Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 10:10
MisterB schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:52:
[...]
Hoi pim ja die kwam ik ook tegen alhoewel dat wellicht niet voor mijn combi geldt.. maar ff wat meer kracht gezet en uiteindelijk kreeg ik de hendel om... dus wellicht dubbele zekerheid gr mb
Nee, geen dubbele zekerheid, die 2 dingen hebben totaal verschillende taken: de terugslag klep dien er voor om te voorkomen dat 'vuil/gebruikt' water terug kan stromen in het leidingnet, bestemd als drinkwater. De afsluiter dient er voor om de toevoer af te sluiten, en dat is wat jij nu net wilde.
Maar goed, die kogelkraan kan vast zitten zoals je hebt ondervonden, als die nooit gebruikt wordt, en dat is dan ook meestal het geval, maar met gepast geweld is het dus toch gelukt zie ik nu.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:11

Seafarer

XXX

verkeerslicht schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

Voor 1 keertje afdoppen niet te moeilijk doen: 16x2 is zo zacht dat je 'm tussen duim en wijsvinger weer mooi rond knijpt. Gaat goedkomen.
Ja. Maar het calibreer gereedschapje snijd ook de scherpe hoek eraf van binnen zijde pijp. Zodat de o ring niet beschadigt.

Ik weet dat dit ook zonder kan. Maar dit gereedschapje is echt gemaakt voor mensen zonder technisch gevoel.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Byorn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:55:
[...]

Dat is er een beetje ingeslopen denk ik :) Had dus alle radiatoren opgenomen en gekeken wat hun afgifte is met water temperaturen van 35/30. Daar kwam die 5k in beeld, en bij het test draaien een deltaT van 1,7 op de kamstrup afgelezen. Dit ook nog aangezien als radiator kortsluiting en vanuit daar beginnen afstellen met enkel nog de dt 5k in gedachten.

[...]

Heldere uitleg _/-\o_ ik ga het opnieuw doen, en eerst alles weer terug vol open. Ben ook benieuwd of het mn cop voor verwarming nog wat kan opkrikken.

Heb een Mitsubishi electric hydrobox met boiler met een SUZ-SWM80VA buiten unit geïnstalleerd, met 28mm koper aangelegd en dat takt dan af naar 22mm koper voor het naar de radiatoren gaat met 15mm.

totaal 11 radiatoren, die op 35/30 goed zijn voor 4220W. De laatste dagen houd hij het prima op temperatuur met Ta 32 met een COP4.4 op zijn best. Heb toch het idee dat het nog wat beter zou moeten kunnen met deze buiten temperaturen en lage aanvoer temperatuur.
COP is hier ook niet optimaal, juist omdat de compressor minder efficient wordt op lage vermogens. Ideaal is als de compressor op 40 a 50% draait. Daaronder neemt de COP weer iets af (maar het effectieve verbruik ook).

Staat je niet blind op de dagelijkse COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
thx all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 20:27

ErikKo

Rippie

Technician- schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:57:
Veel gemaakt fout.

Inregelen is balanceren. Niet knijpen!
Ongewenst knijpen van ventielen zorgt voor meer pompenergie, meer lawaai, slechtere cop.

Statisch inregelen is soms (vaak) niet nodig of juist ongewenst.
Mits de radiatoren en leidingen goed zijn uitgelegd is het kwestie van alles zoveel mogelijk open.
Is er ergens een kleine radiator met dikke leiding waar teveel overheen gaat kun je die iets knijpen, maar dit komt nauwelijks voor, misschien in de hal of wc.

Wat wel nuttig is. Voetventielen en radiatorkranen lage weerstand toepassen.
In de woonkamer geen knoppen op de radiatoren, altijd vol open (als daar de ruimtemeting en regeling zit)
Bij vloerverwarming balanceren. Met andere woorden, een afwijkend korte slang iets smoren (ook dit komt nauwelijks voor)

Maar belangrijk bij vloerverwarming, haal mengende verdelers met dn15 kranen weg en vervang voor iets met vrije flow (pomploze verdeler)
Geen naregeling in hoofdruimte!

Eventueel wel naregeling op weinig gebruikte ruimten mits voldoende flow in leefruites.
Ik heb afgelopen seizoen precies gedaan wat je zegt:
- Mengverdeler omgebouwd naar pomploze verdeler met volle opening.
- Radiatorkranen en voetventielen vervangen voor hoge flow (Heimeier Eclipse 300 + Heimeier Regutec)

Hierdoor stoei ik nu met een ander probleem.
De thermostaat hangt alleen op de benedenverdieping bij de vloerverwarming.
De vloerverwarming (en dus thermostaat) is nu zo snel op temperatuur dat de bovenverdieping niet genoeg tijd krijgt om op te warmen.

Wat zijn mijn opties dan?
Afgifte verhogen op de bovenverdieping staat in de planning (Jaga's flink boosten met 40x 14cm fans :+ )
Of zijn er andere dingen die ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:39
Beste tweakers,

Zou ik gebruik mogen maken van jullie kennis om mijn installatie te optimaliseren?

Context:
Ik heb sinds kort een warmtepomp draaien. Deze stuurt 170m2 vvw aan (17 lussen totaal). De pomp wordt aangestuurd met een netatmo thermostaat (hysterese 0.1). Thermostaat binnen staat op 21 graden continu.

Nu heb ik middels gezien dat de retourtemperatuur altijd 23 graden is. Of ik nou werk met Ta 28 of Ta 25. Bij Ta 25 slaat hij dan soms af en schiet opnieuw aan. Bij een Ta van 26 merk ik dat hij lange runs maakt en ik dit gedrag minder zie (maar het dus nog wel voorkomt).

Het gekke is dat hij begint met een flow van zo’n 20 liter per minuut. Daarna neemt de flow steeds meer af tot zo’n 12.5 l/m. Hier blijft hij langere tijd op maar daarna start hij opnieuw lijkt het wel en zie ik de Ta oplopen tot 27 graden en weer een hoge flow.

Mijn vraag:
Ik dacht dat bij warmtepomp het streven was om Ta zo laag mogelijk te houden. Hoe kan ik gaan draaien op Ta25 en dus moet ik de Tr omlaag krijgen. Of moet ik juist naar Ta 27 graden gaan bij een Tr van 23 aangezien hij zelf daar naar toe opstart en ik dan grotere flow kan krijgen.

Daarnaast kan ik de flow nog ophogen, de vorige eigenaar heeft de flow geknepen met flowmeters maar die kan ik open draaien en dit zie ik gelijk terug in de flow rate op de warmtepomp. Is dit verstandig om te doen of zal hij dan alsnog zelf terug moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Kun je de modulatie van de flow niet uitzetten? Dus forceren dat er een constante flow is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:59
jerring1980 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:06:
Beste tweakers,

Zou ik gebruik mogen maken van jullie kennis om mijn installatie te optimaliseren?

Context:
Ik heb sinds kort een warmtepomp draaien. Deze stuurt 170m2 vvw aan (17 lussen totaal). De pomp wordt aangestuurd met een netatmo thermostaat (hysterese 0.1). Thermostaat binnen staat op 21 graden continu.

Nu heb ik middels gezien dat de retourtemperatuur altijd 23 graden is. Of ik nou werk met Ta 28 of Ta 25. Bij Ta 25 slaat hij dan soms af en schiet opnieuw aan. Bij een Ta van 26 merk ik dat hij lange runs maakt en ik dit gedrag minder zie (maar het dus nog wel voorkomt).

Het gekke is dat hij begint met een flow van zo’n 20 liter per minuut. Daarna neemt de flow steeds meer af tot zo’n 12.5 l/m. Hier blijft hij langere tijd op maar daarna start hij opnieuw lijkt het wel en zie ik de Ta oplopen tot 27 graden en weer een hoge flow.

Mijn vraag:
Ik dacht dat bij warmtepomp het streven was om Ta zo laag mogelijk te houden. Hoe kan ik gaan draaien op Ta25 en dus moet ik de Tr omlaag krijgen. Of moet ik juist naar Ta 27 graden gaan bij een Tr van 23 aangezien hij zelf daar naar toe opstart en ik dan grotere flow kan krijgen.

Daarnaast kan ik de flow nog ophogen, de vorige eigenaar heeft de flow geknepen met flowmeters maar die kan ik open draaien en dit zie ik gelijk terug in de flow rate op de warmtepomp. Is dit verstandig om te doen of zal hij dan alsnog zelf terug moduleren?
Waar zie je dat de Tr altijd 23 is? Want dat kan bijna niet kloppen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Wel als de WP daarop stuurt door de flow te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
Blihi schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:10:
Kun je de modulatie van de flow niet uitzetten? Dus forceren dat er een constante flow is.
Niet in mijn webapp, wellicht als ik contact opneem met de helpdesk wel. Ik denk dat ie dit doet voor het terug moduleren van afgegeven warmtevermogen.

Ik kan wel de Ta en stooklijn veranderen, maar verder houdt dat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
ConQuestador schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:10:
[...]

