• MarkusFTW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
MarkusFTW schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:46:
[...]

Dank voor je reactie. Enig idee hoeveel gas hij in onze situatie ongeveer zal besparen?

Laten hangen hangt af van 2 zaken:

- hij neemt vrij veel ruimte in, ruimte die in de CV ruimte erg beperkt is. Is een ruimte van ongeveer 2 breed, 3,5 lang, rechte wanden van 60 cm en 2.1 meter, schuine dakwand ertussen. Momenteel ook de enige plek voor de wasmachine vanwege water en afvoer. En de luchtafvoerbuis zit geniaal geplaatst op 30 cm van de hoge wand, ongeveer 90 cm van de achterkant van de ruimte (en is daarmee ook een complicerende factor voor bv een buffervat plaatsen naast de huidige wtw unit)

- hij is dus al 12 jaar oud. Geen idee van de levensduur. Als hij nu meedraait en over een aantal jaar kapot gaat, geeft dat extra verwijderingswerk neem ik aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VwJKq9NqRq3vXDzkEDHr4yxssw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZ8IkVCB08Oi505UDTsVZmi8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BU0QJvHg-gA8lqYPIQ0HpR6CFJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbAgrikUGu46RIDuUxHHdTWg.jpg?f=fotoalbum_largeOmdat fotos toch meer zeggen dan een omschrijving

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:30
@MarkusFTW Het ding doet 1.6KW maximaal, dus ik zou gewoon je gasverbruik door de Koevlaas formule duwen en 1.6KW optellen, dan zit je gewoon safe.
Zat er overigens naast, deze is 1.6KW ipv 1.4KW en gebruikt R134A, datzelfde spul dat in 20 jaar oude auto's gebruikt wordt.

Ik heb de ecolution Solo nog overwogen als goedkope ventilatiewarmtepomp, de combi met 50 liter vat is heel erg lomp en je zit dan al snel met de minimale hoogte omdat je eronder ruimte moet maken voor de leidingen.

Ik zou er fijn een simpele Orcon, Itho of Duco box voor in de plaats zetten en de ruimte anders benutten. Deze units zijn ook alles behalve stil, willen nog wel eens trillingen verspreiden door je huis.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
@MarkusFTW interessante situatie, ik snap zeker dat je hulp vraagt. Misschien goed om een eigen topic aan te maken volgens de FAQ? Anders wordt het hier straks ondergesneeuwd door andere onderwerpen en is het niet meer te volgen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• MarkusFTW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:07:
@MarkusFTW interessante situatie, ik snap zeker dat je hulp vraagt. Misschien goed om een eigen topic aan te maken volgens de FAQ? Anders wordt het hier straks ondergesneeuwd door andere onderwerpen en is het niet meer te volgen.
Goed idee. Was wat terughoudend gezien de weinige topics over specifieke cases. bij deze: Complexe situatie, is aanschaf warmtepomp de moeite waard.
Pagina: 1 ... 274 275 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)