Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:44
afgesplitst van "WPU5G warmtepomp onderhoud, geen onderdelen meer"

Hier gaat het over een Solvis hoge temperatuur R744 CO2 warmtepomp
flippy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:03:
[...]

daarom moet je ook niet een merk zoals dat kiezen maar een A merk zoals mitsubishi of panasonic. en zoizo niet onnodig op hoge temperaturen gaan draaien, dat is nergens voor nodig. lawaai is direct gekoppeld aan de temperatuur van het water.
Hier was geen andere optie zonder de hele vloer die er net 3 jaar in ligt eruit te butsen.
En ik voel de vraag al aankomen, waarom toen geen vloerverwarming ingelegd, het was toen nog een huurwoning die ik intussen heb kunnen kopen.
Ketel weg, WP erin en klaar, in anderhalve dag volledig gasloos.
Deze WP is nu een tussenstap tot de volgende komt, dan ga ik over op lage temp verwarming, heb ik een jaartje of 10 om alles stukje voor stukje om te bouwen.

Wat mij is opgevallen is dat bijvoorbeeld een elga ace 4kW een stuk minder lawaai maakt dan de 6kW uitvoering, en die maakt weer minder lawaai dan mijn 8kW unit, hoe meer vermogen, hoe hoger het lawaai.

Wat hier het lawaai ook veroorzaakt is de dubbele compressor, mijn WP heeft R744 als vulling (co2) en werkt op drukken tot bijna 180bar ipv de 30bar van de gemiddelde lage temp WP.

[ Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 18-02-2024 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Erik15678 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:58:
[...]

Hier was geen andere optie zonder de hele vloer die er net 3 jaar in ligt eruit te butsen.
Ketel weg, WP erin en klaar, in anderhalve dag volledig gasloos.

Wat mij is opgevallen is dat een elga ace 4kW een stuk minder lawaai maakt dan de 6kW uitvoering, en die maakt weer minder lawaai dan mijn 8kW unit, hoe meer vermogen, hoe hoger het lawaai.
als jij 55+ nodig hebt met vloerverwarming heb je iets serieus fout in je installatie zitten.

en grotere units KUNNEN meer lawaai maken omdat die meer vermogen kunnen produceren. dat staat los van het feit hoeveel vermogen je nodig hebt of daadwerkelijk vraagt. een 4kW ace op vol gas versus een 8kW unit die op 50% draait zal de grotere unit stiller zijn. al is de elga's niet een briljant goed voorbeeld hoe een goede warmtepomp klinkt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
flippy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:02:
[...]

als jij 55+ nodig hebt met vloerverwarming heb je iets serieus fout in je installatie zitten.

en grotere units KUNNEN meer lawaai maken omdat die meer vermogen kunnen produceren. dat staat los van het feit hoeveel vermogen je nodig hebt of daadwerkelijk vraagt. een 4kW ace op vol gas versus een 8kW unit die op 50% draait zal de grotere unit stiller zijn. al is de elga's niet een briljant goed voorbeeld hoe een goede warmtepomp klinkt.
ik heb geen vloerverwarming maar radiatoren.
3 jaar geleden kreeg ik van de verhuurder geen toestemming om vloerverwarming te plaatsen.
En vorig jaar kreeg ik de kans om de woning te kopen, ook meteen gedaan, maar toen was het leed al geleden

en idd, de elga ace is niet het beste voorbeeld, maar op dit moment samen met de intergas Xtend 5kW in onze regio wel de meest geplaatste/meest voorkomend, geen idee waarom, mijn voorkeur gaat meer uit naar andere merken.

[ Voor 12% gewijzigd door Erik15678 op 18-02-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erik15678 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:04:
[...]

ik heb geen vloerverwarming maar radiatoren.
3 jaar geleden kreeg ik van de verhuurder geen toestemming om vloerverwarming te plaatsen.
En vorig jaar kreeg ik de kans om de woning te kopen, ook meteen gedaan, maar toen was het leed al geleden
radiatoren wil niet zeggen dat je ook op 55+ moet gaan draaien. enigste mogelijke situatie is dat je T11's hebt hangen en enkel glas en geen isolatie en door 1 of andere kosmische belemmering rondom je huis geen grotere radiatoren kan plaatsen. dan zou hoge temperatuurmachines nog wel verklaarbaar zouden zijn.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
flippy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:07:
[...]

radiatoren wil niet zeggen dat je ook op 55+ moet gaan draaien. enigste mogelijke situatie is dat je T11's hebt hangen en enkel glas en geen isolatie en door 1 of andere kosmische belemmering rondom je huis geen grotere radiatoren kan plaatsen. dan zou hoge temperatuurmachines nog wel verklaarbaar zouden zijn.
Hier nog wel, isolatie is niet top (word volgend jaar aangepakt), heb nog stalen kozijnen (geweldige koudebrug).
Zoals ik al zei, dit is een tussenstap om gasloos te leven en langzaam naar de lage temp situatie toe te werken.

