Byorn schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:31:
[...]
[...]
[...]
[...]
Allen bedankt voor het reageren, en voor het delen van de kennis!
Heb alle voet ventielen en kranen weer vol open gezet, nu nog even wachten tot we weer moeten verwarmen. Alvast de pomp handmatig even aan gezet en deze krijgt de 24liter per minuut er weer door heen. Wil me ook niet blindstaren op de cop enkel wel overtuigd zijn dat het systeem optimaal draait dan is de drang om er telkens naar te kijken ook niet aanwezig.
De cop data haal ik uit de kamstrup + homewizzard meter. Heb ze beiden ook enigszins werkend in home assistant. De data van sww en verwarmen scheiden lukt me alleen nog niet goed, voor nu doe ik dat nog even met de hand bijhouden. De cop 4,4 was enkel voor het verwarmen.
voor sww productie had ik vandaag een cop 4,6. Het betreft een 500liter boiler met 6m2 spiraal erin, op 45graden ingesteld.
@
EVfan is joun cop 2,5 voor sww dan niet aan lage kant?
bij deze eens een plaatje van hoe het er hier nu bij staat.
De COP voor alleen SWW, verwarmen naar 50 graden met twee toegelaten tijdblokken, waarvan een in de nacht, flow 24 lpm, is geheel conform de tabellen van Mitsubishi. Was in de zomer wat boven de 3, maar nu het hier (Twente) in de nacht en vroege ochtend weer <5graden is is die naar 2,5 gezakt.
Ik heb een dynamisch stroomcontract, dus combineren met laag tarief perioden, en ik heb mijn ega beloofd dat er ‚s morgens altijd goed warm water is voor douchen, dus in de nacht zeker even opwarmen. Dus keuzes, met dit gevolg.
Wellicht kan ik de COP nog een paar tienden hoger drukken, maar nu geen aandacht voor. Ik vind het prima verder.
Edit: ik bereken de COP op basis van het geregistreerde verbruik volgens de HW kWh meter, en de productie volgens de binnenunit.
Het totale HW verbruik is echter inclusief standby verbruik, voor deze unit 28W, ofwel ruim 20 kWh per maand. Als ik daarvoor corrigeer is mijn COP voor SWW bij buitentemperaturen tussen 15 en 20 graden ook wat boven de 3.5. de eerder genoemde 2,5 is bij 0-5 graden geschat, op basis van flow en dT, evenals die voor verwarmen. Het totaal voor september (HW verbruik, ME binnenunit productie) was 4,4 inclusief standby verbruik. Exclusief 4,9.
Alleen radiatoren en verwarm momenteel (afgelopen koude dagen) met ta ca. 35 en tr 30-32 graden.
[
Voor 12% gewijzigd door
EVfan op 08-10-2024 18:23
]