Waar zie je dat de Tr altijd 23 is? Want dat kan bijna niet kloppen.
In de webapp van de warmtepomp kan ik die aflezen. Gek is het wel inderdaad. Ik zou verwachten dat hij kruipt richting de kamertemperatuur of op zijn minst vloertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
Blihi schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:12:
Normaal is een lagere Tr dus wel mogelijk? Dan zal ik dit is navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Een Tr van 23 betekent gewoon dat de warmte al halverwege de vloer afgegeven is. Het retourwater warmt weer op tot 23 graden.

Door een hogere flow en een lagere Ta kun je nog zuiniger stoken, daarom het advies om het pompdebiet maximaal te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:51:
[...]

COP is hier ook niet optimaal, juist omdat de compressor minder efficient wordt op lage vermogens. Ideaal is als de compressor op 40 a 50% draait. Daaronder neemt de COP weer iets af (maar het effectieve verbruik ook).
Om die reden blijf ik vinden dat er niet te kritisch naar het minimum vermogen gekeken moet worden.
Hoe verder het apparaat terugmoduleert hoe minder efficieënt. Keerzijde is eerder kans op pendelen.

Dus 't is kiezen of delen. Iets meer aan/uit cycli bij een hogere COP, of een langere run tegen een lagere COP.
Het energieverbruik zal gemiddeld genomen hetzelfde zijn.

Bij een krap afgiftesysteem waar veelvuldig pendelen op de loer ligt is ver kunnen terugmoduleren een grote plus, maar bij een forse vloerverwarming is er vermoedelijk een lager verbruik mogelijk als er juist niet tot aan de ondergrens wordt teruggemoduleerd.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Is een behoorlijk lange en redelijk geïsoleerde 20x2mm (16mm inwendig dus) genoeg om een boilervat warm te krijgen, met een fatsoenlijk rendement?

Ik overweeg een warmtepomp op de BG te plaatsen en deze via de kruipruimte met grote leidingdiameter aan te sluiten op de VVW-verdeler. Het huidige traject van 20x2mm naar de tweede verdieping kan dan m.i. hergebruikt worden om de radiatoren op de verdiepingen (draaien wat mee, niet heel belangrijk) en een boilervat (wel belangrijk, zou 300L worden) van warmte te voorzien. Nu vraag ik me wel af of dat alsnog afdoende is, of niet?

Andere plaatsing zou betekenen dat het boilervat met een kort traject van warmte kan worden voorzien, maar moet de flow voor verwarming naar de BG via die 20x2. Dat leek mij geen optie.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
verkeerslicht schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Om die reden blijf ik vinden dat er niet te kritisch naar het minimum vermogen gekeken moet worden.
Hoe verder het apparaat terugmoduleert hoe minder efficieënt. Keerzijde is eerder kans op pendelen.

Dus 't is kiezen of delen. Iets meer aan/uit cycli bij een hogere COP, of een langere run tegen een lagere COP.
Het energieverbruik zal gemiddeld genomen hetzelfde zijn.

Bij een krap afgiftesysteem waar veelvuldig pendelen op de loer ligt is ver kunnen terugmoduleren een grote plus, maar bij een forse vloerverwarming is er vermoedelijk een lager verbruik mogelijk als er juist niet tot aan de ondergrens wordt teruggemoduleerd.
Dat ligt dan weer aan de snelheid van het afgiftesysteem. Als de vloer heel snel reageert, zoals hier, dan is een lager continuvermogen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:59
Blihi schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:12:
Maar hij kan er pas op sturen, als die oploopt: De tr loopt op -> WP verlaagd de flow, waardoor de tr weer zakt.

Als deze altijd 23 blijft, dan is er niks om op te sturen.

En op een gegeven moment kan de flow niet meer lager, en dan zal de WP eeuwig zo blijven draaien, of de tr moet oplopen. Want waarom zou de WP anders uitgaan, hij kan immers zijn vermogen nog kwijt, want zodra het vermogen niet meer opgenomen wordt stijgt de tr.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
Blihi schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:19:
Een Tr van 23 betekent gewoon dat de warmte al halverwege de vloer afgegeven is. Het retourwater warmt weer op tot 23 graden.

Door een hogere flow en een lagere Ta kun je nog zuiniger stoken, daarom het advies om het pompdebiet maximaal te zetten.
Dank voor het meedenken. Dan zal ik eerst de flowmeters wat hoger gaan zetten. Daarnaast kan ik dus even contact opnemen met de leverancier of ze het pompdebiet hoog kunnen houden, danwel lagere Tr willen accepteren als daarop wordt gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
ConQuestador schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:26:
[...]

Maar hij kan er pas op sturen, als die oploopt: De tr loopt op -> WP verlaagd de flow, waardoor de tr weer zakt.

Als deze altijd 23 blijft, dan is er niks om op te sturen.

En op een gegeven moment kan de flow niet meer lager, en dan zal de WP eeuwig zo blijven draaien, of de tr moet oplopen. Want waarom zou de WP anders uitgaan, hij kan immers zijn vermogen nog kwijt, want zodra het vermogen niet meer opgenomen wordt stijgt de tr.
Uiteindelijk loopt de Tr wel op denk ik, want lijkt inderdaad dan uit te gaan en dan begint hij weer met een hogere Ta en pompsnelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:28

Jan2023

KISS

jerring1980 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:26:
[...]

Dank voor het meedenken. Dan zal ik eerst de flowmeters wat hoger gaan zetten. Daarnaast kan ik dus even contact opnemen met de leverancier of ze het pompdebiet hoog kunnen houden, danwel lagere Tr willen accepteren als daarop wordt gestuurd.
Over welk merk warmtepomp heb je het hier dat je geen baas ben in eigen huis?
:-(

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
Jan2023 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:44:
[...]

Over welk merk warmtepomp heb je het hier dat je geen baas ben in eigen huis?
:-(
Dewarmte, aanpassingen komen steeds meer beschikbaar in de webapp. Sommige aanpassingen kunnen ze echter voor nu alleen bij de backend doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:40
ErikKo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:02:
[...]

- Radiatorkranen en voetventielen vervangen voor hoge flow (Heimeier Eclipse 300 + Heimeier Regutec)

De vloerverwarming (en dus thermostaat) is nu zo snel op temperatuur dat de bovenverdieping niet genoeg tijd krijgt om op te warmen.

Afgifte verhogen op de bovenverdieping staat in de planning (Jaga's flink boosten met 40x 14cm fans :+ )
vanavond die fans bestellen en gaan boosten, dat gaat het grootste effect hebben. Het verschil in afgifte is verder alleen te beinvloeden door minder water door je vloerverwarming te sturen t.o.v. je radiatoren maar de bandbreedte qua effect is beperkt. Dus zsm aan de slag met boosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
[...]

Al het andere kost je efficiency.

Of decentraal oplossen. Waar op de 1e wil je ook 20C, veel mensen verwarmen boven nauwelijks

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 08-10-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jerring1980 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:06:
Beste tweakers,

Context:

Mijn vraag:

Heb je naregeling op je afgiftesysteem zitten, of staat alles permanent open?
Zou ook een verklaring kunnen zijn voor afnemende flow tijdens de run.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
SebastiaanPs schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:08:
[...]

Heb je naregeling op je afgiftesysteem zitten, of staat alles permanent open?
Zou ook een verklaring kunnen zijn voor afnemende flow tijdens de run.
Alles staat open, maar bijvoorbeeld boven is wel een iets lagere flow dan beneden ingesteld met de flowmeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:29
[...]

Je kan ook - tot je de ventilatie convectoren hebt - de deuren naar boven geregeld open zetten zodat de warmte van beneden ook boven komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
cerebrum schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 06:12:
[...]

Ik haal met 9 radiatoren en Ta 31 á 32 deze maand tot nu toe COP 4,5 gemiddeld.
Het energieverbruik meet ik zelf, en de de warmteopbrengst komt uit de WP.

Het scheelt denk ik ook dat de WP al vrij snel op zijn minimum vermogen draait. Dan is de compressor niet het meest efficient.Tijdens het opwarmen van het water is de COP >6, maar loopt daarna terug ~4 - 4.5
Hier deze maand met alleen radiatoren een COP van 4,8. Minimale aanvoer temperatuur op 33 graden. In de nacht toch al een paar keer onder de 5gr geweest hier in het oosten. Zelfs al een paar defrosts gehad. Als de WP op continue zou staan zou de COP inderdaad wel richting 5-6 gaan, totale verbruik zal alleen omhoog schieten. Bij het opstarten van een run een wat lagere COP doordat het vermogen even richting max. gaat om de Ta zo snel mogelijk te halen (Vaillant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 20:27

ErikKo

Rippie

Technician- schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:48:
[...]

Al het andere kost je efficiency.

Of decentraal oplossen. Waar op de 1e wil je ook 20C, veel mensen verwarmen boven nauwelijks
Op de slaapkamers van de kids (2.5j en 0.2j). Daar houden we het graag een beetje warm. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jurjen_g schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:25:
[...]