Bij mijn oude proline was een temperatuur nodig van bijna 60 graden bij een buitentemp van 0 om het huis op 20 graden te houden.
Boosters op de radiatoren heb ik geprobeerd, maar was 1 grote ellende, ik ben (nu kenbaar) gevoelig voor het constante gezoem en gesuis van de fans en de luchtstromen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
flippy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:14:
dat je oude nefit op 60 graden draait wilt niet zeggen dat je warmtepomp dat hoeft te doen. je moet niet ad hoc stoken maar 24/7. dan heb je ineens veel lagere temperaturen nodig en draait het een klap efficienter, ook met jouw co2 machine en word die ook een stuk stiller. men moet de boel instellen als een warmtepomp en niet als een gasketel. dus veel meer liters verpompen en alle raditoren openzetten en de boel laten draaien. dan kan je ineens uitkomen met temperaturen ver onder de 50 graden.
Mijn WP staat 24/7 constant op 1 en dezelfde temp (woonkamer 20, badkamer 20, slaapkamers 15)
Als ik de stooklijn lager zet dan wat die nu staat (20 buiten, 45 aanvoer / -20 buiten, 85 aanvoer) koelt mijn huis af tot 17-18 graden.
Mijn hele installatie in ingeregeld met danfoss RA-DV kranen (behalve de woonkamer, hier zitten normale danfoss RA-N kranen ivm de flow, RA-DV kranen laten max 100L/uur door, woonkamer heeft meer nodig) met een evohome als naregeling.
De aanvoertemp zal zeker omlaag kunnen als de isolatie is aangebracht en alle kozijnen vervangen zijn, ben ik het helemaal met je eens, maar op dit moment gaat dat absoluut niet, 18 is genoeg voor mij, maar niet voor mijn wederhelft >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Erik15678 op 18-02-2024 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erik15678 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:21:
[...]

Mijn WP staat 24/7 constant op 1 en dezelfde temp (woonkamer 20, badkamer 20, slaapkamers 15)
Als ik de stooklijn lager zet dan wat die nu staat (20 buiten, 45 aanvoer / -20 buiten, 85 aanvoer) koelt mijn huis af tot 17-18 graden.
Mijn hele installatie in ingeregeld met danfoss RA-DV kranen (behalve de woonkamer, hier zitten normale danfoss RA-N kranen ivm de flow, RA-DV kranen laten max 100L/uur door, woonkamer heeft meer nodig) met een evohome als naregeling.
De aanvoertemp zal zeker omlaag kunnen als de isolatie is aangebracht en alle kozijnen vervangen zijn, ben ik het helemaal met je eens, maar op dit moment gaat dat absoluut niet, 18 is genoeg voor mij, maar niet voor mijn wederhelft >:)
als jij echt mimimaal zo'n bizarre stooklijn nodig hebt om het warm te houden is het probleem niet je isolatie maar dat je geen raditoren in huis hebt.

of beginnen met die naregeling eraf te schroeven. ik weet 100% zeker als jij met deze stooklijn al je radiatoren 100% open hebt staan (en voldoende liters door een radiator duwt, 100L/uur is vaak niet genoeg om de dT onder de 5 te krijgen) en zulke temperaturen dat je het flink warmer gaat krijgen dan 20 graden in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Erik15678 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:21:
[...]

:o :o :o :o :o :o :o :o :o

Zit er wel glas in je kozijnen?

8)7

Wat verstook je per jaar? 20MWh?

