Bedankt voor je uitvoerige reactie; daar kan ik wat mee. Hieronder gedetailleerd commentaar.
Elektriciteit is veel te hoog. Je gebruikt 1143 m3 gas, waarom dan ruim 2446 kWh stroom? Dat zal minder zijn. Zoals hierboven al gemeld kun je een SCOP van 5 halen, dan zit je dus op 2100 a 2200 kWh stroom.
Het elektriciteitsverbruik is berekend op basis van de SCOP. De SCOP is een gemiddelde van 3 Mitsubishi Electric 6kW WPs en komt uit het databook. Waarom kom jij op een SCOP van 5 terwijl ME 4.53 aangeeft. Ik laat me graag corrigeren.
Onderhoud voor de WP 10 euro per maand? Hoe dan en waarvoor? Onderhoud heeft een WP niet op dezelfde manier nodig als een CV. Dat bedrag zal dus veel lager zijn.
Welk bedrag stel je voor en wat is je bron/aanname daarvoor?
En bij onderhoud CV vergeet je de onderdelen zoals pakkingen die af en toe vervangen moeten worden.
Goed punt; ik zal een schatting toevoegen. Heb je bij een WP helemaal geen equivalente uitgaven?
Warmtemeters heb je niet nodig, dus het is oneerlijk om die mee te nemen. Nuttig zijn ze zeker wel voor tweaking en monitoring, maar dat zouden ze ook bij de CV zijn.
Dat lijkt me een redelijk standpunt; ik zal het corrigeren.
Stroomprijs is een beetje bijzonder gekozen. 30% eigen verbruik, de rest inkoop. Waarom waardeer je eigen gebruik lager? Tot 2027 mag je in ieder geval nog salderen.
Dat was ook lastig. Ik ben van plan om per 1/1 naar Tibber te gaan en heb recent een simulatie gedraaid van een vol jaar, gebaseerd op echte uur data (zowel van mij als van Tibber). Daar komen deze tarieven uit. Normaal salderen (bij b.v. Greenchoice) is geen optie voor mij vanwege hoge teruglevering. Een Tibber contract is voor mij (gesimuleerd) EUR 320.14/jaar voordeliger.
Aanschafprijs van de WP heb je op 13k staan. Dat is vrij fors. Ik neem aan dat je daar offertes voor hebt?
Ik ben nog niet in het offertestadium maar heb wel uitgebreid naar prijzen gekeken.
Renteverlies is ook bijzonder. De meerinvestering is ongeveer 9k. Je gaat daarbij dus uit van 3% op jaarbasis. Dat haal je met een deposito, maar dan ben je het geld wel 10 jaar kwijt.
Die begrijp ik niet. Als je een WP koopt ben je het geld toch ook kwijt? Verder hoef je het natuurlijk niet 10 jaar vast te zetten.
De 4.20 vermogensrendementsheffing is daarnaast bijzonder, want daar lijk je ineens met variabele rente te werken. Als je de ontwikkelingen in box 3 volgt, dan is dat bedrag (afhankelijk van je inkomen) tot 50% van die 14 euro.
Ik heb hier nog eens goed naar gekeken en moet concluderen dat mijn berekening fout is. Ik heb nu een rekentool van de belastingdienst gebruikt en kom dan voor een investering van € 11200 op een voordeel van (neem aan 50% IB) € 2.15/maand. Dit is zo weinig dak ik concludeer dat box 3 niet meegerekend hoeft te worden.
Daarbij reken je met allerlei kosten alsof die vast zijn, terwijl nu al gewaarschuwd wordt dat de kosten van gas de komende jaren significant gaan stijgen. Ook schrijf je de WP over 15 jaar af. Bij een CV is dat logisch, want die slijt (corrosie door rookgassen, slijtage door uitzetten/krimpen brander, etc.) Een WP slijt lang niet zo snel.
Wat gebeurt er met die business case als gas per jaar duurder wordt, zowel in vaste en variabele kosten en stroom juist niet?
Ik heb inflatie en prijsstijgingen in deze versie bewust niet meegenomen omdat ik eerst deze versimpelde versie moet gaan vertrouwen. Zodra dat zover is kan ik deze componenten toevoegen.