Je kan ook - tot je de ventilatie convectoren hebt - de deuren naar boven geregeld open zetten zodat de warmte van beneden ook boven komt...
Met als bijkomend voordeel dat het beneden wat afkoelt en de thermostaat alsnog aan springt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Laatst online: 14:03
JanHenk schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:20:
Is een behoorlijk lange en redelijk geïsoleerde 20x2mm (16mm inwendig dus) genoeg om een boilervat warm te krijgen, met een fatsoenlijk rendement?

Ik overweeg een warmtepomp op de BG te plaatsen en deze via de kruipruimte met grote leidingdiameter aan te sluiten op de VVW-verdeler. Het huidige traject van 20x2mm naar de tweede verdieping kan dan m.i. hergebruikt worden om de radiatoren op de verdiepingen (draaien wat mee, niet heel belangrijk) en een boilervat (wel belangrijk, zou 300L worden) van warmte te voorzien. Nu vraag ik me wel af of dat alsnog afdoende is, of niet?

Andere plaatsing zou betekenen dat het boilervat met een kort traject van warmte kan worden voorzien, maar moet de flow voor verwarming naar de BG via die 20x2. Dat leek mij geen optie.
Met 22 mm staal/koper (inwendig circa 20mm) gaat het hier goed.
@blb4 doet dit ook met 22mm koper weet ik.

16mm inwendig lijkt me wel erg nauw op zo'n grote afstand.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
nMad schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

16mm inwendig lijkt me wel erg nauw op zo'n grote afstand.
Bedankt voor je reactie. Ik vrees het eigenlijk ook. Het is nu eenmaal de leiding die er ligt vanaf de CV-ruimte op tweede verdieping naar de BG. Vervangen daarvan is geen optie, hij ligt (mede) in de dekvloer en e.e.a. is redelijk nieuw/recent (huis uit 2016).

Wellicht dan toch een Calypso Split WPB overwegen als alternatief. Extra buitenunit maar afijn, die staat niet in de weg.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:47
[...]

Het scheelt denk ik ook dat de WP al vrij snel op zijn minimum vermogen draait. Dan is de compressor niet het meest efficient.Tijdens het opwarmen van het water is de COP >6, maar loopt daarna terug ~4 - 4.5
@Byorn @cerebrum
Is die COP voor totale productie, dus inclusief SWW? Zo ja dan is dat niet slecht lijkt me.
Ik haal 5,5 nu, begin oktober, voor verwarmen en net 2,5 voor SWW.
Omdat verwarmen nog relatief weinig gebeurt in dit seizoen zal de lage 2,5 het gemiddelde omlaag drukken. Bij mij net boven de 4.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
jerring1980 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:26:
[...]

Waarom moet je terug naar de leverancier? Het is toch jouw warmtepomp? Of is dit zo'n apparaat waar je zelf geen controle meer hebt en je een leverancier hebt die denkt te weten wat jij nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Laatst online: 14:03
JanHenk schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:22:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik vrees het eigenlijk ook. Het is nu eenmaal de leiding die er ligt vanaf de CV-ruimte op tweede verdieping naar de BG. Vervangen daarvan is geen optie, hij ligt (mede) in de dekvloer en e.e.a. is redelijk nieuw/recent (huis uit 2016).

Wellicht dan toch een Calypso Split WPB overwegen als alternatief. Extra buitenunit maar afijn, die staat niet in de weg.
Hoeveel kW WP wil je plaatsen?

Hoeveel liter/min zal deze rondpompen bij een SWW run verwacht je?

Kun je vermogen & liter/min begrenzen voor SWW?

Het zou wel moeten kunnen door deze leiding maar met minder liters per minuut dus lager vermogen.

Kun je deel van het traject upgraden van 20 naar grotere diameter? Deel wat niet in de vloer zit. Hoeveel meter 20mm blijft er dan nog over?

[ Voor 19% gewijzigd door nMad op 08-10-2024 16:32 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:01

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Niet als je zo'n ding hebt staan en je de leidingen wel degelijk heel goed geïsoleerd hebt (en dus niet met de standaard bouwmarkt isolatiepijpjes). Uiteindelijk kost het je mogelijk wel een plekje op het energielabel en dat is vervelend.

Ben ik even blij met mijn 5 meter koelmiddelleiding, ingepakt in een dik isolatiepakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:56
Verkeerde topic excuus

[ Voor 93% gewijzigd door CornermanNL op 08-10-2024 16:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:42
Iemand moet even BCRG uitleggen dat een koelgasmiddelleiding ook warmteverlies heeft.

Ik heb het even aan ze gevraagd op: info@bcrg.nl

Als iemand nog onderzoeken over dit onderwerp heeft wellicht even aan ze mailen

[ Voor 44% gewijzigd door BarryH op 08-10-2024 16:54 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
BarryH schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:42:
Iemand moet even BCRG uitleggen dat een koelgasmiddelleiding ook warmteverlies heeft.
Heel raar verhaal, die verliest alleen druk staat er.
Nog niet meerekenend dat een terrendis 160mm een velen male hogere isolatiewaarde heeft dan 3/8x5/8 koelleiding.
Maar dit is geneuzel voor de nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat klopt op zich, maar dat is veel minder problematisch. De retourleiding mag prima warmte opnemen uit de buitenlucht, dat gaat het in de verdamper sowieso doen. De aanvoerleiding is veel dunner dan die van een monoblock. Dus je hebt effectief minder verlies.

Maar, ook de koelmiddelleidingen moet je eigenlijk gewoon beter isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Technician- schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:53:
[...]

Heel raar verhaal, die verliest alleen druk staat er.
Nog niet meerekenend dat een terrendis 160mm een velen male hogere isolatiewaarde heeft dan 3/8x5/8 koelleiding.
Maar dit is geneuzel voor de nieuwbouw.
Nevermind...

[ Voor 18% gewijzigd door Blihi op 08-10-2024 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Blihi schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:00:
[...]

Precies. terwijl drukverlies natuurlijk niet zou moeten gebeuren. De druk is overal gelijk als de leiding horizontaal loopt. Zo niet, dan is er een lekkage hoor.
Als ik me niet vergis wordt hier de dynamische druk in de leiding bedoelt als het persgas door de leiding stroomt. Hierbij treedt natuurlijk wel drukverlies op - ook bij een horizontaal lopende leiding.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 08-10-2024 17:15 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Ik heb het even aan ze gevraagd op: info@bcrg.nl

Als iemand nog onderzoeken over dit onderwerp heeft wellicht even aan ze mailen
Mitsubishi Electric geeft het verlies van split warmtepompen bij lange koudemiddel-leidinglengtes netjes op in de uitgebreide databooks. Zo verliest mijn split warmtepomp slechts 4% vermogen bij een koudemiddel-leidinglengte van 30 meter. Mijn eigen WP met een koudemiddel-leidinglengte van 27 meter presteert dan ook netjes conform de tabellen in de databooks. Wel heb ik vooral het deel dat onder de grond loopt flink extra geisoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yh3BfhYt1kXqv2TvSAuGdXTaJWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/efH5eh1tiWMIPvCcCtU6nyU1.png?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byorn
  • Laatst online: 04-06 22:07
Blihi schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:51:
[...]

Staat je niet blind op de dagelijkse COP.
[...]

EVfan schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:23:
[...]

@Byorn @cerebrum
Is die COP voor totale productie, dus inclusief SWW? Zo ja dan is dat niet slecht lijkt me.
Omdat verwarmen nog relatief weinig gebeurt in dit seizoen zal de lage 2,5 het gemiddelde omlaag drukken. Bij mij net boven de 4.
verkeerslicht schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:44:
[...]

Dat moet zeker beter kunnen ;) met deze temperaturen en die aanvoer moet je rond deze tijd toch wel makkelijk een COP van 6 (zeker 5) kunnen halen met de milde buitentemperaturen overdags.
Allen bedankt voor het reageren, en voor het delen van de kennis! _/-\o_
Heb alle voet ventielen en kranen weer vol open gezet, nu nog even wachten tot we weer moeten verwarmen. Alvast de pomp handmatig even aan gezet en deze krijgt de 24liter per minuut er weer door heen. Wil me ook niet blindstaren op de cop enkel wel overtuigd zijn dat het systeem optimaal draait dan is de drang om er telkens naar te kijken ook niet aanwezig.

De cop data haal ik uit de kamstrup + homewizzard meter. Heb ze beiden ook enigszins werkend in home assistant. De data van sww en verwarmen scheiden lukt me alleen nog niet goed, voor nu doe ik dat nog even met de hand bijhouden. De cop 4,4 was enkel voor het verwarmen.

voor sww productie had ik vandaag een cop 4,6. Het betreft een 500liter boiler met 6m2 spiraal erin, op 45graden ingesteld.

@EVfan is joun cop 2,5 voor sww dan niet aan lage kant?

bij deze eens een plaatje van hoe het er hier nu bij staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q63Ew7OeYkfISLZAN083t9bBkGs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxBzlnhEGfEWsE7NUKjRemU8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tncse8aCUUptaffI8t4ZLb78peY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDRU6EMiIyrrOVW1Hoc3KApL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:47
Byorn schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:31:
[...]

[...]

[...]

[...]

Allen bedankt voor het reageren, en voor het delen van de kennis! _/-\o_
Heb alle voet ventielen en kranen weer vol open gezet, nu nog even wachten tot we weer moeten verwarmen. Alvast de pomp handmatig even aan gezet en deze krijgt de 24liter per minuut er weer door heen. Wil me ook niet blindstaren op de cop enkel wel overtuigd zijn dat het systeem optimaal draait dan is de drang om er telkens naar te kijken ook niet aanwezig.

De cop data haal ik uit de kamstrup + homewizzard meter. Heb ze beiden ook enigszins werkend in home assistant. De data van sww en verwarmen scheiden lukt me alleen nog niet goed, voor nu doe ik dat nog even met de hand bijhouden. De cop 4,4 was enkel voor het verwarmen.

voor sww productie had ik vandaag een cop 4,6. Het betreft een 500liter boiler met 6m2 spiraal erin, op 45graden ingesteld.

@EVfan is joun cop 2,5 voor sww dan niet aan lage kant?

bij deze eens een plaatje van hoe het er hier nu bij staat.

[Afbeelding][Afbeelding]
De COP voor alleen SWW, verwarmen naar 50 graden met twee toegelaten tijdblokken, waarvan een in de nacht, flow 24 lpm, is geheel conform de tabellen van Mitsubishi. Was in de zomer wat boven de 3, maar nu het hier (Twente) in de nacht en vroege ochtend weer <5graden is is die naar 2,5 gezakt.
Ik heb een dynamisch stroomcontract, dus combineren met laag tarief perioden, en ik heb mijn ega beloofd dat er ‚s morgens altijd goed warm water is voor douchen, dus in de nacht zeker even opwarmen. Dus keuzes, met dit gevolg.
Wellicht kan ik de COP nog een paar tienden hoger drukken, maar nu geen aandacht voor. Ik vind het prima verder.
Edit: ik bereken de COP op basis van het geregistreerde verbruik volgens de HW kWh meter, en de productie volgens de binnenunit.
Het totale HW verbruik is echter inclusief standby verbruik, voor deze unit 28W, ofwel ruim 20 kWh per maand. Als ik daarvoor corrigeer is mijn COP voor SWW bij buitentemperaturen tussen 15 en 20 graden ook wat boven de 3.5. de eerder genoemde 2,5 is bij 0-5 graden geschat, op basis van flow en dT, evenals die voor verwarmen. Het totaal voor september (HW verbruik, ME binnenunit productie) was 4,4 inclusief standby verbruik. Exclusief 4,9.
Alleen radiatoren en verwarm momenteel (afgelopen koude dagen) met ta ca. 35 en tr 30-32 graden.

[ Voor 12% gewijzigd door EVfan op 08-10-2024 18:23 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Blihi schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:59:
[...]
Dat klopt op zich, maar dat is veel minder problematisch. De retourleiding mag prima warmte opnemen uit de buitenlucht, dat gaat het in de verdamper sowieso doen.
Het expansieventiel zit toch in de buitenunit? De retourleiding (met vloeistof) is dus iets warmer dan de verwarmingwater-retour.
Net als de aanvoer veel warmer is dan het verwarmingswater (oververhitting/superheat).

Het (hele) grote voordeel van een split is wel dat het te isoleren buisoppervlak veel kleiner is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Naalroc schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

Nee, geen dubbele zekerheid, die 2 dingen hebben totaal verschillende taken: de terugslag klep dien er voor om te voorkomen dat 'vuil/gebruikt' water terug kan stromen in het leidingnet, bestemd als drinkwater. De afsluiter dient er voor om de toevoer af te sluiten, en dat is wat jij nu net wilde.
Maar goed, die kogelkraan kan vast zitten zoals je hebt ondervonden, als die nooit gebruikt wordt, en dat is dan ook meestal het geval, maar met gepast geweld is het dus toch gelukt zie ik nu.
In de boiler zit gewoon schoon ongebruikt veilig drinkwater.

De terugslag klep dient ter voorkoming dat heet boiler water terugstroomt in het koudwater leiding net waardoor de mogenlijkheid ontstaat dat iemand zich kan branden als hij de koud water kraan opent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:49
verkeerslicht schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:11:
[...]

Het kan ook zijn dat de warmtemeting van de WP wat pessimistisch is. Anders zijn deze COP waarden bij deze aanvoer/buiten - temperaturen niet heel geweldig.

4 a 4,5 nu betekent 2,5 over twee maanden. Ik zou toch even onderzoeken of het niet beter kan ;)
De WP berekent productie in stappen van 200W en rond alles naar beneden af (2599 = 2400). Dat is dus vrij pessimistisch.
Als de compressor straks wat harder moet werken gaat de COP weer wat omhoog, maar als het kouder wordt gaat de COP weer naar beneden.
De runs worden dan vooral ook langer. Ik stook nog vrij ad-hoc omdat het snel op temperatuur is in huis.
Over dit jaar is de gemiddelde COP bijna 4,1
EVfan schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:23:
[...]
@Byorn @cerebrum
Bij mij is het alleen verwarmen. Voor SWW gemiddeld COP 3,1 (inclusief COP1 legionella run wekelijks)
Met buitentemperaturen van 12+ graden draai de WP tijdens verwarmingsbedrijf wel in Quiet Mode 3. Dat zorgt ervoor dat WP niet zo overdreven opstart als normaal (met mogelijk een flinke overshoot tot gevolg). Dit komt de efficiëntie niet ten goede, maar hij maakt daarmee wel een wat langere run.
Switek schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:42:
[...]

Hier deze maand met alleen radiatoren een COP van 4,8. Minimale aanvoer temperatuur op 33 graden. In de nacht toch al een paar keer onder de 5gr geweest hier in het oosten. Zelfs al een paar defrosts gehad. Als de WP op continue zou staan zou de COP inderdaad wel richting 5-6 gaan, totale verbruik zal alleen omhoog schieten. Bij het opstarten van een run een wat lagere COP doordat het vermogen even richting max. gaat om de Ta zo snel mogelijk te halen (Vaillant).
Mijn defrost counter staat inmiddels ook op 4. Het opstartvermogen temper ik enigszins met de Quiet Mode (Zie ook hierboven)

Met een Ta van 30 (als minimum ingesteld) heb ik met deze buitentemperaturen niet genoeg afgifte. Via HA wordt mijn stooklijn automatisch opgehoogd als pendelen dreigt. Tegen de tijd dat de Ta op 32 staat, is het meestal warm genoeg in huis en slaat hij af op de thermostaat.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Proton_ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:40:
[...]

Het expansieventiel zit toch in de buitenunit? De retourleiding (met vloeistof) is dus iets warmer dan de verwarmingwater-retour.
Net als de aanvoer veel warmer is dan het verwarmingswater (oververhitting/superheat).

Het (hele) grote voordeel van een split is wel dat het te isoleren buisoppervlak veel kleiner is.
Wou net zeggen, de heetgasleiding, die naar de condensor/tsa naar binnen gaat is een vrij heet gas, waarvan verlies dus echt verlies is. De temp is ook hoger dan bij cv water. En het verlies is alleen minder door de veel kleinere VO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-06 17:56
Las net een stukje op Installatie.nl dat je met monobloks niet meer dan 5 meter leiding tot de gevel moet gebruiken.
Door de warmteverliezen bij overschrijden van deze lengte geldt de kwaliteitsverklaring (energielabel op de WP) niet meer. Je moet dan bij de label berekening van je woning de forfaitaire waarde uit de NTA8800 toepassen en deze is vaak lager dan de waarde op de kwaliteitsverklaring.
Dit kan tot gevolg hebben dat je net niet voldoende punten haalt voor een hoger energielabel.
Misschien toch wel een aandachtspunt om de positie van je WP te bepalen in je achtertuin.
https://www.installatie.n...-moet-dicht-bij-de-gevel/

(link toegevoegd)

[ Voor 7% gewijzigd door Pietje555 op 08-10-2024 19:25 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:17:
[...]

Mitsubishi Electric geeft het verlies van split warmtepompen bij lange koudemiddel-leidinglengtes netjes op in de uitgebreide databooks. Zo verliest mijn split warmtepomp slechts 4% vermogen bij een koudemiddel-leidinglengte van 30 meter. Mijn eigen WP met een koudemiddel-leidinglengte van 27 meter presteert dan ook netjes conform de tabellen in de databooks. Wel heb ik vooral het deel dat onder de grond loopt flink extra geisoleerd.

[Afbeelding]
Als je de koudemiddelleiding hebt nageisoleerd dan komt het toch juist niet meer overeen met de situatie zoals bedoeld in de databoeken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Pietje555 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:23:
Las net een stukje op Installatie.nl dat je met monobloks niet meer dan 5 meter leiding tot de gevel moet gebruiken.
Door de warmteverliezen bij overschrijden van deze lengte geldt de kwaliteitsverklaring (energielabel op de WP) niet meer. Je moet dan bij de label berekening van je woning de forfaitaire waarde uit de NTA8800 toepassen en deze is vaak lager dan de waarde op de kwaliteitsverklaring.
Dit kan tot gevolg hebben dat je net niet voldoende punten haalt voor een hoger energielabel.
Misschien toch wel een aandachtspunt om de positie van je WP te bepalen in je achtertuin.