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-02-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
flippy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:30:
[...]

als jij echt mimimaal zo'n bizarre stooklijn nodig hebt om het warm te houden is het probleem niet je isolatie maar dat je geen raditoren in huis hebt.

of beginnen met die naregeling eraf te schroeven. ik weet 100% zeker als jij met deze stooklijn al je radiatoren 100% open hebt staan (en voldoende liters door een radiator duwt, 100L/uur is vaak niet genoeg om de dT onder de 5 te krijgen) en zulke temperaturen dat je het flink warmer gaat krijgen dan 20 graden in huis.
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat mijn huis niet geschikt is voor lage temp, mijn radiatoren hebben een delta T van 10k, bij minder word mijn huis amper nog warm.
Niet vervelend bedoelt, maar klein stukje achtergrond over mij, 28 jaar cv monteur waarvan 15 jaar intussen al werkzaam met warmtepompen, sinds 3 jaar ook verliesberekeningen.
Er hangt 8kW aan radiatoren op de begane grond en met mijn verliezen heb ik die hard nodig.
Als ik de stooklijn verder omlaag schroef, zoals ik al eerder aangaf, daalt de temp in huis naar 17-18 graden.
Dit omdat er te weinig warmte word aangevoerd dankzij alle koudebruggen en uiterst matige isolatie.
Als ik alles uitzet koelt het 1 graad per uur af als het buiten 0 graden is.
Geeft misschien iets meer inzicht hoe de isolatie te wensen over laat, en vandaar dat we een 5 jaren plan hebben opgesteld om elk jaar het huis te verbeteren tot ik over kan op lage temp verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
bbbrumbrum schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:36:
[...]

:o :o :o :o :o :o :o :o :o

Zit er wel glas in je kozijnen?

8)7

Wat verstook je per jaar? 20MWh?
3800kW per jaar, dit is verwarmen, warmwater en koken + normale verbruik, dus valt opzich nog mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Erik15678 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:39:
[...]

3800kW per jaar, dit is verwarmen, warmwater en koken + normale verbruik, dus valt opzich nog mee
Dan zit er iets grondig mis in je installatie, en wss vooral je afgiftesysteem.

Die 8kW afgifte die je noemt, dat is zeker bij die debiel hoge temperaturen?

Edit: @flippy verwoord het een stuk beter hieronder.

[ Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-02-2024 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erik15678 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Hoe vaak moet ik nog zeggen dat mijn huis niet geschikt is voor lage temp, mijn radiatoren hebben een delta T van 10k, bij minder word mijn huis amper nog warm.
Niet vervelend bedoelt, maar klein stukje achtergrond over mij, 28 jaar cv monteur waarvan 15 jaar intussen al werkzaam met warmtepompen, sinds 3 jaar ook verliesberekeningen.
Er hangt 8kW aan radiatoren op de begane grond en met mijn verliezen heb ik die hard nodig.
Als ik de stooklijn verder omlaag schroef, zoals ik al eerder aangaf, daalt de temp in huis naar 17-18 graden.
Dit omdat er te weinig warmte word aangevoerd dankzij alle koudebruggen en uiterst matige isolatie.
Als ik alles uitzet koelt het 1 graad per uur af als het buiten 0 graden is.
Geeft misschien iets meer inzicht hoe de isolatie te wensen over laat, en vandaar dat we een 5 jaren plan hebben opgesteld om elk jaar het huis te verbeteren tot ik over kan op lage temp verwarming.
totaal niet vervelend hoor, ik herken dit gewoon in mijn dagelijkse werk als ik gasketelmensen tegenkom als ik met de warmtepomp in een pand doe, vaak word dat op dezelfde dag gepland dus ik word er vaak mee geconfornteerd. probeer onderstaande ook niet vervelend op te nemen.

2 dingen:
je eerste opmerking over een lagere delta riekt naar het oudewijververhaal van "je moet water de tijd geven om af te koelen" dat was 30 jaar geleden al onzin en dat is nu nog steeds onzin.
je hebt een warmtepomp, niet een cv ketel dus al die jaren cv ketel ervaring is totaal niet relevant en werken je nu alleen maar tegen omdat je cv ketel vuistregels en gewoontes aan het injecteren bent in een warmtepompsysteem zoals die dT gewoonte/regel niet lager willen dan 10.
het omlaag brengen van je dT is je doel, niet omhoog. de lager je dT de efficienter de warmtepomp draait. voor radiatoren wil je echt wel onder de 5 zitten als dat lukt zonder gierende leidingen. meer liters = meer beter.

even extreem voorbeeld: een radiator op 50/30 kan evenveel warmte produceren op 41/39. verschil is dat de 2e 15~20% efficienter draait door de lagere aanvoer. het omlaag brengen van de aanvoer is het enigste doel. dat kan je doen door tienduizenden uit te geven aan isolatie of een paar honderd aan de vetste radiatoren die je maar tegen je muur kan prakken.

ding 2:
de staat van je huis/isolatie heeft niks te maken met je aanvoertemperatuur. je aanvoer word bepaald door je afgiftesysteem die een bepaalde temperatuur nodg heeft om de warmte die je nodig hebt af te geven.
met grotere radiatoren kan je aanvoer omlaag omdat je meer warmte af kan geven met meer radiator.
je isolatie zegt alleen wat over hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je die opwekt of vrijgeeft in de ruimte.

ik kom al jaren bij enkele monumentale panden van meer dan 100 jaar oud en die draaien gewoon met 40 graden bij -10. boven de 0 zitten ze rond de 35 of lager zelfs. enigste "bijzondere" aan die panden is dat we/ze enorme T33 radiatoren hebben opgehangen ipv de oude gietijzeren meuk uit 1960 en thats it. temperatuur is van 85 graden naar 35 gegaan, verder niks aan het pand gedaan nog steeds de monumentale ramen en 0 isolatie. niks hoge temperatuur of wat dan ook. alleen dikke aanvoerleidingen door het pand om voldoende liters erdoor te jassen. panden hebben nog steeds evenveel energie nodig maar het kost nog maar een fractie om die warmte op te wekken dankzij het grote afgiftesysteem. net alsof je vloerverwarming monteert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bij een R744 warmtepomp is het van groot belang dat de retour koud is - boven de 31°C draait hij niet meer transkritisch en keldert de COP hard.
@flippy 50/30 inruilen voor 41/39 is dus een Heel Slecht Plan in dit geval.

Volgens mij is alleen je stratificatiebuffer van Solvis en is de buitenunit van Denso:
https://www.denso-am.eu/other/residential-co2-heat-pump
Ik heb geen idee of daar al een tussenwarmtewisselaar bij zit, de eerste Ecocutes hadden die in ieder geval niet en dan ben je de sjaak als de buffer op temperatuur is of als je een dag niet doucht.
Ik zou echt goed kijken of de fouten van Warmtepomp met CO2 (R744) koudemiddel niet opnieuw gemaakt worden.

Met de achtergrond van @Erik15678 in CV techniek is het een goed idee om er een warmte- en kWh meter tussen te hangen, zonder dat heb je experimentele techniek die ongemerkt je energierekening kan plunderen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
Hier is volgens mij de tussenwisselaar niet nodig, de buffer die ik heb (230L) verzorgt zowel het warmwater als de cv.
Elke radiator is voorzien van een retourventiel die de flow afknijpt zodra deze boven de 35 graden komt.

Het verbruik in de zomerdagen (als ik niet had gedouched en cv niet nodig had) was ongeveer 0,8-1,2kWh per dag, al had de mijne afgelopen zomer wel het probleem dat zodra ik 1x warmwater had verbruikt, dat het buitendeel om de 30 min werd aangestuurd om 30 sec te gaan draaien, om daarna weer terug te vallen in standby.
Dit bleek een software error te zijn, die als het goed is nu intussen is opgelost.

Zal vanavond eens kijken naar het topic wat je door hebt gelinkt of daar iets is wat hier ook gaande is.

Wat mijn verbruik betreft, ik heb alles bemetert met kWh meters van homewizard.
Mijn buitendeel heeft afgelopen jaar ongeveer 2000kWh verbruikt , binnendeel (elektra + element á 3kW) heeft 3,8kWh verbruikt.
Zoals ik al eerder aangaf, mijn totale verbruik is iets meer dan 3800kWh per jaar, dit is incl. koken, verwarmen, koelen in de zomer (2 losse airco's), warmwater en het normale verbruik (dit lag rond de 1400kWh in het verleden).
Dus al met al draait die van mij naar mijn idee behoorlijk stabiel en zuinig voor een WP met een COP van 3,5

[ Voor 4% gewijzigd door Erik15678 op 19-02-2024 05:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:07
Een CO2 WP is zo mogelijk de lastigste machine in WP land.

Je moet (!!!!!) Een zeer lage retour temperatuur hebben, zoals @Proton_ heel terecht aangeeft.
Ergens onderin een buffervat werkt slechts tijdelijk... dat leent op SWW verbruik... verbruik je te weinig SWW om de onderkant buffer koud te houden dan gaat het rendement van het hele WP systeem om zeep.

Lage retour bereik je maar met 1 ding. Exact 1 ding.
Een dijk van een afgifte systeem.

Wat valt er onder een dijk van een afgifte systeem?

Vloerverwarming.
Zeer zwaar overgedimensioneerde radiatoren.
Overgedimensioneerde / geventileerde convectoren.

En dat zijn exact de benodigdheden voor een niet-hoge-temperatuur WP.... Dus dan zijn we weer terug in @flippy land: Hoge temperatuur moet nooit nodig zijn in een WP systeem.

Er zit maar 1 ding op... naar @flippy luisteren en hele dikke radiatoren plaatsen... En dan ingeregeld op lage retour...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Erik15678 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 05:46:
Hier is volgens mij de tussenwisselaar niet nodig, de buffer die ik heb (230L) verzorgt zowel het warmwater als de cv.
Elke radiator is voorzien van een retourventiel die de flow afknijpt zodra deze boven de 35 graden komt.

Het verbruik in de zomerdagen (als ik niet had gedouched en cv niet nodig had) was ongeveer 0,8-1,2kWh per dag, al had de mijne afgelopen zomer wel het probleem dat zodra ik 1x warmwater had verbruikt, dat het buitendeel om de 30 min werd aangestuurd om 30 sec te gaan draaien, om daarna weer terug te vallen in standby.
Dit bleek een software error te zijn, die als het goed is nu intussen is opgelost.

Zal vanavond eens kijken naar het topic wat je door hebt gelinkt of daar iets is wat hier ook gaande is.

Mijn buitendeel heeft afgelopen jaar ongeveer 2000kWh verbruikt , binnendeel (elektra + element á 3kW) heeft 3,8kWh verbruikt.
Zoals ik al eerder aangaf, mijn totale verbruik is iets meer dan 3800kWh per jaar, dit is incl. koken, verwarmen, koelen in de zomer (2 losse airco's), warmwater en het normale verbruik (dit lag rond de 1400kWh in het verleden).
Dus al met al draait die van mij naar mijn idee behoorlijk stabiel en zuinig voor een WP met een COP van 3,5
Met die stooklijn kan het veel zijn, maar iig NOOIT zuinig. Tenzij de maker de nobelprijs voor de natuurkunde heeft behaald.

Hoe kom je op die COP? Heb je een Kamstrup hangen?

Heb je grafieken?

Maar je lijkt niet echt te willen luisteren.
Zeker @flippy weet hoe het zit.
Dus doe jezelf en je klanten een plezier en neem dit aan.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-02-2024 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:52
Heb je al geprobeerd wat er gebeurt als je een lagere stooklijn instelt? Vaak werkt het dan ook. Maar het is meer iets voor de gebruiker om te tunen.

Met bijvoorbeeld een Vaillant kun je de stooklijn het beste tunen als het vriest en de minimale aanvoer als het niet vriest. Minimale aanvoer is in feite het bovenste stuk van de stooklijn.

Edit: en goed waterzijdig inregelen. Dat alle radiatoren dezelfde retour temperatuur hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door busscherski op 19-02-2024 08:41 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erik15678 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 05:46:

wacht even, je hebt een stooklijn die richting de 80 graden gaat maar ook retourventielen die afknijpen boven de 35 en ook nog een buffertank van 230 liter die je CV en je warm water tegelijk doet?

hoe zit die installatie waterzijdig in elkaar? heb je toevallig tekeningen?

• Erik15678
flippy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:00:
[...]

wacht even, je hebt een stooklijn die richting de 80 graden gaat maar ook retourventielen die afknijpen boven de 35 en ook nog een buffertank van 230 liter die je CV en je warm water tegelijk doet?

hoe zit die installatie waterzijdig in elkaar? heb je toevallig tekeningen?
Deze heb ik nog niet, de gehele handleiding word nu gemaakt en zou rond april beschikbaar moeten zijn.
Hij is sinds 2/3 maanden in preproductie na een testperiode met pakweg 80-100 units verspreid door nederland.
systeem is ook meer ontwikkeld voor woningbouw, zodat verhuurders meer tijd hebben om woning om te bouwen naar lage temp systemen zoals mijn woning (was huur, intussen gekocht)
Ik weet dat de verhuurder van de andere woningen een renovatie gepland heeft staan in 2029/2030 om de woningen die ze nog hebben voor te breiden voor lage temp.
Mijn plan is ook als de prijs goed is om dan tegelijk met de woningbouw mee te doen.

om je een idee te geven dat de bedoeling is van mijn warmtepomp :
https://www.feenstra.com/...ratuur-warmtepompsysteem/
artikel is 3 jaar oud, maar het apparaat zou ergens in juli op de markt moeten komen zoals de voorspelling nu is.
buiten unit :

https://www.installatie.n...epomp-feenstra-marktrijp/

[ Voor 30% gewijzigd door Erik15678 op 22-02-2024 06:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Erik15678 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 06:07:
[...]

