Vraag

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Woning
Vrijstaande woning uit 2004
HR++ glas
WTW-installatie aanwezig
Historisch gasverbruik incl SWW
2022: 1.210 m³
2023: 1.061 m³
2024: 1.030 m³
2025: 1.062 m³

Gemiddeld circa 1.100 m³/jaar.
Afgiftesysteem:
  • Geen vloerverwarming
  • 9 radiatoren op begane grond en eerste verdieping
  • Totale afgifte circa 5,3 kW bij 49°C aanvoer
  • Totale waterinhoud radiatoren circa 44 liter
  • Op zolder en eerste verdieping hangen daarnaast airco's die eventueel ook voor verwarming ingezet kunnen worden
  • Motorloze verdelers, geen menggroepen of extra pompen
CV-ketel
  • Intergas Xtreme 30
  • SWW via de ketel en dat wil ik voorlopig zo houden
  • CV draait al ruim twee jaar probleemloos met een maximale aanvoertemperatuur van 50°C
  • Alleen bij stevige vorst in combinatie met nachtverlaging lukt het niet altijd om de woning snel genoeg op temperatuur te krijge
Warmtepompvoorkeur:
Ik denk momenteel aan:
  • Panasonic Aquarea monoblock 5 kW
  • eventueel andere monoblocks in dezelfde vermogensklasse
Belangrijke wensen:
  • lucht/water
  • stil
  • zuinig
  • goede Home Assistant integratie
  • tweakersvriendelijk
  • betaalbaar
  • geen (groot) binnendeel indien mogelijk
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed (ook ivm subsidie), ik help zelf mogelijk met voorbereiding (elektra, leidingtaject)
Berekening op gasweg.nl
  • Warmtevraag: circa 5,3 kW
  • Aanbevolen warmtepomp: ongeveer 6 kW
  • Benodigd debiet bij ΔT=5: 917 l/u
  • Benodigd debiet bij ΔT=10: 459 l/u
  • Bestaande hoofdleidingen zijn 22 mm
  • Geen buffervat nodig op basis van volume (44 liter radiatoren)
Uitgebreide beschrijving
Leidingverloop
De Intergas hangt op zolder.
Vanaf de ketel lopen één 22 mm aanvoer- en één 22 mm retourleiding via een koof naar beneden.
Op de eerste verdieping wordt een motorloze radiatorverdeler gevoed. Daarna loopt hetzelfde leidingpaar verder naar een tweede verdeler op de begane grond.
De koof zit direct tegen een buitenmuur. Aan de buitenzijde bevindt zich een plat carportdak. De afstand tussen een mogelijke monoblock warmtepomp en de hoofdleidingen kan daardoor minder dan 1 meter zijn.

Idee
Mijn gedachte is om de warmtepomp niet naast de ketel op zolder te plaatsen, maar om een monoblock warmtepomp in serie in de retourleiding op de eerste verdieping op te nemen.
De warmtepomp zou dan het retourwater voorverwarmen, waarna de Intergas alleen nog:
  • naverwarming verzorgt indien nodig;
  • SWW blijft leveren.
Voordelen die ik hierbij zie:
  • expansievat kan blijven zitten;
  • magnetische vuilafscheider kan blijven zitten;
  • OpenTherm-regeling kan waarschijnlijk behouden blijven;
  • nauwelijks leidingwerk aanpassen op zolder;
  • warmtepomp kan op minder dan 1 meter van de hoofdleidingen geplaatst worden.
Voorbereidende werkzaamheden zouden zich dan kunnen beperken tot:
  • koof openen;
  • voeding naar warmtepomp brengen;
  • eventuele stuurkabel richting ketel;
  • twee T-stukken in de retourleiding;
  • eventueel een bypass met afsluiters zodat de installatie ook zonder warmtepomp kan functioneren.
Vragen
  • Zijn er mensen die een Panasonic Aquarea (of vergelijkbare monoblock) in serie vóór een Intergas Xtreme of andere HR-ketel hebben geplaatst?
  • Kan de circulatiepomp van een 5 kW monoblock voldoende debiet leveren door een stilstaande Xtreme?
  • Zie ik hydraulisch iets over het hoofd?
  • Suggesties voor merk/type/installateur zijn welkom.

Alle reacties

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:32
Waarom in serie? normaliter zet je ze parallel met een open verdeler of met een bypass onder de ketel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:30
Wat snelle kanttekeningen:
- Welke Panasonic bedoel je precies? De J-serie met R32 staat bekend om flink wat decibels. Zeker als je 50 graden zou moeten stoken.
- Serieschakeling gaat denk ik niet werken. Een stilstaande pomp zit behoorlijk in de weg voor voldoende flow. Bij een parallelschakeling heb je keerkleppen nodig zodat de WP-flow niet onbedoeld door de ketel gaat en/of de ketel tegenwerkt.
- Ik denk dat het wat krap wordt qua afgifte. Misschien kun je de afgifte verhogen met meer radiatoren, ventilatoren.