(link toegevoegd)
"Monoblocks die ver van de gevel opgesteld staan, verliezen te veel energie via de leiding tussen buitenunit en buffer."
:'(

Hier haak ik af

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Insert12 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:52:
[...]

Als je de koudemiddelleiding hebt nageisoleerd dan komt het toch juist niet meer overeen met de situatie zoals bedoeld in de databoeken?
Dat zou kunnen. Mijn split WP heeft 10m koudemiddelleiding onder de grond met ruime extra isolatie, 9 meter over de gevel in standaardisolatie en 8 meter door huis in standaardisolatie. Presteert dus conform databook.

Ik weet niet hoe er precies door Mitsubishi is getest: koudemiddelleiding boven of onder de grond. De ervaring van mij en andere gebruikers op het Mitsu subtopic is dat de databooks erg accuraat zijn. Zie ook de grafiek uit de databooks in mijn eerdere post.

Verder geeft Mitsubishi, aanbieder van zowel split als monoblock warmtepompen, in één van haar folders aan dat split de voorkeur heeft bij grote afstanden tussen binnen- en buitendeel. Vandaar ook mijn keuze voor een split.

Voor een split zou ik niet zo goed weten hoe je zelf het verlies kunt meten. Voor een monoblock zou je het met 2 Kamstrups kunnen meten, maarja die dingen zijn ook niet gratis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcGfbW1FelYWH8Y5IOPJK6HAYC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnDR7VDejeTwkfn4ILYUFQ0i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:15:
[...]

Dat zou kunnen. Mijn split WP heeft 10m koudemiddelleiding onder de grond met ruime extra isolatie, 9 meter over de gevel in standaardisolatie en 8 meter door huis in standaardisolatie. Presteert dus conform databook.

Ik weet niet hoe er precies door Mitsubishi is getest: koudemiddelleiding boven of onder de grond. De ervaring van mij en andere gebruikers op het Mitsu subtopic is dat de databooks erg accuraat zijn. Zie ook de grafiek uit de databooks in mijn eerdere post.

Verder geeft Mitsubishi, aanbieder van zowel split als monoblock warmtepompen, in één van haar folders aan dat split de voorkeur heeft bij grote afstanden tussen binnen- en buitendeel. Vandaar ook mijn keuze voor een split.

Voor een split zou ik niet zo goed weten hoe je zelf het verlies kunt meten. Voor een monoblock zou je het met 2 Kamstrups kunnen meten, maarja die dingen zijn ook niet gratis.

[Afbeelding]
De aanvullende isolatie zal ongetwijfeld iets doen. Meten kan alleen door temperatuursensoren op het koper te monteren, maarja moet je net willen. Ik zou niet de moeite nemen om te gaan meten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:15:
[...]

[Afbeelding]
Ja klopt. Op dit specifieke forum wordt weleens gezegd dat splits einde oefening zijn en dat propaan monobloc nu king is.

Op de mitsubishi Ecodan topic werd ook nog eens duidelijk uit de databoeken dat R32 t.o.v. R290 (propaan) een 13% hogere energie-efficiency kan hebben, met vergelijkbare systemen. Dat is puur een fysieke eigenschap van de koudemiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Insert12 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:42:
[...]

De aanvullende isolatie zal ongetwijfeld iets doen. Meten kan alleen door temperatuursensoren op het koper te monteren, maarja moet je net willen. Ik zou niet de moeite nemen om te gaan meten :P
Tja ik ben bang dat je er dan nog niet bent. Dan heb je de temperaturen op de buitenkant van de twee leidingen, zowel bij de buitenunit als de binnenunit. En dan? :? Je zou nog een soort “flow” moeten hebben. Geen idee hoe je dat zou moeten meten/bepalen met persgas. En dan heb je nog het niet onbelangrijke feit dat de meeste energie in de fase-overgang zit… Succes! ;)
Maar misschien ben ik pessimistisch en komt hier zo iemand met een STEK certificaat die de simpele oplossing aandraagt (@Technician- ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:18:
[...]

Tja ik ben bang dat je er dan nog niet bent. Dan heb je de temperaturen op de buitenkant van de twee leidingen, zowel bij de buitenunit als de binnenunit. En dan? :? Je zou nog een soort “flow” moeten hebben. Geen idee hoe je dat zou moeten meten/bepalen met persgas. En dan heb je nog het niet onbelangrijke feit dat de meeste energie in de fase-overgang zit… Succes! ;)
Maar misschien ben ik pessimistisch en komt hier zo iemand met een STEK certificaat die de simpele oplossing aandraagt (@Technician- ?)
Waarom zou je dat willen meten?
Opzich kan dat in water beter. Bv een Kamstrup met 2 geijkte tempsensoren aan het begin en einde van de leiding, als dompelprincipe.
Maar dat zijn hele kleine verschillen die nauwelijks meetbaar zijn.
Aan de koeltechniek is het precies hetzelfde. Je kan adhv de compressor snelheid een inschatting maken van de massa stroom van gas en vloeistof. En dan temp verschil meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:29:
[...]

Waarom zou je dat willen meten?
Opzich kan dat in water beter. Bv een Kamstrup met 2 geijkte tempsensoren aan het begin en einde van de leiding, als dompelprincipe.
Maar dat zijn hele kleine verschillen die nauwelijks meetbaar zijn.
Aan de koeltechniek is het precies hetzelfde. Je kan adhv de compressor snelheid een inschatting maken van de massa stroom van gas en vloeistof. En dan temp verschil meten.
Waterzijdige warmtemeting doen op een split met een koelleiding van 25m
Dan de koelleiding afkorten op 1 meter, en dezelfde warmtemeting doen. Dan weet je het verlies van 24m koelleiding. Niet dat iemand dit voor z'n lol gaat doen, maar lijkt me wel de meest pragmatische aanpak.

Maar de complexiteit schijnt 'm ook te zitten in de drukval en daarnaast de compressor die harder moet gaan werken om warmteverlies van de koelleiding te compenseren. Een gebied waar ik me niet op wil wagen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:37
"Hoe goed geïsoleerd ook"

Hoe goed denken zij dan aan? 10 keer beter dan zeg Armaflex buis isolatie moet wel kunnen met een mal en PU/PUR schuim. Alleen een beetje onbenullig werk als een split uiteindelijk niet veel meer kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Nu online
Pinkys Brain schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:16:
[...]

Hoe goed denken zij dan aan? 10 keer beter dan zeg Armaflex buis isolatie moet wel kunnen met een mal en PU/PUR schuim. Alleen een beetje onbenullig werk als een split uiteindelijk niet veel meer kost.
De onderbouwing in het artikel is nogal kort door de bocht inderdaad. Fabrikanten van monoblocks (dus alle R290 wp's) zullen ongetwijfeld op de rem trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:14:
[...]

Als ik me niet vergis wordt hier de dynamische druk in de leiding bedoelt als het persgas door de leiding stroomt. Hierbij treedt natuurlijk wel drukverlies op - ook bij een horizontaal lopende leiding.
Ja, ik had de reactie al weggehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Pinkys Brain schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:16:
[...]

Nee, want PUR hardt niet uit in een mal. Daar zijn leuke topics over te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Insert12 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:45:
[...]

De onderbouwing in het artikel is nogal kort door de bocht inderdaad. Fabrikanten van monoblocks (dus alle R290 wp's) zullen ongetwijfeld op de rem trappen.
Precies de "geraadpleegde experts" zullen vast verkopers zijn van split-units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Blihi schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:06:
[...]

Nee, want PUR hardt niet uit in een mal. Daar zijn leuke topics over te vinden...
PUR hardt ook uit in een mal - ik heb dit regelmatig meegemaakt en er ook zelf van gebruik gemaakt.
Vermoedelijk ook voldoende voorbeelden en foto's van te vinden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik ga binnenkort een kennis even helpen met waterzijdig inregelen die een Remeha Hybride heeft. Nu heeft die zo'n "fijne" convector put en heb dat ding al even bekeken. Eerst gaan we die maar eens fors reinigen maar had er ook van die Speedcomforts bovenop gelegd. 2 vragen: Hoe hang je die dingen aan de onderkant aan een convector en is de sensor 1 op 1 te vervangen voor een lage temperatuur sensor want ik vermoed dat er standaard sensor op zit. Dat werkt natuurlijk niet echt fijn als je met een WP aan de gang gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MotorBeast schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:20:
Ik ga binnenkort een kennis even helpen met waterzijdig inregelen die een Remeha Hybride heeft. Nu heeft die zo'n "fijne" convector put en heb dat ding al even bekeken. Eerst gaan we die maar eens fors reinigen maar had er ook van die Speedcomforts bovenop gelegd. 2 vragen: Hoe hang je die dingen aan de onderkant aan een convector en is de sensor 1 op 1 te vervangen voor een lage temperatuur sensor want ik vermoed dat er standaard sensor op zit. Dat werkt natuurlijk niet echt fijn als je met een WP aan de gang gaat.
Ik had tot enkele jaren geleden ook een convectorput en naar mijn mening zijn dat €&@€! dingen (sorry :X ) want ze werken slecht op lage temperatuur en zijn een stofnest. Maar goed ze zijn er al en het is niet altijd makkelijk om ze te vervangen door iets anders. De Speedcomforts kun je ook bovenop de convector zetten met pootjes van Speedcomfort. Er is een lage temperatuur schakelaar van Speedcomfort speciaal voor warmtepompen die al bij 28 graden inschakelt.

Er is een mooi systeem met fans wat een mede-Tweaker commercieel aanbiedt met zelfs een eigen topic. Is minder duur en volgens mij stiller dan Speedcomfort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:19
Tip: je kunt de controller van heatfan met zes standen (en in 5 standen modulerend) met ingebouwde warmtepomp sensor (iets van 24 graden) ook combineren met Speedcomfort. En bij energiebespaarshop gekocht voor minder dan twee tientjes in een aanbieding ( zit ook nog een kabel bij, wordt niet verder vermeld). Hier werkt dit prima. En je kunt dus ook de snelheid regelen waardoor ook de Speedcomfort fluisterstil kan zijn 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-06 19:09

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:58:
[...]

"Monoblocks die ver van de gevel opgesteld staan, verliezen te veel energie via de leiding tussen buitenunit en buffer."

Hier haak ik af
Een goede vriend van ons heeft een hybride oplossing met en lucht/water (55/6 plus) aangeboden gekregen waarbij de aanvoer en retourleiding buiten de gevel om van BG naar de CV ketel worden gebracht.
De prijs is oorverdovend gunstig (10k incluis CV ketel) maar de verliezen van WP nar CV over 10 meter (x2) buitenleiding ook.
Beter lijkt me dat een koudemiddel leiding die met minder verlies transporteert.

Hij heeft een 80m2 vloerverwarming (H.O.H. 10 cm) die a) perfect als buffer kan dienen en b) losgekoppeld kan worden van de CV installatie voor de rest van het huis die amper tot nooit gebruikt wordt.

Met een E-heater in de aanvoer naar de vloerverwarming kan e.e.a. bij extreem lage temperaturen een beetje hulp krijgen en kan ook de wp tegen invriezen beschermd worden.

Systeemopzet mega simpel.

Toch leunt de installateur op de hybride omdat ie niets anders doet.

Treurig, ook al snap ik de prikkel van de halve prijs wel...

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:41

(link toegevoegd)
Je zou denken dat isolatiedikte nog invloed heeft.
Lees daar niks over.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
bioscrasher schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

Een goede vriend van ons heeft een hybride oplossing met en lucht/water (55/6 plus) aangeboden gekregen waarbij de aanvoer en retourleiding buiten de gevel om van BG naar de CV ketel worden gebracht.
De prijs is oorverdovend gunstig (10k incluis CV ketel) maar de verliezen van WP nar CV over 10 meter (x2) buitenleiding ook.
Beter lijkt me dat een koudemiddel leiding die met minder verlies transporteert.

Hij heeft een 80m2 vloerverwarming (H.O.H. 10 cm) die a) perfect als buffer kan dienen en b) losgekoppeld kan worden van de CV installatie voor de rest van het huis die amper tot nooit gebruikt wordt.

Met een E-heater in de aanvoer naar de vloerverwarming kan e.e.a. bij extreem lage temperaturen een beetje hulp krijgen en kan ook de wp tegen invriezen beschermd worden.

Mogen ze niet zo opleveren.

Het kan anders.
In de trapkast bij de verdeler aansluiten en via de hoofdleiding zit de ketel er nog aan.

Buitenom zou ik nooit mee akkoord gaan.
Monoblock leiding loopt hier onder de fundering door vanuit de kruipruimte naar de trapkast.

Ketel mag tot 30mtr van de buffervat zitten en zonder vat moet je schema 9 hebben, dan krijg je een vc70 module waarvan niemand weet wat het nut ervan is gezien er geen extra menggroepen aanwezig zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2024 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-06 17:56
mr_evil08 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Je zou denken dat isolatiedikte nog invloed heeft.
Lees daar niks over.
Dat is ook niet van belang.
Het energie label van de installatie is bepaald onder specifieke standaard omstandigheden in een bepaalde uitvoering.
Wijk je hier van af dan geldt de kwaliteitsverklaring van de fabrikant niet meer. Je moet dan de forfaitaire waarde toepassen en die is meestal ongunstiger. Het gaat dus niet om gelijkwaardigheid, maar dat je afwijkt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:09

SBL

Je kunt bij Speedcomfort andere sensor met behuizing + kabel kopen.
Of zelf even knutselen voor € 2,5 per sensor bij Ali: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76911902
edit: 25graden sensor gaat aan bij watertemp >25 en weer uit als <19. Dat werkt bij mij (geen vvw) mooi.

[ Voor 6% gewijzigd door SBL op 09-10-2024 13:41 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Stof is wel een dingetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZwTPFMa3JvMA6ksV6G0nOWQIuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5OMEYVWY9YSbMMhqAB6Wynqq.jpg?f=user_large

Heb je een convector waar het water maar 1 maal doorloopt dan wordt het geen succes.
Minimaal moet het water er 2 maal door en de ventilatoren moeten net zo breed zijn als de convector. Ook dient alles te kloppen in je put. Convector dient opgesloten te zijn zodat er geen lucht langs kan en schotten dienen tot bovenaan te lopen.

Ik heb een T16 erin hangen wat nooit aangeraden wordt. (markplaats gescoord). Maar ik ben er blij mee op een cv ketel je hebt nu ook een behoorlijke massa buffer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVcjZxxpntiWekkogfuVyopT8Ig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew.jpg?f=user_large

Verder, het liefste volstorten met beton. Stofnest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

verkeerslicht schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:58:
[...]

Hier haak ik af
Elk verlies is toch teveel? Ik heb geen idee hoeveel verlies je per meter hebt, maar ik heb mijn installateur ook gezegd de WP een meter hoger te hangen zodat er een meter minder leiding was.
Na wat gesteun om de WP op de beugels te krijgen was hij er verder heel blij mee omdat hij nu niet hoefde te bukken om hem aan te sluiten :D
Ter illustratie, hij hangt bij mij boven de garage (1e verdieping) en de leidingen lopen naar de zolder (2e verdieping).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:35

P_Tingen

omdat het KAN

Is dat niet gerommel in de marge?

OT: Ik heb hetzelfde met led-lampjes met mijn vrouw. Als die een led-lampje van een monitor ziet knipperen omdat de aanhangende pc uit staat, begint ze ook altijd over 'zonde van de stroom'. Ik heb haar al eens uitgedaagd om mij te tonen HOEVEEL stroom dat dan is, omdat het zo goed als niet te meten is

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@bioscrasher en @P_Tingen Bierviltje: 10 meter dubbele 25mm pex buis met 1 cm armaflex.
Dat is 10 m * 10 cm oppervlak te isoleren (kan minder, maar biervilt) = 1 m²
Lambda 0.04 W/(mK) dus 1 cm dik lever 4 W/(m²K).
Temperatuurverschil van 40 K en 1 m² => 160 W worst case. Op de 5000 watt is dat niet echt veel en bovendien kan je makkelijk de isolatie dubbel uitvoeren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:01:
[...]

Elk verlies is toch teveel? Ik heb geen idee hoeveel verlies je per meter hebt, maar ik heb mijn installateur ook gezegd de WP een meter hoger te hangen zodat er een meter minder leiding was.
Na wat gesteun om de WP op de beugels te krijgen was hij er verder heel blij mee omdat hij nu niet hoefde te bukken om hem aan te sluiten :D
Ter illustratie, hij hangt bij mij boven de garage (1e verdieping) en de leidingen lopen naar de zolder (2e verdieping).
Onnodig verlies is nooit goed. Maar als men de wp verder weg zet van de buitengevel heeft dat een reden. Het verlies van 25m geïsoleerde rondleiding is 200watt heb ik ooit berekend volgens de spec van Terrendis. Dat is peanuts, en valt in het niet bij bijvoorbeeld een te hoge Ta.

Maar waar ik eigenlijk op aansloeg is dat waterleidingen niet (bewezen) meer verliezen hebben dan koelleidingen. Daar zijn de meningen namelijk over verdeeld.

En wie zegt dat je wp 1 meter hoger niet meer wind vangt waardoor er sneller defrosts gebeuren. (niet gezegd dat het zo is, maar 't kan). Daarom vind ik dit soort berichtgevingen over verlies over de buitenleiding erg kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
bioscrasher schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:05:
[...]

Systeemopzet mega simpel.

Treurig, ook al snap ik de prikkel van de halve prijs wel...
Los van of je dit inderdaad moet willen is het niet gezegd dat er minder verliezen zijn middels koelleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:28:
[...]

Onnodig verlies is nooit goed. Maar als men de wp verder weg zet van de buitengevel heeft dat een reden. Het verlies van 25m geïsoleerde rondleiding is 200watt heb ik ooit berekend volgens de spec van Terrendis. Dat is peanuts, en valt in het niet bij bijvoorbeeld een te hoge Ta.

Maar waar ik eigenlijk op aansloeg is dat waterleidingen niet (bewezen) meer verliezen hebben dan koelleidingen. Daar zijn de meningen namelijk over verdeeld.

En wie zegt dat je wp 1 meter hoger niet meer wind vangt waardoor er sneller defrosts gebeuren. (niet gezegd dat het zo is, maar 't kan).. Daarom vind ik dit soort berichtgevingen erg kort door de bocht.
@Proton_ en @verkeerslicht
Hoe sluit de gemiddelde installateur een lucht/water warmtepomp aan op een standaard CV ketel?
Er wordt een buffervat van 50 liter gebruikt dat volgens de aanbieders noodzakelijk is.
Als je de vloerverwarming, een E-heater van 6kW en de warmtepomp met elkaar in serie zet, heb je geen buffervat nodig en ook voldoende energie voor de defrosts lijkt me.
Met een open verdeler kun je dit geheel aansluiten op de CV ketel als backup, zolang je maar zorgt dat de aanvoer naar de vloerverwarming beneden de 40 graden blijft.
Any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

mr_evil08 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:15:
[...]

Mogen ze niet zo opleveren.

Het kan anders.
In de trapkast bij de verdeler aansluiten en via de hoofdleiding zit de ketel er nog aan.

Buitenom zou ik nooit mee akkoord gaan.
Monoblock leiding loopt hier onder de fundering door vanuit de kruipruimte naar de trapkast.

Ketel mag tot 30mtr van de buffervat zitten en zonder vat moet je schema 9 hebben, dan krijg je een vc70 module waarvan niemand weet wat het nut ervan is gezien er geen extra menggroepen aanwezig zijn.
@mr_evil08 Hoe bedoel je het "zit de cv ketel er nog aan"? Kun je deze uitspraak iets verduidelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
bioscrasher schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:59:
[...]

@mr_evil08 Hoe bedoel je het "zit de cv ketel er nog aan"? Kun je deze uitspraak iets verduidelijken?
Warmtepomp voed beneden, cv ketel zit op zolder, verbinding tussen beide gaat via bestaande infra.

Schema 9 van Valliant is hier gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Rojado schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

Tip: je kunt de controller van heatfan met zes standen (en in 5 standen modulerend) met ingebouwde warmtepomp sensor (iets van 24 graden) ook combineren met Speedcomfort. En bij energiebespaarshop gekocht voor minder dan twee tientjes in een aanbieding ( zit ook nog een kabel bij, wordt niet verder vermeld). Hier werkt dit prima. En je kunt dus ook de snelheid regelen waardoor ook de Speedcomfort fluisterstil kan zijn 😉
Je bedoelt deze https://www.energiebespaa...rt-Controller---Wit-14492 En die kunnen 1 op 1 op Speedcomfort? Zou top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
SebastiaanPs schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Ik had tot enkele jaren geleden ook een convectorput en naar mijn mening zijn dat €&@€! dingen (sorry :X ) want ze werken slecht op lage temperatuur en zijn een stofnest. Maar goed ze zijn er al en het is niet altijd makkelijk om ze te vervangen door iets anders. De Speedcomforts kun je ook bovenop de convector zetten met pootjes van Speedcomfort. Er is een lage temperatuur schakelaar van Speedcomfort speciaal voor warmtepompen die al bij 28 graden inschakelt.

Er is een mooi systeem met fans wat een mede-Tweaker commercieel aanbiedt met zelfs een eigen topic. Is minder duur en volgens mij stiller dan Speedcomfort.
Voor mezelf ga ik denk met die zelfbouw aan de gang. Tnkx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:19
MotorBeast schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:49:
[...]

Je bedoelt deze https://www.energiebespaa...rt-Controller---Wit-14492 En die kunnen 1 op 1 op Speedcomfort? Zou top zijn.
Yes, deze kan gewoon tussen de bestaande adapter en Speedcomfort ventilator(en). Aansluitingen passen en voltages zijn hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Seafarer schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:43:
[...]

Stof is wel een dingetje.

[Afbeelding]

Heb je een convector waar het water maar 1 maal doorloopt dan wordt het geen succes.
Minimaal moet het water er 2 maal door en de ventilatoren moeten net zo breed zijn als de convector. Ook dient alles te kloppen in je put. Convector dient opgesloten te zijn zodat er geen lucht langs kan en schotten dienen tot bovenaan te lopen.

Ik heb een T16 erin hangen wat nooit aangeraden wordt. (markplaats gescoord). Maar ik ben er blij mee op een cv ketel je hebt nu ook een behoorlijke massa buffer.

[Afbeelding]

Verder, het liefste volstorten met beton. Stofnest.
Tja, het is niet mijn huis. Sowieso heeft installateur maar gewoon de boel erin geplempt. Schat dat kamer ruim 60m2 is en er ligt alleen een convectorput van zo'n 4 meter en een lullig radiatortje in de open keuken. Afgifte nodig met hybride meneer want anders stookt u binnen notime gas en stookt de WP op hoge temperatuur. Lijkt me een makkelijke opmerking maar is niet besproken. Ik word zooooooo moe van al die installateurs die overal maar even een hybride binnen gooien. Werkt toch altijd. Bespaar je maximaal? Tuurlijk niet. :X :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Rojado schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:54:
[...]

Yes, deze kan gewoon tussen de bestaande adapter en Speedcomfort ventilator(en). Aansluitingen passen en voltages zijn hetzelfde.
Top!!! Ga ik even bespreken daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:25
MotorBeast schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:57:
[...]

Tja, het is niet mijn huis. Sowieso heeft installateur maar gewoon de boel erin geplempt. Schat dat kamer ruim 60m2 is en er ligt alleen een convectorput van zo'n 4 meter en een lullig radiatortje in de open keuken. Afgifte nodig met hybride meneer want anders stookt u binnen notime gas en stookt de WP op hoge temperatuur. Lijkt me een makkelijke opmerking maar is niet besproken. Ik word zooooooo moe van al die installateurs die overal maar even een hybride binnen gooien. Werkt toch altijd. Bespaar je maximaal? Tuurlijk niet. :X :'(
Mijn schoonouders willen wellicht in de toekomst hybride gaan stoken.
Vorig jaar hebben ze vloerverwarming laten leggen op 45m2.
Nu hangt de CV ketel op zolder, leidingen lopen dus omlaag.
In de woonkeuken heeft de vloerboer handig gebruik gemaakt van 1 set leidingen die een radiator voedde.
Je kan het al raden…. 15mm die een mengverdeler voedt.
Dat gaat hem sowieso niet worden :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
elektriekert schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:20:
[...]

Mijn schoonouders willen wellicht in de toekomst hybride gaan stoken.
Vorig jaar hebben ze vloerverwarming laten leggen op 45m2.
Nu hangt de CV ketel op zolder, leidingen lopen dus omlaag.
In de woonkeuken heeft de vloerboer handig gebruik gemaakt van 1 set leidingen die een radiator voedde.
Je kan het al raden…. 15mm die een mengverdeler voedt.
Dat gaat hem sowieso niet worden :X
Het is zo irritant dat installateurs totaal niet met deze zaken bezig lijken te zijn. Hier is ook jaren geleden vloerverwarming aangelegd, met een nieuw gelegde aanvoer/retour staal 22mm (20mm binnenwerks), met knelkoppelingen en alles, in de cementdekvloer. Dit later nog vervangen, door 20mm Uponor (dat is dus 16mm binnenwerks!).

Nu met de warmtepomp ga ik dit dus vervangen door Uponor 32mm / koper 28mm.

Dat is gewoonweg noodzakelijk om nog enige hoop te hebben dat deze installatie goed gaat werken.

Gelukkig ligt de vloerverwarming wel 10 cm hoh, met 16mm buis (waar tegenwoordig geloof ik ook weleens 20mm buis de vloer in gaat).

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:50

timovd

Voorsprong door techniek

@elektriekert in mijn vorige huis heb ik ook vloerverwarming laten leggen (infrezen) en de installateur vertelde toen dat ik moest zorgen voor een aansluiting. Na overleg heeft hij die opgepakt uit de kruipruimte waar 15mm lag. Oude buis van radiator verbonden naar 16x2 en zo op de (toen nog) open verdeler aangesloten. Toen we overgingen op een warmtepomp, was het echt drama, zeker toen er veel flow doorheen ging.
Kortom, een installateur kan goed zijn in voorraad infrezen en afwerken, maar weet niets over flow. Zelf dus uiteindelijk nieuwe dikkere leidingen (25mm uponor) vanaf de binnenunit (op zolder) getrokken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
bioscrasher schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:55:
[...]

@Proton_ en @verkeerslicht
Hoe sluit de gemiddelde installateur een lucht/water warmtepomp aan op een standaard CV ketel?
Er wordt een buffervat van 50 liter gebruikt dat volgens de aanbieders noodzakelijk is.
Als je de vloerverwarming, een E-heater van 6kW en de warmtepomp met elkaar in serie zet, heb je geen buffervat nodig en ook voldoende energie voor de defrosts lijkt me.
Met een open verdeler kun je dit geheel aansluiten op de CV ketel als backup, zolang je maar zorgt dat de aanvoer naar de vloerverwarming beneden de 40 graden blijft.
Any thoughts?
Heb geen kaas gegeten van hybride installaties om eerlijk te zijn.

Maar volgens mij zijn er ook vele wegen die naar Rome leiden in deze.
Je hebt dedicated hybride systemen, maar je kunt elke all-electric wp ook hybride aansluiten. En in ieder geval de laatste kan geheel vrijwillig zonder of met open verdeler aangesloten worden.

Maar wat gangbaar is weet ik niet. Vermoed dat de installateur doorgaans de handleiding inachtneemt.

Wel vraag ik me het nut van een e-heater af, wanneer er al een backup is in de vorm van een gasketel. De laatste kan doorgaans meer dan 6kW leveren, en dat is beter dan COP1 elektrisch, zowel qua efficiëntie als netbelasting.
De CV-ketel zou ook prima kunnen bijspringen bij defrosts, mocht dat nodig zijn.

...
p.s. Als je gaat nadenken waarom wel of geen buffer bij een hybride dan kom je al heel snel op een discussie over het bestaansrecht van hybride systemen.

[ Voor 10% gewijzigd door verkeerslicht op 10-10-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Hoeveel graden kan een Uponor 32mm meerlagenbuis eigenlijk zonder problemen aan? Ik zag er dat maximaal 70 graden voor tapwater en maximaal 80 voor sanitair op gedrukt staat. Zijn alle temperaturen onder 80 graden geen probleem? In mijn WP zitten de elementen voor het legionellaprogramma in de buitenunit, en er gaat dus wekelijks ~68 graden aanvoer naar het boilervat gedurende een bepaalde tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door manusjevanalles op 10-10-2024 16:07 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:28
manusjevanalles schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:06:
Hoeveel graden kan een Uponor 32mm meerlagenbuis eigenlijk zonder problemen aan? Ik zag er dat maximaal 70 graden voor tapwater en maximaal 80 voor sanitair op gedrukt staat. Zijn alle temperaturen onder 80 graden geen probleem? In mijn WP zitten de elementen voor het legionellaprogramma in de buitenunit, en er gaat dus wekelijks ~68 graden aanvoer naar het boilervat gedurende een bepaalde tijd.
Niet hoger gaan dan 70.
Heb een installatie gezien waar langdurig 70+ doorheen was gegaan.
Allemaal blazen op de buis.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDrebel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:53
Een vraag om voor mezelf het een en ander duidelijker te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tE3qM0KaeVDUagoLA_24g69XEqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HfcpMvS5ChGslF7kjEkI3k4.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zegt deze weergave van de data over hoe mijn systeem werkt/ingeregeld is?

Mijn systeem: 4,5kW Durocan CO2 WP, 300L SWW boiler, aan/uit kamerthermostaat, verwarming met alleen radiatoren (meest T22 in verschillende afmetingen).

Voor de volledigheid ook de grafiek van het energieverbruik over hetzelfde tijdvak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VHAga_IrYLesz397KiccMF6Nx0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SrJvC4w94Pj49iVJHSKEUqtc.png?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door MDrebel op 10-10-2024 20:25 ]

MDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MDrebel een CO2 warmtepomp, geinig.
Zorg dat je retour onder de 30 graden blijft.
Ook een CO2 unit is wel wat gebaat bij een lagere aanvoertemperatuur, jouw buffer lijkt enorm te mengen.
Heb je hetzelfde plaatje in hogere resolutie met schaalverdeling erbij (toevoegen vanuit fotoalbum maakt automatisch een geschikte klikbare kleinere versie voor het forum)?
Ik denk dat de buitensensor wat recirculatie oppikt, en zijn dat nou al defrosts?

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 10-10-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDrebel
Plaatje wat verduidelijkt en een jpg formaat aangehouden.
De sensor voor de buitentemperatuur doet in het systeem niets. Die zit er 'voor de lol'.
Dit systeem regelt vooral op de Tbuffer van de boiler.

MDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MDrebel Ik denk dat het handig is om even een nieuw topic te starten, dit is een apparaat dat net even anders werkt dan de meeste warmtepompen :)
Op https://durocan.com/downloads/ staan aardig wat vertaalde documenten (in psi en Fahrenheit) maar fatsoenlijke specs (COP vs buitentemperatuur vs afgiftetemperatuur in vollast/deellast) staan er niet, een koudemiddelzijdig schema heb ik ook niet kunnen vinden.
In je eigen topic kan je ook het systeemschema met buffer, boiler etc en de plek van elke thermometer zetten voor een compleet beeld.
Ook als de buitentemperatuur niet voor de regeling gebruikt wordt (gemiste kans imo) kunnen de piekjes die hij registreert als de ventilator uit gaat een aanwijzing zijn dat de opstelling van de buitenunit niet optimaal is.
Flow reguleren met een klep als je een regelbare pomp hebt vind ik een beetje 1990 eigenlijk.

Ik ben bang dat hij een beetje dichtgetimmerd is en niet erg tweakbaar. Met de wisselende flow zijn ingrepen erg lastig op waarde te schatten, als je er serieus mee aan de gang wil ontkom je niet aan een waterzijdige warmtemeter (Kamstrup Multical bv). Dan kan je ook de COP en sCOP van je installatie bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:00
timovd schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:06:
@elektriekert in mijn vorige huis heb ik ook vloerverwarming laten leggen (infrezen) en de installateur vertelde toen dat ik moest zorgen voor een aansluiting. Na overleg heeft hij die opgepakt uit de kruipruimte waar 15mm lag. Oude buis van radiator verbonden naar 16x2 en zo op de (toen nog) open verdeler aangesloten. Toen we overgingen op een warmtepomp, was het echt drama, zeker toen er veel flow doorheen ging.
Kortom, een installateur kan goed zijn in voorraad infrezen en afwerken, maar weet niets over flow. Zelf dus uiteindelijk nieuwe dikkere leidingen (25mm uponor) vanaf de binnenunit (op zolder) getrokken.
Je moet er echt boven op zitten en de juiste opdracht geven.

In mijn geval is de installateur van tevoren langs geweest en heeft mij de verdeler alvast gegeven, zodat ik hem alvast kon installeren. "Grappig, 28mm, dat zie je niet vaak meer" zei hij nog. Verder heeft hij ook netjes op mijn verzoek kortere lussen / extra groepen gemaakt. Maar je moet het wel een beetje uitdenken voor ze, uit zichzelf zullen ze inderdaad gauw een mengverdeler + dunne leidingen (+ eventueel een bypass) plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDrebel
Proton_ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:10:
@MDrebel Ik denk dat het handig is om even een nieuw topic te starten, dit is een apparaat dat net even anders werkt dan de meeste warmtepompen :)
Op https://durocan.com/downloads/ staat aardig wat vertaalde documenten (in psi en Fahrenheit) maar fatsoenlijke specs (COP vs buitentemperatuur vs afgiftetemperatuur in vollast/deellast) staan er niet, een koudemiddelzijdig schema heb ik ook niet kunnen vinden.
In je eigen topic kan je ook het systeemschema met buffer, boiler etc en de plek van elke thermometer zetten voor een compleet beeld.
Ook als de buitentemperatuur niet voor de regeling gebruikt wordt (gemiste kans imo) kunnen de piekjes die hij registreert als de ventilator uit gaat een aanwijzing zijn dat de opstelling van de buitenunit niet optimaal is.
Flow reguleren met een klep als je een regelbare pomp hebt vind ik een beetje 1990 eigenlijk.

Ik ben bang dat hij een beetje dichtgetimmerd is en niet erg tweakbaar. Met de wisselende flow zijn ingrepen erg lastig op waarde te schatten, als je er serieus mee aan de gang wil ontkom je niet aan een waterzijdige warmtemeter (Kamstrup Multical bv). Dan kan je ook de COP en sCOP van je installatie bepalen.
Dank je, ik zoek de gegevens bij elkaar en start iets nieuws. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2268158

MDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:43
Ik lees veel reacties over de aanvoerdiameter van de vloerverwarming. Ik heb een cv ketel met 5-groeps verdeler op de begane grond, ketel hangt op zolder. Op de 1e verdieping heb ik radiatoren (nauwelijks in gebruik) de installateur van de verdeler heeft destijds helaas 16 mm uponor gebruikt naar de verdeler…

Even los van een mogelijke warmtepomp in de toekomst ben ik van plan om deze leiding aan te pakken, ik denk aan dunwandig 22 mm of zelfs 28 mm. Is 28 mm overkill of is het beter to be safe than sorry? Daarnaast vraag ik me af of er in de huidige situatie met cv ketel ook een efficientie/gasbesparing mogelijk is door het verzwaren van deze leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(oja @MDrebel zie ook Tweaken CO2 warmtepompinstallatie voor een vergelijkbaar maar wel ander systeem)

Pagina: 1 ... 161 ... 213 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)