Deze heb ik nog niet, de gehele handleiding word nu gemaakt en zou rond april beschikbaar moeten zijn.
Hij is sinds 2/3 maanden in preproductie na een testperiode met pakweg 80-100 units verspreid door nederland.
systeem is ook meer ontwikkeld voor woningbouw, zodat verhuurders meer tijd hebben om woning om te bouwen naar lage temp systemen zoals mijn woning (was huur, intussen gekocht)
Ik weet dat de verhuurder van de andere woningen een renovatie gepland heeft staan in 2029/2030 om de woningen die ze nog hebben voor te breiden voor lage temp.
Mijn plan is ook als de prijs goed is om dan tegelijk met de woningbouw mee te doen.

om je een idee te geven dat de bedoeling is van mijn warmtepomp :
https://www.feenstra.com/...ratuur-warmtepompsysteem/
artikel is 3 jaar oud, maar het apparaat zou ergens in juli op de markt moeten komen zoals de voorspelling nu is.
buiten unit :

https://www.installatie.n...epomp-feenstra-marktrijp/
kan ik hieruit opmaken dat dit een systeem is die bedacht is door ervaren gasketelmensen?
dit hele systeem lijkt opgezet van het oogpunt/denkwijze van een gasketelinstalalteur die in de afgelopen 30 jaar niks heeft geleerd. de hele aanname waarop het concept is gebaseerd (hoge temperaturen want radiator) is inherent al verkeerd.

als dit commercieel word en door installateurs bij mensen de strot door word gedrukt word het geen fijne ervaring voor eigenaren. dat zal feenstra en rattenval of de verhuurder waarschijnlijk weinig schelen maar dit is gewoon echt slecht als men tegenover een woningeigenaar/huurder zit en met een strak gezicht gaat zeggen dat ze 85 graden water door hun raditoren nodig hebben.

ik zie niet in hoe dit niet gaat eindigen in torenhoge rekeningen en een berg tranen voor een heleboel eigenaren maar vooral de huurders die aan het korte strootje trekken van projecten zoals dit met torenhoge energierekeningen. het lijkt meer gericht te zijn op makkelijk en snel installeren dan daadwerkelijke efficient zijn.

de jongens die hier mee bezig zijn moeten echt eens gaan praten met echte warmtepompmensen buiten hun eigen glazen bol waar ze nu in werken.

dat gezegt hebbende ben ik wel erg beniewd hoe men dit systeem heeft opgezet en probeert goed te laten lopen met 1 tank. wat je tot zover hebt verteld over hoe je systeem eruit ziet geeft nog een berg hoofdbrekers in het uitdenken van het princiepeschema van jouw installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:45

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

https://www.vattenfall.nl...getemperatuur-warmtepomp/

Leuk dat het buitendeel een zelfde formaat heeft als een split, binnen heb je 114x64cm op de vloer bij 146cm hoogte 8)7
Beide kunnen tot 3kW vragen dus blijkbaar is er ondanks het HT ontwerp toch een dik element aanwezig.

Dan nog de https://www.danfoss.com/n...namic-valve/#tab-overview radiatorkraan:
Dat is zo te zien een thermostaatkraan die de druk constant houdt op een vooraf ingestelde waarde.
Geen voetventiel nodig maar alles in een voor zo ver dat goed kan werken.

Het ontwerp lijkt me gebaseerd op een snelle installatie als cvketel vervanger, niet gelet op het enorme verbruik waar de leverancier geen last van heeft.
Een tijdelijke oplossing om van het gas af te kunnen gaan zonder grote isolatie maatregelen die je vanwege het verbruik alsnog snel wil gaan doen.
Maar ja, als huurder ben je de klos met zo'n snel klaar apparaat.

Dit is al eens besproken, een ander merk met een nog idioter ontwerp van een monoblock in huis 8)7 :
Warmtepomp met CO2 (R744) koudemiddel
De cop is nog niet de helft van een normale wp.
Jammer dat Marco nergens meer actief lijkt te zijn, z'n website doet af en toe nog wel wat :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Pagina: 1