlaging in laat gaan?
Ik kan ook de watertemperatuur omhoog zetten (staat nu vast op 25 graden), maar dat kost me rendement. En dat gaat vrij hard, want de WP komt dan uit zijn sweetspot qua vermogen (optimum zit bij mijn WP rond 4 à 5 kW) én de watertemperatuur stijgt ook nog.
Ik ga volgend jaar wel eens uitrekenen wat het goedkoopst is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb helaas geen mogelijkheid om nachtverlaging toe te passen op de thermostaat. Ik kan hooguit de aanvoertemperatuur wat drukken in de nacht, het vermogen beperken of de warmtepomp uitschakelen.Andrehj schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:08:
[...]
Een WP vooral 's nachts laten draaien is niet zo handig. Dan is het rendement immers het slechtst, en er is ook op zonnige dagen geen PV-stroom beschikbaar.
Ik heb vanaf 0:00 uur 0.5 °C nachtverlaging ingesteld, die stopt om 10 uur 's ochtends. Daarmee draait de WP hoofdzakelijk op de warmste uren van de dag, en begint ie meestal om 10 uur, als het buiten al flink is opgewarmd en er soms ook nog wat PV-stroom beschikbaar is. Zie deze grafiek van het aantal draaiuren per dag van het afgelopen stookseizoen, waar er maar een paar dagen waren waarop de WP ook de hele nacht door moest:
[Afbeelding]
Heb een systeem met ruimtethermostaten die aan/uit sturen. De badkamer altijd mee laten lopen met de woonkamer heeft al heel veel rendement opgeleverd. Slaapkamers lopen eigenlijk enkel bij vorst en veel wind mee.
@JBtL @AndrehjAndrehj schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:14:
[...]
In mijn geval wel, ik merk door de enorme warmtebuffer die de woning vormt toch niet of de WP aan of uit is. Probleem is dan wel dat ik moeilijk aan de uren kom. Uit de grafiek zie je dat ik de meeste dagen die 14 uur wel nodig heb.
Ik kan ook de watertemperatuur omhoog zetten (staat nu vast op 25 graden), maar dat kost me rendement. En dat gaat vrij hard, want de WP komt dan uit zijn sweetspot qua vermogen (optimum zit bij mijn WP rond 4 à 5 kW) én de watertemperatuur stijgt ook nog.
Ik ga volgend jaar wel eens uitrekenen wat het goedkoopst is.
In mijn ervaring kan je met alleen rekenen soms toch bepaalde effecten missen. Zie mijn experimentje deel 1 en deel 2, waarbij ik zag dat defrosts enorm toenemen na een pauze van een aantal uur (geïllustreerd in deze post). Dat heeft veel grotere effecten dan -3% COP door een subtiel hogere Ta. Een ander vermoedelijk ook belangrijker effect is het % van het vermogen (hoe dicht zit je bij het optimum), wat ook een groot effect op de COP heeft zoals @Andrehj al noemde. Je ontkomt toch niet aan experimenteren en meten, zodat je een methode kan bewijzen of ontkrachten.
Jammer trouwens dat ik niet +10 kan geven voor deze post hier vlak boven van @Andrehj
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt